abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:02:13 #1
20999 ray_nl
Ja / Nee / Geen Mening
pi_12543912
quote:
'Pil en tandarts uit ziekenfonds'

AMSTERDAM - De pil en de tandartskosten voor volwassenen verdwijnen mogelijk uit het ziekenfondspakket, zo meldt het Algemeen Dagblad. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid zou deze harde maatregelen overwegen om de benodigde bezuinigingen binnen te halen.

In het regeerakkoord was al afgesproken om de halfjaarlijkse tandartscontrole voor 18-plussers te schrappen. Maar in de nieuwe plannen gaat Hoogervorst nog een stapje verder, door volwassenen voor àlle tandartskosten te laten opdraaien.

De pilvergoeding verdwijnt omdat de minister anticonceptie rekent tot de eigen verantwoordelijkheid van vrouwen.

Dit is echt belachelijk!
Dalijk zitten we hier met een flinke stijging in tienerzwangerschappen omdat die jonge vrouwtjes liever een breezertje kopen dan de pil. Dan wordt het helemaal zoals Amerika hier...

Dat bezuinigen gaat nu echt te ver!

[edit] Bron: de Telegraaf [/edit]

pi_12543935
Ach, door de breezer heb je de tandarts toch ook hard nodig, dus dat komt wel goed .

Nah, belachelijk natuurlijk.

dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:03:34 #3
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_12543937
Kvind persoonlijk het schrappen van de tandarts een stuk erger.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:04:06 #4
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_12543943
Ik maak me meer zorgen om de tandartskosten... die lopen snel op. Straks lopen we hier allemaal net als in België: De rijkelui hebben een keurig bekkie en de mensen met minder tot geen geld hebben een kerkhof

Waardeloos.

[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_12543948
Aan die baby-boom is wel gedacht; de tandartskosten worden niet vergoed vanaf 18 jaar...
...een helaas veel te vroeg in onbruik geraakte term...
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:05:06 #6
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_12543960
Deze bezuinigingen gaan te ver! Dit soort "basis voorzieningen" zouden beschikbaar moeten zijn voor iedereen.
pi_12543961
En van wie komt dit idee van een Minister met een dikke Mercedes/BMW/Bentley die zich hier niet druk om hoeft te maken omdat meneertje genoeg verdient.

Gewoon een dom idee meer tienerzwangerschappen inderdaad zoals TS als zei en ook minder mensen die naar de tandarts gaan. Ik ga nu nog elk half jaar. Maar dan ga ik wel om de 2 jaar of zo of als het echt moet.

-
pi_12543968
Both sucks !
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:05:41 #9
20999 ray_nl
Ja / Nee / Geen Mening
pi_12543972
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:03 schreef Tijn het volgende:
Maar dat kunnen volwassenen zelf beslissen, die zijn ook meestal wat "koopkrachtiger" waardoor ze dat sneller zullen doen. Zo'n 15-jarig breezah-wijffie zal over een hoop dingen toch anders denken dan een volwassene...
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:05:59 #10
43017 _asterix_
www.koervers.nl
pi_12543980
Je was me net voor, ik wilde dit ook al posten.

Dit slaat dus echt nergens op. Ik heb dan wel een baan, maar stel je moet een kroon laten plaatsen omdat je met de fiets bent gevallen !!!

Mensen met een uitkering kunnen dit dus echt niet betalen !!! Wij krijgen hier straks oosteuropese toestanden. Echt niet meer normaal dit

En de heren van de ING willen 60% Salaris erbij.

Als dit zo door gaat dan zullen de oostblok landen zich ontwikkelen tot bloeiende landen, door hun nu nog lage lonen. Zij zullen hun land opbouwen en kijken naar hoe het niet moet.

Wij zullen het " oostblok" van de toekomst worden.

Terug naar af ....zo zul je aan het gebit iemands inkomen en afkomst kunnen bepalen.

dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:06:20 #11
20999 ray_nl
Ja / Nee / Geen Mening
pi_12543990
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:05 schreef Gijsje het volgende:
En van wie komt dit idee van een Minister met een dikke Mercedes/BMW/Bentley die zich hier niet druk om hoeft te maken omdat meneertje genoeg verdient.

Gewoon een dom idee meer tienerzwangerschappen inderdaad zoals TS als zei en ook minder mensen die naar de tandarts gaan. Ik ga nu nog elk half jaar. Maar dan ga ik wel om de 2 jaar of zo of als het echt moet.

Aan je icoon te zien poets je in ieder geval wel goed
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:06:53 #12
22713 maple-leaf
Terug van weggeweest...
pi_12544001
Het gaat nu echt te ver met die eikels daar in Den Haag! wij moeten opdraaien voor hun fouten, echt schandalig, ook bij medicijnen komt er straks een toeslag op, ook al zoiets belachelijks.... BAH
*Leve het hierNUmaals....Loesje©*
*Leven is het meervoud van lef....Loesje©*
pi_12544011
OOG -> POL
pi_12544030
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:06 schreef ray_nl het volgende:

[..]

Aan je icoon te zien poets je in ieder geval wel goed

heb nog geen gaatjes maar effe serieus tis gewoon een raar voorstel en zal volgens mijn op veel maatschapelijk verzet stuiten. Ik zie het niet 1 2 3 verandere dit gaan net iets te ver.
-
pi_12544037
Is er eindelijk wat goed geregeld in NL, gaan ze dat juist veranderen...Als ze nu eens op andere dingen gaan bezuinigen en andere zaken gaan aanpakken...Maar nee hoor, juist andersom
pi_12544042
Tja...dat wordt gewoon bijverzekeren. Zullen nu (momenteel wordt van de tandartskosten maar de helft vergoed geloof ik?) ook al wel veel mensen doen. Iemand cijfers over het percentage mensen met een aanvullende verzekering? Ik vermoed dat nu al heel veel mensen die hebben, en straks zowat iedereen. Zo komt het eigenlijk dus gewoon neer op een extra premie-verhoging, behalve voor diegenen die bereid zijn het risico te nemen.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:10:28 #17
54034 CoReTeX
Per Undas Adversas
pi_12544077
Dit is echt belachelijk, die paar honderd miljoen bezuinigingen wegen echt niet op tegen de negatieve effecten die deze schrappingen mogelijk veroorzaken.
[url=http://213.200.64.229/freestream/download/sunshine-live/#]German dance stream![/url] [url=http://www.discoradio.it/]Italian danc stream![/url] [br] Skype me callto://vortexz
pi_12544092
Met de pil uit het ziekenfonds ben ik het helemaal eens. Het ziekenfonds is bedoeld voor medische zaken, niet om mensen gratis te laten neuken zonder risico op zwangerschap.

Het plan van om geen tandartskosten meer te vergoeden vind ik ronduit asociaal. Tandartskosten kunnen heel hoog oplopen en iemand met een laag inkomen kan dan dus geen behandeling meer betalen.

pi_12544106
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:02 schreef ray_nl het volgende:
Dalijk zitten we hier met een flinke stijging in tienerzwangerschappen
Als dat gebeurt staat de overheid straks alleen maar voor hogere kosten. Want kraamverzorging, bevallen in het ziekenhuis e.d. zitten naar mijn weten nog wel in het ziekenfonds en abortus misschien ook wel.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:11:42 #20
46673 fuct
I'm a beautiful place
pi_12544108
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:05 schreef ray_nl het volgende:

[..]

Maar dat kunnen volwassenen zelf beslissen, die zijn ook meestal wat "koopkrachtiger" waardoor ze dat sneller zullen doen. Zo'n 15-jarig breezah-wijffie zal over een hoop dingen toch anders denken dan een volwassene...

Jaja, die zijn koopkrachtiger en kunnen zelf beslissen. Ik geloof dat een betaald tandartsbezoekje niet hoog op de prioriteitenlijstje van menig volwassene staat. Een aantal jaren geleden meende de regering in al haar wijsheid ook al te kunnen beslissen om de tandarts uit het pakket te gooien. Een paar jaar later moest dat weer teruggedraaid worden omdat de mondhygiene van menig volwassene een heel laag niveau bereikt had. Met andere woorden het was een ramp. Blij dat de huidige regering zo veel geleerd heeft van fouten in het verleden.
Whatever happens, happens.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:13:14 #21
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_12544144
Domme plannen die getuigen van een kruideniersboekhoudersmentaliteit. 1 ongewenst kind is voor de staat veel duurder dan 1 jaar pillen vergoeden voor heel Nederland. 1 als de tandarts vervalt dan zullen erg veel mensen op een gegeven moment met een fietsenrek rondlopen.

Er is veel meer te besparen door gezondheidszorg goed te organiseren, te besparen op overheadkosten en onzinnige dingen en dergelijke.

pi_12544215
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:11 schreef Halinalle het volgende:
Met de pil uit het ziekenfonds ben ik het helemaal eens. Het ziekenfonds is bedoeld voor medische zaken, niet om mensen gratis te laten neuken zonder risico op zwangerschap.
Da's een principiele redenering, de overheid redeneert niet op basis van principes, maar gaat uit van financien. Het zal er voor de overheid dus om gaan of de uitgespaarde kosten van al die pilrecepten bij elkaar hoger zijn dan de kosten voor kraamhulp, bevalling, abortus die er nu bijkomen. Zo niet, draaien ze de bezuiniging weer terug. Het gaat niet om principes.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:16:26 #23
20999 ray_nl
Ja / Nee / Geen Mening
pi_12544219
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:11 schreef fuct het volgende:

[..]

Jaja, die zijn koopkrachtiger en kunnen zelf beslissen. Ik geloof dat een betaald tandartsbezoekje niet hoog op de prioriteitenlijstje van menig volwassene staat. Een aantal jaren geleden meende de regering in al haar wijsheid ook al te kunnen beslissen om de tandarts uit het pakket te gooien. Een paar jaar later moest dat weer teruggedraaid worden omdat de mondhygiene van menig volwassene een heel laag niveau bereikt had. Met andere woorden het was een ramp. Blij dat de huidige regering zo veel geleerd heeft van fouten in het verleden.

Weer wat geleeerd, dat wist ik helemaal niet joh.
Misschien gokken ze het er gewoon op..
Nu alles er uit gooien en als het uit de hand loopt terugdraaien in de hoop dat het dan misschien beter gaat met de economie.

Zou het zoiets kunnen zijn?

dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:17:53 #24
22713 maple-leaf
Terug van weggeweest...
pi_12544246
quote:

Het plan van om geen tandartskosten meer te vergoeden vind ik ronduit asociaal. Tandartskosten kunnen heel hoog oplopen en iemand met een laag inkomen kan dan dus geen behandeling meer betalen.

wat moeten ze dan? niet neuken?? je weet zelf hoe belachelijk duur de condooms zijn, en doordat de pil vergoed wordt gebruiken meer mensen een voorbehoedsmiddel. Dus voortaan ga jij de pil en / of condooms voor je meisje betalen?? of ben je er al aan toe om papa te worden
*Leve het hierNUmaals....Loesje©*
*Leven is het meervoud van lef....Loesje©*
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:18:18 #25
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_12544254
quote:
For your info: veel vrouwen nemen de pil niet om zwangerschap te voorkomen, maar om bepaalde dingen te reguleren of medische klachten tegen te gaan.
pi_12544267
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:16 schreef ray_nl het volgende:
en als het uit de hand loopt terugdraaien
Ziedaar het regeringsbeleid op niet alleen het gebied van gezondsheidszorg, maar ook onderwijs
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:23:05 #27
46673 fuct
I'm a beautiful place
pi_12544360
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:16 schreef ray_nl het volgende:

[..]

Weer wat geleeerd, dat wist ik helemaal niet joh.
Misschien gokken ze het er gewoon op..
Nu alles er uit gooien en als het uit de hand loopt terugdraaien in de hoop dat het dan misschien beter gaat met de economie.

Zou het zoiets kunnen zijn?

Ik denk dat ze het weer gokken en vergeet niet dat het sociale klimaat ook wat verhard is in tussentijd. Het kan ze geen moer meer schelen zolang ze maar met mooie cijfertjes voor de dag kunnen komen. En net als je zegt, als de economie weer draait dan stop je het weer terug in het pakket. Dat met veel tromgeroffel van 'oh, wat zijn we goed'. Je moet dan wel betalen om gesaneerd te worden maar dat doe je dan weer graag. Gesaneerd worden betekend dat je gekeurd wordt en als je gebit goed genoeg bevonden wordt om geen bewerkingen te moeten ondergaan mag je weer op kosten van het ziekenfonds naar de tandarts. Anders moet je zelf alles betalen. Dus betalen moet je toch.

[Dit bericht is gewijzigd door fuct op 19-08-2003 10:23]

Whatever happens, happens.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:23:24 #28
20999 ray_nl
Ja / Nee / Geen Mening
pi_12544367
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:18 schreef Henk_Glimlach het volgende:

[..]

Ziedaar het regeringsbeleid op niet alleen het gebied van gezondsheidszorg, maar ook onderwijs

Een trend is geboren...
pi_12544373
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:18 schreef Tijn het volgende:

[..]

For your info: veel vrouwen nemen de pil niet om zwangerschap te voorkomen, maar om bepaalde dingen te reguleren of medische klachten tegen te gaan.

Voor een deel is dat waar, maar tot de komst van de pil konden de meeste vrouwen zonder problemen met de maandelijkse cyclus omgaan. Het grootste deel van de vrouwelijke wereldbevolking doet dat nog steeds trouwens.
pi_12544388
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:08 schreef Henk_Glimlach het volgende:
Tja...dat wordt gewoon bijverzekeren. Zullen nu (momenteel wordt van de tandartskosten maar de helft vergoed geloof ik?) ook al wel veel mensen doen. Iemand cijfers over het percentage mensen met een aanvullende verzekering? Ik vermoed dat nu al heel veel mensen die hebben, en straks zowat iedereen. Zo komt het eigenlijk dus gewoon neer op een extra premie-verhoging, behalve voor diegenen die bereid zijn het risico te nemen.
Het komt neer op een premie verhoging voor iedereen die ziekenfonds heeft. Laat dit idee echter gelanceerd zijn door iemand van de VVD: hun doelgroep zit niet in het ziekenfonds.

Verder zie ik problemen voor de plannen met de pil: Nu kunnen meisjes dat simpel en redelijk anoniem krijgen. (De huisarts heeft zwijgplicht.) Als deze plannen uitkomen moeten ze er zelf achter het geld heen. zelfs als ze zelf genoeg verdienen zullen er veel ouders zijn die het geld 'beheren', of in ieder geval in de gaten houden vaar dochterlief het aan uitgeeft. Het kan dan best zijn dat ze de pil niet aan durft te schaffen. Of aan het eind van de maand maar even niet slikt, omdat ze het geld er niet voor heeft. Er zal een behoorlijke stijging in tienerzwangerschappen komen, dat is zeker.

Gezien de achtergrond van het CDA zie ik het plan om de pil uit het ziekenfonds te gooien niet snel afgekeurd worden. VVD'ers hebben over het algemeen geen ziekenfonds, of hopen er snel niet meer gebruik van te maken, dus de VVD scoort hiermee bij hun achterban.

Bezuinigen is goed, geef ik toe. Je moet ergens beginnen, geef ik ookk toe. Maar dit levert alleen korte termijnwinst op. Als minister van volksgezondheid moet hij vooral kijken naar de gezondheid van de nederlanders, daarna pas naar het kloppend maken van zijn begroting. Hij kan andere potjes aanspreken, of kijken of het ergens anders goedkoper kan. Ik heb vanochtend op de radio gehoord dat de productiekosten voor de pil maar 1 euro bedragen.

Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_12544455
quote:
Dat is voor mij eigenlijk de enige reden dat ik verzekerd ben. Ik heb verder bijna nooit wat (gelukkig maar ). Maar er zit al niet veel tandarts meer in, ik ben al aanvullend ervoor verzekerd en dan zou er nog meer uitgaan . Leve Balkie II .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_12544475
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:17 schreef maple-leaf het volgende:

[..]

wat moeten ze dan? niet neuken?? je weet zelf hoe belachelijk duur de condooms zijn, en doordat de pil vergoed wordt gebruiken meer mensen een voorbehoedsmiddel. Dus voortaan ga jij de pil en / of condooms voor je meisje betalen?? of ben je er al aan toe om papa te worden

Och, Breezers drinken, roken of scooter rijden is veel duurder. Of je stuurt een paar SMSjes minder.
pi_12544476
De regering kan nog veel verder bezuinigen:

Ziekenfonds voor de jong, gezonde, risico-mijdende, niet-voetballende, niet-rokende, mensen.
Bijverzekeren voor de rest.

Moet je 's kijken wat je daarmee bespaart!

pi_12544523
Echt belachelijk. Ik wil uit het ziekenfonds weg, maar dat mag niet.
Eerst betaal ik het dubbele aan premie en vervolgens gaat het 1 naar het ander uit het ziekenfonds. Zoals ik al vaker heb gesteld. DEZE REGERING MAAKT ONS LAND SOCIAAL KAPOT!!
Deze regering dient alleen de rijken
Laten die maar wat geld afpakken, deze regel treft alleen maar de arme mensen in de maatschappij
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_12544538
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:17 schreef maple-leaf het volgende:

Het meisje mag het zelf betalen. Ik moet toch ook voor condooms gewoon geld neertellen? Heb het altijd vreemd gevonden dat het in het basispakket vergoed werd. Als er veel vraag naar is zal het vanzelf in het aanvullend pakket komen dan betaal je er een paar euros per maand extra voor.
quote:

Dat zal men dan moeten aangeven bij de huisarts net als andere kwaaltjes en daarna met een recept bij de drogist gaan om deze aan te schaffen(!). Tenzij het gedekt is door de aanvullende verzekering. De basisverzekering moet echt "basic" zijn en dat gaat het nu echt worden. Je moet er zelf ook wat voor over willen hebben.
pi_12544685
Kan iemand mij uitleggen waarom kan bezuinigen door de pil uit het ziekenfonds te halen? De particuliere verzekering betaald toch?
pi_12544715
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:36 schreef JPT het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom kan bezuinigen door de pil uit het ziekenfonds te halen? De particuliere verzekering betaald toch?
Ik zit met mijn vriendin in het ziekenfonds en ze moet gewoon iedere keer betalen als ze de pil haalt, oke het is maar 10 euro, maar toch.
Fuck het ziekenfonds, ik betaal ook liever zelf, het is een stuk goedkoper dan die 56 euro die ik maandelijks betaal, want ik ben nooit ziek.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:39:00 #38
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_12544721
quote:
Het heeft niks met de particuliere ziektekostenverzekering te maken, het gaat om het ziekenfonds.
pi_12545054
quote:
basispakket ziekenfonds wordt betaald/gesubsidieerd door de overheid de aanvullend pakket (voornamelijk?) door de verzekerde. De pil en de tandarts uit het basispakket en in het aanvullend pakket. Wat de tandarts betreft was de dekking in het basispakket toch ontzettend somber. Controle en bij gebreken een paar kronen zonder verdoving vergoed.
pi_12545165
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:30 schreef sampoo het volgende:
De basisverzekering moet echt "basic" zijn en dat gaat het nu echt worden.
Tandheelkunde lijkt mij tamelijk basic. Wat moet er volgens jou dan in het pakket?
pi_12545505
quote:

De pil verdwijnt uit het ziekenfonds omdat de minister anticonceptie de eigen verantwoordelijkheid vindt van vrouwen.

Dan is de minister dus dom en seksistisch. Hij ontkent zomaar de medeverantwoordelijkheid van de man. Mijn vriend en ik betalen onze condooms ook gewoon samen, maar als ik de redenering van de minister doortrek zijn wij dus verkeerd bezig, want condooms zijn ook anticonceptie en dus mijn verantwoordelijkheid.

De pil wordt (gelukkig) alleen onder doktertoezicht verstrekt, de gebruikster wordt periodiek gecontroleerd vanwege bepaalde gezondheidsrisico's. Dit houdt in dat de vrouw alleen opdraait voor de kosten van de pil, terwijl man en vrouw samen zorg kunnen dragen voor condooms, (zowel in vaste relaties als tijdens losse contacten) die zijn immers zonder recept te verkrijgen bij de drogist.

Als de pil niet meer vergoed wordt en ik ermee zou stoppen moet ik twee (!!) vervangende medicijnen gaan gebruiken tegen de pijn tijdens mijn menstruatie, en ga ik weer drie keer zoveel bloed verliezen ( niet gevaarlijk, maar erg hinderlijk) Bovendien wordt mijn cyclus dan weer onregelmatig (tussen de 14 en 53 dagen) waardoor ik op de meest ongelukkige momenten onaangenaam verrast wordt. Al deze ellende heb ik zeven jaar moeten meemaken omdat de huisarts pas op het idee kwam mij de pil voor te schrijven toen ik aangaf dat ik een vriend had.

Aangezien ik dan van één naar twee medicijnen ga moet ik ook nog twee keer 1,50 gaan betalen voor mijn recepten.

dinsdag 19 augustus 2003 @ 11:26:17 #42
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_12545790
Het zal wel meevallen met die tienerzwangerschappen trouwens, aangezien deze maatregel alleen geldt voor volwassenen.
pi_12546424
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:57 schreef Henk_Glimlach het volgende:

Tandheelkunde lijkt mij tamelijk basic. Wat moet er volgens jou dan in het pakket?

Ziekenhuisverpleging, 3e klas
Medisch specialistische zorg
Huisartsenzorg
Ambulance- en taxivervoer
Tandheelkunde: kinderen - Kinderen mogen niet de dupe worden door het ontbreken van een verzekering door de ouders.

Tandheelkunde: volwassenen (consulten en röntgendiagnostiek) - Boven de 18 dan moet je zelf voor je gebit zorgen.
Zorg in andere EU-lidstaten - Weet niet of dit op basis van Europese regelgeving noodzakelijk is maar als je je in het buitenland begeeft dan moet je een reisverzekering nemen.
Orgaantransplantatie
Geneesmiddelen (volgens GVS)
Audiologische zorg

Ziekenvervoer - Een eigen bijdrage mag hier wel van toepassing zijn.

Buitenlandhulp
Europadekking (beperkt)
Ergotherapie
Verloskundige zorg - Je kiest er zelf voor om een kind te nemen dan mag je je daar voor verzekeren, kan je dat niet dan kan je helemaal geen kind onderhouden.
Kraamzorg

Hulpmiddelen
Erfelijkheidsonderzoek
Implantaten
Fysiotherapie
Revalidatie
Logopedie

De basispakket is iets waar "iedereen" verplicht voor verzekerd dient te worden. Voor de rest moet je niet bij de overheid zijn maar bij je verzekeraar.

Ik zou eventueel willen zien dat er nog een pakket zou zijn alleen voor gezinnen met een inkomen op bijstandsniveau met een deel(!) danwel vergelijkbaar pakket als het huidige ziekenfonds. De huidige ziekenfondsgrens mag wel blijven dus het uitgeklede pakket is niet geschikt voor inkomens boven de 30.000 euro. Beter nog zie ik dat alles boven bijstandsniveau zich particulier moet verzekeren en in ruil vervalt de werknemers en werkgevers deel van de ziektekostenverzekering.

pi_12546677
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 11:13 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

Dan is de minister dus dom en seksistisch. Hij ontkent zomaar de medeverantwoordelijkheid van de man. Mijn vriend en ik betalen onze condooms ook gewoon samen, maar als ik de redenering van de minister doortrek zijn wij dus verkeerd bezig, want condooms zijn ook anticonceptie en dus mijn verantwoordelijkheid.

Met alle respect maar jij bent degene die zwanger wordt en jij beslist uiteindelijk ook of je je zwangerschap beeindigt (abortus). Verder zit de condoom niet in het ziekenfonds als we het zo bekijken is de pil in het ziekenfonds seksistisch te noemen.

Wat het gebruik van de pil voor andere doeleinden betreft lijkt mij dat er andere middelen zijn. De bijwerking van het niet kunnen krijgen van kinderen lijkt mij wat dat betreft te groot.

pi_12546760
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 11:26 schreef Tijn het volgende:
Het zal wel meevallen met die tienerzwangerschappen trouwens, aangezien deze maatregel alleen geldt voor volwassenen.
Hoe kom je daar nou bij ?

Op de frontpage waren er ook al mensen die dit beweerden. Maar die hadden het zinnetje "de pil en de tandartsvergoeding voor volwassenen gaan uit het ziekenfonds" verkeerd begrepen.

Daar werd natuurlijk mee bedoeld: De pil gaat uit het ziekenfonds en de tandartszorg voor volwassenen ook.

pi_12547338
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 12:04 schreef sampoo het volgende:

[..]

1: Met alle respect maar jij bent degene die zwanger wordt en jij beslist uiteindelijk ook of je je zwangerschap beeindigt (abortus).

2: Verder zit de condoom niet in het ziekenfonds als we het zo bekijken is de pil in het ziekenfonds seksistisch te noemen.

3: Wat het gebruik van de pil voor andere doeleinden betreft lijkt mij dat er andere middelen zijn. De bijwerking van het niet kunnen krijgen van kinderen lijkt mij wat dat betreft te groot.

1: Wat doet dit af aan het feit dat man en vrouw beiden verantwoordelijk zijn voor anticonceptie ? Mijn vriend en ik nemen die verantwoordelijkheid samen, ik koop en betaal gewoon de helft van de condooms. Ik neem aan dat ik jouw uitspraak niet moet uitleggen als "vrouwen kunnen zwanger worden, mannen niet, dus het is het probleem van de vrouw en als man hoef je daarom niets te doen". Dit is wel de strekking van de opvatting van de minister, dat vind ik seksistisch.

2: Nogmaals, condooms hoeven niet alleen door de man gekocht/ betaald te worden, de pil is wél alleen voor vrouwen verkrijgbaar. Bovendien is het condoom geen geneesmiddel, de pil wordt wel als zodanig gebruikt.

3: Zoals ik in mijn vorige post had uitgelegd, is de pil de beste manier om bepaalde klachten (onregelmatige cyclus, veel bloedverlies, pijn ) te verhelpen. Als ik kinderen wil, stop ik wel even met de pil, dus het argument dat die bijwerking te groot is is absolute flauwekul.

pi_12547650
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 12:31 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

1: Wat doet dit af aan het feit dat man en vrouw beiden verantwoordelijk zijn voor anticonceptie ? Mijn vriend en ik nemen die verantwoordelijkheid samen, ik koop en betaal gewoon de helft van de condooms. Ik neem aan dat ik jouw uitspraak niet moet uitleggen als "vrouwen kunnen zwanger worden, mannen niet, dus het is het probleem van de vrouw en als man hoef je daarom niets te doen". Dit is wel de strekking van de opvatting van de minister, dat vind ik seksistisch.

Wat ik wil zeggen is dat het niet iets dat de overheid aangaat maar iets is dat je met je vriend moet uitzoeken. Als je vriend dat niet wil heb je een "foute" vriend als je dat wilt pikken dan ziet het er naar uit dat je het zelf moeten betalen (condooms, pil). Pik je het niet dan moet je een andere vriend zoeken.
quote:
3: Zoals ik in mijn vorige post had uitgelegd, is de pil de beste manier om bepaalde klachten (onregelmatige cyclus, veel bloedverlies, pijn ) te verhelpen. Als ik kinderen wil, stop ik wel even met de pil, dus het argument dat die bijwerking te groot is is absolute flauwekul.
Het punt is dat je de pil naast voor bepaalde klachten ook kan gebruiken voor geboortebeperking. Voor het laatste moet je gewoon zelf je geld neer tellen. Heb je klachten dan schrijft de dokter je andere pillen voor die de klachten doen verminderen. Wil je toch de pil hebben voor het voor jou toch zo gewilde geboortebeperking dan betaal je dat zelf en de klachten die je had verdwijnen tevens gratis en voor niets.
pi_12548322
Sampoo: volgens mij schrijft diezelfde huisarts dan nog steeds voor die klachten de pil voor. Die dan nog steeds niet vergoed wordt.
pi_12548444
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 12:45 schreef sampoo het volgende:

1: Wat ik wil zeggen is dat het niet iets dat de overheid aangaat maar iets is dat je met je vriend moet uitzoeken. Als je vriend dat niet wil heb je een "foute" vriend als je dat wilt pikken dan ziet het er naar uit dat je het zelf moeten betalen (condooms, pil). Pik je het niet dan moet je een andere vriend zoeken.

2: Het punt is dat je de pil naast voor bepaalde klachten ook kan gebruiken voor geboortebeperking. Voor het laatste moet je gewoon zelf je geld neer tellen. Heb je klachten dan schrijft de dokter je andere pillen voor die de klachten doen verminderen. Wil je toch de pil hebben voor het voor jou toch zo gewilde geboortebeperking dan betaal je dat zelf en de klachten die je had verdwijnen tevens gratis en voor niets.

1: Op zich ben ik best bereid te betalen voor de pil als anticonceptiemiddel (maar niet als geneesmiddel) en die kosten kun je best delen met je partner. Wat mij in het verkeerde keelgat schoot is dat de minister heeft gezegd dat de pil de verantwoordelijkheid is van de vrouw, naar mijn mening is dat een zaak van man én vrouw.

2: Jij wilt iemand dus het beste geneesmiddel ontzeggen omdat het een bijwerking heeft die ook profijt kan opleveren. Vind jij dan ook dat bijvoorbeeld een vrouw die vanwege ernstige rugklachten haar borsten laat verkleinen dat maar zelf moet betalen omdat zo'n operatie ook cosmetische gevolgen heeft ?

pi_12548513
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 11:53 schreef sampoo het volgende:
Tandheelkunde: volwassenen (consulten en röntgendiagnostiek) - Boven de 18 dan moet je zelf voor je gebit zorgen.
Kun jij boren?
Dan kun je net zo goed zeggen: boven de 18 dan moet je zelf voor je verpleging in een ziekenhuis zorgen. Ze lijken mij beide noodzakelijk en zijn ook beide stervensduur.

Ik kan persoonlijk best leven met een heel basic pakket dat je zelf tegen betaling met bepaalde zaken aan kunt vullen omdat jij die nodig denkt te hebben (erfelijkheidsonderzoek, oogheelkunde, psychologische zorg). Maar tandheelkundige zorg heeft zowat iedereen nodig, en het komt dus neer op een premieverhoging voor iedereen die in het ziekenfonds zit. Behalve voor die paar sukkels die zich niet bijverzekeren en naderhand met de kosten zitten.

pi_12548588
Het wordt een Bende met Balkenende
pi_12549784
Verdomme.. Als de pil uit het ziekenfonds zou gaan zou ik dat zelf nog niet eens zo erg vinden maar als je minderjarig (onder de 18 in dit geval bent) en je bent bij je ouders verzekerd dan is de pil gratis en is de drempel iets lager om ze te halen lijkt me..

En tandartsrekeningen zijn ontzettend duur. Ik zou waarschijnlijk veel minder gaan, iig niet 2 x per jaar.

dinsdag 19 augustus 2003 @ 14:37:42 #53
54834 Gil-galad
Wat een mooie droom
pi_12550578
Godverdomme zeg, dit is wel een heel asociaal plan. Hopelijk komt het er niet door.
Mein Koran. Humorloze mensen zouden verboden moeten worden.
pi_12550889
Je hebt een wortelkanaalbehandeling nodig, maar je hebt het geld niet. Als je je huur niet betaalt, kun je over twee maanden wel naar de tandarts. Ondertussen barst je van de kiespijn.
Verbaast het iemand dan nog, dat iemand het geld dan maar persoonlijk bij Balkenende of Hoogervorst gaat halen?
We zijn echt op weg naar een leuke maatschappij.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 16:15:59 #56
63752 Daleo
Wolfenstein (GoTy)
pi_12553281
Moet je dit maar eens lezen hier kenne ze beter eens wat aan doen.!

Volgens het onlangs uitgebrachte rapport van het Centraal Planbureau kost één immigrant uit een niet westers land de samenleving ¤ 3000 per jaar.
Het CPB zegt hierover:
Over de levensloop bezien zijn de kosten voor onder meer zorg, onderwijs, pensioenen en sociale zekerheid groter dan de extra belasting- en premie-inkomsten. Als de immigrant bij binnenkomst 25 jaar oud is, gaat het gemeten over de gehele levensloop per saldo gemiddeld om een kapitaalsbedrag van 43 000 euro, wat per verblijfsjaar neerkomt op ruwweg 3 000 euro.

Dat betekend dus dat de niet-westerse immigranten - eind 2002 waren dat er 1.558.362 - de Nederlandse samenleving in totaal ¤ 4.674.000.000 per jaar kost !!

Kut, Kut ALLEMAAL
pi_12553503
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 16:20 schreef CaMeRooN het volgende:

[..]

Tot dusverre heeft de geschiedenis iets anders uitgewezen....
Het was rechts die de financiele missers heeft gemaakt...
En de staatsschuld? Waarom moeten we nu, nu het slecht gaat en we het geld hard nodig hebben, alles aflossen?
sorry, maar dat gaat echt tegen mijn logica in......

dinsdag 19 augustus 2003 @ 16:23:34 #58
11845 Jipje
Ik heb em gezien hoor, echt!
pi_12553516
is de studentenstandaardpolis particulier?
Ik ben niet lui, ik bespaar energie
Loesje

Australie is veel te leuk! En tijd gaat veel te snel....
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 16:26:59 #59
54834 Gil-galad
Wat een mooie droom
pi_12553604
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 16:15 schreef Daleo het volgende:

Volgens het onlangs uitgebrachte rapport van het Centraal Planbureau kost één immigrant uit een niet westers land de samenleving ¤ 3000 per jaar.
Het CPB zegt hierover:
Over de levensloop bezien zijn de kosten voor onder meer zorg, onderwijs, pensioenen en sociale zekerheid groter dan de extra belasting- en premie-inkomsten. Als de immigrant bij binnenkomst 25 jaar oud is, gaat het gemeten over de gehele levensloop per saldo gemiddeld om een kapitaalsbedrag van 43 000 euro, wat per verblijfsjaar neerkomt op ruwweg 3 000 euro.

Dat betekend dus dat de niet-westerse immigranten - eind 2002 waren dat er 1.558.362 - de Nederlandse samenleving in totaal ¤ 4.674.000.000 per jaar kost !!

Wat heeft dat met het topic te maken?
pi_12553679
quote:

[..]

Dit is echt belachelijk!
Dalijk zitten we hier met een flinke stijging in tienerzwangerschappen omdat die jonge vrouwtjes liever een breezertje kopen dan de pil. Dan wordt het helemaal zoals Amerika hier...

Dat bezuinigen gaat nu echt te ver!

[edit] Bron: de Telegraaf [/edit]

- Pil kost niet veel, dus als je het niet kan betalen dan doe je het maar niet. (gaat echt over een paar euro in de maand)
- Pil wordt volgens mij niet vergoed als anti-conceptiemiddel, maar als geneesmiddel. Anti-conceptie is dus niet vergoed, blijkbaar wordt hier stevig misbruik van gemaakt
- Pil is een hormoon, weet je wel dat spul dat je niet in je vlees wil, maar wel zelf dagelijks neemt.
- Momenteel wordt de pil wel vergoed, tienerzwangerschappen zijn volgens mij nog steeds stijgende, er zijn zelfs al meisjes die voor hun 20ste 2 abortussen hebben ondergaan. Hoezo normvervaging.

-> dus: in principe kan die pil eruit voor mij.

-> Maar aangezien er blijkbaar meer dan genoeg lui zijn die zo dom zijn en dit niet weten is het misschien beter om hen verplicht de pil te geven of beter nog misschien maar steriliseren ?

pi_12553725
quote:

Het CPB zegt hierover:

Precies waarom er in Amerika geen uitgebreid zorgstelsel is, mensen daar willen niet betalen voor immigranten.
pi_12553885
quote:
.....
en met hen ook 12 miljoen "Nederlanders". Als we alleen kijken naar de belastingen die je afdraagt t.o.v. wat je aan sponsoring krijgt. Tevens zijn alle lage loonbanen per definitie niet kostendekkend op deze manier. Dus alleen als je meer dan 50.000 euro p/j verdiend draai je quitte. Een verpleegster, vuilnisman, leraar die kosten alleen maar geld.
pi_12553927
quote:
K vind persoonlijk het schrappen van de tandarts een stuk erger.
Inderdaad! Dat is toch te gek voor woorden? De tandarts moet er echt inblijven hoor Klote politiek
pi_12554065
Laten we alsjeblieft niet de allochtonen van alles de schuld geven. Dat riekt wel erg bruin.
pi_12554331
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 16:44 schreef Halinalle het volgende:
Laten we alsjeblieft niet de allochtonen van alles de schuld geven. Dat riekt wel erg bruin.
Klopt maar dat zet het stelsel van de sociale zekerheid wel erg onder druk. Sowiezo moet het aandeel van de inactieven omhoog.

Pakweg 30 jaar geleden waren er 10 actieven voor elke inactieve, momenteel zijn dat vier actieven voor elke actieve. De redenen zijn allemaal erg divers, maar het is duidelijk dat het op die manier niet te handhaven is.

Overigens is deze maatregel onder paars ook al eens voorgesteld, maar die schoven onpopulaire dingen nogal graag voor zich uit.

pi_12554499
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 13:19 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

1: Op zich ben ik best bereid te betalen voor de pil als anticonceptiemiddel (maar niet als geneesmiddel) en die kosten kun je best delen met je partner. Wat mij in het verkeerde keelgat schoot is dat de minister heeft gezegd dat de pil de verantwoordelijkheid is van de vrouw, naar mijn mening is dat een zaak van man én vrouw.

Ik ben het op zich met je eens dat je binnen een relatie tot zo'n besluit moet kunnen komen maar dat is een zorg voor de twee partners en niet voor de overheid. Ik zie niet in wat een man te maken heeft met de geboortebeperking van een vrouw. De man kan hooguit besluiten om een condoom om te doen en daarmee is het afgelopen. De man is pas (wettelijk) verantwoordelijk op het moment dat er een kind in het spel is. Een vrouw wordt zwanger en een vrouw bepaald of ze zwanger wil blijven daar heeft te man ook niets over te zeggen. Vanaf het moment dat je zwanger bent tot op het moment dat je bevalt heeft de man geen rechten maar tevens geen plichten.

Wil je zeker niet zwanger worden dan gebruik je de pil, koop je zelf een condoom voor de man of je doet aan onthouding.

quote:
2: Jij wilt iemand dus het beste geneesmiddel ontzeggen omdat het een bijwerking heeft die ook profijt kan opleveren. Vind jij dan ook dat bijvoorbeeld een vrouw die vanwege ernstige rugklachten haar borsten laat verkleinen dat maar zelf moet betalen omdat zo'n operatie ook cosmetische gevolgen heeft ?
Ik vraag mij af of iets als het totaal ontregelen van je lichaam zodat je tijdelijk onvruchtbaar wordt iets kleins te noemen is als het enige waar het je om te doen is om je pijn te verlichten dan zou je het kunnen gebruiken al denk ik dat er effectievere medicijnen zijn. Los van de risico's die de pil met zich meebrengt.

Als jij met die klachten bij een dokter komt dan moet je verwachten dat je een medicijn krijgt dat niet zulke bijwerkingen heeft. Net als het beste middel tegen hoofdpijn an sich niet handig is als je daar door als man bijv. borsten gaat ontwikkelen. Wil je tevens gebruik maken van de pil als geboortebeperking dit staat los van het feit dat je het ook nodig hebt als geneesmiddel dan moet je daar gewoon voor betalen.

Punt is dat een arts verder niet kan weten of je het doet om pijn te verlichten of om aan geboortebeperking te doen. Blijkbaar gebruikt een groot deel het voor geboortebeperking en dat moet aan banden gelegd worden.

pi_12554580
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 16:54 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

Klopt maar dat zet het stelsel van de sociale zekerheid wel erg onder druk. Sowiezo moet het aandeel van de inactieven omhoog.

Pakweg 30 jaar geleden waren er 10 actieven voor elke inactieve, momenteel zijn dat vier actieven voor elke actieve. De redenen zijn allemaal erg divers, maar het is duidelijk dat het op die manier niet te handhaven is.

Overigens is deze maatregel onder paars ook al eens voorgesteld, maar die schoven onpopulaire dingen nogal graag voor zich uit.

M.a.w. falend/weinig daadkrachtig beleid. Door alle allochtonen in een keer de grens over te kieperen (niet dat je dat voorstelt), los je dat niet op.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 17:08:03 #68
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12554653
Jammer

De VVD drukt gewoon zijn/haar plan erdoor om het gehele ziekenfonds op te heffen. Wel liberaal van ze.

Wat voor visie is er eigenlijk bij het kabinet? Gewoon met de kaasschaaf toch? Ik vind het een belachelijke vertoning.

Het zijn geen bezuinigingen om de financien op orde te krijgen. Ze willen gewoon de positieve aspecten van de verzorgingsstaat afbreken.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_12558295
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:00 schreef sampoo het volgende:

1: Een vrouw wordt zwanger en een vrouw bepaald of ze zwanger wil blijven daar heeft te man ook niets over te zeggen. Vanaf het moment dat je zwanger bent tot op het moment dat je bevalt heeft de man geen rechten maar tevens geen plichten.

2: Ik vraag mij af of iets als het totaal ontregelen van je lichaam zodat je tijdelijk onvruchtbaar wordt iets kleins te noemen is als het enige waar het je om te doen is om je pijn te verlichten dan zou je het kunnen gebruiken al denk ik dat er effectievere medicijnen zijn. Los van de risico's die de pil met zich meebrengt.

3: Punt is dat een arts verder niet kan weten of je het doet om pijn te verlichten of om aan geboortebeperking te doen. Blijkbaar gebruikt een groot deel het voor geboortebeperking en dat moet aan banden gelegd worden.

1: Dit bedoel ik dus ! Een man heeft behalve juridische, ook morele rechten en plichten. En dan komt er zo'n minister (die toch het goede voorbeeld moet geven) en die geeft dan door zijn uitspraken een signaal af dat dat niet zo is.

2: De pil gebruiken om pijn te verlichten dekt de lading niet.(en je lichaam totaal ontregelen al helemaal niet) Toen ik de pil nog niet gebruikte bleef ik drie dagen per maand thuis omdat ik gewoon niet kon functioneren vanwege koorts, hoofdpijn, zware krampen,misselijkheid. Ik had ook bloedarmoede, dat is afgenomen vanwege een lichtere, kortere menstruatie. De pil verlicht deze klachten niet alleen, een gedeelte is zelfs verdwenen.

Ik heb samen met mijn huisarts (die daarvoor heeft doorgeleerd) beslist de pil te gaan gebruiken, en ben op de hoogte van de risico's. Het groootste risico is trombose, dat risico is met mijn pil kleiner dan 6 op 10.000 en betreft vooral rokende vrouwen boven de 35 .Ik ben een gezonde, niet-rokende 21jarige. De gunstige gezondheidseffecten van de combinatiepil zijn : Minder kans op infecties in de onderbuik, goedaardige knobbeltjes in de borst en cystes in de eierstokken.De pil beschermt ook tegen buitenbaarmoederlijke zwangerschappen en er zijn aanwijzingen dat het oestrogeen in de pil beschermt tegen kanker van het baarmoederslijmvlies en de eierstokken.

3: Ah, dus het gebruik van de pil voor geboortebeperking moet aan banden gelegd worden ? Was 'ie daar niet voor bedoeld

pi_12558437
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 16:29 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

- Pil kost niet veel, dus als je het niet kan betalen dan doe je het maar niet. (gaat echt over een paar euro in de maand)
- Pil wordt volgens mij niet vergoed als anti-conceptiemiddel, maar als geneesmiddel. Anti-conceptie is dus niet vergoed, blijkbaar wordt hier stevig misbruik van gemaakt
- Pil is een hormoon, weet je wel dat spul dat je niet in je vlees wil, maar wel zelf dagelijks neemt.
- Momenteel wordt de pil wel vergoed, tienerzwangerschappen zijn volgens mij nog steeds stijgende, er zijn zelfs al meisjes die voor hun 20ste 2 abortussen hebben ondergaan. Hoezo normvervaging.

-> Maar aangezien er blijkbaar meer dan genoeg lui zijn die zo dom zijn en dit niet weten is het misschien beter om hen verplicht de pil te geven of beter nog misschien maar steriliseren ?

Echt een mannenreactie, gooi die pil er maar uit. Ja, die heb jij ook niet nodig.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_12559979
Als je het mij vraagt is dit kabinet er zoals als velen al gezegd hebben er alleen voor de rijken.

Ze willen als gekken een "zogenaamd" tekort weg werken in een termijn die alles behalve realistisch is, tevens bezuinigen ze op een primaire behoefde. (de tandarts) Slechte gebitten veroorzaken ziektes etc

Daarnaast vergeten de geleerden dat de Euro ook een hoop duurder heeft gemaakt.
.
En het ergste vind ik dan ook nog dat die bobo's in het kabinet met fortuinen thuis komen.

dinsdag 19 augustus 2003 @ 20:58:26 #72
63752 Daleo
Wolfenstein (GoTy)
pi_12560306
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 16:26 schreef Gil-galad het volgende:

[..]

Wat heeft dat met het topic te maken?

Dat ze daar maar eens flink op moeten bezuinigen misschien.???

Het zou over iets van 20 miljoen gaan ofzow hoorde ik op het nieuws..
Vandaar....

Kut, Kut ALLEMAAL
pi_12561994
Wat wordt er nog wel vergoed??

.

pi_12562013
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 21:58 schreef schatje het volgende:
Wat wordt er nog wel vergoed??

.

Sectie na overlijden.
pi_12562676
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:23 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Voor een deel is dat waar, maar tot de komst van de pil konden de meeste vrouwen zonder problemen met de maandelijkse cyclus omgaan. Het grootste deel van de vrouwelijke wereldbevolking doet dat nog steeds trouwens.

nee, ze moesten wel normaal met de maandelijkse cyclus omgaan! ze hadden geen andere keus omdat er gewoonweg nog geen medicijnen voor waren...
Feauteaux
You make me sick, because I adore you so...
Ik besefte de ernst van mijn kater, toen de poes stampend de kamer binnen kwam.
pi_12562986
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 20:58 schreef Daleo het volgende:

[..]

Dat ze daar maar eens flink op moeten bezuinigen misschien.???

Het zou over iets van 20 miljoen gaan ofzow hoorde ik op het nieuws..
Vandaar....

Hoe had je dat in gedachten? De Niet-Westerse allochtonen korten op de gebruikte voorzieningen? Zoals ik al aangaf de gemiddelde Nederlander zal degene zijn die op basis van jouw redenering precies een saldo heeft van 0 euro. We verwaarlozen even gelden die naar het buitenland gaan en die hier naar toe komen. Het gemiddeld inkomen per hoofd(!) is zo'n 26000 euro als we dat per gezin uitrekenen dan kom je op zo'n 65000 euro. Als je dat niet binnenhaalt als huishouden (+/- 2,5 personen) dan "kost" je ons meer belastinggeld dan je oplevert. Daar het modale inkomen ver onder het gemiddelde inkomen ligt zitten daar ook een hoop autochtonen onder. Als je weet dat 10 miljoen mensen onder het ziekenfonds vallen en dus een inkomen ontvangen van onder de 31000 euro dan weet je ook dat er een hoop mensen onze maatschappij geld kosten.

Een ING top man die zich veel geld toeeigent is derhalve ontzettend waardevol daar hij bijna niets kost aan voorzieningen daar hij daar geen recht op heeft maar hij levert veel belastinggeld op. Een leraar die met bruto 1200 euro rond moet komen is een uitbuiter omdat hij ontzettend veel geld kost?

Vat je nu een beetje dat je wat iemand "kost" en "oplevert" niet altijd in geld is uit te drukken?

Zeiken over allochtonen en op links maar bij een echt rechts/liberaal standpunt als het afschaffen van het ziekenfonds is men weer zo links als een poedeltje.

dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:32:28 #77
61499 Cvkn
Charly Victor Kilo November
pi_12563082
Ja lekker om te horen als je net van de tandarts teugkomt, ben maar arme student, heb geen zin om 300 euro of zo te lappen! Ik denk dat vele ander mensen het wekl mee eens zijn zo te zien aan de reacties.

En over het afschaffen van de pil: Aan de ene kant zeggen ze gebruik voorbehoedsmiddelen, pas op voor soa's enzo... en nu doen ze het tegenovegestelde. Nou als we met zo'n regering moeten doorgaan die niet weet wat ie wil, ga ik in een ander land wonen ofzo. Worden mn tandarts kosten ook gelijk vergoed

Both optimists and pessimists contribute to the society. The optimist invents the aeroplane, the pessimist the parachute.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:38:27 #78
63752 Daleo
Wolfenstein (GoTy)
pi_12563268
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:29 schreef sampoo het volgende:

[..]

Hoe had je dat in gedachten? De Niet-Westerse allochtonen korten op de gebruikte voorzieningen? Zoals ik al aangaf de gemiddelde Nederlander zal degene zijn die op basis van jouw redenering precies een saldo heeft van 0 euro. We verwaarlozen even gelden die naar het buitenland gaan en die hier naar toe komen. Het gemiddeld inkomen per hoofd(!) is zo'n 26000 euro als we dat per gezin uitrekenen dan kom je op zo'n 65000 euro. Als je dat niet binnenhaalt als huishouden (+/- 2,5 personen) dan "kost" je ons meer belastinggeld dan je oplevert. Daar het modale inkomen ver onder het gemiddelde inkomen ligt zitten daar ook een hoop autochtonen onder. Als je weet dat 10 miljoen mensen onder het ziekenfonds vallen en dus een inkomen ontvangen van onder de 31000 euro dan weet je ook dat er een hoop mensen onze maatschappij geld kosten.

Een ING top man die zich veel geld toeeigent is derhalve ontzettend waardevol daar hij bijna niets kost aan voorzieningen daar hij daar geen recht op heeft maar hij levert veel belastinggeld op. Een leraar die met bruto 1200 euro rond moet komen is een uitbuiter omdat hij ontzettend veel geld kost?

Of jij hebt het verkeerd of ik...
Ik zal het bericht nog eens lezen, heb dit op mijn werk geplaatst in mijn pause misschien wat tehaastig gedaan..

Ik d8 nl dat ik had gelezen dat het over buitenlanders ging die hiero maar effe naar binnen wilde..

Als jij gelijk heb ben ik erg verkeerd geweest

Haastige spoed is zelden goed

[Dit bericht is gewijzigd door Daleo op 19-08-2003 22:40]

Kut, Kut ALLEMAAL
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:40:00 #79
37912 Darkinforcer
Drone 34234, Grid 4a.Online
pi_12563305
Zeg waarom moet elke discussie over problemen in dit land op allochtonen worden afgeschoven.Doe toch even normaal zeg.Bewijst weer eens de triestheid.Kom eens met oplossingen ipv van het zonodig met bronnen en bewijs moeten komen over de allochtonen die het weer doen.

En heel jammer voor die mensen die een basisverzekering hebben.

Zit gelukkig particulier maar daar betaal je ook voor, triest voor de mensen die het zich niet kunnen veroorloven

Mag gewoon niet doorgevoerd worden.Jammer genoeg gaat elke natie ten onder.En zal het voorlopig hier niet beter worden qua welvaart.

We Are Borg, Resistance Is Futile!
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:43:39 #80
63752 Daleo
Wolfenstein (GoTy)
pi_12563413
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:40 schreef Darkinforcer het volgende:
Zeg waarom moet elke discussie over problemen in dit land op allochtonen worden afgeschoven.
Omdat het hun allemaal maar veel te makkelijk afgaat!
Komen binnen, krijgen bakken met geld (met een strikje)..
Vind dat niet echt normaal.. Ze komen niet voor jan l*l allemaal naar NL.!

Mgoed dat effe te zeide, daar is een ander topic voor

Kut, Kut ALLEMAAL
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 23:55:20 #81
37912 Darkinforcer
Drone 34234, Grid 4a.Online
pi_12565612
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:43 schreef Daleo het volgende:

[..]

Omdat het hun allemaal maar veel te makkelijk afgaat!
Komen binnen, krijgen bakken met geld (met een strikje)..
Vind dat niet echt normaal.. Ze komen niet voor jan l*l allemaal naar NL.!

Mgoed dat effe te zeide, daar is een ander topic voor

euh en de hardwerkende 90 % ++ van die allochtonen dan? Die betalen zeker niet mee?

Beetje rëeel blijven bekijken he.Als je in gesprek komt met een allochtoon en daar komt vloeiend ABN uit ben jij dan ook zo een persoon die scheef staat te kijken van dat had ik niet verwacht?

We Are Borg, Resistance Is Futile!
  woensdag 20 augustus 2003 @ 11:44:32 #82
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_12573113
quote:

[..]

Precies. Enorme maagkrampen en overmatig bloedverlies, of opzich onregelmatige ongesteldheid zijn HEEL normaal in Nederland en dat wordt juist (gedeeltelijk) verholpen door de pil.

Echt afgrijselijk asociaal! .

woensdag 20 augustus 2003 @ 11:49:05 #83
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_12573220
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 16:29 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

Dat hangt er ook maar helemaal van af welke je gebruikt. En waar slaat het argument 'als je het niet kan betalen doe je het maar niet' op? Zoals Tijn al gezegd heeft gaat het niet alleen om zwangerschappen voorkomen maar ook medische klachten e.d.
quote:
Ja, dus? Wat heeft dat ermee te maken dat het uit het ziekenfonds gaat?
quote:
Ja, en? Denk je nou echt dat de normen en waarden weer meer nageleefd worden als er nog meer ongewenste zwangerschappen komen?
quote:
Aangezien je bepaalde dingen niet weet neem ik aan dat je een man bent. Je zou het maar eens even moeten proberen hoor! Vrouw zijn met je maandelijkse periode.
quote:
Ik ben dom? .
pi_12578120
De onderkant van de samenleving zal weer met kapotte gebitten moeten gaan lopen. We keren hiermee weer terug naar de jaren 50.

[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 20-08-2003 16:06]

woensdag 20 augustus 2003 @ 15:46:46 #85
63752 Daleo
Wolfenstein (GoTy)
pi_12578640
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 23:55 schreef Darkinforcer het volgende:

[..]

euh en de hardwerkende 90 % ++ van die allochtonen dan? Die betalen zeker niet mee?

Beetje rëeel blijven bekijken he.Als je in gesprek komt met een allochtoon en daar komt vloeiend ABN uit ben jij dan ook zo een persoon die scheef staat te kijken van dat had ik niet verwacht?

Ik vind het leuk dat je het zo voor hun opneemd, maar je maar mij en waarschijnlijk veel andere niet wijs dat 90% van de allochtonen werken, dan woont die 10 % hoostwaarschijnlijk allemaal hiero in de stad ken ik me niet voorstellen....

En ik zeg ik niet dat ze ALLEMAAL zo zijn hoor, dat echt niet...
Dat wil ik toch wel effe duidelijk stellen....

Kut, Kut ALLEMAAL
  woensdag 20 augustus 2003 @ 15:57:49 #86
54834 Gil-galad
Wat een mooie droom
pi_12578885
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 15:46 schreef Daleo het volgende:

[..]

Ik vind het leuk dat je het zo voor hun opneemd, maar je maar mij en waarschijnlijk veel andere niet wijs dat 90% van de allochtonen werken, dan woont die 10 % hoostwaarschijnlijk allemaal hiero in de stad ken ik me niet voorstellen....

De cijfers zeggen wat anders. Feiten, heer Daleo.
quote:
De werkloosheid onder allochtonen is verder gedaald. Zat in 2000 nog elf procent van de (niet-westerse) allochtonen zonder werk, vorig jaar was dat negen procent. Een daling dus van twee procent.

In 1998 was nog zo´n 16 procent van de allochtonen werkloos, vier jaar daarvoor 24 procent. De steeds verder doorzettende daling weerspiegelt de effecten van het kabinetsbeleid om de situatie van etnische minderheden op de arbeidsmarkt te verbeteren. Er zijn diverse maatregelen genomen, zoals de Wet Samen en diverse convenanten. Het specifieke arbeidsmarktbeleid voor allochtonen is een aanvulling op het algemene arbeidsmarktbeleid, waarvan zowel autochtone als allochtone werkzoekenden profiteren.

http://www.abp.nl/abp/key_navigatie/nieuws_en_pers_archief/20020620_werkloosheid_allochtonen.asp
  woensdag 20 augustus 2003 @ 17:03:11 #87
39158 confined
breaking the waves
pi_12580781
quote:
sampoo: Ik zie niet in wat een man te maken heeft met de geboortebeperking van een vrouw.
Hier ontgaat mij iets...
  woensdag 20 augustus 2003 @ 17:05:14 #88
49472 dasto
is een dromer
pi_12580837
ik had het al vernomen ja.
is inderdaad wel een beetje idioot. Denk dat ze iets te ver gaan met het doorvoeren van bezuinigingsmethoden...
kijk een hogere bijdrage dat is niet leuk maar kan ik dan nog wel begrip voor opbrengen... maar dit...
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts
  woensdag 20 augustus 2003 @ 17:09:54 #89
39158 confined
breaking the waves
pi_12580970
Sorry, heb vanmiddag even kwaad de boel eruit lopen rammen. Hier is het resultaat van mijn woede:
quote:
'Pil en tandarts uit ziekenfonds'

AMSTERDAM - De pil en de tandartskosten voor volwassenen verdwijnen mogelijk uit het ziekenfondspakket, zo meldt het Algemeen Dagblad. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid zou deze harde maatregelen overwegen om de benodigde bezuinigingen binnen te halen.
In het regeerakkoord was al afgesproken om de halfjaarlijkse tandartscontrole voor 18-plussers te schrappen. Maar in de nieuwe plannen gaat Hoogervorst nog een stapje verder, door volwassenen voor àlle tandartskosten te laten opdraaien.
De pilvergoeding verdwijnt omdat de minister anticonceptie rekent tot de eigen verantwoordelijkheid van vrouwen.
Bron: De Telegraaf, 19 augustus 2003

Net nu de feministen denken dat ze het een beetje voor elkaar beginnen te krijgen, komt onze regering weer met een *schit-te-rend* voorstel: "laten we de pil uit het Ziekenfonds halen! Bespaart weer een paar miljoen." Zegt een man die blijkbaar helemaal geen verstand heeft van vrouwenzaken. Maar meneer Hoogervorst denkt vast bij zichzelf: als die vrouwen willen neuken, dan mag dat, maar niet gratis.

Laat ik hem eens uit zijn droom helpen: voor de pil bestaat al een eigen bijdrage. Sommige pillen zijn goedkoper en daar hoef je soms niks nakkes nada voor te betalen (vb Microgynon 30). Andere pillen zijn duurder en daarvoor betaal je al enkele euro's per jaar (vb Femodeen). Eigenlijk is zelfs die eigen bijdrage al oneerlijk. "Ja maar, je kunt toch kiezen voor een bepaald soort pil die goedkoper is", zullen de hoge heren wel zeggen. Nee, je kunt niet altijd kiezen. Iedere pil is namelijk anders van samenstelling, en niet iedere pil is voor iedere vrouw geschikt. De bijwerkingen van sommige pillen kunnen zodanig zijn dat je op een andere, wellicht duurdere pil, moet overstappen. Deze keus wordt gemaakt op basis van de ingrediënten (hormonen), niet op basis van de eventuele kosten.

Een pil is niet iets wat je zomaar uit het Ziekenfonds moet halen. Het is niet zo van 'we slikken een pilletje en we kunnen gezellig ramptetampen'. De pil is een medicijn dat alleen op doktersvoorschrift geslikt mag worden en waarop controle moet zijn. Het is geen simpel vitamine-pilletje! De meeste vrouwen slikken dat rot-ding niet eens graag, vanwege de leuke bijwerkingen. Het onttrekt vitamine B aan je lichaam, waardoor je depressief kunt worden. Veel vrouwen klagen over stemmingswisselingen, doorbraakbloedingen, extra hevige PMS, verlaagd libido (daar gáát je zin om überhaupt te neuken!), droge vagina en ga zo maar door. Meneer Hoogervorst moet eens beseffen dat het helemaal geen lolletje is om iedere dag al die hormonen-troep binnen te krijgen.

Ook moet hij er eens over nadenken om welke redenen vrouwen de pil slikken. Dat is namelijk niet alleen maar om zwangerschap te voorkomen, maar ook bijvoorbeeld om ernstige acne tegen te gaan, of een zeer heftige en pijnlijke menstruatie tegen te gaan. Enneh, hoe zit het met middelen als spiraaltjes en dergelijke? Blijven die wel vergoed worden? Nou, dan laten we toch massaal een spiraaltje zetten (wat veel meer tijd en geld kost, omdat een vrouw dit niet zelf kan plaatsen…!!)

Komt nog bij dat de pil sociaal gezien van groot belang is. Dat ding is niet zomaar uitgevonden: het heeft vrouwen na enkele duizenden jaren de vrijheid gegeven om over hun eigen lichaam te beschikken en niet afhankelijk te zijn van de goodwill van mannen, die toch liever geen condoom gebruiken, 'want dat voelt prettiger'. Weet meneer Hoogervorst dat het reteduur is om in een vaste relatie steeds condooms te moeten kopen? En eerlijk is eerlijk: eigenlijk zouden die rubberen dingen ook het Ziekenfonds in moeten...

Weet hij wel dat het voor mensen die weinig tot niets te besteden hebben helemaal niet te betalen is, die 'eigen verantwoordelijkheid van vrouwen', waartoe hij de pil rekent? Ik voorzie een ramp als dit plan doorgaat: vele ongewenste tienerzwangerschappen extra, abortussen, extra ziekenhuisopnamen, nieuwe wachtlijsten bij de geestelijke gezondheidszorg van moeders die helemaal niet klaar zijn voor het moederschap of moeite hebben met hun (gedwongen) abortus, kinderopvang kan het niet meer aan etcetera.

Het gáát er niet om of anticonceptie tot je eigen verantwoordelijkheid gerekend moet worden. (Volgens mij valt het gewoon onder algehele volksgezondheid en overbevolkingsproblematiek…) Als ik medicijnen moet slikken die me beter kunnen maken, is dat ook mijn eigen verantwoordelijkheid: mijn GEZONDHEID is mijn eigen verantwoordelijkheid. Die heb je nu eenmaal over je eigen lichaam. Maar dat betekent niet dat de overheid DUS dit soort zaken moet afschuiven op vrouwen (want mannen pak je niet met dit soort stompzinnige maatregelen). Het artikel suggereert overigens dat anticonceptie de verantwoordelijkheid is van vrouwen. Ik mag hopen dat hij mannen niet uitsluit van een verantwoord geboortebeperkingsbeleid?

Ik vraag me ook af met welke kut-smoes hij komt om het niet meer vergoeden van de tandarts te billijken. Maar we weten natuurlijk allemaal dat het de VVD alleen maar gaat om de besteding van de centen, en niet welke mensen je met dergelijke maatregelen treft. Gooi die JSF eruit, dan bespaar je zoveel dat we de pil tiendubbel kunnen slikken!

woensdag 20 augustus 2003 @ 17:48:58 #90
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_12581857
Confined.. Een volledig oprechte .

Ik kan het niet meer met je eens zijn!

pi_12595959
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 17:09 schreef confined het volgende:

Laat ik hem eens uit zijn droom helpen: voor de pil bestaat al een eigen bijdrage. Sommige pillen zijn goedkoper en daar hoef je soms niks nakkes nada voor te betalen (vb Microgynon 30). Andere pillen zijn duurder en daarvoor betaal je al enkele euro's per jaar (vb Femodeen). Eigenlijk is zelfs die eigen bijdrage al oneerlijk. "Ja maar, je kunt toch kiezen voor een bepaald soort pil die goedkoper is", zullen de hoge heren wel zeggen. Nee, je kunt niet altijd kiezen. Iedere pil is namelijk anders van samenstelling, en niet iedere pil is voor iedere vrouw geschikt. De bijwerkingen van sommige pillen kunnen zodanig zijn dat je op een andere, wellicht duurdere pil, moet overstappen. Deze keus wordt gemaakt op basis van de ingrediënten (hormonen), niet op basis van de eventuele kosten.

Je betaald voor de pil die bij je past en voor een euro of twee per maand extra zul je je bij je ziekenfonds kunnen bijverzekeren of het volle pond moeten betalen.

Als de pil slikken zoveel lichamelijke lasten brengt dan moet je jezelf afvragen of je de pil wel of niet wilt slikken en zeker niet om alleen maar "van bil" te kunnen gaan.

quote:
Enneh, hoe zit het met middelen als spiraaltjes en dergelijke? Blijven die wel vergoed worden? Nou, dan laten we toch massaal een spiraaltje zetten (wat veel meer tijd en geld kost, omdat een vrouw dit niet zelf kan plaatsen…!!)
Het betalen voor het in stand houden van het seksleven van een vrouw die haar eigen spiraaltjes niet kan betalen lijkt mij niet wenselijk.
quote:
Komt nog bij dat de pil sociaal gezien van groot belang is. Dat ding is niet zomaar uitgevonden: het heeft vrouwen na enkele duizenden jaren de vrijheid gegeven om over hun eigen lichaam te beschikken en niet afhankelijk te zijn van de goodwill van mannen, die toch liever geen condoom gebruiken, 'want dat voelt prettiger'. Weet meneer Hoogervorst dat het reteduur is om in een vaste relatie steeds condooms te moeten kopen? En eerlijk is eerlijk: eigenlijk zouden die rubberen dingen ook het Ziekenfonds in moeten...
Des de meer een redenen om voor de pil te betalen als het zo een geweldig product is. Mocht je condooms (of de pil) te duur vinden of als het mannetje die niet om wil dan ga je maar niet "neuken".

De overheid moet zich hier niet mee bemoeien.

Het is de vrouw die zwanger wordt en heeft totale beschikking van haar lichaam. Als zij de verantwoordelijkheid neemt dan hoef je de man er niet bij te betrekken. Sterker nog bij "onwil" van de vrouw heeft een man niets te willen.

quote:
Ik vraag me ook af met welke kut-smoes hij komt om het niet meer vergoeden van de tandarts te billijken. Maar we weten natuurlijk allemaal dat het de VVD alleen maar gaat om de besteding van de centen, en niet welke mensen je met dergelijke maatregelen treft. Gooi die JSF eruit, dan bespaar je zoveel dat we de pil tiendubbel kunnen slikken!
Het gaat hier niet alleen om het gebrek aan geld maar aan het feit dat dit "weggegooid" geld is. Dat de JSF wellicht ook weggegooid geld is doet daar niets aan af.

Je kan niet een beetje de "feminist" gaan uithangen maar tevens de vrouw tekort te doen door haar als een arm schaapje te stellen.

pi_12595996
quote:

[..]

90% van de beroepsbevolking is werkzaam. Dat 90% van de allochtonen werkt klopt niet daar dat haalt de autochtone bevolking ook niet (dat ligt wat heel Nederland betreft op zo'n 60% van de 15-64 jarigen). Bij allochtonen was dat rond de 45-50%. Maar die 45-50% is wel 90% van de beroepsbevolking. 90% betekent een werkeloosheid van 10% en die ligt ruim boven het landelijke werkloosheidspercentage van zo'n 4,5%. Dus landelijk is het percentage 95,5%
  † In Memoriam † donderdag 21 augustus 2003 @ 03:57:52 #93
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_12596040
Ach jee, is het ziekenfonds nog niet genoeg uitgekleed?

Ik vemoed dat de VVD en het CDA niet zullen rusten voordat het gewoon helemaal weg is. Net zoals in Amerika. En kun je dan geen verzekering veroorloven? Pech gehad, trek je die kies er zelf maar uit. Hartaanval gehad, maar geen verzekering zegt u? Ja sorry, maar dan mogen wij u deze medicijnen niet toedienen.

Het gaat met stapjes en elke keer hebben ze weer een ander argument. Bezuinigingen is sowieso het paradepaardje van de VVD om haar eigen systeem door te voeren. En het mom van "eigen verantwoording" doet het ook altijd goed. Allemaal kwatsch! Het is systeemsverandering.

Tandarts? Ja sorry bezuinigingen. De Pil? Ja sorry, eigen verantwoording.

En laat de mensen maar mekkeren over de losse onderdelen, ondertussen wordt gewoon steeds verder naar de nieuwe orde toegewerkt.

Maar goed, iedereen kàn weten welk systeem deze partijen in gedachten hebben, dus moet men ook niet verbaast zijn als ze daar ook daadwerkelijk naar streven. Helaas moeten de meeste mensen eerst de consequenties voelen voordat ze gaan nadenken.

Bezuinigingen en eigen verantwoording.. Let's bowl for Columbine!

pi_12597121
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 03:57 schreef NorthernStar het volgende:
Ach jee, is het ziekenfonds nog niet genoeg uitgekleed?

Ik vemoed dat de VVD en het CDA niet zullen rusten voordat het gewoon helemaal weg is. Net zoals in Amerika. En kun je dan geen verzekering veroorloven? Pech gehad, trek je die kies er zelf maar uit. Hartaanval gehad, maar geen verzekering zegt u? Ja sorry, maar dan mogen wij u deze medicijnen niet toedienen.

Het gaat met stapjes en elke keer hebben ze weer een ander argument. Bezuinigingen is sowieso het paradepaardje van de VVD om haar eigen systeem door te voeren. En het mom van "eigen verantwoording" doet het ook altijd goed. Allemaal kwatsch! Het is systeemsverandering.

Tandarts? Ja sorry bezuinigingen. De Pil? Ja sorry, eigen verantwoording.

En laat de mensen maar mekkeren over de losse onderdelen, ondertussen wordt gewoon steeds verder naar de nieuwe orde toegewerkt.

Maar goed, iedereen kàn weten welk systeem deze partijen in gedachten hebben, dus moet men ook niet verbaast zijn als ze daar ook daadwerkelijk naar streven. Helaas moeten de meeste mensen eerst de consequenties voelen voordat ze gaan nadenken.

Bezuinigingen en eigen verantwoording.. Let's bowl for Columbine!

Ik ben het helemaal met je eens. Het is hier Amerika niet. Waar is Nederland toch mee bezig?
  donderdag 21 augustus 2003 @ 10:32:29 #95
39158 confined
breaking the waves
pi_12598305
quote:
Je betaald voor de pil die bij je past en voor een euro of twee per maand extra zul je je bij je ziekenfonds kunnen bijverzekeren of het volle pond moeten betalen.
Ja gvd, alsof de premies niet al hoog genoeg zijn! Heb jij soms gemist dat ze die nominale premie hebben verdubbeld??? Bovendien BEN ik al aanvullend verzekerd en moet ik ALSNOG eigen bijdrages betalen...
quote:
Als de pil slikken zoveel lichamelijke lasten brengt dan moet je jezelf afvragen of je de pil wel of niet wilt slikken en zeker niet om alleen maar "van bil" te kunnen gaan.
De pil is uitgevonden zodat vrouwen seks konden hebben zonder zwanger te worden. Ik geloof trouwens ook dat je nog niet helemaal doorhebt dat zwanger zijn NIET alleen de verantwoordelijkheid is van de vrouw, maar dat mannen daar ook hun aandeel in hebben. Zonder sperma kun je nl niet zwanger worden...
quote:
Het betalen voor het in stand houden van het seksleven van een vrouw die haar eigen spiraaltjes niet kan betalen lijkt mij niet wenselijk.
Onzin. De pil is door de overheid zelfs gepromoot om de bevolkingsgroei in de hand te kunnen houden... Net nu er onder allochtonen bijvoorbeeld een sterke stijging van het aantal geboortes is, zou de regering een actiever beleid hierin moeten voeren.
quote:
Des de meer een redenen om voor de pil te betalen als het zo een geweldig product is. Mocht je condooms (of de pil) te duur vinden of als het mannetje die niet om wil dan ga je maar niet "neuken".
Ik stel voor dat alle vrouwen in Nederland dan maar in seks-staking gaan. Ik vraag me af of jij ooit al eens een serieuze relatie gehad hebt als je dit soort BS eruit kraamt. Seks is nog altijd iets heel natuurlijks. Niet neuken is gewoon geen optie, want dat doen mensen toch.
quote:
Het is de vrouw die zwanger wordt en heeft totale beschikking van haar lichaam. Als zij de verantwoordelijkheid neemt dan hoef je de man er niet bij te betrekken. Sterker nog bij "onwil" van de vrouw heeft een man niets te willen.
Van dit soort uitspraken word ik een beetje onpasselijk... Volgens mij heb jij altijd in je eentje seks. Nee, dan hoef je je nergens zorgen om te maken nee. Maar de meeste hetero-paren hebben met z'n tweeën seks en ja, daar kunnen vrouwen zwanger van worden. En aangezien de man zijn kwakje dumpt bij de vrouw is hij NET ZO VERANTWOORDELIJK hiervoor als zij!!!
quote:
Het gaat hier niet alleen om het gebrek aan geld maar aan het feit dat dit "weggegooid" geld is. Dat de JSF wellicht ook weggegooid geld is doet daar niets aan af.
Hoezo is de pil weggegooid geld? Ik vind het altijd zeer typisch dat dit soort utspraken steeds door mannen wordt gedaan... Geen wonder dat de mannenpil nog steeds op zich laat wachten. De mannen vinden het een schande dat de tandarts uit het ziekenfonds verdwijnt straks, want dat gaat hen ook aan. Maar de pil? Zolang ze 'm zelf niet hoeven te slikken kan het ze blijkbaar geen reet interesseren. Het gaat hier in beide gevallen om de gezondheid van mensen, maar blijkbaar interesseert de gezondheid van vrouwen jou niet zoveel.

Niet iedereen heeft het geld om zich bij te verzekeren. Bovendien is dat ook onzin, want we betalen MEER, maar er wordt steeds MINDER vergoed!! Als je de statistieken erbij pakt, zie je dat juist arme mensen meer kinderen krijgen. Actief beleid op het gebied van geboortebeperking en voorlichting zou dus een grote zorg van de overheid moeten zijn, aangezien arme mensen met kinderen de overheid meer kosten aan subsidies en gezondheidszorg dan dat het vergoeden van de pil kost.

quote:
Je kan niet een beetje de "feminist" gaan uithangen maar tevens de vrouw tekort te doen door haar als een arm schaapje te stellen.
Dan denk ik dat je het hoe en waarom van de seksuele revolutie nog niet helemaal hebt begrepen.

Groet.

pi_12600947
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 10:32 schreef confined het volgende:

Ja gvd, alsof de premies niet al hoog genoeg zijn! Heb jij soms gemist dat ze die nominale premie hebben verdubbeld??? Bovendien BEN ik al aanvullend verzekerd en moet ik ALSNOG eigen bijdrages betalen...

Mijn premies zijn inderdaad verdubbeld maar als je bekijkt wat je echt zou moeten betalen dan zou je niet vrolijk worden. Maar als je aanvullend verzekerd bent dan ligt het aan je verzekeraar of ze de pil in dat pakket kunnen stoppen. Als er vraag naar is zoals ik vermoed dan is het zo geregeld. Het pakket kan niet gehandhaaft worden dan moeten we helaas zaken als de pil, de tandarts en het liefst een aantal andere zaken wijken.
quote:
De pil is uitgevonden zodat vrouwen seks konden hebben zonder zwanger te worden. Ik geloof trouwens ook dat je nog niet helemaal doorhebt dat zwanger zijn NIET alleen de verantwoordelijkheid is van de vrouw, maar dat mannen daar ook hun aandeel in hebben. Zonder sperma kun je nl niet zwanger worden...
Zolang de vrouw het sperma niet toelaat kan niemand zwanger worden, daar blijf ik bij. Ik ben op de hoogte van de anatomie van de mens. Als je een andere mening toegediend bent ben je vrij die te etaleren, maar stellen dat ik het niet begrijp omdat ik je mening niet ondersteun lijkt mij niet de juiste wijze om een discussie in te gaan.
quote:
Onzin. De pil is door de overheid zelfs gepromoot om de bevolkingsgroei in de hand te kunnen houden... Net nu er onder allochtonen bijvoorbeeld een sterke stijging van het aantal geboortes is, zou de regering een actiever beleid hierin moeten voeren.
Op dit moment is vergrijzing een probleem, ik zou niet weten waarom we geboortes zouden moeten inperken. Tevens doe je het weer af alsof vrouwen zonder de "gratis" pil ineens het risico maar gaan nemen om ongewenst zwanger te worden. Dat zou niet veel goeds spreken over de vrouw.
quote:
Ik stel voor dat alle vrouwen in Nederland dan maar in seks-staking gaan. Ik vraag me af of jij ooit al eens een serieuze relatie gehad hebt als je dit soort BS eruit kraamt. Seks is nog altijd iets heel natuurlijks. Niet neuken is gewoon geen optie, want dat doen mensen toch.
Seks is natuurlijk, net als eten en drinken maar ik zie niemand die dat voor miljoenen mensen wil sponseren. Het komt verder behoorlijk denigrerend over voor zowel de man als vrouw als je stelt dat de vrouw in ruil voor seks een vergoeding verdient.

Verder lijkt het verstandig dat we niet op de "man" spelen.

quote:
Van dit soort uitspraken word ik een beetje onpasselijk... Volgens mij heb jij altijd in je eentje seks. Nee, dan hoef je je nergens zorgen om te maken nee. Maar de meeste hetero-paren hebben met z'n tweeën seks en ja, daar kunnen vrouwen zwanger van worden. En aangezien de man zijn kwakje dumpt bij de vrouw is hij NET ZO VERANTWOORDELIJK hiervoor als zij!!!
Hij is verantwoordelijk in geval er daardoor een kind op aarde komt. Lichamelijk wordt de vrouw zwanger. De vrouw kan het kwakje weigeren en besluit zelf of ze het risico neemt. Baas over eigen lichaam. Nee, vrouwen kunnen een "gratis" pil krijgen en denken dan van laat ik hem toch maar gebruiken? Als het zo waardevol is dan kan je er voor betalen en als je vriend zo aardig is of de relatie voort wil zetten dan betaald hij mee.

Ik zou als het mij verzocht werd zo de pil betalen danwel een condoom. Punt is dat ik persoonlijk de pil niet helemaal vertrouw en de mogelijke gevolgen voor de gezondheid mij verontrusten. Dan maar een condoom om doen.

Ik weet niet welk beeld je hebt over de vrouw maar ik zie haar als zelfstandig en capabel genoeg om haar eigen noten te doppen.

quote:
Hoezo is de pil weggegooid geld? Ik vind het altijd zeer typisch dat dit soort utspraken steeds door mannen wordt gedaan... Geen wonder dat de mannenpil nog steeds op zich laat wachten. De mannen vinden het een schande dat de tandarts uit het ziekenfonds verdwijnt straks, want dat gaat hen ook aan. Maar de pil? Zolang ze 'm zelf niet hoeven te slikken kan het ze blijkbaar geen reet interesseren. Het gaat hier in beide gevallen om de gezondheid van mensen, maar blijkbaar interesseert de gezondheid van vrouwen jou niet zoveel.
Ik ben het ook eens met het verdwijnen van de tandarts uit het ziekenfonds ik snap dan ook niet waarom je generalisatie jegens mannen op mij abstraheert.

Ik zie nogmaals niet wat de pil met als hoofdtaak het niet zwanger kunnen worden van vrouwen te maken heeft met gezondheid. Het is een keuze om wel of geen kinderen te krijgen. Dat recht heeft alleen de vrouw. Ik snap niet waarom er niet gewoon voor betaald kan worden met niet-gemeenschapsgeld?

quote:
Niet iedereen heeft het geld om zich bij te verzekeren. Bovendien is dat ook onzin, want we betalen MEER, maar er wordt steeds MINDER vergoed!! Als je de statistieken erbij pakt, zie je dat juist arme mensen meer kinderen krijgen. Actief beleid op het gebied van geboortebeperking en voorlichting zou dus een grote zorg van de overheid moeten zijn, aangezien arme mensen met kinderen de overheid meer kosten aan subsidies en gezondheidszorg dan dat het vergoeden van de pil kost.
Dat is wat de overheid zich al langer voorhoudt. De arme schaapjes cq het voetvolk dat opgevoed dient te worden. Waarom het arme volk niet steriliseren of sterilisatie promoten als we het niet wenselijk achten dat de onderklasse kinderen krijgen. Daar dient de overheid zich gewoon niet mee te bemoeien.

Voorlichting voor jongeren daar sta ik achter en verder niet.

quote:
Dan denk ik dat je het hoe en waarom van de seksuele revolutie nog niet helemaal hebt begrepen.
Wat dat betreft is Nederland nog niet echt ver gevorderd gezien de cijfers. Dan doel ik bijvoorbeeld op de arbeidsparticipatie van vrouwen.
  donderdag 21 augustus 2003 @ 13:13:26 #97
39158 confined
breaking the waves
pi_12602029
quote:
Mijn premies zijn inderdaad verdubbeld maar als je bekijkt wat je echt zou moeten betalen dan zou je niet vrolijk worden.
Da's ook juist de essentie van een verzekering....
quote:
Zolang de vrouw het sperma niet toelaat kan niemand zwanger worden, daar blijf ik bij. Ik ben op de hoogte van de anatomie van de mens. Als je een andere mening toegediend bent ben je vrij die te etaleren, maar stellen dat ik het niet begrijp omdat ik je mening niet ondersteun lijkt mij niet de juiste wijze om een discussie in te gaan.
Ik had het dan ook niet over de anatomische kwestie, maar de psycho-sociale kwestie van de verantwoordelijkheden van man en vrouw... Je stelt nog steeds - en daar mag je van mij bij blijven, ik heb nou eenmaal geen relatie met jou - dat de man pas verantwoordelijk is op het moment dat er een kind van komt. Maar da's het probleem dus: een man is net zo goed mede-verantwoordelijk (in mijn ogen) voor het verwekken van een kind, en NIET pas op het moment dat de zaken al gedaan zijn.
quote:
Op dit moment is vergrijzing een probleem, ik zou niet weten waarom we geboortes zouden moeten inperken. Tevens doe je het weer af alsof vrouwen zonder de "gratis" pil ineens het risico maar gaan nemen om ongewenst zwanger te worden. Dat zou niet veel goeds spreken over de vrouw.
Vergrijzing is een probleem ja, maar dat los je niet op door voor een nieuwe baby-boom te zorgen. Dan heb je over 50 jaar opnieuw een probleem. Bovendien is de vergrijzing een probleem van ONZE generatie, en niet van de generatie die nog geboren moet worden.
quote:
Seks is natuurlijk, net als eten en drinken maar ik zie niemand die dat voor miljoenen mensen wil sponseren. Het komt verder behoorlijk denigrerend over voor zowel de man als vrouw als je stelt dat de vrouw in ruil voor seks een vergoeding verdient.
Je verdraait mijn woorden. Een seks-staking is heel iets anders dan een vergoeding vragen voor seksuele handelingen. Wat is de vergoeding dan? Seks?
quote:
Hij is verantwoordelijk in geval er daardoor een kind op aarde komt. Lichamelijk wordt de vrouw zwanger. De vrouw kan het kwakje weigeren en besluit zelf of ze het risico neemt. Baas over eigen lichaam. Nee, vrouwen kunnen een "gratis" pil krijgen en denken dan van laat ik hem toch maar gebruiken? Als het zo waardevol is dan kan je er voor betalen en als je vriend zo aardig is of de relatie voort wil zetten dan betaald hij mee.
Nog steeds: er bestaat al een eigen bijdrage voor de pil... Dat-ie nu gratis zou zijn, is dus gewoon niet waar. Bovendien ga je voorbij aan mijn armoede-punt.
quote:
Ik zou als het mij verzocht werd zo de pil betalen danwel een condoom. Punt is dat ik persoonlijk de pil niet helemaal vertrouw en de mogelijke gevolgen voor de gezondheid mij verontrusten. Dan maar een condoom om doen.
Met condooms kan ook altijd iets fout gaan... Double Dutch?
quote:
Ik weet niet welk beeld je hebt over de vrouw maar ik zie haar als zelfstandig en capabel genoeg om haar eigen noten te doppen.
Natuurlijk, maar je hebt het ook verderop over arbeidsparticipatie van vrouwen die nog altijd niet zo best is... Ofwel: afhankelijk van het inkomen van de man...
quote:
Ik ben het ook eens met het verdwijnen van de tandarts uit het ziekenfonds ik snap dan ook niet waarom je generalisatie jegens mannen op mij abstraheert.
Soms zijn generalisaties nodig om je punt duidelijk wilt maken. Wie de schoen past...
quote:
Ik zie nogmaals niet wat de pil met als hoofdtaak het niet zwanger kunnen worden van vrouwen te maken heeft met gezondheid. Het is een keuze om wel of geen kinderen te krijgen. Dat recht heeft alleen de vrouw. Ik snap niet waarom er niet gewoon voor betaald kan worden met niet-gemeenschapsgeld?
Nogmaals: de pil is als zodanig een medicijn. Zwanger zijn brengt ook gezondheidsrisico's met zich mee. Trouwens: hebben mannen dan geen recht om kinderen te krijgen? Volgens mij staat dat in de universele verklaring van de MENS. Waar blijven de mannen steeds in jouw verhaal? Kindjes maak je met z'n tweeën, niet alleen de vrouw...

Gemeenschapsgeld? Da's het probleem nou juist: je betaalt die premies ZELF! Ik vraag me af, als ze het ziekenfonds verder willen uitkleden, waarom je überhaupt nog verplicht verzekerd moet zijn? Straks gaan we net als in de VS voor ALLES een aparte (bij)verzekering afsluiten. En je weet zelf wat voor gevolgen dat in de VS heeft voor mensen die niet veel hebben.

quote:
Dat is wat de overheid zich al langer voorhoudt. De arme schaapjes cq het voetvolk dat opgevoed dient te worden. Waarom het arme volk niet steriliseren of sterilisatie promoten als we het niet wenselijk achten dat de onderklasse kinderen krijgen. Daar dient de overheid zich gewoon niet mee te bemoeien.
Wie heeft het hier over sterilisatie? Ik mag hopen dat je dit Nazistische idee mij niet in de mond wilt leggen...
quote:
Voorlichting voor jongeren daar sta ik achter en verder niet.
Wel de lusten, niet de lasten??
quote:
Wat dat betreft is Nederland nog niet echt ver gevorderd gezien de cijfers. Dan doel ik bijvoorbeeld op de arbeidsparticipatie van vrouwen.
Mijn punt ging over de seksuele revolutie. Ik zie niet helemaal wat arbeidsparticipatie daarmee te maken heeft. Ja, met feminisme wellicht (3de golf), maar niet met de seksuele revolutie. Da's weer een ander onderdeel en heeft niet alleen te maken met de seksuele vrijheid van vrouwen, maar ook met die van mannen....

En nee, ik zal proberen me te onthouden van op de man spelen, al is dat soms moeilijk

pi_12602105
Over een paar jaar hebben we heel veel kinderen met rotte tanden!
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_12602224
Ik kots op de regering
We gaan bezuinigen op essentiele zaken.. de schuld wordt minder, maar de ellende op lange termijn is niet te overzien.
We verbieden overal het roken, willen dat mensen stoppen.. maar gaan wel de sigaretten duurder maken zodat er nog meer aan verdient wordt.
Oud worden in Nederland?
Ik zou het niet doen...
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
  donderdag 21 augustus 2003 @ 13:55:01 #100
39158 confined
breaking the waves
pi_12603169
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:22 schreef Brennie het volgende:
Oud worden in Nederland?
Ik zou het niet doen...
Over een paar jaar woon ik niet meer in NL, da't staat al vast!!
  donderdag 21 augustus 2003 @ 14:35:19 #101
54834 Gil-galad
Wat een mooie droom
pi_12604282
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:22 schreef Brennie het volgende:
Ik kots op de regering
We gaan bezuinigen op essentiele zaken.. de schuld wordt minder, maar de ellende op lange termijn is niet te overzien.
Deze maatregelen zijn juist bedoeld om te voorkomen dat Nederland over een paar jaar failliet gaat aan de torenhoge kosten van de verzorgingsmaatschappij.
  donderdag 21 augustus 2003 @ 14:57:28 #102
39158 confined
breaking the waves
pi_12604880
quote:
Deze maatregelen zijn juist bedoeld om te voorkomen dat Nederland over een paar jaar failliet gaat aan de torenhoge kosten van de verzorgingsmaatschappij.
En dat geld halen ze constant bij de minder draagkrachtigen in de samenleving weg... Er zijn echt wel zaken waarop je meer kunt bezuinigen met minder pijnlijke maatregelen voor kleinere groepen (zie voorbeeld JSF = miljardenproject!!!).

Er wordt al jaren gezeurd over dat de zorg meer geld nodig heeft en waar bezuinigen ze juist op? Juist...

pi_12605075
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 14:35 schreef Gil-galad het volgende:

[..]

Een aantal bezuinigingen zijn ronduit belachelijk. Het beschavingsniveau binnen een samenleving kan worden vastgesteld door te kijken naar de manier waarop binnen die samenleving wordt omgegaan met de zwaksten en kwetsbaarsten.
En waarom schaffen we dan ook niet meteen alle uitkeringingen af? Iedereen zal zorgen dat hij in leven blijft en we hebben ook meteen volledige werkgelegenheid.
Wat een maatschappij.
If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
pi_12605824
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 13:13 schreef confined het volgende:

Ik had het dan ook niet over de anatomische kwestie, maar de psycho-sociale kwestie van de verantwoordelijkheden van man en vrouw... Je stelt nog steeds - en daar mag je van mij bij blijven, ik heb nou eenmaal geen relatie met jou - dat de man pas verantwoordelijk is op het moment dat er een kind van komt. Maar da's het probleem dus: een man is net zo goed mede-verantwoordelijk (in mijn ogen) voor het verwekken van een kind, en NIET pas op het moment dat de zaken al gedaan zijn.

Mijn stelling is de huidige wetgeving. Daar zou ik ook wat aan willen aanpassen. Jouw stelling is een wens (wenselijke situatie) en hangt af van de welwillendheid van de partners af.
quote:
Vergrijzing is een probleem ja, maar dat los je niet op door voor een nieuwe baby-boom te zorgen. Dan heb je over 50 jaar opnieuw een probleem. Bovendien is de vergrijzing een probleem van ONZE generatie, en niet van de generatie die nog geboren moet worden.
De generatie die nog geboren moet worden ziet zich liever ter wereld komen dan dat het zich afvraagt hoe men de oude dag moet doorbrengen of klaagt dat ze te veel geld aan de oudjes moet afstaan.

Daar het voorlopig niet haalbaar is om de pensioengerechtigde leeftijd naar 75 jaar te brengen of de AOW maar helemaal af te schaffen zal je of meer mensen moeten binnenhalen, economisch verval moeten doorgaan of emigreren.

quote:
Je verdraait mijn woorden. Een seks-staking is heel iets anders dan een vergoeding vragen voor seksuele handelingen. Wat is de vergoeding dan? Seks?
Nee, de subsidie voor de pil is het doel van de staking. Omgerekend miljoenen euros.
quote:
Nog steeds: er bestaat al een eigen bijdrage voor de pil... Dat-ie nu gratis zou zijn, is dus gewoon niet waar. Bovendien ga je voorbij aan mijn armoede-punt.
Gratis staat tussen haakjes aangezien je ook premie betaald naast de eigen bijdrage maar dat is nog steeds een regeling waar geld bij moet. Armoede is iets waar je uit moet komen, niet iets waar je beloont voor moet worden. Dat punt gaat er bij mij niet in. De pil, de tandarts dat is je eigen verantwoordelijkheid. Geen geld hebben daar geloof ik niet in. Je moet gewoon prioriteiten stellen.
quote:
Met condooms kan ook altijd iets fout gaan... Double Dutch?
Double duty? Dubbele veiligheid betekent dubbel betalen.
quote:
Natuurlijk, maar je hebt het ook verderop over arbeidsparticipatie van vrouwen die nog altijd niet zo best is... Ofwel: afhankelijk van het inkomen van de man...
Daar moet de betreffende vrouw wat doen aan die afhankelijkheid.
quote:
Nogmaals: de pil is als zodanig een medicijn. Zwanger zijn brengt ook gezondheidsrisico's met zich mee. Trouwens: hebben mannen dan geen recht om kinderen te krijgen? Volgens mij staat dat in de universele verklaring van de MENS. Waar blijven de mannen steeds in jouw verhaal? Kindjes maak je met z'n tweeën, niet alleen de vrouw...
Ik geloof dat een vrouw tegenwoordig zonder een man een kind kan maken maar een man dat niet kan zonder een vrouw. De risico's die het slikken van de pil of het zwanger worden brengt zijn in handen van de vrouw en zij kan die betrekkelijk eenvoudig ontzien.
quote:
Gemeenschapsgeld? Da's het probleem nou juist: je betaalt die premies ZELF! Ik vraag me af, als ze het ziekenfonds verder willen uitkleden, waarom je überhaupt nog verplicht verzekerd moet zijn? Straks gaan we net als in de VS voor ALLES een aparte (bij)verzekering afsluiten. En je weet zelf wat voor gevolgen dat in de VS heeft voor mensen die niet veel hebben.
Je betaald slechts een deel van de geleverde diensten. Kijk eens naar de particuliere sector wat een vergelijkbaarpakket je zou kosten. Vooral gezinnen zouden makkelijk een tienvoud gaan betalen.

De VS kent meer mogelijkheden en meer keuzes maar het kent echter wat scherpe kanten. Maar daar zijn veel hulporganisaties die particulier gerund zijn. Als een hulporganisatie jou een uitkering komt brengen van 500 euro (of voedsel, woonruimte) dan ben je een stuk dankbaarder dan als die door een anoniem overheidsapparaat wordt gestort. Kans is ook groter dat je dat niet lang wil doen en je alles probeert om zelf je geld te verdienen.

quote:
Wie heeft het hier over sterilisatie? Ik mag hopen dat je dit Nazistische idee mij niet in de mond wilt leggen...
Nee, dat ging eerder in op dat iets dat als wenselijk gezien kan worden niet altijd moreel in orde is. Mij komt het over als minachting van het volk waar de Nazi-praktijken een extreem voorbeeld van zijn. Dit was meer gericht op de gedachtengang van de overheid in deze.
quote:
Wel de lusten, niet de lasten??
Nee, ik doel eerder op het feit dat minderjarigen wellicht een steun in de rug verdienen bij hun ontwikkeling. Daar ben ik ook niet voor het afschaffen van de tandartsvergoeding voor minderjarigen.
quote:
Mijn punt ging over de seksuele revolutie. Ik zie niet helemaal wat arbeidsparticipatie daarmee te maken heeft. Ja, met feminisme wellicht (3de golf), maar niet met de seksuele revolutie. Da's weer een ander onderdeel en heeft niet alleen te maken met de seksuele vrijheid van vrouwen, maar ook met die van mannen....
Ik heb het liever over de vrijheid van besteding van gelden. Ik zie de noodzaak niet in om zaken die makkelijk betaald kunnen worden door de gebruiker en andere welwillenden.
  donderdag 21 augustus 2003 @ 17:02:17 #105
39158 confined
breaking the waves
pi_12608364
quote:
Geen geld hebben daar geloof ik niet in. Je moet gewoon prioriteiten stellen.
Vertel dat maar aan al die honderduizenden die ver onder de armoedegrens leven...
  donderdag 21 augustus 2003 @ 17:10:08 #106
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_12608567
van mij mogen de pil en de tandarts eruit! het is pure luxe! In de meeste landen hebben vrouwen ook geen pil, het is gewoon onnatuurlijke rommel!! De tandarts is meestal na je 18e ook niet meer nodig, en bij gaatjes kun je alsnog naar de tandarts om te boren!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 21 augustus 2003 @ 17:15:17 #107
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12608697
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 17:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

In de meeste landen hebben vrouwen ook geen pil

Idd, wij moeten ook weer gezinnen hebben met 5 kinderen.
  donderdag 21 augustus 2003 @ 17:17:26 #108
54834 Gil-galad
Wat een mooie droom
pi_12608746
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 17:15 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Idd, wij moeten ook weer gezinnen hebben met 5 kinderen.

Die hebben we al, nl (een deel van) de moslims.
pi_12609065
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 17:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
De tandarts is meestal na je 18e ook niet meer nodig, en bij gaatjes kun je alsnog naar de tandarts om te boren!
Voorkomen is beter dan genezen.
If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
  vrijdag 22 augustus 2003 @ 10:18:23 #110
39158 confined
breaking the waves
pi_12624625
quote:
De tandarts is meestal na je 18e ook niet meer nodig, en bij gaatjes kun je alsnog naar de tandarts om te boren!
Yeah right, na je 18de begint de ellende pas: kronen en kunstgebitten worden meestal niet voor je 18de al gezet...

En de pil is geen luxe, maar pure noodzaak. Er zijn genoeg gezinnen die ieder dubbeltje (eurocentje) moeten omdraaien om überhaupt eten op het bord te hebben. Er zijn genoeg gezinnen (en ik heb het zelf meegemaakt in het onderwijs) waarvan de kinderen zonder ontbijt naar school gaan, omdat er geen geld is om voldoende brood te kopen.

Die 30 tot 50 euro die de pil straks gaat kosten kunnen zij niet betalen. Krijgen ze straks nog meer kinderen die zonder eten naar school moeten....

pi_12626840
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 17:02 schreef confined het volgende:

Vertel dat maar aan al die honderduizenden die ver onder de armoedegrens leven...

Welke bedoel je die van $2 per dag of de norm die we hier in Nederland hanteren (60% van de mediane inkomen). Als je een dak boven je hoofd hebt dan spreek ik niet over "armoede".
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 10:18 schreef confined het volgende:

Die 30 tot 50 euro die de pil straks gaat kosten kunnen zij niet betalen. Krijgen ze straks nog meer kinderen die zonder eten naar school moeten....

Verdorie weer een kind. Alsof ze zelf niet besluiten of beseffen dat er een kind aan zit te komen.
  vrijdag 22 augustus 2003 @ 14:11:34 #112
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_12630408
Ik zal er persoonlijk weinig last van hebben, mijn baas heeft eigen medische voorzieningen. (tandarts, ziekenhuizen enz.) Maar een behoorlijk waardeloze maatregel dit. Ziekenfondskosten die zijn gigantisch gestegen de afgelopen tijd. En dan NOG willen ze dit eruit gaan halen??
pi_12639562
- Zet de stoplichten uit, laat mensen zelf maar kijken wie voorrang heeft
- Straatverlichting ? Joh, een paar zaklampen is voldoende: eigen verantwoordelijkheid
- Brandweer ? Opheffen ! Als iedereen nou gewoon goede brandblusapparatuur koopt kan iedereen dat zelf mooi blussen.

Ik kan me echt woedend maken om kortzichtige politici We stemmen op deze partijen om hun mening over allochtonen, maar vergeten hun oetlullerige domheid over andere zaken

pi_12653418
quote:
Kabinet overweegt IVF uit ziekenfonds te schrappen

Uitgegeven: 23 augustus 2003 10:18

DEN HAAG - Het kabinet overweegt IVF-behandelingen uit het ziekenfonds te schrappen. Die maatregel zou 54 miljoen euro opleveren. Dat zeggen bronnen rond het kabinet.

Nu krijgen ziekenfondspatiënten een reageerbuisbevruchting meestal vergoed via een speciale subsidieregeling. Het College voor zorgverzekeringen (CVZ) adviseerde vorig jaar juist om de IVF-behandelingen in het reguliere pakket op te nemen. Het kabinet overweegt nu het tegenovergestelde.

Jaarlijks zijn er tussen de 13.000 en 14.000 IVF-behandelingen, waarvan ongeveer 3000 succesvol zijn.

bron

Ook lekker wrang. Als je de pil er tegenover zet dan.

pi_12653435
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 14:57 schreef confined het volgende:

[..]

Er wordt al jaren gezeurd over dat de zorg meer geld nodig heeft en waar bezuinigen ze juist op? Juist...

Nee ze bezuinigen aan de kostenkant van de gezondheidszorg, dus aan de medicijnen ed.

De kant waar het geld bij moet, de verzorging in ziekenhuizen ed, daar wordt niet bezuinigd door deze maatregelen.

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_12653468
Ja deze maatregelen zullen heel wat mensen ongelukkig maken omdat onder andere dingen onbetaalbaar worden en wat het oplevert voor Nederland kan volgens mij dat erg weinig compenseren.
pi_12653522
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 14:11 schreef AchJa het volgende:
Ik zal er persoonlijk weinig last van hebben, mijn baas heeft eigen medische voorzieningen. (tandarts, ziekenhuizen enz.) Maar een behoorlijk waardeloze maatregel dit. Ziekenfondskosten die zijn gigantisch gestegen de afgelopen tijd. En dan NOG willen ze dit eruit gaan halen??
Ach je hoeft nog maar even te wachten. Als je geluk heb lezen wat beleidsmakers uit denhaag hier mee. En realiseren ze zich dat de medische voorzieingen bij defensie niet totaal noodzakelijk zijn, kunnen ze daar ook weer 50 miljoen of zo mee besparen.

Ik ben benieuwd wat het volgend is wat men nog meer op de gezondheidszorg wil korten. De volgende maatrgel zie ik al geheel voor me iedereen krijgt een medische strippenkaart voor het leven, wanneer die op is heb je geen recht meer op medische voorzieningen.

pi_12653590
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 12:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ach je hoeft nog maar even te wachten. Als je geluk heb lezen wat beleidsmakers uit denhaag hier mee. En realiseren ze zich dat de medische voorzieingen bij defensie niet totaal noodzakelijk zijn, kunnen ze daar ook weer 50 miljoen of zo mee besparen.

Ssst!! niet te hard!!
quote:
Ik ben benieuwd wat het volgend is wat men nog meer op de gezondheidszorg wil korten. De volgende maatrgel zie ik al geheel voor me iedereen krijgt een medische strippenkaart voor het leven, wanneer die op is heb je geen recht meer op medische voorzieningen.
Idd, het begint echt te gek te worden nu, ik ben niet per definitie tegen bezuinigingen. Maar dit slaat alles.
  zaterdag 23 augustus 2003 @ 13:37:21 #119
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_12654262
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 12:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

dat hele CMH is inderdaad zonde va het geld.. opdoeken die handel, scheelt ook bakken met geld aan zinloze dienstreizen. Militairen zorgen maar voor hun eigen (particuliere) ziektekostenverzekering.. ik zou alle artsen, tandartsen en medische diensten bij defensie schrappen. Dat scheelt een hoop geld.

Dienstreizen, nog zoiets, ik snap niet dat je geld moet krijgen als je in de baas zn tijd ergens naartoe gaat... kan ook weg.... oefentoelages kunnen weg, t hoort toch bij jhe werk?? Uitzend (VN)toelages idem... allemaal schrappen!

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_12654483
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 13:37 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

dat hele CMH is inderdaad zonde va het geld.. opdoeken die handel, scheelt ook bakken met geld aan zinloze dienstreizen. Militairen zorgen maar voor hun eigen (particuliere) ziektekostenverzekering.. ik zou alle artsen, tandartsen en medische diensten bij defensie schrappen. Dat scheelt een hoop geld.

Dienstreizen, nog zoiets, ik snap niet dat je geld moet krijgen als je in de baas zn tijd ergens naartoe gaat... kan ook weg.... oefentoelages kunnen weg, t hoort toch bij jhe werk?? Uitzend (VN)toelages idem... allemaal schrappen!

Waar heb ik dit vaker gelezen
  zondag 24 augustus 2003 @ 22:51:39 #121
63326 The_Watcher
Ontzuiling binnen de Islam!
pi_12689291
De pil gaat uit het ziekenfonds, is dit mogelijk een maatregel om de Nederlandse bevolking op peil te houden? Balkenende en het CDA zijn altijd al tegen geboortebepreking geweest op basis van het geloof. Dit ook aangezien LR al met een voorstel kwam om een limiet in te stellen voor het aantal allochtonen in de stad!!

Dus de pil uit het ziekenfonds om:
-de Nederlanders wat meer te laten fokken??

[b] Hoe strenger de regels zijn, des te harder het verzet is! [/b]
  maandag 25 augustus 2003 @ 13:06:20 #122
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_12699249
Het land zit te vol om nog allochtonen toe te laten, maar geboortebeperkingsmiddelen worden niet meer gesubideerd? Dus er is nog genoeg ruimte?

Overigens is BHFH tegen het vergoeden van de pil omdat ie geen vrouwtjes heeft om te neuken. Straks heeft hij eindelijk eens een vriendinnetje en dan mag hij er niet op omdat ze beiden geen condooms en de pil kunnen betalen...

[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_12733213
misschien is de vraag (en antwoord) al geweest!!!

Is het zo dat de pil uit het basis-paket verdwijnen of verdwijnen ze uit de hele verzekering?

Als het namelijk zo is dat ze van basis naar een plus-vorm gaan, dan valt de schade voor sommige mee.

Alvast bedankt voor het antwoord
ps een link naar waar de info staat is ook goed!!!

...
pi_12782606
zeg even een vraagje. Worden medicijnen vergoed door het ziekenfonds of verschilt dat per verzekeringsmaatschappij. Ik slik zelf nl diane 35 en dat valt onder medicijnen en niet anticonceptie. Dat zou dan betekenen dat het nog steeds gewoon vergoed wordt. Of niet?
  donderdag 28 augustus 2003 @ 16:23:43 #125
39158 confined
breaking the waves
pi_12785604
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 14:24 schreef Fio het volgende:
zeg even een vraagje. Worden medicijnen vergoed door het ziekenfonds of verschilt dat per verzekeringsmaatschappij. Ik slik zelf nl diane 35 en dat valt onder medicijnen en niet anticonceptie. Dat zou dan betekenen dat het nog steeds gewoon vergoed wordt. Of niet?
Bij mijn weten is Diane 35 gewoon anticonceptie hoor... Trouwens, alle 'de pil'-len zijn geregistreerd als medicijn, dus die vlieger gaat niet op.

Lachen trouwens dat ze ook nog per recept geld erop gaan gooien. Betekent dat nu ook dat er op de pil 1x per half jaar ook nog eens die toeslag BIJkomt??

pi_12785992
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 16:23 schreef confined het volgende:
Bij mijn weten is Diane 35 gewoon anticonceptie hoor... Trouwens, alle 'de pil'-len zijn geregistreerd als medicijn, dus die vlieger gaat niet op.
nee dit is niet waar. Diane 35 staat geregistreerd als medicijn omdat het oorspronkelijk niet bedoelt is als anticonceptie. Voor de andere pillen die als anticonceptiemiddel geregistreerd staan zijn andere regels van toepassing. Zo mag je er per keer meer van meekrijgen bij de apotheek en via internet hoef je zelfs maar 1 keer een recept te laten zien om daarna gewoon zonder recept te kunnen krijgen.
  donderdag 28 augustus 2003 @ 17:03:26 #127
39158 confined
breaking the waves
pi_12786687
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 16:36 schreef Fio het volgende:

[..]

nee dit is niet waar. Diane 35 staat geregistreerd als medicijn omdat het oorspronkelijk niet bedoelt is als anticonceptie. Voor de andere pillen die als anticonceptiemiddel geregistreerd staan zijn andere regels van toepassing. Zo mag je er per keer meer van meekrijgen bij de apotheek en via internet hoef je zelfs maar 1 keer een recept te laten zien om daarna gewoon zonder recept te kunnen krijgen.

Dat het als anticonceptiemiddel geregistreerd staat, betekent niet dat het niet als medicijn geregistreerd kan staan. Het een sluit het ander niet uit. Alleen de regels voor verstrekking zijn dan wellicht anders. Maar dat terzijde.

Vind hoe dan ook dat de regering eens duidelijkheid moet geven over welke pil wel of niet en onder welke voorwaarden wel of niet vergoed gaat worden. Vind het allemaal nog erg vaag.

En rete-aso natuurlijk dat ik 40 euro maandelijks aan verzekering moet betalen terwijl ik de pil niet eens vergoed meer krijg

† In Memoriam † donderdag 28 augustus 2003 @ 18:29:20 #128
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_12788664
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 17:03 schreef confined het volgende:

[..]

En rete-aso natuurlijk dat ik 40 euro maandelijks aan verzekering moet betalen terwijl ik de pil niet eens vergoed meer krijg

Mjah, in een land die haar inwoners in de kou laat staan als de dijken doorbreken
kijk ik nergens meer van op.

Hoe meer mensen, hoe minder sociaal gevoel lijkt het.

pi_12789068
Wat mij betreft kan er niet genoeg bezuinigd worden. De pil is sowieso een duivelse uitvinding! God bepaalt wel of er nageslacht komt, niet de aardse dame die over leven denkt te kunnen beschikken als over het geld van haar man! Bovendien heb ik een hekel aan mensen die hun tanden niet poetsen, dus die tandartskosten mogen voor rekening komen van al die blasfemische junkfood-vreters.
democratie is het recht van luizen om leeuwen op te eten
  donderdag 28 augustus 2003 @ 19:29:44 #130
19242 yavanna
Results may vary.
pi_12790028
De verschillende soorten spiraaltjes blijven nog wel vergoed?
~Cheer up, the worst is yet to come.~
  donderdag 28 augustus 2003 @ 19:33:18 #131
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12790106
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 18:47 schreef Sport-Billy het volgende:
Wat mij betreft kan er niet genoeg bezuinigd worden. De pil is sowieso een duivelse uitvinding! God bepaalt wel of er nageslacht komt, niet de aardse dame die over leven denkt te kunnen beschikken als over het geld van haar man! Bovendien heb ik een hekel aan mensen die hun tanden niet poetsen, dus die tandartskosten mogen voor rekening komen van al die blasfemische junkfood-vreters.
Nederland wegbezuinigen tot een nachtwakerstaat, en pleiten om zelf te zorgen voor je eigen kosten, duiden op een forse liberale mening waarin de verantwoordelijkheid en vrijheid voor ieder mens centraal staat.

Erg vreemd dat opeens God bepaalt of er nageslacht komt of niet. Hoeven we ook niet meer te neuken?

Nerd met benen donderdag 28 augustus 2003 @ 19:36:15 #132
18073 miss_bleu
pi_12790182
Die pil is gewoon tegen de nederlandse vergrijzing ofzo
Je moet hem zelf gaan betalen.. ach hmm dan maar geen pil.. Oeps baby!! Hopa weg vergrijzing

[Dit bericht is gewijzigd door miss_bleu op 28-08-2003 19:37]

donderdag 28 augustus 2003 @ 19:39:24 #133
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12790284
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 19:36 schreef miss_bleu het volgende:
Die pil is gewoon tegen de nederlandse vergrijzing ofzo
Je moet hem zelf gaan betalen.. ach hmm dan maar geen pil.. Oeps baby!! Hopa weg vergrijzing
De komende 20 jaar zijn de kosten het ergste tav de vergrijzing. Daarna wordt het al minder (door sterfte). Een kind nemen helpt de komende 20 jaar niet tegen de vergrijzing, omdat ie de eerste 20 jaar niet werkt (iig niet genoeg opbregt om een bijdrage te kunnen leveren aan de overheidsfinancien). En waarschijnlijk nog meer geld gaat kosten vanwege onderwijs.

IOf was je reactie niet serieus?

pi_12791500
Zoals in zo'n ander onderwerp al is gezegd, als ze eens zouden ophouden geld uit te geven aan onzinnige projecten, ik noem bijvoorbeeld:
- De JSF (Philips enzo zouden er orders van krijgen maar in tijd van bezuinigingen is zo'n project natuurlijk uit den boze)
- De Betuwelijn (kost tot nu toe 4.5 miljard en is nutteloos omdat per boot vervoeren goedkoper is)
- De stratenrenovering in Haren (het hele centrum wordt opnieuw bestraat terwijl daar geen enkele reden voor was, en nu is het uitglijgevaar in de winter en onder de bus komen in de zomer)
- De zweeftrein (die komt er niet en dat is maar goed ook, een kaartje zou ¤ 75,- gaan kosten)
- Het koningshuis (het kost veel maar levert nix op)
En dan nog andere dingen:
- Ze zouden bijvoorbeeld 75% belasting kunnen gaan heffen op de top-salarissen, dus op alles dat je boven de ¤10 miljoen per jaar verdient ofzo.
- Ze zouden onze school geen geld kunnen geven om van het prima werkende Windows 98 naar XP te upgraden
- Ze zouden softdrugs kunnen legaliseren en er accijns op gaan heffen
- Ze zouden de beurs op kunnen gaan

Al deze dingen moeten samen genoeg zijn om gratis naar de tandarts te kunnen.
Aan de andere kant kan de overheid ook alle ministeries behalve Algemene Zaken en Defensie afschaffen. O nee, AZ is niet eens nodig, en Defensie ook niet, als je niet bij Duitsland wilt gaan horen dan bestaat daarvoor een privé-leger gefinanciërd door een particulier verzekeringsbedrijfje. En de gevangenissen kunnen ook wel geprivatiseerd, en dan kunnen de rechters dat ook wel (als de Nederlandse overheid z'n zin niet krijgt gaan ze wel in beroep, zie zaak Volkert) en bovendien wordt straks "De AIVD zegt het" genoeg bewijs om je op te sluiten.

pi_12799687
Ik ben en blijf van mening...De pil mag er best uit. Condooms betaal je immers ook zelf als het nodig is. Maar voor mensen met klachten van de pijn enz zoals ik. Die dus gewoon alle dagen op bed kunnen gaan liggen van de pijn. daar zouden ze voor moeten blijven! Ze gaan toch uit het pakket, dus zal verplicht zijn. Maar als het aan mij lag stopte ik meteen met de pil! Maar ik kan dus niet zonder of ik verga van de pijn. En daar werk helaas geen paracetamol tegen of zo. Die stomme dingen haat ik toch al (de pil dus) Ze verzieken je sex lust ook al

Dus al bij al...Moet ik ga betalen (lekker duur) Om geen pijn te hebben maandelijks. Wat is het toch weer goed geregeld Nederland! Incl tandarts!

vrijdag 29 augustus 2003 @ 10:01:37 #136
39158 confined
breaking the waves
pi_12801583
quote:
Dus al bij al...Moet ik ga betalen (lekker duur) Om geen pijn te hebben maandelijks. Wat is het toch weer goed geregeld Nederland! Incl tandarts!
Vandaar ook leuk dus dat ik vanochtend op het nieuws hoorde dat pijnstillers voor chronische zieken OOK al uit het ziekenfonds gaat!!!
Terwijl Balkenende van de week nog beloofde dat chronisch zieken er NIET op achteruit zouden gaan en ontzien zouden worden!!!!!!!! Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr........
pi_12802000
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 10:01 schreef confined het volgende:

[..]

Vandaar ook leuk dus dat ik vanochtend op het nieuws hoorde dat pijnstillers voor chronische zieken OOK al uit het ziekenfonds gaat!!!
Terwijl Balkenende van de week nog beloofde dat chronisch zieken er NIET op achteruit zouden gaan en ontzien zouden worden!!!!!!!! Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr........

[sarcasm]Ach, dan kan naar goed christelijk gebruik de familie toch meer voor de zieke gaan zorgen om geld uit te sparen? Met de kosten die je bespaart kun je dan makkelijk je pijnstillers kopen. Of marihuana, dat schijnt ook goed te gebruiken te zijn als pijnstiler. Zat dat al in het ziekenfonds? Zou hij daar dan op doelen?[/sarcasm]

Overigens hoorde ik tegelijkertijd nog iets: Laxeermiddelen gaan er ook uit. En we hebben nog drie en een halve week te gaan tot prinsjesdag, met dit tempo blijft er niet veel over.

vrijdag 29 augustus 2003 @ 10:41:55 #138
39158 confined
breaking the waves
pi_12802239
[sarcasm]Ach, dan kan naar goed christelijk gebruik de familie toch meer voor de zieke gaan zorgen om geld uit te sparen? Met de kosten die je bespaart kun je dan makkelijk je pijnstillers kopen. Of marihuana, dat schijnt ook goed te gebruiken te zijn als pijnstiler. Zat dat al in het ziekenfonds? Zou hij daar dan op doelen?[/sarcasm]

Overigens hoorde ik tegelijkertijd nog iets: Laxeermiddelen gaan er ook uit. En we hebben nog drie en een halve week te gaan tot prinsjesdag, met dit tempo blijft er niet veel over.
[/quote]

Ik zou best wel eens wat laxeermiddel in JP's koffie willen doen, zo vlak voor de troonrede

[sarcasm]
Zeer Gristelijke jongen, die JP.... Maar ja, hij komt dan ook uit het Zeeuwse Kapelle. Ben je daar wel eens geweest? Nou ik wel. Ik snap wel waarom JP zo is geworden. Inteelt joh, ze gebruiken daar geen pil, mensen van buitenaf zijn 'Buutendiekers' (van buiten de dijk) en ze doen het allemaal met elkaar. Denk dat er een steekje los zijn bij die man. Verminderd ontoerekeningsvatbaar.
[/sarcasm]

Wie zijn trouwens toch al die mensen die op het CDA en de VVD hebben gestemd???

vrijdag 29 augustus 2003 @ 11:42:23 #139
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_12803595
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 10:41 schreef confined het volgende:

Wie zijn trouwens toch al die mensen die op het CDA en de VVD hebben gestemd???

Hoi. .
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 12:23:45 #140
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_12804686
Uitstekend idee.

Tot 21 in het ziekenfonds, daarna zelf betalen.

Zie niet wat er mis mee is.

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_12804919
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 12:23 schreef I.R.Baboon het volgende:
Uitstekend idee.

Denivellering. En de helft van het politieke spectrum is het daar niet mee eens.
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 13:37:31 #142
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_12807002
quote:

[..]

offtopic
Wat dacht je ervan als je zelf eerst eens Nederlands leert schrijven?
/offtopic
pi_12819095
En laten we vooral het eigen risico van 200 euro niet vergeten. Al zou de pil wel vergoed blijven, krijg je nog niets terug.
pi_12894905
-edit-

Reclames doen we niet aan

-edit-

[Dit bericht is gewijzigd door Wile_E_Coyote op 02-09-2003 15:57]

woensdag 3 september 2003 @ 05:42:04 #145
21059 leonard_jaag
Van mij mag het lente worden!!
pi_12908988
Ik stel een landelijk staking van alle Breezah dames voor.
Onder het mom 'baas over eigen buik'!! We verzamelen vanaf mijn appartmentje, richting.. einde straat.. ik zorg voor SBS6

Het blijft natuurlijk onbegrijpelijk dat er bezuindigd gaat worden op zaken als de tandarts en de pil. Wij zijn een zorgstaat en dragen daar ook, naar mijn idee genoeg, belasing voor af. Dus wel genoeg betalen, maar steeds minder er voor terugkrijgen, want dat gebeurt steeds vaker.

Zorg wordt minder, uitkeringen lager, regelingen worden strenger.
Ik vraag me dus af waar er dan onnodig veel geld ingepompt wordt zodat Jan Modaal steeds vaker moet afdragen voor zaken waar hij niets voor terugkrijgt.

We hebben in het verleden mevrouw. E. Borst gehad die er toch een flink zooitje van heeft gemaakt. En nu weer een andere piechem wiens voorstellen nog belachelijker zijn.
Blijven abortusklinieken nog vergoed worden?? Mensen met chronische klachten die hun medicijnen niet vergoed krijgen, maar niet kunnen betalen zullen vaker naar de dokter en ziekenhuis gaan.
Iedere oorzaak heeft een gevolg... jammer dat de tweede kamer dat pas na de invoering van zulke regelingen door heeft!!!

Leef nu!! Waarom doet iedereen toch zo moeilijk?!?!?
Ajax kampioen 2003-2004
pi_12911777
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 12:23 schreef I.R.Baboon het volgende:
Uitstekend idee.

Drugsbaby's oa.
pi_12911873
Tja, we wilden deze regeriing toch met z'n allen? Nu niet peeuwen. Allochtonen en veiligheid DAT zijn belangrijke punten .
Jusqu'ici tout va bien...
pi_12912010
quote:
Op woensdag 3 september 2003 11:28 schreef Manono het volgende:
Tja, we wilden deze regeriing toch met z'n allen? Nu niet peeuwen. Allochtonen en veiligheid DAT zijn belangrijke punten .
Helaas heb je wel gelijk, de proriteit wordt te veel op deze zaken gezet, ze zijn ook wel belangrijk, maar Nederland moet geen politiestaat worden in ruil voor een schijnveiligheid en grote groepen die richting het bestaansminumum verschuiven.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_12975126
Wat ik niet kan begrijpen is dat de premies voor het ziekenfonds bijna verdubbeld zijn en dat er nu ook nog eens zo gesnoeid moet worden. Wat is er dan met al dat geld gebeurd? Ik heb vast iets gemist, als iemand het mij uit kan leggen graag.
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
  zaterdag 6 september 2003 @ 00:48:31 #150
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_12975185
quote:
Op zaterdag 6 september 2003 00:44 schreef MMXMMX het volgende:
Wat ik niet kan begrijpen is dat de premies voor het ziekenfonds bijna verdubbeld zijn en dat er nu ook nog eens zo gesnoeid moet worden. Wat is er dan met al dat geld gebeurd? Ik heb vast iets gemist, als iemand het mij uit kan leggen graag.
De topmensen van de zorginstellingen willen graag een grotere auto.
[b]@RemiLehmann[/b]
  zaterdag 6 september 2003 @ 00:51:58 #151
3542 Gia
User under construction
pi_12975234
Volgende week is mijn nieuwe gebit klaar. Deze heb ik sinds oktober, maar voldoet niet meer, omdat mijn tandvlees zo erg geslonken is. Ik hoop dat het nieuwe gebit zo goed is, dat ik de eerste 20 jaar de smoelsmid niet meer nodig heb. Voor mezelf dan, kids blijven gelukkig voorlopig toch nog verzekerd.

Pil. Heb ik ook nog. Hm, vervelend. Dan maar stoppen of nog een kind? Wat is duurder? Het kind. De pil blijft.

pi_12975247
Protesteer mee met de FNV!
> >> >
> >> >Tégen een klein ziekenfondspakket en verplicht eigen risico
> >> >en vóór het verdelen van lasten naar draagkracht.
> >> >
> >> >Via www.fnv.nl/actie/ziekenfonds/ kun je een protest-e-mail sturen
naar
> >> >minister Hoogervorst.
> >> >
> >> >Graag doorsturen.
> >> >Maak al je vrienden, kennissen, familie, buren, collega's enz. attent
op
> >> >deze actie!!!
  zaterdag 6 september 2003 @ 01:28:02 #153
3542 Gia
User under construction
pi_12975764
quote:
Op zaterdag 6 september 2003 00:52 schreef Babbelzz het volgende:
Protesteer mee met de FNV!
> >> >
> >> >Tégen een klein ziekenfondspakket en verplicht eigen risico
> >> >en vóór het verdelen van lasten naar draagkracht.
> >> >
> >> >Via www.fnv.nl/actie/ziekenfonds/ kun je een protest-e-mail sturen
naar
> >> >minister Hoogervorst.
> >> >
> >> >Graag doorsturen.
> >> >Maak al je vrienden, kennissen, familie, buren, collega's enz. attent
op
> >> >deze actie!!!
Damn, ik kan niet meedoen. Ik ben namelijk wel tegen een klein ziekenfondspakket, maar ook tegen het verdelen van lasten naar draagkracht.

Vind dan dat er een basispakket moet komen voor Jan met de Pet, en dat Jan Modaal en hoger zich extra moeten kunnen verzekeren voor betere zorg. Het moet niet zo zijn dat iemand voor dezelfde zorg een hogere premie moet betalen als iemand anders. Dan maar verschillende pakketten.

pi_14030244
De pil gaat nu dus ook uit particulier verzekeringen verdwijnen. Delta LLoyd neemt als eerste hiertoe het initiatief.
pi_14031042
Echt belachelijk gewoon!...
pi_14031867
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 13:47 schreef Halinalle het volgende:
De pil gaat nu dus ook uit particulier verzekeringen verdwijnen. Delta LLoyd neemt als eerste hiertoe het initiatief.
Wat wil je hiermee zeggen?
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_14032107
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 14:50 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Wat wil je hiermee zeggen?

Een goede ontwikkeling. Ik wil geen premie betalen voor een middel dat niet primair bedoeld is voor medische doeleinden.
  dinsdag 21 oktober 2003 @ 16:53:02 #158
3542 Gia
User under construction
pi_14035044
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 14:59 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Een goede ontwikkeling. Ik wil geen premie betalen voor een middel dat niet primair bedoeld is voor medische doeleinden.

CZ doet hier gelukkig niet aan mee.
Heb overigens zelf een pil die ook voor medische doeleinden bestemd is. Dus al zou de CZ wel de pil uit het pakket gooien, krijg ik hem alsnog op recept.
pi_14035108
Ik moet een inlay laten plaatsen op me kies en dat kost duizend euro als je dat zelf moet betalen nou..
oops ohh my ...
pi_14035873
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 16:53 schreef Gia het volgende:

[..]

CZ doet hier gelukkig niet aan mee.
Heb overigens zelf een pil die ook voor medische doeleinden bestemd is. Dus al zou de CZ wel de pil uit het pakket gooien, krijg ik hem alsnog op recept.

Bij medische indicatie is het anders, maar ik vind het onterecht om via de premie voor iemand's voorbehoedsmiddelen te betalen.
  dinsdag 21 oktober 2003 @ 17:42:59 #161
3542 Gia
User under construction
pi_14035904
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 17:40 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Bij medische indicatie is het anders, maar ik vind het onterecht om via de premie voor iemand's voorbehoedsmiddelen te betalen.

Dus je betaalt liever mee aan de kinderbijslag? Want zonder pil is de kans groot dat er meer kindertjes komen.
pi_14040711
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 17:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Dus je betaalt liever mee aan de kinderbijslag? Want zonder pil is de kans groot dat er meer kindertjes komen.

Nee, kinderen zijn iemands eigen verantwoordelijkheid. Dus geen subsidie op kinderen. Maar dit terzijde.
Bovendien is de in ons omringende landen het geboortecijfer niet beduidend hoger. En daar wordt de pil veelal niet vergoed.
pi_14047711
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 21:59 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Nee, kinderen zijn iemands eigen verantwoordelijkheid. Dus geen subsidie op kinderen. Maar dit terzijde.
Bovendien is de in ons omringende landen het geboortecijfer niet beduidend hoger. En daar wordt de pil veelal niet vergoed.

idd, wanneer leren mensen nou is een keer eigen verantwoordelijkheid te nemen. Als de pil niet vergoed wordt kan je de kosten van kinderen niet op de maatschappij afschuiven, wat een onzin!
pi_14047738
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 16:55 schreef spookie het volgende:
Ik moet een inlay laten plaatsen op me kies en dat kost duizend euro als je dat zelf moet betalen nou..
Wat is het probleem? Je kan voor 5 euri per maand een aanvullende tandartsverzekering afsluiten. Klaar.
pi_14075299
Volgens mij is dit weer een slappe proefballon. Mijns inziens is er op andere gebieden veel meer te halen.

Enige tijd geleden heb ik gelezen dat het meest voorgeschreven medicijn een maagzuurremmer is, pin me even niet op een merknaam vast.

Dan vraag ik me af, waarom een maagzuurremmer??? En zo gaat het ook met bepaalde andere medicijnen. Het is mijns inziens veel belangrijker om eerst eens te kijken hoe de verhoudingen zijn op dit gebied.

Op zich zitten we qua medicijngebruik in NL al behoorlijk laag (relatief gezien), en om dan hierop te bezuinigen.

Ook op andere gebieden in de zorg (3 directeuren in een regulier ziekenhuis?!) is eenvoudiger geld te besparen. Waarom probeert men zich er zo makkelijk van af te maken?

donderdag 23 oktober 2003 @ 13:27:55 #166
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_14077853
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 21:59 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Inderdaad. En als je die paar euro per maand die de pil kost niet kunt betalen, maar wel uit kunt gaan, leg je de verkeerde prioriteiten.
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 11:37 schreef drexciya het volgende:

Enige tijd geleden heb ik gelezen dat het meest voorgeschreven medicijn een maagzuurremmer is, pin me even niet op een merknaam vast.

Losec. Inmiddels ook in generieke vorm te verkrijgen.
quote:
Dan vraag ik me af, waarom een maagzuurremmer???
Tegen maagzweren.
pi_14108633
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 13:27 schreef freako het volgende:

[..]

Inderdaad. En als je die paar euro per maand die de pil kost niet kunt betalen, maar wel uit kunt gaan, leg je de verkeerde prioriteiten.
[..]

Losec. Inmiddels ook in generieke vorm te verkrijgen.
[..]

Tegen maagzweren.

Dat had ik ook kunnen bedenken , maar ik meen te weten dat maagzweren juist helemaal niet met "Rennies" opgelost moeten worden, daar zit meestal een bacterie achter als oorzaak.

Verder vind ik het onbegrijpelijk dat juist daar zoveel van voorgeschreven wordt, komt dat dan zoveel voor? Is er geen andere behandelwijze?

Enige eigen verantwoordelijkheid is nooit weg, zoals je zelf aangeeft met de pil, is het ook een kwestie van prioriteiten stellen. Hogere ziektekostenverzekeringen? Minder uit en op vakantie.

Men houdt teveel aan "verworven rechten" vast of wat men als zodanig beschouwd. Eten en drinken zijn essentieel, daarnaast maak je een heleboel keuzes.

pi_15854640
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 16:55 schreef spookie het volgende:
Daarvoor hebben ze nou een aanvullende tandartsenverzekering in het leven geroepen.

Ik las trouwens net in het AD dat 1 op de 5 vrouwen stopt met de pil als ze die zelf moeten betalen....ben ja dan nederlander of niet?

sjongejonge.....kinderen krijgen is idd een eigen verantwoording en moet je ook daarvoor de lasten dragen vind ik.

De pil is ook voor medische toepassingen gelukkig dus vaak krijgen vrouwen ze toch, en als anticonceptiemiddel is het dan mooi megenomen, maar toch vind ik dat je het zelf moet dokken.

Enne die maatschappijen die het vergoeden...je betaalt er toch zelf voor, want ze krikken de premie gewoon omhoog....

Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_15857401
quote:
Op woensdag 31 december 2003 13:44 schreef hassanjassan het volgende:

[..]

Ik las trouwens net in het AD dat 1 op de 5 vrouwen stopt met de pil als ze die zelf moeten betalen....ben ja dan nederlander of niet?

Alle alternatieven (kind, abortus, ander voorbehoedsmiddel) behalve geen sex meer zijn duurder.
  woensdag 31 december 2003 @ 15:21:06 #170
3542 Gia
User under construction
pi_15857515
Heb paar weken geleden de nieuwe polis gekregen. Voor mij verandert er niets.

Ben aanvullend verzekerd, basis, met tandartsverzekering.
Dat is samen met de kinderen. Stel dat er één een beugel zou moeten!
Mijn man is apart verzekerd, aanvullend plus, omdat dan zijn bril en lenzen deels vergoed worden.

Dit is al een paar jaar zo, en er verandert voor ons niets.

woensdag 31 december 2003 @ 16:24:19 #171
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_15859237
quote:
Op woensdag 31 december 2003 15:16 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Alle alternatieven (kind, abortus, ander voorbehoedsmiddel) behalve geen sex meer zijn duurder.

het pil gebruik is wel SOA veroorzaker nr 1! Als men zou overstappen op conmdooms zou dat aardig wat aids patienten schelen, om nog maar te zwijgen van al die andere geslachtsziektes!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_15859922
quote:
Op woensdag 31 december 2003 16:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

het pil gebruik is wel SOA veroorzaker nr 1! Als men zou overstappen op conmdooms zou dat aardig wat aids patienten schelen, om nog maar te zwijgen van al die andere geslachtsziektes!

Scherp
pi_15860031
quote:

[..]

Doe maar intellectueel.
  donderdag 1 januari 2004 @ 01:57:00 #174
79174 van_Kemenade
Return of Strix Nebulosa
pi_15870081
Kansloze zwangere Anita's moeten ze verplicht aborteren. En dat er zaken uit het ziekenfonds vallen, vind ik meer dan terecht. Alles wordt al voor hen bekostigd door "jan boven modaal" en dat moet gewoon stoppen.
  donderdag 1 januari 2004 @ 01:58:46 #175
79174 van_Kemenade
Return of Strix Nebulosa
pi_15870109
quote:

[..]

Maak jij je maar geen zorgen, van rukken heeft nog niemand een SOA opgelopen.
pi_15876383
Gister op tv. Een onderzoek naar de gevolgen van de pil uit het ziekenfonds. Er zullen 6000 ongewenste zwangerschappen bijkomen.

Wat de maatschappij nog veeeel meer geld gaat kosten dan die pil in het ziekenfonds houden. Denk maar aan al die kinderen die door tienermoeders worden opgevoed en in de criminaliteit belanden.

lollig
pi_15877912
mja. als ze dit maar lang genoeg doen verhuist de helft van nederland naar duitsland of belgie.
pi_15878745
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 16:19 schreef Sessy het volgende:
mja. als ze dit maar lang genoeg doen verhuist de helft van nederland naar duitsland of belgie.
Nee, de mensen gaan klagen over de toegenomen criminaliteit en vragen om meer repressie en hogere straffen.
lollig
pi_15879244
Hoe kom je aan die 6000?
pi_15879344
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 17:11 schreef UnderWorld_ het volgende:
Hoe kom je aan die 6000?
Was gister op tv. Gingen ze alle domme maatregelen dit jaar ingevoerd bespreken. Ik moet zo weg ik zoek nog wel ffnaar die 6000 andere keer.
lollig
pi_15879416
quote:
'Pil uit ziekenfonds leidt tot hoge kosten'

Gepubliceerd op donderdag 21 augustus 2003

Het schrappen van de pil uit het ziekenfonds zal alleen maar leiden tot hogere kosten. Er zullen immers meer zwangerschappen en abortussen zijn. Dit zegt Pim van Assendelft van het Nederlands Genootschap van Huisartsen in het Algemeen Dagblad.
Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) wil in het kader van de bezuinigingen de pil uit het ziekenfonds halen. Volgens Assendelft is dit niet verstandig. Het schrappen van de pil uit het ziekenfondspakket scheelt de minister slechts 75 miljoen euro. De kosten van abortussen en ongewenste zwangerschappen ligt veel hoger.

Hoge drempel
Assendelft denkt dat vooral jonge vrouwen en vrouwen met een lager inkomen de dupe zullen worden van de bezuinigingen. Hij denkt dat het moeten betalen voor een anticonceptiemiddel een hoge drempel is en dat veel vrouwen er daarom voor kiezen om zich minder goed te beschermen tegen bevruchting.

Tienermoeders
Ook het landelijke kenniscentrum over seksualiteit, de Rutgers Nisso Groep vindt het niet verstandig als er in de toekomst betaald moet worden voor de pil. Volgens hen is de pil 'het hart van het Nederlandse gezondheidssysteem'. Ook vindt de Stichting dat het in strijd is met het beleid van de regering om de toename van het aantal tienerzwangerschappen en abortussen tegen te gaan.

Volgens cijfers van de RNG uit 2001 is 43,1 procent van de vrouwen aan de pil. In de leeftijdscategorie van 16 tot en met 19 jaar gebruikt 61,9 procent het middel, bij de vrouwen tussen de 20 en 24 jaar 70,8 procent.

Geen condoom
De RNG verwacht niet dat vrouwen overstappen op andere anticonceptiemiddelen, omdat dit vroeger ook niet gebeurde wanneer er een afname van het pilgebruik was. Ook verwacht de Groep niet dat het condoomgebruik zal toenemen, aangezien hier nog enige weerstand voor is. Ongewenste zwangerschappen en abortussen zullen het gevolg zijn.

D66
Ook vanuit de politiek is er negatief gereageerd op het voorstel van Minister Hoogervorst. D66 is helemaal tegen het plan en PvdA ziet een lagere kostenvergoeding als een goede oplossing.
(Bron: AD.nl)

quote:
'De Pil' moet in het ziekenfondspakket blijven!

Utrecht 21 augustus 2003 Het is niet de eerste keer dat bewindslieden met kortzichtige en korte termijn bezuinigingsargumenten de pil weer uit het ziekenfondspakket willen halen. Bij een eerdere poging in 1995 wisten vrouwenorganisaties dit te beletten door op de barricades te klimmen.

Wij citeren uit het manifest 'Economische zelfstandigheid voor jonge vrouwen' van 1995: "De pil moet in het ziekenfonds blijven. Anticonceptie en gezinsplanning zijn een zaak van man èn vrouw en moeten financieel niet alleen op de vrouw worden afgeschoven. Het verworven recht van zelfbeschikking van de vrouw, en gezinsplanning, een zaak van man èn vrouw, mag niet worden teruggedraaid!".

"Juist de pil het symbool is van de zelfstandigheid van vrouwen!" hield Josien Pietersen van 'Girls Command' (jongeren die acties rond de pil voerden) het publiek voor tijdens een manifestatie van 22 april 1995 in de Arena in Amsterdam.
Deze argumenten voor 'de pil' in het ziekenfondspakket gelden nog steeds!

De Vrouwen Alliantie vreest dat het aantal ongewenste zwangerschappen toeneemt zodra de pil niet langer vergoed wordt. De kosten van het toenemende aantal zwangerschappen, abortussen en alle hieruit voortvloeiende complicaties zullen voor de regering en de zorgverzekeraars vele malen hoger zijn dan de besparing van 80 miljoen euro. En zal er wel genoeg kinderopvang zijn voor al die ongewenste kinderen die door het schrappen van 'de pil' ter wereld komen?

We hebben het dan nog niet over de ellende die met deze maatregel uitgestort wordt over met name de financieel kwetsbare groepen in de samenleving. De cijfers tonen aan dat vooral onder jonge vrouwen met lage inkomens en/of etnische minderheden het aantal ongewenste zwangerschappen en abortussen een stijgende lijn vertonen. Sinds 1990 is het aantal abortussen in Nederland in tien jaar tijd gestegen met ruim 60% (van 5,2 promille tot 8,4 promille).

Het wordt tijd dat de overheid hieraan iets gaat doen! Om te beginnen door 'de pil' in het ziekenfondspakket te houden.
De Vrouwen Alliantie, een koepel met 46 aangesloten organisaties, vindt het onbegrijpelijk dat Minister Hoogervorst, die verantwoordelijk is voor de volksgezondheid, met dit soort ondoordachte bezuinigingsmaatregelen kan komen. Niet alleen worden hierdoor de kosten voor gezondheidszorg en kinderopvang opgedreven, maar bovendien gaat deze maatregel lijnrecht in tegen het emancipatiebeleid waarin de regering eigen keuzes van mannen en vrouwen wil faciliteren. Het schrappen van de pil zal alleen dan tot effectieve en structurele bezuinigingen in de gezondheidszorg leiden als condooms standaard in het ziekenfondspakket worden opgenomen en hitsige condoomweigeraars die ongewenste zwangerschappen veroorzaken preventief worden gesteriliseerd. . Dan kan Minister Hoogervorst twee vliegen in een klap slaan: Anticonceptie en anti-HIV. Dat levert pas écht gezondheidswinst op!

Wij doen een dringend beroep op de bewindsvrouwen in het kabinet: Laat uw stem horen in het kabinetsberaad! Stop het gegoochel met cijfers zonder stil te staan bij de menselijke repercussies en sociale kosten. Het schrappen van 'de pil' getuigt van een wereldvreemde instelling en gebrek aan inzicht over dagelijkse werkelijkheid van vrouwen.

quote:
Zorgen over anticonceptie en soa
Door Ingrid Sikking

Na een jarenlange afname stijgt het aantal tiener-zwangerschappen, abortussen en soa in Nederland.

Nu de pil en andere anticonceptiemiddelen uit het ziekenfonds verdwijnen zal deze trend - zo is de vrees - alleen maar doorzetten.

Seksuologen en gynaecologen komen vrijdag bijeen om de problemen te bespreken.

Het ging zo goed in Nederland. Jarenlang had ons land de laagste abortus- en tienerzwangerschapscijfers ter wereld. Zo laag dat Nederland er zelfs van werd verdacht te sjoemelen met de statistieken. Gynaecologen en seksuologen reisden de wereld af om collega's in andere landen over het waarom van het succes te informeren: de openheid rond seks en het gemak waarmee mensen hier een anticonceptiemiddel kunnen krijgen.

De wet van de remmende voorsprong blijkt echter ook voor anticonceptiegebruik op te gaan. Sinds eind jaren 90 gaat het bergafwaarts. Nederland heeft haar koppositie op het gebied van seksuele gezondheid moeten afstaan aan Denemarken en ook andere Europese landen hebben ons inmiddels ingehaald.

Het aantal tienerzwangerschappen stijgt en na een jarenlange daling neemt ook het aantal ongewenste zwangerschappen en abortussen hier toe. Vorig jaar hadden bijna 30.000 abortussen plaats en een waarschijnlijk even groot aantal ongewenste zwangerschappen werd wel uitgedragen. Omgerekend laten van de 1000 vrouwen tussen de 15 en 44 jaar er jaarlijks 8,7 een zwangerschap afbreken, tegen 5,1 eind jaren 80.

Ook seksueel overdraagbare aandoeningen (soa) komen meer voor, wat wijst op een toename van onbeschermde seks nu de angst voor aids wat is weggeëbd. Vooral het aantal gevallen van syfilis en hiv-infecties is sterk gestegen. Ook gonorroe en chlamydia komen meer voor.

Wat is er misgegaan? Hoe kan een land dat pochte met zijn cijfers, zijn voorsprong zo makkelijk uit handen geven? Rik van Lunsen, seksuoloog van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam en voorzitter van de Stichting Anticonceptie Nederland: ,,Dat we zulke goede cijfers hadden, kwam voor een deel doordat er zoveel vrouwen in Nederland de pil slikten, een heel betrouwbaar anticonceptiemiddel. Maar daar lag ook meteen het gevaar, zo werd in die tijd al gewaarschuwd. Als er iets negatiefs over de pil bekend zou worden, zou het aantal vrouwen dat een betrouwbaar voorbehoedmiddel gebruikt, drastisch kunnen dalen.''

Toen in 1995 onderzoek aantoonde dat het pilgebruik het risico op trombose (iets) vergroot, reageerde Nederland in eerste instantie vrij gelaten. Aan het anticonceptiegedrag veranderde aanvankelijk niets. ,,Maar'', zo zegt Van Lunsen, ,,het onderzoek heeft de afkeer tegen hormonen onder vrouwen in Nederland wel aangewakkerd.''

Sinds eind jaren 90 daalt het pilgebruik onder Nederlandse vrouwen en die daling zet zich nog altijd voort. Naar verwachting zal het aantal dit jaar nog verder dalen, zodat we bijna terug zijn op het niveau van vijf jaar geleden.

Vrouwen beginnen steeds eerder met de pil en slikken ze deze veel langer, omdat de kinderwens zich later aandient. ,,Na een jaar of tien zijn vrouwen het zat elke dag aan de pil te moeten denken en hormonen te slikken. En dan zijn ze meer alert op bijwerkingen, zoals hoofdpijn, minder zin in seks en wisselende stemmingen. Toen de pil net op de markt was, had hij meer bijwerkingen dan nu. Toch zijn het de vrouwen van nu die erover klagen. De maakbaarheid van je goed voelen is iets van deze tijd. De huidige generatie is kritischer'', aldus de seksuoloog.

Het zorgelijke is dat vrouwen vervolgens niet overgaan op een even betrouwbaar anticonceptiemiddel, zoals bijvoorbeeld het spiraaltje. Nederland is een pilland, over alternatieven is te weinig bekend. ,,Vrouwen kiezen dan voor het condoom, maar gebruiken die niet strikt volgens de regels. Of ze vallen terug op oude, zeer onbetrouwbare methodes als voor het zingen de kerk uit. Met mogelijk een ongeplande of zelfs ongewenste zwangerschap tot gevolg.''

De tendens dat het aantal abortussen, tienerzwangerschappen en soa stijgen, is voor een deel te wijten aan de groeiende groep allochtone meisjes dat de 'seksuele markt' betreedt. Bij zes op de tien abortussen gaat het om meisjes en vrouwen van allochtone afkomst. Allochtone vrouwen beschermen zich doorgaans minder goed tegen zwangerschap en soa dan Nederlandse. Achterstand in kennis en de grote rol die het geloof speelt, zijn daar de oorzaak van.

Het opvallende is dat het percentage allochtone vrouwen dat een abortus liet uitvoeren de afgelopen jaren sterk is gestegen. Onder Marokkaanse meisjes van 14 op de 1000 naar 25 per 1000; van de Antilliaanse van 35 per 1000 naar 87 per 1000. Er is geen duidelijke verklaring voor. Jany Rademakers, senior onderzoeker van het UMC in Utrecht en sinds 1985 betrokken bij de analyse landelijke abortus registratie: ,,Mogelijk is het aandeel probleemjongeren binnen die laatste groep sterk gestegen. En voor de Marokkaanse meisjes geldt waarschijnlijk dat de groep meisjes groeit die als het ware tussen wal en schip zit.'' Ze doelt op die jonge vrouwen die én worden beïnvloed door de westerse normen (en dus voor het huwelijk seksueel actief zijn) en anderzijds hechten aan de normen vanuit het geloof (en dus geen anticonceptiemiddel gebruiken).

Om de problemen te bespreken komen deskundigen komende vrijdag en zaterdag samen op een anticonceptiesymposium in Ede. Rob Beerthuizen, directeur van de Stichting Anticonceptie Nederland die het symposium organiseert: ,,Juist nu de aankomende bezuinigingen van het kabinet bekend zijn, is het een goed moment om na te gaan wat er volgens de verschillende beroepsgroepen moet gebeuren.''

Betere voorlichting, is een van die wensen. De minister heeft al aangegeven te willen investeren in uitbreiding van het aantal soa-poliklinieken en er komt volgend jaar een groot seksualiteitonderzoek onder jongeren, gevolgd door een 'actieplan' om het aantal soa te doen dalen.

Heel belangrijk, menen de deskundigen. Volgens hen is de gebrekkige voorlichting tijdens de afgelopen jaren ook een oorzaak van de 'dalende seksuele gezondheid' in Nederland. Seksuoloog Van Lunsen: ,,Er wordt tegenwoordig te weinig aan seksuele voorlichting gedaan. We zijn op onze lauweren gaan rusten, want we dachten dat het allemaal wel goed geregeld was. Onbegrijpelijk. Je moet je realiseren dat steeds weer een nieuwe generatie op de markt komt die ook weer moet worden voorgelicht.''

De seksuoloog zegt boos te zijn, geïrriteerd en hij schaamt zich tegenover al die buitenlandse collega's aan wie hij voorheen trots vertelde over de gunstige cijfers in Nederland. Nog altijd bezoekt hij zijn collega's in andere landen. Maar nu om te kijken hoe zij het wél goed doen.

Rademakers: ,,Juist nu Nederland steeds meer een multiculturele samenleving wordt, is er veel aandacht voor seksualiteit nodig. De verschillende normen en achtergronden maken het allemaal wat ingewikkelder. Dat vraagt om extra aandacht. Maar docenten en ouders gaan er tegenwoordig daarentegen veel te gemakkelijk van uit dat de jeugd alles wel weet.''

Dat is onterecht, meent ook Jos Poelman van de Stichting soa-bestrijding: ,,Ik hoor nog al te vaak mythen als dat je onvruchtbaar zou worden door de pil. Vooral onder allochtonen leven dit soort gedachten. En ook als jongeren wel weten hoe het zit, is voorlichting belangrijk. Het gaat niet alleen om de technische zaken. Je moet ingaan op de sociale vaardigheden. Jongeren weten misschien wel dat je veilige seks moet hebben, maar niet hoe ze daar met hun vriendje of vriendin over moeten praten. Ben je sterk genoeg om er niet op in te gaan als je vriend zonder condoom wil?''

Naast voorlichting zou er volgens de betrokkenen ook meer moeten worden geinvesteerd in het goed bereikbaar houden van anticonceptiemiddelen. Het feit dat de pil en andere middelen uit het ziekenfonds verdwijnen, baart zorgen. Tien procent van de pilgebruikers stopt als zij voor de pil moet betalen, zo blijkt uit onderzoek van het AMC onder 5000 vrouwen. Van Lunsen is er dan ook van overtuigd dat het aantal ongewenste zwangerschappen volgend jaar sterk zal stijgen. Hij berekende dat dat zal leiden tot ten minste 4500 extra ongewenste zwangerschappen per jaar, waarvan de helft zal resulteren in een abortus. ,,Toen de pil begin jaren 70 in het ziekenfonds kwam, daalde het percentage abortussen sterk. Nu zullen we zien dat het percentage toeneemt.''

Ook Rademakers vreest hiervoor. ,,Vooral vrouwen die het financieel niet breed hebben, zullen eerder stoppen met de pil. Abortusklinieken hoeven voorlopig niet bang te zijn dat zij zonder werk komen.''

Van Lunsen verwacht verder dat het aantal sterilisaties - die worden nog wel vergoed - zullen toenemen. ,,Stellen die twijfelen of ze nog meer kinderen willen, zullen eerder overgaan tot sterilisatie dan nu het geval is. Dat leidt onherroepelijk ook tot meer hersteloperaties'', denkt Van Lunsen, die ook vreest dat er nep-anticonceptiepillen op de markt zullen verschijnen.

,,Uiteindelijk zal de bezuinigingsmaatregel alleen maar tot meer kosten leiden. Wat kosten die extra abortussen en sterilisaties? En dan heb ik het nog niet de hulpverlening voor een deel van de kinderen die ongewenst ter wereld.''

Vrijdag (voor wetenschappers) en zaterdag (voor het publiek) heeft een anticonceptie-symposium plaats in congrescentrum De Reehorst in Ede.
http://www.ad.nl/artikelen/Gezondheid/1066022283290.html

SBS 6 had dus dat getal van 6000 overdreven. Maar ten minste 4500 (dus nog veel meer is mogelijk) vind ik al verontrustend.

[Dit bericht is gewijzigd door ub40_bboy op 01-01-2004 17:35]

lollig
  donderdag 1 januari 2004 @ 19:57:28 #182
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_15883188
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 17:15 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Was gister op tv. Gingen ze alle domme maatregelen dit jaar ingevoerd bespreken.

Dat jij iets dom vindt wil nog niet zeggen dat iets dom is.
Say your prayers
pi_15884578
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 19:57 schreef Sickie het volgende:

[..]

Dat jij iets dom vindt wil nog niet zeggen dat iets dom is.

Als je het bezuinigd maar op de lange termijn alleen maar geld gaat kost, kan je het niet echt slim noemen.
lollig
pi_15891286
Er wordt elke keer weer gesproken over tienerzwangerschappen, terwijl het met een paar klikken het volgende te vinden is:
quote:
Anticonceptie vanaf 21 jaar
Vrouwen van 21 jaar en ouder krijgen de anticonceptiepil niet meer vergoed via het ziekenfonds. Ook voor andere anticonceptiemiddelen moeten zij zelf betalen: prikpil, spiraaltje, anticonceptiering, implantatiestaafje, pessarium, anticonceptiepleister en morning-afterpil.
Bron: VWS
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')