Schaam je jongemanquote:Op dinsdag 13 juli 2004 18:09 schreef tong80 het volgende:
Ik heb hem maar nog niet gelezen.
Verder nog:quote:Op dinsdag 11 mei 2004 14:22 schreef Erasmusch het volgende:
Heb zelf ook aardig wat Engelse boeken. Hoolifan, Naughty Nineties, Guvnors zijn wel de betere die ik me zo kan herinneren. Football Factory is nu een film van uit, maar fictief.
quote:Left foot in the grave
Speler/Assistent Manager Garry Nelson van Torquay United (destijds 3e divisie) heeft een seizoen lang alles bijgehouden wat er gebeurde op het gebied van trainen, coachen, scouten, managen etc. Een interessant kijkje achter de schermen en voor mensen die van Championship Manager houden zeer zeker een aanrader!
Ben al een paar jaar lid. Heb in boekhandels zoveel mogelijk oude exemplaren besteld. Echt een aanrader. Hou je van voetbal en mooie verhalen geschreven door mensen die er verstand van hebben en de pen in goudinkt hebben gedoopt moet je het doen.quote:Op dinsdag 28 september 2004 00:32 schreef -Vaduz- het volgende:
Ik denk erover om aan de Hard Gras serie te beginnen, lijkt me leuk. Maar wat vinden jullie van die boekies?
Mooi omschreven Tongquote:Op dinsdag 28 september 2004 00:47 schreef tong80 het volgende:
[..]
en de pen in goudinkt hebben gedoopt moet je het doen.
Oke, bedankt!quote:Op dinsdag 28 september 2004 00:47 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ben al een paar jaar lid. Heb in boekhandels zoveel mogelijk oude exemplaren besteld. Echt een aanrader. Hou je van voetbal en mooie verhalen geschreven door mensen die er verstand van hebben en de pen in goudinkt hebben gedoopt moet je het doen.
bij de slegte heb je een flink aantal van de eerste 20 delen voor niet te veel geld liggen !quote:Op dinsdag 28 september 2004 00:32 schreef -Vaduz- het volgende:
Ik denk erover om aan de Hard Gras serie te beginnen, lijkt me leuk. Maar wat vinden jullie van die boekies?
staat wel op mijn lijst "nog te kopen"quote:Op dinsdag 28 september 2004 11:05 schreef Falco het volgende:
Heeft iemand 'Spelen tegen de Moldaviërs' van Tony Hawks gelezen? Het gaat over een Britse komiek die een weddenschap aangaat met een vriend om het Moldavische voetbalelftal van omstreeks 1996 te verslaan met tennis. Als hij de weddenschap verliest moet hij bloot het Moldavische volkslied ten gehore brengen. Hoe dan ook Tony Hawks gaat naar Moldavië en probeert het voor elkaar te krijgen om tegen de 11 Moldaviërs te tennissen, maar dat blijkt nogal teringjantje lastig te zijn. Je moet een beetje van Britse humor houden, maar tis een en al hilarisch.
Bedankt voor de tip, ik ga er gelijk wat bestellen.quote:Op dinsdag 28 september 2004 14:41 schreef Bjoro het volgende:
[..]
bij de slegte heb je een flink aantal van de eerste 20 delen voor niet te veel geld liggen !
Neeneenee, dat was Tony's eerste weddenschap jaquote:Op dinsdag 28 september 2004 14:45 schreef Bjoro het volgende:
[..]
staat wel op mijn lijst "nog te kopen"
evenals zijn andere boek "met een ijskast door engeland"
of heet dat boek anders en is de schrijver ook een ander
Heb een vriend gesproken die het ook een topboek vond....wel heel hardquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 10:05 schreef vitazz het volgende:
Verder vind ik een absolute aanrader "Dynamo Kiev, Sterven voor de eer van het vaderland" van Andy Dougan. Gaat over het voetbal in te Tweede Wereldoorlog, met een wedtsrijd tegen de Duitse bezetter. Indrukwekkend!!!
Lievertjes ook leuk om die verhalen te lezen !!quote:Ook nog gelezen "De Lieverdjes" van M. van Hooff over FC Amsterdam en "Het verzwegen Oranje" over voetballers die in de Tweede Wereldoorlog in Duitsland tewerk werden gesteld en daar samen gingen voetballen in een soort alternatief Nederlands XI-tal. Beide via Thomas Rap verschenen
Ja vandaag weer een nieuwe in de bus gehadquote:Op maandag 4 oktober 2004 21:07 schreef tong80 het volgende:
Ja mooie Hardgras. Ben blij dat ik lid ben. Geweldig blad.
ik moet 'm nog steeds n keer lenenquote:Op dinsdag 30 november 2004 20:00 schreef Dos37 het volgende:
Biografie Roy Keane geweldig boek
Nummer 17 is het legendarische deel over v Bastenquote:Op dinsdag 30 november 2004 19:54 schreef MaxPower het volgende:
Als iemand Hard Gras nummer 2 of nummer 17 of allebei aan mij wil verkopen hoor ik dat graag, dan heb ik de collectie compleet...
Bedankt man!quote:Op maandag 3 mei 2004 23:40 schreef Plastic_Power het volgende:
Een absolute aanrader: De trilogie van John King.
-The Football Factory
-England Away![]()
-Headhunters
Plaatst voetbal en fanatisme in een historische/sociale context. Lees deze boeken (vooral England Away, met een prachtig hoofdstuk gesitueerd in Amsterdam)!
Iemand een goede site/winkel waar je dit soort literatuur kunt kopen?quote:Op woensdag 1 december 2004 16:07 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Bedankt man!![]()
Ik wist niet dat John King nog meer van die boeken had geschreven. Die ga ik dus zeker kopen! Football Factory en de verfilming ervan zijn zeker aan te raden!
Bedankt iig!![]()
Moej em een moal ophalenquote:Op dinsdag 30 november 2004 20:03 schreef 9christensen het volgende:
[..]
ik moet 'm nog steeds n keer lenen
quote:Op woensdag 1 december 2004 22:46 schreef Nyluzzz het volgende:
Ben al ongeveer anderhalf jaar bezig met de biografie van Diego Maradonna. Ik vind het werkelijk niet om door te komen.
quote:Op woensdag 1 december 2004 23:57 schreef Max-Westerman het volgende:
Ik zit er al een tijdje aan te denken om F-side is niet makkelijk te kopen
Maar ik vind 35 euro nog al veel voor een boek
quote:Op woensdag 1 december 2004 20:41 schreef Bjoro het volgende:
Over het algemeen wel...of vertaalde boeken...oa Wonder v Castel di Sangro (Joe McGuiness), de VoetbalMaffia (David Yallop) Voetbal als oorlog (Simon Kuper) Ik ben El Diego (..?..) Een seizoen met Hellas Verona (..?..)
Mijn engels is niet goed genoeg om die boeken lekker door te lezen
quote:Op donderdag 2 december 2004 00:19 schreef Barnet_Bee het volgende:
Vooral het Wonder van Castel di Sangro vond ik leuk om te lezen. Ik volg ze zelf nu nog een beetje.
quote:Op donderdag 2 december 2004 00:41 schreef Bjoro het volgende:
[..]
ik heb dat ook een tijdje gedaan...maar nu niet meer
wel jammer opzich !!
Wel geloof ik 1 of 2 spelers die later in serie A hebben gespeeld !!
quote:Op donderdag 2 december 2004 12:17 schreef Bjoro het volgende:
die van Heerenveen (Hard Gras) vond ik matig idd.
Maar ik ga "Paint it White" en "Left foot in the grave" zeker in de gaten houden !!
quote:Op donderdag 2 december 2004 12:20 schreef Barnet_Bee het volgende:
Op e-bay zijn ze verkrijgbaar voor vaak weinig geld (wel de Engelse e-bay pakken). Daar heb ik ze ook vandaan. Left foot in the grave was maar 0,99 pond.
quote:Op woensdag 1 december 2004 16:07 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Bedankt man!![]()
Ik wist niet dat John King nog meer van die boeken had geschreven. Die ga ik dus zeker kopen! Football Factory en de verfilming ervan zijn zeker aan te raden!
Bedankt iig!![]()
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:39 schreef Erasmusch het volgende:
[..]
Football Factory is ook als trilogie/omnibus te krijgen, dus uitkijken dat je ze straks niet dubbel hebt.
Poosje geleden die voetbalmaffia gekocht. Koop zelf ook regelmatig op ebay.co.uk. Laatst nog The greatest footballer you never saw gekocht, over Robin Friday van Cardiff en Reading geloof ik. Alleen die is dus kwijt geraakt in de post![]()
quote:Op zaterdag 8 mei 2004 13:02 schreef superjoden het volgende:
[..]
Yeahinho kijk even op www.proxis.nl en zoek dan op stefan van loock. je kunt hem dan zo bestellen.
quote:
quote:Op donderdag 2 december 2004 23:38 schreef Cart_man het volgende:
Bespaar je de moeite. Als je fictieve verhalen wilt lezen dan is Brimson leuk maar voor het waargebeurde zal je toch andere boeken moeten zoeken.
Boek over Antwerp schijnt wel goed te zijn.
Heb m uiteindelijk toch binnengekregen. Wordt verteld adhv krantenartikelen en familie, teamgenoten etc. Wel leuke anekdotes, maar niet echt bijzonder. Op play.com is ie trouwens 6pond inc verzendkosten. Daar hebben ze wel meer goede aanbiedingen zie ik nou.quote:Op donderdag 2 december 2004 14:16 schreef Eilanden het volgende:
[..]
Jammer, want dat boek over Robin Friday had ik ook gezien en was er wel nieuwsgierig naar of het wat was.
Hehe, nee. Ben de titel van het boek vergeten, was iets met X-side erin.quote:Op vrijdag 3 december 2004 19:52 schreef Barnet_Bee het volgende:
[..]
Bedoel je Stamnummer 1? Die heb ik namelijk. Best leuk om te lezen, vooral enkele passages over Louis van Gaal.
titel is ook X-side... heb het boek een half jaar geleden aangeschaft en vind het wel een boeiend boek.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 19:15 schreef Cart_man het volgende:
[..]
Hehe, nee. Ben de titel van het boek vergeten, was iets met X-side erin.
Mijn recente aankoop is een boek dat City Psychos heet, gaat over supporters van de voetbalclub Hull City.
Vertellen ze van alles over hun uitjes.
Nog geen bladzijde verder gekomen, kutboek!quote:Op woensdag 1 december 2004 22:46 schreef Nyluzzz het volgende:
Ben al ongeveer anderhalf jaar bezig met de biografie van Diego Maradonna. Ik vind het werkelijk niet om door te komen.
boek heb ik ook maar moet er nog aan beginnen. lijkt me inderdaad een interessant boekquote:Op zaterdag 8 januari 2005 22:13 schreef Chen het volgende:
Ik heb niet veel gelezen maar ik raad deze zeker aan
Een seizoen met Hellas Verona
Van Tim Parks
-------------------------------------------
Een grondige, meeslepende en hilarische analyse van het hoe en waarom de grootste passie van de Italianen en Italiekenner Tim Parks: voetbal.
Tim Parks gaat een heel seizoen naar elke wedstrijd van Hellas Verona,
Als hij uit gaat gaat hij ook mee met de hooliguns.
Leuk boek inderdaadquote:Op zondag 9 januari 2005 01:12 schreef superjoden het volgende:
[..]
boek heb ik ook maar moet er nog aan beginnen. lijkt me inderdaad een interessant boek
Ben zelf niet zo een lezer en gewoon geen geld om boeken aan te schaffen helaas. Verder schijnt Fever Pitch van Nick Hornby voor de echte voetbalsupporter en wedstrijdbezoeker ook een enorme aanrader te zijn.quote:- "Footbal Factory, Headhunters and England Away" van J. King.
De trilogie van John King heb ik ook gelezen, voor mensen die van sensatie verhalen houden over hooligans is dit boek niet bestemd, het is nl. "echte" literatuur. De boeken schetsen een beeld van een groep mannen uit London die graag naar de kroeg gaan met de "mates" en die toevallig ook fervente Chelsea fans zijn.Voor de liefhebbers van het genre voetbal-reisboek, de echte 'Groundhopper' dus, heb ik een aanrader:
- Charlie Connelly, "Stamping GRounds. Liechtenstein's Quest for the World Cup", Little, Brown, 2002, ISBN 0-316-85939-7 (9.99 Britse ponden).
Dit is boek dat wederom ietwat vergelijkbaar is met "The Miracle of Castel di Sangro" -- dwz een buitenlandse schrijver volgt een 'seizoen' lang een kleine ploeg. In dit geval volgt de Engelse auteur Connelly de WK 2002 kwalifikatiewedstrijden van Liechtenstein. Overigens doet hij dit niet door de gehele periode in het kleine landje (tussen Oostenrijk en Zwitserland) te gaan wonen, maar door af en toe voor de uit- en thuiswedstrijden over te komen.
Het boek geeft een prachtig beeld van de andere kant van het internationale voetbal, waar nog wordt gevoetbald voor de eer en de lol. Connelly maakt prachtig gebruik van de enorme schaalverschillen om de prestaties van de Liechtensteinse vriendenploeg duidelijk te maken -- zo spelen ze tegen Spanje voor 30,000 toeschouwers in Alicante. Dat klinkt niet indrukwekkend, maar wel als je bedenkt dat Liechtenstein slechts 32,000 inwoners telt (waarvan 1/3 nog buitenlander is ook!).
Als Connelly een ding doet, dan is het duidelijk maken waarom een 2-0 nederlaag verdiend als een zege kan worden gevierd. Daarbij beschrijft het boek mooi hoe in de kleine landen met (internationaal) voetbal wordt omgegaan. Het is een wereld van ons-kent-ons, semi-profs, en vriendschap. Zonder veel problemen raakt Connelly bevriend met enkele belangrijke spelers en bespreekt hij van alles en nog wat met de bondscoach en directeur van de nationale bond.
Het boek is goed geschreven, in een typische Britse stijl van zelfspot en verbazing over het buiten-Britse. Ik had persoonlijk wat moeite met de iets te gemaakte grappen in met name de eerste hoofdstukken, maar wellicht heeft dat met mijn momentele anti-Britse houding te maken. Ik weet niet of dit boek reeds in het Nederlands verkrijgbaar is, maar ik raad iedereen die redelijk goed Engels leest aan dit in het Engels te lezen, want veel zal in de vertaling verwateren.
Cijfer: 7+
-Fathers, Sons and Football uit, geschreven door Colin Schindler. Dit is ook de auteur van het boek Manchester United ruined my life, wat ik al eerder heb besproken. Schindler is een jood uit Manchester en een enorme MCFC-fan. Dit boek gaat over drie generaties voetballers uit een familie: Summerbee.George speelde in de jaren dertig voor o.a. Preston North End, maar zat primair op de bank en werd schandalig behandeld door de toen nog almachtige voetbalbazen. Zijn zoon Mike beleefde in de jaren zestig de hoogtijdagen van MCFC mee en was een goede vriend van George Best (ondanks de rivaliteit tussen City en United). Nick faalde bij MCFC en speelde grotendeels in de marge.
Al met al heeft het me maanden gekost om dit boek eindelijk uit te lezen. Op een of andere manier word ik niet meegesleept door Schindler's stijl -- had ik bij zijn andere boek ook al. Zijn verhalen over de persoonlijke levens van de Summerbee clan zijn ook niet zo sterk. Interessanter is het boek omdat het een goed overzicht geeft van de enorme veranderingen in het leven van profvoetballers in de vorige eeuw... van bijna-slaaf tot superster.
Een boek voor de geharde lezer, denk ik. 6.5
Heb m al gelezen en vond het net zon pulp als de boeken van de Brimsons.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 13:36 schreef tong80 het volgende:
Waarom kijk je zo sip. Het is een boek van Bill Buford waar ie infiltreert bij de harde kern van Manchester United. Erg meeslepend.
Meeste voetbalboeken lees ik sowieso in het Engels, dus ik hoor graag je mening als je het gelezen hebt Tong!quote:Op zaterdag 5 februari 2005 18:30 schreef tong80 het volgende:
Ik weet niet hoe je Engels is maar Henk Spaan heeft laatst in het Parool het boek Garrincha gerecenseert en er een tien aan gegeven. Heb het nagevraagd bij de boekhandel maar hij is niet in het Nederlands vertaald. Als fan van Garrincha heb ik hem toch besteld.
Ook mijn boeken zijn in het Engels, muv Feyenoord.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 18:30 schreef tong80 het volgende:
Ik weet niet hoe je Engels is maar Henk Spaan heeft laatst in het Parool het boek Garrincha gerecenseert en er een tien aan gegeven. Heb het nagevraagd bij de boekhandel maar hij is niet in het Nederlands vertaald. Als fan van Garrincha heb ik hem toch besteld.
die keeper van Chelski Cudicini heeft ook 2 jaar bij Castel gespeeld, hij kwam volgens mij toe Joe McGinnis al weg was !quote:Op zondag 27 februari 2005 05:06 schreef Erasmusch het volgende:
Castel di Sangro vond ik ook een meeslepend boek. In 2 dagen uitgelezen. Bizar verhaal, dat die Amerikaan uberhaupt overal wordt bij betrokken, maar dat ie ook wel ff de opstelling wil bepalen. Alleen jammer dat de onderschriften bij de fotos het verloop al verklappen![]()
Was ff aan het rondsurfen, ze trekken nu nog maar een paar honderd spettatori. Bonomi, Fusco en Spinesi speelden Serie A.
Leuk kado idd. Heb het vorige maand van SCH gehad.quote:Op maandag 20 juni 2005 15:48 schreef Bjoro het volgende:
Gisteren dat boek van Hugo Borst over Vaders & Zonen aan vader kado gedaan.
donderdag bestelt via Bol.com, zaterdagochtend in huis, gisteravond had ik hem uit !quote:Op maandag 20 juni 2005 15:48 schreef Bjoro het volgende:
Eindbestemming Zanderij van Iwan Tol staat ook op mijn lijstje van deze zomer
tja, dat probleem ken ikquote:Op dinsdag 28 juni 2005 16:28 schreef tong80 het volgende:
Nee, moet ik nog kopen maar ik heb nog wel een tiental boeken liggen waar ik nog aan moet beginnen.
Eens. ben er drie keer in begonnen, de vierde keer moet nog komen. Ben bij pagina 5 of zo, wat een brij.quote:Op maandag 27 juni 2005 18:28 schreef MaxPower het volgende:
Het is één lange brij die zo rechtstreeks uit de mond van Diego komt. Lijkt geen eindredactie te zijn toegepast. En Diego is altijd even fantastisch, ook een beetje jammer.
Idd Yalop: 'they stole our game'quote:Op zaterdag 28 juni 2003 17:43 schreef DutchGooner het volgende:
quote:Op dinsdag 28 juni 2005 16:49 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Eens. ben er drie keer in begonnen, de vierde keer moet nog komen. Ben bij pagina 5 of zo, wat een brij.
Nee dat snap ik. Ik wil het juist lezen om mijn kennis wat op te vijzelen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 20:28 schreef Eilanden het volgende:
Je hoeft geen echte kenner te zijn van Italiaans voetbal om te genieten van Hellas Verona en Castel di Sangro. Dat laatste boek is geschreven door een Amerikaan die sommige zaken zelfs overbodig uitlegt
Dan kun je beter in het VBL-Kwis-Topic lurkenquote:Op dinsdag 28 juni 2005 20:55 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Nee dat snap ik. Ik wil het juist lezen om mijn kennis wat op te vijzelen.
Was ook maar en grapjequote:Op dinsdag 28 juni 2005 21:09 schreef MaxPower het volgende:
Mwa, losse feitjes interesseren me weinig. In een boek krijg je een beter beeld van de hele sfeer.
wijs besluitquote:Op dinsdag 28 juni 2005 18:53 schreef MaxPower het volgende:
Gezien de juichende recensie van Erasmusch hierboven bestel ik Gazza's bio ook nog ff denk ik.
edit: besteld. met een beetje geluk valt ie zaterdag op de mat.![]()
Ik heb hem vorige week gekocht en in één ruk uitgelezen. Ik wilde voor het slapengaan even een pagina of 10 doorlezen om te kijken wat voor boek ik de volgende dag in de trein op weg naar huis na mijn tentamen kon gaan lezen, maar werd zodanig gegrepen door het verhaal dat ik het niet meer heb weggelegd. Het was boeiend van de eerste tot de laatste letter. De grote hoeveelheid klein en groot leed, de kleine maar pijnlijke details.quote:Op maandag 27 juni 2005 13:57 schreef Bjoro het volgende:
het is een aardig boek, ondanks het onderwerp toch een luchtig boek, leest makkelijk weg, maar inhoudelijk niet heel erg sterk ! (had iets meer diepgang verwacht !)
Allemaal korte stukjes door de nabestaanden/overlevenden verteld, gaat alleen maar over de voetballers en niet over de overige mensen.
Een hoog oh ja-gehalte en verder niets dan goeds over de doden.
Vind ik ook, al is het alleen maar omdat dit stukje vaderlandse (sic!) geschiedenis erg onderbelicht blijft, ja zelfs in de vergetelheid is geraakt. De ondertitel ("Het vergeten verhaal...") is daarom erg treffend.quote:Wel imo een boek dat je gelezen moet hebben ivm het onderwerp.
heb je daar een link van ?quote:Op woensdag 29 juni 2005 01:19 schreef Omnifacer het volgende:
Edit: tijdens het lezen van Eindbestemming Zanderij kwam ik op het idee om voor een RBC-website waar ik af en toe bijdragen voor lever een artikel te schrijven voor Wendel Fräser, één van de slachtoffers, die ten tijde van de SLM-ramp bij RBC speelde, de club waar ik zou van hou![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |