Je kan er alles indoen eigenlijk gewoon de restjes van andere maaltijden ofzo?Tonijn kan goed, maar ook pesto, maar restjes met wat knoflook en wat kruiden is ook lekker.Ravioli lijkt ook op rabioli wat restje betekent, dat kan geen toeval zijnquote:Op zondag 30 december 2007 19:58 schreef piepster het volgende:
Ik heb voor kerst een raviolivorm gekregen: [ afbeelding ]
(inclusief het schattige deegrollertje.)
Maar wat zal ik er in stoppen? Ik ben wel een beetje klaar met de eeuwige spinazie-kaasvullingen. Wie heeft er een ander idee? Verse pasta maken is geen probleem. Ik doe het vaker en heb een goede pastamachine. En hoeveel ravioli's rekenen jullie per persoon?
Welke recept wil je (allemaal gejat van internet en samengevoegd in mn eigen receptencollectie)?quote:Op zondag 30 december 2007 19:58 schreef piepster het volgende:
Ik heb voor kerst een raviolivorm gekregen: [ afbeelding ]
(inclusief het schattige deegrollertje.)
Maar wat zal ik er in stoppen? Ik ben wel een beetje klaar met de eeuwige spinazie-kaasvullingen. Wie heeft er een ander idee? Verse pasta maken is geen probleem. Ik doe het vaker en heb een goede pastamachine. En hoeveel ravioli's rekenen jullie per persoon?
ik heb het een keer gemaakt met een tomatenroomsaus (knoflook/ui aanfruiten, evt. met wat rode wijn blussen, tomaten toevoegen en laten inkoken, culinaire room toevoegen), en een keer simpel: met boter en flink wat peper. Allebei erg lekker! In het tweede geval is de smaak van de vulling wat presenter, maar met de tomatenroomsaus was het geheel erg smeuïg. Ik had het toen ook gegratineerd met kaas in de oven.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 20:52 schreef piepster het volgende:
@David: En doe je er dan nog een saus bij?
Ik wel, tagliatelle al ragu (bolognaise zo je wil) wordt namelijk bij voorkeur met versgemaakte tagliatelle geserveerd, en dat geldt voor nog veel tomatensauzen of roomsauzen. Het is natuurlijk van streek tot streek verschillend. In Emilia-Romagna gebeurt het wel degelijk in elk geval.quote:Op maandag 7 januari 2008 10:16 schreef W1ZZ het volgende:
In restaurantjes in Italië heb ik bijvoorbeeld nog nooit een roomsaus of een tomatensaus met verse pasta op het menu zien staan
Dat zou kunnen, als ik in Bologna kom eet ik bij voorkeur tortellini... Waar ik woonde (Verona) werd het gedaan zoals ik beschreef... Zelf vind ik bij echte sauzen verse pasta minder, heb liever gedroogde.quote:Op maandag 7 januari 2008 12:21 schreef David het volgende:
[..]
Ik wel, tagliatelle al ragu (bolognaise zo je wil) wordt namelijk bij voorkeur met versgemaakte tagliatelle geserveerd, en dat geldt voor nog veel tomatensauzen of roomsauzen. Het is natuurlijk van streek tot streek verschillend. In Emilia-Romagna gebeurt het wel degelijk in elk geval.
Neemt niet weg dat je gelijk hebt dat niet elke saus bij elke soort pasta gaat.
Waar heb je die stoere raviolivorm vandaan? Ziet er erg mooi uit!quote:Op zondag 6 januari 2008 21:45 schreef piepster het volgende:
Zo, ik heb vanmiddag/vanavond gevulde pasta gemaakt. Hieronder een fotoverslagje:
-mooi verslag-
Als het deeg niet loskomt heeft dat ook met een te nat deeg te maken (door het vocht blijft het plakkerig). Wat je dus kunt doen is de pastavellenze 'insmeren' met bloem, of het deeg sowieso minder vochtig maken. Slippende tandwielen heb ik nog nooit meegemaakt...quote:Op dinsdag 8 januari 2008 10:45 schreef RoofingBurner het volgende:
Mijn ballen waren inderdaad te nat.Maar de machine snijdt de pasta niet helemaal door zodat je het met de hand moet losmaken van elkaar, daarnaast hoor je na een middagje stunten de tandwielen over elkaar slippen.
Volgens mij moet het juist he-le-maal niet stug zijn, maar zacht en elastisch!quote:Op dinsdag 8 januari 2008 10:27 schreef piepster het volgende:
Wat ging er niet goed met jouw machine dan? Ik hoor vaak dat de goedkope Aldi machines het ook prima doen.
Ik zou eerst eens kijken naar de juiste ingredienten en bereidingswijze. Kneed je wel lang genoeg? En is het deeg wel een ontzettend stugge bal, waar nauwelijks beweging in te krijgen is? Als het er zo uitziet ben je op de goede weg:
[ afbeelding ]
Het is dus niet zo dat de pasta aan de machine blijft kleven hoor dat absoluut niet. De machine snijdt gewoon niet goed genoeg. Net alsof je met een rotschaar aan het knippen ben.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 10:56 schreef David het volgende:
[..]
Als het deeg niet loskomt heeft dat ook met een te nat deeg te maken (door het vocht blijft het plakkerig). Wat je dus kunt doen is de pastavellenze 'insmeren' met bloem, of het deeg sowieso minder vochtig maken. Slippende tandwielen heb ik nog nooit meegemaakt...
Die verhouding gebruik ik ook, met nog een paar el water en een klein beetje olie.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:50 schreef piepster het volgende:
Als de pasta een bal is, moet hij stug zijn. Het moet je echt bloed, zweet en tranen kosten om hem uit te rollen. Als je hem eenmaal hebt uitgerold is hij inderdaad zacht en elastisch, maar nooit plakkerig. Bij mij werkt de vaste verhouding 100 gr meel met 1 ei altijd prima. In het begin lijkt het dan veel te droog, maar uiteindelijk komt het na veel kneedwerk dan goed.
De ballen op de foto zijn ook nog niet af, qua kneden. Uiteindelijk ziet het er zo uit:quote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:47 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Die verhouding gebruik ik ook, met nog een paar el water en een klein beetje olie.
maar ik vind jouw deeg er wel erg droog uitzien, ik ben gewend aan gladder & zachter deeg.
Waar haal je dat vandaan, dat t bloed, zweet en tranen moet kosten?
quote:Op zondag 25 januari 2004 12:33 schreef zoalshetis het volgende:
deeg moet je kneden met 1 ei per 100 gram grano duro (soor bloem dus) het moet een stevig taai deeg worden en dat kost wel wat krachtsinspanning. maar kneden is leuk. beetje zout en voor de liefhebber eetlepel olijfolie.
Maar als jij jouw pasta zo lekker vindt, is het toch prima!quote:Op dinsdag 23 maart 2004 15:01 schreef zoalshetis het volgende:
het deeg moet echt heel taai zijn. kneed het, met een beetje zout en eventueel eetlepel olijfolie als je figuurtjes wil maken, tien minuten tot een mooie gladde bol, je staat versteld als je bezig bent dat vrouwtjes van 80 in italie nog steeds perfect deeg kunnen maken (erg zwaar nl). het mag absoluut geen plakkerig deeg zijn.
Ja inderdaad, maar zoals piepster zegt is het niet echt 'snijden' maar eerder opliften. Daarom moet het deeg droog zijn. Ik had in het begin nl. hetzelfde probleem.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:18 schreef RoofingBurner het volgende:
[..]
Het is dus niet zo dat de pasta aan de machine blijft kleven hoor dat absoluut niet. De machine snijdt gewoon niet goed genoeg. Net alsof je met een rotschaar aan het knippen ben.
Ik heb nog nooit goede ervaringen gehoord met zo'n opzetstuk. In de meeste gevallen breken de ravioli heel gemakkelijk open en mislukken ze dus...quote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:51 schreef Blik het volgende:
Ik heb ook een pastamachine, echt superlekkere pasta er al meegemaakt. Zit te twijfelen om misschien een opzetstuk te kopen om makkelijk ravioli te maken, maar dat ding kost 40 euro
Oh, die hendel, dat vergeet ik, bij mijn kinderen schiet hij er ook steeds uit. Nou weet ik het zeker, ik ga een goede kopen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 16:39 schreef hhhpsycho het volgende:
Hallo wat een goede ideeen allemaal.
Ik moet zeggen dat ik een machine heb die bij iemand in het kerstpakket en met een japanse handleiding dus "echt" zal het wel niet wezen. het enige wat ik tegen het ding heb is dat de draaihandel erbij mij telkens uitschiet, het mechaniekje is niet ideaal voor de rest zou ik zeggen een goedkoop apparaat is prima zolang je maar niet elke dag ermee aan de slag gaat want dan wordt je gek van die los schietende hendel.
ik heb een opzetstuk voor de kitchenaid en die werkt niet echt. Denk dat je beter zo'n blik kunt kopen zal een stuk schelen in de prijs.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:51 schreef Blik het volgende:
Ik heb ook een pastamachine, echt superlekkere pasta er al meegemaakt. Zit te twijfelen om misschien een opzetstuk te kopen om makkelijk ravioli te maken, maar dat ding kost 40 euro
En si het nu beter gegaan??quote:Op dinsdag 12 februari 2008 19:38 schreef d.n3rd het volgende:
Ik ga het zo voor de tweede keer proberen.. Ipv Ravioli maar een niveautje omlaag en dus spaghetti of tagliatelle.. Ben benieuwd
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |