abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31167214
Ik ben al een tijdje opzoek naar een kitchenaid artisan en ik vroeg me af of iemand een adres weet waar deze voor een redelijke prijs te koop zijn. De goedkoopste die ik tegen ben gekomen is bij de mediamarkt voor 399, dus al 100 euro onder de adviesprijs. Maar ik ben maar een arme student dus misschien weet iemand nog een winkel waar je hem kan kopen?
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:52:34 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31167416
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:42 schreef -Banaan- het volgende:
Ik ben al een tijdje opzoek naar een kitchenaid artisan en ik vroeg me af of iemand een adres weet waar deze voor een redelijke prijs te koop zijn. De goedkoopste die ik tegen ben gekomen is bij de mediamarkt voor 399, dus al 100 euro onder de adviesprijs. Maar ik ben maar een arme student dus misschien weet iemand nog een winkel waar je hem kan kopen?
www.ebay.de
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † dinsdag 4 oktober 2005 @ 10:21:32 #103
7074 moussy
kuttekop
pi_31168003
Deze week bij Blokker een nep Magic Bullet voor 25 euro.

Ik had de laatste hier op het dorp
Je zou er haast een boek over schrijven!
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 12:21:25 #104
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_31170932
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:21 schreef moussy het volgende:

[afbeelding]

Zou er bij mij nooit in komen. Onzinapparaat.
Ik heb al een boek.
pi_31193592
Mijn moeder heeft laats twee Global messen aangeschaft.
Koksmes een een klein algemeen mesje. Snijden heerlijk !
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 22:14:36 #106
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31268173
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:21 schreef moussy het volgende:

[afbeelding]

en vind je hem een beetje werken? Ik heb ooit een item gezien bij Vara's Kassa waarin ze lieten zien dat die Magic bullet eingelijk helemaal niet werkte.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 22:22:01 #107
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_31268354
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 01:02 schreef Setambre het volgende:
Mijn moeder heeft laats twee Global messen aangeschaft.
Koksmes een een klein algemeen mesje. Snijden heerlijk !
Heerlijke messen inderdaad, heb er ook twee in huis

Zondag eens mijn nieuwe gietijzeren pan gebruiken, die van de AH bonusaanbieding. Morgen eerst mijn nieuwe combi-magnetron testen, werd vandaag afgeleverd.
  † In Memoriam † vrijdag 7 oktober 2005 @ 22:43:35 #108
7074 moussy
kuttekop
pi_31269019
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 22:14 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

en vind je hem een beetje werken? Ik heb ooit een item gezien bij Vara's Kassa waarin ze lieten zien dat die Magic bullet eingelijk helemaal niet werkte.
Ja! Tot nu toe wat ik geprobeert heb wel. Van malen, blenderen, vruchtenpersen tot slagroomkloppen aan toe

Ow en dat malen gaat ook prima, als je maar geen natte dingen, zoals tomaat of komkommer gebruikt, dat wordt idd blubber en snot.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_31295463
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 22:22 schreef Black-Hole het volgende:

[..]

Heerlijke messen inderdaad, heb er ook twee in huis

Zondag eens mijn nieuwe gietijzeren pan gebruiken, die van de AH bonusaanbieding. Morgen eerst mijn nieuwe combi-magnetron testen, werd vandaag afgeleverd.
Linkje werkt niet
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 23:17:20 #110
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_31295502
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 23:16 schreef Setambre het volgende:

[..]

Linkje werkt niet
Hier wel hoor

Andere link dan.
pi_31295583
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 23:17 schreef Black-Hole het volgende:

[..]

Hier wel hoor

Andere link dan.
Was te ongeduldig my bad
pi_31753334
Hallo, ik heb twee vraagjes over de braadpan.

Heb zelf een gietijzeren gekocht maar lees overal dat ik hem moet inwerken. Na dit topic doorgelezen te hebben las ik dat dat vanzelf gaat? Het is me toch niet helemaal duidelijk..

En kan de braadpan ook in de oven?

Alvast bedankt
Pom.. Pom.. Tiedom..
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:29:50 #113
45206 Pietverdriet
pi_31754202
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:00 schreef RedRoses het volgende:
Hallo, ik heb twee vraagjes over de braadpan.

Heb zelf een gietijzeren gekocht maar lees overal dat ik hem moet inwerken. Na dit topic doorgelezen te hebben las ik dat dat vanzelf gaat? Het is me toch niet helemaal duidelijk..
ja, het gaat vanzelf, maar inolien is ook goed als extra, echter, alleen als ie gietijzer is, en omgeemaileerd van binnen
quote:
En kan de braadpan ook in de oven?

Alvast bedankt
Ja, dat kan, mits de dekselknop en de handvatten niet van kunststof zijn.
pi_31754628
Bedankt Pietverdriet!
Mijn pan is helemaal gietijzer, dus niet geemailleerd! Dus kan er leuke dingen mee gaan doen!
Pom.. Pom.. Tiedom..
pi_31965876
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 22:43 schreef moussy het volgende:

[..]

Ja! Tot nu toe wat ik geprobeert heb wel. Van malen, blenderen, vruchtenpersen tot slagroomkloppen aan toe

Ow en dat malen gaat ook prima, als je maar geen natte dingen, zoals tomaat of komkommer gebruikt, dat wordt idd blubber en snot.
Klopt, heb hem gekocht in de aanbieding en voor het malen geldt idd dat het niet nat moet zijn. Maar amandels fijnmalen bijvoorbeeld kan die als de beste.
pi_32884684

Philips HR1861 sapcentrifuge. Is dit wat? voor 125 euro is deze al te vinden online.
Tomdiedom!
  vrijdag 9 december 2005 @ 13:12:00 #117
98634 Lempicka
Back to Life
pi_32942823
Ik kijk ook vaak even bij de kringloopwinkel bij mij om de hoek.. ze hebben eigenlijk nooit goede messen, maar wel een prachtige braadslee.. 5¤ een paar echte gieteijzeren braadpannen (prachtig oranhje van buiten mooi zwart van binnen) voor 6¤ (samen dus).
"Sex Is Nice And Pleasure Is Good For You"
pi_33086918
Vraagje, die pannen die nu in de bonus zijn bij appie...is dat wat, want ik denk altijd dat je een goede pan ook op de deksel moet beoordelen, qua gewicht enzo, want vaak, SCHIJNT, dat juist een soort afsluitpost te zijn voor fabrikanten. Maar goed, ze zien er erg goed uit en ik moet zeggen dat mijn portefeuille behoorlijk begint te jeuken...maar het is wel behoorlijk wat centen...100 euri....is dat het wel waard?

Sigg pannen
4-delige starterset
· Bestaande uit: steelpan Ø 14 cm, 3 pannen met deksel in de afmetingen Ø 16 cm, Ø 18 cm en Ø 20 cm.
· Hoogwaardig roestvrij chroom-nikkelstaal 18/10
· Energiebesparende bodem
· Geschikt voor alle warmtebronnen
· Vaatwasmachinebestendig
· 10 jaar garantie
99.95 Per set*

http://www.merison.nl/business/sigg_pannen.asp
http://www.ah.nl/aanbiedingen/.
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_33087477
Ik zag ze toevallig staan, maar mij allemaal te klein...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 14 december 2005 @ 23:03:57 #120
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33087575
Op de foto's zien ze er redelijk uit maar om ze goed te kunnen beoordelen moet ik ze toch een keer IRL gezien hebben.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 15 december 2005 @ 06:35:12 #121
45206 Pietverdriet
pi_33094080
Ga naar een horeca groothandel en koop daar pannen. Weet je zeker dat je wat degelijks hebt,
  donderdag 15 december 2005 @ 10:26:07 #122
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_33096268
Heb deze pannenset nu al 6 maanden in gebruik en ze bevallen erg goed.

Pannen zijn wel wat aan de kleine kant maar voor mij is het meer dan voldoende. Pannen zijn zeer robuust en hebben een mooie dikke bodem. Ze zijn ook vrij zwaar in vergelijking met andere pannensets. Pannen houden de warmte goed vast, ook als het gas al uit is.

Dit is overigens een aanbieding die wel vaker bij AH te krijgen is. heb mijn set er ook gekocht.
pi_33096376
Ik heb de steelpan van SIGG, uit die serie los. Prima pannetje, robuust, stevige dikke bodem, en inderdaad: houdt de warmte goed vast. Ideaal voor sausjes die warm moeten blijven op een theelichtje of rechaud.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 15 december 2005 @ 16:38:44 #124
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_33105752
Ik heb die pannen nu ruim 3 jaar, de hele serie zelfs
En die pannen zijn echt geweldig
Dikke bodem, goede handvatten en fijne deksels.
Ik vond ze destijds erg duur, maar we moesten en zouden ze hebben vond mijn vriend.
Ben er nu wel heel blij mee
We gebruiken keramiekpolijstmiddel om vlekjes eruit te poetsen iets van 1 keer per half jaar, dan blinken ze weer de pan uit

Normaal vind ik Albert Heijn bagger, maar deze pannen zijn wel top
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_33167691
Kreeg vanmiddag m'n kerstpakket met daarin oa. een Jamie Oliver Flavour Shaker...

Denk niet dat ik 'm vaak zal gebruiken. 'k heb al een bamix, vijzel, tjobek, suribachi en ik houd niet zo van die flashy gadgets...
  zaterdag 17 december 2005 @ 19:28:41 #126
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_33168146
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 19:11 schreef mirugai het volgende:
k heb al een bamix, tjobek, suribachi en ik houd niet zo van die flashy gadgets...
Wat moet ik me daarbij voorstellen
pi_33168438
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 19:28 schreef Black-Hole het volgende:
Wat moet ik me daarbij voorstellen
Allemaal apparaatjes waarmee je kan malen en/of mengen:

bamix

tjobek

suribachi
  zaterdag 17 december 2005 @ 22:01:25 #128
97745 Thorical
finding a way
pi_33173482
Wat is dat tegenwoordig met die Jamie, Twisters en pannen? 'T gaat niet goed met die jongen.
  zondag 18 december 2005 @ 01:06:21 #129
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_33180238
quote:
Op donderdag 15 december 2005 06:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Ga naar een horeca groothandel en koop daar pannen. Weet je zeker dat je wat degelijks hebt,
ook daar verkopen ze slechte spullen
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
  zondag 18 december 2005 @ 10:03:57 #130
45206 Pietverdriet
pi_33184093
quote:
Op zondag 18 december 2005 01:06 schreef blackbully het volgende:

[..]

ook daar verkopen ze slechte spullen
Heb het over een horeca groothandel, niet over de macro
  zondag 18 december 2005 @ 11:34:06 #131
68154 blackbully
pi_33185323
quote:
Op zondag 18 december 2005 10:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb het over een horeca groothandel, niet over de macro
spullen om mee te koken is als gereedschap.
het is persoonlijk wat prettig werkt en wat niet.
niet ieder kan met het zelfde mes omkgaan.
niet ieder met de zelfde pan.
dus hoe goed iets ook kan wezen het kan voor iemand niet werken.
het kan zijn dat iemand veel liever kookt in een pan van 10 euro bij de blokker vandaan als in een pan die uit een groothandel komt.

het is niet aan jou om te bepalen wat de ideaalste pannen zijn.
[/quote]
  zondag 18 december 2005 @ 11:39:54 #132
45206 Pietverdriet
pi_33185435
quote:
Op zondag 18 december 2005 11:34 schreef blackbully het volgende:

[..]

spullen om mee te koken is als gereedschap.
het is persoonlijk wat prettig werkt en wat niet.
niet ieder kan met het zelfde mes omkgaan.
niet ieder met de zelfde pan.
dus hoe goed iets ook kan wezen het kan voor iemand niet werken.
het kan zijn dat iemand veel liever kookt in een pan van 10 euro bij de blokker vandaan als in een pan die uit een groothandel komt.

het is niet aan jou om te bepalen wat de ideaalste pannen zijn.
Of je stopt de stekker erin.
  zondag 18 december 2005 @ 11:44:39 #133
68154 blackbully
pi_33185504
quote:
Op zondag 18 december 2005 11:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Of je stopt de stekker erin.
of je zegt niks als je niks te zeggen hebt.
[/quote]
pi_33429535
quote:
Op donderdag 15 december 2005 06:35 schreef Pietverdriet het volgende:
normaal spreek ik je deskundighedi nooit tegen, wanti k weet dat je verstand van zaken hebt, maar ik kan het niet laten om te zeggen dat je zo'n uitspraak nooi kan waarmaken.

niet elke pan is een degelijke in de horeca groothandel, net als dat een bepaald merk garant staat voor degelijkheid en/of kwaliteit. Ik heb het over DEZE specifieke set en naar mijn "diagnose" ziet het er behoorlijk goed uit en zeker voor die prijs, want dat is wat ik vooral in ogenschouw neem.

Voor de prijs zal ik niet zoiets snel ergens anders krijgen denk ik.
pi_33429659
quote:
Op donderdag 15 december 2005 16:38 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik heb die pannen nu ruim 3 jaar, de hele serie zelfs
En die pannen zijn echt geweldig
Dikke bodem, goede handvatten en fijne deksels.
Ik vond ze destijds erg duur, maar we moesten en zouden ze hebben vond mijn vriend.
Ben er nu wel heel blij mee
We gebruiken keramiekpolijstmiddel om vlekjes eruit te poetsen iets van 1 keer per half jaar, dan blinken ze weer de pan uit

Normaal vind ik Albert Heijn bagger, maar deze pannen zijn wel top
Ja ik heb zo ook maar gekocht, ik bedoel die 100 euri kunnen er ook nog wel vanaf...een vergelijkbaar iets koop ik niet voor 100 euri...zelfs die crap lellijke pannen van BK, powered by Rudolf, zijn al 150 euri bij de V&D bijv.

Maar goed, ik heb er een zelfgetrokken kippensoepje in gemaakt en het ging allemaal als een tiet. Ik heb van die hema pannetjes als voorgaande set en die waren in vergelijking met die sigg pan toch wel anders qua kooktijden en bereiding. Ik kon bijv. niet tever weggaan van de pan bij laatstegenoemde pan, want anders flikkerder de deksel eraf en sptterede alles in de rondte. Bij die sigg pan, kreeg ik mooie evenwichtige kookbubbels, om het maar zo te zeggen en reactie op vuur was niet zo snel weliswaar, maar ook veel minder heftig elke keer en dat is wel lekker.

Al met al gewoon een pan die doet watie moet doen, of het beter is of niet weet ik niet ,maar ik vind ze mooi en degelijk, vooral de deksle is lekker zwaar, met mooie handgrepen (pannen die ik eindelijk de oven in kan doen) en lekker strak ontwerp, tja ik heb wel eens slechter 100 euro besteed, laten we het zo zeggen.
pi_33433710

Weer een heerlijk mesje erbij gekregen van de kerstman... .
Knappe jongen die dit nog kan onderschatten.
  dinsdag 27 december 2005 @ 11:16:28 #137
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_33434150
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 10:54 schreef DJ-Maurits het volgende:
[afbeelding]

Is idd een fijn ding, heb er ook een aantal hier. Wel goed aanzetten he!
Ik heb al een boek.
pi_33434611
quote:
[afbeelding]

Global messen zijn errug mooi dat geef ik toe. Maar ze hebben imho ook een behoorlijk nadeel.
Deze messen zijn gemaakt van een aparte legering waardoor ze dus zo licht zijn en loeischerp.
Maar hier zit ook het nadeel. De legering is niet goed bestand tegen zuren. Dus niet gek op kijken als je een keer een citroen snijd en je mes breekt in 2en. Ik heb dit al een paar keer irl zien gebeuren. Waren wel bedrijfssituaties, dus die messen werden echt intensief gebruikt maar toch. Dat is dus de reden dat ik ze absoluut niet wil hebben.
Mijn absolute favoriet is de topline van Dreizack.
Democratie is niks meer dan een dictatuur met een meerderheid
  dinsdag 27 december 2005 @ 12:02:57 #139
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_33435353
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 11:33 schreef Phineas het volgende:

[..]

Global messen zijn errug mooi dat geef ik toe. Maar ze hebben imho ook een behoorlijk nadeel.
Deze messen zijn gemaakt van een aparte legering waardoor ze dus zo licht zijn en loeischerp.
Maar hier zit ook het nadeel. De legering is niet goed bestand tegen zuren. Dus niet gek op kijken als je een keer een citroen snijd en je mes breekt in 2en. Ik heb dit al een paar keer irl zien gebeuren. Waren wel bedrijfssituaties, dus die messen werden echt intensief gebruikt maar toch. Dat is dus de reden dat ik ze absoluut niet wil hebben.
Troost je: thuis zal dit je NIET gebeuren. Als die dingen niet tegen citroensap hadden gekund had ik ze allemaal al weg kunnen smijten inmiddels.
Ik heb al een boek.
pi_33435434
quote:

[..]

Mwoah, dat zie ik hier nog niet zo snel gebeuren... .

Wel vind ik hem wat aan de lichte kant in vergelijking met m'n Wüsthof messen... maar dat zal waarschijnlijk gewoon een kwestie van wennen zijn... .
Knappe jongen die dit nog kan onderschatten.
pi_33435883
quote:
Globals kunnen inderdaad minder goed tegen zuren en kunnen er door verkleuren, maar dat ze er ook door breken dat lijkt me sterk. Wat me waarschijnlijker lijkt is dat de kans dat ze breken bij intensief gebruik komt omdat de legering harder is en de messen platter zijn dan bijv. Wusthoff e.d.
pi_33436093
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 12:29 schreef mirugai het volgende:

[..]

Globals kunnen inderdaad minder goed tegen zuren en kunnen er door verkleuren, maar dat ze er ook door breken dat lijkt me sterk. Wat me waarschijnlijker lijkt is dat de kans dat ze breken bij intensief gebruik komt omdat de legering harder is en de messen platter zijn dan bijv. Wusthoff e.d.
Ik zeg dus dus ook dat dit gebeurde bij intensief gebruik. Thuis kan je er zeker heel veel en heel lang plezier van hebben. Maar voor mij persoonlijk is het genoeg om ze niet aan te schaffen voor thuis. Misschien btj beroeps deformatie
Democratie is niks meer dan een dictatuur met een meerderheid
pi_33436688
Ok, 'k snap waarom je die Globals niet ziet zitten! Even voor de duidelijkheid: met intensief gebruik bedoel ik dat er mee 'gegooid en gesmeten' wordt en daar kunnen die messen niet goed tegen. Globals hebben een hoger component koolstofstaal dan westerse messen. Daardoor zijn ze harder en kunnen ze onder een grotere hoek geslepen worden; dat heeft wel het nadeel dat ze sneller kunnen breken dan westerse messen. Je kunt ze prima gebruiken in een professionele setting, alleen vergt het een iets andere omgang dan met andere messen.
pi_33439498
quote:
[afbeelding]

Heerlijke messen. Wij hebben er ook twee
pi_33549204
Gisteren eindelijk een 'upgrade' gedaan van espressomachine (van Rancilio naar Cimbali). Het ziet er nu nog wat rommelig uit, maar dat komt wel goed. Nu gebruik ik nog de Rancilio molen, maar zodra de financieen het toelaten ga ik die ook upgraden!
De eerste indruk is dat de machine een stuk beter is dan de Silvia van Rancilio en dat is te merken aan de espresso ook al moet ik er nog veel mee experimenteren

vrijdag 30 december 2005 @ 18:44:55 #146
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_33549902
Ziet er heel mooi uit die espressomachine, ik ben zelf al heel blij met mijn net aangeschafte Nespresso machine. Denk dat ik voor die van jouw iets meer mag neertellen
pi_33550613
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 18:44 schreef Black-Hole het volgende:
Ziet er heel mooi uit die espressomachine, ik ben zelf al heel blij met mijn net aangeschafte Nespresso machine. Denk dat ik voor die van jouw iets meer mag neertellen
Dat is wel waarschijnlijk al is het een 2e handsje. Espresso is een nogal uit de hand gelopen hobby. Ooit begonnen met een Saeco Aroma, daarna overgestapt naar een Rancilio Silvia en nu eindelijk een semi-prof. met warmtewisselaar en rotatiepomp. De Silvia is al behoorlijk goed, maar ik begon me enorm te irriteren dat je niet gelijktijdig kan stomen en koffie zetten. En je hoeft niet meer te temperatuur surfen als op een Silvia....
Maar goed, een Nespresso is ook niet verkeerd
  vrijdag 30 december 2005 @ 19:11:26 #148
45206 Pietverdriet
pi_33550965
Je thuiskeuken, Mirugai? Ben jaloers op je koffiemolen!
pi_33554567
Ja, is in m'n keuken thuis. Piet, ik neem aan dat je ook een losse koffiemolen hebt voor je espressomachine?
  vrijdag 30 december 2005 @ 20:51:28 #150
45206 Pietverdriet
pi_33555503
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 20:32 schreef mirugai het volgende:
Ja, is in m'n keuken thuis. Piet, ik neem aan dat je ook een losse koffiemolen hebt voor je espressomachine?
Jaja
maar een eenvoudige van Tchibo, waar je wel hetzelfde systeem hebt, met een bonenvak en een koffie vak en maalinstelling, maar verder goedkoop en van plastic.
Ben nog op zoek naar een mooie molen.
pi_33557854
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 20:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jaja
maar een eenvoudige van Tchibo, waar je wel hetzelfde systeem hebt, met een bonenvak en een koffie vak en maalinstelling, maar verder goedkoop en van plastic.
Ben nog op zoek naar een mooie molen.
Je ziet marktplaats of op ebay.de goede molens voorbij komen. Als je zoiets als een Rancilio Rocky overweegt, dan zou ik niet voor de Rocky gaan maar voor de Mazzer (mini). Dat zegt iedereen zo'n beetje. Een Fin heeft er een goede recensie over geschreven: http://temesblog.blogspot.com/2005/07/mazzer-vs-rocky.html
  vrijdag 30 december 2005 @ 21:56:49 #152
45206 Pietverdriet
pi_33558580

idd een goddelijk shot
pi_33605287
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 12:38 schreef Phineas het volgende:

[..]

Ik zeg dus dus ook dat dit gebeurde bij intensief gebruik. Thuis kan je er zeker heel veel en heel lang plezier van hebben. Maar voor mij persoonlijk is het genoeg om ze niet aan te schaffen voor thuis. Misschien btj beroeps deformatie
Bij ons in de keuken zijn er genoeg die globals full-time gebruiken, nog nooit zien verkleuren en al helemaal niet zien breken. Maar goed, ik ben geen Global-groupie, moet mijn eigen merk nog vinden. Momenteel van alles wat, maar niks is perfect. Voor een links-handige zijn de globals echter wel lekker, vind ik zelf...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_33646584
ff dit topic resurrecten...

Tis nu opheffingsuitverkoop bij de Zwilling winkel in Rotterdam, en aangezien ik het voor elkaar heb gekregen om een mes te breken, heb ik iets nieuws nodig...

Ik wil iets duurzaams, zwaars, scherps, en redelijk groots... Wat raden jullie mij aan? Ik heb er wel even rondgekeken, maar de meeste verpakkingen waren gesloten en ik had niet veel tijd... Daarnaast zijn er meerdere series waar ik niet echt wijs van wordt... (kheb de internet-site bekeken)

Hierbij komt natuurlijk ook de vraag of het uberhaupt wel verstandig is om daar je mes te kopen, wat denken jullie?

MVG Tom
Cooking!
  dinsdag 3 januari 2006 @ 01:14:35 #155
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_33647156
Waarom zou je je mes daar niet kopen? Kan weinig mis gaan aan je mes.. (als je fatsoenlijk met je mes omgaat, en geen goedkoop drol mes hebt van 9,99 bij de hema gaat een mes behoorlijk lang mee..)

Je hebt voor prof's bij zwilling verschillende series, namelijk: de 4 sterren (recht handvat), 5 sterren (gebogen handvat, heb ik zelf ook al mijn messen van, ik vind ze het fijnste in de hand liggen bij veel snijwerk), Professional S, ook recht handvat, alleen iets zwaarder als de 4 sterren, en twin select, zelfde handvat als de 5 sterren, alleen rvs.

In kwaliteit zit er niet zoveel verschil tussen de series, tevens niet tussen andere merken als Wusthof en Global. Het is echt gewoon wat jij fijner in de hand vind liggen, wil je een zwaar mes? Ga je voor een Zwilling Professional S, wil je een heel licht mes? Ga je voor Global.

Sabatier vind ik persoonlijk iets mindere kwaliteit, de handvaten gaan sneller kapot bij veelvuldig gebruik is mijn ervaring. Wil je echt topkwaliteit messen, dan moet je gaan voor Fallkniven (zweeds), KAI, Wabocho of Yobocho (Japans). Het verschil tussen Wabocho en Yobocho is dat Wabocho niet gemaakt is van rvs. Dit geeft als voordeel dat het langer scherp blijft, en makkelijker is aan te zetten waardoor je je mes makkelijk scherp krijgt. Nadeel is dus dat hij roest bij niet goed droogmaken. Yobocho is gemaakt van roestvast koboltstaal, wat dus niet roest. Dit heeft wel aanzienlijke gevolgen voor de prijs.

Welk mes je moet nemen? Wil je een professioneel mes? Ga voor de series die ik genoemd heb, moet je alleen zelf even gaan voelen welke voor jou het fijnste is.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_33656607
Ah, dank je voor deze heldere uitleg!

Ik zal zo spoedig mogelijk gaan kijken in die winkel...

Tom:)
Cooking!
  dinsdag 3 januari 2006 @ 16:02:19 #157
120482 mirugai
very fishy
pi_33662272
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 01:14 schreef Euc- het volgende:
Sabatier vind ik persoonlijk iets mindere kwaliteit, de handvaten gaan sneller kapot bij veelvuldig gebruik is mijn ervaring. Wil je echt topkwaliteit messen, dan moet je gaan voor Fallkniven (zweeds), KAI, Wabocho of Yobocho (Japans). Het verschil tussen Wabocho en Yobocho is dat Wabocho niet gemaakt is van rvs. Dit geeft als voordeel dat het langer scherp blijft, en makkelijker is aan te zetten waardoor je je mes makkelijk scherp krijgt. Nadeel is dus dat hij roest bij niet goed droogmaken. Yobocho is gemaakt van roestvast koboltstaal, wat dus niet roest. Dit heeft wel aanzienlijke gevolgen voor de prijs.
Weet je wel wat wabocho en yobocho betekent? Heeft namelijk niks met het wel of niet rvs zijn te maken. (En ik weet wel dat wabocho en yobocho ook als merknamen worden gebruikt)
  dinsdag 3 januari 2006 @ 16:34:26 #158
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_33663450
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 16:02 schreef mirugai het volgende:

[..]

Weet je wel wat wabocho en yobocho betekent? Heeft namelijk niks met het wel of niet rvs zijn te maken. (En ik weet wel dat wabocho en yobocho ook als merknamen worden gebruikt)
Zeg dan in ieder geval even wat het volgens jou wél betekent aub.
Ik heb al een boek.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 17:33:23 #159
120482 mirugai
very fishy
pi_33665596
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 16:34 schreef Rio het volgende:
Zeg dan in ieder geval even wat het volgens jou wél betekent aub.
Nou, ik dacht: ik sla 'ns hetzelfde toontje aan wat anderen hier ook wel 'ns hanteren.

Ok, de hocho dan. Hocho betekent mes, maar met iets ervoor wordt het bocho. In het woord Wabocho staat Wa voor japans, dus wabocho is een Japans mes. En zo betekent yobocho een westers (gebaseerd) mes. Een koksmes (gyoto) is dus een yobocho en een yanagibi/sashimimes bijvoorbeeld een wabocho. De beste kwaliteit wabocho is honyaki. Zover ik weet zijn er twee soorten wabocho: kasumi en honyaki. Een kasumi bestaat uit samengesmede lagen hard en zacht staal, een honyaki bestaat uit een stuk hoogkwaliteit koolstofstaal en wordt 'plat gezegd' ongeveer net zo gesmeed als de bekende samuraizwaarden (klopt niet helemaal maar is hetzelfde idee).
De wabocho die onder de merknaam 'Wabocho' worden verkocht zijn volgens mij geen honyaki en ook geen honkasumi (kasumi gemaakt van kwaliteit staalsoorten) maar gewone kasumi. De prijs is er een sterke indicatie van. (Reken voor een redelijke honkasumi minimaal drie/vierhonderd dollar en voor een redelijke honyaki minimaal vijf/zeshonderd dollar)

[ Bericht 0% gewijzigd door mirugai op 03-01-2006 17:56:40 ]
  woensdag 4 januari 2006 @ 16:06:07 #160
83951 rashudo
project 2501
pi_33697483
Ik heb een vraagje.. stel dat ik een echte goede pizza wil bakken in mijn oven, hoe hoog moet het temperatuurbereik van die oven dan zijn? En is zoiets voor de normale consument beschikbaar? Of moet ik iets in m'n tuin in elkaar metselen?

Ik heb al een bosch gevonden die 30-300 graden aan kan.. is dat genoeg? Die kost overigens wel 2699 EUR
Their eyes opaque.
  woensdag 4 januari 2006 @ 16:11:51 #161
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_33697701
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:33 schreef mirugai het volgende:

-knip-
Ik vind dat best interessant. Hoop dat ik het kan onthouden. Zul je net zien dat ik niet op Fok! kan als ik het nodig heb.
Ik heb al een boek.
  woensdag 4 januari 2006 @ 17:56:43 #162
45206 Pietverdriet
pi_33701246
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 16:06 schreef rashudo het volgende:
Ik heb een vraagje.. stel dat ik een echte goede pizza wil bakken in mijn oven, hoe hoog moet het temperatuurbereik van die oven dan zijn? En is zoiets voor de normale consument beschikbaar? Of moet ik iets in m'n tuin in elkaar metselen?
Metsel lekker in je tuin wat, dan kan je daar ook brood bakken, en bbqen
quote:
Ik heb al een bosch gevonden die 30-300 graden aan kan.. is dat genoeg?
nee, ga maar eens bij prof pizza ovens kijken, die staan vaak over de 350 graden.

Een echte italiaanse pizza is groot, dun, en niet dik belegt, en wordt snel gebakken in een loeihete oven.
* Pietverdriet heeft nooit meer zulke lekkere pizza gegeten als op Sardinie, Pizza van een meter, die at je met zijn tweeen op, goddelijk. Zoiets eenvoudigs wat zooo verdomt lekker is,.
quote:
Die kost overigens wel 2699 EUR
Schande
  woensdag 4 januari 2006 @ 18:47:49 #163
83951 rashudo
project 2501
pi_33702865
Nou dat wordt dan metselen
Their eyes opaque.
  woensdag 4 januari 2006 @ 19:12:41 #164
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_33703747
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:33 schreef mirugai het volgende:

[..]

Nou, ik dacht: ik sla 'ns hetzelfde toontje aan wat anderen hier ook wel 'ns hanteren.

Ok, de hocho dan. Hocho betekent mes, maar met iets ervoor wordt het bocho. In het woord Wabocho staat Wa voor japans, dus wabocho is een Japans mes. En zo betekent yobocho een westers (gebaseerd) mes. Een koksmes (gyoto) is dus een yobocho en een yanagibi/sashimimes bijvoorbeeld een wabocho. De beste kwaliteit wabocho is honyaki. Zover ik weet zijn er twee soorten wabocho: kasumi en honyaki. Een kasumi bestaat uit samengesmede lagen hard en zacht staal, een honyaki bestaat uit een stuk hoogkwaliteit koolstofstaal en wordt 'plat gezegd' ongeveer net zo gesmeed als de bekende samuraizwaarden (klopt niet helemaal maar is hetzelfde idee).
De wabocho die onder de merknaam 'Wabocho' worden verkocht zijn volgens mij geen honyaki en ook geen honkasumi (kasumi gemaakt van kwaliteit staalsoorten) maar gewone kasumi. De prijs is er een sterke indicatie van. (Reken voor een redelijke honkasumi minimaal drie/vierhonderd dollar en voor een redelijke honyaki minimaal vijf/zeshonderd dollar)
Wist ik toevallig wel (in grote lijnen dan), is mij ooit eens uitgelegd door een messenhandelar hier in de buurt. Ik had het over de MERKEN Wabocho en Yobocho.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_33704967
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 19:12 schreef Euc- het volgende:

[..]

Wist ik toevallig wel (in grote lijnen dan), is mij ooit eens uitgelegd door een messenhandelar hier in de buurt. Ik had het over de MERKEN Wabocho en Yobocho.
leuk voor je dat je dat hebt GEHOORD van een messenhandelaar. haha, wat een crap.
  woensdag 4 januari 2006 @ 19:55:05 #166
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_33705066
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 19:51 schreef mirugai het volgende:

[..]

leuk voor je dat je dat hebt GEHOORD van een messenhandelaar. haha, wat een crap.
Met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo?

De messenhandelaar/slijper waar ik vaker kom heeft ook verschillende japanse messen liggen, en kan daar best veel over vertellen, maar omdat ik er al een hele tijd niet meer geweest ben, en omdat hij mij dat een behoorlijke tijd geleden had uitgelegd wist ik het alleen nog in grote lijnen.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_33707232
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 19:55 schreef Euc- het volgende:
Met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo?

De messenhandelaar/slijper waar ik vaker kom heeft ook verschillende japanse messen liggen, en kan daar best veel over vertellen, maar omdat ik er al een hele tijd niet meer geweest ben, en omdat hij mij dat een behoorlijke tijd geleden had uitgelegd wist ik het alleen nog in grote lijnen.
hehe, relaxed man. Het is geen wedstrijdje 'ik weet meer dan jij weet'. Dat is alles. Ik las dat verhaal over Wabocho enzo en ik dacht gewoon huh? En daarna begin je je verdedigen dat je het allemaal wel weet maaaaar etc. etc. Nergens voor nodig joh.
Ik zeg irl vaak 'haha, wat een crap', maar daar bedoel dan niet zoveel mee. That's it!
pi_33962778
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:01 schreef Drive-r het volgende:
Ik zag ze toevallig staan, maar mij allemaal te klein...
Ik zag dus vandaag WEER een in de bonus-aanbieding een soeppan te koop staan bij de lokale appie. 49 euri voor een 24cm wijde, 7 liter grote pan. Toch maar gekocht, want zo duur is het niet.

Ik ben zoals piet voorstelde bij een horecagroothandel gegaan en inderdaad hebben ze daar goed spul en ook degelijk, zeer zeker, maar het was ook duurder en ook een heel stuk minder mooi om te zien.

Ik bedoel ik wil geen grote alu-pannen en industrial rvs pannen, maar een beetje wat voor de privekeuken gemaakt is en toch lekker degelijk.

Wel heb ik daar een paar bakplaten gekocht met passende roosters en die zijn wel handig. Maar die ene 7 literpan vind ik een hele goede koop vooralsnog.

dus kopen die handel mensen !!
pi_34059141

Pas gekocht. Snijdt natuurlijk geweldig. Aangezien ik het mes er cool uit vond zien en gewoon een goed en enorm scherp mes zocht is dit model voor mij helemaal perfect

Het handvat is daarbij ook nog eens heel fijn. Ik heb ik de winkel wat andere messen vastgehad, en sommige hadden een soort van handvat in een boogje: echt enorm irritant, bij vastpakken voelde ik al meteen waar ik de blaren zou gaan krijgen.. Dit handvat is gewoon recht.

Ik ben nog flink aan het oefenen met slijpen, ik heb toch nog het idee dat ie recht uit de winkel scherper was dan nadat ik hem heb geslepen..
  zaterdag 14 januari 2006 @ 20:15:34 #170
45206 Pietverdriet
pi_34059203
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 20:13 schreef McGry het volgende:
[afbeelding]

Pas gekocht. Snijdt natuurlijk geweldig. Aangezien ik het mes er cool uit vond zien en gewoon een goed en enorm scherp mes zocht is dit model voor mij helemaal perfect

Het handvat is daarbij ook nog eens heel fijn. Ik heb ik de winkel wat andere messen vastgehad, en sommige hadden een soort van handvat in een boogje: echt enorm irritant, bij vastpakken voelde ik al meteen waar ik de blaren zou gaan krijgen.. Dit handvat is gewoon recht.

Ik ben nog flink aan het oefenen met slijpen, ik heb toch nog het idee dat ie recht uit de winkel scherper was dan nadat ik hem heb geslepen..
Slijpen is een vak
  zaterdag 14 januari 2006 @ 21:46:59 #171
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_34063244
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 20:13 schreef McGry het volgende:
[afbeelding]

Zijn zeker erg fijne messen, ik heb de mijne laten slijpen en ze zijn nu weer vlijmscherp
pi_34271845
deze heb ik besteld:

Braun K3000
Professionele keukenmachine

Technische gegevens
- Vermogen (Watt): 950
- Inhoud in liters: 3.5
- Vulopening: Ja
- Pulse functie: Ja
- RVS mes: Ja
- Veiligheidsvoorzieningen: Ja
- Receptenboek: Ja
- Geschikt voor horecagebruik: Ja
- Snoer opbergmogelijkheid: Ja
- Vaatwasmachinebestendige delen: Ja

Uiterlijk
- Kleur: Wit
- Soort behuizing: Kunststof

Overige gegevens
- Fabrieksgarantie in maanden: 24

Aanvullende gegevens
** Beste koop Consumentengids augustus 2000 **

- 3 hoogwaardige systemen in 1
- Deegmixer voor krachtig kneden, kloppen en mixen
- Grote krasbestendige roestvrijstalen kom met capaciteit voor 4 kg deeg
- Incl. kneedhaak, grove garde, fijne garde, afneembare trechter en spatel
- Foodprocessor voor snijden, raspen, hakken, snipperen en mixen
- Sikkelmes
- 5 inzet snij/raspplaten grof/fijn snijden, grof/fijn raspen, julienne snijden, frites snijden, kaas/aardappel raspen
- Opbergbox voor snij/raspplaten
- Glazen krasvaste en hittebestendige blender voor mixen, mengen en hakken
- Ook voor kleine hoeveelheden
- Elektronisch regelbare snelheid
- Alle onderdelen zijn vaatwasmachine bestendig muv gemotoriseerde onderdelen

Ik hoop dat het een goede keus is, maandag heb ik hem in huis als t goed is.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 11:37:50 #173
45206 Pietverdriet
pi_34272487
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 11:18 schreef Atnuk het volgende:
deze heb ik besteld:

[afbeelding]

Braun K3000
Professionele keukenmachine

Technische gegevens
- Vermogen (Watt): 950
- Inhoud in liters: 3.5
- Vulopening: Ja
- Pulse functie: Ja
- RVS mes: Ja
- Veiligheidsvoorzieningen: Ja
- Receptenboek: Ja
- Geschikt voor horecagebruik: Ja
- Snoer opbergmogelijkheid: Ja
- Vaatwasmachinebestendige delen: Ja

Uiterlijk
- Kleur: Wit
- Soort behuizing: Kunststof

Overige gegevens
- Fabrieksgarantie in maanden: 24

Aanvullende gegevens
** Beste koop Consumentengids augustus 2000 **

- 3 hoogwaardige systemen in 1
- Deegmixer voor krachtig kneden, kloppen en mixen
- Grote krasbestendige roestvrijstalen kom met capaciteit voor 4 kg deeg
- Incl. kneedhaak, grove garde, fijne garde, afneembare trechter en spatel
- Foodprocessor voor snijden, raspen, hakken, snipperen en mixen
- Sikkelmes
- 5 inzet snij/raspplaten grof/fijn snijden, grof/fijn raspen, julienne snijden, frites snijden, kaas/aardappel raspen
- Opbergbox voor snij/raspplaten
- Glazen krasvaste en hittebestendige blender voor mixen, mengen en hakken
- Ook voor kleine hoeveelheden
- Elektronisch regelbare snelheid
- Alle onderdelen zijn vaatwasmachine bestendig muv gemotoriseerde onderdelen

Ik hoop dat het een goede keus is, maandag heb ik hem in huis als t goed is.
Mooi hoor, maar één ding, ga er géén brooddeeg in maken.
pi_34275574
waarom niet dan,

lijkt ie me anders wel uitermate geschikt voor om deeg te draaien, zit een grote rvs bak bij om juist dat te doen.
pi_34278325
Brooddeeg is leuker als je het zonder machine maakt, kun je al je agressie kwijt

Kheb trouwens nog een snij/hak plank nodig... Iemand een idee waar ik die goedkoop kan halen?

Ik wil een behoorlijk grote, en van kops hout...
Cooking!
pi_34278829
kijk hier eens

schitterende online kookwinkel!

http://shop.oldenhof-kookkado.nl/
  vrijdag 20 januari 2006 @ 14:44:26 #177
45206 Pietverdriet
pi_34279068
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 13:09 schreef Atnuk het volgende:
waarom niet dan,
Omdat ie dan snel kapot zal gaan.
pi_34280219
kan ik dan wel ander deeg maken? is brooddeeg zo 'zwaar' te kneden dan?
  vrijdag 20 januari 2006 @ 15:25:26 #179
45206 Pietverdriet
pi_34280448
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 15:18 schreef Atnuk het volgende:
kan ik dan wel ander deeg maken?
beslag voor een cake of ff wat zanddeeg maken, ja hoor
quote:
is brooddeeg zo 'zwaar' te kneden dan?
Ja, brooddeeg is heel zwaar kneden, en vooral ook lang. Je belast dan de machine heel zwaar voor 10-15 minuten continue en dan wordt bv de motor heet.
pi_34280614
er is zit een aparte koelmotor in , dus ik denk dat dat wel snor zit..

quote van de braun site:

950 Watt motor with unique cooling fan for highest performance at all speeds.
Safety system automatically prevents improper use or overloading.

Large stainless steal bowl with especially designed round shapes and corners for optimal processing of small amounts as well as large amounts - preparing up to 4 kg dough (based on 2kg flour + ingredients).

Comes with 3 stainless steel attachments:
Kneading tool for heavy dough, mixing tool for blending and mixing of lighter dough's and mixtures, whisk (not shown in the picture) for beating and whipping.

Like a professional Kitchen machine, with the Multisystem you can prepare pizza dough's, homemade pasta, sophisticated cakes, meat pies, tempting desserts and much more.

Maar idd je hebt gelijk er staat daar geen brooddeeg bij.
pi_34283914
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 14:37 schreef Atnuk het volgende:
kijk hier eens

schitterende online kookwinkel!

http://shop.oldenhof-kookkado.nl/
Jah, had ik al gezien, maar de enige met kopshout is die met bamboo, en das lelijk...
Cooking!
  zaterdag 11 februari 2006 @ 17:29:17 #182
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_34972085
Heb vandaag eindelijk een Zwilling 5 star vleesmes van 230mm gekocht.
vanavond maar een kippetje snijden.
Heb nu een 260mm koksmes, een 100mm officemes en een 230mm vleesmes, allemaal 5*
pi_35018383
gister een garde gekocht

Oh en de rest van de outfit is voor de fokkers die bij ons komen koken/eten
Thank Drunk I'm a Goddess!
  zondag 12 februari 2006 @ 22:34:50 #184
45 SiGNe
pi_35018641
Da's een flinke garde..
pi_35019124
quote:
Op zondag 12 februari 2006 22:34 schreef SiGNe het volgende:
Da's een flinke garde..
yup en ik heb hem voor een prikkie kunnen kopen ook
Thank Drunk I'm a Goddess!
  maandag 13 februari 2006 @ 01:27:08 #186
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_35024096
quote:
Op zondag 12 februari 2006 22:45 schreef prupke het volgende:

[..]

yup en ik heb hem voor een prikkie kunnen kopen ook
Heb je ook een bijpassend schaaltje teiltje?
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  maandag 13 februari 2006 @ 01:32:56 #187
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_35024211
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 14:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Omdat ie dan snel kapot zal gaan.
Ik heb een ouwe Braun (met een dubbele mengkom), en daar draai ik geregeld brooddeeg in de laatste tijd (tot ik weer een broodbakmachine heb)...

*shit*

Ding begint trouwens opeens af te takelen na 9 jaar... Het onderdeel om plakken mee te snijden (instelbare dikte) is al naar de gallemiezen na de zoveelste koolsla...

(Handyman!)

Maar ehhh, die Braun ziet er wel errug lekker uit...! Waardg opvolger van de dubbele kom-machine, mocht die binnenkort definitief overlijden (na jaren zeer intensief gebruik)!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_35024570
*Pimp-mode*
Ik heb een Siemens koffiezet apparaat en waterkoker gekregen! Porsche design.....
Ik ben dol op RVS en dat afneembare waterreservoir is top!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35032183
zeg mirugai

waar kan je ergens een stel goede wabocho kan scoren, ben vooral opzoek naar een goed sashimi mes en filieer mes.
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
pi_35033566
In Dusseldorf kun je wabocho vinden. Anders knifeandtools. Op ebay.de staat er vaak iets. Of japanmesser.de
He, vergeet ik de meest praktische: shinsakuto.nl
pi_35033911
thanks (damn waarom heb ik van die dure hobbies)

trouwens over japanse messen in mijn cheap ass sashimi kookboekje:
quote:
Houchou, het japasne mes, is scherper en fijner dan westerse messen. Het lemmet heeft 1 snijvlak, en dat zit meestal rechts voor rechtshandig gebruik. [...]
Er zijn drie soorten lemetten in Japan: de honyaki, hongasumi en de kasumi. De indeling hangt af van hoe lang het mes scherp blijft, wat de Japanners kirehaga noemen.
Honyaki is de beste kwaliteit omdat het lemmet van gehard staal het langste scherp blijft. Lemetten van hongasumi en kasumi worden beide gemaakt van een legering van zachter ijzer en gehard staal. het verschil is gering. Door de zachterre ijzeren buitenlaag is hij makkerlijker te slijpen.
zat net te surfen op knives and tools, over global messen:
quote:
NB: De messen mogen niet in de vaatwasmachine. Fabrieksgarantie op breuk.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tha_Butcha op 13-02-2006 13:42:48 (toevoeging) ]
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
pi_35034728
quote:
Op maandag 13 februari 2006 13:32 schreef Tha_Butcha het volgende:
thanks (damn waarom heb ik van die dure hobbies)
ik raad je aan om de minst dure kasumi messen te nemen (zullen nog wel minimaal 60 euro zijn denk ik) en er een middelfijne watersteen bij te nemen (nakato). Ik heb de indruk dat daar bij de aanschaf daar niet bij stil wordt gestaan: het zijn zeer scherpe messen, maar ze vergen onderhoud (ze roesten als een gek, sta niet gek te kijken als je tijdens het snijden van groenten al roestplekken ziet onstaan) en je moet ze regelmatig slijpen wil je die scherpte houden. Bij intensief gebruik zul je een kasumi iedere dag (als het erg druk is zelfs 2x op een dag) moeten slijpen. Als je zoiets hebt van: 'ik hoef ze niet altijd zo scherp te hebben', da's prima, maar dan is een gewoon westers rvs mes waarschijnlijk praktischer.
Ik heb bijv. ook een 30 cm Global yanagiba. Ik ben niet kapot van Global (ik gebruik liever m'n cheapass kasumi yanagiba van m'n opleiding), maar hij roest niet en da's toch ook wel handig.

[ Bericht 2% gewijzigd door mirugai op 13-02-2006 14:02:02 ]
pi_35034796
* foutje * verkeerde knop..
  maandag 13 februari 2006 @ 14:25:55 #194
45206 Pietverdriet
pi_35036021
quote:
Op maandag 13 februari 2006 13:23 schreef mirugai het volgende:
In Dusseldorf kun je wabocho vinden.
Bedoel je die winkels in de Immermannstrasse? (vlakbij het station, waar ook het Niko hotel zit)
pi_35036569
quote:
Op maandag 13 februari 2006 13:54 schreef mirugai het volgende:

[..]

ik raad je aan om de minst dure kasumi messen te nemen (zullen nog wel minimaal 60 euro zijn denk ik) en er een middelfijne watersteen bij te nemen (nakato). Ik heb de indruk dat daar bij de aanschaf daar niet bij stil wordt gestaan: het zijn zeer scherpe messen, maar ze vergen onderhoud (ze roesten als een gek, sta niet gek te kijken als je tijdens het snijden van groenten al roestplekken ziet onstaan) en je moet ze regelmatig slijpen wil je die scherpte houden. Bij intensief gebruik zul je een kasumi iedere dag (als het erg druk is zelfs 2x op een dag) moeten slijpen. Als je zoiets hebt van: 'ik hoef ze niet altijd zo scherp te hebben', da's prima, maar dan is een gewoon westers rvs mes waarschijnlijk praktischer.
Ik heb bijv. ook een 30 cm Global yanagiba. Ik ben niet kapot van Global (ik gebruik liever m'n cheapass kasumi yanagiba van m'n opleiding), maar hij roest niet en da's toch ook wel handig.
mmm, global moet ik nog proberen, ik vind lichte messen wel fijn. en een wetsteen wou ik ik er sowieso bij kopen, snijden met niet half-botte messen, haat ik. Tis niet voor professioneel gebruik dus dat scheelt, tis gewoon uit de hand gelopen hobby
pi_35037111
@Pietverdriet: Waarin verschilt een Santos sinaasappelpers van een gewone pers? Ik ben zeker van plan er eentje te kopen zodra ik alleen woon, ken echter niemand die er één heeft.
pi_35037342
quote:
Op maandag 13 februari 2006 14:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Bedoel je die winkels in de Immermannstrasse? (vlakbij het station, waar ook het Niko hotel zit)
Ja, precies! Zag vorige week nog bij een van die winkels een mooie mirrorfinished honyaki yanagiba liggen. Kost je wel 995 euro, maar dan heb je ook iets. Mooie 8000 korrel watersteen erbij van rond de 150 eurootjes en je kunt aan de slag :-)
  maandag 13 februari 2006 @ 15:18:30 #198
45206 Pietverdriet
pi_35037996
quote:
Op maandag 13 februari 2006 14:56 schreef timpie82 het volgende:
@Pietverdriet: Waarin verschilt een Santos sinaasappelpers van een gewone pers? Ik ben zeker van plan er eentje te kopen zodra ik alleen woon, ken echter niemand die er één heeft.
Degelijkheid, de Santos is gemaakt voor hoereca gebruik, dus heeft een oersolide grote motor erin.
Voor thuisgebruik ietwat overdreven trouwens, als je niet 3 kisten per dag perst.
pi_35070721
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 07:33 schreef Martinosc het volgende:
Hoi mensen, mijn eerste post op dit super forum waar ik al lang discussies volg. Toen kwam ik dit (voor mij) interessante topic tegen...

Ondanks dat deze thread hoogbejaard is pak ik em toch weer op omdat ik zelf beter wil leren slijpen én omdat ik hoop dat er meer mensen hier surfen die hun weetjes en handigheidjes met ons willen delen. Martijn_77 vroeg (een jaar geleden al) of gekartelde messen ook geslepen kunnen worden. Het antwoord is ja. Het komt er op neer dat je de "tanden of uitsteeksels" van het kartelmes moet slijpen. De uitsparingen of dalen hoeven (mogen???) niet :
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Like a saw blade. A serrated knife does get dull because the teeth become bent and misaligned. A serrated knife functions like a saw, which will continue to cut, after a fashion, even when relatively dull. However, when dull, it will shred or tear rather than slice cleanly. There are several types of "never-need-sharpening" knives. Most serrated edges are created by mechanically grinding or laser-cutting the blade. Today there are sharpeners that quickly and easily revitalize serrated edges restoring their ability to cut smoothly. However, some "never-need-sharpening" knives have blades sprayed with a hard metallic coating such as tungsten carbide. A tungsten carbide edge is very brittle and in a relatively short time (less than a few months in most home kitchens) pieces break off and the edge becomes jagged, cutting in somewhat the same fashion as a serrated edge. These blades cannot be satisfactorily sharpened by home sharpeners and must be returned to the factory for refurbishing. Sharpening and realigning the prominent teeth will resharpen a serrated knife. It is not necessary to sharpen the scallops between the teeth. Like a saw, the tips of the teeth do most of the cutting." Deze tekst komt hier vandaan : http://www.edgecraft.com/tips_myth_all.html
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een AANZETSTAAL VERNIELEN kun je overigens als je er een japans Golbal mes ermee aanzet. Het is wel even handig om dat duidelijk te stellen. Neem voor zo'n mes een aanzetstaal dat ervoor geschikt is. Dat hoeft idd. niet van Global te zijn. (=duur) Globals zijn fantastische messen voor in de keuken. 'K heb er zelf geen maar ik snij er regelmatig mee

De goedkoopste manier om je mes goed te slijpen is een dubbelzijdige slijpsteen. Die heb je ook in pocketformaat. Één kant is de grovere de andere kant is fijn. Daarna kun je met een leren riem de braampjes verwijderen. Ik heb er een Divx filmpje van. Een mooie instructiefilm van alle stappen.

Een diamantslijpsteen of aanzetstaal is overigens niet zo duurzaam als een gewone slijpsteen (wetstone.) Een slijpsteen overigens altijd eerst natmaken voor je begint.

Waar zijn de echte slijp experts!? Is er geen meesterslijper die hier leest en denkt : "er staan, her en der, wat fabeltjes of "internetverhaaltjes over slijpen"? Of heeft iemand een goeie tip? Zou altijd leuk zijn! Een hobbyist mag natuurlijk ook! Wat zijn jullie ervaringen met messenslijp sets? Iemand?
Een scherper mes is een mes waar je minder snel ongelukken mee maakt!

Een gekarteld mes kun je dus wél zelf slijpen. Maar..., veel lastiger, of met een speciaal apparaatje. Zou een kartelmes vanuit de hand goed kunnen worden geslepen? En hoe (Dremel??)
alvast bedankt!
groet,
Martinosc

[ Bericht 1% gewijzigd door Blues op 14-02-2006 12:08:18 ]
  dinsdag 14 februari 2006 @ 12:41:29 #200
45 SiGNe
pi_35072018
En toch durf ik m'n Zwillings voorlopig nog niet aan te zetten, ben veel te bang dat ze er alleen maar botter door zullen worden omdat ik iets verkeerd ga doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')