abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221774156
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:37 schreef Iceage het volgende:

[..]
Mikeytt heeft al veel eerder gepost dat hij/zij niet meer wil reageren in dit topic en dat we daarover niet moeten piepen.
Teveel stekelige reacties?
pi_221810713
quote:
Utrecht - Dit weekend vindt de jaarlijkse egeltelling plaats. Mensen in heel Nederland kunnen dan tellen hoe veel egels zij in de tuin hebben. Ook Utrecht zet zich in voor de egel en doet mee aan de telling.

Elk jaar in september staat Nederland in het teken van de egel. Mensen kunnen dan in hun tuin of directe omgeving de egels die ze zien tellen en doorgeven. Er kunnen zowel levende als dode egels geteld worden, vertelt de directeur van de Egelbescherming Jenny Kleve.

"Het is erg lastig om te weten hoe veel egels er zijn in Nederland, het zijn namelijk nachtdieren en ze leven alleen. Er is geen enkel land wat kan zeggen hoe veel egels ze precies hebben." Kleve laat weten dat de de egeltelling er daarom vooral is zodat we kunnen vaststellen of het elk jaar beter of slechter gaat met de egel.

Egel in zwaar weer
Het gaat op dit moment niet goed met de egel in Nederland, laten de Egelbescherming en Stichting Utrecht Natuurlijk weten, zij zetten zich in voor onder andere de natuur en de egel in Utrecht.

"Naar schatting is het percentage egels in de afgelopen tien jaar met vijftig procent gedaald. Dit komt vooral doordat er steeds minder natuur en groen in de steden groeit. Er wordt steeds meer gebouwd waardoor de egel minder leefruimte heeft", vertelt Stichting Utrecht Natuurlijk.

Egels zijn erg nuttige dieren. Ze zorgen voor een natuurlijk evenwicht in de tuin, zegt de dierenbescherming. Ze eten insecten, rupsen en slakken.
Kattenbrokjes en water

De Egelbescherming verwacht dat er dit jaar weer minder egels geteld gaan worden dan vorig jaar. "De egels kunnen wel goed tegen het warme weer van afgelopen zomer maar door de warmte is er minder voedsel voor de egel. Hierdoor hebben jonge egeltjes het ook zwaar en gaan daarom vaak al dood in het voorjaar."

Zowel de Egelbescherming als Utrecht Natuurlijk adviseren mensen die willen helpen om wat eten voor de egels in de tuin te leggen zoals bijvoorbeeld kattenbrokjes en water.

Luikjes zagen in schuttingen
In Utrecht gebeurt er al erg veel om de stad leefbaar en veiliger te maken voor de egel. "In Utrecht werken we dit jaar aan de langste egelsnelweg van Nederland", vertelt Astrid van de Broek van Utrecht Natuurlijk. "Dit is een route van aaneengesloten tuinen waar egels doorheen kunnen bewegen.

Vrijdag gaan we met een groep vrijwilligers luikjes zagen in schuttingen van mensen die dit willen, zodat de egelsnelweg nog langer wordt. Egels lopen per nacht namelijk wel twee tot vijf kilometer op zoek naar eten. Elke extra tuin met een poortje in de schutting is weer mooi meegenomen."

Stichting Utrecht Natuurlijk raadt bewoners van Utrecht aan om zo veel mogelijk groen in de tuin te laten staan. "Egels hebben maar een klein beetje bladeren nodig om een schuilplekje voor zichzelf te maken. laat dit dus vooral liggen in de tuin"
https://www.rtvutrecht.nl(...)-egels-worden-geteld
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_221810723
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 23:21 schreef Iceage het volgende:
Dit is wel met recht een van de meest idiote topics die ik ooit op FOK! heb gezien.
Dan heb je weinig topic van deze user gezien denk ik :D Dit komt niet eens zijn persoonlijke top 10. Laat staan van heel fok
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_221811073
McFlurry's.
-nee-
pi_221811081
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 22:27 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Dan heb je weinig topic van deze user gezien denk ik :D Dit komt niet eens zijn persoonlijke top 10. Laat staan van heel fok
Jawel genoeg gezien hoor, ook die waarover we het niet meer mogen hebben.
Heb ook gereageerd oa in NWS maar dat is weggeveegd met het verzoek deze ts te negeren ipv te reageren.
pi_221811120
Oh, dit topic loopt nog!
Mooi, kan ook wel naar Flora en Fauna verplaatst worden zo :)

Dit is onze voederplaats O+

Tevens TVP
pi_221811125
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 23:24 schreef Kanaroe het volgende:
Oh, dit topic loopt nog!
Mooi, kan ook wel naar Flora en Fauna verplaatst worden zo :)

[ link | afbeelding ]

Dit is onze voederplaats O+
TS had het orgineel geplaatst in Flora en Fauna 8)7
Mooi he dat egelbezoek bij een voerplaats. Mijn egelvoer bestel ik in zak van 8 kilo via bol bij Oswalt (Al jaren lang)
pi_221811171
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 23:27 schreef Iceage het volgende:

[..]
TS had het orgineel geplaatst in Flora en Fauna 8)7
Mooi he dat egelbezoek bij een voerplaats. Mijn egelvoer bestel ik in zak van 8 kilo via bol bij Oswalt (Al jaren lang)
Oh ja, dat is ook zo...verplaatst naar VER
Ik haal het hier bij petsplace voorheen boerenbond. Wellicht eens kijken bij bol :!
Egels O+
pi_221811208
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 23:42 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Oh ja, dat is ook zo...verplaatst naar VER
Ik haal het hier bij petsplace voorheen boerenbond. Wellicht eens kijken bij bol :!
Egels O+
Je hebt het met insecten en zonder. Zonder is wat duurder maar wordt hier door de egels duidelijk meer gewaardeerd. Enige nadeel is katten vinden het ook lekker dus ik zet het uurtje voor de schemering in schaal. smorgens is vrijwel altijd de schaal leeg. Wel gezien dat mocht er een kat bij zitten dat de egels zich daar niks van aantrekken en meestal de kat gewoon weg duwen (dat schreef andere user hier ook al)

Zorg ook voor fris vers water (nooit melk!)
pi_221811825
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 23:53 schreef Iceage het volgende:

[..]
Je hebt het met insecten en zonder. Zonder is wat duurder maar wordt hier door de egels duidelijk meer gewaardeerd. Enige nadeel is katten vinden het ook lekker dus ik zet het uurtje voor de schemering in schaal. smorgens is vrijwel altijd de schaal leeg. Wel gezien dat mocht er een kat bij zitten dat de egels zich daar niks van aantrekken en meestal de kat gewoon weg duwen (dat schreef andere user hier ook al)

Zorg ook voor fris vers water (nooit melk!)
Hier komt een zeer lenige jonge kat, die paste door de plastic bochtjes van het egelvoederhok
Daarom hebben we er nog een extra bocht aangezet
Het voer staat altijd overdekt en egeltjes kunnen makkelijk door de bochtjes
(De brokjes zetten we uiteraard pas 's avonds inhet voederhok)

[ Bericht 2% gewijzigd door Kanaroe op 18-09-2026 09:54:55 ]
pi_221812154
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 september 2026 00:48 schreef Moass het volgende:
knip (door mij)
Tr gezet, Egels zijn beschermd bovendien vergiftig je daar ook katten, vogels etc mee. o|O

[ Bericht 0% gewijzigd door Iceage op 18-09-2026 10:13:30 ]
pi_221813059
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 10:04 schreef Iceage het volgende:

[..]
Tr gezet, Egels zijn beschermd bovendien vergiftig je daar ook katten, vogels etc mee. o|O
Het is gewoon een antwoord op de vraag.
pi_221813422
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 september 2026 11:30 schreef Moass het volgende:

[..]
Het is gewoon een antwoord op de vraag.
Klopt, de vraag mag gesteld worden, maar de oplossing niet.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_221813438
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 september 2026 00:48 schreef Moass het volgende:
Glyfosaat in een schaaltje water
Debiel.
pi_221814031
Iedereen slaat op tilt bij Glysofaat, maar daar leg je volgens mij geen egel mee om.
pi_221814057
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2026 14:21 schreef Wantie het volgende:
Iedereen slaat op tilt bij Glysofaat, maar daar leg je volgens mij geen egel mee om.
Klopt, egels eten geen planten ;)
Je kunt er bepaalde ongewenste plantengroei mee bestrijden
Maar sympathiek spul is het niet
Glyfosaat is wel verboden voor de particulier volgens mij
pi_221814343
Zet een kommetje met kattenvoer neer dan eten ze dat op ipv andere dingen
pi_221814348
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2026 12:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt, de vraag mag gesteld worden, maar de oplossing niet.
Omdat?
pi_221814364
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 september 2026 15:29 schreef Moass het volgende:

[..]
Omdat?
Dat moet je mij niet vragen.
pi_221835030
Gewoon rotzooi laten slingeren in je tuin blijkt ook effectief voor het bestrijden van egels...

McFlurry-egel Rotterdam krijgt gezelschap van egel verstrikt in milkshakebeker
pi_221835645
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')