Het kan heel goed aan mij liggen, hoor. Maar ik zie de 'nuance' niet. Of je nu Ukraine onderdeel maakt van de NATO, of het een soort andere veiligheidsgarantie geeft, je wordt toch in beide gevallen steeds meer onderdeel van de oorlog? wat is die veiligheidsgarantie anders waard?quote:Op woensdag 9 september 2026 11:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Echte vrede en normalisatie van de relatie met Rusland is denk ik pas mogelijk nadat Rusland het imperialisme afzweert en een proces van dekolonisatie doormaakt. Tot die tijd blijft het een veiligheidsrisico waar we ons toe moeten zien te verhouden.
We zijn al onderdeel van de oorlog. Weliswaar niet letterlijk met grondtroepen maar de hybride oorlog heeft ons allang bereikt. Het is imo ook simpelweg goedkoper om Oekraïne in een onneembare vesting te veranderen, zodat de kosten voor Rusland om door te vechten te hoog worden. Zeker zo lang Oekraïne zelf de voorkeur geeft aan doorvechten vind ik dat we ze moeten blijven steunen.quote:Op woensdag 9 september 2026 11:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar dan worden we toch eveneens steeds meer onderdeel van de oorlog?
Maar, een veiligheidsgarantie is toch juist 'preventief'? zodat Rusland niet nog een keer iets durft?quote:Op woensdag 9 september 2026 11:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
We zijn al onderdeel van de oorlog. Weliswaar niet letterlijk met grondtroepen maar de hybride oorlog heeft ons allang bereikt. Het is imo ook simpelweg goedkoper om Oekraïne in een onneembare vesting te veranderen, zodat de kosten voor Rusland om door te vechten te hoog worden. Zeker zo lang Oekraïne zelf de voorkeur geeft aan doorvechten vind ik dat we ze moeten blijven steunen.
Weinig. Het zou me niet echt verbazen als Oekraïne op dit moment bezig is met het ontwikkelen van een kernwapen. Dat is de enige echte veiligheidsgarantie die ze kunnen krijgen.quote:Op woensdag 9 september 2026 11:21 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het kan heel goed aan mij liggen, hoor. Maar ik zie de 'nuance' niet. Of je nu Ukraine onderdeel maakt van de NATO, of het een soort andere veiligheidsgarantie geeft, je wordt toch in beide gevallen steeds meer onderdeel van de oorlog? wat is die veiligheidsgarantie anders waard?
haha dat is weer een andere discussie. Maar ik denk niet dat Ukraine zoiets 'geheim' kan houden. Dat is vrijwel onmogelijk. Onder Trump-Amerika wordt Ukraine dan een tweede Iran...quote:Op woensdag 9 september 2026 11:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Weinig. Het zou me niet echt verbazen als Oekraïne op dit moment bezig is met het ontwikkelen van een kernwapen. Dat is de enige echte veiligheidsgarantie die ze kunnen krijgen.
Oekraïne heeft ontegenzeggelijk een groot probleem. Het kan simpelweg niet stoppen met vechten, ze zijn niet in staat de bezette gebieden te bevrijden en Rusland weigert te praten. De door Oekraïne gewenste veiligheidsgaranties krijgen ze niet maar hun vijandige, notoir onbetrouwbare buur blijft gewoon bestaan. Duurzame vrede onmogelijk op dit moment.quote:Op woensdag 9 september 2026 11:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
haha dat is weer een andere discussie. Maar ik denk niet dat Ukraine zoiets 'geheim' kan houden. Dat is vrijwel onmogelijk. Onder Trump-Amerika wordt Ukraine dan een tweede Iran...
Ja, ik geloof dan ook best dat Oekraine kernwapens wil. Maar ik betwijfel of ze dat kunnen, zonder te maken te krijgen met heftige internationale druk.quote:Op woensdag 9 september 2026 11:31 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Oekraïne heeft ontegenzeggelijk een groot probleem. Het kan simpelweg niet stoppen met vechten, ze zijn niet in staat de bezette gebieden te bevrijden en Rusland weigert te praten. De door Oekraïne gewenste veiligheidsgaranties krijgen ze niet maar hun vijandige, notoir onbetrouwbare buur blijft gewoon bestaan. Duurzame vrede onmogelijk op dit moment.
Als dagelijks met raketten en drones schieten, steden met de grond gelijk maken en dreigen met een kernoorlog geen existentiële dreiging is dan is niets een existentiële dreiging.quote:Op woensdag 9 september 2026 11:28 schreef theunderdog het volgende:
Ohja, en dan heb je ook nog eens dat 'kernwapens' enkel een absolute veiligheidsgarantie geven tegen extensiele dreiging. Maar het doet niets tegen Russische drones.
de oplossing is op zich simpel, Oekraine geeft de gebieden de ze kwijt zijn op en meld zich aan bij de NAVOquote:Op woensdag 9 september 2026 11:31 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Oekraïne heeft ontegenzeggelijk een groot probleem. Het kan simpelweg niet stoppen met vechten, ze zijn niet in staat de bezette gebieden te bevrijden en Rusland weigert te praten. De door Oekraïne gewenste veiligheidsgaranties krijgen ze niet maar hun vijandige, notoir onbetrouwbare buur blijft gewoon bestaan. Duurzame vrede onmogelijk op dit moment.
Toch zal Frankrijk geen kernwapens gebruiken na een aanval van 25 ballistische raketten. Kernwapens zijn dan ook zowel de meest nutteloze als meest nuttige wapens. Het biedt absolute bescherming tegen totale vernietiging. Maar je hebt er weinig aan in een conventionele oorlog.quote:Op woensdag 9 september 2026 11:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als dagelijks met raketten en drones schieten, steden met de grond gelijk maken en dreigen met een kernoorlog geen existentiële dreiging is dan is niets een existentiële dreiging.
“Rusland beschiet Parijs met 25 ballistische raketten” zou wereldwijd breaking news zijn. Vervang Parijs door Kyiv en het haalt de krant amper meer. Dat is het punt waarop we gekomen zijn.
Ik zie op dit moment gewoon geen realistische route uit de oorlog. Hoe treurig ook.quote:Op woensdag 9 september 2026 11:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, ik geloof dan ook best dat Oekraine kernwapens wil. Maar ik betwijfel of ze dat kunnen, zonder te maken te krijgen met heftige internationale druk.
Het gaat nog lang duren in elk geval.quote:Op woensdag 9 september 2026 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik zie op dit moment gewoon geen realistische route uit de oorlog. Hoe treurig ook.
De druk om daarmee akkoord te gaan zal vanuit de VS moeten komen maar Trump is te druk met handelsdeals sluiten.quote:Op woensdag 9 september 2026 11:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
de oplossing is op zich simpel, Oekraine geeft de gebieden de ze kwijt zijn op en meld zich aan bij de NAVO
het is alleen wachten tot Rusjenooitgenoeg daarmee akkoord gaat
die druk moet van binnenuit komenquote:Op woensdag 9 september 2026 11:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De druk om daarmee akkoord te gaan zal vanuit de VS moeten komen maar Trump is te druk met handelsdeals sluiten.
Ik zie de Russen zich nog niet massaal tegen de oorlog of het Russische imperialisme keren eigenlijkquote:
voorlopig lijkt het er niet op nee maar ergens gaat het breken op deze manierquote:Op woensdag 9 september 2026 11:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik zie de Russen zich nog niet massaal tegen de oorlog of het Russische imperialisme keren eigenlijk
Als we een oorlog met Rusland riskeren voor de baltische staten kunnen we dat ook voor Oekraïne.quote:Op woensdag 9 september 2026 11:16 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Op NAVO-grondgebied ja. Maar het is inmiddels wel duidelijk dat wij geen oorlog met Rusland gaan riskeren voor Oekraïne. Maar we willen ook niet dat Rusland Oekraïne overloopt. Dat is een ongemakkelijke combinatie.
Bijv met een sanctiepakket #22 bedoel je?quote:Op woensdag 9 september 2026 11:48 schreef Breekfast het volgende:
De grootste kans om de oorlog te beëindigen is door Rusland financieel naar de afgrond te drukken. En daar is het westen best toe in staat. We zijn enkel nog niet bereid geweest om het spel hard te spelen en ook de indirecte steun vanuit o.a. China aan te pakken.
En door die denkwijze krijg je dus oorlogen.quote:Op woensdag 9 september 2026 11:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De druk om daarmee akkoord te gaan zal vanuit de VS moeten komen maar Trump is te druk met handelsdeals sluiten.
Het is simpel, Rusland gaat niet over het deurbeleid van de NAVO, en als alle leden akkoord zijn dat Oekraïne lid wordt, is dat voor Rusland uiteindelijk een voldongen feit.
Ze kunnen het wel, veel kennis van nucleaire installaties en ook kernwapens zat van oudsher in Oekraïnequote:Op woensdag 9 september 2026 11:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, ik geloof dan ook best dat Oekraine kernwapens wil. Maar ik betwijfel of ze dat kunnen, zonder te maken te krijgen met heftige internationale druk.
China durven aanpakken: zware economische consequenties verbinden als China Rusland blijft steunen. Dat zal ons ook pijn gaan doen.quote:Op woensdag 9 september 2026 12:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bijv met een sanctiepakket #22 bedoel je?
Het beperken van toestroom in de internationale olie en gashandel heb je alleen jezelf mee.quote:Op woensdag 9 september 2026 12:06 schreef Breekfast het volgende:
[..]
China durven aanpakken: zware economische consequenties verbinden als China Rusland blijft steunen. Dat zal ons ook pijn gaan doen.
Iedereen die nog olie, gas of andere grondstoffen afneemt van Rusland, of goederen levert die Rusland helpen in de oorlog, krijgt een zwaar sanctiepakket op zijn dak.
Het gaat niet erom of ze de kernwapens in theorie kunnen maken, maar of landen dat toelaten.quote:Op woensdag 9 september 2026 12:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ze kunnen het wel, veel kennis van nucleaire installaties en ook kernwapens zat van oudsher in Oekraïne
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |