Ik vraag me ook af en toe af waarom ministers zich met micromanagement bezig houden. Een minister moet toch op het strategische niveau bezig zijn?quote:Op vrijdag 26 november 2004 08:41 schreef Strolie75 het volgende:
Kan Donner zich niet eens met dringendere zaken bezig houden, zoals het uitdelen van een corrigerende tik aan rel marocs en moslimfundementalisten.![]()
Je hebt in principe gelijk maar dan heb je het over modelouders en modelkinderen. Helaas bestaan die niet. Een enkele corrigerende tik kan af en toe een geschikt middel zijn om kinderen back to earth te krijgen. Maar let op het woordje "enkele", vaker dan 3-4 keer tijdens de hele opvoeding zou het niet voor mogen komen.quote:Op vrijdag 26 november 2004 09:04 schreef Maerycke het volgende:
Ouders hebben maar met hun handen af te blijven van hun kinderen. Ik kan het er niet meer dan volledig mee eens zijn. Als je autoriteitsproblemen hebt met je kind, kun je dat vast ook wel op een andere manier oplossen dan door geweld te gebruiken. Ik vind Donner absoluut een fossiel, maar hier ben ik het volledig mee eens.
Heb jij kinderen? Mijn vriendin maakt dagelijks in haar klas mee wat er gebeurt met kinderen die niet gecorrigeerd worden door de ouders. Wat is jouw praktijkervaring?quote:Op vrijdag 26 november 2004 09:04 schreef Maerycke het volgende:
Ouders hebben maar met hun handen af te blijven van hun kinderen. Ik kan het er niet meer dan volledig mee eens zijn. Als je autoriteitsproblemen hebt met je kind, kun je dat vast ook wel op een andere manier oplossen dan door geweld te gebruiken. Ik vind Donner absoluut een fossiel, maar hier ben ik het volledig mee eens.
Voldoende om te weten dat je met slaan niets oplost. Bovendien heeft discipline niets met lichamelijk geweld te maken. Ik ken kinderen genoeg die net zulke etters zijn ondanks dat ze die 'tikken' wel krijgen. Het probleem met sommige kinderen van tegenwoordig is dat ze alles krijgen en alles mogen. En daarmee creëer je kutkinderen. En dan helpt het echt niet of je ze eens in de zoveel tijd een lel geeft.quote:Op vrijdag 26 november 2004 09:15 schreef freud het volgende:
[..]
Heb jij kinderen? Mijn vriendin maakt dagelijks in haar klas mee wat er gebeurt met kinderen die niet gecorrigeerd worden door de ouders. Wat is jouw praktijkervaring?
Het gebruik van de corrigerende tik hangt natuurlijk wel af van de opvoedende vermogens van de ouders. Daarom maak ik ook onderscheid tussen slaan en een corrigerende tik. Ik beweer ook niet dat het een wondermiddel is of garantie voor brave kindertjes. Ik zeg alleen dat je met kinderen niet altijd rationeel kan redeneren, zeker niet als de ouders niet echt verbaal sterk zijn. Je moet ouders gene mogelijkheden ontnemen om hun kinderen te corrigeren.quote:Op vrijdag 26 november 2004 09:21 schreef Maerycke het volgende:
Voldoende om te weten dat je met slaan niets oplost. Bovendien heeft discipline niets met lichamelijk geweld te maken. Ik ken kinderen genoeg die net zulke etters zijn ondanks dat ze die 'tikken' wel krijgen. Het probleem met sommige kinderen van tegenwoordig is dat ze alles krijgen en alles mogen. En daarmee creëer je kutkinderen. En dan helpt het echt niet of je ze eens in de zoveel tijd een lel geeft.
Slaan en een corrigerend tik is mijns inziens een essentieel verschil! Als een kind van 2 met z'n vingertjes in de stopcontact zit te peuteren of aan dure aparatuur zit en hij wil niet luisteren. Is een tikje op de hand dé ideale manier om het af te leren.quote:Op vrijdag 26 november 2004 09:21 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Voldoende om te weten dat je met slaan niets oplost. Bovendien heeft discipline niets met lichamelijk geweld te maken. Ik ken kinderen genoeg die net zulke etters zijn ondanks dat ze die 'tikken' wel krijgen. Het probleem met sommige kinderen van tegenwoordig is dat ze alles krijgen en alles mogen. En daarmee creëer je kutkinderen. En dan helpt het echt niet of je ze eens in de zoveel tijd een lel geeft.
Ik ben blij dat mijn vader me ooit een paar flinke schoppen on der mijn hol heeft gegeven anders had ik dus nooit zover gekomen als dat ik nu ben... had hij het maar nooit gedaanquote:Op vrijdag 26 november 2004 09:04 schreef Maerycke het volgende:
Juist niet die tik uitdelen in dat geval zal imho meer resultaat hebben.quote:Op vrijdag 26 november 2004 10:24 schreef pfaf het volgende:
[..]
Slaan en een corrigerend tik is mijns inziens een essentieel verschil! Als een kind van 2 met z'n vingertjes in de stopcontact zit te peuteren of aan dure aparatuur zit en hij wil niet luisteren. Is een tikje op de hand dé ideale manier om het af te leren.
En met deze opmerking wordt het gedrag en de post van Maerycke verklaardquote:Op vrijdag 26 november 2004 10:27 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Juist niet die tik uitdelen in dat geval zal imho meer resultaat hebben.
Misschien moeten we Donner eens gaan verbieden.quote:Op vrijdag 26 november 2004 09:21 schreef Scrutinizer het volgende:
Iedere ochtend als ik wakker word zet ik teletekst aan om te kijken wat Donner nu weer wil verbieden. Ik krijg wat van die man
quote:Op vrijdag 26 november 2004 10:45 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Volgens mij kan Donner wel een corrigerende tik gebruiken.
Ik denk dat er dan van die controleurs op school lopen die de kinders ongevraagd proberen iets los te peuteren, "geeft pappa je wel eens een pets als je met je fikken aan zijn postzegelverzameling komt?". En vervolgens naar pappa voor arrestatie en kindlief naar een opvanghuis of gastgezinquote:Op vrijdag 26 november 2004 10:44 schreef milagro het volgende:
Donner doet maar, ik heb mijn kids nog nooit geslagen en zal dat ook niet gaan doen, dus mij maakt zo'n wet niet uit
En sowieso niemand niet, of je je kind nu wel slaat of wilt slaan of niet.
Ik zie niet hoe dat te controleren is, of zo'n kind moet zijn eigen ouders aangaan geven na iedere corrigerende tik.
win-win situatie.quote:Op vrijdag 26 november 2004 10:47 schreef Re het volgende:
[..]
Ik denk dat er dan van die controleurs op school lopen die de kinders ongevraagd proberen iets los te peuteren, "geeft pappa je wel eens een pets als je met je fikken aan zijn postzegelverzameling komt?". En vervolgens naar pappa voor arrestatie en kindlief naar een opvanghuis of gastgezin
Oh noem jij dat Papa's postzegelverzameling....hmm origineel welquote:Op vrijdag 26 november 2004 10:47 schreef Re het volgende:
[..]
Ik denk dat er dan van die controleurs op school lopen die de kinders ongevraagd proberen iets los te peuteren, "geeft pappa je wel eens een pets als je met je fikken aan zijn postzegelverzameling komt?". En vervolgens naar pappa voor arrestatie en kindlief naar een opvanghuis of gastgezin
Donner wil niet het Wetboek van Strafrecht, maar het Burgerlijk Wetboek aanpassen. De zwaarste sanctie is dan het ontnemen van het ouderlijk gezag aan ouders. Maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat dat gaat gebeuren na een enkele tik. In veel andere landen is het nu ook al verboden, daar gebeuren dit soort praktijken ook niet. Het zal symboolpolitiek blijven.quote:Op vrijdag 26 november 2004 10:47 schreef Re het volgende:
[..]
Terwijl geestelijke kindermishandeling diepere sporen nalaat dan die corrigerende tik.quote:Op vrijdag 26 november 2004 11:30 schreef Bombie het volgende:
Ik zie het ook nog wel gebeuren dat dit soort gasten een bemoedigend schouderklopje van Donner krijgen ("je scheldt ze verrot, maar je slaat ze godzijdank níét"), maar mensen die hun kinderen gewoon goed opvoeden, met daarbij zeer spaarzaam een corrigerende tik, meteen hun ouderlijk gezag wordt ontnomen.
Die man is niet helemaal lekkerquote:Donner wil verbod op slaan kinderen
DEN HAAG (ANP) - Minister Donner (Justitie) wil een wettelijk verbod op het slaan van kinderen door hun ouders. Hij zegt dat vrijdag in een gesprek met dagblad Trouw. ,,Ik wil als wettelijke norm vastleggen dat slaan niet mag'', aldus Donner in het artikel dat is gewijd aan huiselijk geweld.
De minister hoopt dat mensen een andere houding krijgen tegenover het slaan van kinderen, als er in de wet een verbod is opgenomen. ,,Buitenstaanders zullen zich vrijer voelen om eerder commentaar te leveren, als ze zien dat een ouder een kind een tik geeft'', aldus Donner.
Om dat te bereiken, wil de bewindsman het burgerlijk wetboek aanpassen, waarin het ouderlijk gezag is geregeld. De zwaarste sanctie is dat ouders dat gezag wordt afgenomen. Aanpassing van het wetboek van strafrecht ziet Donner niet zitten.
Ik denk dat een corrigerende tik in het openbaar inderdaad vaker voorkomt dan verbale of fysieke mishandeling. Ik vind het al te gek voor woorden dat leraren het al niet mogen doen, laat staan de eigen ouders.quote:Op vrijdag 26 november 2004 11:37 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Terwijl geestelijke kindermishandeling diepere sporen nalaat dan die corrigerende tik.
[..]
Die man is niet helemaal lekker
Alsof ouders die hun kinderen écht meppen dat in de openbaarheid zullen doen
inderdaadquote:Op vrijdag 26 november 2004 09:23 schreef Kluupkluup het volgende:
Ik ben ook opgevoed met 'de corrigerende tik'en heb er geen trauma's aan over gehouden.
Het deed eventjes pijn op de billetjes, mja, dan weet je meteen dat je iets moet laten de volgende keer
WAT MOETEN ZE DAN DOEN?quote:Op vrijdag 26 november 2004 09:04 schreef Maerycke het volgende:
En vervolgens leef je je uit op je kind?quote:Op vrijdag 26 november 2004 12:11 schreef Tha.Gnome het volgende:
Wat kan ik hier agrassief om worden.
Vreemde voorbeelden trouwens want er is geen betere ervaring dan het jezelf branden aan een strijkijzer om het nóóít meer te doenquote:Op vrijdag 26 november 2004 12:34 schreef Gia het volgende:
Wat een gek.
Ben het met hem eens dat je kinderen niet mag slaan, maar een corrigerende tik is soms gewoon nodig.
Je kunt een kind van twee bijvoorbeeld nog niet uit gaan leggen waarom een stopcontact gevaarlijk is, dus 'pets' op zijn handje en een duidelijk 'nee' maakt duidelijk dat je daar niet aan mag komen.
Zo ook met andere gevaarlijke zaken als een kachel, fornuis, strijkijzer. Als ze dat willen pakken en ze krijgen een corrigerende tik op de vingers, dan associëren ze die pijn met hetgeen ze wilden pakken.
Mijn kinderen hebben voldoende corrigerende tikken gehad, maar dat was voor hun 5de of misschien al langer geleden. Zogauw je er redelijk mee kunt praten is dat niet meer nodig of zou dat niet meer nodig moeten zijn.
Snap niet waar die gek zich mee bemoeit.
Voor zijn hele carriere als Minister van Justitie kan hij wel een HELEBOEL corrigerende tikjes krijgen. Wat is die man een debiel.quote:Op vrijdag 26 november 2004 10:45 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Volgens mij kan Donner wel een corrigerende tik gebruiken.
dus als je je kind slaat wanneer het vervelend is dan ben je goed bezig en krijg je een goed kind ?quote:Op vrijdag 26 november 2004 09:08 schreef Strolie75 het volgende:
Corrigerende tikken horen bij opvoeden. Ik zie veels te vaak van die blerende verwende kutkinderen die een flink pak rammel verdienen. Ouders zijn juist veels te soft.
Nee, wel op kortzichtige personen.quote:Op vrijdag 26 november 2004 12:20 schreef freako het volgende:
[..]
En vervolgens leef je je uit op je kind?.
Het is beter als een kind er zelf achter komt wat er gebeurt als het een pennetje in het stopcontact stopt? Lijkt me niet.quote:Op vrijdag 26 november 2004 12:41 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Vreemde voorbeelden trouwens want er is geen betere ervaring dan het jezelf branden aan een strijkijzer om het nóóít meer te doen
Liever een brandblaartje dan keer op keer te moeten meppen.
En waarom zou je een kind voor zijn 5e in vredesnaam niets kunnen uitleggen?
Communiceren met kids begint doorgaans al in de wieg, blikken kunnen doden soms..
Op een bepaald moment waren ze zo oud, dat uitleg alleen voldoende was. Vanaf die leeftijd hebben ze ook geen tik meer gehad. Kan me niet meer herinneren wanneer ik ze voor het laatst een tik gegeven heb.quote:maar dat was voor hun 5de of misschien al langer geleden
Je bent het trollen nog niet verleerdquote:Op vrijdag 26 november 2004 08:41 schreef Strolie75 het volgende:
Kan Donner zich niet eens met dringendere zaken bezig houden, zoals het uitdelen van een corrigerende tik aan rel marocs en moslimfundementalisten.![]()
Ben, met corrigerende tikken en al, 66 geworden. Nee hield er géén jeugdtrauma's aan over. Tere kinderzieltjes? Als ik op school ten onrechte bestraft meende te zijn hield mijn moeder mij voor:quote:Op vrijdag 26 november 2004 10:24 schreef pfaf het volgende:
[..]
Slaan en een corrigerend tik is mijns inziens een essentieel verschil! Als een kind van 2 met z'n vingertjes in de stopcontact zit te peuteren of aan dure aparatuur zit en hij wil niet luisteren. Is een tikje op de hand dé ideale manier om het af te leren.
nee jij hebt te klagenquote:Op vrijdag 26 november 2004 15:55 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Je bent het trollen nog niet verleerd
Ik denk gewoon persoonlijke ervaring?quote:Op vrijdag 26 november 2004 16:39 schreef multatuli het volgende:
Het merkwaardige is dat hier een heel stel users stellig beweert dat een corrigerende tik tot betere opvoeding leidt, maar niemand dat onderbouwt. Ja, dat ze zelf wel eens een map gehad hebben en nu volgens zichzelf een goed mens zijn, maar dat lijkt me een wat magere basis
Is dat zo? Interessant! Mijn ervaring is precies het tegenovergestelde! Dat betekent ook dat er eeuwenlang kinderen slecht zijn opgevoed!quote:In de pedagogiek is de overgrote meerderheid tegen de corrigerende tik, dus waar halen jullie die stellige opvattingen vandaan?
Perecies! Als je elke dag enkele corrigerende tikken uitdeelt, dan is er iets mis met je als ouder imo. En het zijn maar voorbeelden, je snapt de strekking wel. En dat jij geen tikken nodig had, betekent niet dat het voor elk kind overbodig is.quote:Ik heb zelf nog nooit een tik uitgedeeld en ook nog nooit nodig gehad. Die dwaze voorbeelden over stopkontakten zijn irrelevant. Als ze nog zo klein zijn moet je je huis kindveilig inrichten. Voor stopkontakten zijn handige afdekplaatjes en hete strijkijzers midden in de kamer!?!? Daar is een corrigerende tik wel op zijn plaats, maar dan aan de ouder die onverantwoordelijk is.
Als je ook maar een beetje kan opvoeden leert je kind heel snel een ferm 'NEE' herkennen. Dat snappen ze al voor ze een jaar oud zijn.
Kindermishandeling hou je echt niet meer tegen met een extra wetje. Het gebeurt binnenshuis, en als je wist wat voor dossier je klaar moet hebben om zo'n klacht in te dienen, dan zou je dat denk ik ook wel inzien.quote:Het probleem van de corrigerende tik is dat deze uit onmacht gegeven wordt, wat al wijst op een falende opvoeding. En helaas zijn er veel onmachtige ouders en kan er een groot aantal geen maat houden. Ergo de wijdverspreide kindermishandeling. Door de eerste tik al verboden te verklaren hoopt Donner een signaal af te geven dat slaan altijd fout is en niet een beetje, soms, als etc...
De overheid moet zich imo juist meer gaan bemoeien met de opvoeding. De ouders van probleemjeugd moeten ook aangepakt worden, en er moet eerder gesignaleerd worden dat het fout gaat. Dit soort ideeen zijn imo echter bullshit en dragen niets concreets bij.quote:Op vrijdag 26 november 2004 17:18 schreef DionysuZ het volgende:
Of ouders een corrigerende tik willen uitdelen of niet is imho nog altijd een keuze van de ouder. De overheid moet zich niet nog meer gaan bemoeien met de opvoeding dan ze al doet. Donner is weer fout bezig.. maarjah ik ben niets anders gewend van die vent
niet mee eens.. als een kind mishandelt wordt dan is daar wettelijk al iets aan te doen. Als een kind op het verkeerde spoor komt dat vaak door de geestelijke capaciteiten van het kind. En aangezien intelligentie voor een deel erfelijk is moet je dus maar gaan verbieden dat domme mensen kinderen krijgen?quote:Op vrijdag 26 november 2004 17:23 schreef freud het volgende:
[..]
De overheid moet zich imo juist meer gaan bemoeien met de opvoeding. De ouders van probleemjeugd moeten ook aangepakt worden, en er moet eerder gesignaleerd worden dat het fout gaat. Dit soort ideeen zijn imo echter bullshit en dragen niets concreets bij.
jJe hebt het over het niet onderbouwen van wat gezegd wordt, maar jij doet precies hetzelfde. Een tik wordt uit onmacht gegeven? Is dat zo? Ik kreeg een tik omdat ik weigerde te luisteren..quote:Op vrijdag 26 november 2004 16:39 schreef multatuli het volgende:
Het probleem van de corrigerende tik is dat deze uit onmacht gegeven wordt, wat al wijst op een falende opvoeding. En helaas zijn er veel onmachtige ouders en kan er een groot aantal geen maat houden. Ergo de wijdverspreide kindermishandeling. Door de eerste tik al verboden te verklaren hoopt Donner een signaal af te geven dat slaan altijd fout is en niet een beetje, soms, als etc...
meer de corrigerende hoek inclusief losse tanden etc., ja, dat is wat andersquote:Op vrijdag 26 november 2004 17:40 schreef Sater het volgende:
Lees op internet dat Donner discussie over corrigerende tik pietluttig vindt. Justitieminister doelt op ouders/opvoeders die kindermishandeling als corrigerende tik af doen.
Inderdaad,quote:Op vrijdag 26 november 2004 09:08 schreef Strolie75 het volgende:
Corrigerende tikken horen bij opvoeden. Ik zie veels te vaak van die blerende verwende kutkinderen die een flink pak rammel verdienen. Ouders zijn juist veels te soft.
Als de ME op je afkomt gestormd omdat je toevallig ergens tussen staat, ga je dan ook vragen of ze er over willen praten ?quote:Op vrijdag 26 november 2004 16:39 schreef multatuli het volgende:
Het merkwaardige is dat hier een heel stel users stellig beweert dat een corrigerende tik tot betere opvoeding leidt, maar niemand dat onderbouwt. Ja, dat ze zelf wel eens een map gehad hebben en nu volgens zichzelf een goed mens zijn, maar dat lijkt me een wat magere basis
Is dat dezelfde meerderheid die het onderwijs heeft verpest met hun gedachtegoed ?quote:In de pedagogiek is de overgrote meerderheid tegen de corrigerende tik, dus waar halen jullie die stellige opvattingen vandaan?
Veel mensen/aanstaande ouders zouden inderdaad eerst een cursus ouderschap moeten krijgen.quote:Ik heb zelf nog nooit een tik uitgedeeld en ook nog nooit nodig gehad. Die dwaze voorbeelden over stopkontakten zijn irrelevant. Als ze nog zo klein zijn moet je je huis kindveilig inrichten. Voor stopkontakten zijn handige afdekplaatjes en hete strijkijzers midden in de kamer!?!? Daar is een corrigerende tik wel op zijn plaats, maar dan aan de ouder die onverantwoordelijk is.
Als je ook maar een beetje kan opvoeden leert je kind heel snel een ferm 'NEE' herkennen. Dat snappen ze al voor ze een jaar oud zijn.
Het probleem van de corrigerende tik is dat deze uit onmacht gegeven wordt, wat al wijst op een falende opvoeding. En helaas zijn er veel onmachtige ouders en kan er een groot aantal geen maat houden. Ergo de wijdverspreide kindermishandeling. Door de eerste tik al verboden te verklaren hoopt Donner een signaal af te geven dat slaan altijd fout is en niet een beetje, soms, als etc...
Als kind dat zelf ook wel eens een 'corrigerende tik' kreeg ben ik het totaal niet met je eens! Als een kind niet of nauwelijks in de hand te houden is of iets heel erg gevaarlijks/stouts doet is een tik(je) de ultieme manier om het kind duidelijk te maken dat een grens gepasseerd is.quote:Op vrijdag 26 november 2004 09:04 schreef Maerycke het volgende:
Ik zou nog veel verder willen gaan: het zou sommige mensen verboden moeten worden om kinderen te krijgen. Junks en pedo's en zo.quote:Veel mensen/aanstaande ouders zouden inderdaad eerst een cursus ouderschap moeten krijgen.
Geslagen.. het gaat over een CORRIGERENDE TIKquote:Op vrijdag 26 november 2004 21:32 schreef NewOrder het volgende:
Op zich hou ik niet van betuttelende wetgeving, maar als ik de reacties hier zo lees en zie hoeveel mensen het blijkbaar goed vinden dat kinderen geslagen worden, heeft Donner - in ieder geval symbolisch - wel een punt. Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren welk (negatief) effect het gebruik van geweld op een kind heeft. Dat blijkt ook uit het meest gehoorde argument om de corrigerende tik te verdedigen: men kreeg zelf vroeger corrigerende tikken en is daar naar eigen mening niet slechter van geworden. Het eigen beeld over het gebruik van geweld is vertroebeld.
Ook dat is geweldquote:Op vrijdag 26 november 2004 21:33 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Geslagen.. het gaat over een CORRIGERENDE TIK
Draaf nou niet zo ver door... Ik denk dat nuance vooral belangrijk. Ik heb ook zo nu en dan een tik van mijn ouders gehad, en heb niet het idee dat dat een slechte invloed heeft gehad, het was waarschijnlijk gewoon nodig. Ik was als kind nou eenmaal niet altijd lief (Nu nog steeds niet trouwens).quote:Op vrijdag 26 november 2004 21:37 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Ook dat is geweld
Je hebt als ouder geen geweld nodig om je kind discipline bij te brengen. Zo eenvoudig zou het moeten zijn. Ik zie hier een fors aantal mensen vurig verdedigen dat het gebruiken van geweld (en ja m.i. valt daar een corrigerende tik ook onder) bij kleine kinderen alleen maar goed is en dat je anders het kind niet kunt bijbrengen wat juist is. Als je al niet in staat bent een peuter bij te brengen wat goed en fout is, dan vraag ik me heel sterk af hoe dat dan gaat zodra ze puber worden.
Worden het dan wellicht van die k*tkinderen waar sommige mensen hier zo van balen?
Jij kan dat vinden, maar ik heb evenzeer recht op mijn mening dacht ik zo. Bovendien als je nu nog steeds niet lief bent, heeft die tik bij jou dus ook weinig impact gemaakt dunkt mequote:Op vrijdag 26 november 2004 21:39 schreef Alicey het volgende:
[..]
Draaf nou niet zo ver door... Ik denk dat nuance vooral belangrijk. Ik heb ook zo nu en dan een tik van mijn ouders gehad, en heb niet het idee dat dat een slechte invloed heeft gehad, het was waarschijnlijk gewoon nodig. Ik was als kind nou eenmaal niet altijd lief (Nu nog steeds niet trouwens).
Wie weet hoe erg het was geweest zonder die tik.quote:Op vrijdag 26 november 2004 21:41 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Jij kan dat vinden, maar ik heb evenzeer recht op mijn mening dacht ik zo. Bovendien als je nu nog steeds niet lief bent, heeft die tik bij jou dus ook weinig impact gemaakt dunkt me
quote:Op vrijdag 26 november 2004 21:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wie weet hoe erg het was geweest zonder die tik.
Ik denk toch dat het sterk aan het kind en de situatie ligt. In sommige situaties luisteren sommige kinderen niet naar een nee, en niet altijd is een andere sanctie voor handen. Een opvoedkundige tik is nog nooit een kind aan gestorven, en ik heb ook nooit vernomen dat dit later problemen oplevert voor een kind.quote:Op vrijdag 26 november 2004 21:52 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Het gaat me er meer om dat ouders opvoeders zouden moeten zijn zonder dat het noodzakelijk is om over te gaan tot lichamelijk geweld. Een kind is al kwetsbaar genoeg.
Hierin heb je volstrekt gelijk. Ouders die hun kinderen, zogenaamd grappig, kleineren beseffen niet dat zij hun kind voor het hele leven traumatiseren.quote:Op vrijdag 26 november 2004 21:57 schreef Alicey het volgende:
[..]
Overigens kan psychisch geweld vele malen erger zijn dan "lichamelijk geweld" ...
Gelukkig zijn er dan toch ook ouders die enkel corrigerend psychisch geweld gebruiken, en dat is een noodzakelijk onderdeel van de opvoeding.quote:Op vrijdag 26 november 2004 22:15 schreef Sater het volgende:
[..]
Hierin heb je volstrekt gelijk. Ouders die hun kinderen, zogenaamd grappig, kleineren beseffen niet dat zij hun kind voor het hele leven traumatiseren.
Bij psychisch geweld staat mij meer voortdurende minachting van het kind voor ogen. Ouders die hun kind[eren] steeds laten horen minderwaardig te zijn, niet mee te tellen.quote:Op vrijdag 26 november 2004 22:29 schreef OllieA het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er dan toch ook ouders die enkel corrigerend psychisch geweld gebruiken, en dat is een noodzakelijk onderdeel van de opvoeding.
Zo heb ik zelf toch regelmatig een licht scheldwoordje naar mijn hoofd gehad, en ik zit meer dan prima in elkaar! Dus!
Ja, maar ik heb het over corrigerend psychisch geweld, hè. Lichte scheldwoordjes, kleine verbale prikjes, minieme vernederingetjes, dat soort dingen zeg maar. De psychische equivalent van de corrigerende tik, hè.quote:Op vrijdag 26 november 2004 22:34 schreef Sater het volgende:
[..]
Bij psychisch geweld staat mij meer voortdurende minachting van het kind voor ogen. Ouders die hun kind[eren] steeds laten horen minderwaardig te zijn, niet mee te tellen.
In die zin ben ik het wél met je eens. Kom zelf uit een groot gezin. Schepte één van ons op dan riepen de anderen in koor: " Doe het raam open, het stinkt hier."quote:Op vrijdag 26 november 2004 22:38 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ja, maar ik heb het over corrigerend psychisch geweld, hè. Lichte scheldwoordjes, kleine verbale prikjes, minieme vernederingetjes, dat soort dingen zeg maar. De psychische equivalent van de corrigerende tik, hè.
Hoort bij de opvoeding hoor.
Die k*t kinderen worden juist gecreëerd omdat ze opgevoed worden in een te beschermde omgeving, ze krijgen geen tik, ze worden niet gecorrigeerd en hun ouders laten over zich heen lopen door die zielige blik en die kinderen krijgen alles voorelkaar.quote:Op vrijdag 26 november 2004 21:37 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Ook dat is geweld
Je hebt als ouder geen geweld nodig om je kind discipline bij te brengen. Zo eenvoudig zou het moeten zijn. Ik zie hier een fors aantal mensen vurig verdedigen dat het gebruiken van geweld (en ja m.i. valt daar een corrigerende tik ook onder) bij kleine kinderen alleen maar goed is en dat je anders het kind niet kunt bijbrengen wat juist is. Als je al niet in staat bent een peuter bij te brengen wat goed en fout is, dan vraag ik me heel sterk af hoe dat dan gaat zodra ze puber worden.
Worden het dan wellicht van die k*tkinderen waar sommige mensen hier zo van balen?
quote:Vroeger.........
Om even over na te denken en bij stil te staan....
Terugblik naar vroeger :
Vroeger, ja vroeger......
dit is voor iedereen die voor 1980 geboren is.
Als je na 1980 geboren bent, heeft dit niets met jou te maken.
De kinderen van tegenwoordig worden in de watten gelegd.
Ben jij als kind opgegroeid in de 50er, 60er of 70er jaren, dan is het, terugkijkend, onvoorstelbaar, dat je zo lang hebt kunnen overleven!
Als kind zaten we in de auto zonder gordel en zonder airbags.
Onze bedjes waren geschilderd in prachtige kleuren met verf vol met lood en cadmium. De medicijnflesjes uit de apotheek konden we gewoon open krijgen, net als overigens de fles met bleekmiddel. Deuren en ramen bedreigden continue onze vingertjes. Op de fiets hadden we nooit een helm op. We dronken water met de mond aan de kraan in plaats van uit een fles.
We bouwden zeepkisten en kwamen er pas op de eerste rit, bergafwaarts, achter, dat we geen rem hadden. Na enige ongelukken konden we daar prima mee omgaan.
's Morgens gingen we naar buiten, om te spelen. We bleven de hele dag weg en moesten pas thuis zijn als de straatlantaarns aangingen. Niemand wist waar we waren en we hadden geen mobiele telefoon mee. We sneden ons, braken onze botten en tanden en er werd niemand voor aangeklaagd. Het waren gewoon ongelukken en de enige die schuld had waren we zelf. Kan jij je nog zgn. "ongelukken" herinneren? We hadden vechtpartijen en sloegen elkaar een blauw oog. Daar moesten we mee leven. Volwassenen interesseerden zich daar niet voor.
We aten koekjes, brood met dik boter, dronken Cola en werden evengoed niet te dik. We dronken met vrienden uit dezelfde fles en niemand ging daar dood van. We hadden geen: Playstation, Nintendo, X-box, Videogames, 64 Tv-zenders, Videofilm, Surround-Sound, een eigen TV, computer en Internet-chatrooms. Wat wij hadden waren VRIENDEN. We gingen gewoon naar buiten en daar kwamen we elkaar tegen. We gingen naar hun huis en belden aan. Of we gingen soms gewoon naar binnen zonder aan te bellen. En dat zonder van tevoren af te spreken en zonder dat onze ouders dat wisten. Niemand bracht ons en niemand haalde ons weer op... Hoe was het in godsnaam mogelijk? We bedachten zelf spelletjes met stokken en tennisballen. We aten wurmen en die leefden niet voor altijd in onze magen verder. Met de stokken prikten we elkaar bijna nooit in de ogen.
Met voetballen op straat mocht je alleen meedoen als je goed genoeg was. Als je niet goed genoeg was, moest je met teleurstellingen om leren gaan.
Sommige kinderen waren niet zo goed op school als anderen. Ze haalden onvoldoendes en bleven zitten. Dat leidde niet tot emotionele ouderavonden of zelfs tot veranderde prestatienormen.
Soms hadden onze daden consequenties. Dat was logisch en daar kon zich niemand voor verstoppen. Als iemand van ons iets verbodens had gedaan, was het normaal, dat de ouders je er niet uithaalden. In tegendeel, ze waren het met de politie eens! Stel je voor!
Onze generatie heeft vele probleemoplossers en uitvinders, die bereid zijn risico's te nemen, voortgebracht. We hadden vrijheid, we verzaakten, we hadden succes en namen verantwoording. Met al die dingen konden we zeer goed omgaan. Bij die generatie hoor jij ook. Wees blij dat je er toen bij was.
Hehehehe, als ie met z'n vingertjes in het stopcontact zit leert ie het vanzelf wel af hoor. Gegarandeerd dat ie het geen 2e keer doetquote:Op vrijdag 26 november 2004 10:24 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nee idd, gegarandeerd dat ie het geen 2e keer meer doet nee, met een beetje pech doet ie helemaal niks meer.quote:Op zaterdag 27 november 2004 00:40 schreef Sandprince het volgende:
[..]
Hehehehe, als ie met z'n vingertjes in het stopcontact zit leert ie het vanzelf wel af hoor. Gegarandeerd dat ie het geen 2e keer doet![]()
Als die corrigerende tik zo succesvol is, waarom worden er in Nederland in het kader van het strafrecht dan geen lijfstraffen opgelegd? De - volgens voorstanders - positieve werking van de corrigerende tik zou prima van toepassing kunnen zijn op bijvoorbeeld veelplegers. Toch is iedereen het er wel over eens dat lijfstraffen niet van deze tijd zijn. Behalve als het dus om kinderen gaat, dan wordt het fysieke geweld ineens afgedaan als 'corrigerende tik'.quote:Op vrijdag 26 november 2004 23:31 schreef rucksichlos het volgende:
De basis van opvoeden ligt aan het begin, normen en waarden moet je er vanaf het alllereerste begin instampen, zonodig met een corrigerende tik als dat nodig is.
Als een kind naar een hete pan grijpt dan is de enige oplossing het kind een tik geven, en dan ook nog uit liefdequote:Als een kind echt niet luistert naar wat je zegt en met zijn handen naar een kokend hete pan graait, dan geef je die tik wel hoor, uit liefde omdat je niet wil dat hij de rest van zijn leven door brandwonden in een hoek gedreven wordt door zijn klasgenootjes waarna hij de rest van zijn leven een minderwaardigheidscomplex heeft.
quote:Op zaterdag 27 november 2004 10:21 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Als die corrigerende tik zo succesvol is, waarom worden er in Nederland in het kader van het strafrecht dan geen lijfstraffen opgelegd? De - volgens voorstanders - positieve werking van de corrigerende tik zou prima van toepassing kunnen zijn op bijvoorbeeld veelplegers. Toch is iedereen het er wel over eens dat lijfstraffen niet van deze tijd zijn. Behalve als het dus om kinderen gaat, dan wordt het fysieke geweld ineens afgedaan als 'corrigerende tik'.
Nog later heeft dan dus helemaal geen zin meer.quote:Op vrijdag 26 november 2004 23:31 schreef rucksichlos het volgende:
Als die kinderen gaan puberen denken ze dat ze alles kunnen maken en dan ben je te laat met opvoeden.
quote:Op zaterdag 27 november 2004 10:21 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Als een kind naar een hete pan grijpt dan is de enige oplossing het kind een tik geven, en dan ook nog uit liefde![]()
Elk kind is anders, en het ene kind luisterd goed, en het andere kind niet. Op een moment dat een kind iets doet waardoor het zichzelf of een ander in gevaar brengt handel je daarnaar, en dan heeft het geen zin om een dialoog aan te gaan met dat kind, zeker niet als dat kind niet luistert, want dan ben je bijna zeker te laat.quote:Op vrijdag 26 november 2004 23:31 schreef rucksichlos het volgende:
De basis van opvoeden ligt aan het begin, normen en waarden moet je er vanaf het alllereerste begin instampen, zonodig met een corrigerende tik als dat nodig is.
Als een kind echt niet luistert naar wat je zegt en met zijn handen naar een kokend hete pan graait, dan geef je die tik wel hoor, uit liefde omdat je niet wil dat hij de rest van zijn leven door brandwonden in een hoek gedreven wordt door zijn klasgenootjes waarna hij de rest van zijn leven een minderwaardigheidscomplex heeft.
Een (corrigerende) tik is overigens wat anders dan slaan. slaan doe je met kracht, en een tik is alleen voor het schrik effect en doet dus nauwelijks pijn.quote:Op zaterdag 27 november 2004 10:21 schreef NewOrder het volgende:
Slaan uit liefde klinkt als een excuus voor het handelen met geweld door onmacht.
Als dit jou is overkomen ben je gewoon mishandelt. Als een corrigerende tik niet meer helpt wordt hij te vaak gebruikt. Een corrigerende tik is niet stelselmatig klappen uitdelen, ook niet als je kind vervelend is. Je moet je kind sowieso altijd de ruimte geven om kind te zijn en daar hoort dus ook het ongehoorzaam zijn bij..De corrigerende tik moet je alleen in uiterste situaties gebruiken, anders is het geen corrigerende tik meer maar wordt het inderdaad slaan uit onmacht.quote:Op zaterdag 27 november 2004 11:16 schreef HoRny_HaRRy het volgende:
Ben het helemaal eens met de minister de corrigerende tik mag van mij in het wetboek van strafrecht komen, ouders hebben met hun handen van kinderen af te blijven, hoe dan ook ook niet ff corrigerend tikken.
Ik heb zelf aan de lijfe ondervonden wat er kan gebeuren als die corrigerende tik niet meer werkt, ik heber gelukkig geen trauma's aan over gehouden, maar laat ik het zo zeggen dat ik van corrigerende tik op ten duur door het hele huis werd geslagen.
Want daar zit het gevaar van de corrigerende tik, wat als die niet meer helpt ga je dan harde slaan (vaak wel) of ga je een riem of schoen gebruiken om je autoriteit aan je kind op te leggen?
Nee dit is het eerste wat die minster doet wat goed is en ik hoop van ganze harte dat het er door komt, ouder mogen hun kinderen niet slaan punt.
Hoezo van na 1970? Het meeste tuig is na 1970 geboren hoor.quote:Op zaterdag 27 november 2004 11:30 schreef multatuli het volgende:
Goed, nou heeft de ene helft van de posters betoogd dat hij niet zonder corrigende tik kan opvoeden/opgevoed had kunnen worden. De andere helft meldt dat dit prima ging en dat het dus goed is dat het middel verboden wordt.
De uitslag blijft zo dus onbepaald. Laten we dus eens kijken wat de consultatiebureau's, de kinderartsen en de pedagogen er van vinden. Kan iemand een tekst aandragen van deskundige organisaties waarin gepleit wordt voor die tik? En dan liefst een tekst van na 1970.
Dus gedrag is alleen tot een bepaalde leeftijd te veranderen?quote:Op zaterdag 27 november 2004 10:44 schreef rucksichlos het volgende:
Nog later heeft dan dus helemaal geen zin meer.
Er ligt nog een heel groot gebied tussen nee zeggen en een corrigerende tik. Maar het is natuurlijk makkelijker om te slaan.quote:Elk kind is anders, en het ene kind luisterd goed, en het andere kind niet. Op een moment dat een kind iets doet waardoor het zichzelf of een ander in gevaar brengt handel je daarnaar, en dan heeft het geen zin om een dialoog aan te gaan met dat kind, zeker niet als dat kind niet luistert, want dan ben je bijna zeker te laat.
En een ferm NEE wil helemaal niet altijd helpen, sterker nog het schrik effect in zo'n geval zou dan zelfs nog kunnen zorgen dat de beweging ongecontroleerd afgemaakt zou kunnen worden waardoor de schade nog groter word.
Geef het beestje maar een mooie naam, in de praktijk komt het op hetzelfde neer: het toepassen van fysiek geweld op een kind. Bovendien is een corrigerende tik vrij interpreteerbaar, dus de ene ouder zal harder slaan dan de andere. En het is nog maar de vraag of het kind zo'n tik zelf ervaart als iets wat nauwelijks pijn doet.quote:Een (corrigerende) tik is overigens wat anders dan slaan. slaan doe je met kracht, en een tik is alleen voor het schrik effect en doet dus nauwelijks pijn.
ik ben zo'n kind geweest die met corrigerende tik is opgegroeid.. als ik er spychische schade aan overgehouden zou hebben, zou ik het dan hier verdedigen? Ik vind dat de keus is aan de ouder. De ene ouder vindt het niet kunnen, nou dan doet ie het niet, de andere ouder vindt het noodzakelijk, nou dan doet die het wel.. wie ben jij om te beoordelen wat goed of fout is?quote:Op zaterdag 27 november 2004 12:20 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dus gedrag is alleen tot een bepaalde leeftijd te veranderen?
[..]
Er ligt nog een heel groot gebied tussen nee zeggen en een corrigerende tik. Maar het is natuurlijk makkelijker om te slaan.
[..]
Geef het beestje maar een mooie naam, in de praktijk komt het op hetzelfde neer: het toepassen van fysiek geweld op een kind. Bovendien is een corrigerende tik vrij interpreteerbaar, dus de ene ouder zal harder slaan dan de andere. En het is nog maar de vraag of het kind zo'n tik zelf ervaart als iets wat nauwelijks pijn doet.
Ik kijk in eerste instantie niet eens naar de consequenties van het al dan niet uitdelen van een corrigerende tik. Het gaat mij meer om het feit dat de politiek zich niet met opvoeding moet bemoeien. Nu wordt het echt zo'n "is een corrigerende tik verantwoord"-discussie, en daarmee sla je volgens mij de plank mis.quote:Op zaterdag 27 november 2004 11:30 schreef multatuli het volgende:
Goed, nou heeft de ene helft van de posters betoogd dat hij niet zonder corrigende tik kan opvoeden/opgevoed had kunnen worden. De andere helft meldt dat dit prima ging en dat het dus goed is dat het middel verboden wordt.
De uitslag blijft zo dus onbepaald. Laten we dus eens kijken wat de consultatiebureau's, de kinderartsen en de pedagogen er van vinden. Kan iemand een tekst aandragen van deskundige organisaties waarin gepleit wordt voor die tik? En dan liefst een tekst van na 1970.
Zelden zo'n loze argumentatie als dit gezien. Gaat werkelijk nergens over.quote:Op vrijdag 26 november 2004 21:32 schreef NewOrder het volgende:
Op zich hou ik niet van betuttelende wetgeving, maar als ik de reacties hier zo lees en zie hoeveel mensen het blijkbaar goed vinden dat kinderen geslagen worden, heeft Donner - in ieder geval symbolisch - wel een punt. Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren welk (negatief) effect het gebruik van geweld op een kind heeft. Dat blijkt ook uit het meest gehoorde argument om de corrigerende tik te verdedigen: men kreeg zelf vroeger corrigerende tikken en is daar naar eigen mening niet slechter van geworden. Het eigen beeld over het gebruik van geweld is vertroebeld.
Het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling wil wettelijk verbod op slaanquote:Op zaterdag 27 november 2004 11:30 schreef multatuli het volgende:
quote:Bij zo’n wettelijke regeling is het niet mogelijk de ‘pedagogische tik’ hiervan uit te zonderen. Je kunt niet regelen dat het gebruik van geweld in de opvoeding verboden is, maar dat een beetje geweld wél mag.
alle vormen van lichamelijk en geestelijk geweld... als een corrigerende tik lichamelijk geweld is dan is zonder eten naar bed laten gaan of huisarrest natuurlijk geestelijk geweld... oftewel je moet die kinderen hun gang maar laten gaan en je kunt ze op geen enkele manier disciplineren?quote:Op zaterdag 27 november 2004 14:38 schreef Euridice het volgende:
[..]
VN-verdrag inzake de rechten van het kind
Het gebruik van geweld om kinderen te disciplineren is in strijd met het VN-verdrag inzake de Rechten van het kind. In artikel 19 van dit verdrag staat:
De Staten die partij zijn nemen alle passende wettelijke en bestuurlijke maatregelen en maatregelen op sociaal en opvoedkundig gebied om het kind te beschermen tegen alle vormen van lichamelijk en geestelijk geweld, letsel of misbruik, lichamelijke of geestelijke verwaarlozing of nalatige behandeling, mishandeling of exploitatie, met inbegrip van seksueel misbruik, terwijl het kind onder de hoede is van de ouder(s), wettige voogd(en) of iemand anders die de zorg voor het kind heeft.
Hetgeen de discussie in een ander licht plaatst.quote:Op vrijdag 26 november 2004 17:40 schreef Sater het volgende:
Lees op internet dat Donner discussie over corrigerende tik pietluttig vindt. Justitieminister doelt op ouders/opvoeders die kindermishandeling als corrigerende tik af doen.
Hetgeen de justitieminister beslist niet wil. Hij stelt echter dat kindermishandeling al te vaak wordt goed gepraat met: het zijn slechts corrigerende tikken.quote:Op zaterdag 27 november 2004 22:33 schreef BansheeBoy het volgende:
Donner gaat mij niet vertellen hoe ik mijn kinderen gaan opvoeden. Het zijn MIJN kinderen (ik heb ze nog niet, maar ze zullen er ongetwijfeld komen als God wil) en niemand die mij gaat vertellen of ik ze wel of niet een tik mag verkopen, dat bepaal ik nog altijd zelf
Een kind is geen eigendom van de ouders. De ouders zijn weliswaar redelijk vrij in de wijze waarop ze het kind opvoeden, maar dat betekent niet dat alles kan en mag. Geweld is een van die zaken die niet in de opvoeding thuishoren.quote:Op zaterdag 27 november 2004 12:24 schreef DionysuZ het volgende:
ik ben zo'n kind geweest die met corrigerende tik is opgegroeid.. als ik er spychische schade aan overgehouden zou hebben, zou ik het dan hier verdedigen? Ik vind dat de keus is aan de ouder. De ene ouder vindt het niet kunnen, nou dan doet ie het niet, de andere ouder vindt het noodzakelijk, nou dan doet die het wel.. wie ben jij om te beoordelen wat goed of fout is?
Kijk eens in de spiegel.quote:Op zaterdag 27 november 2004 13:58 schreef Pappie_Culo het volgende:
Zelden zo'n loze argumentatie als dit gezien. Gaat werkelijk nergens over.
Deze vergelijking is nogal krom. Als een agent iemand slaat dan kan degene die geslagen wordt zich juridisch verweren als het geweld niet gepast was. Dat kan een kind niet. Verder wordt de corrigerende tik helemaal niet als uiterst middel gebruikt. Er zijn ook alternatieven als een kind niet luistert, maar het is de keus van de ouder om op dat moment de makkelijkste weg te volgen door het kind te slaan.quote:Op zaterdag 27 november 2004 22:02 schreef Gajus het volgende:
Een ordehandhaver kan zijn taak slechts naar behoren uitvoeren als hij de bevoegdheid heeft geweld te gebruiken, uiteraard als uiterste middel en in gepaste mate. Dat geldt voor een politieagent in publiek verband maar evenzeer voor een ouder in gezinsverband.
geweld is idd niet goed in een gezin.quote:Op zondag 28 november 2004 10:06 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Een kind is geen eigendom van de ouders. De ouders zijn weliswaar redelijk vrij in de wijze waarop ze het kind opvoeden, maar dat betekent niet dat alles kan en mag. Geweld is een van die zaken die niet in de opvoeding thuishoren.
een corrigerende tik is echter heel wat anders dan geweld. Als er flink wat kracht achter geplaatst wordt heet het imho mishandeling en dat hoort idd NIET in de opvoeding thuis.quote:ge·weld (het ~)
1 uitoefening van macht => gewelddadigheid
2 kracht die met hevigheid, onstuimigheid wordt uitgeoefend
3 zeer sterk gedruis => rumoer
Het werkt precies andersom. Juist in gezinnen waar geweld in de opvoeding wordt gebruikt zie je dat kinderen op latere leeftijd ook makkelijker geweld gebruiken.quote:Op zondag 28 november 2004 10:14 schreef SeLang het volgende:
De ellende die we vandaag de dag meemaken heeft juist te maken met een veel te softe opvoeding.
Van die kut hippies die kinderen van 5 inspraak geven, dat soort dingen.
Een kind heeft behoefte aan duidelijkheid, dus hij heeft gewoon maar te luisteren naar ze ouders en anders krijgt ie een knal voor ze kop. Daar kweek je karakters mee.
Je kunt kinderen ook steng en duidelijk opvoeden zonder daarbij geweld te gebruiken. Het probleem in Nederland is echter dat de wetgeving niet duidelijk is. Daar gaat Donner nu verandering in brengen.quote:Het is niet voor niets dat de criminaliteit veel lager is in landen waar strenger en duiderlijker wordt opgevoed.
een kind kan zich echt wel juridisch verweren als hij mishandeld wordt. Een corrigerende tik is echter heel wat anders. En inderdaad, je hebt helemaal gelijk: het is de keus van de ouder. De staat moet zich niet met de opvoeding bemoeien.quote:Op zondag 28 november 2004 10:22 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Deze vergelijking is nogal krom. Als een agent iemand slaat dan kan degene die geslagen wordt zich juridisch verweren als het geweld niet gepast was. Dat kan een kind niet. Verder wordt de corrigerende tik helemaal niet als uiterst middel gebruikt. Er zijn ook alternatieven als een kind niet luistert, maar het is de keus van de ouder om op dat moment de makkelijkste weg te volgen door het kind te slaan.
Precies. Maar valt een corrigende tik dan onder geweld volgens jou ?quote:Op zondag 28 november 2004 10:31 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het werkt precies andersom. Juist in gezinnen waar geweld in de opvoeding wordt gebruikt zie je dat kinderen op latere leeftijd ook makkelijker geweld gebruiken.
a) je kunt niet altijd en alle kinderen opvoeden zonder corrigerende tik (zowel voor ordehandhaving als bescherming)quote:[..]
Je kunt kinderen ook steng en duidelijk opvoeden zonder daarbij geweld te gebruiken. Het probleem in Nederland is echter dat de wetgeving niet duidelijk is. Daar gaat Donner nu verandering in brengen.
Een 'corrigerende tik' is zo'n vaag en vrij interpreteerbaar begrip. Daar zal iedere ouder wat anders onder verstaan. Het is in ieder geval iets wat een bepaalde pijnprikkel bij het kind teweegbrengt om het kind er van te overtuigen dat het iets verkeerds gedaan heeft. Voor mij valt dit in de categorie 'geweld'.quote:Op zondag 28 november 2004 10:29 schreef DionysuZ het volgende:
een corrigerende tik is echter heel wat anders dan geweld. Als er flink wat kracht achter geplaatst wordt heet het imho mishandeling en dat hoort idd NIET in de opvoeding thuis.
Hoe dan?quote:Op zondag 28 november 2004 10:31 schreef DionysuZ het volgende:
een kind kan zich echt wel juridisch verweren als hij mishandeld wordt.
Als de staat zich niet met de opvoeding mag bemoeien zou je kindermishandeling ook toe moeten staan. Het is volgens jou toch aan de ouders om te bepalen hoe ze het kind opvoeden. Zij kunnen toch zelf wel bepalen of het goed of fout is om het kind te mishandelen. Of niet?quote:Een corrigerende tik is echter heel wat anders. En inderdaad, je hebt helemaal gelijk: het is de keus van de ouder. De staat moet zich niet met de opvoeding bemoeien.
Ja, dat heb ik hierboven al ergens geschreven.quote:Op zondag 28 november 2004 10:37 schreef Strijder het volgende:
Precies. Maar valt een corrigende tik dan onder geweld volgens jou ?
Dat kan wel. Als het in andere landen kan, waarom zou het dan niet in Nederland kunnen?quote:a) je kunt niet altijd en alle kinderen opvoeden zonder corrigerende tik (zowel voor ordehandhaving als bescherming)
De vergelijking met de politie is krom. Je kunt de taak van politie niet vergelijken met de taak van een opvoeder.quote:b) het idee van Donner beperkt het opvoeden, omdat een (mogelijk) pressiemiddel wordt verboden (vergelijk het maar met de politie in Nederland, die mag ook niets. Het resultaat zien we dagelijks om ons heen.)
Dit is de derde keer dat ik het woord conditionering in de mond neem en daarmee de derde keer dat ik een argument geef dat hout snijdt. Opvoeden is (tot een bepaalde leeftijd) niets meer dan conditionering. Kleine kinderen zijn nu eenmaal nog niet zo ontwikkeld in het vaststellen en beredeneren van oorzaak/gevolg. Deze kinderen kunnen bepaalde inschattingen gewoon nog niet maken. Dan kun je (moet je) natuurlijk alles proberen met woorden te doen maar wanneer na een waarschuwing een grens wordt overtreden is die pijnprikkel (gaat meer om de schrik dan om pijn overigens.... een tik en een klap zijn verschillende dingen) een goede manier om duidelijk te maken dat iets absoluut gevaarlijk/verboden/wat dan ook is.quote:Op zondag 28 november 2004 10:08 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Kijk eens in de spiegel.![]()
Ik kan me vooral herinneren dat áls ik er een kreeg ik ook verdomde goed wist het vooral niet meer te doen. En daar hoeven mijn ouders geen verantwoording over af te leggen. Ik heb een prima jeugd gehad en heb prima ouders. Mijn beeld over het gebruik van geweld is vertroebeld? Das nogal een arrogante statement. Maar jij hebt op dit gebied schijnbaar de absolute goddelijke waarheid in pacht... dus wellicht kun jij bij ons het beeld even verhelderen?quote:Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren welk (negatief) effect het gebruik van geweld op een kind heeft. Dat blijkt ook uit het meest gehoorde argument om de corrigerende tik te verdedigen: men kreeg zelf vroeger corrigerende tikken en is daar naar eigen mening niet slechter van geworden. Het eigen beeld over het gebruik van geweld is vertroebeld.
Je laat een stukje weg uit mijn post, is dat omdat je dat niet kan beantwoorden ?quote:Op zondag 28 november 2004 10:59 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik hierboven al ergens geschreven.
[..]
Dat kan wel. Als het in andere landen kan, waarom zou het dan niet in Nederland kunnen?
[..]
De vergelijking met de politie is krom. Je kunt de taak van politie niet vergelijken met de taak van een opvoeder.
een tik is dus per definitie geen geweld.quote:Op zondag 28 november 2004 10:59 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik hierboven al ergens geschreven.
quote:definitie van een tik bron
tik1 (de ~ (m.), ~ken)
1 zachte slag of klap => klets, mep, pets
2 eenheid die een kostenteller registreert
quote:definitie van geweld bron
ge·weld (het ~)
1 uitoefening van macht => gewelddadigheid
2 kracht die met hevigheid, onstuimigheid wordt uitgeoefend
3 zeer sterk gedruis => rumoer
Hoe weet je dan dat het kan, dat het bij de wet verboden is zegt niet dat het niet gebeurd.quote:Op zondag 28 november 2004 10:59 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dat kan wel. Als het in andere landen kan, waarom zou het dan niet in Nederland kunnen?
Als orde handhaver is de taak van de ouder wel degelijk te vergelijken met die van de politie, wat de politie aan orde handhaving moet doen op straat, moet de ouder aan ordehandhaving doen binnenshuis en in gezinsverband.quote:Op zondag 28 november 2004 10:59 schreef NewOrder het volgende:
[..]
De vergelijking met de politie is krom. Je kunt de taak van politie niet vergelijken met de taak van een opvoeder.
Dat laatste is gelul natuurlijk.quote:Op zondag 28 november 2004 10:14 schreef SeLang het volgende:
Die vent is niet goed bij ze hoofd.
De ellende die we vandaag de dag meemaken heeft juist te maken met een veel te softe opvoeding.
Van die kut hippies die kinderen van 5 inspraak geven, dat soort dingen.
Een kind heeft behoefte aan duidelijkheid, dus hij heeft gewoon maar te luisteren naar ze ouders en anders krijgt ie een knal voor ze kop. Daar kweek je karakters mee.
Het is niet voor niets dat de criminaliteit veel lager is in landen waar strenger en duiderlijker wordt opgevoed.
Ben het volledig met je eens en hanteerde dezelfde tactieken (onder het mom van "snap je écht niet waarom mamma boos is? Ga dan maar fijn op je kamer nadenken of je erachter kunt komen en pas als je het weet mag je naar beneden komen om het mij te vertellen")quote:Op zondag 28 november 2004 13:56 schreef milagro het volgende:
Ik sla mijn kids niet, maar ben in die zin wel streng, dat als ik iets gebied of verbied, ze gewoon moeten luisteren, klaar, geen discussie verder.
Bij bepaalde issues natuurlijk wel, maar soms is het gewoon een kwestie van doen wat ik zeg.
Wat bij mij altijd uitstekend heeft geholpen is isoleren, dus naar de kamer sturen, deur dicht, niet meer eruit komen tot er normaal gedaan wordt.
Ze mogen van mij in feite veel, maar er zijn enkele dingen waarbij ik simpelweg geen tegenspraak wil en dat weten ze.
Hoe ziek moet je zijn je kind te dreigen met mogelijke ziekte[s] van pappie en/of mammie. Psychische chantage is schadelijker dan een corrigerende tik.quote:Op zondag 28 november 2004 11:19 schreef Ulx het volgende:
Zo'n tik is natuurlijk heel slecht. Ikzelf ben een voorstander van het duidelijk maken dat iets niet mag op andere manieren. Je kunt bijvoorbeeld tegen je kind zeggen dat pappa of mamma heel verdrietig wordt als het iets doet. Of dat pappie of mammie ziek zal worden.
Dan hoef je niet te slaan met alle nadelige gevolgen.
je zou het er bijna met een corrigerende tik er in moeten rammen hiero!quote:Het stellen van een norm – slaan mag nooit - helpt ouders om die grens niet over te gaan. In Zweden is 22 jaar geleden het door ons bepleite verbod ingevoerd. Het aantal meldingen van fysieke kindermishandeling is daar zeer sterk teruggelopen.
Ah, Orfeus had lekkere losse handjes?quote:Op zondag 28 november 2004 16:12 schreef Euridice het volgende:
inderdaad, en diezelfde mensen zijn hevig verontwaardigd als een iman roept dat een corrigerende tik voor een vervelende echtgenote wel moet kunnen, tsssssssssss
Er zijn andere manieren om iets duidelijk te maken als woorden niet voldoende zijn.quote:Op zondag 28 november 2004 11:34 schreef Pappie_Culo het volgende:
Dit is de derde keer dat ik het woord conditionering in de mond neem en daarmee de derde keer dat ik een argument geef dat hout snijdt. Opvoeden is (tot een bepaalde leeftijd) niets meer dan conditionering. Kleine kinderen zijn nu eenmaal nog niet zo ontwikkeld in het vaststellen en beredeneren van oorzaak/gevolg. Deze kinderen kunnen bepaalde inschattingen gewoon nog niet maken. Dan kun je (moet je) natuurlijk alles proberen met woorden te doen maar wanneer na een waarschuwing een grens wordt overtreden is die pijnprikkel (gaat meer om de schrik dan om pijn overigens.... een tik en een klap zijn verschillende dingen) een goede manier om duidelijk te maken dat iets absoluut gevaarlijk/verboden/wat dan ook is.
Jij baseert jouw mening over de positieve werking van de corrigerende tik op je persoonlijke ervaring, terwijl deskundigen - op basis van onderzoeken - stellen dat de corrigerende tik geen goede opvoedkundige maatregel is. Toch blijf je net als een aantal anderen volhouden dat de corrigende tik af en toe noodzakelijk is. Daar trek ik de conclusie uit dat jullie beeld vertroebeld is.quote:Ik kan me vooral herinneren dat áls ik er een kreeg ik ook verdomde goed wist het vooral niet meer te doen. En daar hoeven mijn ouders geen verantwoording over af te leggen. Ik heb een prima jeugd gehad en heb prima ouders. Mijn beeld over het gebruik van geweld is vertroebeld? Das nogal een arrogante statement. Maar jij hebt op dit gebied schijnbaar de absolute goddelijke waarheid in pacht... dus wellicht kun jij bij ons het beeld even verhelderen?
Er is niemand die zegt dat een tik een vernietigend effect heeft. Als dat nl. zo was dan hadden we te maken met kindermishandeling.quote:En dan kun je me misschien meteen even doen realiseren welk vernietigend effect die paar corrigerende tikken op mijn immer gekwetste 'inner child' hebben gehad. Want ik merk er persoonlijk weinig van.
Nee, omdat het niet interessant was. Ik baseer mijn mening niet op mijn eigen ervaring.quote:Op zondag 28 november 2004 11:48 schreef Strijder het volgende:
Je laat een stukje weg uit mijn post, is dat omdat je dat niet kan beantwoorden ?
Nog maar eens: de justitieminister wil de corrigerende tik op zich niet strafbaar laten stellen. Het gaat hem erom dat kindermishandeling door de daders simpelweg wordt afgedaan als corrigerende tikken. Kindermishandeling, lichamelijk én psychisch, dient derhalve strafbaar te zijn.quote:Op zondag 28 november 2004 16:50 schreef Euridice het volgende:
zie je zelf de hypocrisie er niet van in, sater?
True true.quote:Op maandag 29 november 2004 09:46 schreef Nuoro het volgende:
Donner kan beter eens gaan zorgen dat er een wet komt die allerlei vage pseudo-spirituele rioolratten uit de buurt van kinderen kan houden, want een kind kan beter van de ouders een paar opvoedkundige knallen voor z'n harses krijgen, dan dat 'ie door een of andere zelfbenoemde profeet voor het leven lang gemindfucked wordt.
Hoeveel kinderen heb jij?quote:Op vrijdag 26 november 2004 16:39 schreef multatuli het volgende:
In de pedagogiek is de overgrote meerderheid tegen de corrigerende tik, dus waar halen jullie die stellige opvattingen vandaan?
Ik heb zelf nog nooit een tik uitgedeeld en ook nog nooit nodig gehad. Die dwaze voorbeelden over stopkontakten zijn irrelevant. Als ze nog zo klein zijn moet je je huis kindveilig inrichten. Voor stopkontakten zijn handige afdekplaatjes en hete strijkijzers midden in de kamer!?!? Daar is een corrigerende tik wel op zijn plaats, maar dan aan de ouder die onverantwoordelijk is.
Op het moment dat een kind in staat is de telefoon te pakken en te klagen over het gedrag van zijn ouders, is hij zo oud dat zelfs een corrigerende tik niet meer gepast is. Een corrigerende tik, bijvoorbeeld op de vingers, doe je wanneer een kind niet of nog niet luistert naar mondeling commentaar. Een corrigerende tik dient ook opvoedend te werken en niet bestraffend. Slaan als straf is uit den boze. Een tik, op de vingers of tegen de pamper, kan opvoedend werken.quote:Op zondag 28 november 2004 10:31 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
een kind kan zich echt wel juridisch verweren als hij mishandeld wordt. Een corrigerende tik is echter heel wat anders. En inderdaad, je hebt helemaal gelijk: het is de keus van de ouder. De staat moet zich niet met de opvoeding bemoeien.
En ik ben benieuwd of de strenge tegenstanders van de corrigerende tik zelf al het genoegen hebben gehad één of meerdere kinderen op te voeden.quote:Op zondag 28 november 2004 19:02 schreef NewOrder het volgende:
Overigens ben ik zeer benieuwd of er ook voorstanders van de corrigerende tik zijn die vroeger zelf nooit een tik hebben gekregen.
En je geeft nu ook helder aan met welk type mensen het ministerie waarschijnlijk vol mee zit... Theoretisch opgeleide mensen die enig raakvlak met de praktijk missen. En trouwens, ik denk dat als je in het onderwijs werkt, je de corrigerende tik meer mist dan de gemiddelde ouder...quote:Op maandag 29 november 2004 12:13 schreef Gia het volgende:
En ik ben benieuwd of de strenge tegenstanders van de corrigerende tik zelf al het genoegen hebben gehad één of meerdere kinderen op te voeden.
En dan heb ik het niet over het onderwijs.
Ik krijg het gevoel dat de meerderheid van de tegenstanders hier een zogenaamde pedagogische opleiding hebben gehad, alwaar ze te horen hebben gekregen dat een corrigerende tik niet kan en niet mag.
En dat wordt dan met hand en tand verdedigd als zijnde de waarheid.
quote:Op maandag 29 november 2004 12:39 schreef Euridice het volgende:
er wordt weer eens helemaal ergens overheen gelezen..*zucht*
Deze persoon gaat ervan uit dat ieder mens een rationeel redenerend persoon is. Ook het escaleren van geweld is iets wat meer aan de ouders ligt dan aan het principe van slaan. Iemand mag ook een bepaalde snelheid rijden in de auto, maar boven een grens wordt dat verboden. Hetzelfde met slaan, alleen met de moeilijkheid dat het niet te controleren is. Er zijn mechanismen om misbruik te voorkomen. Maar die mechanismen dan beter, dat heeft meer effect dan een verbod wat niet te controleren valt.quote:De Boer is van mening dat moet worden aangenomen, dat met een draai om de oren een inbreuk wordt gemaakt op het recht op onaantastbaarheid van het menselijk lichaam . Wat voor een moraal brengen we kinderen bij, als we hen wel overbrengen dat slaan voor een volwassene vernederend is, althans hoe dan ook niet geaccepteerd wordt (zeker niet als het een kind is die slaat), maar als we voor kinderen andere normen aanleggen?
juist ik ben het helemaal met je eens. Ouders moeten hun kinderen OPVOEDEN en geen watje zijn. Mijn zoon is vandaag net twee geworden en kan al heel goed luisteren. Dat komt omdat ik geen ouder ben die 20 wat zegt, zonder consequenties en ik onderhandel niet met mijn kind (kom nou, dan krijg je een snoepje). Het komt misschien eens in het kwartaal voor dat ik echt aan een tik toekom. En dan is het geen tik die pijn doet, maar meer een waar hij van schrikt. Als ik iets wil (bijvoorbeeld in de kinderstoel zitten i.p.v. staan) dan zeg ik eerst twee keer dat hij moet gaan zitten. Als hij dan weer gaat staan, leg ik de consequentie uit als hij niet gaat zitten (vastmaken met tuigje). Hij gaat weer staan, dan geen discussie meer, maar ik sta op en maak hem vast. Ik hoef meestal niet verder dan de tweede keer vragen.....quote:Op maandag 29 november 2004 14:50 schreef freud het volgende:
Een kind een tik geven als hij iets niet mag, doe je niet als je het met praten ook kan bereiken. Helaas zijn niet alle kinderen voor praten vatbaar, en is een fysieke sensatie het enige wat helpt. Als ze later wel vatbaar worden voor ratio, dan is de fysieke straf overbodig geworden. Je maakt kinderen pas vatbaar voor rationele argumenten, als ze weten wat de consequenties zijn als ze niet luisteren...
Waarom scherpt Piet Hein de wet aan denk je?quote:Op maandag 29 november 2004 15:15 schreef ShaoliN het volgende:
Donner zou zelf eens een setvige corrigerende tik voor zijn harses moeten krijgen. Er zijn vast wel belangrijkere dingen waar hij zich momenteel mee bezig kan houden.
quote:Op maandag 29 november 2004 18:20 schreef Sater het volgende:
[..]
Waarom scherpt Piet Hein de wet aan denk je?![]()
Je moet het pijpen niet aan Orpheus over laten hoor.quote:Op maandag 29 november 2004 20:47 schreef Euridice het volgende:
om die wet is al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren gezeurd door de diverse deskundigen, nou zit toevallig Donner op die plek, kon net zo goed iemand anders zijn, stelletje analfabeten!
Ik stuurde mijn kinderen naar de mat bij de voordeur.quote:Op maandag 29 november 2004 20:51 schreef schatje het volgende:
Ik heb vroeger nog nooit een tik van mijn ouders gekregen. Ik werd altijd naar boven gestuurd. Ik mocht naar beneden komen als ik weer normaal kon doen.
en hoe is dit mentaal minder schadelijk dan een corrigerende tik?quote:Op maandag 29 november 2004 20:51 schreef schatje het volgende:
Ik heb vroeger nog nooit een tik van mijn ouders gekregen. Ik werd altijd naar boven gestuurd. Ik mocht naar beneden komen als ik weer normaal kon doen.
Ik weet wat fysiek geweld is. Dankzij een vader die mijn billen verkleurde met de mattenklopper. Dankzij een agent te paard die mijn kuiten striemde met de lange wapenstok. Dankzij een 'sportieve' tegenstander die mijn neus verbouwde met zijn elleboog. Dankzij vele anderen.quote:Op maandag 29 november 2004 10:13 schreef Euridice het volgende:
... Empirisch gesproken kan slaan geen kwaad, mits met mate en mits niet impulsief en mits vergezeld van tekst en uitleg en mits niet in het openbaar en mits in het belang van het kind en mits na een waarschuwing en mits ter aanduiding van grenzen en mits het niet in intensiteit toeneemt en tenzij het plaats vindt in een cultuur waarin kinderen het als vernederend ervaren en tenzij het een angstig of verlegen kind betreft, aldus Baumrind (2001). Dus, los van al deze nuances, is er empirisch geen grond om het slaan van kinderen – disciplinary spanking noemt zij dat – bij wet te verbieden, aldus Baumrind. Nu is er ook nogal wat onderzoek dat op zijn minst een correlatie laat zien tussen geweld als opvoedingsmaatregel en problemen in gedrag en ontwikkeling, en ook tussen de slaag die men als kind heeft gehad en de mishandeling later van eigen kinderen. ...
Ik denk niet dat Donner gek is, maar dat hij zich zover heeft laten pushen om het knuffelprojectje van wat kinderloze ambtenaren naar voren te brengen. Je moet zo'n mega bureaucratie toch met iets bezig houden he...quote:Op dinsdag 30 november 2004 03:15 schreef Nickthedick het volgende:
Eerst dacht ik dat Donner gewoon een achterlijke zak was. Maar nu denk ik dat hij echt alle contact met de realiteit is verloren.
Maar nu pas horen we Donner eroverquote:Op maandag 29 november 2004 20:47 schreef Euridice het volgende:
om die wet is al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren gezeurd door de diverse deskundigen, nou zit toevallig Donner op die plek, kon net zo goed iemand anders zijn, stelletje analfabeten!
Dat kan niet met een kind van 2.quote:Op maandag 29 november 2004 20:51 schreef schatje het volgende:
Je vergeet Mohammed B.quote:Op dinsdag 30 november 2004 10:36 schreef BansheeBoy het volgende:
Donner is ziek in zijn nier hoofd, opvoedkundige tikken zijn van groot belang ! Als Dutroux, wijlen Theo van G. of bv. Volkert v/d Graaf enig opvoedkundig geweld hadden genoten weet ik zeker dat zij niet waren verworden tot de gedrochten die ze uiteindelijk zijn geworden. Het zit nl. in de aard van de mens om pas te slagen alr er een tikkeltje spanking wordt toegepast, zei het niet te hard uiteraard![]()
Oh ik heb er wel een paar geincasseerd, hoewel het waarschijnlijk ook op 1 of 2 handen te tellen is. Blijkbaar was jij van nature zo braaf dat je gewoon naar boven ging als je daarheen gestuurd werd.quote:Op maandag 29 november 2004 20:51 schreef schatje het volgende:
Jij bent duidelijk zelf systematisch mishandeld, is jouw 'geloof' er ingeslagen?quote:Op dinsdag 30 november 2004 10:36 schreef BansheeBoy het volgende:
Donner is ziek in zijn nier hoofd, opvoedkundige tikken zijn van groot belang ! Als Dutroux, wijlen Theo van G. of bv. Volkert v/d Graaf enig opvoedkundig geweld hadden genoten weet ik zeker dat zij niet waren verworden tot de gedrochten die ze uiteindelijk zijn geworden. Het zit nl. in de aard van de mens om pas te slagen alr er een tikkeltje spanking wordt toegepast, zei het niet te hard uiteraard![]()
Tuurlijk Gia, je kent hem toch wel, hij adoreert alles en iedereen die zijn (fundi)geloof positief benadrukt.quote:Op dinsdag 30 november 2004 12:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Je vergeet Mohammed B.
Bewust?
Twee.quote:Op maandag 29 november 2004 11:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoeveel kinderen heb jij?
Mahammed was een man, en die sla je niet. Vrouwen daarentegen...quote:Op dinsdag 30 november 2004 12:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Je vergeet Mohammed B.
Bewust?
Ach, ik ken ook zat mensen die hun kinderen niet slaan, zelfs geen tik op de vingers. Dat zijn van die mensen die tellen, tot drie en als het kind dan niet reageert tellen ze weer opnieuw tot drie, enz....quote:Op dinsdag 30 november 2004 12:41 schreef multatuli het volgende:
[..]
Twee.
En je vervolgsuggestie in latere posts dat mensen die tegen die pedagogische tik (hier ook al soms enthousiast 'pedagogische knallen voor z'n harses' genoemd) zijn, theoretische ervaring met kiinderen hebben gaat ook al niet op. Ik heb niets met pedagogiek of andere gogen te maken.
Het is perfect mogelijk een kind op te voeden zonder ooit te slaan. Dat veel mensen dat niet kunnen is als gezegd een teken van onmacht en helaas loopt onmacht regelmatig uit op mishandeling.
Al die mensen die automatisch aannemen dat een kind 'slap' opgevoedt wordt als je nooit slaat vind ik al zo maf. Slecht opvoeden is inconsequent zijn. Er wordt het meest geslagen in gezinnen waar in het geheel niet consequent opgevoed wordt. Zelf ben ik uiterst streng in de zin dat 'nee' altijd nee is wat er ook gesoubat wordt. Ik stel duidelijke regels en die handhaaf ik. Geen klap bij nodig gehad.
Dus alle ontspoorde Marokkaantjes kregen te weinig vaderlijk slaag? Torah = Bijbel = Koran:quote:Op dinsdag 30 november 2004 10:36 schreef BansheeBoy het volgende:
Je hebt je kind een verraderlijke les geleerd. Namelijk dat geweld een oplossing is voor sommige problemen. Hij zal idd geen kinderen meer slaan waar jij bij bent, hij kent de consequenties. Hij weet nu ook wat een macht je kunt uitoefenen met geweld. Er komt een moment dat hij denkt die macht nodig te hebben. Ik hoop voor jou en je kind dat dat niet verkeerd uitpakt, en dat het geen gewoonte wordt.quote:Op dinsdag 30 november 2004 13:13 schreef CANARIS het volgende:
Wat een wereldvreemd verhaal.
Kinderen hebben af en toe gewoon een pak op hun donder nodig.
Kinderen zijn geen rationele wezens. Kinderen kunnen bijzonder boosaardig en gemeen zijn.
Ik heb twee kinderen ,. Mijn Buurman ook .Beide hebben wij zonen
Mijn Buurman denkt dat alles kan worden besproken.(Understanding Dady)
............ Hij heeft twee pleuris kinderen, die alleen maar gillen om hun zin door te zetten. andere kinderen slaan en speelgoed van andere kinderen kapot maken.
.......en maar lullen. Mijn oren vallen er bijna vanaf.
Slaat zijn oudste weer een kind, wordt er een sociaal-verdraagzaamheids debat gevoerd. Dat kind lacht zich bijna dood. Je ziet hoe hij zijn vader uitlacht.
Het gevolg is echter wel, dat zijn kinderen in een isolement komen omdat geen ouder meer wil dat hun kinderen met mijn buurkunderen spelen. Waarop ze noch agressiefer worden. ...........en maar lullen.
Mijn oudste zoon heeft ooit 1 keer een ander kind gelsagen.
Hij doet het nooit meer.
Punt uit,. Geen discussie voor nodig.
Het is wel degelijk interessant, alleen zie je het niet (of je wilt het niet zien).quote:Op zondag 28 november 2004 19:04 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Nee, omdat het niet interessant was. Ik baseer mijn mening niet op mijn eigen ervaring.
In het vette deel geef je aan waarom het verbieden van een tik volkomen kul is, het voorkomt namelijk niet dat er mishandeld wordt. Wel neem je een middel af dat in uiterste noodzaak nog kan helpen.quote:Op dinsdag 30 november 2004 12:41 schreef multatuli het volgende:
[..]
Twee.
En je vervolgsuggestie in latere posts dat mensen die tegen die pedagogische tik (hier ook al soms enthousiast 'pedagogische knallen voor z'n harses' genoemd) zijn, theoretische ervaring met kiinderen hebben gaat ook al niet op. Ik heb niets met pedagogiek of andere gogen te maken.
Het is perfect mogelijk een kind op te voeden zonder ooit te slaan. Dat veel mensen dat niet kunnen is als gezegd een teken van onmacht en helaas loopt onmacht regelmatig uit op mishandeling.
Al die mensen die automatisch aannemen dat een kind 'slap' opgevoedt wordt als je nooit slaat vind ik al zo maf. Slecht opvoeden is inconsequent zijn. Er wordt het meest geslagen in gezinnen waar in het geheel niet consequent opgevoed wordt. Zelf ben ik uiterst streng in de zin dat 'nee' altijd nee is wat er ook gesoubat wordt. Ik stel duidelijke regels en die handhaaf ik. Geen klap bij nodig gehad.
Precies, was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik het las.quote:Op dinsdag 30 november 2004 12:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Je vergeet Mohammed B.
Bewust?
Ik zie niet in waarom de suggestie die jij wekt dat ik mezelf zou vergelijken met andere kinderen interessant zou zijn als ik aangeef dat ik mijn mening baseer op uitspraken en onderzoeken van deskundigen.quote:Op dinsdag 30 november 2004 19:28 schreef Strijder het volgende:
Het is wel degelijk interessant, alleen zie je het niet (of je wilt het niet zien).
Er zijn genoeg verklaringen langsgekomen, maar zolang je niet inziet dat een tik (=slaan) ook een vorm van geweld is, waarbij de rechten van het kind geschonden worden, dan blijft het een eindeloze discussie.quote:Als iemand helder kan uitleggen wat er fout is aan een tik, graag. Ik heb tot nu toe geen enkele plausibele verklaring voorbij zien komen, alleen maar het standaard tik=geweld verhaald.
Dan mag je 'deskundigen' en die 'onderzoeken' even aangeven, tot nu toe kom je alleen met stellingen/meningen die iedereen kan doen.quote:Op dinsdag 30 november 2004 21:39 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom de suggestie die jij wekt dat ik mezelf zou vergelijken met andere kinderen interessant zou zijn als ik aangeef dat ik mijn mening baseer op uitspraken en onderzoeken van deskundigen.
Een tik kan worden gezien als een vorm van geweld. Maar stel dat je met een tik een persoon op het perron kan laten weten dat de trein er aan komt en daarmee zijn/haar leven red, is het dan ook geweld ?quote:[..]
Er zijn genoeg verklaringen langsgekomen, maar zolang je niet inziet dat een tik (=slaan) ook een vorm van geweld is, waarbij de rechten van het kind geschonden worden, dan blijft het een eindeloze discussie.
En het in elkaar rammen van kinderen wordt gedaan door mensen die denken dat het normaal is om kinderen te slaan als ze niet doen wat je willen. Die idiote gedacht moet dus als eerste aangepakt worden. Het Burgerlijk Wetboek zegt voortaan dus: het is niet normaal, en zelfs verboden, om je kind te slaan. Dat is een belangrijke omslag in het denken.quote:Op dinsdag 30 november 2004 21:51 schreef Strijder het volgende:
Ben je persé tegen een (corrigerende) tik, of tegen geweld tegen kinderen. Want het probleem is niet die tik (behalve voor de bjizonder fijngevoeligen hier) maar het in elkaar rammen van kinderen.
meestal ben ik het met dit soort rederneringen wel eens. In dit geval echter niet. Het verbieden van de corrigerende tik stelt op zijn minst een norm: het is niet normaal of vanzelfsprekend om je kind te slaan. Nu vinden veel mensen dat nog wel. Natuurlijk is dat niet een dag na invoering van de wet veranderd en er zal nog steeds geslagen worden. De norm is dan echter wel veranderd, en dat zal ook de slaande ouders aan het denken zetten. Ze worden zich ervan bewust dat slaan niet een vanzelfsprekend onderdeel van de opvoeding is. Bovendien zal het gezagsgetrouwe deel van de bevolking (en dat zouden er best wel eens heel veel kunnen zijn) de wet willen gehoorzamen.quote:Het verbieden van een tik zal het geweld niet echt doen afnemen.
Jammer dat je jezelf zo diskwalificeert met dit onzinnige voorbeeldquote:Wel de maatschappij verpesten, omdat je alleen nog mag zeggen of je kind zo vriendelijk wil zijn niet de fles thinner leeg te drinken omdat je bang bent dat je wordt aangeklaagd wegens zware lichamelijke mishandeling en agv daarvan uit je ouderlijke macht kan worden gezet.
Natuurlijk is dat iets anders. Ik zie eigenlijk ook niemand in dit topic beweren dat het hetzelfde zou zijn. De discussie focust nu juist op de vraag of die corrigerende tik een 'normaal' onderdeel van de opvoeding moet zijn, of, zoals Donner voorstelt, verboden moet worden.quote:Op woensdag 1 december 2004 10:23 schreef Cheiron het volgende:
SLAAN IS IETS ANDERS DAN EEN CORRIGERENDE TIK
Nuance mensen, nuance!
Een tik op je reet omdat je al de hele dag aan het dreinen bent en nergens naar luistert is iets anders dan wanneer je je koter in elkaar mept omdat het boos kijkt!!!
Dat laatste is een interessante stelling, die verdient wel wat meer aandacht. Eerder in dit topic zie ik: "...heb je een enorm fysiek en mentaal overwicht, een afhankelijkheidsrelatie en jaren meer levenservaring. Als je met al die extra's nog moet slaan om je kind de baas te zijn, zou je jezelf toch eens achter de oren moeten krabben."quote:Op woensdag 1 december 2004 11:01 schreef Cheiron het volgende:
Dan is de volgende stap dat je stemverheffing gaat verbieden, want dat zou een kind ook wel eens kunnen schaden etc. etc. Todat je de hele wereld vol hebt lopen met mensen die geen grensen kennen omdat hun ouders niet op mochten treden van meneertje "ik heb niks beters te doen" Donner.
En het argument dat je stem verheffen of een tik geven een teken van onmacht is, is een enorme drogredenering!
Omdat kinderen lang niet altijd vatbaar zijn voor "overwicht in ervaring". Die afhankelijkheidsrelatie geldt in het algemeen, maar speelt op sommige momenten geen rol.quote:Op woensdag 1 december 2004 11:06 schreef Parabola het volgende:
[..]
Dat laatste is een interessante stelling, die verdient wel wat meer aandacht. Eerder in dit topic zie ik: "...heb je een enorm fysiek en mentaal overwicht, een afhankelijkheidsrelatie en jaren meer levenservaring. Als je met al die extra's nog moet slaan om je kind de baas te zijn, zou je jezelf toch eens achter de oren moeten krabben."
Ik ben wel benieuwd waarom dat een drogredenering zou zijn, licht dat eens toe.
Waarom toornde de Heer der Heerscharen anders tegen Zijn weerspannig volk? Spaarde hij zijne roede niet?quote:Op woensdag 1 december 2004 11:01 schreef Cheiron het volgende:
Dan is de volgende stap dat je stemverheffing gaat verbieden, want dat zou een kind ook wel eens kunnen schaden etc. etc. Todat je de hele wereld vol hebt lopen met mensen die geen grensen kennen omdat hun ouders niet op mochten treden van meneertje "ik heb niks beters te doen" Donner.
En het argument dat je stem verheffen of een tik geven een teken van onmacht is, is een enorme drogredenering!
Of ik snap jou niet, of jij mij niet. Je kind hoeft niet vatbaar te zijn voor je overwicht. Dat overwicht is een van de machtsmiddellen die je in kunt zetten om je wil op te leggen (dat klinkt ms negatief, maar is niet zo bedoeld) aan je kind. Mijn punt is dat de hoeveelheid en aard van die machtsmiddelen zo overweldigend is, dat je het laatste machtsmiddel niet nodig zou moeten hebben. Met andere woorden, als je je kind slaat, ben je ofwel machteloos (je andere machtsmiddelen zijn uitgeput), ofwel je gebruikt de machtsmiddelen in de verkeerde volgorde. Mensen die dat laatste doen zijn zich daar soms niet eens van bewust. Een wettelijk verbod helpt enorm bij die bewustwording.quote:Op woensdag 1 december 2004 11:28 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Omdat kinderen lang niet altijd vatbaar zijn voor "overwicht in ervaring". Die afhankelijkheidsrelatie geldt in het algemeen, maar speelt op sommige momenten geen rol.
Ik ben ook een verdomd lastigekind geweest dat op momenten echt niet meer naar woorden luisterde. Toch heeft mijn moeder me nooit geslagen, simpelweg omdat ze dat niet nodig had om haar overwicht te doen gelden.quote:Ik snap heus wel dat je wilt voorkomen dat ouders voor alles gaan meppen, maar bij uitzondering een tik vindt ik echt niks slechts aan hoor. Die misschien 15 tikken die ik vroeger heb gehad zag ik aankomen, en kwamen op momenten dat ik echt niet meer naar woorden luisterde.
Snap je het nuanceverschil?
Corrigerende tik? Dan sla je hem op z'n smoel en dat is in alle gevallen ook bij kinderen strafbaar.quote:Op woensdag 1 december 2004 11:44 schreef Parabola het volgende:
Als je ruzie hebt met je partner (of je buurman voor mijn part) komt er misschien ook een moment dat de ander niet meer naar woorden luistert. Dan vinden we het niet normaal als je een corrigerende tik uitdeelt.
Ik vind je toon nogal aanmatigend. Ik oordeel nergens, terwijl ik wel onderbouw. Is het zo moeilijk om een discussie te voeren met argumenten en zonder verwijten? Bovendien bevalt het me allerminst dat jij invult wat ik denk.quote:Op woensdag 1 december 2004 12:14 schreef CANARIS het volgende:
Je lult tamenlijk vaag in de ruimte vriend. Je positioneert jezelf als het Kind , dat had moeten worden geslagen , maar dank je moeder die dat nooit heeft gedaan , denk jij nu de waarheid in pacht te hebben.
Je oordeelt zonder enige onderbouwing.
er zij hier twee mogelijkheden. Ofwel jij denkt dat ik daarover oordeel, ofwel jij probeert me die woorden in de mond te leggen. Ik hoop op het eerste, en dan volstaat het om aan te geven dat dat dus niet het geval is.quote:Je oordeelt over ouders die geen Overwicht over hu kinderen meer hebben.
Nu we het toch over ouders zonder overwicht hebben, denk je nou echt serieus dat een pak slaag het overwicht zal herstellen? Het tegendeel is waar, kan ik je uit eigen ervaring meegeven.quote:Ja en?
Ouders die geen overwicht over hun kinderen meer hebben , zijn nog steeds de ouders van die kinderen , en als een pak slaag nodig is om dat overwicht weer te herstellen , dan is dat hun recht en plicht.
Ik heb al eerder aangegeven dat een te softe (lees: geen) opvoeding mij een gruwel is.quote:Het zijn niet de geslagen kidneren waarom ik mijn zorgen maak , maar die kinderen die geen opvoeding krijgen. Dat zijn de probleem kinderen en toekomstige volwassenen in Nederland. .
Ouders die hebben opgegeven .
Sorry, maar dit is een zwaktebod. Ten eerste kun je dat laatste helemaal niet hard maken, ten tweede zegt het he-le-maal niets over de causale relatie.quote:Nog nooit is er zo begrijpend opgevoed in Nederland en nog nooit hebben wij zoveel problemen met de jeugd gehad.
De koers van de pedagogiek is natuurlijk aan mode onderhevig. Daar stoor ik me verder niet aan. Ik geloof ook niet zo in die uitersten. Ik kan de begrijpende vriend van mijn kind zijn en daarnaast de baas. Geen probleem. En de baas zijn kan ik prima zonder te slaan of te tikken. Als je dat niet kunt, moet je je toch echt eens afvragen waarom nietquote:Kortom , juist de zachte opvoeding is schuld aan de ellende in dit land, . Niet die ouders die hun kinderen een pak slaag gegeven wanneer ze er om vroegen.
Niet voor niets is de koers binnen de pedagogiek weer terug naar de ouders als baas van de familie . Niet als begrijpende vriend .
Dat lijkt me dus ook een reden waarom Donner het verbieden wil. Om aan de discussie een eind te maken wat wel en wat niet een "corrigerende tik" is.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:05 schreef Cheiron het volgende:
Dat is onwerkbaar.. stel je eens voor dat je moet verklaren dat je een tik voor de kont hebt gegeven, maar net ernaast, dus is het geen tik, maar etc. etc.
Dat constateer ik idd. Andere omgangsvormen. Wij leggen de lat bij de weerbare buurman hoger dan bij onze weerloze kinderen. De vergelijking mag je bevreemde, de uitkomst zou je nog veel meer moeten bevreemdenquote:Op woensdag 1 december 2004 12:59 schreef Cheiron het volgende:
De vergelijking met de buren of vriend/vriendin gaat gewoon niet op, daar gelden andere omgangsvormen voor.
Ik raak mijn kind regelmatig aan. Meestal op een lieve manier, maar soms ook om te bereiken wat ik wil. Ik doe mijn kind echter nooit moedwillig pijn, daar ligt een hele duidelijke grens.quote:Overigens best hoor, dat er mensen zijn die hun kinderen met gaan vinger aanraken, moeten ze zelf weten.
Je hebt recht op die mening, maar waarom zou je je kind pijn doen als je nog zoveel andere goede middelen tot je beschikking hebt?quote:Ik ben van mening dat een tik gewoon een goed middel kan wezen om een kind iets af te leren.
.. overreguleren. De overheid moet zich hier niet mee bemoeien. Kindermishandeling is strafbaar en dat is zat. Daar kan een rechter prima mee uit de voeten. Dit is gewoon over-politiek correctheid.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:36 schreef freako het volgende:
[..]
Dat lijkt me dus ook een reden waarom Donner het verbieden wil. Om aan de discussie een eind te maken wat wel en wat niet een "corrigerende tik" is.
We liggen niet zo ver uitelkaar. Het verschil tussen ons isquote:Op woensdag 1 december 2004 13:33 schreef Parabola het volgende:
[..]
Ik vind je toon nogal aanmatigend. Ik oordeel nergens, terwijl ik wel onderbouw. Is het zo moeilijk om een discussie te voeren met argumenten en zonder verwijten? Bovendien bevalt het me allerminst dat jij invult wat ik denk.
[..]
er zij hier twee mogelijkheden. Ofwel jij denkt dat ik daarover oordeel, ofwel jij probeert me die woorden in de mond te leggen. Ik hoop op het eerste, en dan volstaat het om aan te geven dat dat dus niet het geval is.
[..]
Nu we het toch over ouders zonder overwicht hebben, denk je nou echt serieus dat een pak slaag het overwicht zal herstellen? Het tegendeel is waar, kan ik je uit eigen ervaring meegeven.
[..]
Ik heb al eerder aangegeven dat een te softe (lees: geen) opvoeding mij een gruwel is.
[..]
Sorry, maar dit is een zwaktebod. Ten eerste kun je dat laatste helemaal niet hard maken, ten tweede zegt het he-le-maal niets over de causale relatie.
[..]
De koers van de pedagogiek is natuurlijk aan mode onderhevig. Daar stoor ik me verder niet aan. Ik geloof ook niet zo in die uitersten. Ik kan de begrijpende vriend van mijn kind zijn en daarnaast de baas. Geen probleem. En de baas zijn kan ik prima zonder te slaan of te tikken. Als je dat niet kunt, moet je je toch echt eens afvragen waarom niet
.. zoek eens uit wat een drogredenering is..quote:Op woensdag 1 december 2004 13:39 schreef Parabola het volgende:
[..]
Dat constateer ik idd. Andere omgangsvormen. Wij leggen de lat bij de weerbare buurman hoger dan bij onze weerloze kinderen. De vergelijking mag je bevreemde, de uitkomst zou je nog veel meer moeten bevreemden
[..]
Soms ook om te bereiken wat je wilt. Leg eens uit?quote:Ik raak mijn kind regelmatig aan. Meestal op een lieve manier, maar soms ook om te bereiken wat ik wil. Ik doe mijn kind echter nooit moedwillig pijn, daar ligt een hele duidelijke grens.
[..]
JIJ vindt de andere middellen adequaat, ik niet in alle gevallen. Vandaar.quote:Je hebt recht op die mening, maar waarom zou je je kind pijn doen als je nog zoveel andere goede middelen tot je beschikking hebt?
Wat mij betreft de essentie van het verhaal.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:45 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Kinderen opvoeden blijft een dagelijks improviseren. Daar heeft niemand een patent op. Al helemaal geen wereld vreemde minister.
Hier zou het enige verschil zijn dat ik niet al mijn klappen verdiend heb.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:45 schreef CANARIS het volgende:
[..]
We liggen niet zo ver uitelkaar. Het verschil tussen ons is
1) Ik heb als kind wel een paar klappen voor mijn harses gekregen en ik weet dat ik ze allemaal heb verdiend. Nee ik ben geen psychopaat geworden en een (op zijn nieuw nederlands ) caring dady
Ook hier is het verschil nog kleiner dan je schijnt te denken: het aantal kinderen. Overigens vind ik dat ook kinderlozen het volste recht hebben om over dit onderwerp mee te praten.quote:2) ik heb 2 kinderen en weet daarom dat bij kinderen rede , oorzaak en gevolg meestal niets met elkaar te maken hebben. We kunnen het tot aan het einde der dagen kapot lullen. Kinderen opvoeden blijft een dagelijks improviseren. Daar heeft niemand een patent op. Al helemaal geen wereld vreemde minister.
...een bedrieglijke redenering. Je suggereert kennelijk dat mijn redenering bedrieglijk is? Dat mag je wel wat beter toelichten dan.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:45 schreef Cheiron het volgende:
[..]
.. zoek eens uit wat een drogredenering is..
Is het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Als ik mijn kind uit de keuken wil hebben (de oven staat aan oid) en ze luistert niet, pak ik haar op en zet ik haar uit de keuken.quote:[..]
Soms ook om te bereiken wat je wilt. Leg eens uit?
[..]
Dat kan. Maar in dat geval raad ik je aan eens bij jezelf te rade te gaan waarom niet.quote:JIJ vindt de andere middellen adequaat, ik niet in alle gevallen. Vandaar.
De redenering die jij lijkt te volgen:quote:Op woensdag 1 december 2004 13:55 schreef Parabola het volgende:
[..]
...een bedrieglijke redenering. Je suggereert kennelijk dat mijn redenering bedrieglijk is? Dat mag je wel wat beter toelichten dan.
[..]
En als ze twintig keer de keuken in loopt? En als je dr dan naar dr kamer stuurt en ze blijft naar beneden komen? Tik op dr kont en ze is weg. Het gaat niet om het pijn doen, het gaat om de schrikreactie die het veroorzaakt.quote:Is het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Als ik mijn kind uit de keuken wil hebben (de oven staat aan oid) en ze luistert niet, pak ik haar op en zet ik haar uit de keuken.
[..]
Waarom nou dat belerend toontje? Je bent heus niet superieur omdat jij je kinderen nooit een tik geeft hoor.. Miljoenen kinderen hebben weleens een tik gehad, en 99% daarvan is compleet normaal geworden, en (belangrijker) heel liefdevol opgevoed.quote:Dat kan. Maar in dat geval raad ik je aan eens bij jezelf te rade te gaan waarom niet.
Hier raak je aan de essentie van het waarom van dit wetsvoorstel. Het gaat nu juist om die o zo vage grens tussen de corrigerende tik en de pijnlijke klap. De niet-pijnlijke klap bereikt niet meer dan je met je stem alleen ook kunt bereiken, dus wil het effect hebben, dan zal ie minimaal iets moeten voelen. En als je zoontje zindelijk is geworden is de luier als opvangkussen er niet meer. Ga je dan zachter slaan? En wat als ie 'gewend' is aan de niet-pijnlijke tikken en ze hun effect verloren hebben? Het is niet mijn bedoeling je af te schilderen als een kindermishandelaar, ik wil alleen laten zien dat de grens tussen de corrigerende tik en de echte klap nauwelijks te maken is.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:50 schreef CANARIS het volgende:
Het woordje pijn is polemisch. Ik wil met pijn niets te maken hebben
Iemand die zijn kind pijn doet is te gek voor woorden.
Een Klap op je reet doet niet pijn. Dat is alleen maar schrikken
Ik zet mijn korriegerende tik in wanneer ik mijn kind een klap op zijn nog met luier bepakte kont geef. Dat doet niet pijn. Het is de kombinatie van de klap en mijn stem , die het kind metteen duidlijk maakt een grens te hebben overschreden die niet wordt getollereerd en waarover niet wordt gesproken.
Aanname..quote:Op woensdag 1 december 2004 14:02 schreef Parabola het volgende:
[..]
De niet-pijnlijke klap bereikt niet meer dan je met je stem alleen ook kunt bereiken
Ook dan pak ik haar op en zet ik haar weg. Daarnaast spreek ik haar streng toe. Meestal is dat laatste trouwens al genoeg.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:58 schreef CANARIS het volgende:
Als ik mijn kind uit de keuken wil hebben (de oven staat aan oid) en ze luistert niet, pak ik haar op en zet ik haar uit de keuken
einde quote
en wat doe je , als je ziet dat je kind een ander kind klappen geeft? ( dat gebeurt!!)
of een hond molesteert?
Ja, zie ik. En ik vind er niets bedriegelijks aan. Zoals ik zei, je kan de vergelijking vreemd vinden, maar ik vind het nog vreemder om het normaal te vinden dat je je kind pijn doet.quote:Op woensdag 1 december 2004 14:01 schreef Cheiron het volgende:
[..]
De redenering die jij lijkt te volgen:
- Er is een verschillende omgangsvorm bij kind of buur
- Buur sla je niet omdat het niet beschaafd is
- Als je je kind slaat kan dat niet, je slaat je buur immers ook niet.
Zie je wat ik bedoel?
die schrikreactie bereik ik ook zonder tik wel. Ik ben namelijk een keer of zeven zo groot als het kind en bovendien haar vader.quote:En als ze twintig keer de keuken in loopt? En als je dr dan naar dr kamer stuurt en ze blijft naar beneden komen? Tik op dr kont en ze is weg. Het gaat niet om het pijn doen, het gaat om de schrikreactie die het veroorzaakt.
[..]
Sorry, het is niet belerend bedoeld. Ik voel me ook niet superieur ofzo. Ik vind wel dat het geen norm moet zijn om je kind doelbewust pijn te doen. En natuurlijk is liefdevol opvoede belangrijker dan wel of niet een corrigerende tik, maar dat is nog steeds geen reden om het laatste dan maar als normaal te gaan zien.quote:Waarom nou dat belerend toontje? Je bent heus niet superieur omdat jij je kinderen nooit een tik geeft hoor.. Miljoenen kinderen hebben weleens een tik gehad, en 99% daarvan is compleet normaal geworden, en (belangrijker) heel liefdevol opgevoed.
Dat beweer ik dan ook nergens. Zoals CANARIS al zei, het is improviseren geblazen. En bij dat improviseren beschik je over een heel arsenaal aan machtsmiddelen. Wat mij betreft hoort pijn doen daar niet bij.quote:Op woensdag 1 december 2004 14:07 schreef Cheiron het volgende:
Niet alle kinderen zijn als jouw kinderen.. Je kunt niet 1 generieke aanpak neerzetten die voor alle kinderen werkt!
Dat is hetzelfde als een paar kilometer per uur harder rijden dan toegestaan isquote:Op woensdag 1 december 2004 13:05 schreef Cheiron het volgende:
Dat is onwerkbaar.. stel je eens voor dat je moet verklaren dat je een tik voor de kont hebt gegeven, maar net ernaast, dus is het geen tik, maar etc. etc.
Indien goed begrepen en verstaan is dit exact de bedoeling van de justiteminister.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:00 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde als een paar kilometer per uur harder rijden dan toegestaan isIk zie het niet als reden om dan maar geen wet in te voeren. Blijkbaar is voor sommige ouders niet duidelijk wat de grens is tussen een corrigerende tik en mishandeling. Daar mogen ze best op gewezen worden. Desnoods wordt de al bestaande wet aangepast om dit te verduidelijken.
Volgens mij heb je een beetje een verkeerd beeld van die corrigerende tik. Dat is niet 20 harde klappen op het achterwerk, maar een tikje op de vingers als het kind een extra koekje probeert te pakken. Het voordeel van slaan is dat het kind binnen 2 seconden doorheeft dat wat het op dat moment deed niet echt door de beugel kan. Dat effect heb je niet als je je kind voor hetzelfde feit een week niet met vriendjes laat spelen, of een preek houdt waar dat kind niet naar wil luisteren.quote:Op woensdag 1 december 2004 14:13 schreef Parabola het volgende:
Dat beweer ik dan ook nergens. Zoals CANARIS al zei, het is improviseren geblazen. En bij dat improviseren beschik je over een heel arsenaal aan machtsmiddelen. Wat mij betreft hoort pijn doen daar niet bij.
Jahaa, een preek, natuurlijk! Ouders moeten hun onhandelbare kroost gewoon wat vaker meenemen naar kerk en moskee, dan komt het vanzelf goed.!quote:Op woensdag 1 december 2004 15:41 schreef Morkje het volgende:
een preek
Bron?quote:Op woensdag 1 december 2004 15:34 schreef Sater het volgende:
[..]
Indien goed begrepen en verstaan is dit exact de bedoeling van de justiteminister.
quote:Op woensdag 1 december 2004 20:15 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Bron?
Ik bedoel dus, waar haal jij het vandaan dat hij onderscheid maakt tussen de corrigerende tik en geweld en het een niet verbiedt en het ander wel?
quote:Op donderdag 2 december 2004 08:47 schreef Black_Tulip het volgende:
Dat zag ik ja, maar dat betekent niet dat de wet enig onderscheid zal hebben.
quote:Op woensdag 1 december 2004 15:41 schreef Morkje het volgende:
[..]
Volgens mij heb je een beetje een verkeerd beeld van die corrigerende tik. Dat is niet 20 harde klappen op het achterwerk, maar een tikje op de vingers als het kind een extra koekje probeert te pakken.
quote:
Het voordeel van slaan is dat het kind binnen 2 seconden doorheeft dat wat het op dat moment deed niet echt door de beugel kan. Dat effect heb je niet als je je kind voor hetzelfde feit een week niet met vriendjes laat spelen, of een preek houdt waar dat kind niet naar wil luisteren.
quote:
En daarbij: zoals ik merk bij mn eigen ouders: het zijn vooral kleine tikjes uit machteloosheid, en om handen uit de koektrommel te houden.
quote:
Donnen wil dit invoeren om kindermishandeling te beperken, maar dit is echt een paardenmiddel. Als je kind er blauwe plekken aan overhoudt ben je nu toch al strafbaar bezig, en de meeste ouders hebben ook wel door dat je een kind niet moet slaan, ook al tikken ze hun kroost af en toe op de vingers.
quote:Op donderdag 2 december 2004 09:58 schreef Sater het volgende:
[..]
Wellicht nuanceren via wetswijziging?
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:45 schreef Scandum het volgende:
Er zijn van die mensen die een kind over hun knie leggen, broek en onderbroek naar beneden, en dan eventjes 20-40 corrigerende tikken geven met de vlakke hand. Kindje weet niet beter, gaat gewoon in shock, en pappa weet niet beter of hij slaat niet hard genoeg.
quote:Dit zijn geen corrigerende tikken.. dit is gewoon mishandeling
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:53 schreef Vamos het volgende:
Donner wil de corrigerende tik alleen maar verbieden om kindermishandeling beter te kunnen aanpakken. Nu is de grens tussen corrigerende tik en iemand in elkaar slaan niet duidelijk. Als die wet er eenmaal is gaat iedereen vrolijk verder met corrigerende tikken (die worden simpelweg gedoogd), maar de echte kindermishandelaar wordt zo veel makkelijker aan te pakken. Die kan zich niet meer verschuilen achter het smoesje 'ja maar het was een corrigerende tik'
Ik denk dat veel mensen de achterliggende reden niet goed doorhebben.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 10:28 schreef Euridice het volgende:
gaat de goede kant op met dit topic!
Natuurlijk.quote:Op woensdag 1 december 2004 09:08 schreef Parabola het volgende:
[..]
En het in elkaar rammen van kinderen wordt gedaan door mensen die denken dat het normaal is om kinderen te slaan als ze niet doen wat je willen. Die idiote gedacht moet dus als eerste aangepakt worden. Het Burgerlijk Wetboek zegt voortaan dus: het is niet normaal, en zelfs verboden, om je kind te slaan. Dat is een belangrijke omslag in het denken.
Hoe lang heb jij in de ruimte doorgebracht ?quote:
[..]
meestal ben ik het met dit soort rederneringen wel eens. In dit geval echter niet. Het verbieden van de corrigerende tik stelt op zijn minst een norm: het is niet normaal of vanzelfsprekend om je kind te slaan. Nu vinden veel mensen dat nog wel. Natuurlijk is dat niet een dag na invoering van de wet veranderd en er zal nog steeds geslagen worden. De norm is dan echter wel veranderd, en dat zal ook de slaande ouders aan het denken zetten. Ze worden zich ervan bewust dat slaan niet een vanzelfsprekend onderdeel van de opvoeding is. Bovendien zal het gezagsgetrouwe deel van de bevolking (en dat zouden er best wel eens heel veel kunnen zijn) de wet willen gehoorzamen.
Dat jij niet inziet dat dit niet te lettelijk moet worden genomen, tsja. Misschien kun je terug gaan naar de ruimte ?quote:
[..]
Jammer dat je jezelf zo diskwalificeert met dit onzinnige voorbeeld
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:50 schreef Strijder het volgende:
Nogmaals, stelen mag niet, en toch gebeurd het. Het verbieden van een tik zal het zeer waarschijnlijk doen afnemen. Welliswaar met een heel klein percentage, maar wat dat betreft heb je gelijk. Maar het voorkomt niet dat er mensen blijven die hun kinderen de kamer rondmeppen. Maar het neemt wel één van de laatste machtsmiddelen weg die er nu nog zijn.
Dat zeg ik ook, het daalt zeker.quote:Op zaterdag 4 december 2004 12:43 schreef Scandum het volgende:
[..]
Ze hebben het in zweden verboden, en het aantal gevallen van mishandeling nam sterk af.
Wat een merkwaardige opmerking, temeer daar je de juistheid van mijn argumenten wel onderschrijft.quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:50 schreef Strijder het volgende:
Hoe lang heb jij in de ruimte doorgebracht ?
Hoe weet jij zo stellig dat het een klein percentage is?quote:Nogmaals, stelen mag niet, en toch gebeurd het. Het verbieden van een tik zal het zeer waarschijnlijk doen afnemen. Welliswaar met een heel klein percentage, maar wat dat betreft heb je gelijk.
Dat zal je mij niet horen beweren. Er is geen enkele maatregel die dit 100% zeker voorkomt. Moeten we dan maar niets doen?quote:Maar het voorkomt niet dat er mensen blijven die hun kinderen de kamer rondmeppen.
Ik deel die mening niet. De hoeveelheid machtsmiddelen die je als ouder hebt is enorm. Ook zonder corrigerende tik (we hebben het niet over de kamer rondmeppen, dat is immers al strafbaar), kan een ouder zijn kind zijn wil opleggen. Er zijn vele welopgevoede kinderen die nooit een corrigerende tik hebben gehad.quote:Maar het neemt wel één van de laatste machtsmiddelen weg die er nu nog zijn.
Dat maak jij er van. Ik onderschrijf die niet.quote:Op maandag 6 december 2004 10:22 schreef Parabola het volgende:
[..]
Wat een merkwaardige opmerking, temeer daar je de juistheid van mijn argumenten wel onderschrijft.
Hoe weet jij dat het niet zo is?quote:[..]
Hoe weet jij zo stellig dat het een klein percentage is?
Leuk geprobeerd, maar kul.quote:[..]
Dat zal je mij niet horen beweren. Er is geen enkele maatregel die dit 100% zeker voorkomt. Moeten we dan maar niets doen?
Ojee, daar ga je.quote:[..]
Ik deel die mening niet. De hoeveelheid machtsmiddelen die je als ouder hebt is enorm. Ook zonder corrigerende tik (we hebben het niet over de kamer rondmeppen, dat is immers al strafbaar), kan een ouder zijn kind zijn wil opleggen. Er zijn vele welopgevoede kinderen die nooit een corrigerende tik hebben gehad.
Het is algemeen bekend dat agressie bovenproportioneel toeneemt met de bevolkingsdichtheid. Ik mag aannemen dat dit ook geldt voor kindermishandeling. Daarom vind ik een vergelijking tussen het dunbevolkte Zweden en het dichtbevolkte Nederland hoogst twijfelachtig.quote:Op woensdag 8 december 2004 23:29 schreef Scandum het volgende:
De meeste mensen noemen het pas mishandeling als het kind langs het ziekenhuis moet. Daar willen ze dus van af. Ik heb de cijfers van zweden opgezocht en die zitten op 3 dood gemepte kindertjes per jaar met 9 miljoen inwoners. Nederland zit op 50. Blijkbaar laat de "echte" mishandelaar zich toch wel stoppen.
Als dat zo algemeen bekend is, heb je dat natuurlijk in no time met een bronnetje onderbouwd.quote:Op donderdag 9 december 2004 00:36 schreef Gajus het volgende:
[..]
Het is algemeen bekend dat agressie bovenproportioneel toeneemt met de bevolkingsdichtheid.
Dat mag je helemaal niet. Als er al een relatie is tussen aggressie en bevolkingsdichtheid, zou die voortkomen uit ergernissen van het dicht op elkaar leven oid. Ik zie geen reden om aan te nemen dat die zelfde reden ook geldt voor kindermishandeling.quote:Ik mag aannemen dat dit ook geldt voor kindermishandeling.
In February 1962 Scientific American published a seminal paper by experimental psychologist John B. Calhoun entitled "Population Density and Social Pathology." The article opened dramatically with an observation by the late-18th-century English demographer Thomas Malthus that human population growth is automatically followed by increased vice and misery. Calhoun went on to note that although we know overpopulation causes disease and food shortage, we understand virtually nothing about its behavioral impact.quote:Op donderdag 9 december 2004 10:42 schreef Parabola het volgende:
[..]
Als dat zo algemeen bekend is, heb je dat natuurlijk in no time met een bronnetje onderbouwd.
...quote:[..]
Dat mag je helemaal niet. Als er al een relatie is tussen aggressie en bevolkingsdichtheid, zou die voortkomen uit ergernissen van het dicht op elkaar leven oid. Ik zie geen reden om aan te nemen dat die zelfde reden ook geldt voor kindermishandeling.
Niet voor niets heb ik die laatste quote toegevoegd. Met name vanwege de nuancering "to the point of anti-competitive communalism" (door jou bewust of onbewust genegeerd).quote:Op vrijdag 10 december 2004 10:43 schreef Parabola het volgende:
Mooie bronnen Gajus. Overigens is de zinsnede "The better most children are treated, the more peaceful, anti-violent and cooperative their adult societies become" op te vatten als een warm pleidooi tegen de corrigerende tik.
Bewust genegeerd idd, ik ben geen heilige.quote:Op vrijdag 10 december 2004 13:20 schreef Gajus het volgende:
[..]
Niet voor niets heb ik die laatste quote toegevoegd. Met name vanwege de nuancering "to the point of anti-competitive communalism" (door jou bewust of onbewust genegeerd).
Een volk van 'watjes' heeft geen reële overlevingskansen in deze geweldadige wereld.
Vanzelfsprekend niet. Het gaat niet om de corrigerende tik an sich, wel om de achterliggende mentaliteit.quote:Op vrijdag 10 december 2004 13:24 schreef Parabola het volgende:
... En laten we elkaar niet wijs maken dat de corrigerende tik het verschil maakt als het gaat om de reële overlevingskansen in deze geweldadige wereld.
Welkom in POL Gajus. Je verhelderende kijk op zaken en je ludieke invalshoek stel ik zeer op prijs omdat deze stof tot nadenken biedt.quote:Op vrijdag 3 december 2004 17:48 schreef Gajus het volgende:
[..]
Je bedoelt, de hoogste tijd voor een koerscorrectie. Dan maar op ramkoers ...
Mao Zedong´s stelling "macht komt uit de loop van een geweer" geldt ook voor de ouderlijke macht.
At your service ... mijn eerste POL-topic: Schadevergoeding of genoegdoening?quote:Op zaterdag 11 december 2004 01:25 schreef sjun het volgende:
Welkom in POL Gajus. Je verhelderende kijk op zaken en je ludieke invalshoek stel ik zeer op prijs omdat deze stof tot nadenken biedt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |