abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221757184
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:20 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Echte vrede en normalisatie van de relatie met Rusland is denk ik pas mogelijk nadat Rusland het imperialisme afzweert en een proces van dekolonisatie doormaakt. Tot die tijd blijft het een veiligheidsrisico waar we ons toe moeten zien te verhouden.
Het kan heel goed aan mij liggen, hoor. Maar ik zie de 'nuance' niet. Of je nu Ukraine onderdeel maakt van de NATO, of het een soort andere veiligheidsgarantie geeft, je wordt toch in beide gevallen steeds meer onderdeel van de oorlog? wat is die veiligheidsgarantie anders waard?
pi_221757207
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:19 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Natuurlijk, maar dan worden we toch eveneens steeds meer onderdeel van de oorlog?
We zijn al onderdeel van de oorlog. Weliswaar niet letterlijk met grondtroepen maar de hybride oorlog heeft ons allang bereikt. Het is imo ook simpelweg goedkoper om Oekraïne in een onneembare vesting te veranderen, zodat de kosten voor Rusland om door te vechten te hoog worden. Zeker zo lang Oekraïne zelf de voorkeur geeft aan doorvechten vind ik dat we ze moeten blijven steunen.
pi_221757214
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:23 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
We zijn al onderdeel van de oorlog. Weliswaar niet letterlijk met grondtroepen maar de hybride oorlog heeft ons allang bereikt. Het is imo ook simpelweg goedkoper om Oekraïne in een onneembare vesting te veranderen, zodat de kosten voor Rusland om door te vechten te hoog worden. Zeker zo lang Oekraïne zelf de voorkeur geeft aan doorvechten vind ik dat we ze moeten blijven steunen.
Maar, een veiligheidsgarantie is toch juist 'preventief'? zodat Rusland niet nog een keer iets durft?

Europa heeft die macht toch nog helemaal niet?
pi_221757218
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:21 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het kan heel goed aan mij liggen, hoor. Maar ik zie de 'nuance' niet. Of je nu Ukraine onderdeel maakt van de NATO, of het een soort andere veiligheidsgarantie geeft, je wordt toch in beide gevallen steeds meer onderdeel van de oorlog? wat is die veiligheidsgarantie anders waard?
Weinig. Het zou me niet echt verbazen als Oekraïne op dit moment bezig is met het ontwikkelen van een kernwapen. Dat is de enige echte veiligheidsgarantie die ze kunnen krijgen.
pi_221757223
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:25 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Weinig. Het zou me niet echt verbazen als Oekraïne op dit moment bezig is met het ontwikkelen van een kernwapen. Dat is de enige echte veiligheidsgarantie die ze kunnen krijgen.
haha dat is weer een andere discussie. Maar ik denk niet dat Ukraine zoiets 'geheim' kan houden. Dat is vrijwel onmogelijk. Onder Trump-Amerika wordt Ukraine dan een tweede Iran...
pi_221757227
Ohja, en dan heb je ook nog eens dat 'kernwapens' enkel een absolute veiligheidsgarantie geven tegen extensiele dreiging. Maar het doet niets tegen Russische drones.
pi_221757245
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]
haha dat is weer een andere discussie. Maar ik denk niet dat Ukraine zoiets 'geheim' kan houden. Dat is vrijwel onmogelijk. Onder Trump-Amerika wordt Ukraine dan een tweede Iran...
Oekraïne heeft ontegenzeggelijk een groot probleem. Het kan simpelweg niet stoppen met vechten, ze zijn niet in staat de bezette gebieden te bevrijden en Rusland weigert te praten. De door Oekraïne gewenste veiligheidsgaranties krijgen ze niet maar hun vijandige, notoir onbetrouwbare buur blijft gewoon bestaan. Duurzame vrede onmogelijk op dit moment.
pi_221757254
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:31 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Oekraïne heeft ontegenzeggelijk een groot probleem. Het kan simpelweg niet stoppen met vechten, ze zijn niet in staat de bezette gebieden te bevrijden en Rusland weigert te praten. De door Oekraïne gewenste veiligheidsgaranties krijgen ze niet maar hun vijandige, notoir onbetrouwbare buur blijft gewoon bestaan. Duurzame vrede onmogelijk op dit moment.
Ja, ik geloof dan ook best dat Oekraine kernwapens wil. Maar ik betwijfel of ze dat kunnen, zonder te maken te krijgen met heftige internationale druk.
pi_221757259
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:28 schreef theunderdog het volgende:
Ohja, en dan heb je ook nog eens dat 'kernwapens' enkel een absolute veiligheidsgarantie geven tegen extensiele dreiging. Maar het doet niets tegen Russische drones.
Als dagelijks met raketten en drones schieten, steden met de grond gelijk maken en dreigen met een kernoorlog geen existentiële dreiging is dan is niets een existentiële dreiging.

“Rusland beschiet Parijs met 25 ballistische raketten” zou wereldwijd breaking news zijn. Vervang Parijs door Kyiv en het haalt de krant amper meer. Dat is het punt waarop we gekomen zijn.
  Moderator woensdag 9 september 2026 @ 11:35:02 #135
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221757267
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:31 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
de oplossing is op zich simpel, Oekraine geeft de gebieden de ze kwijt zijn op en meld zich aan bij de NAVO

het is alleen wachten tot Rusjenooitgenoeg daarmee akkoord gaat
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_221757273
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:33 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Als dagelijks met raketten en drones schieten, steden met de grond gelijk maken en dreigen met een kernoorlog geen existentiële dreiging is dan is niets een existentiële dreiging.

“Rusland beschiet Parijs met 25 ballistische raketten” zou wereldwijd breaking news zijn. Vervang Parijs door Kyiv en het haalt de krant amper meer. Dat is het punt waarop we gekomen zijn.
Toch zal Frankrijk geen kernwapens gebruiken na een aanval van 25 ballistische raketten. Kernwapens zijn dan ook zowel de meest nutteloze als meest nuttige wapens. Het biedt absolute bescherming tegen totale vernietiging. Maar je hebt er weinig aan in een conventionele oorlog.
pi_221757277
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, ik geloof dan ook best dat Oekraine kernwapens wil. Maar ik betwijfel of ze dat kunnen, zonder te maken te krijgen met heftige internationale druk.
Ik zie op dit moment gewoon geen realistische route uit de oorlog. Hoe treurig ook.
pi_221757280
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik zie op dit moment gewoon geen realistische route uit de oorlog. Hoe treurig ook.
Het gaat nog lang duren in elk geval.
pi_221757292
quote:
88s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:35 schreef sp3c het volgende:

[..]
de oplossing is op zich simpel, Oekraine geeft de gebieden de ze kwijt zijn op en meld zich aan bij de NAVO

het is alleen wachten tot Rusjenooitgenoeg daarmee akkoord gaat
De druk om daarmee akkoord te gaan zal vanuit de VS moeten komen maar Trump is te druk met handelsdeals sluiten.

Het is simpel, Rusland gaat niet over het deurbeleid van de NAVO, en als alle leden akkoord zijn dat Oekraïne lid wordt, is dat voor Rusland uiteindelijk een voldongen feit.
  Moderator woensdag 9 september 2026 @ 11:39:15 #140
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221757301
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:38 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De druk om daarmee akkoord te gaan zal vanuit de VS moeten komen maar Trump is te druk met handelsdeals sluiten.
die druk moet van binnenuit komen
pi_221757310
quote:
88s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:39 schreef sp3c het volgende:

[..]
die druk moet van binnenuit komen
Ik zie de Russen zich nog niet massaal tegen de oorlog of het Russische imperialisme keren eigenlijk
  Moderator woensdag 9 september 2026 @ 11:41:26 #142
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221757317
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:40 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik zie de Russen zich nog niet massaal tegen de oorlog of het Russische imperialisme keren eigenlijk
voorlopig lijkt het er niet op nee maar ergens gaat het breken op deze manier

je moet ze ook een beetje een uitgang aan gaan bieden als Oekraine zijn, dit of dat gaan we mee akkoord, zorg dat je baas dat ook doet
pi_221757361
De grootste kans om de oorlog te beëindigen is door Rusland financieel naar de afgrond te drukken. En daar is het westen best toe in staat. We zijn enkel nog niet bereid geweest om het spel hard te spelen en ook de indirecte steun vanuit o.a. China aan te pakken.
  woensdag 9 september 2026 @ 12:01:37 #144
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221757461
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:16 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Op NAVO-grondgebied ja. Maar het is inmiddels wel duidelijk dat wij geen oorlog met Rusland gaan riskeren voor Oekraïne. Maar we willen ook niet dat Rusland Oekraïne overloopt. Dat is een ongemakkelijke combinatie.
Als we een oorlog met Rusland riskeren voor de baltische staten kunnen we dat ook voor Oekraïne.
Bovendien denk ik dat dit risico wel meevalt, mits er een gebalanceerd vredesverdrag ligt.
The End Times are wild
  woensdag 9 september 2026 @ 12:02:16 #145
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221757467
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:48 schreef Breekfast het volgende:
De grootste kans om de oorlog te beëindigen is door Rusland financieel naar de afgrond te drukken. En daar is het westen best toe in staat. We zijn enkel nog niet bereid geweest om het spel hard te spelen en ook de indirecte steun vanuit o.a. China aan te pakken.
Bijv met een sanctiepakket #22 bedoel je?
The End Times are wild
pi_221757476
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:38 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Het is simpel, Rusland gaat niet over het deurbeleid van de NAVO, en als alle leden akkoord zijn dat Oekraïne lid wordt, is dat voor Rusland uiteindelijk een voldongen feit.
En door die denkwijze krijg je dus oorlogen.
pi_221757477
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 11:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ze kunnen het wel, veel kennis van nucleaire installaties en ook kernwapens zat van oudsher in Oekraïne
Vakman pur sang
pi_221757491
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 12:02 schreef LXIV het volgende:

[..]
Bijv met een sanctiepakket #22 bedoel je?
China durven aanpakken: zware economische consequenties verbinden als China Rusland blijft steunen. Dat zal ons ook pijn gaan doen.

Iedereen die nog olie, gas of andere grondstoffen afneemt van Rusland, of goederen levert die Rusland helpen in de oorlog, krijgt een zwaar sanctiepakket op zijn dak.
pi_221757501
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 12:06 schreef Breekfast het volgende:

[..]
China durven aanpakken: zware economische consequenties verbinden als China Rusland blijft steunen. Dat zal ons ook pijn gaan doen.

Iedereen die nog olie, gas of andere grondstoffen afneemt van Rusland, of goederen levert die Rusland helpen in de oorlog, krijgt een zwaar sanctiepakket op zijn dak.
Het beperken van toestroom in de internationale olie en gashandel heb je alleen jezelf mee.

China pak maar aan, ontzettend dom dat uberhaubt nog chineze auto’s en bussen worden toegelaten in de EU.
Vakman pur sang
pi_221757537
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2026 12:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ze kunnen het wel, veel kennis van nucleaire installaties en ook kernwapens zat van oudsher in Oekraïne
Het gaat niet erom of ze de kernwapens in theorie kunnen maken, maar of landen dat toelaten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')