lekker he. ik heb net spaghetti (dikte 3 op het machientje, dus dik) met stukjes roodbaars, wat kruiden, citroen, olijfolie en royaal parmezan gegeten. was ook goed te doen. overigens geldt hoe fijner de pasta hoe fijner/vloeibaarder de saus.quote:Op zaterdag 27 maart 2004 19:20 schreef Christine het volgende:
Vanavond geprobeerd, en het was heerlijk
Ik heb tagliatelle gemaakt, bij gebrek aan pastamachine. Maar ik moet zeggen dat het best aardig gelukt is. De volgende keer moet ik de reepjes iets dunner rollen en iets dunner snijden, maar het was errug lekker!!!
Om het helemaal af te maken, hebben we het niet met z'n tomatenprutje-uit-zakje gegeten, maar heb ik helemaal zelf een heerlijke champignonsaus in elkaar gevogeld. Buikje zit weer vol
Die gebruik ik ook, niks geen dure italiaanse merken, dit is net zo goed.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 16:17 schreef Christine het volgende:
Ik heb gewoon griesmeel van de turk op de hoek gebruiktwas super te doen.
leuk! ik heb trouwens voor de ravioli een soort metalen ijsklontjes bak (verschillende maten). eerst een laagje deeg, dan de holletjes vullen, dan de tweede lap deeg er zo op doen dat alle lucht eruit is, dat is het belangrijkst. overigens bedankt voor de tip van de turkse winkel. ik had er weinig vertrouwen in, maar na het lezen van de posts ga ik het maar eens proberen.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 16:46 schreef Snorretje_de_Vries het volgende:
[..]
Die gebruik ik ook, niks geen dure italiaanse merken, dit is net zo goed.
Mijn verse pasta ervaringen:
Ik heb een Atlas pastamachine met verschillende opzetstukken, waaronder 1 speciaal voor ravioli.
Die laatste heb ik maar 1 keer gebruikt, want het is een stuk bewerkelijker dan het lijkt om de vulling netjes tussen die 2 lagen pasta te krijgen zodat je kussentjes krijgt die niet opengaan in het water. Bij mij ging na 2 uur geklooi alsnog bijna de helft stuk. De ravioli die nog heel was, was overigens heeeerlijk. Maar toch heb ik het nooit meer aangedurfd.
Verder heb ik tot nu toe een paar keer tagliatelle gemaakt, en lasagnevellen (die zijn uiteraard het makkelijkst).
Al met al heb ik het apparaat nog lang niet vaak genoeg gebruikt om er handigheid in te krijgen. Laat ik deze gelegenheid eens aangrijpen om de stof van het ding af te blazen en er weer wat mee te doen.
Nou eh, turkse winkel... bij mij is dat de "Toko", maar ik heb hetzelfde merk ook zien liggen bij Turkse winkels. Je hebt er ook couscous van. Gries is te krijgen in grof, middel en fijn, ik gebruik de fijne altijd.quote:Op woensdag 31 maart 2004 08:16 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
leuk! ik heb trouwens voor de ravioli een soort metalen ijsklontjes bak (verschillende maten). eerst een laagje deeg, dan de holletjes vullen, dan de tweede lap deeg er zo op doen dat alle lucht eruit is, dat is het belangrijkst. overigens bedankt voor de tip van de turkse winkel. ik had er weinig vertrouwen in, maar na het lezen van de posts ga ik het maar eens proberen.
Als jij dat zegt...quote:Op vrijdag 26 maart 2004 20:29 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat is niet waar piet sorry. door het zout in het water kookt het water ook beter en sneller door tijdens de afkoeling als het in aanraking komt met de pasta op huiskamertemperatuur. bovendien zorgt het ietwat zoute water voor een betere hechting van de saus later, mn al dente. vraag me niet waarom maar het is waarneembaar. de reden van het vele water is dus juist dat het kook proces nauwelijks verstoort wordt door de afkoeling. dat is het geheim van de beste pasta.
in het deeg zit maar weinig zout en ja het is bij de hardegriesmassametei best goed om het in 1-2 eetlepels zout op 5-6 liter water te koken. is dat veel voor iemand die roomboter propageerd? (waar ik het overigens hartgrondig mee eens ben)quote:Op donderdag 1 april 2004 11:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als jij dat zegt...
Maar ik heb liever geen zout in het water, omdat ik er niet van houd dat overal zout in zit. Wen jezelf er aan minder zout te gebruiken, dan proef je allerlei dingen veel beter dan als je altijd overal maar zout in gooit.
Het gebruik van minder zout spoort je ook aan je eten beter en smakelijker te maken, omdat het niet allemaal onder een zoutfilm ligt.
Ik zeg niet dat je zoutloos zou moeten eten, das nergens voor nodig.
ik reageerde op die turkse winkels die ik voorbij zag komen, ik wist nog niet dat jij het van de toko haalde... ook ff proberen dan maar.quote:Op donderdag 1 april 2004 11:14 schreef Snorretje_de_Vries het volgende:
[..]
Nou eh, turkse winkel... bij mij is dat de "Toko", maar ik heb hetzelfde merk ook zien liggen bij Turkse winkels. Je hebt er ook couscous van. Gries is te krijgen in grof, middel en fijn, ik gebruik de fijne altijd.
Is die ravioli mal waar je het over hebt los te koop? En lukt het daar altijd mee of gaan ze soms nog stuk?
en?quote:Op vrijdag 26 maart 2004 21:40 schreef 2cv het volgende:
Net ff gekeken en onze grootste pan is 5,7 liter (fabrieksopgave). Ik flikker er gewoon 4,5 liter water in en misschien zout. Ik hou niet van al te zout.
Eigenlijk bedoelde ik dus te vragen of dat ongeveer goed was (in combinatie met het recept voor pasta wat ik eerder in dit topic neergepoot heb, ter voorkoming van overstromende pannen of pasta die gebakken wordt ipv gekookt)quote:Op woensdag 7 april 2004 19:25 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
en?
Het Kookeilandquote:Op donderdag 8 april 2004 23:05 schreef bob_the_builder het volgende:
Ik ben binnekort jarig en nu lijkt het me wel leuk om een pastmachinetje te vragen om gewoon eens mee te expirimenteren, het hoeft niet de the best of the best te zijn. Maar wat kost zo iets ongeveer en kan ik dat bij de blokker (laten) halen... of iemand die een (italiaanse) winkel weet in nijmegen?
Er schijnt een deli te zitten op de Dalfseweg in Nijmegen...quote:Op donderdag 8 april 2004 23:05 schreef bob_the_builder het volgende:
Ik ben binnekort jarig en nu lijkt het me wel leuk om een pastmachinetje te vragen om gewoon eens mee te expirimenteren, het hoeft niet de the best of the best te zijn. Maar wat kost zo iets ongeveer en kan ik dat bij de blokker (laten) halen... of iemand die een (italiaanse) winkel weet in nijmegen?
meestal maak ik het deeg vrij droog zodat het niet aan elkaar kleeft. ik leg de pasta meestal gewoon op een keukendoek, beetje losjes gedrapeerd. ik kook de pasta meestal 5-10 minuten na het draaien. als je het wil drogen kun je de slierten over een bezemsteel hangen.quote:Op vrijdag 9 april 2004 21:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er schijnt een deli te zitten op de Dalfseweg in Nijmegen...
Ik ben onlangs verhuisd naar Wijchen, dus ben er zelf nog niet geweest en weet dus ook niet of hij zoiets heeft.
Ik heb mijn machientje onlangs bij Hoyng gekocht, weet neit of die in Nijmegen zit.
Ik heb dus ook voor het eerst pasta gemaakt.
Op zich viel het me wel mee, alleen was ik misschien met wat veel begonnen (ik dacht meteen wat in de vriezer te gooien )
Ik heb tagliatelle gemaakt en het was goed te doen, de smaak was ook echt goed. Ben blij dat ik het gedaan heb en loop als het even kan de zakken met pasta in de supermarkt gewoon voorbij
Ik vroeg me alleen af hoe jullie dat doen met de slierten die je hebt gemaakt, voor ze de pan in gaan. Hoe leggen of hangen jullie die, zodat ze niet gaan plakken en in elkaar verstrikt raken?
By the way: ik had de Cecco gries gekocht bij de kaaswinkel voor 2,95 /kilo, en ik zag vandaag bij de Makro precies dezelfde pakken voor 1,90! Meteen nog maar een pak meegenomen
Italiaanse patentbloem?quote:Op zondag 11 april 2004 00:42 schreef 2cv het volgende:
Ik heb Grano Duro van De Cecco
Wabbedoelje ? Istie niet goed ?quote:Op zondag 11 april 2004 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Italiaanse patentbloem?
Nope, gewoon italiaanse honig spagetti,
Is niet versquote:Op zondag 11 april 2004 18:46 schreef 2cv het volgende:
[..]
Wabbedoelje ? Istie niet goed ?![]()
leuk! en nu lekker aan de slag. veel plezier in het maken en eten.quote:Op zondag 11 april 2004 00:42 schreef 2cv het volgende:
Ik heb Grano Duro van De Cecco
een tip als je met die zachte turkse feta werkt...lamsgehakt. ik doe er overigens altijd zelgemaakte bechamel bij (gelukkig hoef ik je niet uit te leggen hoe je dat moet maken. alhoewel ik er in plaats van thijm wat oregano doorheen doe). je kan natuurlijk alle vullingen gebruiken, lekker bij vis (fruta(e?) di mare) is intvisinkt door het deeg verwerken of saffraan (resp. zwart en oranje).quote:Op vrijdag 9 april 2004 21:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb vanavond ook pasta gemaakt. eieren en bloem, zoveel dat er een stevig deeg ontstaat, zoals Porcelein zeg maar
:-)
Daarvan vellen gedraait en een lasagna gebakken.
was heerlijk
De vulling was saus uit gehakt, tomaat, feta, knoflook, uien, Ajvar, wat water, italiaanse kruiden,
vellen heel dun rollen en saus in dunne laagjes, de lasagna had 8 laagjes en was 2 1/2 a 3 cm dik.
Overdekken met Parmazan, en in de oven bakken.
ik ga vooral voor het eerste gedeelte van je zin. ik trek soms inderdaad best veel tijd uit voor het kopen en bereiden van lekker eten. ík vind het leuk om te doen en soms is omslachtig de moeite waard.quote:Op maandag 12 april 2004 23:34 schreef -MYRA- het volgende:
klinkt goed maar lijkt me wel wat omslachtig ...
ik vries mijn deeg meestal als schijf in (dus niet als bal). dat ontdooit in een uur of 2/3 op de keukenplank. eet smakelijk vandaag!quote:Op zaterdag 27 november 2004 15:06 schreef miss_sly het volgende:
en als je dan een bonk deeg in de vriezer stopt, dan haal je dat er 's ochtends uit en legt het in de kast om te ontdooien en dan kun je het 's avonds gebruiken?
tot nu toe heb ik altijd ongedroogde, verse pasta gebruikt (sinds ik ben begonnen met zelf maken dan) dus dat dat heerlijk smaakt is me bekend. Het is alleen zo jammer dat we nu alleen nog maar pasta eten in het weekend als ik tijd genoeg heb om het te maken.
Morgen eten we tagliatella met mozzarella/peterselie-gehaktballetjes in tomatensaus.
![]()
dat is idd een goede optie. feit blijft wel dat de 'fluwele' smaak van nog niet bevroren of gedroogde pasta optimaal is.quote:Op zondag 28 november 2004 12:30 schreef _joepie_ het volgende:
Ik heb ook wel eens nestjes ongekookte pasta ingevroren, dan bevroren in kokend water gooien gaf ook goed resultaat, de slierten tagliatelli kwamen goed los en smaak was uitstekend na ruim 4 weken in de vriezer (****).
Ik denk dat 'vers' altijd de beste optie blijft... maar als alternatief zou het ingevroren materiaal uitstekend kunnen voor een door-de-weekse-dagquote:Op zondag 28 november 2004 12:35 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat is idd een goede optie. feit blijft wel dat de 'fluwele' smaak van nog niet bevroren of gedroogde pasta optimaal is.
ja dat bedoel ik.quote:Op zondag 28 november 2004 12:43 schreef _joepie_ het volgende:
[..]
Ik denk dat 'vers' altijd de beste optie blijft... maar als alternatief zou het ingevroren materiaal uitstekend kunnen voor een door-de-weekse-dag
Na het tagliatelli draaien heel licht bepoederen met wat bloem, nauwelijks extra, maar net genoeg om de 'plak' tegen te gaan, Daarnaast gebruik vaak een diepvriesdoos waar ik de slierten luchtigjes in laat zakken, dan valt het plakken ook erg mee en blijft alles optimaal.quote:Op zondag 28 november 2004 12:42 schreef miss_sly het volgende:
joepie, als je die nestjes maakt, doe je dat met ietwat drogere pasta? hoe doe je het dat het niet plakt?
aah, ok. ik ga dat proberen!quote:Op zondag 28 november 2004 12:44 schreef _joepie_ het volgende:
[..]
Na het tagliatelli draaien heel licht bepoederen met wat bloem, nauwelijks extra, maar net genoeg om de 'plak' tegen te gaan, Daarnaast gebruik vaak een diepvriesdoos waar ik de slierten luchtigjes in laat zakken, dan valt het plakken ook erg mee en blijft alles optimaal.
hoe het in zijn werk gaat met die machine zal wel in de gebruiksaanwijzing te lezen zijn als je overgaat tot aanschaf. de bereiding van het deeg zal niet verschillen. het is misschien in het begin iets meer werk dan pasta kopen in de winkel, maar als je het eenmaal door hebt wil je niet anders meer.quote:Op maandag 29 november 2004 09:06 schreef pirke64 het volgende:
Heeft er iemand ervaringen met de pastabereider die als accessoire verkrijgbaar is voor de Kenwood keukenmachines? Wij eten regelmatig pasta maar tot nu toe altijd droge pasta uit de winkel. Mijn vriendin heeft erg graag pasta maar denkt dat het erg veel werk is zelf pasta te maken maar ik wil ze overtuigen dat het wel meevalt en veel lekkerder is. Gisteren een Kenwood keukenmachine gekocht en daarop past een speciaal hulpstuk voor bereiden van 6 soorten pasta. Lijkt me leuk!
Zelf heb ik Selderiezout thuis staan. Das een mix van zout en selderiepoeder (gok ik). het is minder zout dan gewoon zout, en het geeft een lekkere smaak aan gerechten. Een aanrader voor als je weer eens wat anders wilt gebruikenquote:Op vrijdag 9 april 2004 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Pietverdriet vraagt zich af of hij zich de naam Vega van dat gele kruidenzout goed in herinnering heeft
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |