Het antwoord van Karin:quote:ik snap iets niet, zo ong overal lees ik of hoor ik dat het niet aan te raden is om van te voren een kolf te kopen aangezien je niet weet of het allemaal wel lukt en of die kolf je uberhaupt wel aanstaat qua geluid bijv (ik zeg maar wat). en op de zwangerschapscursus van een vriend van me (en dan zijn vriendin natuurlijk die daarheen gaat) word juist aangeraden om vantevoren zon kolf te kopen aangezien je dan meteen en vooral in die eerste weken kan gaan kolfen en snachts een beetje beter kan rusten, aangezien de ander dan flesje kan geven?? ik dacht dat het juist de bedoeling was om de eerste weken zoveel mogelijk aan te leggen om de productie op gang te helpen + de band ontwikkeling met je kind zeg maar??
dan hebben we het nu wel over een natuurlijke bevalling (keizersnee kan ook natuurlijk) waarbij er geen complicaties of iets dergelijks zijn.
en mijn antwoord als laatste reactie in 't topic:quote:Martineke het is beter om de eerste 4 weken geen flesje te geven ivm tepel/speen verwarring. Ook kan een kindje beter de productie op gang helpen dan een kolf, een kindje drinkt de borst beter leeg.
Ik had geen kolf in huis, die heb ik pas gekocht toen ik zeker wist dat ik door wilde gaan met borstvoeding (vlak voor Bram 4 weken was, toen wilde ik hem laten wennen aan een flesje zodat hij dat later ook op het kdv kon drinken).
quote:Wat Karin zegt: de eerste 4 weken liever geen flesje
Maar ik had wel van te voren een kolf, ik was ehm.. nogal vastberaden zeg maar
(en ik kon vlak voor de bevalling eentje kopen met 20% korting). Maar ik was er van te voren zo mee bezig, ik had alle problemen doorgelezen (en de vele mogelijke oplossingen), dat ik er van overtuigd was dat het goed zou gaan.
Ik was trouwens op dag 3 hartstikke blij dat ik 'm in huis had; Saskia moest wat bijvoeding hebben en aangezien ik meer dan genoeg melk (stuwing) had, kreeg ze afgekolfde melk als bijvoeding (met een spuitje)
Heb ik ZO m'n best gedaan.. vergeet ik toch nog watquote:Op zondag 14 november 2004 21:45 schreef Karin het volgende:
Vervolg van Borstvoeding deel 7
Ja zo netjes de laatste reacties gekopieerd en dan komt zo'n betweter het even beter wetenquote:Op zondag 14 november 2004 21:49 schreef E.T. het volgende:
[..]
Heb ik ZO m'n best gedaan.. vergeet ik toch nog wat
Zeker iets om in de gaten te houden. Ik hoop dat ik, tegen de tijd dat het wellicht geactiveerd gaat worden, nog mee kan doen.quote:Op maandag 15 november 2004 13:22 schreef poemojn het volgende:
Op het Eurolac-borstvoedingsforum wordt nagedacht over de mogelijkheid een moedermelknetwerk op te zetten (in plaats van melkbanken). Misschien voor sommigen hier een leuk initiatief om in de gaten te houden?
Meer info...
effe of-topic Sjeen, ik weet niet of je nog een kruik gebruikt, anders die op haar plekje leggen tijdens de voeding. Dat koude bedje had Lune ook last van en daar werkte het truukje met de kruik heel goed. Ze sliep de eerste drie maanden ook veel beter met kruik in bed...quote:Op woensdag 17 november 2004 11:08 schreef Sjeen het volgende:
Verdorie Ladybos, da's echt balen... Ik hoop dat er toch een mogelijkheid komt die je prettig vindt meid!
Hier hebben we voor het eerst sinds een week weer fatsoenlijk geslapen. En ik ben er ook achter waarom gelukkig. Isa wilde 's nachts na de voeding niet meer gaan slapen. Een keer was duidelijk waarom: de luier had gelekt en moest dus vervangen. Dan is ze zo wakker dat slapen niet meteen wil lukken. Dus brullen maar... De andere keren zijn we samen in slaap gevallen tijdens het voeden. Dan wordt ik een uur later alsnog wakker, maar als ik haar dan wil terug leggen wordt zij ook wakker. Te koud bedje enzo... Dus vanacht heb ik heel bewust wakker liggen zijn tijdens de voeding. En tadaaa, ik kon haar zonder problemen terug in bedje leggen en lekker verder slapen. Voel me meteen een stuk minder brakVoorlopig zit ik dus nog wel aan de nachtvoeding vast (Isa heeft het echt nodig, het scharminkeltje), maar op deze manier vind ik het geen probleem.
Groetjes
Sjeen
Dat doen we idd wel 's avonds, het bedje lekker opwarmen. Alleen begonnen de voedingen 's nacht me behoorlijk op te breken. De afgelopen week dus om 23.00 uur de laatste voeding, dan om 02.00 uur, om 05.00 uur en om 07.30 weer... Tel daarbij op dat ze niet meer wilde gaan slapen, dan blijft er van nachtrust niet veel meer over hier. Omdat te doorbreken hebben we besloten om de laatste voeding een fles Nutrilon te geven (ik kolf dan wel, om toch regelmaat te houden) in overleg met het Cb. Met als gevolg dat Isa vannacht heeft geslapen tot 07.00 uur, wel even wakker om 03.00 uur, maar zelf weer in slaap gevallen na 5 minuutjes. En mams is ineens niet meer zo brak.quote:Op donderdag 18 november 2004 22:57 schreef Genuivere het volgende:
[..]
effe of-topic Sjeen, ik weet niet of je nog een kruik gebruikt, anders die op haar plekje leggen tijdens de voeding. Dat koude bedje had Lune ook last van en daar werkte het truukje met de kruik heel goed. Ze sliep de eerste drie maanden ook veel beter met kruik in bed...
(zie Borstvoeding, deel 4 )quote:Op zondag 2 mei 2004 21:23 schreef Grijs het volgende:
Ik heb dus een paar dagen geleden weer last gehad van zere plekken in de borst. Dit keer kwam het door een melkblaar. (..) Weet iemand hier wat ik hier tegen kan doen en hoelang dit kan gaan duren (de blaar is sinds vrijdag open)?
Gunst, weten jullie al wat het wordtquote:Op woensdag 24 november 2004 22:49 schreef Ladybos het volgende:
en ik hou het uiteraard goed in de gaten als de kleine er is hoe ze er op reageert.
LOLquote:Op zondag 28 november 2004 23:36 schreef poemojn het volgende:
Ter info: het meest recent ontdekte voordeel van borstvoeding is dat kinderen die bv krijgen meer geinteresseerd zijn in kunst.Meer info...
quote:Op donderdag 2 december 2004 18:58 schreef poemojn het volgende:
Is er nu helemaal geen ritme waar je bij aan kunt sluiten?
quote:Bakerpraatjes
Vele moeders beperken hun dieet onnodig omdat hun verteld is dat bijv. prei en borstvoeding niet samengaan. Alhoewel vele culturen in de wereld aan moeders bepaalde voedingsmiddelen afraden, varieert dit per streek. In China worden koude vloeistoffen afgeraden, in Spanje varkensvlees, chili en tomaten, in Afrika uien, in Australië kool, chocolade, sterk gekruid, erwten en uien.
De theorie dat gasvormig voedsel ook bij de baby gasvorming veroorzaakt wordt wetenschappelijk gezien niet onderbouwd.
In principe hoeft een moeder, als haar baby geen klachten heeft, geen voedingsmiddelen te laten staan. De meeste moeders kunnen alles eten in normale hoeveelheden inclusief chocolade en scherpe kruiden en specerijen zonder merkbaar effect op hun baby. Menella (1991) ontdekte dat baby’s meer belangstelling toonden voor de moederborst en meer gingen drinken als hun moeder knoflookcapsules ingenomen had. Ze werden absoluut niet onrustig en kregen ook geen darmkrampjes.
Bron.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 20:23 schreef Leah het volgende:
Ik heb begrepen dat je alles wat je in de zwangerschap at, ook tijdens de bv zonder problemen kunt eten.
Ik at alles, tot scherp indisch aan toe, Freek heeft nooit een darmkramp gehad...
Zal bij nr 2 wel genadeloos afgestraft worden, deze theorie.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 20:26 schreef poemojn het volgende:
Ja.![]()
Met standaardspenen bedoel je zeker de dentalspenen, met een platte kant? Kinderen die die niet pakken willen soms wel een kersvormige speen. Ziekenhuizen gebruiken ook wel een flessenspeen met een doekje erin, die heeft zelfs Myrthe een keer geaccepteerd tijdens dat weekendje ziekenhuis. Ook kun je een speciale speen van Nuby voor bv-kindjes proberen:
[afbeelding]
Te koop bij Het Rietje (Voeding & Verzorging / Nuby) voor 5,54 euro.
Ik heb er geen ervaring mee want Myrthe gebruikt geen speen, maar hij schijnt op zich wel goed te zijn
quote:Bron
Deze lijst met tips is afkomstig van Ellen van Kooij, ook cantactpersoon van de VBN) en ik heb hem hier al vaker gepost. Kijk maar of er tips tussen zitten waar jij wat mee kunt.
Probeer alleen datgene uit waar je zelf iets in ziet!
Oefen met vers afgekolfde BV. Moedermelk uit de vriezer kan vreemd smaken. En soms uit de koelkast ook al. Je kan dus een half uurtje voor je hem verwacht zo'n 20 ml afkolven en daarmee oefenen.
Bij alles wat je probeert, moet je het een paar dagen volhouden. Een nieuw tijdstip, nieuwe speen, ander persoon.
* Probeer regelmatig een flesje te geven; elke of om de dag. Al is het maar 20 cc.
* Als hij honger heeft, als hij 1 borst gedronken heeft - dus tussendoor, als hij geen honger heeft.... het juiste moment is iets dat je moet uitproberen. Half slapend?
* Afgekolfde BV koud geven of juist iets warmer
* Andere fles en/of speen proberen. Of een (zachte) tuit.
Mijn middelste dochter leerde het uiteindelijk met de dodie 3 standen speen (>4 mnd). Deze is heel lang waardoor hij net zo diep in de mond kwam als de tepel en een pink.
Ook heb ik wel eens gehoord van een baby die wel uit een bruine, rubberen speen wilde drinken.
* Soms lukt het wel opeens als een ander de fles geeft: papa, oma, buurvrouw of die onbekende leidster op de crèche. En dan mag mama ook niet in de buurt zijn.
* Andere houding: in BV-houding of juist niet?
In wipstoeltje, geen oogcontact, lopend/wiegend, liggend op bed, voor de TV, in een draagzak of –doek.
* Aluminiumfolie om de fles wikkelen. Dat leidt de aandacht af en is leuk om mee te spelen. Of speeltjes of ballonnen.
* Niet dwingen: laat hem lekker een beetje op de speen kauwen. Als hij dan 'per ongeluk' een druppel melk proeft en hij wil meer, dan moet hij de tijd krijgen om iets te proberen.
* de speen in de BV dopen en/of voorverwarmen; liefst in mama's BH
* het kinnetje op en neer bewegen om zo het drinken te stimuleren
* beetje in de speen knijpen om de melkstroom te bevorderen.
* eerst even op je pink laten zuigen, de fles ernaast steken en dan je pink weghalen.
* kinnetje ondersteunen met je hand en dan met duim en wijsvinger de wangen ritmisch ietsje samendrukken.
Meer verhalen lezen:
http://www.borstvoeding.com/ervaringen/fles.html
http://www.vbn.borstvoeding.nl/ervaringen.html
Maar als het drinken uit de fles nog niet lukt, zijn er andere mogelijkheden:
• geven met een lepeltje (evt. iets dikker maken)
• met een spuitje (vingervoeden)
• uit een bekertje laten drinken (cupfeeding)
En voor als je BV blijft geven, maar ook werkt:
- baby meenemen naar je werk
- tussen werk en kind reizen zodat je live kan voeden
- kind op het werk laten brengen door de oppas
- langer verlof opnemen of ziektewet; overleg met de bedrijfsarts!
- ouderschapsverlof
- onbetaald verlof
Suc6 ermee.
Teddy Contactpersoon VBN
niet echt, iedereen maakt het verband op met zijn nek en dat dat dus de oorzaak blijft van het vele drinken. Kon proberen andere houdingen aan te nemen, maar ik vrees dat ik de afgelopen maanden alle houdingen al gehad heb.quote:Op maandag 6 december 2004 17:17 schreef poemojn het volgende:
Knorretje, hoe gaat het er nu mee?
Heb je nog bruikbare tips gekregen?
Ow zeker wel, zijn gil/krijs/huilgedrag is een stuk minder (lees: veel minder doordringend). Hij huilt nog wel, maar dit is dragelijk huilen en niet meer de hele dag door. Als hij nu gaat huilen weet je dat het ook weer stopt. Idem zijn slaapgedrag. Hij kan inmiddels in slaap vallen zonder zijn kussen en kan dat ook waar anderen bij zijn in bv een vreemde omgeving of een drukke omgeving. We masseren nog wel door en houden veel rekening met hoe we hem pakken/vasthouden en in de box heb hij nog een kussen maar hij iz al een compleet ander mannetje aan het worden. (is maar goed ook, want als hi begint te krijsen zegt zelfs alicia inmiddels met een diepe zucht: 'nee, niet huilen jochie' )quote:Op woensdag 8 december 2004 22:42 schreef poemojn het volgende:
Gefeliciteerd Bar!
Wat vervelend, Knorretje/Danny
Helpt de osteopaat (of waar je naar toe gaat voor z;n nek) wel?
Hehehe, wat is ze goed opgevoedquote:Op donderdag 9 december 2004 09:17 schreef Knorretje het volgende:
[..]
als hij begint te krijsen zegt zelfs alicia inmiddels met een diepe zucht: 'nee, niet huilen jochie' )
quote:Op zondag 12 december 2004 00:26 schreef Bar_en_Mar het volgende:
........... ik heb al een aardig vooraadje voor mijn pa liggen ..........
Nee joh niet stom, juist enorm herkenbaarquote:Op donderdag 9 december 2004 22:38 schreef Ladybos het volgende:
Ik had gisteren een vlek in mijn (nieuwe) t-shirt... rechterborst had gelekt. Ik helemaal blij, ze doen 't !!stom he
![]()
van ijsklontjeszakjes en trouwens ook die invrieszakjes van Avent gaat mijn melk naar plastic smaken. Ik vroor het in in een ijsklontjesbakje en dan deed ik de klontjes in een diepvrieszakje of bakje met de datum erop. Overigens pasten de klontjes uit ons eerste bakje niet door de hals van normale flessen (alleen avent), en kreeg ik niet 100 ml aan klontjes in een 125 ml flesje gefrot (dus in een groter flesje). Ik vond het erg handig werken, ik gaf dan wel hele voedingen mee naar de creche maar 1 kolfbeurt leverde precies niet 1 voeding dus daar kon ik dan een of twee klontjes bij kieperen (die ik dan op een onbewaakt ogenblik weer moest aanvullen).quote:Op zondag 12 december 2004 00:26 schreef Bar_en_Mar het volgende:
kun je dan de melk gemakkelijk invriezen in ijsklontzakjes ofzo zodat pa gedeeltes kan ontdooien?
of hebben jullie andere tips.
Ben je er ook al achter waarom je kloven krijgt? Het komt nl. ook voor bij verkeerd aanleggen (neemt beeb ook een groot deel tepelhof in de mond?). Purelan en ook Bepanthen zijn verder erg fijn, mits je het dun smeert. Op die manier krijg je geen korsten op de kloven en heelt het sneller. Als het echt erg (te) pijnlijk is, zou je nog kunnen overwegen een dag alles te kolven. Bij mij (ik heb erge kloven gehad door spruw) heelde het dan weer zo ver dat voeden weer min of meer dragelijk werd.quote:Op maandag 13 december 2004 23:42 schreef Suzanna het volgende:
Ik ben helemaal aan het op gang komen met borstvoeding, ik heb de stuwing nu achter de rug en nu beginnen de borstkloven![]()
[..]
Mijn verloskundige wil trouwens niet dat ik ook maar iets op mijn borsten smeer, behalve de melk zelf. Van de kraamverzorgster heb ik (omdat ik er naar vroeg) PureLan gekregen (kennen jullie het?), ze zei dat de meeste verloskundigen dat juist geweldig vinden en erbij zweren. Alleen de mijne is een uitzondering. Herkenbaar?
Ik denk dat ik die zalf wel ga gebruiken overigens, ik ben m'n eigen baas lijkt me...
Volgens mij heelt Bepanthen beter (is althans mijn ervaring) maar dat kan je er voor de voeding beter afwassen. Hoewel ze zelf op de verpakking claimen dat dat niet hoeft, maar daar geloof ik geen barst van. Purelan en lansinoh zijn dubbel gezuiverd puur wolvet, de kans dat je baby daar allergisch voor is is naar het schijnt nihil. Dus dat kan je lekker laten zitten, en dat scheelt weer een kleine marteling voor je zere tepels.quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:08 schreef poemojn het volgende:
Purelan wordt wel veel aangeraden door lactatiekundigen, net als Lansinoh. Is gemaakt van zuiver wolvet en schijnt daardoor beter te zijn dan Bepanthen, waar ook andere stoffen in zitten.
Ja, dat is het kloterige van een borst met harde plekken hebben- je eerste prioriteit ligt bij het kwijtraken van die plekken, maar als je je andere borst dan te weinig aanbiedt heb je daar ook weer grotere kans op verstopping van kanalen (dat is zo'n harde plek in wezen- een melkklier die verstopt zit). Als je inmiddels die kolf hebt gekocht zou ik je rechterborst (met de plekken) steeds aanbieden, want beeb krijgt de plekken beter weg dan kolf. En dan links kolven. Daarmee stimuleer je op termijn ook de produktie, maar dat is een minder groot & minder accuut probleem dan die harde plekken. En aangezien je toch al van plan was een vast kolfmoment in te voeren voor de aanleg van een voorraadje is het misschien helemaal niet zo erg ookquote:Op donderdag 23 december 2004 22:35 schreef Suzanna het volgende:
Bedankt voor jullie tips...ik ga vanavond gelijk onder de douche masseren vóór de voeding.
Nog een vraagje...het is nu alleen m'n rechterborst, maar daar heeft Noa om 21:00 aan gedronken, moet ik dan nu toch de linker aanbieden (lijkt me wel, maar dan duurt het erg lang voordat de rechterborst leeg wordt gedronken (en waarschijnlijk wordt hij dan ook niet leeggedronken...)...
Fijn voor je dat ze zelf die beslissing genomen heeft, en dat je haar toch zo lang gevoed hebt!quote:Op zaterdag 18 december 2004 22:34 schreef Grijs het volgende:
Judith wil niet meer aan de borst drinken. Ze dronk nog 's ochtends aan de borst, maar de laatste twee dagen weigerde ze dat.
Ze klakt soms met haar tong maar niet altijd...het laagje is overigens niet weg te vegen.quote:Op woensdag 29 december 2004 12:49 schreef E.T. het volgende:
http://www.vbn.borstvoeding.nl/spruw.html
een wit tongetje kan ook gewoon een melklaagje zijn. Probeer eens of je het weg kunt vegen.
'klakt' Noa ook met haar tong tijdens het drinken?
www.nvl.borstvoeding.nl heeft een overzicht van lactatiekundigen en je kunt er ook vinden welke ziektekostenverzekeraars een consult vergoeden.
zou idd spruw kunnen zijn; probeer een afspraak met je huisarts te maken en leg het voor. als hij iets voorschrijft geef dan aan de moeder én kind behandeld moeten worden omdat je elkaar anders blijft besmetten.quote:Op woensdag 29 december 2004 16:08 schreef Suzanna het volgende:
[..]
Ze klakt soms met haar tong maar niet altijd...het laagje is overigens niet weg te vegen.
quote:Op woensdag 29 december 2004 16:13 schreef just me het volgende:
[..]
zou idd spruw kunnen zijn; probeer een afspraak met je huisarts te maken en leg het voor. als hij iets voorschrijft geef dan aan de moeder én kind behandeld moeten worden omdat je elkaar anders blijft besmetten.
quote:Op zondag 2 januari 2005 23:44 schreef poemojn het volgende:
Loena, Myrthe huilt ook nooit als ze honger heeft hoor, pas als je erg lang wacht met voeden. Ze wordt wel ongedurig en gaat overal op sabbelen, en dan erg geestdriftig/zoekend sabbelen.
Koorts is vervelend he.Wij hebben Myrthe ook een flesje gegeven toen ik daardoor te weinig produceerde en zij wel erg honger had en erg moe was maar niet kon slapen door die honger. Maar daarna is het toch weer goedgekomen met de productie.. Ben je daar bang voor?
Ik zat met 6 weken aan de nasiquote:Op maandag 3 januari 2005 12:55 schreef poemojn het volgende:
"Vroeger"* was het vanaf 4 maanden, of soms ook: flesvoeding vanaf 4 maanden, borstvoeding vanaf 6 maanden. Dat advies is een tijdje geleden gewijzigd: alle baby's bijvoeding vanaf 6 maanden. Maar fabrikanten zetten nog 'vanaf 4 maanden' op hun producten, veel ouders gaan meer af op wat hun omgeving doet/normaal vindt, en niet alle consultatiebureaus adviseren te wachten tot 6 maanden (ons cb raadde aan te beginnen met oefenen met lepel en bijvoeding toen Myrthe 3 maanden was). Het wordt ook wel eens als mijlpaal in de ontwikkeling gezien: 'O, mijn kind kreeg al bijvoeding toen hij 3,5 maand was, maar ja die was ook wel erg snel met alles'.
Unicef/WHO raden aan om te wachten tot 6 maanden.
* Toen ik baby was werd met 6 weken begonnen met bijvoeding: prutje van liga, sinaasappel en banaan. Langer geleden werd ook wel gewacht met beginnen met bijvoeden tot een kind 1 of 2 jaar was.
Kort geleden was iemand op het bv-forum die vertelde dat ze altijd borstvoeding gaf tot een kind zelf geinteresseerd raakte in vast voedsel, ergens tussen de 1e en 2e verjaardag. Ze vond borstvoeding geven makkelijker.
Ik neem aan dat met dat 'prikkelen' niet verwezen wordt naar de gevoelige tepels of kloven die veel vrouwen in het begin hebben.quote:Uw baby borstvoeding geven... een teken van liefde!
Vanaf zijn geboorte zoekt baby instinctief mama's borst. Zijn kleine lichaam hunkert naar uw warmte, uw liefde... maar ook naar uw melk. Een godendrank zonder weerga: hij levert uw kleine schat alle eiwitten, vetten en suikers die hij nodig heeft voor zijn groei. Beter nog, uw melk is van nature hypo-allergeen, bevordert de aanmaak van darmflora, en geeft uw antistoffen door aan uw baby.
(...)
Baby hoeft nooit te wachten!
Hij hoeft uw tepels maar met zijn mondje te prikkelen en uw lichaam begint al melk te geven. En als kers op de taart: moedermelk heeft geen enkele voorbereiding nodig... aangezien deze altijd op de ideale temperatuur geserveerd wordt!
Aaargh, nee, vast nietquote:Op maandag 3 januari 2005 13:34 schreef poemojn het volgende:
Mwanatabu, dan moet je de website van Nestle over borstvoeding eens lezen (en huiveren).
Ze doen erg hun best het zo romantisch en onrealistisch mogelijk te krijgen..
Website Nestle
[..]
Ik neem aan dat met dat 'prikkelen' niet verwezen wordt naar de gevoelige tepels of kloven die veel vrouwen in het begin hebben.
Volgens mij krijgt Benthe via jouw bv alleen maar antistoffen tegen dit virusje binnen, en juist niet het virus zelf. Het enige waar je misschien voor moet uitkijken is dat je niet uitgedroogd raakt, want dan gaat de productie ook omlaag. Beterschap!quote:Op maandag 3 januari 2005 16:15 schreef Stiekemurd het volgende:
Vraagje:
Ik geef Benthe nog steeds BV, maar nu ben ik vanaf zondag ziek. Ik weet niet wat ik heb, soort van buikgriep of iets verkeerds gegeten. Ik heb onwijze pijn in mijn buik en het rommelt aardig. Heeft dit nu ook effect op de bv?? In haar laatste 2 luiers zat slijmerige ontlasting en ik hoor haar buikje flink rommelen.
harstikke goed!! Dat betekent dat je produktie zich een beetje begint af te stemmen op wat er echt nodig is. Je zou toch niet willen dat je na zes maanden nog steeds als melkfontein door het leven gaatquote:Op maandag 3 januari 2005 11:10 schreef Suzanna het volgende:
Nu gaat het wel weer goed met drinken, maar dit weekend was het echt een ramp. Ze wilde óf niet drinken óf wel drinken maar liet constant los...ik ben er ook achter gekomen dat ze niet genoeg had aan één borst terwijl dat van tevoren altijd wel zo was. Ik bied nu ook echt de andere borst aan (ook al wordt de melkproductie nu HEEL VEEL verhoogd, ze zal het nodig hebben) en dan drinkt ze daar ook nog een tijd uit. Vannacht had ik zelfs het idee dat allebei mijn borsten bijna leeggedronken waren. Hoewel ik soms nog wel harde plekken voel, is de rest van de borst helemaal zacht...
Ze heeft misschien keelpijn. Lekker samen in bed gaan liggen, voldoende drinken, en wachten tot het weer over is. Je kan 40% ondervoed raken voordat de voedingsstoffen in je melk teruglopen. Als je je als baby rot voelt is er volgens mij niks prettigers dan warm aan je moeder vastgezogen zittenquote:Op maandag 3 januari 2005 17:20 schreef Stiekemurd het volgende:
Hmzzz ontlasting wordt nu erg dun. Ze huilt ook bij het geven van de bv. Overigens krijg ik door die griep geen hap door mijn keel...... hellup!!
-O_ Hahaha hier moest ik echt even hardop om lachen, maar wel een goede tipquote:Op dinsdag 4 januari 2005 13:55 schreef anneja het volgende:
[..]
Als je je als baby rot voelt is er volgens mij niks prettigers dan warm aan je moeder vastgezogen zitten
Ging volgens mij meer om teruglopen als je veel kolft...en dan zie je het gewoon aan de opbrengst. Ik kolfde op vrijdag altijd minder dan op maandag, en dat werd in het weekend dan weer bijgesteld door zoonliefquote:Op dinsdag 4 januari 2005 22:49 schreef Bar_en_Mar het volgende:
misschien een "domme"opmerking van deze hoe maar wanneer merk je dat je melk terug loopt?
ik leg Thijs eigenlijk altijd aan als hij "huilt"of als hij de hik heeft... en ik hoor hem niet klagen
quote:Moederschap is een drug
De natuur beloont moeders goed voor al het zware werk: het zogen van een baby is vergelijkbaar met een shot cocaïne. Althans, bij ratten.
De Amerikaanse onderzoeker Craig Ferris vergeleek de hersenen van aan cocaine verslaafde ratten met die van zogende moederdieren. Op de MRI-scans was te zien dat bij beide precies hetzelfde gebiedje oplichtte, het zogeheten beloningsgebied.
Als ze de keus krijgen, prefereren de ratten het zogen zelfs boven cocaïne. Tenminste, als hun kleintjes jonger zijn dan acht dagen. De activatie van het beloningsgebied tijdens het zogen zorgt volgens Ferris mede voor de speciale band die de moederdieren met hun pups hebben.
Haha.. op het bv-forum had ik ooit eens gezien dat iemand een constructie had gemaakt van knoopsgaten-elastiek om zo ook twee handen vrij te hebben..quote:Op dinsdag 18 januari 2005 22:22 schreef poemojn het volgende:
Hmm ET herinnert me ergens aan.. niet lachen
The hands free pumping bra!!
Die Yahoo list kan ik niet vinden, misschien kent iemand op het bv-forum hem.
(Nóg meer) appeltaart dus ! O.k. !quote:Op woensdag 9 februari 2005 20:56 schreef Leah het volgende:
Overigens is er, geloof ik, niet zo heel veel slecht voor je BV hoor, Phluphy.
Dus appeltaart lijkt me ook prima
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |