abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 februari 2008 @ 00:15:18 #201
62913 Blik
The one and Only!
pi_56828903
Afgelopen weekend voor het eerst Raviolini gemaakt mbv een raviolini vorm, ging alleen niet helemaal zoals die zou moeten. De raviolini's bleven allemaal vastzitten in de vorm, ondanks dat ik er bloem in had gestrooid. Voornamelijk rond de karteltjes bleven ze steken.

Wat doen we fout?
pi_56830698
Ik denk dat je deeg toch te vochtig is geweest. Welk meel en hoeveel meel met hoeveel ei heb je gebruikt? En heb je water of olie toegevoegd aan het deeg?
  dinsdag 19 februari 2008 @ 09:57:20 #203
62913 Blik
The one and Only!
pi_56831608
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 08:39 schreef piepster het volgende:
Ik denk dat je deeg toch te vochtig is geweest. Welk meel en hoeveel meel met hoeveel ei heb je gebruikt? En heb je water of olie toegevoegd aan het deeg?
100 gram bloem (geen tipo 00) en 1 ei. geen water of olie toegevoegd verder. Maar dat het te vochtig was zou wel kunnen.
pi_56832208
De verhoudingen die je gebruikt zijn op zich prima, dus dan zal het toch aan de bloem liggen.

Ik gebruik, na veel experimenteren en een tip van de eigenaar van een Italiaans winkeltje, het volgende recept:
quote:
verse pasta
1 persoon
ingredienten:
1 ei
60 gram farina di grano duro tipo "00"
40 gram semola di grano duro rimacinata

bereidingswijze:
De ingredienten mengen en kneden tot je kramp hebt. Als het deeg tot een mooie bol gekneed is, de bol verdelen in stukken ter grootte van een gehaktbal. Elke bol door de pastamachine draaien op de dikste stand, dubbelvouwen en weer op de dikste stand door de pastamachine daaien. Net zo lang tot er geen rafels meer aan de zijkant komen. Daarna de plak telkens een stand dunner door de machine draaien tot de gewenste dikte. Als de pasta dun genoeg is, verwerken tot ravioli, lasagne, tagliatelle etc.
Hier nog een foto van de bloem die ik gebruik:
pi_56832267
Oh, en had je ei gebruikt om de 2 lagen pasta te laten plakken? Als je teveel gebruikt blijft de pasta ook langs de kartels plakken.
pi_56840127
Tip:

vanaf morgen bij Aldi

Pastamachine

9.99
• zelf lasagne, spaghetti of tagliatelle maken
• verchroomd stalen behuizing
• met tafelbevestiging
  dinsdag 19 februari 2008 @ 17:40:22 #207
62913 Blik
The one and Only!
pi_56840542
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 10:38 schreef piepster het volgende:
Oh, en had je ei gebruikt om de 2 lagen pasta te laten plakken? Als je teveel gebruikt blijft de pasta ook langs de kartels plakken.
Nee dat heb ik niet gedaan. Is dat wel de bedoeling?
  dinsdag 19 februari 2008 @ 18:53:53 #208
3869 David
Drum the drums
pi_56842064
ik zou het proberen met een deel harde tarwebloem, dat maakt de pasta veel stugger en minder plakkerig, in mijn ervaring.
pi_56842103
nooit meer strikjes-pasta
  woensdag 20 februari 2008 @ 20:02:40 #210
3869 David
Drum the drums
pi_56868246
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 18:56 schreef JoPiDo het volgende:
nooit meer strikjes-pasta
hoezo?
pi_58196909
Er wordt in dit topic geschreven over harde gries bij de Turk....
Nu ben ik in de war...

Wat kan je nou allemaal gebruiken voor verse pasta?

Meel grano duro type OO?
Harde gries van de Turk?

Help?

Oh, en ook ergens waar je goede meel kan kopen in Hilversum?
Baarn? Ergens daar in de buurt?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_58197476
Obli, fijne harde gries leent zich prima en is in het algemeen wat makkelijker te vinden! Wil je het echt perfect doen, dan moet je eens een boek van Carluccio lezen
pi_58197540
quote:
Op maandag 21 april 2008 10:02 schreef ColdFeet het volgende:
Obli, fijne harde gries leent zich prima en is in het algemeen wat makkelijker te vinden! Wil je het echt perfect doen, dan moet je eens een boek van Carluccio lezen
Maar dat heb ik nu niet en ben zo in Hilversum en baal dat ik nergens die meel kan vinden!

*stampvoet...

Hoe doe je dat met harde gries dan?
Heb je een merk?
Lijkt het op bulgur? Nee toch?
Mèn, ik ben in het warretje...
pi_58197651
Zal ik een pak naar je opsturen?

Nee, ik heb geen merk. Ik koop het in kilozakken bij de Turk. Maar als ik toevallig bij een goede Italiaanse winkel ben, koop ik daar m'n meel.

Nee, het lijkt niet op bulgur, meer op heel fijne couscous.
pi_58198046
Jumbo supermarkt in Zeist zal wel Grano Duro hebben van De Cecco.
En is er geen Italiaanse winkel in de buurt? Of een goed Italiaans restaurant? Misschien willen ze je wel wat van hun meelvoorraad verkopen.
pi_58198601
Ah, De jumbo!
Dan maar van Hilversum gelijk door naar Zeist...

Ik zal en moet het hebben!

Coldfeet, weet je hoe het heet in het Turks?
Mijn buurman is heel slecht in Nederlands, ondanks dat hij zeer zijn best doet...
pi_58211405
Ik heb het gevonden bij de Natuurwinkel.
Harde durum meel speciaal voor pasta.
Nou, zal mij benieuwen...
pi_60237350
Ik kick hem even lekker nuttig zo midden in de nacht want ik heb een pastamachine gekregen en ik wil hem eigenlijk wel graag gaan gebruiken.
Ik zal morgen eens bij de Jumbo gaan kijken voor Grano Duro want ik heb helaas geen Turk of toko in de buurt.

Mijn favoriete recept voor verse pasta is trouwens gewokte flinterdun gesneden knof, fijn gesneden sjalotje en doormidden gesneden kerstomaatjes met een scheut goede olijfolie en verse basilicum.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_60241385
Toevallig gisteren met de jongens weer eens gemaakt.
Gewoom met hele simpele bloem.
Werkt prima!!
pi_60241425
ik wil het ook een keer gaan doen, maar heb je er persé een pastamachine voor nodig?
  maandag 21 juli 2008 @ 12:12:44 #221
62913 Blik
The one and Only!
pi_60242070
quote:
Op maandag 21 juli 2008 11:45 schreef JoPiDo het volgende:
ik wil het ook een keer gaan doen, maar heb je er persé een pastamachine voor nodig?
in theorie kan het ook met een deegroller, maar ik weet niet of je daar blij van wordt.
pi_60244609
quote:
Op maandag 21 juli 2008 11:45 schreef JoPiDo het volgende:
Dat kan best hoor, het is alleen wat meer werk. Ik zou dan wel tagliatelle nemen of farfalle (vierkantjes uitsnijden met een kartelwieltje en in het midden bij elkaar knijpen et voila: vlindertjes.
pi_61067598
tvp
Morgen mijn eerste poging!
Ik weet het ook niet
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 21:54:37 #224
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_61073639
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 17:50 schreef Dunckie het volgende:
tvp
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:17:12 #225
3869 David
Drum the drums
pi_61084654
quote:
Op maandag 21 april 2008 09:27 schreef Oblivion het volgende:
Er wordt in dit topic geschreven over harde gries bij de Turk....
Nu ben ik in de war...

Wat kan je nou allemaal gebruiken voor verse pasta?

Meel grano duro type OO?
Harde gries van de Turk?

Help?

Oh, en ook ergens waar je goede meel kan kopen in Hilversum?
Baarn? Ergens daar in de buurt?
Een mengeling van beide. Ik gebruik gewoon een 50/50 verhouding.

De zachte tarwe maakt de pasta handelbaar en mals, de harde tarwe geeft er beet en kookweerstand aan.

Ik zou 110 gram meel per ei rekenen, dan is je deeg meestal niet te vochtig. Evt een scheutje olijfolie erbij indien het toch echt niet handelbaar zou blijken te zijn (elk ei is anders natuurlijk).
pi_61087840
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:17 schreef David het volgende:

[..]

Een mengeling van beide. Ik gebruik gewoon een 50/50 verhouding.

De zachte tarwe maakt de pasta handelbaar en mals, de harde tarwe geeft er beet en kookweerstand aan.

Ik zou 110 gram meel per ei rekenen, dan is je deeg meestal niet te vochtig. Evt een scheutje olijfolie erbij indien het toch echt niet handelbaar zou blijken te zijn (elk ei is anders natuurlijk).
Ik had hele mooie meel gevonden bij een biologische winkel in Hilversum
Verder heb ik het recept van zoalshetis aangehouden.
Werkte prima! Hele mooie pasta, zelfs voor de eerste keer.
  zondag 24 augustus 2008 @ 17:40:33 #227
3869 David
Drum the drums
pi_61089095
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 16:39 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Ik had hele mooie meel gevonden bij een biologische winkel in Hilversum
Verder heb ik het recept van zoalshetis aangehouden.
Werkte prima! Hele mooie pasta, zelfs voor de eerste keer.
En was het harde of zachte tarwe die je hebt gebruikt?

Leuk dat het is gelukt!
pi_61090752
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 17:40 schreef David het volgende:

[..]

En was het harde of zachte tarwe die je hebt gebruikt?

Leuk dat het is gelukt!
Ik had gehoopt dat ik nog een pak had liggen, maar helaas.
http://www.natuurwinkelhilversum.nl/
Ze hadden maar 1 soort.
En was speciaal om pasta te maken.
Geen idee meer wat de naam was en wat de inhoud...
pi_61091011
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:14 schreef Oblivion het volgende:
Ik heb het gevonden bij de Natuurwinkel.
Harde durum meel speciaal voor pasta.
Nou, zal mij benieuwen...
Ah, die had ik over het hoofd gezien.

maandag 25 augustus 2008 @ 15:51:36 #230
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_61112661
NOg nooit een pastamachine gebruikt en geen behoefte aan gehad ook Ik vind met de hand veul leuker, alleen het kneden heb ik soms geen zin in en maak ik een bol in de keukenmachine, werkt ook perfect. Dan met een deegroller flinterdunne plakken maken, en gewoon snijden. Ik heb in een schuurtje een ronde lat aan 2 touwtjes gehangen, en hang daar mn pastavellen en pappardelle aan Werkt perfect...ik vind verse pasta niet te versmaden trouwens, heb ook het idee dat de verse pasta de saus veel beter opneemt dan gedroogde pasta
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_61113196
tvp, binnenkort proberen. Eerst 's goed meel en een deegroller kopen.
Sweet and innocent...
pi_61127142
Het was lekker en goed gelukt, zelfs zonder de echte 'harde durum/gries' maar met gewone bloem. Dat belooft wat voor de volgende keer.
Ik weet het ook niet
  donderdag 11 september 2008 @ 14:03:18 #233
3869 David
Drum the drums
pi_61549760
Tarwegriesmeel is over het algemeen heel goedkoop bij de Turk om de hoek. In Italiaanse speciaalzaken verkopen ze praktisch hetzelfde meel maar kost het soms wel vier keer meer...
pi_70897194
Ik weet zo niet direct in welke topic ik het moet zetten, dus maar even een pasta topic gekickt

In de aanbieding in de AH
Is dit iets denken jullie?
Prijs is heel schappelijk

http://www.ah.nl/bonus/
pi_70899178
quote:
Op zondag 12 juli 2009 12:29 schreef ASSpirine het volgende:
Ik weet zo niet direct in welke topic ik het moet zetten, dus maar even een pasta topic gekickt

In de aanbieding in de AH
Is dit iets denken jullie?
Prijs is heel schappelijk

http://www.ah.nl/bonus/
Een pastamachine voor 15 euro is inderdaad schappelijk. Ik zou het gewoon doen.
Het heeft geen zin om een heel dure te kopen als je nog niet weet hoe vaak je hem in de praktijk gaat gebruiken. Tegen de tijd dat dat ding 'af' is kan je altijd nog investeren in een goede dure.
pi_72194666
Nou bij mij lukt het dus steeds niet.

Bij de Turk 'fijne griesmeel' (semoule) gekocht - daar viel niet mee te werken.
Geprobeerd met gewoon fijn (eco) tarwebloem van de c1000 - werd ook niets.

Ik gebruik de verhouding 100 gr. bloem en 1 ei, voeg eventueel wat water toe als het wat aan de droge kant is, maar zodra ik het dan door de pastamachine haal, is het telkens toch weer veeeeel te droog en valt het na een keer erdoor halen al uit elkaar.

Tips?
pi_72194962
door de machine halen, randen naar binnen vouwen, 90 graden draaien en weer erdoor. Dat een stuk of 10-20 keer herhalen op de grootste stand en dan wordt je deeg steeds soepeler. (semolina di grano duro, 90-100 gram + 1 ei gebruik ik ook)
pi_72195316
Kneed je het wel lang/goed genoeg en laat je het ook even half uurtje rusten ?
Life is too short not to have fun
pi_72196428
Als je het precies zo doet als hierboven door meerdere mensen uitgelegd is dan kan het niet mislukken, dan doe je dus toch echt iets niet wat wel zou moeten.
Ik weet het ook niet
pi_72200534
Hoe lang is lang genoeg kneden? Daar zou het kunnen zitten (volgens Jamie Oliver is een paar minuten kneden overigens genoeg, niet zoals brooddeeg dat echt 10 minuten minstens moet). Laat het minstens een half uur rusten, meestal langer.
pi_72207230
ik kneed het deeg helemaal niet met de hand, ik meng het, maak een bal, laat het 30 min rusten en dan pleur ik het een ker of 20 door de pastamachine zoals ik hierboven al had gezegd. Door de pasta over zichzelf heen te vouwen krijg je als het ware laagjes in het deeg wat voor de structuur en bite zorgt.
pi_75195340
Is hier iemand die zo'n raviolikop heeft voor de pastamachine? Werkt dat een beetje?
Ik twijfel of ik zo'n kop voor op de machine zal kopen of gewoon zo'n metalen vormpjes...
Vorige week maakte ik ze volledig met de hand, maar dit was erg veel werk voor niet zo'n grote hoeveelheid...
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
  dinsdag 1 december 2009 @ 20:46:01 #243
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_75196359
Raviolikop op de pastamachine? Huh?
Daar kan ik me nou helemaal niks bij voorstellen.
pi_75196546
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:46 schreef RobinOok het volgende:
Raviolikop op de pastamachine? Huh?
Daar kan ik me nou helemaal niks bij voorstellen.

Zoiets dus
pi_75865818
@robonoohttp://i.fokzine.net/s/yes_new.gifk: Moet je toch eens beter naar het plaatje kijken, misschien kun je er dan ietrs bij voorsgtellen?
pi_75869843
Van de Sint een pastamachine gekregen. Ben enthousiast geworden door dit forum. Alleen nog aan goede ingredienten zien te komen en we kunnen los! Die opzetstukken voor maken van ravioli lijken mij erg handig. Dat is zeker nog een kleine investering waard mocht het allemaal bevallen. Eerst maar eens simpel beginnen.
pi_75873954
Bij de Jumbo kun je over het algemeen wel van die goede deeg halen van di cecca ofzo
pi_75876567
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:50 schreef Drossie het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zoiets dus
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit goed werkt.
pi_75882372
vandaag een pak van dit spul weten te bemachtigen: http://www.natudis.nl/ass(...)harde-durum-meel.php

Tis niet goedkoop nee maar enfin, voor een keertje...Zal bij de Jumbo wellicht stukken goedkoper wezen maar die hebben wij hier niet
pi_75882759
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:38 schreef wiebelron het volgende:
vandaag een pak van dit spul weten te bemachtigen: http://www.natudis.nl/ass(...)harde-durum-meel.php

Tis niet goedkoop nee maar enfin, voor een keertje...Zal bij de Jumbo wellicht stukken goedkoper wezen maar die hebben wij hier niet
Hoeveel heb je ervoor betaald? Ik kocht vandaag ook een pak grano duro voor 2,29¤...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')