quote:Op vrijdag 3 december 2004 20:23 schreef Leah het volgende:
Ik heb begrepen dat je alles wat je in de zwangerschap at, ook tijdens de bv zonder problemen kunt eten.
Ik at alles, tot scherp indisch aan toe, Freek heeft nooit een darmkramp gehad...
Zal bij nr 2 wel genadeloos afgestraft worden, deze theorie.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 20:26 schreef poemojn het volgende:
Ja.![]()
Met standaardspenen bedoel je zeker de dentalspenen, met een platte kant? Kinderen die die niet pakken willen soms wel een kersvormige speen. Ziekenhuizen gebruiken ook wel een flessenspeen met een doekje erin, die heeft zelfs Myrthe een keer geaccepteerd tijdens dat weekendje ziekenhuis. Ook kun je een speciale speen van Nuby voor bv-kindjes proberen:
[afbeelding]
Te koop bij Het Rietje (Voeding & Verzorging / Nuby) voor 5,54 euro.
Ik heb er geen ervaring mee want Myrthe gebruikt geen speen, maar hij schijnt op zich wel goed te zijn
quote:Bron
Deze lijst met tips is afkomstig van Ellen van Kooij, ook cantactpersoon van de VBN) en ik heb hem hier al vaker gepost. Kijk maar of er tips tussen zitten waar jij wat mee kunt.
Probeer alleen datgene uit waar je zelf iets in ziet!
Oefen met vers afgekolfde BV. Moedermelk uit de vriezer kan vreemd smaken. En soms uit de koelkast ook al. Je kan dus een half uurtje voor je hem verwacht zo'n 20 ml afkolven en daarmee oefenen.
Bij alles wat je probeert, moet je het een paar dagen volhouden. Een nieuw tijdstip, nieuwe speen, ander persoon.
* Probeer regelmatig een flesje te geven; elke of om de dag. Al is het maar 20 cc.
* Als hij honger heeft, als hij 1 borst gedronken heeft - dus tussendoor, als hij geen honger heeft.... het juiste moment is iets dat je moet uitproberen. Half slapend?
* Afgekolfde BV koud geven of juist iets warmer
* Andere fles en/of speen proberen. Of een (zachte) tuit.
Mijn middelste dochter leerde het uiteindelijk met de dodie 3 standen speen (>4 mnd). Deze is heel lang waardoor hij net zo diep in de mond kwam als de tepel en een pink.
Ook heb ik wel eens gehoord van een baby die wel uit een bruine, rubberen speen wilde drinken.
* Soms lukt het wel opeens als een ander de fles geeft: papa, oma, buurvrouw of die onbekende leidster op de crčche. En dan mag mama ook niet in de buurt zijn.
* Andere houding: in BV-houding of juist niet?
In wipstoeltje, geen oogcontact, lopend/wiegend, liggend op bed, voor de TV, in een draagzak of –doek.
* Aluminiumfolie om de fles wikkelen. Dat leidt de aandacht af en is leuk om mee te spelen. Of speeltjes of ballonnen.
* Niet dwingen: laat hem lekker een beetje op de speen kauwen. Als hij dan 'per ongeluk' een druppel melk proeft en hij wil meer, dan moet hij de tijd krijgen om iets te proberen.
* de speen in de BV dopen en/of voorverwarmen; liefst in mama's BH
* het kinnetje op en neer bewegen om zo het drinken te stimuleren
* beetje in de speen knijpen om de melkstroom te bevorderen.
* eerst even op je pink laten zuigen, de fles ernaast steken en dan je pink weghalen.
* kinnetje ondersteunen met je hand en dan met duim en wijsvinger de wangen ritmisch ietsje samendrukken.
Meer verhalen lezen:
http://www.borstvoeding.com/ervaringen/fles.html
http://www.vbn.borstvoeding.nl/ervaringen.html
Maar als het drinken uit de fles nog niet lukt, zijn er andere mogelijkheden:
• geven met een lepeltje (evt. iets dikker maken)
• met een spuitje (vingervoeden)
• uit een bekertje laten drinken (cupfeeding)
En voor als je BV blijft geven, maar ook werkt:
- baby meenemen naar je werk
- tussen werk en kind reizen zodat je live kan voeden
- kind op het werk laten brengen door de oppas
- langer verlof opnemen of ziektewet; overleg met de bedrijfsarts!
- ouderschapsverlof
- onbetaald verlof
Suc6 ermee.
Teddy Contactpersoon VBN
niet echt, iedereen maakt het verband op met zijn nek en dat dat dus de oorzaak blijft van het vele drinken. Kon proberen andere houdingen aan te nemen, maar ik vrees dat ik de afgelopen maanden alle houdingen al gehad heb.quote:Op maandag 6 december 2004 17:17 schreef poemojn het volgende:
Knorretje, hoe gaat het er nu mee?
Heb je nog bruikbare tips gekregen?
Ow zeker wel, zijn gil/krijs/huilgedrag is een stuk minder (lees: veel minder doordringend). Hij huilt nog wel, maar dit is dragelijk huilen en niet meer de hele dag door. Als hij nu gaat huilen weet je dat het ook weer stopt. Idem zijn slaapgedrag. Hij kan inmiddels in slaap vallen zonder zijn kussen en kan dat ook waar anderen bij zijn in bv een vreemde omgeving of een drukke omgeving. We masseren nog wel door en houden veel rekening met hoe we hem pakken/vasthouden en in de box heb hij nog een kussen maar hij iz al een compleet ander mannetje aan het worden. (is maar goed ook, want als hi begint te krijsen zegt zelfs alicia inmiddels met een diepe zucht: 'nee, niet huilen jochie' )quote:Op woensdag 8 december 2004 22:42 schreef poemojn het volgende:
Gefeliciteerd Bar!
Wat vervelend, Knorretje/Danny
Helpt de osteopaat (of waar je naar toe gaat voor z;n nek) wel?
Hehehe, wat is ze goed opgevoedquote:Op donderdag 9 december 2004 09:17 schreef Knorretje het volgende:
[..]
als hij begint te krijsen zegt zelfs alicia inmiddels met een diepe zucht: 'nee, niet huilen jochie' )
quote:Op zondag 12 december 2004 00:26 schreef Bar_en_Mar het volgende:
........... ik heb al een aardig vooraadje voor mijn pa liggen ..........
Nee joh niet stom, juist enorm herkenbaarquote:Op donderdag 9 december 2004 22:38 schreef Ladybos het volgende:
Ik had gisteren een vlek in mijn (nieuwe) t-shirt... rechterborst had gelekt. Ik helemaal blij, ze doen 't !!stom he
![]()
van ijsklontjeszakjes en trouwens ook die invrieszakjes van Avent gaat mijn melk naar plastic smaken. Ik vroor het in in een ijsklontjesbakje en dan deed ik de klontjes in een diepvrieszakje of bakje met de datum erop. Overigens pasten de klontjes uit ons eerste bakje niet door de hals van normale flessen (alleen avent), en kreeg ik niet 100 ml aan klontjes in een 125 ml flesje gefrot (dus in een groter flesje). Ik vond het erg handig werken, ik gaf dan wel hele voedingen mee naar de creche maar 1 kolfbeurt leverde precies niet 1 voeding dus daar kon ik dan een of twee klontjes bij kieperen (die ik dan op een onbewaakt ogenblik weer moest aanvullen).quote:Op zondag 12 december 2004 00:26 schreef Bar_en_Mar het volgende:
kun je dan de melk gemakkelijk invriezen in ijsklontzakjes ofzo zodat pa gedeeltes kan ontdooien?
of hebben jullie andere tips.
Ben je er ook al achter waarom je kloven krijgt? Het komt nl. ook voor bij verkeerd aanleggen (neemt beeb ook een groot deel tepelhof in de mond?). Purelan en ook Bepanthen zijn verder erg fijn, mits je het dun smeert. Op die manier krijg je geen korsten op de kloven en heelt het sneller. Als het echt erg (te) pijnlijk is, zou je nog kunnen overwegen een dag alles te kolven. Bij mij (ik heb erge kloven gehad door spruw) heelde het dan weer zo ver dat voeden weer min of meer dragelijk werd.quote:Op maandag 13 december 2004 23:42 schreef Suzanna het volgende:
Ik ben helemaal aan het op gang komen met borstvoeding, ik heb de stuwing nu achter de rug en nu beginnen de borstkloven![]()
[..]
Mijn verloskundige wil trouwens niet dat ik ook maar iets op mijn borsten smeer, behalve de melk zelf. Van de kraamverzorgster heb ik (omdat ik er naar vroeg) PureLan gekregen (kennen jullie het?), ze zei dat de meeste verloskundigen dat juist geweldig vinden en erbij zweren. Alleen de mijne is een uitzondering. Herkenbaar?
Ik denk dat ik die zalf wel ga gebruiken overigens, ik ben m'n eigen baas lijkt me...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |