Dolly was, naast zangeres en style-icoon, ook een prima zakenvrouw en weldoenster.
I Will Always Love You werd haar grootste hit wereldwijd en werd later ook met veel succes gecovered door Whitney Houston. Ook Elvis Presley wilde het nummer opnemen, maar dat zag Parton niet zitten toen bleek dat hij de helft van de rechten op het liedje wilde. "Ik was enorm teleurgesteld, maar ik zei dat ik dat echt niet kon doen", zei Parton daarover in een interview in 2025.
Geen 'dom blondje'
Hieruit bleek haar grote zakeninstinct, want het nummer bracht haar gedurende de rest van haar leven veel geld op. Een deel daarvan investeerde ze in het aan haar leven gewijde themapark Dollywood, dat jaarlijks goed was voor een paar miljoen bezoekers.
Al vroeg zag ze in dat ze moest zorgen dat ze de rechten op haar eigen liedjes in handen hield als ze er wat aan wilde verdienen. Daarom richtte ze haar eigen zakenimperium Dolly Parton Enterprise op, dat uitgroeide tot een miljoenenbedrijf.
Ook liet ze zich niet snel intimideren door mannen die het zeker aan het begin van haar carrière vaak voor het zeggen hadden. Door de vele broers, neven en ooms met wie ze opgroeide wist ze naar eigen zeggen precies hoe mannen dachten.
"Ik zeg altijd: 'Ik zie er wel uit als een vrouw, maar ik kan denken als een man'. Door de manier waarop ik eruitzag dachten sommige mannen dat ik dom was, maar ik had de deal al gesloten voordat ze doorhadden wat er was gebeurd."
Parton steunde veel liefdadigheidsprojecten op het gebied van geletterdheid, gezondheid, dieren en bij rampen zoals bosbranden in haar geboortestreek en orkaan Helene (2024). Ook droeg ze financieel bij aan de ontwikkeling van het COVID-19-vaccin van Moderna.
Dolly Parton schenkt al jaren gratis kinderboeken via haar wereldwijde programma Dolly Parton's Imagination Library.Wat is de Imagination Library?Gratis boeken: Kinderen krijgen elke maand een gratis boek thuisgestuurd.Voor wie: Het is bedoeld voor kinderen vanaf de geboorte tot ze naar school gaan (vijf jaar oud).Doel: Dolly wil hiermee de liefde voor lezen bij jonge kinderen aanwakkeren.Bereik: Er zijn al honderden miljoenen boeken uitgedeeld in landen zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Canada.
Na haar overlijden vroeg de familie van Dolly om geld te schenken aan het leesprogramma in plaats van bloemen te sturen.Waar doneren: Je kunt een bijdrage leveren via de officiële Imagination Library Donatiepagina om kinderen gratis boeken te blijven geven.
Anekdote:
Ze vertelde ook eens te hebben meegedaan aan een Dolly Parton dragqueen-lookalike-wedstrijd en die te hebben verloren. Niemand had door dat de echte Dolly Parton meedeed, zei ze tegen ABC News. "Ze dachten gewoon dat ik een klein homoseksueel ventje was en ik kreeg het minste applaus."
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer