abonnement Unibet Coolblue
pi_23970360
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 15:04 schreef Neuralnet het volgende:
Er gebeurt heel veel wat mensen niet weten. Het is jarenlang stilgehouden en doodgezwegen. Opeens lijkt het allemaal naar buiten te komen en dan denken mensen dat het iets is van deze tijd.
Ik denk wel dat je daar gelijk in hebt, dat het in feite iets van alle tijden is. Heb wel het idee dat het tegenwoordig meer gebeurt en op groffere wijze...
pi_23972715
De dood van Hans van Wieren heeft wat dat betreft een hoop teweeg gebracht ja. Tot die tijd (en waarschijnlijk nu nog steeds ook) is er veel in de doofpot gestopt om de reputaties van de scholen te beschermen, zowel wat betreft geweld tegen leraren als tegen leerlingen.

Een aantal van mijn collega's werken ook een aantal dagen per week op het Terra, of hebben er vroeger gewerkt. Zij kenden Murat (de dader) dus persoonlijk, en hij leek altijd zo'n rustige normale jongen

Door dit voorvalletje op school nu ben ik toch ook wel een beetje gaan nadenken. Wat doe je als zo'n kind opeens met een mes voor je neus staat? Nou geldt dit natuurlijk overal, op straat kun je ook een gek tegenkomen. Maargoed, het is gewoon een onderwerp waar ik mee bezig ben de laatste dagen/
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23973242
Ik denk dat je pas weet wat je doet op het moment dat het echt gebeurt...
  dinsdag 14 december 2004 @ 19:34:58 #204
35189 Troel
scherp en bot
pi_23973403
Ik denk dat je het zelfs dan eigenlijk niet weet
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23973860
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 19:34 schreef Troel het volgende:
Ik denk dat je het zelfs dan eigenlijk niet weet
Nee, maar dan moet je wat en dan doe je dus wat. Dus dat zie je dan wel, wat je dan doet.

Snap ik 't nog?
pi_23976121
Er zijn ook heel veel scholen waar het gehanteerde systeem "docent heeft macht over student/leerling" voor veel problemen zorgt. In een oud psychologisch experiment heeft men al eens aangetoond dat als je mensen in een bepaalde setting zet ze op een gegeven moment tot alles in staat zijn. Zowel vanuit de kant van de leraar als de kant van de leerling. Zo stelde Murat dat hij stelselmatig ge-intimideerd is door die man. Wie en wat moet je nog geloven tegenwoordig?

De andere kant van het verhaal komt ook vaak voor en die wordt dan doodgezwegen. Een jongen die continu genegeerd, ge-intimideerd en gepest is en vervolgens door een conrector van school wordt verwijderd met de boodschap "als jij verdwijnt keert de rust weer terug". Je bent 17 en kan nergens meer terecht en je toekomst is weg. Ik zou razend zijn. Ik stel niet dat zoiets is gebeurd bij Murat (voor hetzelfde geldt is het wel een eerwraakactie geweest), maar dat zulke dingen wel vaker in het onderwijs voorkomen.

Je ziet mensen die al 20 jaar niet meer op school zitten terugkeren naar de school en met messen steken. Vervolgens hoor je een gerucht dat er seksueel misbruik meespeelde en prompt bericht de media er niet meer over. Wat is dit voor struisvogelpolitiek? Er zit veel en veel meer achter en als mensen dat niet onder ogen willen zien dan wordt "leraar" een te gevaarlijk beroep.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_23976439
Er zit bijna altijd meer achter dit soort acties dan mensen zien of willen zien.
pi_23977913
Mensen pleiten vaak voor lapmiddelen. Semi-veiligheid proberen te creëren door degene die met een mes op school komt in een internaat of iets dergelijks te plaatsen, veiligheidspoortjes en meer van dat soort symptoombestrijding. Ik ben ervan overtuigd dat veel incidenten voorkomen kunnen worden als men bij het zoeken naar de oorzaak ook de omgeving en de docenten erbij betrekken. Daar waar de een macht heeft en de ander afhankelijk is kan er een sfeer ontstaan van radeloosheid. Met alle gevolgen van dien.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_23978250
Ik vind het te ver gaan om te stellen dat het systeem waarin een docent macht heeft over een leerling (dat is in elke school tot op zekere hoogte zo, al verschilt de mate van 'autoritair gedoe') er mede-oorzaak van zou zijn dat iemand geweld gaat gebruiken. Als het nou schering en inslag zou zijn op alle scholen in Nederland zou ik de correlatie wel willen zien. Nu echt niet hoor. Het zijn godzijdank toch echt uitzonderingsgevallen. Dat iedereen wel iemand kent die ooit door een leerling bedreigd is betekent nog niet dat het overal dagelijks voorkomt.
Gestoorde figuren heb je overal en alles kan voor hen een trigger zijn.
Toen ik bij een grote bank werkte had ook iedereen die langer dan een paar jaar achter het loket had gezeten weleens een overval meegemaakt. Dat betekent niet dat er daarom per definitie iets mis is met het systeem dat er een mannetje achter een loket zit waar je op vertoon van je pinpas (en anders niet, oei wat autoritair, kan tot grote frustraties leiden!) geld kunt halen.
pi_23979056
Je vergelijking mist het punt. Een leerling is afhankelijk van een docent. De bankrover niet van de bank. Correlaties zeggen niks als het niet gaat om causale correlaties. Ik vind dat mensen teveel in incidenten denken. Ze zien een jongen schieten of steken en ze denken: "Gestoorde maniak, dit is een incident". Met zo'n instelling komen we er niet. Ga het nou eens onderzoeken en durf daarbij ook de omgeving, de docenten, de conrector en het onderwijssysteem onder de loep te nemen.

Het feit dat het geen schering en inslag is bewijst niks. Het gebeurt en dan is 1 keer al teveel. Zeker als dat soort "incidenten" een dodelijke afkomst kennen. Dan vind ik het een plicht om uit te zoeken waar dat geweld vandaan komt. Ik ervaar het als naief om te denken dat mensen die jarenlang keihard gewerkt hebben om iets te bereiken (een diploma) en daarin belemmerd worden door een docent/conrector niet vervallen in geweld door die belemmering maar door iets anders. Uiteraard kan er een andere reden achterzitten, maar op het moment dat je toekomst geruïneerd wordt door een docent dan is het naar mijn idee heel begrijpelijk dat iemand in een laatste wanhoopspoging zijn toevlucht zoekt in geweld.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_23979189
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 23:32 schreef Neuralnet het volgende:
Je vergelijking mist het punt. Een leerling is afhankelijk van een docent. De bankrover niet van de bank.
Oh? Ik kan me anders nog goed de bijna smekende mensen herinneren die echt echt echt geld nodig hadden maar ik mocht ze niks meegeven omdat ze nu eenmaal al hun onderste limiet hadden bereikt. En naast de smekende mensen ook de klanten die hun gevoelens van onmacht op een meer agressieve manier uitten.

Nee, ik vind je analyse echt te jaren 70.
pi_23979255
Je begrijpt toch wel dat dat niet de afhankelijkheid is die bedoeld wordt?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_23979347
Nou, ik begrijp vooral dat ik zinnen lees als "als iemand jarenlang keihard gewerkt heeft en dan kan 1 docent ervoor zorgen dat zijn hele toekomst wordt geruineerd" en "heel begrijpelijk dat iemand in een laatste wanhoopspoging zijn toevlucht zoekt in geweld" en dat vind ik getuigen van zo'n totaal andere kijk op de zaken dan ik heb dat ik verwacht dat een verdere discussie tussen ons over dit onderwerp tot niets zal leiden.
pi_23979712
En dan nu even iets anders, alle ouderavond-gesprekken zijn heel prettig verlopen, maar ik ben nu wel kapot! Morgen weer een eerste uur, dus weer een korte nacht. Ik loop aardig op mijn tandvlees momenteel, collega's ook, en leerlingen net zo goed. Iedereen is merkbaar toe aan vakantie.
Nog effe doorbijten, en desnoods morgen indien mogelijk maar eens HEEL vroeg naar bed.
pi_23982579
Ook weer even bericht uit het land van de eerstejaars studente Nederlands. Vanaf vandaag moet ik weer twee keer per week naar mijn stageschool. De zenuwen slaan weer toe..
Mon 'en!
pi_23982580
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 23:32 schreef Neuralnet het volgende:
Ik ervaar het als naief om te denken dat mensen die jarenlang keihard gewerkt hebben om iets te bereiken (een diploma) [...]
Yeah right. Alsof elke leerling op school zit omdat ie dat zelf zo graag wil. Een aantal kan niet wachten tot ze oud genoeg zijn om niet meer onder de leerplicht te vallen en eindelijk van school te mogen. School is iets vervelends, iets dat moet, en leraren worden niet gezien als fijn middel om je diploma te halen, maar als vervelende mensen die je verplichten huiswerk te maken enzo.
quote:
[...] en daarin belemmerd worden door een docent/conrector [...]
Ik weet dat leraren en schoolleiding een machtspositie hebben (- dat moet ook). Ze kunnen het je heel moeilijk maken als ze willen. Maar kom op zeg, meestal heeft iemand het er dan ook zelf naar gemaakt, en 1 iemand alleen kan niet je hele schoolcarrière verpesten. Het kan de druppel zijn, maar er zijn dan een heleboel dingen aan vooraf gegaan die de emmer vol hebben doen lopen.

Net als leerlingen die roepen "door uw schuld blijf ik zitten!". Onzin, want je blijft niet zitten op 1 vak, dan moeten er meerdere onvoldoendes zijn. En die hebben ze toch echt zelf gehaald.

Maargoed, ik vind het vooral een vervelend idee om de schuld of oorzaak bij de slachtoffers van het geweld te zoeken. Er moeten oorzaken gezocht worden, maar jij legt ze nu wel heel snel bij de leraren.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23982581
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 23:59 schreef thaleia het volgende:
En dan nu even iets anders, alle ouderavond-gesprekken zijn heel prettig verlopen, maar ik ben nu wel kapot! Morgen weer een eerste uur, dus weer een korte nacht. Ik loop aardig op mijn tandvlees momenteel, collega's ook, en leerlingen net zo goed. Iedereen is merkbaar toe aan vakantie.
Nog effe doorbijten, en desnoods morgen indien mogelijk maar eens HEEL vroeg naar bed.
Kerstvakantie... Daar zit ik ook op te wachten ja
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23982582
quote:
Op woensdag 15 december 2004 06:26 schreef bloempjuh het volgende:
Ook weer even bericht uit het land van de eerstejaars studente Nederlands. Vanaf vandaag moet ik weer twee keer per week naar mijn stageschool. De zenuwen slaan weer toe..
Goeiemorgen ook! En succes
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23989266
quote:
Alsof elke leerling op school zit omdat ie dat zelf zo graag wil.
Het gaat niet om willen. Het gaat om het feit dat hij het gedaan heeft. Hij heeft, of hij nu wilde of niet, jarenlang gewerkt. Dan wil hij ook het diploma. Bovendien begin je op latere leeftijd te beseffen waarom je het al die jaren hebt gedaan. De wil is hier totaal irrelevant.
quote:
1 iemand alleen kan niet je hele schoolcarrière verpesten.
In de situaties waarin het mis gaat blijkt dat juist wel het geval. Stel je bent een leerling van 17 zoals Murat. Je bent al 1 keer blijven zitten op het VMBO en je mag dus niet voor de 2e keer blijven zitten. Je bent niet zo sterk in de vakken en haalt bij een ander vak een 4 maar kan met keihard werken toch een kans creëren om het jaar te halen. Mits je voor een bepaald vak een voldoende haalt. Hij kwam een gefrustreerd docentje tegen die hem wilde intimideren met als chantage middel "ik geef je een onvoldoende en ik weet wat dat voor jou gaat betekenen" en de jongen is de klos. Die onvoldoende = blijven zitten en dat betekent weg van school zonder diploma. De conrector is er vervolgens 1 van jouw soort die roept: "Eigen schuld, want 1 docent kan je niet laten zitten". Indien het bovenstaande gebeurd zou zijn had ik de man op z'n minst een beuk gegeven.
quote:
Het kan de druppel zijn, maar er zijn dan een heleboel dingen aan vooraf gegaan die de emmer vol hebben doen lopen.
Dat stelde ik ook. We zien alleen het resultaat na die druppel. Ik wil juist onderzoek naar alles voor die druppel.
quote:
jij legt ze nu wel heel snel bij de leraren.
Nee, ik stel dat men het gedrag van de leraren en de omgeving erbij moet betrekken en niet continu ontkennen en negeren. Dat is iets anders dan de schuld bij een partij leggen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_23991054
quote:
Op woensdag 15 december 2004 14:10 schreef Neuralnet het volgende:
Nee, ik stel dat men het gedrag van de leraren en de omgeving erbij moet betrekken en niet continu ontkennen en negeren. Dat is iets anders dan de schuld bij een partij leggen.
Dat is al een stuk genuanceerder dan je postings van gisteren, waaruit ik toch de indruk kreeg dat je suggereerde dat er aan een geweldsdelict vaak een lange periode van stelselmatig machtsmisbruik door docenten is voorafgegaan, dat dat min of meer ingebakken is in het schoolsysteem, en dat het "heel begrijpelijk is" dat een leerling zijn toevlucht neemt tot geweld op het moment dat een docent voorgoed de toekomst van deze goedwillende, hardwerkende leerling heeft verpest door hem een onvoldoende te geven of van school te trappen (mij dunkt dat een goedwillende, hardwerkende leerling nergens van school wordt getrapt. Mij dunkt ook dat een leraar die toevallig net die ene onvoldoende geeft waardoor een leerling zakt of blijft zitten, dat doet omdat het werk gewoon helaas onvoldoende was en over het algemeen niet uit persoonlijke rancune of "om te pesten", en mij dunkt ook dat een verprutst examen, hoe vervelend ook, iemand niet direct voorgoed zijn hele toekomst ontneemt)

Ik weiger te geloven dat grote aantallen collega's van mij bezig zijn met het stelselmatig tegenwerken en kleineren van leerlingen. Geloof ik niks van. Dat er af en toe 1 klootzak tussen zit, okee. Heb je overal. Zo heb je ook onder leerlingen af en toe een klootzak zitten. De meerderheid van zowel docenten als leerlingen is hartstikke welwillend, ben ik van overtuigd, en omdat ik daarvan overtuigd ben vind ik het vervelend als gesuggeerd wordt dat een geweldsuitbarsting van een leerling vaak het begrijpelijke gevolg is van een serie stelselmatige pesterijen door docenten, net zoals ik het ook vervelend zou vinden als in het omgekeerde geval (een docent die een leerling volledig in elkaar slaat of seksueel misbruikt) gesuggereerd zou worden dat dat het begrijpelijke gevolg is van jarenlange stelselmatige pesterijen door kwaadwillende leerlingen, waardoor de arme docent helaas niet anders kon.
pi_23993435
Totale paniek op school.
Een meisje uit de brugklas kreeg gisteren tijdens de gymles een hartaanval.
Reanimatie, overgebracht naar ziekenhuis.
Te laat, ze zal nooit meer terug komen op school.

Zo jong nog, verschikkelijk!
pi_23993609
Mijn god wat vreselijk....
pi_23993791
quote:
Dat er af en toe 1 klootzak tussen zit, okee.
Als we er zulke redenaties op na gaan houden dan weet ik er ook nog 1. Dat er af en toe een klootzak gestoken of vermoord wordt: ok. Laten we daar dan ook niet over zeuren. Het mes snijdt aan twee kanten.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_23993844
Leuk uit zijn verband gerukt, Neuralnet Ik ga maar eens effe eten.
pi_23993959
Wat afschuwelijk... Het is bij ons vroeger ook eens gebeurd, een meisje van 16 met een longembolie.

Echt heel erg afschuwelijk...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')