Dat ligt eraan wat je maakt.quote:Op zaterdag 27 maart 2004 13:52 schreef miki het volgende:
Nice topic! Beginnersvraag 1:
Hoe weet je hoe hoog je het gas (in mijn geval, de inductie) moet zetten?
Ik doe altijd maar een klein laagje water in de pan bij veel groentes btw dat het niet droog kookt en zo maar de vitamines blijven er zo wel meer inquote:Op zaterdag 27 maart 2004 20:14 schreef shmoopy het volgende:
Broccoli:
Je kunt broccoli ook stomen, dan blijven de kleur en smaak nog beter in tact.
Voor zo'n stoomcursus kijk ik de medeFokkers even lief aan, want daar heb ik weinig ervaring mee.
Pssst, deze Koken is moeilijk door autisme (tips?) is echt heel goedquote:Op zaterdag 27 maart 2004 22:04 schreef DigiJasper het volgende:
Handig topic![]()
(FYI: Ik heb autsime, dit is later wel handig voor me..)
Wat ik altijd doe is de stronken los snijden, die eerst een tijdje (paar minuten) stevig laten koken en dan de laatste minuut de roosjes van de broccolie er boven op. Dus niet in het water maar op de stronken. Het voordeel is dat het kookwater verzadigd raakt met allerlei zut uit de stronken en dus minder smaak uit de roosjes haalt. Het is eigenlijk een soort stomen maar dan zonder dat je allerlei technologisch geavanceerde hulpmiddelen nodig hebt.quote:Op zondag 28 maart 2004 12:07 schreef Riann het volgende:
[..]
Ik doe altijd maar een klein laagje water in de pan bij veel groentes btw dat het niet droog kookt en zo maar de vitamines blijven er zo wel meer in![]()
Gewoon uit een pakjequote:Op maandag 29 maart 2004 16:53 schreef shmoopy het volgende:
Je kunt er het welbekende sausje bij maken, maar ik vind dat niet lekker en weet ook niet hoe je dat klaarmaakt.
Saté: Koop voor 32 eurocent een pakje bij de Lidl en verwarm dat tien minuten in heet doch niet kokend water.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:19 schreef n00fer het volgende:
als dit topic over groenten blijft gaan ben ik bang dat er niet veel animo voor is. Gooi er eens wat vlees en pasta's door.
* shmoopy kookt niet uit pakjes.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:15 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Gewoon uit een pakje![]()
ad. de spinazie in één keer (laten) opeten, opnieuw opwarmen maakt het giftigquote:Op zaterdag 27 maart 2004 16:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Verse Spinazie
Spinazie wassen en eventueel onkruid er tussen uit halen, Goed uit laten lekken.
In grote pan aan de kook brengen zonder er water bij te doen, er kleeft nog genoeg aan de bladeren.
Je kan er van alles aan toevoegen, maar dat is eigenlijk niet nodig, smaak van zichzelf al lekker.
quote:Op maandag 29 maart 2004 20:11 schreef shmoopy het volgende:
[..]
shmoopy kookt niet uit pakjes.
ben ook niet tegen pakjessaus en zeker als je amper een aardappel kunt koken, ik maak ook wel eens gebruik van pakjes, maar het is best simpel om zelf een saus in elkaar te flansen dat is wat ik bedoelde.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 12:19 schreef miss_dynastie het volgende:
Sauzen maken is echt hartstikke lastig als je amper een aardappel kunt koken.
en een beetje verse knoflook bij je aardappelen die je aan het koken bentquote:Op woensdag 31 maart 2004 13:12 schreef Riann het volgende:
In plaats van zout kun je er ook met een boiljonblokje op smaak brengen.
Voor vis is een grill-pan ideaal.quote:Op vrijdag 2 april 2004 15:41 schreef paitor het volgende:
Kleine tip van mijn kant voor mensen die vis willen eten maar geen oven hebben:
in een koekepan op heel laag vuur met een beetje olie, kruiden naar smaak.
Deksel of bord op de koekepan leggen en een minuut of 10-15 laten bakken.
tussentijds even omdraaien en kijken of het goed gaar is met een vork.
Zalm smaakte in ieder geval goed zo.
edit:quote:Op zaterdag 3 april 2004 15:46 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Voor vis is een grill-pan ideaal.
Voor de beginners dit is een zware koekenpan met ribbels. Je kunt deze kopen vanaf 10 euro.![]()
WTF zijn "zalmkruiden"?quote:Op maandag 5 april 2004 13:24 schreef Beluga het volgende:
[...]Strooi er aan beide kanten zalmkruiden op (van die potjes zalmkruiden, zijn bij elke supermarkt verkrijgbaar en zo niet bij de visboer)
omdat ik nog zo gek ben om op deze vraag antwoord te geven:quote:Op maandag 5 april 2004 19:51 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
WTF zijn "zalmkruiden"?
Zout & peper?
Zo ingewikkeld zijn ze toch niet? "neem een zalmmoot, flikker er kruiden op en zet het in de oven" of "maak sperziebonen schoon, breek ze doormidden en kook ze ?? minuten".quote:Op vrijdag 9 april 2004 13:59 schreef KrezieBite het volgende:
veel te moeilijke dingen om mee te beginnen.
Zowiezo moet je eerst je handen wassen voor je gaat koken en je kunt kip best aanraken hoor.....als je er maar voor zorgt dat je daarna ALLES wat met de rauwe kip in aanraking is geweest goed afspoelt cq. schoonmaakt en niet opnieuw gebruikt voor het is afgewassen.quote:En voila, je eerste maaltijd!! Hierna kun je eens gaan experimenteren met andere (moeilijkere) groenten, aardappels koken en vlees braden. Wanneer een kippetje gaat braden raad ik je aan hier zeeeeer hygienisch mee om te gaan ivm salmonella. Altijd zorgen dat alles schoon is en de kip zo min mogelijk aanraken. Aan de verpakking kleven heel veel bacterien.
pssst.....je kunt bookmarken tegenwoordig. Veel handigerquote:Op dinsdag 13 april 2004 09:52 schreef capetonian het volgende:
*tvp*
Nou, zo streng is ze nu ook weer niet hoorquote:Op zaterdag 17 april 2004 09:28 schreef Beluga het volgende:
Heeft iemand hier een recept hoe je bladerdeeg kan maken? Want van Shmoopy mag dat waarschijnlijk niet van de AH vandaan komen. IIG:
Klinkt goed. Ga het binnenkort wel eens uitproberen. En Shmoopy is niet zo streng hoorquote:Op zaterdag 17 april 2004 09:28 schreef Beluga het volgende:
-- lekker recept --
quote:Op zaterdag 17 april 2004 10:19 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nou, zo streng is ze nu ook weer niet hoor
Ik vind dat er nogal een verschil zit tussen bladerdeeg zelf maken en zelf aardappelen schillen
Hier even de hoeveelheden voor je groentensausje (stonden eventjes terug in dit topicquote:Op woensdag 31 maart 2004 08:49 schreef rvrb_ke het volgende:
Saus maken valt echt goed mee..
Voor 6 dl bechamelsaus heb je nodig:
- 6 dl melk
- 40g boter
- 40g bloem
- zout en versgemalen peper
Je laat de boter smelten in een pan, als de boter gesmolten is roer je de bloem erdoor...
Hier voeg je langzaam en al roerend de melk bij (melk er niet te snel bijgieten, rustig aan in beetjes en blijven roeren)
Als de melk er allemaal bij is, blijf je roeren en laat je de saus al roerend verder koken tot de gewenste dikte...
Kruiden met peper en zout.
Hihi oepsquote:Op dinsdag 20 april 2004 13:43 schreef rvrb_ke het volgende:
[..]
Hier even de hoeveelheden voor je groentensausje (stonden eventjes terug in dit topic)
Als je vis in alufolie doet kun je daar, naast je groenten, ook nog iets van wijn bij doen. In een stoommandje kan dat niet. 't is dus in basis dezelfde bewerking. Alleen de uitwerking op het gerecht zal anders zijn. Je vergelijking gaat dus niet helemaal op.quote:Op dinsdag 20 april 2004 15:59 schreef stigchel het volgende:
Vis in alufolie is niets anders dan stomen. Dan kan je beter bij de toko om de hoek een stoommandje kopen. Daar kan je dan gelijk je groente bij doen en het wordt geen bende in je oven.
bedankt!quote:Op zondag 2 mei 2004 14:24 schreef Ole het volgende:
Het makkelijkst (basis):
Mosselgroente (kant en klaar in zak: prei, uien, wortels gesneden)
witte wijn of bier
mosselkruiden (kant en klaar)
Mosselen wassen in koud water. Mosselen die niet dichtgaan weggooien! Ook kapotte mosselen weggooien
anders even tikken op het aanrecht (als ze dan alsnog dichtgaan zijn ze goed)
mosselen en groenten in grote pan doen, wijn en kruiden erover. (hoeft niet onder water te staan!) deksel erop.
Lekker stomen. Na een paar minuten eventjes schudden met de pan. (*of omscheppen met pollepel)
Als de mosselen open zijn zijn ze goed.
Ik vind zelf de grote mosselen het lekkerst.
Er kunnen allerlei sausjes bij: knoflook,. cocktail etc.
Je kunt wellicht varieren met kruiden/ soorten bier of wijn. Zoals hierboven heb ik het zelf een keer gemaakt, en dat lukte iig meteen!
Een portie is normaal 1 kg. Als je er wat sausjes en wat salada of patat oid. bij hebt moet dat voldoende zijn. Heb ook wel eens iemand 4 kg grotendeels zien wegwerken :Squote:Op dinsdag 4 mei 2004 12:33 schreef keijz het volgende:
[..]
bedankt!Ik ga het vanavond maken
Hoeveel kilo moet ik nemen voor 4 (goedetende
) personen?
Iets marineren = iets flink kruiden en die smaak er ook in laten trekken.quote:Op donderdag 6 mei 2004 13:18 schreef Pietjuh het volgende:
Kan mij iemand uitleggen wat marineren nu eigenlijk precies is?![]()
![]()
Wat is een klein laagje? 1 cm ofzo??quote:Op zondag 28 maart 2004 12:07 schreef Riann het volgende:
[..]
Ik doe altijd maar een klein laagje water in de pan bij veel groentes btw dat het niet droog kookt en zo maar de vitamines blijven er zo wel meer in![]()
Ja maar ik maak 'savonds de soep die ik daarna op eet. En dan ga ik die niet een dag van te voren maken om het vet eraf te halen. Daarom doe ik het zo.quote:Op maandag 24 mei 2004 14:03 schreef rvrb_ke het volgende:
Riann...
je kan je soepballetjes ook in de soep gaarkoken... geeft meer smaak aan de soep zelf...
en tegen het vet: soep laten afkoelen en dan kan je het vet er gewoon vanaf scheppen...
Voorgekookte krieltjes zijn vaak nog best hard, dus zet ik ze meestal even op een hoog vuurtje op zodat ze een mooi gekleurd buitenkantje krijgen en dan op een laag vuurtje, deksel op de pan, totdat je er wat makkelijker in kunt prikken.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:04 schreef JedaiNait het volgende:
Even een simpel vraagje. Ik las ergens dat krieltjes ook in de wok kunnen. Dat wil ik wel eens proberen. Gewoon olie in de wok, krieltjes (jaja van die voorverpakte rommel) erbij en even geduld hebben? Of moet je dan nog iets anders doen?
Zo eentje?quote:Op vrijdag 4 juni 2004 15:26 schreef Whiskers het volgende:
fijn topique! Ben aan het meelezenEen vraagje; past een stoommandje op elke (groente-)pan? Is het een soort zeef? Ik heb geen plaatje kunnen vinden met google...
Bedankt, maar dat wist ik alquote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:08 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Voorgekookte krieltjes zijn vaak nog best hard, dus zet ik ze meestal even op een hoog vuurtje op zodat ze een mooi gekleurd buitenkantje krijgen en dan op een laag vuurtje, deksel op de pan, totdat je er wat makkelijker in kunt prikken.
En dan weer deksel eraf, evt kruiden erover en nog op een wat hoger vuur lekker krokant bakken.
quote:Op dinsdag 8 juni 2004 21:23 schreef Markster het volgende:
wauw, iets voor me moeder dit.
Klopt, ik heb zo'n bamboe-stoommandje en dat zet je idd in een pan met een laagje water (klein laagje, want de inhoud van het mandje moet zich boven het water bevinden) dat je aan de kook brengt. Mijn ouders hebben een 'professionelere', dat is een soort vergiet dat precies in de pan past en dus een stuk boven het water hangt. Maakt voor de werking niets uit. Als je een klein vergiet hebt dat in z'n geheel in een pan past, kun je dat volgens mij ook prima gebruiken.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 16:10 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Zo eentje?
[afbeelding]
Die zijn geloof ik van bamboe gemaakt en die zet je in een pan met een klein laagje water en dan deksel erop, geloof ik.
Maar misschien zitten hier ook wat meer ervaren 'stomers'?
Tot-ie gaar isquote:Op zondag 27 juni 2004 17:58 schreef HeyFreak het volgende:
vraagje: hoelang moet je een (runder)gehaktbal braden?
OK, ik snap hem! Binnenkort even bij de plaatselijke toko langs. Mijn moeder had ooit iets van rvs dat er op lijkt, met een soort scharnierbare schubbenquote:Op dinsdag 15 juni 2004 19:47 schreef LadyMagica het volgende:
[..]
Klopt, ik heb zo'n bamboe-stoommandje en dat zet je idd in een pan met een laagje water (klein laagje, want de inhoud van het mandje moet zich boven het water bevinden) dat je aan de kook brengt. Mijn ouders hebben een 'professionelere', dat is een soort vergiet dat precies in de pan past en dus een stuk boven het water hangt. Maakt voor de werking niets uit. Als je een klein vergiet hebt dat in z'n geheel in een pan past, kun je dat volgens mij ook prima gebruiken.
Rijst dus. Bij sommigen lukt die nooit: te nat, te droog, te klef of aangebrand. Volg deze aanwijzingen en je rijst lukt altijd. Koop om te beginnen echte rijst, geen 'snelkookrijst'. Een grote zak is ook veel voordeliger dan een pakje en rijst is goed houdbaar.quote:Op donderdag 25 maart 2004 19:55 schreef shmoopy het volgende:
Hoi, welkom bij de FOK!cursus Koken voor beginners.
....
Hoe en hoelang kook je groenten, aardappelen, rijst,
.....
nu mijn vraag, hoe lang duurt het voor die kip om te ontdooien? want hij ligt er nu al een uur uit, en is nogsteeds redelijk hard.quote:Op woensdag 28 april 2004 00:00 schreef Logitik het volgende:
Wat ik vandaag heb klaargemaakt was ook heel makkelijk en smaakte heerlijk:
benodigheden (voor 2 personen):
- 1 rode paprika
- 1 ui
- 350 gram kipfilé (in kleine stukjes gesneden)
- Bourgondische aardappelschijfjes (wordt verkocht in alle supermarkten)
- peper en zout
- Knoflooksaus.
Pak een pan en bak daar de stukjes kip in gaar (ongeveer 10 minuutjes).
Zet ondertussen de Bourgondische aardappelschijfjes op (middelhoog vuur).
Na de kip 10 minuutjes gaar te hebben laten worden, voeg er een beetje peper en zou aan toe.
Voeg daarna de, in stukjes gesneden, Paprika en Ui toe, en laat dit ongeveer 5 á 10 minuutjes fruiten (zo heet dat) op een middelhoog vuur.
Dat gaat het nog wel ff duren. Heb je een magnetron? Anders in handwarm water leggen (in de verpakking).quote:Op zaterdag 10 juli 2004 17:52 schreef superheist het volgende:
Ik ga vandaag voor het eerst voor mijzelf koken (vandaar in het beginners topic...) en het wordt dit recept van Logitik:
[..]
nu mijn vraag, hoe lang duurt het voor die kip om te ontdooien? want hij ligt er nu al een uur uit, en is nogsteeds redelijk hard.
Schapen kaas, of koeimelkfeta.quote:Op donderdag 26 augustus 2004 19:18 schreef Ingrid19 het volgende:
Ff een vraag. Als er in een recept geitenkaas staat, welke kaas kun je dan als alternatief gebruiken?
Want wij vinden geitenkaas heel erg goor.
Dank je. Dat hebben we nog nooit gehad, is het uitproberen waard.quote:Op donderdag 26 augustus 2004 19:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Schapen kaas, of koeimelkfeta.
Dan is ie bij mij nog zo hardquote:Op donderdag 26 augustus 2004 19:56 schreef ALICENOR het volgende:
Zelf heb ik altijd het probleem hoelang je (verse) groente moet koken dit is misschien ook voor anderen heel handig. KOMTIE
Bloemkool ±20 minuten
De andijvie wassen en dan niet drogen, maar ook geen water toevoegen.quote:Op maandag 6 september 2004 19:19 schreef Riann het volgende:
In een recept van andijvi staat nu. In pan andijvi met aanhangend water op matig vuur in ca. 5 min laten slinken. Wat wil aanhangend water zeggen?
Niet als je het blijft roeren!quote:Op maandag 6 september 2004 21:46 schreef Riann het volgende:
maar dan brand het toch aan lijkt me
okay ik ben benieuwd morgenquote:Op maandag 6 september 2004 21:47 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Niet als je het blijft roeren!
De andijvie geeft zelf bij het verwarmen ook vocht af nl.quote:Op maandag 6 september 2004 21:49 schreef Riann het volgende:
[..]
okay ik ben benieuwd morgen
quote:Op maandag 6 september 2004 21:55 schreef shmoopy het volgende:
[..]
De andijvie geeft zelf bij het verwarmen ook vocht af nl.
Ziet er best lekker uit, post het recept eens?quote:Op maandag 6 september 2004 22:04 schreef Riann het volgende:
[..]![]()
Ik ga dit morgen dus makenlijkt me overheerlijk
![]()
[afbeelding]
Is dit serieus bedoeld of snap ik de grap niet?quote:Op donderdag 26 augustus 2004 19:56 schreef ALICENOR het volgende:
Zelf heb ik altijd het probleem hoelang je (verse) groente moet koken dit is misschien ook voor anderen heel handig. KOMTIE
Groenten: Kooktijden:
Aardappelen ± 15 à 20 minuten
Andijvie ±10 à 15 minuten
Asperges ±40 minuten
Bleekselderij ±10 à 15 minuten
Bloemkool ±20 minuten
Champignons ±10 minuten
Chinese kool ± 15 minuten
Doperwten ± 20 minuten
Groene kool, Savooienkool ± 15 à 20 minuten
Knolselderij ± 15 à 20 minuten
Koolraap ± 20 à 25 minuten
Peulen ± 15 minuten
Prei ± 15 minuten
Prinsessenbonen ± 30 à 40 minuten
Raapstelen ± 5 à 7 minuten
Rode kool ± 20 minuten
Schorseneren ± 20 minuten
Slabonen ± 30 à 40 minuten
Postelein ± 5 à 7 minuten
Snijbonen ±20 à 30 minuten
Sperziebonen ± 30 à 40 minuten
Spinazie ± 5 minuten
Spitskool ± 15 minuten
Spruitjes ± 10 minuten
Tuinbonen ± 15 minuten
Uien ± 15 minuten
Winterwortel ± 20 à 30 minuten
Witlof ± 15 minuten
Worteltjes ± 15 minuten
Zuurkool ± 15 á 20 minuten
Kappertjes en tonijn er bij door en het wordt echt heerlijkquote:Op zondag 19 september 2004 21:27 schreef Apoc2003 het volgende:
Aardappelsalade:
Ingredienten:
-Kleine gekookte aardappeltjes
-Mosterd
-Mayonaise
-Bieslook
Aardappeltjes zo nodig klein snijden, en mayonaise er over heen doen zodat alle aardappeltjes onder de mayo zitten. Naar smaak mosterd en bieslook toevoegen en je hebt een heerlijke aardappel salade.
Handig toch, hoe moet je als beginnende koker weten hoe lang je, pak em beet, bloemkool of rode kool moet kokenquote:Op donderdag 16 september 2004 13:46 schreef Gumbo het volgende:
Is dit serieus bedoeld of snap ik de grap niet?
Sperziebonen 30 à 40 minuten laten koken, lijkt me echt geen goed idee.quote:Op zondag 17 oktober 2004 18:39 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Handig toch, hoe moet je als beginnende koker weten hoe lang je, pak em beet, bloemkool of rode kool moet koken
En hoe moet je dat de eerste keer weten? Ik zou je zo geloven hoor, als je zegt dat die dingen een half uur in het water moeten.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 18:50 schreef _Boo_ het volgende:
Sperziebonen 30 à 40 minuten laten koken, lijkt me echt geen goed idee.
ik heb ze zelf het liefst zo zacht mogelijk, en dan staan ze al snel 30 a 40 minuten rustig te borrelen...quote:Op woensdag 20 oktober 2004 18:50 schreef _Boo_ het volgende:
[..]
Sperziebonen 30 à 40 minuten laten koken, lijkt me echt geen goed idee.
Als dit recepten voor soep zijn begrijp ik het... als je deze tijden aanhoud, is het str*ndgaar en grijs. Tenminste 9 van de 10 tijden wel.quote:Op zondag 17 oktober 2004 18:39 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Handig toch, hoe moet je als beginnende koker weten hoe lang je, pak em beet, bloemkool of rode kool moet koken
Misschien heb je hier wat aan?quote:Op vrijdag 29 oktober 2004 22:51 schreef Beaver het volgende:
Ik ga morgen eens met draadjesvlees experimenteren. Thuis hebben we het vaak gegeten maar sinds ik het huis uit ben (5 jaar geleden) heb ik geen draadjesvlees meer op en het is toch zooooooooooo mjammie! Iemand nog goede tips? Ik heb ook een sudderplaatje gekocht omdat het anders veel te snel gaat waarschijnlijk, is dat goed?
Ja, graag! Vertel!quote:Op vrijdag 29 oktober 2004 23:03 schreef Lauzie het volgende:
Toevallig ga ik dat morgen ook maken! Ik doe het gewoon in de braadpan, heb geen idee wat een sudderplaatje is. Heb je wel een recept? Ik heb hier anders nog wel een recept voor je
om het een beetje lekkerder te maken. voeg je een beetje boter toe daarop een beetje ui ringen een beetje fijn gehakte knoflook. en als laatste over de vis een beetke gemalen komijn poeder. en dat vouw je goed dicht in alu folie en zet maar in de oven 180c. echt een toppertjequote:Op maandag 29 maart 2004 18:17 schreef Oceanonix het volgende:
De kabeljauw verpakken in alu-folie. Evt voor het inpakken wat viskruiden erbij strooien. Dan het pakketje in de voorverwarmde oven.
't is weliswaar een tijd geleden, maar hier heb ik wel behoefte aan.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 19:14 schreef karper het volgende:
is er nog behoefte aan uitleg kwa messen dus waar je ze voor gebruikt? kan namelijk wel even fotot maken met tekst en uitleg
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |