abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 januari 2004 @ 12:26:08 #1
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_16564393
ik maak al een jaar of 5 mijn eigen verse pasta. ik het begin lijkt het omslachtig. nu heb ik sneller spaghetti op tafel dan met een pak uit de supermarkt omdat je het maar 2 min hoeft te koken. het is ook echt veel lekkerder.

je hebt nodig een pastamachientje (beste van het merk atlas) en dit is niet zo duur. daarnaast kan je het best gebruik maken van harde gries, in het italiaans grano duro. die kan je het best kopen bij een delicatesse winkeltje. daarmee krijg je in combinatie met een ei per 100 gram een mooi stevig, beetje gelig deeg. ik maak meestal een kilo aan en bewaar het per 200 gram in diepvries. dan kan je het laten ontdooien wanneer je het nodig hebt. aanrader voor iedereen die pasta optimaal wil eten. lasagne, ravioli, spaghetti in alle kleuren en smaken.

hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_16564514
Hmmm, je hebt me op een idee gebracht
  zondag 25 januari 2004 @ 12:32:06 #3
70795 GiSH
waiting for sun
pi_16564528
ik wil dit ook doen? hoe maak je dat??
Made love to an Angel, but her wings are in the way
pi_16564552
Ja wat leuk is dat! Dat deden wij vroeger in het restaurant waar ik werkte ook
  zondag 25 januari 2004 @ 12:33:48 #5
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_16564564
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:32 schreef GiSH het volgende:
deeg moet je kneden met 1 ei per 100 gram grano duro (soor bloem dus) het moet een stevig taai deeg worden en dat kost wel wat krachtsinspanning. maar kneden is leuk. beetje zout en voor de liefhebber eetlepel olijfolie.
pi_16564572
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:32 schreef GiSH het volgende:
Zeef de bloem op het werkblad en maak er een 'vulkaan' van met een krater in het midden. Breek het ei en voeg het snufje zout en de olie toe.
Meng het ei met de handen door de bloem tot het een grove massa is. Was de handen en maak het werkblad schoon voor dat het kneden begint.
Bestrooi het werkblad licht met bloem en kneed met de onderkant van de hand, ongeveer tien minuten, tot het deeg droog lijkt.
Wikkel het deeg in een vochtige doek en laat het minstens een half uur rusten. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven blad, eerst in de ene richting en later in de andere, tot het vliesdun is.
Betrooi licht met bloem in laat het weer rusten zodat de pasta wat kan drogen.
Het is dan klaar om in de vereiste vorm te worden gesneden. Laat het dan nog 10 minuten liggen voordat het wordt gekookt.
  zondag 25 januari 2004 @ 12:36:31 #7
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_16564623
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:34 schreef Conflict het volgende:

[..]

Zeef de bloem op het werkblad en maak er een 'vulkaan' van met een krater in het midden. Breek het ei en voeg het snufje zout en de olie toe.
Meng het ei met de handen door de bloem tot het een grove massa is. Was de handen en maak het werkblad schoon voor dat het kneden begint.
Bestrooi het werkblad licht met bloem en kneed met de onderkant van de hand, ongeveer tien minuten, tot het deeg droog lijkt.
Wikkel het deeg in een vochtige doek en laat het minstens een half uur rusten. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven blad, eerst in de ene richting en later in de andere, tot het vliesdun is.
Betrooi licht met bloem in laat het weer rusten zodat de pasta wat kan drogen.
Het is dan klaar om in de vereiste vorm te worden gesneden. Laat het dan nog 10 minuten liggen voordat het wordt gekookt.

dit is dus zonder machientje
  zondag 25 januari 2004 @ 12:37:20 #8
70795 GiSH
waiting for sun
pi_16564647
ga morgen gelijk eens proberen.. zal wel een zooitje worden...maar het lijkt me wel leuk
  zondag 25 januari 2004 @ 12:39:20 #9
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_16564687
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:37 schreef GiSH het volgende:
ga morgen gelijk eens proberen.. zal wel een zooitje worden...maar het lijkt me wel leuk
het helpt wel als je een boek hebt waar het in staat, maar na drie keer proberen heb jij je eerste perfecte verse pasta met slieren waarvan je zelf de lengte en dikte van kan bepalen en die je zelf kleur/smaak kan geven (verse spinazie pureren is groen, tomaat rood en met saffraan geel of zwart met inktvisinkt)
pi_16564695
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:36 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dit is dus zonder machientje

makkelijk om het eerst eens te proberen, voordat je zo'n ding koopt. Een machine lijkt me wel erg makkelijk.
  zondag 25 januari 2004 @ 12:41:02 #11
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_16564733
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:39 schreef Conflict het volgende:

[..]

makkelijk om het eerst eens te proberen, voordat je zo'n ding koopt. Een machine lijkt me wel erg makkelijk.

met de hand kan wel inderdaad, maar ik zou meteen een machientje adviseren om teleurstellingen tegen te gaan. heel plat rollen is nog niet voor iedereen weggelegd en dan krijg je dikte verschillen waardoor de smaak soms al dente en soms week of te hard is.
pi_16564752
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:41 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

met de hand kan wel inderdaad, maar ik zou meteen een machientje adviseren om teleurstellingen tegen te gaan. heel plat rollen is nog niet voor iedereen weggelegd en dan krijg je dikte verschillen waardoor de smaak soms al dente en soms week of te hard is.

Daar zit natuurlijk wat in
  zondag 25 januari 2004 @ 12:42:26 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_16564765
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:41 schreef Conflict het volgende:

[..]

Daar zit natuurlijk wat in

lekker he? vers jammie..... bovendien is pasta van grano duro erg goed voor je lichaam.
  zondag 25 januari 2004 @ 12:42:42 #14
70795 GiSH
waiting for sun
pi_16564768
zijn die machientjes duur en zit er veel verschil in?? kan je met 1 machientje meerdere soorten maken??
pi_16564818
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:42 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

lekker he? vers jammie..... bovendien is pasta van grano duro erg goed voor je lichaam.

ja, van pasta word je dik
  zondag 25 januari 2004 @ 12:45:04 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_16564821
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:42 schreef GiSH het volgende:
zijn die machientjes duur en zit er veel verschil in?? kan je met 1 machientje meerdere soorten maken??
ik heb een machientje dat volgens mij zon 40 euro kost. het is een walsje waarmee je de dikte van je plakjes kan kiezen en er zit een opzet stukje bij voor spaghetti of tagliatella. met de plakjes kun je zelf ravioli maken door een soort metalen ijsklontjes bakje te kopen. het si misschien even een aanschaf, maar je doet er eeuwig mee als je het goed schoonmaakt zonder water.
  zondag 25 januari 2004 @ 12:46:04 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_16564843
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:44 schreef Conflict het volgende:

[..]

ja, van pasta word je dik

nee lol. niet als je een béétje lichaamsbeweging hebt.
  zondag 25 januari 2004 @ 12:47:55 #18
70795 GiSH
waiting for sun
pi_16564886
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:45 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik heb een machientje dat volgens mij zon 40 euro kost. het is een walsje waarmee je de dikte van je plakjes kan kiezen en er zit een opzet stukje bij voor spaghetti of tagliatella. met de plakjes kun je zelf ravioli maken door een soort metalen ijsklontjes bakje te kopen. het si misschien even een aanschaf, maar je doet er eeuwig mee als je het goed schoonmaakt zonder water.

ga morgen eens kijken in de italaanse winkel
  zondag 25 januari 2004 @ 12:49:07 #19
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_16564912
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:47 schreef GiSH het volgende:

[..]

ga morgen eens kijken in de italaanse winkel

het zou leuk zijn als meer mensen het zouden doen om ideeen uit te wisselen.
pi_16571847
Heerlijk...verse pasta. Eet nooit meer die troep uit een pak. Ik heb een pastamachientje van Imperia. Gehaald bij Duikelman (kookwinkel hier in Asd.) Grano duro haal ik bij de italiaanse delicatessenwinkel. Kan het iedereen aanraden, het si helemaal niet moeilijk en je hebt super veel eeer van je werk!!
geniet nooit met mate
  zondag 25 januari 2004 @ 17:40:54 #21
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_16571962
quote:
Op zondag 25 januari 2004 17:36 schreef gimme.shelter het volgende:
Heerlijk...verse pasta. Eet nooit meer die troep uit een pak. Ik heb een pastamachientje van Imperia. Gehaald bij Duikelman (kookwinkel hier in Asd.) Grano duro haal ik bij de italiaanse delicatessenwinkel. Kan het iedereen aanraden, het si helemaal niet moeilijk en je hebt super veel eeer van je werk!!
tagliatella met vitello tonnato bv. of zelfs een gewone bolognese komen mensen voor terug.
pi_16572263
quote:
Op zondag 25 januari 2004 17:40 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

tagliatella met vitello tonnato bv. of zelfs een gewone bolognese komen mensen voor terug.

Ben de laatste tijd zelf erg in mijn nopjes met een salie-truffelsausje! Maar idd. mijn gasten zijn altijd EWRRUG blij als ik ze verse pasta voorzet!!
geniet nooit met mate
  zondag 25 januari 2004 @ 19:31:17 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_16574874
Ik heb een superlekker recept voor een saus met ham, mascarpone en parmezan. Heerlijk en vooral bij verse pasta.
Helaas ben ik alleen en is het te veel werk om voor eventjes te doen en invriezen is bij mij nog niet goed gelukt.

Hoe doe jij dat?
Mij was geleerd 'nestjes' te maken, maar die gaan zo aan elkaar plakken.
Laat jij het dan eerst eventjes hangen om in te laten drogen?

Het is wel 100x lekkerder dan kant-en-klaar dus als invriezen me zou lukken...

maandag 26 januari 2004 @ 07:02:54 #24
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_16587183
quote:
Op zondag 25 januari 2004 19:31 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb een superlekker recept voor een saus met ham, mascarpone en parmezan. Heerlijk en vooral bij verse pasta.
Helaas ben ik alleen en is het te veel werk om voor eventjes te doen en invriezen is bij mij nog niet goed gelukt.

Hoe doe jij dat?
Mij was geleerd 'nestjes' te maken, maar die gaan zo aan elkaar plakken.
Laat jij het dan eerst eventjes hangen om in te laten drogen?

Het is wel 100x lekkerder dan kant-en-klaar dus als invriezen me zou lukken...

wellicht moet je zorgen dat je deeg wat 'vaster' is. dan komt alles mooi los tijdens het koken. overigens kan je beter een klomp deeg in de diepvries bewaren dan kant en klare sliertjes. bij het ontdooien kan de boel nl nogal eens klef worden en dan moet je je tagliatella toch weer opnieuw kneden.
  maandag 26 januari 2004 @ 07:47:15 #25
37887 Dauthi
Progressive
pi_16587333
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:26 schreef zoalshetis het volgende:
ik maak al een jaar of 5 mijn eigen verse pasta. ik het begin lijkt het omslachtig. nu heb ik sneller spaghetti op tafel dan met een pak uit de supermarkt omdat je het maar 2 min hoeft te koken. het is ook echt veel lekkerder.

je hebt nodig een pastamachientje (beste van het merk atlas) en dit is niet zo duur. daarnaast kan je het best gebruik maken van harde gries, in het italiaans grano duro. die kan je het best kopen bij een delicatesse winkeltje. daarmee krijg je in combinatie met een ei per 100 gram een mooi stevig, beetje gelig deeg. ik maak meestal een kilo aan en bewaar het per 200 gram in diepvries. dan kan je het laten ontdooien wanneer je het nodig hebt. aanrader voor iedereen die pasta optimaal wil eten. lasagne, ravioli, spaghetti in alle kleuren en smaken.

Vind je het niet een klein beetje veel om 10 eieren per kilo meel te gebruiken.
ik zou eerder zeggen 3 a 4 eierdooiers op 1 kilomeel en zelfs dat is nog veel.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  maandag 26 januari 2004 @ 07:52:39 #26
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_16587366
quote:
Op maandag 26 januari 2004 07:47 schreef Dauthi het volgende:

[..]

Vind je het niet een klein beetje veel om 10 eieren per kilo meel te gebruiken.
ik zou eerder zeggen 3 a 4 eierdooiers op 1 kilomeel en zelfs dat is nog veel.

ik varieer een beetje. maar inderdaad meestal wel 1 ei per 100 gram bloem. dat is vrij gebruikelijk. ik doe het bij gebrek aan ei ook wel eens helemaal zonder. is ook lekker.
  maandag 26 januari 2004 @ 08:06:14 #27
37887 Dauthi
Progressive
pi_16587414
quote:
Op maandag 26 januari 2004 07:52 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik varieer een beetje. maar inderdaad meestal wel 1 ei per 100 gram bloem. dat is vrij gebruikelijk. ik doe het bij gebrek aan ei ook wel eens helemaal zonder. is ook lekker.

wat je ook doet het is altijd lekkerder dan van de supermarkt
Tenzij je iets fout doet
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  maandag 26 januari 2004 @ 10:01:07 #28
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_16588707
quote:
Op maandag 26 januari 2004 07:02 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wellicht moet je zorgen dat je deeg wat 'vaster' is. dan komt alles mooi los tijdens het koken. overigens kan je beter een klomp deeg in de diepvries bewaren dan kant en klare sliertjes. bij het ontdooien kan de boel nl nogal eens klef worden en dan moet je je tagliatella toch weer opnieuw kneden.

Ik heb het de laatste keer als 'lasagne-bladeren' ingevoren, zo van, dan kan ik het handig meteen weer door de machine gooien, maar toen werd het veel te klef en mijn machine gelijk heel smerig.
Maar jij kneed het gewoon nog een keer als het uit de vriezer komt en dan weer door de machine. Is dan die klefheid weg?

Hoe lang bewaar jij het in de vriezer?

maandag 26 januari 2004 @ 18:03:44 #29
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_16603162
quote:
Op maandag 26 januari 2004 10:01 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik heb het de laatste keer als 'lasagne-bladeren' ingevoren, zo van, dan kan ik het handig meteen weer door de machine gooien, maar toen werd het veel te klef en mijn machine gelijk heel smerig.
Maar jij kneed het gewoon nog een keer als het uit de vriezer komt en dan weer door de machine. Is dan die klefheid weg?

Hoe lang bewaar jij het in de vriezer?

ikzelf op -18 niet langer dan 1,5 maand. vooral door het ei wat erin zit. en niet ontdooien met magnetron maar in open zakje in lauw water. of liever gewoon gesloten op keukenplank.
  † In Memoriam † dinsdag 23 maart 2004 @ 13:14:31 #30
25682 2cv
Niet subtiel
pi_17911195
Hoeveel bloem/eieren heb je ongeveer nodig per persoon? En aangezien ik eerst eens een keer wil proberen pasta te maken wil ik daar nog niet gelijk een dure machine van 40 pleuro voor kopen. Ik moet het echter wel uitrollen/plat maken. Hoe kan ik dat het beste doen? Een colafles gevuld met water (tegen het indeuken) gebruiken? Ik heb helaas geen deegroller ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_17913333
Deegrollers zijn niet duur en erg handig. Je kunt ook een stuk bezemsteel gebruiken.
  dinsdag 23 maart 2004 @ 15:01:01 #32
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_17913621
ik ga uit van 150 gram per persoon aan pasta. je kan op vele manieren je pasta aanmaken, maar je hebt er wel de volgende bloemsoort voor nodig: grano duro van de cecco . je kan het doen met:

1. alleen eieren. één ei (op kamer temperatuur) per 100 gram bloem.
2. eieren en water samen. ga uit van 60 cl vocht per ei, maar doe dit op het gevoel.
3. alleen water.
4. gebruik een gedeelte andere (witte) bloem (moet je ff naar vragen bij de speciaalzaak)

het deeg moet echt heel taai zijn. kneed het, met een beetje zout en eventueel eetlepel olijfolie als je figuurtjes wil maken, tien minuten tot een mooie gladde bol, je staat versteld als je bezig bent dat vrouwtjes van 80 in italie nog steeds perfect deeg kunnen maken (erg zwaar nl). het mag absoluut geen plakkerig deeg zijn. laat het dan afgedekt of in een boterhamzakje nog een uur op kamertemp. liggen. ik maak meestal per keer 500 gram grano duro en 5 eieren (ong. 300 gram ei), dus zo'n 800 gram deeg, . daarvan vries ik in wat ik niet nodig heb. zonder machientje is het wel te doen, maar niet zonder goede roller. je kan beter nog een bezemsteel pakken. maak 1 mm dik en snij er stroken voor tagliatella van. je kan natuurlijk ook ravioli maken. zorg er daarbij voor dat er geen vulling op het te samendrukken deeg komt, en er mag absoluut geen lucht in zitten. met het basisdeeg kan je heel veel maken, canneloni met lamsgehakt, wilde spinazie, zachte feta en pijnboomp. bijvoorbeeld. het machientje zorgt echter voor een constante dikte en smaak. dus niet al dente en overkookt of te rauw. ik ben zelf een beest in het maken van lasagne trouwens. en dat is natuurlijk het simpelst om mee te beginnen omdat de vorm easy is. als je het een beetje onder de knie hebt wil je vast wel zon machientje en behoort de oudbakken pasta (zelfs de 'verse' bij appie ofzo) tot het verleden. overigens is die grano duro (harde gries) erg gezond. succes en neem er de tijd voor.
  † In Memoriam † dinsdag 23 maart 2004 @ 22:59:23 #33
25682 2cv
Niet subtiel
pi_17926508
Dus ik kan niet zomaar standaard bloem gebruiken? Dit MOET dus die grano duro van de cecco zijn?
  woensdag 24 maart 2004 @ 08:38:10 #34
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_17930864
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 22:59 schreef 2cv het volgende:
Dus ik kan niet zomaar standaard bloem gebruiken? Dit MOET dus die grano duro van de cecco zijn?
grano duro is makkelijker, lekkerder en gezonder. ik denk overigens dat er meerdere merken zijn voor grano duro, maar ik ben ze nog niet tegengekomen. gewone bloem wordt snel een papperige pasta.
  † In Memoriam † woensdag 24 maart 2004 @ 13:13:29 #35
25682 2cv
Niet subtiel
pi_17935579
Dan ga ik op zoek naar die Grano Duro. Is dat in iedere super verkrijgbaar of alleen bij de Ecco (nog nooit van die winkel gehoord trouwens) ?
  woensdag 24 maart 2004 @ 17:36:53 #36
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_17941823
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 13:13 schreef 2cv het volgende:
Dan ga ik op zoek naar die Grano Duro. Is dat in iedere super verkrijgbaar of alleen bij de Ecco (nog nooit van die winkel gehoord trouwens) ?
nee dus. grano duro van de cecco (merk, geen winkel) is alleen verkrijgbaar bij italiaanse/spaanse/potugese speciaalwinkeltjes. probeer het anders als je in een kleine stad woont bij een goede keukenwinkel voor adressen.
  † In Memoriam † vrijdag 26 maart 2004 @ 19:04:41 #37
25682 2cv
Niet subtiel
pi_17989016
Zelfgemaakte pasta voor 4 personen.

Ingrediënten:
500 gram Grano Duro van de (C)ecco
5 eieren
Eventueel wat zout
Eventueel wat olijfolie
Bloem

Bereiding:
-Zeef de bloem op het werkblad en maak er een 'vulkaan' van met een krater in het midden
-Breek de eieren en doe ze in de 'krater' van de 'vulkaan' en voeg het snufje zout en de olie toe.
-Meng het ei met de handen door de bloem tot het een grove massa is.
-Was je handen en maak het werkblad schoon
-Bestrooi het werkblad licht met bloem en kneed het deeg met de onderkant van de hand, ongeveer tien minuten, tot het deeg droog lijkt.
-Wikkel het deeg in een vochtige doek en laat het minstens een half uur rusten
-Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkblad, eerst in de ene richting en later in de andere, tot het vliesdun (+/- 1mm) is.
-Betrooi licht met bloem in laat het weer rusten zodat de pasta wat kan drogen.
-Snij het deeg in de vereiste vorm
-Laat het dan nog 10 minuten liggen
-Kook het deeg 2 minuten koken in reeds kokend water

* 2cv wil weten of dit een beetje klopt en of er ook op-/aanmerkingen/aanvullingen/correcties zijn ...

[ Bericht 0% gewijzigd door 2cv op 26-03-2004 19:06:51 (Aanvullinkje ...) ]
  vrijdag 26 maart 2004 @ 19:13:42 #38
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_17989195
zo is het helemaal goed. vergeet geen zout aan het water toe te voegen en een flinke pan te nemen.
  † In Memoriam † vrijdag 26 maart 2004 @ 19:19:13 #39
25682 2cv
Niet subtiel
pi_17989330
Dus snufje zout in het kokende water (pan van 3 liter en daar 2 liter water in), zoiets ?
  vrijdag 26 maart 2004 @ 19:25:19 #40
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_17989463
doe er maar flink wat in. als het water kookt, vlak voor je de pasta in de pan doet. 2 eetlepels.
  † In Memoriam † vrijdag 26 maart 2004 @ 19:26:26 #41
25682 2cv
Niet subtiel
pi_17989491
Okee, 2 eetlepels zout. De grootte van de pan en de hoeveelheid water is verder okee ?
  vrijdag 26 maart 2004 @ 19:27:22 #42
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_17989510
doe maar een pan van 5 liter water ofzo. dus 8 liter pan.
  vrijdag 26 maart 2004 @ 19:28:22 #43
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_17989532
je hebt ook mooie pasta pannen waar je een binnepan kan uittillen. doe maar lekker groot meteen.
  vrijdag 26 maart 2004 @ 19:30:33 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17989586
quote:
Op vrijdag 26 maart 2004 19:28 schreef zoalshetis het volgende:
je hebt ook mooie pasta pannen waar je een binnepan kan uittillen. doe maar lekker groot meteen.
Yep
Heb er zo een, voor 20 mark eens gekocht bij Real.
Edelstaal, sandwichbodem, een grote en een kleine binnenpan, en 8 liter inhoud.
Ideaal
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † vrijdag 26 maart 2004 @ 19:32:21 #45
25682 2cv
Niet subtiel
pi_17989639
Okee, pan van 5 liter (grootste die we hebben) met daarin 4 liter water en 2 eetlepels zout. Is dat okee ?
  vrijdag 26 maart 2004 @ 19:48:59 #46
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_17990055
quote:
Op vrijdag 26 maart 2004 19:32 schreef 2cv het volgende:
Okee, pan van 5 liter (grootste die we hebben) met daarin 4 liter water en 2 eetlepels zout. Is dat okee ?
prima voor maximaal 600 gram pasta, maar dat is wel kiele kiele. overigens doe je bij ravioli net zoveel in de pan tot het wateroppevlak vol is. doe je ze na zo'n 4-5 minuten in een warme schaal en ga je verder met de rest. warme-borden-tip: beetje bevochtigen en in de microwave.

waarschuwing: eenmaal lekkere zelfgemaakte pasta en je wil niks anders meer.
  vrijdag 26 maart 2004 @ 19:50:53 #47
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_17990115
quote:
Op vrijdag 26 maart 2004 19:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Yep
Heb er zo een, voor 20 mark eens gekocht bij Real.
Edelstaal, sandwichbodem, een grote en een kleine binnenpan, en 8 liter inhoud.
Ideaal
ik ken het merk niet, maar 8 liter is ideaal. je kan overigens de meest simpele grote pannen gebruiken voor een goed resultaat. het gaat immers om gekookt water.
  vrijdag 26 maart 2004 @ 20:16:59 #48
45206 Pietverdriet
pi_17990753
quote:
Op vrijdag 26 maart 2004 19:32 schreef 2cv het volgende:
zout weglaten
je kan er zout altijd nog opdoen.,
  vrijdag 26 maart 2004 @ 20:29:01 #49
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_17991084
quote:
Op vrijdag 26 maart 2004 20:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

zout weglaten
je kan er zout altijd nog opdoen.,
dat is niet waar piet sorry. door het zout in het water kookt het water ook beter en sneller door tijdens de afkoeling als het in aanraking komt met de pasta op huiskamertemperatuur. bovendien zorgt het ietwat zoute water voor een betere hechting van de saus later, mn al dente. vraag me niet waarom maar het is waarneembaar. de reden van het vele water is dus juist dat het kook proces nauwelijks verstoort wordt door de afkoeling. dat is het geheim van de beste pasta.
  † In Memoriam † vrijdag 26 maart 2004 @ 21:40:52 #50
25682 2cv
Niet subtiel
pi_17992584
Net ff gekeken en onze grootste pan is 5,7 liter (fabrieksopgave). Ik flikker er gewoon 4,5 liter water in en misschien zout. Ik hou niet van al te zout.
  zaterdag 27 maart 2004 @ 19:20:22 #51
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_18006469
Vanavond geprobeerd, en het was heerlijk

Ik heb tagliatelle gemaakt, bij gebrek aan pastamachine. Maar ik moet zeggen dat het best aardig gelukt is. De volgende keer moet ik de reepjes iets dunner rollen en iets dunner snijden, maar het was errug lekker!!!

Om het helemaal af te maken, hebben we het niet met z'n tomatenprutje-uit-zakje gegeten, maar heb ik helemaal zelf een heerlijke champignonsaus in elkaar gevogeld. Buikje zit weer vol
  zaterdag 27 maart 2004 @ 19:34:44 #52
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_18006753
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 19:20 schreef Christine het volgende:
Vanavond geprobeerd, en het was heerlijk

Ik heb tagliatelle gemaakt, bij gebrek aan pastamachine. Maar ik moet zeggen dat het best aardig gelukt is. De volgende keer moet ik de reepjes iets dunner rollen en iets dunner snijden, maar het was errug lekker!!!

Om het helemaal af te maken, hebben we het niet met z'n tomatenprutje-uit-zakje gegeten, maar heb ik helemaal zelf een heerlijke champignonsaus in elkaar gevogeld. Buikje zit weer vol
lekker he. ik heb net spaghetti (dikte 3 op het machientje, dus dik) met stukjes roodbaars, wat kruiden, citroen, olijfolie en royaal parmezan gegeten. was ook goed te doen. overigens geldt hoe fijner de pasta hoe fijner/vloeibaarder de saus.
  † In Memoriam † dinsdag 30 maart 2004 @ 16:13:41 #53
25682 2cv
Niet subtiel
pi_18064626
Weet iemand ook een naam van een winkel of winkelketen in het noorden des lands die Grano Duro van Cecco verkoopt ?
  dinsdag 30 maart 2004 @ 16:17:19 #54
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_18064742
Ik heb gewoon griesmeel van de turk op de hoek gebruikt was super te doen.
pi_18065465
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 16:17 schreef Christine het volgende:
Die gebruik ik ook, niks geen dure italiaanse merken, dit is net zo goed.

Mijn verse pasta ervaringen:

Ik heb een Atlas pastamachine met verschillende opzetstukken, waaronder 1 speciaal voor ravioli.
Die laatste heb ik maar 1 keer gebruikt, want het is een stuk bewerkelijker dan het lijkt om de vulling netjes tussen die 2 lagen pasta te krijgen zodat je kussentjes krijgt die niet opengaan in het water. Bij mij ging na 2 uur geklooi alsnog bijna de helft stuk. De ravioli die nog heel was, was overigens heeeerlijk . Maar toch heb ik het nooit meer aangedurfd.

Verder heb ik tot nu toe een paar keer tagliatelle gemaakt, en lasagnevellen (die zijn uiteraard het makkelijkst).

Al met al heb ik het apparaat nog lang niet vaak genoeg gebruikt om er handigheid in te krijgen. Laat ik deze gelegenheid eens aangrijpen om de stof van het ding af te blazen en er weer wat mee te doen.
  † In Memoriam † dinsdag 30 maart 2004 @ 17:40:41 #56
25682 2cv
Niet subtiel
pi_18066487
* 2cv woont in een Turk-loos dorp ...
  woensdag 31 maart 2004 @ 08:16:17 #57
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_18077641
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 16:46 schreef Snorretje_de_Vries het volgende:

[..]

Die gebruik ik ook, niks geen dure italiaanse merken, dit is net zo goed.

Mijn verse pasta ervaringen:

Ik heb een Atlas pastamachine met verschillende opzetstukken, waaronder 1 speciaal voor ravioli.
Die laatste heb ik maar 1 keer gebruikt, want het is een stuk bewerkelijker dan het lijkt om de vulling netjes tussen die 2 lagen pasta te krijgen zodat je kussentjes krijgt die niet opengaan in het water. Bij mij ging na 2 uur geklooi alsnog bijna de helft stuk. De ravioli die nog heel was, was overigens heeeerlijk . Maar toch heb ik het nooit meer aangedurfd.

Verder heb ik tot nu toe een paar keer tagliatelle gemaakt, en lasagnevellen (die zijn uiteraard het makkelijkst).

Al met al heb ik het apparaat nog lang niet vaak genoeg gebruikt om er handigheid in te krijgen. Laat ik deze gelegenheid eens aangrijpen om de stof van het ding af te blazen en er weer wat mee te doen.
leuk! ik heb trouwens voor de ravioli een soort metalen ijsklontjes bak (verschillende maten). eerst een laagje deeg, dan de holletjes vullen, dan de tweede lap deeg er zo op doen dat alle lucht eruit is, dat is het belangrijkst. overigens bedankt voor de tip van de turkse winkel. ik had er weinig vertrouwen in, maar na het lezen van de posts ga ik het maar eens proberen.

[ Bericht 4% gewijzigd door zoalshetis op 31-03-2004 19:22:12 ]
pi_18103143
quote:
Op woensdag 31 maart 2004 08:16 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

leuk! ik heb trouwens voor de ravioli een soort metalen ijsklontjes bak (verschillende maten). eerst een laagje deeg, dan de holletjes vullen, dan de tweede lap deeg er zo op doen dat alle lucht eruit is, dat is het belangrijkst. overigens bedankt voor de tip van de turkse winkel. ik had er weinig vertrouwen in, maar na het lezen van de posts ga ik het maar eens proberen.
Nou eh, turkse winkel... bij mij is dat de "Toko", maar ik heb hetzelfde merk ook zien liggen bij Turkse winkels. Je hebt er ook couscous van. Gries is te krijgen in grof, middel en fijn, ik gebruik de fijne altijd.
Is die ravioli mal waar je het over hebt los te koop? En lukt het daar altijd mee of gaan ze soms nog stuk?
  donderdag 1 april 2004 @ 11:24:39 #59
45206 Pietverdriet
pi_18103394
quote:
Op vrijdag 26 maart 2004 20:29 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dat is niet waar piet sorry. door het zout in het water kookt het water ook beter en sneller door tijdens de afkoeling als het in aanraking komt met de pasta op huiskamertemperatuur. bovendien zorgt het ietwat zoute water voor een betere hechting van de saus later, mn al dente. vraag me niet waarom maar het is waarneembaar. de reden van het vele water is dus juist dat het kook proces nauwelijks verstoort wordt door de afkoeling. dat is het geheim van de beste pasta.
Als jij dat zegt...
Maar ik heb liever geen zout in het water, omdat ik er niet van houd dat overal zout in zit. Wen jezelf er aan minder zout te gebruiken, dan proef je allerlei dingen veel beter dan als je altijd overal maar zout in gooit.
Het gebruik van minder zout spoort je ook aan je eten beter en smakelijker te maken, omdat het niet allemaal onder een zoutfilm ligt.
Ik zeg niet dat je zoutloos zou moeten eten, das nergens voor nodig.
  vrijdag 2 april 2004 @ 18:57:18 #60
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_18137287
quote:
Op donderdag 1 april 2004 11:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als jij dat zegt...
Maar ik heb liever geen zout in het water, omdat ik er niet van houd dat overal zout in zit. Wen jezelf er aan minder zout te gebruiken, dan proef je allerlei dingen veel beter dan als je altijd overal maar zout in gooit.
Het gebruik van minder zout spoort je ook aan je eten beter en smakelijker te maken, omdat het niet allemaal onder een zoutfilm ligt.
Ik zeg niet dat je zoutloos zou moeten eten, das nergens voor nodig.
in het deeg zit maar weinig zout en ja het is bij de hardegriesmassametei best goed om het in 1-2 eetlepels zout op 5-6 liter water te koken. is dat veel voor iemand die roomboter propageerd? (waar ik het overigens hartgrondig mee eens ben)
  vrijdag 2 april 2004 @ 19:27:14 #61
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_18137805
quote:
Op donderdag 1 april 2004 11:14 schreef Snorretje_de_Vries het volgende:

[..]

Nou eh, turkse winkel... bij mij is dat de "Toko", maar ik heb hetzelfde merk ook zien liggen bij Turkse winkels. Je hebt er ook couscous van. Gries is te krijgen in grof, middel en fijn, ik gebruik de fijne altijd.
Is die ravioli mal waar je het over hebt los te koop? En lukt het daar altijd mee of gaan ze soms nog stuk?
ik reageerde op die turkse winkels die ik voorbij zag komen, ik wist nog niet dat jij het van de toko haalde... ook ff proberen dan maar.
anyways, koop een raviolatore bij een kookwinkel (die soort ijsklontenbak). begin met die van 12 ravioli's in een raviolatore. maak het deeg met ei en droog. zorg dat je vulling ook droog is. vulling mag in ijskast koud worden/uitdrogen. machienstand 6 is mooi voor ravioli. mag later ook 7-8 zijn, maar dat is moeilijker. bebloem je vorm goed. leg het vel pasta erin, druk het deeg zachtjes met de vulling in de holletjes. vul het tot de bovenkant en zorg dat er geen vulling op de pasta naast de holletjes komt. liever iets hoger dan breder inleggen dus. dan neem je weer een vel pasta stand 6 en die leg je er langzaam vanaf de voorkant van de bak erop. alle lucht moet eruit zijn. dat is heel belangrijk. bij de raviolatore zit een op maat gemaakt deegrollertje. de 12 vakjes zijn verdeeld door een opstaand ribbel randje. dus als je goed rolt heb je meteen alle raviolis gekarteld en aan elkaar gelast. dan schud je de bak uit en bekijk je even of de ravioli's goed gesloten zijn. bij twijfel even samendrukken. zo ga je door. je kan ze leggen op een schone theedoek met beetje bloem. afhankelijk van inhoud (garnalen in stukjes/zachte feta/bladpeterselie/gegrilde paprika julliene en dragon). zout en peper naar smaak (zolang ze maar de smaak versterken en niet verzieken, net als vetten trouwens) paar keer oefenen, 5-7 min koken en smullen maar. met olijfolie die je gebruikt voor de koude maaltijden (beetje goede specialist graag) en lekker versgeraspte parmezan. in warme halfdiepe borden.

[ Bericht 0% gewijzigd door zoalshetis op 02-04-2004 19:54:36 ]
  woensdag 7 april 2004 @ 19:25:54 #62
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_18254904
quote:
Op vrijdag 26 maart 2004 21:40 schreef 2cv het volgende:
Net ff gekeken en onze grootste pan is 5,7 liter (fabrieksopgave). Ik flikker er gewoon 4,5 liter water in en misschien zout. Ik hou niet van al te zout.
en?
  † In Memoriam † donderdag 8 april 2004 @ 13:53:18 #63
25682 2cv
Niet subtiel
pi_18273776
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:25 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

en?
Eigenlijk bedoelde ik dus te vragen of dat ongeveer goed was (in combinatie met het recept voor pasta wat ik eerder in dit topic neergepoot heb, ter voorkoming van overstromende pannen of pasta die gebakken wordt ipv gekookt)
pi_18288215
Ik ben binnekort jarig en nu lijkt het me wel leuk om een pastmachinetje te vragen om gewoon eens mee te expirimenteren, het hoeft niet de the best of the best te zijn. Maar wat kost zo iets ongeveer en kan ik dat bij de blokker (laten) halen... of iemand die een (italiaanse) winkel weet in nijmegen?
  vrijdag 9 april 2004 @ 01:36:57 #65
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_18291291
quote:
Op donderdag 8 april 2004 23:05 schreef bob_the_builder het volgende:
Ik ben binnekort jarig en nu lijkt het me wel leuk om een pastmachinetje te vragen om gewoon eens mee te expirimenteren, het hoeft niet de the best of the best te zijn. Maar wat kost zo iets ongeveer en kan ik dat bij de blokker (laten) halen... of iemand die een (italiaanse) winkel weet in nijmegen?
Het Kookeiland
Zwanenstraat 12
6811 DD Arnhem
Tel. 026-4439597
(vast ook een kookwinkel in nijmegen maar die ken ik niet)
of marktplaats.
  Moderator vrijdag 9 april 2004 @ 21:01:15 #66
5428 crew  miss_sly
pi_18308957
quote:
Op donderdag 8 april 2004 23:05 schreef bob_the_builder het volgende:
Er schijnt een deli te zitten op de Dalfseweg in Nijmegen...
Ik ben onlangs verhuisd naar Wijchen, dus ben er zelf nog niet geweest en weet dus ook niet of hij zoiets heeft.
Ik heb mijn machientje onlangs bij Hoyng gekocht, weet neit of die in Nijmegen zit.

Ik heb dus ook voor het eerst pasta gemaakt.
Op zich viel het me wel mee, alleen was ik misschien met wat veel begonnen (ik dacht meteen wat in de vriezer te gooien )

Ik heb tagliatelle gemaakt en het was goed te doen, de smaak was ook echt goed. Ben blij dat ik het gedaan heb en loop als het even kan de zakken met pasta in de supermarkt gewoon voorbij
Ik vroeg me alleen af hoe jullie dat doen met de slierten die je hebt gemaakt, voor ze de pan in gaan. Hoe leggen of hangen jullie die, zodat ze niet gaan plakken en in elkaar verstrikt raken?

By the way: ik had de Cecco gries gekocht bij de kaaswinkel voor 2,95 /kilo, en ik zag vandaag bij de Makro precies dezelfde pakken voor 1,90! Meteen nog maar een pak meegenomen
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 9 april 2004 @ 21:13:21 #67
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_18309179
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 21:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Er schijnt een deli te zitten op de Dalfseweg in Nijmegen...
Ik ben onlangs verhuisd naar Wijchen, dus ben er zelf nog niet geweest en weet dus ook niet of hij zoiets heeft.
Ik heb mijn machientje onlangs bij Hoyng gekocht, weet neit of die in Nijmegen zit.

Ik heb dus ook voor het eerst pasta gemaakt.
Op zich viel het me wel mee, alleen was ik misschien met wat veel begonnen (ik dacht meteen wat in de vriezer te gooien )

Ik heb tagliatelle gemaakt en het was goed te doen, de smaak was ook echt goed. Ben blij dat ik het gedaan heb en loop als het even kan de zakken met pasta in de supermarkt gewoon voorbij
Ik vroeg me alleen af hoe jullie dat doen met de slierten die je hebt gemaakt, voor ze de pan in gaan. Hoe leggen of hangen jullie die, zodat ze niet gaan plakken en in elkaar verstrikt raken?

By the way: ik had de Cecco gries gekocht bij de kaaswinkel voor 2,95 /kilo, en ik zag vandaag bij de Makro precies dezelfde pakken voor 1,90! Meteen nog maar een pak meegenomen
meestal maak ik het deeg vrij droog zodat het niet aan elkaar kleeft. ik leg de pasta meestal gewoon op een keukendoek, beetje losjes gedrapeerd. ik kook de pasta meestal 5-10 minuten na het draaien. als je het wil drogen kun je de slierten over een bezemsteel hangen.
pi_18309497
Of over de keukenstoel.

Ik heb ooit een keer pasta gemaakt, maar van het recept klopte geen hol als ik het hier zo lees, en het was dan ook niet lekker.

Ben nu wel erg gemotiveerd het nog een keer te gaan proberen.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  vrijdag 9 april 2004 @ 21:46:26 #69
45206 Pietverdriet
pi_18309932
Heb vanavond ook pasta gemaakt. eieren en bloem, zoveel dat er een stevig deeg ontstaat, zoals Porcelein zeg maar
:-)
Daarvan vellen gedraait en een lasagna gebakken.
was heerlijk
De vulling was saus uit gehakt, tomaat, feta, knoflook, uien, Ajvar, wat water, italiaanse kruiden,
vellen heel dun rollen en saus in dunne laagjes, de lasagna had 8 laagjes en was 2 1/2 a 3 cm dik.
Overdekken met Parmazan, en in de oven bakken.
pi_18309983
Die klinkt lekker genoeg om eens uit te proberen, Piet, maar wat is Ajvar?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  vrijdag 9 april 2004 @ 21:55:10 #71
45206 Pietverdriet
pi_18310153
Ajvar is een paprika pasta meestal met wat andere kruiden en groente, soort sambal zeg maar, maar dan van Paprika ipv Chili´s
Gaat van mild tot pikant, is niet echt scherp, maar dat is de bedoeling ook niet. Smaakt naar lekkere rijpe zoete paprikas, zoals je die in de balkan kan eten maar nooit hier, helaas, hier heb je alleen maar van die grote bittere dingen, die waterig zijn. Je kan het bij de meeste turkse winkels krijgen, meestal in Mild en Scharf, maar Scherp is een groot woord als je aziatische producten gewend bent.
Ajvar is samen met Vega een belangrijkste smaakmaker in de zuidoost europa

Ah wat is Vega
Vega is een soort kruidenzout, wat men gebruikt ipv zout. Kan ff geen plaatje vinden, zit in blauwe folie zakken met een Kok er op

[ Bericht 16% gewijzigd door Pietverdriet op 09-04-2004 22:03:10 ]
  vrijdag 9 april 2004 @ 22:07:34 #72
45206 Pietverdriet
pi_18310416
* Pietverdriet vraagt zich af of hij zich de naam Vega van dat gele kruidenzout goed in herinnering heeft
  vrijdag 9 april 2004 @ 22:34:13 #73
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_18310896
Wij hebben vanavond weer zelfgemaakte pasta gegeten. Dit keer wilde ik eens iets anders proberen dan tagliatelle, dus bij gebrek aan pastamachine hebben mijn vriend en ik het deeg door de knoflookpers gedraaid Dat leverde een soort spaghetti-achtige creatie op, wat overigens heerlijk smaakte. Wederom geserveerd met een champignonnensausje, ditmaal met citroen en lenteuitjes, helemaal in de lente-stemming
  † In Memoriam † zondag 11 april 2004 @ 00:42:30 #74
25682 2cv
Niet subtiel
pi_18335941
Ik heb Grano Duro van De Cecco
  zondag 11 april 2004 @ 11:40:29 #75
45206 Pietverdriet
pi_18341217
quote:
Op zondag 11 april 2004 00:42 schreef 2cv het volgende:
Italiaanse patentbloem?
Nope, gewoon italiaanse honig spagetti,

[ Bericht 7% gewijzigd door Pietverdriet op 11-04-2004 11:45:40 ]
  † In Memoriam † zondag 11 april 2004 @ 18:46:31 #76
25682 2cv
Niet subtiel
pi_18350635
quote:
Op zondag 11 april 2004 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Italiaanse patentbloem?
Nope, gewoon italiaanse honig spagetti,
Wabbedoelje ? Istie niet goed ?
  zondag 11 april 2004 @ 22:03:39 #77
45206 Pietverdriet
pi_18354963
quote:
Op zondag 11 april 2004 18:46 schreef 2cv het volgende:

[..]

Wabbedoelje ? Istie niet goed ?
Is niet vers
  zondag 11 april 2004 @ 22:25:13 #78
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_18355492
Heb vanavond weer verse tagliatelle op. Heerlijk. Het blijft zo veel lekkerder dan kant en klaar spul.
  zondag 11 april 2004 @ 22:27:08 #79
45206 Pietverdriet
pi_18355552

Deze Dececcco, 2cv?
  † In Memoriam † maandag 12 april 2004 @ 19:04:56 #80
25682 2cv
Niet subtiel
pi_18373717
Ja, dat merk, maar dan meel.
  maandag 12 april 2004 @ 19:09:02 #81
45206 Pietverdriet
pi_18373798
ah
ik dacht pasta
  maandag 12 april 2004 @ 19:21:08 #82
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_18374096
quote:
Op zondag 11 april 2004 00:42 schreef 2cv het volgende:
leuk! en nu lekker aan de slag. veel plezier in het maken en eten.
  maandag 12 april 2004 @ 19:33:18 #83
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_18374448
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 21:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb vanavond ook pasta gemaakt. eieren en bloem, zoveel dat er een stevig deeg ontstaat, zoals Porcelein zeg maar
:-)
Daarvan vellen gedraait en een lasagna gebakken.
was heerlijk
De vulling was saus uit gehakt, tomaat, feta, knoflook, uien, Ajvar, wat water, italiaanse kruiden,
vellen heel dun rollen en saus in dunne laagjes, de lasagna had 8 laagjes en was 2 1/2 a 3 cm dik.
Overdekken met Parmazan, en in de oven bakken.
een tip als je met die zachte turkse feta werkt...lamsgehakt. ik doe er overigens altijd zelgemaakte bechamel bij (gelukkig hoef ik je niet uit te leggen hoe je dat moet maken. alhoewel ik er in plaats van thijm wat oregano doorheen doe). je kan natuurlijk alle vullingen gebruiken, lekker bij vis (fruta(e?) di mare) is intvisinkt door het deeg verwerken of saffraan (resp. zwart en oranje).

voor de gevorderde pasta maker is het ook leuk om een duo-tone ravioli te maken, dus onderkant en bovenkant verschillend. groen (uitgeperst spinazie vocht), wit/geel (ei), zwart, rood (tomatenpuree), oranje etc. deeg laat zich trouwens heel erg fijn knippen. met een silhouette schaartje kan je zo de mooiste figuren uit de bladen deeg knippen die je kookt en waarop je iets lekkers legt. als anti pasta bv. ik vind een machientje wel gewenst vanwegen de stand 9 die dan heel gelijkmatig perfect dun is. rollen kan, maar als het heel dun wordt rol je het heel snel kapot en het is soms een gehannes om het mooi van het blad te krijgen.
  maandag 12 april 2004 @ 23:34:11 #84
82867 -MYRA-
To be or not to be.
pi_18381149
klinkt goed maar lijkt me wel wat omslachtig ...
live your life too the max.
  dinsdag 13 april 2004 @ 10:04:10 #85
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_18386032
quote:
Op maandag 12 april 2004 23:34 schreef -MYRA- het volgende:

klinkt goed maar lijkt me wel wat omslachtig ...
ik ga vooral voor het eerste gedeelte van je zin. ik trek soms inderdaad best veel tijd uit voor het kopen en bereiden van lekker eten. ík vind het leuk om te doen en soms is omslachtig de moeite waard.
pi_23603499
schopje

Als ik wat meer pasta in een keer maak, en ik hang dat even te drogen tot het echt droger en niet meer plakkend aanvoelt, kan ik dan nestjes maken voor in de diepvries? of wordt dat de smaak minder of de pasta taaier ofzo? en dan bedoel ik neit door de diepvries, maar door het drogen?
  zaterdag 27 november 2004 @ 11:40:07 #87
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23604170
je kan je nestjes in de dievries bewaren, maar je loopt dan wel het risico dat de pasta klef wordt na het ontdooien. beter is dus om een bonk deeg in te vriezen. als deze na het ontdooien ietwat klef aanvoelt kun je het gerust nog een keertje kneden (eventueel beetje meel erbij) alvorens het te behandelen (rollen, walsen etc.) overigens, hoe verser de pasta (dus ongedroogd) hoe lekkerder het smaakt.

overigens wilde ik de personen bedanken die de toko en turkse winkel als tip gaf voor de harde gries. een fractie van de prijs en net zo goed/lekker als cecco!
pi_23607390
en als je dan een bonk deeg in de vriezer stopt, dan haal je dat er 's ochtends uit en legt het in de kast om te ontdooien en dan kun je het 's avonds gebruiken?

tot nu toe heb ik altijd ongedroogde, verse pasta gebruikt (sinds ik ben begonnen met zelf maken dan) dus dat dat heerlijk smaakt is me bekend. Het is alleen zo jammer dat we nu alleen nog maar pasta eten in het weekend als ik tijd genoeg heb om het te maken.

Morgen eten we tagliatella met mozzarella/peterselie-gehaktballetjes in tomatensaus.
  zondag 28 november 2004 @ 03:34:39 #89
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23623290
quote:
Op zaterdag 27 november 2004 15:06 schreef miss_sly het volgende:
en als je dan een bonk deeg in de vriezer stopt, dan haal je dat er 's ochtends uit en legt het in de kast om te ontdooien en dan kun je het 's avonds gebruiken?

tot nu toe heb ik altijd ongedroogde, verse pasta gebruikt (sinds ik ben begonnen met zelf maken dan) dus dat dat heerlijk smaakt is me bekend. Het is alleen zo jammer dat we nu alleen nog maar pasta eten in het weekend als ik tijd genoeg heb om het te maken.

Morgen eten we tagliatella met mozzarella/peterselie-gehaktballetjes in tomatensaus.
ik vries mijn deeg meestal als schijf in (dus niet als bal). dat ontdooit in een uur of 2/3 op de keukenplank. eet smakelijk vandaag!
  zondag 28 november 2004 @ 12:30:16 #90
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_23625950
Ik heb ook wel eens nestjes ongekookte pasta ingevroren, dan bevroren in kokend water gooien gaf ook goed resultaat, de slierten tagliatelli kwamen goed los en smaak was uitstekend na ruim 4 weken in de vriezer (****).
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
  zondag 28 november 2004 @ 12:35:19 #91
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23626054
quote:
Op zondag 28 november 2004 12:30 schreef _joepie_ het volgende:
Ik heb ook wel eens nestjes ongekookte pasta ingevroren, dan bevroren in kokend water gooien gaf ook goed resultaat, de slierten tagliatelli kwamen goed los en smaak was uitstekend na ruim 4 weken in de vriezer (****).
dat is idd een goede optie. feit blijft wel dat de 'fluwele' smaak van nog niet bevroren of gedroogde pasta optimaal is.
  Moderator zondag 28 november 2004 @ 12:42:32 #92
5428 crew  miss_sly
pi_23626195
joepie, als je die nestjes maakt, doe je dat met ietwat drogere pasta? hoe doe je het dat het niet plakt?
  zondag 28 november 2004 @ 12:43:01 #93
3658 _joepie_
pi_23626208
quote:
Op zondag 28 november 2004 12:35 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dat is idd een goede optie. feit blijft wel dat de 'fluwele' smaak van nog niet bevroren of gedroogde pasta optimaal is.
Ik denk dat 'vers' altijd de beste optie blijft... maar als alternatief zou het ingevroren materiaal uitstekend kunnen voor een door-de-weekse-dag
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
  zondag 28 november 2004 @ 12:43:56 #94
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23626225
quote:
Op zondag 28 november 2004 12:43 schreef _joepie_ het volgende:

[..]

Ik denk dat 'vers' altijd de beste optie blijft... maar als alternatief zou het ingevroren materiaal uitstekend kunnen voor een door-de-weekse-dag
ja dat bedoel ik.
  zondag 28 november 2004 @ 12:44:48 #95
3658 _joepie_
pi_23626238
quote:
Op zondag 28 november 2004 12:42 schreef miss_sly het volgende:
joepie, als je die nestjes maakt, doe je dat met ietwat drogere pasta? hoe doe je het dat het niet plakt?
Na het tagliatelli draaien heel licht bepoederen met wat bloem, nauwelijks extra, maar net genoeg om de 'plak' tegen te gaan, Daarnaast gebruik vaak een diepvriesdoos waar ik de slierten luchtigjes in laat zakken, dan valt het plakken ook erg mee en blijft alles optimaal.
  Moderator zondag 28 november 2004 @ 12:45:13 #96
5428 crew  miss_sly
pi_23626242
dat is uiteraard ook de bedoeling
als ik dan in het weekend iets meer maak, kan ik het doordeweeks gebruiken en hebben we in ieder geval in het weekend echt verse pasta!
  Moderator zondag 28 november 2004 @ 12:49:18 #97
5428 crew  miss_sly
pi_23626308
quote:
Op zondag 28 november 2004 12:44 schreef _joepie_ het volgende:

[..]

Na het tagliatelli draaien heel licht bepoederen met wat bloem, nauwelijks extra, maar net genoeg om de 'plak' tegen te gaan, Daarnaast gebruik vaak een diepvriesdoos waar ik de slierten luchtigjes in laat zakken, dan valt het plakken ook erg mee en blijft alles optimaal.
aah, ok. ik ga dat proberen!
pi_23637408
Heeft er iemand ervaringen met de pastabereider die als accessoire verkrijgbaar is voor de Kenwood keukenmachines? Wij eten regelmatig pasta maar tot nu toe altijd droge pasta uit de winkel. Mijn vriendin heeft erg graag pasta maar denkt dat het erg veel werk is zelf pasta te maken maar ik wil ze overtuigen dat het wel meevalt en veel lekkerder is. Gisteren een Kenwood keukenmachine gekocht en daarop past een speciaal hulpstuk voor bereiden van 6 soorten pasta. Lijkt me leuk!
  maandag 29 november 2004 @ 16:03:21 #99
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23646100
quote:
Op maandag 29 november 2004 09:06 schreef pirke64 het volgende:
Heeft er iemand ervaringen met de pastabereider die als accessoire verkrijgbaar is voor de Kenwood keukenmachines? Wij eten regelmatig pasta maar tot nu toe altijd droge pasta uit de winkel. Mijn vriendin heeft erg graag pasta maar denkt dat het erg veel werk is zelf pasta te maken maar ik wil ze overtuigen dat het wel meevalt en veel lekkerder is. Gisteren een Kenwood keukenmachine gekocht en daarop past een speciaal hulpstuk voor bereiden van 6 soorten pasta. Lijkt me leuk!
hoe het in zijn werk gaat met die machine zal wel in de gebruiksaanwijzing te lezen zijn als je overgaat tot aanschaf. de bereiding van het deeg zal niet verschillen. het is misschien in het begin iets meer werk dan pasta kopen in de winkel, maar als je het eenmaal door hebt wil je niet anders meer.
  maandag 29 november 2004 @ 16:08:02 #100
97955 Axioma
ik denk tegendraads mee
pi_23646216
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Pietverdriet vraagt zich af of hij zich de naam Vega van dat gele kruidenzout goed in herinnering heeft
Zelf heb ik Selderiezout thuis staan. Das een mix van zout en selderiepoeder (gok ik). het is minder zout dan gewoon zout, en het geeft een lekkere smaak aan gerechten. Een aanrader voor als je weer eens wat anders wilt gebruiken
- Live Life Live -
Een axioma is in de wiskunde en logica sinds Euclides en Aristoteles een niet te bewijzen, maar als grondslag aanvaarde stelling; een axioma kan als zelf als bewijs voor andere stellingen dienen.
pi_23817834
YES... m'n pastamaker voor de Kenwood is binnen!
Ik heb hem in Duitsland besteld en naar een Duitse collega laten sturen. Mooi weer 20 Euro verdiend

Vanavond meteen proberen, weet nog niet wat het wordt er zijn 6 soorten mee te maken.
(spaghetti, lasagne, tagliatelle, rigatoni, large and small macaroni). Misschien is het handig om met spaghetti te beginnen, lijkt me een van de eenvoudigere soorten.

Heb pas al uit voorzorg een pak geschikt meel uit de Makro meegenomen. Nu nog een lekkere saus verzinnen.

Ik zal mijn bevindingen posten.

Tips zijn welkom!

pi_23826937
Voor de geinteresseerden (wat er waarschijnlijk, gezien de replies, niet veel zullen zijn) de pasta was perfect gelukt! Pastameel, zout, olijfolie en eieren in de mengkom, 2 minuutjes mengen, direct in de pastamachine en perfecte spaghetti tot wel een meter lang
  woensdag 8 december 2004 @ 11:17:28 #103
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23828895
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 11:54 schreef pirke64 het volgende:
Ik heb hem in Duitsland besteld en naar een Duitse collega laten sturen. Mooi weer 20 Euro verdiend

Vanavond meteen proberen, weet nog niet wat het wordt er zijn 6 soorten mee te maken.
(spaghetti, lasagne, tagliatelle, rigatoni, large and small macaroni). Misschien is het handig om met spaghetti te beginnen, lijkt me een van de eenvoudigere soorten.

Heb pas al uit voorzorg een pak geschikt meel uit de Makro meegenomen. Nu nog een lekkere saus verzinnen.

Ik zal mijn bevindingen posten.

Tips zijn welkom!

edit dubbel
  woensdag 8 december 2004 @ 11:17:55 #104
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23828901
quote:
Op woensdag 8 december 2004 08:38 schreef pirke64 het volgende:
Voor de geinteresseerden (wat er waarschijnlijk, gezien de replies, niet veel zullen zijn) de pasta was perfect gelukt! Pastameel, zout, olijfolie en eieren in de mengkom, 2 minuutjes mengen, direct in de pastamachine en perfecte spaghetti tot wel een meter lang
pi_23845054
Waar moet ik op letten als ik een pastamachine koop eigenlijk?
Vind het wel een leuk verjaardagskadootje voor mezelf!
  donderdag 9 december 2004 @ 00:00:42 #106
45206 Pietverdriet
pi_23845549
quote:
Op woensdag 8 december 2004 23:41 schreef Liejannuh het volgende:
Waar moet ik op letten als ik een pastamachine koop eigenlijk?
Vind het wel een leuk verjaardagskadootje voor mezelf!
Dat je hem ook gaat gebruiken?
  donderdag 9 december 2004 @ 00:05:27 #107
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23845669
quote:
Op donderdag 9 december 2004 00:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

lol
vanavond nog een heerlijke kiplasagne met pesto, spekjes en groentes gemaakt. het is zo makkelijk als je eenmaal je deeg gekneden hebt. dus waar je op moet letten als startende verse pastamaker is een flinke hoeveelheid pasta aan te maken en in te vriezen.
pi_23845737
quote:
Op donderdag 9 december 2004 00:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, dat ook!
Maar ik zat eigenlijk meer op tips te wachten van goede merken, waar je op moet letten (qua functionaliteiten enzo. Of denk ik weer te ingewikkeld en moet ik gewoon naar een kookwinkel toe of mijn italiaanse collega meesleuren?
pi_23846311
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 11:54 schreef pirke64 het volgende:
ik zag dat ze hem ook al verkopen bij IKEA. is er kwaliteitsverschil tussen die dingen? (die uit italie zijn natuurlijk het beste.....)
Let's check out that wave, before it checks out us!
  donderdag 9 december 2004 @ 00:36:54 #110
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23846381
quote:
Op donderdag 9 december 2004 00:08 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Ja, dat ook!
Maar ik zat eigenlijk meer op tips te wachten van goede merken, waar je op moet letten (qua functionaliteiten enzo. Of denk ik weer te ingewikkeld en moet ik gewoon naar een kookwinkel toe of mijn italiaanse collega meesleuren?
nee, zorg dat je pastamachine op stand '0' staat duw er langzaam wat plat gemaakt deeg door. als dit soepel aanvoelt, ga dan naar stand '1'. en zo voort. pasta op '5' is het best in het begin. paar keer oefenen, het is nl net als klei.
  donderdag 9 december 2004 @ 00:37:54 #111
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23846400
quote:
Op donderdag 9 december 2004 00:33 schreef granuaile het volgende:

[..]

ik zag dat ze hem ook al verkopen bij IKEA. is er kwaliteitsverschil tussen die dingen? (die uit italie zijn natuurlijk het beste.....)
ja er is heel veel kwaliteitsverschil. net zoals alles wat je bij ikea koopt of lundia zeg maar.
pi_23848884
Ik heb een pastamachine die op de keukenmachine past. Dus een ander type als de meeste hier gebruiken. Hier doe je bolletje deeg in en het deeg komt er vervolgens aan de andere kant uitgeperst door de mal die je kiest. Meestal zie je de klassieke pastamachines die volgens mij ook erg goed werken, misschien wel beter. Maar ik ben erg tevreden over mijn exemplaar.

Trouwens, volgens de beschrijving van het apparaat hoef je het deeg maar 2 minuten te kneden!
Is dat wel normaal? Ik heb het mee met eieren, zout en een beetje olijfolie gemengd met de K-klopper en inderdaad na een minuutje leek het al op broodkruimels (wat volgens de handleiding ook moest). Daarna even snel een minuutje tot een bol gevormd en doorgekneed en voila.... pastadeeg.
De bolletjes deeg in de machine en klaar is de pasta.

Zou ik een nog beter resultaat krijgen als ik het deeg langer laat kneden? Nu had ik een elastisch deeg en de pasta was erg sterk, kon de lange spaghetti strengen uit elkaar halen zonder ze stuk te maken. Gebruik trouwens het Cecco meel. Geen idee of langer kneden de smaak ten goede komt.

Piet heeft inderdaad gelijk... zorg dat je iets koopt wat je wel gebruikt. Er staat al zoveel ongebruikt in de keukenkast bij de meesten. Maar eenmaal verse pasta geproefd dan weet ik zeker dat zo'n apparaat vaker gebruikt gaat worden. Probeer wel iets te kopen wat gemakkelijk schoon te maken is.
pi_23848932
Iemand trouwens een idee hoe lang verse lasagna in de oven moet?
Het viel me op dat mijn spaghetti toch echt langer als 2 minuten moest koken om goed eetbaar te worden. Het schijnt te komen door de hoge dichtheid die door het persen uit de machine ontstaat. Geen idee of dat juist is.

Lasagna gaat in de oven dus het is lastig om te controleren wanneer het gaar is. Of maakt wat langer in de oven niet uit omdat alles toch drijft in de saus.... kan ik dezelfde tijd aanhouden als voor gedroogde lasagna? De andere ingredienten moeten tenslotte ook goed gaar zijn.

Ik hoor het graag, lijkt me lekker voor vanavond!
pi_23851210
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 16:17 schreef Christine het volgende:
ik wil ook eens aan de slag maar vanwege mijn dieet mag ik geen gerst-producten, weet iemand of de Cecco of griesmeel dit bevat.
  donderdag 9 december 2004 @ 11:53:22 #115
45206 Pietverdriet
pi_23851553
AFAIK is dat allemaal tarwe. Gerst vrij dieet? Geen Bier? Nooit van gehoord, meeste mensen eten sowieso eigenlijk geen gerst.
pi_23851746
quote:
Op donderdag 9 december 2004 11:53 schreef Pietverdriet het volgende:
AFAIK is dat allemaal tarwe. Gerst vrij dieet? Geen Bier? Nooit van gehoord, meeste mensen eten sowieso eigenlijk geen gerst.
erg jammer, geen bier. Maar dat overleef ik wel. Gerst zit in veel meer producten dan alleen bier, in veel "supermarkt"broden bijvoorbeeld. Dus ik kan met een gerust hart aan de griesmeel en/of Cecco?
  donderdag 9 december 2004 @ 13:09:55 #117
45206 Pietverdriet
pi_23853003
Je kan dan trouwens wel tarwebier drinken, (Witbier)
http://www.koopmans.com/s(...)open=2x&FoldNumber=2
pi_23853211
Pastadeeg met spinazie(smaak)

voor 600g pasta:

350 gram bloem
1 theelepel zout
3 eieren
1 eetlepel water
225g verse spinazie.

Was en snijd de spinazie..
Doe de vochtige blaadjes in een pan, dek de pan af en verhit de spinazie, af en toe omschuddend, 5 minuten lang op een hoog vuur.
Stort de spinazie in een zeef en druk al het sap eruit en bewaar dat.

Meng de bloem en het zout in een kom.
Maak in het midden een kuiltje en voeg daarin de eieren, het spinazienitraat en het water toe.
Ingredienten langzaam met een lepel door het bloem mengen..
De lepel schoonvegen en verder kneden met de handen op het moment dat het deegmengsel samenpakt en klonterig wordt.
Het deeg tot een bal drukken en deze door de kom rollen om alle kruimels mee te nemen.
Het deeg vervolgens op een met bloem bestrooid oppervlak soepel kneden.
Om plakken te voorkomen, bloem naar wens toevoegen.

Het vervolgens, voor het uitrollen, in een plastic zak 15 tot 30 minuten laten rusten.
NIET in de koelkast! want koud deeg werkt een stuk moeilijker dan warm deeg

eet smakelijk!
Doei.
pi_23853252
Wat ook erg lekker is: rode pepers fijnhakken en door de pasta kneden. Wel kleine stukjes ander gaat het zaakje niet fijn door de pastamachine. Dit is ook lekker met kruiden.
Ge wit het ooit nooit nie.
  donderdag 9 december 2004 @ 16:12:26 #120
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23856634
quote:
Op donderdag 9 december 2004 13:21 schreef Brad_Prit het volgende:
Wat ook erg lekker is: rode pepers fijnhakken en door de pasta kneden. Wel kleine stukjes ander gaat het zaakje niet fijn door de pastamachine. Dit is ook lekker met kruiden.
hiervoor kun je het beste de zaadjes eruit halen en de pepertjes met een vijzel tot een pasta maken. want idd zijn kleine stukjes erg lastig.
  donderdag 9 december 2004 @ 16:18:21 #121
45206 Pietverdriet
pi_23856769
quote:
Op donderdag 9 december 2004 13:19 schreef Faithy het volgende:
Maak in het midden een kuiltje en voeg daarin de eieren, het spinazienitraat en het water toe.

eet smakelijk!
Jij werkt bij Iglo?
  donderdag 9 december 2004 @ 16:19:36 #122
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23856801
quote:
Op donderdag 9 december 2004 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij werkt bij Iglo?
pi_23922930
Ik vind een pastamachientje ook interessant!! Ik ben gek op pasta's en die eten we dan ook regelmatig. Ik denk dat ik dit ook eens ga proberen!
pi_46517450
Iemand toevallig ervaring met die pastamachine die ze nu bij de aldi voor een tientje hebben?

pi_46518607
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 09:10 schreef aceHigh het volgende:
Iemand toevallig ervaring met die pastamachine die ze nu bij de aldi voor een tientje hebben?

[afbeelding]
Wat een leuk ding, ik ga morgen even kijken of ze hem nog hebben
pi_46527850
Hey! Jullie moeten eens wat foto's posten van de pasta die jullie gemaakt hebben!
Lijkt me leuk
heb je mij proberen te bellen zaterdagnacht?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
LOL @ Pietverdriet --> Wat spreek jij vloeiend...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
  woensdag 21 februari 2007 @ 20:30:25 #127
2565 Elegantly Wasted
can you handle me?!
pi_46537796
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 10:09 schreef Bluezz het volgende:

Wat een leuk ding, ik ga morgen even kijken of ze hem nog hebben
Bluezzje, dat is een prima ding.
Kan je goed mee uit de voeten hoor!
Do you lead, or are you led?
Are you sure that you don't care?
pi_46538492
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 20:30 schreef Elegantly Wasted het volgende:

Bluezzje, dat is een prima ding.
Kan je goed mee uit de voeten hoor!
Als het gelukt is kom je lekker proeven
  Moderator / Redactie Sport donderdag 22 februari 2007 @ 08:34:03 #129
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_46549791
verse pasta , ik schuif gewoon aan bij bloes
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_46554562
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 15:36 schreef Shadowke het volgende:
Hey! Jullie moeten eens wat foto's posten van de pasta die jullie gemaakt hebben!
Lijkt me leuk
Maar geen foto's van het gerecht als het klaar is AUB, Pasta = direct eten, zelfs als niet iederen nog zijn/haar portie heeft.

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_55566084
tvp
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  donderdag 27 december 2007 @ 08:26:54 #132
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_55566522
quote:
Op donderdag 27 december 2007 03:28 schreef Flashwin het volgende:
tvp
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_55567324
Iemand had het over invriezen van deeg. Na welke fase doe je dit? Na het kneden of na het rijzen?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  donderdag 27 december 2007 @ 20:37:40 #134
3869 David
Drum the drums
pi_55581747
quote:
Op donderdag 27 december 2007 10:17 schreef DancingPhoebe het volgende:
Iemand had het over invriezen van deeg. Na welke fase doe je dit? Na het kneden of na het rijzen?
pastadeeg moet niet rijzen, er zit geen gist in.

je kunt het dus invriezen na het kneden.
pi_55595229
Sorry, iemand had het idd niet over rijzen, maar over een half uur rusten. In de vries voor of na het rusten?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_55596875
http://receptenwijzer.eigenstart.nl/
hier heeeeeel veel pasta.
En nog een duidelijk voorbeeld van hoe verse pasta te maken
http://basisrecepten.skynetblogs.be/archive-month/2004-02

[ Bericht 44% gewijzigd door kabouter.muts op 28-12-2007 11:36:04 ]
  vrijdag 28 december 2007 @ 12:40:26 #137
3869 David
Drum the drums
pi_55598334
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 09:27 schreef DancingPhoebe het volgende:
Sorry, iemand had het idd niet over rijzen, maar over een half uur rusten. In de vries voor of na het rusten?
maakt volgens mij niet echt veel uit, ik kieper hem vaak vlak na het kneden in de diepvriezer en heb er nog nooit problemen mee gehad. Het deeg heeft sowieso wel een halfuur in de diepvriezer alvorens het bevroren is.
pi_55643913
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 09:27 schreef DancingPhoebe het volgende:
Waarom zou je er niet eerst gewoon de pastasoort van maken die je wil, om die vervolgens in te vriezen? Je maakt pasta, gewoon op de normale manier, en vriest dan in een bakje of een zak ofzo een hoeveelheid in. Als je het nodig hebt, gooi je gewoon de bevroren pasta in de pan. Ik snap nioet waarom iemand een klomp deeg zou gaan invriezen.
  zondag 30 december 2007 @ 11:18:49 #139
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_55647009
Pasta maken 8 meter

O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_55652764
wow euc- ben jij dat?
  zondag 30 december 2007 @ 14:47:46 #141
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_55653141
quote:
Op zondag 30 december 2007 14:36 schreef kabouter.muts het volgende:
wow euc- ben jij dat?
Snel fototje geschoten, sta er zelf niet op, dat waren 2 collega's
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zondag 30 december 2007 @ 14:59:37 #142
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55653581
Oeh, volgend weekend eens doen

Ja, niet acht meter hoor
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 30 december 2007 @ 18:49:23 #143
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_55659565
Vanavond super lekkere zelfgemaakte pasta op... zeer geslaagd voor een eerste keer
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  zondag 30 december 2007 @ 19:06:12 #144
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55659965
quote:
Op zondag 30 december 2007 18:49 schreef KrnKje het volgende:
Vanavond super lekkere zelfgemaakte pasta op... zeer geslaagd voor een eerste keer
En, zat het meel tot aan het plafond, of viel het mee?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_55659973
quote:
Op zondag 30 december 2007 02:39 schreef Thracier het volgende:

[..]

Waarom zou je er niet eerst gewoon de pastasoort van maken die je wil, om die vervolgens in te vriezen? Je maakt pasta, gewoon op de normale manier, en vriest dan in een bakje of een zak ofzo een hoeveelheid in. Als je het nodig hebt, gooi je gewoon de bevroren pasta in de pan. Ik snap nioet waarom iemand een klomp deeg zou gaan invriezen.
Omdat, zoals hierboven ook al beschreven staat, de pasta dan vaak 1 grote klont wordt, of aan elkaar plakt.
Bovendien kan je, als je de pasta als 1 klomp deeg invriest, op de dag zelf bepalen wat je er mee gaat doen. Met spagetti kan je slecht lasagne maken.
pi_55660387
Ben zelf een enorme liefhebber van verse pasta, niet spaghetti die heb ik liever gedroogd maar de wat dikkere pasta zoals tagliatelle enz. vind ik goed te doen.

Ik heb elke keer als ik pasta maak respect voor die ouwe vrouwtjes in Italia die zulk zwaar werk moeten doen
  zondag 30 december 2007 @ 19:33:57 #147
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_55660663
quote:
Op zondag 30 december 2007 19:06 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

En, zat het meel tot aan het plafond, of viel het mee?
Was zo enthousiast dat ik het meteen op m'n blog heb gezet, maar het viel reuze mee...
Kreeg van wl de vraag of het nog tegen het plafond gegooid moest worden om te kijken of het gaar was... Maar het was heerlijk
  zondag 30 december 2007 @ 19:48:28 #148
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55661033
quote:
Op zondag 30 december 2007 19:33 schreef KrnKje het volgende:

[..]

Was zo enthousiast dat ik het meteen op m'n blog heb gezet, maar het viel reuze mee...
Kreeg van wl de vraag of het nog tegen het plafond gegooid moest worden om te kijken of het gaar was... Maar het was heerlijk
Had je er verder nog een sausje bij?

Ziet er leuk uit op je blog!
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 30 december 2007 @ 19:51:08 #149
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_55661114
quote:
Op zondag 30 december 2007 19:48 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Had je er verder nog een sausje bij?

Ziet er leuk uit op je blog!
Gewoon rode saus met beetje room; had ik nog in de vriezer staan en friet maken had ik geen zin in; dit is nog gezonder ook
pi_55661315
Ik heb voor kerst een raviolivorm gekregen:
(inclusief het schattige deegrollertje.)

Maar wat zal ik er in stoppen? Ik ben wel een beetje klaar met de eeuwige spinazie-kaasvullingen. Wie heeft er een ander idee? Verse pasta maken is geen probleem. Ik doe het vaker en heb een goede pastamachine. En hoeveel ravioli's rekenen jullie per persoon?
pi_55661975
quote:
Op zondag 30 december 2007 19:58 schreef piepster het volgende:
Ik heb voor kerst een raviolivorm gekregen: [ afbeelding ]

Maar wat zal ik er in stoppen? Ik ben wel een beetje klaar met de eeuwige spinazie-kaasvullingen. Wie heeft er een ander idee? Verse pasta maken is geen probleem. Ik doe het vaker en heb een goede pastamachine. En hoeveel ravioli's rekenen jullie per persoon?
Je kan er alles indoen eigenlijk gewoon de restjes van andere maaltijden ofzo?Tonijn kan goed, maar ook pesto, maar restjes met wat knoflook en wat kruiden is ook lekker.Ravioli lijkt ook op rabioli wat restje betekent, dat kan geen toeval zijn <---correct me if i'm wrong
pi_55678121
laatst had ik 3 soorten gemaakt.

1 geitenkaas met walnoot en een beetje peper en honing
2 ham met kruidenkaas
3 parmezaan met gedroogde tomaat en basillicum

vooral die met geitenkaas was erg bijzonder.
  donderdag 3 januari 2008 @ 11:58:39 #153
3869 David
Drum the drums
pi_55742324
Ravioli gevuld met brie en basilicum is ook erg lekker.
pi_55754567
quote:
Op zondag 30 december 2007 19:58 schreef piepster het volgende:
Ik heb voor kerst een raviolivorm gekregen: [ afbeelding ]

Welke recept wil je (allemaal gejat van internet en samengevoegd in mn eigen receptencollectie)?

Ripieno di carne (vulling van vlees)
Ripieno di salmone (Vulling van zalm)
Gevulde pasta met paddestoelen
Ravioli met groene olijven
Ravioli met eekhoorntjesbrood
Ravioli met gehaktvulling
Ravioli alle noci
Ravioli Patate de Mugello
Ravioli van ricotta rucola en mascarpone voor 4 personen
Ravioli met gedroogde tomaten en parmahamvulling
Ravioli met ei-pestovulling
Ravioli met artisjokvulling
Kruidenravioli met walnotensaus
Zelfgemaakte Tortellini met Tonijn
Geroosterde pompoen ravioli met salie

Is zo'n vorm makkelijker dan het opzetstuk voor de pastamachine? Die heb ik nu twee keer geprobeerd te gebruiken, maar dat wordt een grote smeerboel. Tot nu toe maak ik lapjes deeg die ik met de hand vul. Maar dat is erg arbeidintensief, en gebeurd dus maaar enkele keren per jaar.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_55764675
Ik heb inmiddels de opzetstukken voor de kitchenaid machine. Tagliatelle en spaghetti gaat me goed af. Alleen die ravioli lukt me echt niet.

Het komt niet netjes uit de machine (zit vol gaten) en dan heb ik het nog niet eens gekookt. Wat kan ik verbeteren om het wel te laten lukken? Of kan ik beter dat goedkopere blik gebruiken met dat schattige rolletje?
  vrijdag 4 januari 2008 @ 13:20:46 #156
3869 David
Drum the drums
pi_55770010
ik heb nog nooit gehoord van een goed ravioli-opzetstuk... met de hand gaat perfect maar is inderdaad spijtig genoeg nogal arbeidsintensief...
pi_55771555
Piepster, ik had ook zo'n raviolivorm, maar vond het echt diep droef waardeloos: het deeg blijft plakken bij de karteltjes, waardoor je ze niet beheurlijk eruit krijgt
Zo'n raviolistempel werkt dan wel weer echt top.

Als vulling? Geroosterde pompoen met feta en peterselie en garam masala Of aardappel met gekarameliseerde ui en parmezaan.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:31:19 #158
44944 MacManus
onfocus="blur()"
pi_55774393
Ik zag laatst dit stukje over zelfgemaakte bolognese saus. Dat ga ik als ik tijd heb dit weekend maar eens proberen. De volgende stap gaat ook zelf de pasta maken worden, denk ik.
Sterf moeilijk met een wraak
pi_55780734
@MacManus: Als je echte Italiaanse Bolognese wilt maken, kan je beter dit recept volgen: http://basisrecepten.skynetblogs.be/archive-month/2003-12 , of deze: http://www.makaja.nl/blog/2007/08/rag-alla-bolognese.html. Voor ragu bolognese bestaan veel verschillende recepten (elke moeder 1), maar iedereen is het er wel over eens dat het iets met gehakt, spek, bleekselderij en wortel is. In dit topic staat de vertaling van de Accademia Italiana della Cucina http://forum.fok.nl/topic/1033950#50164981 .
Het duurt even voor het af is, maar het is echt superlekker!

@kabouter.muts : Pureer jij eerst voordat je ermee vult? If not, hoe krijg je de lucht er tussenuit? Die laatste 2 zien er lekker uit.

@David: En doe je er dan nog een saus bij?

@reclamedoos : Hiervan wil ik wel recepten!
Ripieno di carne (vulling van vlees)
Gevulde pasta met paddestoelen
Ravioli met eekhoorntjesbrood
Ravioli met gehaktvulling
Ravioli Patate de Mugello
Ravioli met gedroogde tomaten en parmahamvulling
Geroosterde pompoen ravioli met salie

@ ColdFeet: Was het deeg wel droog genoeg dan? Ik laat je weten of het mij wel lukt met z'n ding. Heb je recepten van die 2 vullingen? Ziet er lekker uit!

Allemaal dank voor jullie reacties. Ik ga (hoop ik) zondag pasta maken, en anders volgende week. Ik houd jullie op de hoogte!
  vrijdag 4 januari 2008 @ 23:37:44 #160
3869 David
Drum the drums
pi_55785526
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 20:52 schreef piepster het volgende:
@David: En doe je er dan nog een saus bij?
ik heb het een keer gemaakt met een tomatenroomsaus (knoflook/ui aanfruiten, evt. met wat rode wijn blussen, tomaten toevoegen en laten inkoken, culinaire room toevoegen), en een keer simpel: met boter en flink wat peper. Allebei erg lekker! In het tweede geval is de smaak van de vulling wat presenter, maar met de tomatenroomsaus was het geheel erg smeuïg. Ik had het toen ook gegratineerd met kaas in de oven.
pi_55833301
Zo, ik heb vanmiddag/vanavond gevulde pasta gemaakt. Hieronder een fotoverslagje:

Pasta met eieren en 2 soorten meel maken.

1 pastabol met een beetje tomatenpuree, en 12 gewone pastabol.

Pasta door de pastamachine doen. (Jammergenoeg heb ik de 8 meter van Euc's collega's niet gehaald, maar mijn keuken is daar ook niet groot genoeg voor. !-))

Gehaktvulling met rundgehakt, platte peterselie, bieslook, tomatenpuree, knoflook, paturain, peper en zout.

Paddestoelenvulling met kastanjechampignons, oesterzwammen, parmezaanse kaas, platte peterselie, knoflook, ui, peper en zout.

Raviolivorm bekleed met pasta.

Gehaktvulling in de vorm.

De eerste ravioli's komen mooi uit de vorm.

Saus met tomatenpassata, rode wijn, room, platte peterselie, rode ui, knoflook, peper en zout.

De pasta kookt.

Het eindreslutaat!

Met dank aan David voor de tomatenroomsaustip en iedereen voor de goede ideeen!
pi_55833626
Wow dat ziet er heerlijk uit, waar kan je die speciale soorten meel halen?
pi_55834011
Dank je.

Ik haal het altijd bij een Italiaans delicatessenwinkeltje. Maar ik denk dat de meeste kookwinkels het ook wel voor je kunnen bestellen. De Cecco heeft Farina in het assortiment, en dat is te krijgen bij de Jumbo. Ik denk dat het alleen daarmee ook wel moet lukken.
pi_55841683
Ik weet niet of het al gezegd is maar verse pasta is, hoewel natuurlijk erg lekker, niet geschikt voor elke soort saus. Sterker, verse pasta is juist meer geschikt voor sauzen waarbij er niet echt sprake is van een gebonden of ingekookte saus anders dan wat olie of kookvocht ofzo. In restaurantjes in Italië heb ik bijvoorbeeld nog nooit een roomsaus of een tomatensaus met verse pasta op het menu zien staan (meestal heb je in restaurantjes in IT een uitgebreid menu van pastagerechten waarbij sommige sauzen met verse en andere met gedroogde pasta worden geserveerd en dit is niet per ongeluk). Als ik zelf verse pasta maak is het bijvoorbeeld met gebakken champignons, worst (liefst salsiccia maar de NL saucijs werkt ook prima), gehalveerde kerstomaatjes (even in een pan aanbakken met de snijkant naar onderen) en verse origano. Afmaken met p&z en een beetje olie eroverheen sprenkelen.

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat jullie per definitie de voorkeur geven aan verse pasta boven de NL supermarktpasta, die's echt niet te vreten! Probeer DeCecco te vinden of liever nog Voiello maar ik weet niet of dat in NL verkocht wordt.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  maandag 7 januari 2008 @ 12:21:59 #165
3869 David
Drum the drums
pi_55844349
quote:
Op maandag 7 januari 2008 10:16 schreef W1ZZ het volgende:
In restaurantjes in Italië heb ik bijvoorbeeld nog nooit een roomsaus of een tomatensaus met verse pasta op het menu zien staan
Ik wel, tagliatelle al ragu (bolognaise zo je wil) wordt namelijk bij voorkeur met versgemaakte tagliatelle geserveerd, en dat geldt voor nog veel tomatensauzen of roomsauzen. Het is natuurlijk van streek tot streek verschillend. In Emilia-Romagna gebeurt het wel degelijk in elk geval.

Neemt niet weg dat je gelijk hebt dat niet elke saus bij elke soort pasta gaat.
pi_55845738
@ piepster
Neen ik pureer het niet ik hou van stukjes.
Ik heb ook niet zo'n mooi ravioli ding.
Ik leg de helft van het pastavel op het aanrecht. Smeer het in met ei (helemaal een dun laagje gewoon met de volle hand) doe daar kleine bolletjes vulling op en doe dan de andere helft van het pasta-vel erop.
Dan probeer ik zo min mogelijk lucht te laten zitten. En als er nog een beetje lucht in zit dan blaast het kussentje iets op. Ze gaan eigenlijk nooit kapot.
pi_55846608
Plakt ei beter dan water? Da's dan misschien nog weer iets voor de volgende keer. Ik had nu inderdaad ook wat opgeblazen kssentjes, maar daar gingen ze niet kapot van.
pi_55849465
quote:
Op maandag 7 januari 2008 12:21 schreef David het volgende:

[..]

Ik wel, tagliatelle al ragu (bolognaise zo je wil) wordt namelijk bij voorkeur met versgemaakte tagliatelle geserveerd, en dat geldt voor nog veel tomatensauzen of roomsauzen. Het is natuurlijk van streek tot streek verschillend. In Emilia-Romagna gebeurt het wel degelijk in elk geval.

Neemt niet weg dat je gelijk hebt dat niet elke saus bij elke soort pasta gaat.
Dat zou kunnen, als ik in Bologna kom eet ik bij voorkeur tortellini... Waar ik woonde (Verona) werd het gedaan zoals ik beschreef... Zelf vind ik bij echte sauzen verse pasta minder, heb liever gedroogde.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  maandag 7 januari 2008 @ 20:09:04 #169
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_55856455
quote:
Op zondag 6 januari 2008 21:45 schreef piepster het volgende:
Zo, ik heb vanmiddag/vanavond gevulde pasta gemaakt. Hieronder een fotoverslagje:

-mooi verslag-
Waar heb je die stoere raviolivorm vandaan? Ziet er erg mooi uit!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_55864335
Wat kip zegt (hoi kip ) leuke fotostrip!!!
pi_55866206
De vorm heb ik voor kerst gekregen, hij heet Raviolamp 12 en is van het merk Imperia. Ik vermoed dat hij gehaald is in Zutphen of Lochem bij de kookwinkel. Misschien kan je hem ook wel bestellen op internet.
pi_55866410
Geweldig ding ik ga eens zoeken.
Ik maak mijn pasta overigens altijd met gewone ordinaire patent bloem.
En laat mijn zoon kneden (vindt ie leuk)
Krijg je prima pasta mee!!
pi_55866778
TVP, laatst ook geprobeerd met een pastamachine die ik kreeg bij Viking Direct. Niet echt goed gelukt. Ga nu een echte machine kopen, en met de juiste ingrediënten in de herkansing. Vooral het samen met mijn dochters aan de verse pasta werken is me goed bevallen.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_55867420
Wat ging er niet goed met jouw machine dan? Ik hoor vaak dat de goedkope Aldi machines het ook prima doen.
Ik zou eerst eens kijken naar de juiste ingredienten en bereidingswijze. Kneed je wel lang genoeg? En is het deeg wel een ontzettend stugge bal, waar nauwelijks beweging in te krijgen is? Als het er zo uitziet ben je op de goede weg:
pi_55867761
Mijn ballen waren inderdaad te nat. Maar de machine snijdt de pasta niet helemaal door zodat je het met de hand moet losmaken van elkaar, daarnaast hoor je na een middagje stunten de tandwielen over elkaar slippen.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 10:56:08 #176
3869 David
Drum the drums
pi_55867965
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 10:45 schreef RoofingBurner het volgende:
Mijn ballen waren inderdaad te nat. Maar de machine snijdt de pasta niet helemaal door zodat je het met de hand moet losmaken van elkaar, daarnaast hoor je na een middagje stunten de tandwielen over elkaar slippen.
Als het deeg niet loskomt heeft dat ook met een te nat deeg te maken (door het vocht blijft het plakkerig). Wat je dus kunt doen is de pastavellenze 'insmeren' met bloem, of het deeg sowieso minder vochtig maken. Slippende tandwielen heb ik nog nooit meegemaakt...
pi_55869823
Wat David zegt klopt. Ik denk dat ColdFeet hetzelfde probleem heeft gehad met haar pastavorm. Die bleef ook plakken, terwijl het bij mij mooi losliet

Als je het heel lastig vindt om het deeg goed te kneden, kan je het ook heel vaak door de ruimste stand van de machine doen, en elke keer dubbelvouwen. Net zo lang tot je mooi egaal deeg hebt zonder rafels en gaten.
Het deeg mag absoluut niet plakken.
pi_55870160
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 10:27 schreef piepster het volgende:
Wat ging er niet goed met jouw machine dan? Ik hoor vaak dat de goedkope Aldi machines het ook prima doen.
Ik zou eerst eens kijken naar de juiste ingredienten en bereidingswijze. Kneed je wel lang genoeg? En is het deeg wel een ontzettend stugge bal, waar nauwelijks beweging in te krijgen is? Als het er zo uitziet ben je op de goede weg:
[ afbeelding ]
Volgens mij moet het juist he-le-maal niet stug zijn, maar zacht en elastisch!
pi_55870766
Als de pasta een bal is, moet hij stug zijn. Het moet je echt bloed, zweet en tranen kosten om hem uit te rollen. Als je hem eenmaal hebt uitgerold is hij inderdaad zacht en elastisch, maar nooit plakkerig. Bij mij werkt de vaste verhouding 100 gr meel met 1 ei altijd prima. In het begin lijkt het dan veel te droog, maar uiteindelijk komt het na veel kneedwerk dan goed.
pi_55871377
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 10:56 schreef David het volgende:

[..]

Als het deeg niet loskomt heeft dat ook met een te nat deeg te maken (door het vocht blijft het plakkerig). Wat je dus kunt doen is de pastavellenze 'insmeren' met bloem, of het deeg sowieso minder vochtig maken. Slippende tandwielen heb ik nog nooit meegemaakt...
Het is dus niet zo dat de pasta aan de machine blijft kleven hoor dat absoluut niet. De machine snijdt gewoon niet goed genoeg. Net alsof je met een rotschaar aan het knippen ben.
pi_55872066
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 12:50 schreef piepster het volgende:
Als de pasta een bal is, moet hij stug zijn. Het moet je echt bloed, zweet en tranen kosten om hem uit te rollen. Als je hem eenmaal hebt uitgerold is hij inderdaad zacht en elastisch, maar nooit plakkerig. Bij mij werkt de vaste verhouding 100 gr meel met 1 ei altijd prima. In het begin lijkt het dan veel te droog, maar uiteindelijk komt het na veel kneedwerk dan goed.
Die verhouding gebruik ik ook, met nog een paar el water en een klein beetje olie.

maar ik vind jouw deeg er wel erg droog uitzien, ik ben gewend aan gladder & zachter deeg.

Waar haal je dat vandaan, dat t bloed, zweet en tranen moet kosten?
pi_55872077
Volgens mij doen alle pastamachines dat. Ze snijden ook niet echt, maar de rollen raken elkaar net, weaardoor de ene helft van de pasta iets omhoog gedrukt wordt, en de ander helft iets naar beneden. Als de pasta heel droog is, 'breekt' het op de randjes, als het iets natter is, blijft het aan elkaar plakken. Lastig uitleggen dit, ik hoop dat je er iets aan hebt.
Ik had in het begin hetzelfde met mijn machine, en nu gaat het prima.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 13:51:30 #183
62913 Blik
The one and Only!
pi_55872176
Ik heb ook een pastamachine, echt superlekkere pasta er al meegemaakt. Zit te twijfelen om misschien een opzetstuk te kopen om makkelijk ravioli te maken, maar dat ding kost 40 euro
pi_55872715
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 13:47 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Die verhouding gebruik ik ook, met nog een paar el water en een klein beetje olie.

maar ik vind jouw deeg er wel erg droog uitzien, ik ben gewend aan gladder & zachter deeg.

Waar haal je dat vandaan, dat t bloed, zweet en tranen moet kosten?
De ballen op de foto zijn ook nog niet af, qua kneden. Uiteindelijk ziet het er zo uit:

Zoalshetis zegt ook dat het zwaar werk is, en als je hebt gezien Italianen pasta maken, ben je het denk ik wel met me eens. Het water en de olie die jij erbij doet, maken het net makkelijker kneden dan mijn pasta.
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:33 schreef zoalshetis het volgende:
deeg moet je kneden met 1 ei per 100 gram grano duro (soor bloem dus) het moet een stevig taai deeg worden en dat kost wel wat krachtsinspanning. maar kneden is leuk. beetje zout en voor de liefhebber eetlepel olijfolie.
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 15:01 schreef zoalshetis het volgende:
het deeg moet echt heel taai zijn. kneed het, met een beetje zout en eventueel eetlepel olijfolie als je figuurtjes wil maken, tien minuten tot een mooie gladde bol, je staat versteld als je bezig bent dat vrouwtjes van 80 in italie nog steeds perfect deeg kunnen maken (erg zwaar nl). het mag absoluut geen plakkerig deeg zijn.
Maar als jij jouw pasta zo lekker vindt, is het toch prima!
  dinsdag 8 januari 2008 @ 14:21:10 #185
3869 David
Drum the drums
pi_55873001
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 13:18 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

Het is dus niet zo dat de pasta aan de machine blijft kleven hoor dat absoluut niet. De machine snijdt gewoon niet goed genoeg. Net alsof je met een rotschaar aan het knippen ben.
Ja inderdaad, maar zoals piepster zegt is het niet echt 'snijden' maar eerder opliften. Daarom moet het deeg droog zijn. Ik had in het begin nl. hetzelfde probleem.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 14:22:18 #186
3869 David
Drum the drums
pi_55873030
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 13:51 schreef Blik het volgende:
Ik heb ook een pastamachine, echt superlekkere pasta er al meegemaakt. Zit te twijfelen om misschien een opzetstuk te kopen om makkelijk ravioli te maken, maar dat ding kost 40 euro
Ik heb nog nooit goede ervaringen gehoord met zo'n opzetstuk. In de meeste gevallen breken de ravioli heel gemakkelijk open en mislukken ze dus...
pi_55876591
Hallo wat een goede ideeen allemaal.

Ik moet zeggen dat ik een machine heb die bij iemand in het kerstpakket en met een japanse handleiding dus "echt" zal het wel niet wezen. het enige wat ik tegen het ding heb is dat de draaihandel erbij mij telkens uitschiet, het mechaniekje is niet ideaal voor de rest zou ik zeggen een goedkoop apparaat is prima zolang je maar niet elke dag ermee aan de slag gaat want dan wordt je gek van die los schietende hendel.
Got a sky that looks like heaven
Got an earth that looks like shit
And its getting hard to tell where
What I am ends
pi_55876649
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 16:39 schreef hhhpsycho het volgende:
Hallo wat een goede ideeen allemaal.

Ik moet zeggen dat ik een machine heb die bij iemand in het kerstpakket en met een japanse handleiding dus "echt" zal het wel niet wezen. het enige wat ik tegen het ding heb is dat de draaihandel erbij mij telkens uitschiet, het mechaniekje is niet ideaal voor de rest zou ik zeggen een goedkoop apparaat is prima zolang je maar niet elke dag ermee aan de slag gaat want dan wordt je gek van die los schietende hendel.
Oh, die hendel, dat vergeet ik, bij mijn kinderen schiet hij er ook steeds uit. Nou weet ik het zeker, ik ga een goede kopen.
pi_55881093
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 13:51 schreef Blik het volgende:
ik heb een opzetstuk voor de kitchenaid en die werkt niet echt. Denk dat je beter zo'n blik kunt kopen zal een stuk schelen in de prijs.
pi_55884614
de lekkerste pasta haal ik nog altijd bij Da Angelo Delicatezza Trattoria in Molenhoek (lb)
voor maar 9 euro heb je er de keuze uit de lekkerste pasta's... mijn favoriet is taglioilini rosa (met verse zalmstukjes en ui met een vleugje kerrie en room) heerlijk!!

overigens: angelo petralla heeft als chef-kok zijn sporen verdiend in de echte originele italiaanse keuken.
een vakman pur sang! en dat proef je!
pi_56550870
Ik heb vanmiddag een pastamachine gekocht, en vanavond Ravioli getracht te maken. En... Het was zonder meer de goorste pasta die ik ooit gegeten heb Iets te hoog gegrepen dus die Ravioli, volgende keer maar even Tagliatelle ofzo.
  dinsdag 5 februari 2008 @ 23:55:33 #192
3869 David
Drum the drums
pi_56552634
ik zou idd beginnen met tagliatelle of lasagne. Maar wat was er zo goor aan dan? Hoe heb je het gemaakt?
pi_56553118
Nouja.. goorheid viel ook wel mee, pasta was alleen te dik, en als je dan ook nog eens twee plakken op elkaar legt.. Daarnaast plakte het niet goed (blijkbaar niet goed met het eitwit ingesmeerd) dus was de vulling eruit gelopen. Toch wel de goorste Ravioli ooit
  woensdag 6 februari 2008 @ 01:12:15 #194
3869 David
Drum the drums
pi_56553556
Heb je een pastamachine gebruikt? Dan heb je van te dikke velen normaal gezien geen last. Ik gebruik altijd water tussen de verschillende vellen. In elk geval moeten de vellen goed aansluiten... onafhankelijk van welk bindmiddel je gebruikt.
pi_56688946
Ik ga het zo voor de tweede keer proberen.. Ipv Ravioli maar een niveautje omlaag en dus spaghetti of tagliatelle.. Ben benieuwd
pi_56691833
Toevallig! Ik heb net weer ravioli gemaakt. Met gehaktvulling en een beetje tomatensaus.
Laat even weten hoe je spaghetti is geworden. Ben benieuwd!

[ Bericht 0% gewijzigd door piepster op 12-02-2008 21:54:38 ]
pi_56705465
Wij ook van het weekend ravioli gemaakt.
De ene helft met spruiten/gehakt vulling, de andere helft met gehakt,par.kaas,olijf,kruiden.
OOh ja an voor de kids met kruidenkaas-ham.
Alles met een tomatensaus en par. kaas!!
Was weer geslaagd.
pi_56708441
Voor de zoekenden:
Volgende week bij de Aldi weer de pasta-machine voor 9,99!
Dan ga ik ook eens proberen verse pasta te maken
Ik houd van mijzelf... en dat is wederzijds
  donderdag 14 februari 2008 @ 01:03:51 #199
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_56718668
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 19:38 schreef d.n3rd het volgende:
Ik ga het zo voor de tweede keer proberen.. Ipv Ravioli maar een niveautje omlaag en dus spaghetti of tagliatelle.. Ben benieuwd
En si het nu beter gegaan??
Had je de pasta wel op de fijnste stand erdoor gedraaid ook?
Kan dan eigenlijk niet te dik zijn
ben benieuwd..
Ik ga aanstonds ook maar weer eens zelf maken.. mijn voorraad in de vriezer is op.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_56721356
Ja goed gelukt! Heb het gemaakt met een zeer smakelijk recept dat die dag in de NRC stond. Zeer simpel en kort ook dus typ em even over:

2 personen

200g Spaghetti
100ml extra vergine olijfolie
3 tenen knoflook, in dunne plakjes
1 rode chilipeper, inclusief zaadlijsten fijngesneden
een handje platte peterselie, fijngesneden

Kook de spaghetti zeer al dente. Verwarm tweederde van de olijfolie in een steelpannetje en fruit hierin de knoflook zonder dat hij kleurt. Voeg de chilipeper toe en laat nog een minuut zachtijes pruttelen. Giet de spaghetti af en vang een half kopje kookvocht op. Doe de spaghetti terug in de pan, samen met het kookvocht, de knoflook-peperolie en de resterende extra vergine. Zout naar smaak en voeg de peterselie toe.

Erg erg erg makkelijk dus zeer geschikt als het bereiden van de pasta iets langer duurt. Ik raad em absoluut aan.
  dinsdag 19 februari 2008 @ 00:15:18 #201
62913 Blik
The one and Only!
pi_56828903
Afgelopen weekend voor het eerst Raviolini gemaakt mbv een raviolini vorm, ging alleen niet helemaal zoals die zou moeten. De raviolini's bleven allemaal vastzitten in de vorm, ondanks dat ik er bloem in had gestrooid. Voornamelijk rond de karteltjes bleven ze steken.

Wat doen we fout?
pi_56830698
Ik denk dat je deeg toch te vochtig is geweest. Welk meel en hoeveel meel met hoeveel ei heb je gebruikt? En heb je water of olie toegevoegd aan het deeg?
  dinsdag 19 februari 2008 @ 09:57:20 #203
62913 Blik
The one and Only!
pi_56831608
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 08:39 schreef piepster het volgende:
Ik denk dat je deeg toch te vochtig is geweest. Welk meel en hoeveel meel met hoeveel ei heb je gebruikt? En heb je water of olie toegevoegd aan het deeg?
100 gram bloem (geen tipo 00) en 1 ei. geen water of olie toegevoegd verder. Maar dat het te vochtig was zou wel kunnen.
pi_56832208
De verhoudingen die je gebruikt zijn op zich prima, dus dan zal het toch aan de bloem liggen.

Ik gebruik, na veel experimenteren en een tip van de eigenaar van een Italiaans winkeltje, het volgende recept:
quote:
verse pasta
1 persoon
ingredienten:
1 ei
60 gram farina di grano duro tipo "00"
40 gram semola di grano duro rimacinata

bereidingswijze:
De ingredienten mengen en kneden tot je kramp hebt. Als het deeg tot een mooie bol gekneed is, de bol verdelen in stukken ter grootte van een gehaktbal. Elke bol door de pastamachine draaien op de dikste stand, dubbelvouwen en weer op de dikste stand door de pastamachine daaien. Net zo lang tot er geen rafels meer aan de zijkant komen. Daarna de plak telkens een stand dunner door de machine draaien tot de gewenste dikte. Als de pasta dun genoeg is, verwerken tot ravioli, lasagne, tagliatelle etc.
Hier nog een foto van de bloem die ik gebruik:
pi_56832267
Oh, en had je ei gebruikt om de 2 lagen pasta te laten plakken? Als je teveel gebruikt blijft de pasta ook langs de kartels plakken.
pi_56840127
Tip:

vanaf morgen bij Aldi

Pastamachine

9.99
• zelf lasagne, spaghetti of tagliatelle maken
• verchroomd stalen behuizing
• met tafelbevestiging
  dinsdag 19 februari 2008 @ 17:40:22 #207
62913 Blik
The one and Only!
pi_56840542
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 10:38 schreef piepster het volgende:
Oh, en had je ei gebruikt om de 2 lagen pasta te laten plakken? Als je teveel gebruikt blijft de pasta ook langs de kartels plakken.
Nee dat heb ik niet gedaan. Is dat wel de bedoeling?
  dinsdag 19 februari 2008 @ 18:53:53 #208
3869 David
Drum the drums
pi_56842064
ik zou het proberen met een deel harde tarwebloem, dat maakt de pasta veel stugger en minder plakkerig, in mijn ervaring.
pi_56842103
nooit meer strikjes-pasta
  woensdag 20 februari 2008 @ 20:02:40 #210
3869 David
Drum the drums
pi_56868246
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 18:56 schreef JoPiDo het volgende:
nooit meer strikjes-pasta
hoezo?
pi_58196909
Er wordt in dit topic geschreven over harde gries bij de Turk....
Nu ben ik in de war...

Wat kan je nou allemaal gebruiken voor verse pasta?

Meel grano duro type OO?
Harde gries van de Turk?

Help?

Oh, en ook ergens waar je goede meel kan kopen in Hilversum?
Baarn? Ergens daar in de buurt?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_58197476
Obli, fijne harde gries leent zich prima en is in het algemeen wat makkelijker te vinden! Wil je het echt perfect doen, dan moet je eens een boek van Carluccio lezen
pi_58197540
quote:
Op maandag 21 april 2008 10:02 schreef ColdFeet het volgende:
Obli, fijne harde gries leent zich prima en is in het algemeen wat makkelijker te vinden! Wil je het echt perfect doen, dan moet je eens een boek van Carluccio lezen
Maar dat heb ik nu niet en ben zo in Hilversum en baal dat ik nergens die meel kan vinden!

*stampvoet...

Hoe doe je dat met harde gries dan?
Heb je een merk?
Lijkt het op bulgur? Nee toch?
Mèn, ik ben in het warretje...
pi_58197651
Zal ik een pak naar je opsturen?

Nee, ik heb geen merk. Ik koop het in kilozakken bij de Turk. Maar als ik toevallig bij een goede Italiaanse winkel ben, koop ik daar m'n meel.

Nee, het lijkt niet op bulgur, meer op heel fijne couscous.
pi_58198046
Jumbo supermarkt in Zeist zal wel Grano Duro hebben van De Cecco.
En is er geen Italiaanse winkel in de buurt? Of een goed Italiaans restaurant? Misschien willen ze je wel wat van hun meelvoorraad verkopen.
pi_58198601
Ah, De jumbo!
Dan maar van Hilversum gelijk door naar Zeist...

Ik zal en moet het hebben!

Coldfeet, weet je hoe het heet in het Turks?
Mijn buurman is heel slecht in Nederlands, ondanks dat hij zeer zijn best doet...
pi_58211405
Ik heb het gevonden bij de Natuurwinkel.
Harde durum meel speciaal voor pasta.
Nou, zal mij benieuwen...
pi_60237350
Ik kick hem even lekker nuttig zo midden in de nacht want ik heb een pastamachine gekregen en ik wil hem eigenlijk wel graag gaan gebruiken.
Ik zal morgen eens bij de Jumbo gaan kijken voor Grano Duro want ik heb helaas geen Turk of toko in de buurt.

Mijn favoriete recept voor verse pasta is trouwens gewokte flinterdun gesneden knof, fijn gesneden sjalotje en doormidden gesneden kerstomaatjes met een scheut goede olijfolie en verse basilicum.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_60241385
Toevallig gisteren met de jongens weer eens gemaakt.
Gewoom met hele simpele bloem.
Werkt prima!!
pi_60241425
ik wil het ook een keer gaan doen, maar heb je er persé een pastamachine voor nodig?
  maandag 21 juli 2008 @ 12:12:44 #221
62913 Blik
The one and Only!
pi_60242070
quote:
Op maandag 21 juli 2008 11:45 schreef JoPiDo het volgende:
ik wil het ook een keer gaan doen, maar heb je er persé een pastamachine voor nodig?
in theorie kan het ook met een deegroller, maar ik weet niet of je daar blij van wordt.
pi_60244609
quote:
Op maandag 21 juli 2008 11:45 schreef JoPiDo het volgende:
Dat kan best hoor, het is alleen wat meer werk. Ik zou dan wel tagliatelle nemen of farfalle (vierkantjes uitsnijden met een kartelwieltje en in het midden bij elkaar knijpen et voila: vlindertjes.
pi_61067598
tvp
Morgen mijn eerste poging!
Ik weet het ook niet
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 21:54:37 #224
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_61073639
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 17:50 schreef Dunckie het volgende:
tvp
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:17:12 #225
3869 David
Drum the drums
pi_61084654
quote:
Op maandag 21 april 2008 09:27 schreef Oblivion het volgende:
Er wordt in dit topic geschreven over harde gries bij de Turk....
Nu ben ik in de war...

Wat kan je nou allemaal gebruiken voor verse pasta?

Meel grano duro type OO?
Harde gries van de Turk?

Help?

Oh, en ook ergens waar je goede meel kan kopen in Hilversum?
Baarn? Ergens daar in de buurt?
Een mengeling van beide. Ik gebruik gewoon een 50/50 verhouding.

De zachte tarwe maakt de pasta handelbaar en mals, de harde tarwe geeft er beet en kookweerstand aan.

Ik zou 110 gram meel per ei rekenen, dan is je deeg meestal niet te vochtig. Evt een scheutje olijfolie erbij indien het toch echt niet handelbaar zou blijken te zijn (elk ei is anders natuurlijk).
pi_61087840
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:17 schreef David het volgende:

[..]

Een mengeling van beide. Ik gebruik gewoon een 50/50 verhouding.

De zachte tarwe maakt de pasta handelbaar en mals, de harde tarwe geeft er beet en kookweerstand aan.

Ik zou 110 gram meel per ei rekenen, dan is je deeg meestal niet te vochtig. Evt een scheutje olijfolie erbij indien het toch echt niet handelbaar zou blijken te zijn (elk ei is anders natuurlijk).
Ik had hele mooie meel gevonden bij een biologische winkel in Hilversum
Verder heb ik het recept van zoalshetis aangehouden.
Werkte prima! Hele mooie pasta, zelfs voor de eerste keer.
  zondag 24 augustus 2008 @ 17:40:33 #227
3869 David
Drum the drums
pi_61089095
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 16:39 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Ik had hele mooie meel gevonden bij een biologische winkel in Hilversum
Verder heb ik het recept van zoalshetis aangehouden.
Werkte prima! Hele mooie pasta, zelfs voor de eerste keer.
En was het harde of zachte tarwe die je hebt gebruikt?

Leuk dat het is gelukt!
pi_61090752
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 17:40 schreef David het volgende:

[..]

En was het harde of zachte tarwe die je hebt gebruikt?

Leuk dat het is gelukt!
Ik had gehoopt dat ik nog een pak had liggen, maar helaas.
http://www.natuurwinkelhilversum.nl/
Ze hadden maar 1 soort.
En was speciaal om pasta te maken.
Geen idee meer wat de naam was en wat de inhoud...
pi_61091011
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:14 schreef Oblivion het volgende:
Ik heb het gevonden bij de Natuurwinkel.
Harde durum meel speciaal voor pasta.
Nou, zal mij benieuwen...
Ah, die had ik over het hoofd gezien.

maandag 25 augustus 2008 @ 15:51:36 #230
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_61112661
NOg nooit een pastamachine gebruikt en geen behoefte aan gehad ook Ik vind met de hand veul leuker, alleen het kneden heb ik soms geen zin in en maak ik een bol in de keukenmachine, werkt ook perfect. Dan met een deegroller flinterdunne plakken maken, en gewoon snijden. Ik heb in een schuurtje een ronde lat aan 2 touwtjes gehangen, en hang daar mn pastavellen en pappardelle aan Werkt perfect...ik vind verse pasta niet te versmaden trouwens, heb ook het idee dat de verse pasta de saus veel beter opneemt dan gedroogde pasta
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_61113196
tvp, binnenkort proberen. Eerst 's goed meel en een deegroller kopen.
Sweet and innocent...
pi_61127142
Het was lekker en goed gelukt, zelfs zonder de echte 'harde durum/gries' maar met gewone bloem. Dat belooft wat voor de volgende keer.
Ik weet het ook niet
  donderdag 11 september 2008 @ 14:03:18 #233
3869 David
Drum the drums
pi_61549760
Tarwegriesmeel is over het algemeen heel goedkoop bij de Turk om de hoek. In Italiaanse speciaalzaken verkopen ze praktisch hetzelfde meel maar kost het soms wel vier keer meer...
pi_70897194
Ik weet zo niet direct in welke topic ik het moet zetten, dus maar even een pasta topic gekickt

In de aanbieding in de AH
Is dit iets denken jullie?
Prijs is heel schappelijk

http://www.ah.nl/bonus/
pi_70899178
quote:
Op zondag 12 juli 2009 12:29 schreef ASSpirine het volgende:
Ik weet zo niet direct in welke topic ik het moet zetten, dus maar even een pasta topic gekickt

In de aanbieding in de AH
Is dit iets denken jullie?
Prijs is heel schappelijk

http://www.ah.nl/bonus/
Een pastamachine voor 15 euro is inderdaad schappelijk. Ik zou het gewoon doen.
Het heeft geen zin om een heel dure te kopen als je nog niet weet hoe vaak je hem in de praktijk gaat gebruiken. Tegen de tijd dat dat ding 'af' is kan je altijd nog investeren in een goede dure.
pi_72194666
Nou bij mij lukt het dus steeds niet.

Bij de Turk 'fijne griesmeel' (semoule) gekocht - daar viel niet mee te werken.
Geprobeerd met gewoon fijn (eco) tarwebloem van de c1000 - werd ook niets.

Ik gebruik de verhouding 100 gr. bloem en 1 ei, voeg eventueel wat water toe als het wat aan de droge kant is, maar zodra ik het dan door de pastamachine haal, is het telkens toch weer veeeeel te droog en valt het na een keer erdoor halen al uit elkaar.

Tips?
pi_72194962
door de machine halen, randen naar binnen vouwen, 90 graden draaien en weer erdoor. Dat een stuk of 10-20 keer herhalen op de grootste stand en dan wordt je deeg steeds soepeler. (semolina di grano duro, 90-100 gram + 1 ei gebruik ik ook)
pi_72195316
Kneed je het wel lang/goed genoeg en laat je het ook even half uurtje rusten ?
Life is too short not to have fun
pi_72196428
Als je het precies zo doet als hierboven door meerdere mensen uitgelegd is dan kan het niet mislukken, dan doe je dus toch echt iets niet wat wel zou moeten.
Ik weet het ook niet
pi_72200534
Hoe lang is lang genoeg kneden? Daar zou het kunnen zitten (volgens Jamie Oliver is een paar minuten kneden overigens genoeg, niet zoals brooddeeg dat echt 10 minuten minstens moet). Laat het minstens een half uur rusten, meestal langer.
pi_72207230
ik kneed het deeg helemaal niet met de hand, ik meng het, maak een bal, laat het 30 min rusten en dan pleur ik het een ker of 20 door de pastamachine zoals ik hierboven al had gezegd. Door de pasta over zichzelf heen te vouwen krijg je als het ware laagjes in het deeg wat voor de structuur en bite zorgt.
pi_75195340
Is hier iemand die zo'n raviolikop heeft voor de pastamachine? Werkt dat een beetje?
Ik twijfel of ik zo'n kop voor op de machine zal kopen of gewoon zo'n metalen vormpjes...
Vorige week maakte ik ze volledig met de hand, maar dit was erg veel werk voor niet zo'n grote hoeveelheid...
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
  dinsdag 1 december 2009 @ 20:46:01 #243
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_75196359
Raviolikop op de pastamachine? Huh?
Daar kan ik me nou helemaal niks bij voorstellen.
pi_75196546
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:46 schreef RobinOok het volgende:
Raviolikop op de pastamachine? Huh?
Daar kan ik me nou helemaal niks bij voorstellen.

Zoiets dus
pi_75865818
@robonoohttp://i.fokzine.net/s/yes_new.gifk: Moet je toch eens beter naar het plaatje kijken, misschien kun je er dan ietrs bij voorsgtellen?
pi_75869843
Van de Sint een pastamachine gekregen. Ben enthousiast geworden door dit forum. Alleen nog aan goede ingredienten zien te komen en we kunnen los! Die opzetstukken voor maken van ravioli lijken mij erg handig. Dat is zeker nog een kleine investering waard mocht het allemaal bevallen. Eerst maar eens simpel beginnen.
pi_75873954
Bij de Jumbo kun je over het algemeen wel van die goede deeg halen van di cecca ofzo
pi_75876567
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:50 schreef Drossie het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zoiets dus
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit goed werkt.
pi_75882372
vandaag een pak van dit spul weten te bemachtigen: http://www.natudis.nl/ass(...)harde-durum-meel.php

Tis niet goedkoop nee maar enfin, voor een keertje...Zal bij de Jumbo wellicht stukken goedkoper wezen maar die hebben wij hier niet
pi_75882759
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:38 schreef wiebelron het volgende:
vandaag een pak van dit spul weten te bemachtigen: http://www.natudis.nl/ass(...)harde-durum-meel.php

Tis niet goedkoop nee maar enfin, voor een keertje...Zal bij de Jumbo wellicht stukken goedkoper wezen maar die hebben wij hier niet
Hoeveel heb je ervoor betaald? Ik kocht vandaag ook een pak grano duro voor 2,29¤...
pi_75886862
ik betaalde voor 500g een bedrag van 2,65!

Ach ja, voor kwaliteit mag wel wat worden neergeteld. Overigens interessante info:

http://www.pastamaken.nl/pastameel/

[ Bericht 71% gewijzigd door wiebelron op 21-12-2009 17:39:11 ]
pi_75887785
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:26 schreef wiebelron het volgende:
ik betaalde voor 500g een bedrag van 2,65!

Ach ja, voor kwaliteit mag wel wat worden neergeteld. Overigens interessante info:

http://www.pastamaken.nl/pastameel/
Inmiddels een winkel ontdekt waarbij je 1.67 per 500g betaald voor echte grano duro http://i.fokzine.net/s/thumbsup.gif
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')