Ik werk al vanaf begin februari bij een café in Den Bosch genaamd Zomers & Zomers. We verhuren stepjes en dat zorgt altijd voor een hoop extra mensen in de zaak. Ik werk op zaterdagmiddag in de (kleine) keuken die we hebben en als ober op de drukke momenten. Ik verdien netjes, ongeveer 7,50 per uur incl. fooi en ik werk alleen op zaterdagmiddag omdat ik nog studeer. Ik heb vaak zat blunders gemaakt, zoals bijvoorbeeld een nog bevroren tosti meegeven of 2 tosti's door elkaar halen zodat 2 mensen van 2 tosti's 1 helft kreeg etc... Dat wil wel eens gebeuren als het chaos is.quote:Op dinsdag 16 november 2004 18:04 schreef ZedKet het volgende:
- Wat doe je precies: afwassen, kelner, kok, keukenhulp, sommelier, onthaal, poetsen...
- Ben je tevreden over je loon en werkuren en maak je veel overuren
- Vind je het erg te werken terwijl andere mensen vrije tijd hebben
- Wat vind je de positieve punten aan de job en welke de negatieve
- Ben je zelfstandige of werk je in een zaak
- Ooit rare, bizarre of grappige dingen meegemaakt
- Ooit een enorme blunder gemaakt
...
Geaccrediteerd?quote:Op dinsdag 14 december 2004 22:33 schreef tim2308 het volgende:
- Wat doe je precies: afwassen, kelner, kok, keukenhulp, sommelier, onthaal, poetsen...
Ik werk via een landelijk horecauitzendbureau als kelner voor met name partycateraars, al dan niet op vaste locatie. Dit varieert van simpele openingen tot partijen voor het koninklijk huis en de regering.
Dezelfde baas, andere vestiging.quote:Op zondag 2 januari 2005 01:37 schreef tim2308 het volgende:
Yep.... goedgekeurd dus door de AIVD.Jij ook? Waar werk je dan voor?
quote:Op zondag 2 januari 2005 01:47 schreef tim2308 het volgende:
Nu ga ik wel heel nieuwschierig worden hahaDe vraag van hoe je weet wie mijn baas is, heb ik al opgelost, maar wie jij bent is me nog even een raadsel.... - ik weet inmiddels wel voor welke vestiging je werkt!
Probeer een horeca-uitzendbureau, lekker divers. En heel leuk werk.quote:Op zondag 2 januari 2005 01:53 schreef Sport_Life het volgende:
T lijkt me wel gaaf om als ober te werken, dus: Terugvindtpost. Is overigens als bijbaan, ben de supermarkt beetje zat
Gewoon een collega.quote:Op zondag 2 januari 2005 02:14 schreef tim2308 het volgende:
Vervelend is alleen dat ik niet weet wie jij bent... Ik kan daar altijd slecht tegen...
nachtwacht?quote:Op woensdag 5 januari 2005 13:19 schreef The-1 het volgende:
3 avonden per week (do, vrij, za) achter de bar in een Nachtcafe in Breda, erg gezellig, verdiend goed, en altijd feest
Waarschijnlijk wel.quote:Op woensdag 5 januari 2005 14:33 schreef tim2308 het volgende:
@Rog, moet jij in februari ook naar dat roemruchte tennistoernooi?
hmm waar vindt je zoiets?quote:Op zondag 2 januari 2005 02:09 schreef ROG het volgende:
[..]
Probeer een horeca-uitzendbureau, lekker divers. En heel leuk werk.
In grote steden, steden met een hotelschool.quote:
Betaalt de Mac zoveel per uur excl. reserveringen? Functiegroep 3 dus. En ook nog zondagstoeslag??? Wow!quote:Op donderdag 6 januari 2005 10:11 schreef Delenlill het volgende:
Ik verdien ongeveer 8.75 euro bruto per uur, op zondag en feestdagen komt daar 50 procent boven op. Dus ja ik ben er wel tevreden mee.
Welke werkgever? Freejobz o.i.d. waarschijnlijk?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:46 schreef poebeertjuh het volgende:
Ik werk achter de bar op allerlei evenementen en feesten,
Nee, het werk achter de bar niet. Ik werk wel voor Freejobz, maar dat is vaak vooral voedsel bereiden en verkopen op beurzen etc.quote:Op zondag 27 maart 2005 06:32 schreef ROG het volgende:
[..]
Welke werkgever? Freejobz o.i.d. waarschijnlijk?
heeey drankenpantry maatje...jij ook hier?? hahahaquote:
Gááást!quote:Op maandag 28 maart 2005 15:58 schreef RageAgainstBullshit het volgende:
[..]
heeey drankenpantry maatje...jij ook hier?? hahaha
Alsof je er iets aan hebt met een nul-urencontract...quote:Op maandag 9 mei 2005 01:10 schreef tim2308 het volgende:
Zo, eindelijk een brancheorganisatie (in dit geval detailhandel) die zegt dat 1600 à 1700 te weinig is. Hopelijk laat de horecabranche ook iets van zich horen!!!
Dat mag toch niet meer sinds de flexwet?quote:Op zaterdag 14 mei 2005 12:24 schreef ROG het volgende:
[..]
Alsof je er iets aan hebt met een nul-urencontract...
Welkom in de gezelligste branche van Nederland: de horeca!!. Het zal lastig zijn om je in één topic een complete horecacursus te geven. Maar http://members.home.nl/hmunster/homepage.htm en in het bijzonder http://members.home.nl/hmunster/serveren.htm is een goed beginquote:Op woensdag 18 mei 2005 17:06 schreef Ikook het volgende:
Oke ik mag een avondje gaan proefwerken in een restaurantje in Eindhoven....ik heb geen ervaring in de horeca, maar ik zal natuurlijk op de proef gesteld worden. Kan iemand mij vertellen wat ik hiervan kan/moet verwachten? Ben 22 dus oud zat, maar toch zullen er dingen zijn die ik over het hoofd zie omdat ik geen horeca-ervaring heb. Alvast bedankt!
Mazen in de wet.quote:Op woensdag 18 mei 2005 17:19 schreef lubje25 het volgende:
[..]
Dat mag toch niet meer sinds de flexwet?
Dat zijn volgens mij geen mazen in de wet maar is dat gewoon de flexwet. Ze wilden er voor zorgen dat iedereen met een baantje een gegarandeerd inkomen heeft. Zodat werkgevers niet alleen maar kunnen profiteren van tig 0-uur contracters maar dat ze zich ook binden aan die mensen. (voor als er geen werk is).quote:Op woensdag 18 mei 2005 23:43 schreef ROG het volgende:
[..]
Mazen in de wet.
Per "oproep" moet je bijvoorbeeld minimaal drie uur betaald krijgen ook al werk je daadwerkelijk minder. En na een halfjaar moet je een nieuw contract krijgen.
ja, de horeca heeft hel al zwaar genoeg. Door ons elke keer aan de schandpaal te nagelen komen de mensen echt niet meer(vaker) naar ons toe.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 11:04 schreef tim2308 het volgende:
Ergeren jullie ook altijd aan het feit dat de Horeca hèt voorbeeld is voor de prijsstijgingen?. Vandaag weer, onze Harry Potter op de voorpagina van de Volkskrant:"Er is wel wat misgegaan bij de introductie van de euro. Café- en restauranthouders en andere bedrijven maakten misbruik van de situatie en schroefden de prijzen op". GRRRRRRRRRRR Waarom neemt hij niet de kledingdetailhandel als voorbeeld?
Is het niet fairder om het een inhaalslag te noemen, dankzij het feit dat mede door overheidsmaatregelen en regeltjes alles veel duurder is geworden voor de hardwerkende horecaondernemers?
Voor welk bedrijf werk je dan? En hebben ze nog mensen nodig?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:46 schreef poebeertjuh het volgende:
Ik werk achter de bar op allerlei evenementen en feesten, van Dance Valley tot Straatraces en van In Control tot Q-Base. Ik kan me niet voorstellen dat er een leuker baantje bestaat. Het verdient slecht (7 euro per uur, ook nachtwerk) maar toch is het super. Voor mij zijn het gratis feestjes waar ik met mijn vrienden werk.
Que werk doe ik excact hetzelfde, maar dan in een steakhouse. Alleen word ik nog geen leidinggevende. M'n loon is niet echt hoog, maar de overuren maak ik graag, dit komt ook door de goeie sfeer die er binnen het team van personeel is. In het begin was ik erg correct op mijn pauzes, maar je leert al snel dat het in de horeca niet zo werkt, dus nu neem ik eigenlijk helemaal geen pauze meer.quote:Op dinsdag 16 november 2004 18:04 schreef ZedKet het volgende:
Nou ik hoop dat dit topic wat word. Graag hier je ervaringen uitwissel in verband met het werken in de horeca. Misschien dat we hier leuker ervaringen kunnen vertellen enzo.
- Vind je het erg te werken terwijl andere mensen vrije tijd hebben
- Wat vind je de positieve punten aan de job en welke de negatieve
- Ben je zelfstandige of werk je in een zaak
- Ooit rare, bizarre of grappige dingen meegemaakt
- Ooit een enorme blunder gemaakt
...
Wel hier kan je het allemaal kwijt.
Ik ben enkele maanden geleden gestart in een bisto waar ongeveer 20 man personeel werkt, als afwasser. Momenteel ben ik in opleiding voor de desserts, en zal ik binnen een maand of 2-3 verantwoordelijk worden voor de desserts. Ik vind het een leuke job en het geeft mij veel voldoening! Ik vind het helemaal niet erg in het weekend te werken, en ik ben zeker niet vies om wat overuren te maken omdat ik jong ben en de extra centen dus wel goed kan gebruikenIk vind het altijd wel grappig als de mensen vragen of ze het overgebleven vlees mee naar huis mogen namen voor "de hond". En ik verschiet er soms van hoeveel mensen op 1 avond durven uitgeven als ik onze kelners bezig hoor
![]()
Mise en Place ontkent natuurlijk de beschuldigingen. Feit is wel dat het bedrijf netto loonafspraken maakt, onder het mom van "Al je uitgaven zijn immers ook netto, dus waarom rekenen met bedragen die je toch niet krijgt?"quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:54 schreef Boudi het volgende:
Vandaag hoorde ik op de radio dat men een onderzoek naar Mise en Place heeft ingesteld... meer mensen die genaaid zijn door MeP?
Ik weet niet of ik zelf ga. maar heb zo'n vermoeden dat mijn baas ons personeelsuitje hiernaar toe heeft gepland. Het uitje is op maandag 7 november. Dus er is een behoorlijke kans aanwezig datquote:Op woensdag 26 oktober 2005 18:48 schreef ROG het volgende:
Uhhh.. *Google start*
[afbeelding]
¤ 37,50.. uhhh.. De meesten in de horeca krijgen betaald op feesten..
Want met je huidige werk wordt het hem niet?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 02:29 schreef tim2308 het volgende:
Hoop dan ook op rijke schoonouders zodat we een mooie bruioft kunnen hebben, met één kelner per twee gasten
niet nieuw maar zie nu pas je post over die weblog. Ga ik zeker even doorlezen.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 03:08 schreef tim2308 het volgende:
Nog nieuwe horecaffers???
Haha lees mijn eigen post. We gingen er inderdaad naar toe. Mijn baas chagreinig dat ik het had geraden, lol.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 18:53 schreef lubje25 het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik zelf ga. maar heb zo'n vermoeden dat mijn baas ons personeelsuitje hiernaar toe heeft gepland. Het uitje is op maandag 7 november. Dus er is een behoorlijke kans aanwezig dat
we daar heen gaan. Bij een personeelsuitje hoort: gratis drank en gratis toegang dus ik maak me geen zorgen![]()
Ik heb wel eens gewerkt via http://www.rentabutler.nl/quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:16 schreef JeroenV het volgende:
Heeft iemand meer informatie over bedrijven/sites zoals FreeJobz? Dat je dus ingezet kunt worden bij diverse evenementen. Ik ken alleen FreeJobz, maar er moeten er veel meer zijn denk ik?
7,9 * 1,16 = 9,16quote:Op maandag 11 juni 2007 15:10 schreef carpediem23 het volgende:
@ Tim2308 Hoe kom jij dan bij 9,16 bruto. Reserveringen bedoel je dus ook het vakantiegeld? Ik werk daar nu 2 dagen en dat voor 14 uur per week. 7,90 Bruto is toch ongeveer 7,60 netto. Ik ga hier maar een even werken want ik ga weer stage lopen. En dit werk is super rustig ( in 7 uurtjes; 3 keer telefoon opnemen, 4 reserveringen noteren via mail en 2 mensen inchecken. Voor de rest kan ik gewoon studeren en tv kijken. Ze zij dat het minumum loon 7,90 bruto was dus dan komt daarbij nog de reserveringen? Ooh met 9,16 heb ik wel vrede.
Ook als je gewoon een parttime contract hebt voor 14 uurtjes per week. Vakantie dagen zijn ook wettelijk verplicht voor parttimers, ook voor de uitbetaling? Thanxs voor je info Tim!quote:Op maandag 11 juni 2007 18:05 schreef tim2308 het volgende:
[..]
7,9 * 1,16 = 9,16
8% vakantiegeld, 8% vakantiedagen.
quote:[b]
@flipster: Even gegoogled voor ponypacks? En wat heb je er mee gedaan? Verkocht? Zo kom ik ook rijker van mijn werk dan dat ik aankomEn heftig van die pistool, dat is/was mijn grootste angst, ben je daar goed overheen gekomen?
Hahahquote:Op dinsdag 12 juni 2007 01:39 schreef tim2308 het volgende:
Dat weet ik niet of het wettelijk verplicht is. Het lijkt me dat je naar ratio krijgt...
Kan je trouwens je salaris niet opkrikken met provisies? taxis, musea, eh.. dames van plezier (afhankelijk uteraard van je eigen normen en waarden)
Zie trouwens ook je fotoboek
quote:Op woensdag 18 mei 2005 18:26 schreef Ikook het volgende:
Tim 2308, bedankt! Ik ga eens even kijken op die sites.....:)
quote:Op woensdag 18 mei 2005 17:56 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Welkom in de gezelligste branche van Nederland: de horeca!!. Het zal lastig zijn om je in één topic een complete horecacursus te geven. Maar http://members.home.nl/hmunster/homepage.htm en in het bijzonder http://members.home.nl/hmunster/serveren.htm is een goed begin
Maar zoals een PM het ooit zei bij de briefing: Eigenlijk hoef je maar één ding te kunnen vriendelijk zijn.
Succes!
Waar? Wat? Hoe lang? Vind je het leuk?quote:
Bij een (horeca)uitzendbureau beginnen. Daar krijg je vaak een introductiecursus. Of via een kennis je ergens naar binnen 'werken'. Succes!quote:Op zondag 29 augustus 2010 21:14 schreef song het volgende:
Ik zou best een bijbaan in de horeca willen, maar alle vaardigheden zoals met drie borden lopen enz. beheers ik niet. Meestal zoekt men wel personeel dat dergelijke ervaring heeft. Maar je moet toch ergens beginnen. Hoe kan ik die vaardigheden krijgen als ik om diezelfde reden nergens aangenomen word? Hoe hebben jullie het geleerd?
je hoeft als nieuweling echt niet direct 3 borden meteen op je te nemen hoor, bij de meeste plekken zul je heus wel ingewerkt wordenquote:Op zondag 29 augustus 2010 21:14 schreef song het volgende:
Ik zou best een bijbaan in de horeca willen, maar alle vaardigheden zoals met drie borden lopen enz. beheers ik niet. Meestal zoekt men wel personeel dat dergelijke ervaring heeft. Maar je moet toch ergens beginnen. Hoe kan ik die vaardigheden krijgen als ik om diezelfde reden nergens aangenomen word? Hoe hebben jullie het geleerd?
Los van het feit dat even stoeien met borden binnen 3 minuten geleerd isquote:Op maandag 30 augustus 2010 01:46 schreef Xummon het volgende:
[..]
je hoeft als nieuweling echt niet direct 3 borden meteen op je te nemen hoor, bij de meeste plekken zul je heus wel ingewerkt worden
Neem 3 borden en een paar sinasappels, als je daarmee kunt lopen is het voor de rest een koud kunstjequote:Op zondag 29 augustus 2010 21:14 schreef song het volgende:
nu 5 jaar, begonnen als afwasser in een brasserie nu via wat omzwervingen chef-kok. Ik regel ook een groot deel van de reorganisatie van het a la carte restaurant naar party centrum en ga daarna ergens anders weer gewoon koken.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 16:11 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Waar? Wat? Hoe lang? Vind je het leuk?
Trouwens, ik ben een nieuwe horecaweblog gestart (al een hele poos terug) : http://www.crazywaiter.com
Van afwasser tot chefkok zonder (horeca)opleiding? Respect!quote:Op maandag 6 september 2010 01:56 schreef janatwork het volgende:
[..]
nu 5 jaar, begonnen als afwasser in een brasserie nu via wat omzwervingen chef-kok. Ik regel ook een groot deel van de reorganisatie van het a la carte restaurant naar party centrum en ga daarna ergens anders weer gewoon koken.
Wat mij betreft heb ik toch wel 1 van de leukste banen die ik kan bedenken. Aan de ene kant heel erg praktisch en uitvoerend aan de andere kant heel veel papier werk en management taken.
Hard werken en goed opletten, en je komt een heel eind. Ondertussen wel mijn basis kok diploma gehaald, maar toen was ik al chef kok geweest, en als ik tijd heb ga ik mijn zelfstandig werkende kok ook nog wel eens halen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:13 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Van afwasser tot chefkok zonder (horeca)opleiding? Respect!
Heel wisselend maar grofweg van 10:00 tot 10:00quote:Op dinsdag 7 september 2010 19:38 schreef Xummon het volgende:
hoe zit het met jullie diensten?? allemaal enigzins een beetje dezelfde tijden of toch heel erg verschillend?????
Het SVH heeft/had een route waarmee je je diploma kan verkrijgen door een dossier samen te stellen met je werkevrvaring. Wellicht interesant voor jouquote:Op woensdag 8 september 2010 01:29 schreef janatwork het volgende:
[..]
Hard werken en goed opletten, en je komt een heel eind. Ondertussen wel mijn basis kok diploma gehaald, maar toen was ik al chef kok geweest, en als ik tijd heb ga ik mijn zelfstandig werkende kok ook nog wel eens halen.
[..]
Heel wisselend maar grofweg van 10:00 tot 10:00
De SVH is onlangs gestopt met het aanbieden van koksdiploma's dat moet tegenwoordig allemaal via het ROC.quote:Op woensdag 8 september 2010 11:53 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Het SVH heeft/had een route waarmee je je diploma kan verkrijgen door een dossier samen te stellen met je werkevrvaring. Wellicht interesant voor jou
Ik werk altid van 16.00 tot 24.00 Wel leker een vast werkschema, alleen je ziet je vrienden weinig
Niets mis met mensen die lekker aan t door drinken zijn bijschenken! vervelender zijn de gasten die met hun halve biertje, de tl balken aan en de muziek uit nog blijven plakken...quote:Op woensdag 15 september 2010 02:42 schreef Xummon het volgende:
net een groep ieren in de bar gehad, geweldigde gasten. zeker 5 keer een laatste ronde aan ze gegeven (ach moest toch nog vanalles poetsen, dus dan mogen ze ook blijven zitten)
vond het ook niet erg aangezien ik nog zeker een tijdje nodig had om op te ruimen.quote:Op vrijdag 17 september 2010 02:13 schreef janatwork het volgende:
[..]
Niets mis met mensen die lekker aan t door drinken zijn bijschenken! vervelender zijn de gasten die met hun halve biertje, de tl balken aan en de muziek uit nog blijven plakken...
Gasten die geen "nee" begrijpen zijn verschrikkelijk. Regelmatig met afstudeerborrels last van. Nadat duidelijk de laatste ronde en de tap is toe, is geroepen nog bier bestellen. En dan boos worden als je het ze weigerd.quote:Op vrijdag 17 september 2010 02:23 schreef Xummon het volgende:
[..]
vond het ook niet erg aangezien ik nog zeker een tijdje nodig had om op te ruimen.
in tegenstelling tot vandaag, had om 0.30 uur al mijn taken al gedaan, op 2 man na alle gasten afgerekend, komt er nog een koppeltje die vroeg of ze iets mochten drinken.
mensen nog een drankje gegeven.
na tijdje rekenden andere mensen af vraag die gast of ze nog een rondje mogen.
ik, helaas meneer het is 1.00 en dan sluit deze bar, kijk die gast op zijn horloge, komt ie met het antwoord, ja maar het is pas 1 minuut voor 1.00
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |