Hij zei "verzamelinkomen", dus ging uit van 2 verdienersquote:Op donderdag 23 juli 2026 10:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als de een modaal verdient en de ander half modaal wel.
Als de een anderhalf keer modaal verdient en de ander niet werkt is het niet eens ¤ 4.000 netto.
Precies. Zorgkosten idem. Het levensonderhoud word een steeds groter probleem voor bepaalde gezinnen. En voor alleestaanden is die kans nog groter.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:56 schreef Ronald het volgende:
Beetje raar dat specifiek de energierekening wordt genoemd, want in feite komt men tekort voor de maandelijkse lasten. Daar is energie een kleiner onderdeel van normaal gesproken.
Tja, economische activiteit brengt nu eenmaal ook overlast met zich mee. Denk jij dat we hier in Rotterdam nooit vreemde luchtjes uit de Botlek ruiken of dat omwonenden van Schiphol geen last hebben van vliegtuigen?quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ga het maar aan de Groningers vertellen dan.
Zoek maar eens op de fotos van de "aarbeving" zijn allemaal van die ouwe koestallen die ze hebben omgebouwd tot huizen, geen wonder dat je dan scheuren in je muren krijgt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Tja, economische activiteit brengt nu eenmaal ook overlast met zich mee. Denk jij dat we hier in Rotterdam nooit vreemde luchtjes uit de Botlek ruiken of dat omwonenden van Schiphol geen last hebben van vliegtuigen?
Die doorwaaiwoningen staan er in veel gevallen al 50+ jaar en dat is 45 jaar geen probleem geweest voor de energierekening.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:04 schreef Leandra het volgende:
Punt is vooral dat veel mensen met een laag inkomen in een doorwaaiwoning van een "sociale" verhuurder wonen, en dat een van de grootste redenen is dat ze een hoge energierekening hebben.
De sociale verhuurders zijn intens langzaam met het renoveren van hun woningvoorraad.
Dan moet je zorgen dat er meer binnenkomt, een bijstandsmoeder zit tegenwoordig al op de 3k tegenwoordig.quote:Op donderdag 23 juli 2026 04:17 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
[..]
Te laag inkomen dus, niet per se bizar hoog verbruik.
Natuurlijk. En los daarvan zijn de aardbevingen in groningen eerder aardschokjes. Daarvan hebben ze er in Japan circa 2000 per jaar en daar wonen ook gewoon mensen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zoek maar eens op de fotos van de "aarbeving" zijn allemaal van die ouwe koestallen die ze hebben omgebouwd tot huizen, geen wonder dat je dan scheuren in je muren krijgt.
Vreselijk, ik zou me kapot zwetenquote:
quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Natuurlijk. En los daarvan zijn de aardbevingen in groningen eerder aardschokjes. Daarvan hebben ze er in Japan circa 2000 per jaar en daar wonen ook gewoon mensen.
Ook nog zoiets kroms idd.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als de een modaal verdient en de ander half modaal wel.
Als de een anderhalf keer modaal verdient en de ander niet werkt is het niet eens ¤ 4.000 netto.
Als je zo vaak het woord modaal leest gaat het raar klinken.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ook nog zoiets kroms idd.
Alhoewel.......Deze import levert ons jaarlijks een hypotheek op van 50 miljard op. Te betalen door onszelf, kinderen en kleinkinderen. En ieder jaar opnieuw 50 miljard erbij.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:47 schreef Alpha0 het volgende:
Je moet dan ook geen mensen importeren die het hier niet kunnen betalen.
Met alles zijn we met teveel mensen en bedrijven voor de infra die we hebben.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:23 schreef quo_ het volgende:
[..]
Alhoewel.......Deze import levert ons jaarlijks een hypotheek op van 50 miljard op. Te betalen door onszelf, kinderen en kleinkinderen. En ieder jaar opnieuw 50 miljard erbij.
De batterij die alle nederlandse huishoudens 's nachts van elektriciteit kan voorzien kost pak 'm beet 25 miljard.
Het windpark op zee om dagelijks deze batterijen op te laden kost ca. 15 miljard.
Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Verzamelinkomen is een belastingtechnische term die ook op éénverdieners slaat, zelfs op alleenstaanden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:59 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Hij zei "verzamelinkomen", dus ging uit van 2 verdieners
Op zich heb ik daar geen moeite mee, maar het is wel bizar dat toeslagen op basis van het bruto inkomen berekend worden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ook nog zoiets kroms idd.
Een houtkachel in een sociale huurwoning gaat hem natuurlijk niet wordenquote:Op donderdag 23 juli 2026 11:16 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Vreselijk, ik zou me kapot zweten
Hier staat ie op 18 in de winter. Kan prima tegen kou en draag toch altijd een vest. En ik kan eventueel de houtkachel nog gebruiken om wat bij te verwarmen.
In sommige huizen is de isolatie zo beroerd dat dat dat niet eens uitmaakt :pquote:Op donderdag 23 juli 2026 12:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Een houtkachel in een sociale huurwoning gaat hem natuurlijk niet worden. Ik heb die mensen (Eritrees gezin) destijds geholpen met hun financiën. Stonden constant te roken met de deur open en kachel op 23. Fiets die ze via de gemeente kregen verdween op marktplaats om sneakers van te kopen.
Ik wil niet discrimineren verder maar dat in het artikel staat dat het vooral om vrouwen met een migratieachtergrond gaat sta ik niet van te kijken. Als het echt een dieper maatschappelijk probleem was zouden veel meer mensen tegen dezen problemen aanlopen, alleen zetten die waarschijnlijk wel de tering naar de nering en de kachel lager.
Klopt het niet wat ik zeg?quote:
2 dingen kunnen waar zijn die toch niks met elkaar te maken hebben. Het is niet te geloven.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Klopt het niet wat ik zeg?
Nou leg maar uit.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:09 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
2 dingen kunnen waar zijn die toch niks met elkaar te maken hebben. Het is toch niet te geloven.
Wie zegt dat er niet mee te leven valt? En in Japan bouwen ze al decennia met het oog op verwachte schokken die daar van nature voorkomen. Niet omdat de NAM ergens aan het frotten is. Moet ik dat nu echt uitkauwen voor je?quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:13 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nou leg maar uit.
Waarom valt er in Groningen niet te leven met een zeldzame aardschok van 3 op de schaal van Richter en in grote delen van de wereld wel?
Ok dus wat is dan het relevante verschil?quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:15 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Wie zegt dat er niet mee te leven valt? En in Japan bouwen ze al decennia met het oog op verwachte schokken die daar van nature voorkomen. Niet omdat de NAM ergens aan het frotten is. Moet ik dat nu echt uitkauwen voor je?
Nee je doet alsof de impact hier hetzelfde is dat snap ik niet zo goed. Wat had Nederland anders moeten doen behalve niet naar gas boren?quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:19 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ok dus wat is dan het relevante verschil?
In Japan hebben ze van nature aardschokken en in nederland hebben omdat we aan gaswinning doen.het resultaat is hetzelfde: aardschokken.
Moet ik dat echt uitkauwen voor je?
We moeten niet net doen alsof groningen onbewoonbaar is geworden.
En hey, je geeft de oplossing zelf al. Misschien moeten we eens kijken hoe ze in andere landen, zoals Japan, met aardbevingen omgaan.
Misschien moeten we hier stoppen met jammeren en ook aardbevingebestendig gaan bouwen. Het is echt geen roxket science.
De impact is hier inderdaad hetzelfde. Nederland is geen uniek universum met natuurwetten die alleen in Nederland gelden. Hier gelden dezelfde natuurwetten als in japan of Honduras.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:20 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Nee je doet alsof de impact hier hetzelfde is dat snap ik niet zo goed. Wat had Nederland anders moeten doen behalve niet naar gas boren?
Je vraagt wel veel van onze regering nu hoor. (Nee ik snap je punt maar het feit blijft dat wij hier de aardbevingen oproepen en een hoop shit gebouwd is voordat we daar echt werk van maakten) Dus ik denk stop gewoon met boren en betaal die mensen voor hun scheuren, want je gaat het toch niet oplossen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
De impact is hier inderdaad hetzelfde. Nederland is geen uniek universum met natuurwetten die alleen in Nederland gelden. Hier gelden dezelfde natuurwetten als in japan of Honduras.
Wat hadden we dan moeten doen?
Nou eens denken? Wat dacht je van aardbevingsbestendig bouwen? We hebben al 40 jaar aardbevingen in groningen. Het is niet alsof dat vorig jaar opeens begonnen is.
Maar zoals met elk probleem in dit land kijken we het eerst 80 jaar aan en doen we alsof het ons allemaal maar overkomt en de situatie hier zo uniek is.
Nee ze moeten gewoon eens doen waar ze voor betaald worden. Regeren en vooruitzien.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:26 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Je vraagt wel veel van onze regering nu hoor. (Nee ik snap je punt maar het feit blijft dat wij hier de aardbevingen oproepen en een hoop shit gebouwd is voordat we daar echt werk van maakten) Dus ik denk stop gewoon met boren en betaal die mensen voor hun scheuren, want je gaat het toch niet oplossen.
Dat zeg ik je vraagt wel veel van zequote:Op donderdag 23 juli 2026 12:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee ze moeten gewoon eens doen waar ze voor betaald worden. Regeren en vooruitzien.
De eerste beving was in 1986, het duurde nog tot 2012 voordat groningen werd aangemerkt als seismisch gebied.
De situatie in groningen is min of meer vergelijkbaar met de Po vallei in italie. Daar bouwt men volgens eurocode 8 bouwnorm voor seismische gebieden.
Dit is een typisch Nederlands probleem: eerst 30 a 40 jaar ontkennen, bagatelliseren en vooruit schuiven en daarna net doen alsof het je overkomt of jouw situatie uitzonderlijk uniek is.
Dat is het niet. Het is het zoveelste voorbeeld van laksheid en incompetentie.
In andere landen kunnen ze het wel. Wat maakt dat als je hier vraagt om de aanpak van andere landen over te nemen dat je veel vraagt?quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:37 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Dat zeg ik je vraagt wel veel van ze
Ten eerste was dat al +10 jaar bekend, ten tweede treft dat over het algemeen niet de laagste inkomensgroepen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:09 schreef OmniRocket het volgende:
Het wegvallen van de salderingsregeling gaat ook voor veel problemen zorgen.
Hoe verklaar je dan dat er meer dan 500 miljard euro aan staatsschuld is?quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja sinds er weinig meer uit de Perzische golf komt door weer een zinloze oorlog. Ga maar verhaal halen bij Donald.
Dan werk je 4 uurtjes, probleem opgelost.quote:Op donderdag 23 juli 2026 02:38 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
De meeste komen maandelijks ruim 50 euro tekort
Wat heeft dat te maken met de verhoogde energieprijzen sinds het Iran gepruts van Trump?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan dat er meer dan 500 miljard euro aan staatsschuld is?
Bedank die mafkees in de VS daar maar voorquote:Op donderdag 23 juli 2026 13:16 schreef Toine51 het volgende:
Nou, energie toeslag incoming...
En wie draait daar weer voor op?
Jaren lang olie- en gasboringen blokkeren; kernenergie geen ruimte geven, miljarden 'investeren' in windmolens en zonnepanelen die de helft van het jaar niet thuisgeven. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Bedank die mafkees in de VS daar maar voor
Een groot deel van de mensen verdient onder het bestaansminimum, wat door de overheid met subsidies gecompenseerd moet worden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 04:48 schreef raptorix het volgende:
Misschien moeten deze slimme statistisci eens uitleggen hoe een percentuele verhoging van kosten en lasten zit.
Wat veel mensen vergeten is dat mensen met een hoger inkomen door een percentuele verhoging van hun salaris beter gecompenseeerd worden dan mensen met een laag inkomen.
Raptorix verdient 100K
Torentje verdient 50K
Nu krijgen we allebei 5% compensatie in loonsverhoging van 5%
Dat betekent dat ik 2500 per jaar meer krijg dan torentje.
Echter de kosten van een kar boodschappen gaan voor ons allebei evenveel omhoog, net zoals die van onze energie rekening. Daarnaast is het ook nog zo dat mijn besteedbaar inkomen al hoger lag omdat ik meer verdiende.
Het probleem zit dus niet zozeer in de kosten van zaken, maar dat mensen gewoon te weinig verdienen.
Dat zal de enige reden zijn...?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Bedank die mafkees in de VS daar maar voor
Het zijn aardschokjes misschien, maar ze kunnen behoorlijk wat schade veroorzaken. Ik woon niet in Groningen, maar wel vlakbij een grote gasopslag. Hier geen aardschokjes zoals je ze noemt, maar door het in en uitpompen van gas ontstaan hier ook zomaar scheuren. In een vrij nieuwe woning. We doen er hier niet al te moeilijk over, maar ik stoor me wel aan de haast minachtende nuancerende toon van mensen die het allemaal zo goed denken te weten.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Klopt het niet wat ik zeg?
Het zijn aardschokjes.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:37 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Het zijn aardschokjes misschien, maar ze kunnen behoorlijk wat schade veroorzaken. Ik woon niet in Groningen, maar wel vlakbij een grote gasopslag. Hier geen aardschokjes zoals je ze noemt, maar door het in en uitpompen van gas ontstaan hier ook zomaar scheuren. In een vrij nieuwe woning. We doen er hier niet al te moeilijk over, maar ik stoor me wel aan de haast minachtende nuancerende toon van mensen die het allemaal zo goed denken te weten.
Aha sorry, ben niet bekend met belastingtermen in Nederlandquote:Op donderdag 23 juli 2026 11:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Verzamelinkomen is een belastingtechnische term die ook op éénverdieners slaat, zelfs op alleenstaanden.
Het is letterlijk het inkomen uit de diverse bronnen (box 1, 2 en 3) minus de aftrekposten.
Per persoon dus.
Ik heb een verzamelinkomen, mijn man heeft een verzamelinkomen, samen hebben we een huishoudinkomen, dat weer voor andere zaken gebruikt wordt (bij ons niet, want geen toeslagen), maar dan noemt de BD het het toetsingsinkomen.
Weet het niet zeker, maar zijn die 75% dan vnl. AOW-ers en weduwe/weduwenaar?quote:Op donderdag 23 juli 2026 02:38 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Zo'n 500.000 huishoudens hebben te weinig geld om de energierekening te betalen, blijkt uit onderzoek van TNO en het CBS. De meeste komen maandelijks ruim 50 euro tekort. Het aantal huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening groeit.
Het aantal huishoudens dat in zogeheten energiearmoede leeft, is vorig jaar vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van 2024. Het gaat om 503.000 huishoudens, zo'n 6 procent van het totaal.
............
Bijna drie kwart van de huishoudens in energiearmoede is alleenstaand.
weduwe/weduwnaars? hoezo hebben deze weinig tijd en kans op de arbeidsmarkt? Je bedoelt misschien WAO/WIA/WAJONG'ersquote:Op donderdag 23 juli 2026 18:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Weet het niet zeker, maar zijn die 75% dan vnl. AOW-ers en weduwe/weduwenaar?
Die hebben bar weinig kans en tijd op de arbeidsmarkt en zijn dus veel meer afhankelijk van grillen van de overheid en de geopolitieke situatie. Kunnen weinig aan hun huis doen qua isolatie en dus extra afhankelijk van de verhuurder(s).
Maakt het uit waardoor die scheuren zijn ontstaan? Geen verwoestende beving nee, maar ze zitten er wel.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Het zijn aardschokjes.
Scheuren in de woning zijn niet ontstaan omdat het een verwoestende beving was, maar omdat er niet gebouwd wordt volgens de norm voor seismische gebieden.
Het is geen rocket science.
Die weten wat leuk is.quote:Op donderdag 23 juli 2026 07:21 schreef Jahr00n het volgende:
Als deze mensen 100k per jaar zouden verdienen zouden ze nog steeds geld tekort komen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |