je hebt nodig een pastamachientje (beste van het merk atlas) en dit is niet zo duur. daarnaast kan je het best gebruik maken van harde gries, in het italiaans grano duro. die kan je het best kopen bij een delicatesse winkeltje. daarmee krijg je in combinatie met een ei per 100 gram een mooi stevig, beetje gelig deeg. ik maak meestal een kilo aan en bewaar het per 200 gram in diepvries. dan kan je het laten ontdooien wanneer je het nodig hebt. aanrader voor iedereen die pasta optimaal wil eten. lasagne, ravioli, spaghetti in alle kleuren en smaken.
quote:deeg moet je kneden met 1 ei per 100 gram grano duro (soor bloem dus) het moet een stevig taai deeg worden en dat kost wel wat krachtsinspanning. maar kneden is leuk. beetje zout en voor de liefhebber eetlepel olijfolie.
Op zondag 25 januari 2004 12:32 schreef GiSH het volgende:
ik wil dit ook doen? hoe maak je dat??
quote:Zeef de bloem op het werkblad en maak er een 'vulkaan' van met een krater in het midden. Breek het ei en voeg het snufje zout en de olie toe.
Op zondag 25 januari 2004 12:32 schreef GiSH het volgende:
ik wil dit ook doen? hoe maak je dat??
quote:dit is dus zonder machientje
Op zondag 25 januari 2004 12:34 schreef Conflict het volgende:[..]
Zeef de bloem op het werkblad en maak er een 'vulkaan' van met een krater in het midden. Breek het ei en voeg het snufje zout en de olie toe.
Meng het ei met de handen door de bloem tot het een grove massa is. Was de handen en maak het werkblad schoon voor dat het kneden begint.
Bestrooi het werkblad licht met bloem en kneed met de onderkant van de hand, ongeveer tien minuten, tot het deeg droog lijkt.
Wikkel het deeg in een vochtige doek en laat het minstens een half uur rusten. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven blad, eerst in de ene richting en later in de andere, tot het vliesdun is.
Betrooi licht met bloem in laat het weer rusten zodat de pasta wat kan drogen.
Het is dan klaar om in de vereiste vorm te worden gesneden. Laat het dan nog 10 minuten liggen voordat het wordt gekookt.
quote:het helpt wel als je een boek hebt waar het in staat, maar na drie keer proberen heb jij je eerste perfecte verse pasta met slieren waarvan je zelf de lengte en dikte van kan bepalen en die je zelf kleur/smaak kan geven (verse spinazie pureren is groen, tomaat rood en met saffraan geel of zwart met inktvisinkt)
Op zondag 25 januari 2004 12:37 schreef GiSH het volgende:
ga morgen gelijk eens proberen.. zal wel een zooitje worden...maar het lijkt me wel leuk
quote:makkelijk om het eerst eens te proberen, voordat je zo'n ding koopt. Een machine lijkt me wel erg makkelijk.
Op zondag 25 januari 2004 12:36 schreef zoalshetis het volgende:[..]
dit is dus zonder machientje
quote:met de hand kan wel inderdaad, maar ik zou meteen een machientje adviseren om teleurstellingen tegen te gaan. heel plat rollen is nog niet voor iedereen weggelegd en dan krijg je dikte verschillen waardoor de smaak soms al dente en soms week of te hard is.
Op zondag 25 januari 2004 12:39 schreef Conflict het volgende:[..]
makkelijk om het eerst eens te proberen, voordat je zo'n ding koopt. Een machine lijkt me wel erg makkelijk.
quote:Daar zit natuurlijk wat in
Op zondag 25 januari 2004 12:41 schreef zoalshetis het volgende:[..]
met de hand kan wel inderdaad, maar ik zou meteen een machientje adviseren om teleurstellingen tegen te gaan. heel plat rollen is nog niet voor iedereen weggelegd en dan krijg je dikte verschillen waardoor de smaak soms al dente en soms week of te hard is.
quote:lekker he? vers jammie..... bovendien is pasta van grano duro erg goed voor je lichaam.
Op zondag 25 januari 2004 12:41 schreef Conflict het volgende:[..]
Daar zit natuurlijk wat in
quote:ja, van pasta word je dik
Op zondag 25 januari 2004 12:42 schreef zoalshetis het volgende:[..]
lekker he? vers jammie..... bovendien is pasta van grano duro erg goed voor je lichaam.
quote:ik heb een machientje dat volgens mij zon 40 euro kost. het is een walsje waarmee je de dikte van je plakjes kan kiezen en er zit een opzet stukje bij voor spaghetti of tagliatella. met de plakjes kun je zelf ravioli maken door een soort metalen ijsklontjes bakje te kopen. het si misschien even een aanschaf, maar je doet er eeuwig mee als je het goed schoonmaakt zonder water.
Op zondag 25 januari 2004 12:42 schreef GiSH het volgende:
zijn die machientjes duur en zit er veel verschil in?? kan je met 1 machientje meerdere soorten maken??
quote:nee lol. niet als je een béétje lichaamsbeweging hebt.
Op zondag 25 januari 2004 12:44 schreef Conflict het volgende:[..]
ja, van pasta word je dik
quote:ga morgen eens kijken in de italaanse winkel
Op zondag 25 januari 2004 12:45 schreef zoalshetis het volgende:[..]
ik heb een machientje dat volgens mij zon 40 euro kost. het is een walsje waarmee je de dikte van je plakjes kan kiezen en er zit een opzet stukje bij voor spaghetti of tagliatella. met de plakjes kun je zelf ravioli maken door een soort metalen ijsklontjes bakje te kopen. het si misschien even een aanschaf, maar je doet er eeuwig mee als je het goed schoonmaakt zonder water.
quote:het zou leuk zijn als meer mensen het zouden doen om ideeen uit te wisselen.
Op zondag 25 januari 2004 12:47 schreef GiSH het volgende:[..]
ga morgen eens kijken in de italaanse winkel
quote:
Op zondag 25 januari 2004 17:36 schreef gimme.shelter het volgende:
Heerlijk...verse pasta. Eet nooit meer die troep uit een pak. Ik heb een pastamachientje van Imperia. Gehaald bij Duikelman (kookwinkel hier in Asd.) Grano duro haal ik bij de italiaanse delicatessenwinkel. Kan het iedereen aanraden, het si helemaal niet moeilijk en je hebt super veel eeer van je werk!!
quote:Ben de laatste tijd zelf erg in mijn nopjes met een salie-truffelsausje! Maar idd. mijn gasten zijn altijd EWRRUG blij als ik ze verse pasta voorzet!!
Op zondag 25 januari 2004 17:40 schreef zoalshetis het volgende:[..]
tagliatella met vitello tonnato bv. of zelfs een gewone bolognese komen mensen voor terug.
Hoe doe jij dat?
Mij was geleerd 'nestjes' te maken, maar die gaan zo aan elkaar plakken.
Laat jij het dan eerst eventjes hangen om in te laten drogen?
Het is wel 100x lekkerder dan kant-en-klaar dus als invriezen me zou lukken...
quote:wellicht moet je zorgen dat je deeg wat 'vaster' is. dan komt alles mooi los tijdens het koken. overigens kan je beter een klomp deeg in de diepvries bewaren dan kant en klare sliertjes. bij het ontdooien kan de boel nl nogal eens klef worden en dan moet je je tagliatella toch weer opnieuw kneden.
Op zondag 25 januari 2004 19:31 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb een superlekker recept voor een saus met ham, mascarpone en parmezan. Heerlijk en vooral bij verse pasta.
Helaas ben ik alleen en is het te veel werk om voor eventjes te doen en invriezen is bij mij nog niet goed gelukt.Hoe doe jij dat?
Mij was geleerd 'nestjes' te maken, maar die gaan zo aan elkaar plakken.
Laat jij het dan eerst eventjes hangen om in te laten drogen?Het is wel 100x lekkerder dan kant-en-klaar dus als invriezen me zou lukken...
quote:Vind je het niet een klein beetje veel om 10 eieren per kilo meel te gebruiken.
Op zondag 25 januari 2004 12:26 schreef zoalshetis het volgende:
ik maak al een jaar of 5 mijn eigen verse pasta. ik het begin lijkt het omslachtig. nu heb ik sneller spaghetti op tafel dan met een pak uit de supermarkt omdat je het maar 2 min hoeft te koken. het is ook echt veel lekkerder.je hebt nodig een pastamachientje (beste van het merk atlas) en dit is niet zo duur. daarnaast kan je het best gebruik maken van harde gries, in het italiaans grano duro. die kan je het best kopen bij een delicatesse winkeltje. daarmee krijg je in combinatie met een ei per 100 gram een mooi stevig, beetje gelig deeg. ik maak meestal een kilo aan en bewaar het per 200 gram in diepvries. dan kan je het laten ontdooien wanneer je het nodig hebt. aanrader voor iedereen die pasta optimaal wil eten. lasagne, ravioli, spaghetti in alle kleuren en smaken.
quote:ik varieer een beetje. maar inderdaad meestal wel 1 ei per 100 gram bloem. dat is vrij gebruikelijk. ik doe het bij gebrek aan ei ook wel eens helemaal zonder. is ook lekker.
Op maandag 26 januari 2004 07:47 schreef Dauthi het volgende:[..]
Vind je het niet een klein beetje veel om 10 eieren per kilo meel te gebruiken.
ik zou eerder zeggen 3 a 4 eierdooiers op 1 kilomeel en zelfs dat is nog veel.
quote:wat je ook doet het is altijd lekkerder dan van de supermarkt
Op maandag 26 januari 2004 07:52 schreef zoalshetis het volgende:[..]
ik varieer een beetje. maar inderdaad meestal wel 1 ei per 100 gram bloem. dat is vrij gebruikelijk. ik doe het bij gebrek aan ei ook wel eens helemaal zonder. is ook lekker.
quote:Ik heb het de laatste keer als 'lasagne-bladeren' ingevoren, zo van, dan kan ik het handig meteen weer door de machine gooien, maar toen werd het veel te klef en mijn machine gelijk heel smerig.
Op maandag 26 januari 2004 07:02 schreef zoalshetis het volgende:[..]
wellicht moet je zorgen dat je deeg wat 'vaster' is. dan komt alles mooi los tijdens het koken. overigens kan je beter een klomp deeg in de diepvries bewaren dan kant en klare sliertjes. bij het ontdooien kan de boel nl nogal eens klef worden en dan moet je je tagliatella toch weer opnieuw kneden.
Hoe lang bewaar jij het in de vriezer?
quote:ikzelf op -18 niet langer dan 1,5 maand. vooral door het ei wat erin zit. en niet ontdooien met magnetron maar in open zakje in lauw water. of liever gewoon gesloten op keukenplank.
Op maandag 26 januari 2004 10:01 schreef Brighteyes het volgende:[..]
Ik heb het de laatste keer als 'lasagne-bladeren' ingevoren, zo van, dan kan ik het handig meteen weer door de machine gooien, maar toen werd het veel te klef en mijn machine gelijk heel smerig.
Maar jij kneed het gewoon nog een keer als het uit de vriezer komt en dan weer door de machine. Is dan die klefheid weg?Hoe lang bewaar jij het in de vriezer?
grano duro is makkelijker, lekkerder en gezonder. ik denk overigens dat er meerdere merken zijn voor grano duro, maar ik ben ze nog niet tegengekomen. gewone bloem wordt snel een papperige pasta.quote:Op dinsdag 23 maart 2004 22:59 schreef 2cv het volgende:
Dus ik kan niet zomaar standaard bloem gebruiken? Dit MOET dus die grano duro van de cecco zijn?
nee dus. grano duro van de cecco (merk, geen winkel) is alleen verkrijgbaar bij italiaanse/spaanse/potugese speciaalwinkeltjes. probeer het anders als je in een kleine stad woont bij een goede keukenwinkel voor adressen.quote:Op woensdag 24 maart 2004 13:13 schreef 2cv het volgende:
Dan ga ik op zoek naar die Grano Duro. Is dat in iedere super verkrijgbaar of alleen bij de Ecco (nog nooit van die winkel gehoord trouwens) ?
Yepquote:Op vrijdag 26 maart 2004 19:28 schreef zoalshetis het volgende:
je hebt ook mooie pasta pannen waar je een binnepan kan uittillen. doe maar lekker groot meteen.
prima voor maximaal 600 gram pasta, maar dat is wel kiele kiele. overigens doe je bij ravioli net zoveel in de pan tot het wateroppevlak vol is. doe je ze na zo'n 4-5 minuten in een warme schaal en ga je verder met de rest. warme-borden-tip: beetje bevochtigen en in de microwave.quote:Op vrijdag 26 maart 2004 19:32 schreef 2cv het volgende:
Okee, pan van 5 liter (grootste die we hebben) met daarin 4 liter water en 2 eetlepels zout. Is dat okee ?
ik ken het merk niet, maar 8 liter is ideaal. je kan overigens de meest simpele grote pannen gebruiken voor een goed resultaat. het gaat immers om gekookt water.quote:Op vrijdag 26 maart 2004 19:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Yep
Heb er zo een, voor 20 mark eens gekocht bij Real.
Edelstaal, sandwichbodem, een grote en een kleine binnenpan, en 8 liter inhoud.
Ideaal
zout weglatenquote:Op vrijdag 26 maart 2004 19:32 schreef 2cv het volgende:
Okee, pan van 5 liter (grootste die we hebben) met daarin 4 liter water en 2 eetlepels zout. Is dat okee ?
dat is niet waar piet sorry. door het zout in het water kookt het water ook beter en sneller door tijdens de afkoeling als het in aanraking komt met de pasta op huiskamertemperatuur. bovendien zorgt het ietwat zoute water voor een betere hechting van de saus later, mn al dente. vraag me niet waarom maar het is waarneembaar. de reden van het vele water is dus juist dat het kook proces nauwelijks verstoort wordt door de afkoeling. dat is het geheim van de beste pasta.quote:Op vrijdag 26 maart 2004 20:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
zout weglaten
je kan er zout altijd nog opdoen.,
lekker he. ik heb net spaghetti (dikte 3 op het machientje, dus dik) met stukjes roodbaars, wat kruiden, citroen, olijfolie en royaal parmezan gegeten. was ook goed te doen. overigens geldt hoe fijner de pasta hoe fijner/vloeibaarder de saus.quote:Op zaterdag 27 maart 2004 19:20 schreef Christine het volgende:
Vanavond geprobeerd, en het was heerlijk
Ik heb tagliatelle gemaakt, bij gebrek aan pastamachine. Maar ik moet zeggen dat het best aardig gelukt is. De volgende keer moet ik de reepjes iets dunner rollen en iets dunner snijden, maar het was errug lekker!!!
Om het helemaal af te maken, hebben we het niet met z'n tomatenprutje-uit-zakje gegeten, maar heb ik helemaal zelf een heerlijke champignonsaus in elkaar gevogeld. Buikje zit weer vol
Die gebruik ik ook, niks geen dure italiaanse merken, dit is net zo goed.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 16:17 schreef Christine het volgende:
Ik heb gewoon griesmeel van de turk op de hoek gebruiktwas super te doen.
leuk! ik heb trouwens voor de ravioli een soort metalen ijsklontjes bak (verschillende maten). eerst een laagje deeg, dan de holletjes vullen, dan de tweede lap deeg er zo op doen dat alle lucht eruit is, dat is het belangrijkst. overigens bedankt voor de tip van de turkse winkel. ik had er weinig vertrouwen in, maar na het lezen van de posts ga ik het maar eens proberen.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 16:46 schreef Snorretje_de_Vries het volgende:
[..]
Die gebruik ik ook, niks geen dure italiaanse merken, dit is net zo goed.
Mijn verse pasta ervaringen:
Ik heb een Atlas pastamachine met verschillende opzetstukken, waaronder 1 speciaal voor ravioli.
Die laatste heb ik maar 1 keer gebruikt, want het is een stuk bewerkelijker dan het lijkt om de vulling netjes tussen die 2 lagen pasta te krijgen zodat je kussentjes krijgt die niet opengaan in het water. Bij mij ging na 2 uur geklooi alsnog bijna de helft stuk. De ravioli die nog heel was, was overigens heeeerlijk. Maar toch heb ik het nooit meer aangedurfd.
Verder heb ik tot nu toe een paar keer tagliatelle gemaakt, en lasagnevellen (die zijn uiteraard het makkelijkst).
Al met al heb ik het apparaat nog lang niet vaak genoeg gebruikt om er handigheid in te krijgen. Laat ik deze gelegenheid eens aangrijpen om de stof van het ding af te blazen en er weer wat mee te doen.
Nou eh, turkse winkel... bij mij is dat de "Toko", maar ik heb hetzelfde merk ook zien liggen bij Turkse winkels. Je hebt er ook couscous van. Gries is te krijgen in grof, middel en fijn, ik gebruik de fijne altijd.quote:Op woensdag 31 maart 2004 08:16 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
leuk! ik heb trouwens voor de ravioli een soort metalen ijsklontjes bak (verschillende maten). eerst een laagje deeg, dan de holletjes vullen, dan de tweede lap deeg er zo op doen dat alle lucht eruit is, dat is het belangrijkst. overigens bedankt voor de tip van de turkse winkel. ik had er weinig vertrouwen in, maar na het lezen van de posts ga ik het maar eens proberen.
Als jij dat zegt...quote:Op vrijdag 26 maart 2004 20:29 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat is niet waar piet sorry. door het zout in het water kookt het water ook beter en sneller door tijdens de afkoeling als het in aanraking komt met de pasta op huiskamertemperatuur. bovendien zorgt het ietwat zoute water voor een betere hechting van de saus later, mn al dente. vraag me niet waarom maar het is waarneembaar. de reden van het vele water is dus juist dat het kook proces nauwelijks verstoort wordt door de afkoeling. dat is het geheim van de beste pasta.
in het deeg zit maar weinig zout en ja het is bij de hardegriesmassametei best goed om het in 1-2 eetlepels zout op 5-6 liter water te koken. is dat veel voor iemand die roomboter propageerd? (waar ik het overigens hartgrondig mee eens ben)quote:Op donderdag 1 april 2004 11:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als jij dat zegt...
Maar ik heb liever geen zout in het water, omdat ik er niet van houd dat overal zout in zit. Wen jezelf er aan minder zout te gebruiken, dan proef je allerlei dingen veel beter dan als je altijd overal maar zout in gooit.
Het gebruik van minder zout spoort je ook aan je eten beter en smakelijker te maken, omdat het niet allemaal onder een zoutfilm ligt.
Ik zeg niet dat je zoutloos zou moeten eten, das nergens voor nodig.
ik reageerde op die turkse winkels die ik voorbij zag komen, ik wist nog niet dat jij het van de toko haalde... ook ff proberen dan maar.quote:Op donderdag 1 april 2004 11:14 schreef Snorretje_de_Vries het volgende:
[..]
Nou eh, turkse winkel... bij mij is dat de "Toko", maar ik heb hetzelfde merk ook zien liggen bij Turkse winkels. Je hebt er ook couscous van. Gries is te krijgen in grof, middel en fijn, ik gebruik de fijne altijd.
Is die ravioli mal waar je het over hebt los te koop? En lukt het daar altijd mee of gaan ze soms nog stuk?
en?quote:Op vrijdag 26 maart 2004 21:40 schreef 2cv het volgende:
Net ff gekeken en onze grootste pan is 5,7 liter (fabrieksopgave). Ik flikker er gewoon 4,5 liter water in en misschien zout. Ik hou niet van al te zout.
Eigenlijk bedoelde ik dus te vragen of dat ongeveer goed was (in combinatie met het recept voor pasta wat ik eerder in dit topic neergepoot heb, ter voorkoming van overstromende pannen of pasta die gebakken wordt ipv gekookt)quote:Op woensdag 7 april 2004 19:25 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
en?
Het Kookeilandquote:Op donderdag 8 april 2004 23:05 schreef bob_the_builder het volgende:
Ik ben binnekort jarig en nu lijkt het me wel leuk om een pastmachinetje te vragen om gewoon eens mee te expirimenteren, het hoeft niet de the best of the best te zijn. Maar wat kost zo iets ongeveer en kan ik dat bij de blokker (laten) halen... of iemand die een (italiaanse) winkel weet in nijmegen?
Er schijnt een deli te zitten op de Dalfseweg in Nijmegen...quote:Op donderdag 8 april 2004 23:05 schreef bob_the_builder het volgende:
Ik ben binnekort jarig en nu lijkt het me wel leuk om een pastmachinetje te vragen om gewoon eens mee te expirimenteren, het hoeft niet de the best of the best te zijn. Maar wat kost zo iets ongeveer en kan ik dat bij de blokker (laten) halen... of iemand die een (italiaanse) winkel weet in nijmegen?
meestal maak ik het deeg vrij droog zodat het niet aan elkaar kleeft. ik leg de pasta meestal gewoon op een keukendoek, beetje losjes gedrapeerd. ik kook de pasta meestal 5-10 minuten na het draaien. als je het wil drogen kun je de slierten over een bezemsteel hangen.quote:Op vrijdag 9 april 2004 21:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er schijnt een deli te zitten op de Dalfseweg in Nijmegen...
Ik ben onlangs verhuisd naar Wijchen, dus ben er zelf nog niet geweest en weet dus ook niet of hij zoiets heeft.
Ik heb mijn machientje onlangs bij Hoyng gekocht, weet neit of die in Nijmegen zit.
Ik heb dus ook voor het eerst pasta gemaakt.
Op zich viel het me wel mee, alleen was ik misschien met wat veel begonnen (ik dacht meteen wat in de vriezer te gooien )
Ik heb tagliatelle gemaakt en het was goed te doen, de smaak was ook echt goed. Ben blij dat ik het gedaan heb en loop als het even kan de zakken met pasta in de supermarkt gewoon voorbij
Ik vroeg me alleen af hoe jullie dat doen met de slierten die je hebt gemaakt, voor ze de pan in gaan. Hoe leggen of hangen jullie die, zodat ze niet gaan plakken en in elkaar verstrikt raken?
By the way: ik had de Cecco gries gekocht bij de kaaswinkel voor 2,95 /kilo, en ik zag vandaag bij de Makro precies dezelfde pakken voor 1,90! Meteen nog maar een pak meegenomen
Italiaanse patentbloem?quote:Op zondag 11 april 2004 00:42 schreef 2cv het volgende:
Ik heb Grano Duro van De Cecco
Wabbedoelje ? Istie niet goed ?quote:Op zondag 11 april 2004 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Italiaanse patentbloem?
Nope, gewoon italiaanse honig spagetti,
Is niet versquote:Op zondag 11 april 2004 18:46 schreef 2cv het volgende:
[..]
Wabbedoelje ? Istie niet goed ?![]()
leuk! en nu lekker aan de slag. veel plezier in het maken en eten.quote:Op zondag 11 april 2004 00:42 schreef 2cv het volgende:
Ik heb Grano Duro van De Cecco
een tip als je met die zachte turkse feta werkt...lamsgehakt. ik doe er overigens altijd zelgemaakte bechamel bij (gelukkig hoef ik je niet uit te leggen hoe je dat moet maken. alhoewel ik er in plaats van thijm wat oregano doorheen doe). je kan natuurlijk alle vullingen gebruiken, lekker bij vis (fruta(e?) di mare) is intvisinkt door het deeg verwerken of saffraan (resp. zwart en oranje).quote:Op vrijdag 9 april 2004 21:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb vanavond ook pasta gemaakt. eieren en bloem, zoveel dat er een stevig deeg ontstaat, zoals Porcelein zeg maar
:-)
Daarvan vellen gedraait en een lasagna gebakken.
was heerlijk
De vulling was saus uit gehakt, tomaat, feta, knoflook, uien, Ajvar, wat water, italiaanse kruiden,
vellen heel dun rollen en saus in dunne laagjes, de lasagna had 8 laagjes en was 2 1/2 a 3 cm dik.
Overdekken met Parmazan, en in de oven bakken.
ik ga vooral voor het eerste gedeelte van je zin. ik trek soms inderdaad best veel tijd uit voor het kopen en bereiden van lekker eten. ík vind het leuk om te doen en soms is omslachtig de moeite waard.quote:Op maandag 12 april 2004 23:34 schreef -MYRA- het volgende:
klinkt goed maar lijkt me wel wat omslachtig ...
ik vries mijn deeg meestal als schijf in (dus niet als bal). dat ontdooit in een uur of 2/3 op de keukenplank. eet smakelijk vandaag!quote:Op zaterdag 27 november 2004 15:06 schreef miss_sly het volgende:
en als je dan een bonk deeg in de vriezer stopt, dan haal je dat er 's ochtends uit en legt het in de kast om te ontdooien en dan kun je het 's avonds gebruiken?
tot nu toe heb ik altijd ongedroogde, verse pasta gebruikt (sinds ik ben begonnen met zelf maken dan) dus dat dat heerlijk smaakt is me bekend. Het is alleen zo jammer dat we nu alleen nog maar pasta eten in het weekend als ik tijd genoeg heb om het te maken.
Morgen eten we tagliatella met mozzarella/peterselie-gehaktballetjes in tomatensaus.
![]()
dat is idd een goede optie. feit blijft wel dat de 'fluwele' smaak van nog niet bevroren of gedroogde pasta optimaal is.quote:Op zondag 28 november 2004 12:30 schreef _joepie_ het volgende:
Ik heb ook wel eens nestjes ongekookte pasta ingevroren, dan bevroren in kokend water gooien gaf ook goed resultaat, de slierten tagliatelli kwamen goed los en smaak was uitstekend na ruim 4 weken in de vriezer (****).
Ik denk dat 'vers' altijd de beste optie blijft... maar als alternatief zou het ingevroren materiaal uitstekend kunnen voor een door-de-weekse-dagquote:Op zondag 28 november 2004 12:35 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat is idd een goede optie. feit blijft wel dat de 'fluwele' smaak van nog niet bevroren of gedroogde pasta optimaal is.
ja dat bedoel ik.quote:Op zondag 28 november 2004 12:43 schreef _joepie_ het volgende:
[..]
Ik denk dat 'vers' altijd de beste optie blijft... maar als alternatief zou het ingevroren materiaal uitstekend kunnen voor een door-de-weekse-dag
Na het tagliatelli draaien heel licht bepoederen met wat bloem, nauwelijks extra, maar net genoeg om de 'plak' tegen te gaan, Daarnaast gebruik vaak een diepvriesdoos waar ik de slierten luchtigjes in laat zakken, dan valt het plakken ook erg mee en blijft alles optimaal.quote:Op zondag 28 november 2004 12:42 schreef miss_sly het volgende:
joepie, als je die nestjes maakt, doe je dat met ietwat drogere pasta? hoe doe je het dat het niet plakt?
aah, ok. ik ga dat proberen!quote:Op zondag 28 november 2004 12:44 schreef _joepie_ het volgende:
[..]
Na het tagliatelli draaien heel licht bepoederen met wat bloem, nauwelijks extra, maar net genoeg om de 'plak' tegen te gaan, Daarnaast gebruik vaak een diepvriesdoos waar ik de slierten luchtigjes in laat zakken, dan valt het plakken ook erg mee en blijft alles optimaal.
hoe het in zijn werk gaat met die machine zal wel in de gebruiksaanwijzing te lezen zijn als je overgaat tot aanschaf. de bereiding van het deeg zal niet verschillen. het is misschien in het begin iets meer werk dan pasta kopen in de winkel, maar als je het eenmaal door hebt wil je niet anders meer.quote:Op maandag 29 november 2004 09:06 schreef pirke64 het volgende:
Heeft er iemand ervaringen met de pastabereider die als accessoire verkrijgbaar is voor de Kenwood keukenmachines? Wij eten regelmatig pasta maar tot nu toe altijd droge pasta uit de winkel. Mijn vriendin heeft erg graag pasta maar denkt dat het erg veel werk is zelf pasta te maken maar ik wil ze overtuigen dat het wel meevalt en veel lekkerder is. Gisteren een Kenwood keukenmachine gekocht en daarop past een speciaal hulpstuk voor bereiden van 6 soorten pasta. Lijkt me leuk!
Zelf heb ik Selderiezout thuis staan. Das een mix van zout en selderiepoeder (gok ik). het is minder zout dan gewoon zout, en het geeft een lekkere smaak aan gerechten. Een aanrader voor als je weer eens wat anders wilt gebruikenquote:Op vrijdag 9 april 2004 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Pietverdriet vraagt zich af of hij zich de naam Vega van dat gele kruidenzout goed in herinnering heeft
edit dubbelquote:Op dinsdag 7 december 2004 11:54 schreef pirke64 het volgende:
YES... m'n pastamaker voor de Kenwood is binnen!
Ik heb hem in Duitsland besteld en naar een Duitse collega laten sturen. Mooi weer 20 Euro verdiend
Vanavond meteen proberen, weet nog niet wat het wordt er zijn 6 soorten mee te maken.
(spaghetti, lasagne, tagliatelle, rigatoni, large and small macaroni). Misschien is het handig om met spaghetti te beginnen, lijkt me een van de eenvoudigere soorten.
Heb pas al uit voorzorg een pak geschikt meel uit de Makro meegenomen. Nu nog een lekkere saus verzinnen.
Ik zal mijn bevindingen posten.
Tips zijn welkom!
![]()
quote:Op woensdag 8 december 2004 08:38 schreef pirke64 het volgende:
Voor de geinteresseerden (wat er waarschijnlijk, gezien de replies, niet veel zullen zijn) de pasta was perfect gelukt! Pastameel, zout, olijfolie en eieren in de mengkom, 2 minuutjes mengen, direct in de pastamachine en perfecte spaghetti tot wel een meter lang
Dat je hem ook gaat gebruiken?quote:Op woensdag 8 december 2004 23:41 schreef Liejannuh het volgende:
Waar moet ik op letten als ik een pastamachine koop eigenlijk?
Vind het wel een leuk verjaardagskadootje voor mezelf!
lolquote:Op donderdag 9 december 2004 00:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat je hem ook gaat gebruiken?
Ja, dat ook!quote:Op donderdag 9 december 2004 00:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat je hem ook gaat gebruiken?
ik zag dat ze hem ook al verkopen bij IKEA. is er kwaliteitsverschil tussen die dingen? (die uit italie zijn natuurlijk het beste.....)quote:Op dinsdag 7 december 2004 11:54 schreef pirke64 het volgende:
YES... m'n pastamaker voor de Kenwood is binnen!
Ik heb hem in Duitsland besteld en naar een Duitse collega laten sturen. Mooi weer 20 Euro verdiend
nee, zorg dat je pastamachine op stand '0' staat duw er langzaam wat plat gemaakt deeg door. als dit soepel aanvoelt, ga dan naar stand '1'. en zo voort. pasta op '5' is het best in het begin. paar keer oefenen, het is nl net als klei.quote:Op donderdag 9 december 2004 00:08 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Ja, dat ook!
Maar ik zat eigenlijk meer op tips te wachten van goede merken, waar je op moet letten (qua functionaliteiten enzo. Of denk ik weer te ingewikkeld en moet ik gewoon naar een kookwinkel toe of mijn italiaanse collega meesleuren?
ja er is heel veel kwaliteitsverschil. net zoals alles wat je bij ikea koopt of lundia zeg maar.quote:Op donderdag 9 december 2004 00:33 schreef granuaile het volgende:
[..]
ik zag dat ze hem ook al verkopen bij IKEA. is er kwaliteitsverschil tussen die dingen? (die uit italie zijn natuurlijk het beste.....)
ik wil ook eens aan de slag maar vanwege mijn dieet mag ik geen gerst-producten, weet iemand of de Cecco of griesmeel dit bevat.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 16:17 schreef Christine het volgende:
Ik heb gewoon griesmeel van de turk op de hoek gebruiktwas super te doen.
erg jammer, geen bier. Maar dat overleef ik wel. Gerst zit in veel meer producten dan alleen bier, in veel "supermarkt"broden bijvoorbeeld. Dus ik kan met een gerust hart aan de griesmeel en/of Cecco?quote:Op donderdag 9 december 2004 11:53 schreef Pietverdriet het volgende:
AFAIK is dat allemaal tarwe. Gerst vrij dieet? Geen Bier? Nooit van gehoord, meeste mensen eten sowieso eigenlijk geen gerst.
hiervoor kun je het beste de zaadjes eruit halen en de pepertjes met een vijzel tot een pasta maken. want idd zijn kleine stukjes erg lastig.quote:Op donderdag 9 december 2004 13:21 schreef Brad_Prit het volgende:
Wat ook erg lekker is: rode pepers fijnhakken en door de pasta kneden. Wel kleine stukjes ander gaat het zaakje niet fijn door de pastamachine. Dit is ook lekker met kruiden.
Jij werkt bij Iglo?quote:Op donderdag 9 december 2004 13:19 schreef Faithy het volgende:
Maak in het midden een kuiltje en voeg daarin de eieren, het spinazienitraat en het water toe.
eet smakelijk!
Wat een leuk ding, ik ga morgen even kijken of ze hem nog hebbenquote:Op woensdag 21 februari 2007 09:10 schreef aceHigh het volgende:
Iemand toevallig ervaring met die pastamachine die ze nu bij de aldi voor een tientje hebben?
[afbeelding]
Bluezzje, dat is een prima ding.quote:Op woensdag 21 februari 2007 10:09 schreef Bluezz het volgende:
Wat een leuk ding, ik ga morgen even kijken of ze hem nog hebben
Als het gelukt is kom je lekker proevenquote:Op woensdag 21 februari 2007 20:30 schreef Elegantly Wasted het volgende:
Bluezzje, dat is een prima ding.
Kan je goed mee uit de voeten hoor!
Maar geen foto's van het gerecht als het klaar is AUB, Pasta = direct eten, zelfs als niet iederen nog zijn/haar portie heeft.quote:Op woensdag 21 februari 2007 15:36 schreef Shadowke het volgende:
Hey! Jullie moeten eens wat foto's posten van de pasta die jullie gemaakt hebben!
Lijkt me leuk
quote:Op donderdag 27 december 2007 03:28 schreef Flashwin het volgende:
tvp
pastadeeg moet niet rijzen, er zit geen gist in.quote:Op donderdag 27 december 2007 10:17 schreef DancingPhoebe het volgende:
Iemand had het over invriezen van deeg. Na welke fase doe je dit? Na het kneden of na het rijzen?
maakt volgens mij niet echt veel uit, ik kieper hem vaak vlak na het kneden in de diepvriezer en heb er nog nooit problemen mee gehad. Het deeg heeft sowieso wel een halfuur in de diepvriezer alvorens het bevroren is.quote:Op vrijdag 28 december 2007 09:27 schreef DancingPhoebe het volgende:
Sorry, iemand had het idd niet over rijzen, maar over een half uur rusten. In de vries voor of na het rusten?
Waarom zou je er niet eerst gewoon de pastasoort van maken die je wil, om die vervolgens in te vriezen? Je maakt pasta, gewoon op de normale manier, en vriest dan in een bakje of een zak ofzo een hoeveelheid in. Als je het nodig hebt, gooi je gewoon de bevroren pasta in de pan. Ik snap nioet waarom iemand een klomp deeg zou gaan invriezen.quote:Op vrijdag 28 december 2007 09:27 schreef DancingPhoebe het volgende:
Sorry, iemand had het idd niet over rijzen, maar over een half uur rusten. In de vries voor of na het rusten?
Snel fototje geschoten, sta er zelf niet op, dat waren 2 collega'squote:Op zondag 30 december 2007 14:36 schreef kabouter.muts het volgende:
wow euc- ben jij dat?
En, zat het meel tot aan het plafond, of viel het mee?quote:Op zondag 30 december 2007 18:49 schreef KrnKje het volgende:Vanavond super lekkere zelfgemaakte pasta op... zeer geslaagd voor een eerste keer
Omdat, zoals hierboven ook al beschreven staat, de pasta dan vaak 1 grote klont wordt, of aan elkaar plakt.quote:Op zondag 30 december 2007 02:39 schreef Thracier het volgende:
[..]
Waarom zou je er niet eerst gewoon de pastasoort van maken die je wil, om die vervolgens in te vriezen? Je maakt pasta, gewoon op de normale manier, en vriest dan in een bakje of een zak ofzo een hoeveelheid in. Als je het nodig hebt, gooi je gewoon de bevroren pasta in de pan. Ik snap nioet waarom iemand een klomp deeg zou gaan invriezen.
Was zo enthousiast dat ik het meteen op m'n blog heb gezet, maar het viel reuze mee...quote:Op zondag 30 december 2007 19:06 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
En, zat het meel tot aan het plafond, of viel het mee?
Had je er verder nog een sausje bij?quote:Op zondag 30 december 2007 19:33 schreef KrnKje het volgende:
[..]
Was zo enthousiast dat ik het meteen op m'n blog heb gezet, maar het viel reuze mee...
Kreeg vanwl de vraag of het nog tegen het plafond gegooid moest worden om te kijken of het gaar was... Maar het was heerlijk
Gewoon rode saus met beetje room; had ik nog in de vriezer staan en friet maken had ik geen zin in; dit is nog gezonder ookquote:Op zondag 30 december 2007 19:48 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Had je er verder nog een sausje bij?
Ziet er leuk uit op je blog!
Je kan er alles indoen eigenlijk gewoon de restjes van andere maaltijden ofzo?Tonijn kan goed, maar ook pesto, maar restjes met wat knoflook en wat kruiden is ook lekker.Ravioli lijkt ook op rabioli wat restje betekent, dat kan geen toeval zijnquote:Op zondag 30 december 2007 19:58 schreef piepster het volgende:
Ik heb voor kerst een raviolivorm gekregen: [ afbeelding ]
(inclusief het schattige deegrollertje.)
Maar wat zal ik er in stoppen? Ik ben wel een beetje klaar met de eeuwige spinazie-kaasvullingen. Wie heeft er een ander idee? Verse pasta maken is geen probleem. Ik doe het vaker en heb een goede pastamachine. En hoeveel ravioli's rekenen jullie per persoon?
Welke recept wil je (allemaal gejat van internet en samengevoegd in mn eigen receptencollectie)?quote:Op zondag 30 december 2007 19:58 schreef piepster het volgende:
Ik heb voor kerst een raviolivorm gekregen: [ afbeelding ]
(inclusief het schattige deegrollertje.)
Maar wat zal ik er in stoppen? Ik ben wel een beetje klaar met de eeuwige spinazie-kaasvullingen. Wie heeft er een ander idee? Verse pasta maken is geen probleem. Ik doe het vaker en heb een goede pastamachine. En hoeveel ravioli's rekenen jullie per persoon?
ik heb het een keer gemaakt met een tomatenroomsaus (knoflook/ui aanfruiten, evt. met wat rode wijn blussen, tomaten toevoegen en laten inkoken, culinaire room toevoegen), en een keer simpel: met boter en flink wat peper. Allebei erg lekker! In het tweede geval is de smaak van de vulling wat presenter, maar met de tomatenroomsaus was het geheel erg smeuïg. Ik had het toen ook gegratineerd met kaas in de oven.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 20:52 schreef piepster het volgende:
@David: En doe je er dan nog een saus bij?
Ik wel, tagliatelle al ragu (bolognaise zo je wil) wordt namelijk bij voorkeur met versgemaakte tagliatelle geserveerd, en dat geldt voor nog veel tomatensauzen of roomsauzen. Het is natuurlijk van streek tot streek verschillend. In Emilia-Romagna gebeurt het wel degelijk in elk geval.quote:Op maandag 7 januari 2008 10:16 schreef W1ZZ het volgende:
In restaurantjes in Italië heb ik bijvoorbeeld nog nooit een roomsaus of een tomatensaus met verse pasta op het menu zien staan
Dat zou kunnen, als ik in Bologna kom eet ik bij voorkeur tortellini... Waar ik woonde (Verona) werd het gedaan zoals ik beschreef... Zelf vind ik bij echte sauzen verse pasta minder, heb liever gedroogde.quote:Op maandag 7 januari 2008 12:21 schreef David het volgende:
[..]
Ik wel, tagliatelle al ragu (bolognaise zo je wil) wordt namelijk bij voorkeur met versgemaakte tagliatelle geserveerd, en dat geldt voor nog veel tomatensauzen of roomsauzen. Het is natuurlijk van streek tot streek verschillend. In Emilia-Romagna gebeurt het wel degelijk in elk geval.
Neemt niet weg dat je gelijk hebt dat niet elke saus bij elke soort pasta gaat.
Waar heb je die stoere raviolivorm vandaan? Ziet er erg mooi uit!quote:Op zondag 6 januari 2008 21:45 schreef piepster het volgende:
Zo, ik heb vanmiddag/vanavond gevulde pasta gemaakt. Hieronder een fotoverslagje:
-mooi verslag-
Als het deeg niet loskomt heeft dat ook met een te nat deeg te maken (door het vocht blijft het plakkerig). Wat je dus kunt doen is de pastavellenze 'insmeren' met bloem, of het deeg sowieso minder vochtig maken. Slippende tandwielen heb ik nog nooit meegemaakt...quote:Op dinsdag 8 januari 2008 10:45 schreef RoofingBurner het volgende:
Mijn ballen waren inderdaad te nat.Maar de machine snijdt de pasta niet helemaal door zodat je het met de hand moet losmaken van elkaar, daarnaast hoor je na een middagje stunten de tandwielen over elkaar slippen.
Volgens mij moet het juist he-le-maal niet stug zijn, maar zacht en elastisch!quote:Op dinsdag 8 januari 2008 10:27 schreef piepster het volgende:
Wat ging er niet goed met jouw machine dan? Ik hoor vaak dat de goedkope Aldi machines het ook prima doen.
Ik zou eerst eens kijken naar de juiste ingredienten en bereidingswijze. Kneed je wel lang genoeg? En is het deeg wel een ontzettend stugge bal, waar nauwelijks beweging in te krijgen is? Als het er zo uitziet ben je op de goede weg:
[ afbeelding ]
Het is dus niet zo dat de pasta aan de machine blijft kleven hoor dat absoluut niet. De machine snijdt gewoon niet goed genoeg. Net alsof je met een rotschaar aan het knippen ben.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 10:56 schreef David het volgende:
[..]
Als het deeg niet loskomt heeft dat ook met een te nat deeg te maken (door het vocht blijft het plakkerig). Wat je dus kunt doen is de pastavellenze 'insmeren' met bloem, of het deeg sowieso minder vochtig maken. Slippende tandwielen heb ik nog nooit meegemaakt...
Die verhouding gebruik ik ook, met nog een paar el water en een klein beetje olie.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:50 schreef piepster het volgende:
Als de pasta een bal is, moet hij stug zijn. Het moet je echt bloed, zweet en tranen kosten om hem uit te rollen. Als je hem eenmaal hebt uitgerold is hij inderdaad zacht en elastisch, maar nooit plakkerig. Bij mij werkt de vaste verhouding 100 gr meel met 1 ei altijd prima. In het begin lijkt het dan veel te droog, maar uiteindelijk komt het na veel kneedwerk dan goed.
De ballen op de foto zijn ook nog niet af, qua kneden. Uiteindelijk ziet het er zo uit:quote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:47 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Die verhouding gebruik ik ook, met nog een paar el water en een klein beetje olie.
maar ik vind jouw deeg er wel erg droog uitzien, ik ben gewend aan gladder & zachter deeg.
Waar haal je dat vandaan, dat t bloed, zweet en tranen moet kosten?
quote:Op zondag 25 januari 2004 12:33 schreef zoalshetis het volgende:
deeg moet je kneden met 1 ei per 100 gram grano duro (soor bloem dus) het moet een stevig taai deeg worden en dat kost wel wat krachtsinspanning. maar kneden is leuk. beetje zout en voor de liefhebber eetlepel olijfolie.
Maar als jij jouw pasta zo lekker vindt, is het toch prima!quote:Op dinsdag 23 maart 2004 15:01 schreef zoalshetis het volgende:
het deeg moet echt heel taai zijn. kneed het, met een beetje zout en eventueel eetlepel olijfolie als je figuurtjes wil maken, tien minuten tot een mooie gladde bol, je staat versteld als je bezig bent dat vrouwtjes van 80 in italie nog steeds perfect deeg kunnen maken (erg zwaar nl). het mag absoluut geen plakkerig deeg zijn.
Ja inderdaad, maar zoals piepster zegt is het niet echt 'snijden' maar eerder opliften. Daarom moet het deeg droog zijn. Ik had in het begin nl. hetzelfde probleem.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:18 schreef RoofingBurner het volgende:
[..]
Het is dus niet zo dat de pasta aan de machine blijft kleven hoor dat absoluut niet. De machine snijdt gewoon niet goed genoeg. Net alsof je met een rotschaar aan het knippen ben.
Ik heb nog nooit goede ervaringen gehoord met zo'n opzetstuk. In de meeste gevallen breken de ravioli heel gemakkelijk open en mislukken ze dus...quote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:51 schreef Blik het volgende:
Ik heb ook een pastamachine, echt superlekkere pasta er al meegemaakt. Zit te twijfelen om misschien een opzetstuk te kopen om makkelijk ravioli te maken, maar dat ding kost 40 euro
Oh, die hendel, dat vergeet ik, bij mijn kinderen schiet hij er ook steeds uit. Nou weet ik het zeker, ik ga een goede kopen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 16:39 schreef hhhpsycho het volgende:
Hallo wat een goede ideeen allemaal.
Ik moet zeggen dat ik een machine heb die bij iemand in het kerstpakket en met een japanse handleiding dus "echt" zal het wel niet wezen. het enige wat ik tegen het ding heb is dat de draaihandel erbij mij telkens uitschiet, het mechaniekje is niet ideaal voor de rest zou ik zeggen een goedkoop apparaat is prima zolang je maar niet elke dag ermee aan de slag gaat want dan wordt je gek van die los schietende hendel.
ik heb een opzetstuk voor de kitchenaid en die werkt niet echt. Denk dat je beter zo'n blik kunt kopen zal een stuk schelen in de prijs.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:51 schreef Blik het volgende:
Ik heb ook een pastamachine, echt superlekkere pasta er al meegemaakt. Zit te twijfelen om misschien een opzetstuk te kopen om makkelijk ravioli te maken, maar dat ding kost 40 euro
En si het nu beter gegaan??quote:Op dinsdag 12 februari 2008 19:38 schreef d.n3rd het volgende:
Ik ga het zo voor de tweede keer proberen.. Ipv Ravioli maar een niveautje omlaag en dus spaghetti of tagliatelle.. Ben benieuwd
100 gram bloem (geen tipo 00) en 1 ei. geen water of olie toegevoegd verder. Maar dat het te vochtig was zou wel kunnen.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 08:39 schreef piepster het volgende:
Ik denk dat je deeg toch te vochtig is geweest. Welk meel en hoeveel meel met hoeveel ei heb je gebruikt? En heb je water of olie toegevoegd aan het deeg?
Hier nog een foto van de bloem die ik gebruik:quote:verse pasta
1 persoon
ingredienten:
1 ei
60 gram farina di grano duro tipo "00"
40 gram semola di grano duro rimacinata
bereidingswijze:
De ingredienten mengen en kneden tot je kramp hebt. Als het deeg tot een mooie bol gekneed is, de bol verdelen in stukken ter grootte van een gehaktbal. Elke bol door de pastamachine draaien op de dikste stand, dubbelvouwen en weer op de dikste stand door de pastamachine daaien. Net zo lang tot er geen rafels meer aan de zijkant komen. Daarna de plak telkens een stand dunner door de machine draaien tot de gewenste dikte. Als de pasta dun genoeg is, verwerken tot ravioli, lasagne, tagliatelle etc.
Nee dat heb ik niet gedaan. Is dat wel de bedoeling?quote:Op dinsdag 19 februari 2008 10:38 schreef piepster het volgende:
Oh, en had je ei gebruikt om de 2 lagen pasta te laten plakken? Als je teveel gebruikt blijft de pasta ook langs de kartels plakken.
Maar dat heb ik nu niet en ben zo in Hilversum en baal dat ik nergens die meel kan vinden!quote:Op maandag 21 april 2008 10:02 schreef ColdFeet het volgende:
Obli, fijne harde gries leent zich prima en is in het algemeen wat makkelijker te vinden! Wil je het echt perfect doen, dan moet je eens een boek van Carluccio lezen
in theorie kan het ook met een deegroller, maar ik weet niet of je daar blij van wordt.quote:Op maandag 21 juli 2008 11:45 schreef JoPiDo het volgende:
ik wil het ook een keer gaan doen, maar heb je er persé een pastamachine voor nodig?
Dat kan best hoor, het is alleen wat meer werk. Ik zou dan wel tagliatelle nemen of farfalle (vierkantjes uitsnijden met een kartelwieltje en in het midden bij elkaar knijpen et voila: vlindertjes.quote:Op maandag 21 juli 2008 11:45 schreef JoPiDo het volgende:
ik wil het ook een keer gaan doen, maar heb je er persé een pastamachine voor nodig?
quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 17:50 schreef Dunckie het volgende:
tvp
Een mengeling van beide. Ik gebruik gewoon een 50/50 verhouding.quote:Op maandag 21 april 2008 09:27 schreef Oblivion het volgende:
Er wordt in dit topic geschreven over harde gries bij de Turk....
Nu ben ik in de war...
Wat kan je nou allemaal gebruiken voor verse pasta?
Meel grano duro type OO?
Harde gries van de Turk?
Help?
Oh, en ook ergens waar je goede meel kan kopen in Hilversum?
Baarn? Ergens daar in de buurt?
Ik had hele mooie meel gevonden bij een biologische winkel in Hilversumquote:Op zondag 24 augustus 2008 14:17 schreef David het volgende:
[..]
Een mengeling van beide. Ik gebruik gewoon een 50/50 verhouding.
De zachte tarwe maakt de pasta handelbaar en mals, de harde tarwe geeft er beet en kookweerstand aan.
Ik zou 110 gram meel per ei rekenen, dan is je deeg meestal niet te vochtig. Evt een scheutje olijfolie erbij indien het toch echt niet handelbaar zou blijken te zijn (elk ei is anders natuurlijk).
En was het harde of zachte tarwe die je hebt gebruikt?quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:39 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Ik had hele mooie meel gevonden bij een biologische winkel in Hilversum
Verder heb ik het recept van zoalshetis aangehouden.
Werkte prima! Hele mooie pasta, zelfs voor de eerste keer.
Ik had gehoopt dat ik nog een pak had liggen, maar helaas.quote:Op zondag 24 augustus 2008 17:40 schreef David het volgende:
[..]
En was het harde of zachte tarwe die je hebt gebruikt?
Leuk dat het is gelukt!
Ah, die had ik over het hoofd gezien.quote:Op maandag 21 april 2008 21:14 schreef Oblivion het volgende:
Ik heb het gevonden bij de Natuurwinkel.
Harde durum meel speciaal voor pasta.
Nou, zal mij benieuwen...
Een pastamachine voor 15 euro is inderdaad schappelijk. Ik zou het gewoon doen.quote:Op zondag 12 juli 2009 12:29 schreef ASSpirine het volgende:
Ik weet zo niet direct in welke topic ik het moet zetten, dus maar even een pasta topic gekickt
In de aanbieding in de AH
Is dit iets denken jullie?
Prijs is heel schappelijk
http://www.ah.nl/bonus/
quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:46 schreef RobinOok het volgende:
Raviolikop op de pastamachine? Huh?
Daar kan ik me nou helemaal niks bij voorstellen.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit goed werkt.quote:
Hoeveel heb je ervoor betaald? Ik kocht vandaag ook een pak grano duro voor 2,29¤...quote:Op maandag 21 december 2009 15:38 schreef wiebelron het volgende:
vandaag een pak van dit spul weten te bemachtigen: http://www.natudis.nl/ass(...)harde-durum-meel.php
Tis niet goedkoop nee maar enfin, voor een keertje...Zal bij de Jumbo wellicht stukken goedkoper wezen maar die hebben wij hier niet
Inmiddels een winkel ontdekt waarbij je 1.67 per 500g betaald voor echte grano duro http://i.fokzine.net/s/thumbsup.gifquote:Op maandag 21 december 2009 17:26 schreef wiebelron het volgende:
ik betaalde voor 500g een bedrag van 2,65!
Ach ja, voor kwaliteit mag wel wat worden neergeteld. Overigens interessante info:
http://www.pastamaken.nl/pastameel/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |