abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 augustus 2004 @ 07:38:43 #1
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_21550264
We gaan verder, de eerdere delen kan men op de links hier onder vinden.

Turkije bij de EU
Turkije bij de EU? [deel 2]
Turkije bij de EU? [ deel 4]
Turkije bij de EU? [deel 5]
Turkije bij de EU? [deel 6]
Turkije bij de EU? [deel 7]
quote:
Turkije en de EU: kansen en risico's

Erik-Jan Zürcher


Toetreding: een proces tussen ongelijke partners
De aanvraag van het lidmaatschap van de Europese Unie en de beoordeling van die aanvraag door de Unie en haar lidstaten zijn bij uitstek processen die op ongelijkheid zijn gestoeld. Een kandidaat-lid kan geen eisen stellen en moet zich voegen naar de eisen en verlangens van de bestaande lidstaten. Ook de ‘onderhandelingen’ die volgen wanneer een kandidaat-lid zich daarvoor in de ogen van de EU heeft gekwalificeerd, zijn natuurlijk helemaal geen onderhandelingen in de gebruikelijke zin. Het is geen uitwisseling van standpunten die uiteindelijk tot een voor alle partijen aanvaardbaar compromis leidt. Bij toetreding gaat het om een in wezen éénzijdig proces van geleidelijke aanpassing aan de Europese eisen en standaarden.

In het geval van Turkije zal dit niet anders zijn, maar behalve ongelijk is de verhouding tussen Turkije en de lidstaten van de EU ook asymmetrisch. De Europese Unie en haar lidstaten hebben zich bij herhaling (bijvoorbeeld in 1963, maar ook in 1989 en in 1999) vastgelegd op het standpunt dat Turkije in principe voor lidmaatschap in aanmerking komt, maar ze beoordelen de concrete mogelijkheden voor toetreding van Turkije toch vooral in termen van een afweging tussen kansen en risico’s. Kansen zien voorstanders van Turkse toetreding vooral op vier terreinen.

Europese argumenten voor toetreding
Door Turkije op te nemen, krijgt Europa veel meer invloed in een land dat ook nu weliswaar economisch met handen en voeten aan Europa gebonden is, maar waar Washington politiek het beleid op hoofdpunten bepaalt. In een scenario waarin de belangen van de EU en de Verenigde Staten niet altijd per se parallel hoeven te lopen (waarvan de kwestie-Irak een voorbode zou kunnen zijn) is dit voor de EU een onwenselijke situatie. Turkije aan Europa binden is belangrijk, omdat het land een steeds belangrijkere regionale speler is in de Balkan, het Zwarte Zeegebied en mogelijk het Midden-Oosten. Een bijzonder strategische rol speelt Turkije als de toekomstige uitvoerroute van de enorme energievoorraden van het Kaspische Zeebekken.

Turkije kan met zijn grote leger en zijn sterke militaire tradities (en wil om te vechten als het erop aan komt) een positieve rol spelen in de versterking van Europese defensie-initiatieven binnen en buiten de NAVO. Het potentieel wordt ook nu al aangetoond door de Turkse aanwezigheid in de Balkan en de leidende rol van het Turkse contingent in Afghanistan.

Opname van Turkije zal blijvende politieke stabiliteit vestigen in Turkije. Het land is nu al bijna zestig jaar een meerpartijendemocratie. Het heeft de wezenskenmerken van een democratisch land. Er zijn sinds de Tweede Wereldoorlog vijftien nationale verkiezingen geweest, waarvan twaalf werkelijk ‘free and fair’ en in een aantal gevallen hebben de verkiezingen geleid tot vreedzame machtswisseling. Tegelijk zijn er ook periodes geweest, zoals eind jaren vijftig, in de tweede helft van de jaren zeventig en midden jaren negentig dat het politieke systeem in dermate ernstige crises terechtkwam, dat het leek te bezwijken en zijn legitimiteit in de ogen van het volk verloor. Viermaal (in 1960, 1971, 1980 en 1997) zag het leger hierin aanleiding in de politiek in te grijpen. Lidmaatschap van de Europese Unie lijkt historisch gezien politieke stabiliteit inderdaad blijvend te vestigen. Het is gelukt in landen met een vergelijkbaar turbulent verleden van politieke chaos en militaire dictatuur (Portugal, Spanje, Griekenland) en er is geen reden aan te nemen dat het in het Turkse geval niet zou lukken.

Tenslotte zou opname van Turkije in de EU een beloning zijn voor het enige land ter wereld dat een bijna geheel islamitische bevolking combineert met een seculiere rechtsorde en een pluralistisch politiek bestel. Het zou laten zien dat Europa niet gelooft in het grimmige wereldbeeld van de ‘clash of civilisations’, in een wereld die wordt beheerst door fundamenteel tegengestelde beschavingsblokken met daartussen scherpe en ondoordringbare grenzen. Dit zou op den duur de fundamentalisten in de islamitische en in de westerse wereld de wind uit de zeilen kunnen nemen.

Europese argumenten tegen toetreding
Tegenstanders van Turkse toetreding leggen natuurlijk meer accent op de risico’s die deze met zich mee zou kunnen brengen. Daarbij gaat het vooral om de volgende punten:

Het probleem van de armoede. Turkije is een land met een per capita BNP dat net een tiende bedraagt van dat van de vijftien oude EU-leden. Zelfs in het armste van de nu toetredende tien staten is het per capita BNP nog drie en een half keer zo hoog. De contrasten op inkomensgebied zijn in Turkije enorm. Het westen van het land heeft een aanzienlijke stedelijke middenklasse met een levensstijl die weinig verschilt van die van andere Zuid-Europeanen met een vergelijkbare positie. Tegelijk leeft bijna de helft van de bevolking onder de armoedegrens. Er is een zeer dynamische industriële en dienstensector (denk aan het toerisme), maar een derde tot veertig procent van de mensen verdient nog steeds ten minste een deel van zijn brood in de landbouw. Zoals minister Bot al heeft geconstateerd, zou toetreding van Turkije het definitieve bankroet van de gemeenschappelijke landbouwpolitiek betekenen. Hij ziet dat overigens als een positief bijverschijnsel van Turkse toetreding en ik denk dat velen dat met hem eens zullen zijn.

Verbonden met het probleem van de armoede is dat van de migratie. We kennen allemaal de spanningen die massale immigratie in de Europese maatschappijen teweeg brengt. De verwachtingen over wat de toetreding van Turkije in termen van migratie naar Europa zou betekenen, verschillen nogal. Het CPB gaat uit van een maximum van ongeveer 2,5 miljoen Turkse migranten. Bovendien verwacht men een zekere mate van remigratie, zoals die ook is opgetreden na de toetreding van Spanje. Ik denk dat de migratie aanzienlijk groter kan uitpakken, omdat in Turkije zelf, door de massale trek van platteland naar stad, migratie inmiddels deel van de dagelijkse werkelijkheid is geworden, en omdat er zo enorm veel verbindingen zijn met de vier miljoen Turken die nu al verspreid over Europa wonen (de EU heeft meer Turkse inwoners dan Ierse). Voor potentiële Turkse migranten is de trek naar Europa daardoor allesbehalve een sprong in het duister. Tenslotte verandert het wezen van migratie. Satellietschotels en goedkope vluchten brengen Turkije binnen handbereik en deels in Nederland, deels in Turkije leven is tegenwoordig heel goed mogelijk. Is de migratie dus mogelijkerwijs groter dan voorspeld, ze is ook hard nodig. Met de grote demografische crisis van het vergrijzende Europa in het verschiet zullen we, naar mijn overtuiging, de migratie over twintig jaar omarmen.

Een grote zorg voor de sceptici is het simpele feit van de omvang van de Turkse bevolking. Over een jaar of tien ŕ vijftien, wanneer Turkse toetreding actueel zou kunnen worden, zal Turkije vermoedelijk het volkrijkste land van de EU zijn (het heeft nu al evenveel inwoners als de tien nieuwe toetreders bij elkaar). Onder de huidige regelgeving van de Unie zal Turkije dus ook het grootste stemgewicht hebben. Kan de bestuurlijke structuur van de EU, die nu al in zijn voegen kraakt, dat aan, zelfs met een nieuwe grondwet? Zal de EU, die het komende decennium druk bezig zal zijn met het verwerken van de big bang van 2004, niet aan een vorm van ‘overstretch’ gaan lijden?

Tenslotte is er natuurlijk op de achtergrond altijd het probleem ‘islam’. Officieel maakt religie noch cultuur deel uit van de criteria waaraan de Turkse vorderingen worden getoetst (de zogeheten ‘Kopenhagen-criteria’). Tegelijk kent de Europese publieke opinie ontegenzeggelijk wijdverbreide angstgevoelens over de islam. Eeuwenoude tradities van confrontatie tussen christendom en islam, waarin de Turken als enige islamitische grootmacht van de vroeg-moderne tijd een hoofdrol hebben gespeeld, zijn recentelijk tot leven gewekt door de terreur van moslimgroepen. Dat die terreur weinig met Turkije te maken heeft is niet altijd duidelijk voor een publieke opinie die weinig onderscheid maakt tussen Turken en Arabieren. Het zou ook voor de voorstanders van Turkse toetreding een kardinale fout zijn dit probleem te bagatelliseren of te negeren. Natuurlijk moet de beslissing of de EU met Turkije gaat onderhandelen, genomen worden op basis van de officiële en openlijk vastgelegde politieke criteria. Het daarbij laten zou echter de kans vergroten op een groeiende kloof tussen de beleidsmakers en de bevolkingen van de Europese landen. Het eerste het beste referendum over Turkse toetreding in enig Europees land in, zeg, 2016, zou dan zonneklaar maken dat er geen draagvlak is voor de toelating van Turkije. Veel beter is het de komende jaren te gebruiken om duidelijk te maken dat Turkije een werkelijk seculier land is en dat de Turkse islam om allerlei historische en sociologische redenen geen bedreiging vormt voor Europa.

Turkse argumenten voor toetreding
Aan de Turkse kant is men zich van de hierboven genoemde argumenten pro en contra, en de manier waarop ze in Europa spelen, natuurlijk maar al te zeer bewust. Volgens allerlei opiniepeilingen is er een aanzienlijke scepsis over de vraag of Europa Turkije ooit echt zal aanvaarden. Daarbij verwijst men meestal naar de religieuze factor (“Europa is toch een christelijke club”).

Ook aan de Turkse kant spelen rationele en minder rationele inschattingen van kansen en risico’s. Al jaren laten Eurobarometers zien dat zo’n zeventig procent van de bevolking voor toetreding tot de EU is. Wanneer dan naar de redenen wordt gevraagd, zien we dat voor de massa van de bevolking de hoop op grotere welvaart de drijfveer is. Voor de stedelijke middenklasse en zeker voor de elite speelt echter de symbolische waarde van het lidmaatschap een veel grotere rol.

Al sinds het begin van de negentiende eeuw, toen het Turkse Rijk grote gebiedsdelen aan Europese machten begon te verliezen, heeft de Turkse elite de strategische keuze gemaakt leger en bestuur naar Europees model te hervormen om zo verdere afkalving te voorkomen. Er ontstond een modern dienstplichtleger en een grote bureaucratie; er werden scholen naar westers model opgericht en er werd aan Europa ontleende wetgeving geďntroduceerd. Vanaf het midden van de negentiende eeuw bracht de invoering van Europese wetenschap, techniek en regelgeving een geleidelijk proces van secularisatie op gang. Dit proces werd na de uitroeping van de Turkse Republiek in 1923 afgerond met de afschaffing van het kalifaat en de invoering van het Zwitsers burgerlijk wetboek (om maar enkele van de meest in het oog springende hervormingen te noemen). Turkije werd een seculiere, nationale staat naar Frans voorbeeld.

De vestiging van deze staat en de secularisering van het openbare leven zijn door een vooruitstrevende elite opgelegd aan een onontwikkelde (grotendeels analfabete) en religieus denkende massa. Hiervan was en is de elite zich zeer bewust. Zij zagen en zien zichzelf als opvoeders en hoeders van de natie. Daardoor is de angst dat islamitische radicalen met een beroep op religieuze gevoelens de ‘onwetende’ bevolking kunnen mobiliseren en dan de westers-gerichte hervormingen ongedaan kunnen maken, permanent aanwezig. De stedelijke elite is trots op wat Turkije heeft bereikt, maar tegelijk ten diepste onzeker. In toetreding tot de Europese Unie ziet dit deel van de bevolking een garantie dat de verwestersing van Turkije uiteindelijk verankerd is en niet meer ongedaan kan worden gemaakt; dat een terugval naar een soort islamitische middeleeuwen (men denkt hier vaak heel erg zwart-wit over) uitgesloten is.

Hierin zit hem de asymmetrie, waarvan in het begin van dit artikel sprake was. Voor de Turken heeft de toetredingskwestie een enorme emotionele lading, die ze voor Europa niet heeft. Natuurlijk gold en geldt ook voor de Oost Europeanen uit de voormalige Warschaupact-landen dat het ongedaan maken van Jalta een geweldige emotionele betekenis heeft, maar in Turkije is dit aspect nog sterker omdat de gevoelde tegenstelling tussen modern-Europees en islamitisch-achterlijk zo extreem is.

Juist omdat het symbolische belang van de toetreding voor de Turkse bovenlaag zo zwaar telt, is het besluit onderhandelingen te beginnen in Turkse ogen eigenlijk belangrijker dan de vraag hoe lang die onderhandelingen gaan duren. Om dezelfde reden zal naar mijn overtuiging blijken dat de Turken weliswaar taaie onderhandelaars zijn (dat zijn ze altijd en overal), maar dat over praktische deelproblemen heel goed compromissen te sluiten zullen zijn. Overgangsregelingen en uitsluitingsclausules zullen mogelijk blijken om de ergste Europese zorgen op het gebied van financiën, migratie en het Turkse stemgewicht weg te nemen. Wat echter ten enenmale onbespreekbaar zal blijken, is alles wat de principieel gelijke status van Turkije binnen de EU zou aantasten. Alle pogingen een tussenoplossing te vinden door Turkije een soort ‘geprefereerde partner’ of ‘semi-lid’ te maken, zullen onherroepelijk schipbreuk lijden.

Turkse argumenten tegen
De meerderheid van de Turken mag dan om verschillende redenen voor toetreding zijn, er zijn ook in Turkije altijd groeperingen geweest die de EU veel meer als een risico dan als een kans zien. Vanaf de late jaren zestig waren dat lange tijd eigenlijk twee heel verschillende groepen: radicaal links en de islamisten. Radicaal links, ooit een politieke kracht van belang in Turkije (vooral onder de jeugd) is door de militaire interventies van 1971 en 1980 zo goed als monddood gemaakt. Dat geldt bepaald niet voor de islamisten. De belangrijkste islamitische politieke beweging, de ‘Nationale Visie’-beweging, die vanaf 1970 tot nu toe een reeks van politieke partijen heeft voortgebracht, was van het begin af sterk anti-Europees. De leider van de beweging, professor Necmettin Erbakan, fulmineerde tegen de EU, die nu eens een zionistisch-imperialistisch, dan weer een katholiek complot was. Toen Erbakan in 1996 premier werd, gingen zijn buitenlandse reizen dan ook naar Libië, Iran en Nigeria, maar niet naar de landen van de EU.

De ompoling van de Turkse politiek
Nadat de islamisten in 1999 tamelijk onverwacht de landelijke verkiezingen verloren, barstte binnen de Nationale Visie-beweging een al langere tijd sluimerend conflict uit. Uiteindelijk spleet de partij van Erbakan doormidden. De jongere generatie van het partijkader, mensen als Tayyip Erdoğan en Abdullah Gül, concludeerde dat met vasthouden aan het religieuze karakter van de partij een electorale doorbraak onmogelijk zou blijven en dat bovendien de staatselite, het leger voorop, het aan de macht komen van de islamisten niet zou tolereren. Zij richtten de AK Parti op (Partij voor Gerechtigheid en Ontwikkeling). Deze partij profileerde zich als een brede conservatieve volkspartij, zonder nadrukkelijke religieuze boodschap. Deel van deze ommezwaai was een complete herziening van het standpunt ten opzichte van de Europese Unie. Van alle partijen in Turkije werd de AKP degene met het meest uitdrukkelijk pro-Europese programma, en nadat de AKP in november 2001 een spectaculaire verkiezingsoverwinning had geboekt en de dominante politieke kracht in het land was geworden, werd de pro-Europese lijn ook inderdaad in beleid omgezet.

De reden voor de ommezwaai is duidelijk. Met de confrontaties tussen Erbakan en het leger in de jaren 1996-98 nog vers in het geheugen, ziet de AKP toetreding tot de EU als een garantie dat de Turkse staat, en met name het leger, de gekozen politici niet langer de wet zal kunnen voorschrijven. Het terugdringen van de macht en de autonomie van het staatsapparaat is voor de AKP een kwestie met de hoogste prioriteit, want zoals de stedelijke elite zich permanent onzeker voelt tegenover de islam, zo voelen deze mensen met hun achtergrond in de politieke islam zich permanent kwetsbaar tegenover de Turkse staat. Dat maakt dat de eigen politieke agenda van de AKP en de door de EU gewenste ontwikkeling nu parallel lopen. Dit heeft gezorgd voor een vaart en dynamiek in het hervormingsproces, die tot 2002 ver te zoeken waren. Voor eerdere regeringen onder leiding van politici zoals Ecevit, Yılmaz, Çiller of Demirel, die dicht tegen het staatsapparaat aanleunden, waren de hervormingen die de EU op het gebied van democratisering en mensenrechten eiste, concessies en zo werden ze ook gevoeld. Iedere stap in de wetgeving werd schoorvoetend gezet en soms met bestuurlijke maatregelen via de achterdeur ongedaan gemaakt. Dit ondermijnde op den duur de geloofwaardigheid van het hervormingsproces in Europese ogen en die erfenis werkt nog door. De AKP moet zich in Europese ogen duidelijk bewijzen.

De bekering van de ex-islamisten tot een pro-Europese agenda en de vaart die zij in het toetredingsproces hebben weten te brengen, brengt de oude pro-westerse, met de staat verweven, elite in een heel lastig parket. Men kent de achtergrond en vroegere uitspraken van de leiders van de AKP uit hun ‘fundamentalistische’ tijd en vertrouwt hun bedoelingen geenszins. Er is een wijdverbreide angst dat de AKP een geheime agenda heeft om het land te islamiseren. Zelfs degenen die wel overtuigd zijn van de bekering van Erdoğan, Gül cum suis, wijzen er vaak op dat onder de ‘rank and file’ van de partij veel radicale fundamentalisten zitten. Tegelijk steunt men in deze kringen de pro-Europese koers van de AKP wel.

Het dilemma van de secularistische elite van Turkije is het best af te lezen aan de positie van het leger. Het leger, of beter gezegd: het officierskorps, heeft een hoofdrol gespeeld bij de totstandkoming van de Republiek Turkije. De stichter van de republiek, Mustafa Kemal Atatürk, was een officier en hetzelfde gold voor bijna de hele politieke elite van de vroege republiek. Het leger ziet zichzelf dan ook traditioneel als de hoeder van Atatürks erfenis, met name van de westerse oriëntatie van Turkije en van het seculiere karakter van de staat. Vóór 2001 was er een heldere rolverdeling: het leger was pro-westers en pro-Europees, terwijl de belangrijkste binnenlandse vijand, de islamisten van Erbakan, ook een dubieuze agenda in de buitenlandse politiek hadden. Nu is het leger ineens ingehaald door neo-islamisten met een uitgesproken pro-Europese agenda. Deel van die agenda is het – ook onder Europese druk – terugdringen van de politieke macht van het leger. Dat maakt het leger potentieel tot de grootste verliezer in het hele toetredingsproces, en het leger heeft niet het vertrouwen dat het land bij de politici van de AKP in goede handen is. Men denkt in deze kringen nogal eens dat de AKP in feite de EU gebruikt om de eigen agenda door te drukken en de bolwerken van het secularisme in Turkije te slechten. Tegelijk is het voor het leger heel moeilijk zich effectief te verzetten tegen de koers van de AKP. De partij heeft, zeker na de enorme overwinning in de gemeentelijke verkiezingen van april dit jaar, een ijzersterk mandaat, en het leger is zelf natuurlijk ten diepste ideologisch gecommitteerd aan aansluiting bij Europa.

Voorlopig zoekt noch de partijtop noch de legertop de confrontatie. Beide zijn zich van de gevaren van instabiliteit bewust, en, hoewel er bijna dagelijks irritaties over en weer zijn die de kranten halen, proberen mensen als premier Erdoğan en chef van de generale staf Özkök de brandjes te blussen. In de kwestie-Cyprus heeft de regering haar lijn van concessies doen en meewerken aan het Annan-plan om zo goodwill in Europa en Amerika te kweken, weten door te zetten, ondanks wijdverbreid ongenoegen daarover binnen het leger. Het is echter ook wel duidelijk dat een complete terugtrekking van het Turkse leger uit de politiek een zaak van lange adem zal zijn en dat dit alleen zal gebeuren als het proces van toetreding tot de EU zo verloopt dat het leger het vertrouwen heeft dat de seculiere orde er niet door in gevaar kan komen.

De ompoling binnen de Turkse politiek mag dan een groot deel van de stedelijke elite in verwarring hebben gebracht, ze heeft ook geleid tot de vorming van een soort anti-EU coalitie. Dit is een merkwaardig fenomeen. De coalitie is een vergaarbak van mensen met totaal verschillende achtergronden. We vinden er ex-maoďsten zoals Perinçek, sociaal-democraten als Soysal, fanatieke Atatürkisten als Özden en ex-fascisten (‘Grijze Wolven’). Wat hen bindt is dat zij zich verzetten tegen iedere aantasting van de soevereiniteit van de staat, zowel naar binnen (meer rechten voor minderheden en NGOs) als naar buiten (door overname van het acquis communautaire). Zij zien veel meer in het voorbeeld van de Verenigde Staten en Israël: sterke, onafhankelijke staten die op eigen kracht, en vooral militaire macht, vertrouwen om hun belangen te verdedigen. Vanuit deze kring wordt het leger voortdurend opgeroepen ‘zijn plicht te doen’ en Atatürks erfenis niet te verkwanselen.

Uiteindelijk hebben deze mensen, die bezeten zijn door een soort belegeringsmentaliteit die lang heel typerend is geweest voor Turkije, natuurlijk geen alternatief. Als er geen gekke dingen gebeuren, zal het perspectief van volwaardig lidmaatschap van de EU, op welke termijn dan ook, veel aantrekkelijker blijken. Het is echter niet uit te sluiten dat een negatief besluit in december zo’n desillusie teweeg zou brengen dat het juist dit soort ouderwetse nationalisten in Turkije de wind in de zeilen zou geven en daar zou noch Europa noch Turkije mee geholpen zijn.
Prof. dr. E.-J. Zürcher is hoogleraar Turkse talen en culturen aan de Universiteit Leiden. Dit artikel is een bewerking van de inleiding die hij gaf tijdens de, mede door de Atlantische Commissie georganiseerde, Zevende Nederlands-Duitse Rondetafelconferentie op 19 maart 2004 in Berlijn.

http://www.atlcom.nl/AP/AP20043Zurcher.htm
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_21551053
Artikel van gister in de Leeuwarder Courant:
quote:
Adviesraad wil meer tijd voor Turkse toetreding EU

DEN HAAG - De Europese Unie moet twee jaar langer, tot uiterlijk 2006, de tijd nemen vóór de echte toetredingsonderhandelingen met Turkije worden begonnen. Dit stelt de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) woensdag in een advies aan de Nederlandse regering.

In december moeten de EU-leiders, onder leiding van premier Balkenende, de knoop doorhakken over de vraag of, en zo ja wanneer de daadwerkelijke onderhandelingen over een Turks EU-lidmaatschap kunnen beginnen. Zij doen dat op basis van een analyse van de verbeteringen op het gebied van democratie, mensenrechten en rechtstaat in Turkije.

De AIV is van mening dat Turkije ver genoeg gemoderniseerd is om lid te worden van de EU. Op een aantal punten moet echter de druk op de ketel blijven en daarom kan niet direct na december dit jaar worden begonnen, maar binnen 24 maanden.

Onderhandelingen

Het advies van de AIV is opmerkelijk, omdat de EU-regeringsleiders twee jaar geleden besloten dat de toetredingsonderhandelingen met Turkije ,,onverwijld'' moeten beginnen. De AIV maakt van 'onverwijld' nu ,,binnen 24 maanden''.

Staatssecretaris Nicolaď voor Europese Zaken zegt in een reactie dat zodra Turkije voldoet aan alle criteria er direct begonnen moet worden met onderhandelen. ,,Dan mogen we geen politieke spelletjes spelen om eronderuit te komen.''

Voorzitter dr. B. Knapen van de werkgroep Turkije van de AIV vindt niet dat de EU zich onbetrouwbaar toont als Turkije nog eens 24 maanden moet wachten. Algemeen geldt de verwachting dat de onderhandelingen een jaar of tien zullen duren. Turkije zou dan rond 2015 kunnen toetreden.


ANP

Bron: LC
Het zal mij benieuwen, volgens mij wil Balkenende de klus heel graag klaren in zijn termijn als voorzitter. Die wil geen 24 maanden wachten.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  maandag 30 augustus 2004 @ 00:47:53 #3
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21630964
We gaan weer verder

* PJORourke is op termijn voor. Sleutelwoordje: genocide!
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_21698539
Ik heb geen zin om de vorige delen door te ploegen maar als ik er nu eens kritisch over nadenk vraag ik me af waarom Turkije zo snel bij de EU moet komen of uberhaupt bij de EU moet komen.

Ik vraag me af of Turkije eigenlijk bij Europa hoort. De culturele verschillen zijn enorm met de andere landen in Europa. Zo bestaat een groot deel van de gelovigen uit moslims terwijl dit in Europa veelal christenen zijn. Wat betreft geschiedenis sluit Turkije weliswaar een beetje aan bij Europa maar ook een bleangrijke deel van de Turkse geschiedenis heeft zich in Azië afgespeelt. Ook geografisch zet ik vraagtekens of Turkije Europees is. Als ik er op dit moment objectief naar kijk dan vind ik dat Turkije eigenlijk een Aziatisch land is.

Ik vind het dus nog maar de vraag of Turkije ooit lid moet worden, en als ze lid mogen worden dan moet dit zeker niet eerder gebeuren dan bij landen die ontegenzeggelijk bij Europa horen (zoals Slowakije, de Baltische staten en de Balkan), dat zou immers erg onfair zijn tegenover die landen.
pi_21698712
quote:
Op donderdag 2 september 2004 01:38 schreef Steijn het volgende:
Ik heb geen zin om de vorige delen door te ploegen maar als ik er nu eens kritisch over nadenk vraag ik me af waarom Turkije zo snel bij de EU moet komen of uberhaupt bij de EU moet komen.

Ik vraag me af of Turkije eigenlijk bij Europa hoort. De culturele verschillen zijn enorm met de andere landen in Europa. Zo bestaat een groot deel van de gelovigen uit moslims terwijl dit in Europa veelal christenen zijn. Wat betreft geschiedenis sluit Turkije weliswaar een beetje aan bij Europa maar ook een bleangrijke deel van de Turkse geschiedenis heeft zich in Azië afgespeelt. Ook geografisch zet ik vraagtekens of Turkije Europees is. Als ik er op dit moment objectief naar kijk dan vind ik dat Turkije eigenlijk een Aziatisch land is.

Ik vind het dus nog maar de vraag of Turkije ooit lid moet worden, en als ze lid mogen worden dan moet dit zeker niet eerder gebeuren dan bij landen die ontegenzeggelijk bij Europa horen (zoals Slowakije, de Baltische staten en de Balkan), dat zou immers erg onfair zijn tegenover die landen.
Helemaal niet unfair. Turkije wacht al sinds de jaren '60...Ik ben het met je eens dat ze geografisch niet geheel in Europa ligt, maar denk je de voordelen in van de macht van de EU. Wellicht worden we serieuzer genomen en na de investeringen zullen we dat er driedubbel uithalen. Wat ik nog belangrijker vind zijn de mensen zelf. Ze hebben geen reet en wij zeiken over dat die nieuwe game of film zo duur is. Laten we eerst de rijkdom eens verdelen. Dat in het land veel moslims wonen heeft niets te maken met ons christenen. Ik bedoel, ze zijn sinds de val van het Ottomaanse Rijk altijd op het Westen gericht geweest, en verre van extreem zoals in Irak e.d.

En wees niet bang dat ze massaal hierheen komen. De Spanjolen en Portugezen zaten in dezelfde situatie, en die zijn ook niet massaal gekomen. Hoeveel Polen hebben zich al gemeld? Precies.
Landen als Roemenie mogen er alleen maar bij om Bosnie en omstreken gerust te stellen dat hun dag op welvaart eraan zit te komen.

EDIT: Nog ff erbij. Wat dacht je van de stabilisatie? Zien we leden van de EU in de toekomst nog oorlog voeren met elkaar? Nope. Niet dat Turkije een dreiging is oid.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_21698733
quote:
Op donderdag 2 september 2004 01:55 schreef Steeven het volgende:Wat ik nog belangrijker vind zijn de mensen zelf. Ze hebben geen reet en wij zeiken over dat die nieuwe game of film zo duur is. Laten we eerst de rijkdom eens verdelen.
Op die manier zijn we nog wel even bezig. En Nederland wordt almaar kleiner binnen de EU, steeds minder macht. Dat zie ik eigenlijk niet zo zitten, zeker als ik zie hoe een groot deel van de wereld politiek bedrijft.
quote:
En wees niet bang dat ze massaal hierheen komen. De Spanjolen en Portugezen zaten in dezelfde situatie, en die zijn ook niet massaal gekomen. Hoeveel Polen hebben zich al gemeld? Precies.
Landen als Roemenie mogen er alleen maar bij om Bosnie en omstreken gerust te stellen dat hun dag op welvaart eraan zit te komen.
Daar ben ik helemaal niet bang voor hoor. Ik zou het zelf toejuichen als de Polen hier de goedkope werknemer uit gaan hangen, dan gaan die lonen eindelijk eens omlaag.
pi_21698788
quote:
Op donderdag 2 september 2004 01:57 schreef Steijn het volgende:


Op die manier zijn we nog wel even bezig. En Nederland wordt almaar kleiner binnen de EU, steeds minder macht. Dat zie ik eigenlijk niet zo zitten, zeker als ik zie hoe een groot deel van de wereld politiek bedrijft.
Daar vrees ik ook voor. Duitsland en Frankrijk gedragen zich steeds arroganter tov de kleinere landen. Eigenlijk zijn ze ook tegen Turkije, omdat dat land zo groot is zullen ze veel macht krijgen binnen de EU (hoe meer inwoners hoe meer je stem telt), en dat willen ze absoluut niet hebben. Maar ik denk dat de EU een ander doel voor ogen heeft: een gezamenlijke uitspraak. Dus niet: NL vindt dit en Duitsland vindt dat, nee, de EU vindt dit en de EU vindt dat. Komt nog wel.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_21698812
quote:
Op donderdag 2 september 2004 02:05 schreef Steeven het volgende:
Daar vrees ik ook voor. Duitsland en Frankrijk gedragen zich steeds arroganter tov de kleinere landen. Eigenlijk zijn ze ook tegen Turkije, omdat dat land zo groot is zullen ze veel macht krijgen binnen de EU (hoe meer inwoners hoe meer je stem telt), en dat willen ze absoluut niet hebben. Maar ik denk dat de EU een ander doel voor ogen heeft: een gezamenlijke uitspraak. Dus niet: NL vindt dit en Duitsland vindt dat, nee, de EU vindt dit en de EU vindt dat. Komt nog wel.
Ik ben het met je eens dat de EU ooit in die richting moet gaan, maar ik zie dat de komende 3 eeuwen nog niet gebeuren.
pi_21698829
Ze zijn er min of meer al mee bezig..
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_21698949
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 00:47 schreef PJORourke het volgende:
We gaan weer verder

Sleutelwoordje: genocide!
offtopic
Min-e zei het volgende: Als jij een vrouw was geweest, was je echt een slet geweest..
  donderdag 2 september 2004 @ 16:02:48 #11
52589 sjun
uit solidariteit
pi_21707711
quote:
Op donderdag 2 september 2004 02:24 schreef ClioSporT het volgende:

[..]

offtopic
Vervolgens haal je zelf het woordje genocide deze draad binnen. Ik vermoed dat PJ hiermee doelde op de genocide op het armeense volk die binnen turkse invloedssferen plaatsvond.

Intussen is de turkse staat reeds geschoeid op westerse leest en omgevormd naar frans model door de turkse elite.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_21708307
quote:
Op donderdag 2 september 2004 16:02 schreef sjun het volgende:

[..]

. Ik vermoed dat PJ hiermee doelde op de genocide op het armeense volk die binnen turkse invloedssferen plaatsvond.
duhhh

vandaar die offtopic.
Min-e zei het volgende: Als jij een vrouw was geweest, was je echt een slet geweest..
pi_21781766
De Telegraaf:
quote:
LEIDEN - De toetreding van Turkije zal de Europese Unie sterk veranderen. En wie Turkije toelaat, zal ook de Oekraďne en Wit-Rusland moeten aanvaarden. Deze landen zijn immers Europeser dan Turkije.




Oud-Europees commissaris Bolkestein verwacht dat de EU over twintig jaar zal bestaan uit veertig lidstaten. Op de oude voet doorgaan met landbouwbeleid en regionaal beleid zou leiden tot een implosie. Hij zei dat maandag in Leiden tijdens de opening van het academisch jaar. Bolkestein wordt hoogleraar aan de plaatselijke universiteit en aan de Technische Universiteit Delft.

Volgens Bolkestein vergt een verdere uitbreiding van de EU herijking. Als dat niet gebeurt, leidt dat onvermijdelijk tot instabiliteit. Bij besluiten over nieuwe toetreders zal in kaart moeten worden gebracht of er binnen Europa voldoende draagvlak bestaat om de toegenomen instabiliteit op te vangen.

Wat Turkije betreft zei Bolkestein dat er in dat land nog veel moet veranderen. "Op het moment van toetreding zal het een totaal andere identiteit moeten hebben", aldus de vroegere VVD-leider, wiens partij vorige week het het fractielid Wilders verloor. Die had zich in strijd met de partijlijn nadrukkelijk tegen een toekomstig lidmaatschap van Turkije uitgesproken.

Bolkestein meent dat de EU als een multi-etnische constructie zwakker is dan een homogene grote mogendheid. "De VS is een natie. Amerika heeft macht, Europa heeft invloed." In navolging van de Amerikaans Islamkenner Bernard Lewis noemde Bolkestein demografie de moeder van de politiek. "De autochtone Europese bevolking vergrijst en neemt af, maar de Amerikaanse bevolking groeit. De VS blijft jong en dynamisch. De huidige trend wettigt maar één conclusie: De VS blijft de enige supermogendheid. China wordt een economische reus. Europa islamiseert."

'Brussel' moet volgens Bolkestein niet alles zelf willen doen, maar zich concentreren op het bieden van meerwaarde. Het moet zich concentreren op kerntaken waarvan de vele volkeren het nut zien en waardoor zij zich niet in hun vrijheid bedreigd voelen. Geen Brusselse Planwirtschaft, maar toekomstgericht beleid waar burgers iets aan hebben. Als voorbeeld noemde hij Schengen. Als het 'Schengenstelsel' over enkele jaren ook voor de nieuwe lidstaten geldt, kunnen burgers weer vrijelijk van Ljubljana naar Praag reizen zoals honderd jaar geleden, aldus Bolkestein.
Dat ziet er allemaal niet zo best uit voor 'Europa'.

Islamisering, vergrijzing en een hoop zwakke landen bij de EU, waardoor de eenheid binnen de EU helemaal ver te zoeken zal zijn....
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  maandag 6 september 2004 @ 11:31:12 #14
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_21781785
Islamisering.
Bestaat de EU niet al uit veel zwakke landen?
Het maakt niet echt uit of er meer bijkomen, ons geld gaat toch al niet hierheen.
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
pi_21782760
Bolkestein, dacht dat die man met de jaren wel zijn verstand zou gaan gebruiken.
Turkije heeft een goed opgeleide, jonge maar werkloze bevolking. Europa vergrijst, kan niet in eigen landbouw voorzien door torenhoge subsidies op boeren. Alleen al om die reden is de bijdrage van Turkije erg groot.
Amerika investeert niet voor niets in aardsrivaal China...om een voorbeeld te noemen.

Echt nonsens om direct Oekraine en Wit-Rusland toe te laten, Turkije wacht al sinds 1963, zij hebben nog geen datum, gewoon angstzaaien wat die Bolkestein doet.
pi_21782949
M'n grootste bezwaar tegen toetreding is de mate van inspraak welke men krijgt. Het armste lid zou de meeste invloed hebben in de beleidsvorming en dat past niet. Een groot deel van de landbouwsubsidies zouden wegvloeien naar een land met de meeste stemmen in de EU commissie.
Turkije heeft geen geld voor landbouwhervormingen en daarom wil men maar al te graag lid worden natuurlijk. En Bolk heeft wel gelijk dat de Oekraine en Wit-Rusland eerder bij europa horen dan Turkije. Pak anders de kaart er maar even bij.
Eigen brokjes eerst.
pi_21783735
quote:
Op maandag 6 september 2004 12:17 schreef Mexspecial het volgende:

Turkije heeft een goed opgeleide, jonge maar werkloze bevolking. Europa vergrijst, kan niet in eigen landbouw voorzien door torenhoge subsidies op boeren. Alleen al om die reden is de bijdrage van Turkije erg groot.
Europese landbouw produceert teveel door die subsidies.
Europa staat al langer open voor hoogopgeleiden zoals uit China, maar ze komen zelden uit turkije.
  maandag 6 september 2004 @ 13:21:46 #18
52589 sjun
uit solidariteit
pi_21783854
Het is natuurlijk zaak dat Europa eindelijk eens iets doet aan haar weinig handelsvriendelijke landbouwpolitiek. Bij toetreding van Turkije wordt Europa gedwongen om de oneigenlijke subsidiëringen terug te draaien omdat deze dan niet langer betaalbaar worden.

Verder zit er in de turkse regio nog al wat grondstoffen in de grond die benut zoiuden kunnen worden voor de opbouw van de turkse en europese economie.

Een andere factor die meeweegt is de voorkoming van een eventuele terugval van Turkije naar tribale vormen van islam als onverhoopt een toetreding tot Europa niet doorgaat. Het lijkt mij juist goed als aanhalen van de banden met Turkije gaat worden benut om een aanspreekbare europese variant op islam te laten ontstaan die een buffer biedt aan hetgeen momenteel in Afrika en het Midden-Oosten gangbaar is.

Turkije kan een voorbeeld ter overweging worden voor diverse staten met een overwegend islamitische bevolking. Mij lijkt het juist goed als Europa investeert in de promotie van de eigen cultuur van verdraagzaamheid via landen als Turkije.

Misschien kan Frits Bolkesteijn verhelderen welke neveneffecten hij behalve toetreding van andere minder kapitaalkrachtige landen, precies ziet bij een eventuele toetreding van Turkije.

Er valt voor mij wel degelijk iets te zeggen voor toetreding van Turkije.

[ Bericht 0% gewijzigd door sjun op 06-09-2004 14:09:01 ]
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_21784607
Een verder Islamisering van Europa is zeer ongewenst.. het protest tegen een eventuele (geforceerde) toetreding zal Europees vorm gaan krijgen.

Dit soort ingrijpende veranderingen doordrukken zonder instemming van de Europese burger kan niet langer !
  maandag 6 september 2004 @ 14:14:45 #20
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_21784754
Alsof Nederland enig bepalend gewicht zou hebben
Turkije komt in de EU, dat kan niet anders. De olietoevoer naar Europa is bijvoorbeeld van doorslaggevend belang.
Je kunt dus wel zeggen dat je ergens tegen bent, maar als het toch niets uithaalt, heeft het weinig zin om je er druk om te maken, laat staan er een speerpunt in je beleidsprogramma van te maken
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_21785217
Landbouw- en regionaalbeleid inderdaad afschaffen. Concentreren op de economie en buitenlandsbeleid. Turkije kan een goede aanvulling worden op Europa. En met het Islamiseren zal het wel meevallen aangezien dit sterk afneemt wanneer ook Turkije door open grenzen meer westerse invloeden krijgt.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_21785238
Yeah right! Westerlingen gaan massaal naar Turkije verhuizen
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_21785819
We hebben net 10 nou niet bepaalt sterke landen binnengehaald. Laten we die landen nu eerst eens volwaardig deel laten uitmaken van de EU en zorgen dat ze netto betaler worden voordat we ons weer aan nieuwe avonturen gaan wagen met een land als Turkije.
pi_21785956
quote:
Op maandag 6 september 2004 14:42 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Yeah right! Westerlingen gaan massaal naar Turkije verhuizen
Bedrijven wel. Goedkope arbeidskrachten, nieuwe afzetmarkten etc.

Verschilt in niets van Polen bovendien creeert het een bruggehoofd in het Midden Oosten voor de EU maar ja, als je niet verder komt als "Turkije=Islam=slecht" dan zijn we gauw klaar.
pi_21785992
quote:
Op maandag 6 september 2004 15:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Bedrijven wel. Goedkope arbeidskrachten, nieuwe afzetmarkten etc.

Verschilt in niets van Polen bovendien creeert het een bruggehoofd in het Midden Oosten voor de EU maar ja, als je niet verder komt als "Turkije=Islam=slecht" dan zijn we gauw klaar.
Die bedrijven zitten er nu ook wel, daarnaast zitten internationale bedrijven nu ook al in vrijwel alle landen van de wereld. Ook landen waar er nog goedkopere arbeidskrachten zijn.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')