Jij hebt nog nooit met een ‘progressieve’ moslim over joden gesproken he?quote:
Je bedoelt Zoroastrisme dit wordt nog steeds door een kleine groep in Iran aangehouden met in sommige nog in ere gehouden vuurtempels nog steeds met een eeuwig brandende vlam.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:22 schreef vul_maar_in het volgende:
Ik vind het tijd dat we Zoraisme weer eens een kans geven.
Aldus Howard, accepteer dat er mensen zijn met een andere visie. Leef en laat leven, al is het laatste niet meer vanzelfsprekend voor iedereen helaas.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 12:27 schreef HowardRoark het volgende:
Ik vind de titel van het topic niet echt passend. Niemand beweert namelijk dat Joden en moslims elkaars tegenpolen zouden zijn. Sterker nog, qua gebruiken hebben de Islam en het Jodendom veel met elkaar gemeen, meer dan dat het Jodendom met het Christendom heeft ondanks dat die qua religieuze leer een boel geschriften delen en beide door de aanwezigheid in het Westen en Europa een fase van liberalisering en verlichting hebben doorgemaakt.
Het probleem zit in de aard van de Islam. De Islam is in tegenstelling tot het Jodendom en het Christendom een totalitaire ideologie. Dat wil zeggen dat het zowel wetgevend (net zoals het Jodendom) en tevens zéér expansionistisch is (net zoals het Christendom). Daarnaast leeft er bij moslims een misplaatst gevoel van superioriteit, dat hun religie de laatste en daardoor enige juiste openbaring van God is.
Dit in combinatie met de tribale en vaak gewelddadige culturen waar de Islam is ontstaan, namelijk het Arabisch schiereiland, zorgt ervoor dat de Islam overal waar het land in conflict komt met de lokale culturen. Er is een religie/ideologie die stelt dat de Islam alle wetten en regels voor een staat en maatschappij moet bepalen, die ook nog eens met het zwaard is verspreid.
De geschiedenis van de Islam en het Jodendom gaat ook terug tot in Medina, vlak nadat de Islam is ontstaan is Mekka. Joodse gemeenschappen die daar leefden verwierpen de vermeende openbaringen van de profeet Mohammed.
Dit zorgde al snel voor frictie en conflict, waarna moslims al snel het zwaard trokken er een einde kwam aan de Joodse gemeenschappen in dat gebied. Deze eerste conflicten zijn ook de basis geweest voor de nogal vijandige teksten die er staan in Islamitisch religieuze geschriften over Joden.
Joden en moslims historisch gezien ging goed samen zolang Joden een ondergeschikte rol aannamen via het 'dhimmitude'. Een set van Islamitische wetten waarbij Joden (of Christenen) die de Islam niet wilde accepteren als tweederangsburger met beperkingen en een verplichting tot het betalen van meer belasting, mochten blijven in de door moslims bestuurde gebieden.
Toen de Islam, via Arabische moslims vanuit het Arabisch Schiereiland de Levant veroverende, bouwde men een grote moskee op de plek waar ooit de Joodse tempels stonden. Men noemde Jerusalem heilig vanwege de vermeende 'hemelreis' die Mohammed daar zou hebben gemaakt en verbood Joden en Christenen op de Tempelberg te komen.
Hierdoor voelt voor moslims de oprichting van de staat Israël ook als een diepe vernedering, het is op een plek die zij hebben veroverend en binnen de Islam als heilig wordt gezien en dus vindt men dat deze plek van hun is. Dit ondanks dat moslims deze plek zelf hebben veroverd ten koste van Joden en met name Christenen die er toen leefden.
Het conflict in het Midden-Oosten is tot op de dag van vandaag de grootste spil tussen Joden en moslims, in combinatie met aangewakkerd antisemitisme dat door Nazi-Duitsland en Arabische handlangers zoals Amin al-Husseini, is verspreid in de Arabische en Islamitische wereld.
Daarom is het ook zo lachwekkend als Westerlingen denken dat dit allemaal over een tweestatenoplossing en mensenrechten gaat. Dat zijn slechts concepten die moslims misbruiken om hun religieuze strijd te kunnen voeren en naïeve, goedgelovige Westerlingen trappen daar in.
Vind het wel een interessant filmpje en uitleg, hoewel de wetenschapper (moslim) maar een aantal exemplarische voorbeelden weet te geven geloof ik wel dat er vriendschappen kunnen zijn of ontstaan tussen Joden en Moslims anno 2026.Het zijn in mijn ogen de 'reli-gekkies' die zoveel kapot hebben gemaakt en kapot zullen blijven maken.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een beetje slap. Volgens mij mag er iets meer richting aan worden gegeven vanuit een TS in NWS.
Het overgrote deel van mijn post is geen mening maar het zijn simpelweg (historische) feiten.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 13:16 schreef Jippie het volgende:
[..]
Aldus Howard, accepteer dat er mensen zijn met een andere visie. Leef en laat leven, al is het laatste niet meer vanzelfsprekend voor iedereen helaas.
Leef en laat leven kun je beter tegen de moslims zeggen, want zodra die ergens de overhand krijgen, laten ze de 'anderen' niet meer in leven. Denk bv aan Libanon, een land dat 50 jaar geleden nog voor bijna 90% christelijk was. Als je wil weten wat er met die christenen gebeurt is moet je maar eens wat materiaal van Brigitte Gabriel bekijken, die is vanuit Libanon naar het westen gevlucht.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 13:16 schreef Jippie het volgende:
[..]
Aldus Howard, accepteer dat er mensen zijn met een andere visie. Leef en laat leven, al is het laatste niet meer vanzelfsprekend voor iedereen helaas.
Howard volgens jou zijn het historische feiten of in ieder geval jouw interpretatie ervan. Ik ga je woorden niet allemaal uitpluizen, maar ik zie dat je nogal star bent in je mening vandaar mijn opmerking.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 13:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het overgrote deel van mijn post is geen mening maar het zijn simpelweg (historische) feiten.
Nu kunnen mensen natuurlijk zeggen ondanks dit een warm gevoel bij de Islamitische culturen te hebben of van mening te zijn dat de Arabische culturen waarin de Islam is ontstaan, helemaal niet gewelddadig waren, dat mag hoor.
Maar als mensen zouden ontkennen dat de Levant is geïslamiseerd, de Islam een zowel expansionistische als wetgevende religie is of voor moslims om de gegeven redenen de oprichting van Israël zo ontzettend gevoelig ligt, dan ben je de realiteit aan het ontkennen.
Ik geloof bij dit soort opmerkingen dat 'moslims' gepaster is dan 'de moslims'.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 13:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Leef en laat leven kun je beter tegen de moslims zeggen, want zodra die ergens de overhand krijgen, laten ze de 'anderen' niet meer in leven. Denk bv aan Libanon, een land dat 50 jaar geleden nog voor bijna 90% christelijk was. Als je wil weten wat er met die christenen gebeurt is moet je maar eens wat materiaal van Brigitte Gabriel bekijken, die is vanuit Libanon naar het westen gevlucht.
Iran is een ander voorbeeld waar de moslims de dominante religie met geweld hebben verdreven, ook dat is zo'n 50 jaar geleden gebeurt. En we weten allemaal wat zich daar nu afspeelt. En als we niet heel erg oppassen, gaat het in west Europa dezelfde kant op.
De gematigde moslim verafschuwt joden.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 13:21 schreef Jippie het volgende:
[..]
Vind het wel een interessant filmpje en uitleg, hoewel de wetenschapper (moslim) maar een aantal exemplarische voorbeelden weet te geven geloof ik wel dat er vriendschappen kunnen zijn of ontstaan tussen Joden en Moslims anno 2026.Het zijn in mijn ogen de 'reli-gekkies' die zoveel kapot hebben gemaakt en kapot zullen blijven maken.
Maakt het uit? Het resultaat is hetzelfde. Je kan 'The Borg' ook simpelweg 'Borg' noemen, je zal nog steeds ongenadig hard geassimileerd worden.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 13:49 schreef Jippie het volgende:
Ik geloof bij dit soort opmerkingen dat 'moslims' gepaster is dan 'de moslims'.
Jammer dan dat we blijkbaar onder echte Amsterdammers nu ook al reli-gekkies hebbenquote:Op zaterdag 15 augustus 2026 13:21 schreef Jippie het volgende:
Het zijn in mijn ogen de 'reli-gekkies' die zoveel kapot hebben gemaakt en kapot zullen blijven maken.
Ja hoor, negeer mijn complete post maar en ga muggenziften over het woordje 'de'.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 13:49 schreef Jippie het volgende:
[..]
2nd this.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 13:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Leef en laat leven kun je beter tegen de moslims zeggen,
Heb je weleens een moslim ontmoet?quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 13:49 schreef Jippie het volgende:
[..]
Nee, de moslims zijn alle moslims. The Borg ken ik niet, ik hou het bij Sudokuquote:Op zaterdag 15 augustus 2026 14:01 schreef Koortsdroom het volgende:
[..]
Maakt het uit? Het resultaat is hetzelfde. Je kan 'The Borg' ook simpelweg 'Borg' noemen, je zal nog steeds ongenadig hard geassimileerd worden.
We hebben ze hier ook, elke zondag 2 x naar hun kerk. De vrouwen en hun dochtertjes compleet met hoedje op. Hun aantal neemt wel af.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 14:08 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Jammer dan dat we blijkbaar onder echte Amsterdammers nu ook al reli-gekkies hebben
Nee ik probeer je enige nuancering bij te brengen, schijnbaar is dat een verspilling van mijn tijd.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 14:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja hoor, negeer mijn complete post maar en ga muggenziften over het woordje 'de'.
Feit blijft dat er in de twee genoemde landen het draaiboek van de islam is uitgerold zoals ze dat al 1400 jaar hanteren. En dan zijn er nog steeds mensen die met droge ogen beweren dat islam de religie van de vrede is.
Ja, als kind wel eens bij op schoot gezeten, op school, op werk, en als hoofd PZ aangenomen en ontslagen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 14:14 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Heb je weleens een moslim ontmoet?
Komt tolerant ook in jouw woordenboek voor?quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 14:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
2nd this.
Intolerant naar intolerantie.
Star? Ik baseer mij slechts op feiten. Een opsomming van feiten zou ik niet als 'star' willen omschrijven.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 13:46 schreef Jippie het volgende:
[..]
Howard volgens jou zijn het historische feiten of in ieder geval jouw interpretatie ervan. Ik ga je woorden niet allemaal uitpluizen, maar ik zie dat je nogal star bent in je mening vandaar mijn opmerking.
Dit deel van je post begrijp ik oprecht niet. Wat heeft dit in hemelsnaam met jouw gezin, familie of vrienden te maken? Daar gaat het toch helemaal niet over? Ook wordt er niemand ergens verdacht van gemaakt.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 13:46 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ik heb alleen een warm gevoel bij mijn gezin, een aantal familieleden en een aantal vrienden. Dus hou je verkapte 'verdachtmaking' maar voor je.
Wat er in Libanon en Iran is gebeurt valt op geen enkele wijze te nuanceren.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 14:50 schreef Jippie het volgende:
[..]
Nee ik probeer je enige nuancering bij te brengen, schijnbaar is dat een verspilling van mijn tijd.
Er is op zich niets mis met star, maar het nodigt niet uit tot een discussie.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 14:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Star? Ik baseer mij slechts op feiten. Een opsomming van feiten zou ik niet als 'star' willen omschrijven.
Ik reageer op deze passage :Nu kunnen mensen natuurlijk zeggen ondanks dit een warm gevoel bij de Islamitische culturen te hebben of van mening te zijn dat de Arabische culturen waarin de Islam is ontstaan, helemaal niet gewelddadig waren, dat mag hoor.quote:[..]
Dit deel van je post begrijp ik oprecht niet. Wat heeft dit in hemelsnaam met jouw gezin, familie of vrienden te maken? Daar gaat het toch helemaal niet over? Ook wordt er niemand ergens verdacht van gemaakt.
Klopt, maar daar kun je niet 'de moslims', als in alle moslims verantwoordelijk voor houden. Dat bedoel ik met enige nuance.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 15:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wat er in Libanon en Iran is gebeurt valt op geen enkele wijze te nuanceren.
Net nog in het centrum bij mij geweest.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 14:49 schreef Jippie het volgende:
[..]
We hebben ze hier ook, elke zondag 2 x naar hun kerk. De vrouwen en hun dochtertjes compleet met hoedje op. Hun aantal neemt wel af.
Dat lijkt mij toch geen vreemd standpunt? Er zijn de nodige Westerlingen die zich om wat voor reden dan ook aangetrokken voelen tot de Islamitische culturen en hier een prettig gevoel bij hebben.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 15:22 schreef Jippie het volgende:
[..]
Er is op zich niets mis met star, maar het nodigt niet uit tot een discussie.
[..]
Ik reageer op deze passage :Nu kunnen mensen natuurlijk zeggen ondanks dit een warm gevoel bij de Islamitische culturen te hebben of van mening te zijn dat de Arabische culturen waarin de Islam is ontstaan, helemaal niet gewelddadig waren, dat mag hoor.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Indien Islam de religie van de vrede zou zijn, zou men mogen verwachten dat extremistische aanhangers van die religie extreem vredevol waren.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 14:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja hoor, negeer mijn complete post maar en ga muggenziften over het woordje 'de'.
Feit blijft dat er in de twee genoemde landen het draaiboek van de islam is uitgerold zoals ze dat al 1400 jaar hanteren. En dan zijn er nog steeds mensen die met droge ogen beweren dat islam de religie van de vrede is.
Ging ik al vanuit. Iig niet vanuit gelijkwaardigheid.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 14:54 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ja, als kind wel eens bij op schoot gezeten, op school, op werk, en als hoofd PZ aangenomen en ontslagen.
Zeker.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 14:55 schreef Jippie het volgende:
[..]
Komt tolerant ook in jouw woordenboek voor?
Waar zeg ik dat dat een vreemd standpunt vindt? Ik laat dit etiket echter niet op mijzelf plakken, vandaar mijn reactie.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 15:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat lijkt mij toch geen vreemd standpunt? Er zijn de nodige Westerlingen die zich om wat voor reden dan ook aangetrokken voelen tot de Islamitische culturen en hier een prettig gevoel bij hebben.
Denk aan de mensen die graag aanschuiven bij een iftar of in discussies het gevoel hebben de Islam en moslims met hand en tand te moeten verdedigen. Dat doe je niet als je er helemaal niets mee hebt.
Waar ging jij al vanuit?quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 16:03 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Ging ik al vanuit. Iig niet vanuit gelijkwaardigheid.
Zou je jezelf islamofoob noemen?quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 16:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeker.
Alleen niet naar intoleranten zoals moslims. Die zelfs ideolische termen, mindsets en behandelingsvoorschriften hebben voor alles wat anders is dan moslims...
Ik wil mijn land en werelddeel graag ook zo tolerant houden. Maarja, als er een groep is die notabene geïmporteerd is die dat niet is, ben ik daar intolerant naar ja.
Vanwaar deze vraag?quote:
Dat krijg je met AI. Je moet echt álles volledig zelf verifiëren alvorens het aan te nemen. Toch doen velen dat niet ofzo.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Hij gaat bij het verhaal over de Davidster al direct de fout in, het is in de oorsprong helemaal geen religieus symbool en komt voort uit wand of muurdecoratie.
Je uitspraken hierboven neigen anders wel naar Islamofobie, vandaar dat ik de behoefte had om je even een spiegel voor te houden.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 16:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vanwaar deze vraag?
En nee. Een fobie is iets dat niet terecht is volgens mij. En gezien het gedrag van die groep...
Ik denk dat het heel gezond is die groep met argusogen en diepe twijfel te bekijken.
Waar doel je op met 'takkiya'?quote:Gemaakte tolerantie van die groep hoeft zelfs niet echt te zijn wegens 'takiyya'.
Ik zie eigenlijk meer overeenkomsten tussen het christendom en de islam en deze overeenkomsten worden steeds duidelijker als we teruggaan naar historische christelijke denominaties uit het oosten van de middenlandse zee.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 12:27 schreef HowardRoark het volgende:
Ik vind de titel van het topic niet echt passend. Niemand beweert namelijk dat Joden en moslims elkaars tegenpolen zouden zijn. Sterker nog, qua gebruiken hebben de Islam en het Jodendom veel met elkaar gemeen, meer dan dat het Jodendom met het Christendom heeft ondanks dat die qua religieuze leer een boel geschriften delen en beide door de aanwezigheid in het Westen en Europa een fase van liberalisering en verlichting hebben doorgemaakt.
Dat geloof ik, echter is echte gelijkwaardigheid ook erkennen dan er veel mensen zijn die geheel anders kijken naar hun medemens. Moslims bijv. tov Joden. En Joden tov vrijwel iedere niet Jood.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 16:25 schreef Jippie het volgende:
[..]
Waar ging jij al vanuit?
Ieder mens is gelijkwaardig in mijn ogen.
Ook de AI weet dit, dit is standaardkennis en het symbool komt veel voor in klassieke architectuur uit het midden oosten.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 16:28 schreef n__n het volgende:
[..]
Dat krijg je met AI. Je moet echt álles volledig zelf verifiëren alvorens het aan te nemen. Toch doen velen dat niet ofzo.
Neigt naar een gezonde dosis.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 16:32 schreef Jippie het volgende:
[..]
Je uitspraken hierboven neigen anders wel naar Islamofobie, vandaar dat ik de behoefte had om je even een spiegel voor te houden.
[..]
Waar doel je op met 'takkiya'?
Oh ik geloof wel dat veel mensen argwanend zijn naar onbekenden. 'Wat de boer niet kent dat vreet hij niet'quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 16:33 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Dat geloof ik, echter is echte gelijkwaardigheid ook erkennen dan er veel mensen zijn die geheel anders kijken naar hun medemens. Moslims bijv. tov Joden. En Joden tov vrijwel iedere niet Jood.
Toch nog wat lachen op deze regenachtige middag.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 16:33 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Moslims bijv. tov Joden. En Joden tov vrijwel iedere niet Jood.
Islamomisia dan?quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 16:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vanwaar deze vraag?
En nee. Een fobie is iets dat niet terecht is volgens mij. En gezien het gedrag van die groep...
Ik denk dat het heel gezond is die groep met argusogen en diepe twijfel te bekijken. Gemaakte tolerantie van die groep hoeft zelfs niet echt te zijn wegens 'takiyya'.
Tjah... als voorgaande boeren iedere keer vergiftigd raakte en zelfs stierven door het nieuwe vreten. Dan moet je het laten staan he...quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 16:37 schreef Jippie het volgende:
[..]
Oh ik geloof wel dat veel mensen argwanend zijn naar onbekenden. 'Wat de boer niet kent dat vreet hij niet'
Een gezonde dosis van wat?quote:
Ik weet wat taqiyya betekent, het heeft niet de betekenis zoals jij het hierboven omsschrijft.quote:En taqiyya moet je zelf even opzoeken wat het is
Het gedeist houden, voor liegen en gedragen uit naam van de islam om te verbergen wat men echt wil.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |