abonnement Unibet Coolblue
pi_23748158
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 21:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Wordt super consequent. Geef huiswerk op, controleer het de volgende les en geef iedereen die het huiswerk niet af heeft straf. Je bent dan wel even een BOH-tje (een Bitch Op Hakken), maar als ze niet luisteren willen, dan moet het maar zó. Een leuke sfeer krijg je niet, maar ik denk wel dat de meeste leerlingen hun werk doen.


Ben ik nou een hele erge doemdenker als ik er dan vanuit ga dat alles gewoon in de pauzes wordt overgepend, of de avond vantevoren van internet wordt gehaald en even snel in het schrift wordt gekrast?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23748182
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 22:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Lieve help, wat gaat het reageren snel

Uhm... effe kijken..

Oja, eerst heel streng zijn is ook gevaarlijk. Ik zie de resultaten hier bij ons op school. Wanneer je als een tank over zo'n klas walst en je hebt de uitstraling zit je gebeiteld. Maar je kunt ook een enorme tegenreactie van de klas opwekken, he... zo van: "oh, jij gaat het zó spelen, dan zet je maar schrap!"...


Niet 'heel streng', gewoon wat strenger dan ik normaal zou zijn. Puur laten merken dat ik uiteindelijk de baas ben. Heeft tot nu toe altijd prima gewerkt.


quote:
Wat zegt hun eigenlijke leraar eigenlijk ervan? Hoe pakt hij het normaal gesproken aan?


Hij is één van de weinigen die goed met deze klas overweg kan en dat komt voor een groot deel doordat hij hun mentor is. Hij heeft contact met hun ouders, hij geeft straks een advies over vmbo of havo, dat soort dingen. Daardoor zijn ze in zekere zin afhankelijk van hem en dat zorgt ervoor dat ze hem serieus nemen.
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:11:28 #128
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23748201
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 22:05 schreef imago het volgende:
Hoe reageren leerlingen eigenlijk op zo'n beoordelaar achter in de klas?

Volgens mij zijn ze het na 5 minuten alweer vergeten. Ze vragen wel eens wat "die meneer/mevrouw" komt doen, dan leg je dat uit, en dan is het goed...

quote:
Een vriendin van mij werkt nu ergens waar nieuwe docenten in hun eerste jaar 3 keer per semester een beoordelaar achter in de klas krijgen. Ik vind dat echt enorm vaak, en het zou mij ook heel erg op de zenuwen werken.


Toen ik tijdelijk op een andere school werkte heb ik dat ook moeten ondergaan Maar het ging allemaal goed dus ik had er niet zulke problemen mee als iemand achter in de klas zat te kijken. Bij mij kwamen niet alleen interne begeleiders kijken, maar ook nieuwe docenten moesten bij elkaar in de lessen komen observeren. Elke week had ik wel een keertje visite. Ach, je went er aan....

quote:
Bovendien weten de leerlingen daar dat ze zo'n nieuwe leraar echt kunnen maken of breken, hun gedrag beïnvloeft de beoordeling.


Als ze je écht aardig vinden, of als ze je geaccepteerd hebben, dan zit je echt gebeiteld, volgens mij. Dan zullen ze, wanneer zo'n begeleider komt kijken, écht goed mee doen en opletten. Dat deden ze bij mij tenminste

quote:
Aan het eind van het jaar wanneer besloten moet worden of het contract wordt verlengd, vullen de leerlingen ook een enquête in. De schoolleiding geeft een oordeel, de rest van de sectie, en de leerlingen dus ook. Als 2 van de 3 negatief oordelen, lig je eruit. Dat vind ik wel erg veel macht geven aan leerlingen eigenlijk...


Inderdaad, maar aan de andere kant... de leerlingen moeten toch fatsoenlijk les krijgen en zij maken zo'n docent elke les mee. Dus als-ie in hun ogen niet functioneert, dan hebben ze wat mij betreft reden tot klagen. Zou het niet zo zijn dat wanneer de leerlingen heel erg negatief over een docent zijn, dat die schoolleiding eerst eens met die docent gaat praten?
.
pi_23748229
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 22:05 schreef imago het volgende:
Hoe reageren leerlingen eigenlijk op zo'n beoordelaar achter in de klas?


De ene klas wordt extra druk, de andere klas juist heel rustig. Sommige klassen trekken zich er weinig van aan.

quote:
Een vriendin van mij werkt nu ergens waar nieuwe docenten in hun eerste jaar 3 keer per semester een beoordelaar achter in de klas krijgen. Ik vind dat echt enorm vaak, en het zou mij ook heel erg op de zenuwen werken.


Op zich vind ik dat een goede zaak. Ik vind dat er te weinig toezicht is op leraren. In feite kunnen ze nog steeds voor een heel groot deel doen wat ze willen. Dat kan een probleem zijn als het geen goede docent is.

quote:
Bovendien weten de leerlingen daar dat ze zo'n nieuwe leraar echt kunnen maken of breken, hun gedrag beïnvloeft de beoordeling. Aan het eind van het jaar wanneer besloten moet worden of het contract wordt verlengd, vullen de leerlingen ook een enquête in. De schoolleiding geeft een oordeel, de rest van de sectie, en de leerlingen dus ook. Als 2 van de 3 negatief oordelen, lig je eruit. Dat vind ik wel erg veel macht geven aan leerlingen eigenlijk...


Toch vind ik het wel een goede zaak. Leerlingen zijn in zekere zin de beste beoordelaars.
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:16:37 #130
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23748297
Ik laat mijn leerlingen 3 x per jaar een kleine vragenlijst invullen. Wat vind je leuk/niet leuk aan het vak, wat vind je goed/niet goed aan mij (als docent), heb je nog ideetjes ter verbetering? Ze geven dan heel serieus commentaar en opmerkingen waar ik zeker wat aan gehad heb.

Nog een leuke illustratie van wat ik net zei dat als leerlingen je aardig vinden, ze je dan ook heel positief willen beoordelen. Voor mijn POP-gesprek (persoonlijk ontwikkelings plan) moesten de leerlingen een lijst invullen met stellingen. Een stelling was: "De docent gebruikt veel ICT-opdrachten in de les". Nou, dat doe ik dus nóóit. 80% van de klas had ingevuld "Helemaal mee eens".

De schatjes
.
pi_23748342
Ik denk dat ik zoiets ook wel zou doen, de leerlingen een enquête laten invullen. Dat geeft hen ook het idee dat ze invloed kunnen uitoefenen en dat hun mening er wel degelijk toe doet.
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:19:54 #132
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23748376
Ja echt wel! Sommige collega's zijn daar ietwat huiverig voor, maar leerlingen gaan daar echt serieus mee om, vooral als je beklemtoont dat het alleen maar positief voor hen kan uitpakken. Ik zeg dan ook altijd, je mag best negatief commentaar hebben. En af en toe krijg je dat ook wel eens, maar dan heb je wel weer een puntje om aan te gaan werken
.
pi_23748397
Als ik al jaren in het vak zat en wist waar ik mee bezig was, hoefde ik echt niet om de twee weken iemand achter in de klas die komt kijken of je het wel OK doet. Toen ik net op mijn school ging lesgeven kwamen ze wel eens een kijkje nemen, maar zodra ze doorhebben dat het goed gaat laten ze je ook met rust. Het is misschien ook de sfeer of school, en of leerlingen het gewend zijn dat de leraar "in de gaten wordt gehouden", maar ik vind het toch vooral overkomen als "kijk, de nieuwe leraar moet het zelf ook nog allemaal leren", waardoor je door je leerlingen ook minder serieus genomen wordt. Alsof je een stagiaire bent bijna

Verder vind ik het wel goed dat leerlingen gehoord worden wanneer het gaat over hun oordeel over de leraar, maar ik weet niet of zij echt een officiële stem moeten hebben over het eventuele ontslag (niet verlengen van het contract) van de leraar. Je zal maar net een onwelwillende klas tegenover je hebben die denkt "zo, die gaan we eens even lekker laten ontslaan dit jaar".
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:21:46 #134
35189 Troel
scherp en bot
pi_23748441
Is dat misschien een idee? Eerst dus vertellen dat jouw begeleider achterin zit en ze dan vragen of ze aan het einde van de les een enquete in willen vullen omdat je ook graag van de kids wil weten wat ze van je vinden, en niet alleen van de begeleider?

Of is dat een stom idee?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23748445
@ imago:

Maar er zijn leraren die al jaren in het vak zitten en geen idee hebben van hoe het echt moet... Zulke leraren heb ik genoeg meegemaakt, van die vakidioten die geen enkele feeling hadden met de doelgroep...
pi_23748511
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 22:21 schreef Troel het volgende:
Is dat misschien een idee? Eerst dus vertellen dat jouw begeleider achterin zit en ze dan vragen of ze aan het einde van de les een enquete in willen vullen omdat je ook graag van de kids wil weten wat ze van je vinden, en niet alleen van de begeleider?

Of is dat een stom idee?

Dat de begeleider achterin zit weten ze. Ze maakten zelfs opmerkingen als "dan moeten we extra braaf zijn". Die enquête lijkt me op dit moment geen goed idee. Voor zoiets moet er een goede band met de klas zijn en die is er nu juist niet.
pi_23748624
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 22:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
@ imago:

Maar er zijn leraren die al jaren in het vak zitten en geen idee hebben van hoe het echt moet... Zulke leraren heb ik genoeg meegemaakt, van die vakidioten die geen enkele feeling hadden met de doelgroep...


Maar die zijn al zo verstokt dat een beoordelaar achterin de klas daar weinig aan kan veranderen

De leraar is vaak gewoon nog koning in z'n eigen klas. En dat is niet goed, dat weet ik ook wel. Het is alleen heel moeilijk te doorbreken, want controleren of het goed gaat, voelt al heel snel aan alsof ze er vanuitgaan dat het níet goed gaat en juist daarom komen controleren. Ik snap wel dat veel docenten dat niet leuk vinden.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23748636
En je weet wat ze zeggen hè, die docenten van de opleidingsinstituten zijn zelf vaak mislukte leraren, dus wie zijn zij om te oordelen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23748680
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 22:28 schreef imago het volgende:
En je weet wat ze zeggen hè, die docenten van de opleidingsinstituten zijn zelf vaak mislukte leraren, dus wie zijn zij om te oordelen


Hehe, nou dat kan ik van mijn eigen docenten niet zeggen, dat zijn stuk voor stuk kanjers die ook lang in het vo gewerkt hebben. Op eentje na, die kan het inderdaad niet.

Jongens, ik ga naar bed. Alvast erg bedankt voor de adviezen tot nu toe. Het helpt al erg om mijn hart even te kunnen luchten en om herkenning te vinden. Ik heb nog nooit eerder problemen gehad, dus ik was wel een beetje aan mezelf aan het twijfelen.
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:49:00 #140
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23749141
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 22:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Die enquête lijkt me op dit moment geen goed idee. Voor zoiets moet er een goede band met de klas zijn en die is er nu juist niet.


Of misschien juist wél een idee op dit moment? Wie weet wat er voor interessante punten uit rollen?
.
pi_23753400
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 22:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Of misschien juist wél een idee op dit moment? Wie weet wat er voor interessante punten uit rollen?


Nee, ik zie dat nu niet zitten. Ik ken die klas nog niet eens goed en zij mij dus ook niet. En ik denk dat ik voldoende zelfkennis heb om te weten wat er ongeveer uit zou rollen...
pi_23760161
@Lupa (misschien voor later, nu heb je er waarschijnlijk niet meer aan)
Je kunt de leerlingen een andere plek in het lokaal geven. Je hebt het erover dat je in groepjes werkt. Je haalt de druktemakers uit elkaar en je zorgt ervoor dat in elk groepje zowel jongens als meisjes zitten.
De vriendinnetjes zijn uit elkaar gehaald en ze hebben dan minder te kletsen. De jongens hoeven minder stoer te doen naar hun vriendjes toe, want die zitten niet meer in de buurt (en er zitten meisjes in de buurt, dat maakt ze meestal ook al wat rustiger).
Vervolgens beloon je de groepjes die goed werken/welwillend zijn met een mooi SO cijfer (wel consequent pluspuntjes geven natuurlijk!).
Ik heb dit zelf gedaan bij 2 vmbo-tl en het werkt beter dan ik zelf had verwacht.

Maar ik zou je niet al te druk maken over de 'moeilijke klas'. Ik was zelf totaal niet tevreden over een andere 2e klas van me. Mijn begeleider is eens komen kijken en die vond het allemaal wel meevallen. Ik ben gewoon niet zo snel tevreden.
pi_23760238
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 17:07 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
@Lupa (misschien voor later, nu heb je er waarschijnlijk niet meer aan)
Je kunt de leerlingen een andere plek in het lokaal geven. Je hebt het erover dat je in groepjes werkt. Je haalt de druktemakers uit elkaar en je zorgt ervoor dat in elk groepje zowel jongens als meisjes zitten.
De vriendinnetjes zijn uit elkaar gehaald en ze hebben dan minder te kletsen. De jongens hoeven minder stoer te doen naar hun vriendjes toe, want die zitten niet meer in de buurt (en er zitten meisjes in de buurt, dat maakt ze meestal ook al wat rustiger).
Vervolgens beloon je de groepjes die goed werken/welwillend zijn met een mooi SO cijfer (wel consequent pluspuntjes geven natuurlijk!).
Ik heb dit zelf gedaan bij 2 vmbo-tl en het werkt beter dan ik zelf had verwacht.
Het uit elkaar zetten heb ik inderdaad ook wel overwogen en misschien ga ik het ook nog wel doen, alleen niet in de les maandag. De tafels staan standaard in groepjesopstelling, ik denk dat ik ze dan gewoon in ouderwetse treinopstelling zet.
pi_23760679
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 22:27 schreef imago het volgende:
want controleren of het goed gaat, voelt al heel snel aan alsof ze er vanuitgaan dat het níet goed gaat en juist daarom komen controleren.
Niet als het standaard elk jaar bij iedereen gebeurt. Bij ons doen alle leraren verplicht mee aan een project (krijgen we ook taakuren voor) waarin je deels in koppels, deels in groepen van een man of 8 voortdurend je eigen functioneren in het klaslokaal onder de loep legt: je gaat bij elkaar kijken, doet daar ideeen op om in je eigen lessen te gebruiken, voorziet de ander van tips, bespreekt allerlei mogelijke manieren van aanpak (qua uitleggen, toetsing, omgaan met spieken, orde etc) in de groep...dat project loopt 'eeuwig': je moet daar gewoon elk jaar aan deelnemen, ook al heb je al 30 jaar ervaring. De perfecte docent ben je immers nooit, het leren houdt niet op.
Dat project is niet ontzettend intensief hoor, dat is niet haalbaar. Ik krijg 3x per schooljaar mijn partner in de les op bezoek en die neemt iemand mee (1x een onderwijskundige van buiten school, 1x de interne docentencoach, 1x komt hij alleen). Zelf ga ik op die manier ook 3x bij hem kijken. (Verder krijg ik ook 1x per jaar iemand van de schoolleiding in de les ivm het functioneringsgesprek, maar dat staat hier los van.)

Omdat alle docenten deelnemen aan dat project, zijn leerlingen er volledig aan gewend dat er regelmatig iemand achterin zit.

Ik vind het wel goed dat het project bestaat, al schort er nogal eens wat aan de invulling ervan. Er zijn soms van die bijeenkomsten waarbij je in een groep moet discussieren die volledig zinloos zijn (groepsgenoten die steeds afdwalen van het discussiepunt, een discussieleider die zijn taak niet goed uitvoert). Er wordt in de wandelgangen nogal geklaagd dat men zijn tijd zou verdoen, en voor die bijeenkomsten klopt dat ook wel. Maar dat onze school stimuleert dat elke docent zijn eigen manier van aanpak kritisch blijft bekijken, en dat docenten van elkaar leren, vind ik een prima initiatief.
pi_23760787
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 17:32 schreef thaleia het volgende:

Niet als het standaard elk jaar bij iedereen gebeurt.
Nee dat is ook zo Dan word je gecontroleerd ongeacht wie je bent, dan hoeven mensen zich niet opeens aangevallen te voelen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23807402
Ik wilde even laten weten dat mijn beoordelingsles prima is verlopen. De klas heeft zich voor hun doen voorbeeldig gedragen en ik heb een heel goede beoordeling gekregen: "Je bent echt een leraar". En dat was dan wel als compliment bedoeld.

Zie voor verdere details (binnenkort, ik moet het nog schrijven voor vandaag) mijn blog.

Met nogmaals dank voor al jullie adviezen.
pi_23811121
quote:
Op maandag 6 december 2004 21:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik wilde even laten weten dat mijn beoordelingsles prima is verlopen.
Fijn om te horen dat het zo goed is verlopen. Nu maar hopen dat het de volgende keer weer zo goed gaat.
'k Heb vandaag ook een lesbezoek gehad, die meetelt voor mijn beoordeling (1e van 4 lessen). Op zich ging het goed, de conrector was niet ontevreden. Na afloop hadden we wel een discussie over hoeveel verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid de leerlingen (2gymnasium) aankunnen, ik vrees dat onze meningen hierover erg verschillen.
pi_23815439
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 00:14 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

Na afloop hadden we wel een discussie over hoeveel verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid de leerlingen (2gymnasium) aankunnen, ik vrees dat onze meningen hierover erg verschillen.
Want wat is jouw mening hierover?

En fijn dat die les waarbij je begeleider kwam kijken zo goed ging Lupa! Houden zo
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23815603
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 08:58 schreef imago het volgende:
En fijn dat die les waarbij je begeleider kwam kijken zo goed ging Lupa! Houden zo
Thanks. Er is echt een last van mijn schouders af gevallen.
pi_23818627
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 08:58 schreef imago het volgende:
Want wat is jouw mening hierover?
Mijn lessen bij deze klas (2 gym) zijn standaard 10 minuten uitleg gevolgd door 40 minuten zelfwerken. Daarbij loop ik continu door de klas heen om vragen te beantwoorden. (Het lokaal staat in groepjes, dus de leerlingen kunnen veel aan klasgenoten vragen en dat doen ze ook).
De conrector vind dat ik meer centraal moet doen om de aandacht erbij te houden, maar ik denk dat het beter is om de leerlingen meer zelf te laten ontdekken.

Daarbij geef ik de leerlingen veel verantwoordelijkheid. De leerlingen krijgen weektaken, d.w.z. dat de leerlingen alleen voor maandag huiswerk hebben. De leerlingen moeten van mij zelf een planning maken hoe ze de sommetjes gaan indelen over de week. Ik geef ze dus het vertrouwen dat ze dat aankunnen (en bij 27 van de 29 leerlingen gaat het ook prima).
De conrector vind dit gevaarlijk en denkt dat de leerlingen die kwaad willen daar bij mij alle ruimte voor hebben. Misschien is dat wel zo, maar ik zie dat niet als een probleem. Als 4 jongens eventjes 5 minuten over voetbal willen praten, dan mag dat van mij (als ik het maar niet luid en duidelijk hoef te horen als ik iemand anders met sommetjes aan het helpen ben). Maar ja, als ze hun planning niet halen moeten ze thuis meer doen. Dat is hun eigenverantwoording. Ik denk dat het belangrijk is om gymnasium-leerlingen hier vroeg mee te laten werken, voordat ze de 2e fase ingaan.

Wat is jullie mening?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')