abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21999582
Om de draad maar weer even op te pikken waar de discussie in deel acht was blijven steken; de beslissing over het Turkse lidmaatschap is inderdaad in principe al genomen. Turkije kan lid worden als het voldoet aan de voorwaarden. De onderhandelingen zijn eigenlijk ook geen echte onderhandelingen in de traditionele zin, maar besprekingen waarin Turkije gedicteerd krijgt wat het moet doen en voorstellen mag doen hoe snel ze dit invoeren.
pi_21999624
Ik was tot nu toe nog voor het starten van de onderhandelingen maar als ze die overspelwet weer invoeren moet de EU wat mij betreft de deur dichtgooien.
pi_22000460
quote:
Op donderdag 16 september 2004 18:44 schreef Scheepschroef het volgende:
Ik was tot nu toe nog voor het starten van de onderhandelingen maar als ze die overspelwet weer invoeren moet de EU wat mij betreft de deur dichtgooien.
Er is zelfs nooit een echt wetsvoorstel geweest t.a.v. overspel. Er was een ballonnetje opgelaten binnen de AKP, en zelfs dat voorstel maakte al duidelijk dat niemand geloofde in handhaving, want er zat een uitzonderingsregel in, die zo'n beetje betekende dat als je de wet niet kende je ook niet strafbaar kon zijn.
pi_22001144
in principe heb ik niks tegen turkse toetreding tot de E.U. maar het invoeren van een verbod op overspel per wet, maakt me toch een beetje bang.

Turkije moet gewoon seculier blijven, net als nu, als het islamitische elementen gaat invoeren, dan hoort het niet bij Europa!
.
pi_22001236
Wat je overigens ook niet moet vergeten, is dat als Turkije eenmaal begint met onderhandelingen het zich nooit meer kan beroepen op 'interne aangelegenheden' en dat alles getoetst kan worden aan de Europese wetgeving door de rechter. En dan is een wet die onnodig inbreuk maakt op de privacy van de burger geen lang leven beschoren.
pi_22001654
quote:
Op donderdag 16 september 2004 19:53 schreef HiZ het volgende:
Wat je overigens ook niet moet vergeten, is dat als Turkije eenmaal begint met onderhandelingen het zich nooit meer kan beroepen op 'interne aangelegenheden' en dat alles getoetst kan worden aan de Europese wetgeving door de rechter. En dan is een wet die onnodig inbreuk maakt op de privacy van de burger geen lang leven beschoren.
precies. en daarom hoop ik zop dat deze wet er toch niet doorheen komt. Want ik gun Turkije lid te worden van de E.U. Samen met Turkije staan we veel sterker in de strijd tegen het islamfundamentalisme.
.
  vrijdag 17 september 2004 @ 04:13:57 #8
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22010351
quote:
Het moet voor jou een koud kunstje zijn deze reactie om te soepen tot een maantje tussen diverse europese supersterren.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_22010359
Dat wordt in de toekomst de nieuwe vlag van de eu.
Min-e zei het volgende: Als jij een vrouw was geweest, was je echt een slet geweest..
  vrijdag 17 september 2004 @ 04:20:09 #10
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22010364
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 04:15 schreef ClioSporT het volgende:
Dat wordt in de toekomst de nieuwe vlag van de eu.

Dan had je deze zeker ook al opgemerkt..
pi_22010393
Ja heel lollig hoor.
Ik denk dat het leger in Turkije nu spontaan aan het shaken is..
Min-e zei het volgende: Als jij een vrouw was geweest, was je echt een slet geweest..
  vrijdag 17 september 2004 @ 09:33:22 #12
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22011478
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 04:38 schreef ClioSporT het volgende:
Ja heel lollig hoor.
Ik denk dat het leger in Turkije nu spontaan aan het shaken is..
Geintje, kwajongens...

Overigens ben ik een voorstander van tioetreding van Turkije tot de EU mits ze aan de gestelde voorwaarden daartoe voldoen. Ook het Ottomaanse rijk deelde de passie voor de Tulp en ook het Byzantijnse rijk kende grieks-romeinse wortels voor haar beschaving. Er zijn naar mijn idee wel degelijk culturele aanknopingspunten te vinden. Verder beidt Turkije behalve een afzetmarkt ook een poort tot de markten in het Midden Oosten.

Nar mijn idee bevindt zich in Turkije de sleutel naar de verdere ontwikkeling van een aanspreekbare variant van Islam die het mogelijk maakt om tribaliserende invloeden van ongelijkheid met succes te kunnen tegengaan. Als de turkse elite die zulks wenst niet wordt bijgestaan in dit ideaal dan zou het kunnen gebeuren dat het geseculariseerde Turkije waar de rede hoog staat aangeschreven vervalt tot een dogmatisch bestuurd land als bijvoorbeeld Iran omdat het gewone volk van wettische imams krijgt voorgehouden dat het westen verderfelijk haar streven hels en haar leefwijze godslasterlijk is zodat deze godsdienstig doorgedraaiden wat wereldse macht kunnen vergaren.

Het lijkt mij dus goed als het gewone turkse volk uitzicht houdt op dat er vrijheden te winnen vallen met een wat andere oriëntatie op en inzet in het leven van alledag.
pi_22014960
Ik twijfel nog erg over mijn standpunt. Ik vind dat we uiterst terughoudend moeten zijn, maar dat het in principe wel moet kunnen. Ik ben het ook eens met Sjun, die stelt dat het Turkse volk uitzicht moet houden op te winnen vrijheden en dat er een sleutel ligt naar een aanvaardbare vorm van Islam die binnen de westerse samenleving kan bestaan. Er ligt daar een uitdaging: aantonen dat het prima kan.

Aan de andere kant is het wel zo dat mensenrechten nog altijd worden geschonden in Turkije. Het is goed dat ze dat probleem nu aanpakken, maar ik vind eigenlijk dat ze eerst maar eens een aantal jaren moeten aantonen dat die mensenrechten ook echt blijvend worden gerespecteerd. Anders glijden ze na het ja-woord zo weer terug in de oude patronen. Dat is in Oost-Europa ook zichtbaar op verschillende terreinen.

Het lidmaatschap van nieuwe staten zou voorwaardelijk moeten zijn; een soort proeftijd, te vergelijken met het rijbewijs voor jongeren. Ga je te vaak over de schreef, dan wordt het je weer afgepakt. Gedraag je je goed, dan wordt het na een paar jaar definitief.
  vrijdag 17 september 2004 @ 12:43:30 #14
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_22015127
Nu de CDU in de Duitsland om is, denk ik dat de kans steeds kleiner word.

De SPD heeft immers geen lang leven meer beschoren in Duitsland. Kans dat de CDU straks niet gaat regeren is zeer klein.
&lt;signature here&gt;.
pi_22016290
Het lidmaatschap van de EU is hoe dan ook voorwaardelijk, en dat wordt nog zwaarder als de Constitutie er inderdaad ook komt; een land dat zich niet aan de regels voor democratie en rechtsstaat houdt wordt geconfronteerd met een opschorting van zijn rechten.
pi_22016315
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 12:43 schreef ExTec het volgende:
Nu de CDU in de Duitsland om is, denk ik dat de kans steeds kleiner word.

De SPD heeft immers geen lang leven meer beschoren in Duitsland. Kans dat de CDU straks niet gaat regeren is zeer klein.
Dan moet dat wel in de komende 2 weken gebeuren die regeringswisseling van jou.
  vrijdag 17 september 2004 @ 13:58:55 #17
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_22016744
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 09:33 schreef sjun het volgende:

[..]

Geintje, kwajongens...

Overigens ben ik een voorstander van tioetreding van Turkije tot de EU mits ze aan de gestelde voorwaarden daartoe voldoen. Ook het Ottomaanse rijk deelde de passie voor de Tulp en ook het Byzantijnse rijk kende grieks-romeinse wortels voor haar beschaving. Er zijn naar mijn idee wel degelijk culturele aanknopingspunten te vinden. Verder beidt Turkije behalve een afzetmarkt ook een poort tot de markten in het Midden Oosten.

Nar mijn idee bevindt zich in Turkije de sleutel naar de verdere ontwikkeling van een aanspreekbare variant van Islam die het mogelijk maakt om tribaliserende invloeden van ongelijkheid met succes te kunnen tegengaan. Als de turkse elite die zulks wenst niet wordt bijgestaan in dit ideaal dan zou het kunnen gebeuren dat het geseculariseerde Turkije waar de rede hoog staat aangeschreven vervalt tot een dogmatisch bestuurd land als bijvoorbeeld Iran omdat het gewone volk van wettische imams krijgt voorgehouden dat het westen verderfelijk haar streven hels en haar leefwijze godslasterlijk is zodat deze godsdienstig doorgedraaiden wat wereldse macht kunnen vergaren.

Het lijkt mij dus goed als het gewone turkse volk uitzicht houdt op dat er vrijheden te winnen vallen met een wat andere oriëntatie op en inzet in het leven van alledag.
Juist! Volledig eens met Sjun. Turkije kan EN een brug naar de islam vormen EN biedt een enorm economisch potentieel.

Daarnaast is het ook van belang om de islamitische wereld te laten zien dat Europa niet een exclusief 'christelijke' club is en dat de islam als godsdienst serieus genomen wordt en volwaardig mee kan doen. Moslimterrorisme heeft m.i. voor een belangrijk deel zijn wortels in het zich niet serieus genomen voelen door het Westen.

Dit wil overigens niet zeggen dat ik vind dat de Arabische landen ook lid kunnen worden. Het zou beter zijn als die zelf een economische invloedssfeer van de grond kunnen tillen.
Master of my domain
pi_22016895
Koobus, ik ben het wat dat betreft met je eens, onder twee voorwaarden.

1. Dat Turkije dus niet weer de verkeerde kant op gaat met haar wetgevingen, zoals ik in m'n voorgaan post al zij.
2. Dat er draagvlak is in de rest van Europa, ik vind de EU op dit moment uitstekend, en ben er erg blij mee. Maar als je diezelfde vraag stelt aan een willekeurig persoon op straat zal die hoogstwaarschijnlijk niet de zelfde mening hebben als ik Veel mensen lopen nu al rond met het idee dat de EU door hun strot wordt gedrukt en daar moet je voorzichtig mee zijn.
  vrijdag 17 september 2004 @ 14:26:48 #19
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_22017419
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 13:39 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dan moet dat wel in de komende 2 weken gebeuren die regeringswisseling van jou.
Niet perse.

Als Schroder cs. doorhebben dat meer dan de helft van Duitsland er geen zin in heeft, is dat er door drukken electorale zelfmoord.
&lt;signature here&gt;.
pi_22018617
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 04:13 schreef sjun het volgende:

[..]

Het moet voor jou een koud kunstje zijn deze reactie om te soepen tot een maantje tussen diverse europese supersterren.
pi_22018819
Mensen die zitten te zeiken over de "islamitische" elementen binnen turkijen moeten wel consequent wezen en dus ook op de eigen "christelijke" elementen gaan zeiken. CDA afschaffen bijvoorbeeld. Turkije bestaat voor 99% uit moslims, gek dat er dan "islamitische" elementen inzitten he...d'oh!
Allah Al Watan Al Malik
pi_22018861
Ik heb niemand horen zeggen over de genocide van de Turken tegen de Armenen. Zolang ze dat niet toegeven, openlijk afstand van nemen en officieel hun excuses aanbieden, dan zouden ze niet bij de EU mogen komen. Daarnaast wordt nog steeds op grote schaal, systematisch de mensenrechten geschonden in Turkije.
pi_22018902
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 15:28 schreef Simko het volgende:
Ik heb niemand horen zeggen over de genocide van de Turken tegen de Armenen. Zolang ze dat niet toegeven, openlijk afstand van nemen en officieel hun excuses aanbieden, dan zouden ze niet bij de EU mogen komen. Daarnaast wordt nog steeds op grote schaal, systematisch de mensenrechten geschonden in Turkije.
Uhm over de mensenrechten...alleen NL en Luxemburg schenden GEEN mensenrechten Oftewel, als dat een reden is om ze te weren, mag de EU eerst eens goed naar zichzelf kijken!
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 17 september 2004 @ 15:33:56 #24
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_22018990
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 15:28 schreef Simko het volgende:
En Cyprus. Dat is ook een gotspe.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_22019158
Ik ben voor toetreding van Tunesie! Die heeft een hoger GDP dan Turkije + heeft geen leger nodig voor scheiding tussen kerk en staat!
Allah Al Watan Al Malik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')