Groningen en de woningmarkt is achteraf makkelijk praten, maar destijds moesten er beslissingen worden genomen om het land in een versnipperd politiek landschap überhaupt bestuurbaar te houden. Rutte koos voor stabiliteit en een solide basis, wat destijds de noodzaak was om überhaupt aan de toekomst te kunnen bouwen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 22:20 schreef Perrin het volgende:
Volgens mij zijn we het over het meeste wel eens.
De schuldquote was in 2017 al 57 procent en in 2019 48,6 procent. Vanaf dat moment was verder aflossen vooral een politieke keuze, geen acute noodzaak. Die keuze kun je verdedigen, maar dan bevestig je ook mijn punt: de boekhouding kreeg voorrang boven andere investeringen.
Bij de verhuurderheffing ligt dat vergelijkbaar. Er ging inderdaad geld terug naar corporaties, maar tegenover ruim 12 miljard euro aan heffing stond slechts een deel aan kortingen en subsidies. Daarmee was die heffing niet ineens verdwenen.
Groningen vind ik moeilijker te verdedigen met een beroep op leveringszekerheid. De enquêtecommissie concludeerde dat de winning in 2013 aanzienlijk omlaag had gekund zonder de leveringszekerheid in gevaar te brengen. Toch werd er bijna 54 miljard kuub gewonnen. Dat was dus een politieke keuze.
Over Rutte zelf zijn we het denk ik eens: stabiliteit was zijn kracht. Maar na 2016 hoefde je niet te kiezen tussen stabiliteit en vooruitkijken. Je kon de financiën op orde houden én investeren in woningen, het stroomnet en andere zaken waarvan je wist dat ze eraan kwamen.
En dat is dus precies mijn punt. Stabiliteit is waardevol, maar een visie en langetermijnbeleid ook. Soms is het goed die olifant bij de slurf te vatten.
De asielmigratie zei ik. Dus alle asielmigratie.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 19:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Oh, dat wil ik wel zeggen hoor: stop de massale asielmigratie. De vraag is alleen hoe.
Dat er achteraf andere keuzes mogelijk waren klopt, maar destijds stonden we onder enorme druk om de staatskas te stabiliseren en de gaslevering te garanderen. Wat betreft de jaren na 2017: die zogenaamde 'solide basis' was helaas flinterdun, omdat vanaf 2019 de stikstofuitspraak van de rechter vrijwel alle bouwprojecten en stroomnetuitbreidingen juridisch volledig op slot zette. Het gebrek aan grote langetermijnplannen kwam dus niet door onwil.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 22:33 schreef Perrin het volgende:
De toezichthouder adviseerde begin 2013 al om de gaswinning te verlagen, en toch werd dat jaar een recordjaar.
Ook in de Eerste Kamer werd in 2013 al gewaarschuwd dat de verhuurderheffing ten koste zou gaan van investeringen door corporaties. De problemen waren dus niet onbekend. Er zijn destijds andere politieke keuzes gemaakt. Dat kan.
En met een solide basis om op voort te bouwen ben ik het gewoon eens. Die basis lag er echter al in 2017. Mijn punt is precies dat er daarna, naar mijn idee, zeven jaar lang te weinig op is voortgebouwd.
Rutte 2 had de ruimtelijk ordening niet bij de provincies moeten neerleggenquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 22:35 schreef Perrin het volgende:
Anyway, gedane zaken nemen geen keer. En met die visie zit het inmiddels wel snor
Dit is dus waarom normale intelligente en beschaafde mensen de rechtsen vaak niet serieus nemen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 22:35 schreef Pixelman het volgende:
[..]
De asielmigratie zei ik. Dus alle asielmigratie.
Hoe? Simpel: gewoon stoppen. Desnoods met geweld want de nationale veiligheid komt boven alles.
Dat er andere keuzes mogelijk waren, is precies mijn punt.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 22:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat er achteraf andere keuzes mogelijk waren klopt, maar destijds stonden we onder enorme druk om de staatskas te stabiliseren en de gaslevering te garanderen. Wat betreft de jaren na 2017: die zogenaamde 'solide basis' was helaas flinterdun, omdat vanaf 2019 de stikstofuitspraak van de rechter vrijwel alle bouwprojecten en stroomnetuitbreidingen juridisch volledig op slot zette. Het gebrek aan grote langetermijnplannen kwam dus niet door onwil.
Je kan altijd handelen. Maar Rutte koos voor stabiliteit, en wat ben ik daar gelukkig meequote:Op zaterdag 3 oktober 2026 22:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat er andere keuzes mogelijk waren, is precies mijn punt.
Die stikstofuitspraak was natuurlijk een enorme klap. Maar die kwam niet uit de lucht vallen.
Ik heb het ook nooit over onwil gehad. Het gaat mij om keuzes en prioriteiten. Om visie en langetermijnbeleid. Om problemen waarvan we wisten dat ze eraan kwamen, maar die we toch voor ons uit bleven schuiven. Ik verwijt Rutte niet dat hij geen glazen bol had. Mijn punt is dat we tussen 2017 en 2019 al genoeg wisten om meer in de steigers te zetten met een blik op de toekomst en met de kennis van toen.
En: ook daarna liep de verhuurderheffing nog gewoon door tot 2023. Daarom vind ik het lastig om te zeggen dat we door omstandigheden simpelweg niet konden handelen. We konden wel handelen. We hebben alleen andere keuzes gemaakt.
En achteraf is altijd makkelijk praten
nou laten we de "vluchtelingen" eerst maar aan het werk zetten, want daar kwamen ze voor niet om achter allerlei asieladvocaten aan te lopen voor dwangsommenquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 22:35 schreef Pixelman het volgende:
[..]
De asielmigratie zei ik. Dus alle asielmigratie.
Hoe? Simpel: gewoon stoppen. Desnoods met geweld want de nationale veiligheid komt boven alles.
Degenen die hier al zijn moeten zo snel mogelijk belasting betalen om nuttig te zijn voor de BV NL.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 22:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou laten we de "vluchtelingen" eerst maar aan het werk zetten, want daar kwamen ze voor niet om achter allerlei asieladvocaten aan te lopen voor dwangsommen
en een 3 jarig arbeidscontract met terugkeergarantie tekenen, anders blijven ze druk met overbodige Nederlandse les terwijl ze weer terug gaan
Hoge hekken en wachttorens met geschutskoepels. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen?quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 22:42 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit is dus waarom normale intelligente en beschaafde mensen de rechtsen vaak niet serieus nemen.
zijn ze dan opeens niet zielig meer of achtervolgde homo zonder paspoort??quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 22:53 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Degenen die hier al zijn moeten zo snel mogelijk belasting betalen om nuttig te zijn voor de BV NL.
Instroom van asiel moet naar 0.
Arbeidsmigratie moet op basis van noodzaak voor de Nederlandse economie.
Als het aan onze pixel ligt krijgen de wachters nog een bonus ook voor het halen van hun target.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 22:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoge hekken en wachttorens met geschutskoepels. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen?
[ afbeelding ]
Arisch bloed, dan krijg je dat.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 22:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als het aan onze pixel ligt krijgen de wachters nog een bonus ook voor het halen van hun target.
Dat gaat ook nooit gebeuren, dat weet ik ook wel. Je ziet het aan shitholes Frankrijk en de UK. Zelfs daar veranderd niks en daar is het nog 40-45 keer erger dan hier. Helaas, maar ik heb West-Europa al opgegeven. De vraag is alleen wanneer we dit soort taferelen ook in Nederland zien.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 12:11 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Prima hoor. Dan moet je hopen op een meerderheid voor uiterst rechts in beide Kamers. Anders gaat een asielstop niet gebeuren.
Ik was afwezig, maar @miss_sly heeft vakwerk verricht.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:56 schreef nostra het volgende:
Nou ja, heeft @:Cyan9 ook weer wat te doen op de zaterdagavond.
Rechts vindt nationale veiligheid belangrijker dan buitenlandse potentiële terroristen, moordenaars en verkrachters een uitkering / schaarse woning/ gratis medische zorg te geven. Links denkt precies andersom. Daarom is rechts verstandig en links niet van deze planeet. Zo dom.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 22:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als het aan onze pixel ligt krijgen de wachters nog een bonus ook voor het halen van hun target.
Beleid van coalities zegt niets over de overtuiging van één partij. VVD is voor de Nederlanders én een keihard anti-asielbeleid. PRO is tegen Nederlanders en tegen een hard asielbeleid.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 19:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De VVD heeft jaren het beleid bepaald. PRO stond aan de zijlijn. Knap dat je hen daar de schuld van probeert te geven.
Volgens mij is het de VVD die van het asielbeleid een regelrechte industrie heeft gemaakt.quote:Op zondag 4 oktober 2026 06:53 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Beleid van coalities zegt niets over de overtuiging van één partij. VVD is voor de Nederlanders én een keihard anti-asielbeleid. PRO is tegen Nederlanders en tegen een hard asielbeleid.
De VVD haalt ze juist binnen want goedkope arbeidquote:Op zondag 4 oktober 2026 06:53 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Beleid van coalities zegt niets over de overtuiging van één partij. VVD is voor de Nederlanders én een keihard anti-asielbeleid. PRO is tegen Nederlanders en tegen een hard asielbeleid.
Uiteindelijk waren ze er beide voor? Goedkope arbeid vanuit Polen etc is vooral omdat we in de EU vrij verkeer van mensen wilden.quote:Op zondag 4 oktober 2026 08:16 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
De VVD haalt ze juist binnen want goedkope arbeid
Dan blijft het onzin dat de VVD een keihard asielbeleid voert volgens @Pixelmanquote:Op zondag 4 oktober 2026 08:19 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Uiteindelijk waren ze er beide voor? Goedkope arbeid vanuit Polen etc is vooral omdat we in de EU vrij verkeer van mensen wilden.
Er zit nogal een verschil mbt tot de VVD wat ze in verkiezingstijd zeggen, ze echt doen en wat ze voor elkaar krijgen.quote:Op zondag 4 oktober 2026 08:21 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dan blijft het onzin dat de VVD een keihard asielbeleid voert volgens @:Pixelman
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |