abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 maart 2005 @ 21:10:49 #1
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_25401615
Nu heb ik een hele messenset van Zwilling liggen (4 star)
Ze moeten geslepen worden, maar hoe doe je dit goed, zonder dat je je mes verneuckt.

en mijn 2de vraag.
hoe krijg je een global mes scherp zonder het aanzetstaal van global. Beetje te om daar 90 euro voor neer te leggen voor 1 mes wat geslepen moet worden
Het beste horlogeforum van Nederland
pi_25401682
Met een aanzetstaal slijp je geen messen. Daarmee haal je de bramen weg.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 6 maart 2005 @ 21:16:24 #3
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_25401702
quote:
Op zondag 6 maart 2005 21:15 schreef krakkemieke het volgende:
Met een aanzetstaal slijp je geen messen. Daarmee haal je de bramen weg.
toch worden messen zo wel scherper
pi_25401742
Nee, het mes snijdt wel beter. De kartels gaan eraf, zeg maar. Maar het vlak waarmee je snijdt wordt niet scherper.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 6 maart 2005 @ 21:23:39 #5
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_25401839
ik zou toch het aanzetstaal kopen van global(of een andere, liefst een gladde) en je messen slijpen kan je zelf(met slijpsteentje) maar je zou er ook over kunnen denken omdat ergens te laten doen.
want een scherp mes is de eerste verdienste en dat mag vind ik wel wat kosten!!
Liefde, leven , geven!!!!
  zondag 6 maart 2005 @ 21:26:36 #6
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_25401891
nee oke, hoe gebruik je een aanzetstaal dan goed. en hoe krijg ik mijn global weer scherp.
pi_25402002
Haal je mes er in een hoek overheen, niet helemaal plat.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 6 maart 2005 @ 21:38:13 #8
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_25402012
Global messen hebben een scherpe vouw waardoor ze kwetsbaar zijn, de vouw van een mes \/ moet je zien als de v hiernaast. Als je een mes vaak gebruiktgaat de vouw liggen of hangen, met het aanzetstaal maak je de vouw weer recht en het mes wederom weer 'scherp'.
In theorie is het mes nooit bot geweest maar sneedt het toch niet omdat de vouw lag.
Als je je mes laat slijpen bij een messenzaak betaal je denk ik 5 euro maar dan wordt je mes iedere keer een stukje korter en raakt het op.

[ Bericht 9% gewijzigd door honesty op 06-03-2005 21:39:49 (foutje) ]
  zondag 6 maart 2005 @ 21:39:42 #9
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_25402041
heb ooit gehoord dat je hoek van 12 graden, maar ook niet te recht
  zondag 6 maart 2005 @ 21:46:01 #10
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_25402143
quote:
Op zondag 6 maart 2005 21:38 schreef honesty het volgende:
Global messen hebben een scherpe vouw waardoor ze kwetsbaar zijn, de vouw van een mes \/ moet je zien als de v hiernaast. Als je een mes vaak gebruiktgaat de vouw liggen of hangen, met het aanzetstaal maak je de vouw weer recht en het mes wederom weer 'scherp'.
In theorie is het mes nooit bot geweest maar sneedt het toch niet omdat de vouw lag.
Als je je mes laat slijpen bij een messenzaak betaal je denk ik 5 euro maar dan wordt je mes iedere keer een stukje korter en raakt het op.
je hebt namelijk speciale aanzetstalen van global. (plat, wit) hier zit diamant in vanwege de hardheid van het staal van global. Maar kan ik met mij zwilling aanzetstaal ook een global mes aanzetten
pi_25402156
Koken voor beginners

Iets naar beneden scrollen.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zondag 6 maart 2005 @ 21:47:36 #12
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_25402168
ligt helemaal aan het mes en de vouw, hoe langer de vouw hoe platter het mes langs het staal gehouden moet worden. Eb global messen met een lange vouw moet je dus goed plat langs het staal houden. Ik zag dat de global aanzetstalen van keramiek zijn dus zou er dan wel eentje kopen die ook van keramiek is, maar niet laten vallen;)
  zondag 6 maart 2005 @ 21:51:44 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25402233
Kun je messen met kartels ook slijpen eigenlijk?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 6 maart 2005 @ 23:41:52 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25404159
Beste methode van slijpen is het door een vakman laten doen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_25404665
quote:
Op zondag 6 maart 2005 23:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Precies
  maandag 7 maart 2005 @ 22:16:48 #16
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25417379
quote:
Op zondag 6 maart 2005 23:41 schreef Pietverdriet het volgende:
okk met kartel messen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 7 maart 2005 @ 22:27:55 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25417526
quote:
Op maandag 7 maart 2005 22:16 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

okk met kartel messen?
Waarom zou je die slijpen?
Kartelmessen zijn wel te slijpen, maar nieuw kopen is goedkoper.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 maart 2005 @ 22:52:46 #18
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_25417831
quote:
Op zondag 6 maart 2005 21:46 schreef Jackal_Omega het volgende:

[..]

je hebt namelijk speciale aanzetstalen van global. (plat, wit) hier zit diamant in vanwege de hardheid van het staal van global. Maar kan ik met mij zwilling aanzetstaal ook een global mes aanzetten
Die zijn zo duur omdat er Global op staat. Ik heb ook zon plat ding met diamanslijpsel van een niet-merk, werk uiteraard exact hetzelfde, maar kost minder dan Eur 20,=

edit: in een Sony-walkman kun je ook gewoon batterijen van Philips stoppen, dus aanzetten van Global met Zwilling lijkt me geen punt. Al heb je zo te horen je mes nog nooit aabgezet en is hij nu waarschijnlijk gewoon bot en moet hij geslepen worden.

Voor de duidelijkheid: aanzetten staat NIET gelijk aan slijpen.
Ik heb al een boek.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 08:49:09 #19
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_25422623
quote:
Op maandag 7 maart 2005 22:52 schreef Rio het volgende:

[..]

Die zijn zo duur omdat er Global op staat. Ik heb ook zon plat ding met diamanslijpsel van een niet-merk, werk uiteraard exact hetzelfde, maar kost minder dan Eur 20,=

edit: in een Sony-walkman kun je ook gewoon batterijen van Philips stoppen, dus aanzetten van Global met Zwilling lijkt me geen punt. Al heb je zo te horen je mes nog nooit aabgezet en is hij nu waarschijnlijk gewoon bot en moet hij geslepen worden.

Voor de duidelijkheid: aanzetten staat NIET gelijk aan slijpen.
dat laatste weet ik nu ook wel, messen zijn nu weer scherp. Er stond een gebruiksaanwijzing op het aanzetstaal. snel gaat het nog niet, maar scherp zijn ze wel
  dinsdag 8 maart 2005 @ 14:44:15 #20
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_25426859
Neem dat eerste ook in overweging als je een nieuw aanzetstaal overweegt.

en voor de volledigheid: http://www.sushiknives.com/page/sushi-knife-care en http://watanabeblade.com/english/sharpen/sharpen.htm
Ik heb al een boek.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 19:04:58 #21
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_25429078
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 14:44 schreef Rio het volgende:
Neem dat eerste ook in overweging als je een nieuw aanzetstaal overweegt.

en voor de volledigheid: http://www.sushiknives.com/page/sushi-knife-care en http://watanabeblade.com/english/sharpen/sharpen.htm
bedankt voor de links
  dinsdag 14 februari 2006 @ 07:33:53 #22
141480 Martinosc
doe 'ns gek, dat geeft pl
pi_35065784
Hoi mensen, mijn eerste post op dit super forum waar ik al lang discussies volg. Toen kwam ik dit (voor mij) interessante topic tegen...

Ondanks dat deze thread hoogbejaard is pak ik em toch weer op omdat ik zelf beter wil leren slijpen én omdat ik hoop dat er meer mensen hier surfen die hun weetjes en handigheidjes met ons willen delen. Martijn_77 vroeg (een jaar geleden al) of gekartelde messen ook geslepen kunnen worden. Het antwoord is ja. Het komt er op neer dat je de "tanden of uitsteeksels" van het kartelmes moet slijpen. De uitsparingen of dalen hoeven (mogen???) niet :
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Like a saw blade. A serrated knife does get dull because the teeth become bent and misaligned. A serrated knife functions like a saw, which will continue to cut, after a fashion, even when relatively dull. However, when dull, it will shred or tear rather than slice cleanly. There are several types of "never-need-sharpening" knives. Most serrated edges are created by mechanically grinding or laser-cutting the blade. Today there are sharpeners that quickly and easily revitalize serrated edges restoring their ability to cut smoothly. However, some "never-need-sharpening" knives have blades sprayed with a hard metallic coating such as tungsten carbide. A tungsten carbide edge is very brittle and in a relatively short time (less than a few months in most home kitchens) pieces break off and the edge becomes jagged, cutting in somewhat the same fashion as a serrated edge. These blades cannot be satisfactorily sharpened by home sharpeners and must be returned to the factory for refurbishing. Sharpening and realigning the prominent teeth will resharpen a serrated knife. It is not necessary to sharpen the scallops between the teeth. Like a saw, the tips of the teeth do most of the cutting." Deze tekst komt hier vandaan : http://www.edgecraft.com/tips_myth_all.html
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een AANZETSTAAL VERNIELEN kun je overigens als je er een japans Golbal mes ermee aanzet. Het is wel even handig om dat duidelijk te stellen. Neem voor zo'n mes een aanzetstaal dat ervoor geschikt is. Dat hoeft idd. niet van Global te zijn. (=duur) Globals zijn fantastische messen voor in de keuken. 'K heb er zelf geen maar ik snij er regelmatig mee

De goedkoopste manier om je mes goed te slijpen is een dubbelzijdige slijpsteen. Die heb je ook in pocketformaat. Één kant is de grovere de andere kant is fijn. Daarna kun je met een leren riem de braampjes verwijderen. Ik heb er een Divx filmpje van. Een mooie instructiefilm van alle stappen.

Een diamantslijpsteen of aanzetstaal is overigens niet zo duurzaam als een gewone slijpsteen (wetstone.) Een slijpsteen overigens altijd eerst natmaken voor je begint.

Waar zijn de echte slijp experts!? Is er geen meesterslijper die hier leest en denkt : "er staan, her en der, wat fabeltjes of "internetverhaaltjes over slijpen"? Of heeft iemand een goeie tip? Zou altijd leuk zijn! Een hobbyist mag natuurlijk ook! Wat zijn jullie ervaringen met messenslijp sets? Iemand?
Een scherper mes is een mes waar je minder snel ongelukken mee maakt!

Een gekarteld mes kun je dus wél zelf slijpen. Maar..., veel lastiger, of met een speciaal apparaatje. Zou een kartelmes vanuit de hand goed kunnen worden geslepen? En hoe (Dremel??)
alvast bedankt!
groet,
Martinosc
pi_35070688
Er loopt nu een recent topic hier :
Keuken hardware (messen, staafmixers, pannen...) ik verplaats je post even daarheen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')