abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24985214
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 10:57 schreef karper het volgende:
ik ga straks naar school zal morgen even een fototjes schieten en bewerken
pi_24986064
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 11:12 schreef skiczukie het volgende:
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 19:14 schreef karper het volgende:
is er nog behoefte aan uitleg kwa messen dus waar je ze voor gebruikt? kan namelijk wel even fotot maken met tekst en uitleg
Daar was nog behoefte aan.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  dinsdag 8 februari 2005 @ 13:54:33 #153
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_24987753
Cool Ik ben inmiddels ook weer op zoek naar goede messen, dus dan is zo'n uitleg wel handig.
  woensdag 9 februari 2005 @ 18:22:04 #154
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_25009183
heb plaatjes van internet gehaald me messen liggen nog op school:

Koksmes
Info:Lengtes van 14-30 cm voor thuis gebruik is 16 cm handig de meeste koks hebben er een van 14 en van 25
Prijs klasse:40-100 euro

trancheermes
Info: voor het snijden van bereid vlees en hammen
Prijs40-80 euro

Office mesje
Info: verkrijgbaar van 8 t/m 12 cm,zeer handig voor groentes(bv ui insnijden)en andere klusjes
Prijs20-40 euro

Tourneermes
info:wordt gebruikt voor het tourneren van groente hier mee worden dus je worteltjes mee gesneden en je aardappeltjes die er uit zien als een halve maan
prijs:20-45 euro

worstmes
Info:voor worst te snijden meeste koks gebruiken hem echter voor tomaat
Prijs:30-45 euro

garneesmes
Info:voor het snijde van boter,augurk alles waar een leuke ribbel in moet
Prijs:20-50 euro

steakmes
info:gewoon bestek niet op tafel leggen als ik kom.
prijs:20-80 euro ps

uitbeenmes
Info:wordt gebruikt voor het vliezen van stukke vlees en het uitbenen van stukken vlees en gevogelte.
prijs:40-80

fileersmes
Info:zelfde type mes als uitbeenmes alleen langer en flexibeler
prijs:40-90

broodmes
Info:voor brood niet aanzetbaar met aanzetstaal
prijs:30-60 euro

pannermes
Info: geen mes hoeft niet geslepen te worden, wordt gebruikt om koekjes of crepes mee los te steken of om te draaien
Prijs:40-70 euro

hakbijl
Info:wordt gebruikt om bot door te slaan en om kreeften te hakken voor bisque
Prijs:60-120 euro

aanzet staal
Info:wordt gebruikt om een mes weer scherp mee te krijgen eigelijk moet je er 2 hebben een gewoone en een van diamant de diamant gebruik je als je mes te bot wordt het beste is daarna te slijpen met een wetstoon aanzetstaal.
Prijs:30-120 euro

de manier van aanzetten:

voor de geoefende gebruiker

handgiste manier om niet in je hande te snijden

je ziet het messen zijn big-busniss.
nog enkele tips bij aanschaf van een mes:
-ga voor top kwaliteit(zwilling,diamon lijn van sabetier, glabol en wusthof en goldhamster en kai)
-een koksmes mag iets buigen maar dit moet minimaal zijn
-hoop messen die ijsgehard zijn en laser gecontroleerd
-mocht je mes breken ga dan terug met all 2 de helften ge krijgt bij een goede winkel zo je geld terug mits, het een fabrieksfout is.
-ga de eerste keer naar een goede winkel waar er messen pakbaar zijn en vraag of je enkele snij bewegingen mag maken op een plank

de basis set voor thuis:
-koksmes
-office mes
-tourneermesje
-worstenmesje of een tomatenmesje

de set die ik heb bestaat uit:
-koksmes
-office mesje
-uitbeenmes
-tourneermes
-broodmes
-fileermes
-10 verschilllende boortjes(citroen trekker, pariessen boortjes)
-aanzetstaal
-trancheermes(klein)
--trancheermes(groot)

graag gedaan nu eerst koffie

[ Bericht 1% gewijzigd door Oblivion op 09-02-2005 18:26:43 ]
pi_25009270
Heb bij het eerste plaatje een h tussen moeten zetten, karper....

Maar helemaal goed dit! Klasse!
  woensdag 9 februari 2005 @ 18:47:59 #156
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_25009592
bedankt suc6 er mee
  zaterdag 12 februari 2005 @ 00:15:10 #157
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25049553
@ Karper kun je eigenlijk ieder mes slijpen met behulp van aan aanzetstaal?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25052453
Ik wil eens gaan proberen vis klaar te maken, maar op welke temperatuur moet ik de oven zetten?
  zaterdag 12 februari 2005 @ 10:48:09 #159
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_25053392
compleet afhankelijk wil je hem compleet in de oven bereiden?
180 graden

bak je hem eerst aan dan op graadje of 120
  zaterdag 12 februari 2005 @ 10:50:23 #160
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_25053420
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 00:15 schreef Martijn_77 het volgende:
@ Karper kun je eigenlijk ieder mes slijpen met behulp van aan aanzetstaal?
dat kan alleen een hakbijl is niet echt te slijpen.
wel is er een verschil in de hoek waar je inslijpt.
sommige messen zijn enkel geslepen voor dan wel links/rechts gebruik deze vragen ook een bepaalde behandeling.
vraag het in de winkel de dames(meestal dames) leggen je graag alles uit
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:11:45 #161
78150 Astridj0h
He shot me down, BANG BANG
pi_25248167
Wat ik dan persoonlijk weer heel makkelijk vind (als bijna beginnende koker) is een snelkookpan...

sperciebonen, wortel/ui, spruitjes, boerenkool, heel veel anderen soorten kool... allemaal in ongeveer 8 minuutjes klaar.

Vaak heb je ook nog van die rekjes zodat je meerdere dingen in één snelkookpan kunt bereiden (bijv. aardappels onder en daarboven de bloemkool) weet niet precies hoe het met behoud van vitamientjes zit, maar volgens mij wel aardig...

voor alle studenten/beginnende kokers die niet verder dan een gebakken ei komen: Zoek een lieve moeder/oma en ga gezellig met haar een maaltijd op tafel zetten! (zo leerde ik ook alles (lees gangbare hollandse maaltdijen) al op mijn 11e ofzo)
[Hoe trager je drinkt, des te langer dat het duurt. En zo is het goed...]
Foto's
pi_25248846
lijkt me niet echt een tip voor beginners, een snelkookpan...> snellere bereidingstijd > minder tijd > minder controle. Juist rust is belangrijk...
pi_25303290
ik ben ook beginner aankomend student dus. en ik weet wel een aantal basis dingetjes van koken..maar ik ben eigenlijk op zoek naar gewoon lekkere makkelijke recepten, zonder al teveel aparte ingredienten (student = niet rijk )
Toch iets aparts..dat je niet elke dag een gehaktbal of worst of een standaard rijstgerecht eet. maar gewoon echte lekkere recepten.
er zijn vast wel mensen met tips
pi_25303436
Hier heb je vast een topic, en voor de rest, het staat vol van lekkere recepten.
Zoek en gij zult vinden...

Goedkoop, Makkelijk/Snel en Lekker!
  vrijdag 15 april 2005 @ 23:58:02 #165
99156 _Boo_
Boo_ming
pi_26261799
Hoe lang kan je kip in de diepvries bewaren? vier sterren vriezer?
  vrijdag 15 april 2005 @ 23:59:53 #166
99156 _Boo_
Boo_ming
pi_26261833
quote:
Op maandag 28 februari 2005 22:59 schreef bunniej het volgende:
ik ben ook beginner aankomend student dus. en ik weet wel een aantal basis dingetjes van koken..maar ik ben eigenlijk op zoek naar gewoon lekkere makkelijke recepten, zonder al teveel aparte ingredienten (student = niet rijk )
Toch iets aparts..dat je niet elke dag een gehaktbal of worst of een standaard rijstgerecht eet. maar gewoon echte lekkere recepten.
er zijn vast wel mensen met tips
Hét studentengerecht - Pasta met spinazie en spekkies!
  zondag 17 april 2005 @ 03:34:51 #167
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26289111
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 23:58 schreef _Boo_ het volgende:
Hoe lang kan je kip in de diepvries bewaren? vier sterren vriezer?
Dat zou zo 3 maanden moeten zijn bij -18 graden.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 22 april 2005 @ 13:43:01 #168
60847 Rampestamper
Fabricati diem, punc!
pi_26430763
Is beenham in een heteluchtoventje te bereiden? Onze elektrische oven is stuk namelijk en ik wilde zondag eigenlijk beenham eten.
De zin van het leven, is het leven zin geven.
  vrijdag 22 april 2005 @ 16:48:36 #169
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26435219
Ik maak beenham altijd in de pan klaar, ik heb een combi-magnetron met hete lucht maar daarin lukt het niet zo goed. (bij mij dan he).
Even aanbraden en dan 35 minuutjes (afhankelijk van het gewicht) zachtjes doorgaren.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 22 april 2005 @ 22:32:19 #170
60847 Rampestamper
Fabricati diem, punc!
pi_26443352
Da's ook een optie natuurlijk! Dan ga ik dat wel proberen thanks!
pi_26444217
*miereneuk mode aan* Een aanzetstaal gebruik je om bramen van je mes te halen, niet om het te slijpen. Door bramen wordt je mes een soort zaag of broodmes. Als je mes bot is, is het snijvlak te wijd.Dan moet je echt slijpen.
Natuurlijk snijdt je mes beter als je het over een staal haalt, maar het is geen slijpen.....
*miereneuk mode uit*
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 23 april 2005 @ 00:11:24 #172
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26445894
Krakje, waar reageer je nou op?
Volgens mij niet helemaal het goede topic, of wel?
pi_26461521
Ik reageer op het topic hier van Martijn_77, van 12 februari......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 24 april 2005 @ 10:19:00 #174
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26468708
Aha, volgende keer misschien handig om hem even te quoten, want dingen van 12 februari herinner ik me niet meer eind april hoor
  zondag 24 april 2005 @ 18:18:48 #175
60847 Rampestamper
Fabricati diem, punc!
pi_26479359
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 16:48 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik maak beenham altijd in de pan klaar, ik heb een combi-magnetron met hete lucht maar daarin lukt het niet zo goed. (bij mij dan he).
Even aanbraden en dan 35 minuutjes (afhankelijk van het gewicht) zachtjes doorgaren.
En het was een succes!
pi_26479809
* nostra "1/300/" typt en op print drukt

supertopic!
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
  zondag 24 april 2005 @ 20:17:56 #177
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26482075
quote:
Op zondag 24 april 2005 18:18 schreef Rampestamper het volgende:

[..]

En het was een succes!
Ah, hartstikke mooi!

@nostra: leuk dat je er wat aan hebt Daar worden we blij van
pi_26576315
Een vraagje dan: hoe lang kan je basisdingen in de vriezer bewaren? Zoals brood en vlees bijvoorbeeld?
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
  donderdag 28 april 2005 @ 19:33:09 #179
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26577809
Vlees 3 maanden in een vriezer met 3 sterren, dat is dus een "echte" vriezer en niet zo'n klein vrieshokje in de hoek van de koelkast
Brood zou ik hooguit ene maand bewaren, anders droogt het zo uit.
  maandag 2 mei 2005 @ 18:42:55 #180
119890 KopieerMachine
Alles is te koop!
pi_26672322
quote:
Op maandag 29 maart 2004 19:07 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]
Saté: Koop voor 32 eurocent een pakje bij de Lidl en verwarm dat tien minuten in heet doch niet kokend water.

ontopic :

Pizza AlA ham kaas een mooie bodem maken of kant en klaar kopen (volg instructies verpakking)
Medium Pizza : 100 gram tomaten Puree Goed uitsmeren over de pizza ( niet te dicht bij de rand dan valt/druipt het eraf )
Kruiden (pizza kruiden zijn te vinden in bijna elke winkel)
Minimaal 200 gram Ham reepjes en heel veel kaas
voor de rest 20 minuten in de oven op 220 Graden celcius
Ja... echt!
pi_27007517
Help!

Weekendje alleen thuis en in plaats van de usual Spare Rib Express dacht ik maar eens iets te gaan koken enzo. Keuze: zeewolffilet want dat zag er leuk uit en klinkt stoer.

Enniewee, het leek me wel lekker om dat ding in te smeren met kruidenboter met wat knoflook erdoorheen en misschien wat extra kruiden - volgens het pakje is kruidenboter, ketchup, kerrie en sambal ook erg lekker, maar ik heb geen ketchup.

En dan moet het onder de ovengrill staat er achterop! Ik heb de knop van het oventje dat we hebben met alle geweld op grill proberen te draaien, maar na een halfuur kwam ik erachter dat je eerst de ovendeur open moet zetten voordat dat kan. Maar goed, nu kan ik hem in ieder geval aanzetten, dat scheelt een stuk.

Vragen: ik heb drie standen van het ovenrooster, hoog, middel en laag. Moet ie zo hoog mogelijk gezet worden in geval van ovengrillen, of bakt alles dan aan? En! Hoe leg je in godsnaam zo'n vis in de oven, nadat je hem hebt ingesmeerd met mijn mengsel? In folie? Gewoon zo?

Nou ja, over een uurtje ga ik er wel aan beginnen, misschien dat iemand dan antwoord heeft. Ondertussen ga ik kloten met mijn marinade.
pi_27007575
Hmm, zou 'm eerst in de oven garen, en dan pas met de grill an de slag.
Anders issie black on the outside, en vies rauw aan de binnenkant...
Of eerst bakken in een koekenpan. Maar dan moet je er geen knoflook op smeren, want dat verbrandt en verbrande knoflook is bitter...
Heeft je moeder een braadslee? Zo niet dan een ovenschotel?
pi_27007609
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 18:02 schreef Oblivion het volgende:
Hmm, zou 'm eerst in de oven garen, en dan pas met de grill an de slag.
Hmm. Okay.
quote:
Heeft je moeder een braadslee? Zo niet dan een ovenschotel?
Ik heb geen idee wat een braadslee is. We hebben wel een ovenschotel.
pi_27007712
Een braadslee is dit :

pi_27007759
En wees voorzichtig met de grill....Blijf er maar bij, want voor je het weet brandt het aan, heb je niks...
pi_27007775
O nee, dat hebben we niet.
Wat is het verschil in functie met een ovenschaal? Dat ding is ook open en dan wel van glas, maar ja.
pi_27007804
Niks, is prima een ovenschaal!
pi_27007889
Okay dus eerst gewoon in de oven - dat staat vrij duidelijk op het pakje beschreven - in de schaal, en dan eventjes onder de grill? Marinade al er op als ie in de "gewone oven" gaat?

This is gonna be great!
pi_27007925
Ja tuurlijk! Lekker juist!

Komt helemaal goed!
Succes!
pi_27008035
Okay thanks
Laat het later wel weten of het heeft gesmaakt.
pi_27010799
*burp*
Dat smaakte goed!

Ik heb alleen iets teveel marinade over de vis heen gegooid, waardoor-ie wat weekjes werd. Les voor de volgende keer.

Verder smaakten de aardappeltjes met rozemarijn en ijsbergslag met pijnbompitten en honing-mosterdsaus er uitstekend bij.
pi_27011918
Harstikke goed! Leuk om te lezen, en wat goed van je dat het probeert!
pi_27146139
Even over die beenham in een hete lucht oven: ik heb het probleem dat in de hete lucht oven de boel nog wel eens wil uitdrogen. Ik omzeil de boel meestal door het voedsel (de ham in dit geval) te bar- of te larderen. Dat is resp. een beetje spek erin stoppen of erom heen doen. Een van mijn favoriete gerechten is met parmaham gelardeerde kipfilet met een plak brie erin. En het leuke is dat je kip op die manier niet uitdroogt!
Een eenzame lijder aan katatonie, had als hij verstarde een rattentronie
  donderdag 19 mei 2005 @ 18:10:02 #194
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_27158138
Dat is een erg lekkere oplossing zeg!
Geeft erg veel extra smaak aan de kipfilet ook nog
pi_27172186
Die beenham met zout erin ge-injecteerd? Gewoon braden met een klein beetje vet en een deksel.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 20 mei 2005 @ 02:06:39 #196
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_27173431
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 12:26 schreef daniel_hoenderdos het volgende:
Een van mijn favoriete gerechten is met parmaham gelardeerde kipfilet met een plak brie erin.
Sodeju, dat klinkt lekker

Kunnen we het ook een keer komen proeven

(owkee, het recept is genoeg; probeer ik het zelf wel)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_27173479
Mijn versie: bak kipfilet, varkenshaas of schnitzel aan. Fruit ui, voeg champignons toe. Doe het vlees + ui en champignons in een ovenschaal. Bedek met brie en laat smelten.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  donderdag 26 mei 2005 @ 17:11:14 #198
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_27380222
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 02:17 schreef krakkemieke het volgende:
Mijn versie: bak kipfilet, varkenshaas of schnitzel aan. Fruit ui, voeg champignons toe. Doe het vlees + ui en champignons in een ovenschaal. Bedek met brie en laat smelten.
Beetje paneermeel over de kaas voor een lekker korstjes-effect. Zo krijg je baksteen nog lekker!

Krakkemieke, als je bent wie ik denk, moet je de groeten hebben van mijn zusje La Mamma
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  donderdag 26 mei 2005 @ 17:12:48 #199
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_27380263
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:11 schreef Astridj0h het volgende:
Wat ik dan persoonlijk weer heel makkelijk vind (als bijna beginnende koker) is een snelkookpan...

sperciebonen, wortel/ui, spruitjes, boerenkool, heel veel anderen soorten kool... allemaal in ongeveer 8 minuutjes klaar.
Ik kan niet zonder! Ik maak er sudderlappen in (klaar in 1/2 uur i.p.v. een hele middag) en soep!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_27482376
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 02:06 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Sodeju, dat klinkt lekker

Kunnen we het ook een keer komen proeven

(owkee, het recept is genoeg; probeer ik het zelf wel)
Ik woon in Zwolle, kom maar langs. Ik ga het denk ik donderdag weer maken.
Een eenzame lijder aan katatonie, had als hij verstarde een rattentronie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')