abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33557854
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 20:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jaja
maar een eenvoudige van Tchibo, waar je wel hetzelfde systeem hebt, met een bonenvak en een koffie vak en maalinstelling, maar verder goedkoop en van plastic.
Ben nog op zoek naar een mooie molen.
Je ziet marktplaats of op ebay.de goede molens voorbij komen. Als je zoiets als een Rancilio Rocky overweegt, dan zou ik niet voor de Rocky gaan maar voor de Mazzer (mini). Dat zegt iedereen zo'n beetje. Een Fin heeft er een goede recensie over geschreven: http://temesblog.blogspot.com/2005/07/mazzer-vs-rocky.html
  vrijdag 30 december 2005 @ 21:56:49 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33558580

idd een goddelijk shot
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33605287
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 12:38 schreef Phineas het volgende:

[..]

Ik zeg dus dus ook dat dit gebeurde bij intensief gebruik. Thuis kan je er zeker heel veel en heel lang plezier van hebben. Maar voor mij persoonlijk is het genoeg om ze niet aan te schaffen voor thuis. Misschien btj beroeps deformatie
Bij ons in de keuken zijn er genoeg die globals full-time gebruiken, nog nooit zien verkleuren en al helemaal niet zien breken. Maar goed, ik ben geen Global-groupie, moet mijn eigen merk nog vinden. Momenteel van alles wat, maar niks is perfect. Voor een links-handige zijn de globals echter wel lekker, vind ik zelf...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_33646584
ff dit topic resurrecten...

Tis nu opheffingsuitverkoop bij de Zwilling winkel in Rotterdam, en aangezien ik het voor elkaar heb gekregen om een mes te breken, heb ik iets nieuws nodig...

Ik wil iets duurzaams, zwaars, scherps, en redelijk groots... Wat raden jullie mij aan? Ik heb er wel even rondgekeken, maar de meeste verpakkingen waren gesloten en ik had niet veel tijd... Daarnaast zijn er meerdere series waar ik niet echt wijs van wordt... (kheb de internet-site bekeken)

Hierbij komt natuurlijk ook de vraag of het uberhaupt wel verstandig is om daar je mes te kopen, wat denken jullie?

MVG Tom
Cooking!
  dinsdag 3 januari 2006 @ 01:14:35 #155
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_33647156
Waarom zou je je mes daar niet kopen? Kan weinig mis gaan aan je mes.. (als je fatsoenlijk met je mes omgaat, en geen goedkoop drol mes hebt van 9,99 bij de hema gaat een mes behoorlijk lang mee..)

Je hebt voor prof's bij zwilling verschillende series, namelijk: de 4 sterren (recht handvat), 5 sterren (gebogen handvat, heb ik zelf ook al mijn messen van, ik vind ze het fijnste in de hand liggen bij veel snijwerk), Professional S, ook recht handvat, alleen iets zwaarder als de 4 sterren, en twin select, zelfde handvat als de 5 sterren, alleen rvs.

In kwaliteit zit er niet zoveel verschil tussen de series, tevens niet tussen andere merken als Wusthof en Global. Het is echt gewoon wat jij fijner in de hand vind liggen, wil je een zwaar mes? Ga je voor een Zwilling Professional S, wil je een heel licht mes? Ga je voor Global.

Sabatier vind ik persoonlijk iets mindere kwaliteit, de handvaten gaan sneller kapot bij veelvuldig gebruik is mijn ervaring. Wil je echt topkwaliteit messen, dan moet je gaan voor Fallkniven (zweeds), KAI, Wabocho of Yobocho (Japans). Het verschil tussen Wabocho en Yobocho is dat Wabocho niet gemaakt is van rvs. Dit geeft als voordeel dat het langer scherp blijft, en makkelijker is aan te zetten waardoor je je mes makkelijk scherp krijgt. Nadeel is dus dat hij roest bij niet goed droogmaken. Yobocho is gemaakt van roestvast koboltstaal, wat dus niet roest. Dit heeft wel aanzienlijke gevolgen voor de prijs.

Welk mes je moet nemen? Wil je een professioneel mes? Ga voor de series die ik genoemd heb, moet je alleen zelf even gaan voelen welke voor jou het fijnste is.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_33656607
Ah, dank je voor deze heldere uitleg!

Ik zal zo spoedig mogelijk gaan kijken in die winkel...

Tom:)
Cooking!
  dinsdag 3 januari 2006 @ 16:02:19 #157
120482 mirugai
very fishy
pi_33662272
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 01:14 schreef Euc- het volgende:
Sabatier vind ik persoonlijk iets mindere kwaliteit, de handvaten gaan sneller kapot bij veelvuldig gebruik is mijn ervaring. Wil je echt topkwaliteit messen, dan moet je gaan voor Fallkniven (zweeds), KAI, Wabocho of Yobocho (Japans). Het verschil tussen Wabocho en Yobocho is dat Wabocho niet gemaakt is van rvs. Dit geeft als voordeel dat het langer scherp blijft, en makkelijker is aan te zetten waardoor je je mes makkelijk scherp krijgt. Nadeel is dus dat hij roest bij niet goed droogmaken. Yobocho is gemaakt van roestvast koboltstaal, wat dus niet roest. Dit heeft wel aanzienlijke gevolgen voor de prijs.
Weet je wel wat wabocho en yobocho betekent? Heeft namelijk niks met het wel of niet rvs zijn te maken. (En ik weet wel dat wabocho en yobocho ook als merknamen worden gebruikt)
  dinsdag 3 januari 2006 @ 16:34:26 #158
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_33663450
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 16:02 schreef mirugai het volgende:

[..]

Weet je wel wat wabocho en yobocho betekent? Heeft namelijk niks met het wel of niet rvs zijn te maken. (En ik weet wel dat wabocho en yobocho ook als merknamen worden gebruikt)
Zeg dan in ieder geval even wat het volgens jou wél betekent aub.
Ik heb al een boek.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 17:33:23 #159
120482 mirugai
very fishy
pi_33665596
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 16:34 schreef Rio het volgende:
Zeg dan in ieder geval even wat het volgens jou wél betekent aub.
Nou, ik dacht: ik sla 'ns hetzelfde toontje aan wat anderen hier ook wel 'ns hanteren.

Ok, de hocho dan. Hocho betekent mes, maar met iets ervoor wordt het bocho. In het woord Wabocho staat Wa voor japans, dus wabocho is een Japans mes. En zo betekent yobocho een westers (gebaseerd) mes. Een koksmes (gyoto) is dus een yobocho en een yanagibi/sashimimes bijvoorbeeld een wabocho. De beste kwaliteit wabocho is honyaki. Zover ik weet zijn er twee soorten wabocho: kasumi en honyaki. Een kasumi bestaat uit samengesmede lagen hard en zacht staal, een honyaki bestaat uit een stuk hoogkwaliteit koolstofstaal en wordt 'plat gezegd' ongeveer net zo gesmeed als de bekende samuraizwaarden (klopt niet helemaal maar is hetzelfde idee).
De wabocho die onder de merknaam 'Wabocho' worden verkocht zijn volgens mij geen honyaki en ook geen honkasumi (kasumi gemaakt van kwaliteit staalsoorten) maar gewone kasumi. De prijs is er een sterke indicatie van. (Reken voor een redelijke honkasumi minimaal drie/vierhonderd dollar en voor een redelijke honyaki minimaal vijf/zeshonderd dollar)

[ Bericht 0% gewijzigd door mirugai op 03-01-2006 17:56:40 ]
  woensdag 4 januari 2006 @ 16:06:07 #160
83951 rashudo
project 2501
pi_33697483
Ik heb een vraagje.. stel dat ik een echte goede pizza wil bakken in mijn oven, hoe hoog moet het temperatuurbereik van die oven dan zijn? En is zoiets voor de normale consument beschikbaar? Of moet ik iets in m'n tuin in elkaar metselen?

Ik heb al een bosch gevonden die 30-300 graden aan kan.. is dat genoeg? Die kost overigens wel 2699 EUR
Their eyes opaque.
  woensdag 4 januari 2006 @ 16:11:51 #161
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_33697701
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:33 schreef mirugai het volgende:

-knip-
Ik vind dat best interessant. Hoop dat ik het kan onthouden. Zul je net zien dat ik niet op Fok! kan als ik het nodig heb.
Ik heb al een boek.
  woensdag 4 januari 2006 @ 17:56:43 #162
45206 Pietverdriet
pi_33701246
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 16:06 schreef rashudo het volgende:
Ik heb een vraagje.. stel dat ik een echte goede pizza wil bakken in mijn oven, hoe hoog moet het temperatuurbereik van die oven dan zijn? En is zoiets voor de normale consument beschikbaar? Of moet ik iets in m'n tuin in elkaar metselen?
Metsel lekker in je tuin wat, dan kan je daar ook brood bakken, en bbqen
quote:
Ik heb al een bosch gevonden die 30-300 graden aan kan.. is dat genoeg?
nee, ga maar eens bij prof pizza ovens kijken, die staan vaak over de 350 graden.

Een echte italiaanse pizza is groot, dun, en niet dik belegt, en wordt snel gebakken in een loeihete oven.
* Pietverdriet heeft nooit meer zulke lekkere pizza gegeten als op Sardinie, Pizza van een meter, die at je met zijn tweeen op, goddelijk. Zoiets eenvoudigs wat zooo verdomt lekker is,.
quote:
Die kost overigens wel 2699 EUR
Schande
  woensdag 4 januari 2006 @ 18:47:49 #163
83951 rashudo
project 2501
pi_33702865
Nou dat wordt dan metselen
Their eyes opaque.
  woensdag 4 januari 2006 @ 19:12:41 #164
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_33703747
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:33 schreef mirugai het volgende:

[..]

Nou, ik dacht: ik sla 'ns hetzelfde toontje aan wat anderen hier ook wel 'ns hanteren.

Ok, de hocho dan. Hocho betekent mes, maar met iets ervoor wordt het bocho. In het woord Wabocho staat Wa voor japans, dus wabocho is een Japans mes. En zo betekent yobocho een westers (gebaseerd) mes. Een koksmes (gyoto) is dus een yobocho en een yanagibi/sashimimes bijvoorbeeld een wabocho. De beste kwaliteit wabocho is honyaki. Zover ik weet zijn er twee soorten wabocho: kasumi en honyaki. Een kasumi bestaat uit samengesmede lagen hard en zacht staal, een honyaki bestaat uit een stuk hoogkwaliteit koolstofstaal en wordt 'plat gezegd' ongeveer net zo gesmeed als de bekende samuraizwaarden (klopt niet helemaal maar is hetzelfde idee).
De wabocho die onder de merknaam 'Wabocho' worden verkocht zijn volgens mij geen honyaki en ook geen honkasumi (kasumi gemaakt van kwaliteit staalsoorten) maar gewone kasumi. De prijs is er een sterke indicatie van. (Reken voor een redelijke honkasumi minimaal drie/vierhonderd dollar en voor een redelijke honyaki minimaal vijf/zeshonderd dollar)
Wist ik toevallig wel (in grote lijnen dan), is mij ooit eens uitgelegd door een messenhandelar hier in de buurt. Ik had het over de MERKEN Wabocho en Yobocho.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_33704967
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 19:12 schreef Euc- het volgende:

[..]

Wist ik toevallig wel (in grote lijnen dan), is mij ooit eens uitgelegd door een messenhandelar hier in de buurt. Ik had het over de MERKEN Wabocho en Yobocho.
leuk voor je dat je dat hebt GEHOORD van een messenhandelaar. haha, wat een crap.
  woensdag 4 januari 2006 @ 19:55:05 #166
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_33705066
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 19:51 schreef mirugai het volgende:

[..]

leuk voor je dat je dat hebt GEHOORD van een messenhandelaar. haha, wat een crap.
Met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo?

De messenhandelaar/slijper waar ik vaker kom heeft ook verschillende japanse messen liggen, en kan daar best veel over vertellen, maar omdat ik er al een hele tijd niet meer geweest ben, en omdat hij mij dat een behoorlijke tijd geleden had uitgelegd wist ik het alleen nog in grote lijnen.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_33707232
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 19:55 schreef Euc- het volgende:
Met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo?

De messenhandelaar/slijper waar ik vaker kom heeft ook verschillende japanse messen liggen, en kan daar best veel over vertellen, maar omdat ik er al een hele tijd niet meer geweest ben, en omdat hij mij dat een behoorlijke tijd geleden had uitgelegd wist ik het alleen nog in grote lijnen.
hehe, relaxed man. Het is geen wedstrijdje 'ik weet meer dan jij weet'. Dat is alles. Ik las dat verhaal over Wabocho enzo en ik dacht gewoon huh? En daarna begin je je verdedigen dat je het allemaal wel weet maaaaar etc. etc. Nergens voor nodig joh.
Ik zeg irl vaak 'haha, wat een crap', maar daar bedoel dan niet zoveel mee. That's it!
pi_33962778
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:01 schreef Drive-r het volgende:
Ik zag ze toevallig staan, maar mij allemaal te klein...
Ik zag dus vandaag WEER een in de bonus-aanbieding een soeppan te koop staan bij de lokale appie. 49 euri voor een 24cm wijde, 7 liter grote pan. Toch maar gekocht, want zo duur is het niet.

Ik ben zoals piet voorstelde bij een horecagroothandel gegaan en inderdaad hebben ze daar goed spul en ook degelijk, zeer zeker, maar het was ook duurder en ook een heel stuk minder mooi om te zien.

Ik bedoel ik wil geen grote alu-pannen en industrial rvs pannen, maar een beetje wat voor de privekeuken gemaakt is en toch lekker degelijk.

Wel heb ik daar een paar bakplaten gekocht met passende roosters en die zijn wel handig. Maar die ene 7 literpan vind ik een hele goede koop vooralsnog.

dus kopen die handel mensen !!
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_34059141

Pas gekocht. Snijdt natuurlijk geweldig. Aangezien ik het mes er cool uit vond zien en gewoon een goed en enorm scherp mes zocht is dit model voor mij helemaal perfect

Het handvat is daarbij ook nog eens heel fijn. Ik heb ik de winkel wat andere messen vastgehad, en sommige hadden een soort van handvat in een boogje: echt enorm irritant, bij vastpakken voelde ik al meteen waar ik de blaren zou gaan krijgen.. Dit handvat is gewoon recht.

Ik ben nog flink aan het oefenen met slijpen, ik heb toch nog het idee dat ie recht uit de winkel scherper was dan nadat ik hem heb geslepen..
  zaterdag 14 januari 2006 @ 20:15:34 #170
45206 Pietverdriet
pi_34059203
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 20:13 schreef McGry het volgende:
[afbeelding]

Pas gekocht. Snijdt natuurlijk geweldig. Aangezien ik het mes er cool uit vond zien en gewoon een goed en enorm scherp mes zocht is dit model voor mij helemaal perfect

Het handvat is daarbij ook nog eens heel fijn. Ik heb ik de winkel wat andere messen vastgehad, en sommige hadden een soort van handvat in een boogje: echt enorm irritant, bij vastpakken voelde ik al meteen waar ik de blaren zou gaan krijgen.. Dit handvat is gewoon recht.

Ik ben nog flink aan het oefenen met slijpen, ik heb toch nog het idee dat ie recht uit de winkel scherper was dan nadat ik hem heb geslepen..
Slijpen is een vak
  zaterdag 14 januari 2006 @ 21:46:59 #171
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_34063244
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 20:13 schreef McGry het volgende:
[afbeelding]

Zijn zeker erg fijne messen, ik heb de mijne laten slijpen en ze zijn nu weer vlijmscherp
pi_34271845
deze heb ik besteld:

Braun K3000
Professionele keukenmachine

Technische gegevens
- Vermogen (Watt): 950
- Inhoud in liters: 3.5
- Vulopening: Ja
- Pulse functie: Ja
- RVS mes: Ja
- Veiligheidsvoorzieningen: Ja
- Receptenboek: Ja
- Geschikt voor horecagebruik: Ja
- Snoer opbergmogelijkheid: Ja
- Vaatwasmachinebestendige delen: Ja

Uiterlijk
- Kleur: Wit
- Soort behuizing: Kunststof

Overige gegevens
- Fabrieksgarantie in maanden: 24

Aanvullende gegevens
** Beste koop Consumentengids augustus 2000 **

- 3 hoogwaardige systemen in 1
- Deegmixer voor krachtig kneden, kloppen en mixen
- Grote krasbestendige roestvrijstalen kom met capaciteit voor 4 kg deeg
- Incl. kneedhaak, grove garde, fijne garde, afneembare trechter en spatel
- Foodprocessor voor snijden, raspen, hakken, snipperen en mixen
- Sikkelmes
- 5 inzet snij/raspplaten grof/fijn snijden, grof/fijn raspen, julienne snijden, frites snijden, kaas/aardappel raspen
- Opbergbox voor snij/raspplaten
- Glazen krasvaste en hittebestendige blender voor mixen, mengen en hakken
- Ook voor kleine hoeveelheden
- Elektronisch regelbare snelheid
- Alle onderdelen zijn vaatwasmachine bestendig muv gemotoriseerde onderdelen

Ik hoop dat het een goede keus is, maandag heb ik hem in huis als t goed is.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 11:37:50 #173
45206 Pietverdriet
pi_34272487
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 11:18 schreef Atnuk het volgende:
deze heb ik besteld:

[afbeelding]

Braun K3000
Professionele keukenmachine

Technische gegevens
- Vermogen (Watt): 950
- Inhoud in liters: 3.5
- Vulopening: Ja
- Pulse functie: Ja
- RVS mes: Ja
- Veiligheidsvoorzieningen: Ja
- Receptenboek: Ja
- Geschikt voor horecagebruik: Ja
- Snoer opbergmogelijkheid: Ja
- Vaatwasmachinebestendige delen: Ja

Uiterlijk
- Kleur: Wit
- Soort behuizing: Kunststof

Overige gegevens
- Fabrieksgarantie in maanden: 24

Aanvullende gegevens
** Beste koop Consumentengids augustus 2000 **

- 3 hoogwaardige systemen in 1
- Deegmixer voor krachtig kneden, kloppen en mixen
- Grote krasbestendige roestvrijstalen kom met capaciteit voor 4 kg deeg
- Incl. kneedhaak, grove garde, fijne garde, afneembare trechter en spatel
- Foodprocessor voor snijden, raspen, hakken, snipperen en mixen
- Sikkelmes
- 5 inzet snij/raspplaten grof/fijn snijden, grof/fijn raspen, julienne snijden, frites snijden, kaas/aardappel raspen
- Opbergbox voor snij/raspplaten
- Glazen krasvaste en hittebestendige blender voor mixen, mengen en hakken
- Ook voor kleine hoeveelheden
- Elektronisch regelbare snelheid
- Alle onderdelen zijn vaatwasmachine bestendig muv gemotoriseerde onderdelen

Ik hoop dat het een goede keus is, maandag heb ik hem in huis als t goed is.
Mooi hoor, maar één ding, ga er géén brooddeeg in maken.
pi_34275574
waarom niet dan,

lijkt ie me anders wel uitermate geschikt voor om deeg te draaien, zit een grote rvs bak bij om juist dat te doen.
pi_34278325
Brooddeeg is leuker als je het zonder machine maakt, kun je al je agressie kwijt

Kheb trouwens nog een snij/hak plank nodig... Iemand een idee waar ik die goedkoop kan halen?

Ik wil een behoorlijk grote, en van kops hout...
Cooking!
pi_34278829
kijk hier eens

schitterende online kookwinkel!

http://shop.oldenhof-kookkado.nl/
  vrijdag 20 januari 2006 @ 14:44:26 #177
45206 Pietverdriet
pi_34279068
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 13:09 schreef Atnuk het volgende:
waarom niet dan,
Omdat ie dan snel kapot zal gaan.
pi_34280219
kan ik dan wel ander deeg maken? is brooddeeg zo 'zwaar' te kneden dan?
  vrijdag 20 januari 2006 @ 15:25:26 #179
45206 Pietverdriet
pi_34280448
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 15:18 schreef Atnuk het volgende:
kan ik dan wel ander deeg maken?
beslag voor een cake of ff wat zanddeeg maken, ja hoor
quote:
is brooddeeg zo 'zwaar' te kneden dan?
Ja, brooddeeg is heel zwaar kneden, en vooral ook lang. Je belast dan de machine heel zwaar voor 10-15 minuten continue en dan wordt bv de motor heet.
pi_34280614
er is zit een aparte koelmotor in , dus ik denk dat dat wel snor zit..

quote van de braun site:

950 Watt motor with unique cooling fan for highest performance at all speeds.
Safety system automatically prevents improper use or overloading.

Large stainless steal bowl with especially designed round shapes and corners for optimal processing of small amounts as well as large amounts - preparing up to 4 kg dough (based on 2kg flour + ingredients).

Comes with 3 stainless steel attachments:
Kneading tool for heavy dough, mixing tool for blending and mixing of lighter dough's and mixtures, whisk (not shown in the picture) for beating and whipping.

Like a professional Kitchen machine, with the Multisystem you can prepare pizza dough's, homemade pasta, sophisticated cakes, meat pies, tempting desserts and much more.

Maar idd je hebt gelijk er staat daar geen brooddeeg bij.
pi_34283914
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 14:37 schreef Atnuk het volgende:
kijk hier eens

schitterende online kookwinkel!

http://shop.oldenhof-kookkado.nl/
Jah, had ik al gezien, maar de enige met kopshout is die met bamboo, en das lelijk...
Cooking!
  zaterdag 11 februari 2006 @ 17:29:17 #182
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_34972085
Heb vandaag eindelijk een Zwilling 5 star vleesmes van 230mm gekocht.
vanavond maar een kippetje snijden.
Heb nu een 260mm koksmes, een 100mm officemes en een 230mm vleesmes, allemaal 5*
pi_35018383
gister een garde gekocht

Oh en de rest van de outfit is voor de fokkers die bij ons komen koken/eten
Thank Drunk I'm a Goddess!
  zondag 12 februari 2006 @ 22:34:50 #184
45 SiGNe
pi_35018641
Da's een flinke garde..
pi_35019124
quote:
Op zondag 12 februari 2006 22:34 schreef SiGNe het volgende:
Da's een flinke garde..
yup en ik heb hem voor een prikkie kunnen kopen ook
Thank Drunk I'm a Goddess!
  maandag 13 februari 2006 @ 01:27:08 #186
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_35024096
quote:
Op zondag 12 februari 2006 22:45 schreef prupke het volgende:

[..]

yup en ik heb hem voor een prikkie kunnen kopen ook
Heb je ook een bijpassend schaaltje teiltje?
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  maandag 13 februari 2006 @ 01:32:56 #187
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_35024211
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 14:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Omdat ie dan snel kapot zal gaan.
Ik heb een ouwe Braun (met een dubbele mengkom), en daar draai ik geregeld brooddeeg in de laatste tijd (tot ik weer een broodbakmachine heb)...

*shit*

Ding begint trouwens opeens af te takelen na 9 jaar... Het onderdeel om plakken mee te snijden (instelbare dikte) is al naar de gallemiezen na de zoveelste koolsla...

(Handyman!)

Maar ehhh, die Braun ziet er wel errug lekker uit...! Waardg opvolger van de dubbele kom-machine, mocht die binnenkort definitief overlijden (na jaren zeer intensief gebruik)!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_35024570
*Pimp-mode*
Ik heb een Siemens koffiezet apparaat en waterkoker gekregen! Porsche design.....
Ik ben dol op RVS en dat afneembare waterreservoir is top!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35032183
zeg mirugai

waar kan je ergens een stel goede wabocho kan scoren, ben vooral opzoek naar een goed sashimi mes en filieer mes.
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
pi_35033566
In Dusseldorf kun je wabocho vinden. Anders knifeandtools. Op ebay.de staat er vaak iets. Of japanmesser.de
He, vergeet ik de meest praktische: shinsakuto.nl
pi_35033911
thanks (damn waarom heb ik van die dure hobbies)

trouwens over japanse messen in mijn cheap ass sashimi kookboekje:
quote:
Houchou, het japasne mes, is scherper en fijner dan westerse messen. Het lemmet heeft 1 snijvlak, en dat zit meestal rechts voor rechtshandig gebruik. [...]
Er zijn drie soorten lemetten in Japan: de honyaki, hongasumi en de kasumi. De indeling hangt af van hoe lang het mes scherp blijft, wat de Japanners kirehaga noemen.
Honyaki is de beste kwaliteit omdat het lemmet van gehard staal het langste scherp blijft. Lemetten van hongasumi en kasumi worden beide gemaakt van een legering van zachter ijzer en gehard staal. het verschil is gering. Door de zachterre ijzeren buitenlaag is hij makkerlijker te slijpen.
zat net te surfen op knives and tools, over global messen:
quote:
NB: De messen mogen niet in de vaatwasmachine. Fabrieksgarantie op breuk.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tha_Butcha op 13-02-2006 13:42:48 (toevoeging) ]
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
pi_35034728
quote:
Op maandag 13 februari 2006 13:32 schreef Tha_Butcha het volgende:
thanks (damn waarom heb ik van die dure hobbies)
ik raad je aan om de minst dure kasumi messen te nemen (zullen nog wel minimaal 60 euro zijn denk ik) en er een middelfijne watersteen bij te nemen (nakato). Ik heb de indruk dat daar bij de aanschaf daar niet bij stil wordt gestaan: het zijn zeer scherpe messen, maar ze vergen onderhoud (ze roesten als een gek, sta niet gek te kijken als je tijdens het snijden van groenten al roestplekken ziet onstaan) en je moet ze regelmatig slijpen wil je die scherpte houden. Bij intensief gebruik zul je een kasumi iedere dag (als het erg druk is zelfs 2x op een dag) moeten slijpen. Als je zoiets hebt van: 'ik hoef ze niet altijd zo scherp te hebben', da's prima, maar dan is een gewoon westers rvs mes waarschijnlijk praktischer.
Ik heb bijv. ook een 30 cm Global yanagiba. Ik ben niet kapot van Global (ik gebruik liever m'n cheapass kasumi yanagiba van m'n opleiding), maar hij roest niet en da's toch ook wel handig.

[ Bericht 2% gewijzigd door mirugai op 13-02-2006 14:02:02 ]
pi_35034796
* foutje * verkeerde knop..
  maandag 13 februari 2006 @ 14:25:55 #194
45206 Pietverdriet
pi_35036021
quote:
Op maandag 13 februari 2006 13:23 schreef mirugai het volgende:
In Dusseldorf kun je wabocho vinden.
Bedoel je die winkels in de Immermannstrasse? (vlakbij het station, waar ook het Niko hotel zit)
pi_35036569
quote:
Op maandag 13 februari 2006 13:54 schreef mirugai het volgende:

[..]

ik raad je aan om de minst dure kasumi messen te nemen (zullen nog wel minimaal 60 euro zijn denk ik) en er een middelfijne watersteen bij te nemen (nakato). Ik heb de indruk dat daar bij de aanschaf daar niet bij stil wordt gestaan: het zijn zeer scherpe messen, maar ze vergen onderhoud (ze roesten als een gek, sta niet gek te kijken als je tijdens het snijden van groenten al roestplekken ziet onstaan) en je moet ze regelmatig slijpen wil je die scherpte houden. Bij intensief gebruik zul je een kasumi iedere dag (als het erg druk is zelfs 2x op een dag) moeten slijpen. Als je zoiets hebt van: 'ik hoef ze niet altijd zo scherp te hebben', da's prima, maar dan is een gewoon westers rvs mes waarschijnlijk praktischer.
Ik heb bijv. ook een 30 cm Global yanagiba. Ik ben niet kapot van Global (ik gebruik liever m'n cheapass kasumi yanagiba van m'n opleiding), maar hij roest niet en da's toch ook wel handig.
mmm, global moet ik nog proberen, ik vind lichte messen wel fijn. en een wetsteen wou ik ik er sowieso bij kopen, snijden met niet half-botte messen, haat ik. Tis niet voor professioneel gebruik dus dat scheelt, tis gewoon uit de hand gelopen hobby
pi_35037111
@Pietverdriet: Waarin verschilt een Santos sinaasappelpers van een gewone pers? Ik ben zeker van plan er eentje te kopen zodra ik alleen woon, ken echter niemand die er één heeft.
pi_35037342
quote:
Op maandag 13 februari 2006 14:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Bedoel je die winkels in de Immermannstrasse? (vlakbij het station, waar ook het Niko hotel zit)
Ja, precies! Zag vorige week nog bij een van die winkels een mooie mirrorfinished honyaki yanagiba liggen. Kost je wel 995 euro, maar dan heb je ook iets. Mooie 8000 korrel watersteen erbij van rond de 150 eurootjes en je kunt aan de slag :-)
  maandag 13 februari 2006 @ 15:18:30 #198
45206 Pietverdriet
pi_35037996
quote:
Op maandag 13 februari 2006 14:56 schreef timpie82 het volgende:
@Pietverdriet: Waarin verschilt een Santos sinaasappelpers van een gewone pers? Ik ben zeker van plan er eentje te kopen zodra ik alleen woon, ken echter niemand die er één heeft.
Degelijkheid, de Santos is gemaakt voor hoereca gebruik, dus heeft een oersolide grote motor erin.
Voor thuisgebruik ietwat overdreven trouwens, als je niet 3 kisten per dag perst.
pi_35070721
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 07:33 schreef Martinosc het volgende:
Hoi mensen, mijn eerste post op dit super forum waar ik al lang discussies volg. Toen kwam ik dit (voor mij) interessante topic tegen...

Ondanks dat deze thread hoogbejaard is pak ik em toch weer op omdat ik zelf beter wil leren slijpen én omdat ik hoop dat er meer mensen hier surfen die hun weetjes en handigheidjes met ons willen delen. Martijn_77 vroeg (een jaar geleden al) of gekartelde messen ook geslepen kunnen worden. Het antwoord is ja. Het komt er op neer dat je de "tanden of uitsteeksels" van het kartelmes moet slijpen. De uitsparingen of dalen hoeven (mogen???) niet :
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Like a saw blade. A serrated knife does get dull because the teeth become bent and misaligned. A serrated knife functions like a saw, which will continue to cut, after a fashion, even when relatively dull. However, when dull, it will shred or tear rather than slice cleanly. There are several types of "never-need-sharpening" knives. Most serrated edges are created by mechanically grinding or laser-cutting the blade. Today there are sharpeners that quickly and easily revitalize serrated edges restoring their ability to cut smoothly. However, some "never-need-sharpening" knives have blades sprayed with a hard metallic coating such as tungsten carbide. A tungsten carbide edge is very brittle and in a relatively short time (less than a few months in most home kitchens) pieces break off and the edge becomes jagged, cutting in somewhat the same fashion as a serrated edge. These blades cannot be satisfactorily sharpened by home sharpeners and must be returned to the factory for refurbishing. Sharpening and realigning the prominent teeth will resharpen a serrated knife. It is not necessary to sharpen the scallops between the teeth. Like a saw, the tips of the teeth do most of the cutting." Deze tekst komt hier vandaan : http://www.edgecraft.com/tips_myth_all.html
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een AANZETSTAAL VERNIELEN kun je overigens als je er een japans Golbal mes ermee aanzet. Het is wel even handig om dat duidelijk te stellen. Neem voor zo'n mes een aanzetstaal dat ervoor geschikt is. Dat hoeft idd. niet van Global te zijn. (=duur) Globals zijn fantastische messen voor in de keuken. 'K heb er zelf geen maar ik snij er regelmatig mee

De goedkoopste manier om je mes goed te slijpen is een dubbelzijdige slijpsteen. Die heb je ook in pocketformaat. Één kant is de grovere de andere kant is fijn. Daarna kun je met een leren riem de braampjes verwijderen. Ik heb er een Divx filmpje van. Een mooie instructiefilm van alle stappen.

Een diamantslijpsteen of aanzetstaal is overigens niet zo duurzaam als een gewone slijpsteen (wetstone.) Een slijpsteen overigens altijd eerst natmaken voor je begint.

Waar zijn de echte slijp experts!? Is er geen meesterslijper die hier leest en denkt : "er staan, her en der, wat fabeltjes of "internetverhaaltjes over slijpen"? Of heeft iemand een goeie tip? Zou altijd leuk zijn! Een hobbyist mag natuurlijk ook! Wat zijn jullie ervaringen met messenslijp sets? Iemand?
Een scherper mes is een mes waar je minder snel ongelukken mee maakt!

Een gekarteld mes kun je dus wél zelf slijpen. Maar..., veel lastiger, of met een speciaal apparaatje. Zou een kartelmes vanuit de hand goed kunnen worden geslepen? En hoe (Dremel??)
alvast bedankt!
groet,
Martinosc

[ Bericht 1% gewijzigd door Blues op 14-02-2006 12:08:18 ]
  dinsdag 14 februari 2006 @ 12:41:29 #200
45 SiGNe
pi_35072018
En toch durf ik m'n Zwillings voorlopig nog niet aan te zetten, ben veel te bang dat ze er alleen maar botter door zullen worden omdat ik iets verkeerd ga doen.
pi_35072588
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 12:41 schreef SiGNe het volgende:
En toch durf ik m'n Zwillings voorlopig nog niet aan te zetten, ben veel te bang dat ze er alleen maar botter door zullen worden omdat ik iets verkeerd ga doen.
Sja, ik zie het gewoon als een stuk gereedschap hoor.
Doet me een beetje denken aan motorrijden, waarbij onervaren motorrijders de mooiste supersports kopen, maar er niet lekker op rijden omdat ze bang zijn te vallen.
pi_35075023
Jah, ik eigenlijk ook

Het oude mes van mn moeder heb ik wel aangezet, en dat werkte wel als een trein, dus miss moet ik het tog maar een keertje aandruven met mijn eigen messen...
Cooking!
  woensdag 15 februari 2006 @ 00:10:22 #203
45 SiGNe
pi_35096941
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 12:58 schreef mirugai het volgende:

[..]

Sja, ik zie het gewoon als een stuk gereedschap hoor.
Doet me een beetje denken aan motorrijden, waarbij onervaren motorrijders de mooiste supersports kopen, maar er niet lekker op rijden omdat ze bang zijn te vallen.
Als je een Suzuki gsx1300r Hayabusa loopt draai je ook niet meteen het gas vol open (om in de motor termen te blijven)
pi_35100467
Mijn amateuristische mening over slijpen: grondig aanpakken of niet doen.

Want: ik kocht dus een tijdje geleden zn global santoku mes, ik het begin natuurlijk gruwlijk scherp en langzaam minder. Ik heb er een duits merk wetsteen bij gekocht (want die was 20 euro, en die van global zelf 50, en dat vond ik duur). Toen ik ging slijpen in het begin kreeg ik hem nooit meer zo mooi winkel scherp: omdat ik het te voorzichtig deed, denk ik!

Want na een keer uitgebreid geslepen te hebben, met ook de grove kant van het blok, had ik de scherpte weer terug. Beetje bijslijpen gaat denk ik niet, omdat je misschien niet dezelfde hoek als de fabriek gebruikt. Kun je dus beter zelf een hoek kiezen, daar eerst grof mee slijpen, en dan fijn.. (tenminste dat ik mijn theorie )

Je moet dat zien als kleien, als je het helemaal verneukt kun je hem altijd nog naar een winkel brengen, die kunnen hem dan weer ´repareren´..
pi_35102953
Ik laat zelf mijn messen gewoon 1 keer per jaar slijpen bij een goeie slijpen hier in Delft. Als ze minder scherp worden, gaan ze soms over de wetsteen, maar da's bijna nooit nodig, ook niet als ik veel dagen (werk parttime) in de (professionele) keuken heb gestaan.
  woensdag 15 februari 2006 @ 11:47:25 #206
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_35105870
vandaag worden me messen geslepen, jammer genoeg ben ik vrij.

slijper rijd voor heeft hem de messen gaat in ze busje zitten en gaat slijpen, messen die je direct weer nodig hebt worden als eerst geslepen en heb je in 5 min weer terug,

ga nog wel een keer kijken bij die man, toch wel benieuwd hoe hij het doet.
pi_35182773
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 05:04 schreef McGry het volgende:
Je moet dat zien als kleien, als je het helemaal verneukt kun je hem altijd nog naar een winkel brengen, die kunnen hem dan weer ?repareren?..
ff wat "bijslijpen" gaat niet, gewoon goed doen, daar zijn die dingen voor gemaakt. verder, ik weet niet wat de kwaliteit van die wetsteen is, maar om nou een fucking duur mes te kopen en dan een of ander B-merk wetsteen erbij doen, vind ik echt zo'n hollandse mentaliteit, sorry.

en het is niet als kleien, bij kleien haal je niks weg, bij slijpen wel. Zie het het eerder als steenhouwen: als je als een mongool op je steen staat te rammen, is er niks meer van over, is de kans klein dat een kunstenaar er nog iets moois van kan maken.

Moraal: het is er voor gemaakt, dus hou je niet in, maar ga niet als een mongool je messen te lijf, want dat is ook maar in beperkte mate te herstellen.
pi_35199051
Ha dit is precies een topic wat ik zocht. Mijn oude goedkope studentenbestek is het met sneltreinvaart aan het begeven en ik ben nu al een tijd aan het kijken naar een wat betere bestekset. Nu heb ik geen budget van duizenden euro's en zie ik het ook niet zitten om zilver te poetsen, ook ishet bedoeld voor dagelijks gebruik. Een paar merken die ik overweeg zijn WMF, BSF en Wilkens, maar ik sta zeker open voor andere suggesties.

Mijn vraag is nu, hoe zit het precies met edelstaal? Ik zie wel dat 18/10 duurder is dan 18/8 en begreep dat dat iets met chroom en nikkel te maken heeft, maar wat is nu beter/sterker?

Hebben jullie voorkeuren voor bepaalde merken, zijn er echte afraders bij? Andere dingen waar je goed op moet letten?
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 20:36:52 #209
45206 Pietverdriet
pi_35201906
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 19:10 schreef Étoile het volgende:
Ha dit is precies een topic wat ik zocht. Mijn oude goedkope studentenbestek is het met sneltreinvaart aan het begeven en ik ben nu al een tijd aan het kijken naar een wat betere bestekset. Nu heb ik geen budget van duizenden euro's en zie ik het ook niet zitten om zilver te poetsen, ook ishet bedoeld voor dagelijks gebruik. Een paar merken die ik overweeg zijn WMF, BSF en Wilkens, maar ik sta zeker open voor andere suggesties.

Mijn vraag is nu, hoe zit het precies met edelstaal? Ik zie wel dat 18/10 duurder is dan 18/8 en begreep dat dat iets met chroom en nikkel te maken heeft, maar wat is nu beter/sterker?

Hebben jullie voorkeuren voor bepaalde merken, zijn er echte afraders bij? Andere dingen waar je goed op moet letten?
wip ff de grens over en koop hier in Duitsland een bestek als je perse een casette hebben wil, veeel goedkoper.
pi_35202487
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 20:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

wip ff de grens over en koop hier in Duitsland een bestek als je perse een casette hebben wil, veeel goedkoper.
Zijn er daar speciale winkels of ketens waar je dan moet zijn?
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:31:37 #211
45206 Pietverdriet
pi_35203490
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 20:57 schreef Étoile het volgende:

[..]

Zijn er daar speciale winkels of ketens waar je dan moet zijn?
Grote warenhuizen als Karstadt of Galeria Kaufhof hebben vaak mooie aanbiedingen.
pi_35203937
Mijn ovenschalen zijn kapot Een koffie kopje viel vandezelfde hoogte, maar dat rot kopje had geen zin in kapot te gaan...

Gelukkig zat me enige andere ovenschaal net in de oven, dus gelukkig leeft hij nog...
  zaterdag 18 februari 2006 @ 17:42:47 #213
73549 Annemiek78
Martijn_77 my favo user!
pi_35226835
Vandaag heel de dag op pad geweest voor nieuwe goede degelijke voorraadbussen.
Uiteindelijk geslaagd bij Spectra van Loon. We hebben ze helaas wel moeten bestellen omdat ze deze niet op voorraad hadden. ZIjn hele mooie van Maxwell Williams glazen binnenpot met RVS omhulsel zeg maar. Nog drie weekjes geduld, dan zijn ze binnen.
Positive thinking, my way of thinking!
pi_35226955
http://www.maxwellandwilliams.nl/

Mooie site / spullen zeg!
  zaterdag 18 februari 2006 @ 17:49:22 #215
73549 Annemiek78
Martijn_77 my favo user!
pi_35227048
Klopt, wil eigenlijk ook nog dat mooie strakke vierkante servies van hun hebben.
Tijdens de kookclinic vorig weekend hadden ze ook alles van hun aan serviesgoed.
Echt spulleke!!!
Positive thinking, my way of thinking!
  zaterdag 18 februari 2006 @ 17:49:35 #216
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35227052
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 17:46 schreef Bluezz het volgende:
http://www.maxwellandwilliams.nl/

Mooie site / spullen zeg!
Ook mooi servies en peper en zoutmolens
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 18 februari 2006 @ 21:06:41 #217
92655 Ferdi81
omdat............
pi_35234827
iemand nog blender recepten voor moi ???

dank u !!
  zondag 19 februari 2006 @ 13:46:04 #218
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35252616
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 21:06 schreef Ferdi81 het volgende:
iemand nog blender recepten voor moi ???

dank u !!
Kijk eens in dit topic Wat kan je allemaal met een blender ??
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35254577
Welke knoflookpers is echt goed? Ik had er een van de Ikea en die was echt ideaal, maar die is gejat door een van mijn huisgenoten of aanverwant tuig....

Deze:

Ik ben echt helemaal onthand. Ik MOET een nieuwe hebben. Welke zijn goed?
Ik kom niet vaak bij de Ikea, dus ik heb in de stad gekeken voor een nieuwe. Helaas verkopen bijna alle winkels van die knoflookpersen waar een plaatje de knoflook door de gaatjes duwt...Die van de Ikea was ideaal omdat hij pinnetjes heeft die de knoflook door de gaatjes perst. (Zo blijft niet een halve knoflookteen in het apparaatje hangen).
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  zondag 19 februari 2006 @ 16:25:45 #220
139602 -Wonderchild-
It's a miracle~!
pi_35257282
Gister Blender gekocht. Gewone goedkope Princess maar ben er echt onwijs blij mee

Na 1 dag als tros bananen, bak roomijs, pak sinasappelsap, pak yoghurt en nog wat fruit erdoor heen gehaald
pi_35258396
quote:
Op zondag 19 februari 2006 14:54 schreef Serendips het volgende:
Welke knoflookpers is echt goed? Ik had er een van de Ikea en die was echt ideaal, maar die is gejat door een van mijn huisgenoten of aanverwant tuig....

Deze:
[afbeelding]

Ik ben echt helemaal onthand. Ik MOET een nieuwe hebben. Welke zijn goed?
Ik kom niet vaak bij de Ikea, dus ik heb in de stad gekeken voor een nieuwe. Helaas verkopen bijna alle winkels van die knoflookpersen waar een plaatje de knoflook door de gaatjes duwt...Die van de Ikea was ideaal omdat hij pinnetjes heeft die de knoflook door de gaatjes perst. (Zo blijft niet een halve knoflookteen in het apparaatje hangen).
Wat vind je van deze? Is 27 euro 50 ofzo en heeft twee voordelen. Ten eerst de pinnetjes die jij graag wilde. Ten tweede kun je het plaatje met de gaatjes eruit halen om het te wassen, dat vind ik dan weer handig (hoewel ik nauwelijk een pers gebruik).

zondag 19 februari 2006 @ 17:39:52 #222
45206 Pietverdriet
pi_35259783
Knoflookteen kop en kont eraf, op snijplank leggen, Platte kant van koksmes erop, lel op geven.
ff hakken, wat zout erop en even wrijven met tip van platte kant van mes,
Knoflookpuree.
Ja het lijkt ff werk, maar als je het schoonmaken van de pers meetelt, dan is het sneller, zeker als je meerdere tenen doet.
pi_35284216
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 17:49 schreef Annemiek78 het volgende:
Klopt, wil eigenlijk ook nog dat mooie strakke vierkante servies van hun hebben.
Tijdens de kookclinic vorig weekend hadden ze ook alles van hun aan serviesgoed.
Echt spulleke!!!
waar ergens, als ik vragen mag?
pi_35291098
Jaaa die knoflookpers van Ikea is echt superrr (3.50 euro)
Als ik er zou komen had ik er wel een meegenomen voor je en effe opgestuurd maar ben helaas pas geweest!

De nieuwe knoflookpers heeft ook een los bakje (waar je de teen in legt) dus die kun je mooi los afwassen! Ideaal!
Pom.. Pom.. Tiedom..
pi_35291412
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 19:10 schreef Étoile het volgende:

Kijk eens op de casettewinkel (http://decassettewinkel.nl/index.php) .
Daar heb ik mijn bestek (Sola) gekocht voor een heel stuk goedkoper dan in de meeste winkels.. Ze verkopen complete sets, dus zeker even het kijken waard!
Ik was erg tevreden over het bestek!
Pom.. Pom.. Tiedom..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')