abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221643207
De 70ste editie van het Eurovisie songfestival was één van de meest ongemakkelijke en besproken edities van de laatste jaren. We zijn nog volop aan het bijkomen van een spannende finale en er is zoals altijd genoeg om over na te praten. Maar tegelijkertijd gaat de blik ook alweer vooruit, want Eurovisie staat nooit stil. We hebben voor het eerst sinds 2017 een winnend land dat nog nooit eerder heeft gewonnen, en dat is natuurlijk Bulgarije (of Bangarangarije). Groot feest voor hun, en het lijkt erop dat de Bulgaarse omroep het graag wil organiseren. De eerste nieuwtjes en geruchten zullen de komende weken al wel naar buiten komen, en voor je het weet is het alweer december, als het Eurovisie seizoen echt begint.

Er is echter veel meer gaande, en het lijkt erop dat de EBU nog wat pittige gesprekken mag gaan voeren met de aangesloten omroepen. Er is veel onrust en ontevredenheid, en de EBU lijkt weinig open te staan om van de ingeslagen weg af te wijken. De vraag is of er dingen gaan veranderen voor 2027.

In dit topic dus alle ruimte voor nieuwtjes en geruchten over onder andere het volgende:

* Welke deelnemende landen van dit jaar geven aan mee te willen doen aan de editie van 2027, of keren juist niet terug. Wat gaan de vijf landen doen die zich in 2026 uit protest hebben teruggetrokken? Komen daar nog andere landen bij als er niks verandert?

* De regels: we zagen dit jaar de terugkeer van de vakjury in de halve finales. Blijft dit zo, of wordt er toch weer aan gerommeld? Gaat de televoting op de schop, aangezien er blijvende vermoedens zijn dat het kwetsbaar is voor manipulatie? Wordt er strenger gehandhaafd op promotiecampagnes?

* Wat voor bijzondere uitspraken gaat Martin Green komende tijd allemaal doen? Hij lijkt er een sport van te maken om de fans en delegaties tegen de schenen te schoppen, en drukt zich regelmatig behoorlijk ongelukkig uit. Hij lijkt er behoorlijk van overtuigd dat alles naar wens gaat en staat vol achter alle beslissingen die door zijn EBU zijn gemaakt.

* En al het andere dat de komende maanden naar buiten komt.

In de loop van het seizoen verschijnen er natuurlijk ook weer andere topics voor elk land en onderwerp.
pi_221643219
pi_221643220
AVROTROS _O_
pi_221643234
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 10:20 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ik begrijp het gevoel, maar er is toch nog wel een verschil dat met het Sinterklaasfeest weinig mis is, maar buitenstaanders het proberen te slopen. Terwijl er met het ESF van alles mis is, terwijl buitenstaanders proberen om een Nederlandse deelname te pushen.
Akkoord.

Ik vind het gewoon zonde dat het ESF als onschuldig liedjesfeest in relatief korte tijd volledig om zeep is geholpen, al zal de EBU daar zelf anders over denken.

Dat heeft wat mij betreft wel meer oorzaken dan alleen de deelname van Israël, overigens.

Fuck de EBU.
pi_221643242
Reactie Cornald:

twitter
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_221643323
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 10:27 schreef JanKlaassen1 het volgende:
AVROTROS _O_
We kotsen op de avrotros
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_221643332
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 10:30 schreef Fred_B het volgende:
Reactie Cornald:

[ x ]
Hij verwoord het prima, da's ook wel een beetje hoe ik er zelf naar kijk :Y
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_221643344
Er valt geen speld tussen te krijgen, de argumentatie van Avrotros klopt gewoon. Als ze wel hadden meegedaan was er een element van hypocrisie geweest, daar stonden de Telegraafs en de SBS-en al voor klaar om ze daar fijntjes op te blijven wijzen... al zullen die nu ook wel volop met kritiek komen, zo zijn ze wel.

Ik heb veel bewondering voor Avrotros hierin. En niet voor Cornald Maas, die net als veel andere Eurovisie-schnabbelaars toch even duidelijk maakt dat principes een grens hebben, en toch liever ziet dat zijn jaarlijkse feestje wél doorgaat ongeacht welke morele waarden worden geschonden. Nog even los van dat dit feestje zelf compleet wordt verneukt door de deelname van dat ene land, dat heeft hij toch zelf ook gezien de afgelopen jaren?

Het enige jammere is dat Nederland natuurlijk wel naar Eurovisie zal gaan, maar dan met een nietszeggende act gekozen door een nietszeggende omroep... want de Avrotros mag dan wel ballen hebben getoond, Nederland als geheel heeft dat niet, zeker niet in de Israël-kwestie. Dat is keer op keer duidelijk geworden.
pi_221643364
quote:
Reactie Cornald:

[ x ]
Cornald ziet gewoon zn jaarlijkse snoepvakantie wederom in rook opgaan. Die man kan hier niet neutraal naar kijken
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_221643367
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 10:41 schreef blackswangreen het volgende:
Er valt geen speld tussen te krijgen, de argumentatie van Avrotros klopt gewoon. Als ze wel hadden meegedaan was er een element van hypocrisie geweest, daar stonden de Telegraafs en de SBS-en al voor klaar om ze daar fijntjes op te blijven wijzen... al zullen die nu ook wel volop met kritiek komen, zo zijn ze wel.

Ik heb veel bewondering voor Avrotros hierin. En niet voor Cornald Maas, die net als veel andere Eurovisie-schnabbelaars toch even duidelijk maakt dat principes een grens hebben, en toch liever ziet dat zijn jaarlijkse feestje wél doorgaat ongeacht welke morele waarden worden geschonden. Nog even los van dat dit feestje zelf compleet wordt verneukt door de deelname van dat ene land, dat heeft hij toch zelf ook gezien de afgelopen jaren?

Het enige jammere is dat Nederland natuurlijk wel naar Eurovisie zal gaan, maar dan met een nietszeggende act gekozen door een nietszeggende omroep... want de Avrotros mag dan wel ballen hebben getoond, Nederland als geheel heeft dat niet, zeker niet in de Israël-kwestie. Dat is keer op keer duidelijk geworden.
Ik ben het grotendeels wel met je eens, maar in mijn ogen heeft AVTROTROS met de andere boycotters nu in ieder geval al wel voor wat grote aanpassingen kunnen zorgen qua stemprocedures. Het is alleen jammer dat het echte grote besluit om Israel eruit te gooien geen grond heeft bij het overgrote deel van de overige deelnemers. Dan kun je inderdaad besluiten om dan maar helemaal niet meer mee te doen, of toch blijven proberen het evenement van binnenuit te blijven hervormen, met een kritische blik richting EBU en Israel.
pi_221643372
Dat er wordt gesproken over een “neutraal karakter” van het ESF is natuurlijk wel lachwekkend. De lijst met (geo)politieke statements en andere fratsen waartegen niet is opgetreden is inmiddels zo lang als een wc-rol.
pi_221643387
Laat de NOS het gewoon uitzenden, wat een gezever allemaal weer. Het is een liedjes festival.
٩๏̯͡๏)۶
pi_221643397
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 10:49 schreef Ronald het volgende:
Laat de NOS het gewoon uitzenden, wat een gezever allemaal weer. Het is een liedjes festival.
En dan vragen dat een taakomroep met een nieuwsinslag het uitzendt? Dat staat juist haaks op elkaar
  maandag 24 augustus 2026 @ 10:52:20 #14
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221643398
Toch niet dus na nieuwe maatregelen voor tegen sabotage. Nouja het conflict is nog niet gestopt...
pi_221643409
quote:
Reactie Cornald:

[ x ]
Het festival van binnenuit willen veranderen ipv weglopen is op zichzelf natuurlijk een legitiem standpunt, en het past ook wel bij Cornald, die het festival al dik 20 jaar onvermoeibaar blijft verdedigen.

Al ben ik wel benieuwd wat volgens hem dan de oplossing zou moeten zijn.
pi_221643433
Ik neem aan dat het meest principiële land van Europa in dit soort gevallen, Spanje, wel zal volgen?
pi_221643482
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 10:55 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ik neem aan dat het meest principiële land van Europa in dit soort gevallen, Spanje, wel zal volgen?
Ierland en IJsland houden tot nu toe ook voet bij stuk.
pi_221643486
quote:
Reactie Cornald:

[ x ]
Wat is er gebeurd met deze Cornald

pi_221643488
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 10:45 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ik ben het grotendeels wel met je eens, maar in mijn ogen heeft AVTROTROS met de andere boycotters nu in ieder geval al wel voor wat grote aanpassingen kunnen zorgen qua stemprocedures. Het is alleen jammer dat het echte grote besluit om Israel eruit te gooien geen grond heeft bij het overgrote deel van de overige deelnemers. Dan kun je inderdaad besluiten om dan maar helemaal niet meer mee te doen, of toch blijven proberen het evenement van binnenuit te blijven hervormen, met een kritische blik richting EBU en Israel.
Ik begrijp je punt, maar na het gedoe rond Joost en Israël (en nog de nodige andere punten) is het ESF toch wel verworden tot een gebroken vaas, waar je altijd de barsten gaat blijven zien. Het is niet een keer een gestolen overwinning van Azerbeidzjan waarna je de regels kan verbeteren. Je blijft met dezelfde EBU en dezelfde omroepen meedoen, die helemaal geen behoefte hebben aan structurele veranderingen. Dus op die manier ga je hooguit wat beperkte aanpassingen krijgen in de regels, en hoop je er vooral op dat de tijd zijn werk doet, en mensen op een gegeven moment niet meer terugdenken aan deze periode. Nou, als je kijkt met welk gemak er nu nog wordt gepraat over dat ordinaire circus waarin die monsters winnen (2006 dus), gaat dat nog wel even duren.

De beste oplossing zou zijn om vanaf nul te beginnen en een nieuw ESF op te zetten met de landen die zich niet kunnen vinden in het EBU-beleid. Maar goed, dat is blijkbaar lastiger in de praktijk dan op papier, want anders zou dat ondertussen wel zijn gedaan.
pi_221643493
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 11:00 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Ierland en IJsland houden tot nu toe ook voet bij stuk.
België erbij.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_221643506
Het kan nog zijn dat een andere omroep de deelname van Nederland op zich neemt.

Verder: AVROTROS _O_
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_221643542
We worden als Nederland wel gewoon weer het lachertje van Europa met onze zogenaamde principes. De rest van Europa viert gewoon feest hoor en Canada mag ook meedoen. Er is echt helemaal niemand die Nederland of 1 van de andere boycottende landen mist. En Israël zit er ook niet mee in de maag hoor. Je schiet jezelf in eigen voet.
pi_221643572
Terecht. Er is niets veranderd m.b.t. de positie en standpunten van Avro/Tros.

Tijd voor een andere omroep om de wens van het merendeel van songfestivalfans in te willigen om als Nederland wel mee te doen. :) Ook al zou dat dan een act kunnen zijn van lagere kwaliteit. Maar goed, die zien we elk jaar wel van meerdere landen. Maar je bent er dan in ieder geval wel bij. *O*
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_221643588
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 11:08 schreef HenkjeNL2 het volgende:
We worden als Nederland wel gewoon weer het lachertje van Europa met onze zogenaamde principes. De rest van Europa viert gewoon feest hoor en Canada mag ook meedoen. Er is echt helemaal niemand die Nederland of 1 van de andere boycottende landen mist. En Israël zit er ook niet mee in de maag hoor. Je schiet jezelf in eigen voet.
De EBU heeft Canada binnengehaald vanwege de missende contributie van Spanje en Nederland.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_221643613
Feitelijk is Israel natuurlijk al vele jaren in een militair conflict verzeild, met kleine tussenpozen. Ook zijn er talloze andere militaire conflicten tijdens de geschiedenis van het ESF geweest. (ik noem Armenie en Azerbaijan bijv.) Dat maakt het ook zo lastig om op basis van puur dat standpunt nu nog te kunnen kantelen.

De andere argumenten voor een faire stemmingsprocedure, fraudecampagnes en een neutraal lied zonder dubbele bodem zijn wat makkelijker te bereiken.

[ Bericht 9% gewijzigd door TheVulture op 24-08-2026 11:33:30 ]
pi_221643634
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 11:08 schreef HenkjeNL2 het volgende:
De stille meerderheid heeft ook geen enkel probleem met Israël. Het is weer het kleine groepje schreeuwerds aan de zijlijn dat dit als reden gebruikt om af te haken.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  maandag 24 augustus 2026 @ 11:16:50 #27
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221643663
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 11:12 schreef RipCity het volgende:

[..]
De stille meerderheid heeft ook geen enkel probleem met Israël. Het is weer het kleine groepje schreeuwerds aan de zijlijn dat dit als reden gebruikt om af te haken.
Dan zou ik toch eens kijken wat de algemene perceptie is van de gemiddelde Nederlander in enquêtes, dat is niet zo positief. Het daarom willen afhaken bij ESF is dan weer een ander aspect.
pi_221643697
quote:

[..]
Ik denk dat er echt wel een grote meerderheid is in dit land die alles wat de regering Netanyahu en de kolonisten in hun kielzog uitvreten totaal veracht.

In het licht van het deelnemen aan een evenement als een songfestival of een sportevenement zie je alleen dat Israel als land internationaal niet zodanig wordt gestraft, zoals in het verleden Z-Afrika en nu Rusland en Wit-Rusland wel als natie op het strafbankje worden gezet.

Ik zie Israel ook liever gisteren dan vandaag verdwijnen uit de line-up van het ESF, maar dat gaat niet (meer) gebeuren. The best next thing is dat je de regels en de stemprocedures zodanig aanpast dat politiek gemotiveerd/gefinancierd stemmen niet mogelijk is en dat er een lied vanuit dat land komt dat op geen enkele wijze een politieke lading heeft. Met name daar is het natuurlijk de afgelopen 3 jaar misgegaan. Die punten lijken in ieder geval wel steeds meer door de EBU aangepakt te worden, zodat het speelveld van de wedstrijd zelf weer eerlijker wordt.
pi_221643700
quote:

[..]
Dit is helemaal niet waar. Of jij noemt 70% een minderheid
pi_221643715
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 11:06 schreef ESF1Gamer het volgende:

Het voelt voor mij eigenlijk alsof AVROTROS er al langer vanaf wilde en nu weer een reden gevonden heeft.
pi_221643752
quote:

[..]
Noem een betrouwbare definiërende bron. Ik wacht.
pi_221643756
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 11:23 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Het voelt voor mij eigenlijk alsof AVROTROS er al langer vanaf wilde en nu weer een reden gevonden heeft.
Ik denk het niet. 1x 2de en 1x keer gewonnen en 2x niet de finale halen in de afgelopen 13 jaar is geen slechte prestatie om te zeggen dat ze vanaf willen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_221643800
Ik vraag me wel af of de NOS/NTR wisten dat dit statement naar buiten zou komen, want als er de intentie is dat NOS/NTR het wél overpakt had je dat misschien beter in één adem naar buiten kunnen brengen.

Of men heeft AVROTROS dit moment van publiciteit gegund, met het risico dat je straks nog een tsunami aan reacties krijgt als je toch wél meedoet als land.
pi_221643801
Ik ben blij dat we ook dit jaar niet meedoen (in ieder geval niet via Avrotros). Kan me helemaal vinden in het statement.
pi_221643878
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 11:26 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Ik denk het niet. 1x 2de en 1x keer gewonnen en 2x niet de finale halen in de afgelopen 13 jaar is geen slechte prestatie om te zeggen dat ze vanaf willen.
In de tussentijd wordt het financieel steeds krapper bij de omroepen. Het gaat niet echt goed. Dit is weer een kostenpost minder.
pi_221643879
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 11:06 schreef ESF1Gamer het volgende:

Het meest logische alternatief zou zijn dat de NOS niet alleen de uitzending doet, maar ook een inzending regelt. Vergelijkbaar dan met hoe het eind jaren ‘00 ging, met Edsilia, Hind en De Toppers. Dat een artiest een budget en de vrije hand krijgt een liedje te fabriceren, maar daartegenover ook alles zelf regelt.

Dit jaar was het immers al duidelijk dat de NOS-mensen het leuke gratis reisje naar Wenen best konden waarderen.
pi_221643884
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 11:35 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
In de tussentijd wordt het financieel steeds krapper bij de omroepen. Het gaat niet echt goed. Dit is weer een kostenpost minder.
Het ESF is alleen geen kostenpost.
pi_221643908
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 11:36 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het ESF is alleen geen kostenpost.
Het is niet voor het eerst:
https://www.nu.nl/achterk(...)%2Fwww.google.com%2F
pi_221643913
quote:

[..]
Hoe weet je dat het een meerderheid is? Deze mensen zijn…stil?
pi_221643922
Maar heel goed van AVROTROS. ^O^
pi_221643935
Dan maar weer de NOS.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_221643947
Tijd voor een functie elders voor Taco.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_221643972
quote:
In die tijd had de NOS zelf gewoon geen interesse meer in het ESF. En de kijkcijfers waren toen dramatisch. In 2008 keken er nog minder dan dit jaar, terwijl er toen veel meer TV gekeken werd.

Momenteel kost het ESF voor Avrotros relatief weinig, een kwart miljoen voor de inzending en dan nog vooral de commentatoren en programmering eromheen. Maar het geld komt terug via de televoting en de reclames rond het ESF en andere aandachtsmomenten, waarmee het heel goedkope televisie is om te maken en goede promotie voor de omroep.
pi_221644005
Ik denk eigenlijk dat AVROTROS zich met name door hun bewoordingen en overtuigingen nu zelf dusdanig heeft klemgezet dat ze ook in de toekomst niet meer terug zullen keren als organiserende omroep.

Het balletje is natuurlijk gaan rollen omdat de Israelische regering vanaf 2024 het ESF is gaan misbruiken als propagandamiddel. Dat zorgde voor een unfaire wedstrijd, waardoor AVROTROS en andere landen terecht hun punt maakten dat Israel als deelnemer gestraft moest worden en dat ze anders zouden wegblijven. Daarnaast werd het standpunt verder onderbouwt met de humanitaire situatie, gebrek aan persvrijheid en militaire campagne in Gaza.

Die laatste elementen zijn natuurlijk prima argumenten om ergens niet meer aan mee te willen doen, alleen is het punt dat militaire conflicten en humanitaire rampspoed zoals in Israel en Gaza jammer genoeg van alle tijden zijn (Niet alleen Israel zelf, maar ook Armenie, Azerbaijan, Rusland in Georgie bijv.) In die jaren deed NL ook "gewoon" mee, samen met de landen die je als "agressor" kunt beschouwen.

Met de verklaring van AVROTROS vorig jaar en nu over uitsluiting van landen in een militair conflict maak je het dus enorm lastig voor jezelf als omroep om terug te keren. Als dat hun overtuiging is is dat prima.

Ik denk alleen dat je als land voor deelname aan een cultureel evenement ook moet kijken naar of het een wedstrijd kan zijn die op basis van eerlijke winkansen verloopt en dat de kansen op politieke/propaganda-achtige inzending en inmenging tot een absoluut minimum beperkt worden. Op die laatste punten lijkt de EBU nu gewoon de stappen te zetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheVulture op 24-08-2026 12:20:15 ]
pi_221644036
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 11:53 schreef Fred_B het volgende:

[..]
In die tijd had de NOS zelf gewoon geen interesse meer in het ESF. En de kijkcijfers waren toen dramatisch. In 2008 keken er nog minder dan dit jaar, terwijl er toen veel meer TV gekeken werd.

Momenteel kost het ESF voor Avrotros relatief weinig, een kwart miljoen voor de inzending en dan nog vooral de commentatoren en programmering eromheen. Maar het geld komt terug via de televoting en de reclames rond het ESF en andere aandachtsmomenten, waarmee het heel goedkope televisie is om te maken en goede promotie voor de omroep.
Het artikel laat ook zien dat het miljoenen kost en de omroepen het nu extra zwaar hebben. Vandaar dat ik persoonlijk mijn twijfels heb. Het een sluit het ander trouwens niet uit.
pi_221644081
Dit had ik niet verwacht door alle signalen die we kregen. Ik ben benieuwd wat de NPO gaat doen, of NOS en NTR het weer overnemen, of dat met of zonder inzending zal zijn, en wat de andere boycottende landen doen.
pi_221644129
quote:

[..]
Twitter is niet de echte wereld. Uit elke peiling blijkt dat de meerderheid van Nederland meer sympathie heeft voor Palestina dan voor Israël. Dat is gewoon zo, ontegenzeglijk waar. Als je het tegendeel beweert leef je in een ultrarechtse fantasiewereld.

Dat de "echte Nederlanders" van SBS en de Telegraaf nu natuurlijk vol op het orgel tegen Avrotros zullen gaan, dat kun je vooraf al invullen. En dat de publieke opinie daardoor beïnvloed gaat worden lijkt me ook evident. Maar het zijn vaak niet de grootste roeptoeters die het recht aan hun zijde hebben. Het zijn de mensen die zien dat iets fout is, dat iets niet valt goed te praten, en die daar consequenties aan verbinden. Ongeacht wat de heersende (vaak conservatieve) krachten daarvan vinden.
pi_221644162
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 11:23 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Absoluut niet. Eurovisie is een enorme melkkoe, na voetbal het meest bekeken evenement op de Nederlandse tv. En de investering is vrij beperkt. Juist daarom is het enorm dapper dat Avrotros gewoon achter z'n principes blijft staan.
pi_221644276
BNNVARA steunt ondertussen AVROTROS, en ik verwacht dat alle andere omroepen dat ook wel zullen doen. Dan hou je dus alleen NOS/NTR over als potentiële omroep voor een inzending.
pi_221644297
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:08 schreef NLpop het volgende:
Dit had ik niet verwacht door alle signalen die we kregen. Ik ben benieuwd wat de NPO gaat doen, of NOS en NTR het weer overnemen, of dat met of zonder inzending zal zijn, en wat de andere boycottende landen doen.
Ik zie de NOS/NTR het wel uitzenden of ze inzending insturen is een ander verhaal.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')