abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 oktober 2003 @ 20:09:06 #1
34411 bumberklevers
www.reclamepunt.nl
pi_14231784
waterstof of kernfusie

Een machtig interessante documentaire over waterstof, en wat de mogelijkheden en moeilijkheden zijn van toepassing daarvan als brandstof.

voor meer info klik hier:
deel 1 http://info.vpro.nl/rmstreams.db?14331114 (54 min )
deel2 http://info.vpro.nl/rmstreams.db?14331126 (52 min)

http://info.vpro.nl/info/tegenlicht/index.shtml?7738514+7738518+7738520+14331132#loadvariables

[Dit bericht is gewijzigd door bumberklevers op 29-10-2003 20:11]

pi_14231845
yankee charlie dinges
  woensdag 29 oktober 2003 @ 20:12:43 #3
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_14231901
Ja, dat was een mooi verhaal. Jammer dat ze zo weinig aandacht besteedden aan de energiebronnen Waterstof is een leuk medium, maar geen bron, want je moet het eerst maken. Dat zeiden ze ook ff snel en toen begonnen ze over groene energie Maar een echte oplossing werd er niet gegeven.
  woensdag 29 oktober 2003 @ 20:16:10 #4
34411 bumberklevers
www.reclamepunt.nl
pi_14232015
ik vindt het ook jammer bush wil nog wel wat geld erin steken maar veel andere landen niet.De bus van Amsterdam die proef, is een mooi bewijs dat het wel degelijk kan.

en de media heeft het jammer genoeg van een muis een olifant gemaakt en negatiev beeld gegeven.Maar vroeger vonden ze de auto's niks nu is het met nieuwe technieken enzo ook.

pi_14232129
Het is bullshit, het zijn de dromen van een paar mensen die allemaal denken dat dit gerealiseerd kan worden binnen een paar decennia. De logische stap na olie is gewoon aardgas daarna pas kernfusie/waterstof. Waterstof is gewoon nog VEEL duurder om te maken en is dus totaal niet vatbaar economisch gezien.......
  woensdag 29 oktober 2003 @ 20:56:45 #6
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_14233317
koude fusie
of nulpuntsenergie
pi_14233358
Allemaal windmolens
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_14233393
Frituur vet. Zonnebloem olie kon ook meende ik. Dus dat kan een tussen alternatief zijn. Je zult maar bij een electrische centrale wonen.

[Dit bericht is gewijzigd door Burner2000 op 29-10-2003 21:01]

History can't change the past, the future can.
pi_14233437
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 20:12 schreef Miwe het volgende:
Ja, dat was een mooi verhaal. Jammer dat ze zo weinig aandacht besteedden aan de energiebronnen Waterstof is een leuk medium, maar geen bron, want je moet het eerst maken. Dat zeiden ze ook ff snel en toen begonnen ze over groene energie Maar een echte oplossing werd er niet gegeven.
Die zijn er wel. Maar goed daarvoor had je dan natuurlijk ook de hele aflevering moeten zijn.

Het is dezelfde overgang als van steenkool naar olie (gas).
Was ook onmogelijk en zou ook heeeeeeel gevaarlijk zijn.

woensdag 29 oktober 2003 @ 21:02:53 #10
34411 bumberklevers
www.reclamepunt.nl
pi_14233520
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 21:00 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Die zijn er wel. Maar goed daarvoor had je dan natuurlijk ook de hele aflevering moeten zijn.

percies bang van het onbekende
  woensdag 29 oktober 2003 @ 21:35:30 #11
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_14234550
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 21:00 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Ik heb het helemaal van A tot Z gezien en de enige energiebron die ze hebben laten zien is de geothermische energie op IJsland. Das hardstikke leuk voor IJsland, maar de rest van de wereld heeft er niet zoveel aan.

Ik zeg ook helemaal niet dat waterstof geen goeie brandstof is, ik vind het allemaal prachtig. Maar er is energie nodig om het te maken en die moet toch ergens vandaan komen. En op die vraag hebben ze geen bevredigend antwoord gegeven

pi_14236479
oorlog
  woensdag 29 oktober 2003 @ 22:48:29 #13
61975 hallo1979
www.wetenschapsforum.nl
pi_14236692
geen Fok!Forum meer. Slechts een miljard overbodige computers!

Zonne-energie, getijdenenergie.

Hete fusie is bijna mogelijk (over pakweg 30 jaar)

Koude fusie is onzin!!!

woensdag 29 oktober 2003 @ 23:59:30 #14
34411 bumberklevers
www.reclamepunt.nl
pi_14238637
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 22:48 schreef hallo1979 het volgende:
geen Fok!Forum meer. Slechts een miljard overbodige computers!

Zonne-energie, getijdenenergie.

Hete fusie is bijna mogelijk (over pakweg 30 jaar)

Koude fusie is onzin!!!

waarom is koude fusie onzin?
pi_14249335
Zacht schopje naar WFL
pi_14249632
Schonere lucht?
Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
  donderdag 30 oktober 2003 @ 17:26:11 #17
30751 DaMayan
Turtle Warriors
pi_14254133
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 23:59 schreef bumberklevers het volgende:
waarom is koude fusie onzin?
Koude fusie is een ideaal droombeeld.

De moeilijkheid van kernfusie ligt voornamelijk in het feit dat je onwijs hoge temperaturen moet halen en vasthouden. Wat ze nog niet eens kunnen. Hierdoor wordt het duur en onpraktisch.

Toen hebben sci-fi schrijvers bedacht dat het veel makkelijker zou het zijn als het op bv kamertemperatuur kon gebeuren dan heb je een praktisch oneindige, schone, goedkope, makkelijke en veilige energie.
Maargoed de natuurwetten werken zo niet.

One good thing about music. When it hits you feel no pain.
pi_14257452
Kernfusie wordt de toekomst denk ik. Omdat het schoon en veilig is en heel veel energie opwekt. Gaat nog wel wat decennia duren voordat het werkend wordt.

Ik denk waterstof en kernfusie, als we slim zijn bewaren we de olie voor plastic en medicijnen, en gaan we gauw met de auto's op waterstof rijden.

Disclaimer: gepost met toestemming van de betrokkenen[br] Ga nooit in discussie met een idioot. Ze halen je omlaag naar hun niveau en kloppen je met ervaring.
pi_14257500
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 17:26 schreef DaMayan het volgende:

[..]

Koude fusie is een ideaal droombeeld.

De moeilijkheid van kernfusie ligt voornamelijk in het feit dat je onwijs hoge temperaturen moet halen en vasthouden. Wat ze nog niet eens kunnen. Hierdoor wordt het duur en onpraktisch.

Toen hebben sci-fi schrijvers bedacht dat het veel makkelijker zou het zijn als het op bv kamertemperatuur kon gebeuren dan heb je een praktisch oneindige, schone, goedkope, makkelijke en veilige energie.
Maargoed de natuurwetten werken zo niet.

Ze zijn materialen aan het ontwikkelen die goed tegen temperatuurverschillen kunnen. Het paar miljoen hete gas word met magneten in de lucht gehouden, zodat het de metalen buizen niet aanraakt.

In engeland hebben ze al een temperatuur van 4,5 miljoen graden bereikt (geloof ik), maar dat duurde maar een fractie van een seconde. Ik geloof dat ze wel meer energie terugkregen dat dat ze erin hebben gestopt (opwarmen totdat de fusie start kost veel energie).

Disclaimer: gepost met toestemming van de betrokkenen[br] Ga nooit in discussie met een idioot. Ze halen je omlaag naar hun niveau en kloppen je met ervaring.
  donderdag 30 oktober 2003 @ 19:46:24 #20
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_14257599
hier zijn toch al meerdere topics over geopend de afgelopen weken?
on-topic: laatst heb ik in Elsevier een artikel gelezen waarin stond dat kernfusie toch echt de toekomst is
  zondag 2 november 2003 @ 00:43:12 #21
61975 hallo1979
www.wetenschapsforum.nl
pi_14311588
Ja in Zwitserland staat een enorme opstelling om fusie te bereiken. Dat duurt helaas nog 20 jaar maar dan moet het wel lukken. HEt is alleen klote dat je ongeveer 10 miljoen graden moet bereiken eer de processen optreden. Dit gebeurt dus op dit moment alleen nog maar in sterren
pi_14311638
Waterstof..
  Redactie Games zondag 2 november 2003 @ 01:02:49 #23
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_14311964
Je hebt nog windenergie, zonneenergie en waterstof. Van alle 3 wordt electriciteit gecreëerd. Al lijkt de laatste te winnen.

Op de vraag van hoe waterstof nu omgezet wordt in Energie. Is de oplossing van de "brandstofcel" bedacht. Zo'n brandstofcel maakt gebruik van een soort van "Elektrolysetechniek" waarbij waterstof en zuurstof worden omgezet in zogenaamde ionen, (deeltjes die geladen zijn) om precies te zijn H+ en OH- ionen. Deze ionen worden via de staafjes, ook wel elektroden genoemd, naar elkaar toegeleid waar de + en - ionen met elkaar reageren waarbij elektriciteit wordt opgewekt.

De OH- en H+ ionen gaan vervolgens weer samen als een H2O molecuul. Dit molecuul is dus geen ion, omdat de elektrische lading neutraal (plus en min is neutraal) is. De enige uitstoot van de brandstofcel is dus waterdamp, de uitlaatgassen van de auto zijn dus niet meer giftige gassen als koolstofdioxide, maar is waterdamp.

Dus de brandstofcel lijkt me een oplossing voor de toekomst, al vraag ik me wel af hoe ze het explosie-ervaar kunnen indammen m.b.t de waterstof

How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_14313468
quote:
Op zondag 2 november 2003 01:02 schreef Mr.Noodle het volgende:
Je hebt nog windenergie, zonneenergie en waterstof. Van alle 3 wordt electriciteit gecreëerd. Al lijkt de laatste te winnen.
waterstof hoort niet in dit rijtje want de eerste 2 zijn zo toe te passen pas daarna kan je waterstof maken (dat is er niet zomaar)
quote:
Dus de brandstofcel lijkt me een oplossing voor de toekomst, al vraag ik me wel af hoe ze het explosie-ervaar kunnen indammen m.b.t de waterstof
Wat het explosie gevraar betreft, da's gelijk aan benzine en gas.
In een auto is waterstof mischien zelfs veiliger omdat dit bij een lek meteen opstijgt. Benzine stroomt onder de auto en lpg blijft bij het voertuig hangen
Linux is denken in oplossingen. Niet in producten. --== The kernel, the whole kernel and nothing but the kernel, so help me Linus! ==--
pi_14313585
quote:
Op zondag 2 november 2003 01:02 schreef Mr.Noodle het volgende:

Op de vraag van hoe waterstof nu omgezet wordt in Energie. Is de oplossing van de "brandstofcel" bedacht. Zo'n brandstofcel maakt gebruik van een soort van "Elektrolysetechniek" waarbij waterstof en zuurstof worden omgezet in zogenaamde ionen, (deeltjes die geladen zijn) om precies te zijn H+ en OH- ionen. Deze ionen worden via de staafjes, ook wel elektroden genoemd, naar elkaar toegeleid waar de + en - ionen met elkaar reageren waarbij elektriciteit wordt opgewekt.

De OH- en H+ ionen gaan vervolgens weer samen als een H2O molecuul. Dit molecuul is dus geen ion, omdat de elektrische lading neutraal (plus en min is neutraal) is. De enige uitstoot van de brandstofcel is dus waterdamp, de uitlaatgassen van de auto zijn dus niet meer giftige gassen als koolstofdioxide, maar is waterdamp.

En hoe kom je aan waterstof? Juist, door electrolyse van water, en wat heb je daar voor nodig? Elektriciteit, en waar haal je dat weg?

Er is nog een manier om brandstofcellen op methaan etc te laten lopen, maar dan heb je alsnog uitstoot (maar wel veel minder dan met een verbrandingsmotor)

En de explosiegevaar is geringer dan bij een benzinetank in een auto. De tank die ze oa op de TU Delft hebben ontwikkeld is veel betrouwbaarder dan een normale benzinetank. Verder is waterstof zo licht dat het bij een ongeluk oid waarbij de tank toch kapot is gegaan naar boven steigt en wegwaait, in tegenstelling tot benzine dat overal heen druipt.

Veel mensen denken dat waterstof de Hindenburg-ramp heeft veroorzaakt (althans de vlammenzee) maar het was de reflecterende coating van de zeppelin die juist de brand veroorzaakte, want uit onderzoek is gebleken dat die coating wel heel erg veel op raketbrandstof lijkt....

Nog een manier om waterstof te maken is dmv bacterien of algen ofzo (tijd geleden dat ik het gelezen heb) die waterstof als afvalproduct hebben ofzo.

Als er en goede manier wordt gevonden om waterstof te winnen zonder vervuiling, dan is waterstof de brandstof van de toekomst, althans voor mobiele apparaten.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')