Akkoord.quote:Op maandag 24 augustus 2026 10:20 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik begrijp het gevoel, maar er is toch nog wel een verschil dat met het Sinterklaasfeest weinig mis is, maar buitenstaanders het proberen te slopen. Terwijl er met het ESF van alles mis is, terwijl buitenstaanders proberen om een Nederlandse deelname te pushen.
Hij verwoord het prima, da's ook wel een beetje hoe ik er zelf naar kijkquote:
Cornald ziet gewoon zn jaarlijkse snoepvakantie wederom in rook opgaan. Die man kan hier niet neutraal naar kijkenquote:
Ik ben het grotendeels wel met je eens, maar in mijn ogen heeft AVTROTROS met de andere boycotters nu in ieder geval al wel voor wat grote aanpassingen kunnen zorgen qua stemprocedures. Het is alleen jammer dat het echte grote besluit om Israel eruit te gooien geen grond heeft bij het overgrote deel van de overige deelnemers. Dan kun je inderdaad besluiten om dan maar helemaal niet meer mee te doen, of toch blijven proberen het evenement van binnenuit te blijven hervormen, met een kritische blik richting EBU en Israel.quote:Op maandag 24 augustus 2026 10:41 schreef blackswangreen het volgende:
Er valt geen speld tussen te krijgen, de argumentatie van Avrotros klopt gewoon. Als ze wel hadden meegedaan was er een element van hypocrisie geweest, daar stonden de Telegraafs en de SBS-en al voor klaar om ze daar fijntjes op te blijven wijzen... al zullen die nu ook wel volop met kritiek komen, zo zijn ze wel.
Ik heb veel bewondering voor Avrotros hierin. En niet voor Cornald Maas, die net als veel andere Eurovisie-schnabbelaars toch even duidelijk maakt dat principes een grens hebben, en toch liever ziet dat zijn jaarlijkse feestje wél doorgaat ongeacht welke morele waarden worden geschonden. Nog even los van dat dit feestje zelf compleet wordt verneukt door de deelname van dat ene land, dat heeft hij toch zelf ook gezien de afgelopen jaren?
Het enige jammere is dat Nederland natuurlijk wel naar Eurovisie zal gaan, maar dan met een nietszeggende act gekozen door een nietszeggende omroep... want de Avrotros mag dan wel ballen hebben getoond, Nederland als geheel heeft dat niet, zeker niet in de Israël-kwestie. Dat is keer op keer duidelijk geworden.
En dan vragen dat een taakomroep met een nieuwsinslag het uitzendt? Dat staat juist haaks op elkaarquote:Op maandag 24 augustus 2026 10:49 schreef Ronald het volgende:
Laat de NOS het gewoon uitzenden, wat een gezever allemaal weer. Het is een liedjes festival.
Het festival van binnenuit willen veranderen ipv weglopen is op zichzelf natuurlijk een legitiem standpunt, en het past ook wel bij Cornald, die het festival al dik 20 jaar onvermoeibaar blijft verdedigen.quote:
Ierland en IJsland houden tot nu toe ook voet bij stuk.quote:Op maandag 24 augustus 2026 10:55 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ik neem aan dat het meest principiële land van Europa in dit soort gevallen, Spanje, wel zal volgen?
Ik begrijp je punt, maar na het gedoe rond Joost en Israël (en nog de nodige andere punten) is het ESF toch wel verworden tot een gebroken vaas, waar je altijd de barsten gaat blijven zien. Het is niet een keer een gestolen overwinning van Azerbeidzjan waarna je de regels kan verbeteren. Je blijft met dezelfde EBU en dezelfde omroepen meedoen, die helemaal geen behoefte hebben aan structurele veranderingen. Dus op die manier ga je hooguit wat beperkte aanpassingen krijgen in de regels, en hoop je er vooral op dat de tijd zijn werk doet, en mensen op een gegeven moment niet meer terugdenken aan deze periode. Nou, als je kijkt met welk gemak er nu nog wordt gepraat over dat ordinaire circus waarin die monsters winnen (2006 dus), gaat dat nog wel even duren.quote:Op maandag 24 augustus 2026 10:45 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik ben het grotendeels wel met je eens, maar in mijn ogen heeft AVTROTROS met de andere boycotters nu in ieder geval al wel voor wat grote aanpassingen kunnen zorgen qua stemprocedures. Het is alleen jammer dat het echte grote besluit om Israel eruit te gooien geen grond heeft bij het overgrote deel van de overige deelnemers. Dan kun je inderdaad besluiten om dan maar helemaal niet meer mee te doen, of toch blijven proberen het evenement van binnenuit te blijven hervormen, met een kritische blik richting EBU en Israel.
België erbij.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:00 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ierland en IJsland houden tot nu toe ook voet bij stuk.
De EBU heeft Canada binnengehaald vanwege de missende contributie van Spanje en Nederland.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:08 schreef HenkjeNL2 het volgende:
We worden als Nederland wel gewoon weer het lachertje van Europa met onze zogenaamde principes. De rest van Europa viert gewoon feest hoor en Canada mag ook meedoen. Er is echt helemaal niemand die Nederland of 1 van de andere boycottende landen mist. En Israël zit er ook niet mee in de maag hoor. Je schiet jezelf in eigen voet.
De stille meerderheid heeft ook geen enkel probleem met Israël. Het is weer het kleine groepje schreeuwerds aan de zijlijn dat dit als reden gebruikt om af te haken.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:08 schreef HenkjeNL2 het volgende:
We worden als Nederland wel gewoon weer het lachertje van Europa met onze zogenaamde principes. De rest van Europa viert gewoon feest hoor en Canada mag ook meedoen. Er is echt helemaal niemand die Nederland of 1 van de andere boycottende landen mist. En Israël zit er ook niet mee in de maag hoor. Je schiet jezelf in eigen voet.
Dan zou ik toch eens kijken wat de algemene perceptie is van de gemiddelde Nederlander in enquêtes, dat is niet zo positief. Het daarom willen afhaken bij ESF is dan weer een ander aspect.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:12 schreef RipCity het volgende:
[..]
De stille meerderheid heeft ook geen enkel probleem met Israël. Het is weer het kleine groepje schreeuwerds aan de zijlijn dat dit als reden gebruikt om af te haken.
Ik denk dat er echt wel een grote meerderheid is in dit land die alles wat de regering Netanyahu en de kolonisten in hun kielzog uitvreten totaal veracht.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:12 schreef RipCity het volgende:
[..]
De stille meerderheid heeft ook geen enkel probleem met Israël. Het is weer het kleine groepje schreeuwerds aan de zijlijn dat dit als reden gebruikt om af te haken.
Dit is helemaal niet waar. Of jij noemt 70% een minderheidquote:Op maandag 24 augustus 2026 11:12 schreef RipCity het volgende:
[..]
Het voelt voor mij eigenlijk alsof AVROTROS er al langer vanaf wilde en nu weer een reden gevonden heeft.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:06 schreef ESF1Gamer het volgende:
Het kan nog zijn dat een andere omroep de deelname van Nederland op zich neemt.
Verder: AVROTROS
Noem een betrouwbare definiërende bron. Ik wacht.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:12 schreef RipCity het volgende:
[..]
Ik denk het niet. 1x 2de en 1x keer gewonnen en 2x niet de finale halen in de afgelopen 13 jaar is geen slechte prestatie om te zeggen dat ze vanaf willen.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:23 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Het voelt voor mij eigenlijk alsof AVROTROS er al langer vanaf wilde en nu weer een reden gevonden heeft.
In de tussentijd wordt het financieel steeds krapper bij de omroepen. Het gaat niet echt goed. Dit is weer een kostenpost minder.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:26 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ik denk het niet. 1x 2de en 1x keer gewonnen en 2x niet de finale halen in de afgelopen 13 jaar is geen slechte prestatie om te zeggen dat ze vanaf willen.
Het meest logische alternatief zou zijn dat de NOS niet alleen de uitzending doet, maar ook een inzending regelt. Vergelijkbaar dan met hoe het eind jaren ‘00 ging, met Edsilia, Hind en De Toppers. Dat een artiest een budget en de vrije hand krijgt een liedje te fabriceren, maar daartegenover ook alles zelf regelt.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:06 schreef ESF1Gamer het volgende:
Het kan nog zijn dat een andere omroep de deelname van Nederland op zich neemt.
Verder: AVROTROS
Het ESF is alleen geen kostenpost.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:35 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
In de tussentijd wordt het financieel steeds krapper bij de omroepen. Het gaat niet echt goed. Dit is weer een kostenpost minder.
Het is niet voor het eerst:quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:36 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het ESF is alleen geen kostenpost.
Hoe weet je dat het een meerderheid is? Deze mensen zijn…stil?quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:12 schreef RipCity het volgende:
[..]
In die tijd had de NOS zelf gewoon geen interesse meer in het ESF. En de kijkcijfers waren toen dramatisch. In 2008 keken er nog minder dan dit jaar, terwijl er toen veel meer TV gekeken werd.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:41 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Het is niet voor het eerst:
https://www.nu.nl/achterk(...)%2Fwww.google.com%2F
Het artikel laat ook zien dat het miljoenen kost en de omroepen het nu extra zwaar hebben. Vandaar dat ik persoonlijk mijn twijfels heb. Het een sluit het ander trouwens niet uit.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:53 schreef Fred_B het volgende:
[..]
In die tijd had de NOS zelf gewoon geen interesse meer in het ESF. En de kijkcijfers waren toen dramatisch. In 2008 keken er nog minder dan dit jaar, terwijl er toen veel meer TV gekeken werd.
Momenteel kost het ESF voor Avrotros relatief weinig, een kwart miljoen voor de inzending en dan nog vooral de commentatoren en programmering eromheen. Maar het geld komt terug via de televoting en de reclames rond het ESF en andere aandachtsmomenten, waarmee het heel goedkope televisie is om te maken en goede promotie voor de omroep.
Twitter is niet de echte wereld. Uit elke peiling blijkt dat de meerderheid van Nederland meer sympathie heeft voor Palestina dan voor Israël. Dat is gewoon zo, ontegenzeglijk waar. Als je het tegendeel beweert leef je in een ultrarechtse fantasiewereld.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:12 schreef RipCity het volgende:
[..]
Absoluut niet. Eurovisie is een enorme melkkoe, na voetbal het meest bekeken evenement op de Nederlandse tv. En de investering is vrij beperkt. Juist daarom is het enorm dapper dat Avrotros gewoon achter z'n principes blijft staan.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:23 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Het voelt voor mij eigenlijk alsof AVROTROS er al langer vanaf wilde en nu weer een reden gevonden heeft.
Ik zie de NOS/NTR het wel uitzenden of ze inzending insturen is een ander verhaal.quote:Op maandag 24 augustus 2026 12:08 schreef NLpop het volgende:
Dit had ik niet verwacht door alle signalen die we kregen. Ik ben benieuwd wat de NPO gaat doen, of NOS en NTR het weer overnemen, of dat met of zonder inzending zal zijn, en wat de andere boycottende landen doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |