Ik heb het bij ieder wel bekende Hand in Hand van Van Gageldonk weleens gelezen. Verder een boek over Engels hooliganisme, Tussen het Tuig (weet ff niet meer van wie, was in ieder geval een Amerikaan)
Maar mijn favorieten zijn toch wel:
Voetbalkoorts van Nick Hornby. Arsenal-supporter beschijft zijn hele leven als aanhanger van The Gunners.
Een seizoen met Hellas Verona van Tim Parks. Titel zegt het al, de Engelse Verona-supporter Parks bezoekt 1 seizoen lang elke wedstrijd die Hellas toen nog in de Seria A speelde. Echt een aanrader voor elke beetje fanatieke voetbalsupporter.
Het wonder van Castel di Sangro (ookal van een Amerikaan waarvan de naam mij even ontschoten is). Die Amerikaan volgt in ieder geval 1 speeljaar lang het clubje uit het Italiaanse dorpje Castel di Sangro wat het jaar daarvoor tegen alle verwachtingen in naar de Serie B is gepromoveert.
Een vriend van me heeft laatst Soul Crew gekocht bij de plaatselijke boekenzaak. Misschien ga ik die ook nog wel even lenen maar over het algemeen lijken boeken over en door fanatieke supporters mij meer te trekken dan die over hooligans. Maar toch nog maar ff lezen denk ik (wel in het Engels uiteraard).
De andere HG's zijn trouwens ook zeer de moeite waard.
Verder nog een hele serie Engelse boeken met als absoluut hoogtepunt "The Pride Of North London" die beschrijft de derby's tussen Arsenal en de Sperz.
Heb gelezen Hoolifan, Naughty Nineties, Armed for the Match, Congratulations, you have just met the ICF, Guvnors, Hand in Hand, Among the Thugs en dat andere boek van Gageldonk. Weet niet meer hoe die heet. Naast deze boeken over Hooliganisme ook nog Feyenoord bedankt, Betaalde liefde en ook nog wat gelezen over de corruptie binnen de Fifa. Betaalde liefde gaat over commercie bij het voetbal.
Binnenkort ga ik nog wat boeken bestellen: Soul Crew, Cass en nog een boek over Millwall. Verder zal ik zeker wel meer gelezen hebben. Verder wil ik ook nog het boek over 657, de firm van Porthsmouth. Eerst nog ff bezoeken in augustus...daarna koop ik dat boek wel
quote:die hen ik idd ook gelezen,van Yallop dacht ik
Op zaterdag 28 juni 2003 17:41 schreef Cart_man het volgende:
en ook nog wat gelezen over de corruptie binnen de Fifa.
(vertaling: Foppe, portret van een bijzonder gewoon mens.)
quote:negen maar?
Op zaterdag 28 juni 2003 17:54 schreef Da_Sandman het volgende:
"De Negen Zeeuwen Van Oranje"
quote:De rest vist.
Op zaterdag 28 juni 2003 17:54 schreef DutchGooner het volgende:[..]
negen maar?
quote:Yepz... Was een leuke voor de quiz geweest, stond ook al op men lijstje... Maar dat heeft geen nut meer nu
Op zaterdag 28 juni 2003 17:54 schreef DutchGooner het volgende:[..]
negen maar?
Kijken wat ik uit me hoofd weet:
-Frans De Munck
-Adri van Male
-Willem van Hanegem
-Jan Poortvliet
-Adri Koster
-Danny Blind
-Peter van Vossen
hmmmz. Help
quote:Bill Buford
Op zaterdag 28 juni 2003 16:50 schreef Cruoninga het volgende:
Verder een boek over Engels hooliganisme, Tussen het Tuig (weet ff niet meer van wie, was in ieder geval een Amerikaan)
quote:Dennis de Nooijer was op trainingsstage...
Op zaterdag 28 juni 2003 18:05 schreef Da_Sandman het volgende:[..]
Yepz... Was een leuke voor de quiz geweest, stond ook al op men lijstje... Maar dat heeft geen nut meer nu
![]()
Kijken wat ik uit me hoofd weet:
-Frans De Munck
-Adri van Male
-Willem van Hanegem
-Jan Poortvliet
-Adri Koster
-Danny Blind
-Peter van Vossenhmmmz. Help
quote:Super boek! Absoluut lezen!
Op zaterdag 28 juni 2003 16:50 schreef Cruoninga het volgende:Een seizoen met Hellas Verona van Tim Parks. Titel zegt het al, de Engelse Verona-supporter Parks bezoekt 1 seizoen lang elke wedstrijd die Hellas toen nog in de Seria A speelde. Echt een aanrader voor elke beetje fanatieke voetbalsupporter.
quote:Heeft iemand dit boek gelezen? Zo ja, is het wat?
Het wonder van Castel di Sangro (ookal van een Amerikaan waarvan de naam mij even ontschoten is). Die Amerikaan volgt in ieder geval 1 speeljaar lang het clubje uit het Italiaanse dorpje Castel di Sangro wat het jaar daarvoor tegen alle verwachtingen in naar de Serie B is gepromoveert.
Verder zou je eens een mailtje naar Johan Derksen kunnen sturen. Die heeft denk ik de grootste collectie voetballiteratuur van Nederland.
Of ie je terug mailt is een tweede.
quote:Klopt, heeft zelfs een duel gespeeld tegen een amateurploeg, maar is nooit erkend als de 10e Zeeuw van Oranje
Op zaterdag 28 juni 2003 19:26 schreef methodmich het volgende:[..]
Dennis de Nooijer was op trainingsstage...
quote:Gelezen. prima boek, maar mi veel minder dan hellas Verona. De schrijver is een Amerikaan (Joe McGinniss) die zich zelfs met de tactiek gaat bemoeien en niks snapt van de Italiaanse manieren en cultuur. Zeker de moeite waard.
Op zaterdag 28 juni 2003 20:13 schreef Afunados het volgende:[..]
Heeft iemand dit boek gelezen? Zo ja, is het wat?
quote:Dat boek heb ik ook. Moet er nog eens aan beginnen.
Op maandag 30 juni 2003 13:10 schreef Heero het volgende:
Ik lees momenteel "De voetbalmaffia - De corrupte spelletjes van de FIFA" van David Yallop. Da's wel interessant.
Iet wat saai volgens de recensenten. Maar moet toch zeer de moeite waard zijn.
quote:Ik heb hem gelezen.
Op maandag 30 juni 2003 19:59 schreef tong80 het volgende:[..]
Dat boek heb ik ook. Moet er nog eens aan beginnen.
Iet wat saai volgens de recensenten. Maar moet toch zeer de moeite waard zijn.
quote:Heb 'm destijds onmiddellijk gekocht. Maar lezen ?
Op maandag 30 juni 2003 20:01 schreef mitt het volgende:[..]
Ik heb hem gelezen.
Het was een paar jaar geleden, dus ik moet hem misschien binnenkort weer een keer gaan lezen..want interessant was het wel.
Het dopingboek van Willie Voet, Bad as I wanna be van Dennis Rodman en de biografiën van Cruijff en Gullit, geschreven door Bert Hiddema, liggen ook nog te wachten op een beetje aandacht.
quote:Bio van Rodman heb ik ook idd, maar die ligt ook al een tijd, maar nog niet gelezen.
Op maandag 30 juni 2003 20:09 schreef tong80 het volgende:[..]
Heb 'm destijds onmiddellijk gekocht. Maar lezen ?
Het dopingboek van Willie Voet, Bad as I wanna be van Dennis Rodman en de biografiën van Cruijff en Gullit, geschreven door Bert Hiddema, liggen ook te wachten op een beetje aandacht.
Als je de voetbalmaffia leest van Yallop moet je daarna ook nog ff de Moord op Maradona lezen van Chris Willemsen.
"12 gestolen jaren" door Tom Egbers, over de Zwarte Meteoor van Heracles, Steve Mokone, die in Amerika 12 jaar onterecht in de gevangins blijkt te hebben gezeten.
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 30-06-2003 20:24]
quote:Over Willemsen gesproken wil ik je nog het boek de goddelijke kanarie van August Willemsen aanraden.
Op maandag 30 juni 2003 20:11 schreef mitt het volgende:Als je de voetbalmaffia leest van Yallop moet je daarna ook nog ff de Moord op Maradona lezen van Chris Willemsen.
quote:die heb ik
Op maandag 30 juni 2003 20:23 schreef tong80 het volgende:[..]
Over Willemsen gesproken wil ik je nog het boek de goddelijke kanarie van August Willemsen aanraden.
Gaat over de meest onderschatte voetballer ooit. De speler wiens ene been 5 centimeter korter was dan z'n andere Garrincha.
Had hem voor me liggen .. werd het toch wat anders
quote:Garrincha kreeg na het behalen van de WK-titel een radio cadeau.
Op maandag 30 juni 2003 21:11 schreef mitt het volgende:[..]
die heb ik
Had hem voor me liggen .. werd het toch wat anders
In het vliegtuig terug naar Brazilië probeerde hij radio-Brasil te ontvangen.
'Alleen maar ruis' zei ie, en gooide de radio in de prullebak.
quote:Ik las 'm in één ruk uit.
Op maandag 30 juni 2003 21:22 schreef JeroenV het volgende:
Ik heb voor de vakantie tusse het tuig gehuurd in de bieb, even kijken of dat wat is.
quote:Vond het echt een saai boek, heel slap en langdradig geschreven, ben persoonlijk nog steeds fan van het Castel di Sangro boek bijna in 1 ruk uit !! en heb nu 1 seizoen Hellas Verona op mijn lijst staan.
Op maandag 30 juni 2003 20:23 schreef tong80 het volgende:[..]
Over Willemsen gesproken wil ik je nog het boek de goddelijke kanarie van August Willemsen aanraden.
Gaat over de meest onderschatte voetballer ooit. De speler wiens ene been 5 centimeter korter was dan z'n andere Garrincha.
Voetbal als oorlog van Simon Kuper vond ik ook wel interesant !
quote:Het wonder van Castel di Sangro is van Joe McGuiness (geloof ik). Leuk boek met bizarre dingen die gebeuren in zo'n seizoen.
Op zaterdag 28 juni 2003 16:50 schreef Cruoninga het volgende:Het wonder van Castel di Sangro (ookal van een Amerikaan waarvan de naam mij even ontschoten is). Die Amerikaan volgt in ieder geval 1 speeljaar lang het clubje uit het Italiaanse dorpje Castel di Sangro wat het jaar daarvoor tegen alle verwachtingen in naar de Serie B is gepromoveert.
Ik ben nu bezig met Bad Fellas. Ook een boek over corruptie binnen de FIFA. Schrijvers zijn me even ontschoten....
quote:Bedoel je misschien David Yallop met 'De voetbalmaffia' ?
Op dinsdag 5 augustus 2003 16:29 schreef Eilanden het volgende:
Ik ben nu bezig met Bad Fellas. Ook een boek over corruptie binnen de FIFA. Schrijvers zijn me even ontschoten....
quote:En laat ik dat net toevallig deze week hebben gelezen.
Op dinsdag 5 augustus 2003 17:20 schreef DIGGER het volgende:
Ik zit momenteel met regelmaat in de Hard gras over Nederlandse voetballers in Italie (geschreven door Italiaanse fans/journalisten van de desbetreffende club) te lezen (en het verhaal over Krol bij Napoli is dan natuurlijk m'n favo).
Na het verhaal over Krol moet je onmiddellijk het verhaal over van der Korput lezen.
De Torino fans na het zien van de foto van van der Korput :
'Dat hebben wij weer.'
En het themanummer van Hard Gras over Heerenveen uiteraard.
Al die Hooligans boeken laat ik links liggen, dat gaat ook niet over voetbal.
Wel echt over voetbal: de 2 boeken van Tom Egbers over de zwarte parel van Heracles en de film die erbij hoort, de zwarte meteoor. Niet echt goed geschreven maar het verhaal is geweldig.
quote:Nee, ik had al neergezet ook..... Voetbalmaffia ook gelezen, maar dat is een nieuwer boek met ook schokkende zaken over corruptie binnen de FIFA.
Op dinsdag 5 augustus 2003 17:18 schreef tong80 het volgende:
[..]
Bedoel je misschien David Yallop met 'De voetbalmaffia' ?
Titel is Badfellas Fifa Family at War, geschreven door John Sugden en Alan Tomlinson.
quote:Oh,Steve Mokone,dan moet ik toch altijd aan "Abe de racist" denken
Op dinsdag 5 augustus 2003 17:35 schreef SCH het volgende:
Voor mij de JohanEn het themanummer van Hard Gras over Heerenveen uiteraard.
Al die Hooligans boeken laat ik links liggen, dat gaat ook niet over voetbal.
Wel echt over voetbal: de 2 boeken van Tom Egbers over de zwarte parel van Heracles en de film die erbij hoort, de zwarte meteoor. Niet echt goed geschreven maar het verhaal is geweldig.
en de auto biografie van Tony Adams - Addicted
quote:Harry is volgens velen een groot stilist, hij hoorde tot de grote 3, samen met W.T. Schippers en Gerard Spong... Je kon nooit van alle 3 tegelijk houden!
Op dinsdag 5 augustus 2003 23:20 schreef Frenkie het volgende:
de regenjas van Harry Vermegen
maar om dat literatuur te noemen
Of verwar ik nu iets?
quote:Jah, heb ik ook gelezen! Erg vermakelijk, vooral als je nagaat dat lezen dus echt iets is wat ik nooit doe. Maar voor deze maakte ik een uitzondering, ook omdat ik Italiaans voetbal goed volg.
Een seizoen met Hellas Verona van Tim Parks. Titel zegt het al, de Engelse Verona-supporter Parks bezoekt 1 seizoen lang elke wedstrijd die Hellas toen nog in de Seria A speelde. Echt een aanrader voor elke beetje fanatieke voetbalsupporter.
quote:Ik lees dus ook zelden, en motivator nummer 1 om te lezen is als het over voetbal gaat (en dan iets wat me interesseert natuurlijk)
Op woensdag 6 augustus 2003 12:38 schreef Smeich het volgende:Jah, heb ik ook gelezen! Erg vermakelijk, vooral als je nagaat dat lezen dus echt iets is wat ik nooit doe. Maar voor deze maakte ik een uitzondering, ook omdat ik Italiaans voetbal goed volg.
Niet echt 100% voetballiteratuur, maar ook de biografie van oud MVV-voorzitter Benoit Wesley, waarin o.a. fragmenten staan over zijn relatie met trainer en pers, zijn aandeel in FCLimburg etc..
quote:Is die nog te koop ergens?
Op dinsdag 5 augustus 2003 17:20 schreef DIGGER het volgende:
Ik zit momenteel met regelmaat in de Hard gras over Nederlandse voetballers in Italie (geschreven door Italiaanse fans/journalisten van de desbetreffende club) te lezen (en het verhaal over Krol bij Napoli is dan natuurlijk m'n favo).
quote:Geen idee, maar ik wil hem gerust een keertje aan je uitlenen hoor.
Op donderdag 14 augustus 2003 16:46 schreef Dylan Dog het volgende:Is die nog te koop ergens?
quote:Moet nog 2 pagina's...als je geïnteresseerd bent in voetbalgeweld dan is dit wel een goed boek ja.
Op donderdag 14 augustus 2003 15:34 schreef Eilanden het volgende:
Een vriend van me heeft Soul Crew gelezen, schijnt wel een goed boek te zijn
Bert Hiddema - Een tegen Een
Twee jongens groeien op in de sixties en worden volwassen in de seventies. Nederland verandert, en zij veranderen mee. Beiden zijn dol op voetbal en ze maken de ongekende successen van nabij mee. Beiden worden gemaakt door voetbal: de een als speler, de ander als journalist.
Twee mannen op weg naar een fatale botsing. De inmiddels populaire anchorman van Studio Sport maakt in zijn commentaren de ploeterende speler af met kwalificaties als 'loser' en 'eeuwige tweede'. De laatste begint uiteindelijk een nieuw leven als voetbalmakelaar en verwerft achter de schermen steeds meer macht. Maar zijn haat zit diep...
In deze ongewone thriller heeft Bert Hiddema een hoofdrol ingeruimd voor dertig jaar Nederlandse sportgeschiedenis. Zowel de hoogtepunten als de al jaren ingezette verloedering vinden een plaats in dit spannende verhaal met een onverwachte ontknoping.
Persoonlijk viel mij het boek nogal tegen, en dan met namen de zwart-witte benadering van de hoofdpersonen en het gebrek aan spanning.
Verder heb ik bij mijn ouders op zolder nog een prachtig boek liggen van Nico Scheepmakers over de beginjaren van de europacup. Mooie vers;agen over het Real Madrid met o.a Puskas, Di Stefano en de eerste stappen van teams als DWS en Rapid JC in de Europacup. Je proeft gewoon de liefde voor de voetbalsport als je dit boek leest.
Mocht ik ooit de hoofdprijs in de staatsloterij winnen zou ik wel verder willen voorborduren op zijn werk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |