abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 november 2004 @ 21:43:17 #1
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_23316292
Gooide ik 'm zo maar dicht..

De vraag van Martineke:
quote:
ik snap iets niet, zo ong overal lees ik of hoor ik dat het niet aan te raden is om van te voren een kolf te kopen aangezien je niet weet of het allemaal wel lukt en of die kolf je uberhaupt wel aanstaat qua geluid bijv (ik zeg maar wat). en op de zwangerschapscursus van een vriend van me (en dan zijn vriendin natuurlijk die daarheen gaat) word juist aangeraden om vantevoren zon kolf te kopen aangezien je dan meteen en vooral in die eerste weken kan gaan kolfen en snachts een beetje beter kan rusten, aangezien de ander dan flesje kan geven?? ik dacht dat het juist de bedoeling was om de eerste weken zoveel mogelijk aan te leggen om de productie op gang te helpen + de band ontwikkeling met je kind zeg maar??
dan hebben we het nu wel over een natuurlijke bevalling (keizersnee kan ook natuurlijk) waarbij er geen complicaties of iets dergelijks zijn.
Het antwoord van Karin:
quote:
Martineke het is beter om de eerste 4 weken geen flesje te geven ivm tepel/speen verwarring. Ook kan een kindje beter de productie op gang helpen dan een kolf, een kindje drinkt de borst beter leeg.
Ik had geen kolf in huis, die heb ik pas gekocht toen ik zeker wist dat ik door wilde gaan met borstvoeding (vlak voor Bram 4 weken was, toen wilde ik hem laten wennen aan een flesje zodat hij dat later ook op het kdv kon drinken).
en mijn antwoord als laatste reactie in 't topic:
quote:
Wat Karin zegt: de eerste 4 weken liever geen flesje
Maar ik had wel van te voren een kolf, ik was ehm.. nogal vastberaden zeg maar
(en ik kon vlak voor de bevalling eentje kopen met 20% korting). Maar ik was er van te voren zo mee bezig, ik had alle problemen doorgelezen (en de vele mogelijke oplossingen), dat ik er van overtuigd was dat het goed zou gaan.
Ik was trouwens op dag 3 hartstikke blij dat ik 'm in huis had; Saskia moest wat bijvoeding hebben en aangezien ik meer dan genoeg melk (stuwing) had, kreeg ze afgekolfde melk als bijvoeding (met een spuitje)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  FOK!fossiel zondag 14 november 2004 @ 21:45:56 #2
2628 Karin
pi_23316361
Vervolg van Borstvoeding deel 7
  zondag 14 november 2004 @ 21:49:35 #3
3011 E.T.
pi_23316445
quote:
Op zondag 14 november 2004 21:45 schreef Karin het volgende:
Vervolg van Borstvoeding deel 7
Heb ik ZO m'n best gedaan.. vergeet ik toch nog wat
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  FOK!fossiel zondag 14 november 2004 @ 21:52:23 #4
2628 Karin
pi_23316519
quote:
Op zondag 14 november 2004 21:49 schreef E.T. het volgende:

[..]

Heb ik ZO m'n best gedaan.. vergeet ik toch nog wat
Ja zo netjes de laatste reacties gekopieerd en dan komt zo'n betweter het even beter weten
pi_23316670
Ik heb hem toen bij m`n kraamverzorgster kunnen kopen.
Ik had hem, zodra de stuwing begon, ook wel nodig omdat ik steeds eerst de druk eraf moest kolven, voor ik m`n dochtertje uberhaupt fatsoenlijk aan kon leggen.
The waves you made will always be
  zondag 14 november 2004 @ 22:37:13 #6
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23317774
wat jullie zeggen is ook wat ik dus heb gelezen en gehoord e.d.
ik snap alleen niet dat dat dan daar gezegd word

ik vraag het ook nog even voor de zekerheid aan kraamzorg die hier komt de 26e
  maandag 15 november 2004 @ 08:58:34 #7
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_23322695
Jolie heeft ook de eerste dagen wat bijgehad met een spuitje en op een gegeven moment bijna alles met een spuitje. Ik was dus ook blij met de kolf.

Maar Martineke dit is weer zo'n situatie waarbij iedereen van alles kan zeggen, als jij het van te voren in huis wil hebben omdat je dat een prettiger idee vind dan doe je dat. denk je als het nodig is dan is zo'n ding zo gehaald, doe je dat. Je weet nooit hoe het loopt.
  Licht Ontvlambaar maandag 15 november 2004 @ 09:12:41 #8
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_23322827
Ik had dus vantevoren geen kolf in huis gehaald. En toen moest ik ineens de borstvoeding met een kolf op gang brengen omdat Isa in het ziekenhuis moest blijven en ik naar huis kon (moest eigenlijk). We konden toen via het Groene Kruis een kolf huren (de handkolf kopen en de rest huur je dan). Uiteindelijk gebruik ik die kolf niet meer, omdat ik naderhand een Avent kolf heb gekocht, die dus veel beter bevalt.

Gewoon doe wat je het beste lijkt hoor...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 15 november 2004 @ 10:33:21 #9
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23323988
is ook wel zo ja, ik heb nog ff om na te denken

tnx allemaal
pi_23324074
Martineke,
Ik heb trouwens ook al een kolf set met tas en alle toeters en bellen in huis. Ik heb deze toen maar alvast gekocht bij de Prenatal toen die 20% korting actie was. Hij was bijna 100 euro en ik wilde de korting niet laten schieten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stiekemurd op 15-11-2004 10:46:43 (typ vaut) ]
  maandag 15 november 2004 @ 10:43:52 #11
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23324191
leuke korting dan ja weet bijna zeker als ik dat geweten had ik het ook wel gedaan had, das zeker de moeite
pi_23326938
martineke ik heb er destijds een via marktplaats gekocht (een medela dubbele elektrische) en was heel blij dat ik dat ding alvast in huis had. op zich zijn de onderdelen goed uit te koken dus tweedehands vond ik een prima optie, zeker omdat ze nieuw echt duur zijn.

succes ermee.
pi_23327099
Op het Eurolac-borstvoedingsforum wordt nagedacht over de mogelijkheid een moedermelknetwerk op te zetten (in plaats van melkbanken). Misschien voor sommigen hier een leuk initiatief om in de gaten te houden?
Meer info...
pi_23329620
Knorretje schreef:
quote:
tramadol en bv kunnen samen ladybos

edit: ligt er natuurlijk wel aan hoeveel je slikt en in hoeverre je het lastig/vervelend vind om te kolven om het een en ander weg te gooien. Je mag direct na inname wel voeden maar naar 9 kwartieren (2,5 uur) is de concentratie nog steeds aanwezig in een te hoge mate. (voor een enkele keer niet schadelijk mocht het zo uitkomen) Dus in het begin is het vrij vermoeiend, maar zodra het patroon van voeden na de 4/5 uren gaat is het goed te doen. Heb het bij alicia gedaan, en doe het nu ook op de ergste dagen. De andere dagen probeer ik het op te lossen met alternatieven die minder schadelijk zijn en een hoger halfwaardigheid hebben. (en je moet een beetje geluk hebben met je kleintje en de frequentie waarop die komt. Alicia kwam braaf om de drie uur in het begin en dat werd al snel om de 4 uur. Jayden red het niet om er drie uur tussen te laten dus moet veel vaker kolven en weggooien of niet slikken)

edit2: op veel sites online staat trouwens dat er maar slechts 0,1% in de moedermelk wordt afgescheden (maar ondanks dat dit zo laag is het wordt afgeraden) Dus waarschijnlijk kan het alleen in overleg met de HA of een lactatiedeskundige

[end qoute]

Bedankt voor je reactie Knorretje.. Ik slik een 24-uurs versie van tramadol (tramagetic) en de hoogste dosering, dus wat dat betreft ziet het er niet zo goed uit. Maar zoals je bij je edit2 al zegt staat op diverse sites dat maar 0,1% in de melk terechtkomt, en dat lijkt me wel opwegen tegen de nadelen van het stoppen met de medicijnen (oftewel geen borstvoeding geven). Bovendien komt nu ook al de tramagetic bij het kindje terecht. Kortom ik ben er nog niet uit, maar ik neig steeds meer naar doorslikken (het afbouwen gaat dus k*t dus dat wordt niets vrees ik) en dan toch borstvoeding geven en die 0,1% maar op de kop toe nemen, weegt wat mij betreft wel op tegen de antistoffen tegen allergieën die het kindje met borstvoeding binnenkrijgt, omdat het kindje nu dus al verslaafd is en het dus alleen het afkicken uitsteld en niet voorkomt. Als ik géén borstvoeding geef moet het kindje dus meteen na de geboorte in 1 keer afkicken, mét borstvoeding kickt het af op het moment dat de borstvoeding afgebouwd wordt (dus langzamer dan in 1 keer stoppen) en heeft het in ieder geval al die tijd borstvoeding gehad. Het blijft dus kiezen tussen twee kwaden.. Als tussen-alternatief kan ik natuurlijk wel overgaan op de gewone tramadol versie en het doen zoals jij het gedaan hebt/doet met kolven enzo, dat vind ik geen probleem, alleen níet slikken is voor mij geen optie helaas
pi_23329919
wat het allerbelangrijkste in ieder geval is is dat je niet de retard versie slikt. Ik heb geen idee hoe de afgifte van tramagetic is of dat langdurig is of dat deze na inname vdirect de gehele dosis vrij geeft. Tramadol heb je dus 'gewoon' en in retard. Die laatste is dus slecht te combineren omdat hij TE lang werkend is (ondanks dat de afgifte dus geleidelijker wordt gegeven en dus minder hoog geconcentreerd in de mm zit). Ik ben dus overgestapt en gebruik op een dag eerst de dosis paracetamol (die kan prima gecombineerd worden) als de pijn dan blijft of als ik weet van te voren dat hij te hoog is probeer ik het op te lossen met naproxen en ibuprofen. Beiden ook goed te combineren. En als laatste stap pas tramadol. Alle voedingen die ik dan heb kunnen redden voor die tijd zijn dan zo min mogelijk belastend voor Jaydens lijfje. Probeer ook in die tijd zo veel mogelijk op te sparen door extra bij te kolven en die voeding dus aan te bieden als ik een slechte dag heb of er geen alternatieven meer mogelijk zijn.
We leven hier gewoon van dag tot dag en we zien wel hoe of wat, ben wel direct begonnen met kolven en heb zo snel mogelijk een flinke voorraad aangelegd. En zodra de kleine man 4 weken was de fles aangeboden (de eerste vier weken heb ik dus niet geslikt en zo veel mogelijk geleefd op zetpillen en andere pijnstillers)

succes iig
pi_23330832
Knorretje, kun jij iets merken aan Jayden dat hij de tramadol binnen krijgt ? Mijn man is erg bang voor een hyperactief kindje (omdat het toch een pepmiddel is). Ik zal in ieder geval over gaan op de gewone tramadol (ik slik nu dus inderdaad de retard versie), alleen heb ik daar weer een hogere dosis van nodig om hetzelfde resultaat te krijgen. Ik vind het allemaal zo ingewikkeld Het is echt een gevecht tussen mijn verstand en mijn gevoel, ik wil zo graag bv geven.... maar ik weet ook dat ik niet zonder de tramadol kan functioneren, ben nu al een paar dagen een wrak terwijl ik nog maar 25% minder slik... dus mijn verstand zegt me dat het niet zal gaan. Maar als ik dan weer lees van die 0,1 % die maar in de mm terechtkomt dan lijkt me dat weer niet onoverkomelijk... Zucht !
pi_23333353
das heel moeilijk om te zeggen ladybos. Ten eerste zou ik niet weten hoe hij zou zijn zonder de 'toevoeging' in de melk en ten tweede is het nagenoeg nihil dat hij het krijgt omdat ik zo veel mogelijk melk weggooi die het zou kunnen bevatten. Daarnaast is Jayden een jongetje wat totaal niet lekker in zijn vel zat en wat nu pas een beetje meer van het leven begint te genieten. Hij heb/had KISS en dat beinvloedde eigenlijk alles wat hij deed (en dat was voornamelijk gillen en krijsen).
Nu het wat beter gaat kan ik pas echt gaan ontdekken wie hij nou eigenlijk is, wat voor mannetje we samen hebben gemaakt (maar ikgeloof niet dat hij een echt druk karakter heeft of dat de tramadol hem oppept)

Alicia daarentegen heeft nooit die eigen opstartproblemen gehad en heeft dezelfde concentraties binnengekregen destijds en dat is en was een schatje, kon je de klok op gelijk zetten en was en is de rust zelve.

Al met al denk ik dat het EN afhankelijk is van het temperament van je kindje en de hoeveelheid die het binnen krijgt (als hyperactief zijn al een uitwerking is van tramadol dmv bv)
pi_23361260
Update Of eigenlijk Vandaag toch weer terug gegaan naar de oude dosering, ik hield het echt niet meer van de pijn, heb drie nachten wakker gelegen en vanochtend om 8 uur was ik gewoon óp dus toch maar besloten dat dit ook geen oplossing is zo. Nu dus uitzoeken of ik met deze medicijnen nou wel of geen borstvoeding mag geven, volgens het amerikaanse boek dus wel maar volgens de nederlandse boeken niet.. En anders moet ik maar het melkoverschot van Pluphy gaan lenen
  dinsdag 16 november 2004 @ 21:41:12 #19
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23362707
Lenen hoeft niet, je mag het houden
... ♥ ik mis je ♥
pi_23362775
ahh wah lief van je Pluphy Vries je het ff voor me in, 'k heb het pas in januari nodig
  woensdag 17 november 2004 @ 03:52:57 #21
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23369922
quote:
Op maandag 15 november 2004 13:22 schreef poemojn het volgende:
Op het Eurolac-borstvoedingsforum wordt nagedacht over de mogelijkheid een moedermelknetwerk op te zetten (in plaats van melkbanken). Misschien voor sommigen hier een leuk initiatief om in de gaten te houden?
Meer info...
Zeker iets om in de gaten te houden. Ik hoop dat ik, tegen de tijd dat het wellicht geactiveerd gaat worden, nog mee kan doen.
... ♥ ik mis je ♥
pi_23370627
Ladybos balen dat het afbouwen zo rot gaat. Dan kan je beter weer terug naar je ouwe dosering, want niet slapen is echt erg.
  Licht Ontvlambaar woensdag 17 november 2004 @ 11:08:32 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_23373023
Verdorie Ladybos, da's echt balen... Ik hoop dat er toch een mogelijkheid komt die je prettig vindt meid!

Hier hebben we voor het eerst sinds een week weer fatsoenlijk geslapen. En ik ben er ook achter waarom gelukkig. Isa wilde 's nachts na de voeding niet meer gaan slapen. Een keer was duidelijk waarom: de luier had gelekt en moest dus vervangen. Dan is ze zo wakker dat slapen niet meteen wil lukken. Dus brullen maar... De andere keren zijn we samen in slaap gevallen tijdens het voeden. Dan wordt ik een uur later alsnog wakker, maar als ik haar dan wil terug leggen wordt zij ook wakker. Te koud bedje enzo... Dus vanacht heb ik heel bewust wakker liggen zijn tijdens de voeding. En tadaaa, ik kon haar zonder problemen terug in bedje leggen en lekker verder slapen. Voel me meteen een stuk minder brak Voorlopig zit ik dus nog wel aan de nachtvoeding vast (Isa heeft het echt nodig, het scharminkeltje), maar op deze manier vind ik het geen probleem.

Groetjes
Sjeen
  woensdag 17 november 2004 @ 12:23:07 #24
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23374437
Sjeen

zo zo, dus je noemt je dochter een scharminkeltje . Ik dacht dat die zuiderlingen altijd van die Bourgondiërs waren
... ♥ ik mis je ♥
  Licht Ontvlambaar woensdag 17 november 2004 @ 12:30:49 #25
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_23374611
Maar papa en mama zijn echte bourgondiërs hoor Daar kun je dus ook echt niet omheen Maar Isa zit op dit moment zelfs net onder de curve kwa gewicht en wel netjes in het midden kwa lengte, dus ze lijkt echt niet op papa en mama Maar gelukkig eet ze graag, of het nu de borst is of een flesje, melk, thee of water het maakt niet uit hoor. Tegenwoordig eet ze ook heel graag haar vingers op, ben eens benieuwd hoe de fruithapjes over een maandje zullen gaan

Maar op dit moment is ze dus nog een scharminkeltje, maar wel het allerliefste en allermooiste scharminkeltje van de hele wereld
pi_23398739
Ik wil jullie nog even allemaal bedanken, vooral Anitra, Anneja, Lewis en Knorretje voor hun (privé) mails en reacties. Ik vind het zo lief dat jullie die tijd nemen om iemand anders te helpen Zeker omdat mijn verhaal nogal warrig was en is, het blijft een gevecht tussen gevoel en verstand.

Voor wie het interesseert Het afbouwen is dus mislukt en ik heb me daar maar bij neergelegd, want als ik zag hoe ik er aan toe was met 25% minder, dan zag ik mezelf zelfs met die dosis geen kindje verzorgen (laat staan mezelf verzorgen). Dus feit is nu dat ik die medicijnen gebruik, en wat dan te doen met de bv. Heb contact gehad met de huisarts, apotheek, aneasthesioloog (2x), arts die werkt bij de producent van het medicijn en een lactatiekundige Eerste 4 geven het standaard antwoord, het komt in de mm terecht dús geen bv geven. De laatste arts was gelukkig wat genuanceerder, 0,1% komt in de mm terecht en de vraag is hoeveel daarvan weer opgenomen wordt in het bloed van het kindje, dus waarschijnlijk is dat nog minder. En hij begreep wel dat voor mij de voordelen van bv opwegen tegen die 0,1% waar geen schadelijke gevolgen van bekend zijn. Maar uiteindelijk moet ik dus wel zelf de beslissing nemen, en ik zou zo graag horen van de arts dat het gewoon 'mag', dan hoef ik me ook niet meer schuldig te voelen De lactatiekundige ging het nog verder uitzoeken en ook navragen bij collega's en bij een neonatoloog, dus daar hoor ik nog van. Zij gaat ook uitzoeken of het nog uitmaakt dat ik de retard versie gebruik of dat ik zoals Knorretje adviseerde beter over kan gaan op de gewone versie en dan bv geven zo lang mogelijk na het slikken.
  donderdag 18 november 2004 @ 22:57:11 #27
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_23413468
quote:
Op woensdag 17 november 2004 11:08 schreef Sjeen het volgende:
Verdorie Ladybos, da's echt balen... Ik hoop dat er toch een mogelijkheid komt die je prettig vindt meid!

Hier hebben we voor het eerst sinds een week weer fatsoenlijk geslapen. En ik ben er ook achter waarom gelukkig. Isa wilde 's nachts na de voeding niet meer gaan slapen. Een keer was duidelijk waarom: de luier had gelekt en moest dus vervangen. Dan is ze zo wakker dat slapen niet meteen wil lukken. Dus brullen maar... De andere keren zijn we samen in slaap gevallen tijdens het voeden. Dan wordt ik een uur later alsnog wakker, maar als ik haar dan wil terug leggen wordt zij ook wakker. Te koud bedje enzo... Dus vanacht heb ik heel bewust wakker liggen zijn tijdens de voeding. En tadaaa, ik kon haar zonder problemen terug in bedje leggen en lekker verder slapen. Voel me meteen een stuk minder brak Voorlopig zit ik dus nog wel aan de nachtvoeding vast (Isa heeft het echt nodig, het scharminkeltje), maar op deze manier vind ik het geen probleem.

Groetjes
Sjeen
effe of-topic Sjeen, ik weet niet of je nog een kruik gebruikt, anders die op haar plekje leggen tijdens de voeding. Dat koude bedje had Lune ook last van en daar werkte het truukje met de kruik heel goed. Ze sliep de eerste drie maanden ook veel beter met kruik in bed...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  Licht Ontvlambaar vrijdag 19 november 2004 @ 09:13:04 #28
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_23419220
quote:
Op donderdag 18 november 2004 22:57 schreef Genuivere het volgende:

[..]

effe of-topic Sjeen, ik weet niet of je nog een kruik gebruikt, anders die op haar plekje leggen tijdens de voeding. Dat koude bedje had Lune ook last van en daar werkte het truukje met de kruik heel goed. Ze sliep de eerste drie maanden ook veel beter met kruik in bed...
Dat doen we idd wel 's avonds, het bedje lekker opwarmen. Alleen begonnen de voedingen 's nacht me behoorlijk op te breken. De afgelopen week dus om 23.00 uur de laatste voeding, dan om 02.00 uur, om 05.00 uur en om 07.30 weer... Tel daarbij op dat ze niet meer wilde gaan slapen, dan blijft er van nachtrust niet veel meer over hier. Omdat te doorbreken hebben we besloten om de laatste voeding een fles Nutrilon te geven (ik kolf dan wel, om toch regelmaat te houden) in overleg met het Cb. Met als gevolg dat Isa vannacht heeft geslapen tot 07.00 uur, wel even wakker om 03.00 uur, maar zelf weer in slaap gevallen na 5 minuutjes. En mams is ineens niet meer zo brak.

Ik moet zeggen dat vriendjelief met dit idee kwam en ik in eerste instantie niet blij was ermee. Het voelde als falen van mijn kant... Maar we hebben inmiddels ruim vier maanden volledige borstvoeding erop zitten en ik wil graag gewoon lekker blijven voeden (nu dan gecombineerd). Maar dat moet niet ten koste van mezelf gaan natuurlijk. Moeilijk hoor, alles goed willen doen.

Groetjes
Sjeen
  vrijdag 19 november 2004 @ 12:01:38 #29
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23421972
goed hoor ladybos dat je het er niet bij laat zitten en je moet jezelf natuurlijk wel goed verzorgen voordat je je kindje goed kan verzorgen, en dat doe je! tis jammer dat het niet kan met afbouwen, maar je hebt het wel geprobeerd
pi_23423442
Ladybos ik kan me zo goed voorstellen dat je bv wil geven, maar let je er op dat je de druk niet te hoog gaat leggen voor jezelf? Dat als het straks b.v. om andere redenen niet gaat je niet omwille van alles toch die bv wil blijven geven. Ik zou idd ff afwachten wat de artsen zeggen en als het kan het gewoon doen, maar blijf altijd eerst aan jezelf denken
pi_23440119
Anitra, ik snap wat je bedoeld hoor En ik moet daar inderdaad voor uitkijken, misschien denk ik er ook wel te makkelijk over (los van de medicijnen dan natuurlijk), heb me al aardig ingelezen dus ik weet ook wel wat er allemaal mis kan gaan. Maar weet je dat zijn dan dingen die 'buiten' mezelf liggen, over die medicijnen voel ik me toch schuldig (ook al slik ik die ook niet voor mijn lol) dus ik zou me wel rot voelen als het dáárdoor niet gaat.
pi_23440646
Ben blij dat je daar op let. En ik ga heel hard duimen voor je dat het wel lukt, want het is nu eenmaal iets heel moois en heel erg goed voor de vitamine L liefdezei mijn verloskundige.
ff offtopic vraagje: heb jij geen last van bijwerkingen met die retardversie? ik kan nl van de gewone versie wel eens behoorlijk "stoned" raken
pi_23457303
Anitra, de bijwerkingen met de retard versie zijn véééél minder bij mij dan met de gewone tramadol. Met de gewone had ik echt van die pieken en dalen, en de retard versie werkt gewoon gelijkmatig over de dag. Dus niet meer wakker worden 's ochtends van de pijn omdat de vorige pil is uitgewerkt. Wat mij betreft een echte aanbeveler dus.
pi_23464421
Ladybos, hoe zit het nou eigenlijk met het effect van in utero blootstelling aan jouw Tramagic, en blootstelling via de moedermelk? Is de dosis die je baby nu al binnenkrijgt niet veel hoger? Want het passeert de placenta wel toch? (kwam althans in een of ander obscuur medisch tijdschrift een beschrijving tegen van een pasgeborene die afkickverschijnselen kreeg).
En grappig (nouja...) dat jij het slikken van medicijnen niet als 'buiten jezelf' factor ziet, dat lijkt me haast bij uitstek een niet-te-beinvloeden factor.
pi_23477687
Hoi Anneja, de baby krijgt inderdaad nu ook al de medicijnen binnen, als dat niet zo was geweest was ik er ook niet mee begonnen met de borstvoeding maar aangezien ze nu al verslaafd is denk ik dat het juist via de bv goed afgebouwd kan worden, want daar stop je (over het algemeen) niet van het ene op andere moment mee. Percentages ben ik niet tegengekomen op internet dus dat weet ik niet, maar ik vermoed zelf dat het méér is dan die 0,1% die in de mm terecht komt.

Is ook wel zo, dat je die medicijnen niet zelf kunt beïnvloeden eigenlijk, maar het voelt toch anders omdat ik ze zelf iedere dag weer in mijn mond stop, en ik voel het nu ook wel als falen dat ik er toch niet zonder kan. Maar verstandelijk weet ik ook wel dat het gewoon geen vrije keuze is als ik zonder medicijnen niet kan functioneren en met medicijnen wel. Niemand kiest er vrijwillig voor om hele dagen grommend van de pijn op bed te liggen als het met medicijnen anders kan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ladybos op 21-11-2004 22:02:59 ]
  Licht Ontvlambaar zondag 21 november 2004 @ 22:28:39 #36
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_23478860
Ladybos, het klinkt zo ontzettend logisch. Mocht je geen borstvoeding geven, moet je kindje in ene keer min of mee afkicken. En met borstvoeding zou dat geleidelijk gaan. Maar goed, allerbelangrijkste is natuurlijk dan jullie (jij en je kindje) allebei gewoon lekker in jullie velletje zitten straks!

Knuffel
Sjeen
  zondag 21 november 2004 @ 22:59:01 #37
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_23479658
quote:
Op zondag 2 mei 2004 21:23 schreef Grijs het volgende:
Ik heb dus een paar dagen geleden weer last gehad van zere plekken in de borst. Dit keer kwam het door een melkblaar. (..) Weet iemand hier wat ik hier tegen kan doen en hoelang dit kan gaan duren (de blaar is sinds vrijdag open)?
(zie Borstvoeding, deel 4 )

Sinds ongeveer een week is de plek waar de blaar zat niet meer te zien! Ik dacht al dat het nooit weg zou gaan! Zo heel veel last had ik er later trouwens niet van (was alleen wel wat gevoelig), maar ben blij dat het nu (na ruim een half jaar!) helemaal weg is.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_23529360
Ladybos, dan is het toch juist aan de ene kant ook heel belangrijk dat je het afbouwt met de bv. De eerste 4 weken krijgt het kindje de meeste antistoffen binnen. Dus dan zou je daar al mee geholpen zijn. Het is en blijft een keuze, maar het lijkt me juist dat het kindje nu vele malen meer binnen krijgt van dat medicijn dan wanneer je bv geeft.

Grijs wat heeft dat lang geduurd zeg eer dat die melkblaar wegging. Wel gaaf he dat je nu nog steeds bv geeft. Ik mis het af en toe wel hoor. Maar goed nieuwe kansen over een half jaartje.

Het afkolven op het werk en al het gedoe erbij mis ik absoluut niet trouwens. Ik ben ook niet meer zo dorstig en heb ook niet zo super snel honger. Dat scheelt echt.
pi_23529779
Sjeen en Lewis, blij dat jullie het ook logisch vinden klinken Kreeg vandaag antwoord van de lactatiekundige dat ze geen info kon vinden over de tramagetic en er dus geen uitspraak over durfde te doen
pi_23553926
Het is natuurlijk heel vervelend, maar eigenlijk weet niemand het echt, volgens mijn boek was er ook geen onderzoek naar gedaan. Dus ze zullen nooit zoveel vrouwen hebben kunnen vinden die het medicijn gebruikte. Maar ik denk dat ik zelf wel zou afbouwen via de bv dan, want de baby krijgt er nu zeker veel meer van mee.

Opzich hoeft een dokter nog niet eens de toestemming te geven als hij dat niet wil, maar denk dan in ieder geval logisch mee zodat jij er wat meer mee kunt. Je bent straks zelf moeder en het dunkt mij dat je zelf straks ook wel kan zien wat wel of niet goed is voor de baby. Natuurlijk hoef je dan geen eigen doktertje te spelen, maar 1 en 1 is 2 hoor. Ik hoop dat je me nog begrijpt Ladybos
pi_23554184
Ik begrijp je helemaal Lewis, en ben het er 100% mee eens. Ik ga nu maar op mijn eigen gevoel af, en ik hou het uiteraard goed in de gaten als de kleine er is hoe ze er op reageert.
pi_23560055
quote:
Op woensdag 24 november 2004 22:49 schreef Ladybos het volgende:
en ik hou het uiteraard goed in de gaten als de kleine er is hoe ze er op reageert.
Gunst, weten jullie al wat het wordt Leuk
pi_23561672
ik ben hier sinds gister aan het afkolven gegeslagen en thijs aan het leren drinken uit een flesje, gister keek hij me aan van mama wat is dat nu, gelukkig hebben ik tot 18 december de tijd om het Thijs te leren.

waar ik nu benieuwd naar ben is hoeveel je nu moet afkolven, gister haalde ik 60 ml
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_23562371
Bar, dat ligt er natuurlijk maar helemaal aan hoeveel gekolfde voedingen hij per dag gaat krijgen. Het zal zo'n 150 ml per voeding zijn schat ik, en dat is bij een baby die rond de 3 of 4 maanden zit als ik het goed heb. Je zou even moeten kijken. Maar als je nu zo'n beetje elke dag wat kolft en dan wat extra om te proberen dan heb je tegen die tijd toch een leuk klein voorraadje.

Kolven is ook iets wat steeds beter gaat en dus komt er dan ook steeds meer uit.
  donderdag 25 november 2004 @ 12:52:51 #45
3011 E.T.
pi_23563214
Bar, de formule hiervoor is
gewicht baby * 115 ml = hoeveelheid voeding per dag.
delen door het aantal voedingen is hoeveelheid per voeding.

Er mag ook gerekend worden met 150 ml. (en dit is allemaal slechts een richtlijn, het kan best zijn dat Thijs meer of minder drinkt, maar dat zul je in de praktijk uit moeten vinden)
pi_23563526
Als het alleen om te oefenen is is elke dag een keer een 50 ml flesje prima, voor de grootte van de uiteindelijke voedingen kan je inderdaad de formule van ET aanhouden. Wat wij in het begin wel deden is de voedingen in 50 ml beetjes geven, zodat je niet een halve fles moet weggooien als hij een keertje minder wil.
Wat ik deed is 's ochtends nog maar 1 borst voeden en intussen de andere afkolven (moet beeb wel een beetje rustig drinken). Van de opbrengst kreeg hij vervolgens 50 ml in een flesje, de rest vroor ik in (voorzover er een rest was). Had ie na het flesje nog dorst dan mocht hij de gekolfde borst verder leegdrinken.
pi_23566383
Nou ik moet er telkens maar om lachen, daarnet weer Thijs een flesje gegeven slikt hij het niet door

Zaterdag 18 december hebben we namelijk een groot feest van het werk van Marco en dan gaat Thijs voor het eerst naar de oppas en aangezien ik niet even op en neer kan rennen voor de voeding, zijn we gaan afkolven en hem aan het leren uit een flesje te drinken.

Het kolven deed ik gisteravond om dat normaal gezien Thijs niet meer komt om 23.00 uur voor een voeding, nu zul je dus net zien, wie kwam er gister uit zijn eigen om 24.00 uur Thijs, maar ik kan het idd wel eens in de morgen/,middag proberen
iig bedankt
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
pi_23566809
Bar, had je hem vers afgekolfde melk gegeven of melk uit de koelkast oid? De smaak schijnt dan nl te veranderen, dus misschien kun je beter eerst oefenen met vers afgekolfde melk?
pi_23566861
het was melk van gisteravond, maar ik kan het idd vanavond voordat Thijs komt voor een voeding wel es proberen om gelijk die melk te geven
pi_23634926
Ter info: het meest recent ontdekte voordeel van borstvoeding is dat kinderen die bv krijgen meer geinteresseerd zijn in kunst. Meer info...
  maandag 29 november 2004 @ 22:37:28 #51
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_23656506
quote:
Op zondag 28 november 2004 23:36 schreef poemojn het volgende:
Ter info: het meest recent ontdekte voordeel van borstvoeding is dat kinderen die bv krijgen meer geinteresseerd zijn in kunst. Meer info...
LOL
pi_23656653
inderdaad!
  Licht Ontvlambaar dinsdag 30 november 2004 @ 11:30:02 #53
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_23664814
pi_23693495
gheweldig

doet me denken aan de keer dat mijn vriendin met mijn zoontje in bad ging
pi_23693524
Hij is leuk
  woensdag 1 december 2004 @ 14:27:58 #56
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_23693973
Ik had niet op de link gedrukt, dus snap 'm nu pas!
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_23720032
Is het mogelijk om opeens over te stappen van voeden op verzoek naar voeden op schema ?? Zo ja hoe pak ik dat het beste aan ??
pi_23720242
Is er nu helemaal geen ritme waar je bij aan kunt sluiten?
pi_23720386
quote:
Op donderdag 2 december 2004 18:58 schreef poemojn het volgende:
Is er nu helemaal geen ritme waar je bij aan kunt sluiten?

hij heb een 'prima' ritme, maar die bevalt niet echt

rond 6-en
rond half 9
rond 10-en
rond half 12
rond half 2
rond 4-en
rond 6-en
rond half 9
rond half 11
rond half 2
rond half 5

gemiddeld doet ie er dan ook nog eens 20-30 minuten over om het benodigde binnen te krijgen.
  donderdag 2 december 2004 @ 19:35:46 #60
3011 E.T.
pi_23720990
oef, da's heavy knor..
Ik weet niet hoe je van 'op verzoek' naar een schema kunt gaan.
Het meest voor de hand liggend lijkt me om de volgende voeding steeds wat langer uit te stellen. (het lijkt me dan, doordat Jayden wat langer honger heeft, dat ie dan ook meer eet bij die voeding en vervolgens de volgende voeding wat langer op zich laat wachten.. Al is dat natuurljik wel wat koffiedik kijken)

Maar kan me wel voorstellen dat je naar wat langere tijd ertussen wilt. Succes!
pi_23732459
Jeetje Knor, dat is behoorlijk heftig zeg
Ik heb niet echt tips om dit aan te passen naar een schema. Misschien is het een idee om eens bij een lactatiekundige om raad te vragen?

Even een vraagje van mij: we hebben hier misschien spruw en nu vroeg ik me af wat ik met mijn voorraadje afgekolfte en ingevroren melk moet doen. Kan ik dat nog gebruiken over een tijdje of komt de spruw (er vanuit gaande dat dit inderdaad het probleem is) dan meteen weer terug?
pi_23734564
Voor zover ik weet kun je die melk inderdaad beter niet gebruiken Piglet.

Dat zijn wel erg veel voedingen Knor. Geen wonder dat je dat graag wat wilt terugbrengen. Ik heb geen andere tips dan ET. Kun je de tijd niet rekken door hem af te leiden, bijv een tijdje gaan wandelen? Bij Myrthe valt me altijd op dat ze dan wat minder vaak 'komt'; pas waren we een middag bij vrienden en toen vond ze alles zo interessant dat ze pas 's avonds thuis weer wilde drinken.
Misschien zijn er op het borstvoedingsforum nog mensen met ervaring en tips? http://www.network54.com/Forum/89719
Succes..
pi_23737485
E.T & poemonj

Hij komt al een stuk minder vaak dan de afgelopen weken dus er is wel vooruit gang. Tijd rekken hebben we geprobeerd maar meneer laat zich niet makkelijk afleiden en gilt dan dus gewoon huizenhoog. En we zijn zo dankbaar dat het gillen steeds minder gebeurd en veranderd is in huilen dat we dat niet de oplossing vonden. Kreeg eerder het advies om rijstebloem te geven dat hebben we een tijdje gedaan maar haalde helaas niets uit, dus het is niet alleen honger maar ook gewoonte denk ik. (maar ja niet aanleggen resulteerd in gillen en van gillen gaat het over in huilen en ben je zo weer driekwartier verder met sussen en kalmeren, dan is weliswaar de voeding opgeschoven maar door het ongemak eet hij minder en komt dan ook weer eerder).

En als het nou mijn eerste was geweest had ik er waarschijnlijk veel minder moeite mee gehad, dan had ik tussendoor kunnen tukken en alles op mijn gemakkie kunnen doen, maar ja das nou eenmaal niet mogelijk.

Ga idd daarginder ffies snuffelen, tnx voor de link.
pi_23737588
ff wat advies vragen.

Ik geef Benthe ook de borst, dit gaat erg goed. Aanleggen is geen probleem en stuwing ook niet.
Mijn linkerborst begint goed te wennen, alleen mijn recherborst is erg gevoelig wanneer ik haar aanleg. De eerste 20 sec. heb ik het gevoel dat er met 6 messen door heen gesneden wordt. Weet iemand of dit vanzelf overgaat of kan ik er wat aan doen???
pi_23738763
Ik zou het je niet 1 2 3 durven zeggen Stiekemerd, misschien het toeschieten van de melk....

Hier zit ik met het volgende, zoals sommige al weten ben ik Thijs aan het laten wennen aan de fles, het afkovolven zelf gaat als een speer, maar Thijs snapt niet wat hij nu met die speen moet doen, hij neemt hem wel even in zijn mond, maar snapt niet dat hij er aan moet zuigen, en dan duwt hij hem weer naar buiten, met als gevolg dat hij dus niets binnenkrijgt.
ieamand misschien tips om hem te leren aan die speen te zuigen.
het maakt niet uit ofdat ik gelijk na het afkolven hem het flesje geef of dat ik het opgewarmt heb.
alvast bedankt
pi_23739398
jayden snapte er ook niets van en we hebben toen een nuby speen gekocht voor hem. Daar hoef je niet perse op te zuigen, knagen en bijten mag ook. Hoe harder hij zuigt, knaagt of bijt hoe harder de straal. Hij krijgt dus altijd wat binnen, ook als hij de speen er uitduwt.
  vrijdag 3 december 2004 @ 15:56:50 #67
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23739885
Bar, misschien kun je proberen zijn zuigreflex te stimuleren? Wrijf met je wijsvinger van zijn oortje over de want naar de mondhoek (beetje druk geven), maak die beweging (in 1 richting) een paar keer. Ook kun je een beetje de muis van zijn handje masseren. Er zitten daar zenuwen die het zuigreflex prikkelen. Baat het niet dan schaadt het niet
... ♥ ik mis je ♥
pi_23741472
Bar, je kunt ook veel tips vinden in het forumarchief van Ouders Online, met het zoekwoord 'flesweigeraar'.
Soms kan de vorm vd fles/speen ook helpen. Het nieuwste model dat door sommige lactatiekundigen wordt aangeraden te proberen is de Adiri Breast bottle:
.
Te koop in Almere (misschien ook via internet) voor 17,50 euro.
  vrijdag 3 december 2004 @ 19:42:56 #69
3011 E.T.
pi_23744723
Zo schattig net.. Ik sta onder de douche met Saskia en als we bijna klaar zijn wordt ze een beetje moe en hangt een beetje in m'n armen. Vindt ineens mama's tepel en besluit maar lekker ff aan de borst te hangen
Aangezien ze 's morgens nog steeds borstvoeding krijgt zullen er vast nog wel een paar druppels uitgekomen zijn ook
Ze vond 't alleen niet zo'n goed plan dat ze met papa mee moest om af te drogen
  vrijdag 3 december 2004 @ 19:46:55 #70
3011 E.T.
pi_23744819
Mar, er zijn honderden tips (kijk ook eens op het borstvoedingsforum, poemojn heeft de link hierboven ergens gegeven en zoek dan op flesweigeren)
De voornaamste tip is denk ik: bij elke voeding steeds weer proberen met een klein beetje in een flesje. Hier heeft 't een week of 3 geduurd voordat Saskia eindelijk niet meer die fles wegsloeg.
En probeer ook eens een andere speen, sommige babies willen wel met bijv. een dental-speen, anderen weer met een 1-2-3 speen en sommigen gewoon een Avent 1 speen.
Het is lastig maar komt meestal wel gewoon goed.
(kleine scheutjes met een tuitbeker is bij sommigen ook nog de oplossing)

succes!
pi_23745013
Borstvoedingsforum kan natuurlijk ook, ja.. De link nog een keer: http://www.network54.com/Forum/89719.
Dit is de link van het Ouders-Online forum: http://www.ouders.nl/TMMforum/FRindex.html.

Voordeel van die Adiri-fles is dat er ook melk uit komt als je er in knijpt, de baby hoeft dus niet direct te zuigen. Misschien krijgt hij dan eerder door dat er melk in zit?
Je kunt ook oefenen met een gewone beker. Schuin houden en dan als een poesje de melk laten oplikken. Nadeel is wel dat er dan zo'n 10-15% verloren gaat (kan ook meer zijn als Thijs erg onhandig is ).
Succes!
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:03:46 #72
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23745211
Trakteer ik mezelf voor het eerst in tijden op een patatje speciaal en een frikandel speciaal, vergeet ik dat daar uien in zitten
Wat denken jullie, is het beter de bv van (v.a. 4 uur later) maar weg te gooien?
... ♥ ik mis je ♥
pi_23745350
Nee hoor, waarom zou je geen uien mogen
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:09:45 #74
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_23745359
Nee hoor!
Of heeft Danyel al een keer heftig gereageerd op jouw eten van uien?
Als dat zo is kun je het beter weggooien, je zit niet zo heel krap in je voorraad, begreep ik .
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_23745385
Bedoel je dit?
quote:
Bakerpraatjes

Vele moeders beperken hun dieet onnodig omdat hun verteld is dat bijv. prei en borstvoeding niet samengaan. Alhoewel vele culturen in de wereld aan moeders bepaalde voedingsmiddelen afraden, varieert dit per streek. In China worden koude vloeistoffen afgeraden, in Spanje varkensvlees, chili en tomaten, in Afrika uien, in Australië kool, chocolade, sterk gekruid, erwten en uien.

De theorie dat gasvormig voedsel ook bij de baby gasvorming veroorzaakt wordt wetenschappelijk gezien niet onderbouwd.

In principe hoeft een moeder, als haar baby geen klachten heeft, geen voedingsmiddelen te laten staan. De meeste moeders kunnen alles eten in normale hoeveelheden inclusief chocolade en scherpe kruiden en specerijen zonder merkbaar effect op hun baby. Menella (1991) ontdekte dat baby’s meer belangstelling toonden voor de moederborst en meer gingen drinken als hun moeder knoflookcapsules ingenomen had. Ze werden absoluut niet onrustig en kregen ook geen darmkrampjes.

Bron.

Of heb je gemerkt dat Danyel er dan last van krijgt?
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:18:32 #76
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23745617
Poemojn & Leah , ik weet niet hoe Danyel hierop zou reageren, ik heb me al die tijd braaf aan ALLE regels/bakerpraatjes gehouden. Geen uien, knoflook, prei, kool, kruiden, etc. etc.
Misschien een goed moment om het gewoon eens uit te proberen?

Voor de voorraad is het inderdaad niet nodig, de ziekenhuisvrieskist is inmiddels bijna vol

Lieve Poemojn, voor jou nog een extra vraagje, nu je je toch zo verdiept hebt in dat spenenverhaal : Danyel wil geen speen (de standaardspeentjes). Maar hij vindt het wel heerlijk om op pappa's pink te zuigen. Mijn pink soms ook wel, maar die vind-ie duidelijk minder fijn dan die van Jeroen. Zijn er misschien ook alternatief gevormde spenen die ik bij Danyel zou kunnen proberen?
... ♥ ik mis je ♥
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:23:06 #77
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_23745727
Ik heb begrepen dat je alles wat je in de zwangerschap at, ook tijdens de bv zonder problemen kunt eten.

Ik at alles, tot scherp indisch aan toe, Freek heeft nooit een darmkramp gehad...
Zal bij nr 2 wel genadeloos afgestraft worden, deze theorie .
pi_23745807
Ja.
Met standaardspenen bedoel je zeker de dentalspenen, met een platte kant? Kinderen die die niet pakken willen soms wel een kersvormige speen. Ziekenhuizen gebruiken ook wel een flessenspeen met een doekje erin, die heeft zelfs Myrthe een keer geaccepteerd tijdens dat weekendje ziekenhuis. Ook kun je een speciale speen van Nuby voor bv-kindjes proberen:

Te koop bij Het Rietje (Voeding & Verzorging / Nuby) voor 5,54 euro.
Ik heb er geen ervaring mee want Myrthe gebruikt geen speen, maar hij schijnt op zich wel goed te zijn
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:28:42 #79
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23745872
Kijk, jij bent spenenderwijs goed bezig Poemojn !!
Dat met de flessenspeen en doekje ken ik, maar je ontkomt er niet aan dat ze dan toch best veel lucht naar binnen krijgen, met als resultaat de gevreesde krampjes.
Zij die u dankbaar zijn groeten u !
... ♥ ik mis je ♥
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:30:46 #80
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23745918
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 20:23 schreef Leah het volgende:
Ik heb begrepen dat je alles wat je in de zwangerschap at, ook tijdens de bv zonder problemen kunt eten.

Ik at alles, tot scherp indisch aan toe, Freek heeft nooit een darmkramp gehad...
Zal bij nr 2 wel genadeloos afgestraft worden, deze theorie .

Ik heb inmiddels ontdekt dat LUCHT een grotere boosdoener is voor krampjes dan wat je eet.... Als Danyel veel huilt, hapt hij veel lucht. Als het boeren niet lukt, krijgt hij "even" later krampjes, laat vreselijk veel windjes en voelt zich dan duidelijk opgelucht.
... ♥ ik mis je ♥
pi_23747682
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 20:26 schreef poemojn het volgende:
Ja.
Met standaardspenen bedoel je zeker de dentalspenen, met een platte kant? Kinderen die die niet pakken willen soms wel een kersvormige speen. Ziekenhuizen gebruiken ook wel een flessenspeen met een doekje erin, die heeft zelfs Myrthe een keer geaccepteerd tijdens dat weekendje ziekenhuis. Ook kun je een speciale speen van Nuby voor bv-kindjes proberen:
[afbeelding]
Te koop bij Het Rietje (Voeding & Verzorging / Nuby) voor 5,54 euro.
Ik heb er geen ervaring mee want Myrthe gebruikt geen speen, maar hij schijnt op zich wel goed te zijn

die heb jayden dus ook een tijdje gehad, inmiddels lukt het ook zonder foppie. Maar je ken de foppies ook kopen bij etos en kruidvat. Let wel op dat je de juiste koopt, die van 6mnd+ lijkt veel op die van 0mnd + en hangen helaas in hetzelfde schap.
pi_23802098
Knorretje, hoe gaat het er nu mee?
Heb je nog bruikbare tips gekregen?
pi_23821138
Bar, is het nog gelukt Thijs uit de fles te laten drinken?

Een serie tips op Ouders Online forum:
quote:
Bron
Deze lijst met tips is afkomstig van Ellen van Kooij, ook cantactpersoon van de VBN) en ik heb hem hier al vaker gepost. Kijk maar of er tips tussen zitten waar jij wat mee kunt.

Probeer alleen datgene uit waar je zelf iets in ziet!

Oefen met vers afgekolfde BV. Moedermelk uit de vriezer kan vreemd smaken. En soms uit de koelkast ook al. Je kan dus een half uurtje voor je hem verwacht zo'n 20 ml afkolven en daarmee oefenen.

Bij alles wat je probeert, moet je het een paar dagen volhouden. Een nieuw tijdstip, nieuwe speen, ander persoon.

* Probeer regelmatig een flesje te geven; elke of om de dag. Al is het maar 20 cc.
* Als hij honger heeft, als hij 1 borst gedronken heeft - dus tussendoor, als hij geen honger heeft.... het juiste moment is iets dat je moet uitproberen. Half slapend?
* Afgekolfde BV koud geven of juist iets warmer
* Andere fles en/of speen proberen. Of een (zachte) tuit.
Mijn middelste dochter leerde het uiteindelijk met de dodie 3 standen speen (>4 mnd). Deze is heel lang waardoor hij net zo diep in de mond kwam als de tepel en een pink.
Ook heb ik wel eens gehoord van een baby die wel uit een bruine, rubberen speen wilde drinken.
* Soms lukt het wel opeens als een ander de fles geeft: papa, oma, buurvrouw of die onbekende leidster op de crèche. En dan mag mama ook niet in de buurt zijn.
* Andere houding: in BV-houding of juist niet?
In wipstoeltje, geen oogcontact, lopend/wiegend, liggend op bed, voor de TV, in een draagzak of –doek.
* Aluminiumfolie om de fles wikkelen. Dat leidt de aandacht af en is leuk om mee te spelen. Of speeltjes of ballonnen.
* Niet dwingen: laat hem lekker een beetje op de speen kauwen. Als hij dan 'per ongeluk' een druppel melk proeft en hij wil meer, dan moet hij de tijd krijgen om iets te proberen.
* de speen in de BV dopen en/of voorverwarmen; liefst in mama's BH
* het kinnetje op en neer bewegen om zo het drinken te stimuleren
* beetje in de speen knijpen om de melkstroom te bevorderen.
* eerst even op je pink laten zuigen, de fles ernaast steken en dan je pink weghalen.
* kinnetje ondersteunen met je hand en dan met duim en wijsvinger de wangen ritmisch ietsje samendrukken.

Meer verhalen lezen:
http://www.borstvoeding.com/ervaringen/fles.html
http://www.vbn.borstvoeding.nl/ervaringen.html

Maar als het drinken uit de fles nog niet lukt, zijn er andere mogelijkheden:
• geven met een lepeltje (evt. iets dikker maken)
• met een spuitje (vingervoeden)
• uit een bekertje laten drinken (cupfeeding)

En voor als je BV blijft geven, maar ook werkt:
- baby meenemen naar je werk
- tussen werk en kind reizen zodat je live kan voeden
- kind op het werk laten brengen door de oppas
- langer verlof opnemen of ziektewet; overleg met de bedrijfsarts!
- ouderschapsverlof
- onbetaald verlof

Suc6 ermee.
Teddy Contactpersoon VBN
  dinsdag 7 december 2004 @ 15:34:03 #84
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_23821344
Heb je ookal een platte speen geprobeerd Bar?
pi_23823325
Nou van het weekend (zondag) is het me even gelukt, Thijs dronk zowaar 2x 20cl uit een flesje (avent speen nr 3) hij zat zowaar niet bij me op schoot, maar zat voor me in zijn wipstoeltje.

Alle andere keren lukte het me weer niet helaas, maar ik wil Thijs al helemaal niet dwingen.

iig heel erg bedankt voor de tips ik zal er nog veel van proberen.

een platte speen heb ik ook liggen Dutchie, maar nog niet geprobeerd, kan ik ook wel es doen.
  Admin woensdag 8 december 2004 @ 08:56:28 #86
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_23827081
quote:
Op maandag 6 december 2004 17:17 schreef poemojn het volgende:
Knorretje, hoe gaat het er nu mee?
Heb je nog bruikbare tips gekregen?
niet echt, iedereen maakt het verband op met zijn nek en dat dat dus de oorzaak blijft van het vele drinken. Kon proberen andere houdingen aan te nemen, maar ik vrees dat ik de afgelopen maanden alle houdingen al gehad heb.

We blijven dus voorlopig nog op 11 voedingen en vestig mijn hoop als hij echt straks de rest erbij krijgt. dan heb hij 4 tussendoortjes dan zal er vast wel een voeding wegvallen, misschien wel 2
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_23842785
Thijs heeft zowaar 2x60 ml borstvoeding uit de fles gedronken...

ik heb nu een platte speen en een difrax fles en hij dronk zonder problemen
nu steeds wat meer in het flesje doen en dan maar hopen dat hij het blijft volhouden
  woensdag 8 december 2004 @ 22:27:57 #88
3011 E.T.
pi_23842991
goed zo Thijs!!!

Knor, wat balen Ik hoop dat 't snel beter voor je wordt!
pi_23843447
Gefeliciteerd Bar!

Wat vervelend, Knorretje/Danny
Helpt de osteopaat (of waar je naar toe gaat voor z;n nek) wel?
pi_23849042
quote:
Op woensdag 8 december 2004 22:42 schreef poemojn het volgende:
Gefeliciteerd Bar!

Wat vervelend, Knorretje/Danny
Helpt de osteopaat (of waar je naar toe gaat voor z;n nek) wel?
Ow zeker wel, zijn gil/krijs/huilgedrag is een stuk minder (lees: veel minder doordringend). Hij huilt nog wel, maar dit is dragelijk huilen en niet meer de hele dag door. Als hij nu gaat huilen weet je dat het ook weer stopt. Idem zijn slaapgedrag. Hij kan inmiddels in slaap vallen zonder zijn kussen en kan dat ook waar anderen bij zijn in bv een vreemde omgeving of een drukke omgeving. We masseren nog wel door en houden veel rekening met hoe we hem pakken/vasthouden en in de box heb hij nog een kussen maar hij iz al een compleet ander mannetje aan het worden. (is maar goed ook, want als hi begint te krijsen zegt zelfs alicia inmiddels met een diepe zucht: 'nee, niet huilen jochie' )

Nee hier komt het helemaal goed hoor, we zijn zelfs begonnen hem op de buik neer te leggen zodat hij kan oefenen om zijn hoofd hoog te houden en dat lukt hem inmiddels een paar seconden zonder hulp. Met kussenhulp denk ik alwel 10 minuten! Nu alleen zijn voeding en we kunnen verder genieten.
pi_23849363
Dat klinkt goed, fijn dat er verbetering is.
Hopelijk zie je dat dan binnenkort ook terug bij zijn voedingen.
pi_23849826
quote:
Op donderdag 9 december 2004 09:17 schreef Knorretje het volgende:

[..]
als hij begint te krijsen zegt zelfs alicia inmiddels met een diepe zucht: 'nee, niet huilen jochie' )
Hehehe, wat is ze goed opgevoed als jongste hier gaat huilen zucht de oudste ook, maar die zegt dan 'hou nou toch eens OP met dat gedrein want daar word ik zo MOE van, jankerd'. en dat zeggen wij dus nooit.
pi_23866059
Ik had gisteren een vlek in mijn (nieuwe) t-shirt... rechterborst had gelekt. Ik helemaal blij, ze doen 't !! stom he
pi_23910592
ik kolf momenteel erg onregelmatig eigenlijk wanneer het mij goed uitkomt en dat dat gaat steeds beter ik heb al een aardig vooraadje voor mijn pa liggen, maar aangezien ik nog steeds niet goed weet hoeveel mijn kleine kereltje binnenkrijgt zit ik met het volgende.

Aangezien je ontdooide melk niet 2 keer kan verwarmen is het denk ik onhandig voor mijn pa als Thijs zich meld voor een voeding en pa dus een flesje vol heeft en er dan achter komt dat Thijs al na 40 cl ermee stopt.. zodat pa dus de rest weg kan gooien, en dat is toch wel erg zonde van de rest van de melk.
kun je dan de melk gemakkelijk invriezen in ijsklontzakjes ofzo zodat pa gedeeltes kan ontdooien?
of hebben jullie andere tips.
  zondag 12 december 2004 @ 14:10:06 #95
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23918748
quote:
Op zondag 12 december 2004 00:26 schreef Bar_en_Mar het volgende:
........... ik heb al een aardig vooraadje voor mijn pa liggen ..........
Voor je pa??

Zonder gein. Ja, die diepvrieszakjes voor ijsblokjes kun je daarvoor gebruiken. Al zeggen sommigen dat de melk dan naar plastic gaat smaken. Heb er zelf eigenlijk geen ervaring mee. En anders gewoon kleinere hoeveelheden in de flesjes doen, maar dan heb je er wel meer nodig natuurlijk.
... ♥ ik mis je ♥
  Jubileum moderator zondag 12 december 2004 @ 18:23:20 #96
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_23924205
quote:
Op donderdag 9 december 2004 22:38 schreef Ladybos het volgende:
Ik had gisteren een vlek in mijn (nieuwe) t-shirt... rechterborst had gelekt. Ik helemaal blij, ze doen 't !! stom he
Nee joh niet stom, juist enorm herkenbaar
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_23931445
quote:
Op zondag 12 december 2004 00:26 schreef Bar_en_Mar het volgende:
kun je dan de melk gemakkelijk invriezen in ijsklontzakjes ofzo zodat pa gedeeltes kan ontdooien?
of hebben jullie andere tips.
van ijsklontjeszakjes en trouwens ook die invrieszakjes van Avent gaat mijn melk naar plastic smaken. Ik vroor het in in een ijsklontjesbakje en dan deed ik de klontjes in een diepvrieszakje of bakje met de datum erop. Overigens pasten de klontjes uit ons eerste bakje niet door de hals van normale flessen (alleen avent), en kreeg ik niet 100 ml aan klontjes in een 125 ml flesje gefrot (dus in een groter flesje). Ik vond het erg handig werken, ik gaf dan wel hele voedingen mee naar de creche maar 1 kolfbeurt leverde precies niet 1 voeding dus daar kon ik dan een of twee klontjes bij kieperen (die ik dan op een onbewaakt ogenblik weer moest aanvullen).
pi_23956540
Ik ben helemaal aan het op gang komen met borstvoeding, ik heb de stuwing nu achter de rug en nu beginnen de borstkloven ... (tja, je moet toch alles gehad hebben he).
In het ziekenhuis zeiden ze trouwens dat ik geen goede tepels had ofzo (lekkere opmerking als je net bevallen bent), en dat ik zeker teweten tepelhoedjes moest gebruiken. Nou, ik heb nu een week borstvoeding gegeven zonder tepelhoedjes dus ze lijken me niet nodig ...
De kraamverzorgster heeft me trouwens écht door de week heen geholpen ook met het borstvoeding geven. Zonder haar had ik het volgens mij opgegeven en was flesvoeding gaan geven...best erg eigenlijk. Vandaag is ze voor het laatst geweest maar ik ben er echt klaar voor om het alleen te gaan doen, ben goed voorbereid.

Mijn verloskundige wil trouwens niet dat ik ook maar iets op mijn borsten smeer, behalve de melk zelf. Van de kraamverzorgster heb ik (omdat ik er naar vroeg) PureLan gekregen (kennen jullie het?), ze zei dat de meeste verloskundigen dat juist geweldig vinden en erbij zweren. Alleen de mijne is een uitzondering. Herkenbaar?
Ik denk dat ik die zalf wel ga gebruiken overigens, ik ben m'n eigen baas lijkt me...
  maandag 13 december 2004 @ 23:53:18 #99
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_23956793
Fijn zeg, Suzanna, dat het al zo goed gaat!
Bij tepelkloven is moedermelk inderdaad wel goed. Ik gebruikte daarnaast Bepanthen-zalf. Dat hielp echt heel goed. PureLan heb ik wel van gehoord, maar nooit gebruikt, dus daar kan ik niets over zeggen.
Als het goed is worden de tepelkloven dan snel minder.
Met tepelkloven hoeft het voeden trouwens niet altijd pijnlijk te zijn. Als dat wel zo is, zou je kunnen proberen anders aan te leggen.
pi_23962208
quote:
Op maandag 13 december 2004 23:42 schreef Suzanna het volgende:
Ik ben helemaal aan het op gang komen met borstvoeding, ik heb de stuwing nu achter de rug en nu beginnen de borstkloven

[..]
Mijn verloskundige wil trouwens niet dat ik ook maar iets op mijn borsten smeer, behalve de melk zelf. Van de kraamverzorgster heb ik (omdat ik er naar vroeg) PureLan gekregen (kennen jullie het?), ze zei dat de meeste verloskundigen dat juist geweldig vinden en erbij zweren. Alleen de mijne is een uitzondering. Herkenbaar?
Ik denk dat ik die zalf wel ga gebruiken overigens, ik ben m'n eigen baas lijkt me...
Ben je er ook al achter waarom je kloven krijgt? Het komt nl. ook voor bij verkeerd aanleggen (neemt beeb ook een groot deel tepelhof in de mond?). Purelan en ook Bepanthen zijn verder erg fijn, mits je het dun smeert. Op die manier krijg je geen korsten op de kloven en heelt het sneller. Als het echt erg (te) pijnlijk is, zou je nog kunnen overwegen een dag alles te kolven. Bij mij (ik heb erge kloven gehad door spruw) heelde het dan weer zo ver dat voeden weer min of meer dragelijk werd.
Sterkte ermee, en blijf er niet te lang mee rondlopen als het niet snel beter wordt. Kloven zijn heel erg naar, en voeden zonder kloven moet toch mogelijk zijn lijkt me
pi_23962777
Bij kloven helpt het ook om ze veel te laten luchten, dus niet altijd direct weer aankleden. En ik weet niet of je zoogcompressen gebruikt, maar die moet je wel veel vervangen anders worden je tepels er week van, ook niet echt bevorderlijk voor genezing van de kloven.
Purelan wordt wel veel aangeraden door lactatiekundigen, net als Lansinoh. Is gemaakt van zuiver wolvet en schijnt daardoor beter te zijn dan Bepanthen, waar ook andere stoffen in zitten.
Sterkte!

/edit
Stel dat de baby bloed binnen krijgt omdat je diepe kloven hebt, dan geeft dat voor de baby niets, hij/zij wordt hooguit misselijk maar het is niet ongezond ofzo. Ik hoop niet dat je dat overkomt maar het is wel mogelijk dus ik wilde t meteen ff doorgeven.
pi_23962964
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 11:08 schreef poemojn het volgende:
Purelan wordt wel veel aangeraden door lactatiekundigen, net als Lansinoh. Is gemaakt van zuiver wolvet en schijnt daardoor beter te zijn dan Bepanthen, waar ook andere stoffen in zitten.
Volgens mij heelt Bepanthen beter (is althans mijn ervaring) maar dat kan je er voor de voeding beter afwassen. Hoewel ze zelf op de verpakking claimen dat dat niet hoeft, maar daar geloof ik geen barst van. Purelan en lansinoh zijn dubbel gezuiverd puur wolvet, de kans dat je baby daar allergisch voor is is naar het schijnt nihil. Dus dat kan je lekker laten zitten, en dat scheelt weer een kleine marteling voor je zere tepels.

Wat was er volgens die verpleegkundigen mis met je tepels dan? Lekker trouwens dat ze dat tegen je zeggen, in plaats van dat ze je tips geven hoe je met jouw tepels om zou moeten gaan. Gelukkig drinkt een baby aan de borst, niet perse aan de tepel. Een vriendin van me heeft ingetrokken tepels, maar dat gaat toch goed!
pi_24022497
ik mag wat dat betreft echt niet klagen nergens last van gehad geen stuwing en of kloven, en ik moet ook bekennen dat ik me ook nergens aan houd of met iets smeer, ik laat Thijs drinken daarna verschoon ik hem, dan gelijk mijn bh weer terug, dan andere borst is hij klaar bv weer goed niets laten drogen.
Als ik ga douchen dan spoel ik ze gewoon af met warm water en met de massage straal erover en klaar is kees. (wel loop ik na het douchen altijd heel lang zonder bh in huis gewoon zonder bh in ochtendjas, ik douch altijd in de avond)

Nu ben ik al een paar dagen niet lekker en heb ik last van de griep heeft dit nu ook conceqenties voor de borstvoeding, want ik merk aan Thijs dat hij vaker terug komt en ineens had ik hem snachts weer, en tussen 5 en 7 blijft hij weer terug komen.

zo heb ik eerst een overvloed aan melk door dat ik aan het afkolven ben geslagen en nu lijkt het weer giga minder te zijn, want als ik nu afkolf mag ik blij zijn als ik de 40cl haal
pi_24035918
weer een vraag van deze kant

in de vriezer heb ik staan 2x125cl
1x180cl
1x160cl
en in de koelkast staat nu 50 cl ( ben vandaag nog druk met afkolven)
Thijs word morgen tegen 15.00 uur naar mijn pa gebracht (dan krijgt hij gelijk een voeding, weet alleen nog niet ofdat ik die hem nog geef of dat pa het al doet)
dan krijgt hij een voeding tegen 18.00 uur (maar doordat ik een paar dagen niet zo lekker ben geweest was Thijs tussen 17.00 uur en 19.00 uur nogal veel bij me geweest qua borst (ik denk gewoon de zuigbehoefte intiemiteit)
dan nog een voeding tegen 21.00 uur (kan ook iets eerder)
Bij mij slaapt hij nu eigenlijk door tot een uur of 00.30 uur/01.00uur dan weer een voeding en dan weer tegen een uurtje of 5/6, en daarna zijn wij er alweer om hem op te halen, op de één of andere mannier ben ik nogal bang dat ik helemaal niet toe ga komen en dat pa behoorlijk in de rats kom te zitten en dan zit ik ook met het volgende doordat ik voet op behoefte ik leg hem aan als hij bv de hik heeft getroost wilt worden enz enz.....

als ik dus nu zo uit zit te rekenen snel en van 150cl uit zou gaan zou ik voor minimaal 5 voedingen x150 cl = 750 cl moeten hebben en ik zit nu nog maar op de 640 cl..... maar dan moet ik de rest van de dag nog ( ik kolf nu maar gewoon om de 2 uur)

wat als ik het nu niet haal... ik kan niet zomaar ineens om poeder vliegen voor flesvoeding lijkt mij...
pi_24065660
Bar, ik zou proberen zelf zo veel mogelijk te drinken (dat helpt de productie bij mij altijd wel goed heb ik het idee) en verder niet te veel te stressen (want dan lukt het kolven niet zo goed )
Mocht het niet lukken om 5 x 150ml te kolven, dan kun je denk ik het beste die voeding van 15 uur het beste wel zelf geven (misschien is dat eigenlijk sowieso wel een goed idee, zodat je als je wel 5 x 150 hebt, je vader een reserveflesje heeft...).

Verder zou je je vader kunnen instrueren zich proberen een beetje aan de richttijden te houden en het liefst niet bijv. een uur eerder al een flesje geven (Lucas laat zich altijd prima afleiden door een pink in z'n mond) om te voorkomen dat hij tekort komt.
Succes voor jou en je vader, het komt vast wel goed
  zaterdag 18 december 2004 @ 22:34:09 #106
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_24068770
Judith wil niet meer aan de borst drinken. Ze dronk nog 's ochtends aan de borst, maar de laatste twee dagen weigerde ze dat. Ik weet eigenlijk niet of ik dat nou jammer vind of niet. Aan de ene kant gaat het nogal plotseling en ik vond het wel makkelijk om de eerste voeding in bed te geven, aan de andere kant, zat ik al tijden te twijfelen of ik nog door zou gaan en ben ik toch blij dat zij de beslissing heeft genomen.
pi_24070518
Grijs je hebt het wel heel lang volgehouden en meer dan 1 jaar is toch helemaal perfect. Als het bij mij door was gegaan voor 1 jaar had ik daar ook voor getekend. Maar helaas door de zwangerschap liep het erg hard terug. Achteraf kijkend, is het toch wel behoorlijk energie vretend hoor. Dat zul je zelf ook wel snel merken.
pi_24164206
Even een vraagje over borstkolven - hebben jullie hier ervaring mee en werkt een Avent handborstkolf goed? Ik zit er namelijk over te denken om er één aan te schaffen maar het is zoveel geld, en ik wil het niet voor niets uitgeven!

anneja: De verpleegkundige zei eigenlijk niet veel verder, behalve dat mijn tepels niet goed waren en dat ik tepelhoedjes moest gebruiken. Daarnaast kneep ze ONTZETTEND hard in mijn tepel, waarschijnlijk om melk uit m'n borst te krijgen, dat lukte ook, maar dat lijkt me niet de manier! Ik heb van mijn kraamverzorgster geleerd hoe je met de hand kunt kolven, maar bij mij is dat erg pijnlijk.

Ik heb trouwens nu al een tijdje steken in mijn rechterborst, er zitten ook weer 'harde' gedeeltes in soms. Ik hoop niet dat dat een beginnende borstontsteking kan gaan veroorzaken? Noa drinkt volgens mij genoeg...
  donderdag 23 december 2004 @ 19:50:44 #109
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_24164881
Ik had een avent handkolf en ik vond het een prima ding gaat snel en makkelijk
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  donderdag 23 december 2004 @ 20:11:56 #110
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_24165227
Suzanna, ik heb ook een handkolf van Avent en die gebruikt toen Stella nog in het ziekenhuis lag. Ik vond 'm ook goed werken.
  donderdag 23 december 2004 @ 20:38:31 #111
3011 E.T.
pi_24165773
Ook hier positief over de Avent kolf (ging net zo snel als een dubbele electrische en met de avent was de opbrengst beter)

Heb je al eens geprobeerd te voeden zonder tepelhoedje? Als ik zo lees, weet die verpleegkundige niet waar ze het over had en lult dus gewoon een slag in de ruimte. Het zou zonde zijn als de bv de soep in loopt door zo'n muts. Als ik jou was zou ik gewoon eens zonder proberen te voeden. Kijk of ze goed hapt en of dat gaat. Als 't niet gaat kun je altijd het tepelhoedje nog pakken.

Die harde plekken zou ik zeker wel mee uitkijken!!! Probeer Noa je borsten goed leeg te laten drinken (wat bemoeilijkt wordt door tepelhoedje ) of anders goed leegkolven. Verder de warme douche erop zetten en masseren richting tepel! Die harde plekken kunnen anders verder indikken (is meestal ingedikte melk omdat de melk te lang in de melkkanaaltjes zit omdat 't niet goed is leeggedronken) en dat kan gaan ontsteken.

Succes!

Grijs, je hebt 't geweldig gedaan! Judith mag wel blij zijn!
pi_24167526
Ik gebruik geen tepelhoedje, E.T. ... ik had zoiets van: ik ga zoiets niet gebruiken zolang het niet ECHT nodig is. En het blijkt ook niet nodig te zijn (hoewel het nu wel erg pijnlijk voeden is met borstkloven).

Die harde plekken zijn ineens sinds vanmiddag er. Het begon ineens te steken in mijn borst en het doet nu nog meer pijn dan met de stuwing. Ik ga anders morgen wel aan de dokter vragen óf het borstontsteking is, dan ben ik er in ieder geval snel bij áls het zo is...want het is erg pijnlijk (ik kan Noa bijna niet vasthouden omdat het zo pijnlijk is), en nu net pas eigenlijk.

Ik ga morgen denk ik een kolf van Avent kopen, dan kan ik 's avonds nog wat extra afkolven (klopt het dat je dat dan eigenlijk elke dag het beste kunt doen?) en kan ik een voorraadje opbouwen.
Zijn ijsblokzakjes handig of eigenlijk niet echt? Ik heb ze alvast gekocht, just in case.
pi_24167859
Suzanna, ik heb hier ook de avent kolf en ik vind het een prima kolf, ik heb ipv zakjes heb ik de ijsklontbakjes gebruikt doordat ik hier hoorde dat in zakjes je melk naarplastic zou gaan smaken.

en ik kolf niet elke dag doordat ik toch gewoon thuis ben
  donderdag 23 december 2004 @ 22:09:16 #114
3011 E.T.
pi_24167976
Suzanna, probeer in elk geval vanavond ofzo die plekken onder een warme douche te masseren. Je weet dat je paracetamol mag slikken als je te veel pijn hebt he? Een bezoekje huisarts kan idd geen kwaad. (met kloven ben je gevoeliger voor borstontsteking; er komt 'vervuiling' je lichaam in)

Ik heb ijsblokzakjes gebruikt en ijsblokbakjes. De bakjes vond ik handiger (klontjes uit de zakjes halen vond ik niet zo geweldig). Als ik 't bakje gevuld had, deed ik er een zakje omheen met een sticker met datum en als de blokjes bevroren waren wipte ik ze zo in 't zakje. (ik gebruikte van die flexibele vormen)

Als je elke dag rond dezelfde tijd kolft gaan je borsten dat zien als een voeding. Je kan 't dus in principe het beste elke dag rond dezelfde tijd doen voor een voorraadje. (als je een dag overslaat voel je dan dat je stuwing hebt)
pi_24168167
Suzanna, mbt de harde plekken- zorg dat die zsm weg zijn, het is nu nog geen borstontsteking maar dat wordt het anders wel (zodra je koorts krijgt moet je naar de dokter).
Tips die bij mij hielpen:
* voor het voeden warm douchen of borst opwarmen met compres (bijvoorbeeld wegwerpluier vol laten lopen met warm water, en die op je borst leggen)
* baby laten drinken met kin richting harde plek. Bij mij zaten plekken altijd aan de bovenkant, dus dan legde ik beeb op tafel of commode en ging er dan zelf bovenhangen. Heeeel comfortabel.
* zo mogelijk voorzichting van borst naar tepel meewrijven/masseren
* plek nog niet weg? Dan weer onder de douche, met de kolf (maar die heb je nog niet). Borst voorzichtig masseren, weer richting tepel (dit was soms te pijnlijk).

En wat rot dat je nog steeds kloven hebt, ik zou me toch af gaan vragen of er misschien niet toch iets verkeerd gaat met aanleggen. Misschien dat je er een keer een lactatiekundige naar kan laten kijken, soms kan dat via het CB.

Ik kolfde altijd met twee Avent isissen, dat vond ik prettiger dan dubbel electrisch (ik werd gestoord van het geluid van electrisch). Wel beviel het 'oude' model Avent (losse body en flesse-adapter) me beter dan het 'nieuwe' (body en adapter uit 1 stuk). Maar de nieuwe gaat waarschijnlijk wel langer mee (heb nu drie kolven, en van twee daarvan al twee keer een nieuw adapterstukje gekregen. De service van Avent is wat dat betreft wel erg goed, ze sturen je vervangingsonderdelen kosteloos op). Bij de weg, als je in Groningen woont mag je ze zo hebben.

Ik vroor melk in in een ijsklontbakje en deed ze daarna over in een zakje, ijsklontzakjes heb ik nooit geprobeerd, de invrieszakjes van Avent vond ik kut (melk ging plasticachtig smaken en zakjes gingen soms stuk bij ontdooien-al mijn kostbare melk door de koelkast). Maar hoe je je melk het liefst bewaart is erg afhankelijk van wat je zelf prettig vindt, en hoe je het wil gebruiken (hele voedingen of niet en kolf je die dan in een keer of juist niet, et cetera).

Ik heb ook in wanhoop vriend wel eens laten proberen een plek weg te laten drinken, maar dat werd geen succes.
pi_24168667
Bedankt voor jullie tips...ik ga vanavond gelijk onder de douche masseren vóór de voeding.
Nog een vraagje...het is nu alleen m'n rechterborst, maar daar heeft Noa om 21:00 aan gedronken, moet ik dan nu toch de linker aanbieden (lijkt me wel, maar dan duurt het erg lang voordat de rechterborst leeg wordt gedronken (en waarschijnlijk wordt hij dan ook niet leeggedronken...)...

Is het verstandig om Noa méér te stimuleren om te drinken of gewoon te wachten tot ze zelf komt voor drinken? Anders gaat m'n borst misschien juist nog meer melk aanmaken?

Wat betreft die kloven...ik denk dat ik inderdaad soms verkeerd aanleg, en dat komt omdat ik teruggetrokken tepels heb en een hele 'slappe' borst waardoor het moeilijk is om aan te leggen soms.
pi_24168723
ik laat Thijs altijd aan beide borsten drinken Suzanna, dus ik zou niet 1 2 3 weten wat nu het beste voor je is
  donderdag 23 december 2004 @ 23:34:42 #118
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_24170128
Suzanna, het is het beste om eerst die borst aan te bieden waar je pijn aan of harde plekken in hebt en evt. de andere borst. Het is echt verstandig om de borst goed leeg te laten drinken en/of te kolven.
pi_24177926
quote:
Op donderdag 23 december 2004 22:35 schreef Suzanna het volgende:
Bedankt voor jullie tips...ik ga vanavond gelijk onder de douche masseren vóór de voeding.
Nog een vraagje...het is nu alleen m'n rechterborst, maar daar heeft Noa om 21:00 aan gedronken, moet ik dan nu toch de linker aanbieden (lijkt me wel, maar dan duurt het erg lang voordat de rechterborst leeg wordt gedronken (en waarschijnlijk wordt hij dan ook niet leeggedronken...)...
Ja, dat is het kloterige van een borst met harde plekken hebben- je eerste prioriteit ligt bij het kwijtraken van die plekken, maar als je je andere borst dan te weinig aanbiedt heb je daar ook weer grotere kans op verstopping van kanalen (dat is zo'n harde plek in wezen- een melkklier die verstopt zit). Als je inmiddels die kolf hebt gekocht zou ik je rechterborst (met de plekken) steeds aanbieden, want beeb krijgt de plekken beter weg dan kolf. En dan links kolven. Daarmee stimuleer je op termijn ook de produktie, maar dat is een minder groot & minder accuut probleem dan die harde plekken. En aangezien je toch al van plan was een vast kolfmoment in te voeren voor de aanleg van een voorraadje is het misschien helemaal niet zo erg ook .

Wat betreft je ingetrokken tepels helpt het misschien ook om even de kolf erop te zetten voor de voeding, zodat ze al een beetje naar buiten gezogen zijn (als dat bij jou zo werkt). Regelmatig kolven (en voeden zelf trouwens ook) zou sowieso moeten helpen te zorgen dat je tepels minder ingetrokken worden.
Voeden met ingetrokken tepels is prima te doen, maar het vereist wel wat extra aandacht. Als je problemen blijft houden zou ik toch echt om raad vragen bij een lactatiekundige, dat kost misschien wat maar de kans dat je dan verder zonder pijn kan voeden wordt er een stuk groter door (en je hebt meteen een goeie extra motivatie om door te gaan met borstvoederen tot je er bij neervalt- je zal de kosten van het consult er toch uit moeten halen ). Als je engels goed is zou je ook bijvoorbeeld hier eens kunnen kijken.
pi_24179617
Dat verhaal van jou klinkt bekend, Suzanna.
Je hebt al wel veell goede tips gehad gelukkig.
Wat ik me nog afvraag is of je 1 borst per voeding geeft omdat je te veel melk hebt? Wat nl ook nog een mogelijkheid is dan is om een paar dagen 1x per dag je borsten helemaal leeg te kolven, en vervolgens gewoon op verzoek te voeden.

Ik weet niet waar je verzekerd bent maar sommige ziekenfondsverzekeringen vergoeden lactatiekundige hulp in hun aanvullend pakket, en anderen willen het soms wel vergoeden onder 'alternatieve geneeswijzen'. Dus dat zou je evt nog kunnen proberen.

Hier kun je duidelijk uitgelegd lezen hoe je een baby goed aanlegt.
pi_24179692
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 22:34 schreef Grijs het volgende:
Judith wil niet meer aan de borst drinken. Ze dronk nog 's ochtends aan de borst, maar de laatste twee dagen weigerde ze dat.
Fijn voor je dat ze zelf die beslissing genomen heeft, en dat je haar toch zo lang gevoed hebt!
pi_24243618
zit hier met het volgende eigenlijk, weet ook niet ofdat ik deze ook in het bv topic moet plaatsen

Thijs is al een paar dagen beetje aan het aanrommelen qua drinken, hij komt echt wanneer het hem uitkomt dan drinkt hij de ene keer rustig maar de andere keer heb ik een druk kind wat te snel wilt drinken of juist helemaal niet wilt drinken.
net zoals vanavond ook, het is half 8 en meneer begint te huilen en geeft aan dat hij wilt drinken, zodoende leg ik hem aan, hij drinkt normaal, dan verschoon ik hem braaf om hem vervolgens nummer 2 aan te bieden alleen dan is het huilen huilen huilen geblazen drinken ho maar, na een half uur houd het huilen op en kan ik hem opnieuw aanleggen en hij drinkt rustig alsof er niets aan de hand is :s.....
heel erg vreemd en ik snap er maar weinig van.
iemand die dit ook herkent??
alvast bedankt
  maandag 27 december 2004 @ 22:18:17 #123
3011 E.T.
pi_24243707
Bar, probeer eens om hem gewoon voor of na de voeding te verschonen ipv tussendoor. Thijs is daar ondertussen oud genoeg voor. (in het begin wordt er vaak tussendoor verschoond om de baby weer een beetje wakker te krijgen).
Saskia heeft dat trouwens ook een tijdje gehad. Volgens mij gewoon beetje regeldagen in combinatie met het ontdekken van de wereld en geen tijd gunnen om te drinken..
Was meestal een paar dagen en dan is het weer 'normaal'. Zulke dagen liet ik verder dan maar gewoon de boel de boel en zat voornamelijk op de bank om te voeden. Gewoon aan zijn nukken toegeven en 't gaat vanzelf wel weer over.

Waarschijnlijk is z'n ergste honger gestild na de eerste borst, bedenkt zich tijdens het verschonen dat de wereld zo veel te bieden heeft en heeft dan geen zin om te drinken... totdat hij zich realiseert dat z'n maag nog niet vol was..
pi_24243867
het is idd wel zo dat Thijs alles om zich heen wel errug intersesant vind het is regelmatig een paar slokken en dan om zich heen kijken wat hem er zich daar afspeelt.
  maandag 27 december 2004 @ 22:49:39 #125
3011 E.T.
pi_24244453
Probeer eens een tijdje in een prikkelarme omgeving te voeden. (halfdonkere slaapkamer, gordijnen dicht enzo) Grote kans dat ie dan wel goed doordrinkt
  maandag 27 december 2004 @ 23:11:01 #126
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24244923
Bij mij is Noa soms ook heel onrustig, ook ná een hele tijd gedronken te hebben.
Soms wil ze heel graag drinken, en hapt ook, maar wordt erg onrustig aan de borst en laat telkens los en pakt de borst dan weer (vaak verkeerd omdat het aanleggen gewoon even tijd vergt die ze dan niet wil nemen omdat ze zo gretig is). Soms ben ik twee uur bezig met proberen met aanleggen, verschonen, gewoon vasthouden, laten zuigen op m'n pink, etc. etc. en daar word ik heel moe van.
Uiteindelijk drinkt ze dan wel, maar soms duurt het gewoon heel lang voordat ze ook tevreden is.

Ik heb het idee dat ze ook vaak buikkrampjes heef (niet van die erge, dan ging ze echt ineens KRIJSEN om vervolgens met haar beentjes te gaan schoppen en als ik aan haar buikje voelde was die ook hard), of gewoon last van winderigheid, waar ze ook onrustig van wordt. Klinkt dat bekend?
Ik had gisteren zelf erg last van winderigheid, en vandaag (en gisterenavond ook) heeft Noa dat ook. Dus waarschijnlijk het eten (hoewel ik niets kan bedenken, ik heb niet eens uien gegeten gisteren of eergisteren).
  maandag 27 december 2004 @ 23:14:14 #127
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24244983
Hoe weet je trouwens wanneer een borst is leeggedronken? Ik wil graag weten hoeveel ze drinkt per voeding, maar zou het echt niet weten omdat ze meestal genoeg heeft na één borst maar soms ook niet, het hangt er ook van af (natuurlijk) hoe lang ze aan de borst drinkt...maar soms wil ze gewoon de 'oude' niet meer, maar heeft nog wel zuigbehoefte.

Kan het trouwens zijn dat vanwege de grote hoeveelheid melk (er komt soms zoveel uit dat ze het niet allemaal kan doorslikken en ik lek ook vaak onder het voeden nog langs haar mondje) ze zo onrustig drinkt en vaak opnieuw hapt?
Ze spuugde vanmiddag een GROTE golf melk uit, heeft ze dan teveel gedronken?
pi_24245456
Wat bij mij nog wel es helpt Suzanna is om mijn andere hand onder mijn borst te houden zodat Thijs er hier wat makkelijker bij kan, zodat hij niet te vaak meer loslaat.

die winderigheid of krampjes heb ik zelf met Thijs niet echt last van gehad dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
Meestal hield Thijs er hier mee op als de borst voor zover leeg gedronken was en hield zijn lippen stijf dicht als ik met mijn tepel dicht in de buurt van zijn mondje kwam.
En het kan idd te maken dat je dan wat te veel melk hebt waardoor ze het terug geeft kan geen kwaad overgens is mij verteld.
en wat hier ook wel es hielp om Thijs wat rustiger te laten worden was om hem regelmatig even te laten boeren tussendoor.
en voor die zuigbehoefte kun je altijd eventueel een speentje geven of anders nog even aan de andere borst aanleggen.

succes ermee iig.

E.T. bedankt voor de tip kan ik idd wel es doen en het komt me ook wel erg bekend voor, want als ik hem snachts en smorgend voed gebeurd dat in bed en heb ik nergens geen last van en drinkt hij gewoon.
  dinsdag 28 december 2004 @ 10:52:25 #129
3011 E.T.
pi_24251865
Suzanna, als ik 't zo hoor heb je een heel krachtige toeschietreflex en heeft Noa een beetje moeite om de grote toestroom weg te krijgen. Hierdoor krijgt ze ook lucht binnen en dat zorgt ook weer voor krampjes.
Wat je kunt doen is Noa even loskoppelen als de TSR komt en dan de eerste krachtige stralen opvangen in een handdoek oid. Als het dan wat minder hard stroomt leg je Noa weer aan, dan kan ze rustig verder drinken.
Of je borst 'leeg' is (hij is nooit helemaal leeg, tijdens de voeding wordt er weer nieuwe melk aangemaakt) merk je aan 't zuig en slik gedrag van Noa. In het begin van de voeding is het zuig-zuig-zuig snel achter elkaar om de TSR op te wekken, daarna is het zuig-slik-zuig-slik en naarmate de borst leger raakt zal ze meerdere keren zuigen voordat ze slikt. Bij zuig-zuig-zuig-zuig-slik is de borst zo ongeveer leeg en kun je wisselen van kant.

linkje over te veel melk. Wie weet herken je het
  dinsdag 28 december 2004 @ 18:30:53 #130
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24258965
Bedankt voor jullie tips, en E.T., bedankt voor de handige link!!
Ik herken het inderdaad, eigenlijk wel alle punten ervan behalve het '300 gram per week aankomen' omdat ik Noa sinds de eerste week niet meer gewogen heb. Ik heb wel duidelijk gemerkt dat ze erg gegroeid is en de kleinste kleertjes al uitgegroeid is bijna.
Wat je zei over het zuig - en slikgedrag herken ik inderdaad wel. Ik had al vaag zo'n idee dat het er mee te maken had.

Bar_en_Mar: het helpt inderdaad om Noa te laten boeren tussendoor. Dat deed ik eerst veel te weinig.
Speentje geven heeft weinig zin...ik moet er zelf constant bij zijn omdat ze hem er weer uitwerkt (niet eens bewust altijd), en dan geef ik liever de borst omdat ik weet dat ze dat lekkerder vindt.
  dinsdag 28 december 2004 @ 21:52:47 #131
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24263592
[melodrama]
Morgenochtend stop ik met de laatste bv.
Het is toch een tijdperk wat je afsluit.

In het begin doodvermoeid midden in de nacht op om te voeden, maar eigenlijk was het heerlijk. Lekker met zijn tweetjes, hem lekker dicht tegen je aan genieten van de vroege vroege ochtendgeluiden. En Léonnetje die tevreden slurpgeluidjes maakte.

Ook wel probleempjes gehad. Een kraamhulp die ons onzeker maakte, waardoor het aanleggen ineens niet meer ging. Terwijl het daarvoor in het ziekenhuis zo natuurlijk ging.
Afgeleid worden door van alles en nog wat om hem heen.
Tepelkloofjes, spruw, borstontsteking.
Maar met veel geduld en liefde waren deze probleempjes ook zo weer weg.

En er was zoveel leuks. Dat rustige moment op een drukke dag. Even met zijn tweetjes de tijd nemen om elkaar te leren kennen. Die oogjes die mij tijdens het drinken zo vertederend aankeken en zijn handje die zo bezitterig op mijn borst lag.
Het 'zoekende geknabbel' op mijn schouder en op mijn kin. Het drukken van zijn neusje tegen mijn borst.
Ik ga het echt missen, maar het is goed zo.
Er komen ongetwijfeld andere hele leuke momenten voor terug.

Ik kan het niet helpen dat ik nu ik definitief stop dit eerste half jaar in mijn hoofd helemaal naloop. Mijn kleine kaboutertje wordt groot.

[/melodrama]

[ Bericht 1% gewijzigd door dutchie op 29-12-2004 09:24:20 ]
pi_24264791
dutchie een heel dikke ik kan me nu nog niet voorstellen hoe het zal zijn als ik eenmaal besluit met stoppen van de borstvoeding maar ik kan me er wat bij voorstellen, want idd hoe vermoeiden die nachtvoedingen ook zijn ik blijf er zo van genieten lekker saampies genieten van de stilte om ons heen.

Suzanna hier helpt een speentje ook niet hoor die spuugt hij heel snel weer uit, hij pakt liever zijn duimpie

E.T. bedankt voor je laatste tip, ik heb Thijs vandaag heel lang boven gevoed en eenmaal beneden ben ik in het donkerste gedeelte van de woonkamer gaan zitten cd met rustige muziek opgezet (klassiek) en hij dronk zonder problemen en niet meer aldoor los en om zich heen kijken, en ik denk dat die "regeldag"nu ook weer aardig voorbij is hij kwam weer rond de 3 uur.
pi_24274175
Noa is al dagen onrustig. Ik denk dat het aan de borstvoeding ligt, dat ik teveel heb. Ze heeft regelmatig krampjes, boert heel veel (en het duurt soms lang voor de boer komt), drinkt heel onrustig, valt in slaap, wordt weer wakker als ik haar in haar bedje leg...Bij mij slaapt ze heerlijk, maar in haar bedje heel onrustig.
Echt heel vervelend, ik kan haar ook niet de hele dag vasthouden!
Dit gaat 's nachts gewoon door, ik moet haar om de drie uur voeden. Vaak ben ik dan een paar uur bezig omdat ze telkens weer wakker wordt en aandacht vraagt.
Ik denk dat ik straks even het consultatiebureau bel en vraag of ik lactatiekundige hulp kan krijgen. Het moet maar gauw over zijn, want ik word er OOK doodmoe van!
pi_24274183
Ik heb overigens het consultatiebureau gebeld, en die zeiden dat de lactatiekundige niet in samenwerking met hen is. Daar zou ik dus zelf naar op zoek moeten gaan. ze gaf me een aantal tips m.b.t. borstvoeding: venkel drinken voor de krampjes, een andere borstvoedingshouding zoeken etc. Ik weet het niet hoor...Ze zei ook dat het misschien spruw was. Nou moet ik zeggen dat het me al opgevallen was dat Noa's tongetje altijd wittig is. Ze zei dat ik dan naar de huisarts moet en dat ik dan een zalfje krijg. Iemand die hier ervaring mee heeft?
pi_24274261
Op het bv-forum loopt nu een topic over spruw: klik.
Als je te veel melk hebt kun je de productie terug brengen dmv blokvoeden, bijv elke 3 uur van kant wisselen; wil ze eerder drinken dan krijgt ze weer de 'oude' kant. Dit gaat over te veel melk.
  woensdag 29 december 2004 @ 12:49:18 #136
3011 E.T.
pi_24274324
http://www.vbn.borstvoeding.nl/spruw.html
een wit tongetje kan ook gewoon een melklaagje zijn. Probeer eens of je het weg kunt vegen.
'klakt' Noa ook met haar tong tijdens het drinken?

www.nvl.borstvoeding.nl heeft een overzicht van lactatiekundigen en je kunt er ook vinden welke ziektekostenverzekeraars een consult vergoeden.
pi_24278151
quote:
Op woensdag 29 december 2004 12:49 schreef E.T. het volgende:
http://www.vbn.borstvoeding.nl/spruw.html
een wit tongetje kan ook gewoon een melklaagje zijn. Probeer eens of je het weg kunt vegen.
'klakt' Noa ook met haar tong tijdens het drinken?

www.nvl.borstvoeding.nl heeft een overzicht van lactatiekundigen en je kunt er ook vinden welke ziektekostenverzekeraars een consult vergoeden.
Ze klakt soms met haar tong maar niet altijd...het laagje is overigens niet weg te vegen.
  † In Memoriam † woensdag 29 december 2004 @ 16:13:52 #138
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_24278270
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:08 schreef Suzanna het volgende:

[..]

Ze klakt soms met haar tong maar niet altijd...het laagje is overigens niet weg te vegen.
zou idd spruw kunnen zijn; probeer een afspraak met je huisarts te maken en leg het voor. als hij iets voorschrijft geef dan aan de moeder én kind behandeld moeten worden omdat je elkaar anders blijft besmetten.
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_24308189
Bedankt voor jullie tips.
Ik heb nóg een vraag, dit keer over kolven.
Ik heb een Avent Isis gekocht, en nu twee keer gebruikt, maar er komt maar druppelend melk uit. Toch heb ik wel een toeschietreflex gehad neem ik aan, anders komt er toch niets uit? Ik heb echt een uur gekolft (als het niet langer is) maar er was maar 40 ml uitgekomen. Frustrerend. Iemand die tips heeft? Ik wil namelijk écht gaan kolven omdat ik ook melk beschikbaar wil hebben als ik ziek ben of in andere omstandigheden (een dagje weg, etc.) en ik dan niet een dag van tevoren als een gek aan het kolven wil moeten gaan (om er dan achter te komen dat het niet lukt??)
pi_24308404
bij mij ging het de eerste paar keer ook niet lekker hoor, at wel erg hielp was dat ik aan Thijs dacht, na een paar keer ging het beter en kwam er steeds meer uit.
probeer iig rustig en kalm te blijven, ga lekker zitten en zet desnoods je dochter naast je terwijl je kolft, of ga eerst lekker douchen zodat je borsten nog warm zijn.
stop zodra je merkt dat er bijna niets meer uitkomt anders kun je last van je tepels krijgen.
en probeer het iedere dag steeds wat langer en op een gegeven moment komt er meer en meer uit.
succes
barbara
  FOK!fossiel donderdag 30 december 2004 @ 23:32:06 #141
2628 Karin
pi_24308662
Suzanna hier was het precies hetzelfde, de eerste paar keer kolven leverde nagenoeg niets op (vind 40 cc nog best veel!). Na een paar dagen op dezelfde tjid te hebben gekolfd werd het steeds meer en opeens heb je zomaar 120 cc per kolfbeurt. Als je het namelijk steeds op hetzelfde tijdstip doet gaan je borsten het zien als een voeding en dus extra aanmaken. Wat mij ook hielp was om Bram naast me te hebben zodat ik hem kon horen en zien. Dat ging beter dan dat hij in zijn bedje lag. En vooral proberen te ontspannen, het komt echt goed hoor!
pi_24308902
Ik heb juist niet zoiets van: ik moet extra voeding aanmaken....want ik heb al veel melk (het spuit eruit als Noa even heeft 'aangezogen'...)
Maar inderdaad zal ik even moeten oefenen...ik wilde te snel resultaat zien neem ik aan ik ben ook een ongeduldig type wat dat betreft. Was gewoon bang dat ik de kolf voor niets had gekocht....
  vrijdag 31 december 2004 @ 08:53:45 #143
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24313775
Het witte tongetje is zeker te weten spruw, ben naar de huisarts geweest.
Nou, dan hoop ik dat het snel over is, ik heb iets gekregen voor haar én voor mij (hetzelfde spul) is dat normaal?
pi_24313819
Da's heel goed van je huisarts, want het moet bij jullie allebei weggaan.
Als het goed is moet je het ook nog een aantal dagen blijven gebruiken als je geen klachten meer hebt, om te voorkomen dat het terugkomt. Misschien wist je dat al maar vcor de zekerheid zeg ik 't toch nog.
  † In Memoriam † vrijdag 31 december 2004 @ 09:20:17 #145
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_24313909
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:13 schreef just me het volgende:

[..]

zou idd spruw kunnen zijn; probeer een afspraak met je huisarts te maken en leg het voor. als hij iets voorschrijft geef dan aan de moeder én kind behandeld moeten worden omdat je elkaar anders blijft besmetten.
je hebt een hartstikke goede huisarts!!
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  vrijdag 31 december 2004 @ 13:28:32 #146
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24318900
Leuk om te weten! hij vroeg uit zichzelf of ik ook last had van pijnlijke tepels en toen kreeg ik het twee keer. Ben voor de rest nog maar twee keer bij hem geweest ofzo...
pi_24319324
hopelijk ben je er lekker snel vanaf zodat je straks weer beide goed kunt genieten van de borstvoeding zonder pijn
pi_24359921
Ik meld me ook maar eens hier , sommigen kennen me wel uit het z&g topic.
Maar ik ben ondertussen 34 weken en 1 dag zwanger en ben van plan om borstvoeding te gaan geven.
Om overal goed op voorbereid te zijn hadden we al een handkolf gekocht van avent , maar met de kerst kreeg ik een electrische van meleda.
De handkolf is dus terug gebracht.
En gisteren zat ik dus vol trots aan visite te vertellen dat ik die kolf van mijn ouders had gehad.
En toen werd me gevraagd waarom ik een kolf in huis had.
Borstvoeding werkt op vraag en aanbod , dus kolven betekend meer vraag en dus zal er meer aanbod komen.
Ik werk niet , dus het had ook geen nut om te kolven.
En toen zat ik eigenlijk met een mond vol tanden en wist ik het allemaal ook niet meer.
Dus wie kan me vertellen waarom een kolf handig is en wanneer moet je die gebruiken?
pi_24360011
Kolven kan handig zijn..
- bij stuwing
- bij (dreigende) borstontsteking
- bij tepelkloven
- om een voorraadje te maken zodat de baby bij opa en oma kan logeren (eigenbelang dus, dat cadeau )
- om de productie goed op gang te krijgen als dat wat moeilijker gaat
- om de baby moedermelk te kunnen geven ipv flesvoeding als hij nog niet goed 'live' kan drinken
- ...
Er zijn genoeg redenen te bedenken, zoals je ziet.

Suzanna, hoe gaat 't nu met Noa en jou?
  zondag 2 januari 2005 @ 20:54:13 #150
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_24360026
Als je eens de stad in wilt? Of een avondje weg?
pi_24360063
Ja idd, kolven wordt ook wel eens gedaan door moeders die een avondje uit gaan en dan alcohol drinken; ze kolven de nachtvoedingen dan af en gooien die weg. De baby kan dan uit een flesje je eerder gekolfde moedermelkvoorraad opdrinken.
pi_24362154
Ik werk ook niet en ook ik kolf regelmatig zodat ik ook eens makkelijker weg kan.

Okay hier een klein beetje een "drama"qua bv Thijs wilt op de één of andere mannier niet lekker meer drinken, of ik nu rustig zit of in de kamer met tv aan het maakt niets uit, het beste gaat het nog in de ochtend maar dan de avond slok los en kijken maar ow ja ik was aan het drinken vast slok enz enz maar echt drinken ho maar, met als gevolg dat Thijs ook weer regelmatig in de avond terug komt, het is opzich niet een ramp maar wel beetje vervelend.
ik zit er aan te denken om gewoon weer flink af te gaan kolven en hem het drinken uit de fles gaan geven zodat hij toch ook wat meer om zich heen kan kijken....
is dit nu wel verstandig of is dit gewoon een wat moeilijkere tijd en gaat het vanzelf weer over?
pi_24362205
Gaat wel over denk ik, vraag anders ook eens tips op het bv-forum. Er zijn ook moeders die dan altijd liggend in de slaapkamer voeden of de baby met een doek afschermen van de buitenwereld om afleidende prikkels te verminderen.
  zondag 2 januari 2005 @ 23:31:17 #154
3011 E.T.
pi_24362264
Bar, rustig in de slaapkamer werkte niet? (gordijnen dicht, geen (of zo weinig mogelijk) afleiding)
pi_24362274
in de ochtend voed ik hem ook altijd liggend op het bed en dat gaat goed, totdat het daglicht binnen begint te komen dan is het afgelopen en vind hij spelen en brabbelen leuker als drinken... maar ik kan het daar ook wel es vragen thx
  zondag 2 januari 2005 @ 23:38:35 #156
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_24362438
Hier twee opgedroogde theezakjes Vanaf vrijdag koorts, daar is echt niet tegenop te drinken, we hebben van ellende vanmiddag Kian maar een potje te smikkelen gegeven. Ik maak me op dit soort momenten altijd wel een beetje zorgen, tis ook zo`n scheetje die Kian, hij huilt praktisch nooit en ben daarom wel eens bang dat ie ook niet huilt als hij honger heeft. Het is ook nooit goed he?
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  zondag 2 januari 2005 @ 23:42:26 #157
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_24362518
Bar, misschien is Thijs wel gewoon heel snel klaar met drinken. Ewen dronk ook altijd heel snel mijn borst leeg( 3 à 4 minuutjes) en lag daarna ook alleen maar een beetje te vervelen aan de borst
Hyves!
pi_24362585
Loena, Myrthe huilt ook nooit als ze honger heeft hoor, pas als je erg lang wacht met voeden. Ze wordt wel ongedurig en gaat overal op sabbelen, en dan erg geestdriftig/zoekend sabbelen.
Koorts is vervelend he. Wij hebben Myrthe ook een flesje gegeven toen ik daardoor te weinig produceerde en zij wel erg honger had en erg moe was maar niet kon slapen door die honger. Maar daarna is het toch weer goedgekomen met de productie.. Ben je daar bang voor?
  maandag 3 januari 2005 @ 11:10:40 #159
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24368751
Nu gaat het wel weer goed met drinken, maar dit weekend was het echt een ramp. Ze wilde óf niet drinken óf wel drinken maar liet constant los...ik ben er ook achter gekomen dat ze niet genoeg had aan één borst terwijl dat van tevoren altijd wel zo was. Ik bied nu ook echt de andere borst aan (ook al wordt de melkproductie nu HEEL VEEL verhoogd, ze zal het nodig hebben) en dan drinkt ze daar ook nog een tijd uit. Vannacht had ik zelfs het idee dat allebei mijn borsten bijna leeggedronken waren. Hoewel ik soms nog wel harde plekken voel, is de rest van de borst helemaal zacht...

Kolven gaat nog steeds niet echt goed, maar ik denk dat ik het gewoon moet blijven proberen.
Ik heb trouwens het idee dat mijn linkerborst minder melk aanmaakte dan mijn rechter, kan dat kloppen?
  maandag 3 januari 2005 @ 11:17:00 #160
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24368852
Noa huilde in het begin ook nooit als ze honger had overigens, Loena, maar 's nachts moet dat wel omdat ik anders niet wakker word (logisch genoeg...) vooral als ik zo uitgeput ben als nu.

Ik heb het idee dat ik nu echt oververmoeid ben. Ook vanwege oud en nieuw...we zijn nogal laat naar bed gegaan (logisch genoeg) en dat haal je dan toch niet echt in als je logeert bij vrienden.
pi_24369916
quote:
Op zondag 2 januari 2005 23:44 schreef poemojn het volgende:
Loena, Myrthe huilt ook nooit als ze honger heeft hoor, pas als je erg lang wacht met voeden. Ze wordt wel ongedurig en gaat overal op sabbelen, en dan erg geestdriftig/zoekend sabbelen.
Koorts is vervelend he. Wij hebben Myrthe ook een flesje gegeven toen ik daardoor te weinig produceerde en zij wel erg honger had en erg moe was maar niet kon slapen door die honger. Maar daarna is het toch weer goedgekomen met de productie.. Ben je daar bang voor?
Ga straks even wat BV uit de vriezer geven denk ik. Maar ben idd bang dat het terug gaat lopen. Heb het nu mega op een drinken gezet, we zien wel...
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_24370056
Niet meer drinken dan je dorst hebt, het schijnt dat het drinken van heeel veel liters ook de productie kan laten teruglopen.. Maar je kunt altijd vekelthee drinken, beschuit met muisjes eten, etc.. allemaal voor het goede doel. Oja, bier drinken helpt volgens de bakerpraatjes ook.

Suzanna, productieverschillen zijn normaal. Kan kloppen dus.
Kun je niet een dagje lekker rustig aan doen? TV aan (films genoeg nu in de kerstvakantie), Noa ernaast en laten drinken wanneer ze wil?
Zo'n bankhangdagje is voor jou misschien ook wel lekker Five_Horizons.
pi_24370264
hoe zit het eigenlijk met bijvoeding, bij de één lees ik vanaf 4 maand de ander zegt pas bij 6 maand beetje verwarrend.

volgens het bvforum heeft het drink gedrag van Thijs echt te maken met zijn leeftijd en dud alles interesant is maar het gaat over
pi_24370553
"Vroeger"* was het vanaf 4 maanden, of soms ook: flesvoeding vanaf 4 maanden, borstvoeding vanaf 6 maanden. Dat advies is een tijdje geleden gewijzigd: alle baby's bijvoeding vanaf 6 maanden. Maar fabrikanten zetten nog 'vanaf 4 maanden' op hun producten, veel ouders gaan meer af op wat hun omgeving doet/normaal vindt, en niet alle consultatiebureaus adviseren te wachten tot 6 maanden (ons cb raadde aan te beginnen met oefenen met lepel en bijvoeding toen Myrthe 3 maanden was). Het wordt ook wel eens als mijlpaal in de ontwikkeling gezien: 'O, mijn kind kreeg al bijvoeding toen hij 3,5 maand was, maar ja die was ook wel erg snel met alles'.
Unicef/WHO raden aan om te wachten tot 6 maanden.

* Toen ik baby was werd met 6 weken begonnen met bijvoeding: prutje van liga, sinaasappel en banaan. Langer geleden werd ook wel gewacht met beginnen met bijvoeden tot een kind 1 of 2 jaar was.
Kort geleden was iemand op het bv-forum die vertelde dat ze altijd borstvoeding gaf tot een kind zelf geinteresseerd raakte in vast voedsel, ergens tussen de 1e en 2e verjaardag. Ze vond borstvoeding geven makkelijker.
pi_24370614
daar begon mijn schoonmoeder ook al over je mag Thijs wel al eens beginnen voeden met liga en sinasappel...., ik ben nog nergens mee begonnen maar denk dat Thijs er wel al behoefte aan heeft hij kijkt het eten nog net niet uit mijn hand weg, maar het kan ook zijn doordat alles nieuw en interesant is moet de 12de toch naar het cb kan het daar ook altijd even vragen.
pi_24370676
Probeer anders eens of hij tevreden is als je hem ergens mee laat spelen, een leeg plastic lepeltje bijvoorbeeld.
Mijn (schoon)familie vond Myrthe ook erg zielig omdat ze nog geen ander eten en drinken kreeg dan alleen die vieze melk van mij (letterlijk citaat).
pi_24370717
quote:
Op maandag 3 januari 2005 12:55 schreef poemojn het volgende:
"Vroeger"* was het vanaf 4 maanden, of soms ook: flesvoeding vanaf 4 maanden, borstvoeding vanaf 6 maanden. Dat advies is een tijdje geleden gewijzigd: alle baby's bijvoeding vanaf 6 maanden. Maar fabrikanten zetten nog 'vanaf 4 maanden' op hun producten, veel ouders gaan meer af op wat hun omgeving doet/normaal vindt, en niet alle consultatiebureaus adviseren te wachten tot 6 maanden (ons cb raadde aan te beginnen met oefenen met lepel en bijvoeding toen Myrthe 3 maanden was). Het wordt ook wel eens als mijlpaal in de ontwikkeling gezien: 'O, mijn kind kreeg al bijvoeding toen hij 3,5 maand was, maar ja die was ook wel erg snel met alles'.
Unicef/WHO raden aan om te wachten tot 6 maanden.

* Toen ik baby was werd met 6 weken begonnen met bijvoeding: prutje van liga, sinaasappel en banaan. Langer geleden werd ook wel gewacht met beginnen met bijvoeden tot een kind 1 of 2 jaar was.
Kort geleden was iemand op het bv-forum die vertelde dat ze altijd borstvoeding gaf tot een kind zelf geinteresseerd raakte in vast voedsel, ergens tussen de 1e en 2e verjaardag. Ze vond borstvoeding geven makkelijker.
Ik zat met 6 weken aan de nasi Kregen mijn ouders ook te horen dat dat niet kón. Maar dat kon prima, vonden ze. Ik heb er niks aan overgehouden, maar heb zelf bij beide zoontjes gewacht tot 6 maanden, ondanks het commentaar van de omgeving, want dat krijg je toch best weleens.

En natuurlijk zetten die fabrikanten liever "vanaf 4 maanden" op hun potjes, want dat is twee maanden winst in de verkoop erbij. Zolang het niet wettelijk geregeld is dat je dat niet mag propageren vanaf 6 maand zullen ze dat niet laten. Vanaf een jaar of twee (?) mag er ook geen foto van een baby meer op blikken poedermelk, bijvoorbeeld, en er mag al heel lang niet meer staan op die blikken dat het geijkwaardige voeding is aan borstvoeding of beter dan dat, tot 6 maanden. Daarna mag er wel reclame gemaakt worden voor "opvolgmelk" en toetjes daarvan, maar weer niet met cadeautjes als lokkertjes erbij.
Ik heb weleens een zeer actieve bv-fanaat een lepeltje dat ze cadeau kreeg van Danoontje in helpen sturen naar een reclamecodecommissie. Toen was ik ook vrij fanatiek. Met de tweede ben ik lachonieker geworden hoor, het gaat maar zoals het kan, zeg maar.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_24371156
Mwanatabu, dan moet je de website van Nestle over borstvoeding eens lezen (en huiveren).
Ze doen erg hun best het zo romantisch en onrealistisch mogelijk te krijgen..

Website Nestle
quote:
Uw baby borstvoeding geven... een teken van liefde!
Vanaf zijn geboorte zoekt baby instinctief mama's borst. Zijn kleine lichaam hunkert naar uw warmte, uw liefde... maar ook naar uw melk. Een godendrank zonder weerga: hij levert uw kleine schat alle eiwitten, vetten en suikers die hij nodig heeft voor zijn groei. Beter nog, uw melk is van nature hypo-allergeen, bevordert de aanmaak van darmflora, en geeft uw antistoffen door aan uw baby.
(...)
Baby hoeft nooit te wachten!
Hij hoeft uw tepels maar met zijn mondje te prikkelen en uw lichaam begint al melk te geven. En als kers op de taart: moedermelk heeft geen enkele voorbereiding nodig... aangezien deze altijd op de ideale temperatuur geserveerd wordt!
Ik neem aan dat met dat 'prikkelen' niet verwezen wordt naar de gevoelige tepels of kloven die veel vrouwen in het begin hebben.
pi_24371685
quote:
Op maandag 3 januari 2005 13:34 schreef poemojn het volgende:
Mwanatabu, dan moet je de website van Nestle over borstvoeding eens lezen (en huiveren).
Ze doen erg hun best het zo romantisch en onrealistisch mogelijk te krijgen..

Website Nestle
[..]

Ik neem aan dat met dat 'prikkelen' niet verwezen wordt naar de gevoelige tepels of kloven die veel vrouwen in het begin hebben.
Aaargh, nee, vast niet

Maar Nestle heeft ook boter op zijn hoofd. Heb je de verhalen van de 'milk nurses' wel eens gehoord in Nigeria, Pakistan e.d.? Daar word je gewoon misselijk van....
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_24371756
Ja, klopt, en van de boycot heb ik ook gehoord. Zijn geen prettige verhalen inderdaad.
pi_24373883
Vraagje:
Ik geef Benthe nog steeds BV, maar nu ben ik vanaf zondag ziek. Ik weet niet wat ik heb, soort van buikgriep of iets verkeerds gegeten. Ik heb onwijze pijn in mijn buik en het rommelt aardig. Heeft dit nu ook effect op de bv?? In haar laatste 2 luiers zat slijmerige ontlasting en ik hoor haar buikje flink rommelen.
pi_24374015
Kan het niet een virusje zijn wat jullie allebei te pakken hebben? Als dat zo is: lekker veel aanleggen: zij krijgt zo jouw antistoffen binnen, en je houdt je productie op peil (ook goed als je koorts krijgt).
pi_24374144
Ik leg haar ook veel aan sinds vanmorgen. Heeft ze blijkbaar ook veel behoefte aan. Maar ik was juist bang dat ik door de bv haar aan zou steken.
pi_24374939
Hmzzz ontlasting wordt nu erg dun. Ze huilt ook bij het geven van de bv. Overigens krijg ik door die griep geen hap door mijn keel...... hellup!!
pi_24375143
quote:
Op maandag 3 januari 2005 16:15 schreef Stiekemurd het volgende:
Vraagje:
Ik geef Benthe nog steeds BV, maar nu ben ik vanaf zondag ziek. Ik weet niet wat ik heb, soort van buikgriep of iets verkeerds gegeten. Ik heb onwijze pijn in mijn buik en het rommelt aardig. Heeft dit nu ook effect op de bv?? In haar laatste 2 luiers zat slijmerige ontlasting en ik hoor haar buikje flink rommelen.
Volgens mij krijgt Benthe via jouw bv alleen maar antistoffen tegen dit virusje binnen, en juist niet het virus zelf. Het enige waar je misschien voor moet uitkijken is dat je niet uitgedroogd raakt, want dan gaat de productie ook omlaag. Beterschap!
  maandag 3 januari 2005 @ 19:04:49 #176
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24376836
Stiekemurd, maak je geen zorgen dat je haar via je voeding aansteekt. Zoals al eerder gezegd, je maakt juist antistoffen aan en da's zelfs goed voor Benthe.
Als ze ziek wordt is dat puur omdat haar omgeving ziek is, daar doe je gewoon niets aan.
pi_24391166
quote:
Op maandag 3 januari 2005 11:10 schreef Suzanna het volgende:
Nu gaat het wel weer goed met drinken, maar dit weekend was het echt een ramp. Ze wilde óf niet drinken óf wel drinken maar liet constant los...ik ben er ook achter gekomen dat ze niet genoeg had aan één borst terwijl dat van tevoren altijd wel zo was. Ik bied nu ook echt de andere borst aan (ook al wordt de melkproductie nu HEEL VEEL verhoogd, ze zal het nodig hebben) en dan drinkt ze daar ook nog een tijd uit. Vannacht had ik zelfs het idee dat allebei mijn borsten bijna leeggedronken waren. Hoewel ik soms nog wel harde plekken voel, is de rest van de borst helemaal zacht...
harstikke goed!! Dat betekent dat je produktie zich een beetje begint af te stemmen op wat er echt nodig is. Je zou toch niet willen dat je na zes maanden nog steeds als melkfontein door het leven gaat Ik was blij toen ik na een maand of drie de deur uit durfde zonder zoogcompressen

Qua kolven- als Noa rustig drinkt (zal wel niet zolang jullie nog spruw hebben) zou je ook 1 borst kunnen voeden en de ander kolven. Je profiteert dan van de door Noa opgewekte toeschietreflex, en je ziet dan ook meteen of je bij kolven zonder beeb wel een toeschietreflex hebt (als je dat niet goed voelt, ik voelde het zelf altijd wel). Wat je omschrijft- m.n. druppende melk, bij mij kwamen straaltjes- doet mij daar namelijk aan twijfelen. Verder was mijn Eerste Kolfopbrengst 15 ml, en dat is nog min of meer goedgekomen (niet heel erg goed, ik heb nooit in 1 keer een volledige voeding kunnen kolven, maar toch).
pi_24391209
quote:
Op maandag 3 januari 2005 17:20 schreef Stiekemurd het volgende:
Hmzzz ontlasting wordt nu erg dun. Ze huilt ook bij het geven van de bv. Overigens krijg ik door die griep geen hap door mijn keel...... hellup!!
Ze heeft misschien keelpijn. Lekker samen in bed gaan liggen, voldoende drinken, en wachten tot het weer over is. Je kan 40% ondervoed raken voordat de voedingsstoffen in je melk teruglopen. Als je je als baby rot voelt is er volgens mij niks prettigers dan warm aan je moeder vastgezogen zitten
  dinsdag 4 januari 2005 @ 14:36:37 #179
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_24391932
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 13:55 schreef anneja het volgende:

[..]

Als je je als baby rot voelt is er volgens mij niks prettigers dan warm aan je moeder vastgezogen zitten
-O_ Hahaha hier moest ik echt even hardop om lachen, maar wel een goede tip Wil ik ook lekker met mijn baby aan me vastgezogen op bed liggen Is zo knus, alleen hier niet zo meer met die oerwoud annex strijdkreten van die andere twee
Hyves!
  dinsdag 4 januari 2005 @ 19:28:26 #180
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_24397201
Hallo mama's,

Ik las over het kolven. Ik heb ondertussen wel wat ervaring met kolven dus misschien hebben jullie iets aan mijn tipjes.

Neem de tijd om te kolven. WIl je een voorraad aanleggen maar drinkt je kleine twee borsten in 1 voeding dan kan je na de voeding de resten uit je borsten kolven. Dat deed ik in het begin is het schrokkend weinig maar hoe vaker je het doet hoe meer productie.

Tijdens het kolven kolf je eerst de voor melk dat drupt alleen wat en is wat doorzichtig, daarna komt de echte melk wit en vloeibaar. Vaak komt dat er echt als straaltjes uit. Daarna de vette achtermelk dat gaat ook weer wat drukkpelsgewijs en is echt wit en vet. Op die manier kan je ongeveer zien of je alles kolft.
Heb je geen toeschietreflex dan kan je bij de huisarts een neusspray krijgen op recept en dat werkt als een tiet.

Ben je bang dat je kleine te weinig drinkt (omdat het bv snel gaat. Mara dronk in 2 a 4 minuten klaar)
Door te kijken naar het drinken kan je zien of ze alles krijgen. Eerst is het wat sabbelen De voormelk, daarna is het zuig-slik, zuig-slik heel regelmatig het toe schiet reflex is dan geweest. Daarna is het zuig, zuig, zuig - slik de achtermelk te vergelijken met pap dik en dus meer moeite moeten doen. Daardoor word ook de zuigbehoefte en honger gestild.

Loopt je melk terug plan dan een rustdag. Lekker samen met je baby in bed op de bank en bij ieder piepje aanleggen. Ik had daar zo mijn twijfels over maar toen Mara ziek was (oor en keel ontsteking en weinig dronk en ik opdroogde) Heb ik het gedaan en het was intensief en vermoeind maar het werkte zo goed had nog nooit zoveel melk gehad. Dus dat werkt echt.

Ik wil niet betweterig overkomen. Maar ik heb het erg gemist ervaring van andere mama's behalve het commentaar van andere had ik niemand die me er bij kon helpen en was ik blij met iedere tip die ik kreeg. En ondanks dat andere dachten dat ik het niet zou volhouden. Ook het cb en de dieetiste en kramzorg. Heb ik het tegendeel bewezen en krijgt Mara nu 14 maanen bv en daar ben ik trots op ookal vinden sommige het onnatuurlijk.

Nou dames hoop dat jullie er wat aan hebben.

Groetjes klein_spookje
pi_24400056
misschien een "domme"opmerking van deze hoe maar wanneer merk je dat je melk terug loopt?

ik leg Thijs eigenlijk altijd aan als hij "huilt"of als hij de hik heeft... en ik hoor hem niet klagen
  dinsdag 4 januari 2005 @ 23:27:44 #182
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_24400922
Als hij wel gaat klagen, ondanks dat je hem steeds aanlegt .
pi_24400990
okay dan is mijn melk producktie nog okidoki
pi_24407140
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 22:49 schreef Bar_en_Mar het volgende:
misschien een "domme"opmerking van deze hoe maar wanneer merk je dat je melk terug loopt?

ik leg Thijs eigenlijk altijd aan als hij "huilt"of als hij de hik heeft... en ik hoor hem niet klagen
Ging volgens mij meer om teruglopen als je veel kolft...en dan zie je het gewoon aan de opbrengst. Ik kolfde op vrijdag altijd minder dan op maandag, en dat werd in het weekend dan weer bijgesteld door zoonlief
pi_24417298
Jaa ik kan weer in de woonkamer Thijs bv geven, moet wel het geluid van de tv uitzetten maar ik hoef iig niet meer in het donker te zitten en het ging lekker beide borsten zonder probs
pi_24419676
goedzo Thijs!
  donderdag 6 januari 2005 @ 09:39:21 #187
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24427794
Ik heb vorige week woensdag voor het laatst bv gegeven, de ochtendvoeding. Ik dacht dat mijn borsten het redelijk door hadden dat ze niet meer hoefden te produceren.
Maar ik heb sinds gister toch nog wel wat licht pijnlijke iets harde plekken in beide borsten.
Alsof ze nu pas van slag zijn ofzo.
pi_24429999
Je moet er in elk geval niet in knijpen om te kijken of er dan nog melk komt (dan prikkel je de productie weer; sommige vrouwen krijgen zo nog 9 jaar na het stoppen melk eruit), maar als je harde plekken krijgt zou ik er wel iets aan doen. Productie daalt wel van een borstontsteking maar om dat nou als afbouwmethode te nemen...
  donderdag 6 januari 2005 @ 12:20:27 #189
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24430289
Borstontsteking zal het toch niet gelijk zijn?
Het zou puur gaan om 1 voeding die ik nog af moest bouwen, zou je daar ook een borstontsteking van kunnen krijgen? Ik heb er echt de tijd voor uit getrokken, netjes 1 voeding per week laten vallen. Anders leg ik Léon als we thuis zijn vanmiddag weer even aan. Of moet ik dat juist niet doen?
pi_24430426
Vast niet, maar ik zou het daar niet op aan laten komen. Maar ik heb geen ervaring met afbouwen, en als je Leon aanlegt wil die misschien weer niet uit de fles drinken. Kun je niet kolven tot de harde plek weg is?
  donderdag 6 januari 2005 @ 12:42:14 #192
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24430608
Poemojn, hartstikke bedankt!
Nuttige info echt.
Ik gaf Léon wel vaker als hij terugkwam van het kdv borstvoeding, omdat hij dan best aan het zoeken was. Maar deed dat dus niet meer. Ik denk dat het voor hem even een moment was waarop hij even weer tot rust moest komen van de drukte van die dag.
Dat doe ik dus vanavond maar weer. Dat liever dan een borstonsteking.
En een keertje kan geen kwaad las ik.
pi_24432186
Fijn dat je er wat aan hebt.
En ik weet niet of ik het al een keer eerder gezegd had (if so, excuse me) maar er zijn ook vrouwen die de ochtendvoeding er nog wel lang inhouden (tot de baby zelf niet meer wil bijv). Gewoon omdat ze het gezellig vinden, en makkelijker dan een papfles. Dus dat is ook een optie, 't is niet perse of fles of borst, maar kan ook allebei.
  donderdag 6 januari 2005 @ 15:58:19 #194
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24433864
Weet ik Poemojn, maar ik ben nu ook op dieet. Dus dat is geen succes voor Léon.
pi_24434462
Ok. 'k Dacht al dat je het wel zou weten, was meer voor de zekerheid.
  vrijdag 7 januari 2005 @ 07:45:58 #196
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24447351
ok ok iemand nog tips om een erg gefrustreerde baby goed aan de borst te krijgen?? suikerwater geprobeerd, helpt op zich wel, alleen Maxim pakt dan de borst... zuigt 3 x flink (en dan bedoel ik echt flink ) en laat dan weer los om vervolgens weer te gaan zoeken en weer vast te pakken en fftjes zuigen en weer los raken om vervolgens weer helemaal over zn toeren te gaan.

als hij aan de borst ligt dan gaat het best, hij zuigt goed, en is ook tevreden daarna.
vannacht lukte dat dus nie uiteindelijk maar nutrilon gepakt die ik voor de zekerheid erachter had staan, fles uitgekookt, voeding op temp en gieten maar, kereltje dronk 40ml, heb echt het idee gehad dat hij zon grote honger had en ik niet kan voorzien op het moment aangezien het bij mij allemaal nog op gang moet komen.
pi_24447746
Ik zit er heel hard over na te denken om te combineren met fles en borst als ik weer aan het werk ga. Ik moet over 6 weken al weer gaan werken en nu zij de wijkverpleegster dat ik 3 weken van te voren kan afbouwen met elke 3 dagen een voeding. Ik hou dan tegen die tijd alleen nog avondvoeding over en de ochtendvoeding. Nu lees ik overal dat het 5 a 7 dagen duurt om af te bouwen per voeding. Iemand ervaring daarin? Het betekent dan wel dat ik zo ongeveer volgende week al moet beginnen met afbouwen.....
pi_24448332
Martineke en Stiekemurd, misschien is het voor jullie allebei handig om een contactpersoon te bellen? Die kunnen ook helpen met info over afbouwen.
* contactpersonen van de VBN : 0343-576626
* leidsters van LLL : 0111-413189
Het borstvoedingsforum.

Martineke, je hebt dus nog geen stuwing gehad? Heel normaal hoor, meestal op dag 3/4 maar het komt ook wel voor dat 't later op gang komt. Leg je Maxim bij elke kik aan? Dus niet op schema om de 3 uur (8 keer per dag is een minimum om 't goed op gang te krijgen) maar vaker (en dat kan al snel elke 2 uur zijn)?
  vrijdag 7 januari 2005 @ 11:04:12 #199
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24449014
Martineke!! had nog niet eens gezien dat je bevallen bent!! (dom van mij, ik wist dat je een geplande keizersnee had...) Succes met de borstvoeding, het loont de moeite om het vol te houden hoor, bij mij was het een ellendige bedoening maar het gaat nu wel steeds beter. En ik merk ook dat het gewoon 'handig ' is dat je 's nachts vooral niet je bed uit hoeft en in de koude keuken een flesje hoeft staan klaarmaken. Lijkt me best erg, eerlijk gezegd (ik ben al oververmoeid )

anneja: bedankt voor je reactie...
Dat kolven tegelijkertijd met Noa voeden zal niet echt lukken, ze drinkt daar vaak nog te onrustig voor (en ik vind het nog steeds lastig om iets anders te doen tegelijkertijd met voeden heb mijn hele aandacht én allebei mijn handen nodig om haar goed te ondersteunen).

Vanochtend schrok ik nogal, ik had Noa net gevoed én een boertje laten doen, toen wilde ze weer eventjes drinken en daarna kwam er geen boertje. Ik had haar in de box gelegd en hoorde haar toen ineens vreemde geluiden maken, toen heeft ze de hele voeding eruit gespuugd. Echt heel veel.
Ik heb het consultatiebureau gebeld en die zeiden dat ze misselijk kan zijn, als ze hierbij ook nog minder gaat plassen, meer of dunnere poep krijgt of koorts krijgt moet ik de huisarts bellen.
Is het normaal dat zoiets gebeurt?

Ze ligt nu lekker te slapen maar ik maak me wel zorgen over haar.
  FOK!fossiel vrijdag 7 januari 2005 @ 12:42:01 #200
2628 Karin
pi_24450510
Martineke bij mij duurde het een dag of 5 voordat de produktie goed op gang was (ook na een ks). Bram heeft een paar dagen bijvoeding gehad dmv een cupje zodat er geen tepel/speen verwarring kon ontstaan. Misschien dat je kraamverzorgster je daar wat uitleg over kan geven? Hij kreeg dit altijd na de bv zodat de bv goed gestimuleerd werd. En toen ik mijn stuwing kreeg was het over met de bijvoeding en heeft hij 4 maanden volledige bv gehad.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 11:03:57 #201
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24460732
ok de stuwing is onderweg hoor jautsj, zit nu met witte kool dingen in me bh

zijn erachter dus wat het was, mijn aanmaak is indd nog niet genoeg voor maxim, gevolg is dus dat hij allemaal zuigt en niks krijgt en dan overstuur raakt van " hey er komt niks" gisteren een kolf gekocht met de bedoeling dat ik eerst kolf bij iedere voeding en dan maxim aanleg als de voeding goed op gang is.
het is d ebedoeling dat hij straks volledige borstvoeding krijgt, nu word het gecombineerd met nutrilon snachts. nog niet genoeg borstvoeding om hem snachts ook nog te voorzien.

ik ben er al wel achter dat het mij niks uitmaakt of maxim het nu uit een fles krijgt of uit de borst, als het maar wel volledige borstvoeding is straks.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 11:52:15 #202
3011 E.T.
pi_24461369
Martineke, ik zou als ik jou was juist wel 's nachts aanleggen!!
's nachts is je prolactinegehalte het hoogst, waardoor de aanmaak van bv het best op gang komt.

En ik neem aan dat je bedoelt dat je kolft tot de toeschietreflex?
Wat ook misschien een idee is, na iedere voeding nog even 'nakolven'. De hoeveelheid bv per voeding wordt zo omhoog geschroefd.. zo heeft ie zo min mogelijk nutrilon nodig
(en ik denk zelfs, dat als je Maxim nu bij iedere kik aan zou leggen dat ie helemaal geen nutrilon meer nodig heeft.. )
Succes!
  FOK!fossiel zaterdag 8 januari 2005 @ 12:33:31 #203
2628 Karin
pi_24462009
Martineke nu je stuwing hebt zou ik proberen of het zonder die kolf en bijvoeding kan. Waarschijnlijk heb je nu wel genoeg voeding. Als je het nu nog extra gaat opvoeren heb je straks misschien weer te veel. Het is juist de bedoeling dat je de behoefte van je kindje met de aanmaak in balans krijgt.
pi_24462413
Ik kom er ook weer achteraan hobbelen heb verder geen goede raad toe te voegen, maar misschien vind je de animatie 'Zo wordt moedermelk gemaakt' leuk om te bekijken? Daar wordt het vraag-en-aanbod-principe ook op uitgelegd. Hij staat op de site van het Voedingscentrum (onderaan).
  zaterdag 8 januari 2005 @ 13:36:21 #205
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_24463085
Je kraamverzorgster zou moeten weten dat de beste oplossing voor stuwing "gewoon" het wegdrinken is. Niet te veel gaan rommelen hoor Martineke, zou zonde zijn!

En nu lijkt kolven nog niet zo'n belasting, maar dat wordt het na een aantal weken echt wel...
Voeden jullie wel bij met een cupje? Of met de fles?
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:03:10 #206
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24559721
sorry beetje spuit elf reactie zie het nu pas

ondertussen drinkt maxim volledig uit de borst, alleen heb ik er nog wel vraagjes over eigenlijk...
ik vind het heel verwarrend allemaal, ik lees dat borstvoeding eigenlijk "voeden op verzoek"is, met erachter dat zon kleintje minimaal 6 tot 8 voedingen p.d. nodig heeft. Maxim heeft er meestal 7 a 8 incl genoeg plasluiers p.d. en ontlasting die mooi goud/geel is. dan komt de verloskundige hier en die zegt dat hij wel een voeding minder mag, en dat moet ik overdag een beetje proberen te rekken, bijv als hij na 3 uur komt voor eten, een uur laten tot 4 uur (zei zij). dat vind ik al apart, hij heeft toch geen flesvoeding maar borstvoeding ala "voeden op verzoek"" toch??

en nog een vraagje

gisterenavond vooral bleef maxim maar komen om te eten cq zuigebehoefte, hij is heel de avond wakker geweest en heb hem zoveel mogelijk aangelegd, dan drinkt hij hooguit 10 min om dan weer even tevreden te zijn en een uur later weer te komen voor een beetje eten, ik denk nou vooruit misschien heeft hij wel beetje regeldag of is t beetje vreemd omdat we ook naar buiten zijn geweest, vannacht sliep hij uiteindelijk rond 01.30 (denk ik, ik ben in slaap gevallen weer ) en was vanmorgen om half 7 pas wakker, hij zal wel moe geweest zijn denk ik. toen heeft hij 10 min aan de borst gelegen en viel toen weer in slaap tot half 9, toen heeft hij weer 15 min aan de borst gelegen en daarna sliep hij weer en dat doet hij nu nog overigens.

is dat wel goed dat hij zo kort drinkt?? of is dat het principe van "hij vraagt en ik geef"???
pi_24560662
Jij hebt gelijk, de verloskundige niet. Zij wil dat je meer op schema voedt. Dat is een mogelijkheid bij het geven van bv maar de kans dat je dan uiteindelijk te weinig produceert voor Maxim wordt er wel groter door. Het beste is gewoon op verzoek te voeden.

Je wist al dat er regeldagen zijn rond 10 dagen, 6 weken, 3 maanden en 6 maanden? Daar zou het vaker drinken mee te maken kunnen hebben, maar waarschijnlijk is het gewoon 'clustervoeden'. Dat houdt in dat baby's 's avonds heel vaak willen drinken, zodat ze voldoende verzadigd zijn om een lange periode te slapen 's nachts.
Zo te horen gaat het hartstikke goed bij jullie.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 12:42:11 #208
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24561758
phieuw jij stelt me gerust ja die regeldagen had ik al van gehoord, t had gekund, Maxim is nu 10 dagen oud

en clustervoeden heb ik werkelijk nog nooit van gehoord heb hier mooi boek over borstvoeding maar daar staat er niks van in.

maar is het ook vrij normaal dan dat hij de volgende dag ook extra slaapt of zo?? ik moet hem zo maar gaan wakker maken denk, laatste keer eten was om half 9, 9 uur sliep hij ong en nu nog.
pi_24561893
Op het borstvoedingsforum lopen wel topics over clusteren, dit topic is recent.
Je kunt 'm wel om 13u ofzo wakker maken, als-ie dan nog niet wakker is. Dan kun je iig zo sturen dat je minimaal 6-8 voedingen geeft.
pi_24569491
ik sluit mij volledig bij poemojn aan

s6 ermee Martinneke
  zondag 16 januari 2005 @ 12:04:28 #211
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24594923
wakker maken was niet nodig meneer werd zelf al wakker om 1 uur
gemiddeld zit Maxim op 7 a 8 voedingen p.d. niks dus om me druk over te maken

toch nog 2 vraagjes: moet ik nu ook beetje tijd in de gaten houden dat maxim drinkt, of hoeft dat eigenlijk ook niet met voeden op verzoek??

en wat te doen tegen zere tepels maxim ligt goed aan de borst, het drinken doet geen pijn (ja alleen als meneer zn hoofd naar achter doet en mijn tepel mee snukt ) ik heb ook geen kloofjes ik gebruik wel bepanthen zalf voor de zekerheid maar. na het drinken doe ik ook druppeltje melk op laten drogen
mijn tepels zijn supergevoelig gewoon nu word je niet echt blij van. hoort dat erbij voor deze tijd of niet??
pi_24595687
Hoort erbij.. duurt vaak alleen de eerste 6 weken.
  maandag 17 januari 2005 @ 09:51:21 #213
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24608977
Heb ik ook nog steeds, hele gevoelige tepels, en Noa is nu zes weken...maar natuurlijk ben ik een uitzondering hoor, Martineke! Ik had ook superveel kloofjes, dus maak je geen zorgen.
  maandag 17 januari 2005 @ 11:02:18 #214
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_24609921
Vraagje over borstvoeding kolven:
Zaterdag kom mijn broer oppassen en gaan wij de eerste keer zonder Stella op stap. Ik wil twee voedingen gaan kolven deze week zodat hij die kan geven met een flesje. Hoeveel c.c. moet ik per voeding kolven? Drie weken geleden had ik tussen de 90 en 120 c.c. nodig, zeiden ze bij het consultatiebureau. Stella is dan bijna 8 weken. Hoeveel heeft ze nu nodig?
En hoe kan ik het best gaan kolven om dit te krijgen? De week daarna heb ik het natuurlijk niet nodig en ik wil liever geen stuwing.
pi_24610079
Mijn kraamverzorgster had daar een formule voor, Annie. Je doet 2 maal haar gewicht en laat de laatste 0 vallen en dan delen door het aantal voedingen die je normaal geeft. Doe dan nog 15 ml erbij voor als ze erg hongerig is.

Voorbeeld:
Stel dat ze nu 4000 gram weegt en je geeft 7 voedingen per dag...

2 x 4000 = 8000 laatse 0 eraf, dus 800 / 7 = 115 plus 15 extra is 130 cc
pi_24610109
Vanaf vandaag ga ik de BV afbouwen. Als ik weer ga werken, dan ga ik combineren met BV en FV. Ik neem lekker de tijd en ga per week een voeding laten vallen.
  maandag 17 januari 2005 @ 12:40:46 #217
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_24611363
He Stiekemurd, zo ben ik het ook van plan om te gaan doen. Nou hoef ik pas in april te werken, dus ik heb nog zeker de tijd ervoor. Maar goed om van jou te horen en te leren hoe het gaat.

Als ik jouw rekensom gebruik, moet ik rond de 180 c.c. per voeding gaan kolven. Wat veel joh, in vergelijking met drie weken geleden.

Weet natuurlijk niet hoeveel ze weegt, maar twee weken geleden was ze 4600 gram. En ik weet zeker dat ze na haar regeldagen flink was is aangekomen. Ik ga dus uit van 5000.

5000 x 2 = 1000 (min de 0): 6 voedingen + 15 c = 180 Ja toch?
  maandag 17 januari 2005 @ 14:06:45 #218
3011 E.T.
pi_24612403
De 'officiele' formule hiervoor is gewicht in kg x 150 ml (bij bv wordt ook veel gerekend met 115ml) / voedingen per dag.

Dan wordt 't dus:
5 kilo x 150ml : 6 voedingen = 125 cc.

Zonde dat jullie de bv afbouwen terwijl het goed loopt
pi_24613130
Wat een verschil dan ET......

Het kost me te veel tijd pwr dag om af te kolven.. Ik ben al blij dat ik mijn functie in 3 dagen mag uitvoeren, en zal het daardoor veel te druk krijgen. Ik weet zeker dat ik juist ga stressen bij afkolven, waardoor het alleen maar langer duurt. En om het nu af te gaan zitten wachten....

In ieder geval blijf ik combineren (ja ik weet dat het ook daardoor kan teruglopen en zelfs weggaan), maar ik heb het dan in ieder geval bijna 3 maanden gedaan.
pi_24614121
Stiekemurd, er zijn ook baby's die op het kdv niet willen drinken en de schade dan thuis inhalen, 's avonds en 's nachts. Misschien Benthe ook? Voordeel van die nachtvoedingen is dan iig dat je productie langer op peil blijft. Je hoeft dan dus ook niet te gaan stressen als de leidsters op het kdv vinden dat ze te weinig drinkt.
pi_24620374
Poemojn ik weet niet hoe Benthe zal reageren. Maar ik heb er niet zo zin in om af te gaan zitten wachten en dan toch ineens af te moeten bouwen. Want dat doe je namelijk niet 1,2,3. Ik kan er nu lekker de tijd voor nemen. En Benthe doet het verder goed op een fles.
Ik heb er lang over nagedacht hoor, en ik denk echt dat dit het beste is. Als ik nu niet hoefde te werken of langer verlof had, dan was ik uiteraard doorgegaan.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 08:37:37 #222
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24620464
Euh... ik wil absoluut niet betweterig overkomen, maar het klinkt alsof je je schuldig zou voelen als je de tijd neemt om te kolven voor Benthe. Je krijgt hier tijd voor hoor.
Als je je verder lekker voelt bij het voeden van Benthe, laat dan niet je plichtsbesef naar je werk toe in de weg staan om de bv door te zetten.
Ik vond het ook niks dat kolven, maar ik deed het wel en heb het een half jaar vol gehouden.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 09:21:21 #223
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_24620901
De reden dat ik straks wil afbouwen met borstvoeding als ik ga werken, is dat ik denk dat ik het qua energie niet allebei trek. Nu ik vrij ben, neem ik er lekker de tijd voor, maar op mijn werk zal ik dat tussen de besprekingen door moeten doen. En hier thuis merk ik al dat het enorm veel energie vreet, ik moet daarna echt even blijven liggen.
Weet dat ik er wettelijk tijd voor mag nemen, maar hoe doe je dat dan? Ik heb veel respect voor vrouwen die het doen, maar het lijkt mij al heftig genoeg om de zorg voor Stella en mijn werk te gaan combineren.
pi_24621296
Dat je je moe voelt / kunt voelen tijdens een voeding komt doordat er dan oxytocine vrijkomt. Dat heeft een ontspannend effect waardoor je rustig je kind kunt voeden en niet gestresst zit te wachten tot ze eindelijk klaar is want je moet nog zoveel doen, en dat kan er ook voor zorgen dat je je op dat moment moe voelt. Borstvoeding kost op zich niet veel energie (ik dacht dat je 500 kcal extra moet eten, maar kan dat wel nazoeken evt). Bovendien kunnen de meeste baby's als ze ouder worden beter drinken; kostte een voeding me toen ze net geboren was minimaal 30 minuten (en toen ze net geboren was al snel 3 kwartier), nu nog zo'n 10 minuten.
pi_24621649
Dutchie, ik weet wat mijn rechten zijn en ik kies hier helemaal zelf voor. Nogmaals, het gaat me gewoon te veel tijd kosten. Theorie is altijd nog anders dan de praktijk.

Annie ik ben het ook helemaal met jou eens. Ik val 's nachts ook in slaap met Benthe.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 11:13:48 #226
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24622476
Oké dan begrijp ik het wel.
Toen ik weer ging werken startte ik gelijk met een nieuwe baan. Vond het ook heel raar om te zeggen dat ik tijd nodig had om te kolven, maar heb het wel gedaan. In het begin is dat wel even moeilijk, maar het wende wel. En ik nam echt geen 2 uur de tijd om te kolven hoor.
Ik denk dat ik er in totaal 50 minuten aan spendeerde;
's ochtends om 10.00 1 borst, om de druk eraf te halen. Léon had 's ochtends nl. voldoende aan 1 borst, kwam genoeg uit. Daar was ik dan ca. 10 minuten mee bezig.
Tegen 12.00 - 13.00 beide borsten, dat kostte me ca. 20 minuten en deed dit vaak ook in mijn pauze. Ben niet echt een type die er echt pauze neemt, ga meestal gewoon door. Maar voor het kolven nam ik dan wel tijd. (vaak was ik dan wel ook iets van het werk aan het doorkijken trouwens).
En dan tegen 16.00 nog een keertje beide borsten 20 minuten.
Dus dat viel al met al best mee. Vond het wel altijd een gedoe en vooral in het begin voelde ik me bezwaard. Maar daar groei je vanzelf overheen.

Andere vrouwen nemen echt die 2 uur, hebben dat ook echt nodig. Als je gaat kolven op het werk, moet je het gewoon zo indelen zoals jij het prettig vindt en je niks van je omgeving aantrekken.
pi_24622704
Juist daarom omdat het bij iedereen verschillend is, is het moeilijk om nu al te zeggen (voor mij dan) dat ik tijd heb om te kolven.

Maarrrrr, ik stop niet helemaal he... (sorry ik moet mezelf even verdedigen)
Ik ga combineren en zal het half jaar vol maken.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 11:37:55 #228
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24622809
Sja dat blijft altijd moeilijk hè, het komt al gauw over alsof ik van de bv-maffia ben.
pi_24622921
haha

Ik ben ook helemaal voor hoor daar niet van. Ik heb een schoonzus die "gelooft" niet in bv en dan dan ik ook "die is niet wijs". Maar iedereen zijn eigen keus hoor
pi_24625324
Zojuist van een vriendin gekregen via email:
quote:
Moederschap is een drug

De natuur beloont moeders goed voor al het zware werk: het zogen van een baby is vergelijkbaar met een shot cocaïne. Althans, bij ratten.

De Amerikaanse onderzoeker Craig Ferris vergeleek de hersenen van aan cocaine verslaafde ratten met die van zogende moederdieren. Op de MRI-scans was te zien dat bij beide precies hetzelfde gebiedje oplichtte, het zogeheten beloningsgebied.

Als ze de keus krijgen, prefereren de ratten het zogen zelfs boven cocaïne. Tenminste, als hun kleintjes jonger zijn dan acht dagen. De activatie van het beloningsgebied tijdens het zogen zorgt volgens Ferris mede voor de speciale band die de moederdieren met hun pups hebben.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 17:59:31 #231
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24626512
HELP!

ik heb het idee dat maxim te weinig bv krijgt. gisteren en vandaag allemaal blijven huilen, ook na het eten, blijven vragen om voeding e.d.
nu heb ik vandaag nadat hij uit 1 borst heeft gedronken diezelfde borst daarna afgekolfd, er kwam 10 cc uit nog, daarna gelijk de andere gedaan en daar kwam 40 cc uit (normale hoeveelheid??). uurtje later kwam Maxim weer dat hij wil eten, flesje gemaakt met bv, heeft hij 30 cc op en is toen lekker gaan slapen voor 2 1/2 uur, toen kwam hij weer. ondertussen had ik weer gekolfd (li+re) en dat was totaal 90 cc, dat heeft meneer dus in zn geheel op! had hem eerst 60 gegeven, en daarna was hij nog aan het zoeken, andere 30 in fles gedaan en gegeven en helemaal op gewoon is dat niet teveel voor zn joch?? of te weinig? ik heb werkelijk geen idee wat hij mag hebben per voeding??? nu heb ik weer gekolfd en komt er maar 50 cc in totaal uit
die 90 cc ben ik trouwens 45 min mee bezig geweest, en die 50 cc een half uurtje. is dat niet beetje weinig om te kolven?? stuwing heb ik overigens ook nie vol gevoel al helemaal niet ik lek wel als Maxim gaat huilen overigens. ik word er zo beetje onzeker van wat ook weer funest is voor de bv
na die 90 cc is hij weer gelijk gaan slapen, wat hij niet doet als hij aan de borst heeft gedronken. (soms ook wel) hij is nu gewoon tevreden.

wat te doen?? zoveel mogelijk kolven maar en zo proberen de productie te verhogen, en tussendoor hem aan blijven leggen??? of wat anders..?? ik wil natuurlijk wel dat hij genoeg eten binnen krijgt
pi_24626635
Martineke, hij is nu 2 weken, kunnen 't niet gewoon regeldagen zijn? Dan zoveel mogelijk live aanleggen, dat stimuleert de productie nl beter dan kolven. En met kolven krijg je er gewoonlijk minder uit dan een baby eruit krijgt als-ie zelf drinkt.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 18:14:18 #233
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24626695
heb ik niet eens aan gedacht *voor hoofd slaat* die 90 cc is toch niet slecht he dat hij dat op heeft?? gos onzeker iets hier zeg, ben bangf dat hij te weinig krijgt, en ook weer bang dat hij nu teveel op heeft, niet leuk!
  dinsdag 18 januari 2005 @ 18:25:05 #234
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24626757
gos nu voel ik me weer schuldig dat ik gekolfd heb en hem een flesje heb gegeven en hem niet vaker aangelegd heb
pi_24626847
Is echt nergens voor nodig, hij heeft toch een lekkere volle buik nu? Je kunt hem de komende maanden nog vaak genoeg aanleggen, hoor.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 18:57:51 #236
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_24627154
Poemojn !
ET !
Dutchie !
en andere zeer gewaardeerde leden van de BV-maffia

Ik heb even een oppepper van jullie nodig.

Ik baal zo gigantisch van het kolven Het kost me 2,5 uur per dag En ik krijg er zo'n hekel aan!!
Maar ik wíl en zál doorgaan, echt, heus, geen haar op mijn hoofd die erover piekert om te stoppen, want het gaat verder perfect.

Ik moet alleen weer even opgepept worden Hé toe? Pep mij eens op?

Stank u !
... ♥ ik mis je ♥
pi_24627186
nou net een derde wereldoorlog gevoerd met Benrhe , want ze wou nu gewoon de fles niet!!!!

en ik net nog zeggen dat ze de fles gewoon pakt.............

ik heb haar maar weer aangelegd, want na een uur was ik het ook zat.....
pi_24627542
Phluphy :'* ik weet ook niet hoe je kolven leuk kunt maken.. en doorzettingsvermogen heb je al.
Heb je ook contact met andere vrouwen die maandenlang alle voedingen gekolfd hebben? Echt, die zijn er!
Ik weet verder niet of 2,5 uur een normale tijdsduur is voor het kolven van alle voedingen. Als het lang duurt voor de toeschietreflex komt zou je kunnen overwegen de huisarts om de neusspray daarvoor te vragen (syntocinon). Misschien scheelt dat weer wat. Sterkte ermee..
Heb je voor jezelf een doel gesteld? Hoeveel maanden wil je Danyel in elk geval borstvoeding geven? Misschien helpt het aftellen wat tot die tijd, en als je daarna wilt doorgaan is in elk geval die druk eraf?
  dinsdag 18 januari 2005 @ 20:23:33 #239
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24628055
Oei... ben ik toch bv-maffia.
Kijke Phluphy iek zal jou zeggen wat jai moete doen hè.
En als jai niet luistert hè, dan kraig jai misjgien wel een paardekop in jouw bedje capice?

Jee, hoe maak je kolven leuk? Ik wou dat ik het wist. Kolven is gewoon geen zak aan en da's echt waar. Maar zet rustgevende muziek op, zorg dat je geen haast hebt, pak een lekker boekje of tijdschrift, ga fokken en kijk naar Danyel live of op foto.
Probeer je voor te stellen hoe hij groeit en groeit op die melk van jou.
God, ik klink zweverig . Maar misschien help het.

En anders, sorry van dat paardenkoppie.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 21:50:02 #240
3011 E.T.
pi_24629425
Phluphy, ik vind het geweldig dat je Danyel zo'n geweldige start meegeeft!!!!! Een hoop vrouwen zouden een voorbeeld aan je kunnen nemen!
Sja, wat dutch ook al zei.. Kolven is gewoon niet leuk Ik neem aan dat je een dubbele elektrische kolf hebt? Probeer 't uit te vogelen zodat je een hand vrij hebt (ja, dat kan echt) zodat je een tijdschrift oid kan lezen (ik las altijd de krant bij het kolven op m'n werk) of probeer lekker weg te dromen.
Nogmaals: je bent een kanjer dat je alle voedingen voor Danyel afkolft!
er is trouwens een yahoo mailinglist voor moeders die alle voedingen kolven, heb alleen geen idee hoe je daar terecht moet komen.. misschien dat poemojn daar nog meer van weet..
  dinsdag 18 januari 2005 @ 21:56:49 #241
3011 E.T.
pi_24629521
Ik zit net het foto-topic te bekijken en Danyel doet 't onwijs goed op jouw melk zeg!
Ik zou dus zeggen: bij een kolf dipje goed naar Danyel kijken, zien dat hij 't zo goed op jouw melk doet.. dat moet toch motivatie geven lijkt me..
pi_24629939
Hmm ET herinnert me ergens aan.. niet lachen
The hands free pumping bra!!

Die Yahoo list kan ik niet vinden, misschien kent iemand op het bv-forum hem.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 22:25:02 #243
3011 E.T.
pi_24629989
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 22:22 schreef poemojn het volgende:
Hmm ET herinnert me ergens aan.. niet lachen
The hands free pumping bra!!

Die Yahoo list kan ik niet vinden, misschien kent iemand op het bv-forum hem.
Haha.. op het bv-forum had ik ooit eens gezien dat iemand een constructie had gemaakt van knoopsgaten-elastiek om zo ook twee handen vrij te hebben..
pi_24629999
Stiekemurd, je kunt hier wel tips vinden.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 22:27:18 #245
3011 E.T.
pi_24630017
http://groups.yahoo.com/group/kolvende-moeders/

de mailinglist..
(dat jij die toch niet kon vinden poemojn )

[ Bericht 3% gewijzigd door E.T. op 18-01-2005 22:29:20 (verkeerde smiley) ]
pi_24630513
ik zocht op kolf en kolven
pi_24630712
Pluphy ik heb alleen maar enorm veel respect voor je , al zo lang afkolven voor je kereltje is wel zo super en hij groeit er super op en daar gaat het om, en tje het is bere gezond.
Gewoon lekker doorgaan neem desnoods een lekker bad tijdens het kolven...

Hier gaat het lekker, Thijs wilt alleen geen 2 borsten meer, met 1 heeft hij echt genoeg
We kunnen weer samen beneden zitten met geluid aan en dan drinkt hij er lekker op los.

Alle andere meiden s6 met de bv
  woensdag 19 januari 2005 @ 00:13:41 #248
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_24631940
Phluphy, ik vind het echt geweldig dat je alle voedingen afkolfd.
Bij mij op koor zit ook een moeder die alle voedingen afkolfd, omdat haar dochtertje niet meer aan de borst wil. Toen ik zei dat ik dat echt heel knap vond dat ze dat zolang al volhoud (haar dochtertje is nu ca. 6 mnd.) begon ze echt te stralen. En dat vind ik wel terecht.
Ik heb echt bewondering voor je, dat je ondanks alle zorgen 'gewoon' doorgaat met kolven!
  woensdag 19 januari 2005 @ 05:55:19 #249
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_24634772
Oeh dames, jullie zijn GOED ! Het heeft echt geholpen
Ik voel me helemaal trots
Als je een kindje met "problemen" hebt en je kunt weinig voor hem doen, dan ben je blij met datgene wat je wél kunt doen, en dat is in mijn geval kolven, kolven en nog eens kolven.

Overigens, ik had eerst een electrische (dubbele) kolf, maar die ging stuk, nu doe ik het al een maand op de hand . Geldgebrek is een reden om geen nieuwe electrische te kopen, maar ik blijf Marktplaats in de gaten houden.

Thanks ladies, jullie zijn lief. Ik kan er weer een tijdje tegenaan.

Edit: oh ja, over de termijn: ik heb geen max. termijn eraan gesteld. In principe ga ik door zolang de productie in orde blijft.
... ♥ ik mis je ♥
pi_24634999
Poemojn dank je wel voor de tip
Je bent echt een wandelende BV infopunt
pi_24635839
Is er geen manier om zo'n elektrische kolf gedeeltelijk vergoed te krijgen, via jouw of Danyels ziektekostenverzekering? Misschien kun je daar eens naar informeren? Je kolft toch ook 'in opdracht van' Danyels artsen, soort medische indicatie dus?
  FOK!fossiel woensdag 19 januari 2005 @ 12:45:07 #252
2628 Karin
pi_24639467
Je zou ook een kolf kunnen huren bij bijvoorbeeld een lactatiekundige.

Phluphy ik vind het echt geweldig dat je het al zo lang volhoudt het kolven. Het is absoluut niet niks met heen en weer geren naar het ziekenhuis en dan tussendoor ook nog tijd vinden om te kolven en die hele boel uit te koken enzo (dat vond ik nog het vervelendste van het kolven, al die uitkooktroep en geregel met in en uit de vriezer).
  woensdag 19 januari 2005 @ 16:01:42 #253
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24642576
toch weer een vraagje

Phluphy eerst wil ik zeggen dat je het harstikke goed doet met de bv kolven nu nog ga zo door hoor, het is harstikke goed voor je mannetje

ok mijn vraagje: is het ook normaal als baby's regeldagen hebben, wat nu dus waarschijnlijk Maxim heeft (vandaag weer jengelig en veel willen drinken) dat ze dan s'avonds om 22.15 aangelegd worden en om 00.15 nog steeds willen drinken constant gewoon???? gisterenavond kwam ik gewoon niet van Maxim af aan me borst(en), elke keer gewisseld, 5 min zaten er ong tussen voordat hij weer begon te jengelen cq huilen en zoeken/happen. uiteindelijk heb ik om 1 uur vannacht een flesje warm gemaakt met gekolfde bv van 60 cc en dat gegeven. en toen was hij eindelijk verzadigd en heeft hij van 01.45 tot 06.30 geslapen vannacht toen 30 min aan de borst en weer gaan slapen om 07.15 tot 10.30
ik wijk af geloof ik (ben ook zo trots dat hij goed heeft geslapen) hoort dat erbij dus dat baby's zolang aan de borst willen in de regeldagen of zo???
pi_24643242
martineke ik weet 't niet zeker maar ik geloof wel dat 't vrij extreem kan zijn op zulke regeldagen. hopelijk blijft 't niet te lang aanhouden zo want dat lijkt me erg vermoeiend voor jou.

phluphy, balen dat je elektrische kolf kapot is zeg. ken je ook die uitgebreidere advertentiezoek-site? daar kun je in een keer diverse advertentiesites tegelijk afschuimen op je trefwoord. zie hier. welk merk kolf had je en wil je die 't liefst weer?
  woensdag 19 januari 2005 @ 17:15:21 #255
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_24643567
Poemojn een kolf op indicatie gaat niet lukken denk ik. Ze hebben vast als tegenargument dat ik qua kosten al kunstvoeding uitspaar

Bix, bedankt voor de link. Ik ga 'm misschien gebruiken, ik wacht even morgen af, want de verpleegkundige die hier komt gaat vanavond even wat collega's langsbellen. Daar zit ook een lactatiedeskundige bij die misschien wat tips had.

Bedankt voor het meedenken i.i.g.

Oh ja Martineke succes met het geregel, in elk geval lekker dat het slapen zo goed ging.
... ♥ ik mis je ♥
pi_24650685
Martinneke het kan idd zo extreem gaan hoor, hier heb ik het de eerste keer met de regeldagen ook heel erg gehad, ik was ineens ook erg blij dat er een half uur tussen zat, het duurde dat kort achter elkaar terug komen een dagje daarna ging het beter en na 4 dagen was ik er vanaf
pi_24665385
Hallo,
Ik wil graag wat advies vragen aan ervaren ouders.
Ons dochtertje is 10 dagen oud. De eerste negen dagen verliepen voorbeeldig. Overdag heel rustig en 's nachts twee blokken slapen van 3 à 4 uur.
Nu heeft ze gister een 'regeldag' gehad, waarbij ze erg onrustig was, veel huiilde, en niet te troosten was. Alles geprobeer om haar in slaap te krijgen: zingen, rondlopen, maxiswing, speentje, borst, fles met water etc.
Gebeurt dat vaker dat baby's van 10 dagen oud 12 uur lang bijna constant wakker zijn., en daarna 8 uur slapen. Het frustrerend om te zien dat ze bekaf was, en toch niet kon gaan slapen.
Hebben jullie nog tips of eigen ervaringen.
Alvast bedankt
  vrijdag 21 januari 2005 @ 12:16:07 #258
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24666822
hey dat herken ik wel een beetje, helaas geen tips voor je aangezien mijn zoontje net 17 dagen oud is maar hier hadden we dat ook zo rond dag 11 a 12, heel veel wakker zijn en niet willen slapen e.d. heeft 2 dagen geduurd, en nu slaapt hij de laatste 3 dagen als een blok, zoveel dat ik me de eerste dag bijna zorgen maakte of het wel normaal was dat hij ineens zoviel sliep vergeleken bij die 2 dagen ervoor.
  vrijdag 21 januari 2005 @ 17:12:45 #259
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24671662
Ik herken het inderdaad ook, Noa heeft meerdere van zulke dagen gehad, en dan dacht ik dat ze 'slaapproblemen' had, terwijl het gewoon een regeldag is en ze meer wilde drinken. Gisteren had ik ook weer zo'n dag, ze wilde bijna constant drinken, de hele ochtend en middag, en heeft 's middags vanaf zeg 4 uur wel goed geslapen. Ook vannacht heeft ze erg lang geslapen, dus het 'bijslapen' is ook wel normaal als ze zoveel wakker zijn geweest denk ik.

Vermoeiend he! Heel veel succes ermee!!!! en geniet ervan als ze weer lekker doorslaapt, en slaap dan zelf ook lekker bij!! (doe ik ook veel te weinig, maar krijg ik wel spijt van op den duur!)

Hoe heet jullie dochtertje eigenlijk?

(overigens ben ik geen zogenaamde 'ervaren ouder'...Noa is ook nog maar 6 weken )
  zaterdag 22 januari 2005 @ 09:58:13 #260
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_24684326
Mijn (electrisch dubbel) kolfapparaat doet het weer

Ik was ermee naar het Medela steunpunt (thuiszorgwinkel) gegaan en die hebben 'm gemaakt.
Er was blijkbaar melk in het motortje gekomen. Oplossing: paar druppeltjes alcohol in het motortje gieten, motortje tijdje laten draaien en hij doet het weer

Dus nu kost het me nog maar 5 x 10 min. = 1 uur per dag
... ♥ ik mis je ♥
  zaterdag 22 januari 2005 @ 10:05:56 #261
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_24684369
Zo, Fluf, dát scheelt veel!!!!! Wat heerlijk!!!! En zonder dat het je geld kost voor een nieuw (tweedehands) apparaat!!!! Ben blij voor je!!!!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_24685238
Wat ben ik blij voor je Fluf, scheelt idd een hoop tijd
en wat goed dat het zo gefixd was

Kolfe
  zaterdag 22 januari 2005 @ 16:44:18 #263
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_24690180
Ik heb daarnet gekolft voor een avondje uit en na ongeveer 5 minuten had ik uit 1 borst meer dan 125 c.c. Het Avent flesje zit helemaal vol. Dat gaat dus razendsnel. Maar als Stella drinkt, drinkt ze vaak meer dan 20 minuten aan 1 borst. Zou ze dan niet genoeg hier aan hebben of werkt kolven anders dan drinken?
Heb wel al een tijdje het gevoel dat ik echt veel melk produceer, meer dan Stella op kan. Is daar iets aan te doen, dat iemand weet?
pi_24691206
Phluphy gefeliciteerd, goed nieuws!

Kolven werkt anders dan drinken. Hoeveel ze uit een flesje drinkt zul je even moeten uitproberen. De hoeveelheid melk kunje terugbrengen als het problemen geeft. Kijk hier eens: http://www.vbn.borstvoeding.nl/teveel.html
  zondag 23 januari 2005 @ 11:53:50 #265
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24703482
vraagje

mag je gekolfde bv ook nog invriezen als het al een dag in de koelkast staat?? heb 100 cc staan en ik denk niet dat Maxim dat eerdaags zo snel opdrinkt
pi_24704364
Ik dacht 't wel. En anders vries je het in en zet je erop dat 't later pas ingevroren was, en geef je extra melk mee als deze melk aan de beurt is. Als dit niet goed meer is zal hij het nl niet drinken. Maar voor zover ik weet bederft moedermelk niet snel, zelfs als de stroom is uitgevallen en de vriezer dus ook uit is hoef je het niet weg te gooien maar kun je het weer opnieuw invriezen.
pi_24706839
Ik heb het ook wel es een dagje laten staan in de koelkast en daarna pas ingevroren en Thijs heeft het gewoon opgedronken.
pi_24824476
Thijs begint een voeding over te slaan, ik weet niet ofdat kwaad kan, hoor hem verder niet klagen hij zit nu op
*6.00
*9.00
*12.00 slaat hij over
14.30 uur
18.00 uur
20.00 uur
23.00 uur en dan slaapt hij door tot 6.00 uur
pi_24824556
Gaat lekker dus.
Als hij goed groeit en ontwikkelt kan het ook geen kwaad dat hij een voeding laat vallen denk ik.
pi_24824598
hij komt er iig op aan dat zie ik wel, ontwikkelingen die zijn in volle gang bezig
al wilt hij helaas niet meer rollen...en op zijn buik liggen vind hij nog steeds geen pretje...
pi_24826756
wat flauw Zijn jullie helemaal trots, stopt-ie er weer mee.
Om ontopic te blijven: je kunt ook op je rug liggend borstvoeding geven, ligt Thijs toch nog een poosje op z'n buik.
  zondag 30 januari 2005 @ 11:51:16 #272
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24830296
ok weer een vraagje

ik lek snachts ontzettend (uhh bij me boops he ) en nu heb ik weleens een voedingsbh en meegroeibh aangehad snachts met zoogcompres erin, maar om dat altijd t edoen word ik niet blij van maar elke nacht wakker worden rond 5 a 6 uur voor een voeding van Maxim en dan erachter komen dat ik WEER zeiknat ben aan de voorkant ben i ook geen pretje wat doen jullie daaraan??

volgens mij komt Maxim goed aan, ik heb gisteren op de weegschaal gestaan en toen was het verschil 5.7 kilo, kleertjes eraf e.d. denk ik dat hij rond 5.5 weegt teken dat hij henoeg eet anyway dat clusteren heeft hij trouwens wel vaker, alleen ene x smiddags en de andere x savonds, gisterenavond had hij het ook, toen heeft hij wel geslapen vannacht van 00.30 tot 06.45 keitrots ben ikke
  zondag 30 januari 2005 @ 12:08:08 #273
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_24830516
Martineke, vanaf de dag dat Danyel geboren is draag ik een bh 's nachts hoor, dat is de enige manier om te voorkomen dat alles nat wordt. Ik ben er al helemaal aan gewend intussen.
... ♥ ik mis je ♥
pi_24830778
De eerste weken hebben we zo'n zeiltje/matrasje uit het kraampakket in bed gelegd (handig dat je die niet gebruikt bij een ziekenhuisbevalling) maar dat is nu al maanden niet meer nodig.
  zondag 30 januari 2005 @ 16:31:42 #275
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24834757
die hebben we uit bed gegooid aangezien ik me eigen kapot zweette met dat ding eronder.

dus dan toch maar bh dragen met zoogcompressen erin snachts ...
  zondag 30 januari 2005 @ 18:56:17 #276
3011 E.T.
pi_24837280
Je kunt beter een tijdje op een handdoek oid gaan slapen zonder bh, dan stopt het het snelste. (evt een hempje aan)
Een bh heeft een iets kolvend effect en je borsten zullen dus 's nachts als 'productie' zien en blijven aanmaken op deze manier.
Ik had 't in het begin ook heel erg, maar heb via het hemdje en daarna op een handdoek het afgebouwd tot ik weer gewoon bloot kon slapen. Duurde zo'n twee weken
  zondag 30 januari 2005 @ 19:00:01 #277
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24837337
dat ga ik proberen!! thanks
pi_24841358
ik heb ook nog steeds een voedingsbh aan snachts,terwijl ik het nu ook wel zonder zou kunnen, maar ik vind het wle lekker liggen eigenlijk.

Poemojn: Dat heb ik al es geprobeerd om op mijn rug liggend te voeren maar daar werd ik heel gek misselijk van :s
  zondag 30 januari 2005 @ 23:30:53 #279
1624 ayla1
Sizzen is neat
pi_24841655
Ik had altijd een opgevouwen hydrofiel luier voor mijn borsten langs de eerste tijd, sliep een stuk lekkerder dan met ee BH aan.
pi_24845797
Ik moest van de kraamverzorgster een bh aan doen, en sindsdien altijd een bh aan met zoogcompressen erin. Zonder gaat nog steeds niet, vooral niet nu ik aan het combineren ben.
Je went er echt wel aan hoor
  maandag 31 januari 2005 @ 15:02:36 #281
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_24851192
He Stiekemurd hoe gaat het met het afbouwen? Lukt het een beetje? Heb jij dat trouwens zelf gedaan of een schema gevraagd bij het consultatiebureau?

Ik voed Stella op verzoek, maar ze komt echt steeds later om te drinken. Ik zit nu op ongeveer 5 voedingen per dag.
Gisteren voedde ik haar om 9.00 uur (had ze vanaf 0.00 liggen slapen!), om 14.00 uur, om 19.00 uur en 23.00 uur en kwam ze de volgende dag weer om 7.30 uur. Is dat nou niet veel te weinig voor een baby van 9 weken? Ze ligt wel ruim drie kwartier te drinken van twee borsten.
Ze plast genoeg, is niet huilerig tussendoor en morgen op het consultatiebureau kan ik haar laten wegen. Daar zal ik het ook nog wel vragen, maar wat denken jullie?
pi_24852710
Annie ik denk dat het goed is hoor. Anders zou ze toch allang aan het jengelen gegaan zijn.

Over het afbouwen.... het cb stelde voor om 1 voeding per 3 dagen te laten vallen. Nou ik vond dat eigenlijk veel te snel gaan, dus had ik besloten om 1 voeding per week te laten vallen. Ze hadden een soort schemaatje gemaakt hoe ik het aan kon pakken. Vorige week toen ik de 2e voeding liet vallen, heb ik toch best wat stuwing gehad, en was het een opluchting om Benthe te laten drinken. Dit duurde maar een paar dagen. Ik heb eerst de voeding van 1700 uur laten vallen en 2e week de voeding van 12.00 uur. Deze week de voeding van 9.00 uur laten vallen. Eerst dacht ik de voeding van 14.30 uur te laten vallen, maar wellicht zou ze die niet meer nodig hebben (flesvoeding zwaarder dan borst) dus vandaar naar die van 9 uur gegaan. Misschien dat het dan wel 10.00 uur, 13.30 uur, 17.00 uur wordt (ofzo). In ieder geval is het wel te doen. Alhoewel een flesje geven toch wel erg ongezellie is, maar aan de andere kant ook wel handig om een keer iemand anders Benthe een flesje te geven.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 22:01:49 #283
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24871480
ik heb toch ook nog wel een vraagje, ik voed ook op verzoek, alleen ik vind het wel veel hoor.
even afgaande op vandaag vanaf 00.00 uur,
tussen 00.00 - 01.00 gegeten
05.45 tot 06.30 eten
09.30 tot 10.00 eten
11.00 tot 11.15 eten
13.00 tot 13.40 ong eten
15.30 tot 16.20 eten
19.30 tot 20.00 eten
21.00 tot 21.15 eten

ene keer eet hij wat langer als andere keer, en op zich vind ik het niet zo erg maar ik heb nu echt het idee dat ik hele dag met hem aan de borst zit, hoort dit zo bij voeden op verzoek??

en nog een vraagje, ik heb ergens gelezen als beeb groene ontlasting had/kreeg dat zou kunnen liggen aan teveel voeding. nu heb ik al 3x bij maxim groen gezien in zn luier (eergisteren en vandaag 2 x) is dat ook normaal dat het ineens groen is of kan dat toch eraan liggen dat hij tevaak wil eten of zo?? of maak ik me gewoon beetje zorgen om niks of zo??
pi_24871701
8 voedingen dus, ik heb ook een hele tijd op 8 voedingen gezeten hoor, Daarna bouwde Thijs zichzelf af naar 6 en nu zitten we soms op 5 en soms 4.
Ik zou me er niet druk om gaan maken Martineke hij gaat zichzelf aanpassen hoor, en dan neemt de tijd ook af.
Ik heb hier ook al alle kleuren ontlastig gezien hoor, en ik heb me daar niet druk om gemaakt.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 22:17:51 #285
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24871835
met voeding die nog komt worden dat er 9.

maar ok blij dat kleur ontlasting in ieder geval niks is. thanks
pi_24939390
Martineke, ik heb gisteren dezelfde vraag gesteld aan de lactatiekundige, want Myrthe wil ook wel de hele dag aan de borst liggen voor mijn gevoel. Volgens haar was 8 voedingen prima, minimaal 7 zo in het begin. Wel opletten dat ze effectief drinkt, dus bij sabbelen moet ik haar van de borst afhalen (tenzij ik er zelf geen problemen mee heb dat ze zo lang ligt).
pi_24953220
Voeden is ook niet alleen eten, maar ook lekker dicht bij mama zijn. Kan in het begin ook wel zijn dat je 10-12 keer per dag moet voeden. Vaak wordt dat wel minder als ze ouder worden, of als je met bijvoeding gaat beginnen.
pi_25005914
Vraagje:

Teruglopen van borstvoeding... gaat het dan om de kwantiteit of om de kwaliteit???

Ik heb al gezocht op internet maar kan niks vinden. Wellicht dat iemand van de bv-mafia dit weet?
  FOK!fossiel woensdag 9 februari 2005 @ 13:51:37 #289
2628 Karin
pi_25005979
Hoe bedoel je dat stiekemurd? Want na een aantal weken is de borstvoeding wat meer afgestemd op de hoeveelheid die je baby drinkt. Dan lijkt het net alsof het terugloopt maar eigenlijk is het gewoon goed afgestemd dan. Komt Benthe vaker? Of zijn je borsten wat "leger"?
pi_25006044
Nou ik ben dus nu aan het fifty-fifty-en. Overdag fles en 's avonds en 's nachts-'s morgens borst.
Maar ik merk nu dat ze 's morgen niet genoeg heeft van de borst en er gaat dan nog makkelijk 120 cc fles achteraan en dan is ze pas voldaan.

Ik merk ook aan mijn borsten dat het inderdaad wat leger voelt.

(vind dat toch wel echt een nadeel van BV dat je soms zo onzeker van wordt)
  FOK!fossiel woensdag 9 februari 2005 @ 14:04:36 #291
2628 Karin
pi_25006177
Ja het is heel onzeker die borstvoeding. Ze hadden gewoon maatstreepjes erop moeten maken

Herkenbaar hoor! Dat ik kunstvoeding bij ging voeden, omdat ik gewoon niet genoeg kon kolven en geen zin had om de hele week extra te kolven om maar genoeg voeding bij elkaar te krijgen voor de dagen dat ik werkte, merkte ik ook dat het best wel achteruit liep met de borstvoeding. Ik dacht dat ik wel de ochtend en avondvoeding kon blijven geven maar dat was met een paar weken echt over, Bram dronk na de ochtendvoeding ook altijd nog een fles leeg. Uiteindelijk heb ik dat dus maar opgegeven.
Wat wil je? Wil je dit blijven doen fifty/fifty? Of wil je over op de kunstvoeding of volledige borstvoeding? Want als je borstvoeding wilt bijven geven denk ik dat je haar wat vaker aan moet leggen, dan verhoogt de productie weer.
pi_25006522
Nou dat heb ik van de week dus gedaan, haar vaker aanleggen. Dit had ik namelijk gelezen op een forum dat je de dagen dat je niet werkt eventueel meer moet aanleggen om alles op peil te houden.
Ik wil dus ook niet hannesen met kolven op het werk. Dus ja..... moeilijk, moeilijk. Ik hou het maar ff goed in de gaten dan en wanneer ze niet voldaan lijkt, toch maar een flesje erbij geven.

Ik wist van te voren al dat dit kon gebeuren hoor, tis nu alleen de vraag of het idd nu teruggelopen is ja of te nee.
  woensdag 9 februari 2005 @ 17:59:05 #293
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_25008878
Stiekemurd, merk jij nou dat je er meer energie van krijgt door het laten vallen van een aantal voedingen? Of merk je dat nog niet zo snel?
Ben er erg benieuwd naar...
Ga morgen naar een speciaal borstvoedingsspreekuur met vragen over het afbouwen, maar ik zit nog te twijfelen wanneer ik wil beginnen.
pi_25010195
Ja heb wel meer energie. Maar ja.. tis ook al weer 11 weken na de bevalling....
Wanneer moet je weer beginnen Annie?
  woensdag 9 februari 2005 @ 20:36:18 #295
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_25011301
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar 18 april pas. Heb dus nog wel even de tijd. En ik merk ook wel dat ik fitter wordt, maar na zo'n voeding kan ik iedereen keer wel in slaap vallen en heb ik echt nog zo'n honger. Vraag me af of dat snel verandert als ik bijvoorbeeld twee voedingen laat vallen.
  woensdag 9 februari 2005 @ 20:46:05 #296
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25011501
Owja honger Heeft iemand een gouden tip? Ik word steeds 's nachts wakker van de honger, terwijl ik me overdag echt klem vreet. Dankzij de BV word ik gelukkig niet dikker, maar blijkbaar kan ik er niet tegenaan eten qua energieverbranding, want ik word er nog steeds elke nacht wakker van.
Welke voeding is erg geschikt als energieleverancier zonder al te slecht te zijn voor de bv?
... ♥ ik mis je ♥
  woensdag 9 februari 2005 @ 20:48:42 #297
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25011554
Boterhammen? Ik vrat stapels boterhammen.
  Jubileum moderator woensdag 9 februari 2005 @ 20:51:14 #298
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_25011603
Ja ik ook, volkoren boterhammen met kaas
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 9 februari 2005 @ 20:56:26 #299
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25011723
Overigens is er, geloof ik, niet zo heel veel slecht voor je BV hoor, Phluphy.
Dus appeltaart lijkt me ook prima
  woensdag 9 februari 2005 @ 20:58:53 #300
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25011775
(Nóg meer) boterhammen dus ! O.k. !
... ♥ ik mis je ♥
  woensdag 9 februari 2005 @ 21:00:16 #301
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25011806
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 20:56 schreef Leah het volgende:
Overigens is er, geloof ik, niet zo heel veel slecht voor je BV hoor, Phluphy.
Dus appeltaart lijkt me ook prima
(Nóg meer) appeltaart dus ! O.k. !
... ♥ ik mis je ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')