abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21142802
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 20:29 schreef nederhorror.nl het volgende:

... dat dieren dat probleem helemaal hebben. Die adelaar neemt hem mee naar zijn nest of laat een snavelpiercing zetten.
Thanx, die snavelpiercing, daar moest ik ff heel smakelijk om lachen

en ontopic: is alweer eventjes geleden dat ik deel 1 gezien heb maar ik ben het wel met eerdere posters eens dat het nou eenmaal film is en daarom moet je niet alles doorredeneren.
“The truth is that parents are not really interested in justice. They just want quiet.”
Amsterdam ... zo slecht nog niet
TACT: The ability to tell a man to go to hell and make him feel happy that he is on his way
pi_21142857
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 23:04 schreef PirE het volgende:
Als je nou goed oplet tijdens de film had je kunnen zien dat de ring "magisch" is. Het feit dat Frodo hem moeten brengen komt onder andere door de volgende dingen:

A: Gandalf kan de ring niet aanraken omdat de ring zo krachtig is dat Gandalf de verleiding niet zou kunnen weerstaan om iets te doen met ring, wat zou leiden tot de vernietiging van Middle-Earth,
B. Vastbinden aan een dier kan ook niet omdat de ring een soort van "eigen wil" heeft. (Zie ook de Hobbit waarin Smeagol de ring verliest die "toevallig door Bilbo gevonden wordt. Bilbo neemt de ring mee terug naar de bewoonde wereld. Zie ook het "toevallige" verliezen van de ring tijdens het eerste deel van de tocht waarbij Boromir de ring even vasthoudt en bijna direct in de ban is van de ring.
C: Frodo wilde de ring niet afgeven en zelf brengen omdat hij het als zijn plicht zag. De anderen uit de Fellowship konden allen de Ring niet dragen.
D. Vastbinden aan een voorwerp kon niet aangezien ze zeker wilden zijn dat de ring vernietigd werd, die zekerheid heb je alleen als je hem zelf in het vuur gooit.
En toch heeft Sam de ring aan het eind een (klein) stukje meegedragen.
  zondag 8 augustus 2004 @ 23:18:25 #103
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_21142921
Ga de boeken maar lezen, als je het dan nog niet snapt mag je komen vragen. En dan wel ALLE boeken.
stupidity has become as common as common sense was before
  zondag 8 augustus 2004 @ 23:42:30 #104
16245 CarOnline
met lange O
pi_21143511
Wat ik mij afvraag is waarom is de boel pas geactiveerd toen Frodo de ring kreeg?
Dat is wat ik begrepen heb, hij krijgt die ring en toen zijn die zwarte ruiters (oid) naar hem en de ring op zoek gegaan. Waarom niet toen oom Bilbo hem al die jaren had?
Ik moet toegeven dat ik de boeken èn deel 3 nog niet gelezen / gezien heb, ik kan me er nog niet toe zetten. Maar dat vraag ik me al ff af, of begrijp ik het verkeerd?
Screw them.
We're going home.
  maandag 9 augustus 2004 @ 05:04:57 #105
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_21147362
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 23:42 schreef CarOnline het volgende:
Wat ik mij afvraag is waarom is de boel pas geactiveerd toen Frodo de ring kreeg?
Dat is wat ik begrepen heb, hij krijgt die ring en toen zijn die zwarte ruiters (oid) naar hem en de ring op zoek gegaan. Waarom niet toen oom Bilbo hem al die jaren had?
Ik moet toegeven dat ik de boeken èn deel 3 nog niet gelezen / gezien heb, ik kan me er nog niet toe zetten. Maar dat vraag ik me al ff af, of begrijp ik het verkeerd?
Omdat Sauron nog niet sterk genoeg was (hij werd eons geleden verslagen dus moet weer op krachten komen, een afgehakte ringvinger is niet niks ) om tijdens Bilbo's bezit toe te slaan en Bilbo te verslaafd aan de ring is geraakt zoals je in de film hebt kunnen zien en zou dus nooit zo'n reis naar Mt. Doom hebben afgemaakt, laat staan er mee beginnen. En als ik me niet vergis wist Gandalf wel af van een magische ring, maar besefte pas later dat het de Ene Ring is. "My prrrecioussss."
The Internets, I needs it..
pi_21147428
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 23:15 schreef Dementor het volgende:

[..]

En toch heeft Sam de ring aan het eind een (klein) stukje meegedragen.
Puur en alleen om de quest door te laten gaan. Hij dacht immers dat Frodo dood was.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_21147432
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 23:42 schreef CarOnline het volgende:
Sauron werd ongeveer 3000 jaar voor LotR verslagen. Hij vluchtte toen etc. Na een tijdje openbaarde hij zich weer in Dol Guldur. Daar werd hij uiteindelijk in 2941 T.A. (Third Age) uit gejaagd, en toen ging hij naar Mordor. Hij ging toen de Gladden Fields afzoeken, hij had geleerd van het einde van Isildur. Alleen had iemand hem daar al opgepikt. Ene Deagol, die later vermoord werd door ene Smeagol, now known as Gollum.

Gollum verried (goed?) de naam van Baggins aan Sauron, daarom werd de jacht toen pas echt geopend.

Overigens zitten er 17 jaar tussen het feest en het vertrek met de ring.
Some say in ice
pi_21147447
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 20:23 schreef engessa het volgende:

[..]

Peter Jackson (de regisseur) heeft zijn films behoorlijk getrouw gefilmd.
Ha!
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_21147448
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 07:03 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Ha!
Getrouw aan het boek filmen kan niet bij zo'n boek.
Some say in ice
pi_21147453
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 07:04 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Getrouw aan het boek filmen kan niet bij zo'n boek.
Jawel, en dat gebeurde ook bijna. Maar als je nodeloos gaat afwijken gaat het mis. De karaktermoorden op Arwen en Gimli waren volstrekt onnodig, bijvoorbeeld.
pi_21147456
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 07:07 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Jawel, en dat gebeurde ook bijna. Maar als je nodeloos gaat afwijken gaat het mis. De karaktermoorden op Arwen en Gimli waren volstrekt onnodig, bijvoorbeeld.
Ik doel hier op getrouw als in elke letter van het boek.

Arwen had wel wat minder gekund, ja, en Gimli, soms is het iets té overdreven, maar er zitten ook een paar goede one liners tussen.
Some say in ice
pi_21147847
Ik vind gimli te grappig overkomen.
pi_21148939
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 07:07 schreef Karboenkeltje het volgende:

of het elven leger dat opeens op kwam draven bij Helm's Deep, Faramir die opeens als een beetje geniepig persoon neer werd gezet....
Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet... -- Multatuli
  maandag 9 augustus 2004 @ 10:31:28 #114
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_21148994
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 20:03 schreef HeyFreak het volgende:
mja, dan was het verhaal snel over hè....

en volgens mij was Frodo de enige die de ring kon dragen. ieder ander zou er door geconsumeerd worden. Daarom moet Frodo zelf met dat ding naar de vulkaan
dan had frodo op zo'n vliegbeest moeten klimmen
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_21150320
Ik heb dezelfde vraag ook wel eens in mijn hoofd gehad als TS. Na het zien van Gandalf op zo'n grote vogel dacht ik precies hetzelfde. Je hebt idd de Nazgul nog, maar in deel 3 worden die ook lastig gevallen door vogels die strijden voor het goede. Maar het meest simpele antwoord ligt denk ik gewoon in het feit dat in theorie TS gelijk heeft, maar je dan in de praktijk een film hebt van 20 minuten. Zo kan je alles gaan analyseren in een film, maar door juist niet met die vogel naar Mount Doom te vliegen kon de film veeeel en veeeel langer worden, en alle worstelingen mbt tot goed en kwaad, en allerlei emoties tot uiting komen.

Wat ik mezelf nog wel afvraag. In deel 1 zegt Elrond dat mensen zwak zijn. Hij zelf was er bij toen voor het eerst iemand bij Mount Doom stond om die ring er in te gooien. Maar zijn koning liep weg met de ring... maar hij hield hem niet tegen. Dan is Elrond in mijn ogen zelf zwak, als hij zwicht voor status/rang en niet doet wat hij zou moeten doen, als je kijkt naar "the big picture".
pi_21150448
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 11:36 schreef xFriendx het volgende:
Wat ik mezelf nog wel afvraag. In deel 1 zegt Elrond dat mensen zwak zijn. Hij zelf was er bij toen voor het eerst iemand bij Mount Doom stond om die ring er in te gooien. Maar zijn koning liep weg met de ring... maar hij hield hem niet tegen. Dan is Elrond in mijn ogen zelf zwak, als hij zwicht voor status/rang en niet doet wat hij zou moeten doen, als je kijkt naar "the big picture".
Elrond heeft ervoor gekozen om bij de Elven te horen en heeft zich dus maar te schikken naar het Lot. Nadat Isildur zijn beslissing genomen had was de rol van Elrond in het verhaal al volledig bekend (bij de Valar).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 9 augustus 2004 @ 11:54:02 #117
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_21150769
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 07:08 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Arwen had wel wat minder gekund, ja, en Gimli, soms is het iets té overdreven, maar er zitten ook een paar goede one liners tussen.
Maar er wordt een geweldig grote fout gemaakt in de film. In het boek staat dat dwergen lange afstandslopers zijn met een rote uithouding en wel drie dagen kunnen lopen zonder moe te worden. Terwijl in de film juist het tegengestelde wordt beweerd

Ik vind trouwens dat de elf dikwijls ronduit belachelijk overkomt.
  maandag 9 augustus 2004 @ 12:13:40 #118
82923 Ash_nazg_durbatulyk
One ring to rule them all!!!
pi_21151177
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 20:04 schreef Mute_Me het volgende:

[..]

maar hij vraagt t over de film (trouwens ik haat die hele trilogie )
Reageer dan niet op deze topic
pi_21151197
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 11:54 schreef placebeau het volgende:

[..]

precies, komt in de film meestal een beetje over als een nogal verwijfde hippie ofzo (naar mijn mening).
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 11:36 schreef xFriendx het volgende:
Ik heb dezelfde vraag ook wel eens in mijn hoofd gehad als TS. Na het zien van Gandalf op zo'n grote vogel dacht ik precies hetzelfde. Je hebt idd de Nazgul nog, maar in deel 3 worden die ook lastig gevallen door vogels die strijden voor het goede. Maar het meest simpele antwoord ligt denk ik gewoon in het feit dat in theorie TS gelijk heeft, maar je dan in de praktijk een film hebt van 20 minuten. Zo kan je alles gaan analyseren in een film, maar door juist niet met die vogel naar Mount Doom te vliegen kon de film veeeel en veeeel langer worden, en alle worstelingen mbt tot goed en kwaad, en allerlei emoties tot uiting komen.
Ja, die adelaars vechten voor het goede, maar ze hoeven bij die slag "alleen maar" te vechten met oa de Nazgul. Ze hoeven niet de verleiding van macht te trotseren. En zoals al gezegd is, Sauron heeft niet alleen die Nazgul om zich te verdedigen in de lucht....
quote:
Isildur is niet de koning van Elrond, noch van enig andere Elf. Na Gil-galad is er in Middle-Earth geen koning der Elven meer. In het Westen zijn die er nog wel (lees de Silmarillion er maar op na).

pi_21151991
Ik meen dat Elrond onder hem stond, maar dat had ik dus niet helemaal goed begrepen. Maar feit blijft wel dat als Elrond dus toendertijd de ring had afgepakt en in de vulkaan had gegooid het hele verhaal van Frodo niet nodig was geweest. (of Elrond had de man met ring er in geduwd)

De keuze tussen een mensenleven of de ring vernietigen en daarmee flink wat ellende besparen, zoals hij in de slag ervoor zelf al had kunnen zien lijkt me niet geen moeilijke keuze.

Ook vind ik zelf dat Frodo de ring niet aan kon, hij kon het lang aan, maar op het einde maakt ook hij de keuze om de ring te houden en weg te lopen, alleen door omstandigheden gaat dit dan niet door.

ps. gebaseerd op de film en ik vind de films top.
pi_21152204
Voila, hulde aan PirE!
  maandag 9 augustus 2004 @ 13:06:51 #122
32422 engessa
Who's dirty?
pi_21152354
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 07:03 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Ha!
Heb je de extended editions toevallig ook gezien? Daarin word veel rechtgebreid wat ooit scheef was. Natuurlijk kun je nooit alle fans tevreden houden en nooit het boek zo verfilmen dat iedereen het er mee eens is maar alle keuzes die Peter Jackson gemaakt heeft vind ik terecht.
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 12:51 schreef xFriendx het volgende:
Ik meen dat Elrond onder hem stond, maar dat had ik dus niet helemaal goed begrepen. Maar feit blijft wel dat als Elrond dus toendertijd de ring had afgepakt en in de vulkaan had gegooid het hele verhaal van Frodo niet nodig was geweest. (of Elrond had de man met ring er in geduwd)

De keuze tussen een mensenleven of de ring vernietigen en daarmee flink wat ellende besparen, zoals hij in de slag ervoor zelf al had kunnen zien lijkt me niet geen moeilijke keuze.
Het verbond tussen de Mensen en de Elfen was niet echt super sterk. En als jij, als Elf zijnde, de Koning van de Mensen in die vulkaan flikkert is er stront aan de knikker. Er stonden daar al 2 grote legers en reken dat die dan tegen elkaar gaan knokken. En da nie goe.
pi_21153302
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 12:51 schreef xFriendx het volgende:

Ook vind ik zelf dat Frodo de ring niet aan kon, hij kon het lang aan, maar op het einde maakt ook hij de keuze om de ring te houden en weg te lopen, alleen door omstandigheden gaat dit dan niet door.

ps. gebaseerd op de film en ik vind de films top.
volgens mij wordt ook in de film duidelijk gemaakt dat iedere drager van de Ring vroeger of later onder zijn invloed komt. En dat proces wordt feitelijk alleen maar versneld als je je die ring toe-eigent op "onheuse" manier. bovendien, als je die ring afpakt wordt je zonder twijfel een in en in slechte heerser (wordt ook in de film duidelijk gemaakt volgens mij, maar in het boek zeker).

afgezien van het feit dat Elrond zich niet met het lot kon/mocht bemoeien, wist hij dus ook dat afpakken en erin gooien geen optie was (pak hem af en voor je hem erin gooit verkeer je al stevig onder zijn invloed).
  maandag 9 augustus 2004 @ 13:52:05 #124
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_21153431
Ter aanvulling op wat Legolas_Greanleaf al heeft gezegd; het enige wat Tolkien zelf ooit gezegd heeft op de vraag waarom de Eagles niet even met Frodo Mordor binnenvlogen, is dat dat de reis te makkelijk zou maken en Tolkien wilde dat de reis juist lang en moeilijk zou zijn.

Ik kan echter een andere reden bedenken, meer in de lijn van het verhaal. Eén van de Valar -de voornoemde goden- is Manwë, die zo'n beetje de leiding heeft over het reilen en zeilen in Middle-Earth. De enige keer dat de Valar zelf naar Middle-Earth trokken, was aan het einde van de First Age, om Melkor -de slechte Valar- definitief te verslaan. Hierna hebben ze een soort non-interventie ingesteld, om de mensen, Elves en dwergen in Middle-Earth zelf over hun leven te laten beschikken enzo.

Ook toen Sauron dreigde Middle-Earth over te nemen, kwamen de Valar niet zelf in actie. Wat ze deden, was een aantal Maiar in de vormen van oude mannen te gieten, die met een beperkte set gaven naar Middle-Earth moesten gaan om de bevolking aldaar te helpen tegen Sauron - zonder dat ze hem zelf mochten confronteren en in elkaar slaan. Dit waren de Istarí, waar Radagast, Saruman en Gandalf er drie van waren.

Wat heeft dit nu met de Eagles te maken? Niet geheel ontoevallig zijn de Eagles een soort boodschappers van Manwë in Middle-Earth, of in elk geval zijn persoonlijke troeteldiertjes. Dat zijn ze al een behoorlijke tijd - ook in de First Age speelden de Eagles een belangrijke rol. De logische conclusie is in elk geval, dat ook de Eagles als zodanig niet direct tegen Sauron op mochten treden, of de hele quest voor hen doen. Waarschijnlijk mochten ze net als Gandalf wel ondersteuning bieden waar noodzakelijk -zodat ze wel op konden treden om Sam en Frodo te redden na hun quest, de Nazgûl te bevechten om Gandalf te helpen, en Gandalf van Orthanc af te plukken.

De reden dat het idee nooit wordt geopperd, is waarschijnlijk omdat Gandalf, die bewust is van zijn eigen taakomschrijving waarin staat dat hij ook Sauron niet direct kan en mag confronteren, maar zijn kracht om andere mensen te inspireren en te adviseren moet gebruiken om Middle-Earth zelf met Sauron af te laten rekenen, ook op de hoogte is van het feit dat de Eagles onder diezelfde restrictie staan, of zelfs nog minder mogen doen. Als zodanig is het een idee dat hij niet eens hoeft te overwegen.

Mijn twee eurocent
pi_21155212
Legolas_Greenleaf en Dr_Crouton bedankt voor de uitleg!
Tis weer een stukje duidelijker
Screw them.
We're going home.
pi_21158521
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 11:54 schreef placebeau het volgende:

[..]

Maar er wordt een geweldig grote fout gemaakt in de film. In het boek staat dat dwergen lange afstandslopers zijn met een rote uithouding en wel drie dagen kunnen lopen zonder moe te worden. Terwijl in de film juist het tegengestelde wordt beweerd

Hoi.

Overigens wordt er ook in het boek 'getwijfeld' aan het uithoudingsvermogen van een Dwerg. Moet ik het citeren of neem je m'n woord ervoor?
Some say in ice
pi_21158597
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 13:06 schreef engessa het volgende:

[..]

Heb je de extended editions toevallig ook gezien? Daarin word veel rechtgebreid wat ooit scheef was. Natuurlijk kun je nooit alle fans tevreden houden en nooit het boek zo verfilmen dat iedereen het er mee eens is maar alle keuzes die Peter Jackson gemaakt heeft vind ik terecht.
[..]

Het verbond tussen de Mensen en de Elfen was niet echt super sterk. En als jij, als Elf zijnde, de Koning van de Mensen in die vulkaan flikkert is er stront aan de knikker. Er stonden daar al 2 grote legers en reken dat die dan tegen elkaar gaan knokken. En da nie goe.
Aanvulling. Voor diegenen die nu willen zeggen. "Elrond had toch Isildur d'r in kunnen gooien en zeggen dat het een ongeluk was". Die mogen eens de boeken gaan lezen, en dan vooral het stukje dat Gandalf in het begin van boek 3 zegt over Denethor.
Some say in ice
pi_21158637
Leuk topic is dit geworden, zeg.
pi_21205280
Uiteindelijk halen die adelaars frodo op, dan hadden ze hem er ook heen kunnen brengen, maar dat viel op zich meer op, maar toch ze deden idd erg moeilijk maar dat doen ze meestal in boeken en films anders duurt het te kort :-D
pi_21212329
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 13:17 schreef Faith5321 het volgende:
Uiteindelijk halen die adelaars frodo op, dan hadden ze hem er ook heen kunnen brengen, maar dat viel op zich meer op, maar toch ze deden idd erg moeilijk maar dat doen ze meestal in boeken en films anders duurt het te kort :-D
Die adelaars kwamen onverwacht. Er was van te voren niet op hun hulp gerekend.
Some say in ice
  donderdag 12 augustus 2004 @ 00:34:18 #131
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_21222530
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 17:39 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Die adelaars kwamen onverwacht. Er was van te voren niet op hun hulp gerekend.
Klopt, maar dat is juist het vreemde. Waarom helpen ze nu en dan wel en waarom niet daar waar het echt nodig is? De missie van Frodo was vanaf het begin eigenlijk gedoemd: iedereen met een beetje verstand ervan wist dat het niet goed zou aflopen ("I fear the hourney will take his life" of zoiets). De adelaars waren misschien een wild shot, maar eentje die ze tenminste hadden kunnen proberen, ondanks de mogelijke 'luchtafweer' waar Sauron over schijnt te beschikken (naast de Feel Beasts).
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
  donderdag 12 augustus 2004 @ 00:40:46 #132
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_21222693
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 00:34 schreef Zhenar het volgende:
Waarom helpen ze nu en dan wel en waarom niet daar waar het echt nodig is?
Zie de rest van het topic? Dat was namelijk ook zo'n beetje de openingsvraag, die nota bene op deze pagina nog is beantwoord
pi_21226598
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 00:34 schreef Zhenar het volgende:

[..]

Klopt, maar dat is juist het vreemde. Waarom helpen ze nu en dan wel en waarom niet daar waar het echt nodig is? De missie van Frodo was vanaf het begin eigenlijk gedoemd: iedereen met een beetje verstand ervan wist dat het niet goed zou aflopen ("I fear the hourney will take his life" of zoiets). De adelaars waren misschien een wild shot, maar eentje die ze tenminste hadden kunnen proberen, ondanks de mogelijke 'luchtafweer' waar Sauron over schijnt te beschikken (naast de Feel Beasts).
Galadriel, TTT:

"In his heart, Frodo begins to understand... The quest, wil claim his life."
Some say in ice
  maandag 16 augustus 2004 @ 20:05:13 #134
21157 sioux_
lost in space
pi_21329946
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 19:59 schreef Hilbert het volgende:
Wie weet dit toevalig?
omdat LOTR anders geen triologie zou zijn en het boek wel ERG kort zou worden
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 00:44:15 #135
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_21337749
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 00:40 schreef Leshy het volgende:

[..]

Zie de rest van het topic? Dat was namelijk ook zo'n beetje de openingsvraag, die nota bene op deze pagina nog is beantwoord
Ja, het verhaal zou anders te kort worden. Maar dat is geen reden in het verhaal; als er iets niet helemaal logisch is, is dat een plothole, ookal bereikt het wel wat de schrijver graag wil.

Dan is er nog deze verklaring, waar ik het niet mee eens ben:
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 13:52 schreef Leshy het volgende:
[..]

Wat heeft dit nu met de Eagles te maken? Niet geheel ontoevallig zijn de Eagles een soort boodschappers van Manwë in Middle-Earth, of in elk geval zijn persoonlijke troeteldiertjes. Dat zijn ze al een behoorlijke tijd - ook in de First Age speelden de Eagles een belangrijke rol. De logische conclusie is in elk geval, dat ook de Eagles als zodanig niet direct tegen Sauron op mochten treden, of de hele quest voor hen doen. Waarschijnlijk mochten ze net als Gandalf wel ondersteuning bieden waar noodzakelijk -zodat ze wel op konden treden om Sam en Frodo te redden na hun quest, de Nazgûl te bevechten om Gandalf te helpen, en Gandalf van Orthanc af te plukken.

De reden dat het idee nooit wordt geopperd, is waarschijnlijk omdat Gandalf, die bewust is van zijn eigen taakomschrijving waarin staat dat hij ook Sauron niet direct kan en mag confronteren, maar zijn kracht om andere mensen te inspireren en te adviseren moet gebruiken om Middle-Earth zelf met Sauron af te laten rekenen, ook op de hoogte is van het feit dat de Eagles onder diezelfde restrictie staan, of zelfs nog minder mogen doen. Als zodanig is het een idee dat hij niet eens hoeft te overwegen.

Mijn twee eurocent
Als de Eagles onder dezelfde restrictie staan als Gandalf, is dat nog geen reden om Frodo niet naar de berg te vliegen. Frodo zou dan immers nog steeds de ring moet weerstaan en hem zelf in de berg moeten droppen. De Eagles helpen hem dan alleen op zijn pad, net als Gandalf dat deed in the Fellowship of the Ring. Gandalf mocht helpen, dus de Eagles ook (als zij onder dezelfde restricties staan). Natuurlijk kunnen we ook gewoon zeggen dat de Eagles onder nog strengere restricties stonden. Maar slaat dat echt ergens op? Welk voordeel hebben de Goden ermee om hun eigen voorvechters aan banden te leggen?
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 05:11:17 #136
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_21340329
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 00:44 schreef Zhenar het volgende:
Als de Eagles onder dezelfde restrictie staan als Gandalf, is dat nog geen reden om Frodo niet naar de berg te vliegen.
Uiteraard wel. Iemand aanmoedigen op pad te gaan is iets anders dan iemand daadwerkelijk ergens heen brengen. Meer dan een laatste uitweg, om hulp te bieden in een situatie die vast zit, mogen ze niet.
quote:
Gandalf mocht helpen, dus de Eagles ook (als zij onder dezelfde restricties staan).
Het enige wat Gandalf daadwerkelijk voor Frodo heeft gedaan, is hem op pad helpen. De gehele tocht naar Rivendell heeft Frodo alleen afgelegd, en ook vanaf Moria maakte Gandalf geen deel meer uit van de Ring-queeste; het enige stuk waar Gandalf daadwerkelijk met Frodo meereisde was van Rivendell naar Moria. Gandalf was zich er ook van bewust dat hij Frodo op een bepaald punt moest laten gaan - iets wat Aragorn ook begreep.

Ook Gandalf mag vrij weinig doen in Middle-Earth; zijn voornaamste taak is juist om mensen aan te sporen, niet om alle problemen zelf op te lossen. Anders hadden de goden net zo goed zelf kunnen komen, of de Istarí in hun oorspronkelijke Maiar vorm kunnen sturen.
quote:
Welk voordeel hebben de Goden ermee om hun eigen voorvechters aan banden te leggen?
De goden bevinden zich in Valinor, dat van de wereld is weggenomen. Het tijdperk van de Elven loopt ten einde, de meesten zijn al uit Middle-Earth weg, en een periode van non-interventie waarin mensen de aarde zelf moeten beheersen, breekt aan. Een groot gedeelte van die verantwoordelijkheid voor de mensen betekent dat ze ook zelf hun problemen moeten oplossen. Als zodanig sturen de goden nog wel enkele boodschappers om hen bij te staan, maar uiteindelijk komt het op de inwoners van Middle-Earth zelf aan om hun wereld en leven te beheersen en te beschermen.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 12:12:11 #137
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_21344271
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 05:11 schreef Leshy het volgende:

[..]

Uiteraard wel. Iemand aanmoedigen op pad te gaan is iets anders dan iemand daadwerkelijk ergens heen brengen. Meer dan een laatste uitweg, om hulp te bieden in een situatie die vast zit, mogen ze niet.
In mijn ogen bracht Gandalf het reisgezelschap ook een stuk verder. Hij droeg Frodo misschien niet persoonlijk, maar hielp hem wel op directe wijze om verder te komen (hierover straks meer).
quote:
[..]

Het enige wat Gandalf daadwerkelijk voor Frodo heeft gedaan, is hem op pad helpen. De gehele tocht naar Rivendell heeft Frodo alleen afgelegd, en ook vanaf Moria maakte Gandalf geen deel meer uit van de Ring-queeste; het enige stuk waar Gandalf daadwerkelijk met Frodo meereisde was van Rivendell naar Moria. Gandalf was zich er ook van bewust dat hij Frodo op een bepaald punt moest laten gaan - iets wat Aragorn ook begreep.
Ik vatte het 'Frodo moet alleen gaan' altijd meer op als: hij heeft meer kans als hij (het laatste stuk) alleen gaat. Niet 'Hij moet alleen gaan. Dat zijn de spelregels.'
quote:
Ook Gandalf mag vrij weinig doen in Middle-Earth; zijn voornaamste taak is juist om mensen aan te sporen, niet om alle problemen zelf op te lossen. Anders hadden de goden net zo goed zelf kunnen komen, of de Istarí in hun oorspronkelijke Maiar vorm kunnen sturen.
Vrij weinig: hij vecht aan Frodo's zijde, hij helpt de deur naar Moria te openen en hij doodt een Balrog om het reisgenootschap te beschermen. Vooral dat laatste noem ik niet 'vrij weinig doen'. Zonder Gandalf was Frodo nooit zo ver gekomen, zelfs als iemand anders hem 'aangespoord' had (wat volgens jou Gandalfs enige taak/rol is).
quote:
De goden bevinden zich in Valinor, dat van de wereld is weggenomen. Het tijdperk van de Elven loopt ten einde, de meesten zijn al uit Middle-Earth weg, en een periode van non-interventie waarin mensen de aarde zelf moeten beheersen, breekt aan. Een groot gedeelte van die verantwoordelijkheid voor de mensen betekent dat ze ook zelf hun problemen moeten oplossen. Als zodanig sturen de goden nog wel enkele boodschappers om hen bij te staan, maar uiteindelijk komt het op de inwoners van Middle-Earth zelf aan om hun wereld en leven te beheersen en te beschermen.
Dat verduidelijkt wel het een en ander voor me. Thanks.
pi_21347872
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 20:19 schreef Hilbert het volgende:

[..]

Maar dat weten ze aan het begin van de film nog helemaal niet dus hadden ze het net zo goed op mijn manier kunnen doen
Ja maar, meneer Tolkien heeft dat meer dan 50 jaar geleden anders verzonnen en de films zijn gebaseerd op zijn boeken, dus je kunt wel heel wijsneuzerig rationeel gaan doen en denken dat het allemaal makkelijker kan, maar je mee laten voeren in de sfeer en gebeurtenissen van het verhaal is een ander ding. Iets wat ik je overigens aanraadt om te doen ipv. zinloze discussies op te starten.
Take on the situation, but not the torment ...
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 15:15:43 #139
101498 Golden-Fingers
I know... I`m the best...
pi_21348250

[ Bericht 100% gewijzigd door Golden-Fingers op 18-08-2004 14:25:26 ]
pi_21351707
Net als de titanic waarom varen ze niet om die ijsberg heen
pi_21351992
Ach waarom pakken ze geen F16 die knalluh van die stomme orks met pijlen en stenen toch niet uit de lucht

[ Bericht 0% gewijzigd door Underdoggy op 17-08-2004 17:46:06 (typo) ]
pi_21352166
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 19:07:43 #143
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_21353707
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 12:12 schreef Zhenar het volgende:
Vrij weinig: hij vecht aan Frodo's zijde, hij helpt de deur naar Moria te openen...
Dat doet Frodo zelf, hij heeft als enige door dat het een raadsel is.
quote:
en hij doodt een Balrog om het reisgenootschap te beschermen. Vooral dat laatste noem ik niet 'vrij weinig doen'. Zonder Gandalf was Frodo nooit zo ver gekomen, zelfs als iemand anders hem 'aangespoord' had (wat volgens jou Gandalfs enige taak/rol is).
Besef wel ff dat die Balrog sowieso maar met moeite over de brug was gekomen, if at all.
Okay, Gandalf doet wel meer dan alleen maar raad geven, maar het bevat niet de bulk van het vechten.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_21357320
Als Gandalf frodo niet gewaarschuwd had was hij diezelfde nacht vermoord in zijn huis.
Verders ben ik het eens met SevenWonders dat je gewoon moet genieten van het verhaal en je mee moet laten voeren in de logica van Middle Earth.
Kun je dat niet dan betreur ik dat ten zeerste voor je.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 23:02:19 #145
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_21359810
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 21:32 schreef Dementor het volgende:
[..]
Verders ben ik het eens met SevenWonders dat je gewoon moet genieten van het verhaal en je mee moet laten voeren in de logica van Middle Earth.
Mee eens. Alleen kan ik ook van een film/boek genieten en er tevens de plotholes van opmerken, bespreken of proberen in te vullen. Ik ga een verhaal niet tot op de letter heilig verklaren omdat het nu eenmaal een briljant werk is.
pi_21359946
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 20:05 schreef sioux_ het volgende:
omdat LOTR anders geen triologie zou zijn en het boek wel ERG kort zou worden
Ironisch genoeg hebben de oorspronkelijke uitgevers, Allen & Unwin, Tolkien bijna gesmeekt om het boek wat korter te houden .
pi_21360159
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 17:45 schreef Underdoggy het volgende:
Ach waarom pakken ze geen F16 die knalluh van die stomme orks met pijlen en stenen toch niet uit de lucht
Die bestonden nog niet.
Some say in ice
pi_21360194
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 12:12 schreef Zhenar het volgende:

Vrij weinig: hij vecht aan Frodo's zijde, hij helpt de deur naar Moria te openen
Frodo / Merry doen dat eigenlijk meer.
quote:
en hij doodt een Balrog om het reisgenootschap te beschermen. Vooral dat laatste noem ik niet 'vrij weinig doen'. Zonder Gandalf was Frodo nooit zo ver gekomen, zelfs als iemand anders hem 'aangespoord' had (wat volgens jou Gandalfs enige taak/rol is).
Dat noem ik ook niet vrij weinig doen. Die Balrog was van dezelfde orde als Gandalf. Overigens heeft Gandalf een groot aandeel in Helm's Deep en in Minas Tirith verdedigen, zowel in het boek alswel in de film.
Some say in ice
pi_21360418
Zijn er boeken van? No fucking way man. ECHT? Je zit me te belazeren he
  woensdag 18 augustus 2004 @ 00:03:44 #150
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_21361389
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 21:32 schreef Dementor het volgende:
Als Gandalf frodo niet gewaarschuwd had was hij diezelfde nacht vermoord in zijn huis.
Niet bepaald. Gandalf vertrekt ergens in Juni uit de Shire, Frodo vertrekt pas eind September richting Rivendell - en daar zien ze elkaar pas weer.

In het boek dan, althans
pi_21365222
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 00:03 schreef Leshy het volgende:

[..]

Niet bepaald. Gandalf vertrekt ergens in Juni uit de Shire, Frodo vertrekt pas eind September richting Rivendell - en daar zien ze elkaar pas weer.

In het boek dan, althans
Yup.
Some say in ice
  woensdag 18 augustus 2004 @ 11:40:22 #152
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_21368053
Ja, god, maar als je dat had willen verfilmen, dat kleine halfjaartje, dan was de film nodeloos nog langer geworden.

Dan hadden ze naar mijn mening beter Tom Bombadil er in kunnen laten en het gezwam rond Arwen iets minder kunnen doen...
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  woensdag 18 augustus 2004 @ 12:24:20 #153
6290 Dr_Crouton
pi_21369098
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 11:40 schreef Rock-shocker het volgende:
Ja, god, maar als je dat had willen verfilmen, dat kleine halfjaartje, dan was de film nodeloos nog langer geworden.

Dan hadden ze naar mijn mening beter Tom Bombadil er in kunnen laten en het gezwam rond Arwen iets minder kunnen doen...
Hear hear!
pi_21378324
quote:

Sinds wanneer is 3 maanden een klein half jaartje?
Some say in ice
  woensdag 18 augustus 2004 @ 18:27:45 #155
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_21378424
ben niet zo goed in hoofdrekenen...

En het heeft vast nog wel iets te maken met de jaartelling die toen anders zat
pi_21383661
Ik heb deel 3 inmiddels gezien, er is me een hoop duidelijk geworden, en ik moet toegeven: eerder vond ik het flutfilms, maar na deel 3 ben ik er al een stuk positiever naar gaan kijken. Deel 1 en 2 vond ik geen doorkomen aan.
Maar waar ik wel moeite mee heb is al die 'vreemde' namen te onthouden, daarom mis ik volgens mij ook een hoop. Ben ik nou de enige die niet meer weet waar helmsdeep nou was enzo?

Denk dat ik nu deel 1 en 2 binnenkort nog eens huur en er beter naar moet gaan kijken want het irriteert me nogal dat ik volgens mij de helft niet meegekregen heb. (Waarom is Smeagol (?) soms alleen en soms met zn tweeën?) En ik wíl het gewoon snappen. Het hele verhaal.

Das best irritant want ik was blij dat ik eindelijk deel 3 had gezien en nou moet ik ze weeeer gaan kijken om het ècht te begrijpen
Screw them.
We're going home.
pi_21401901
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 21:54 schreef CarOnline het volgende:
(Waarom is Smeagol (?) soms alleen en soms met zn tweeën?)
EEN woord; schyzofrenie.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 16:28:03 #158
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_21402000
Waarom? Omdat ze er anders geen boek van duizenden pagina's over hadden kunnen schrijven om er daarna een filmtrilogie van te maken ...
Het nadeel van in de bergen fietsen: what comes down, must go up!
pi_21402142
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 16:23 schreef fratsman het volgende:

[..]

EEN woord; schyzofrenie.
Old Slinker and Stinker.
Some say in ice
pi_21403899
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 23:06 schreef Litpho het volgende:
Ironisch genoeg hebben de oorspronkelijke uitgevers, Allen & Unwin, Tolkien bijna gesmeekt om het boek wat korter te houden .
En Miramax, bij wie Peter Jackson in eerste instantie aanklopte, wilde ook dat het maximaal twee films zouden worden.
pi_21404587
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 17:55 schreef chibibo het volgende:

[..]

En Miramax, bij wie Peter Jackson in eerste instantie aanklopte, wilde ook dat het maximaal twee films zouden worden.
En PJ kwam aan bij New Line met maar 1 film.
Some say in ice
pi_21411734
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 16:23 schreef fratsman het volgende:

[..]

EEN woord; schyzofrenie.
Je bedoelt "meerdere persoonlijkheden".

Overigens ben ik het volledig eens met de "minder Arwen" opmerkingen. Zat niet in het boek en daarbij heb ik sinds ik niet meer naar schoolvoorstellingen ga geen slechtere actrices dan Tyler mogen zien.
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 08:31:43 #163
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_21417343
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 23:18 schreef Karboenkeltje het volgende:
Overigens ben ik het volledig eens met de "minder Arwen" opmerkingen. Zat niet in het boek en daarbij heb ik sinds ik niet meer naar schoolvoorstellingen ga geen slechtere actrices dan Tyler mogen zien.
Dat maakt ook meteen de keuze van Aragorn vreemd. Hij laat de lekkere, sympathieke en asskickende Eowyn staan voor één of andere vage, kleurloze elf. Alsof dat geloofwaardig is.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  donderdag 30 december 2004 @ 09:21:02 #164
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_24292528
heey Legolas_greenleaf, een aantal posts terug vertelde je in het kort de geschiedenis van Arda. Ik zie dat je de Silmarillion gelezen hebt. Ik ook namelijk Ik heb alleen nooit helemaal begrepen wie de vanyar waren... weet jij dat?
patat ftw :)
  donderdag 30 december 2004 @ 09:23:00 #165
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_24292543
quote:
Neeeeeh, niet Tom Bombadil!
pi_24292961
quote:
Op donderdag 30 december 2004 09:21 schreef daniman het volgende:
heey Legolas_greenleaf, een aantal posts terug vertelde je in het kort de geschiedenis van Arda. Ik zie dat je de Silmarillion gelezen hebt. Ik ook namelijk Ik heb alleen nooit helemaal begrepen wie de vanyar waren... weet jij dat?
You're in luck, ik heb het boek net weer gelezen. Nou ja, ik flans wel wat voor je in elkaar.

Je bent bekend, mag ik hopen, met de 'geschiedenis' van de Elven. Oromë leidde de Elven naar Valinor. Je had de Noldor, die later met een groot gedeelte Middle Earth in gingen. (Fëanor c.s.) Je had ook de Teleri, die dwaalden, en ook nog een keer hun koning kwijtraakten en dus pas wat later in Valinor aankwamen. Teleri betekent namelijk letterlijk "The Last-comers". Maar, hoewel die twee groepen het grootst zijn en in de Silmarillion het meest worden uitgemeten, heb je ook nog de Vanyar. De kleinste groep waren zij. De naam Vanyar komt van hun haar, dat gouden was. De Vanyar leefden eerst in Tirion, samen met de Noldor, maar na een tijdje gingen ze op de heilige berg van Manwë, Taniquetil, wonen, of op de vlaktes van Valinor. Varda en Manwë hielden ook het meest van de Vanyar.

Het is eigenlijk een groepje Elven die niet echt in het verhaal voorkomen, op een paar uitzonderingen na.

Overigens, leuke topickick.
Some say in ice
pi_24293007
quote:
Op donderdag 30 december 2004 10:07 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Het is eigenlijk een groepje Elven die niet echt in het verhaal voorkomen, op een paar uitzonderingen na.
En aangezien het overmatig blonde überelven met blauwe ogen waren was dat in die tijd maar beter ook .
pi_24293042
quote:
Op donderdag 30 december 2004 10:11 schreef Litpho het volgende:

[..]

En aangezien het overmatig blonde überelven met blauwe ogen waren was dat in die tijd maar beter ook .
Hmm, die link had ik nog niet gelegd, maar goed.
Some say in ice
pi_24293101
quote:

[..]

Hoop Tolkien geblaat.
Dat doet me er aan denken dat de Silmarillion hier ook nog steeds ongelezen ligt. Ik heb het komende half jaar genoeg te lezen hier thuis liggen.
  donderdag 30 december 2004 @ 10:50:34 #170
93859 joogdepoog
you there, cut my milk!
pi_24293534
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 20:29 schreef nederhorror.nl het volgende:

[..]

Sterker nog, waarom tovert hij de ring niet gewoon weg? Of accepteer je wel dat de schrijver bedacht heeft dat de ring verplicht in een vulkaan gegooid moet worden? Waarom heeft Tolkien niet geschreven dat als je "tijdverspilling" zegt de ring wordt vernietigd?

Het lijkt me duidelijk dat als bijna iedereen niet bestand is tegen de kracht van die ring, dat dieren dat probleem helemaal hebben. Die adelaar neemt hem mee naar zijn nest of laat een snavelpiercing zetten.
even ter zinloze aanvulling over dat dieren niet naar de ring 'smachten'...
bij de poort van moria word frodo aangevallen door een soort octopus geval......
dat was ook een dier, en er word in de extra's uitgelegd dat die juist frodo pakte en met zn tentakels fouileerde om de ring te vinden

dus sommige machtige dieren kunnen wel degelijk onder de invloed van de ring komen, dus waarschijnlijk ook de adelaartjes

tevens tvp
"Ik moet je iets becanon, wat ik eerder nikon, maar je bent mijn sony"
pi_24293587
quote:
Op donderdag 30 december 2004 10:50 schreef joogdepoog het volgende:
even ter zinloze aanvulling over dat dieren niet naar de ring 'smachten'...
bij de poort van moria word frodo aangevallen door een soort octopus geval......
dat was ook een dier, en er word in de extra's uitgelegd dat die juist frodo pakte en met zn tentakels fouileerde om de ring te vinden
Ik had uit Tolkien's schrijfsels niet de indruk dat de Watcher de ring voor zichzelf wilde hebben, maar slechts in dienst stond van een hogere macht (vermoedelijk Sauron, maar gegeven de locatie zou het de Balrog kunnen zijn).
quote:
dus sommige machtige dieren kunnen wel degelijk onder de invloed van de ring komen, dus waarschijnlijk ook de adelaartjes
De adelaartjes waren directe afgezanten van Manwë. Dat maakt ze uiteraard niet volledig immuun, maar zou ze wel wat meer spirituele ruggegraat moeten geven.
  donderdag 30 december 2004 @ 10:55:17 #172
93859 joogdepoog
you there, cut my milk!
pi_24293608
quote:
Op donderdag 30 december 2004 10:53 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ik had uit Tolkien's schrijfsels niet de indruk dat de Watcher de ring voor zichzelf wilde hebben, maar slechts in dienst stond van een hogere macht (vermoedelijk Sauron, maar gegeven de locatie zou het de Balrog kunnen zijn).
[..]

De adelaartjes waren directe afgezanten van Manwë. Dat maakt ze uiteraard niet volledig immuun, maar zou ze wel wat meer spirituele ruggegraat moeten geven.
oja
  donderdag 30 december 2004 @ 11:36:30 #173
93859 joogdepoog
you there, cut my milk!
pi_24294404
www.annalsofarda.dk (naar encyclopedia gaan)
om toch wat toe te voegen aan de discussie, je kan hier zo beetje alles vinden
  donderdag 30 december 2004 @ 11:52:13 #174
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_24294695
Ik had nog nooooit een LOTR gezien tot gisteravond. Deel 1 was op Ned 2.
Ik had wat moeite om in het verhaal te komen, maar op een gegeven moment vond ik het echt leuk om te kijken. En ja hoor, ineens de aftiteling

Nu moet ik dus wel naar deel 2 gaan kijken..

die ik net een maand geleden van mn HD gewist heb
  donderdag 30 december 2004 @ 13:03:15 #175
80382 manny
30 is best veel
pi_24296099
quote:
Op donderdag 30 december 2004 11:52 schreef Noca het volgende:
Ik had nog nooooit een LOTR gezien tot gisteravond. Deel 1 was op Ned 2.
Onder welke steen heb jij gelegen de afgelopen jaren ?

Edit - ik zie net dat je uit Groningen komt, dat verklaart het. Leuke film he !

proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_24298127
Mijn schoonbroertje heeft gisteren ook voor het eerst gekeken. Nou vroeg ie of ik vanavond de EE wilde meenemen.
  donderdag 30 december 2004 @ 14:47:41 #177
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_24298197
quote:
Op donderdag 30 december 2004 13:03 schreef manny het volgende:

[..]

Onder welke steen heb jij gelegen de afgelopen jaren ?

Edit - ik zie net dat je uit Groningen komt, dat verklaart het. Leuke film he !

Haha

Nee, ik had geen behoefte om die film te zien. Leek me eerlijk gezegd niet zoveel aan...en in het begin van de film was ik dan ook niet echt geboeid.
Hetzelfde met die Potter films

Maar ik vond hem wel leuk en wil het tweede deel ook wel zien nu.
  donderdag 30 december 2004 @ 16:58:13 #178
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_24300794
quote:

[..]

You're in luck, ik heb het boek net weer gelezen. Nou ja, ik flans wel wat voor je in elkaar.

Je bent bekend, mag ik hopen, met de 'geschiedenis' van de Elven. Oromë leidde de Elven naar Valinor. Je had de Noldor, die later met een groot gedeelte Middle Earth in gingen. (Fëanor c.s.) Je had ook de Teleri, die dwaalden, en ook nog een keer hun koning kwijtraakten en dus pas wat later in Valinor aankwamen. Teleri betekent namelijk letterlijk "The Last-comers". Maar, hoewel die twee groepen het grootst zijn en in de Silmarillion het meest worden uitgemeten, heb je ook nog de Vanyar. De kleinste groep waren zij. De naam Vanyar komt van hun haar, dat gouden was. De Vanyar leefden eerst in Tirion, samen met de Noldor, maar na een tijdje gingen ze op de heilige berg van Manwë, Taniquetil, wonen, of op de vlaktes van Valinor. Varda en Manwë hielden ook het meest van de Vanyar.

Overigens, leuke topickick.
ah nu is het me weer helemaal duiidelijk, Thanx Ik heb dit najaar de Silmarillion gelezen en vond het een heel mooi boek Het geeft veel meer duidelijkheid over de wereld waar LOTR zich in afspeelt en alles
  donderdag 30 december 2004 @ 17:02:48 #179
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_24300898
ik heb hier de set met extra scenes en een hoop extraatjes 12 dvdtjes ik heb de zaterdag nadat ik ze gekocht had alle drie gekeken (een marathon in mijn eentje) en ben er heel blij mee dat ze die extra scenes erin hebben gedaan (ja ik heb het boek ook gelezen). Ik zou eigenlijk niet meer de 'gewone' filmversie hoeven te zien
pi_24301011
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 20:21 schreef engessa het volgende:

[..]

Ga het boek lezen zou ik zeggen. Dat heb ik verscheidene keren gedaan dus ik zou het toch iets beter weten dan jij.

En ja, dat weten ze wel. De oom van Frodo, Bilbo heeft de ring ook bijna 50 jaar bij zich gehad zonder in een kwaad iets te veranderen. Bilbo en Frodo zijn beide Hobbits, een volk met veel wilskracht en weerstand.
Ik heb het boek ook gelezen, en ik geef je ook gelijk, alleen een klein puntje: Gollum was óók een hobbit, en die is duidelijk wél in een kwaad iets veranderd. Daar was wel een lange tijd voor nodig, zo'n 500 jaar, en dan was hij nog 'slechts' schizofreen.

Maar ook op een kortere termijn zie je het effect duidelijk, Bilbo wil hem amper weggeven en Frodo wordt er op z'n reis langzaam door verteerd.

Je hebt wel gelijk dat je zegt dat de Hobbits een volk zijn met veel wilskracht en weerstand, en ja, dit was compleet off topic, maarja, waar gáát het hier ook om. Volgende keer dat je een film ziet he TS? Moet je je gewoon afvragen waarom ze geen nucleaire bom op de slechterik afschieten, is hij ook zo af. .
Sea Shepherd
Virtus omnia vincit
  donderdag 30 december 2004 @ 17:18:09 #181
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_24301231
die TS was gewoon veels te kort door de bocht en deed zelf dom vind ik. Een verhaal is zoals de schrijver ervan wil dat het zich afspeelt. Tolkien had het wel kunnen verzinnen dat met een knip in de vingers die ring vernietigd was en alles weer koek en ei, maar dat was zijn doel niet en bovendien had dan geen hond dat verhaal of zijn andere boeken ooit gekocht en gelezen. Juist de moeilijkheden en hoe die overwonnen (kunnen) worden houden het spannend!
pi_24303033
quote:
Op donderdag 30 december 2004 17:07 schreef -Mzraki- het volgende:

[..]

Ik heb het boek ook gelezen, en ik geef je ook gelijk, alleen een klein puntje: Gollum was óók een hobbit, en die is duidelijk wél in een kwaad iets veranderd. Daar was wel een lange tijd voor nodig, zo'n 500 jaar, en dan was hij nog 'slechts' schizofreen.

Maar ook op een kortere termijn zie je het effect duidelijk, Bilbo wil hem amper weggeven en Frodo wordt er op z'n reis langzaam door verteerd.

Je hebt wel gelijk dat je zegt dat de Hobbits een volk zijn met veel wilskracht en weerstand, en ja, dit was compleet off topic, maarja, waar gáát het hier ook om. Volgende keer dat je een film ziet he TS? Moet je je gewoon afvragen waarom ze geen nucleaire bom op de slechterik afschieten, is hij ook zo af. .
Fuck, ik herkende je gewoon niet.

Gollum was inderdaad een Hobbit. Ooit, 500 jaar terug. Maar door zijn lange leven in de wildernis c.q. onder de Misty Mountains, opgeteld bij het gekloot van de Ring, werd hij zo 'wicked'. Frodo ziet in Gollum wat hij kan worden... Daarom helpt Frodo Gollum ook. En daarom deden Bilbo (The Hobbit) en Sam (LotR boek) hem de das ook niet om, omdat ze wisten, misschien vaag, maar toch, waar hij doorheen gaat/ging.
Some say in ice
  donderdag 30 december 2004 @ 19:20:04 #183
72933 Hilbert
Vrijheid,blijheid
pi_24303276
quote:
Op donderdag 30 december 2004 17:18 schreef daniman het volgende:
die TS was gewoon veels te kort door de bocht en deed zelf dom vind ik. Een verhaal is zoals de schrijver ervan wil dat het zich afspeelt. Tolkien had het wel kunnen verzinnen dat met een knip in de vingers die ring vernietigd was en alles weer koek en ei, maar dat was zijn doel niet en bovendien had dan geen hond dat verhaal of zijn andere boeken ooit gekocht en gelezen. Juist de moeilijkheden en hoe die overwonnen (kunnen) worden houden het spannend!
Ja hallo wie is er dan dom de schrijver of ik ik bedoel waarom moelijk doen als het makkelijk kan je snapt het toch wel wat ik bedoel ik bedoel je snapt het toch wel of niet dan snap je wat ik bedoel ????????
Pluk de dag, leef je leven
Het leven is mooi!
Pluis is schattig!
http://fotoboek.fok.nl/hilbert
  donderdag 30 december 2004 @ 19:26:13 #184
15600 BB-King
Long live the King!
pi_24303397
lotr is voor kleuters.
Wat lees je mijn signature? Heb ik soms wat van je aan?
  donderdag 30 december 2004 @ 19:33:28 #185
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_24303540
Interpunctie man.
pi_24303544
quote:
Op donderdag 30 december 2004 19:26 schreef BB-King het volgende:
lotr is voor kleuters.
Ach, je weet geen argumenten en daarom ga je maar over op ordinair flamen?

Ik heb dit eerder gezegd, zij het in een ander topic. Als je kritiek hebt op LotR, vind ik het niet erg. Maar onderbouw het dan wel, wil je? Flames zijn geen onderbouwing. Als je het wel onderbouwt, is er hooguit een meningsverschil, maar niet meer, en kan ik er persoonlijk mee leven.
Some say in ice
pi_24303578
quote:
lotr is voor kleuters.
ach jee, je snapte de film niet en het boek heeft zo-veel bladzijdes?

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 30 december 2004 @ 19:41:00 #188
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_24303734
quote:
lotr is voor kleuters.
Je hebt een punt. Het staat achter de s van kleuters.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  donderdag 30 december 2004 @ 19:49:45 #189
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_24303885
quote:
Op donderdag 30 december 2004 19:35 schreef DarkElf het volgende:

[..]

ach jee, je snapte de film niet en het boek heeft zo-veel bladzijdes?

Pfff, nog geen 500 blz per deel. Da's niks.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 30 december 2004 @ 19:52:47 #190
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_24303927
quote:
Op donderdag 30 december 2004 19:20 schreef Hilbert het volgende:

[..]

Ja hallo wie is er dan dom de schrijver of ik ik bedoel waarom moelijk doen als het makkelijk kan je snapt het toch wel wat ik bedoel ik bedoel je snapt het toch wel of niet dan snap je wat ik bedoel ????????
ik snap je punt heus wel, maar als iedereen avonturen ging verzinnen met zo'n oplossing van de quest, dan zouden er toch helemaal geen boeken en films meer zijn? Het gaat juist om de spanningn en het avontuur en wat jij voordroeg is misschien wel het meest efficient, maar dat is in dit geval te irrelevant. Het gaat niet om het zo makkelijk mogelijk oplossen, Tolkien wilde ons op deze manier deze gebieden en deze belevenissen meegeven. Op jou manier had dat niet gekund of was dat oersaai geschreven.

Ik besef wel dat jou zomaar dom noemen ook kort door de bocht is, sorry daarvoor, maar bij een verhaal of avontuur (zeker als dit) is het juist niet de bedoeling om het zo efficient mogelijk te doen maar om zoveel mogelijk avontuur en spanning erin te verwerken!
  donderdag 30 december 2004 @ 21:53:18 #191
93859 joogdepoog
you there, cut my milk!
pi_24306391
quote:
Op donderdag 30 december 2004 19:20 schreef Hilbert het volgende:

[..]

of hilbertje is een dom irritant klein pubertje met te veel vrije tijd, om ten eerste zonder interpunctie te gaan praten en een beetje domme vragen te gaan stellen, of hij is gewoon heel erg dom ( en een pubertje)
  vrijdag 31 december 2004 @ 11:41:53 #192
93859 joogdepoog
you there, cut my milk!
pi_24316366
en om zelf nog eens een domme vraag te stellen:

ik heb nooit begrepen waarom een stelletje rohannertjes ( 6000 man) een leger van 200.000 orks uit kunnen roeien, want zo werd het geportretteerd in de film, en dat daarna pas de paardjes in moeilijkheden kwamen door de oilifaunts...
kan iemand me uitleggen hoe een cavalerie van 6000 paarden niet overrompeld word door 200.000 orks?
  vrijdag 31 december 2004 @ 11:58:27 #193
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_24316777
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 11:41 schreef joogdepoog het volgende:

ik heb nooit begrepen waarom een stelletje rohannertjes ( 6000 man) een leger van 200.000 orks uit kunnen roeien, want zo werd het geportretteerd in de film, en dat daarna pas de paardjes in moeilijkheden kwamen door de oilifaunts...
kan iemand me uitleggen hoe een cavalerie van 6000 paarden niet overrompeld word door 200.000 orks?
De cavalerie is het meest gevaarlijke en beangstigende onderdeel van het leger.
En je ziet bijna alle orken weg rennen, vrijwel niemand blijft staan.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_24324272
De cavalerie is erg belangrijk. Zonder een fatsoenlijk iets tegen ze, is het simpelweg niet mogelijk om ze te stoppen. Of erg moeilijk. Dat iets zijn dan óf speermannen óf grotere cavalerie. Aangezien die eerste niet werkte, moest het wel die tweede worden.
Some say in ice
  vrijdag 31 december 2004 @ 18:07:33 #195
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_24324499
quote:

Omdat cavalerie een allesverwoestend wapen was tot de Engelsen eindelijk met de longbow op de proppen kwamen, tot die tijd won de cavalerie het altijd.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 31 december 2004 @ 19:06:39 #196
6290 Dr_Crouton
pi_24325673
quote:

Cavalerie is zeer mobiel en als je 6000 paarden op je ziet aanstormen met daarop een arsenaal aan wapens en schilden, dan ben je daar op de grond niet echt tegen bestand. Tenzij je erop voorbereid bent en lange opvolgende dikke rijen met lange speren gebruikt i.c.m. een hoop longbow boogschutters. Plus een redelijk mobiel groepje lange speermannetjes of boogschuters te paard bij de hand hebt die de flanken kan dekken.

En zoals je zag was het orc-leger vooral toegerust op belegering, grondtroepen, wat luchtmacht en artillerie-aanvallen. Niet voor een open slagveld, het soort waar cavalerie nauwelijks een rol speelt.

Daarbij maakte Théoden een inschattingsfout door de Mûmakil head-on aan te vallen. Hij had een omtrekkende beweging moeten laten maken met boogschutters te paard en met de gewone zwaardruiters de Eliphanten moeten lokken/provoceren
  vrijdag 31 december 2004 @ 19:11:43 #197
72933 Hilbert
Vrijheid,blijheid
pi_24325779
Ik heb nu alledrie de films gezien ik vond ze af en toe best spannend maar ik snap nog een ding niet hoe kan het dat van de tien hoofdrolspelers er maar eentje doodgaat terwijl ze aan een stuk of zes grote veldslagen meedoen soms wel met tienduizenden vijanden en op het laatst zijn ze zelfs de enige die het overleven hoe kan het nou dat er maar eentje doodgaat terwijl ze iedere keer op de voorste rij staan bij het vechten dat kan toch niet of hebben ze zich tijdens het vechten gewoon verstopt en gewacht tot iedereen dood was?
Pluk de dag, leef je leven
Het leven is mooi!
Pluis is schattig!
http://fotoboek.fok.nl/hilbert
pi_24326622
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 19:11 schreef Hilbert het volgende:
Ik heb nu alledrie de films gezien ik vond ze af en toe best spannend maar ik snap nog een ding niet hoe kan het dat van de tien hoofdrolspelers er maar eentje doodgaat terwijl ze aan een stuk of zes grote veldslagen meedoen soms wel met tienduizenden vijanden en op het laatst zijn ze zelfs de enige die het overleven hoe kan het nou dat er maar eentje doodgaat terwijl ze iedere keer op de voorste rij staan bij het vechten dat kan toch niet of hebben ze zich tijdens het vechten gewoon verstopt en gewacht tot iedereen dood was?
Ten eerste staat het niet zo in het boek, en ten tweede is het niet leuk als je (veel) hoofrolspelers gaat afmaken
  zaterdag 1 januari 2005 @ 01:12:26 #199
40991 Wer-Al_Zwowe
Caught in a landslide
pi_24331189
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 20:30 schreef Hilbert het volgende:
Gandalf kan ook vuurwerk toveren waarom bindt hij de ring niet aan een vuurpijl en schiet deze in de vulkaan?
De Ring heeft veel kwade krachten. De meeste wezens die de Ring in handen krijgen, zullen in de ban van de Ring raken en deze voor zichzelf willen houden. En zelfs de Ring als dierbaarste bezit zien.

Gandalf vertrouwd zichzelf en de vogels niet zo'n grote verantwoordelijkheid toe. En een vuurpijl is helemaal geen optie. Want stel je voor dat die onderweg onderschept wordt door de Nazgûl of Saruman. Of dat die net naast de Doemberg terecht komt.

Verder zijn Gandalf en Saruman geen tovenaar die alles zomaar kunnen toveren. Ze zijn eigenlijk meer wijze mannen, die een paar bijzondere krachten/vaardigheden hebben.

Edit: Ik zie plots dat ik antwoord op een erg oud bericht en dat het topic inmiddels al een paar pagina's verder is.
No escape from reality
pi_24331740
edit, er waren 4 paginas, niet1.. foutje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')