abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 december 2004 @ 11:01:50 #201
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_23689423
Dan is de volgende stap dat je stemverheffing gaat verbieden, want dat zou een kind ook wel eens kunnen schaden etc. etc. Todat je de hele wereld vol hebt lopen met mensen die geen grensen kennen omdat hun ouders niet op mochten treden van meneertje "ik heb niks beters te doen" Donner.

En het argument dat je stem verheffen of een tik geven een teken van onmacht is, is een enorme drogredenering!
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_23689532
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:01 schreef Cheiron het volgende:
Dan is de volgende stap dat je stemverheffing gaat verbieden, want dat zou een kind ook wel eens kunnen schaden etc. etc. Todat je de hele wereld vol hebt lopen met mensen die geen grensen kennen omdat hun ouders niet op mochten treden van meneertje "ik heb niks beters te doen" Donner.

En het argument dat je stem verheffen of een tik geven een teken van onmacht is, is een enorme drogredenering!
Dat laatste is een interessante stelling, die verdient wel wat meer aandacht. Eerder in dit topic zie ik: "...heb je een enorm fysiek en mentaal overwicht, een afhankelijkheidsrelatie en jaren meer levenservaring. Als je met al die extra's nog moet slaan om je kind de baas te zijn, zou je jezelf toch eens achter de oren moeten krabben."

Ik ben wel benieuwd waarom dat een drogredenering zou zijn, licht dat eens toe.
Slaapt winter
en zomer
pi_23689568
Goed idee van Donner, van je kinderen behoor je gewoon af te blijven.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:28:36 #204
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_23689964
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:06 schreef Parabola het volgende:

[..]

Dat laatste is een interessante stelling, die verdient wel wat meer aandacht. Eerder in dit topic zie ik: "...heb je een enorm fysiek en mentaal overwicht, een afhankelijkheidsrelatie en jaren meer levenservaring. Als je met al die extra's nog moet slaan om je kind de baas te zijn, zou je jezelf toch eens achter de oren moeten krabben."

Ik ben wel benieuwd waarom dat een drogredenering zou zijn, licht dat eens toe.
Omdat kinderen lang niet altijd vatbaar zijn voor "overwicht in ervaring". Die afhankelijkheidsrelatie geldt in het algemeen, maar speelt op sommige momenten geen rol.

Ik snap heus wel dat je wilt voorkomen dat ouders voor alles gaan meppen, maar bij uitzondering een tik vindt ik echt niks slechts aan hoor. Die misschien 15 tikken die ik vroeger heb gehad zag ik aankomen, en kwamen op momenten dat ik echt niet meer naar woorden luisterde.

Snap je het nuanceverschil?
pi_23690030
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:01 schreef Cheiron het volgende:

Waarom toornde de Heer der Heerscharen anders tegen Zijn weerspannig volk? Spaarde hij zijne roede niet?
iedere engel heeft een duivelse kant.
pi_23690278
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:28 schreef Cheiron het volgende:

[..]

Omdat kinderen lang niet altijd vatbaar zijn voor "overwicht in ervaring". Die afhankelijkheidsrelatie geldt in het algemeen, maar speelt op sommige momenten geen rol.
Of ik snap jou niet, of jij mij niet. Je kind hoeft niet vatbaar te zijn voor je overwicht. Dat overwicht is een van de machtsmiddellen die je in kunt zetten om je wil op te leggen (dat klinkt ms negatief, maar is niet zo bedoeld) aan je kind. Mijn punt is dat de hoeveelheid en aard van die machtsmiddelen zo overweldigend is, dat je het laatste machtsmiddel niet nodig zou moeten hebben. Met andere woorden, als je je kind slaat, ben je ofwel machteloos (je andere machtsmiddelen zijn uitgeput), ofwel je gebruikt de machtsmiddelen in de verkeerde volgorde. Mensen die dat laatste doen zijn zich daar soms niet eens van bewust. Een wettelijk verbod helpt enorm bij die bewustwording.
quote:
Ik snap heus wel dat je wilt voorkomen dat ouders voor alles gaan meppen, maar bij uitzondering een tik vindt ik echt niks slechts aan hoor. Die misschien 15 tikken die ik vroeger heb gehad zag ik aankomen, en kwamen op momenten dat ik echt niet meer naar woorden luisterde.

Snap je het nuanceverschil?
Ik ben ook een verdomd lastigekind geweest dat op momenten echt niet meer naar woorden luisterde. Toch heeft mijn moeder me nooit geslagen, simpelweg omdat ze dat niet nodig had om haar overwicht te doen gelden.

En het nuanceverschil snap ik op zich wel, maar ik trek er niet de conclusie uit dat slaan dan maar moet mogen. Als je ruzie hebt met je partner (of je buurman voor mijn part) komt er misschien ook een moment dat de ander niet meer naar woorden luistert. Dan vinden we het niet normaal als je een corrigerende tik uitdeelt. Waarom zou dat bij een kind wel normaal moeten zijn? Integendeel, een hogere drempel ligt meer voor de hand.
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 1 december 2004 @ 12:10:48 #207
3542 Gia
User under construction
pi_23690847
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:44 schreef Parabola het volgende:

Als je ruzie hebt met je partner (of je buurman voor mijn part) komt er misschien ook een moment dat de ander niet meer naar woorden luistert. Dan vinden we het niet normaal als je een corrigerende tik uitdeelt.
Corrigerende tik? Dan sla je hem op z'n smoel en dat is in alle gevallen ook bij kinderen strafbaar.
pi_23690920
Je lult tamenlijk vaag in de ruimte vriend. Je positioneert jezelf als het Kind , dat had moeten worden geslagen , maar dank je moeder die dat nooit heeft gedaan , denk jij nu de waarheid in pacht te hebben.

Je oordeelt zonder enige onderbouwing.

Je oordeelt over ouders die geen Overwicht over hu kinderen meer hebben.
Ja en?
Ouders die geen overwicht over hun kinderen meer hebben , zijn nog steeds de ouders van die kinderen , en als een pak slaag nodig is om dat overwicht weer te herstellen , dan is dat hun recht en plicht.

Het zijn niet de geslagen kidneren waarom ik mijn zorgen maak , maar die kinderen die geen opvoeding krijgen. Dat zijn de probleem kinderen en toekomstige volwassenen in Nederland. .

Ouders die hebben opgegeven .

Nog nooit is er zo begrijpend opgevoed in Nederland en nog nooit hebben wij zoveel problemen met de jeugd gehad.

Kortom , juist de zachte opvoeding is schuld aan de ellende in dit land, . Niet die ouders die hun kinderen een pak slaag gegeven wanneer ze er om vroegen.

Niet voor niets is de koers binnen de pedagogiek weer terug naar de ouders als baas van de familie . Niet als begrijpende vriend .
pi_23690993
Als je ruzie hebt met je partner (of je buurman voor mijn part) komt er misschien ook een moment dat de ander niet meer naar woorden luistert. Dan vinden we het niet normaal als je een corrigerende tik uitdeelt. Waarom zou dat bij een kind wel normaal moeten zijn? Integendeel, een hogere drempel ligt meer voor de hand.

e3inde quote

en deze vergelijking bewijst voor mij , dat jij van de taak en de problemen van ouders (aka oppvoeding) geen ene donder begrijpt
  woensdag 1 december 2004 @ 12:59:53 #210
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_23691895
De vergelijking met de buren of vriend/vriendin gaat gewoon niet op, daar gelden andere omgangsvormen voor. Overigens best hoor, dat er mensen zijn die hun kinderen met gaan vinger aanraken, moeten ze zelf weten.

Ik ben van mening dat een tik gewoon een goed middel kan wezen om een kind iets af te leren.
pi_23691946
Ik vind dat er een wet moet komen die de corrigerende tik duidelijk definieert en al het fysieke geweld dat daar niet onder valt verbiedt. Zoals al eerder in een van de lange pedagogische stukken van Euridice stond, vind ik een corrigerende tik moreel verwerpelijk, maar niet strafbaar. Het dient het uiterste redmiddel te zijn als niets anders meer helpt en de overheid zou dit laatste redmiddel niet moeten afnemen.
  woensdag 1 december 2004 @ 13:05:02 #212
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_23692000
Dat is onwerkbaar.. stel je eens voor dat je moet verklaren dat je een tik voor de kont hebt gegeven, maar net ernaast, dus is het geen tik, maar etc. etc.

Gewoon een geval van overregulatie van de overheid. Een overheid die naar mijn idee wel belangrijkere dingen heeft om zich mee bezig te houden..
pi_23692660
quote:
Op woensdag 1 december 2004 12:14 schreef CANARIS het volgende:
Je lult tamenlijk vaag in de ruimte vriend. Je positioneert jezelf als het Kind , dat had moeten worden geslagen , maar dank je moeder die dat nooit heeft gedaan , denk jij nu de waarheid in pacht te hebben.

Je oordeelt zonder enige onderbouwing.
Ik vind je toon nogal aanmatigend. Ik oordeel nergens, terwijl ik wel onderbouw. Is het zo moeilijk om een discussie te voeren met argumenten en zonder verwijten? Bovendien bevalt het me allerminst dat jij invult wat ik denk.
quote:
Je oordeelt over ouders die geen Overwicht over hu kinderen meer hebben.
er zij hier twee mogelijkheden. Ofwel jij denkt dat ik daarover oordeel, ofwel jij probeert me die woorden in de mond te leggen. Ik hoop op het eerste, en dan volstaat het om aan te geven dat dat dus niet het geval is.
quote:
Ja en?
Ouders die geen overwicht over hun kinderen meer hebben , zijn nog steeds de ouders van die kinderen , en als een pak slaag nodig is om dat overwicht weer te herstellen , dan is dat hun recht en plicht.
Nu we het toch over ouders zonder overwicht hebben, denk je nou echt serieus dat een pak slaag het overwicht zal herstellen? Het tegendeel is waar, kan ik je uit eigen ervaring meegeven.
quote:
Het zijn niet de geslagen kidneren waarom ik mijn zorgen maak , maar die kinderen die geen opvoeding krijgen. Dat zijn de probleem kinderen en toekomstige volwassenen in Nederland. .

Ouders die hebben opgegeven .
Ik heb al eerder aangegeven dat een te softe (lees: geen) opvoeding mij een gruwel is.
quote:
Nog nooit is er zo begrijpend opgevoed in Nederland en nog nooit hebben wij zoveel problemen met de jeugd gehad.
Sorry, maar dit is een zwaktebod. Ten eerste kun je dat laatste helemaal niet hard maken, ten tweede zegt het he-le-maal niets over de causale relatie.
quote:
Kortom , juist de zachte opvoeding is schuld aan de ellende in dit land, . Niet die ouders die hun kinderen een pak slaag gegeven wanneer ze er om vroegen.

Niet voor niets is de koers binnen de pedagogiek weer terug naar de ouders als baas van de familie . Niet als begrijpende vriend .
De koers van de pedagogiek is natuurlijk aan mode onderhevig. Daar stoor ik me verder niet aan. Ik geloof ook niet zo in die uitersten. Ik kan de begrijpende vriend van mijn kind zijn en daarnaast de baas. Geen probleem. En de baas zijn kan ik prima zonder te slaan of te tikken. Als je dat niet kunt, moet je je toch echt eens afvragen waarom niet
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 1 december 2004 @ 13:36:13 #214
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_23692725
quote:
Op woensdag 1 december 2004 13:05 schreef Cheiron het volgende:
Dat is onwerkbaar.. stel je eens voor dat je moet verklaren dat je een tik voor de kont hebt gegeven, maar net ernaast, dus is het geen tik, maar etc. etc.
Dat lijkt me dus ook een reden waarom Donner het verbieden wil. Om aan de discussie een eind te maken wat wel en wat niet een "corrigerende tik" is.
pi_23692805
quote:
Op woensdag 1 december 2004 12:59 schreef Cheiron het volgende:
De vergelijking met de buren of vriend/vriendin gaat gewoon niet op, daar gelden andere omgangsvormen voor.
Dat constateer ik idd. Andere omgangsvormen. Wij leggen de lat bij de weerbare buurman hoger dan bij onze weerloze kinderen. De vergelijking mag je bevreemde, de uitkomst zou je nog veel meer moeten bevreemden
quote:
Overigens best hoor, dat er mensen zijn die hun kinderen met gaan vinger aanraken, moeten ze zelf weten.
Ik raak mijn kind regelmatig aan. Meestal op een lieve manier, maar soms ook om te bereiken wat ik wil. Ik doe mijn kind echter nooit moedwillig pijn, daar ligt een hele duidelijke grens.
quote:
Ik ben van mening dat een tik gewoon een goed middel kan wezen om een kind iets af te leren.
Je hebt recht op die mening, maar waarom zou je je kind pijn doen als je nog zoveel andere goede middelen tot je beschikking hebt?
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 1 december 2004 @ 13:43:50 #216
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_23692885
quote:
Op woensdag 1 december 2004 13:36 schreef freako het volgende:

[..]

Dat lijkt me dus ook een reden waarom Donner het verbieden wil. Om aan de discussie een eind te maken wat wel en wat niet een "corrigerende tik" is.
.. overreguleren. De overheid moet zich hier niet mee bemoeien. Kindermishandeling is strafbaar en dat is zat. Daar kan een rechter prima mee uit de voeten. Dit is gewoon over-politiek correctheid.
pi_23692917
quote:
Op woensdag 1 december 2004 13:33 schreef Parabola het volgende:

[..]

Ik vind je toon nogal aanmatigend. Ik oordeel nergens, terwijl ik wel onderbouw. Is het zo moeilijk om een discussie te voeren met argumenten en zonder verwijten? Bovendien bevalt het me allerminst dat jij invult wat ik denk.
[..]

er zij hier twee mogelijkheden. Ofwel jij denkt dat ik daarover oordeel, ofwel jij probeert me die woorden in de mond te leggen. Ik hoop op het eerste, en dan volstaat het om aan te geven dat dat dus niet het geval is.
[..]

Nu we het toch over ouders zonder overwicht hebben, denk je nou echt serieus dat een pak slaag het overwicht zal herstellen? Het tegendeel is waar, kan ik je uit eigen ervaring meegeven.
[..]

Ik heb al eerder aangegeven dat een te softe (lees: geen) opvoeding mij een gruwel is.
[..]

Sorry, maar dit is een zwaktebod. Ten eerste kun je dat laatste helemaal niet hard maken, ten tweede zegt het he-le-maal niets over de causale relatie.
[..]

De koers van de pedagogiek is natuurlijk aan mode onderhevig. Daar stoor ik me verder niet aan. Ik geloof ook niet zo in die uitersten. Ik kan de begrijpende vriend van mijn kind zijn en daarnaast de baas. Geen probleem. En de baas zijn kan ik prima zonder te slaan of te tikken. Als je dat niet kunt, moet je je toch echt eens afvragen waarom niet
We liggen niet zo ver uitelkaar. Het verschil tussen ons is

1) Ik heb als kind wel een paar klappen voor mijn harses gekregen en ik weet dat ik ze allemaal heb verdiend. Nee ik ben geen psychopaat geworden en een (op zijn nieuw nederlands ) caring dady

2) ik heb 2 kinderen en weet daarom dat bij kinderen rede , oorzaak en gevolg meestal niets met elkaar te maken hebben. We kunnen het tot aan het einde der dagen kapot lullen. Kinderen opvoeden blijft een dagelijks improviseren. Daar heeft niemand een patent op. Al helemaal geen wereld vreemde minister.
  woensdag 1 december 2004 @ 13:45:43 #218
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_23692929
quote:
Op woensdag 1 december 2004 13:39 schreef Parabola het volgende:

[..]

Dat constateer ik idd. Andere omgangsvormen. Wij leggen de lat bij de weerbare buurman hoger dan bij onze weerloze kinderen. De vergelijking mag je bevreemde, de uitkomst zou je nog veel meer moeten bevreemden
[..]
.. zoek eens uit wat een drogredenering is..
quote:
Ik raak mijn kind regelmatig aan. Meestal op een lieve manier, maar soms ook om te bereiken wat ik wil. Ik doe mijn kind echter nooit moedwillig pijn, daar ligt een hele duidelijke grens.
[..]
Soms ook om te bereiken wat je wilt. Leg eens uit?
quote:
Je hebt recht op die mening, maar waarom zou je je kind pijn doen als je nog zoveel andere goede middelen tot je beschikking hebt?
JIJ vindt de andere middellen adequaat, ik niet in alle gevallen. Vandaar.
  woensdag 1 december 2004 @ 13:47:38 #219
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_23692979
quote:
Op woensdag 1 december 2004 13:45 schreef CANARIS het volgende:

[..]
Kinderen opvoeden blijft een dagelijks improviseren. Daar heeft niemand een patent op. Al helemaal geen wereld vreemde minister.
Wat mij betreft de essentie van het verhaal.
pi_23693037
Het woordje pijn is polemisch. Ik wil met pijn niets te maken hebben

Iemand die zijn kind pijn doet is te gek voor woorden.

Een Klap op je reet doet niet pijn. Dat is alleen maar schrikken

Ik zet mijn korriegerende tik in wanneer ik mijn kind een klap op zijn nog met luier bepakte kont geef. Dat doet niet pijn. Het is de kombinatie van de klap en mijn stem , die het kind metteen duidlijk maakt een grens te hebben overschreden die niet wordt getollereerd en waarover niet wordt gesproken.
pi_23693045
quote:
Op woensdag 1 december 2004 13:45 schreef CANARIS het volgende:

[..]

We liggen niet zo ver uitelkaar. Het verschil tussen ons is

1) Ik heb als kind wel een paar klappen voor mijn harses gekregen en ik weet dat ik ze allemaal heb verdiend. Nee ik ben geen psychopaat geworden en een (op zijn nieuw nederlands ) caring dady
Hier zou het enige verschil zijn dat ik niet al mijn klappen verdiend heb.
quote:
2) ik heb 2 kinderen en weet daarom dat bij kinderen rede , oorzaak en gevolg meestal niets met elkaar te maken hebben. We kunnen het tot aan het einde der dagen kapot lullen. Kinderen opvoeden blijft een dagelijks improviseren. Daar heeft niemand een patent op. Al helemaal geen wereld vreemde minister.
Ook hier is het verschil nog kleiner dan je schijnt te denken: het aantal kinderen. Overigens vind ik dat ook kinderlozen het volste recht hebben om over dit onderwerp mee te praten.

Improviseren? Jazeker. Maar het is wel degelijk het goede recht van de overheid om een grens te stellen aan de middelen waarmee je improviseert. En ieder middel waarbij je je kind moedwillig pijn doet, hoort daar wat mij betreft niet bij.
Slaapt winter
en zomer
pi_23693168
quote:
Op woensdag 1 december 2004 13:45 schreef Cheiron het volgende:

[..]

.. zoek eens uit wat een drogredenering is..
...een bedrieglijke redenering. Je suggereert kennelijk dat mijn redenering bedrieglijk is? Dat mag je wel wat beter toelichten dan.
quote:
[..]

Soms ook om te bereiken wat je wilt. Leg eens uit?
[..]
Is het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Als ik mijn kind uit de keuken wil hebben (de oven staat aan oid) en ze luistert niet, pak ik haar op en zet ik haar uit de keuken.
quote:
JIJ vindt de andere middellen adequaat, ik niet in alle gevallen. Vandaar.
Dat kan. Maar in dat geval raad ik je aan eens bij jezelf te rade te gaan waarom niet.
Slaapt winter
en zomer
pi_23693232
Als ik mijn kind uit de keuken wil hebben (de oven staat aan oid) en ze luistert niet, pak ik haar op en zet ik haar uit de keuken

einde quote

en wat doe je , als je ziet dat je kind een ander kind klappen geeft? ( dat gebeurt!!)
of een hond molesteert?
  woensdag 1 december 2004 @ 14:01:19 #224
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_23693310
quote:
Op woensdag 1 december 2004 13:55 schreef Parabola het volgende:

[..]

...een bedrieglijke redenering. Je suggereert kennelijk dat mijn redenering bedrieglijk is? Dat mag je wel wat beter toelichten dan.
[..]
De redenering die jij lijkt te volgen:
- Er is een verschillende omgangsvorm bij kind of buur
- Buur sla je niet omdat het niet beschaafd is
- Als je je kind slaat kan dat niet, je slaat je buur immers ook niet.

Zie je wat ik bedoel?
quote:
Is het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Als ik mijn kind uit de keuken wil hebben (de oven staat aan oid) en ze luistert niet, pak ik haar op en zet ik haar uit de keuken.
[..]
En als ze twintig keer de keuken in loopt? En als je dr dan naar dr kamer stuurt en ze blijft naar beneden komen? Tik op dr kont en ze is weg. Het gaat niet om het pijn doen, het gaat om de schrikreactie die het veroorzaakt.
quote:
Dat kan. Maar in dat geval raad ik je aan eens bij jezelf te rade te gaan waarom niet.
Waarom nou dat belerend toontje? Je bent heus niet superieur omdat jij je kinderen nooit een tik geeft hoor.. Miljoenen kinderen hebben weleens een tik gehad, en 99% daarvan is compleet normaal geworden, en (belangrijker) heel liefdevol opgevoed.
pi_23693332
quote:
Op woensdag 1 december 2004 13:50 schreef CANARIS het volgende:
Het woordje pijn is polemisch. Ik wil met pijn niets te maken hebben

Iemand die zijn kind pijn doet is te gek voor woorden.

Een Klap op je reet doet niet pijn. Dat is alleen maar schrikken

Ik zet mijn korriegerende tik in wanneer ik mijn kind een klap op zijn nog met luier bepakte kont geef. Dat doet niet pijn. Het is de kombinatie van de klap en mijn stem , die het kind metteen duidlijk maakt een grens te hebben overschreden die niet wordt getollereerd en waarover niet wordt gesproken.
Hier raak je aan de essentie van het waarom van dit wetsvoorstel. Het gaat nu juist om die o zo vage grens tussen de corrigerende tik en de pijnlijke klap. De niet-pijnlijke klap bereikt niet meer dan je met je stem alleen ook kunt bereiken, dus wil het effect hebben, dan zal ie minimaal iets moeten voelen. En als je zoontje zindelijk is geworden is de luier als opvangkussen er niet meer. Ga je dan zachter slaan? En wat als ie 'gewend' is aan de niet-pijnlijke tikken en ze hun effect verloren hebben? Het is niet mijn bedoeling je af te schilderen als een kindermishandelaar, ik wil alleen laten zien dat de grens tussen de corrigerende tik en de echte klap nauwelijks te maken is.
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 1 december 2004 @ 14:03:23 #226
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_23693369
quote:
Op woensdag 1 december 2004 14:02 schreef Parabola het volgende:

[..]
De niet-pijnlijke klap bereikt niet meer dan je met je stem alleen ook kunt bereiken
Aanname..
pi_23693404
quote:
Op woensdag 1 december 2004 13:58 schreef CANARIS het volgende:
Als ik mijn kind uit de keuken wil hebben (de oven staat aan oid) en ze luistert niet, pak ik haar op en zet ik haar uit de keuken

einde quote

en wat doe je , als je ziet dat je kind een ander kind klappen geeft? ( dat gebeurt!!)
of een hond molesteert?
Ook dan pak ik haar op en zet ik haar weg. Daarnaast spreek ik haar streng toe. Meestal is dat laatste trouwens al genoeg.
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 1 december 2004 @ 14:07:20 #228
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_23693461
Niet alle kinderen zijn als jouw kinderen.. Je kunt niet 1 generieke aanpak neerzetten die voor alle kinderen werkt!
pi_23693538
quote:
Op woensdag 1 december 2004 14:01 schreef Cheiron het volgende:

[..]

De redenering die jij lijkt te volgen:
- Er is een verschillende omgangsvorm bij kind of buur
- Buur sla je niet omdat het niet beschaafd is
- Als je je kind slaat kan dat niet, je slaat je buur immers ook niet.

Zie je wat ik bedoel?
Ja, zie ik. En ik vind er niets bedriegelijks aan. Zoals ik zei, je kan de vergelijking vreemd vinden, maar ik vind het nog vreemder om het normaal te vinden dat je je kind pijn doet.

[..]
quote:
En als ze twintig keer de keuken in loopt? En als je dr dan naar dr kamer stuurt en ze blijft naar beneden komen? Tik op dr kont en ze is weg. Het gaat niet om het pijn doen, het gaat om de schrikreactie die het veroorzaakt.
[..]
die schrikreactie bereik ik ook zonder tik wel. Ik ben namelijk een keer of zeven zo groot als het kind en bovendien haar vader.
quote:
Waarom nou dat belerend toontje? Je bent heus niet superieur omdat jij je kinderen nooit een tik geeft hoor.. Miljoenen kinderen hebben weleens een tik gehad, en 99% daarvan is compleet normaal geworden, en (belangrijker) heel liefdevol opgevoed.
Sorry, het is niet belerend bedoeld. Ik voel me ook niet superieur ofzo. Ik vind wel dat het geen norm moet zijn om je kind doelbewust pijn te doen. En natuurlijk is liefdevol opvoede belangrijker dan wel of niet een corrigerende tik, maar dat is nog steeds geen reden om het laatste dan maar als normaal te gaan zien.
Slaapt winter
en zomer
pi_23693600
quote:
Op woensdag 1 december 2004 14:07 schreef Cheiron het volgende:
Niet alle kinderen zijn als jouw kinderen.. Je kunt niet 1 generieke aanpak neerzetten die voor alle kinderen werkt!
Dat beweer ik dan ook nergens. Zoals CANARIS al zei, het is improviseren geblazen. En bij dat improviseren beschik je over een heel arsenaal aan machtsmiddelen. Wat mij betreft hoort pijn doen daar niet bij.
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 1 december 2004 @ 14:17:33 #231
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_23693704
We worden het niet met elkaar eens, dat is duidelijk. Ik laat het daarbij
pi_23694093
Wat een gezuig zeg.
pi_23694642
quote:
Op woensdag 1 december 2004 13:05 schreef Cheiron het volgende:
Dat is hetzelfde als een paar kilometer per uur harder rijden dan toegestaan is Ik zie het niet als reden om dan maar geen wet in te voeren. Blijkbaar is voor sommige ouders niet duidelijk wat de grens is tussen een corrigerende tik en mishandeling. Daar mogen ze best op gewezen worden. Desnoods wordt de al bestaande wet aangepast om dit te verduidelijken.

Een corrigerende tik hoort geen pijn te doen, maar slechts een schrikreactie op te leveren en hoort dus niet te vallen onder het doelbewust pijn doen van je kind. Natuurlijk kan men eindeloos discussiëren over de vraag of het uberhaupt een effectieve manier van opvoeden is, maar dit doet er niet toe. Ik ben het met jou eens dat iedere ouder zelf moet bepalen hoe hij/zij het kind opvoedt.
pi_23695276
quote:
Op woensdag 1 december 2004 15:00 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Dat is hetzelfde als een paar kilometer per uur harder rijden dan toegestaan is Ik zie het niet als reden om dan maar geen wet in te voeren. Blijkbaar is voor sommige ouders niet duidelijk wat de grens is tussen een corrigerende tik en mishandeling. Daar mogen ze best op gewezen worden. Desnoods wordt de al bestaande wet aangepast om dit te verduidelijken.
Indien goed begrepen en verstaan is dit exact de bedoeling van de justiteminister.
pi_23695450
quote:
Op woensdag 1 december 2004 14:13 schreef Parabola het volgende:
Dat beweer ik dan ook nergens. Zoals CANARIS al zei, het is improviseren geblazen. En bij dat improviseren beschik je over een heel arsenaal aan machtsmiddelen. Wat mij betreft hoort pijn doen daar niet bij.
Volgens mij heb je een beetje een verkeerd beeld van die corrigerende tik. Dat is niet 20 harde klappen op het achterwerk, maar een tikje op de vingers als het kind een extra koekje probeert te pakken. Het voordeel van slaan is dat het kind binnen 2 seconden doorheeft dat wat het op dat moment deed niet echt door de beugel kan. Dat effect heb je niet als je je kind voor hetzelfde feit een week niet met vriendjes laat spelen, of een preek houdt waar dat kind niet naar wil luisteren.
En daarbij: zoals ik merk bij mn eigen ouders: het zijn vooral kleine tikjes uit machteloosheid, en om handen uit de koektrommel te houden.
Donnen wil dit invoeren om kindermishandeling te beperken, maar dit is echt een paardenmiddel. Als je kind er blauwe plekken aan overhoudt ben je nu toch al strafbaar bezig, en de meeste ouders hebben ook wel door dat je een kind niet moet slaan, ook al tikken ze hun kroost af en toe op de vingers.
The uproar of one hand clapping.
pi_23695657
quote:
Op woensdag 1 december 2004 15:41 schreef Morkje het volgende:

een preek
Jahaa, een preek, natuurlijk! Ouders moeten hun onhandelbare kroost gewoon wat vaker meenemen naar kerk en moskee, dan komt het vanzelf goed.!

Stom dat ik zelf niet gelijk doorhad wat Donner met deze wet beoogd.
pi_23695828
Ow, en dhr. Donner kan me wat. Als mijn kinderen namelijk ook maar iets van mij weghebben, dan hebben ze op z'n tijd gewoon een flinke hengst voor hun harses nodig! En bij voorkeur van hun moeder natuurlijk!

En als dhr. Donner het daar soms niet mee eens is, nou, dan kan dhr. Donner van mij op zijn beurt een goeie hijs voor z'n treiter krijgen!
pi_23701496
quote:
Op woensdag 1 december 2004 15:34 schreef Sater het volgende:

[..]

Indien goed begrepen en verstaan is dit exact de bedoeling van de justiteminister.
Bron?

Ik bedoel dus, waar haal jij het vandaan dat hij onderscheid maakt tussen de corrigerende tik en geweld en het een niet verbiedt en het ander wel?
pi_23707173
quote:
Op woensdag 1 december 2004 20:15 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Bron?

Ik bedoel dus, waar haal jij het vandaan dat hij onderscheid maakt tussen de corrigerende tik en geweld en het een niet verbiedt en het ander wel?

Ik postte al eerder wat ik op internet aantrof: Donner noemt discussie over corrigerende tikken geneuzel. Het gaat de justitieminister veeleer om hen die kindermishandeling vergoeilijken met ach het zijn maar corrigerende tikjes.
pi_23707615
Dat zag ik ja, maar dat betekent niet dat de wet enig onderscheid zal hebben.
pi_23708428
quote:
Op donderdag 2 december 2004 08:47 schreef Black_Tulip het volgende:
Dat zag ik ja, maar dat betekent niet dat de wet enig onderscheid zal hebben.

Wellicht nuanceren via wetswijziging?
pi_23708664
quote:
Op woensdag 1 december 2004 15:41 schreef Morkje het volgende:

[..]

Volgens mij heb je een beetje een verkeerd beeld van die corrigerende tik. Dat is niet 20 harde klappen op het achterwerk, maar een tikje op de vingers als het kind een extra koekje probeert te pakken.

Denk jij nou serieus dat ik die twee niet uit elkaar hou? Heb je de voorafgaande discussie dan wel gelezen?
quote:

Het voordeel van slaan is dat het kind binnen 2 seconden doorheeft dat wat het op dat moment deed niet echt door de beugel kan. Dat effect heb je niet als je je kind voor hetzelfde feit een week niet met vriendjes laat spelen, of een preek houdt waar dat kind niet naar wil luisteren.

Wel met een luid 'AFBLIJVEN!' Bijkomend voordeel is dat dat preventief werkt. de snelheid van geluid ligt een stuk hoger dan die van de hand. Zeker wanneer die hand niet te hard aan mag komen.
quote:

En daarbij: zoals ik merk bij mn eigen ouders: het zijn vooral kleine tikjes uit machteloosheid, en om handen uit de koektrommel te houden.

Tikjes uit machteloosheid zijn begrijpelijk. Het beeld dat ik echter uit de voorgaande discussie krijg is dat van een corrigerende tik als bewust ingezet middel ter opvoeding. Overigens is het mijn ervaring ook hoor. De paar mensen die ik IRL ken die (toegeven dat ze) hun kind slaan, doen dat uit machteloosheid. Maar ik zal de eerste zijn om toe te geven dat dat geen representatief beeld oplevert.
quote:

Donnen wil dit invoeren om kindermishandeling te beperken, maar dit is echt een paardenmiddel. Als je kind er blauwe plekken aan overhoudt ben je nu toch al strafbaar bezig, en de meeste ouders hebben ook wel door dat je een kind niet moet slaan, ook al tikken ze hun kroost af en toe op de vingers.

Wederom, dat laatste is niet het beeld dat mij bijblijft uit de discussie. Kennelijk zijn er nog best veel mensen die de corrigerende tik als normaal opvoedmiddel beschouwen. Ook jouw eigen bijdrage ('Het voordeel van slaan is dat het kind binnen 2 seconden doorheeft dat wat het op dat moment deed niet echt door de beugel kan') voedt deze interpretatie. Juist voor die mensen is deze wet bedoeld als ik mij niet vergis.
Slaapt winter
en zomer
pi_23710459
quote:
Op donderdag 2 december 2004 09:58 schreef Sater het volgende:

[..]

Wellicht nuanceren via wetswijziging?

Dat kan ja, en ik hoop dat dat de bedoeling is, maar is dat ook zo?
  donderdag 2 december 2004 @ 16:45:02 #244
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_23717177
Er zijn van die mensen die een kind over hun knie leggen, broek en onderbroek naar beneden, en dan eventjes 20-40 corrigerende tikken geven met de vlakke hand. Kindje weet niet beter, gaat gewoon in shock, en pappa weet niet beter of hij slaat niet hard genoeg.

Maak de corrigerende tik verboden en pappa gaat misschien nadenken, en beseft dat hij met elke klap de wet overtreed. Verder wordt het een stuk makkelijker voor kinderen om hun trieste situatie in te schatten, aan te kaarten, en voor volwassenen om in actie te komen en met de ouders te gaan praten. Dit gebeurt al steeds meer aangezien er een steeds groter taboe op het slaan van kinderen komt.

En nogmaals, de lastige kinderen zijn vaak kinderen die geslagen worden, en niet meer vatbaar zijn voor andere vormen van pressie. Aangezien in het openbaar niet meer geslagen word misdragen deze kinderen zich, en de ouders weten duidelijk niet wat ze moeten doen.

Het is algemeen bekend dat antilliaanen hun kinderen hard straffen. Of zullen we het gewoon kinder mishandeling noemen? Beetje raar als mensen beweren dat probleem jongeren uit de vrije opvoeding komen.
I'm nobody's sheep
  donderdag 2 december 2004 @ 16:48:04 #245
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_23717251
quote:
Op donderdag 2 december 2004 16:45 schreef Scandum het volgende:
Er zijn van die mensen die een kind over hun knie leggen, broek en onderbroek naar beneden, en dan eventjes 20-40 corrigerende tikken geven met de vlakke hand. Kindje weet niet beter, gaat gewoon in shock, en pappa weet niet beter of hij slaat niet hard genoeg.

Dit zijn geen corrigerende tikken.. dit is gewoon mishandeling
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  donderdag 2 december 2004 @ 16:53:41 #246
5636 Vamos
Vamos Vidi Vici!
pi_23717381
Donner wil de corrigerende tik alleen maar verbieden om kindermishandeling beter te kunnen aanpakken. Nu is de grens tussen corrigerende tik en iemand in elkaar slaan niet duidelijk. Als die wet er eenmaal is gaat iedereen vrolijk verder met corrigerende tikken (die worden simpelweg gedoogd), maar de echte kindermishandelaar wordt zo veel makkelijker aan te pakken. Die kan zich niet meer verschuilen achter het smoesje 'ja maar het was een corrigerende tik'

Ik denk dat veel mensen de achterliggende reden niet goed doorhebben. Niet alles wat Donner doet is een stom proefballonnetje of verregaande bemoeizucht. Wel vaak natuurlijk, maar niet altijd
Religie maakt meer kapot dan je lief is
pi_23717382
quote:
Dit zijn geen corrigerende tikken.. dit is gewoon mishandeling

Dat is als ik het goed begrepen heb precies het punt.

[ Bericht 60% gewijzigd door Black_Tulip op 02-12-2004 16:55:11 (*insert quote*) ]
pi_23717464
quote:
Op donderdag 2 december 2004 16:53 schreef Vamos het volgende:
Donner wil de corrigerende tik alleen maar verbieden om kindermishandeling beter te kunnen aanpakken. Nu is de grens tussen corrigerende tik en iemand in elkaar slaan niet duidelijk. Als die wet er eenmaal is gaat iedereen vrolijk verder met corrigerende tikken (die worden simpelweg gedoogd), maar de echte kindermishandelaar wordt zo veel makkelijker aan te pakken. Die kan zich niet meer verschuilen achter het smoesje 'ja maar het was een corrigerende tik'

Ik denk dat veel mensen de achterliggende reden niet goed doorhebben.

Ik hoop dat dit de manier is waarop deze wet wordt aangepakt, maar eigenlijk vind ik dat Donner dit beter (had) moet(en) formuleren. Nu is het onduidelijk of het wetsvoorstel het gaat halen, terwijl ik in principe wel voor ben.
  donderdag 2 december 2004 @ 19:24:27 #249
65330 Ruzbeh
Five inches but its thick
pi_23720738
Corrigerende tikken hebben geen positief effect op kinderen. Als iemand me laat zien uit een onderzoek dat soms een corrigerende tik de enige mogelijkheid is, dan ben ik tegen dit wetvoorstel.
De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
pi_23732662
gaat de goede kant op met dit topic!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')