quote:Daarnaast blijft er een groep over met een laag inkomen en relatief lage energiekosten. Die huishoudens besparen bijvoorbeeld door de verwarming uit te laten, maar kunnen volgens TNO ook hulp gebruiken.
Verduurzaming van woningen kan mensen in energiearmoede absoluut helpen, stelt TNO-onderzoeker Batenburg. Daarnaast werkt het effectiever om een relatief kleine groep huishoudens met hoge energiekosten gericht te ondersteunen dan veel huishoudens een algemene compensatie te geven.
quote:Op donderdag 23 juli 2026 02:46 schreef Elan het volgende:
Een tiende op aan energie?? Stumpers zullen vast wel weer niet werken en vervolgens de hele dag thuis de kachel en tv aan hebben.
Te laag inkomen dus, niet per se bizar hoog verbruik.quote:De energierekening van een huishouden in energiearmoede bedraagt gemiddeld zo'n 190 euro per maand. Dat verschilt nauwelijks van het landelijk gemiddelde. Voor deze huishoudens gaat ruim een tiende van het maandinkomen op aan energie. Een kwart is zelfs meer dan 13 procent van het inkomen kwijt aan de energierekening.
[…]
Verder komen vrouwelijke kostwinners en kostwinners met een migratieachtergrond vaker in de knel dan gemiddeld.
Ik vind 190 euro anders een tamelijk bizar bedrag voor energie.quote:Op donderdag 23 juli 2026 04:17 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
[..]
Te laag inkomen dus, niet per se bizar hoog verbruik.
1: het gaat niet of nauwelijks om fulltime werkendenquote:Op donderdag 23 juli 2026 04:48 schreef raptorix het volgende:
Misschien moeten deze slimme statistisci eens uitleggen hoe een percentuele verhoging van kosten en lasten zit.
Wat veel mensen vergeten is dat mensen met een hoger inkomen door een percentuele verhoging van hun salaris beter gecompenseeerd worden dan mensen met een laag inkomen.
Raptorix verdient 100K
Torentje verdient 50K
Nu krijgen we allebei 5% compensatie in loonsverhoging van 5%
Dat betekent dat ik 2500 per jaar meer krijg dan torentje.
Echter de kosten van een kar boodschappen gaan voor ons allebei evenveel omhoog, net zoals die van onze energie rekening. Daarnaast is het ook nog zo dat mijn besteedbaar inkomen al hoger lag omdat ik meer verdiende.
Het probleem zit dus niet zozeer in de kosten van zaken, maar dat mensen gewoon te weinig verdienen.
En mijn drie honden dan?quote:Op donderdag 23 juli 2026 07:18 schreef RamboDirk het volgende:
Hadden ze maar zonnepanelen en een warmtepomp moet kopen ipv shag en bier. Je krijgt er notabene subsidie voor.
In nederland is dat veel te duurquote:Op donderdag 23 juli 2026 07:21 schreef Jahr00n het volgende:
Moet je die vechthond weg doen en niet iedere week naar duitsland rijden voor wijn uit pak en kilo's shag.
Als deze mensen 100k per jaar zouden verdienen zouden ze nog steeds geld tekort komen.
Of geven ze teveel uit aan onnodige zaken? Dat lijkt me eerder het probleem. Je hebt geen huisdieren nodig, je hoeft geen A-merk levensmiddelen te kopen of regelmatig naar de chinees/snackbar, je kunt ook zonder die extra doos nieuwe lego of nieuwe iphone, etc.quote:Op donderdag 23 juli 2026 04:48 schreef raptorix het volgende:
Misschien moeten deze slimme statistisci eens uitleggen hoe een percentuele verhoging van kosten en lasten zit.
Wat veel mensen vergeten is dat mensen met een hoger inkomen door een percentuele verhoging van hun salaris beter gecompenseeerd worden dan mensen met een laag inkomen.
Raptorix verdient 100K
Torentje verdient 50K
Nu krijgen we allebei 5% compensatie in loonsverhoging van 5%
Dat betekent dat ik 2500 per jaar meer krijg dan torentje.
Echter de kosten van een kar boodschappen gaan voor ons allebei evenveel omhoog, net zoals die van onze energie rekening. Daarnaast is het ook nog zo dat mijn besteedbaar inkomen al hoger lag omdat ik meer verdiende.
Het probleem zit dus niet zozeer in de kosten van zaken, maar dat mensen gewoon te weinig verdienen.
Ja, en de levenskosten zijn ook gigantisch gestegen, mijn punt is gewoon dat het scheeft loopt als levensonderhouds kosten hard oplopen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 07:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
1: het gaat niet of nauwelijks om fulltime werkenden
2: de lage inkomens zijn de afgelopen jaren procentueel véél harder omhoog gegaan dan modaal tot 2x modaal. Door forse verhogingen van minimumloon en "centen in plaats van procenten" bij CAO-akkoorden.
Het punt is juist dat ook in middenklasse veel van dit soort armoede ontstaat, heb je bijvoorbeeld een verzamelinkomen van 1.5 keer modaal en 2 pubers in huis dan word het allemaal heel erg krap.quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:00 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Of geven ze teveel uit aan onnodige zaken? Dat lijkt me eerder het probleem. Je hebt geen huisdieren nodig, je hoeft geen A-merk levensmiddelen te kopen of regelmatig naar de chinees/snackbar, je kunt ook zonder die extra doos nieuwe lego of nieuwe iphone, etc.
Ik geloof best dat er een groep is die heel verantwoordelijk met geld omgaat en écht tekort komt. Maar dat is eerder een fractie van deze half miljoen huishoudens, dan het overgrote deel.
Ken het ook nog Suzi Wan nasi of blikken Ravioli van een onbekend merk. ER zijn mensen die het slecht hebben en er weinig aan kunnen doen maar vaak zie je mensen klagen met mooi interieur, dikke stereo en TV en veel plaatsjes op de armen en benen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:08 schreef Irritatie100 het volgende:
Toen ik net op mezelf ging wonen verdiende ik nog geen reet, dat waren best tijden waarin er geschraapt moest worden. Ik maakte echter altijd prioriteit van belangrijke zaken als de huur en de energie, dan maar een keer minder (of helemaal niet) naar de kroeg/op vakantie/A-merken kopen etc. Best maanden gehad waarin er de laatste dagen bijvoorbeeld alleen droge pasta gegeten werd ofzo, maar nooit in de problemen geraakt met belangrijke vaste lasten. Met een beetje redelijke mindset red je het altijd wel.
Met een verzamelinkomen van 1.5x modaal heb je als ik het goed begrijp zo'n 4'800 - 4'900 euro netto per maand te besteden. Daar moet je normaal gezien toch, ook met 2 pubers, van rond kunnen komen als je fatsoenlijk met geld omgaat?quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het punt is juist dat ook in middenklasse veel van dit soort armoede ontstaat, heb je bijvoorbeeld een verzamelinkomen van 1.5 keer modaal en 2 pubers in huis dan word het allemaal heel erg krap.
Ik bedoel rondkomen wel, maar dat is mijn punt, vroeger was dat gewoon een zeer goed inkomen, nu is het zo dat er maar weinig van over blijft, je wilt ook een beetje kunnen sparen enzo.quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:34 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Met een verzamelinkomen van 1.5x modaal heb je als ik het goed begrijp zo'n 4'800 - 4'900 euro netto per maand te besteden. Daar moet je normaal gezien toch, ook met 2 pubers, van rond kunnen komen als je fatsoenlijk met geld omgaat?
Maar was dat vroeger echt zoveel beter? Ik vind het lastig vergelijken, want moet je zien wat we nu allemaal in huis hebben in vergelijking met toen. Bijvoorbeeld meerdere tv's in plaats van 1 in de woonkamer, 2 auto's per gezin in plaats van 1, hele gezin smartphones in plaats van 1 huistelefoon, spelconsole(s) ipv 2x per jaar lenen bij de speel-o-theek, all-in vakanties in het buitenland ipv een weekje op de camping in Zeeland etc. De behoeftes zijn ook wel veranderd toch?quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik bedoel rondkomen wel, maar dat is mijn punt, vroeger was dat gewoon een zeer goed inkomen, nu is het zo dat er maar weinig van over blijft, je wilt ook een beetje kunnen sparen enzo.
Zeker, wij hadden vroeger thuis idd ook niet zoveel, maar we kwamen ook niet echt dingen tekort, maar ik bedoel meer dat mensen met zo een inkomen in relatief korte tijd wel veel moeten inleveren. Bijvoorbeeld twee auto's word dan lastig, dure hobby van kinderen (Paard bijvoorbeeld) kan dan niet meer. Ik bedoel het is geen levensdrama maar leuker word het er niet op, en zeker als we straks een economische crisis ingaan dan is het drama niet te overzien.quote:Op donderdag 23 juli 2026 09:44 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Maar was dat vroeger echt zoveel beter? Ik vind het lastig vergelijken, want moet je zien wat we nu allemaal in huis hebben in vergelijking met toen. Bijvoorbeeld meerdere tv's in plaats van 1 in de woonkamer, 2 auto's per gezin in plaats van 1, hele gezin smartphones in plaats van 1 huistelefoon, spelconsole(s) ipv 2x per jaar lenen bij de speel-o-theek, all-in vakanties in het buitenland ipv een weekje op de camping in Zeeland etc. De behoeftes zijn ook wel veranderd toch?
Als de een modaal verdient en de ander half modaal wel.quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:34 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Met een verzamelinkomen van 1.5x modaal heb je als ik het goed begrijp zo'n 4'800 - 4'900 euro netto per maand te besteden. Daar moet je normaal gezien toch, ook met 2 pubers, van rond kunnen komen als je fatsoenlijk met geld omgaat?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |