Zou het? Aantal planten zijn kapot, alsof er op gelopen is.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:23 schreef Seeburg54 het volgende:
egels zijn tof en vernielen helemaal niks
Al het gras en Groen er uit en tegels neerleggen, en hier en daar wat groen in hoge bakken.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:17 schreef Mikeytt het volgende:
Volgens mij zijn dat beschermde soorten, dus wegjagen door geluid of een bezem ofzo lijkt me niet effectief?
In de binnentuin van het complex lopen 's avonds tegenwoordig af en toe egels. Vanuit het raam naar ze roepen negeren ze, maar ze zorgen er wel voor dat een aantal planten stuk gaan.
Bestrijdingsmiddelen mogen niet, maar wat is het alternatief? Ik lees online dat je ervoor moet zorgen dat het allemaal schoon is en er geen etensresten zijn. Dat is het ook, dus ik snap niet zo goed wat ze hier te zoeken hebben. Eten is er denk ik niet en qua schuilplaats is er ook weinig behalve een rits dichte struiken.
Aan ChatGPT heb ik ook geen moer. Die zegt alleen maar dat het ontzettend goed is voor de biodiversiteit in de stad
Dat soort lieden..quote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Al het gras en Groen er uit en tegels neerleggen, en hier en daar wat groen in hoge bakken.
Dan ben je grotendeels af van die vervelende natuur om je heen.
Ik zie dit zó voor mequote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:17 schreef Mikeytt het volgende:
In de binnentuin van het complex lopen 's avonds tegenwoordig af en toe egels. Vanuit het raam naar ze roepen negeren ze
Op welke serieuze reacties zonder persoonlijke aantijgingen moet ik reageren dan?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 02:38 schreef Iceage het volgende:
En zoals verwacht reageert @:Mikeytt niet meer in een topic door hem/haar ?? geopend.
Ts waarom open je dan nieuwe topics als je ze toch niet onderhoud?
Oh, wat zou ik een gelukkig mens zijn.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 11:33 schreef Hetekip het volgende:
Kan alleen maar respect hebben voor dit topic.
Ik had in de dierentuin last van de tijgers, wist ook niet hoe ik ze weg moest krijgen.
Vriend @:sebbeswensje kwam toen met de bimmerbaby
Toen ging ik in de zijspan en zo racete we eigenlijk de dierentuin uit
Bekijk deze YouTube-video
Zo kwam hij aan, met Alyica naast zich.
De tijgers heb ik niet weggekregen, chatgpt kon mij niet helpen.
Sterker nog, ze eten slakken, waarvan je wel echt een plaag kunt hebben en die je planten opeten.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:23 schreef Seeburg54 het volgende:
Sodemieter op man, egels zijn tof en vernielen helemaal niks.Ga jezelf schamen en laat die beestjes met rust mafkees.
Reacties als dat egels de tuin niet slopen en juist naaktslakken opvreten die de plantjes wel beschadigen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 08:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Op welke serieuze reacties zonder persoonlijke aantijgingen moet ik reageren dan?
SPOILER: OplossingOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze stinken ook wel een beetje.quote:Op maandag 17 augustus 2026 14:38 schreef vul_maar_in het volgende:
Egels zijn juist prima ecologische hulpjes. Kom er alleen niet te dichtbij want ze zitten werkelijk waar vol met vlooien. Met name als je konijnen oid buiten hebt is een extra vlooienkuurtje waarschijnlijk geen slecht idee.
Welk nut dienen vlooien nou eigenlijk? Ze zouden een soort chemtrail moeten ontwikkelen die alle muggen en vlooien uitroeit.quote:Op maandag 17 augustus 2026 14:38 schreef vul_maar_in het volgende:
Egels zijn juist prima ecologische hulpjes. Kom er alleen niet te dichtbij want ze zitten werkelijk waar vol met vlooien. Met name als je konijnen oid buiten hebt is een extra vlooienkuurtje waarschijnlijk geen slecht idee.
Helaas zijn ook deze ondingen een schakel in de natuur. Met name muggenlarven zijn ontzettend belangrijk voor andere waterbewoners. Vlooien moet ik nog eens een keer uitzoeken wat die krengen nu precies opleveren.quote:Op maandag 17 augustus 2026 15:32 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Welk nut dienen vlooien nou eigenlijk? Ze zouden een soort chemtrail moeten ontwikkelen die alle muggen en vlooien uitroeit.
Zoek dan gelijk even het nut van teken op. Egels hebben ook vaak teken op hun lichaam. (Helaas)quote:Op maandag 17 augustus 2026 15:34 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Helaas zijn ook deze ondingen een schakel in de natuur. Met name muggenlarven zijn ontzettend belangrijk voor andere waterbewoners. Vlooien moet ik nog eens een keer uitzoeken wat die krengen nu precies opleveren.
Waarom moet een dier een bepaald nut hebben?quote:Op maandag 17 augustus 2026 15:32 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Welk nut dienen vlooien nou eigenlijk? Ze zouden een soort chemtrail moeten ontwikkelen die alle muggen en vlooien uitroeit.
Zo schijnt natuur te werken.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom moet een dier een bepaald nut hebben?
Hoe kom je daar bij?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:04 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Zo schijnt natuur te werken.
Christelijke school zeker.quote:
Wat is daar mis mee dan?quote:
Die gaat uit van intelligent design.quote:
Dat kan toch ook intelligent design zijn? Intelligent design is toch juist intelligent als je evolutie kunt aantonen?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die gaat uit van intelligent design.
En dan is elk dier met een bepaalde functie op aarde gezet.
Maar intelligent design is een sprookje.
Het leven op aarde is bewezen ontstaan door evolutie.
Wat houdt volgens jou Intelligent design in.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:22 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat kan toch ook intelligent design zijn? Intelligent design is toch juist intelligent als je evolutie kunt aantonen?
Dat dit bestaan en dit leven geen toeval is, maar een constructie van de beheerder.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat houdt volgens jou Intelligent design in.
Evolutie is juist gebaseerd op toeval.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:35 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat dit bestaan en dit leven geen toeval is, maar een constructie van de beheerder.
quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:51 schreef Iceage het volgende:
Leuk filmpje over egelpoortjes in verder afgeschermde tuinen in Londen.![]()
Bekijk deze YouTube-video
Zijn verpleegkundige stond erbij om m recht te helpen schravelenquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:59 schreef maily het volgende:
[..]![]()
![]()
Sir Richard is daar vast zelf gaan liggen, maar zou hij zelf ook weer opgestaan zijn?
Wie weet hebben ze hem daar voorzichtig neergelegd en daarna weer recht gezetquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 11:20 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Zijn verpleegkundige stond erbij om m recht te helpen schravelen
Nopequote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Evolutie is juist gebaseerd op toeval.
Dus het tegenovergestelde.
Ik heb bepaalde boeken verzameld, schaalmodellen van auto's, in een heel grijs verleden postzegels, maar nog nooit egels!quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:59 schreef Boca_Raton het volgende:
Egels? Dat zijn wondermooie dieren, daar blijf je vanaf! Heb je ze wel eens op hun ruggetje zien liggen, man, wat een snuitjes. Spaar de egel!!!
postzegelsquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:24 schreef SimonB. het volgende:
[..]
Ik heb bepaalde boeken verzameld, schaalmodellen van auto's, in een heel grijs verleden postzegels, maar nog nooit egels!
Nou, dit was een veegactie om SebbeSwensje zijn bewering dat evolutie hetzelfde is als intelligent design in stand te kunnen houden.quote:Op zondag 23 augustus 2026 10:00 schreef Iceage het volgende:
Iemand is hier eerder flink aan het vegen en verwijderen van postings bezig geweest. (En dan doel ik niet op de terechte veegactie gisteren van Vul_ maar_ in.)
Kennelijk moet Mikeytt zelfs hier in VER in bescherming genomen worden.
Ik vraag me af waarom?
De crematoriumlook noemen wij dat (vaak donkere tegels).quote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:53 schreef Seeburg54 het volgende:
Dat soort lieden..
Hier in de buurt ook van die armoedige zielen, de hele tuin vol beton. Alle groen eruit
Gisteravond zaten we met visite in de serre, het was een komen en gaan van egels.quote:Op zondag 23 augustus 2026 10:22 schreef Managarm het volgende:
[..]
De crematoriumlook noemen wij dat (vaak donkere tegels).
Je mag blij zijn met egels, dat betekent dat er iets goed is in die tuin.
Hoeveel planten werden er vernield?quote:Op zondag 23 augustus 2026 10:28 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Gisteravond zaten we met visite in de serre, het was een komen en gaan van egels.
Prima veegactie dan. Je was ook wel een beetje vervelend bezig.quote:Op zondag 23 augustus 2026 10:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, dit was een veegactie om SebbeSwensje zijn bewering dat evolutie hetzelfde is als intelligent design in stand te kunnen houden.
En het topic gaat niet over lieve egeltjes, maar om het verjagen van egels.
Ja, je kon de waarheid niet aan.quote:Op zondag 23 augustus 2026 10:29 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Prima veegactie dan. Je was ook wel een beetje vervelend bezig.
Jullie waren allebei best irritant bezig ondanks verzoek om daarmee te stoppen. Hopelijk begint het nu niet opnieuw (Wat je nu wel uitlokt)quote:Op zondag 23 augustus 2026 10:29 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Prima veegactie dan. Je was ook wel een beetje vervelend bezig.
Klopt, dat was het helemaal.quote:Op zondag 23 augustus 2026 10:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, je kon de waarheid niet aan.
Snap dat je dat vervelend vond.
Kijk hoe volwassen ik hiermee omspring.quote:Op zondag 23 augustus 2026 10:34 schreef Iceage het volgende:
[..]
Jullie waren allebei best irritant bezig ondanks verzoek om daarmee te stoppen. Hopelijk begint het nu niet opnieuw (Wat je nu wel uitlokt)
Hee Egelt, optyfen!quote:Op woensdag 5 augustus 2026 23:35 schreef FrancoBolli het volgende:
[..]
Ik zie dit zó voor me![]()
![]()
(busje komt zo hoor)
quote:Op woensdag 5 augustus 2026 23:35 schreef FrancoBolli het volgende:
[..]
Ik zie dit zó voor me![]()
![]()
(busje komt zo hoor)
Hier ook . Zorg ook dat er altijd 2 schalen staan 1 met vers fris water en 1 met egelvoer met insecten van Oswalt wat ik bestel bij Bol dat is elke morgen weer op (geef niet teveel) ongeveer 2 handen vol.quote:Op zondag 23 augustus 2026 10:28 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Gisteravond zaten we met visite in de serre, het was een komen en gaan van egels.
Niet één!quote:Op zondag 23 augustus 2026 10:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoeveel planten werden er vernield?
Hier staan overal schalen met water, en ik voer kattenvoer.quote:Op zondag 23 augustus 2026 10:57 schreef Iceage het volgende:
[..]
Hier ook . Zorg ook dat er altijd 2 schalen staan 1 met vers fris water en 1 met egelvoer met insecten van Oswalt wat ik bestel bij Bol dat is elke morgen weer op (geef niet teveel) ongeveer 2 handen vol.
Nogmaals in de herhaling: NOOIT melk geven !
Kattebrokjes is prima is ook het hoofdbestands deel van het egelvoer wat ik s avonds neerzet. Vaak als ik het neerzet zijn de 1e 2 a 3 er al binnen 5 minuten. (Prachtig vind ik dat)quote:Op zondag 23 augustus 2026 11:00 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Hier staan overal schalen met water, en ik voer kattenvoer.
Melk is uit den boze inderdaad.
Gisteren zat de eerste me al op te wachten bij de voederplek. Verderop hoorde ik geritsel, dus de rest was in de buurt.quote:Op zondag 23 augustus 2026 11:04 schreef Iceage het volgende:
[..]
Kattebrokjes is prima is ook het hoofdbestands deel van het egelvoer wat ik s avonds neerzet. Vaak als ik het neerzet zijn de 1e 2 a 3 er al binnen 5 minuten. (Prachtig vind ik dat)
Zijn hier veel katten in de buurt maar gelukkig zie ik die zelden bij de schaal egelvoer (Wel bij de vijver vaak) Gezellig
Mikeytt heeft al veel eerder gepost dat hij/zij niet meer wil reageren in dit topic en dat we daarover niet moeten piepen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 07:36 schreef Wantie het volgende:
We zijn een maand verder.
De vraag is, heeft Mikey de egeltjes toch met een bezem weggejaagd?
Of bestrijdingsmiddelen toegepast?
Ook echt iedereen lekker happen op deze trollquote:Op woensdag 5 augustus 2026 23:21 schreef Iceage het volgende:
Dit is wel met recht een van de meest idiote topics die ik ooit op FOK! heb gezien.
Ik voer al jaren egels in mijn tuin op een vaste plek met speciaal egelvoer, zie er veel en wordt daar heel blij van. Nog nooit 1 plantje of wat dan ook kapot gezien door egels. 1 Nadeel ze poepen ook rond de voerplek maar dat ruim ik met schepje op en gaat in de groene klikko.
Dat mag je niet hardop zeggen hier dat het een trol isquote:Op vrijdag 4 september 2026 09:49 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ook echt iedereen lekker happen op deze troll
Teveel stekelige reacties?quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:37 schreef Iceage het volgende:
[..]
Mikeytt heeft al veel eerder gepost dat hij/zij niet meer wil reageren in dit topic en dat we daarover niet moeten piepen.
https://www.rtvutrecht.nl(...)-egels-worden-geteldquote:Utrecht - Dit weekend vindt de jaarlijkse egeltelling plaats. Mensen in heel Nederland kunnen dan tellen hoe veel egels zij in de tuin hebben. Ook Utrecht zet zich in voor de egel en doet mee aan de telling.
Elk jaar in september staat Nederland in het teken van de egel. Mensen kunnen dan in hun tuin of directe omgeving de egels die ze zien tellen en doorgeven. Er kunnen zowel levende als dode egels geteld worden, vertelt de directeur van de Egelbescherming Jenny Kleve.
"Het is erg lastig om te weten hoe veel egels er zijn in Nederland, het zijn namelijk nachtdieren en ze leven alleen. Er is geen enkel land wat kan zeggen hoe veel egels ze precies hebben." Kleve laat weten dat de de egeltelling er daarom vooral is zodat we kunnen vaststellen of het elk jaar beter of slechter gaat met de egel.
Egel in zwaar weer
Het gaat op dit moment niet goed met de egel in Nederland, laten de Egelbescherming en Stichting Utrecht Natuurlijk weten, zij zetten zich in voor onder andere de natuur en de egel in Utrecht.
"Naar schatting is het percentage egels in de afgelopen tien jaar met vijftig procent gedaald. Dit komt vooral doordat er steeds minder natuur en groen in de steden groeit. Er wordt steeds meer gebouwd waardoor de egel minder leefruimte heeft", vertelt Stichting Utrecht Natuurlijk.
Egels zijn erg nuttige dieren. Ze zorgen voor een natuurlijk evenwicht in de tuin, zegt de dierenbescherming. Ze eten insecten, rupsen en slakken.
Kattenbrokjes en water
De Egelbescherming verwacht dat er dit jaar weer minder egels geteld gaan worden dan vorig jaar. "De egels kunnen wel goed tegen het warme weer van afgelopen zomer maar door de warmte is er minder voedsel voor de egel. Hierdoor hebben jonge egeltjes het ook zwaar en gaan daarom vaak al dood in het voorjaar."
Zowel de Egelbescherming als Utrecht Natuurlijk adviseren mensen die willen helpen om wat eten voor de egels in de tuin te leggen zoals bijvoorbeeld kattenbrokjes en water.
Luikjes zagen in schuttingen
In Utrecht gebeurt er al erg veel om de stad leefbaar en veiliger te maken voor de egel. "In Utrecht werken we dit jaar aan de langste egelsnelweg van Nederland", vertelt Astrid van de Broek van Utrecht Natuurlijk. "Dit is een route van aaneengesloten tuinen waar egels doorheen kunnen bewegen.
Vrijdag gaan we met een groep vrijwilligers luikjes zagen in schuttingen van mensen die dit willen, zodat de egelsnelweg nog langer wordt. Egels lopen per nacht namelijk wel twee tot vijf kilometer op zoek naar eten. Elke extra tuin met een poortje in de schutting is weer mooi meegenomen."
Stichting Utrecht Natuurlijk raadt bewoners van Utrecht aan om zo veel mogelijk groen in de tuin te laten staan. "Egels hebben maar een klein beetje bladeren nodig om een schuilplekje voor zichzelf te maken. laat dit dus vooral liggen in de tuin"
Dan heb je weinig topic van deze user gezien denk ikquote:Op woensdag 5 augustus 2026 23:21 schreef Iceage het volgende:
Dit is wel met recht een van de meest idiote topics die ik ooit op FOK! heb gezien.
Jawel genoeg gezien hoor, ook die waarover we het niet meer mogen hebben.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:27 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dan heb je weinig topic van deze user gezien denk ikDit komt niet eens zijn persoonlijke top 10. Laat staan van heel fok
TS had het orgineel geplaatst in Flora en Faunaquote:Op donderdag 17 september 2026 23:24 schreef Kanaroe het volgende:
Oh, dit topic loopt nog!
Mooi, kan ook wel naar Flora en Fauna verplaatst worden zo![]()
[ link | afbeelding ]
Dit is onze voederplaats
Oh ja, dat is ook zo...verplaatst naar VERquote:Op donderdag 17 september 2026 23:27 schreef Iceage het volgende:
[..]
TS had het orgineel geplaatst in Flora en Fauna
Mooi he dat egelbezoek bij een voerplaats. Mijn egelvoer bestel ik in zak van 8 kilo via bol bij Oswalt (Al jaren lang)
Je hebt het met insecten en zonder. Zonder is wat duurder maar wordt hier door de egels duidelijk meer gewaardeerd. Enige nadeel is katten vinden het ook lekker dus ik zet het uurtje voor de schemering in schaal. smorgens is vrijwel altijd de schaal leeg. Wel gezien dat mocht er een kat bij zitten dat de egels zich daar niks van aantrekken en meestal de kat gewoon weg duwen (dat schreef andere user hier ook al)quote:Op donderdag 17 september 2026 23:42 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Oh ja, dat is ook zo...verplaatst naar VER
Ik haal het hier bij petsplace voorheen boerenbond. Wellicht eens kijken bij bol![]()
Egels
Hier komt een zeer lenige jonge kat, die paste door de plastic bochtjes van het egelvoederhokquote:Op donderdag 17 september 2026 23:53 schreef Iceage het volgende:
[..]
Je hebt het met insecten en zonder. Zonder is wat duurder maar wordt hier door de egels duidelijk meer gewaardeerd. Enige nadeel is katten vinden het ook lekker dus ik zet het uurtje voor de schemering in schaal. smorgens is vrijwel altijd de schaal leeg. Wel gezien dat mocht er een kat bij zitten dat de egels zich daar niks van aantrekken en meestal de kat gewoon weg duwen (dat schreef andere user hier ook al)
Zorg ook voor fris vers water (nooit melk!)
Tr gezet, Egels zijn beschermd bovendien vergiftig je daar ook katten, vogels etc mee.quote:
Het is gewoon een antwoord op de vraag.quote:Op vrijdag 18 september 2026 10:04 schreef Iceage het volgende:
[..]
Tr gezet, Egels zijn beschermd bovendien vergiftig je daar ook katten, vogels etc mee.
Klopt, de vraag mag gesteld worden, maar de oplossing niet.quote:Op vrijdag 18 september 2026 11:30 schreef Moass het volgende:
[..]
Het is gewoon een antwoord op de vraag.
Klopt, egels eten geen plantenquote:Op vrijdag 18 september 2026 14:21 schreef Wantie het volgende:
Iedereen slaat op tilt bij Glysofaat, maar daar leg je volgens mij geen egel mee om.
Omdat?quote:Op vrijdag 18 september 2026 12:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, de vraag mag gesteld worden, maar de oplossing niet.
Dat moet je mij niet vragen.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |