Dat ligt eraan wat je maakt.quote:Op zaterdag 27 maart 2004 13:52 schreef miki het volgende:
Nice topic! Beginnersvraag 1:
Hoe weet je hoe hoog je het gas (in mijn geval, de inductie) moet zetten?
Ik doe altijd maar een klein laagje water in de pan bij veel groentes btw dat het niet droog kookt en zo maar de vitamines blijven er zo wel meer inquote:Op zaterdag 27 maart 2004 20:14 schreef shmoopy het volgende:
Broccoli:
Je kunt broccoli ook stomen, dan blijven de kleur en smaak nog beter in tact.
Voor zo'n stoomcursus kijk ik de medeFokkers even lief aan, want daar heb ik weinig ervaring mee.
Pssst, deze Koken is moeilijk door autisme (tips?) is echt heel goedquote:Op zaterdag 27 maart 2004 22:04 schreef DigiJasper het volgende:
Handig topic![]()
(FYI: Ik heb autsime, dit is later wel handig voor me..)
Wat ik altijd doe is de stronken los snijden, die eerst een tijdje (paar minuten) stevig laten koken en dan de laatste minuut de roosjes van de broccolie er boven op. Dus niet in het water maar op de stronken. Het voordeel is dat het kookwater verzadigd raakt met allerlei zut uit de stronken en dus minder smaak uit de roosjes haalt. Het is eigenlijk een soort stomen maar dan zonder dat je allerlei technologisch geavanceerde hulpmiddelen nodig hebt.quote:Op zondag 28 maart 2004 12:07 schreef Riann het volgende:
[..]
Ik doe altijd maar een klein laagje water in de pan bij veel groentes btw dat het niet droog kookt en zo maar de vitamines blijven er zo wel meer in![]()
Gewoon uit een pakjequote:Op maandag 29 maart 2004 16:53 schreef shmoopy het volgende:
Je kunt er het welbekende sausje bij maken, maar ik vind dat niet lekker en weet ook niet hoe je dat klaarmaakt.
Saté: Koop voor 32 eurocent een pakje bij de Lidl en verwarm dat tien minuten in heet doch niet kokend water.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:19 schreef n00fer het volgende:
als dit topic over groenten blijft gaan ben ik bang dat er niet veel animo voor is. Gooi er eens wat vlees en pasta's door.
* shmoopy kookt niet uit pakjes.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:15 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Gewoon uit een pakje![]()
ad. de spinazie in één keer (laten) opeten, opnieuw opwarmen maakt het giftigquote:Op zaterdag 27 maart 2004 16:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Verse Spinazie
Spinazie wassen en eventueel onkruid er tussen uit halen, Goed uit laten lekken.
In grote pan aan de kook brengen zonder er water bij te doen, er kleeft nog genoeg aan de bladeren.
Je kan er van alles aan toevoegen, maar dat is eigenlijk niet nodig, smaak van zichzelf al lekker.
quote:Op maandag 29 maart 2004 20:11 schreef shmoopy het volgende:
[..]
shmoopy kookt niet uit pakjes.
ben ook niet tegen pakjessaus en zeker als je amper een aardappel kunt koken, ik maak ook wel eens gebruik van pakjes, maar het is best simpel om zelf een saus in elkaar te flansen dat is wat ik bedoelde.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 12:19 schreef miss_dynastie het volgende:
Sauzen maken is echt hartstikke lastig als je amper een aardappel kunt koken.
en een beetje verse knoflook bij je aardappelen die je aan het koken bentquote:Op woensdag 31 maart 2004 13:12 schreef Riann het volgende:
In plaats van zout kun je er ook met een boiljonblokje op smaak brengen.
Voor vis is een grill-pan ideaal.quote:Op vrijdag 2 april 2004 15:41 schreef paitor het volgende:
Kleine tip van mijn kant voor mensen die vis willen eten maar geen oven hebben:
in een koekepan op heel laag vuur met een beetje olie, kruiden naar smaak.
Deksel of bord op de koekepan leggen en een minuut of 10-15 laten bakken.
tussentijds even omdraaien en kijken of het goed gaar is met een vork.
Zalm smaakte in ieder geval goed zo.
edit:quote:Op zaterdag 3 april 2004 15:46 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Voor vis is een grill-pan ideaal.
Voor de beginners dit is een zware koekenpan met ribbels. Je kunt deze kopen vanaf 10 euro.![]()
WTF zijn "zalmkruiden"?quote:Op maandag 5 april 2004 13:24 schreef Beluga het volgende:
[...]Strooi er aan beide kanten zalmkruiden op (van die potjes zalmkruiden, zijn bij elke supermarkt verkrijgbaar en zo niet bij de visboer)
omdat ik nog zo gek ben om op deze vraag antwoord te geven:quote:Op maandag 5 april 2004 19:51 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
WTF zijn "zalmkruiden"?
Zout & peper?
Zo ingewikkeld zijn ze toch niet? "neem een zalmmoot, flikker er kruiden op en zet het in de oven" of "maak sperziebonen schoon, breek ze doormidden en kook ze ?? minuten".quote:Op vrijdag 9 april 2004 13:59 schreef KrezieBite het volgende:
veel te moeilijke dingen om mee te beginnen.
Zowiezo moet je eerst je handen wassen voor je gaat koken en je kunt kip best aanraken hoor.....als je er maar voor zorgt dat je daarna ALLES wat met de rauwe kip in aanraking is geweest goed afspoelt cq. schoonmaakt en niet opnieuw gebruikt voor het is afgewassen.quote:En voila, je eerste maaltijd!! Hierna kun je eens gaan experimenteren met andere (moeilijkere) groenten, aardappels koken en vlees braden. Wanneer een kippetje gaat braden raad ik je aan hier zeeeeer hygienisch mee om te gaan ivm salmonella. Altijd zorgen dat alles schoon is en de kip zo min mogelijk aanraken. Aan de verpakking kleven heel veel bacterien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |