Hij gaat bij het verhaal over de Davidster al direct de fout in, het is in de oorsprong helemaal geen religieus symbool en komt voort uit wand of muurdecoratie.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:58 schreef Jippie het volgende:
Zijn Joden en moslims echt elkaars tegenpolen? Dit zegt de geschiedenis. (Bron achtergronditem Universiteit van Nederland)
Als je het nieuws volgt, lijkt de relatie tussen Joden en moslims vooral uit conflict te bestaan. Maar klopt dat ook als je honderden jaren teruggaat? Historicus en religiewetenschapper Yusuf Çelik van de Vrije Universiteit Amsterdam gebruikt AI om duizenden historische teksten te doorzoeken en stuit op verrassende verhalen die een ander perspectief geven. Zo vindt hij verhalen waarin Joden en moslims niet tegenover elkaar staan, maar juist samenwerken en elkaar vertrouwen. Welke geschiedenis kennen we eigenlijk níét? Voor zijn onderzoek ontving Yusuf Çelik de Heineken Young Scientists Award for Humanities.
Bekijk deze YouTube-video
00:00 Terug in de geschiedenis voor beter begrip
01:28 Is de Davidster Joods of islamitisch?
02:27 Hoe leest AI twee miljard woorden?
03:37 Hebben moslims een afkeer van honden?
05:31 Standpunten kunnen veranderd worden
06:10 Hoe kijken moslims naar vrouwen?
08:15 Wat dappere vrouwen uit de Islamitische geschiedenis laten zien
09:16 Zit Jodenhaat in de cultuur van moslims?
11:43 Conflict is niet het hele plaatje
Moet het filmpje nog helemaal afkijken maar ik gun deze twee geloven verdraagzaamheid.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:01 schreef inslagenreuring het volgende:
En wat haal jij eruit, en wat is jouw mening, Jippie?
Ismael en Ismail <3quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:15 schreef Jippie het volgende:
[..]
Moet het filmpje nog helemaal afkijken maar ik gun deze twee geloven verdraagzaamheid.
[ afbeelding ]
Dit is toch voor elke geloof zo. Voor de huidige geloven waren er andere geloven. Wat is de kans dat een van die verhaaltjes ineens volledig waar blijkt te zijn?quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:12 schreef Cruzinats het volgende:
Moslims zijn als laatste ingestapt dus vrij logisch dat ze een minderwaardigheidscomplex kennen. Het probleem met de Islam is natuurlijk ook dat de enige bron de koran zelf is. Het heeft alle schijn weg van een verzonnen verhaaltje.
wordt druk in het vagevuur man.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:21 schreef Momo het volgende:
[..]
Dit is toch voor elke geloof zo. Voor de huidige geloven waren er andere geloven. Wat is de kans dat een van die verhaaltjes ineens volledig waar blijkt te zijn?
Maar als je een ongelovige bent, krijgt men geen verdraagzaamheid terug van die geloven. Want die blijven reclame maken voor hun profeten en goden.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:15 schreef Jippie het volgende:
[..]
Moet het filmpje nog helemaal afkijken maar ik gun deze twee geloven verdraagzaamheid.
[ afbeelding ]
Het Christendom bouwt juist verder op het Jodendom (oude testament).quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:21 schreef Momo het volgende:
[..]
Dit is toch voor elke geloof zo. Voor de huidige geloven waren er andere geloven. Wat is de kans dat een van die verhaaltjes ineens volledig waar blijkt te zijn?
Dit is natuurlijk een beetje slap. Volgens mij mag er iets meer richting aan worden gegeven vanuit een TS in NWS.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:15 schreef Jippie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
man ik zou er een linker pink voor geven dat is te grappig.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:48 schreef cherrycoke het volgende:
Stel je voor dat mensen over duizend jaar de Harry Potter-boeken beschouwen als goddelijke openbaringen, geschreven door de ziener J.K. Rowling. Overal worden kastelen gebouwd met de vier grote huizen. Mensen zwaaien plechtig met stokjes, roepen spreuken en geloven heilig in een magische wereld die ooit door Rowling is beschreven.
Voor mij verschilt dat in essentie niet zoveel van hoe religies kunnen ontstaan en voortbestaan: oude verhalen en geschriften krijgen door de eeuwen heen steeds meer betekenis en gezag, totdat mensen ze niet langer alleen als verhalen zien, maar als een waarheid waarop ze hun leven baseren.
En zo was Erich von Daniken al bezig...quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:48 schreef cherrycoke het volgende:
Stel je voor dat mensen over duizend jaar de Harry Potter-boeken beschouwen als goddelijke openbaringen, geschreven door de ziener J.K. Rowling. Overal worden kastelen gebouwd met de vier grote huizen. Mensen zwaaien plechtig met stokjes, roepen spreuken en geloven heilig in een magische wereld die ooit door Rowling is beschreven.
Voor mij verschilt dat in essentie niet zoveel van hoe religies kunnen ontstaan en voortbestaan: oude verhalen en geschriften krijgen door de eeuwen heen steeds meer betekenis en gezag, totdat mensen ze niet langer alleen als verhalen zien, maar als een waarheid waarop ze hun leven baseren.
we kunnen toch hopen. cumbaya enzo. morgen weer wantrouwen en haten :pquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een beetje slap. Volgens mij mag er iets meer richting aan worden gegeven vanuit een TS in NWS.
quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:49 schreef vul_maar_in het volgende:
En zo was Erich von Daniken al bezig...
Nee hoor, waarom is dat slap? Ik reageer gewoon wat later op je dan je verwacht. En anno 2026 is een eigen inbreng in een NWS OP geen harde eis.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een beetje slap. Volgens mij mag er iets meer richting aan worden gegeven vanuit een TS in NWS.
Moslims zijn ieders tegenpolen. Dat is geen islamofobie, maar puur wat moslims zelf aangeven:quote:Zijn Joden en moslims echt elkaars tegenpolen?
En dan onderling er niet uitkomen he.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 22:00 schreef Koortsdroom het volgende:
[..]
Moslims zijn ieders tegenpolen. Dat is geen islamofobie, maar puur wat moslims zelf aangeven:
"Islam goed, andere is fout. Andere moet weg."
Hoe dat 'weg' tot uiting komt, weet iedereen die een beetje het nieuws volgt.
Inslagenreuring had meer eigen inbreng verwacht van mij als TS en dat mag hij best zeggen hoor.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:50 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
we kunnen toch hopen. cumbaya enzo. morgen weer wantrouwen en haten :p
Daar heb je vast een peer reviewed bron vanquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 22:00 schreef Koortsdroom het volgende:
[..]
Moslims zijn ieders tegenpolen. Dat is geen islamofobie, maar puur wat moslims zelf aangeven:
"Islam goed, andere is fout. Andere moet weg."
Hoe dat 'weg' tot uiting komt, weet iedereen die een beetje het nieuws volgt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |