quote:Op vrijdag 3 december 2004 21:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wordt super consequent. Geef huiswerk op, controleer het de volgende les en geef iedereen die het huiswerk niet af heeft straf. Je bent dan wel even een BOH-tje (een Bitch Op Hakken), maar als ze niet luisteren willen, dan moet het maar zó. Een leuke sfeer krijg je niet, maar ik denk wel dat de meeste leerlingen hun werk doen.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Lieve help, wat gaat het reageren snel
Uhm... effe kijken..
Oja, eerst heel streng zijn is ook gevaarlijk. Ik zie de resultaten hier bij ons op school. Wanneer je als een tank over zo'n klas walst en je hebt de uitstraling zit je gebeiteld. Maar je kunt ook een enorme tegenreactie van de klas opwekken, he... zo van: "oh, jij gaat het zó spelen, dan zet je maar schrap!"...
quote:Wat zegt hun eigenlijke leraar eigenlijk ervan? Hoe pakt hij het normaal gesproken aan?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:05 schreef imago het volgende:
Hoe reageren leerlingen eigenlijk op zo'n beoordelaar achter in de klas?
quote:Een vriendin van mij werkt nu ergens waar nieuwe docenten in hun eerste jaar 3 keer per semester een beoordelaar achter in de klas krijgen. Ik vind dat echt enorm vaak, en het zou mij ook heel erg op de zenuwen werken.
quote:Bovendien weten de leerlingen daar dat ze zo'n nieuwe leraar echt kunnen maken of breken, hun gedrag beïnvloeft de beoordeling.
quote:Aan het eind van het jaar wanneer besloten moet worden of het contract wordt verlengd, vullen de leerlingen ook een enquête in. De schoolleiding geeft een oordeel, de rest van de sectie, en de leerlingen dus ook. Als 2 van de 3 negatief oordelen, lig je eruit. Dat vind ik wel erg veel macht geven aan leerlingen eigenlijk...
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:05 schreef imago het volgende:
Hoe reageren leerlingen eigenlijk op zo'n beoordelaar achter in de klas?
quote:Een vriendin van mij werkt nu ergens waar nieuwe docenten in hun eerste jaar 3 keer per semester een beoordelaar achter in de klas krijgen. Ik vind dat echt enorm vaak, en het zou mij ook heel erg op de zenuwen werken.
quote:Bovendien weten de leerlingen daar dat ze zo'n nieuwe leraar echt kunnen maken of breken, hun gedrag beïnvloeft de beoordeling. Aan het eind van het jaar wanneer besloten moet worden of het contract wordt verlengd, vullen de leerlingen ook een enquête in. De schoolleiding geeft een oordeel, de rest van de sectie, en de leerlingen dus ook. Als 2 van de 3 negatief oordelen, lig je eruit. Dat vind ik wel erg veel macht geven aan leerlingen eigenlijk...
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:21 schreef Troel het volgende:
Is dat misschien een idee? Eerst dus vertellen dat jouw begeleider achterin zit en ze dan vragen of ze aan het einde van de les een enquete in willen vullen omdat je ook graag van de kids wil weten wat ze van je vinden, en niet alleen van de begeleider?
Of is dat een stom idee?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
@ imago:
Maar er zijn leraren die al jaren in het vak zitten en geen idee hebben van hoe het echt moet... Zulke leraren heb ik genoeg meegemaakt, van die vakidioten die geen enkele feeling hadden met de doelgroep...
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:28 schreef imago het volgende:
En je weet wat ze zeggen hè, die docenten van de opleidingsinstituten zijn zelf vaak mislukte leraren, dus wie zijn zij om te oordelen
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Die enquête lijkt me op dit moment geen goed idee. Voor zoiets moet er een goede band met de klas zijn en die is er nu juist niet.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Of misschien juist wél een idee op dit moment? Wie weet wat er voor interessante punten uit rollen?
Het uit elkaar zetten heb ik inderdaad ook wel overwogen en misschien ga ik het ook nog wel doen, alleen niet in de les maandag. De tafels staan standaard in groepjesopstelling, ik denk dat ik ze dan gewoon in ouderwetse treinopstelling zet.quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:07 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
@Lupa (misschien voor later, nu heb je er waarschijnlijk niet meer aan)
Je kunt de leerlingen een andere plek in het lokaal geven. Je hebt het erover dat je in groepjes werkt. Je haalt de druktemakers uit elkaar en je zorgt ervoor dat in elk groepje zowel jongens als meisjes zitten.
De vriendinnetjes zijn uit elkaar gehaald en ze hebben dan minder te kletsen. De jongens hoeven minder stoer te doen naar hun vriendjes toe, want die zitten niet meer in de buurt (en er zitten meisjes in de buurt, dat maakt ze meestal ook al wat rustiger).
Vervolgens beloon je de groepjes die goed werken/welwillend zijn met een mooi SO cijfer (wel consequent pluspuntjes geven natuurlijk!).
Ik heb dit zelf gedaan bij 2 vmbo-tl en het werkt beter dan ik zelf had verwacht.
Niet als het standaard elk jaar bij iedereen gebeurt. Bij ons doen alle leraren verplicht mee aan een project (krijgen we ook taakuren voor) waarin je deels in koppels, deels in groepen van een man of 8 voortdurend je eigen functioneren in het klaslokaal onder de loep legt: je gaat bij elkaar kijken, doet daar ideeen op om in je eigen lessen te gebruiken, voorziet de ander van tips, bespreekt allerlei mogelijke manieren van aanpak (qua uitleggen, toetsing, omgaan met spieken, orde etc) in de groep...dat project loopt 'eeuwig': je moet daar gewoon elk jaar aan deelnemen, ook al heb je al 30 jaar ervaring. De perfecte docent ben je immers nooit, het leren houdt niet op.quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:27 schreef imago het volgende:
want controleren of het goed gaat, voelt al heel snel aan alsof ze er vanuitgaan dat het níet goed gaat en juist daarom komen controleren.
Nee dat is ook zo Dan word je gecontroleerd ongeacht wie je bent, dan hoeven mensen zich niet opeens aangevallen te voelen.quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:32 schreef thaleia het volgende:
Niet als het standaard elk jaar bij iedereen gebeurt.
Fijn om te horen dat het zo goed is verlopen. Nu maar hopen dat het de volgende keer weer zo goed gaat.quote:Op maandag 6 december 2004 21:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik wilde even laten weten dat mijn beoordelingsles prima is verlopen.
Want wat is jouw mening hierover?quote:Op dinsdag 7 december 2004 00:14 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Na afloop hadden we wel een discussie over hoeveel verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid de leerlingen (2gymnasium) aankunnen, ik vrees dat onze meningen hierover erg verschillen.
Thanks. Er is echt een last van mijn schouders af gevallen.quote:Op dinsdag 7 december 2004 08:58 schreef imago het volgende:
En fijn dat die les waarbij je begeleider kwam kijken zo goed ging Lupa! Houden zo
Mijn lessen bij deze klas (2 gym) zijn standaard 10 minuten uitleg gevolgd door 40 minuten zelfwerken. Daarbij loop ik continu door de klas heen om vragen te beantwoorden. (Het lokaal staat in groepjes, dus de leerlingen kunnen veel aan klasgenoten vragen en dat doen ze ook).quote:Op dinsdag 7 december 2004 08:58 schreef imago het volgende:
Want wat is jouw mening hierover?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |