quote:Op vrijdag 3 december 2004 10:28 schreef Euridice het volgende:
gaat de goede kant op met dit topic!
Natuurlijk.quote:Op woensdag 1 december 2004 09:08 schreef Parabola het volgende:
[..]
En het in elkaar rammen van kinderen wordt gedaan door mensen die denken dat het normaal is om kinderen te slaan als ze niet doen wat je willen. Die idiote gedacht moet dus als eerste aangepakt worden. Het Burgerlijk Wetboek zegt voortaan dus: het is niet normaal, en zelfs verboden, om je kind te slaan. Dat is een belangrijke omslag in het denken.
Hoe lang heb jij in de ruimte doorgebracht ?quote:
[..]
meestal ben ik het met dit soort rederneringen wel eens. In dit geval echter niet. Het verbieden van de corrigerende tik stelt op zijn minst een norm: het is niet normaal of vanzelfsprekend om je kind te slaan. Nu vinden veel mensen dat nog wel. Natuurlijk is dat niet een dag na invoering van de wet veranderd en er zal nog steeds geslagen worden. De norm is dan echter wel veranderd, en dat zal ook de slaande ouders aan het denken zetten. Ze worden zich ervan bewust dat slaan niet een vanzelfsprekend onderdeel van de opvoeding is. Bovendien zal het gezagsgetrouwe deel van de bevolking (en dat zouden er best wel eens heel veel kunnen zijn) de wet willen gehoorzamen.
Dat jij niet inziet dat dit niet te lettelijk moet worden genomen, tsja. Misschien kun je terug gaan naar de ruimte ?quote:
[..]
Jammer dat je jezelf zo diskwalificeert met dit onzinnige voorbeeld
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:50 schreef Strijder het volgende:
Nogmaals, stelen mag niet, en toch gebeurd het. Het verbieden van een tik zal het zeer waarschijnlijk doen afnemen. Welliswaar met een heel klein percentage, maar wat dat betreft heb je gelijk. Maar het voorkomt niet dat er mensen blijven die hun kinderen de kamer rondmeppen. Maar het neemt wel één van de laatste machtsmiddelen weg die er nu nog zijn.
Dat zeg ik ook, het daalt zeker.quote:Op zaterdag 4 december 2004 12:43 schreef Scandum het volgende:
[..]
Ze hebben het in zweden verboden, en het aantal gevallen van mishandeling nam sterk af.
Wat een merkwaardige opmerking, temeer daar je de juistheid van mijn argumenten wel onderschrijft.quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:50 schreef Strijder het volgende:
Hoe lang heb jij in de ruimte doorgebracht ?
Hoe weet jij zo stellig dat het een klein percentage is?quote:Nogmaals, stelen mag niet, en toch gebeurd het. Het verbieden van een tik zal het zeer waarschijnlijk doen afnemen. Welliswaar met een heel klein percentage, maar wat dat betreft heb je gelijk.
Dat zal je mij niet horen beweren. Er is geen enkele maatregel die dit 100% zeker voorkomt. Moeten we dan maar niets doen?quote:Maar het voorkomt niet dat er mensen blijven die hun kinderen de kamer rondmeppen.
Ik deel die mening niet. De hoeveelheid machtsmiddelen die je als ouder hebt is enorm. Ook zonder corrigerende tik (we hebben het niet over de kamer rondmeppen, dat is immers al strafbaar), kan een ouder zijn kind zijn wil opleggen. Er zijn vele welopgevoede kinderen die nooit een corrigerende tik hebben gehad.quote:Maar het neemt wel één van de laatste machtsmiddelen weg die er nu nog zijn.
Dat maak jij er van. Ik onderschrijf die niet.quote:Op maandag 6 december 2004 10:22 schreef Parabola het volgende:
[..]
Wat een merkwaardige opmerking, temeer daar je de juistheid van mijn argumenten wel onderschrijft.
Hoe weet jij dat het niet zo is?quote:[..]
Hoe weet jij zo stellig dat het een klein percentage is?
Leuk geprobeerd, maar kul.quote:[..]
Dat zal je mij niet horen beweren. Er is geen enkele maatregel die dit 100% zeker voorkomt. Moeten we dan maar niets doen?
Ojee, daar ga je.quote:[..]
Ik deel die mening niet. De hoeveelheid machtsmiddelen die je als ouder hebt is enorm. Ook zonder corrigerende tik (we hebben het niet over de kamer rondmeppen, dat is immers al strafbaar), kan een ouder zijn kind zijn wil opleggen. Er zijn vele welopgevoede kinderen die nooit een corrigerende tik hebben gehad.
Het is algemeen bekend dat agressie bovenproportioneel toeneemt met de bevolkingsdichtheid. Ik mag aannemen dat dit ook geldt voor kindermishandeling. Daarom vind ik een vergelijking tussen het dunbevolkte Zweden en het dichtbevolkte Nederland hoogst twijfelachtig.quote:Op woensdag 8 december 2004 23:29 schreef Scandum het volgende:
De meeste mensen noemen het pas mishandeling als het kind langs het ziekenhuis moet. Daar willen ze dus van af. Ik heb de cijfers van zweden opgezocht en die zitten op 3 dood gemepte kindertjes per jaar met 9 miljoen inwoners. Nederland zit op 50. Blijkbaar laat de "echte" mishandelaar zich toch wel stoppen.
Als dat zo algemeen bekend is, heb je dat natuurlijk in no time met een bronnetje onderbouwd.quote:Op donderdag 9 december 2004 00:36 schreef Gajus het volgende:
[..]
Het is algemeen bekend dat agressie bovenproportioneel toeneemt met de bevolkingsdichtheid.
Dat mag je helemaal niet. Als er al een relatie is tussen aggressie en bevolkingsdichtheid, zou die voortkomen uit ergernissen van het dicht op elkaar leven oid. Ik zie geen reden om aan te nemen dat die zelfde reden ook geldt voor kindermishandeling.quote:Ik mag aannemen dat dit ook geldt voor kindermishandeling.
In February 1962 Scientific American published a seminal paper by experimental psychologist John B. Calhoun entitled "Population Density and Social Pathology." The article opened dramatically with an observation by the late-18th-century English demographer Thomas Malthus that human population growth is automatically followed by increased vice and misery. Calhoun went on to note that although we know overpopulation causes disease and food shortage, we understand virtually nothing about its behavioral impact.quote:Op donderdag 9 december 2004 10:42 schreef Parabola het volgende:
[..]
Als dat zo algemeen bekend is, heb je dat natuurlijk in no time met een bronnetje onderbouwd.
...quote:[..]
Dat mag je helemaal niet. Als er al een relatie is tussen aggressie en bevolkingsdichtheid, zou die voortkomen uit ergernissen van het dicht op elkaar leven oid. Ik zie geen reden om aan te nemen dat die zelfde reden ook geldt voor kindermishandeling.
Niet voor niets heb ik die laatste quote toegevoegd. Met name vanwege de nuancering "to the point of anti-competitive communalism" (door jou bewust of onbewust genegeerd).quote:Op vrijdag 10 december 2004 10:43 schreef Parabola het volgende:
Mooie bronnen Gajus. Overigens is de zinsnede "The better most children are treated, the more peaceful, anti-violent and cooperative their adult societies become" op te vatten als een warm pleidooi tegen de corrigerende tik.
Bewust genegeerd idd, ik ben geen heilige.quote:Op vrijdag 10 december 2004 13:20 schreef Gajus het volgende:
[..]
Niet voor niets heb ik die laatste quote toegevoegd. Met name vanwege de nuancering "to the point of anti-competitive communalism" (door jou bewust of onbewust genegeerd).
Een volk van 'watjes' heeft geen reële overlevingskansen in deze geweldadige wereld.
Vanzelfsprekend niet. Het gaat niet om de corrigerende tik an sich, wel om de achterliggende mentaliteit.quote:Op vrijdag 10 december 2004 13:24 schreef Parabola het volgende:
... En laten we elkaar niet wijs maken dat de corrigerende tik het verschil maakt als het gaat om de reële overlevingskansen in deze geweldadige wereld.
Welkom in POL Gajus. Je verhelderende kijk op zaken en je ludieke invalshoek stel ik zeer op prijs omdat deze stof tot nadenken biedt.quote:Op vrijdag 3 december 2004 17:48 schreef Gajus het volgende:
[..]
Je bedoelt, de hoogste tijd voor een koerscorrectie. Dan maar op ramkoers ...
Mao Zedong´s stelling "macht komt uit de loop van een geweer" geldt ook voor de ouderlijke macht.
At your service ... mijn eerste POL-topic: Schadevergoeding of genoegdoening?quote:Op zaterdag 11 december 2004 01:25 schreef sjun het volgende:
Welkom in POL Gajus. Je verhelderende kijk op zaken en je ludieke invalshoek stel ik zeer op prijs omdat deze stof tot nadenken biedt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |