abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 januari 2004 @ 08:42:47 #1
12560 dice
Koffiekoffiekoffiekoffiekoffie
pi_16617803
Misschien een goed idee om alle recepten van Jamie Oliver eens te bundelen.
Niet de recepten uit de boeken overkloppen, maar de recepten die je even van de TV meepikt.

Simpel en toch lekker : Zalm op de hete pan

Neem een zalmmoot van ongeveer een centimeter of 5 breed, velletje mag er nog aanzitten.
Leg de moot met het velltje op je werkblad en snij hem aan de bovenkant in de lengte in, ongeveer een centimeter diep.
Strooi zout en eventueel peper op en in de snedes en laat er een beetje olijfolie overheen lopen.

Pak een pan en stook deze heet (geen olie/boter smelten)

Pak de zalmmoot en leg deze zo voor 4 minuten in de pan, let op dat het niet te hard gaat; dan verbrandt 'ie. Laat de zalm zo veel mogelijk met rust. Keer hem daarna om en laat hem nog 1 minuut doorgaan.

Eigen variatie : pers knoflook in een kommetje en laat daar de olijfolie mee op smaak komen. Meng een beetje peterselie en citroensap door de olie. Daarna deze olie gebruiken over de peper en zout.

Zelf geprobeert en er een geweldige zalm aan overgehouden !
Eet smakelijk .

Deze zalm werd als opdracht gegeven aan de eerste serie leerlingen van het 'Fifteen' restaurant om te kijken of ze konden zien wanneer iets te hard ging of te langzaam.

Degenen die posten, even kijken of je recept niet al eerder gepost is.
Als dit topic goed loopt zou hier een soort simpel kookboek uit moeten kunnen rollen.

'Kots' zei het paard. 'Grote kots !' Maak het verhaal af en kleur de plaatjes.
pi_16618003
Jij ziet 't al helemaal voor je he ? "Dice's cookbook"
  dinsdag 27 januari 2004 @ 09:32:07 #3
12560 dice
pi_16618395
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 09:03 schreef Juniorz het volgende:
Jij ziet 't al helemaal voor je he ? "Dice's cookbook"
Nope, ik zou nooit de credit pikken van iemand anders zijn werk.
Daarentegen zit ik wel elke keer met een video de recepten uit te schrijven , en een hoop daarvan staan niet in de kookboeken.

Juist die simpele gerechten zijn geweldig.

dinsdag 27 januari 2004 @ 09:52:21 #4
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_16618742
Precies, ik heb een aantal boeken van Jamie maar het valt me op dat de recepten op Tv vaak nog lekkerder zijn !

Op discovery is er ook altijd zo'n vis programma waar ze het eten direct buiten klaar maken op een grote tafel met een gasbrandertje. Komt meestal na die vent die die vissen zoent.
Weet iemand waar die recepten staan ???

Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_16618767
Ik heb hem nog geen enkel volwassen vegetarisch recept zien maken, is altijd maar vlees, vlees en nog eens vlees.

Overgewaardeerd als kok, maar grappig is ie zeker.

dinsdag 27 januari 2004 @ 10:03:48 #6
12560 dice
pi_16618922
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 09:52 schreef Pikkebaas het volgende:
Precies, ik heb een aantal boeken van Jamie maar het valt me op dat de recepten op Tv vaak nog lekkerder zijn !

Op discovery is er ook altijd zo'n vis programma waar ze het eten direct buiten klaar maken op een grote tafel met een gasbrandertje. Komt meestal na die vent die die vissen zoent.

Wat dacht je van het mee laten lopen van een video en daarna overtikken ? Recept is recept
pi_16618943
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 09:52 schreef Pikkebaas het volgende:

Dat is het programma van Rex Hunt. De maaltijden die die kok maakt zien er echt altijd heerlijk uit
  dinsdag 27 januari 2004 @ 10:11:58 #8
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_16619085
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 10:04 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Dat is het programma van Rex Hunt. De maaltijden die die kok maakt zien er echt altijd heerlijk uit

Oh, is dat nog steeds Rex...
Waar zou je die recepten kunnen downloaden ???
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  dinsdag 27 januari 2004 @ 10:23:54 #9
12560 dice
pi_16619296
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 10:11 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Oh, is dat nog steeds Rex...
Waar zou je die recepten kunnen downloaden ???

Meeschrijven met een programma; dus tapen op video ...

[hint]Schrijf dan nu gelijk een recept of wat op

pi_16620369
M'n pa heeft nu al twee keer een gevuld brood gemaakt, had ie ook gezien bij Jamie zal eens kijken of ik een recept kan vinden.

was iig een rond brood met een vulling van eieren, parmaham en nog wat dingen.....

[got it]
het is wel in het Engels, maar ik heb even geen zin om het te vertalen

Basic Bread Mix:
3 (1/4 ounce/7 gram) sachets dried yeast
2.2 pounds (1 kilogram) bread flour, plus extra flour, for dusting.
Just over 1 pint tepid water (625 millilitres)
2 level tablespoons sea salt
1 ounce (30 grams) sugar

Savoury Rolled Bread of Parma Ham, Egg, Cheese, Egg, and Basil:
10 slices Parma ham
8 large organic eggs, boiled for 8 minutes and shelled
14 ounces (400 grams) cheese (a mix of Cheddar, Parmesan, Fontina, mozzarella, or any leftovers that need to be used up), grated
2 handfuls fresh basil
Sun-dried tomatoes
Extra-virgin olive oil
Sea salt and freshly ground black pepper
Chopped fresh rosemary leaves

Basic Bread Mix: Mix all the ingredients together and knead into a dough. Cut the dough in half.

Roll one piece of dough out into a long rectangular shape about 1/2 inch (1 centimetre) thick, about 39 1/2 inches (1 meter) long and 12 to 15 inches wide.

Savoury: Along the middle of the first piece of rolled out dough, lay out your Parma ham, eggs, cheese, basil, and tomatoes. Drizzle with olive oil and season with salt and freshly ground black pepper. Pull the dough over the filling so it forms what looks like a cannelloni shape.

Bring one end round to the other so that they join up. Pinch and pat the two ends together firmly to form a doughnut shaped bread. Brush on olive oil and sprinkle the loaf with a little sea salt and rosemary. Transfer to a baking tray dusted with flour and allow to proof for 15 minutes.

Place in a preheated 400 degrees F (200 degrees C) oven until golden, about 35 minutes.

Sweet: On the second piece of the rolled out dough use a palette knife to cover the surface with chocolate spread. Sprinkle some toasted chopped hazelnuts and the sliced banana onto the dough. Roll up into a cannelloni shape and then roll the long snake shape inside itself to form a snail shape. Sprinkle with chopped hazelnuts. Transfer to a baking tray dusted with flour and allow to proof for 15 minutes.

Bake in a preheated 400 degrees F (200 degrees C) for 35 minutes.

Yield: 6 to 8 servings per loaf
Prep Time: 20 minutes
Inactive Prep Time: 15 minutes
Cook Time: 35 minutes
Difficulty: Medium

[Dit bericht is gewijzigd door tiepvaut op 27-01-2004 11:18]

pi_16620902
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 11:12 schreef tiepvaut het volgende:
M'n pa heeft nu al twee keer een gevuld brood gemaakt, had ie ook gezien bij Jamie zal eens kijken of ik een recept kan vinden.

was iig een rond brood met een vulling van eieren, parmaham en nog wat dingen.....

[got it]
het is wel in het Engels, maar ik heb even geen zin om het te vertalen

Basic Bread Mix:
3 (1/4 ounce/7 gram) sachets dried yeast
2.2 pounds (1 kilogram) bread flour, plus extra flour, for dusting.
Just over 1 pint tepid water (625 millilitres)
2 level tablespoons sea salt
1 ounce (30 grams) sugar

Savoury Rolled Bread of Parma Ham, Egg, Cheese, Egg, and Basil:
10 slices Parma ham
8 large organic eggs, boiled for 8 minutes and shelled
14 ounces (400 grams) cheese (a mix of Cheddar, Parmesan, Fontina, mozzarella, or any leftovers that need to be used up), grated
2 handfuls fresh basil
Sun-dried tomatoes
Extra-virgin olive oil
Chopped fresh rosemary leaves

Basic Bread Mix: Mix all the ingredients together and knead into a dough. Cut the dough in half.

Roll one piece of dough out into a long rectangular shape about 1/2 inch (1 centimetre) thick, about 39 1/2 inches (1 meter) long and 12 to 15 inches wide.

Savoury: Along the middle of the first piece of rolled out dough, lay out your Parma ham, eggs, cheese, basil, and tomatoes. Drizzle with olive oil and season with salt and freshly ground black pepper. Pull the dough over the filling so it forms what looks like a cannelloni shape.

Bring one end round to the other so that they join up. Pinch and pat the two ends together firmly to form a doughnut shaped bread. Brush on olive oil and sprinkle the loaf with a little sea salt and rosemary. Transfer to a baking tray dusted with flour and allow to proof for 15 minutes.

Place in a preheated 400 degrees F (200 degrees C) oven until golden, about 35 minutes.

Sweet: On the second piece of the rolled out dough use a palette knife to cover the surface with chocolate spread. Sprinkle some toasted chopped hazelnuts and the sliced banana onto the dough. Roll up into a cannelloni shape and then roll the long snake shape inside itself to form a snail shape. Sprinkle with chopped hazelnuts. Transfer to a baking tray dusted with flour and allow to proof for 15 minutes.

Bake in a preheated 400 degrees F (200 degrees C) for 35 minutes.

Yield: 6 to 8 servings per loaf
Inactive Prep Time: 15 minutes
Cook Time: 35 minutes
Difficulty: Medium

Dit recept staat ook in een van zijn boeken.
Volgensmij in "Happy days with the naked chef".
Een dag niet lekker gegeten is een dag niet geleefd!!
pi_21359577
Deze gast kan echt mooi koken.. of niet dan? Lekker makkelijke gerechtjes, vandaag op tv ook weer zo'n makkelijke maaltijd gewoon in alumiumfolie klaargemaakt!! Post hier jullie meningen over deze meesterkok!
pi_21359676
Vandaag maakte hij zo'n lekker toetje, met ijs en smarties, voor die kinderen Maar eigenlijk ziet alles er lekker uit wat hij maakt, zn programma is ook erg leuk
pi_21359744
hij mag wel 'ns wat minder citroensap gebruiken, imo... Overal flikkert 'ie dat spul op.

en die tong... *ril*

Maar ik mag er graag naar kijken. Meestal zo rond etenstijd (of net na het eten)... Lekker lui naar 'n kookprogramma kijken... En daarna The Nanny
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_21360228
voor de liefhebber klik
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 23:29:50 #16
83600 Ocealith
Deze username slaat nergens op
pi_21360497
goed topic. Beetje populair figuur, maar ik waardeer hem wel
pi_21360595
Ik mis het programma altijd.

Vroeger op de BBC keek ik het nog wel eens, leuk om hem bezig te zien.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 23:35:21 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21360632
Blikvoer gebruikt deze man, het is een lekker ding, maar zijn recepten heb ik vaak mijn twijfels bij.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_21360682
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 23:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Blikvoer gebruikt deze man, het is een lekker ding, maar zijn recepten heb ik vaak mijn twijfels bij.
Ik kijk voor de 'lekker', Piet.

Heb 'm overigens nog nooit iets uit blik zien maken, hoor.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 23:37:51 #20
83600 Ocealith
Deze username slaat nergens op
pi_21360692
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 23:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is vooral wat om naar te kijken, niet om zelf eens uit te proberen. Wat dat andere betreft, dat laat ik anderen ter beoordeling over. Maar als jij het zegt, dan neem ik het van je aan.
pi_21360768
Is dat die gozer die het in ze eigen huis doet altijd?
Gister ofzo waren ze vrienden er, gingen ze voetbal kijken, en maakte hij het ontbijt klaar.
Echt Engels ontbijt dus, worsten etc, zag er lekker uit, maar niet als ontbij
pi_21360894
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 23:40 schreef Markster het volgende:
Is dat die gozer die het in ze eigen huis doet altijd?
Gister ofzo waren ze vrienden er, gingen ze voetbal kijken, en maakte hij het ontbijt klaar.
Echt Engels ontbijt dus, worsten etc, zag er lekker uit, maar niet als ontbij
Waarom zag het er niet uit als ontbijt dan ?
Het is gewoon een Full English. Het zag eruit als een Full English en de HP sauce en Ketchup zijn ook standaard.

Ik vind het jammer dat we hier geen goede breakfast sausages hebben, heb afentoe wel trek in een Full English
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 23:46:15 #23
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_21360919
Die gast heeft idd gewoon een goede show, superdruk mannetje, maar als je dan ziet wat ie maakt krijg je spontaan honger
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
pi_21360940
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 23:45 schreef Dauthi het volgende:

[..]

Het is gewoon een Full English. Het zag eruit als een Full English en de HP sauce en Ketchup zijn ook standaard.

Ik vind het jammer dat we hier geen goede breakfast sausages hebben, heb afentoe wel trek in een Full English
Ik ontbijt zowiezo niet, laat staan vette worsten ed. (bloedworst, sauzijzen, roerei, champions, tomaten en heel veel ketchup)
Maar ik heb dus wel de goeie kok voor me, ik dacht eerst die andere die een eigen restaurant heeft en HEEL erg streng is.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 00:00:38 #25
45206 Pietverdriet
pi_21361305
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 23:37 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Vanmiddag, witte bonen uit blik.
pi_21361344
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 23:47 schreef Markster het volgende:

[..]

Ik ontbijt zowiezo niet, laat staan vette worsten ed. (bloedworst, sauzijzen, roerei, champions, tomaten en heel veel ketchup)
Maar ik heb dus wel de goeie kok voor me, ik dacht eerst die andere die een eigen restaurant heeft en HEEL erg streng is.
ramsi,. die gifkikker die geobserdeert is door michelensterretjes
  woensdag 18 augustus 2004 @ 00:02:58 #27
45206 Pietverdriet
pi_21361365
quote:

[..]

Het échte full English breakfast is op zijn tijd best lekker, alleen als je dat iedere dag eet moet je wel dokwerker zijn, of betonijzer met de hand vlechten wil je dan niet volledig dichtslibben.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 00:06:10 #28
45206 Pietverdriet
pi_21361457
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 00:02 schreef nightfall het volgende:

[..]

ramsi,. die gifkikker die geobserdeert is door michelensterretjes
Meneer oliver is ook streng in zijn restaurant(s) maar niet zo een ongelofelijk hufter als Ramsi. Heb overginds vroeger met precies zulke mensen gewerkt, de keuken is nu eenmaal een stressvolle werkplek waar men nogal direct is en de baas zijn bevelen blind worden opgevolgt. Men zegt niet voor niets, If you cannot stand the heat, stay out of the kitchen.
pi_21361849
Zit laatste weken ook te kijken, veel gerechten zijn erg vet, en als ik hem bezig zie en overal met zijn vingers in zie graaien vergaat me de eetlust al. Voor Engeland is 't een topkok................ik maak liever m'n eigen eten.
0800-0227789
  † In Memoriam † woensdag 18 augustus 2004 @ 00:25:57 #30
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_21361931
Zijn 'koken' heeft een behoorlijk gehalte aan gooi- en smijtwerk. De spetters vliegen zo'n beetje het publiek in.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 00:28:23 #31
45206 Pietverdriet
pi_21361976
Het is meer kookcabaret geworden dan serieus koken.
pi_21361978
En niet te vergeten hoeveel pannen, schalen, bakjes en zakjes meneer nodig heeft om een vla- flip te maken.
0800-0227789
pi_21362037
Hij had laatst wel een stoer recept voor truffels, maar ik ben helaas vergeten eea op te schrijven... Maar het is leuk om naar te kijken, hoewel het allemaal wel erg snel gedaan wordt. En door het kletsen met zijn gasten vergeet meneer af en toe wat ingredienten op te noemen... Is idd meer een show dan een kookprogramma.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 00:40:46 #34
45206 Pietverdriet
pi_21362236
Een stoer recept voor truffels....
Heb je de laatste tijd nog gekeken wat witte truffels kosten?
  woensdag 18 augustus 2004 @ 00:44:12 #35
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21362315
Olivier is leuk kookkijkplezier, maar is mij te glad en te snel en te weinig raffinement.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 18 augustus 2004 @ 01:19:38 #36
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_21362971
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 00:44 schreef golfer het volgende:
Olivier is leuk kookkijkplezier, maar is mij te glad en te snel en te weinig raffinement.
Hij kookt idd niet met de maatbeker ernaast, maar dat mag ik wel. Gewoon uitgaan van proberen en kijken in hoeverre het schip strand. (bij hem natuurlijk altijd net een paar meter verder dan bij mij thuis )
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_21363354
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 01:19 schreef Chielus het volgende:

[..]

Hij kookt idd niet met de maatbeker ernaast, maar dat mag ik wel. Gewoon uitgaan van proberen en kijken in hoeverre het schip strand. (bij hem natuurlijk altijd net een paar meter verder dan bij mij thuis )
Bij hem wordt ook 4 uur gefilmd en een half uur uitgezonden, zo kan ik 't ook wel
0800-0227789
pi_21365054
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 00:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Een stoer recept voor truffels....
Heb je de laatste tijd nog gekeken wat witte truffels kosten?
Pardon, ik had het wellicht chocolade truffels moeten noemen Nu heb ik een prima recept, daar niet van. Maar Oliver deed nog iets met suiker smelten en amandelen wat hij dan vervolgens praline noemde. En ik ben een beetje kwijt hoe dat ging
pi_21368190
Als jullie dan ook begrijpen dat The Naked Chef Series en de rest van al zijn kookprogramma's zijn voor mensen thuis. Daarom kookt hij ook thuis. Hij heeft dit programma zo gemaakt dat mensen het ook thuis kunnen maken. En daarom is geen rommeliger en nonchalanter maar als je de serie Fifteen had gezien, had je gezien dat hij ook perfectie eist in de restaurantkeuken en net zo streng is.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_21368264
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 00:44 schreef golfer het volgende:
Leg eens uit wat je daar precies mee bedoelt?
pi_21373804
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 11:45 schreef Dauthi het volgende:
Als jullie dan ook begrijpen dat The Naked Chef Series en de rest van al zijn kookprogramma's zijn voor mensen thuis. Daarom kookt hij ook thuis. Hij heeft dit programma zo gemaakt dat mensen het ook thuis kunnen maken.
En daarom kookt hij soms uit blik. We kunnen niet allemaal een restaurant openen hoor.
pi_21374764
Enige irri aan hem is dat eeuwige 'lovely' voor de rest is het wel amusement.
You're Just Like An Angel
  woensdag 18 augustus 2004 @ 16:51:06 #43
45206 Pietverdriet
pi_21376059
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 16:11 schreef Stifler het volgende:
Enige irri aan hem is dat eeuwige 'lovely' voor de rest is het wel amusement.
Er loopt op Kabel 1 een kookprogramma, gepresenteerd door een jongen die bij hem in de leer is geweest. Het hele programma is een cloon van Jamie Olivers programma, men heeft de formule gewoon gekocht, enne, ook deze kok heeft dit soort stopwoordjes.
pi_21377682
Ik kijk het graag hoor, lekker eten vaak, de kop van hem mag ik ook graag zien, maar ga idd voor de lol eens turven op de volgende woorden:

* olive oil
* lemon zest
* in the good ol' .... (oven/pan/fridge)
* wicked
* mate

ben je nog wel evn bezig
pi_21378055
full wack
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 18:12:39 #46
45206 Pietverdriet
pi_21378091
en aan het einde van een zin, Right
pi_21378477
begint nu.
pi_21378501
Jamie heeft ook leuke reclames op TV in Engeland voor Sainsbury's
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_21378704
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 18:31 schreef Stuart het volgende:
die zijn nog irritanter dan de gemiddelde wasmiddel reklames
  woensdag 18 augustus 2004 @ 20:34:10 #50
99922 Dow.Jones
the world's leading index
pi_21381516
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 23:37 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Vandaag nog gebruikte hij perziken uit blik voor belinni's...en ik heb het geprobeerd YAMMIE !!

Enne voor die soep gebruikte hij kastanje's reeds ingemaakt en vacuum verpakt. Boeiuh als het niet vers is, daarom is het juist zo leuk om naar hem te kijken.

Overigens vind ik wel dat hij vaak een soort prak maakt. Zijn eten is niet perse supermooi ofzo, maar da's juist lekker leuk, da's zijn handelsmerk eigenlijk lijkt het.

Enne dat slissen mag ook wel wat minder, mah ja...hij's bekend en ik niet he?
I would not fear a pack of lions led by a sheep, but I would always fear a flock of sheep led by a lion. (Alexander the Great (356 BC-323 BC))
  woensdag 18 augustus 2004 @ 20:36:02 #51
99922 Dow.Jones
pi_21381566
quote:

[..]

fuck man, ik heb een paar maanden geleden in engeland een full monty gegeten....dus echt alles erop en eraan, nou ik zat voor twee dagen helemaal propvol. Ik wist ook niet dat ik zoveel vettige trope als ontbijt kon eten.

Maar ja, goeie training als student he? Het is net als pizza soggens opeten wat nog naast je bed ligt
I would not fear a pack of lions led by a sheep, but I would always fear a flock of sheep led by a lion. (Alexander the Great (356 BC-323 BC))
  woensdag 18 augustus 2004 @ 20:38:03 #52
99922 Dow.Jones
pi_21381612
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 23:47 schreef Markster het volgende:

[..]

Dan eet je zeker ook geen Black Pudding? Oftewel een taartje gemaakt met varkensbloed...hehehehe, lekker met chips, baked beans, baked piepers, eggs, worstjes en spek (die engels vreten ook echt vette plakken spek he...4 mm dik ofzo !!)
pi_21383906
Ik vermaak me altijd wel met zijn programma zo vlak voordat ik zelf de keuken in mag. Hij is wat druk, gebruikt dezelfde stopwoordjes maar maakt het koken zo wel aantrekkelijk voor diegenen die denken dat alles zo moeilijk is.

En ik moet zeggen de recepten die ik tot nu toe uitgeprobeerd heb waren wel lekker hoor!
  woensdag 18 augustus 2004 @ 22:23:59 #54
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21384491
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 11:48 schreef shmoopy het volgende:

Leg eens uit wat je daar precies mee bedoelt?
Te veel op het effect gericht, te weinig ECHTE kookkunst.
Commercieel koken noem ik dat.
Natuurlijk heeft hij met zijn programma's er voor gezorgd dat Engeland wat nieuws heeft voorgeschoteld gekregen na de eeuwige kookprogramma's met traditionele Engelse recepten, maar de manier waarop hij het commercieel uitbuidt ligt mij minder.

Ik hou meer van de traditionele ambachtelijke manier van koken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 18 augustus 2004 @ 22:51:39 #55
45206 Pietverdriet
pi_21385201
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 22:23 schreef golfer het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft hij met zijn programma's er voor gezorgd dat Engeland wat nieuws heeft voorgeschoteld gekregen na de eeuwige kookprogramma's met traditionele Engelse recepten,
Ahum Engelsen kunnen mischien niet koken, maar als er iets is wat ze kunnen is het kookprogrammas maken. Heb je wel eens mensen als Keith Floyd bezig gezien? Of Rick Stein?
quote:
Jep de traditionele keuken roeleert grote tijd, Koken zoals je oma had moeten koken
In Frankrijk, Duitsland en Italie zijn dat de toprestaurants waar men traditionele gerechten op een ongelofelijk goede manier in elkaar draaien, waar het gaat om vakmanschap ipv lopen pochen met ingredienten.
pi_21385547
Toch grappig hoe een "leek" helemaal weg is van die man terwijl mensen met ervaring in een GOEIE!! keuken helemaal niet zo onder de indruk zijn van deze man.
En wat betreft Gordon Ransi.........ga s een weekje in een restaurant staan waar aan kwaliteit en niet aan kwantiteit gewerkt word kan je ook in Nederland 10 van die programma's maken.
Wat Piet zegt, als je daar niet tegen kan heb je nix te zoeken in de keuken.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 00:32:21 #57
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_21387892
Lekker belangrijk wat alle mensen met verstand er van vinden, hij kookt ten minste op een manier die ik, als arme, klein-behuisde student, ook gewoon na kan doen.

Geen superdure ingredienten, geen dingen die je voor heel veel geld koopt en waar je dat een snufje van gebruikt om het daarna in de kast onder te laten stoffen, gewoon makkelijke dingen van de supermarkt om de hoek, en nog ontzettend lekker ook (ja dat vind ik ja!).

Lang leve de blikjes en de blijkbaar saaie/commerciele/vieze gerechten van Jamie!
Nulla verba sed acta
  donderdag 19 augustus 2004 @ 08:11:03 #58
99922 Dow.Jones
pi_21391226
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 11:45 schreef Dauthi het volgende:
Als jullie dan ook begrijpen dat The Naked Chef Series en de rest van al zijn kookprogramma's zijn voor mensen thuis. Daarom kookt hij ook thuis. Hij heeft dit programma zo gemaakt dat mensen het ook thuis kunnen maken. En daarom is geen rommeliger en nonchalanter maar als je de serie Fifteen had gezien, had je gezien dat hij ook perfectie eist in de restaurantkeuken en net zo streng is.
yups, da's helemaal waar. Heb je die aflevering gezien waarbij er een foodcritic in de zaal zat tijdens de opening en Jamie helemaal ging flippen toen hij zag dat 1 van die straatschoffies/kok-wannabe's met het eten in dezaal stond te treuzelen? Die gozer moest van Jamie terugkomen en jamie flikkerde zo dat hele bord met gerecht in de gootsteen...OPNIEUW MAKEN !!!

tsss...dan zag je dus de andere jamie naar boven komen.

Hij is overigens helemaal uit zijn orginele charme gegroeid tot een commercieel monster met ditto karaktertrekken. Rijdt in een vette BMW X5, spendeert 1.8 miljoen euro aan die "fifteen" serie en verdient nog meer bakken met geld daardoor.

Daarom vidn ik Jamie' oliver's twist zo leuk, daar was hij nog redelijk in zijn begincarriere. Nu is het allemaal teveel michelin-gehalte en te weinig "doen maar gewoon" gehalte.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 08:12:45 #59
99922 Dow.Jones
pi_21391233
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 22:23 schreef golfer het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft hij met zijn programma's er voor gezorgd dat Engeland wat nieuws heeft voorgeschoteld gekregen na de eeuwige kookprogramma's met traditionele Engelse recepten, maar de manier waarop hij het commercieel uitbuidt ligt mij minder.

Dan ken je zeker ook wel de serie "two fat ladies". Die's pas ECHT engels en ook nog tof om te zien ook. Aleen die vette ranzige bejaardenvingers in deeg zien kneden enzo, dat hoeft voor mij niet enzo..
pi_21395215
'Floyd on food', 'Floyd on fish', geweldige programma's waren dat.

Koken terwijl ie stiekem strontlazarus was, na elke handeling een paar flinke slokken wijn nemen uit het glas dat ie standaard in z'n hand had, en lekker overal goed met je vingers aanzitten.
Wat ie maakte zag er zeker lekker uit, maar naar hem keek je echt meer voor de show die hij gaf.
De BBC wilde van 'm af, maar onder kijkers was ie erg populair.
pi_21395266
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 08:12 schreef Dow.Jones het volgende:

[..]

Dan ken je zeker ook wel de serie "two fat ladies". Die's pas ECHT engels en ook nog tof om te zien ook. Aleen die vette ranzige bejaardenvingers in deeg zien kneden enzo, dat hoeft voor mij niet enzo..
Die vond ik, hoe grappig ze ook waren, een beetje viezig.
pi_21395422
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 08:11 schreef Dow.Jones het volgende:

[..]

yups, da's helemaal waar. Heb je die aflevering gezien waarbij er een foodcritic in de zaal zat tijdens de opening en Jamie helemaal ging flippen toen hij zag dat 1 van die straatschoffies/kok-wannabe's met het eten in dezaal stond te treuzelen? Die gozer moest van Jamie terugkomen en jamie flikkerde zo dat hele bord met gerecht in de gootsteen...OPNIEUW MAKEN !!!

tsss...dan zag je dus de andere jamie naar boven komen.
Dat vond ik juist wel leuk. Omdat je toen ook zag dat het beeld van een kok die een beetje relaxed en gezellig aan het koken is niet helemaal strookt met de harde werkelijkheid. Een goede kok zijn/worden betekent heel hard werken, lange dagen maken en discipline hebben. Het runnen van een restaurant lijkt natuurlijk een mooie droom maar het is ook een behoorlijk zware verantwoordelijkheid: begrijpelijk dat je het dan niet helemaal trekt als je medewerker er zo laconiek en onverschillig mee lijkt om te gaan. Dat hij soms boos en pissig werd op die pubers vond ik niet meer dan logisch. Hij bleef nog vaak rustig, waar een ander allang was ontploft.

Jamie geniet ongetwijfeld ook van zijn status, hij rijdt in een mooie auto, en dat 'doe maar lekker gewoon' is inmiddels een gelikt image geworden. Dat soort dingen zie je altijd gebeuren.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  donderdag 19 augustus 2004 @ 16:57:32 #63
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_21402690
Ik zie ook af en toe wel zo'n programma op RTL4 met twee koks, een Fransman en een Engelsman geloof ik. Iemand een idee hoe dat heet? Het is van de BBC.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 22:37:11 #64
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_21410373
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 16:57 schreef Kang-He het volgende:
Ik zie ook af en toe wel zo'n programma op RTL4 met twee koks, een Fransman en een Engelsman geloof ik. Iemand een idee hoe dat heet? Het is van de BBC.
Iets van .... kookt over?????????????
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 00:03:07 #65
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_21413222
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 22:37 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Iets van .... kookt over?????????????
Gordon Ramsay kookt over is dat.. Maar dat is een Engelsman en gaat eigenlijk alleen over hem, en die kerel die zijn souschef was en daarna Petrus kreeg van hem, maar dat is ook een Engelsman geloof ik...
Nulla verba sed acta
pi_21448970
ik zelf ben ook een jamie oliver fan, ben dan ook erg blij dat hij een restaurant hier in amsterdam gaat openen, hij moet vooral zo doorgaan.
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_21449027
Ik mis de 2 fat ladies, die gaven lekker niks om calorieen en verantwoord enzo.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 21 augustus 2004 @ 20:14:50 #68
45206 Pietverdriet
pi_21450863
Fat Ladies roeleren!
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 08:36:28 #69
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_21502040
Heeft iemand toevallig het recept genoteerd van die kip die Jamie voor de bouwvakkers maakte (was afgelopen vrijdag op tv)? Hij marineerde de kip met rozemarijn, knoflook en citroenschil in olie en stopte een opgewarmde citroen binnen in de kip. Vervolgens ging dat vlees een tijdje de oven in. Daarna voegde hij wat aardappels toe, die dan ook nog meegeroosterd werden in de oven.

Het gaat me met name om de tijden die erbij horen, want volgens mij moest die kip een uur of zo in de oven, voordat de aardappeltjes er nog een half uur bij kwamen.
pi_21508935
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2004 18:54 schreef krakkemieke het volgende:
Ik mis de 2 fat ladies, die gaven lekker niks om calorieen en verantwoord enzo.......
"Grab that crab Clarissa
Eat that meat Jennifer
Why doesn't that pheasant look pleasant
Fasten your seatbelts for a gastronimic ride"

dinsdag 24 augustus 2004 @ 23:56:09 #71
99922 Dow.Jones
pi_21523645
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 08:36 schreef Chevalric het volgende:
Heeft iemand toevallig het recept genoteerd van die kip die Jamie voor de bouwvakkers maakte (was afgelopen vrijdag op tv)? Hij marineerde de kip met rozemarijn, knoflook en citroenschil in olie en stopte een opgewarmde citroen binnen in de kip. Vervolgens ging dat vlees een tijdje de oven in. Daarna voegde hij wat aardappels toe, die dan ook nog meegeroosterd werden in de oven.

Het gaat me met name om de tijden die erbij horen, want volgens mij moest die kip een uur of zo in de oven, voordat de aardappeltjes er nog een half uur bij kwamen.
en heeft iemand dat recept van die ierse kok? was gister ofoz op tv geloof ik.jammer genoeg heb ik alleen maar het einde gezien...toen ze gingen eten....hoe bedoel je martelen AAAAHHH !!

dus als iemand me het recept kan pasen...thanks joe !!
pi_21616360
Ik vind jamie zelf een beetje populair geworden
maar ik heb een paar van zijn kookboeken en die gerechten zijn echt lekker
"As far back as I can remember, I've always wanted to be a gangster." - Goodfellas
pi_21616449
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 08:36 schreef Chevalric het volgende:

De kip in zout die hij vorige week in de oven deed ging er 2 uur in, inclusief de aardappelen in schil.
Ze hebben dus wel een tijdje nodig.
pi_21616854
quote:
Op zondag 29 augustus 2004 13:20 schreef shmoopy het volgende:

[..]

De kip in zout die hij vorige week in de oven deed ging er 2 uur in, inclusief de aardappelen in schil.
Ze hebben dus wel een tijdje nodig.
Het recept van die kip ga ik binnenkort eens proberen, het zag er erg lekker uit.
Ik heb het boek, Happy days with the naked chef, en daar staat het recept in. Ik gooi het hier maar even neer.

Nodig:
quote:
3 kg. grof zeezout
8 volle eetlepels gestampte venkelzaad
2 losgeklopte eieren
2 citroenen (gehalveerd)
1 eetlepel peperkorrels
1 bosje verse tijm
olijfolie
1 kip van 2 kilo
1 bosje peterselie, gesnipperd
8 tenen knoflook met schil (geplet)

Verwarm de oven voor op 200 gr. Doe al het zout in een kom, samen met het venkelzaad, ei , citroensap (bewaar de schil), de peperkorrels en een wijnglas water en meng alles goed doorelkaar.
Wrijf de tijm in een vijzel en meng er een paar flinke scheuten olijfolie door. Wrijf de kip met deze kruidige olie in. Ten slotte moet je de rest van de olie samen met de peterselie, knoflook en uitgeperste citroenhelften in de kip proppen. Het is de bedoeling dat je de kip zo vol propt dat er geen zout in kan komen.
Neem 4 lange vellen aluminiumfolie en leg ze zo opelkaar dat je een vierkant van 1 bij 1 meter krijgt. Leg daar een derde deel van het zout op en maak er een ongeveer 2 cm dikke laag van. Leg de kip daarop en pak de rest van het zout er om heen.
Omdat het zout vochtig is blijft het aan de kip plakken - zorg dat er geen gaatjes in het vel zitten.
Vouw voorzichtig de randen van de folie omhoog en prop het aan de bovenkant tegen elkaar. Scheur overtollig folie eraf - de folie dient in feite alleen maar om het zout bijelkaar te houden tot het hard is.
Zet de kip 2 uur in de oven, haal hem eruit en laat hem 15 minuten rusten.
Het boek vind ik trouwens erg leuk, ook het voorwoord is leuk geschreven. Ik kook graag en pik zo nu en dan leuke recepten van hem.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dirkh op 29-08-2004 15:18:42 ]
pi_21618681
Dirkh, tnx! Ik wil die kip nl ook eens proberen, maar ik had het recept niet.
pi_21652638
en weer cirtoensap, over alle gerechten
De Puta Madre
pi_21657937
Sinds ik hier las over al dat citroensap kan ik niet meer normaal JO kijken.....
pi_21674594
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 12:10 schreef Plunderbunny het volgende:
Sinds ik hier las over al dat citroensap kan ik niet meer normaal JO kijken.....
komt ook al om 5 uur op tv, ik vind er ook niet veel meer aan,
iedere dag de zelfde zooi in die prut, gewoon saai
De Puta Madre
pi_23788967
onwijze schop naar boven...
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_23788976
Deze ook een onwijze schop naar boven...
pi_23789085
Ik heb deze gemaakt: in de oven gebakken zalm met kruiden (2 filets van 1,5 kg /stuk)

en het ziet er dus onwijs mooi uit, net zo mooi als op tv, maar ik had dus de zalm uit de koelkast gehaald en meteen gebruikt...niet doen dus als je niet van rauwe zalm houdt.

In et recept stond een half uur, maar die zalm was nog helemaal koud, dus dat ging niet lukken.

Maar voor kerst oid een feest is het een supergerecht. Mooi, geurig en lekker.
pi_23789115
Baked Herb Stuffed Salmon
Recipe (c) Jamie Oliver 2002

Recipe Summary
Difficulty: Easy
Cook Time: 20 minutes
Yield: 8 to 10 servings
User Rating: 4 Stars

Extra-virgin olive oil
2 medium salmon fillets, about 2 1/2 pounds (1.1 kilograms) skin on, scaled and pinboned
2 lemons
Bunch fresh marjoram
Bunch fresh dill
Bunch fresh basil
Handful stoned black olives
Bunch flat-leaf parsley

Preheat the oven to 400 degrees F (200 degrees C/gas 6).

Cut 5 lengths of string and lay them out on the work surface next to each another, leaving gaps in between. Sprinkle salt and pepper over the work surface, and drizzle with olive oil. Lay 1 salmon fillet, skin side down, on top. Sprinkle salt and pepper over the salmon, then, using a fine grater, grate the zest of 1 lemon over the top. On top of that lay the marjoram, dill, and basil, broken up, and the olives.

Season the flesh side of the other salmon fillet with salt and pepper, and grate over the second lemon. Place 1 fillet on top of the other, thin end to thick, then tie them together and trim the string. Put the fish parcel on an oiled baking tray, and scatter over any remaining bits of herb. Thinly slice the 2 lemons and place on top of and round the salmon. Drizzle with olive oil, then roughly chop the parsley and sprinkle over the top.

Bake in the preheated oven for about 20 minutes.

(c) Jamie Oliver 2002

deze is super !! laat alleen wel die zalm (ik gebruikte 2x 1,5kg zalmfilets voor 15 man ofzo) op kamertemperatuur komen en laat em er minimaal een half uur inzitten.
  maandag 6 december 2004 @ 21:40:40 #83
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_23807581
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 18:31 schreef Stuart het volgende:
Links?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_23808247
ja in engeland rijden ze links jah
pi_23881358
alle recepten die hij op tv showed staan ook in zn boeken hoor;) tis maar dat je t ff weet
pi_23896555
Meesterlijke vent!!!

echt, hij geniet er duidelijk van, doet het leuk. niet zo opzichtig als die gast van Net5 bijvoorbeeld...
pi_24666285
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 07:27 schreef TimberWolf het volgende:

[..]

Pardon, ik had het wellicht chocolade truffels moeten noemen Nu heb ik een prima recept, daar niet van. Maar Oliver deed nog iets met suiker smelten en amandelen wat hij dan vervolgens praline noemde. En ik ben een beetje kwijt hoe dat ging
die zagen er inderdaad zoooo lekker uit! maar ik viel er pas halverwege in, dus ik heb het ook niet helemaal kunnen volgen
was dat niet die afleveringen met die meiden die bij hem kwamen op passen? Dat ie allemaal lekkere dingen had voor ze had gemaaktmet chocola? Tiramisu en die truffels en een ongelofelijk lekker uitziend ijsje?

Ik wil ook wel een keer bij hem oppassen dan hoor! hoef ik er niet eens voor betaald te worden. Wat, hij krijgt geld toe!
pi_24826641
jamie
en hij kookt altijd zo heerlijk, alsof het in 2 keer struikelen mogelijk is om een hoogstaand 5 gangenmenu op tafel te zetten
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_24887958
wat 'ie maakt ziet er altijd heel lekker uit de gerechten... ehhh...
de kok mogen ze voor mij ook wel serveren op een bordje,. met een strikje van zilverpapier
pi_24916299
Gary Rhodes roeleert!!! Was eendertijd na Jamie op tv. Leuk twee totaaal verschillende stijlen. De woeste JO gooi en smijt stijl tov de gedecideerde en subliele manier van koken van gary rhodes...

Meer info http://www.bbc.co.uk/food/chef_biogs/p.shtml#gary_rhodes

alle engelse tv cocks op aphabeth!

[ Bericht 1% gewijzigd door lone_wolf op 04-02-2005 08:52:04 (typo's) ]
Ook JIJ hebt recht op mijn mening!!
pi_24917161
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 16:57 schreef Kang-He het volgende:
Dat zijn Tony en Giorgio, die tweede is dus een Italiaan. Best leuk programma inderdaad, ze maken meestal ook wel lekkere dingen die je jezelf ook nog wel ziet maken.
http://www.bbc.co.uk/pres(...)6/tony_giorgio.shtml

Maareh, was het niet de bedoeling dat in dit topic recepten van Jamie Oliver verzameld werden, in plaats van meningen over hem?
Are you pondering what I'm pondering?
pi_24928213
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 10:03 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Dat zijn Tony en Giorgio, die tweede is dus een Italiaan. Best leuk programma inderdaad, ze maken meestal ook wel lekkere dingen die je jezelf ook nog wel ziet maken.
http://www.bbc.co.uk/pres(...)6/tony_giorgio.shtml

Maareh, was het niet de bedoeling dat in dit topic recepten van Jamie Oliver verzameld werden, in plaats van meningen over hem?
oh ja
pi_24956210
Hmmmmm ach ja Ik denk dat goed koken niet per definitie zo hoort te zijn dat je alles handgemaakt doet maar wel dat je onder de meeste verschillende omstandigheden een goed smakend en voedzaam gerecht kan klaarmaken. Als ik aant vissen ben in Denemarken en je moet voor 4 hongerige mannen na een dagje thuis DAn hebben ze geen behoefte aan 4 gangen maar wel een lekkere voedzame maaltijd. Als je deze kunt koken met weinig ingredienten of andere bellmmerende factoren ben je m.i. een goede kok, misschie geen sterkok, maar wel een goede....
pi_25045341
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 19:26 schreef Webkim het volgende:
(Heb maar even meegeschreven met Jamie Olivers Twist. De recepten voor de Mauritiaanse vissoep en visovenschotel van vandaag volgen nog)

Jamies Ananascurry
(do. 10 feb. 2005)

Basmatirijst koken.
Scheut olie verhitten in een koekepan met hoge rand of een hapjespan.

Stap voor stap toevoegen, met steeds een minuutje tussenpauze zodat de smaken kunnen overvloeien:

- paar theelepels mosterdzaadjes
- twee theelepels komijn (eerst even stampen met vijzel)
- handvol kerrieblaadjes zonder de steeltjes
- 3 kardemomzaadjes
- een stukje fijngesneden (lucifertjes) gember
- 1 theelepel chilipoeder
- 2 theelepels kurkuma

Snij twee verse ananassen in blokjes en voeg ze toe. Doe er een blikje kokosmelk bij en een in plakjes gesneden bakbanaaan.

Laat acht minuten sudderen en voeg zout naar smaak toe, om de zoetigheid van de ananas te neutraliseren.

De ananas krijgt met alle specerijen een vlezige smaak en structuur en dat schijnt deze curry zo speciaal te maken.

Heb -em zelf nog niet geprobeerd, maar ga dat van de week zeker doen.

--------------------------------------------------

Jamies Bahji's
(bijgerecht, soort Indiase groentepannekoekjes)
(do. 10 feb. 2005)

Meng in een schaal
- geraspte wortel
- gehakte rode ui
- gehakte chilipepertjes, zonder de pitjes
- geraspte of gehakte gember
- en koriander

Maak een beslagje van
- 150 gr. bloem
- 250 cl. water
- 1 tl. kurkuma
- 1 tl. komijn
- 1 tl. chilipoeder

Doe een handjevol groente in een soepkom. Giet er een scheutje beslag op, zodat de groente goed plakkerig is.
Doe het in een hete koekepan, goed platdrukken en bakken tot je een knapperig groentepannekoekje hebt: een Bahji.
Uit: Tv-recept: Jamies Ananascurry en Bahji's.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25046529
Jamies Mauritiaanse Vissoep
(vrijdag 11 februari 2005)

- genoeg voor tien -

Verhit een scheut olie in een flinke pan.
Voeg achtereenvolgens toe, met steeds een kleine tussenpauze:
- 3 tl. mosterdzaadjes
- handjevol kerrieblad
- 2 tl. komijnzaadjes (je hoeft ze niet te vijzelen)
- 1 tl. garam masala
- 1 tl. chilipoeder
- 1 tl. kurkuma'
- 2 fijngehakte chilipepers (rode en gele, voor kleurvariatie)
- stukje geraspte gember
- 8 teentjes knoflook, in heel dunne plakjes gesneden
- 2 fijngehakte uien

Draai nu het vuur iets lager en laat het een minuut of 5 pruttelen.

Voeg twee handjes basmatirijst toe en twee glazen water (Jamie gebruikte bolle wijnglazen).

Bovenop leg je nu stukken witvis, alle soorten zijn bruikbaar, net waar je aan kan komen of waar je budget op berekend is.
Op de witvis kan je kokkels of andere schaaldieren leggen als je wil.
En daar bovenop kunnen eventueel garnalen. Die garen het snelst en moeten dus het verst van de hittebron liggen.

Gooi er een snuf zout overheen, breng het geheel aan de kook en laat het met gesloten deksel een kwartiertje pruttelen.

Na dat kwartier is de vis zo gaar dat ie uit elkaar valt als je er een vork insteekt.
Draai het gas iets lager, voeg een flinke scheut kokosmelk toe (als je wil het hele blikje) en breng het heel even terug aan de kook.

-----------------------------------------------------------------

Jamies Mauritiaanse Visschotel
(vrijdag 11 februari 2005)

Neem een grote ovenschaal en bekleed die zo met een heel groot bananenblad dat de randen van het blad er nog royaal uithangen: daar moet je dalijk de boel mee afdekken.

Op het bananenblad maak je een bedje van gehakte pepertjes, geraspte kokos en gember en grofgehakte koriander.

Leg je moten vis (welke witvis je maar lekker vindt) op het bedje. Strooi er zout en olijfolie over. Snijd twee limoenen in vieren en leg de parten langs de vis.

Vouw het bananenblad dicht en laat de visschotel een kwartier garen op 200 graden.
Haal uit de oven en laat nog vijf minuutjes rusten.
Hardloper.
IG @webkim
pi_25099128
Het mooie aan Oliver is dat ie lak heeft aan conventies. Als bonen uit blik lekker zijn, waarom dan niet gebruiken? En laten we eerlijk zijn, olijfolie is ook bij heel erg veel dingen gruwelijk lekker.

Je moet het daarom ook zien als gewoon lekkere recepten, zonder poespas (naked dus). Jamie is oke.
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_25108518
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 12:57 schreef Dylan Dog het volgende:
Het mooie aan Oliver is dat ie lak heeft aan conventies. Als bonen uit blik lekker zijn, waarom dan niet gebruiken? En laten we eerlijk zijn, olijfolie is ook bij heel erg veel dingen gruwelijk lekker.

Je moet het daarom ook zien als gewoon lekkere recepten, zonder poespas (naked dus). Jamie is oke.
Hmmm ik zal wel vloeken in de kerk...maar ik vindt het gebruik van extra virgine olijfolie te pas en te onpas erg overdreven.... Het is als ingredient, IMHO, higley overestimated... Ik prefereer de wat minder sterk smakende olien (latere persing) of andere olien in een heleboel gerechten. De smaak is vaak TE geprononceerd.
  woensdag 16 februari 2005 @ 09:40:20 #98
90648 zeeuwse
Mostly harmless
pi_25109146
vwb citroensap/rasp, dat is niet specifiek iets voor Jamie volgens mij, dat is een rare engelse tic.
Delia Smith of Gary Rhodes doen dat net zo goed.
So Long and Thanks for All the Fish
pi_25109869
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 08:24 schreef lone_wolf het volgende:

[..]

Hmmm ik zal wel vloeken in de kerk...maar ik vindt het gebruik van extra virgine olijfolie te pas en te onpas erg overdreven.... Het is als ingredient, IMHO, higley overestimated... Ik prefereer de wat minder sterk smakende olien (latere persing) of andere olien in een heleboel gerechten. De smaak is vaak TE geprononceerd.
Ik heb het ook niet over Extra vergine. Bakken doe je niet in de eerste-persingolie, maar wel (vaak) in olie. EV gebruik je voor andere dingen (of, om in de trant van Jamie te blijven, wel om te bakken als de 'gewone' olie op is )
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_25110428
Nou Jamie Oliver zat al niet zo hoog meer bij mij, maar nu is hij echt ver in mijn achting gedaald! Gisteren gaf ik een etentje en van een vriend kreeg ik een kadootje. Een handige knoflookontveller uit de Jamie Oliver productenlijn ... (ik wist niet eens dat er zon lijn was.. tsk.) Het is dus een soort rubberen buisje.... Waar je je knoflookteen in moet doen... En dan moet je met dat ding over een harde ondergrond rollen... En dan komt het velletje eraf.... What happened to give it a good old whack with the flat side of your knife and the skin should come right off? TSKTSKTSK!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_25116058
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 00:32 schreef Leonoor het volgende:
Lekker belangrijk wat alle mensen met verstand er van vinden, hij kookt ten minste op een manier die ik, als arme, klein-behuisde student, ook gewoon na kan doen.

Geen superdure ingredienten, geen dingen die je voor heel veel geld koopt en waar je dat een snufje van gebruikt om het daarna in de kast onder te laten stoffen, gewoon makkelijke dingen van de supermarkt om de hoek, en nog ontzettend lekker ook (ja dat vind ik ja!).

Lang leve de blikjes en de blijkbaar saaie/commerciele/vieze gerechten van Jamie!
Weer duidelijk een voorbeeld van mensen die even twee punten over het hoofd zien. Ten eerste het feit dat niet iedereen zoveel weet van koken, voedsel en de professionele keuken en sommige mensen gewoon gaan voor lekker eten, een leuke show en leuke recepten. Ten tweede vergeten jullie (ik doel hier eigenlijk voornamelijk op Piet, die deze discussie 9 van de 10 keer laat beginnen) dat er een groot verschil is tussen thuis koken (voor vrienden, voor jezelf of gewoon voor de fun) en professioneel koken in een (sterren-) restaurant waar het gaat om kwaliteit van de bovenste plank.

Het gaat in dit topic simpelweg over recepten van Jamie Oliver, dus kom niet aanzetten met gezever over dingen die daar nauwelijks wat mee te maken hebben, daar zit ik, en ik denk een heleboel users met mij, niet op te wachten. Maak daar maar een eigen topic voor!
pi_25118597
Heeftniemand jamie oliver twist op dvd staan??
pi_25122064
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 10:44 schreef Dylan Dog het volgende:

[..]

Ik heb het ook niet over Extra vergine. Bakken doe je niet in de eerste-persingolie, maar wel (vaak) in olie. EV gebruik je voor andere dingen (of, om in de trant van Jamie te blijven, wel om te bakken als de 'gewone' olie op is )
Weet ik wel, ik had het dan ook over de toepassingen waar EV normaal voor gebruikt wordt...In een heleboel, legitime, toepassingen vindt ik de smaak van EV olie te geprononceerd...
pi_25127018
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 11:21 schreef DancingPhoebe het volgende:
-edit- Schelden doe je maar ergens anders.

[ Bericht 51% gewijzigd door Oblivion op 17-02-2005 14:01:06 ]
Tomdiedom!
pi_25127244
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 17:53 schreef marsterretje het volgende:
Ik kijk het graag hoor, lekker eten vaak, de kop van hem mag ik ook graag zien, maar ga idd voor de lol eens turven op de volgende woorden:

* olive oil
* lemon zest
* in the good ol' .... (oven/pan/fridge)
* wicked
* mate

ben je nog wel evn bezig
Je vergeet: eazy-peazy
pi_25131683
en literally, let er maar eens op.. als je het niet weet valt het niet op, maar als je er op let is het echt irritant
pi_25132393
weet iemand toevallig of zijn inttaliaanse brood gewoon het standaard broodrecept van de 1e pagina is maar dan met ittaliaanse kruiden erdoor?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_25144825
heeft iemand de uitzending op yorin gezien, waar Jamie Oliver de salade van paprika uit blik en ansjovis maakte.
Ik weet alleen dat er paprika en ansjovis in ging de rest ben ik vergeten.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 19:04:43 #109
103793 kozakken
Living the life
pi_25149175
Een van mijn favo's:
spinazie, doperwten en feta salade

spinaziebladeren wassen en op een schaal leggen
doperwten (ik gebruik gewoon diepvries) en feta mengen en daar doorheen een vinaigrette van olie, citroensap, peper & zout.

Oh... wat lekker...
pi_25150415
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 20:10 schreef Luuksor het volgende:
en literally, let er maar eens op.. als je het niet weet valt het niet op, maar als je er op let is het echt irritant
of " What I am now going to do is...." en " lovely" alles is lovely, als hij klaar is met hakken: lovely. Of als de blender klaar is: lovely.
pi_25150530
En vergeet vooral niet "Im thinking...."

Iemand die toevallig nog weet wat er in de watermeloensalade van een paar dagen ging?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 22:10:42 #112
78964 Luuksor
[ Curacao ]
pi_25152149
Ja volgens mij feta en basilicum, maar van die laatste ben ik niet zeker..
pi_25194968
Dank je wel luuksor! Het zou goed kunnen dat het idd basillicum was ja!

POTVERDORIE!!! Ik werd helemaal nat in mijn broekje toen ik jamie de rib-eye met gebakken aardappeltjes op zag dienen! Maar uitgerekend vandaag lette ik niet zo goed op het hoe en wat? Dus als iemand hierbij heeft zitten meeschrijven?

Ik zou erg verheugd zijn met het recept?
  dinsdag 22 februari 2005 @ 11:21:55 #114
78964 Luuksor
[ Curacao ]
pi_25202663
Haha.. die uitdrukking gebruikte mn baas ook altijd toen ik nog bij de mexicaan werkte.. "ik wil dat de gasten hier met een natte poes weggaan, zo moet het eten zijn".. maar okee

Maar heb niet helemaal opgelet, iig veel kruiden, ff dichtschroeien (minuutje beide kanten) en dan halfuurtje in de oven op 250 graden.. Maar welke kruiden.. ik dacht (nu uit mn hoofd) tijm te herkennen, maar heel veel van de kruiden die hij noemde kende ik niet..
  dinsdag 22 februari 2005 @ 11:32:05 #115
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_25202804
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 22:10 schreef Luuksor het volgende:
Ja volgens mij feta en basilicum, maar van die laatste ben ik niet zeker..
Nee, volgens mij was het mint,

Blokjes Watermeloen, stukjes feta en stukjes mintblad.
  dinsdag 22 februari 2005 @ 11:42:11 #116
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_25202944
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 11:21 schreef Luuksor het volgende:
Haha.. die uitdrukking gebruikte mn baas ook altijd toen ik nog bij de mexicaan werkte.. "ik wil dat de gasten hier met een natte poes weggaan, zo moet het eten zijn".. maar okee
Volgens mij komt dat vaker voor in de Horeca...... Wij zeggen ook altijd als gasten erg tevreden naar huis gaan "ze dreven hier helemaal weg" (en dan bedoelen we niet dat het water hun uit de mond liep)

Maar ja, lekker eten is zo nu en dan ook gewoon geil (maar ik weet niet of dit het juiste topic is omhier over door te gaan).
pi_25215437
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 11:32 schreef Chielus het volgende:

[..]

Nee, volgens mij was het mint,

Blokjes Watermeloen, stukjes feta en stukjes mintblad.
Ja! We hebben een winnaar!
pi_25255503
Ik heb een keer een stoofpotje gemaakt met Pastinaak erin.
Onze Jamie had het over de pastinaak schillen en hem in de lengte in vieren snijden.

Nu had ik twee pastinaken gekocht volgens het recept. Alleen die dingen waren enorm! Ik heb ze maar in blokjes gesneden, want anders paste het niet in de pan. Leek me ook stuk zo'n groot knolding zo groot te laten.

Nu mijn vragen: Waren mijn pastinaken zo groot (20/30 cm waren ze wel), had ik wat anders dan pastinaak? Is het verkeerd vertaald en moet ik wat anders hebben? Stopt jamie écht enorme stukken pastinaak in zijn pan?
...
  zaterdag 23 april 2005 @ 01:09:42 #119
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_26446931
Heeft iemand de DVD's met de afleveringen van Jamie (naked chef part 1,2 &3) al gekocht?
  zaterdag 23 april 2005 @ 09:32:18 #120
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26448955
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 01:09 schreef Chielus het volgende:
Heeft iemand de DVD's met de afleveringen van Jamie (naked chef part 1,2 &3) al gekocht?
Zijn die al te koop dan?

En wat kosten ze?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 23 april 2005 @ 09:42:47 #121
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_26449023
ik zag ze laatst bij van leest in een box (ben de prijs vergeten.) Maar bij Bol.com zijn ze 10¤ per stuk
pi_26449612
Ik heb die dvd's een tijdje terug bij de FRS voor 33 euro gekocht. Dat is zo'n aanbieding, 3 voor 33 euro.
''Going mental on the Wabbu''
pi_27735602
Zoek je nog een paar kookboeken van Jamie?

Kijk in mijn topic:

[TK] 4 x Jamie Oliver
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:45:59 #124
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_27736311
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 01:09 schreef Chielus het volgende:
ik
pi_27741309
AFgelopen weekend weer iets aparts gegeten uit Jamie's Dinners.

Ingredienten voor 2 personen:

Verse mais
Witte bonen
(genoeg om een dikke laag op de bodem van een ovenschaal mee maken)
Hierbij wat slagroom en wat witte wijn
(hoeveel is niet helemaal duidelijk, wij hadden het recept gevolgd en dat was duidelijk te veel, ik zou zeggen zet het prutje mais/witte bonen onder)
kipfilet
ontbijtspek
banaan

De helft van de witte bonen prakken, alle witte bonen in de ovenschaal, de verse maiskorrels lossnijden en ook in de schaal. Wijn en slagroom erbij. De banaan halveren. In kipfilet kun je met zon flapje een soort van zakje maken, daar stop je de banaan in (Wij hadden een halve banaan per kipfilet, maar dat was iets teveel van het goede, beter iets minder) Dit leg je op de kip en hier leg je weer ontbijtspek overheen.

Geheel 3 kwartier in de oven.

Was weer eens wat anders. Lekker!

Mocht iemand dit eens willen maken, dan kan ik het recept wel iets gedetailleerder opzoeken.
  woensdag 8 juni 2005 @ 14:28:18 #126
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_27741425
en net 3 boeken van jamie erbij gekocht
pi_27741540
Ik heb er vorige week 4 op marktplaats gekocht, ook voor een kooppie!

Er staan best veel dingen in, waarvan ik denk, dat ga ik eens proberen, maar ik vond ze nieuw toch net iets te duur.

Ik heb nu 5 boeken, dus ik geloof dat dat ze allemaal zijn.

Zovty en ik hebben ons voorgenomen om van nu af aan ieder weekend iets uit 1 van de boeken te proberen.
pi_27741679
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:28 schreef MissyMirjaM het volgende:
en net 3 boeken van jamie erbij gekocht

Leuk toch!
Anders zou je het niet doen...
  woensdag 8 juni 2005 @ 14:37:31 #129
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_27741772
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:34 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Leuk toch!
Anders zou je het niet doen...
nou en of
heb er nu 4.
volgens mij heet hij dr 5 uitgebracht..?
  zondag 12 juni 2005 @ 17:01:58 #130
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_27860575
ik ben zo blij met mn 3 nieuwe jamie's
pi_27860669
quote:
Op zondag 12 juni 2005 17:01 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ben zo blij met mn 3 nieuwe jamie's
Ik heb ze hier ook allemaal
heb je ze inmiddels al uit en wanneer kan er geproefd worden
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_27860673
Zo blij dat jullie een heleboel gaat typen?
  zondag 12 juni 2005 @ 17:06:48 #133
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_27860691
ik heb er nu 4, is dat allemaal?
ik weet dat ik er sowieso nog 1 mis.
ik heb ze voorlopig nog niet uit ik blader er af en toe eens in, en als ik wat lekers zie onthou ik dat
en kijk foto's
pi_27862590
quote:
Op zondag 12 juni 2005 17:06 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik heb er nu 4, is dat allemaal?
Allemaal is bij mij 5
kreeg de laatste van mijn ouders met kerst
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zondag 12 juni 2005 @ 18:27:35 #135
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_27862605
ik mis jamie's dinners nog
pi_27862643
quote:
Op zondag 12 juni 2005 18:27 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik mis jamie's dinners nog
Die is leuk maar voorlopig heb je nog een boel andere recepten weg te werken volgens mij
pi_27863605
Vandaag weer iets lekkers gemaakt, "fantastisch gebraden kip" Met citroenrasp, tijm, knoflook en citroen. En dan in de braadslee meegebakken aardappeltjes en knolselderij. Erg lekker weer!

Gisteren forel uit de oven, ook weer met tijm en citroen. Deze viel een beetje tegen, maar voornamelijk omdat ik echt een hoop graatjes had. zovty had juist geen graatjes en vond het ook iets lekkerder.

Goed weekend geweest !
pi_27864386
quote:
Op zondag 12 juni 2005 19:05 schreef DancingPhoebe het volgende:
Vandaag weer iets lekkers gemaakt, "fantastisch gebraden kip" Met citroenrasp, tijm, knoflook en citroen. En dan in de braadslee meegebakken aardappeltjes en knolselderij. Erg lekker weer!

Gisteren forel uit de oven, ook weer met tijm en citroen. Deze viel een beetje tegen, maar voornamelijk omdat ik echt een hoop graatjes had. zovty had juist geen graatjes en vond het ook iets lekkerder.

Goed weekend geweest !
Klinkt goed Ik ga die kip ook eens proberen Moet alleen ff kijken of ik een ronde braadslee kan vinden of zo. Die langwerpige passen niet in mijn combi-magnetron
  zondag 12 juni 2005 @ 19:56:08 #139
45206 Pietverdriet
pi_27865133
Het lekkerste vind ik eigenlijk Jamie zelf
pi_27866676
quote:
Op zondag 12 juni 2005 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Smaken verschillen ben ik bang
  dinsdag 21 juni 2005 @ 23:57:10 #141
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_28120120
quote:
Op zondag 12 juni 2005 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:
eensch!!
pi_50975925
gigantische up

heeft iemand de recepten an de aflevering van vandaag?
pi_51000925
Nou, dan knal ik hier ook maar ff een tvp hier neer...

Wat? Ik lees dat Jamie lekker is? Nou...eh...nee, alleen dat geslis al...
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')