Waarom?quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kom maar met een post waar ik sympathiseer met XR.
Ik vermoed van niet.quote:
ik voorzie een vooroordeel over SUV-rijders aankomen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:51 schreef ootjekatootje het volgende:
Die SUV is er met een flinke snelheid ingeknald. File kan overal zijn, ook op momenten en plekken waar dat je het niet verwacht.
Deze was trouwens te verwachten aangezien de demonstratie in Den Bosch was aangekondigd.
De schuld ligt in deze compleet bij de bestuurder van de SUV, de rest van de discussie hier is ruis.
In dat geval d66 ook. Die veroorzaken immers de reden waarom boeren gaan protesteren.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:40 schreef superniger het volgende:
Caroline heeft bloed aan haar handen.
Deze XR beweging spoort ook niet. Je moet gewoon geen snelwegen blokkeren als je het ergens niet mee eens bent. De Rijkswegen zijn niet ingericht als demonstratieplek...quote:
https://archive.ph/ok7Qvquote:XR: behandel A12-blokkade net als trekkers op snelweg
Klimaatbeweging Extinction Rebellion (XR) hoopt dat de politie een blokkade van de A12 op dezelfde manier gaat behandelen als trekkers op de snelweg bij boerenprotesten. Dat meldt een woordvoerder. De politie zei donderdag niet op te treden tegen trekkers die vrijdag over de snelweg naar een boerendemonstratie in Den Bosch rijden, als zij daarbij geen blokkades vormen of gevaarlijke situaties veroorzaken.
„Het lijkt erop dat de politie leert dat het wél mogelijk is om verkeer op een veilige manier te stremmen op snelwegen. Wij gaan ervan uit dat de politie ons op dezelfde vrolijke manier behandelt als wij op 19 september weer ergens op de A12 zijn”, aldus de woordvoerder van XR.
De politie gaf eerder op donderdag al aan dat het landelijk OM heeft bepaald dat trekkers niet zullen worden gestopt als ze over de snelweg rijden, maar ook niet zullen worden begeleid of gefaciliteerd. Landbouwvoertuigen mogen volgens de wet niet op autosnelwegen rijden, omdat ze niet hard genoeg kunnen.
Op zaterdag 8 augustus blokkeerden tientallen XR-demonstranten de A12 in Den Haag. Daarbij werden 45 demonstranten aangehouden en door de politie verwijderd van de snelweg.
Het is geen 9 tot 5 burgerlul bestaan hè. lk zie vaak zat boeren die om 10 uur in de avond nog op het land bezig zijn.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:45 schreef Fretwork het volgende:
Hilarisch dat ze overigens altijd gezamenlijk de hele dag weg kunnen, met hun gereedschap, van een baan waarvan je zo hard moet werken en nooit weg kan.
Er zijn niet overal matrixborden helaas, dat is niet mogelijk. Dat stuk van de A59 heeft echt niet elke paar honderd meter een matrixbordquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:19 schreef Haags het volgende:
Dit is wel zwaar kut natuurlijk he.
Gaven de matrixborden niks aan? Als je je daar aan houdt dan zou dit in principe toch niet mogelijk moeten zijn?
Correctiequote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:52 schreef Red_85 het volgende:
Precies de reden waarom de snelweg niet gebruikt moet worden voor protesten en controles. De autoriteiten moeten hier strenger op zijn.
XR, boeren, douane, Ajax supporters, flikker op van de weg. Levensgevaarlijk.
Is dat zo gebeurd ja?quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:05 schreef cinderloom het volgende:
Triest.
Uiteindelijk moet je in het verkeer rekening houden met files en anticiperen. Wordt ander verhaal als er opeens uit het niets paar trekkers met 40 van de oprit de snelweg opdraaideN
Want? Je denkt dat het volk dat wel begrip heeft voor boerenblokkades op de snelweg maar vindt dat XR hard aan moet worden gepakt, XR niet de schuld zou geven als er door een blokkade van hen doden zouden vallen?quote:
Nou ja, die ene keer. Zet er dan ook 'Friezen' bij.quote:
Ach, voor sommige mensen helpt alleen een slagboom om ze tot stoppen te brengenquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:19 schreef Haags het volgende:
Dit is wel zwaar kut natuurlijk he.
Gaven de matrixborden niks aan? Als je je daar aan houdt dan zou dit in principe toch niet mogelijk moeten zijn?
Je kent nog steeds niet alle feiten/details. De snelheid is een inschatting, kun je niet hard maken.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:51 schreef ootjekatootje het volgende:
Die SUV is er met een flinke snelheid ingeknald. File kan overal zijn, ook op momenten en plekken waar dat je het niet verwacht.
Deze was trouwens te verwachten aangezien de demonstratie in Den Bosch was aangekondigd.
De schuld ligt in deze compleet bij de bestuurder van de SUV, de rest van de discussie hier is ruis.
O ja, daarom ging het fout? Omdat ze geen files verwachtten?quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:31 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dus als ik op mijn fiets op de snelweg ga rijden moeten andere maar uitkijken en is het een ander zijn schuld als ik niet meer thuiskom? Een trekker hoort en mag daar niet rijden. Tevens is het vakantieperiode waardoor files momenteel niet verwacht worden.
Gevalletje damagecontrol van het OM nu doordat zij hebben verzaakt er doden zijn gevallen. De boeren hadden namelijk al aangekondigd via de snelweg te gaan en het OM/Politie hebben van te voren laten weten dit te gedogen door aan te kondigen niet in te zullen grijpen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:58 schreef miss_sly het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)g-naar-boerenprotest
Volgens de update was het niet zo dat was afgesproken dat de boeren met hun trekkers de snelweg op mochten en dat politie niet in zou grijpen. Trekkers op de snelweg zijn altijd verboden, volgens OM.
Domme aannames die bevestig ik gewoon. En dat ga ik naderhand niet uitleggen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:56 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Want? Je denkt dat het volk dat wel begrip heeft voor boerenblokkades op de snelweg maar vindt dat XR hard aan moet worden gepakt, XR niet de schuld zou geven als er door een blokkade van hen doden zouden vallen?
OM probeert zich in te dekken. Zitten op de snelweg is ook 'altijd verboden'. Maar hoe komt het toch dat bij XR nooit hard en direct wordt ingegrepen? Zelfs kopjes thee worden gebracht... Allemaal taal en beleid van het OM om ze maar niet hard te straffen bij xr.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:58 schreef miss_sly het volgende:
Volgens de update was het niet zo dat was afgesproken dat de boeren met hun trekkers de snelweg op mochten en dat politie niet in zou grijpen. Trekkers op de snelweg zijn altijd verboden, volgens OM.
Baarlijke nonsens. Het is nergens voor nodig om met een tractor naar het provinciehuis te gaan en daarmee legio verkeersregels te overtreden om te demonstreren. Je kunt ook gewoon de personenauto pakken of de bus/trein.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:10 schreef Frutsel het volgende:
[..]
[..]
De overheid/politie maakt inschatting om de trekkers doorgang te bieden om te demonstreren in Den Bosch, via de snelweg, zolang ze de boel niet platleggen en/of ontwrichten. Dat zullen ze met meerdere protestacties wel doen. Atlijd afwegen en inschatten wat te doen. Demonstratierecht is nu eenmaal een groot recht in Nederland, hoe vervelend dat ook voor sommigen is. Het is dieptriest dat dit nu gebeurd en/of een g evolg is. Maar het hoe en waarom is nog niet duidelijk
Kan, je kan ook over de binnenwegen met zn allen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:04 schreef Zelva het volgende:
[..]
Baarlijke nonsens. Het is nergens voor nodig om met een tractor naar het provinciehuis te gaan om te demonstreren. Je kunt ook gewoon de personenauto pakken of de bus/trein.
Toen ik het nieuwsbericht gisterenmiddag las over de driehoek die de boeren oogluikend zou toestaan om de snelweg te misbruiken was ik hier al bang voor...quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:58 schreef miss_sly het volgende:
Politie zelfs, schiet me nu te binnen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:02 schreef De_engineer het volgende:
Wat mij betreft moeten vooral de Politie en het OM het boetekleed aantrekken. Zij hebben immers impliciet toestemming gegeven tot snelwegblokkades door aan te kondigen daar vandaag niet op te zullen handhaven. Ik zou het zelfs passend vinden als de mensen die verantwoordelijk zijn voor dat besluit vandaag nog hun ontslag indienen.
Ik vind daarnaast dat discussies over demonstreren op de snelweg veel te snel vervallen in een soort strijd tussen XR-supporters of boerensupporters. Wat mij betreft is die discussie helemaal niet nodig. Er is nu een verschil in politie-aanpak tussen verschillende groepen die op de snelweg demonstreren, en daar moeten we vanaf. De overheid moet kiezen of het wel of niet mag, en zo ja onder welke voorwaarden. Als het mag (onder voorwaarden) moet de overheid het faciliteren en alle mogelijke maatregelen nemen om het veilig te laten plaatsvinden, als het niet mag moet er consequent op gehandhaafd worden ongeacht of mensen lopend, met de trekker of zelfs met politieauto's op de snelweg demonstreren, ongeacht of de demonstratie op het Brabantse platteland of middenin Den Haag plaatsvindt en ongeacht of politiemensen begrip kunnen opbrengen voor het doel van de demonstratie.
Samen met het om, politie en iedereen die dit 'landschap' geschapen heeft.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:07 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Toen ik het nieuwsbericht gisterenmiddag las over de driehoek die de boeren oogluikend zou toestaan om de snelweg te misbruiken was ik hier al bang voor...
Dit soort grote snelheidsverschillen is vragen om ongelukken. De boeren die deze file op de A59 hebben veroorzaakt zijn inderdaad indirect schuldig aan het dodelijk ongeval. En politie/OM/burgemeester die de Wegenverkeerswet niet wilden handhaven hebben ook een indirecte rol.
Is een rare uitleg .. er staat in wetgeving omtrent demonstraties heel duidelijk dat er beperkingen opgelegd mogen worden vanwege de verkeersveiligheid. Is zelfs dé hoofdreden om te beperken.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ook wel weer een absurd voorbeeld van de soms nogal doorgeschoten werking van ons demonstratierecht. Verkeersregels die er zijn voor een ieders veiligheid tellen even niet meer als iemand zijn ongenoegen kenbaar wil maken.
Gewoon verbieden dus. Duidelijk voor iedereen en scheelt mensenlevens.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:02 schreef De_engineer het volgende:
... Er is nu een verschil in politie-aanpak tussen verschillende groepen die op de snelweg demonstreren, en daar moeten we vanaf. De overheid moet kiezen of het wel of niet mag, en zo ja onder welke voorwaarden. Als het mag (onder voorwaarden) moet de overheid het faciliteren en alle mogelijke maatregelen nemen om het veilig te laten plaatsvinden, als het niet mag moet er consequent op gehandhaafd worden ongeacht of mensen lopend, met de trekker of zelfs met politieauto's op de snelweg demonstreren, ongeacht of de demonstratie op het Brabantse platteland of middenin Den Haag plaatsvindt en ongeacht of politiemensen begrip kunnen opbrengen voor het doel van de demonstratie.
Gohquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:54 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Het is geen 9 tot 5 burgerlul bestaan hè. lk zie vaak zat boeren die om 10 uur in de avond nog op het land bezig zijn.
Oke, dus die auto's rijden daar met 100 km per uur en ineens draaien er een boel trekkers met 40 km per uur de snelweg op.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:11 schreef Zelva het volgende:
[..]
Aangezien trekkers niet veel harder kunnen, is dit per definitie gebeurd ja,
Niet de oorzaak nee, maar het draagt wel bij wanneer je die weg dagelijks rijdt. Het is uiteraard wel de bedoeling dat men zelf oplet en ingrijpt. Echter het opzettelijk veroorzaken van een file is niet toegestaan vanwege de reden in de OP. Dus linksom of rechtsom, de boeren zitten hier in eerste plaats fout. Ik begrijp dan ook werkelijk niet waarom de Politie hier niet ingegrepen heeft terwijl er ruim voldoende alternatieven zijn voor de weg naar Den Bosch.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:59 schreef maily het volgende:
[..]
O ja, daarom ging het fout? Omdat ze geen files verwachtten?
Nouja .. zo zwart wit is dat nou ook niet ..quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:44 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ja en Nee
De politie heeft zijn werk gedaan en heeft schijnbaar een weloverwogend besluit genomen om niet in te grijpen. Demonstratierecht weegt zwaarder dan bijv verkeersrecht.
Dat die trekkers er niet horen, eens, dat demonstranten er niet horen, ook eens. De politie moet altijd afwegingen maken wat wel, wat niet, wanneer wel ingrijpen, wanneer niet. Geen idee waarom nu niet of soms wel.
Maar in het verleden liep het bij soortgelijke protesten van wat voor demonstranten bijna altijd goed af. Nu niet, met wat voor oorzaak dan ook. Dat weten we (nog) niet. Er vallen maandelijks doden op de snelweg door allerlei oorzaken, zoals bij de grenscontroles.
Eens. Dit is de druppel die de emmer liet overstromen. Er zullen serieuze consequenties moeten volgen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:02 schreef De_engineer het volgende:
Wat mij betreft moeten vooral de Politie en het OM het boetekleed aantrekken. Zij hebben immers impliciet toestemming gegeven tot snelwegblokkades door aan te kondigen daar vandaag niet op te zullen handhaven. Ik zou het zelfs passend vinden als de mensen die verantwoordelijk zijn voor dat besluit vandaag nog hun ontslag indienen.
Ik kijk er vanuit mijn vakgebied (verkeer) naar. Snelwegen hebben een verkeersfunctie en zijn imo NOOIT een geschikte demonstratieplek. Als je demonstraties gaat faciliteren op de rijkswegen leidt dit eigenlijk altijd tot een verkeersveiligheidsprobleem. Tenzij de demonstranten de driehoek zo ver krijgen om een heel stuk snelweg volledig af te sluiten, inclusief tijdelijke verkeersmaatregelen en omleidingsroutes die wel veilig zijn ingericht. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:02 schreef De_engineer het volgende:
Wat mij betreft is die discussie helemaal niet nodig. Er is nu een verschil in politie-aanpak tussen verschillende groepen die op de snelweg demonstreren, en daar moeten we vanaf. De overheid moet kiezen of het wel of niet mag, en zo ja onder welke voorwaarden.
Dus demonstratierecht is volgens jou zo belangrijk dat je daarbij bewúst, met het volle verstand, mensenlevens in gevaar mag brengen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:44 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ja en Nee
De politie heeft zijn werk gedaan en heeft schijnbaar een weloverwogend besluit genomen om niet in te grijpen. Demonstratierecht weegt zwaarder dan bijv verkeersrecht.
Dat is wel bizar.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:44 schreef Frutsel het volgende:
Demonstratierecht weegt zwaarder dan bijv verkeersrecht.
Dit. En ik snap ook echt die rare houding van de overheden niet in deze. Dit had vanaf het begin keihard aangepakt moeten worden. Inclusief destijds dat A12 gebeuren waar Halsema de boel toeliet. Daar had de minister wmb mogen ingrijpen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:17 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Eens. Dit is de druppel die de emmer liet overstromen. Er zullen serieuze consequenties moeten volgen.
[..]
Ik kijk er vanuit mijn vakgebied (verkeer) naar. Snelwegen hebben een verkeersfunctie en zijn imo NOOIT een geschikte demonstratieplek. Als je demonstraties gaat faciliteren op de rijkswegen leidt dit eigenlijk altijd tot een verkeersveiligheidsprobleem. Tenzij de demonstranten de driehoek zo ver krijgen om een heel stuk snelweg volledig af te sluiten, inclusief tijdelijke verkeersmaatregelen en omleidingsroutes die wel veilig zijn ingericht. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.
750 Amsterdam op de Ring! (het festival) was een voorbeeld van een verkeersveilig evenement op de snelweg. Maar voor de boeren zijn er tal van alternatieve plekken die ze kunnen gebruiken/misbruiken voor hun demonstratie. Malieveld bijvoorbeeld
En de snelweg was in dit geval blijkbaar niet eens de protestlocatie zelf (dat was het provinciehuis) maar het middel om er te komen. Nou, dan doe je dat maar gewoon via de provinciale weg.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:17 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Maar voor de boeren zijn er tal van alternatieve plekken die ze kunnen gebruiken/misbruiken voor hun demonstratie. Malieveld bijvoorbeeld
Toevallig zijn het nog steeds de hondsdagen waarin traditioneel niet veel gedaan kan worden. Beetje sproeien enzo. Alles groeit nu, geen zaaitijd en geen oogsttijd. Gaat straks allemaal weer beginnen als de hondsdagen over zijn.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:54 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Het is geen 9 tot 5 burgerlul bestaan hè. lk zie vaak zat boeren die om 10 uur in de avond nog op het land bezig zijn.
Voor de buhne 'officieel' verbieden, tot 3x toe, maar pas na een uurtje of 3 a 4 ingrijpen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Dit. En ik snap ook echt die rare houding van de overheden niet in deze. Dit had vanaf het begin keihard aangepakt moeten worden. Inclusief destijds dat A1210 gebeuren waar Halsema de boel toeliet. Daar had de minister wmb mogen ingrijpen.
AnDeErS Is HeT GeEN ProTEEEEEST!!!quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:26 schreef OllieA het volgende:
Het demonstratierecht lijkt in dit soort gevallen te zijn verworden tot een recht op het veroorzaken van overlast, zodat je in de media komt.
En die media gaan dan niet schrijven over het standpunt van boeren inzake stikstof.
Goed gewerkt, boeren.
Mjah je ziet het overal bij dit soort verkeer verstorende / in gevaar brengende demonstraties; ze laten het eventjes toe, en grijpen dan inderdaad na een paar uur in. Dat zie je zowel bij XR en de boeren.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Voor de buhne 'officieel' verbieden, tot 3x toe, maar pas na een uurtje of 3 a 4 ingrijpen.
Zelfde verhaal als in den haag met de a12
We moeten niet willen dat een overheid bepaalt waar, wanneer, hoe en bij welke onderwerpen er gedemonstreerd mag worden of niet. Demonstreren is een belangrijk recht en het is niet de bedoeling dat de overheid ingrijpt omdat het onderwerp van de demonstratie haar niet bevalt. Zoals het voorkomen van een demonstratie tegen het huidige kabinet onder de noemer 'veiligheid'quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 12:23 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dat is wel bizar.
Demonstratierecht is dan belangrijker dan veiligheid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |