100 gram bloem (geen tipo 00) en 1 ei. geen water of olie toegevoegd verder. Maar dat het te vochtig was zou wel kunnen.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 08:39 schreef piepster het volgende:
Ik denk dat je deeg toch te vochtig is geweest. Welk meel en hoeveel meel met hoeveel ei heb je gebruikt? En heb je water of olie toegevoegd aan het deeg?
Hier nog een foto van de bloem die ik gebruik:quote:verse pasta
1 persoon
ingredienten:
1 ei
60 gram farina di grano duro tipo "00"
40 gram semola di grano duro rimacinata
bereidingswijze:
De ingredienten mengen en kneden tot je kramp hebt. Als het deeg tot een mooie bol gekneed is, de bol verdelen in stukken ter grootte van een gehaktbal. Elke bol door de pastamachine draaien op de dikste stand, dubbelvouwen en weer op de dikste stand door de pastamachine daaien. Net zo lang tot er geen rafels meer aan de zijkant komen. Daarna de plak telkens een stand dunner door de machine draaien tot de gewenste dikte. Als de pasta dun genoeg is, verwerken tot ravioli, lasagne, tagliatelle etc.
Nee dat heb ik niet gedaan. Is dat wel de bedoeling?quote:Op dinsdag 19 februari 2008 10:38 schreef piepster het volgende:
Oh, en had je ei gebruikt om de 2 lagen pasta te laten plakken? Als je teveel gebruikt blijft de pasta ook langs de kartels plakken.
Maar dat heb ik nu niet en ben zo in Hilversum en baal dat ik nergens die meel kan vinden!quote:Op maandag 21 april 2008 10:02 schreef ColdFeet het volgende:
Obli, fijne harde gries leent zich prima en is in het algemeen wat makkelijker te vinden! Wil je het echt perfect doen, dan moet je eens een boek van Carluccio lezen
in theorie kan het ook met een deegroller, maar ik weet niet of je daar blij van wordt.quote:Op maandag 21 juli 2008 11:45 schreef JoPiDo het volgende:
ik wil het ook een keer gaan doen, maar heb je er persé een pastamachine voor nodig?
Dat kan best hoor, het is alleen wat meer werk. Ik zou dan wel tagliatelle nemen of farfalle (vierkantjes uitsnijden met een kartelwieltje en in het midden bij elkaar knijpen et voila: vlindertjes.quote:Op maandag 21 juli 2008 11:45 schreef JoPiDo het volgende:
ik wil het ook een keer gaan doen, maar heb je er persé een pastamachine voor nodig?
quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 17:50 schreef Dunckie het volgende:
tvp
Een mengeling van beide. Ik gebruik gewoon een 50/50 verhouding.quote:Op maandag 21 april 2008 09:27 schreef Oblivion het volgende:
Er wordt in dit topic geschreven over harde gries bij de Turk....
Nu ben ik in de war...
Wat kan je nou allemaal gebruiken voor verse pasta?
Meel grano duro type OO?
Harde gries van de Turk?
Help?
Oh, en ook ergens waar je goede meel kan kopen in Hilversum?
Baarn? Ergens daar in de buurt?
Ik had hele mooie meel gevonden bij een biologische winkel in Hilversumquote:Op zondag 24 augustus 2008 14:17 schreef David het volgende:
[..]
Een mengeling van beide. Ik gebruik gewoon een 50/50 verhouding.
De zachte tarwe maakt de pasta handelbaar en mals, de harde tarwe geeft er beet en kookweerstand aan.
Ik zou 110 gram meel per ei rekenen, dan is je deeg meestal niet te vochtig. Evt een scheutje olijfolie erbij indien het toch echt niet handelbaar zou blijken te zijn (elk ei is anders natuurlijk).
En was het harde of zachte tarwe die je hebt gebruikt?quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:39 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Ik had hele mooie meel gevonden bij een biologische winkel in Hilversum
Verder heb ik het recept van zoalshetis aangehouden.
Werkte prima! Hele mooie pasta, zelfs voor de eerste keer.
Ik had gehoopt dat ik nog een pak had liggen, maar helaas.quote:Op zondag 24 augustus 2008 17:40 schreef David het volgende:
[..]
En was het harde of zachte tarwe die je hebt gebruikt?
Leuk dat het is gelukt!
Ah, die had ik over het hoofd gezien.quote:Op maandag 21 april 2008 21:14 schreef Oblivion het volgende:
Ik heb het gevonden bij de Natuurwinkel.
Harde durum meel speciaal voor pasta.
Nou, zal mij benieuwen...
Een pastamachine voor 15 euro is inderdaad schappelijk. Ik zou het gewoon doen.quote:Op zondag 12 juli 2009 12:29 schreef ASSpirine het volgende:
Ik weet zo niet direct in welke topic ik het moet zetten, dus maar even een pasta topic gekickt
In de aanbieding in de AH
Is dit iets denken jullie?
Prijs is heel schappelijk
http://www.ah.nl/bonus/
quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:46 schreef RobinOok het volgende:
Raviolikop op de pastamachine? Huh?
Daar kan ik me nou helemaal niks bij voorstellen.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit goed werkt.quote:
Hoeveel heb je ervoor betaald? Ik kocht vandaag ook een pak grano duro voor 2,29¤...quote:Op maandag 21 december 2009 15:38 schreef wiebelron het volgende:
vandaag een pak van dit spul weten te bemachtigen: http://www.natudis.nl/ass(...)harde-durum-meel.php
Tis niet goedkoop nee maar enfin, voor een keertje...Zal bij de Jumbo wellicht stukken goedkoper wezen maar die hebben wij hier niet
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |