digitaLL | vrijdag 7 mei 2004 @ 20:43 |
De olieprijs is gestegen tot 40$ the barrel. Door toenemende onrust in het MO en een toenemende vraag vanuit opkomende economien als China en India die steeds meer olie kopen zal de prijs wellicht nog verder stijgen. Voor europa is dat minder erg.Het energieverbruik is 5x lager per hoofd van de bevolking dan bijv. de VS. De VS is imo een cheap oil economy. Hoge olieprijzen hebben er een sterke invloed op de inflatie. Imo is de olie nog te goedkoop. 100$ de barel is beter omdat dan veel meer investeringen in alternatieven lonend gaan worden. Dit maakt ons uiteindelijk minder kwetsbaar door olie-afhankelijkheid ![]() Het levert natuurlijk ook broodnodige banen op en een inpuls aan technologische ontwikkelingen. Bron; http://story.news.yahoo.c(...)nm/markets_oil_dc_30 [ Bericht 5% gewijzigd door digitaLL op 07-05-2004 20:54:53 ] | |
janvier_egalite | vrijdag 7 mei 2004 @ 21:07 |
Van wat ik heb begrepen wordt de olieprijs zo'n beetje bepaald door de OPEC landen, met een wisselwerking met de VS. Zodra zij de regering in de VS niet echt mogen, zal de prijs van olie stijgen met negatieve gevolgen voor de economie in de VS. Toevallig is de prijsverhoging dit jaar in een verkiezingsjaar wat gevolgen kan hebben voor President Bush. En in reactie op je titel (ik zie de relatie niet zo met je verhaal), lijkt me een goed plan. Wat doe je nu op een gemiddelde zondag, een beetje familie bezoeken, evenementen bekijken. Ergo, top plan dus die autoloze zondagen muv de nooddiensten uiteraard | |
Takkesteeg | vrijdag 7 mei 2004 @ 21:13 |
quote:Mazzelpik! Ik werk regelmatig op zondag en heb daar wel m'n autootje voor nodig! | |
digitaLL | vrijdag 7 mei 2004 @ 21:19 |
quote:Tjeez, op zondag werken. K' mot er niet aan denken Uitslapen en lekker niets moeten ![]() | |
Atreidez | vrijdag 7 mei 2004 @ 21:49 |
Beetje misplaatste titel, aangezien er zeker geen tekort is aan brandstof. En ook met alternatieve brandstoffen zie ik mezelf nog steeds in een auto zitten ![]() | |
aldostuta | vrijdag 7 mei 2004 @ 22:02 |
quote:De afhankelijkheid van olie is niet zo'n probleem imo. | |
digitaLL | vrijdag 7 mei 2004 @ 22:42 |
quote:Denk je soms dat de westerse economieen zonder olie gewoon doordraaien ![]() | |
SCH | vrijdag 7 mei 2004 @ 23:15 |
Er moet helemaal geen oliecrisis nodig zijn om toch autoloze zondagen in te stellen. | |
Juan Zueco | zaterdag 8 mei 2004 @ 00:11 |
quote:Roze bril dan ook alleen op zondag dragen SCH. J. | |
speedcore | zaterdag 8 mei 2004 @ 07:35 |
jaja. van de 7 dagen per week werk ik er al 5 en dan zou ik op 1 van de 2 vrije dagen die nog overschiet thuis kunnen gaan zitten omdat ik m`n auto niet zou mogen gebruiken? fuck that, dat maak ik zelf wel uit. | |
El_Dorko_Grande | zaterdag 8 mei 2004 @ 16:37 |
quote:Als dat zo was dan betaalden we onderhand al $400 voor een vat ipv een luizige 40.... ![]() | |
Miyagi | zaterdag 8 mei 2004 @ 22:59 |
autoloos geen probleem, ik heb toch een motor ![]() | |
Harry_Sack | zondag 9 mei 2004 @ 01:26 |
Misschien krijgen we er wel een traditie door, zoals koninginnedag ofzo.. 't zou mooi zijn! | |
Pietverdriet | zondag 9 mei 2004 @ 11:07 |
De nieuwe EU landen als Polen hebben ruimte zat om oliezaden te verbouwen, en van huisvuil en de plantenresten kan je prima Methanol maken, Plantaardige Olie en Methanol, daar kan je een prima Biodiesel mee maken, en benzine autos rijden ook op methanol. | |
Basp1 | zondag 9 mei 2004 @ 11:31 |
quote:En kun je dan ook even een berekening geven hoeveel hectare grond we dan aleen al niet voor onze nederlandse olieconsumptie nodig hebben ![]() Het zit er al langer aan te komen dat we te weinig olie kunnen produceren t.o.v. de vraag. Duurdere middelen (bijvoorbeeld het maken van olie uit teerzand of kolen) zijn natuurlijk mogelijk, maar nog niet winstgevend genoeg met de huidige goedkope olieprijzen om te maken. | |
Pietverdriet | zondag 9 mei 2004 @ 11:52 |
quote:Nee, dat kan ik niet, Ook hou je dan geen rekening ermee dat als je dit doet, geen consumtiegraad olie hoeft te produceren, je produceert dan naar caloretische waarde en massa, en niet naar smaak, vetzuren, etc. Ook is de Methanol productie uit huisvuil en plantaardige resten een tamelijk nieuwe techniek, is een proeffabriek bij dresden die dat doet. | |
Basp1 | zondag 9 mei 2004 @ 12:28 |
quote:Aangezien de meest mensen dat niet kunnen ben ik maar even aan het zoeken gegaan. quote:de oppervlakte van kompleet nederland is 41863 km^2 100 hectare = 1 km^2 2000 hectrare voor 350 autos => per auto 5.7 hectare nodig 4186300 /5.7 = 734438 auto's Nee die koolzaad olie en andere biobrandstoffen worden allemaal wel als mooie alternatieven voorgesteld, maar onze kostbare landbouwgronden kunen we dan toch veel beter gebruiken om onszelf van voeding te voorzien dan die energieslurpende auto. quote:Ook hiervoor geld mijn bovenstaande verhaaltje. Hierover zijn trouwen al verschillende discussie in wfl gevoerd http://forum.fok.nl/topic/413608 | |
DiGuru | zondag 9 mei 2004 @ 14:14 |
Er zijn nog gigantische hoeveelheden olie. Vele malen meer dan we tot nu toe verbruikt hebben. Dat is het probleem niet. Het probleem is ook niet, of het rendabel is die olie te winnen. Natuurlijk is het veel duurder olie te winnen uit teerzanden dan olie die uit de grond omhoog spuit. De olie is "op", als het meer energie kost om hem te winnen dan er vrijkomt tijdens de verbranding. Voor plastics en dergelijke zullen we altijd genoeg olie hebben, alhoewel het op een gegeven moment misschien goedkoper wordt een andere grondstof te gebruiken. En met de voortschrijdende technologie zal ook meer "moeilijke" olie te gebruiken zijn dan nu wordt voorzien. Maar we lopen gewoon over een jaar of 15 tegen de grens aan, dat olie gewoon te weinig energie oplevert tegenover wat het kost om het te winnen. Er wordt dus nu eigenlijk alleen gekeken naar de hoeveelheid olie die je goedkoop (met gebruik van weinig energie) kunt winnen, omdat je van alle andere soorten olie (zoals in die teerzanden) ook een flink deel moet verstoken om de energie op te wekken die je nodig hebt om het er uit te halen. En als je meer dan de helft van die energie nodig hebt voor de winning, het transport en de raffinage, is die olie niet erg efficient voor de opwekking van energie. Olie zal er dus altijd zijn, energieopwekking door de verbranding van olie is een aflopende zaak. Maar dat wil niet zeggen dat verbrandingsmotoren dan ook moeten verdwijnen: olie (benzine) is een efficientere energiedrager dan de meeste alternatieven. Je hebt alleen een andere energiebron nodig om die benzine te produceren. Net als met waterstof. | |
Pietverdriet | zondag 9 mei 2004 @ 17:44 |
quote:In Polen enzo is plek zat, en voeding is er zat, daar hoeft niet meer aangebouwt te worden. | |
Hobiedobie | zondag 9 mei 2004 @ 19:09 |
Als ik utga van de prijs van super in 1985 van een knaak, en ik extrapoleer dat met een inflatie (jaar op jaar) van 2% (gematigd, he, hombre?) kom ik op een super-prijs van 1.54 Euro uit. Bij Tango kost 1 liter Euro plus 1.26 7. | |
GiSH | zondag 9 mei 2004 @ 22:59 |
allemaal even wachten op de brandstofcel.. gaat niet meer lang duren | |
Pietverdriet | zondag 9 mei 2004 @ 23:09 |
quote:Jeah Sure DIE IS ER AL Issue met brandstofcellen is dat de techniek zo snel ontwikkeld, dat als je een apparaat naar de markt brengt dat het hopeloos verouderd is tegen de tijd dat je het in productie hebt. Waterstof als brandstof, dat is pas een probleem. | |
GiSH | zondag 9 mei 2004 @ 23:13 |
quote:ik denk dat de Shell/mercedes er heel anders over denken | |
GiSH | zondag 9 mei 2004 @ 23:16 |
http://www.kijk.nl/artikel.jsp?art=327 slecht nieuws voor de olie sjeiks | |
aldostuta | maandag 10 mei 2004 @ 10:26 |
quote:Nee, maar er zijn voldoende olievoorraden op de wereld, en die zijn ook nog eens verspreid. Geen groot probleem imo. Het probleem van afhankelijkheid is vele malen groter in bijvoorbeeld de gasmarkt; daar zijn er maar een paar aanbieders. Dit bedoelde ik ![]() | |
Basp1 | maandag 10 mei 2004 @ 11:04 |
quote:Verklap mij dan eens waar al die olievoorraden liggen | |
Basp1 | maandag 10 mei 2004 @ 11:06 |
quote:Kijk eens goed in jaarverslagen / visies van de shell en kom tot de conclusie dat ze binnen nu en 10 jaar al 25% van hun omzet uit alternatieve energie willen halen. Dat zegt imo al genoeg. | |
Jalu | maandag 10 mei 2004 @ 11:42 |
quote:Er zijn helemaal geen autoloze zondagen nodig. | |
Pietverdriet | maandag 10 mei 2004 @ 12:44 |
quote:Lees ook dat laatste stukje over Methanol | |
Pietverdriet | maandag 10 mei 2004 @ 12:44 |
quote:Kan zijn, maar VAG bv zet zwaar in op (bio)Diesel | |
GiSH | maandag 10 mei 2004 @ 18:48 |
quote:ben zelf een groot liefhebber van het VAG programma.. en mijn inziens zijn ze qua diesel knowledge is het hoogste nivo. Het is het zelfs het merk dat de amerikanen aan de diesel rijden hebben gebracht.(heeft introductie van Beetle aan bij gedragen) maar ben bang dat de overheid in europa de diesel rijders de strop om gaan leggen. | |
Pietverdriet | maandag 10 mei 2004 @ 18:50 |
quote:Heb je nu eenmaal met overheden, die denken het allemaal beter te weten. Maar dacht dat jij zo´n fan was van een sterke overheid die iedereen alles voorschrijft? | |
GiSH | maandag 10 mei 2004 @ 18:53 |
quote:ja maar ik mag er zelf ook wel ander anders over na denken ![]() | |
Pietverdriet | maandag 10 mei 2004 @ 18:55 |
quote:Jep hier wel zijn landen waar je het niet met de overheid oneens mag zijn, niet? ![]() | |
GiSH | maandag 10 mei 2004 @ 19:01 |
quote:tuurlijk.. maar ook hier hebben ons te houden wat de overheid ons voorhoudt .. dus als de overheid zegt.. einde verhaal diesel rijden, dan is het klaar!!..en als je als auto fabrikant het mikt op bio diesel... dan heb je het toch mooi mis.. en doordat er bedrijven als Shell achter zitten ( semi staats bedrijf en shell had al predikaat koninklijke voor dat ze 100 jaar bestonden ). En kijk eens hoeveel mensen die nu in de politiek zitten bij de Shell hebben gewerkt. En de lobbie van Shell zal sterk wezen en ze hebben ingang bij de meeste partij-en. Mooi he kapitalisme | |
Dante_A | maandag 10 mei 2004 @ 19:33 |
quote:Klopt, benzine is al sinds de jaren zeventig ongeveer even duur. Mensen geven tegenwoordig een aanzienlijk kleiner deel van hun inkomen uit aan brandstof dan 20 jaar geleden. Zolang dat zo is blijven alternatieven vooral theoretisch. | |
aldostuta | dinsdag 11 mei 2004 @ 12:53 |
quote:Canada om maar eens wat te noemen. De verwachte voorraad daar is groter dan die van de grootste producent, Saudi Arabie. Check het CPB maar eens voor een studie. | |
Basp1 | dinsdag 11 mei 2004 @ 12:56 |
quote:Dat zijn de eerder genoemde teerzanden waarvan het merendeel nog niet eens energetisch goedkoper te winnen is als de energie welke je erin moet stopppen. | |
aldostuta | dinsdag 11 mei 2004 @ 14:56 |
quote:Op dit moment niet nee, maar op lange termijn, wanneer de nood evt. aan de man zou komen, wel. | |
Basp1 | dinsdag 11 mei 2004 @ 15:31 |
quote:Kanp van je want dan moet je eerst nog wel compleet andere processen gaan uitvinden om de olie uit de teerzanden te halen. | |
Jalu | dinsdag 11 mei 2004 @ 16:27 |
quote:Onzin, in 1985 kostte een liter benzine lang geen 2 gulden 50. Mensen geven juist al jaren ongeveer hetzelfde deel van hun inkomen uit aan brandstof. En de staat vaart hier wel bij... | |
Lemmeb | dinsdag 11 mei 2004 @ 16:35 |
Lekker belangerijk, ik rijd geen auto. En daar heb ik bewust voor gekozen. | |
abraham | dinsdag 11 mei 2004 @ 16:38 |
Vanaf een dollartjeof veertig is het al zinvol om na te denken over vervangende energiebronnen. Het is niet voor niets dat du-moment dat de olieprijs de veertig dollar aantikte de OPEC een oprekking van de productie van 25 naar 26,5 mio vaten per dag afkondigde. Ze zijn allen te benauwd dat we echt van de olie gaan afstappen. | |
aldostuta | dinsdag 11 mei 2004 @ 17:00 |
quote:Niets knaps aan, want die processen zijn er allang ![]() | |
Basp1 | dinsdag 11 mei 2004 @ 17:33 |
quote:Ik beweer ook nergens dat die processen er niet zijn, maar wel dat er voor veel teerzanden meer energie ingepompt moet gaan worden dan dat eruit gaat komen. Verder ben ik wel benieuwd naar "DIE" CPB studie, over welke heb je het, en kun je me daar even een link van geven. | |
aldostuta | dinsdag 11 mei 2004 @ 17:40 |
quote:DE CPB studie........... http://www.cpb.nl/nl/pub/bijzonder/52/bijz52.pdf | |
Basp1 | dinsdag 11 mei 2004 @ 18:52 |
quote:Nou ik heb even snel dor die cpb studie heengelezen gescand op tar sand, en kom tot de conclusie dat ze wel erg makkelijk ervan uit gaan dat de technologie voor de winning van teer zand in zeer korte tijd een grote vlucht zal maken. Om je toch even een ander inzicht te willen geven over de winning van olie uit teerzand wil ik de volgende qoute aanhalen. quote:Wie het dan straks bij het rechte eind heeft zullen we vanzelf wel zien. | |
Dante_A | dinsdag 11 mei 2004 @ 19:25 |
quote:Nee, natuurlijk kostte benzine toen geen 2 gulden 50. Dat zegt toch ook niemand. Reken het maar uit, de benzineprijs is langzamer gestegen dan de inflatie. Benzine is dus nu goedkoper dan in 1985. Is ook niet echt nieuws trouwens... | |
DiGuru | dinsdag 11 mei 2004 @ 19:47 |
quote:Dit is een punt dat zodanig voor de hand ligt, dat iedereen die dat weet er van uit gaat dat iedereen dat natuurlijk weet. In de praktijk gaat "men" er al heel snel aan voorbij en wordt er alleen naar de economische haalbaarheid gekeken, waarbij het per definitie haalbaar is als de prijs maar hoog genoeg is. | |
maartena | woensdag 12 mei 2004 @ 01:37 |
quote:Alaska. En omdat Bush nog steeds veel olie wil hebben gaan er nu complete stukken natuurgebied van het ongerepte Alaska aan gort. Er ligt een gigantische hoeveelheid olie daar, maar de exploitatie zal ten koste gaan van een van de grootste aaneengerekte stukken flora an fauna...... In Noord-Canada, grenzend aan Alaska is trouwens ook bergen met olie te vinden. Een andere voorraad die tot voor kort technisch gesproken nog niet kon worden aangesproken is op de zeebodem. Een olieplatform kan slechts tot ong. enkele honderden meters zeediepte boren, (en daarna een behoorlijk eind de grond in trouwens) waar nu technologien ontwikkeld worden waarbij tot een zeediepte van ong. 1500 meter ofzo nog olie geboord kan worden. Dit betekend dat een gigantisch gebied, tot voor kort onbereikbaar, nu voor exploitatie beschikbaar kan worden gesteld. Wederom geldt natuurlijk dat de natuur er aan moet geloven, maar wat is die natuur nou waard..... wij willen goedkopere benzine, dus moet die natuur maar wijken. ![]() En natuurlijk de nodige oorlogen om de bereikbare olievoorraaden veilig te stellen..... Mischien moet Nederland met de hoogste benzine prijs ter wereld ook maar eens een oorlogje voeren. Met een goed getrained leger van 40.000 man kunnen we wel een oliesheikstaatje veroveren. Quatar ofzo, of Bahrein. Ligt genoeg olie om Nederland blij te houden.... die paar honderd doden nemen we dan wel voor lief, nietwaar? ![]() Natuur, Oorlog.... allemaal keuzes..... Maar ik geloof dat ik dan toch liever wat meer betaal voor mijn benzine. | |
Basp1 | woensdag 12 mei 2004 @ 08:41 |
quote:Helaas maarten het fabeltje dat in alaska veel olie verborgen zit moet ik toch ontkrachten. De proven reserves zijn de al gevonden reserves. Als we kijken naar de proefboringen welke al allemaal gedaan zijn zien we de afgelopen jaren ook een duidelijk afnemende trend in nieuwe vondsten. Er wordt de laatste jaren al steeds minder nieuwe velden gevonden t.o.v ons momentele gebruik. Gelukkig hebben we de jaren daarvoor nog heel veel gevonden en kunne we daarop nog een tijd rondrijden. En relatief gezien zijn grote olievelden veel makkelijk te vinden dan de kleine velden, en dragen ook de echt grote velden natuuulijk veel meer bij bij het totaal plaatje van reserves. Voor meer achtergrond informatie hierover http://www.peakoil.net/ | |
Jalu | woensdag 12 mei 2004 @ 11:51 |
quote:Simpele keuze als we de natuur in Alaska willen besparen en geen oorlog willen voeren: de Nederlandse staat kan de benzine enorm veel goedkoper maken door de belachelijke accijnzen te verlagen... | |
aldostuta | woensdag 12 mei 2004 @ 16:02 |
quote:En de als de prijs waarbij het haalbaar zou zijn te hoog is, is het economisch niet haalbaar.......... | |
aldostuta | woensdag 12 mei 2004 @ 16:07 |
quote:Daar gebruiken ze dus gas voor, wist ik niet. Als je dus aanneemt dat de liberalisering van de gasmarkt leidt tot lagere groothandelsprijzen (redelijke aanname) en dat de olieprijs zal stijgen als de nood aan de man is, waardoor dus investeren in olie (technologie) aantrekkelijk wordt, kan het in de toekomst m.i. een stuk aantrekkelijker worden. Maar je hebt gelijk, uiteindelijk blijft het natuurlijk koffiedik kijken ![]() | |
niet_links | woensdag 12 mei 2004 @ 16:24 |
quote:waar moet ik kijken bij het CPB | |
Pietverdriet | woensdag 12 mei 2004 @ 16:25 |
quote:Gewoon op die link klikken | |
digitaLL | woensdag 12 mei 2004 @ 16:26 |
quote:De prijs van benzine; Accijn + BTW 60% Kostprijs+logistiek 30% Winstmarge pomphouder + olie-rafinaderij 10% Bron; radio 1 De accijns en BTW zijn zo substantieel dat een groot deel van de overheidsfinanciering erop is gebaseerd. Verlagen zit er niet echt in het slaat direct een gat in de begroting ![]() | |
niet_links | woensdag 12 mei 2004 @ 16:29 |
sorry zag de link niet was op cpb site zelf zoeken *L* | |
HiZ | woensdag 12 mei 2004 @ 18:06 |
quote:Er is geen olietekort op het moment. De hoge benzineprijs heeft nauwelijks wat te maken met de prijs van olie. Wat er wel aan de hand is dat er te weinig raffinagecapaciteit is, zodat de VS op het ogenblik de BENZINEPRIJS in Europa opdrijven doordat ze op grote schaal eindproducten van de petrochemische industrie kopen. bron | |
xsocam | zondag 16 mei 2004 @ 20:09 |
Aangezien mijn thread door een voor mij nog steeds onbekende reden gesloten is, is hier het verhaal nog een keer. De discussie ging namelijk een hele andere kant op dan in deze thread en is naar mening onterecht gesloten... Anyway... Bron: Nu.nl http://www.nu.nl/news.jsp?n=323867&c=32 De prijs van olie rees vrijdag boven de 41 dollar per vat. De hoogste stand in 13 jaar. Dit is zeer onrustbarend en moet niet te licht worden opgevat. Er zitten namelijk veel meer redenen achter dan het artikel op nu.nl noemt. Naast de explosieve vraag in China, raken namelijk de grootste oliebronnen meer en meer uitgeput. We zitten momenteel op het 'petroleum-plateu' en dat houd in dat we op de piek van de olieproduktie zitten. Wat dit betekent is dat we binnen 5 jaar naar een steeds lagere olieproductie per jaar gaan, terwijl de wereldbevolking wel met een paar procent per jaar stijgt Elke logisch nadenkende aardbewoner ziet in dat dit zal leiden tot een tekort aan (goedkope) olie, dus steeds hogere olieprijzen en eventueel tot wereldwijde oorlog om deze grondstof. Onze hele economie is afhankelijk van olie. En nee, Hydrogen en andere alternatieve energiebronnen zullen niet op tijd de oplossing bieden. Hydrogen (waterstof) is een fatamorgana en is veel minder aantrekkelijk dan veel mensen denken. Daarnaast bieden dingen als windenergie en zonenergie momenteel slechts 1% van het totale energieverbruik. Bovendien is het toch wel heel toevallig dat de VS op dit moment in Irak zit en daarnaast ook Afghanistan is binnen gevallen. (dit gebied is perfect gelegen tussen grote olieproducenten en daarom erg interresant als uitvalbasis voor troepen in een eventuele escalatie in de komende jaren) Ben je geintereseerd in dit probleem, dan is er nogal het een en ander te vinden op internet. Een aantal sites die ik aanraad: http://www.lifeaftertheoilcrash.net/ http://www.oilcrash.com/ of doe een google search voor "peak oil" | |
Hobiedobie | zondag 16 mei 2004 @ 20:48 |
Marktwerking ... ![]() | |
Basp1 | maandag 17 mei 2004 @ 08:55 |
quote:Marktwerking werkt bij een vrije markt met meerdere aanbieders van een dienst. Maar we hebben het hier over grondstoffen welke schaars gaan worden, daarop is marktwerking volgens mij niet van toepassing. | |
Pietverdriet | maandag 17 mei 2004 @ 09:02 |
quote:Juist wel Schaarste maakt dat de prijs stijgt, hele idee achter marktwerking, | |
SilentRimmer | maandag 17 mei 2004 @ 09:13 |
quote:De mazda mx5 hydrogen bestaat toch echt al een hele poos. Hij mag echter niet op de nederlandse wegen rondrijden omdat de brandstofcel niet stabiel genoeg zou zijn in geval van aanrijding. En brengt een brandstofcel geen geld in het laadje van de staatskas. Want zelf, de staat kan die miljoenen euro's aan accijns per dag niet zo maar missen. | |
Basp1 | maandag 17 mei 2004 @ 09:45 |
quote:marktwerking: onbelemmerde confrontatie van vraag en aanbod Aangezien het aanbod een eindigheid heeft is er volgens mij geen sprake meer van een vrije marktwerking. | |
xsocam | maandag 17 mei 2004 @ 11:59 |
precies... aanbod eindig = marktprincipe gaat niet op | |
digitaLL | zaterdag 22 mei 2004 @ 15:26 |
quote:Bij een eindig aanbod en stijgende vraag gaat de prijs omhoog imo geheel volgens het marktprincipe. | |
digitaLL | zaterdag 22 mei 2004 @ 15:29 |
quote:Wat ik me afvraag is welke landen tegen een productieverhoging zijn en waarom ![]() | |
Pietverdriet | zaterdag 22 mei 2004 @ 15:50 |
quote:Je had beter op moeten letten bij economie. | |
Pietverdriet | zaterdag 22 mei 2004 @ 15:53 |
quote:LOL en jij STUDEERT economie? Schater Natuurlijk gaat de marktwerking wel op, de markt bepaalt toch zeker de prijs van de Olie, is het aanbod laag en de vraag hoog, stijgt de prijs. Markt functioneert ALTIJD zelfs binnen een geleide economie functioneerd het marktmechanisme, daarom is de USSR ook falliet gegaan. | |
Dagonet | zaterdag 22 mei 2004 @ 16:02 |
quote:Er zijn een paar landen die betwijfelen of een hogere productie de prijs zal doen dalen aangezien de hoge prijs een resultaat is van verschillende factoren. | |
Basp1 | maandag 24 mei 2004 @ 13:06 |
quote:Nooit economie als vak gevolgd. Ook niet nodig, als ik alleen al kijk dat de ene keer de analisten verklaren dat de dollar zakt omdat er een handelsoverschot is, en de volgende keer weer hetzelfde argument gebruiken als de dollar stijgt, dan weet ik voldoende over de zogenaamde economen. quote:Ik heb ergens gehoord dat sommig arabische staten ook tegen een te grote productieverhoging zijn omdat anders de prijs weer teveel zakt. Aangezien deze staten veel uit europa importeren en door de zwakke dollar waren dus ook hun inkomsten teveel gezakt en willen ze graag de standaard prijs wat hoger gaan houden. | |
Pietverdriet | maandag 24 mei 2004 @ 13:10 |
Voor mensen die nog niet helemaal doorhebben hoe vraag, antwoord en tot standkoming van prijs functioneeren raad ik aan eens een paar maanden dagelijks op www.ebay.com of www.ebay.de te handelen, kopen en verkopen. | |
Pietverdriet | maandag 24 mei 2004 @ 20:43 |
http://www.trosradar.nl/ Autorijden op slaolie | |
GiSH | dinsdag 25 mei 2004 @ 00:25 |
quote:als ik nu in een ouwe diesel had, had ik het gedaan... maar helaas ik rij benzine en ik rij altijd nieuw.. | |
xsocam | zaterdag 29 mei 2004 @ 00:05 |
quote:Ok, ben niet helemaal duidelijk geweest.. In dat aspect heb je gedeeltelijk gelijk dat de markwerking vooral in het begin (na de peak) op zal gaan. Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen is dat de markteconomie een paar erg zwakke plekken heeft die tot nu toe altijd onzichtbaar zijn geweest. Ze steken de kop op wanneer een 'key-resource' die altijd volop aanwezig is geweest plotseling eindig blijkt te zijn. De markteconomie zal op deze manier valen... De prijs van olie zal gaan stijgen door de stijgende vraag. Dit klopt, is logisch en dit lijkt vrij onschuldig... dan gaan de middenklassers toch wat minder auto rijden? toch? Wat het probleem is, is dat veel economen het geologische aspect onderdanig zien aan het economisch aspect. Ze leven met het idee dat een toenemende vraag altijd automatisch zorgt voor (naar verloop van tijd) een hoger aanbod. Produktie past zich aan aan vraag. Ze zien geld als basis, als bouwsteen van onze samenleving en economie. Geld staat naar hun mening voor power. En in feite is dat ook zo in onze economie. Dat is het veradelijke. Jammerlijk is het ver van de realiteit.. Energie = power. Een enorm stijgende prijs van ruwe olie zal er ten eerste voor zorgen dat industrie, voedselproduktie en infrastructuur een stuk duurder zullen worden. Dit betekent op zijn beurt dat economische groei stagneert, gelijkblijft of uitblijft. En dat kan niet. Dat mag niet. We mogen niet stoppen met groeien. Dat is het kenmerkende en een van de weinige vervelende aspecten van onze westerlijke kapitalistische vrije markt economie: Stagnatie van groei of achteruitgang == harde crash, hyperinflatie. Ik zie de dichtbije toekomst somber in (+- 10 jr) ![]() en ja, ik studeer economie. | |
xsocam | zaterdag 29 mei 2004 @ 19:28 |
Bump.. verd0mme.. waarom zien mensen niet de ernst van de situatie in!!!? Ik merk dat de discussie hier op FOK niet op gang komt.. verkeerde publiek misschien. Wie wel geintereseerd is.. dit is een interressant forum (engels): http://www.peakoil.com/forum1.html | |
Pietverdriet | zaterdag 29 mei 2004 @ 20:22 |
Als je economie studeerd dan zou je moeten weten dat iedere economie aan wetten van de markt gehoorzaamt. Ook geleide economien hebben dat, daar is alleen een staat die de balans van vraag en aanbod kunstmatig verstoort en daardoor speler in de markt wordt. Waar dit toe leid kan je aan de SU zien, de staat gaat er aan falliet. Als olie zeldzaam wordt, en de vraag hoog, dan zal de prijs stijgen. | |
digitaLL | zondag 30 mei 2004 @ 10:20 |
Als het westen tigtallen miljjarden kan uitgeven aan defensie dan kan ze hetzelfde ook doen mbt energie-defensie. De overheden zouden dus veel en echt veel meer kunnen doen middels subsidies en onderzoek naar alternatieven en energiebesparende technologieen. Aan olie en gas is echter ook veel te verdienen voor de overheid. Hiermee heeft men zich de bomgordel omgegespd. Overheden zijn niet meer in staat de enorme omslag van substantieele inkomsten naar investerende uitgaven te doen. Het is de gigantische financieringsbehoefte van de westerse overheden die ons tot slaven van olie maakt ![]() | |
Pietverdriet | zondag 30 mei 2004 @ 10:24 |
quote:Het Militair Industrieel complex, onderdruckt den arbeider... | |
Basp1 | zondag 30 mei 2004 @ 10:31 |
quote:Piet je valt een beetje in de herhaling met je de markt zal het werk doen. ps ik heb een hele week ebay in de gaten gehouden, maar ik ben nog geen barrel crude oil tegen gekomen waarop ik kon bieden ![]() Ten eerste als we bijvoorbeeld in nederland alleen al kijken naar de huisprijzen dan zien we hoe goed de markt zijn werk doet voor goederen waar een tekort van is. De projectontwikkelaars vinden dit totaal niet erg want die willen nog niet eens aan het woord innoveren denken om geodkoper te gaan bouwen. Innoveren het hoeft voor hun toch niet omdat mensen ook nog die waanzinnige prijzen uitgeven aan huizen. Dat kan dus ook gebeuren met energie, maar het probleem is dat de meeste van onze produkten veel energie kosten voordat ze in de winkel liggen. Moeten we dan maar met zijn allen opeens voor elk produkt een facter zo veel gaan betalen zonder dat onze lonen gecorrigeerd worden, hoe wil je dat probleem gaan oplossen. Reageer dan eens inhoudelijk op de stelling van onze econom hier boven dat we problemen gaan krijgen als er een keyresource wegvalt. | |
digitaLL | zondag 30 mei 2004 @ 11:03 |
quote:Al vele, ja vele jaren weten we dat olie een oprakende en bovendien door de instabiele regio risicovolle grondstof is. quote:De energieproductie past zich weldegelijk aan de vraag aan. Als olie duurder wordt worden alternatieven concurerender. Bovendien kan je door energie-zuinig produceren een concurentievoordeel opdoen. quote:In het begin zal alles duurder worden. Het produceren, ontwikkelen en plaatsen van nieuwe energiesystemen levert op termijn veel werkgelegenheid en vooral STABILITEIT. De euro's die daarin komen, zien we meteen terug in onze eigen economie en werkgelegenheid. Het is even door de zure appel heenbijten maar ik ben ervan overtuigd dat de westerse technologie, efficientie en kapitaalkracht meer dan toereikend zijn om over die drempel heen te komen. quote:Hyperinflatie kan optreden, maar eerder doordat landen wegens hun vergrijzing maar blijven doorgaan hun staatsschuld te vergroten. Bij een tevens stijgende rente lopen de rentelasten dan op tot onbeheersbare proporties. En idd binnen 10 jr kunnen we vaststellen of dit wel of niet gaat gebeuren. Als we voor 2010 geen periode van sterke economische groei hebben gekend in europa is hyperinflatie onvermijdelijk. Huizenprijzen zullen strek stijgen tegen die tijd omdat men na de hyperinflatie met waardeloos geld kan aflossen. | |
Pietverdriet | zondag 30 mei 2004 @ 11:03 |
Ik hoef helemaal geen issues op te lossen, dat doet de markt wel. Als de Olie op is, is er nog kolen en aardgas zat, en wordt het niet opgelost dan corriegeert de markt wel weer. Dat een huidig welvaardsniveau voor de meesten dan niet te handhaven is, is een politiek probleem. | |
xsocam | zondag 30 mei 2004 @ 11:59 |
Ehm ok, met pietverdriet valt dus niet serieus te discusseren over dit onderwerp... jammer. Even een reply op digitaLL: quote:Klopt, we WETEN dit al jaren, maar lijken het niet te WILLEN weten. Bovendien wordt dit gegeven vooral door economen volledig genegeerd. Het is een beetje te vergelijken met een vakantie. Je zit op het strand in de zon aan de middellandse zee.. je geniet volop. Ergens in je achterhoofd weet je dat je over een paar dagen weer terug moet, aan het werk.. in het regenachtige nederland zitten typen achter je bureautje... maar.. je drukt het weg en drukt jezelf op het hart vooral te genieten van het hier en nu. Dat werk daar maak je je later wel druk om.. Maar ALS dan die laatste dag vakantie komt en je stapt weer in de auto, dan is de omschakeling van zon naar de sleur van de alledaagse dag op het werk erg groot.. een bijzondere bittere pil... Na een paar dagen werk kan je je amper nog voorstellen hoe fantastisch de vakantie was. Het is niet meer dan een vage herrinnering. We zitten momenteel met onze westerlijke samenleving op de laatste dag van deze vakantie. quote:Hmm.. Hier heb je deels gelijk, en een heel positief scenario zou er inderdaad zo uitzien.. Een geleidelijke overgang naar alternatieve energiebronnen als olie duurder wordt.. De realiteit is echter... het tijdsbestek waarin dit moet zal gebeuren is VEEL te kort. We hebben zon 10 tot 20 jaar om 50% van onze totale energievoorziening over te schakelen van olie op een andere energiebron(nen). (mocht er zon sprookjesfuel zijn en nee, hydrogen is not it) De energieproductie zal zich nooit zo snel aan de vraag kunnen aanpassen met een 3% olieproduktie-decline per jaar. quote:En ik geloof in de tandenfee. quote:Agreed, het zijn een aantal factoren bij elkaar die tot hyperinflatie zullen leiden, waarvan de enorme staatsschulden er 1 van is. Energietekort zal echter naar mijn mening hoofdfactor zijn. [ Bericht 2% gewijzigd door xsocam op 30-05-2004 12:09:06 ] | |
DiGuru | dinsdag 1 juni 2004 @ 20:05 |
Wat zijn de alternatieven voor olie als energiebron? Aardgas. Bij rijke olievelden wordt het vrijkomende gas (soms zelfs grotere hoeveelheden dan de gewonnen olie!!!) meestal gewoon verbrand. Het is nou eenmaal lastig te transporteren. Daar begint nu een kentering in te komen, maar alleen bij olievelden waar nu nog veel gas inzit en waar ook de benodigde infrastructuur beschikbaar is. De meeste plaatsen waar aardgas echt gebruikt wordt zijn de plaatsen waar wel aardgas maar geen olie in de grond zit, net zoals hier in Nederland, met de bijbehorende infrastructuur. Het is geen alternatief. Kolen. Die zijn er wereldwijd nog genoeg. Maar de winning van kolen is geen pretje en het is een hele slechte energiedrager. Op plaatsen waar je een open mijn (afgraving) kunt en mag maken is het een alternatieve brandstof voor energiecentrales. Het is echter duur en heel milieu-onvriendelijk, met een vrij laag rendement. Je kunt die opgeschepte grond met kool er in ook niet zomaar in een energiecentrale verbranden. En je hebt dan een andere energiedrager nodig. Kernenergie. De verwerking van radioaktieve materialen is natuurlijk geen pretje, en ook met verrijkingsfabrieken zit je met een enorme hoeveelheid zeer gevaarlijk afval. Als je de kosten van de verrijking en het op een goede manier onschadelijk maken en opslaan van het afval meerekent, is het al snel een heel duur alternatief wat slechts marginaal rendement oplevert. En je zit dan ook met het vraagstuk, dat je een enorme hoeveelheid plutonium gaat produceren waar je kernwapens van kunt maken en wat de meest giftige stof is die er bestaat. Als je het afval gewoon dumpt is het natuurlijk wel efficient... Kernfusie. Dat zou een goed alternatief kunnen zijn, als we flinke hoeveelheden helium-3 hadden. De huidige vormen van kernfusie waarmee geexperimenteerd wordt zijn niet geschikt voor grootschalige energieopwekking en produceren zeker zo veel hoog-radioaktief afval als een gewone kerncentrale. De dichtstbijzijnde vindplaats van He-3 is de Maan, het is daar verspreid over het oppervlakte. Je zou dus grootschalige verwerkingsinstallaties op de Maan moeten hebben om dat te kunnen gebruiken voor de energieproductie. En dat is natuurlijk niet iets wat zelfs de regering van Amerika op redelijk korte termijn voor elkaar krijgt. Waterkrachtcentrales. Dat is een heel goed alternatief, maar de totale hoeveelheid energie die op deze manier kan worden opgewekt is veel te klein. Alleen voor landen (zoals in Scandinavie) met veel plaatsen met een groot waterverval is dat haalbaar. En de investeringen en inbreuk op het landschap zijn enorm. Getijden/golfslagenergie. Het rendement is erg laag en het is erg lastig de machinerie (die in het water staat) te onderhouden. Verder heb je hele grote stukken kustgebied met een lage waterstand nodig en die zijn voor een groot gedeelte al in gebruik voor andere doeleinden. Alleen voor speciale gevallen, dus. Geothermische energie. Dat is een interessant alternatief, maar vereist lokaties met een groot temperatuurverschil tussen de oppervlakte en de bodem. Op het land interessant voor lokaties met "hot spots" en op zee voor lokaties met veel diepte. Het rendement is echter niet geweldig en de investeringen zijn enorm, aloewel de exploitatiekosten erg laag zijn (geen brandstof). Vooral een zeer-lange-termijn oplossing, dus. Windkracht. Dat is een alternatief. Duur en onderhoudsgevoelig, maar het rendement is goed. Vereist uitgestrekte gebieden met veel wind. De grootste problemen zijn de grote gebieden en de tussentijdse opslag van de energie, voor als er geen wind is. Eigenlijk alleen interessant als aanvulling of als dit globaal gebruikt wordt. Zonne-energie. Zeer interessant alternatief. Het rendement is goed en de exploitatiekosten zijn zeer laag. De initiele investeringen zijn nu laag genoeg om te kunnen concurreren met andere energievormen. Maar net als bij windenergie heb je uitgestrekte gebieden nodig en moet je een mogelijkheid hebben om de energie te bufferen als er geen licht is. Dit kan wel opgelost worden door satellieten te gebruiken en de energie omlaag te sturen via microgolven, maar dat is een erg dure oplossing. Kortom, behalve een globaal gebruik van wind- en zonne-energie zijn er geen echte alternatieven. En beide vereisen een andere energiedrager voor mobiel gebruik. Om dus een alternatief voor olie te kunnen bieden moeten we snel beginnen op op alle mogelijke plaatsen zonnecollectoren en windmolens neer te zetten. Voor mobiel gebruik zijn een brandstofcel die werkt op methanol of "biodiesel" voor het vervoer goede alternatieven, maar dan moeten we dus ook een groot deel van de landbouw overschakelen op het verbouwen van planten die dat produceren. Waterstof is veel beter te produceren met alleen energie en water, maar is erg moeilijk op te slaan en te transporteren. We zitten nu dus aan het begin van een "intermediaire energiecrisis", die pas goed kan worden opgelost als we economisch en technologisch in staat zijn een leefgemeenschap op de Maan te bouwen en te onderhouden. Dan hebben we He-3 en kunnen we echte fusiecentrales gaan bouwen. In de tussentijd (vanaf nu, ongeveer) is het flink behelpen. [ Bericht 0% gewijzigd door DiGuru op 01-06-2004 20:12:05 ] | |
DiGuru | dinsdag 1 juni 2004 @ 20:32 |
Er zijn nog wel wat andere, mogelijke alternatieven, zoals methaangas uit de zee of fusie-flessen, maar die zijn allemaal zo problematisch dat dat waarschijnlijk nooit wat wordt. Fusie-flessen ( http://www.fusor.net, hier is een plaatje van zo'n ding) zijn het meest interessante alternatief, maar doordat de patenten en zo in handen zijn van een bedrijf dat er niets mee wil doen, is dat een verloren zaak. Zo zijn er waarschijnlijk nog een heleboel andere, goede mogelijkheden voor alternatieve energiebronnen, die in de loop van de tijd zijn ondergesneeuwd en om allerlei oorzaken niet gebruikt (kunnen) worden. Het is misschien jammer, maar voor onze globale energievoorziening doen zij er allemaal niet toe en is de enige vraag (naast wanneer wind- en zonne-energie economisch haalbaar worden), wat we gaan gebruiken als mobiele energiedrager. [ Bericht 4% gewijzigd door DiGuru op 01-06-2004 20:39:38 ] | |
DiGuru | zaterdag 5 juni 2004 @ 17:39 |
Na de aangekondigde verhoging van de olieproductie is die productie nu maximaal. Een verdere grote verhoging zit er niet meer in. De prijs kan dus niet meer omlaag. Het is trouwens maar de vraag of het wel wenselijk is om de productiekapaciteit uit te breiden. We hebben dan immers minder tijd om te investeren in alternatieve energiebronnen. En dat gaat nu eenmaal niet zo snel. | |
DiGuru | zaterdag 5 juni 2004 @ 19:44 |
quote:bron | |
Pietverdriet | dinsdag 8 juni 2004 @ 11:42 |
quote:Bron www.destentor.nl Creatief met vetten, zeg maar [ Bericht 0% gewijzigd door Pietverdriet op 08-06-2004 12:20:34 ] | |
Basp1 | dinsdag 8 juni 2004 @ 11:49 |
quote:Als er 1 ding ineffectief geproduceerd wordt zijn het wel dierlijke vetten. Ik ben sowieso al geen voorstander van plantaardige olieen om auto's op te laten rijden, maar dierlijk vetten is nog energetisch onzuiniger. Als we weten dat we voor 1 kilo vlees minimaal 4 kilo planten nodig hebben. | |
Pietverdriet | dinsdag 8 juni 2004 @ 11:54 |
quote:Hallo Het gaat hier om een afvalproduct waar men wat nuttigs mee doet, niet om een manier de olie tekorten op te lossen, jeeeez wat ben jij een azijnzeiker. | |
Basp1 | dinsdag 8 juni 2004 @ 12:18 |
quote:Ha ha ik woon sinds kort in tilburg noem me dan maar een kruikenzeiker ![]() Maar om even hierop terug te komen, wat een vreemde bron een vertaalbureau wat zo'n bericht naar buiten brengt. Ik zie dit weer meteen als een vorm van hoe kunnen we dit zo mooi mogelijk presenteren zonder dat mensen dit meteen als een non bericht beschouwen. Men zegt dat eht een schone methode is, kan men dat dan ook kwantificeren dmv metingen die gedaan worden aan een dieselvrachtwagen, en vervolgens aan het kippevetvrachtwagen. | |
Pietverdriet | dinsdag 8 juni 2004 @ 12:21 |
Uh Sorry, foutje, moet www.destentor.nl zijn | |
Pietverdriet | dinsdag 8 juni 2004 @ 12:23 |
quote:blijft een Dieselvrachtwagen, is de naam van het motortype waar de brandstof naar genoemd is, Dieselolie, en het is niet zo dat motor naar de brandstof genoemd. | |
Pietverdriet | dinsdag 8 juni 2004 @ 12:40 |
quote:Ik mis een goeie energie optie, namelijk de warmtepomp. Mijn schoonouders verwarmen het huis zo. Het is het principe van de koelkast, maar dan andersom. Een koelkast werkt met een compressor die warmte uit de kast weghaald en aan de omgeving afgeeft. Een warmte pomp werkt andersom, die haalt warmte weg uit de omgeving en geeft die af in het huis. Doordat je warmte niet produceert, maar alleen maar verplaatst van buiten naar binnen is dit natuurlijk heel wat effectiever dan gas te verbranden om je huis te verwarmen. Nu moet je weten dat Prive huishouden de grootste afnemer van energie zijn in NL en daar het grootste deel wordt gebruikt voor warmte (water en huis) dan ligt hier een enorm spaarpotentieel. Een motor op gas, die je de compressor laat aandrijven zou dan een enorme energie besparing opleveren. Nu is de installatie van mijn schoonouders een van de allereerste die op de markt kwam, en dat was een flinke ellende doordat het vol kinderziekten zat, maar dit is natuurlijk geen kritiek op het concept. | |
Basp1 | dinsdag 8 juni 2004 @ 12:48 |
quote:Ja dat is het principe van de diesel dat deze motor door zelfontbranding draait. Maar waarom wordt er in zo'n stukje niet verder ingegaan op het wel of niet halen van de emissie. Ik krijg steeds vaker het idee dat de meeste journalisten echt een opgestuurd verhaaltje krijgen dat ietsje redigeren, en vervolgens klakkeloos plaatsten zonder zichzelf hierover vagen te stellen Ik ben eens even aan het zoeken geweest naar de normen die de overheid hanteerd, dat is alleen voor de emissie eisen al 60 kantjes. Dus ik ga er al van uit dat geen ambetnaar alle regels weet, en daardoor dit ook waarschijnlijk niet aan de juiste emmiissie voldoet. http://www.mvo.nl/biobrandstoffen/download/BVA.pdf | |
Pietverdriet | dinsdag 8 juni 2004 @ 12:54 |
Basp, dat is toch volledig onintressant, het is 1 vrachtauto. Het is gewoon een leuk stukje over hoe je creatief kan zijn met vet. Het is typisch jouw azijngezeik dat creatieve oplossingen van fantasievolle knutselaars frustreert. Je moet het zien als mooi verhaaltje over hoe het ook kan. | |
Nyluzzz | dinsdag 8 juni 2004 @ 12:59 |
Ik denk niet dat het heel erg veel zal schelen als Nederland autoloze zondagen gaat houden. Het wordt pas echt interessant als de echte grootverbruikers ook mee gaan doen, zoals de VS en die doen dat vast niet. Het lijkt me beter om gewoon op zoek te gaan naar energiezuinigere vormen van vervoer en industrie | |
DiGuru | dinsdag 8 juni 2004 @ 13:10 |
quote:Een warmtepomp is geen energiebron. Het is een machine waarmee je bijvoorbeeld geothermische energie kunt verplaatsen zodat je er stroom mee kunt maken. Bijna iedere energiecentrale gebruikt wel warmtewisselaars. Dat is hetzelfde. | |
Basp1 | dinsdag 8 juni 2004 @ 13:12 |
quote:Ik zou mijn gedrag eerder willen betitelen als kritisch blijven en je niet zomaar door een stukje in de krant laten beetnemen. Als dat in jou ogen spijkers op laag water zoeken is, dat is dan een verschil in opvatting. Ik zie zelf ook wel in dat dit een leuke oplossing is voor de knutselaars, maar ook dit zet geen zoden aan de energiedijk. Net zoals we met zijn allen op slaolie, koolzaadolie zouden gaan rijden ![]() Trouwens wel goed van die warmtepomp van je schoonouders, dat is idd een geode oplossing om een flink stuk te besparen op je verwarimngs en koelings kosten van het huis. Ook hiervoor is zijn nog andere makkelijke oplossingen. Dat is meer hoogbouw plegen, hierin zijn de meeste appartement ingelsoten door andere, heb je bijna geen wamrte verlies meer, en kan er ook veel bezuinigd worden op stookkosten. Maar helaas is het nederlandse woonideaal een vrijstaand huis op een klein stukje grond. | |
digitaLL | maandag 14 juni 2004 @ 11:17 |
OPEC vraagt andere olielanden om meer productie JAKARTA (ANP) - De olieproducerende landen die geen lid zijn van de OPEC moeten ook meer olie op de markt brengen. ,,We vragen die landen om hun aanbod te vergroten'', verklaarde dinsdag Purnomo Yusgiantoro, voorzitter van de OPEC, de Organisatie van Olie-Exporterende Landen. Eerder deze maand besloot de OPEC om zijn olieproductie in twee stappen te vergroten, zodat de organisatie per 1 augustus 26 miljoen vaten (van 159 liter) per dag boven de grond haalt. Op het ogenblik zijn dat er 23,5 miljoen. De productievergroting moet een einde maken aan de hoge olieprijzen. Die prijzen daalden wel, maar volgens Yusgiantoro zijn ze nu weer aan het stijgen. De landen die niet bij de OPEC zijn aangesloten, zijn goed voor ongeveer 60 procent van de wereldolieproductie. Grote producenten zijn onder meer Rusland en Noorwegen. Bron; http://spitsnet.nl/anp.php?rid=16&id=330376 Ik denk dat Noorwegen en Rusland niet veel meer olie willen oppompen als ze dat al kunnen. De hoge prijs levert ook hen veel geld op. | |
Basp1 | maandag 14 juni 2004 @ 11:45 |
Ik vind het wel vreemd hoor dat de opec nu aan andere landen moet vragen of ze ook nog meer kunnen produceren. Dat in dit bericht dan zweden genoemd wordt verbaasd me eingelijk nog meer, want volgens mij is dat niet zo'n grote producent, kan alleen even zo snel op mijn werk de cijfers niet vinden, vanavond meer. Dan kloppen naar alle waarschijnlijkheid toch de voorspellingen van de doemdenkers dat de opec op dit moment idd aan hun productie limiet zit, en ze gewoon de kraan niet verder meer kunnen opendraaien. | |
digitaLL | dinsdag 15 juni 2004 @ 20:03 |
123 Teletekst di 15 jun *************************************** Olie-export Irak stil na aanslagen *************************************** BAGDAD De Iraakse olie-export is door nieuwe aanslagen op de pijpleidingen bij de zuidelijke stad Basra goeddeels tot stilstand gekomen.De export via de leidingen in Noord-Irak was na een reeks aanslagen al eerder gestaakt. De Iraakse olieminister heeft bevestigd dat er twee gevallen van sabotage zijn geweest,waarbij ernstige schade aan is gericht.De prijzen van ruwe olie zijn na de aanslagen met 70 dollarcent per vat gestegen tot ruim 38 dollar. Het herstel van de pijpleidingen in het zuiden zal naar verwachting zeker tien dagen in beslag nemen.Voor Irak is dat een schadepost van 600 miljoen dollar. *************************************** Aanslagen in het MO die de olie-toevoer beinvloeden en de prijsfluctuaties tengevolge daarvan laten zien dat we economisch kwetsbaar zijn door te grote olie-afhankelijkheid. | |
xsocam | dinsdag 15 juni 2004 @ 20:12 |
Nu op het nieuws (8 uur nieuws nos) | |
Basp1 | zaterdag 19 juni 2004 @ 12:28 |
Hier nog het bericht dat ze in zweden al jaren weinig nieuwe bronnen vinden http://www.npd.no/English(...)sningskost_norge.htm | |
more | zondag 20 juni 2004 @ 11:49 |
quote:Amerika is op het gebied van alternatieve energie verder als Europa. Zo zullen in de toekomst auto's op "waterstof" fuelcell, tien keer zoveel energie opwekken als nodig. Als al deze auto's niet gebruikt worden pluggen ze in op een netwerk en geven ze elektriciteit aan het landelijke net. Al deze miljoenen rijdende fuelcell "elektriciteitscentrales" kunnen veel meer elektriciteit leveren als alle huidige elektriciteitscentrales in Amerika. o.a. General Motors pompt miljarden dollars in dit onderzoek. | |
digitaLL | zondag 20 juni 2004 @ 23:16 |
quote:Ik weet niet of de VS wel echt zoveel op europa voorlopen. De VS gaat nog steeds buitengewoon kwistig met energie om. Een amerikaan verbruikt gemiddeld 5x meer energie dan een europeaan, veel industrieen zijn wat energieverbruik betreft verouderd, de VS hoogovens zijn daar ook een vb van. De 1e energiezuinige wagens komen uit europa en Japan en zijn al gewoon te koop zoals de VW Lupo of de Toyota Prius welke in Japan op dit moment tot de best verkochte wagens behoort. [ Bericht 0% gewijzigd door digitaLL op 20-06-2004 23:53:48 ] | |
digitaLL | zondag 20 juni 2004 @ 23:37 |
Omgekeerde elektrodialyse dmv nanotechnologie-membanen DMV elektische veldsterkte is polyetheenfolie zo te modificeren dat er nano-porieen ontstaan. Door uitwisseling van Na+ en Cl- ionen via deze porieen ontstaat een spanningsverschil. Voorheen kostten deze membranen honderden euro's per vierkante meter nu nog slechts enkele centen de vierkante meter. Instroom van zoet en zout water, uitstroom van brak water dmv membranen. De energieopbrengst van 1 m3 zoet en 1 m3 zout water levert 1 Megawatt energie op. In ons land zou de afsluitdijk een geschikte locatie zijn met een vermogen van 200 Megawatt mogelijk zelfs meer. Volgend jaar wil Volker Wessels met enkele partners een 1e proefproject starten met een vermogen van een paar 100 Kilowatt. Alles staat of valt met de economische haalbaarheid. De membranen moeten goed blijven werken en niet te snel dichtslibben. Bron; Katern "Overmorgen" "De telegraaf" 19-6-2004 [ Bericht 0% gewijzigd door digitaLL op 20-06-2004 23:43:34 ] | |
DiGuru | maandag 5 juli 2004 @ 00:25 |
quote:Hoe komen ze aan dat waterstof? Waar halen ze de energie voor de productie vandaan? Broodje aap. | |
digitaLL | woensdag 28 juli 2004 @ 20:03 |
quote:Bron http://spitsnet.nl/anp.php?rid=16&id=334457 Slecht nieuws vanwege de inflatie maar goed voor een betere positie van alternatieve energie bronnen. | |
GiSH | woensdag 28 juli 2004 @ 21:21 |
quote:net of ik morgen mijn beetle inruil voor een beetle op zonne energie | |
digitaLL | zaterdag 31 juli 2004 @ 23:42 |
De olieprijs is naar een nieuw record gestegen van $43,80 per vat. Bron; http://www.wtrg.com/daily/crudeoilprice.html Aan de grafiek is trouwens te zien dat de prijs van olie sinds oktober 2003 een vrij constante stijging ondergaat. In de telegraaf stond vandaag een artikel van een olie-expert die beweerde dat veel saoedische olie-velden al over hun piekproduktie zijn en dat er nu een mengsel van water en olie uit komt. | |
digitaLL | dinsdag 3 augustus 2004 @ 11:58 |
quote:http://spitsnet.nl/anp.php?rid=16&id=334942 Dat OPEC niet in staat is de olieproductie op korte termijn te verhogen geeft te denken. Zou het dan toch waar zijn dat veel olievelden over hun piekproductie zijn ? | |
Basp1 | dinsdag 3 augustus 2004 @ 13:06 |
Even tot de winter wachten, kijken of we dan de 70 dollar per vat gaan bereiken. Het grappige trouwens aan de olieprijzen grafiek is dat die ook voor een stuk valt samen te nemen met de veranderde euro <> dollar wissel koers, waardoor voor europeanen de olie nog niet echt duurder is geworden. En dan een euro dollar verhouding hebben van 1:2 | |
drexciya | dinsdag 3 augustus 2004 @ 13:06 |
quote:Da's al lang bekend. Afgewerkte frituurolie, zoals in een Duitse reportage aan de orde kwam, is veel boeiender. Mensen willen er graag van af, het afvoeren kost anders geld en met een kleine moeite kun je het in een dieselmotor toepassen. Het enige aandachtspunt is de koude start, daarvoor moet je ook nog wat gewone diesel hebben. De taxichauffeur die dit toepaste had daarvoor een kleine, aparte dieseltank. Vanuit de CO2 hoek gezien is dit een prima opzet, je werkt tenslotte "CO2 neutraal" en feitelijk kost het bijna niets. In hoeverre je dit op grote schaal toe kunt passen is niet duidelijk, maar je moet verder kijken dan de klassieke koolzaadolie en dergelijke. | |
xsocam | woensdag 4 augustus 2004 @ 17:56 |
Netwerk over de hoge olieprijs en peak oil: http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=127440 | |
Pietverdriet | woensdag 4 augustus 2004 @ 18:51 |
Lees trouwens in de Wired dat Teerzand olie productiekosten op 10 dollar liggen, tendens zakkend http://www.wired.com/wired/archive/12.07/oil.html | |
Basp1 | woensdag 4 augustus 2004 @ 19:52 |
quote:Je vergeet er wel even bij te vermelden dat ze voor die produktie ook per jaar voor 100.000.000 $ gas gebruiken( dit waarschijlijk tegen handelsprijzen) , en dat dit gas ook op den duur gaat opraken. Maar we gaan het zien of we op tijd, genoeg andere bronnen tot onze beschikking gaan krijgen of dat we toch echt problemen gaan krijgen met de duurdere energie. | |
DiGuru | donderdag 12 augustus 2004 @ 22:40 |
Is er ondertussen nog iemand die er aan twijfelt dat de productie over zijn top heen is en dat olie alleen nog maar duurder wordt? | |
pomtiedom | donderdag 12 augustus 2004 @ 23:22 |
Is gebruik van de zwaartekracht dan niet iets. Ik bedoel, druk wekt ook energie op enzo, dergelijke dingen bestaan al. Shure, het is niet heel erg veel, maar het is wel makkelijk toepasbaar, permanent en goedkoop weet je wel... | |
DiGuru | vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:09 |
quote:Jazeker. Golfslagenergie en waterkracht zijn daar hele goede voorbeelden van. En die werken prima. Het werkt wel het beste als je grote hoogteverschillen hebt en stuwmeren maakt. Vooral voor een land als Nederland met drukbevaren rivieren is het geen geweldige optie. | |
Basp1 | vrijdag 13 augustus 2004 @ 09:35 |
quote:Ik denk dat we nog wel een eindsprint gaan krijgen er zullen nog wel wat andere velden wat sneller ontwikkeld worden, verder rechtvaardigd de hoge olieprijs voor de maatschappijen ook de toepassing van wat duurdere technieken, waardoor er even wat meer olie uit de grond te persen is. Maar dat zal maar van korte duur zijn. Verder hebben we ook nog het probleem dat als we niet over de top heen zijn de vraag ook alleen maar aan het toenemen is vooral vanuit azie. | |
pomtiedom | vrijdag 13 augustus 2004 @ 13:43 |
Nou eigelijk heb ik het meer over de druk die een voorwerp uitoefent op de aarde als gevolg van de zwaartekracht. Als je een stapel boeken op een springveer legt oefenen de boeken als gevolg van de zwaartekracht een drukkende kracht omlaag uit waardoor de veer dus meegeeft tot een zekere mate. Nu is hier een veer diegene die de energie gebruikt, maar een dergelijk principe is ook toepasbaar op andere materialen die in staat zijn de drukkende kracht om te zetten naar kracht die toepasbaar is voor andere gebruiken. | |
Basp1 | vrijdag 13 augustus 2004 @ 15:05 |
pomtiedom ga je eens inlezen in perpetuum mobilees, en kom dan eens terug (waarschijnlijk met de conclusie dat het niet kan ![]() | |
barleduck | woensdag 18 augustus 2004 @ 12:03 |
k heb de feelings dat alqaeda wacht tot dat de prijzen 49 of 50 dollaars bereiken, dan komt obl met een audiobericht waardoor de prijzen nog verder vliegen en later, als alqaeda tijd en zin heeft, zal er een aanslag plaats vinden ergens in europa of de vs | |
digitaLL | maandag 27 september 2004 @ 21:46 |
quote:Inmiddels zijn we bijna de $ 50 per vat genaderd, en idd een kleine verstoring in de olieproductie of rafinagecapaciteit leidt tot stevige stijging van de olieprijs. quote:Wat me eigenlijk nog meevalt is dat de inflatie tot nu toe niet erg gestegen is, itt wat men zou verwachten. Of komt dat pas later als een na-ijl effect ![]() | |
aldostuta | dinsdag 28 september 2004 @ 15:02 |
Zal later komen denk ik, er zit oha een vertraging een schok in de olieprijzen (denk aan de gasprijzen, die weliswaar gekoppeld zijn aan olie, maar met een vertraging van 3 maanden reageren). | |
Kaalhei | dinsdag 28 september 2004 @ 16:35 |
quote:Nee, zwaartekracht is alleen kracht (F) en verricht geen netto arbeid (W). | |
zakjapannertje | dinsdag 28 september 2004 @ 18:33 |
quote:http://www.standaard.be/n(...)1&articleID=G5U93V6R dit zal de olieprijs wat doen dalen, als het al niet heeft gedaan, zeker als er vanuit die kant meer geexporteerd wordt straks | |
zakjapannertje | maandag 4 oktober 2004 @ 09:40 |
quote:http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?KrantArtikelId=487471 mja, zij vergeet dan dat ontwikkelingslanden als alternatieve energiebronnen vnl bossen hebben, bossen die belangrijk zijn voor de landbouw en het tegengaan van erosie en het opslaan van CO2, als die meer worden gekapt als de olie (en gas) te duur wordt dan wordt de natuur nog meer duurzaam aangetast, met oa gevolgen voor al bedreigde leefsoorten | |
Basp1 | maandag 4 oktober 2004 @ 20:20 |
quote:Ware het niet dat deze olie die ze nu op de markt erbij zetten niet van dezelfde kwaliteit is welke we gewent zijn, en hiervoor geen ruimte meer beschikbaar is om te rafinneren in de rafinadereien welke deze olie wel aan kunnen. ![]() http://www.msnbc.msn.com/id/6130083/ quote:In ieder geval een intresante stelling namen van deze mevrouw. Als mensheid zullen hoe dan ook eens op alternatieve bronnen over moeten schakelen, hoe eerder de olie onbetaalbaar wordt, hoe eerder dat punt gaat komen. Verder kun je je afvragen hoe lang we nog "sociaal" blijven doen tegen 3e wereld landen waar de ene hongersnood de andere opvolgd. Wanneer namelijk de goedkope olie niet meer bestaat zullen wij als westerse wereld denk ik ook een flinke val in onze welvaart maken. Waarop zal dan nog meer bezuinigd worden, dat zal wel op ontwikkelingshulp zijn, gewoon omdat we als westerse maatschappij dan al moeite genoeg zullen hebben om ons zelf te redden. De dingen die dan ook duur in het westen gaan worden zijn oa ons eten, kunstmest wordt van olie gemaakt, elke tractor gebruikt diesel, enz... En hoe het dan verder moet met de globalisatie zonder het huidige bijna kosteloze vervoer ben ik ook wel beneiuwd naar. Dat zal wel weer groenten van het seizoen eten worden, dus niet meer het gehel jaar door verse aardbeien te krijgen. | |
digitaLL | dinsdag 5 oktober 2004 @ 22:19 |
quote:Saoedi-Arabie en Koeweit gaan op korte termijn hun olie-export met 1,5 en resp 0,5 miljoen vaten verhogen. http://english.aljazeera.(...)6F8-9A1941FBD6E1.htm Ik vraag me af of dat idd tot een daling van de olie-prijs leidt. In Irak hebben strijders gezegd te zullen samenwerken om de olie-export lam te leggen. Bovendien staat de winter voor de deur waardoor vooral in de VS de vraag naar stookolie sterk stijgt. Mischien dat de perslucht-auto's een oplossing zijn 110 km voor 1,5 tot 2,0 euro Prijs vanaf $ 9.000 http://www.theaircar.com/models.html http://www.bchomerule.com/page4_k_f.htm [ Bericht 5% gewijzigd door digitaLL op 05-10-2004 22:32:50 ] | |
Basp1 | woensdag 6 oktober 2004 @ 22:25 |
quote:En weer een dollar erbij op een dag. | |
Kaalhei | woensdag 6 oktober 2004 @ 22:40 |
quote:Je kan het ook zo zien dat zo elke dag alternatieve energiebronnen aantrekkelijker worden. | |
Basp1 | woensdag 6 oktober 2004 @ 22:43 |
quote:Laten we dat hopen. ![]() Maar ik denk zelf toch dat we eerst nog eens de geodkope kolen gaan aanspreken en daarmee het mileu gaan vervuilen, want zo werkt helaas die verdomde markt dat men toch altijd het goedkoopste alternatief gaat nemen, en dat zullen nog een redelijk lange tijd denk ik de makkelijk te winnen fossielle brandstoffen zijn. | |
Kaalhei | woensdag 6 oktober 2004 @ 22:52 |
quote:Als we er gewoon voor zorgen dat de extra, dus sociale, kosten die samenhangen met het oxideren van kolen verdisconteren dan is er geen probleem. Van die kosten kunnen we gewoon de geemiteerde stoffen uit het milieu (deels) verwijderen. Bovendien zorgt dit systeem er voor dat er per individuele situatie gekozen wordt voor de beste optie. | |
digitaLL | donderdag 7 oktober 2004 @ 16:18 |
quote: | |
more | donderdag 7 oktober 2004 @ 16:31 |
![]() | |
aldostuta | donderdag 7 oktober 2004 @ 16:45 |
quote:Is helaas niet zo gemakkelijk ![]() | |
Basp1 | donderdag 7 oktober 2004 @ 17:42 |
quote:Wanneer we nu al zien dat de westerse overheden niet eens in staat zijn om op kerosine ook net zoveel accijns te heffen als op andere brandstoffen, acht ik deze overheden ook niet in staat om dit wel met kolen te doen. Het is toch van de pot gerukt dat je voor minder geld een retourtje london hebt, dan een retourtje limburg amsterdam, een busreis naar de costa meer moeten kosten dan een vliegreis naar hetzelfde gebied. | |
Kaalhei | donderdag 7 oktober 2004 @ 17:46 |
De VS hebben een aardig systeem met verhandelbare eigendomsrechten voor de emissie van bepaalde gassen en dat werkt meer dan prima. Aardig om eens op de google-en. | |
Lithion | donderdag 7 oktober 2004 @ 18:09 |
quote:Voor zover mij bekend is de vervuiling per passagierkilometer voor vliegreizen het laagst van alle vervoermiddelen. | |
Basp1 | donderdag 7 oktober 2004 @ 18:53 |
quote:Had de rest van westerse wereld ook niet zoiets in het kyoto protocol willen invoeren. De uitstoot van co2 is op dit moment nog steeds een goede graad meter voor het verbruik van fossielle brandstoffen. Maar met nog veel duurderde brandstoffen hebben we kyoto ook niet nodig ![]() quote:Ik kan het fout hebben maar volgen mijn nog steeds de elektrische treinen, zolang de stroom met goede centrales gemaakt word. Verbruik van een volledig bezet modern vleigtuig is per persoon ongeveer 1:20 als ik het goed heb. En natuurlijk gewoon fietsen ![]() | |
Lithion | donderdag 7 oktober 2004 @ 18:58 |
quote:Tja, dat is nagenoeg niet na te gaan h่. Maar het zou goed kunnen inderdaad. quote:Verbruik is ้้n, vervuiling hangt van meer factoren af, o.a. de volledigheid van de verbranding en de restproducten die er bij onvolledige verbranding ontstaan. quote: ![]() Het gaat natuurlijk om vervoersmiddelen die een redelijk alternatief voor elkaar kunnen vormen. | |
Kaalhei | donderdag 7 oktober 2004 @ 21:21 |
quote:Ja, dat leek er wel iets op. Het was meer een supranationale veriant. quote:Dat klopt. quote:Dat zou wel eens goed kunnen. Maar wist je dat treinen zorgen voor een zeer grote emissie van zware metalen? (koper) | |
Basp1 | donderdag 14 oktober 2004 @ 17:30 |
quote:idd koper valt volgens wat wetten onder de zware matalen die vervuilen. Maar dan vraag ik me toch af waarom we nog steeds koperen kerktorens mogen maken. En ook hoe het kan dat bij het bedrijf waar ik werk mensen dagen achter elkaar koper mogen schuren zonder daar echt beschermingsmiddelen bij nodig te hebben. Ik heb wel even wat rondgezocht op interenet, maar kan niet echt vinden wat nu het vervuilende is aan koper, en ook niet wat nu echt de levensbedreigende gevaren daarvan zijn. | |
digitaLL | donderdag 14 oktober 2004 @ 18:19 |
De prijs voor een vat Texas oil is nu de $54 gepasseerd. Bron; http://www.bloomberg.com/markets/commodities/energyprices.html | |
digitaLL | maandag 18 oktober 2004 @ 06:04 |
Olieprijs doorbreekt de $55 per vatquote: | |
Libris | maandag 18 oktober 2004 @ 06:24 |
quote:Het gaat ineens erg hard, ik ben benieuwd bij welke prijs het meer stabiel wordt. | |
Ulx | maandag 18 oktober 2004 @ 07:24 |
Vervelend. Maar we dit kan de westerse economie voorlopig wel betalen. | |
DiGuru | woensdag 20 oktober 2004 @ 18:52 |
quote:Het wordt hoogstens tijdelijk stabiel, totdat we een goed alternatief hebben. Dat is het hele probleem. En de speculatie in oil futures helpt ook niet en dat wordt alleen maar meer, zolang de prijs op de lange termijn gegarandeerd blijft stijgen. Op korte termijn zijn er alleen mogelijkheden om bestaande middelen beter te gebruiken, zoals aardgas dat nu wordt afgefakkeld opslaan of gebruiken voor het extraheren van olie uit teerzanden. Maar dat is een eenmalige, marginale inhaalslag en veranderd verder niets. | |
Stroomschok | dinsdag 21 december 2004 @ 03:10 |
Als we niet uitkijken zit er een catastrophe aan te komen waarbij het verdwijnen van goedkope brandstoffen en kunststoffen niets is. Een hint: er is ongeveer 1500 Liter olie nodig per jaar om 1 amerikaan te voeden. Iedereen die denkt dat het dreigende tekort aan olie als energiebron het grootste probleem in de toekomst gaat vormen, moet het volgende artikel maar eens lezen: 'Eating Fossil Fuels' by Dale Allen Pfeiffer | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 11 januari 2005 @ 18:45 |
Nu een leuke reportage op 2vandaag. De nieuwste berkeningen , gebaseerd op alle in kaartgebrachte voorraden gaan er vanuit dat over 6 jaar het aanbod permanent niet meer aan de vraag kan voldoen! ![]() ![]() | |
Grrrrrrrr | dinsdag 11 januari 2005 @ 19:10 |
Een goede zaak zou ik het niet willen noemen BHFH... We hebben er nog nauwelijks alternatieven voor en het gaat de economische groei erg hard remmen de komende jaren waarschijnlijk. | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 11 januari 2005 @ 19:17 |
quote: | |
Manono | dinsdag 11 januari 2005 @ 21:04 |
quote:Afgezien van het feit dat het nodig is dat er alternatieven voor olie worden ontwikkeld spelen politieke motieven ongetwijfeld ook een rol in de urgentie waarmee de informatie wordt gebracht. Olie is al lang schaars aan het worden maar zolang de VS easy access had (en er bovendien baat bij had vanwege de wapen en autoindustrie) werden alternatieven vanuit de VS helemaal niet zo gepropageerd. En nu de VS, de Arabische wereld en Azie steeds scherper tegenover elkaar komen te staan verandert dat natuurlijk. Maar dat verandert weinig aan de feiten. Al die auto's op de wereld en al dat geld wat in wegen tunnels en brugen wordt geinvesteerd.. Als het bezit van een auto over 15 jaar al onbetaalbaar is wordt het dan niet eens tijd voor ontwikkeling van efficient gratis openbaar vervoer voor iedereen? En voor ondergrondse hoge snelheidstrajectenover elk continent bijvoorbeeld. [ Bericht 0% gewijzigd door Manono op 11-01-2005 21:14:23 ] | |
Kaalhei | dinsdag 11 januari 2005 @ 22:37 |
quote:Dat zou redelijk uniek zijn in een systeem met redelijke vrije marktprijzen. ![]() quote:We zullen nooit door de olie heen raken, het gaan alleen om economisch winbare reserves. Als de prijs stijgt, stijgt tevens de hoeveelheid economisch rendabel winbare reserves. | |
Kaalhei | dinsdag 11 januari 2005 @ 22:38 |
quote:Waar gaan die alternatieven dan op lopen, lucht? | |
Grrrrrrrr | dinsdag 11 januari 2005 @ 23:23 |
quote:De olievoorraad is toch echt eindig hoor... Maar we zullen het nog wel een tijdje kunnen volhouden, alleen zal een schaarste van olie de welvaart behoorlijk drukken. | |
Kaalhei | woensdag 12 januari 2005 @ 07:38 |
quote:Er wordt op het moment meer olie gewonnen, dan dat er gemaakt wordt. Maar er blijft uiteraard olie bijkomen. Bovendien is het technisch niet haalbaar om alle olie op aarde te winnen. quote:Ik denk dat dat wel zal meevallen. Alternatieven zullen dan veel sneller tot ontwikkeling komen dan nu het geval is. Bovendien zal de periode waarin de 1e commercieel haalbare kernfusie centrale gebouwd zal worden, dichterbij gaan liggen. Op het moment staat deze periode op circa 45 jaar. | |
Basp1 | woensdag 12 januari 2005 @ 09:13 |
quote:Er wordt op dit moment voor elke nieuwe gevonden vat olie 3 vaten uit de al gevonden reserverves gehaald. En die olie die er bij blijft komen zal dus niet echt meer bijdragen aan de grote berg. Net zoals vandaag heel blij op nu.nl gemeld wordt dat er voor cuba olie gevodnen is, wel 100 miljoen vaten, dat is genoeg voor 1.5 dag wereld consumptie, dus dat draagt ook niet echt meer bij. quote:Ik ben benieuwd of het gaat meevallen, ik denk dat rifkin het wel bij het juiste eind heeft. Ik denk dat de mensheid te lui is geworden door de goedkope olie, en niet meer op tijd een vervanger heeft. In ieder geval wel goed tegen de file's. ![]() En probeer eens alternatieven te zoeken voor bijvoorbeeld kunstmest, waardoor we onze oogsten tot ongekende proporties weten op te stuwen. Wanneer de kunstmest al duurder wordt door duurdere energie, zal het langzaam wel doordringen in de rest van onze economie. | |
Grrrrrrrr | woensdag 12 januari 2005 @ 13:09 |
quote:Zelfs al konden we wel alle olie winnen, dan nog is de voorraad eindig. Tenzij je een paar miljoen (geen flauw idee hoeveel het precies is) geduld hebt om te wachten op nieuwe olievoorraden. quote:De hoge olieprijs drukt nu de economische groei al, en dat zal de komende jaren niet structureel veranderen ben ik bang. De OPEC zit aan zijn productieplafond. Van alternatieven is nog nauwelijks sprake. | |
Vamos | woensdag 12 januari 2005 @ 13:12 |
Gaan straks alle steenkoolmijnen weer open met alle milieugevolgen vandien... | |
Grrrrrrrr | woensdag 12 januari 2005 @ 13:19 |
quote:Als we echt dom zijn (en dat zijn we) wel ja ![]() | |
Lemmeb | woensdag 12 januari 2005 @ 15:26 |
Ben ik ff blij da'k nog geen auto heb gekocht. Die krengen zijn straks geen drol meer waard, wacht maar af. Overigens maak ik me niet zo druk over dat hele olievraagstuk. Uiteindelijk draait het allemaal om energie, en die zal er nog genoeg zijn. Het probleem zit hem meer in de opslag ervan en wat dat betreft was olie gewoon 'lekker makkelijk'. Maar de accu's worden ook steeds beter. | |
Grrrrrrrr | woensdag 12 januari 2005 @ 15:53 |
quote:Dat moet je me toch eens uitleggen.... Overigens draait het niet allemaal om energie, olie wordt ook gebruikt om grondstoffen uit te winnen voor allerlei producten (kunstmest, praktisch alle kunststoffen). Als die ook allemaal net zo hard in prijs stijgen als de olie kunnen we onze lol op. | |
Lemmeb | woensdag 12 januari 2005 @ 15:57 |
quote:Wat snap je er niet aan? quote:Daar zijn ook alternatieven voor, mits je maar genoeg energie hebt. | |
Grrrrrrrr | woensdag 12 januari 2005 @ 19:46 |
quote:Het stuk waar je zegt dat er energie genoeg zal zijn.... quote:Overal zijn wel alternatieven voor, alleen moet je die wel op tijd ontwikkelen en geleidelijk op de markt laten komen. Als we zo doorgaan zitten we straks met een schaarste aan olie en geen of weinig of dure alternatieven, dus weer slecht voor de welvaart. | |
Manono | donderdag 13 januari 2005 @ 03:17 |
quote: ![]() Zo joh, long time no see maar dat lag vast aan mij | |
Manono | donderdag 13 januari 2005 @ 03:24 |
quote:Die alternatieven zullen sowieso moeten worden bedacht maar het is altijd nog goedkoper om 100 reizigers met 1 voortuig te vervoeren dan dan ieder zijn eigen karretje pakt waarvoor steeds meer extra wegen moeten gebouwd bovendien. Es kijken, waar hebben we wel veel van over 15 jaar? Woestijnen, zeewater, zeestromingen zoals eb en vloed, tsunami's en wind (even afgezien van het feit dat we niet de hele wereld vol kunnen bouwen met windmolens). Moeilijk hoor! | |
Lemmeb | donderdag 13 januari 2005 @ 17:16 |
quote:Gewoon een kwestie van een paar kerncentrales uit de grond stampen. Alleen daar wil de politiek niet aan ![]() quote:Uiteindelijk is het allemaal juist goed voor de welvaart: innovatie, nieuwe markten, nieuwe kansen. | |
Basp1 | donderdag 13 januari 2005 @ 17:29 |
quote:En ooit wel eens een berekening gemaakt hoeveel we er dan bij zouden moeten bouwen, onze meeste elekticiteits centrales draaien op gas. Ons vervoer vindt plaats op meestal olie gebaseerde brandstoffen. Hoe groot percentage van ons energie gebruik gaat op aan vervoer, hoeveel aan stroomopwekking? quote:Dat is nog steeds de vraag want veel van onze economische theorien zijn tot nu toe nog steeds gebaseerd op oneindige resources. Aangezien we dus nu met eindigheid te maken krijgen weten we weer niet wat er gaat gebeuren. | |
Grrrrrrrr | donderdag 13 januari 2005 @ 18:01 |
quote:Oh ja, goed. Als we massaal over zouden schakelen naar kernenergie zouden we de wereldvoorraad uranium ook binnen 40 jaar hebben opgebruikt. ![]() quote:Als het geleidelijk aan gebeurt wel, als eerst de hele boel in elkaar moet storten voordat er serieus werk van gemaakt wordt niet | |
Lemmeb | donderdag 13 januari 2005 @ 18:07 |
quote:Ja d๛h, je zult dan ook op elektriciteit moeten gaan rijden. Dat lijkt me duidelijk. Maar da's allemaal niet echt een probleem, kan ik je vertellen, eerder een schijnprobleem. Je moet het gewoon willen en dan kan het. Maar olie is zo 'lekker makkelijk' heh. quote:Resources als geheel zijn ook oneindig, alleen zul je af en toe van resource moeten wisselen. Energie gaat nu eenmaal niet verloren, maar olie was gewoon zo lekker makkelijk. | |
Lemmeb | donderdag 13 januari 2005 @ 18:08 |
quote:Waar heb je dat getal van die 40 jaar vandaan? Volgens mij is dat complete kul namelijk. quote:Ach dan stort de boel in eerste instantie maar in mekaar. Een slimme kerel bereidt zich erop voor en slaat er juist een slaatje uit. | |
Grrrrrrrr | donderdag 13 januari 2005 @ 18:37 |
quote:Keertje gezien op tv bij een reportage. Het zal niet helemaal accuraat zijn, maar complete kul zal het ook niet zijn. De vraag werd gesteld of we niet massaal naar kernenergie zouden kunnen overschakelen. Antwoord, kan wel, maar dan zitten we binnen de kortste keren tegen de bodem van de uraniumput aan te kijken. Kernenergie verzorgt momenteel wereldwijd maar een klein gedeelte van onze totale energiebehoefte. Dan heb ik het natuurlijk niet alleen over electriciteit. quote:Jij gaat er rijk mee worden? ![]() | |
zakjapannertje | zondag 30 januari 2005 @ 23:54 |
quote:en de winter is ruim over een maand meteorologisch gezien voorbij op het noordelijk halfrond, dat zal de directe vraag naar olie doen afnemen als het goed is, totdat de zomervakantie natuurlijk weer aanbreekt.... | |
digitaLL | maandag 21 februari 2005 @ 21:10 |
Er staat een reportage over het dreigende olietekort op de site van 2vandaagquote:http://www.tweevandaag.tros-live03.tros.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=1&voted_174=1 Voor degenen die geld denken te willen verdienen aan stijgende olieprijzen is er de ABN AAB TL BRENT een derivaat (turbo long) waarmee je direct van stijgende olieprijzen kan profiteren. [ Bericht 18% gewijzigd door digitaLL op 21-02-2005 21:17:16 ] | |
more | vrijdag 4 maart 2005 @ 10:42 |
De Verenigde Staten hebben zelf nog olie genoeg, die in de toekomst door nieuwe technieken gemakkelijk "omhoog" gehaald kan worden:quote: | |
DiGuru | zaterdag 5 maart 2005 @ 02:43 |
Er is een veel belangrijker criterium dan de economische haalbaarheid: als het meer energie kost om de olie uit de grond te halen dan er vrijkomt bij de verbranding, heb je er niets aan als energiebron. Dus als de olie duur genoeg wordt om teerzanden en zo economisch te ontginnen, wil dat nog niet zeggen dat het ook zinvol is. | |
more | zaterdag 5 maart 2005 @ 12:23 |
quote:Dat punt zijn we al voorbij (dat het meer kost, dan dat je er uit haalt) ExxonMobile kan in de nabije toekomst op een economische manier deze olie delven. | |
Pietverdriet | zaterdag 5 maart 2005 @ 12:42 |
quote:http://www.wired.com/wired/archive/12.07/oil.html?pg=1&topic=oil&topic_set= | |
fokje | zondag 6 maart 2005 @ 00:45 |
quote:d'r is ook nog aardig wat zon daar in die woestijnen en tegenwoordig zijn er electrische auto's al voorhanden en verder heb ik wel eens klokken horen luiden over waterstof en helium; mgoed daar heb ik verder ook geen verstand van. Ik heb het idee dat er alternatieven zat zijn alleen op dit moment nog niet zo lucratief en/of (te)veel belangen rondom de olie. | |
PJORourke | zondag 6 maart 2005 @ 15:46 |
quote:Volgens Lomborg kunnen die teerzanden tegen de $ 40 per vat geexploiteerd worden. Dus met deze olieprijs zou dat rendabel zijn. Of die olieprijs structureel boven de $ 40 blijft is natuurlijk maar de vraag. | |
PJORourke | zondag 6 maart 2005 @ 15:52 |
quote: ![]() | |
PJORourke | zondag 6 maart 2005 @ 16:15 |
quote:Lomborg had ook dergelijke cijfers. En zo'n 600 jaar voor Uranium. | |
DiGuru | dinsdag 8 maart 2005 @ 22:36 |
quote:Het gaat er niet om hoeveel geld het kost om dat spul uit de grond te halen, het gaat er om hoeveel energie het kost om er bijvoorbeeld benzine van te maken. Als het alles bij elkaar (omgerekend) een liter benzine aan energie kost om uit dat spul een liter benzine te maken (van de teer in de grond tot de benzine in de tank van je auto), heb je er niets aan als energiebron. Dan heb je bijvoorbeeld eerst windmolens nodig om de benodigde energie op te wekken. Daarmee los je het energieprobleem niet op. | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 8 maart 2005 @ 22:37 |
Eem goede zaak, de olie heeft weer een recordprijs bereikt vandaag!!! ![]() | |
Grrrrrrrr | zondag 20 maart 2005 @ 13:38 |
quote:De momenteel (economisch verantwoorde) winbare reserves uit de teerzanden zijn overigens maar zo'n 15% groter dan de momenteel winbare reserves van Saudi-Arabie. Er wordt wel eens beweerd dat de reserves 7 maal groter zijn, maar dan vertelt men dus niet de hele waarheid (waarom de onwetende burger lastigvallen met details ![]() | |
attila | zondag 20 maart 2005 @ 14:29 |
quote:En hoe zit het met de aangerichte schade aan de ecologie?? Hoe wordt deze meegerekend? Erken jij die factor? | |
attila | zondag 20 maart 2005 @ 14:32 |
quote:Hoe bedoel je dat? Zonne-ergie is, in vergelijk met olie, aardgas etc toch "minder eindig"? | |
HalfLife2ABC | zondag 20 maart 2005 @ 14:32 |
quote:Toch is het erg variabel, omdat door nieuwe technieken het winbare deel steeds groter wordt. De potentie voor de 7 maal grotere voorraad is er dus wel. | |
Grrrrrrrr | zondag 20 maart 2005 @ 14:41 |
quote:Tja, dat geldt ook voor de conventionele oliereserves. De vraag is of ze ooit technisch en economisch winbaar worden. Daar mag je vooralsnog niet vanuit gaan, tenzij je jezelf graag voor de gek houdt. Ik lees trouwens net dat de verwerking van ้้n vat bitumen naar een lichter olie zo'n 1000 kubieke meter aardgas kost in Canada. Daar is dus de energie van de winning van de bitumen nog niet eens bijgeteld... ![]() Dan lijkt het mij een bijzonder ineffici๋nte manier van energiewinning. Kan je beter meteen op aardgas gaan rijden. | |
Pietverdriet | zondag 20 maart 2005 @ 14:44 |
quote:Bron? | |
HalfLife2ABC | zondag 20 maart 2005 @ 14:48 |
quote:De bewezen reserves kunnen volgens algemeen aanvaarde technieken makkelijk gewonnen worden. Daarnaast is het extractieproces van olie uit Canada een ontwikkelingsproces. De kosten (en benodigde energie) zullen sterk vallen over de jaren, gelijkt met toename van resultaten uit onderzoek. | |
Pietverdriet | zondag 20 maart 2005 @ 14:51 |
quote:lees ook ff het stukje uit de Wired wat ik boven gepost heb. | |
HalfLife2ABC | zondag 20 maart 2005 @ 15:47 |
quote:Ik had het al een beetje doorgescanned. Heb ik iets gezegd wat niet juist is? | |
Pietverdriet | zondag 20 maart 2005 @ 16:04 |
quote:Nee, maar het is een intressante aanvulling, toch? | |
HalfLife2ABC | zondag 20 maart 2005 @ 16:10 |
quote:Ja, zeker. | |
Grrrrrrrr | zondag 20 maart 2005 @ 17:14 |
quote:klik Interessant artikel. | |
Pietverdriet | zondag 20 maart 2005 @ 17:17 |
quote:"1.000 kubieke voet aan aardgas." Voet, niet meter. | |
Grrrrrrrr | zondag 20 maart 2005 @ 17:25 |
quote:Oeps! ![]() Komt neer op zo'n 28,3 kubieke meter gas dan als ik het goed heb. Nog steeds debiel veel lijkt mij. | |
Grrrrrrrr | zondag 20 maart 2005 @ 17:31 |
quote:Uiteraard. De vraag is hoe sterk ze vallen. | |
Pietverdriet | zondag 20 maart 2005 @ 17:52 |
quote:Soit, hou er rekening mee dat dit in de huidige fase zo is omdat de winning nog relatief kleinschalig is. Als je dit grootschalig gaat aanpakken kan je ipv aardgas om warmte te maken bv de restwarmte van een electriciteitscentrale gaan gebruiken. | |
Basp1 | maandag 21 maart 2005 @ 11:02 |
quote:Grapjas, noem jij de winning van 1 miljoen vaten per dag nog kleinschalig? Mijn gevoel zegt me eerder dat ze van de restwarmte die vrijkomt bij het verwarmen van de bitumen enkele electriciteitscentrales kunnen laten draaien. | |
Num | maandag 21 maart 2005 @ 11:40 |
De tekorten die zullen ontstaan door een teruggang in de olieproductie zullen eerst nog kunnen worden opgevangen door plantaardige olieen (2010 5,75% van de brandstof in EU) maar dan is de capaciteit van die plantaardige olieen ook wel bereikt. Als je bedenkt dat de piek van de wereldwijde olie en gas productie waarschijnlijk in 2008 zal zijn (ASPO) dan zijn er tot 2010 niet echt problemen denk ik/ | |
Basp1 | maandag 21 maart 2005 @ 12:49 |
quote:En jij gelooft dat de eu die norm haalt om in 2010 bijna 6 % van de brandstof als plantaardige olie bij te voegen. | |
Grrrrrrrr | maandag 21 maart 2005 @ 20:10 |
quote:Ik niet iig. Om zoiets te realiseren in 5 jaar moet je het echt grootscheeps aanpakken, het kan wel, maar dan moet de politieke wil er wel zijn. Momenteel is er meer een "slappe intentie" ipv een "wil". | |
Num | dinsdag 22 maart 2005 @ 09:47 |
Het enige wat de politiek moet doen is belemmeringen weghalen dan doet het bedrijfsleven de rest. Die belemmeringen worden nu redelijk snel (voor ambtenaren dan) weggewerkt. De biodiesel en bioethanol fabrieken schieten inmiddels als paddestoelen uit de grond. Maar 5,75% zullen ze inderdaad niet zo snel halen. De 2% die eind dit jaar vereist is is al een hele opgave. Dat gaat ook niet lukken, behalve misschien in Duitsland en Frankrijk. Nog even wat algemener. Ik heb altijd zo'n enorme hekel aan het wijzen naar de politiek als er een probleem is. De politiek/overheid hoeft niet altijd alles te doen. Sterker nog, dat doen ze zelden. Het enige wat ze moeten is de belemmeringen weghalen. De grootste belemmeringen zitten momenteel in belachelijke eisen waaraan de brandstof moeten voldoen (opgesteld door fossiele brandstof producenten) en het nog niet verlagen van de accijnsen op deze brandstof. Voor de rest doet de markt zijn werk wel. | |
DeBastaard | dinsdag 22 maart 2005 @ 13:31 |
Echt niet ! Dan zijn juist alle tuning-meets waar ik heen moet gaan ![]() | |
Realistosia | dinsdag 5 april 2005 @ 21:12 |
Om even wat dingen te debunken die wel gezegd worden in dit topic zegt zodat men weet waar men het over heeft (ook gepost in Voorlopig nog olie genoeg Hier met uitbreiding over nucleaire fusie Teerzanden Teerzanden hebben een zeer langzaam extractieproces, ze verwachten zo'n 2-3 miljoen vaten per dag te krijgen in 2020 (zo'n 2.5% van onze huidige olieconsumptie). Leuk die hoeveelheden reserves dus maar het gaat om de rate of extraction. Ten tweede heb je enorme hoeveelheden aardgas nodig om de teerzanden op te warmen. Dit is een factor 2x aardgas 3x olie. Ten derde moet je zo'n 900 kilo zand verwerken voor 1 barrel (159 liter) olie, oftewel je ecosysteem gaat er grotendeels aan. Leuk dat ze bomen terugplanten tot nu toe is dat voor 20% gebeurt van de landschappen die gemold zijn. Aardgas Aardgas is er wereldwijd voor 60 jaar bij HUIDIG gebruik, met 3% groei per jaar erbij het is immers de beste fossil fuel die we hebben kun je dit getal downgraden naar 40 jaar. In Amerika hebben ze nu al geen gas meer, in nederland is er nog voor 30 jaar aardgas en dan is het echt op, we moeten per jaar dan ook meer importeren (daarom gaan we dan ook in de waddenzee boren). Op dit moment zijn 65% van de hoofdproducten al in afname Nederland, Rusland, Indonesie, Canada en Engeland. Je kan dus je hele infrastructuur hierop gaan baseren zoals ze in Amerika nu al heel stom aan het doen zijn maar dat werkt niet echt als je geen gas hebt. Kolen Kolen zijn er bij huidig gebruik nog genoeg voor 200 jaar, In europa hebben we helaas erg weinig kolen relatief dus dat zullen we op den duur moeten gaan importeren. Als we hier de huidige groei bij meerekenen (1.4%) dan komen we uit op 93 jaar kolen, dan moet je nog eens een piek eroverheenleggen (goedkope - dure kolen) en kom je uit op zo'n 45 jaar goedkope kolen. Ander probleem is is dat al tijden de hoeveelheid energie die je uit kolen kan halen daalt omdat we de meer geconcentreerde lagen opgebruiken en dus bij steeds meer verspreide kolen uitkomen. Als deze trend zich doorzet kost het rond 2030 of 2040 al meer energie om de kolen te mijnen dan dat het oplevert om ze te gebruiken. Naast dat kolen nou niet echt milieu vriendelijk zijn maargoed daar kun je overheen kijken..... Overigens zijn er in China,India en Amerika tesamen al zo'n 850 nieuwe kolencentrales gepland, de totale uitstoot van CO2 van deze nieuwe plants zal zo'n 5x zoveel zijn als die het kyoto protocol weg zou moeten halen uit de atmosfeer Kolen omzetten in andere vormen Er zijn 4 verschillende soorten kolen, 2 bruine soorten en 2 zwarten. Bruine kolen zijn ongeveer de helft van het totaal en bevatten 1/3 tot 1/2 van de energie van zwarte kolen. als de energie conversie efficientie 100% zou zijn (wat het dus totaal niet is) kun je ongeveer 3 vaten olie uit een ton kolen halen. 1.5-2 voor bruine kolen en 4-4.5 voor zwarte kolen. Als je dit om gaat rekenen moet je 2 keer zoveel kolen dan nu gaan produceren om de helft van onze olie consumptie te vervangen. Wederom dus geen lange termijn oplossingen leuk voor een jaar of 30-40. Biomassa (diesel, energie etc..) Biomassa productie is vrijwel niet energie efficient het levert nauwelijks meer energie dan dat je erin stopt. Daarom heb je er dus ook enorme massa's land voor nodig. denk aan 6 of 7x de Nederlandse landmassa voor bio-diesels. Leuk als nichetoepassing, maar veel leuker in landen waar de zon veel schijnt maar een grote schaal "oplossing" neen. Al die conspiracy theories hierboven dat ze het makkelijk kunnen maar niet doen door concurrentiepositie's is echt enorme onzin. het is gewoon geen goede oplossing nog en er moet nog velen malen meer onderzoek in gestoken worden om er een enigzins rendabele oplossing van te maken als dit al mogelijk is. Leuk dus op dit moment voor misschien 10% van het transprort maar meer ook niet. Nucleaire splijting: Er is op dit moment een tekort op de uranium markt (niet genoeg mijnen), aangezien de markt enorm aangetrokken is. India,China,Frankrijk,Amerika, en nog wel meer landen hebben oftewel reactors in aanbouw. Krapte op de markt dus, we gebruiken nucleaire energie voor ongeveer 5% van het wereldenergieverbruik. Bij dit verbruik zijn er genoeg voorraden voor 40 jaar. Als je hypothetisch dus al je energie zou runnen op nucleaire energie ben je na 3 jaar door je voorraden heen. (en dan heb je het nog niet eens over een piek). Niettemin zijn er wel naar verwachting 10x zoveel winbare reserves aanwezig dan dat we nu ontdekt/economisch winbaar zijn. Hier zit dus nog wel wat speling in maar is zonder Nucleaire Breeder reactoren (HFR) geen goed alternatief. Alleen handig om een transition te maken. | |
zakjapannertje | woensdag 6 april 2005 @ 00:45 |
quote: | |
zakjapannertje | donderdag 21 april 2005 @ 20:08 |
worden auto's weer een luxe-goed?:quote:http://www.demorgen.be/telex/?news=B232575 | |
digitaLL | zaterdag 15 april 2006 @ 22:49 |
De prijs van olie is opgelopen tot meer dan $ 70 de vraag naar olie neemt toe en de productie kan de vraag nauwelijks bijbenen. Kleine verstoringen in de productie hebben een onmiddelijke stijging van de olieprijs tot gevolg. De crisis met Iran, een van de grootste producenten ter wereld kan een extreme prijsstijging tot gevolg hebben. Zulllen we ontsnappen aan een nieuwe olie-crisis of is die nabij ? |