abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221409708
Zo'n 500.000 huishoudens hebben te weinig geld om de energierekening te betalen, blijkt uit onderzoek van TNO en het CBS. De meeste komen maandelijks ruim 50 euro tekort. Het aantal huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening groeit.
Het aantal huishoudens dat in zogeheten energiearmoede leeft, is vorig jaar vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van 2024. Het gaat om 503.000 huishoudens, zo'n 6 procent van het totaal. Binnen die groep zijn wel verschuivingen zichtbaar.
Zo is het aantal huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening toegenomen. Dat komt onder meer doordat de vaste leveringskosten per huishouden gemiddeld met 90 euro zijn gestegen. Ook nam het energieverbruik licht toe. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) schat dat huishoudens in 2025 gemiddeld 1,1 procent meer gas en 1,8 procent meer stroom hebben verbruikt.
Tegelijkertijd is het aantal huishoudens met een laag inkomen wat gedaald. Mede daardoor bleef het totale aantal huishoudens in energiearmoede nagenoeg gelijk.

Een tiende van het inkomen kwijt aan energie
Bijna drie kwart van de huishoudens in energiearmoede is alleenstaand. Verder komen vrouwelijke kostwinners en kostwinners met een migratieachtergrond vaker in de knel dan gemiddeld.
Arme huishoudens in slecht geïsoleerde woningen of in een koopwoning komen het meeste geld tekort. Het gaat soms om meer dan 1.700 euro per jaar. "Dat is wel een kleine groep op het grotere geheel", zegt TNO-onderzoeker Anika Batenburg.
De energierekening van een huishouden in energiearmoede bedraagt gemiddeld zo'n 190 euro per maand. Dat verschilt nauwelijks van het landelijk gemiddelde. Voor deze huishoudens gaat ruim een tiende van het maandinkomen op aan energie. Een kwart is zelfs meer dan 13 procent van het inkomen kwijt aan de energierekening.
Nog eens een miljoen huishoudens zijn gemiddeld 8 procent van het inkomen kwijt aan energie, terwijl ze relatief weinig te besteden hebben. "Bij een gemiddeld huishouden was dat vorig jaar bijna 5 procent", zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen.
Huishoudens met een laag inkomen en hoge energiekosten komen op jaarbasis gemiddeld 624 euro tekort om uit de energiearmoede te komen. Omgerekend is dat 52 euro per maand. Dat tekort is groter dan in 2024.

Nieuw fonds moet half miljoen mensen steunen
De energieprijzen stegen hard in 2022, nadat Rusland Oekraïne was binnengevallen. Datzelfde jaar en het jaar daarop kregen sommige huishoudens financiële steun. In 2024 en 2025 konden mensen een aanvraag doen bij het Tijdelijk Noodfonds Energie, maar de 70 miljoen euro was niet voldoende voor iedereen. Vorig jaar ontstond een stormloop op het fonds en kreeg bijna de helft van de aanvragers een bijdrage.
Minister Hans Vijlbrief (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) opent dit najaar opnieuw een Noodfonds Energie. Daar is bijna 200 miljoen euro voor vrijgemaakt.
Volgens TNO is 256 miljoen euro nodig om huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening uit de energiearmoede te helpen. Daarnaast blijft er een groep over met een laag inkomen en relatief lage energiekosten. Die huishoudens besparen bijvoorbeeld door de verwarming uit te laten, maar kunnen volgens TNO ook hulp gebruiken.
Verduurzaming van woningen kan mensen in energiearmoede absoluut helpen, stelt TNO-onderzoeker Batenburg. Daarnaast werkt het effectiever om een relatief kleine groep huishoudens met hoge energiekosten gericht te ondersteunen dan veel huishoudens een algemene compensatie te geven.

https://www.nu.nl/economi(...)energierekening.html
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_221409709
quote:
Daarnaast blijft er een groep over met een laag inkomen en relatief lage energiekosten. Die huishoudens besparen bijvoorbeeld door de verwarming uit te laten, maar kunnen volgens TNO ook hulp gebruiken.
Verduurzaming van woningen kan mensen in energiearmoede absoluut helpen, stelt TNO-onderzoeker Batenburg. Daarnaast werkt het effectiever om een relatief kleine groep huishoudens met hoge energiekosten gericht te ondersteunen dan veel huishoudens een algemene compensatie te geven.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_221409711
Een tiende op aan energie?? Stumpers zullen vast wel weer niet werken en vervolgens de hele dag thuis de kachel en tv aan hebben.
blablablabla
pi_221409727
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2026 02:46 schreef Elan het volgende:
Een tiende op aan energie?? Stumpers zullen vast wel weer niet werken en vervolgens de hele dag thuis de kachel en tv aan hebben.
quote:
De energierekening van een huishouden in energiearmoede bedraagt gemiddeld zo'n 190 euro per maand. Dat verschilt nauwelijks van het landelijk gemiddelde. Voor deze huishoudens gaat ruim een tiende van het maandinkomen op aan energie. Een kwart is zelfs meer dan 13 procent van het inkomen kwijt aan de energierekening.

[…]

Verder komen vrouwelijke kostwinners en kostwinners met een migratieachtergrond vaker in de knel dan gemiddeld.

Te laag inkomen dus, niet per se bizar hoog verbruik.
...hier om je mars te breken.
pi_221409731
Misschien moeten deze slimme statistisci eens uitleggen hoe een percentuele verhoging van kosten en lasten zit.
Wat veel mensen vergeten is dat mensen met een hoger inkomen door een percentuele verhoging van hun salaris beter gecompenseeerd worden dan mensen met een laag inkomen.

Raptorix verdient 100K
Torentje verdient 50K

Nu krijgen we allebei 5% compensatie in loonsverhoging van 5%

Dat betekent dat ik 2500 per jaar meer krijg dan torentje.
Echter de kosten van een kar boodschappen gaan voor ons allebei evenveel omhoog, net zoals die van onze energie rekening. Daarnaast is het ook nog zo dat mijn besteedbaar inkomen al hoger lag omdat ik meer verdiende.

Het probleem zit dus niet zozeer in de kosten van zaken, maar dat mensen gewoon te weinig verdienen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221409852
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2026 04:17 schreef EvilSkittle het volgende:

[..]
[..]
Te laag inkomen dus, niet per se bizar hoog verbruik.
Ik vind 190 euro anders een tamelijk bizar bedrag voor energie.

Maar als 190 euro al meer dan 10% van het inkomen is, dan gaat het met zekerheid niet om mensen die fulltime werken. Fulltime het minimumloon verdienen levert namelijk al meer dan ¤2000 per maand netto op, exclusief toeslagen.
pi_221409858
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2026 04:48 schreef raptorix het volgende:
Misschien moeten deze slimme statistisci eens uitleggen hoe een percentuele verhoging van kosten en lasten zit.
Wat veel mensen vergeten is dat mensen met een hoger inkomen door een percentuele verhoging van hun salaris beter gecompenseeerd worden dan mensen met een laag inkomen.

Raptorix verdient 100K
Torentje verdient 50K

Echter de kosten van een kar boodschappen gaan voor ons allebei evenveel omhoog, net zoals die van onze energie rekening. Daarnaast is het ook nog zo dat mijn besteedbaar inkomen al hoger lag omdat ik meer verdiende.

Het probleem zit dus niet zozeer in de kosten van zaken, maar dat mensen gewoon te weinig verdienen.
1: het gaat niet of nauwelijks om fulltime werkenden
2: de lage inkomens zijn de afgelopen jaren procentueel véél harder omhoog gegaan dan modaal tot 2x modaal. Door forse verhogingen van minimumloon en "centen in plaats van procenten" bij CAO-akkoorden.
  donderdag 23 juli 2026 @ 07:18:59 #8
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221409875
Hadden ze maar zonnepanelen en een warmtepomp moet kopen ipv shag en bier. Je krijgt er notabene subsidie voor.
  Moderator donderdag 23 juli 2026 @ 07:20:06 #9
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221409876
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2026 07:18 schreef RamboDirk het volgende:
Hadden ze maar zonnepanelen en een warmtepomp moet kopen ipv shag en bier. Je krijgt er notabene subsidie voor.
En mijn drie honden dan?

beessies moeten ook eten ;)
- vmi voor intimi -
pi_221409880
Moet je die vechthond weg doen en niet iedere week naar duitsland rijden voor wijn uit pak en kilo's shag.

Als deze mensen 100k per jaar zouden verdienen zouden ze nog steeds geld tekort komen.
  Moderator donderdag 23 juli 2026 @ 07:22:27 #11
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221409883
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2026 07:21 schreef Jahr00n het volgende:
Moet je die vechthond weg doen en niet iedere week naar duitsland rijden voor wijn uit pak en kilo's shag.

Als deze mensen 100k per jaar zouden verdienen zouden ze nog steeds geld tekort komen.
In nederland is dat veel te duur :{w
- vmi voor intimi -
  donderdag 23 juli 2026 @ 08:00:36 #12
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221409955
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2026 04:48 schreef raptorix het volgende:

Raptorix verdient 100K
Torentje verdient 50K

Of geven ze teveel uit aan onnodige zaken? Dat lijkt me eerder het probleem. Je hebt geen huisdieren nodig, je hoeft geen A-merk levensmiddelen te kopen of regelmatig naar de chinees/snackbar, je kunt ook zonder die extra doos nieuwe lego of nieuwe iphone, etc.

Ik geloof best dat er een groep is die heel verantwoordelijk met geld omgaat en écht tekort komt. Maar dat is eerder een fractie van deze half miljoen huishoudens, dan het overgrote deel.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_221409982
Toen ik net op mezelf ging wonen verdiende ik nog geen reet, dat waren best tijden waarin er geschraapt moest worden. Ik maakte echter altijd prioriteit van belangrijke zaken als de huur en de energie, dan maar een keer minder (of helemaal niet) naar de kroeg/op vakantie/A-merken kopen etc. Best maanden gehad waarin er de laatste dagen bijvoorbeeld alleen droge pasta gegeten werd ofzo, maar nooit in de problemen geraakt met belangrijke vaste lasten. Met een beetje redelijke mindset red je het altijd wel.
pi_221410023
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2026 07:14 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
1: het gaat niet of nauwelijks om fulltime werkenden
2: de lage inkomens zijn de afgelopen jaren procentueel véél harder omhoog gegaan dan modaal tot 2x modaal. Door forse verhogingen van minimumloon en "centen in plaats van procenten" bij CAO-akkoorden.
Ja, en de levenskosten zijn ook gigantisch gestegen, mijn punt is gewoon dat het scheeft loopt als levensonderhouds kosten hard oplopen.
pi_221410029
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2026 08:00 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Of geven ze teveel uit aan onnodige zaken? Dat lijkt me eerder het probleem. Je hebt geen huisdieren nodig, je hoeft geen A-merk levensmiddelen te kopen of regelmatig naar de chinees/snackbar, je kunt ook zonder die extra doos nieuwe lego of nieuwe iphone, etc.

Ik geloof best dat er een groep is die heel verantwoordelijk met geld omgaat en écht tekort komt. Maar dat is eerder een fractie van deze half miljoen huishoudens, dan het overgrote deel.
Het punt is juist dat ook in middenklasse veel van dit soort armoede ontstaat, heb je bijvoorbeeld een verzamelinkomen van 1.5 keer modaal en 2 pubers in huis dan word het allemaal heel erg krap.
  donderdag 23 juli 2026 @ 08:22:09 #16
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221410044
Bij anderen: eigen schuld, dikke bult

Bij mezelf: ligt aan de omstandigheden

Dit soort financiële topics zijn enkel een uitlaatklep voor wat natrappen door selfmade hero's, toonbeelden van beheersing en liberale egotrippers.

500.000 huishoudens is gewoon veel. Gerichte hulp mbt isoleren heeft zeker mijn steun. Goed voor hen, het klimaat en ook nog eens minder import van fossiel.

Tags:

#Schultenbrau,shag,pauper,lui
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221410058
Lekker en goedkoop schelden op mensen die geen baan hebben.

Kijk even naar de echte oorzaak.
Heffingen en belasting van 50% op elektriciteit en 65% op gas. (basisbehoeften !)
Dit alles door de groene droom van wereldvreemde figuren als Jetten en Timmermans, braaf en gretig geimplementeerd door plucheplakker Rutte.
-
pi_221410064
quote:
14s.gif Op donderdag 23 juli 2026 08:08 schreef Irritatie100 het volgende:
Toen ik net op mezelf ging wonen verdiende ik nog geen reet, dat waren best tijden waarin er geschraapt moest worden. Ik maakte echter altijd prioriteit van belangrijke zaken als de huur en de energie, dan maar een keer minder (of helemaal niet) naar de kroeg/op vakantie/A-merken kopen etc. Best maanden gehad waarin er de laatste dagen bijvoorbeeld alleen droge pasta gegeten werd ofzo, maar nooit in de problemen geraakt met belangrijke vaste lasten. Met een beetje redelijke mindset red je het altijd wel.
Ken het ook nog Suzi Wan nasi of blikken Ravioli van een onbekend merk. ER zijn mensen die het slecht hebben en er weinig aan kunnen doen maar vaak zie je mensen klagen met mooi interieur, dikke stereo en TV en veel plaatsjes op de armen en benen.
life is like a box of chocolates
  donderdag 23 juli 2026 @ 08:34:47 #19
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221410077
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2026 08:18 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het punt is juist dat ook in middenklasse veel van dit soort armoede ontstaat, heb je bijvoorbeeld een verzamelinkomen van 1.5 keer modaal en 2 pubers in huis dan word het allemaal heel erg krap.
Met een verzamelinkomen van 1.5x modaal heb je als ik het goed begrijp zo'n 4'800 - 4'900 euro netto per maand te besteden. Daar moet je normaal gezien toch, ook met 2 pubers, van rond kunnen komen als je fatsoenlijk met geld omgaat?
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_221410159
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2026 08:34 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Met een verzamelinkomen van 1.5x modaal heb je als ik het goed begrijp zo'n 4'800 - 4'900 euro netto per maand te besteden. Daar moet je normaal gezien toch, ook met 2 pubers, van rond kunnen komen als je fatsoenlijk met geld omgaat?
Ik bedoel rondkomen wel, maar dat is mijn punt, vroeger was dat gewoon een zeer goed inkomen, nu is het zo dat er maar weinig van over blijft, je wilt ook een beetje kunnen sparen enzo.
  donderdag 23 juli 2026 @ 09:44:19 #21
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221410351
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2026 08:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik bedoel rondkomen wel, maar dat is mijn punt, vroeger was dat gewoon een zeer goed inkomen, nu is het zo dat er maar weinig van over blijft, je wilt ook een beetje kunnen sparen enzo.
Maar was dat vroeger echt zoveel beter? Ik vind het lastig vergelijken, want moet je zien wat we nu allemaal in huis hebben in vergelijking met toen. Bijvoorbeeld meerdere tv's in plaats van 1 in de woonkamer, 2 auto's per gezin in plaats van 1, hele gezin smartphones in plaats van 1 huistelefoon, spelconsole(s) ipv 2x per jaar lenen bij de speel-o-theek, all-in vakanties in het buitenland ipv een weekje op de camping in Zeeland etc. De behoeftes zijn ook wel veranderd toch?
pi_221410364
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2026 09:44 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Maar was dat vroeger echt zoveel beter? Ik vind het lastig vergelijken, want moet je zien wat we nu allemaal in huis hebben in vergelijking met toen. Bijvoorbeeld meerdere tv's in plaats van 1 in de woonkamer, 2 auto's per gezin in plaats van 1, hele gezin smartphones in plaats van 1 huistelefoon, spelconsole(s) ipv 2x per jaar lenen bij de speel-o-theek, all-in vakanties in het buitenland ipv een weekje op de camping in Zeeland etc. De behoeftes zijn ook wel veranderd toch?
Zeker, wij hadden vroeger thuis idd ook niet zoveel, maar we kwamen ook niet echt dingen tekort, maar ik bedoel meer dat mensen met zo een inkomen in relatief korte tijd wel veel moeten inleveren. Bijvoorbeeld twee auto's word dan lastig, dure hobby van kinderen (Paard bijvoorbeeld) kan dan niet meer. Ik bedoel het is geen levensdrama maar leuker word het er niet op, en zeker als we straks een economische crisis ingaan dan is het drama niet te overzien.
  Forum Admin donderdag 23 juli 2026 @ 09:58:46 #23
35723 crew  GGMM
pi_221410473
In dit soort topics krijg je altijd dat vervelende gezeik van 'ja ik kwam rond dus dit probleem bestaat niet' en direct op de stoel van deze mensen gaan zitten die blijkbaar allemaal roken en 6 honden bezitten

We worden steeds egoïstischer met z'n allen
Alweer zo'n prachtige post van mij.
<a href="http://puu.sh/3kNmL" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >Nicki Minaj en ik</a>
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=3BTsY1HAW_c target=_blank rel=nofollow" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >Mijn vissen in actie.</a>
pi_221410483
Dit kon iedereen met twee hersencellen zien aankomen. Kosten van energie kunstmatig opdrijven, waardoor de armsten niet meer rond kunnen komen. ... zodat die armen gecompenseerd zullen moeten gaan worden. Waardoor de staatsuitgaven toe zullen nemen, waardoor de belasting, ik noem maar iets, de belasting op energie weer toe moeten nemen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 23 juli 2026 @ 10:00:24 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_221410509
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2026 08:34 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Als de een modaal verdient en de ander half modaal wel.
Als de een anderhalf keer modaal verdient en de ander niet werkt is het niet eens ¤ 4.000 netto.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_221410539
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2026 08:28 schreef hondonspain het volgende:
Suzi Wan nasi of blikken Ravioli van een onbekend merk
Die koop ik af en toe bij voor de noodvoorraad. Met de gedachte 'weten wat ik heb' heb ik ze een tijdje terug eens uitgeprobeert. Prima te eten, zelfs 10 jaar na datum.
  donderdag 23 juli 2026 @ 10:04:37 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_221410574
Punt is vooral dat veel mensen met een laag inkomen in een doorwaaiwoning van een "sociale" verhuurder wonen, en dat een van de grootste redenen is dat ze een hoge energierekening hebben.

De sociale verhuurders zijn intens langzaam met het renoveren van hun woningvoorraad.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_221410750
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2026 10:04 schreef Leandra het volgende:
De sociale verhuurders zijn intens langzaam met het renoveren van hun woningvoorraad.
Klopt. Er is weinig sociaals aan sociaal huren. Iedereen die wel eens in een buurt met sociale woningbouw heeft gewoond, zal dat beamen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 23 juli 2026 @ 10:15:33 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221410753
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2026 09:59 schreef Lyrebird het volgende:
Dit kon iedereen met twee hersencellen zien aankomen. Kosten van energie kunstmatig opdrijven, waardoor de armsten niet meer rond kunnen komen. ... zodat die armen gecompenseerd zullen moeten gaan worden. Waardoor de staatsuitgaven toe zullen nemen, waardoor de belasting, ik noem maar iets, de belasting op energie weer toe moeten nemen.
Welnee, dit komt door "sterke mannen" die overal zinloze oorlogen beginnen waardoor er tekorten ontstaan. Je verhaaltjes om hen uit de wind te houden kunnnen naar BNW.
  Moderator donderdag 23 juli 2026 @ 10:15:58 #30
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221410754
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2026 09:58 schreef GGMM het volgende:
In dit soort topics krijg je altijd dat vervelende gezeik van 'ja ik kwam rond dus dit probleem bestaat niet' en direct op de stoel van deze mensen gaan zitten die blijkbaar allemaal roken en 6 honden bezitten

We worden steeds egoïstischer met z'n allen
Daarom ook meteen 3 :D

Man mensen mogen nog geen goudvis hebben als het sommigen betreft
- vmi voor intimi -
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')