Nee, maar dan moet je wat en dan doe je dus wat. Dus dat zie je dan wel, wat je dan doet.quote:Op dinsdag 14 december 2004 19:34 schreef Troel het volgende:
Ik denk dat je het zelfs dan eigenlijk niet weet
Oh? Ik kan me anders nog goed de bijna smekende mensen herinneren die echt echt echt geld nodig hadden maar ik mocht ze niks meegeven omdat ze nu eenmaal al hun onderste limiet hadden bereikt. En naast de smekende mensen ook de klanten die hun gevoelens van onmacht op een meer agressieve manier uitten.quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:32 schreef Neuralnet het volgende:
Je vergelijking mist het punt. Een leerling is afhankelijk van een docent. De bankrover niet van de bank.
Yeah right. Alsof elke leerling op school zit omdat ie dat zelf zo graag wil. Een aantal kan niet wachten tot ze oud genoeg zijn om niet meer onder de leerplicht te vallen en eindelijk van school te mogen. School is iets vervelends, iets dat moet, en leraren worden niet gezien als fijn middel om je diploma te halen, maar als vervelende mensen die je verplichten huiswerk te maken enzo.quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:32 schreef Neuralnet het volgende:
Ik ervaar het als naief om te denken dat mensen die jarenlang keihard gewerkt hebben om iets te bereiken (een diploma) [...]
Ik weet dat leraren en schoolleiding een machtspositie hebben (- dat moet ook). Ze kunnen het je heel moeilijk maken als ze willen. Maar kom op zeg, meestal heeft iemand het er dan ook zelf naar gemaakt, en 1 iemand alleen kan niet je hele schoolcarrière verpesten. Het kan de druppel zijn, maar er zijn dan een heleboel dingen aan vooraf gegaan die de emmer vol hebben doen lopen.quote:[...] en daarin belemmerd worden door een docent/conrector [...]
Kerstvakantie... Daar zit ik ook op te wachten jaquote:Op dinsdag 14 december 2004 23:59 schreef thaleia het volgende:
En dan nu even iets anders, alle ouderavond-gesprekken zijn heel prettig verlopen, maar ik ben nu wel kapot! Morgen weer een eerste uur, dus weer een korte nacht. Ik loop aardig op mijn tandvlees momenteel, collega's ook, en leerlingen net zo goed. Iedereen is merkbaar toe aan vakantie.
Nog effe doorbijten, en desnoods morgen indien mogelijk maar eens HEEL vroeg naar bed.
Goeiemorgen ook! En succesquote:Op woensdag 15 december 2004 06:26 schreef bloempjuh het volgende:
Ook weer even bericht uit het land van de eerstejaars studente Nederlands. Vanaf vandaag moet ik weer twee keer per week naar mijn stageschool. De zenuwen slaan weer toe..
Het gaat niet om willen. Het gaat om het feit dat hij het gedaan heeft. Hij heeft, of hij nu wilde of niet, jarenlang gewerkt. Dan wil hij ook het diploma. Bovendien begin je op latere leeftijd te beseffen waarom je het al die jaren hebt gedaan. De wil is hier totaal irrelevant.quote:Alsof elke leerling op school zit omdat ie dat zelf zo graag wil.
In de situaties waarin het mis gaat blijkt dat juist wel het geval. Stel je bent een leerling van 17 zoals Murat. Je bent al 1 keer blijven zitten op het VMBO en je mag dus niet voor de 2e keer blijven zitten. Je bent niet zo sterk in de vakken en haalt bij een ander vak een 4 maar kan met keihard werken toch een kans creëren om het jaar te halen. Mits je voor een bepaald vak een voldoende haalt. Hij kwam een gefrustreerd docentje tegen die hem wilde intimideren met als chantage middel "ik geef je een onvoldoende en ik weet wat dat voor jou gaat betekenen" en de jongen is de klos. Die onvoldoende = blijven zitten en dat betekent weg van school zonder diploma. De conrector is er vervolgens 1 van jouw soort die roept: "Eigen schuld, want 1 docent kan je niet laten zitten". Indien het bovenstaande gebeurd zou zijn had ik de man op z'n minst een beuk gegeven.quote:1 iemand alleen kan niet je hele schoolcarrière verpesten.
Dat stelde ik ook. We zien alleen het resultaat na die druppel. Ik wil juist onderzoek naar alles voor die druppel.quote:Het kan de druppel zijn, maar er zijn dan een heleboel dingen aan vooraf gegaan die de emmer vol hebben doen lopen.
Nee, ik stel dat men het gedrag van de leraren en de omgeving erbij moet betrekken en niet continu ontkennen en negeren. Dat is iets anders dan de schuld bij een partij leggen.quote:jij legt ze nu wel heel snel bij de leraren.
Dat is al een stuk genuanceerder dan je postings van gisteren, waaruit ik toch de indruk kreeg dat je suggereerde dat er aan een geweldsdelict vaak een lange periode van stelselmatig machtsmisbruik door docenten is voorafgegaan, dat dat min of meer ingebakken is in het schoolsysteem, en dat het "heel begrijpelijk is" dat een leerling zijn toevlucht neemt tot geweld op het moment dat een docent voorgoed de toekomst van deze goedwillende, hardwerkende leerling heeft verpest door hem een onvoldoende te geven of van school te trappen (mij dunkt dat een goedwillende, hardwerkende leerling nergens van school wordt getrapt. Mij dunkt ook dat een leraar die toevallig net die ene onvoldoende geeft waardoor een leerling zakt of blijft zitten, dat doet omdat het werk gewoon helaas onvoldoende was en over het algemeen niet uit persoonlijke rancune of "om te pesten", en mij dunkt ook dat een verprutst examen, hoe vervelend ook, iemand niet direct voorgoed zijn hele toekomst ontneemt)quote:Op woensdag 15 december 2004 14:10 schreef Neuralnet het volgende:
Nee, ik stel dat men het gedrag van de leraren en de omgeving erbij moet betrekken en niet continu ontkennen en negeren. Dat is iets anders dan de schuld bij een partij leggen.
Als we er zulke redenaties op na gaan houden dan weet ik er ook nog 1. Dat er af en toe een klootzak gestoken of vermoord wordt: ok. Laten we daar dan ook niet over zeuren. Het mes snijdt aan twee kanten.quote:Dat er af en toe 1 klootzak tussen zit, okee.
Dit lijkt me eerlijk gezegd ook de enige manier om op zoiets te reageren. Doorgaan met de stof is absurd. Dat is het laatste wat je op zo'n moment wilt.quote:Op woensdag 15 december 2004 20:59 schreef BlaatschaaP het volgende:
maar er was één docent die gewoon de hele les heel erg open met ons heeft gepraat over dood, leven en vooral de manier waarop je om gaat met dit soort vreselijke dingen. Dit zal me echt altijd bijblijven. Ik weet nu nog steeds hoe enorm blij ik was dat ik er gewoon goed over kon praten. Ik heb het er naderhand nog met andere leerlingen over gehad en die waren het allemaal met me eens dat ze dit lesuur heel erg gewaardeerd hadden.
Het lift eraan of de klas er al over heeft gesproken. Ik denk dat die klas zo ie zo beter dan alleen de mentor moet hebben en gewoon eerder naar huis. De volgende dag zou ik mijn lessen wel over het onderwerp doen maar ik doe maatschappijleer, daar kun je makkelijker op in spelen.quote:Op donderdag 16 december 2004 09:38 schreef imago het volgende:
Ik denk dat ik aan een klas waarin net zulk verschrikkelijk nieuws is verteld, gewoon maar zou vragen wat zíj willen. Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat als je een dag lang al bij alle docenten hebt moeten vertellen hoe verschrikkelijk je je voelt, je gewoon even iets anders wil doen. Al ik het geen les, dan gewoon video kijken ofzo. Maar het lijkt me moeilijk, gelukkig nog nooit meegemaakt.
En over verliefdheden? Ook nog nooit meegemaakt. Niet dat ik weet in ieder gevalJa ze proberen wel eens wat uit voor de gein, juist omdat je nog een jonge docent bent. Ik heb eens midden in een volle klas een jongen gehad die op z'n knieën ging om een serenade te zingen
Maar gelukkig
Tja, je mag toch geen relatie met je leerlingen beginnenquote:Op donderdag 16 december 2004 09:25 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb even een heel andere vraag.
Op school hadden we de vraag "wat doe je als een leerling verliefd wordt op je?"
Ik heb zelf geen idee. Als je afwijst dan gata de leerling met een rot gevoel naar school, hoop geven is geen optie. Moet je dat gewoon negeren?
Ja en dara zeg je wel voor de gein tegen dat je met ze gaat trouwen. Dat kan prima, maar de middelbare is lastig. Vanaf groep 3 al wel eigenlijk.quote:Op donderdag 16 december 2004 11:07 schreef Troel het volgende:
[..]
Tja, je mag toch geen relatie met je leerlingen beginnen
Nee, maar serieus, dat lijkt me erg moeilijk. Kijk, bij kleuters zie je het wel vaak, maar dat is toch op een ander niveau dan op de middelbare school.
Ik zou denk ik nooit zeggen dat ik met ze zou trouwen. Sommige kinderen vatten dat serieus op. Ik denk dat ik het zelfs bij kleuters zou negeren. Gelukkig ben ik niet echt het type waartegen ze zullen zeggen dat ze verliefd zijn. Misschien als ik een keer mijn eigen klas heb, dat het dan anders is, maar ik hoop het niet.quote:Op donderdag 16 december 2004 11:11 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ja en dara zeg je wel voor de gein tegen dat je met ze gaat trouwen. Dat kan prima, maar de middelbare is lastig. Vanaf groep 3 al wel eigenlijk.
En dat is dus precies wat ik bedoelde met een "zware les". Ik ben ook niet het type dat gewoon doorgaat met de les. Maar zulke lessen, waarbij veel emoties te pas komen, zijn zwaar.quote:Op woensdag 15 december 2004 20:59 schreef BlaatschaaP het volgende:
Maar er was één docent die gewoon de hele les heel erg open met ons heeft gepraat over dood, leven en vooral de manier waarop je om gaat met dit soort vreselijke dingen
Inderdaad.quote:Maar vanuit mijn oogpunt als leerling lijkt het mij dus niet altijd even verstandig om maar 'door te drammen' als leraar en toch te proberen de stof te behandelen.
Ja, bahquote:Op zaterdag 18 december 2004 23:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ze leren zich te pletter, tijdens het schriftelijk werk ZIE je ze gewoon proberen, dan leveren ze het werk in, en wanneer je meldt dat je het werk hebt nagekeken kijken ze je aan, met grote ogen vol verwachting. En dan de teleurstelling in hun ogen als het punt weer laag is. Ik heb dan zó met die leerlingen te doen..
Overplaatsen gebeurt volgens mij niet zo vaak.quote:Op zaterdag 18 december 2004 23:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Waarom zit die jongen nog op gymnasium als het zo slecht gaat? Kunnen ze hem met Kerstmis dan niet overplaatsen naar een niveau dat bij hem past? Dit is toch niet leuk voor dat kereltje, zich kapot werken en dan nog slechte punten krijgen? Wil zijn moeder misschien dat hij persé op gymnasium zit of zo?
Wel je mond opendoen! Mensen die nog op de opleiding zitten zijn soms veel scherper, alerter. Zeg gewoon wat je vindt; doen ze er niks mee, dan is dat hun probleem.quote:Op zondag 19 december 2004 09:29 schreef imago het volgende:
Leer je daar eigenlijk op de lerarenopleiding over? Ik bedoel, ik studeer nog steeds, en als niet-bevoegde docent denk ik bij vergaderingen vaak "wie ben ik om hier wat van te zeggen, ik heb er wel een mening over, maar al die slimme oudere wijze bevoegde docenten zullen het wel beter weten".
Op de lerarenopleiding is tegen mij gezegd: vraag je af hoe belangrijk de ontwikkeling van de leerling is in relatie tot je vak. Als je zeker weet dat de leerling jouw vak niet meer nodig heeft na dit jaar, dan moet je de leerling niet tegenwerken.quote:Op zondag 19 december 2004 09:29 schreef imago het volgende:
Leer je daar eigenlijk op de lerarenopleiding over? Ik bedoel, ik studeer nog steeds, en als niet-bevoegde docent denk ik bij vergaderingen vaak "wie ben ik om hier wat van te zeggen, ik heb er wel een mening over, maar al die slimme oudere wijze bevoegde docenten zullen het wel beter weten".
En ik vind dat je dat op basis van één vak niet kan zeggen.quote:Op zondag 19 december 2004 12:01 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Maar eigenlijk bedoel ik dat de leerling niet op de HAVO thuishoort.![]()
Dat vind ik wel de best mogelijke oplossing danquote:Op zondag 19 december 2004 12:12 schreef thaleia het volgende:
Ik heb de moeder van het arme jongetje al gemaild, zij had mij nl. gemaild met de mededeling dat hij zo blij thuis was gekomen van de repetitie omdat hij meende dat het niet fout kon zijn gegaanIk heb haar maar even teruggemaild met het slechte nieuws, dan komt dat cijfer morgen in de les niet zo rauw op zijn dak. Zielig hoor.. had hem echt beter gegund.
Maar zeker op rapportvergaderingen hoor je ook hoe het bij andere vakken gaat. Als er bijvoorbeeld gestemd moet worden of een twijfelgeval overgaat of niet, kijk ik ook naar wat anderen over de leerling zeggen. Al is het voor de Klassieke Talen eigenlijk simpel inderdaad: kan je dat niet, dan moet je bij ons van school.quote:Op zondag 19 december 2004 12:04 schreef Troel het volgende:
En ik vind dat je dat op basis van één vak niet kan zeggen.
Om even hier op terug te komen: hij is van school gestuurd.quote:Op maandag 13 december 2004 23:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Oef, da's een rotsituatie. Wat is er gebeurd naar aanleiding van dat incident?
Permanent? Is er ook aangifte gedaan?quote:Op zondag 19 december 2004 12:41 schreef imago het volgende:
Om even hier op terug te komen: hij is van school gestuurd.
Inderdaad. Misschien heeft die leerling gewoon geen aanleg voor wiskunde. Ik was ook waardeloos in wiskunde, maar dat wil niet zeggen dat ik het atheneum niet aan kon. Iedereen heeft wel een vak waar hij/zij iets minder in scoort.quote:Op zondag 19 december 2004 12:04 schreef Troel het volgende:
En ik vind dat je dat op basis van één vak niet kan zeggen.
Dit begrijp ik niet helemaal. Op het vmbo waar ik les geef, hebben de leerlingen bijvoorbeeld een gruwelijke hekel aan geschiedenis, maar dat vak telt wel net zo hard mee voor de overgang. Dan kun je toch niet zeggen: "oh, je hebt geen geschiedenis meer volgend jaar dus als je niet wil leren, dan hoeft dat niet hoor".quote:Op zondag 19 december 2004 12:01 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Als je zeker weet dat de leerling jouw vak niet meer nodig heeft na dit jaar, dan moet je de leerling niet tegenwerken.
Ik denk dat er een misverstand gaande is. Voorafgaand aan de vergadering kijk ik altijd alle cijfers van de leerlingen even door. Als ik denk dat een leerling in het algemeen geen HAVO leerling is, dan zal ik dat niet zo zeggen, maar dan zeg ik dat aan de hand van mijn vak.quote:Op zondag 19 december 2004 13:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Inderdaad. Misschien heeft die leerling gewoon geen aanleg voor wiskunde. Ik was ook waardeloos in wiskunde, maar dat wil niet zeggen dat ik het atheneum niet aan kon. Iedereen heeft wel een vak waar hij/zij iets minder in scoort.
In de door jouw geschetste situatie is deze regel niet van toepassing.quote:Op zondag 19 december 2004 13:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dit begrijp ik niet helemaal. Op het vmbo waar ik les geef, hebben de leerlingen bijvoorbeeld een gruwelijke hekel aan geschiedenis, maar dat vak telt wel net zo hard mee voor de overgang. Dan kun je toch niet zeggen: "oh, je hebt geen geschiedenis meer volgend jaar dus als je niet wil leren, dan hoeft dat niet hoor".
Hehehe, dat heb ik ook eens gehad. Heb ik de hele dag les gegeven met gebaren en op het bord schrijven. Was best leuk, en de leerlingen speelden goed mee. Moet je natuurlijk niet doen in een drukke klasquote:Op dinsdag 21 december 2004 19:16 schreef thaleia het volgende:
Ik heb vandaag en gisteren mogen ervaren dat lesgeven best lastig is als je vrijwel geen stem hebt.
Lief!quote:Op dinsdag 21 december 2004 16:37 schreef Troel het volgende:
Vandaag afscheid genomen van mijn onderbouwgroepje en ben daarbij gezegend door een bundeltje tekeningen van de kinderen (ze hebben zichzelf getekend) en het boekje Rood met witte stippen van Carry Slee en Dagmar Stam.
Ha dat heb ik ook een keer gehad, vond dat toen ook zo vreemdquote:Op dinsdag 21 december 2004 19:43 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Morgen krijg ik voor het eerst stagiaires op bezoek (en dat terwijl ik zelf eigenlijk ook nog stagiaire ben).
Ik ga nu de rest van het jaar naar de bovenbouw.quote:Op dinsdag 21 december 2004 19:16 schreef thaleia het volgende:
Stage is nu klaar? En nu? Een nieuwe stage in een andere groep, of even alleen opleiding?
Ik heb vandaag en gisteren mogen ervaren dat lesgeven best lastig is als je vrijwel geen stem hebt. Gelukkig morgen weer twee repetities, en een uur gevuld met presentaties door leerlingen. De rest v/d lessen moeten ze maar even heel veel zelf aan het werk, ofzo
Dat weet ik niet, maar in het onderwijs zie je dat wel veel ja. Ik heb vandaag (en gisteren ook) in twee klassen repetities en vond het echt te lullig om thuis te blijven. Sprak gisteren toevallig twee collega's die ook het weekend op bed hadden gelegen en allebei zoiets hadden van: "ik ben nu al het hele schooljaar niet ziek geweest, het is mijn eer te na om me nu op de valreep zo vlak voor kerst nog ziek te melden, die paar dagen hou ik mezelf nog wel effe op de been". Dat was wel prettig, dat ik dus niet de enige was. Gedeelde smart is halve smartquote:Op dinsdag 21 december 2004 21:35 schreef imago het volgende:
Hebben andere beroepen dan nou ook, dat mensen maar door blijven werken en pas in de vakantie zichzelf toestaan om ziek, zwak en misselijk te worden?
Hee, dat is nog eens geweldig om te horen! We moeten dit topic dus eigenlijk aan alle leerlingen in Nederland laten lezen!quote:Op donderdag 23 december 2004 16:56 schreef jasorry het volgende:
Ik wil nog even kwijt dat ik door het volgen van dit topic als leerling een stuk meer respect en begrip het gekregen voor leraren.
Tja, je moet bedenken dat een kind van drie nog niet gaat internetten, maar als je bedenkt dat sommige kids van die leeftijd wel hele dagen achter de tv zitten, kan ik me voorstellen dat er ook ouders zijn die dan samen met hun kind gaan internetten. Er zijn een heleboel sites met educatieve spelletjes, en dat is wel erg leuk.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:27 schreef thaleia het volgende:
Ik vind je enthousiasme leuk hoor Troel, maar moest wel even fronsen bij de titel "websites voor peuters en kleuters". Noem me maar ouderwets, maar voor mij hoeft een kind van drie ECHT nog niet....nouja, ik zal geen heel verhaal gaan houden
Als leerling heb je gauw de neiging om tegen een leraar aan te kijken als iemand die je continu loopt bezig te houden met dingen die je niet wilt doen en heb je vaak gauw de neiging te kijken hoe ver je kunt gaan in het irriteren van zo iemand. Pas als je wat ouder wordt ga je denken hoe het is om zelf die leraar te zijn.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:56 schreef jasorry het volgende:
Ik wil nog even kwijt dat ik door het volgen van dit topic als leerling een stuk meer respect en begrip het gekregen voor leraren.
Joh, jij ook al!quote:Op donderdag 23 december 2004 16:56 schreef jasorry het volgende:
Krimpenerwaard?quote:Op woensdag 15 december 2004 17:27 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Totale paniek op school.
Een meisje uit de brugklas kreeg gisteren tijdens de gymles een hartaanval.
Reanimatie, overgebracht naar ziekenhuis.
Te laat, ze zal nooit meer terug komen op school.
Zo jong nog, verschikkelijk!
Vaak worden dat de beste leraren!quote:Op zaterdag 25 december 2004 16:42 schreef ANGE het volgende:
Joh, jij ook al!Ik volg dit topic ook altijd geïnteresseerd, ook omdat ik zelf de lerarenopleiding wil gaan doen. Al moet ik toch eerlijk bekennen dat ik nu juist een van die vervelende leerlingen ben...
![]()
Laten we dat dan maar hopen! Komt er toch nog iets van me terecht...quote:Op zaterdag 25 december 2004 23:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Vaak worden dat de beste leraren!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |