Ben ik helemaal met je eens, maar dat zou ik niet op het conto van Jetten schrijven.quote:Op woensdag 22 juli 2026 22:21 schreef Jahr00n het volgende:
Gelukkig gooit jetten de gasputten dicht en verbiedt ie kernenergie. Een mongool maakt betere keuzes
Dat geldt eigenlijk voor alle kunststofkabels, de miniscule scheurtjes waar ik het over had. Bij gelijkstroom gaat de degradatie sneller zoals in de link te lezen is.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 13:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Was er ook niet een kabelsoort die last had van "waterbomen " -> doorslag?
Maar ze zijn wel iedere twee weken op cursus over duurzaamheid of inclusiviteit!quote:Op donderdag 23 juli 2026 09:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Nederland heeft geen professioneel bestuur meer. Echt alleen nog maar vokstrekt incompetente gladde praatjesmakers die nergens verstand van hebben en ons collectief naar armoede sturen.
Gasputten opnieuw aanboren en via het gasgrid lokaal combined cycle gasturbines aandrijven. Het leidingennet ligt er. Maar niet gaan zaniken over CO2 uitstoot.quote:Op woensdag 29 juli 2026 12:57 schreef Mortaxx het volgende:
Ben benieuwd naar de mening van @:niels0kurovski die is expert op dit onderwerp
nou we zijn van in het jaar 2000 centraal elektrisch opwekken en verdelen over decentrale afnemers , gegaan naar 50% decentraal opwekken, en van decentraal terug leveren naar centraal en vandaar weer decentraal verdelenquote:Op woensdag 29 juli 2026 16:19 schreef Cockwhale het volgende:
Whaha geweldig hoe de overheid de mensen in de kont neukt met hun overgang naar 'alles elektrisch'
Dat politici fokking dom zijn, mag duidelijk zijn. Het is alleen maar 'gutmensch imago' verkopen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 16:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou we zijn van centraal elektrisch opwekken en verdelen over decentrale afnemers ,
gegaan naar 50% decentraal opwekken,en van decentraal terug leveren naar centraal en vandaar weer decentraal verdelen
Tja , het is niet iemand in de kont neuken , er is niet over nagedacht
In Duitsland rijden Tesla's op bruinkool.quote:Op woensdag 29 juli 2026 16:19 schreef Cockwhale het volgende:
Whaha geweldig hoe de overheid de mensen in de kont neukt met hun overgang naar 'alles elektrisch'
ja daar hebben ze ook problemen met centraal en decentraalquote:Op woensdag 29 juli 2026 16:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
In Duitsland rijden Tesla's op bruinkool.
STEG's dus. Die zijn er, maar obsoleet. Overigens los je daarmee de netcongestie niet volledig op. De netcongestie-problemen zitten in het distributienet.quote:Op woensdag 29 juli 2026 16:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Gasputten opnieuw aanboren en via het gasgrid lokaal combined cycle gasturbines aandrijven.
Netcongestie is wat anders. Dat is een distributieprobleem. Ik zit de denken aan kleine STEGs voor lokale netbalansquote:Op woensdag 29 juli 2026 20:43 schreef blomke het volgende:
[..]
STEG's dus. Die zijn er, maar obsoleet. Overigens los je daarmee de netcongestie niet volledig op. De netcongestie-problemen zitten in het distributienet.
Dat zeg ik!quote:Op woensdag 29 juli 2026 20:46 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Netcongestie is wat anders. Dat is een distributieprobleem.
Ik zit te denken aan de vergunning voor een nieuwe STEG.quote:Op woensdag 29 juli 2026 20:46 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ik zit de denken aan kleine STEGs voor lokale netbalans
Eens. Zowel Maasvlakte, Eemshaven alsmede Vlissingen. Wel even opnieuw boren naar aardgas want dant kunnen we het zelf. Wij het gas, Duitsland een Siemens SGT en Frankrijk stoom met Alstom.quote:Op woensdag 29 juli 2026 20:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zit te denken aan de vergunning voor een nieuwe STEG.
Politiek onhaalbaar.quote:Op woensdag 29 juli 2026 20:55 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Eens. Zowel Maasvlakte, Eemshaven alsmede Vlissingen. Wel even opnieuw boren naar aardgas want dant kunnen we het zelf. Wij het gas, Duitsland een Siemens SGT en Frankrijk stoom met Alstom.
Dit is te doen.
Maar technisch ben je het met me eens?quote:
quote:Op woensdag 29 juli 2026 20:58 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Maar technisch ben je het met me eens?
Jetten doet niet anders gok ik.quote:Op woensdag 29 juli 2026 21:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Het wordt toch echt weer naar gas boren hoor jong0ns.
Had ik een intelligente discussie met Blomke. Moet jij het weer politiek maken.quote:
nee, Solar is de toekomst, LNG kun je kopenquote:Op woensdag 29 juli 2026 21:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
nee dat geloof ik niet ,massaal aardgas verbranden is steeds minderquote:Op woensdag 29 juli 2026 21:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Zien we ook al 20+ jaar aankomen maar het elektriciteitsnetwerk is nog steeds niet op orde.quote:Op woensdag 29 juli 2026 16:19 schreef Cockwhale het volgende:
Als man de elektriciteitsvoorziening voor 40% decentraal kan houden dan hoeft het net niet verzwaard te wordenquote:Op donderdag 30 juli 2026 07:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zien we ook al 20+ jaar aankomen maar het elektriciteitsnetwerk is nog steeds niet op orde.
Nepbestuurders. Kippen zonder kop.
quote:Op woensdag 29 juli 2026 21:42 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Had ik een intelligente discussie met Blomke. Moet jij het weer politiek maken..
Kan je 'm niet in je blokkeerlijst zetten?quote:Op woensdag 29 juli 2026 21:49 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Excsuses Blomke. Iemand gooit roet in het eten. Geen zin in. ttyl
De saldering subsidie was de reden dat geen enkele ambtenaar nog rationeel nadachtquote:Op donderdag 30 juli 2026 10:16 schreef RM-rf het volgende:
Is dat nu zo moeilijk om te realiseren?
een noodgenerator ben je niet afhankelijk van, maar is er vooral voor noodsituaties. en voor kleinschalige lokale oplossingen.
De reden dat Nederland al langer bezig is om de afhankelijkheid van Gas voor haar energie enorm terug te brengen aangezien we ons eigen gas niet meer winnen kunnen en je niet afhankelijk van buitenlandse providers (vooral russisch gas) wil zijn, omdat dat ook een politieke afhankelijkheid oplevert;
ligt natuurlijk vooral dat men er afhankelijk voor was voor de dagelijkse energie-opwekking en verwarmingen die direkt op gas liepen.
Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen dat het verloop van de aktualiteit in de laatste jaren vooral bewees hoe goed dat besluit toen was... hooguit kun je aanmerken dat het misschien wat laat was (in 2018), gezien de grote afhankelijkheid van Gas..
toen was 44% van onze energievoorziening afhankelijk van Aardgas (en 90% fossiele energie)
Momenteel is dat al gezakt naar 35% in 8 jaar (85% fossiele energie).
dat lijkt laag, maar het is een begin.
natuurlijk schept iedere keuze om oude problemen op te lossen, ook nieuwe problemen en dus moet je met tussenoplossingen komen die je afhankelijkheid minder maakt, maar direkte knelpunten wel deels kunnen opvangen...
het gebruik van noodgeneratoren om stroom op te wekken om belastingen op het stroomnet op te vangen is zulk een oplossing...
het maakt je op de lange termijn niet meer afhankelijk van gas, maar schept vooral de ruimte het stroomnet te versterken...
Nederland moet helaas in relatief korte tijd heel snel een energie-revolutie doormaken en dat gaat niet zonder strubbelingen en problemen... maar los van het feit dat er inderdaad zichtbare problemen zijn, zijn ze wel degelijk aardig goed op weg.
Enkel als men veel vroeger dan 2018 dit besluit had genomen, had men nu deze problemen kunnen vermijden of waren die grotendeels al overwonnen... maar dat is achteraf-gelul... Bestuurlijk moet je gewoon met het nu en de is-toestand werken.
Stuurlui-aan-Wal die van een afstandje en anoniem op internet aangeven alles beter te weten heb je volop, maar meestal hebben die eerder minder kennis en al helemaal niet de "perfecte oplossing voor alles" in hun achterzak zitten... ze willen hooguit lekker neterwetendde dingen roeptoeteren.
Bla bla met je stuurlui, de vaart waarmee we van het gas af moesten is gewoon een politieke keuze geweest. Deze is voornamelijk gebaseerd op een hoop wensdenken waar fysieke beperkingen volledig over het hoofd zijn gezien of niet in meegenomen mochten worden.quote:Op donderdag 30 juli 2026 10:16 schreef RM-rf het volgende:
Is dat nu zo moeilijk om te realiseren?
een noodgenerator ben je niet afhankelijk van, maar is er vooral voor noodsituaties. en voor kleinschalige lokale oplossingen.
De reden dat Nederland al langer bezig is om de afhankelijkheid van Gas voor haar energie enorm terug te brengen aangezien we ons eigen gas niet meer winnen kunnen en je niet afhankelijk van buitenlandse providers (vooral russisch gas) wil zijn, omdat dat ook een politieke afhankelijkheid oplevert;
ligt natuurlijk vooral dat men er afhankelijk voor was voor de dagelijkse energie-opwekking en verwarmingen die direkt op gas liepen.
Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen dat het verloop van de aktualiteit in de laatste jaren vooral bewees hoe goed dat besluit toen was... hooguit kun je aanmerken dat het misschien wat laat was (in 2018), gezien de grote afhankelijkheid van Gas..
toen was 44% van onze energievoorziening afhankelijk van Aardgas (en 90% fossiele energie)
natuurlijk schept iedere keuze om oude problemen op te lossen, ook nieuwe problemen en dus moet je met tussenoplossingen komen die je afhankelijkheid minder maakt, maar direkte knelpunten wel deels kunnen opvangen...
het gebruik van noodgeneratoren om stroom op te wekken om belastingen op het stroomnet op te vangen is zulk een oplossing...
het maakt je op de lange termijn niet meer afhankelijk van gas, maar schept vooral de ruimte het stroomnet te versterken...
Nederland moet helaas in relatief korte tijd heel snel een energie-revolutie doormaken en dat gaat niet zonder strubbelingen en problemen... maar los van het feit dat er inderdaad zichtbare problemen zijn, zijn ze wel degelijk aardig goed op weg.
Enkel als men veel vroeger dan 2018 dit besluit had genomen, had men nu deze problemen kunnen vermijden of waren die grotendeels al overwonnen... maar dat is achteraf-gelul... Bestuurlijk moet je gewoon met het nu en de is-toestand werken.
Stuurlui-aan-Wal die van een afstandje en anoniem op internet aangeven alles beter te weten heb je volop, maar meestal hebben die eerder minder kennis en al helemaal niet de "perfecte oplossing voor alles" in hun achterzak zitten... ze willen hooguit lekker neterwetendde dingen roeptoeteren.
biderictioneel laden ontladen is de toekomstquote:Op donderdag 30 juli 2026 07:30 schreef Fietsenrek het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)%2Fwww.google.com%2F
Gelukkig gaan we door met het elektrificeren van Nederland. Hebben we straks overal gas generatoren staan, maar rijden we wel elektrisch.
quote:AI-overzicht
Auto's die zowel kunnen laden als ontladen (bidirectioneel laden) zijn voornamelijk elektrische modellen zoals de Nissan Leaf, Hyundai IONIQ 5 en Kia EV3. Deze techniek heet Vehicle-to-Home (V2H) of Vehicle-to-Grid (V2G).
Geschikte Auto's
Nissan Leaf: pionier met CHAdeMO-techniek voor teruglevering.
Hyundai IONIQ 5 & IONIQ 6: ondersteunen geavanceerd laden en ontladen.
Leg uit... jij bent van mening dat het helemaal geen probleem was om verder afhankelijk te zijn van gas als voornaamste energiebron toen Nederland stopte met gaswinning?quote:Op donderdag 30 juli 2026 10:27 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Bla bla met je stuurlui, de vaart waarmee we van het gas af moesten is gewoon een politieke keuze geweest. Deze is voornamelijk gebaseerd op een hoop wensdenken waar fysieke beperkingen volledig over het hoofd zijn gezien of niet in meegenomen mochten worden.
daar ben ik het mee eens..quote:Op donderdag 30 juli 2026 10:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dit had tien jaar geleden gedaan moeten worden
Is geen achteraf gelul want de energietransitie is met de eerste windmolens op particulier initiatief al in 1974 begonnen kort na de oliecrisis, en iedereen heeft aan den lijve ondervonden wat het is om afhankelijk te zijn van het buitenland.quote:Op donderdag 30 juli 2026 10:16 schreef RM-rf het volgende:
jawel, we gaan naar energie uit solarpower toe maar de weg erheen is gehinderd door de saldering subsidiequote:Op donderdag 30 juli 2026 12:38 schreef n__n het volgende:
Wie nu nog in deze opgedrongen klimaattransitie geloofd... Of klimaatverandering zoals dat gepropageerd wordt...
Simpel landje is het eigenlijk ook geworden.
quote:Op donderdag 30 juli 2026 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel, we gaan naar electra uit solarpower toe maar de weg erheen is gehinderd door de saldering subsidie
het komt goed ,
geen stroom meer naar centraal sturen, dat moet afgelopen zijn, decentraal opwekken is ook decentraal benutzen en tijdleijk aanvullen met stroom van decentrale gasgeneratoren kan prima
Maar blijf decentraal !!!
Ik zeg nergens dat het een verkeerd idee is om zoveel mogelijk onafhankelijk te worden. Ik zeg dat het een politieke keuze is om alles met stel en sprong te willen doen en daar mogen wij best wel wat van vinden.quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:06 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Leg uit... jij bent van mening dat het helemaal geen probleem was om verder afhankelijk te zijn van gas als voornaamste energiebron toen Nederland stopte met gaswinning?
of je denkt dat we gewoon eeuwig konden doorgaan met de groningse gasbel-resten en dat daaraan geen eindpunt zat....
Dat is gewon een struisvogel-houding...
Het enige dat ik bekritiseer is dat eigenlijkd e keuze beter vroeger genomen had mogen worden... vanaf 2000-2010 was bekend dat het probleem van het stoppen van nederlandse gaswinning eraan zat te komen en dat nederland ongezond sterk van gas als voornaamste energiebron afhankelijk was..
[..]
daar ben ik het mee eens..
enkel dat is altijd achteraf roepen en beter-weten en dat is makkelijk...
lang werd juist de gas-transitie ook tegengehouden door de grote economische belangen en allerhande lobbygroepen...
en dat is de voornamste reden dat het eigenlijk op een te laat moment genomen werd, en daardoor moest men misschien onder een iets te forse tijdsdruk werken en te radikale stappen nemen...
Als je werkelijk politiek op de Lange Termijn voert kun je ook kleinere stappen die veel minder intensief zijn... maar helaas is de nederlandse politiek vooral op de Korte Termijn gericht 'by-design'...
we worden geregeerd door politici die vooral naar de eerstvolgende verkiezingen kijken en er geen direkt nut in zien om beleidsmaatregelen te nemen die misschien over minimaal 4-6 jaar resultaten gaan dragen, omdat dan vermoedelijk al andere politici aan de macht zijn en die gaan oogsten met het werk van hun voorgangers en soms ook politieke tegenstanders
niet afhankelijk zijn van criminele landen voor je energie is te verkiezen boven energie kopen van irritante Arabieren of Russen.quote:Op donderdag 30 juli 2026 13:14 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat het een verkeerd idee is om zoveel mogelijk onafhankelijk te worden.
Ik zeg dat het een politieke keuze is om alles met stel en sprong te willen doen en daar mogen wij best wel wat van vinden.
quote:Op donderdag 30 juli 2026 07:30 schreef Fietsenrek het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)%2Fwww.google.com%2F
Gelukkig gaan we door met het elektrificeren van Nederland. Hebben we straks overal gas generatoren staan, maar rijden we wel elektrisch.
Wast ik al in een eerdere post meldde: de energie(non)voorziening is er één crisis van crisis naar crisis al sinds 1973; de aardgaswinning in Groningen is er een klein deel van.quote:Op donderdag 30 juli 2026 10:16 schreef RM-rf het volgende:
Mijn interpretatie is dat je zoiets als de energievoorziening, niet aan de overheid kunt overlaten.quote:Op donderdag 30 juli 2026 10:16 schreef RM-rf het volgende:
En ja, in Nederland met z'n volstrekt idiote bureaucratie, is dat moeilijk te realiserenquote:
Neem je ook de afhankelijkheid van olie en kolen in je beschouwing mee?quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:06 schreef RM-rf het volgende:
Het enige dat ik bekritiseer is dat eigenlijkd e keuze beter vroeger genomen had mogen worden... vanaf 2000-2010 was bekend dat het probleem van het stoppen van nederlandse gaswinning eraan zat te komen en dat nederland ongezond sterk van gas als voornaamste energiebron afhankelijk was.
Dat de aardgaswinning ten einde zou lopen, was in de jaren 70 - 80 al een technisch gegeven, maar politiek onbespreekbaar. Niet in de laatste plaats vanwege de buitenlandse politiek en de adjuvante overheidsinkomsten.quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:06 schreef RM-rf het volgende:daar ben ik het mee eens..
enkel dat is altijd achteraf roepen en beter-weten en dat is makkelijk...
Dit is de beste post sinds 1986 in mijn perceptiequote:Op donderdag 30 juli 2026 11:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Is geen achteraf gelul want de energietransitie is met de eerste windmolens op particulier initiatief al in 1974 begonnen kort na de oliecrisis, en iedereen heeft aan den lijve ondervonden wat het is om afhankelijk te zijn van het buitenland.
De eerste aardbeving in Groningen was in 1986. Het was pure onverschilligheid om niet te investeren in de energietransitie.
iets is vooral achteraf gelul als het kinderachtige en vaak politiek-ideologische schuld-toewijzing gejank is over gedane zaken...quote:
Altijd achter de feiten aan lopen; een horizon van een half jaar hebben. Veel tafellobbies de nergens op uitdraaien. Veel geld innen maar niks doen. Wijzen naar andere dat er niks gedaan kan worden etc etc.quote:
De energietransitie naar elektriciteit uit eigen bodem is al sinds 1974. De discussie is niet de noodzaak ervan maar in welk tempo je doet. Dus eerst plannen maken en afstemmen met je buurlanden en zaken zoveel mogelijk standaardiseren. Een tijdspad uitstippelen waarin eerst infrastructuur uitgebreid wordt en de beoogde capaciteit behaald wordt. Pas dan kom je met maatregelen om geen nieuwe aardgasaansluitingen aan te leggen of geen auto's met verbrandingsmotor toe te laten.quote:Op donderdag 30 juli 2026 14:50 schreef RM-rf het volgende:
Feit is nu gewoon dat nederland in een energie-transitie zit en dat dat niet probleemloos gaat... overigens is dat nooit zo en dan gaat het vooral ook om te kijken naar maatregelen die zoveel mogelijk problemen ondervangen....
Kun je hoog of laag springen, de keuze voor bv gasgenereatoren voor het opvangen van bepaalde tijdelijke overbelastingen op het stroomnet is een uiutstekende en nuttige oplossing..
Beter veel ketsen en weinig kletsen.quote:
dan moeten we hier de lokaal opgewekte stroom van zonnepanelen niet het net op sturen, maar lokaal verdelenquote:Op donderdag 30 juli 2026 16:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De energietransitie naar elektriciteit uit eigen bodem is al sinds 1974.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |