quote:Op maandag 22 november 2004 22:12 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Ik ben het helemaal met je eens, ik werk helaas ook met een methode (moderne wiskunde 7e edite) waar ik totaal geen vertrouwen in heb .
Ben zelf ook bezig met veel eigen lesmateriaal. Veel leuker en het geeft je veel meer voldoening.quote:Op maandag 22 november schreef Lupa_Solitaria het volgende: Vraag me af wie die dingen schrijft... Mislukte docenten...? Bij het Cito schijnen ook veel mislukte docenten te werken, vandaar die saaie opdrachten en domme vragen altijd op examens... Volgens mij werden methodes vroeger geschreven door degelijke doctorandi. Zou best zelf aan een methode willen meewerken, heb genoeg ideeën voor verbetering!
Precies. Zoals je zelf al schrijft, dat doet die jongen niet voor niks. Het zal me niks verbazen als er nog wat komt bovendrijven.. Misschien problemen in de thuissituatie? Wordt-ie gepest? Faalangstig? Geen idee...quote:Jesse vraagt de hele tijd op een zeer negatieve manier om aandacht.Mijn docent raadde me aan om datgene te doen wat hij niet verwacht: geef hem positieve aandacht, geef hem verantwoordelijkheid en neem hem serieus.
Ik heb precies het zelfde met dat soort leerlingen. Ze vragen wel op een negatieve manier aandacht, maar je wéét gewoon dat het een schreeuw om hulp is. Als je hem op een persoonlijke en positieve manier blijft benaderen, al is het maar af en toe effe een knipoogje geven, moet je es kijken hoe die jongen voor je gaat! Probeer het maar esquote:Veel docenten vinden Jesse een rotjoch. Ik ben het niet met ze eens. Een kind vraagt niet voor niets zoveel aandacht. Er zal ongetwijfeld iets aan de hand zijn. Wat dat is weet ik natuurlijk niet, maar ik voel de behoefte om hem een beetje onder mijn hoede te nemen.
Denk het ook. Die jongen is geholpen met wat structuur, je zult zien dat het dan een stukje beter gaat. Misschien nog niet helemaal, maar enige vooruitgang zou zichtbaar moeten zijn.quote:Hij loopt behoorlijk achter, misschien is het een idee om goede afspraken met hem te maken om te zorgen dat hij op tijd klaar is voor het proefwerk. Hij heeft moeite om zich te concentreren; het zou goed zijn om hem vaker apart te zetten. Ik zal het er eens met hem over hebben. Volgens mij is er bij hem eerder sprake van onmacht dan van onwil.
Geloof niet dat 'ie gepest wordt. Ik ben zelf vroeger erg gepest en herken het heel gauw. Faalangst ook niet denk ik, daar wordt erg veel aandacht aan besteed op deze school.quote:Op maandag 22 november 2004 22:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Precies. Zoals je zelf al schrijft, dat doet die jongen niet voor niks. Het zal me niks verbazen als er nog wat komt bovendrijven.. Misschien problemen in de thuissituatie? Wordt-ie gepest? Faalangstig? Geen idee...
Ik merkte het vandaag al. Het klinkt vreselijk corny, maar een beetje liefde doet wonderen.quote:Ik heb precies het zelfde met dat soort leerlingen. Ze vragen wel op een negatieve manier aandacht, maar je wéét gewoon dat het een schreeuw om hulp is. Als je hem op een persoonlijke en positieve manier blijft benaderen, al is het maar af en toe effe een knipoogje geven, moet je es kijken hoe die jongen voor je gaat! Probeer het maar es
Zal het eerst met mijn coach moeten bespreken, maar denk dat die het prima vindt.quote:Denk het ook. Die jongen is geholpen met wat structuur, je zult zien dat het dan een stukje beter gaat. Misschien nog niet helemaal, maar enige vooruitgang zou zichtbaar moeten zijn.
Lees het weblog, zou ik zeggen. Ik moet voor een opdracht ook een leerling beschrijven, volgen, zijn gedrag analyseren. Ik denk eraan om "Jesse" voor die opdracht te 'gebruiken'.quote:Hou me aub op de hoogte over "Jesse"
Die foto is helemaal niet zo herkenbaar want van jaren terug. Bovendien noem ik nergens de naam van de school of zelfs de plaats waar die school staat. Ik heb in het vorige aanstaande-docententopic één keer gezegd waar ik stage liep, maar dat lijkt me verder niet zo'n probleem, want er zijn in die plaats wel meer scholen. En in het onwaarschijnlijke geval dat ze er wel achter komen, zie ik het probleem niet zo. Ik zeg nooit lullige dingen over leerlingen en ik gebruik nooit hun echte namen. Ik denk trouwens ook niet dat eerste- en tweedeklassers erg geïnteresseerd zijn in weblogs...quote:Op dinsdag 23 november 2004 12:21 schreef imago het volgende:
Lupa, ben je niet bang dat leerlingen je log tegenkomen, je naar Fok traceren en alles gaan bekijken wat je ooit geschreven hebt? Zeker met die foto erbij ben je best herkenbaar!
Is ook zoquote:Op dinsdag 23 november 2004 16:51 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Ach, wat maakt het uit als de leerlingen erachter komen dat je hier af en toe komt?
Ik zeg ook wel eens tegen de leerlingen: "leraren zijn net mensen".
'Af en toe' is bij mij eigenlijk niet helemaal van toepassing. Momenteel heb ik een daggemiddelde van 44 posts... Moest misschien eens wat minderen... 't Was nog een stuk hoger trouwens, dus het gaat al de goeie kant op...quote:Op dinsdag 23 november 2004 16:51 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Ach, wat maakt het uit als de leerlingen erachter komen dat je hier af en toe komt?
Sinten en Piet en twee zonnen en nog wel meer.quote:Op dinsdag 23 november 2004 20:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zie ik daar Sint en Piet?
Jaaa! Zijn het nou twee Sinten?quote:Op dinsdag 23 november 2004 20:49 schreef Troel het volgende:
Sinten en Piet en twee zonnen en nog wel meer.
Maar ik vond het wel erg lief
Een rode en een blauwequote:Op dinsdag 23 november 2004 20:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Jaaa! Zijn het nou twee Sinten?
Een Republikein en een Democraat! LOLquote:Op dinsdag 23 november 2004 20:53 schreef Troel het volgende:
Een rode en een blauwe
Ik denk niet dat ze daar weet van heeft...quote:Op dinsdag 23 november 2004 21:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Een Republikein en een Democraat! LOL
Onbevoegd?quote:Op vrijdag 26 november 2004 15:59 schreef imago het volgende:
Ik werk nu 3 jaar als onbevoegde docent in het middelbaar onderwijs en verdien netto 699 euro en nog wat centen voor 9 uur in de week.
Ik geef klassieke talen terwijl ik het ook nog studeer.quote:Op vrijdag 26 november 2004 16:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Onbevoegd?
Wat geef je voor lessen? Misschien heb je dat allang verteld, hoor, maar ik ben even te lui om te gaan zoeken.
Ohhhh!quote:Op vrijdag 26 november 2004 16:32 schreef imago het volgende:
[..]
Ik geef klassieke talen terwijl ik het ook nog studeer.
Alleen doen de e-mail-plaatjes in de profielen het niet dus weet ik je adres nietquote:Op vrijdag 26 november 2004 16:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Waar studeer je en waar geef je nu Klassieke Talen? Mag ook in een mailtje als je dat liever niet openbaar maakt, hoor.
38 Uur als in 38 LESuren?quote:Op vrijdag 26 november 2004 19:07 schreef Roellio het volgende:
Een vriend van me werkt 38 uur in het onderwijs en hij verdient NETTO ongeveer 1700 euro. Hij is 22 en werkt inmiddels 1,5 jaar.
Ja, het is ook een bruto bedrag, maar je houdt toch zeker van 2100 euro wel iets meer over dan 1100 euro? Wat ik me afvroeg is of het er misschien iets mee te maken heeft dat zij getrouwd is...? Betaal je niet meer belasting als je partner ook verdient ofzoiets?quote:Op vrijdag 26 november 2004 19:13 schreef sjak het volgende:
ik denk dat het bedrag van ong 2100 een bruto bedrag is...
Loonpeil 1 juli 2002: brutomaandsalarissen (in euro’s)
Schooltype Schaal Beginsalaris Eindsalaris
Basisonderwijs LA 2.073 2.991
Voortgezet onderwijs tweede graad LB 2.150 3.285
Voortgezet onderwijs eerste graad LD 2.171 4.361
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie LB/LC 2.150 3.834
bron: http://www.werkeninhetond(...)ar_ikheb_arbvwd.html
Okee dan. Mijn adres: ...quote:Op vrijdag 26 november 2004 17:33 schreef imago het volgende:
[..]
Alleen doen de e-mail-plaatjes in de profielen het niet dus weet ik je adres niet
you've got mailquote:Op vrijdag 26 november 2004 20:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Okee dan. Mijn adres: adsl420912 [at] tiscali [punt] nl
'k Heb 't gezien en stuur binnenkort een mailtje terug.quote:Op zaterdag 27 november 2004 12:56 schreef imago het volgende:
[..]
you've got mail
Volgens mij betaal je met 2100 euro ongeveer 30% belasting, dus meer dan 1100 houd je zeker wel over. Als je fiscaal partner bent kan het zijn dat je meer moet betalen, maar daar weet ik echt te weinig vanaf. www.belastingdienst.nl heeft hier vast wel een antwoord op.quote:Op vrijdag 26 november 2004 20:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, het is ook een bruto bedrag, maar je houdt toch zeker van 2100 euro wel iets meer over dan 1100 euro? Wat ik me afvroeg is of het er misschien iets mee te maken heeft dat zij getrouwd is...? Betaal je niet meer belasting als je partner ook verdient ofzoiets?
Ik ben alleenstaand, dus ik ga ervan uit dat ik dan wat minder belasting betaal. Goed, we zien 't wel. Eerst maar eens kijken of ik überhaupt een fulltime-baan kan vinden èn of ik dat volhoud, zoveel uren.quote:Op zaterdag 27 november 2004 14:11 schreef sjak het volgende:
Volgens mij betaal je met 2100 euro ongeveer 30% belasting, dus meer dan 1100 houd je zeker wel over. Als je fiscaal partner bent kan het zijn dat je meer moet betalen, maar daar weet ik echt te weinig vanaf. www.belastingdienst.nl heeft hier vast wel een antwoord op.
Het is aan te bevelen om het eerste jaar niet full-time te werken, maar bijv 70% (= een dag + 1 middag lesvrij). Een aantal scholen ontziet nieuwe docenten heel erg(bijv. een klas minder lesgeven voor hetzelfde salaris), maar dan moet je echt mazzel hebben.quote:Op zaterdag 27 november 2004 14:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Eerst maar eens kijken of ik überhaupt een fulltime-baan kan vinden èn of ik dat volhoud, zoveel uren.
Ik denk niet dat ik het me financieel kan veroorloven om NIET fulltime te werken i.v.m. hypotheek e.d...quote:Op zaterdag 27 november 2004 19:24 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Het is aan te bevelen om het eerste jaar niet full-time te werken, maar bijv 70% (= een dag + 1 middag lesvrij). Een aantal scholen ontziet nieuwe docenten heel erg(bijv. een klas minder lesgeven voor hetzelfde salaris), maar dan moet je echt mazzel hebben.
Mjah, zoiets. Basisonderwijs hè.quote:Op vrijdag 26 november 2004 20:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
38 Uur als in 38 LESuren?
Ohh, okee, da's een ander verhaal. Lijkt me toch minder intensief, omdat je de hele tijd dezelfde klas hebt.quote:Op zaterdag 27 november 2004 20:20 schreef Roellio het volgende:
[..]
Mjah, zoiets. Basisonderwijs hè.
Hoe doe je dat? Ik heb 20 lesuren, dit is mijn vierde jaar in het onderwijs, ben wel bevoegd en krijg per maand iets meer dan 1400 netto binnen. Heb je misschien gewoon geregeld dat je evenveel betaald krijgt als een bevoegde docent?quote:Op vrijdag 26 november 2004 15:59 schreef imago het volgende:
Ik werk nu 3 jaar als onbevoegde docent in het middelbaar onderwijs en verdien netto 699 euro en nog wat centen voor 9 uur in de week.
Tsja, ik heb geen ervaring met het basisonderwijs.quote:Op zaterdag 27 november 2004 20:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ohh, okee, da's een ander verhaal. Lijkt me toch minder intensief, omdat je de hele tijd dezelfde klas hebt.
Aeu, maeui zaeu! Goed uitziende website.quote:Op zaterdag 27 november 2004 20:37 schreef Roellio het volgende:
[..]
Tsja, ik heb geen ervaring met het basisonderwijs.
Ontopic:
Ik heb een nieuwe stageplek en wel op het Willem Blaeu!
http://www.willemblaeu.nl/
http://ftp.mozilla.org/pu(...)refoxSetup-0.9.3.exequote:Op zaterdag 27 november 2004 20:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Grmbl. Die website doet het alleen niet goed en opent elke link uit het menu in een nieuw window.
Oh, het ligt aan mij?quote:Op zaterdag 27 november 2004 20:53 schreef Roellio het volgende:
[..]
http://ftp.mozilla.org/pu(...)refoxSetup-0.9.3.exe
Nou, bij moet doet die site het prima, al ben ik met je eens dat het een beetje een klotesite is!quote:Op zaterdag 27 november 2004 20:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat is dus gewoon Firefox. Heb ik al, dus daar ligt het niet aan.
Bij mij zijn er een paar links die het gewoon niet doen (krijg ik een lege pagina) en de rest opent allemaal in een nieuw window. En de voorpagina zag er zo leuk uit... Never judge a book by its cover, zo blijkt maar weer.quote:Op zaterdag 27 november 2004 21:01 schreef Roellio het volgende:
[..]
Nou, bij moet doet die site het prima, al ben ik met je eens dat het een beetje een klotesite is!
Ik heb geen ideequote:Op zaterdag 27 november 2004 20:32 schreef thaleia het volgende:
Hoe doe je dat? Ik heb 20 lesuren, dit is mijn vierde jaar in het onderwijs, ben wel bevoegd en krijg per maand iets meer dan 1400 netto binnen. Heb je misschien gewoon geregeld dat je evenveel betaald krijgt als een bevoegde docent?
Da's ook gek. Betaal je dan meer belasting per uur als je meer werkt...? 'k Heb de ballen verstand van die dingen. Ik kijk op mijn loonstrookjes altijd alleen maar bij het overgemaakte bedrag. De rest zegt me weinig.quote:Op zaterdag 27 november 2004 21:47 schreef imago het volgende:
Ik heb geen idee
Ik weet wel dat het verhoudingsgewijs minder wordt als je meer werkt. Een (afgestudeerde maar niet bevoegde) vriendin van mij werkt 18 uur en verdient niet 2x zoveel inderdaad.
Denk niet dat erg toepasselijk is in dit topic maar..quote:Op zaterdag 27 november 2004 21:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Hoe zit het trouwens met je plannen voor Leeuwarden?
Dat klopt wel, als je parttime werkt gaat er minder loonbelasting af. Ik weet dat mensen die bij de thuiszorg werken (dus 3 uur per week voor heel weinig geld) soms netto meer verdiende dan bruto Hoe het allemaal precies zit weet ik ook niet meer, het heeft ook met loonschalen te maken. Tot een bepaald bedrag betaal een bepaald percentage enz.quote:Op zaterdag 27 november 2004 21:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Da's ook gek. Betaal je dan meer belasting per uur als je meer werkt...? 'k Heb de ballen verstand van die dingen. Ik kijk op mijn loonstrookjes altijd alleen maar bij het overgemaakte bedrag. De rest zegt me weinig.
Ik werk nu ook maar 5, 6 uurtjes per week en soms is mijn netto ook hoger dan mijn bruto. Ik snap er geen zak van, maar goed. Ik vind het best raar dat je per uur meer belasting moet betalen als je meer uren werkt. Eigenlijk vind ik dat gewoon heel oneerlijk van de Belastingdienst.quote:Op zondag 28 november 2004 09:31 schreef sjak het volgende:
Dat klopt wel, als je parttime werkt gaat er minder loonbelasting af. Ik weet dat mensen die bij de thuiszorg werken (dus 3 uur per week voor heel weinig geld) soms netto meer verdiende dan bruto Hoe het allemaal precies zit weet ik ook niet meer, het heeft ook met loonschalen te maken. Tot een bepaald bedrag betaal een bepaald percentage enz.
Hm, dus minder werken is slimmer, maar dan kom je weer niet rond en moet je er een baantje bij nemen, en dat zal belastingtechnisch nog wel nadeliger zijn dan gewoon meer lesuren draaien.quote:Op zondag 28 november 2004 09:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik werk nu ook maar 5, 6 uurtjes per week en soms is mijn netto ook hoger dan mijn bruto. Ik snap er geen zak van, maar goed. Ik vind het best raar dat je per uur meer belasting moet betalen als je meer uren werkt. Eigenlijk vind ik dat gewoon heel oneerlijk van de Belastingdienst.
Dat lijkt me DE oplossing. Regel jij die kerel?quote:Op zondag 28 november 2004 17:23 schreef Roellio het volgende:
Je kunt ook een leuke baan en een kerel met een minder leuke baan en een toffe woning!
Oew, dat komt me zo bekend voor!quote:Op zondag 28 november 2004 18:16 schreef thaleia het volgende:
[..]
Dat lijkt me DE oplossing. Regel jij die kerel?
Het komt nu gewoon even allemaal bij elkaar: kwam vrijdag thuis en er was weer eens politie in mijn flat geweest, op zich probeer ik zo min mogelijk met mijn flatgenoten te maken te hebben maar dan nog is het niet heel lekker als je in een vrolijke "ik heb weekend!"-stemming thuiskomt en je treft daar een agent aan die net bezig is met weggaan en een bewoner op de galerij die hem toeroept: "trek dat cowboypak uit vuile kankerlijer, ik hoop dat je je doodrijdt zometeen". 1x is grappig, maar het gebeurt me de laatste tijd gewoon te vaak dat er toestanden zijn met politie e.d.
En dan een dag later dat aanbod van die vriendin met die hele toffe etage.....tsja!
Zo erg is het hier gelukkig nog niet, ik bemoei me gewoon zo min mogelijk met mijn in een sociaal isolement verkerende, wanhopig contact zoekende bijstands- en WAOgerechtige buren, en ook niet met de asociale semi-criminelen en alcoholisten, en dus heb ik alleen maar wat met ze te maken als ik door het trappenhuis loop naar mijn flatje toe. Daarna sla ik de deur achter me dicht en bevind me in mijn eigen wereldquote:Op maandag 29 november 2004 14:28 schreef Troel het volgende:
Oew, dat komt me zo bekend voor!
Daarom woon ik nu weer bij mijn ouders. Per 1 januari is mijn huisje verleden tijd. Ook ik heb het geld niet voor wat anders, maar ja, ik wil me wel veilig voelen in mijn eigen huisje.
Wat ik ervan ervaren heb, is dat het vooral een hoop vriendjespolitiek is.quote:Op dinsdag 30 november 2004 11:44 schreef thaleia het volgende:
Zijn er hier trouwens helemaal geen mensen met ervaringen/tips betreffende onderhandelen over je salaris in het onderwijs?
Boek Moderne Wiskunde?quote:Op dinsdag 30 november 2004 13:14 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Een docent van mijn lerarenopleiding zei een maand geleden zo iets als: "Het enige moment om te onderhandelen over je salaris is tijdens een sollicitatiegesprek, daarna kun je het haast wel vergeten".
Laten we het maar eens hebben over de leuke kanten van het onderwijs.
Gisteren heeft mijn 2e klas (gymnasium) proefwerk gehad over de stelling van Pythagoras. Ben net klaar met nakijken.
Nu had ik al wel hoge verwachtingen van de klas, maar dat de klas een gemiddelde zou halen van 7,7 (ZONDER onvoldoendes ) dat had ik niet durven dromen.
Kortom, ik ben echt superblij. Mijn week kan niet meer stuk!
Ik zal het onthouden. Oh, ik ben zo slecht in zakelijk zijn...quote:Op dinsdag 30 november 2004 13:14 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Een docent van mijn lerarenopleiding zei een maand geleden zo iets als: "Het enige moment om te onderhandelen over je salaris is tijdens een sollicitatiegesprek, daarna kun je het haast wel vergeten".
Helaas wel!quote:Op dinsdag 30 november 2004 16:00 schreef jasorry het volgende:
Boek Moderne Wiskunde?
Onderhandelen doe je vooral als je net bent aangenomen. Ik heb dat wel geprobeerd bij mijn huidige baan en dat vonden ze een beetje vreemd. . (zo van, jamaar we hebben al rekening gehouden met je vorige baan en je krijgt al meer dan andere beginnende docenten dus wat wil je nu nog?).quote:Op dinsdag 30 november 2004 11:44 schreef thaleia het volgende:
Zijn er hier trouwens helemaal geen mensen met ervaringen/tips betreffende onderhandelen over je salaris in het onderwijs?
quote:Op dinsdag 30 november 2004 17:43 schreef RaisinGirl het volgende:
Als je het op die manier aanpakt, heb jij in ieder geval geprobeerd er uit te halen wat er in zat.
En terecht hoor!quote:Op dinsdag 30 november 2004 21:20 schreef Roellio het volgende:
Als ik het financieel in het onderwijs niet meer naar m'n zin heb stap ik gewoon over naar het bedrijfsleven.
* thaleia is wel zakelijk
LOL dat soort taferelen had ik vorig jaar ook.quote:Op woensdag 1 december 2004 18:04 schreef RaisinGirl het volgende:
Het is af en toe wel dikke pret met die kinderen hoor. Paar weken terug moest ik een video opname maken van een les voor mijn opleiding. Tijdens een les aan een VMBO brugklas stond dus achterin het lokaal een camera opgesteld. Aan het einde van de les steekt een heel kleine Marokkaans mannetje ineens z'n vinger op: "Mevrouw, denkt u dat ze het op uw opleiding leuk vinden als ik even mijn spierballen laat zien?".
Toen ik zei dat hij dat dan maar even moest doen, begon hij voor de camera in allerlei bodybuilder poses zijn niet bestaande spierballen te showen. .
quote:Op donderdag 2 december 2004 21:08 schreef thabit het volgende:
Ik trek geen punten af voor afkijken. Wel voor het niet vereenvoudigen van uitdrukkingen en gruwelijke spelfouten. Voor rekenfouten meestal niet.
quote:Op donderdag 2 december 2004 21:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar jij bent helemaal geen meester, of heb ik iets gemist? Spelfouten reken ik alleen mee als de vraag te maken heeft met spelling. Anders streep ik ze wel aan, maar reken ik ze niet.
Het niet vereenvoudigen van uitdrukkingen? Noem eens een voorbeeld?
quote:Op donderdag 2 december 2004 21:08 schreef thabit het volgende:
Ik trek geen punten af voor afkijken.
quote:Verder kan het me niet zoveel schelen of mensen middels overschrijven of wat dan ook aan een antwoord komen, zolang het antwoord maar correct is.
quote:Op donderdag 2 december 2004 21:26 schreef thabit het volgende:
Welnu, ik heb naast mijn onderzoek ook een onderwijstaak. Die bestaat momenteel vooral uit het nakijken van stapels opgaven. Het wordt dan snel duidelijk dat mensen alles letterlijk van elkaar overschrijven, vooral als er ergens "z.o.z" op het midden van een bladzijde staat en de oplossing daaronder gewoon verder gaat. .
quote:Op donderdag 2 december 2004 21:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
LOL Je wilt toch niet zeggen dat je dat daadwerkelijk hebt meegemaakt hè?
Van wie kijk jij dan werk na? Jongerejaars studenten?
quote:Op donderdag 2 december 2004 21:50 schreef thabit het volgende:
Ja, dit is ook echt wel het ergste wat ik heb gezien. Vaak ook klinkklare onzin die op tig blaadjes precies hetzelfde staat opgeschreven. Eerstejaars studenten zijn het.
quote:Op donderdag 2 december 2004 21:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dombo's. Studeren doe je toch voor jezelf?
quote:Op donderdag 2 december 2004 21:50 schreef thabit het volgende:
Ja, dit is ook echt wel het ergste wat ik heb gezien. Vaak ook klinkklare onzin die op tig blaadjes precies hetzelfde staat opgeschreven. Eerstejaars studenten zijn het.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:10 schreef imago het volgende:
Wat een onzin zeg.
Zeker een algemene regel van "iemand met een 1 moet een tweede kans krijgen". Dan beloon je ze juist voor hun verkeerde gedrag toch? Iemand die wel mee is geweest naar het museum en een zesje voor zo'n werkstuk heeft gehaald mag geen tweede poging doen, en iemand die in eerste instantie een 1 haalt krijgt nog een kans en kan dan bij wijze van spreken alsnog een 8 halen ofzo.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 21:51 schreef imago het volgende:
Ik ben zo blij dat ik nog nooit ergens stage heb gelopen! Het lijkt me afschuwelijk, omdat die leerlingen ook weten dat ze het compleet voor je verpesten. Ik heb vroeger zelf in een gemene klas gezeten; het was een sport om stagiaires huilend de klas uit te laten rennen. Erg hè, zo achteraf
quote:Heb zelf problemen gehad met islamitische jongens die gewoon geen respect hadden voor een vrouw voor de klas. Bij de leraren waren ze braaf, bij alle leraressen deden ze alsof die lucht waren. Tja, dan houdt het op een gegeven moment gewoon op. Ik heb ze voor de rest van het jaar uit elkaar gehaald, en verder net zo weinig aandacht aan ze geschonken als zij aan mij. Voor de slimme jochies maakte dat niets uit, die haalden het toch wel, en de wat minder slimme kregen gewoon een vette onvoldoende op het rapport en hoefden verder ook geen hulp te verwachten. Ik ben een tijd heel druk geweest om een oplossing te zoeken om ze weer bij de les te krijgen, maar op een gegeven moment vond ik dat ik m'n aandacht moest schenken aan degenen die wél wilden leren.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 21:53 schreef imago het volgende:
Zo'n klas kan elkaar dan ook lekker aansteken hè.
Misschien klinkt het stom, maar in zo'n geval vond ik het dus wel fijn om te horen dat ik niet de enige met dat probleem was Dat kun je misschien ook aan je begeleider vertellen: ook leraren die al jaren in het vak zitten hebben problemen met de klas. En misschien heeft die begeleider inderdaad wel nuttige tips na het zien van de klas
quote:Op vrijdag 3 december 2004 21:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
- Pas ook even op - ik zei hierboven: wordt superconsequent, maar dat betekent niet meteen streng zijn. Wat ik vaak zie is dat (nieuwe) leraren eerst te los zijn, en dan hopeloos proberen om streng te zijn - wat dus vervolgens niet lukt.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 21:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wordt super consequent. Geef huiswerk op, controleer het de volgende les en geef iedereen die het huiswerk niet af heeft straf. Je bent dan wel even een BOH-tje (een Bitch Op Hakken), maar als ze niet luisteren willen, dan moet het maar zó. Een leuke sfeer krijg je niet, maar ik denk wel dat de meeste leerlingen hun werk doen.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Lieve help, wat gaat het reageren snel
Uhm... effe kijken..
Oja, eerst heel streng zijn is ook gevaarlijk. Ik zie de resultaten hier bij ons op school. Wanneer je als een tank over zo'n klas walst en je hebt de uitstraling zit je gebeiteld. Maar je kunt ook een enorme tegenreactie van de klas opwekken, he... zo van: "oh, jij gaat het zó spelen, dan zet je maar schrap!"...
quote:Wat zegt hun eigenlijke leraar eigenlijk ervan? Hoe pakt hij het normaal gesproken aan?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:05 schreef imago het volgende:
Hoe reageren leerlingen eigenlijk op zo'n beoordelaar achter in de klas?
quote:Een vriendin van mij werkt nu ergens waar nieuwe docenten in hun eerste jaar 3 keer per semester een beoordelaar achter in de klas krijgen. Ik vind dat echt enorm vaak, en het zou mij ook heel erg op de zenuwen werken.
quote:Bovendien weten de leerlingen daar dat ze zo'n nieuwe leraar echt kunnen maken of breken, hun gedrag beïnvloeft de beoordeling.
quote:Aan het eind van het jaar wanneer besloten moet worden of het contract wordt verlengd, vullen de leerlingen ook een enquête in. De schoolleiding geeft een oordeel, de rest van de sectie, en de leerlingen dus ook. Als 2 van de 3 negatief oordelen, lig je eruit. Dat vind ik wel erg veel macht geven aan leerlingen eigenlijk...
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:05 schreef imago het volgende:
Hoe reageren leerlingen eigenlijk op zo'n beoordelaar achter in de klas?
quote:Een vriendin van mij werkt nu ergens waar nieuwe docenten in hun eerste jaar 3 keer per semester een beoordelaar achter in de klas krijgen. Ik vind dat echt enorm vaak, en het zou mij ook heel erg op de zenuwen werken.
quote:Bovendien weten de leerlingen daar dat ze zo'n nieuwe leraar echt kunnen maken of breken, hun gedrag beïnvloeft de beoordeling. Aan het eind van het jaar wanneer besloten moet worden of het contract wordt verlengd, vullen de leerlingen ook een enquête in. De schoolleiding geeft een oordeel, de rest van de sectie, en de leerlingen dus ook. Als 2 van de 3 negatief oordelen, lig je eruit. Dat vind ik wel erg veel macht geven aan leerlingen eigenlijk...
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:21 schreef Troel het volgende:
Is dat misschien een idee? Eerst dus vertellen dat jouw begeleider achterin zit en ze dan vragen of ze aan het einde van de les een enquete in willen vullen omdat je ook graag van de kids wil weten wat ze van je vinden, en niet alleen van de begeleider?
Of is dat een stom idee?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
@ imago:
Maar er zijn leraren die al jaren in het vak zitten en geen idee hebben van hoe het echt moet... Zulke leraren heb ik genoeg meegemaakt, van die vakidioten die geen enkele feeling hadden met de doelgroep...
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:28 schreef imago het volgende:
En je weet wat ze zeggen hè, die docenten van de opleidingsinstituten zijn zelf vaak mislukte leraren, dus wie zijn zij om te oordelen
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Die enquête lijkt me op dit moment geen goed idee. Voor zoiets moet er een goede band met de klas zijn en die is er nu juist niet.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Of misschien juist wél een idee op dit moment? Wie weet wat er voor interessante punten uit rollen?
Het uit elkaar zetten heb ik inderdaad ook wel overwogen en misschien ga ik het ook nog wel doen, alleen niet in de les maandag. De tafels staan standaard in groepjesopstelling, ik denk dat ik ze dan gewoon in ouderwetse treinopstelling zet.quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:07 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
@Lupa (misschien voor later, nu heb je er waarschijnlijk niet meer aan)
Je kunt de leerlingen een andere plek in het lokaal geven. Je hebt het erover dat je in groepjes werkt. Je haalt de druktemakers uit elkaar en je zorgt ervoor dat in elk groepje zowel jongens als meisjes zitten.
De vriendinnetjes zijn uit elkaar gehaald en ze hebben dan minder te kletsen. De jongens hoeven minder stoer te doen naar hun vriendjes toe, want die zitten niet meer in de buurt (en er zitten meisjes in de buurt, dat maakt ze meestal ook al wat rustiger).
Vervolgens beloon je de groepjes die goed werken/welwillend zijn met een mooi SO cijfer (wel consequent pluspuntjes geven natuurlijk!).
Ik heb dit zelf gedaan bij 2 vmbo-tl en het werkt beter dan ik zelf had verwacht.
Niet als het standaard elk jaar bij iedereen gebeurt. Bij ons doen alle leraren verplicht mee aan een project (krijgen we ook taakuren voor) waarin je deels in koppels, deels in groepen van een man of 8 voortdurend je eigen functioneren in het klaslokaal onder de loep legt: je gaat bij elkaar kijken, doet daar ideeen op om in je eigen lessen te gebruiken, voorziet de ander van tips, bespreekt allerlei mogelijke manieren van aanpak (qua uitleggen, toetsing, omgaan met spieken, orde etc) in de groep...dat project loopt 'eeuwig': je moet daar gewoon elk jaar aan deelnemen, ook al heb je al 30 jaar ervaring. De perfecte docent ben je immers nooit, het leren houdt niet op.quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:27 schreef imago het volgende:
want controleren of het goed gaat, voelt al heel snel aan alsof ze er vanuitgaan dat het níet goed gaat en juist daarom komen controleren.
Nee dat is ook zo Dan word je gecontroleerd ongeacht wie je bent, dan hoeven mensen zich niet opeens aangevallen te voelen.quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:32 schreef thaleia het volgende:
Niet als het standaard elk jaar bij iedereen gebeurt.
Fijn om te horen dat het zo goed is verlopen. Nu maar hopen dat het de volgende keer weer zo goed gaat.quote:Op maandag 6 december 2004 21:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik wilde even laten weten dat mijn beoordelingsles prima is verlopen.
Want wat is jouw mening hierover?quote:Op dinsdag 7 december 2004 00:14 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Na afloop hadden we wel een discussie over hoeveel verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid de leerlingen (2gymnasium) aankunnen, ik vrees dat onze meningen hierover erg verschillen.
Thanks. Er is echt een last van mijn schouders af gevallen.quote:Op dinsdag 7 december 2004 08:58 schreef imago het volgende:
En fijn dat die les waarbij je begeleider kwam kijken zo goed ging Lupa! Houden zo
Mijn lessen bij deze klas (2 gym) zijn standaard 10 minuten uitleg gevolgd door 40 minuten zelfwerken. Daarbij loop ik continu door de klas heen om vragen te beantwoorden. (Het lokaal staat in groepjes, dus de leerlingen kunnen veel aan klasgenoten vragen en dat doen ze ook).quote:Op dinsdag 7 december 2004 08:58 schreef imago het volgende:
Want wat is jouw mening hierover?
Ik ga dan even praten met de leerling, kijken wat er mis is gegaan. (ik ben niet het type dat straf geeft als het huiswerk niet in orde is)quote:Op woensdag 8 december 2004 01:17 schreef Neuralnet het volgende:
Vervolgens komt hij maandag op school en heeft de helft niet af. Wat doe je dan?
Bij ons is als vaste agendapunt steevast "Problemen met klassen/leerlingen". Daar worden altijd de laatste ontwikkelingen wat betreft leerlingen besproken. Leerlingbesprekingen zijn wat dat betreft ook altijd razend interessant. Als je al een tijdje rondloopt op een school en je kent de achtergronden van de meeste leerlingen wel (en zeker als je op een vrij kleine school lesgeeft) zijn dit soort zaken minder "nieuw". Ik kan me nog herinneren dat ik bij een van mijn eerste stages af en toe lijkbleek wegtrok. Na een tijdje leer je daar wel mee om te gaan. Neemt niet weg dat ik af en toe nog steeds helemaal van slag kan zijn. Ach, 't is menselijk hequote:'s Middags een teamvergadering. Er werden een paar leerlingen met problemen besproken. Ik vind het altijd interessant om dat soort dingen te volgen. Hoe ga je met bepaalde problemen om, welke verschillende benaderingen en visies bestaan er? Ik wil me volgend jaar gaan specialiseren in leerlingbegeleiding, dus dit soort zaken hebben mijn belangstelling.
Kan gebeuren. Ligt ook denk ik een beetje aan de aard van die leerling. Ik heb ook leerlingen met ADHD in de klas (leuke figuren overigens) en die boeit het echt niet als er opmerkingen worden gemaakt tegen ándere leerlingen als: "Ga jij es wat Ritalin slikken". Zelfs gekscherende opmerkingen tegen de leerlingen zélf als "Enne jong, heb je je pilletjes weer niet gehad?" boeit hen niks. Verschilt per leerling.quote:Het tweede uur weer een diagnostische toets afgenomen. Ik heb in dat uur een enorm stomme fout begaan. Twee jongens waren de hele les al ontzettend druk. Op een gegeven moment vroeg ik of ze soms ADHD hadden. In de klas zit een jongen met ADHD en die was zeer verbolgen over mijn opmerking.Ik kan heel goed met dat kind opschieten en hij was er zo verdrietig over. Bah, niet leuk...
In de stages had ik dat niet zo erg, maar mijn eerste jaar wel. Tot de kerstmis had ik vaak dat ik rond half 5 thuiskwam, en dan op de bank in slaap viel. Zóveel nieuwe indrukken, zóveel nieuwe regels en afspraken, lessen plannen, proefwerken nakijken, etc.. Dát was inderdaad vermoeiend. Maar let maar op, straks draai je met gemak een lesje of 7 achter elkaar.quote:Ik ben sowieso moe. Het lesgeven vergt ontzettend veel energie, ik ben uitgeput als ik thuiskom
Ach, het is best heavy, maar het is dankbaar werk.quote:Op donderdag 9 december 2004 14:15 schreef Neuralnet het volgende:
Mijn hemel. Als ik de verhalen hier zo lees dan krijg ik het idee dat het allemaal ontzettend zwaar en moeilijk is. Ik wilde gaan beginnen, maar dit zet me toch aan het denken.
Even een update-je. Aangezien ik uiteraard een heel sympathieke juf ben, heb ik de jongens een tweede kans gegeven. Maar ze zijn zo suf dat ze die waarschijnlijk opnieuw gaan verprutsen. Ik heb gisteren in die klas een onverwacht SO ( ) gegeven en daar bakten ze ook al bijzonder weinig van. Kortom, ze weten heel goed waar ze mee bezig zijn, namelijk: met helemaal niets. .quote:Op vrijdag 3 december 2004 18:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ben het met Troel eens. Ze hebben al een kans gehad en die hebben ze niet genomen. Helaasch.
Waarschijnlijk komen ze je vragen of ze de SO mogen herkansenquote:Op donderdag 9 december 2004 18:02 schreef RaisinGirl het volgende:
Even een update-je. Aangezien ik uiteraard een heel sympathieke juf ben, heb ik de jongens een tweede kans gegeven. Maar ze zijn zo suf dat ze die waarschijnlijk opnieuw gaan verprutsen. Ik heb gisteren in die klas een onverwacht SO ( ) gegeven en daar bakten ze ook al bijzonder weinig van. Kortom, ze weten heel goed waar ze mee bezig zijn, namelijk: met helemaal niets. .
Dat kan ik me best voorstellen. Maja, ik denk dat de meeste mensen in dit topic wel veel plezier in hun werk hebben. Ik wel in ieder geval. En dat plezier zorgt er voor dat ik vaak heel veel extra energie in mijn werk stop, waarvan ik me af en toe af vraag waar ik die energie vandaan haal.quote:Op donderdag 9 december 2004 17:19 schreef Neuralnet het volgende:
Plezier in het werk is 1 van de belangrijkste dingen. Toch is het lastig te bepalen of het wel verstandig is om die richting op te buigen.
Ik denk niet dat het veel zwaarder is dan het meeste (HBO-niveau) werk in andere sectoren, maar zeker ook niet lichter.quote:Op donderdag 9 december 2004 17:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ach, het is best heavy, maar het is dankbaar werk.
Of een post-HBO studie, maar de meeste leraren zijn 2e graads dus wat zeur je?quote:Op donderdag 9 december 2004 22:40 schreef Neuralnet het volgende:
Pardon? HBO? Een eerste graads leraar heeft een academische studie afgerond.
JA, en als je het basisonderwijs in wil dan mag je stoppen na je HBOquote:Op donderdag 9 december 2004 22:40 schreef Neuralnet het volgende:
Pardon? HBO? Een eerste graads leraar heeft een academische studie afgerond.
Als je je hbo hebt afgemaakt kun je daarna in een jaar je academische studie afronden wat geen academische studie is, slechts enkel een verdieping in de stof die je gaat geven.quote:Op donderdag 9 december 2004 22:40 schreef Neuralnet het volgende:
Pardon? HBO? Een eerste graads leraar heeft een academische studie afgerond.
Ik begrijp er geen bal van of jij begrijpt mij niet.quote:Op vrijdag 10 december 2004 12:58 schreef Neuralnet het volgende:
De beroepsopleiding tot 1e graads leraar is inderdaad geen academische studie, maar echt geen verdieping van de stof. Het is een beroepsopleiding van een jaar waarbij je de competenties tot professioneel leraar verder verdiept. Duurt inderdaad een jaar.
Ik weet niet op welke universiteit je zit, maar volgens mij is het nog altijd zo dat je naast die beroepsopleiding een vakinhoudelijke master/doctoraal gevolgd moet hebben.
Ja in deeltijd is het volgens mij 3 jaar of iets minder. Ligt aan je snelheid uiteraard.quote:Op vrijdag 10 december 2004 13:13 schreef Evil_Jur het volgende:
Nadat ik mijn 2e graad gehaald heb kan ik in 3 jaar een deeltijd opleiding 1e graad doen. Daar heb ik geen Master/ doctoraal titel voor nodig, en die verdien ik er ook niet mee.
Ik kan niet echt vertellen hoe het op een witte VMBO school er aan toe gaat, maar ik kan wel iets uit eigen ervaring vertellen. Ik geef les op een 'witte' school (VMBO-tl, HAVO, VWO) in een keurig dorp. Ik geef les aan onderbouw HAVO/VWO, tevens heb ik een 2VMBO-tl klas. Daarin zit slechts één allochtone leerling. Op zich zijn het hele lieve leerlingen, ze hebben alleen een grote mond (en dat is dagelijks te merken). Maar vernederen, schelden komt nauwelijks voor.quote:Op vrijdag 10 december 2004 14:43 schreef Ringo het volgende:
Ervaringen?
Over het algemeen gedragen de leerlingen zich op de school waar ik les geef (vmbo-basis/kaderberoepsgerichte leerweg) zich redelijk. Af en toe eens een schermutseling (de laatste keer is volgens mij anderhalf jaar geleden of zo), soms een keer een grote mond, maar 7,5 van de 10 keer bieden ze naderhand hun excuses aan.. Het feit dat onze school vrij klein is, zeg zo'n 500 leerlingen, zorgt voor een "ons kent ons" gevoel. De begeleiding is erg goed en het contact tussen docent en leerling is persoonlijk. Er zijn natuurlijk problemen zoals ADHD en problematische thuissituaties maar we kunnen dat goed opvangen.quote:Op vrijdag 10 december 2004 14:43 schreef Ringo het volgende:
Wat ik mij nu al een tijdje afvraag: hoe is het om op een 'witte' VMBO-school les te geven. Ik bedoel dus: hoe gedragen de VMBO-leerlingen die zich gewoon Piet, Jan, Aernout of Casper-Thomas mogen noemen.
Mwah, geloof ik niet.quote:Volgens mij zijn Nederlandse kinderen nog veel erger.
Ik hoop niet dat er veel scholieren komen op dit forum, misschien brengen we ze op een idee....quote:Op vrijdag 10 december 2004 17:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
We hadden het laatst over spiektips...
Doe er je voordeel mee
Zou het kunnen zijn dat leerlingen van hogere niveau's meer de neiging hebben om alles op te kroppen en dan op een gegeven moment te ontploffen?quote:Op maandag 13 december 2004 22:15 schreef thaleia het volgende:
Overigens vond die schietpartij in Erfurt destijds plaats op een gymnasium.
Ik denk wel dat je daar gelijk in hebt, dat het in feite iets van alle tijden is. Heb wel het idee dat het tegenwoordig meer gebeurt en op groffere wijze...quote:Op dinsdag 14 december 2004 15:04 schreef Neuralnet het volgende:
Er gebeurt heel veel wat mensen niet weten. Het is jarenlang stilgehouden en doodgezwegen. Opeens lijkt het allemaal naar buiten te komen en dan denken mensen dat het iets is van deze tijd.
Nee, maar dan moet je wat en dan doe je dus wat. Dus dat zie je dan wel, wat je dan doet.quote:Op dinsdag 14 december 2004 19:34 schreef Troel het volgende:
Ik denk dat je het zelfs dan eigenlijk niet weet
Oh? Ik kan me anders nog goed de bijna smekende mensen herinneren die echt echt echt geld nodig hadden maar ik mocht ze niks meegeven omdat ze nu eenmaal al hun onderste limiet hadden bereikt. En naast de smekende mensen ook de klanten die hun gevoelens van onmacht op een meer agressieve manier uitten.quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:32 schreef Neuralnet het volgende:
Je vergelijking mist het punt. Een leerling is afhankelijk van een docent. De bankrover niet van de bank.
Yeah right. Alsof elke leerling op school zit omdat ie dat zelf zo graag wil. Een aantal kan niet wachten tot ze oud genoeg zijn om niet meer onder de leerplicht te vallen en eindelijk van school te mogen. School is iets vervelends, iets dat moet, en leraren worden niet gezien als fijn middel om je diploma te halen, maar als vervelende mensen die je verplichten huiswerk te maken enzo.quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:32 schreef Neuralnet het volgende:
Ik ervaar het als naief om te denken dat mensen die jarenlang keihard gewerkt hebben om iets te bereiken (een diploma) [...]
Ik weet dat leraren en schoolleiding een machtspositie hebben (- dat moet ook). Ze kunnen het je heel moeilijk maken als ze willen. Maar kom op zeg, meestal heeft iemand het er dan ook zelf naar gemaakt, en 1 iemand alleen kan niet je hele schoolcarrière verpesten. Het kan de druppel zijn, maar er zijn dan een heleboel dingen aan vooraf gegaan die de emmer vol hebben doen lopen.quote:[...] en daarin belemmerd worden door een docent/conrector [...]
Kerstvakantie... Daar zit ik ook op te wachten jaquote:Op dinsdag 14 december 2004 23:59 schreef thaleia het volgende:
En dan nu even iets anders, alle ouderavond-gesprekken zijn heel prettig verlopen, maar ik ben nu wel kapot! Morgen weer een eerste uur, dus weer een korte nacht. Ik loop aardig op mijn tandvlees momenteel, collega's ook, en leerlingen net zo goed. Iedereen is merkbaar toe aan vakantie.
Nog effe doorbijten, en desnoods morgen indien mogelijk maar eens HEEL vroeg naar bed.
Goeiemorgen ook! En succesquote:Op woensdag 15 december 2004 06:26 schreef bloempjuh het volgende:
Ook weer even bericht uit het land van de eerstejaars studente Nederlands. Vanaf vandaag moet ik weer twee keer per week naar mijn stageschool. De zenuwen slaan weer toe..
Het gaat niet om willen. Het gaat om het feit dat hij het gedaan heeft. Hij heeft, of hij nu wilde of niet, jarenlang gewerkt. Dan wil hij ook het diploma. Bovendien begin je op latere leeftijd te beseffen waarom je het al die jaren hebt gedaan. De wil is hier totaal irrelevant.quote:Alsof elke leerling op school zit omdat ie dat zelf zo graag wil.
In de situaties waarin het mis gaat blijkt dat juist wel het geval. Stel je bent een leerling van 17 zoals Murat. Je bent al 1 keer blijven zitten op het VMBO en je mag dus niet voor de 2e keer blijven zitten. Je bent niet zo sterk in de vakken en haalt bij een ander vak een 4 maar kan met keihard werken toch een kans creëren om het jaar te halen. Mits je voor een bepaald vak een voldoende haalt. Hij kwam een gefrustreerd docentje tegen die hem wilde intimideren met als chantage middel "ik geef je een onvoldoende en ik weet wat dat voor jou gaat betekenen" en de jongen is de klos. Die onvoldoende = blijven zitten en dat betekent weg van school zonder diploma. De conrector is er vervolgens 1 van jouw soort die roept: "Eigen schuld, want 1 docent kan je niet laten zitten". Indien het bovenstaande gebeurd zou zijn had ik de man op z'n minst een beuk gegeven.quote:1 iemand alleen kan niet je hele schoolcarrière verpesten.
Dat stelde ik ook. We zien alleen het resultaat na die druppel. Ik wil juist onderzoek naar alles voor die druppel.quote:Het kan de druppel zijn, maar er zijn dan een heleboel dingen aan vooraf gegaan die de emmer vol hebben doen lopen.
Nee, ik stel dat men het gedrag van de leraren en de omgeving erbij moet betrekken en niet continu ontkennen en negeren. Dat is iets anders dan de schuld bij een partij leggen.quote:jij legt ze nu wel heel snel bij de leraren.
Dat is al een stuk genuanceerder dan je postings van gisteren, waaruit ik toch de indruk kreeg dat je suggereerde dat er aan een geweldsdelict vaak een lange periode van stelselmatig machtsmisbruik door docenten is voorafgegaan, dat dat min of meer ingebakken is in het schoolsysteem, en dat het "heel begrijpelijk is" dat een leerling zijn toevlucht neemt tot geweld op het moment dat een docent voorgoed de toekomst van deze goedwillende, hardwerkende leerling heeft verpest door hem een onvoldoende te geven of van school te trappen (mij dunkt dat een goedwillende, hardwerkende leerling nergens van school wordt getrapt. Mij dunkt ook dat een leraar die toevallig net die ene onvoldoende geeft waardoor een leerling zakt of blijft zitten, dat doet omdat het werk gewoon helaas onvoldoende was en over het algemeen niet uit persoonlijke rancune of "om te pesten", en mij dunkt ook dat een verprutst examen, hoe vervelend ook, iemand niet direct voorgoed zijn hele toekomst ontneemt)quote:Op woensdag 15 december 2004 14:10 schreef Neuralnet het volgende:
Nee, ik stel dat men het gedrag van de leraren en de omgeving erbij moet betrekken en niet continu ontkennen en negeren. Dat is iets anders dan de schuld bij een partij leggen.
Als we er zulke redenaties op na gaan houden dan weet ik er ook nog 1. Dat er af en toe een klootzak gestoken of vermoord wordt: ok. Laten we daar dan ook niet over zeuren. Het mes snijdt aan twee kanten.quote:Dat er af en toe 1 klootzak tussen zit, okee.
Dit lijkt me eerlijk gezegd ook de enige manier om op zoiets te reageren. Doorgaan met de stof is absurd. Dat is het laatste wat je op zo'n moment wilt.quote:Op woensdag 15 december 2004 20:59 schreef BlaatschaaP het volgende:
maar er was één docent die gewoon de hele les heel erg open met ons heeft gepraat over dood, leven en vooral de manier waarop je om gaat met dit soort vreselijke dingen. Dit zal me echt altijd bijblijven. Ik weet nu nog steeds hoe enorm blij ik was dat ik er gewoon goed over kon praten. Ik heb het er naderhand nog met andere leerlingen over gehad en die waren het allemaal met me eens dat ze dit lesuur heel erg gewaardeerd hadden.
Het lift eraan of de klas er al over heeft gesproken. Ik denk dat die klas zo ie zo beter dan alleen de mentor moet hebben en gewoon eerder naar huis. De volgende dag zou ik mijn lessen wel over het onderwerp doen maar ik doe maatschappijleer, daar kun je makkelijker op in spelen.quote:Op donderdag 16 december 2004 09:38 schreef imago het volgende:
Ik denk dat ik aan een klas waarin net zulk verschrikkelijk nieuws is verteld, gewoon maar zou vragen wat zíj willen. Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat als je een dag lang al bij alle docenten hebt moeten vertellen hoe verschrikkelijk je je voelt, je gewoon even iets anders wil doen. Al ik het geen les, dan gewoon video kijken ofzo. Maar het lijkt me moeilijk, gelukkig nog nooit meegemaakt.
En over verliefdheden? Ook nog nooit meegemaakt. Niet dat ik weet in ieder geval Ja ze proberen wel eens wat uit voor de gein, juist omdat je nog een jonge docent bent. Ik heb eens midden in een volle klas een jongen gehad die op z'n knieën ging om een serenade te zingen Maar gelukkig
Tja, je mag toch geen relatie met je leerlingen beginnenquote:Op donderdag 16 december 2004 09:25 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb even een heel andere vraag.
Op school hadden we de vraag "wat doe je als een leerling verliefd wordt op je?"
Ik heb zelf geen idee. Als je afwijst dan gata de leerling met een rot gevoel naar school, hoop geven is geen optie. Moet je dat gewoon negeren?
Ja en dara zeg je wel voor de gein tegen dat je met ze gaat trouwen. Dat kan prima, maar de middelbare is lastig. Vanaf groep 3 al wel eigenlijk.quote:Op donderdag 16 december 2004 11:07 schreef Troel het volgende:
[..]
Tja, je mag toch geen relatie met je leerlingen beginnen
Nee, maar serieus, dat lijkt me erg moeilijk. Kijk, bij kleuters zie je het wel vaak, maar dat is toch op een ander niveau dan op de middelbare school.
Ik zou denk ik nooit zeggen dat ik met ze zou trouwen. Sommige kinderen vatten dat serieus op. Ik denk dat ik het zelfs bij kleuters zou negeren. Gelukkig ben ik niet echt het type waartegen ze zullen zeggen dat ze verliefd zijn. Misschien als ik een keer mijn eigen klas heb, dat het dan anders is, maar ik hoop het niet.quote:Op donderdag 16 december 2004 11:11 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ja en dara zeg je wel voor de gein tegen dat je met ze gaat trouwen. Dat kan prima, maar de middelbare is lastig. Vanaf groep 3 al wel eigenlijk.
En dat is dus precies wat ik bedoelde met een "zware les". Ik ben ook niet het type dat gewoon doorgaat met de les. Maar zulke lessen, waarbij veel emoties te pas komen, zijn zwaar.quote:Op woensdag 15 december 2004 20:59 schreef BlaatschaaP het volgende:
Maar er was één docent die gewoon de hele les heel erg open met ons heeft gepraat over dood, leven en vooral de manier waarop je om gaat met dit soort vreselijke dingen
Inderdaad.quote:Maar vanuit mijn oogpunt als leerling lijkt het mij dus niet altijd even verstandig om maar 'door te drammen' als leraar en toch te proberen de stof te behandelen.
Ja, bahquote:Op zaterdag 18 december 2004 23:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ze leren zich te pletter, tijdens het schriftelijk werk ZIE je ze gewoon proberen, dan leveren ze het werk in, en wanneer je meldt dat je het werk hebt nagekeken kijken ze je aan, met grote ogen vol verwachting. En dan de teleurstelling in hun ogen als het punt weer laag is. Ik heb dan zó met die leerlingen te doen..
Overplaatsen gebeurt volgens mij niet zo vaak.quote:Op zaterdag 18 december 2004 23:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Waarom zit die jongen nog op gymnasium als het zo slecht gaat? Kunnen ze hem met Kerstmis dan niet overplaatsen naar een niveau dat bij hem past? Dit is toch niet leuk voor dat kereltje, zich kapot werken en dan nog slechte punten krijgen? Wil zijn moeder misschien dat hij persé op gymnasium zit of zo?
Wel je mond opendoen! Mensen die nog op de opleiding zitten zijn soms veel scherper, alerter. Zeg gewoon wat je vindt; doen ze er niks mee, dan is dat hun probleem.quote:Op zondag 19 december 2004 09:29 schreef imago het volgende:
Leer je daar eigenlijk op de lerarenopleiding over? Ik bedoel, ik studeer nog steeds, en als niet-bevoegde docent denk ik bij vergaderingen vaak "wie ben ik om hier wat van te zeggen, ik heb er wel een mening over, maar al die slimme oudere wijze bevoegde docenten zullen het wel beter weten".
Op de lerarenopleiding is tegen mij gezegd: vraag je af hoe belangrijk de ontwikkeling van de leerling is in relatie tot je vak. Als je zeker weet dat de leerling jouw vak niet meer nodig heeft na dit jaar, dan moet je de leerling niet tegenwerken.quote:Op zondag 19 december 2004 09:29 schreef imago het volgende:
Leer je daar eigenlijk op de lerarenopleiding over? Ik bedoel, ik studeer nog steeds, en als niet-bevoegde docent denk ik bij vergaderingen vaak "wie ben ik om hier wat van te zeggen, ik heb er wel een mening over, maar al die slimme oudere wijze bevoegde docenten zullen het wel beter weten".
En ik vind dat je dat op basis van één vak niet kan zeggen.quote:Op zondag 19 december 2004 12:01 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Maar eigenlijk bedoel ik dat de leerling niet op de HAVO thuishoort.
Dat vind ik wel de best mogelijke oplossing danquote:Op zondag 19 december 2004 12:12 schreef thaleia het volgende:
Ik heb de moeder van het arme jongetje al gemaild, zij had mij nl. gemaild met de mededeling dat hij zo blij thuis was gekomen van de repetitie omdat hij meende dat het niet fout kon zijn gegaan Ik heb haar maar even teruggemaild met het slechte nieuws, dan komt dat cijfer morgen in de les niet zo rauw op zijn dak. Zielig hoor.. had hem echt beter gegund.
Maar zeker op rapportvergaderingen hoor je ook hoe het bij andere vakken gaat. Als er bijvoorbeeld gestemd moet worden of een twijfelgeval overgaat of niet, kijk ik ook naar wat anderen over de leerling zeggen. Al is het voor de Klassieke Talen eigenlijk simpel inderdaad: kan je dat niet, dan moet je bij ons van school.quote:Op zondag 19 december 2004 12:04 schreef Troel het volgende:
En ik vind dat je dat op basis van één vak niet kan zeggen.
Om even hier op terug te komen: hij is van school gestuurd.quote:Op maandag 13 december 2004 23:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Oef, da's een rotsituatie. Wat is er gebeurd naar aanleiding van dat incident?
Permanent? Is er ook aangifte gedaan?quote:Op zondag 19 december 2004 12:41 schreef imago het volgende:
Om even hier op terug te komen: hij is van school gestuurd.
Inderdaad. Misschien heeft die leerling gewoon geen aanleg voor wiskunde. Ik was ook waardeloos in wiskunde, maar dat wil niet zeggen dat ik het atheneum niet aan kon. Iedereen heeft wel een vak waar hij/zij iets minder in scoort.quote:Op zondag 19 december 2004 12:04 schreef Troel het volgende:
En ik vind dat je dat op basis van één vak niet kan zeggen.
Dit begrijp ik niet helemaal. Op het vmbo waar ik les geef, hebben de leerlingen bijvoorbeeld een gruwelijke hekel aan geschiedenis, maar dat vak telt wel net zo hard mee voor de overgang. Dan kun je toch niet zeggen: "oh, je hebt geen geschiedenis meer volgend jaar dus als je niet wil leren, dan hoeft dat niet hoor".quote:Op zondag 19 december 2004 12:01 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Als je zeker weet dat de leerling jouw vak niet meer nodig heeft na dit jaar, dan moet je de leerling niet tegenwerken.
Ja.quote:
Weet ik niet.quote:Is er ook aangifte gedaan?
Ik denk dat er een misverstand gaande is. Voorafgaand aan de vergadering kijk ik altijd alle cijfers van de leerlingen even door. Als ik denk dat een leerling in het algemeen geen HAVO leerling is, dan zal ik dat niet zo zeggen, maar dan zeg ik dat aan de hand van mijn vak.quote:Op zondag 19 december 2004 13:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Inderdaad. Misschien heeft die leerling gewoon geen aanleg voor wiskunde. Ik was ook waardeloos in wiskunde, maar dat wil niet zeggen dat ik het atheneum niet aan kon. Iedereen heeft wel een vak waar hij/zij iets minder in scoort.
In de door jouw geschetste situatie is deze regel niet van toepassing.quote:Op zondag 19 december 2004 13:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dit begrijp ik niet helemaal. Op het vmbo waar ik les geef, hebben de leerlingen bijvoorbeeld een gruwelijke hekel aan geschiedenis, maar dat vak telt wel net zo hard mee voor de overgang. Dan kun je toch niet zeggen: "oh, je hebt geen geschiedenis meer volgend jaar dus als je niet wil leren, dan hoeft dat niet hoor".
Hehehe, dat heb ik ook eens gehad. Heb ik de hele dag les gegeven met gebaren en op het bord schrijven. Was best leuk, en de leerlingen speelden goed mee. Moet je natuurlijk niet doen in een drukke klasquote:Op dinsdag 21 december 2004 19:16 schreef thaleia het volgende:
Ik heb vandaag en gisteren mogen ervaren dat lesgeven best lastig is als je vrijwel geen stem hebt.
Lief!quote:Op dinsdag 21 december 2004 16:37 schreef Troel het volgende:
Vandaag afscheid genomen van mijn onderbouwgroepje en ben daarbij gezegend door een bundeltje tekeningen van de kinderen (ze hebben zichzelf getekend) en het boekje Rood met witte stippen van Carry Slee en Dagmar Stam.
Ha dat heb ik ook een keer gehad, vond dat toen ook zo vreemd Ik heb achteraf nog gevraagd wat de stagiaire ervan vond, en die vond het goed, maar ik praatte zo hard. Had ze wel gelijk in, als ik voor een groep spreek praat ik altijd hard, en ik vergeet wel eens dat dat in die kleine lokaaltjes niet altijd nodig is Al vind ik het wel een voordeel om zonder moeite (en keelpijn) een harde stem op te kunnen zetten en af en toe een harde schreeuw te kunnen geven, dat is toch imponerender dan wanneer je met een zacht piepstemmetje vraagt of ze hun kop willen houdenquote:Op dinsdag 21 december 2004 19:43 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Morgen krijg ik voor het eerst stagiaires op bezoek (en dat terwijl ik zelf eigenlijk ook nog stagiaire ben ).
Ik ga nu de rest van het jaar naar de bovenbouw.quote:Op dinsdag 21 december 2004 19:16 schreef thaleia het volgende:
Stage is nu klaar? En nu? Een nieuwe stage in een andere groep, of even alleen opleiding?
Ik heb vandaag en gisteren mogen ervaren dat lesgeven best lastig is als je vrijwel geen stem hebt. Gelukkig morgen weer twee repetities, en een uur gevuld met presentaties door leerlingen. De rest v/d lessen moeten ze maar even heel veel zelf aan het werk, ofzo
Dat weet ik niet, maar in het onderwijs zie je dat wel veel ja. Ik heb vandaag (en gisteren ook) in twee klassen repetities en vond het echt te lullig om thuis te blijven. Sprak gisteren toevallig twee collega's die ook het weekend op bed hadden gelegen en allebei zoiets hadden van: "ik ben nu al het hele schooljaar niet ziek geweest, het is mijn eer te na om me nu op de valreep zo vlak voor kerst nog ziek te melden, die paar dagen hou ik mezelf nog wel effe op de been". Dat was wel prettig, dat ik dus niet de enige was. Gedeelde smart is halve smartquote:Op dinsdag 21 december 2004 21:35 schreef imago het volgende:
Hebben andere beroepen dan nou ook, dat mensen maar door blijven werken en pas in de vakantie zichzelf toestaan om ziek, zwak en misselijk te worden?
Hee, dat is nog eens geweldig om te horen! We moeten dit topic dus eigenlijk aan alle leerlingen in Nederland laten lezen!quote:Op donderdag 23 december 2004 16:56 schreef jasorry het volgende:
Ik wil nog even kwijt dat ik door het volgen van dit topic als leerling een stuk meer respect en begrip het gekregen voor leraren.
Tja, je moet bedenken dat een kind van drie nog niet gaat internetten, maar als je bedenkt dat sommige kids van die leeftijd wel hele dagen achter de tv zitten, kan ik me voorstellen dat er ook ouders zijn die dan samen met hun kind gaan internetten. Er zijn een heleboel sites met educatieve spelletjes, en dat is wel erg leuk.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:27 schreef thaleia het volgende:
Ik vind je enthousiasme leuk hoor Troel, maar moest wel even fronsen bij de titel "websites voor peuters en kleuters". Noem me maar ouderwets, maar voor mij hoeft een kind van drie ECHT nog niet....nouja, ik zal geen heel verhaal gaan houden
Als leerling heb je gauw de neiging om tegen een leraar aan te kijken als iemand die je continu loopt bezig te houden met dingen die je niet wilt doen en heb je vaak gauw de neiging te kijken hoe ver je kunt gaan in het irriteren van zo iemand. Pas als je wat ouder wordt ga je denken hoe het is om zelf die leraar te zijn.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:56 schreef jasorry het volgende:
Ik wil nog even kwijt dat ik door het volgen van dit topic als leerling een stuk meer respect en begrip het gekregen voor leraren.
Joh, jij ook al! Ik volg dit topic ook altijd geïnteresseerd, ook omdat ik zelf de lerarenopleiding wil gaan doen. Al moet ik toch eerlijk bekennen dat ik nu juist een van die vervelende leerlingen ben...quote:Op donderdag 23 december 2004 16:56 schreef jasorry het volgende:
Ik wil nog even kwijt dat ik door het volgen van dit topic als leerling een stuk meer respect en begrip het gekregen voor leraren.
Krimpenerwaard?quote:Op woensdag 15 december 2004 17:27 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Totale paniek op school.
Een meisje uit de brugklas kreeg gisteren tijdens de gymles een hartaanval.
Reanimatie, overgebracht naar ziekenhuis.
Te laat, ze zal nooit meer terug komen op school.
Zo jong nog, verschikkelijk!
Vaak worden dat de beste leraren!quote:Op zaterdag 25 december 2004 16:42 schreef ANGE het volgende:
Joh, jij ook al! Ik volg dit topic ook altijd geïnteresseerd, ook omdat ik zelf de lerarenopleiding wil gaan doen. Al moet ik toch eerlijk bekennen dat ik nu juist een van die vervelende leerlingen ben...
Laten we dat dan maar hopen! Komt er toch nog iets van me terecht...quote:Op zaterdag 25 december 2004 23:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Vaak worden dat de beste leraren!
Jaquote:Op zaterdag 25 december 2004 22:29 schreef TC03 het volgende:
Krimpenerwaard?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |