abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221419654
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 22:21 schreef Jahr00n het volgende:
Gelukkig gooit jetten de gasputten dicht en verbiedt ie kernenergie. Een mongool maakt betere keuzes
Ben ik helemaal met je eens, maar dat zou ik niet op het conto van Jetten schrijven.
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
  vrijdag 24 juli 2026 @ 14:20:00 #52
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221419900
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 13:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Was er ook niet een kabelsoort die last had van "waterbomen " -> doorslag?
Dat geldt eigenlijk voor alle kunststofkabels, de miniscule scheurtjes waar ik het over had. Bij gelijkstroom gaat de degradatie sneller zoals in de link te lezen is.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221457818
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2026 09:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Nederland heeft geen professioneel bestuur meer. Echt alleen nog maar vokstrekt incompetente gladde praatjesmakers die nergens verstand van hebben en ons collectief naar armoede sturen.
Maar ze zijn wel iedere twee weken op cursus over duurzaamheid of inclusiviteit!
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_221457825
Ben benieuwd naar de mening van @Niels0Kurovski die is expert op dit onderwerp
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  woensdag 29 juli 2026 @ 16:16:25 #55
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_221459003
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2026 12:57 schreef Mortaxx het volgende:
Ben benieuwd naar de mening van @:niels0kurovski die is expert op dit onderwerp
Gasputten opnieuw aanboren en via het gasgrid lokaal combined cycle gasturbines aandrijven. Het leidingennet ligt er. Maar niet gaan zaniken over CO2 uitstoot.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_221459019
Whaha geweldig hoe de overheid de mensen in de kont neukt met hun overgang naar 'alles elektrisch' _O-
  woensdag 29 juli 2026 @ 16:23:00 #57
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221459047
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2026 16:19 schreef Cockwhale het volgende:
Whaha geweldig hoe de overheid de mensen in de kont neukt met hun overgang naar 'alles elektrisch' _O-
nou we zijn van in het jaar 2000 centraal elektrisch opwekken en verdelen over decentrale afnemers , gegaan naar 50% decentraal opwekken, en van decentraal terug leveren naar centraal en vandaar weer decentraal verdelen

Tja , het is niet direct iemand in de kont neuken , er is gewoon niet over nagedacht

Waar we naar toe moeten is decentraal stroom opwekken en ook decentraal gebruiken, middels wijk batterijen of in dit geval zelf de stroom in de eigen stad gebruiken, aangevuld met een stads gasgenerator en een stadsbatterij

Decentraal opgewekte solar power moet NIET, HERHAAL!!!!!! ,NIET terug het grote net op, maar decentraal BENUTZT werden

we hebben dat grote net wat we nu in paniek aan het verzwaren zijn , niet zo nodig als men ons wil Laten denken

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 29-07-2026 20:28:17 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221459057
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 16:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou we zijn van centraal elektrisch opwekken en verdelen over decentrale afnemers ,
gegaan naar 50% decentraal opwekken,en van decentraal terug leveren naar centraal en vandaar weer decentraal verdelen

Tja , het is niet iemand in de kont neuken , er is niet over nagedacht
Dat politici fokking dom zijn, mag duidelijk zijn. Het is alleen maar 'gutmensch imago' verkopen.
  woensdag 29 juli 2026 @ 16:27:32 #59
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_221459066
quote:
In Duitsland rijden Tesla's op bruinkool. :')
  woensdag 29 juli 2026 @ 16:28:05 #60
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221459067
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 16:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
In Duitsland rijden Tesla's op bruinkool. :')
ja daar hebben ze ook problemen met centraal en decentraal
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221460658
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 16:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Gasputten opnieuw aanboren en via het gasgrid lokaal combined cycle gasturbines aandrijven.
STEG's dus. Die zijn er, maar obsoleet. Overigens los je daarmee de netcongestie niet volledig op. De netcongestie-problemen zitten in het distributienet.
  woensdag 29 juli 2026 @ 20:46:36 #62
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_221460675
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 20:43 schreef blomke het volgende:

[..]
STEG's dus. Die zijn er, maar obsoleet. Overigens los je daarmee de netcongestie niet volledig op. De netcongestie-problemen zitten in het distributienet.
Netcongestie is wat anders. Dat is een distributieprobleem. Ik zit de denken aan kleine STEGs voor lokale netbalans
pi_221460682
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 20:46 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Netcongestie is wat anders. Dat is een distributieprobleem.
Dat zeg ik!

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 20:46 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ik zit de denken aan kleine STEGs voor lokale netbalans
Ik zit te denken aan de vergunning voor een nieuwe STEG.
  woensdag 29 juli 2026 @ 20:55:37 #64
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_221460749
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 20:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik zit te denken aan de vergunning voor een nieuwe STEG.
Eens. Zowel Maasvlakte, Eemshaven alsmede Vlissingen. Wel even opnieuw boren naar aardgas want dant kunnen we het zelf. Wij het gas, Duitsland een Siemens SGT en Frankrijk stoom met Alstom.
Dit is te doen.
pi_221460763
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 20:55 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Eens. Zowel Maasvlakte, Eemshaven alsmede Vlissingen. Wel even opnieuw boren naar aardgas want dant kunnen we het zelf. Wij het gas, Duitsland een Siemens SGT en Frankrijk stoom met Alstom.
Dit is te doen.
Politiek onhaalbaar.
  woensdag 29 juli 2026 @ 20:58:38 #66
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_221460771
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 20:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Politiek onhaalbaar.
Maar technisch ben je het met me eens?
pi_221460784
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 20:58 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Maar technisch ben je het met me eens?
:Y

Je wilt lokale mini-STEG's WKK? Ik zie de relatie met Duitsland en Frankrijk in dat perspectief niet: het probleem is een lokaal distributieprobleem.

Overigens ben ik sterk voor een nationale energievoorziening; al sinds de energiecrisis van 1973 is het gelazer als ze in het MO het in hun hoofd krijgen ...: https://historiek.net/oli(...)toloze-zondag/80648/
  woensdag 29 juli 2026 @ 21:04:15 #68
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_221460805
Het wordt toch echt weer naar gas boren hoor jong0ns.
  woensdag 29 juli 2026 @ 21:30:47 #69
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221460993
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 21:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Jetten doet niet anders gok ik.
  woensdag 29 juli 2026 @ 21:42:02 #70
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_221461072
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 21:30 schreef Tengano het volgende:

[..]
Jetten doet niet anders gok ik.
Had ik een intelligente discussie met Blomke. Moet jij het weer politiek maken. :{w .
  woensdag 29 juli 2026 @ 21:49:17 #71
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_221461118
Excsuses Blomke. Iemand gooit roet in het eten. Geen zin in. ttyl
  woensdag 29 juli 2026 @ 21:54:21 #72
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221461157
quote:
nee, Solar is de toekomst, LNG kun je kopen
Putin verkoopt zijn shit maar aan China voor een rotprijskje

we moeten nog steeds leren hoe effectief met Solar om te gaan
we hebben gratis electra, maar de infrastructuur kan het niet bijbenen
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 30-07-2026 00:37:59 ]
  donderdag 30 juli 2026 @ 02:06:58 #73
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221462164
quote:
nee dat geloof ik niet ,massaal aardgas verbranden is steeds minder

als aanvulling op solar zal gas nog wel nodig zijn en blijven ,
de mensen moeten verstandiger met hun eigen opgewekte zonne energie om gaan, de overheid ook

een stad kan volledig offgrid met zo een gasgenerator erbij, dan komt er helemaal geen stroom van de zonnepanelen op het nationaal stroom net

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 30-07-2026 10:29:01 ]
pi_221462392
https://www.nu.nl/economi(...)%2Fwww.google.com%2F

Gelukkig gaan we door met het elektrificeren van Nederland. Hebben we straks overal gas generatoren staan, maar rijden we wel elektrisch.
  donderdag 30 juli 2026 @ 07:56:42 #75
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221462449
quote:
Zien we ook al 20+ jaar aankomen maar het elektriciteitsnetwerk is nog steeds niet op orde.

Nepbestuurders. Kippen zonder kop.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 30 juli 2026 @ 09:48:46 #76
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221463016
quote:
15s.gif Op donderdag 30 juli 2026 07:56 schreef Perrin het volgende:

[..]
Zien we ook al 20+ jaar aankomen maar het elektriciteitsnetwerk is nog steeds niet op orde.

Nepbestuurders. Kippen zonder kop.
Als man de elektriciteitsvoorziening voor 40% decentraal kan houden dan hoeft het net niet verzwaard te worden

onzin om stroom decentraal het net op te jassen en de stoom overdag en savonds van centraal naar decentraal te sturen .
Met een gasgenerator erbij kan een hele stad off grid
pi_221463132
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 21:42 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Had ik een intelligente discussie met Blomke. Moet jij het weer politiek maken. :{w .
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 21:49 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Excsuses Blomke. Iemand gooit roet in het eten. Geen zin in. ttyl
Kan je 'm niet in je blokkeerlijst zetten?
pi_221463248
Is dat nu zo moeilijk om te realiseren?

een noodgenerator ben je niet afhankelijk van, maar is er vooral voor noodsituaties. en voor kleinschalige lokale oplossingen.

De reden dat Nederland al langer bezig is om de afhankelijkheid van Gas voor haar energie enorm terug te brengen aangezien we ons eigen gas niet meer winnen kunnen en je niet afhankelijk van buitenlandse providers (vooral russisch gas) wil zijn, omdat dat ook een politieke afhankelijkheid oplevert;
ligt natuurlijk vooral dat men er afhankelijk voor was voor de dagelijkse energie-opwekking en verwarmingen die direkt op gas liepen.

Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen dat het verloop van de aktualiteit in de laatste jaren vooral bewees hoe goed dat besluit toen was... hooguit kun je aanmerken dat het misschien wat laat was (in 2018), gezien de grote afhankelijkheid van Gas..
toen was 44% van onze energievoorziening afhankelijk van Aardgas (en 90% fossiele energie)
Momenteel is dat al gezakt naar 35% in 8 jaar (85% fossiele energie).
dat lijkt laag, maar het is een begin.

natuurlijk schept iedere keuze om oude problemen op te lossen, ook nieuwe problemen en dus moet je met tussenoplossingen komen die je afhankelijkheid minder maakt, maar direkte knelpunten wel deels kunnen opvangen...
het gebruik van noodgeneratoren om stroom op te wekken om belastingen op het stroomnet op te vangen is zulk een oplossing...
het maakt je op de lange termijn niet meer afhankelijk van gas, maar schept vooral de ruimte het stroomnet te versterken...

Nederland moet helaas in relatief korte tijd heel snel een energie-revolutie doormaken en dat gaat niet zonder strubbelingen en problemen... maar los van het feit dat er inderdaad zichtbare problemen zijn, zijn ze wel degelijk aardig goed op weg.

Enkel als men veel vroeger dan 2018 dit besluit had genomen, had men nu deze problemen kunnen vermijden of waren die grotendeels al overwonnen... maar dat is achteraf-gelul... Bestuurlijk moet je gewoon met het nu en de is-toestand werken.
Stuurlui-aan-Wal die van een afstandje en anoniem op internet aangeven alles beter te weten heb je volop, maar meestal hebben die eerder minder kennis en al helemaal niet de "perfecte oplossing voor alles" in hun achterzak zitten... ze willen hooguit lekker neterwetendde dingen roeptoeteren.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 30 juli 2026 @ 10:22:11 #79
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221463274
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 10:16 schreef RM-rf het volgende:

een noodgenerator ben je niet afhankelijk van, maar is er vooral voor noodsituaties. en voor kleinschalige lokale oplossingen.

De reden dat Nederland al langer bezig is om de afhankelijkheid van Gas voor haar energie enorm terug te brengen aangezien we ons eigen gas niet meer winnen kunnen en je niet afhankelijk van buitenlandse providers (vooral russisch gas) wil zijn, omdat dat ook een politieke afhankelijkheid oplevert;
ligt natuurlijk vooral dat men er afhankelijk voor was voor de dagelijkse energie-opwekking en verwarmingen die direkt op gas liepen.

Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen dat het verloop van de aktualiteit in de laatste jaren vooral bewees hoe goed dat besluit toen was... hooguit kun je aanmerken dat het misschien wat laat was (in 2018), gezien de grote afhankelijkheid van Gas..
toen was 44% van onze energievoorziening afhankelijk van Aardgas (en 90% fossiele energie)

natuurlijk schept iedere keuze om oude problemen op te lossen, ook nieuwe problemen en dus moet je met tussenoplossingen komen die je afhankelijkheid minder maakt, maar direkte knelpunten wel deels kunnen opvangen...
het gebruik van noodgeneratoren om stroom op te wekken om belastingen op het stroomnet op te vangen is zulk een oplossing...
het maakt je op de lange termijn niet meer afhankelijk van gas, maar schept vooral de ruimte het stroomnet te versterken...

Nederland moet helaas in relatief korte tijd heel snel een energie-revolutie doormaken en dat gaat niet zonder strubbelingen en problemen... maar los van het feit dat er inderdaad zichtbare problemen zijn, zijn ze wel degelijk aardig goed op weg.

Enkel als men veel vroeger dan 2018 dit besluit had genomen, had men nu deze problemen kunnen vermijden of waren die grotendeels al overwonnen... maar dat is achteraf-gelul... Bestuurlijk moet je gewoon met het nu en de is-toestand werken.
Stuurlui-aan-Wal die van een afstandje en anoniem op internet aangeven alles beter te weten heb je volop, maar meestal hebben die eerder minder kennis en al helemaal niet de "perfecte oplossing voor alles" in hun achterzak zitten... ze willen hooguit lekker neterwetendde dingen roeptoeteren.
De saldering subsidie was de reden dat geen enkele ambtenaar nog rationeel nadacht

Subsidies zijn nooit goed , het laat mensen dingen doen die niet rationeel, maar eigen portemonnee gedreven zijn

Nu de saldering is afgeschaft gaat de overheid opeens rationeel handelen en de decentrale stroomvoorziening reguleren 8)7
Dit had tien jaar geleden gedaan moeten worden
  donderdag 30 juli 2026 @ 10:27:01 #80
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_221463299
quote:

Bla bla met je stuurlui, de vaart waarmee we van het gas af moesten is gewoon een politieke keuze geweest. Deze is voornamelijk gebaseerd op een hoop wensdenken waar fysieke beperkingen volledig over het hoofd zijn gezien of niet in meegenomen mochten worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door SilverMane op 30-07-2026 10:32:14 ]
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
  donderdag 30 juli 2026 @ 10:32:49 #81
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221463324
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 07:30 schreef Fietsenrek het volgende:

Gelukkig gaan we door met het elektrificeren van Nederland. Hebben we straks overal gas generatoren staan, maar rijden we wel elektrisch.
biderictioneel laden ontladen is de toekomst

quote:
AI-overzicht
Auto's die zowel kunnen laden als ontladen (bidirectioneel laden) zijn voornamelijk elektrische modellen zoals de Nissan Leaf, Hyundai IONIQ 5 en Kia EV3. Deze techniek heet Vehicle-to-Home (V2H) of Vehicle-to-Grid (V2G).

Geschikte Auto's
Nissan Leaf: pionier met CHAdeMO-techniek voor teruglevering.
Hyundai IONIQ 5 & IONIQ 6: ondersteunen geavanceerd laden en ontladen.
pi_221463433
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2026 10:27 schreef SilverMane het volgende:

[..]
Bla bla met je stuurlui, de vaart waarmee we van het gas af moesten is gewoon een politieke keuze geweest. Deze is voornamelijk gebaseerd op een hoop wensdenken waar fysieke beperkingen volledig over het hoofd zijn gezien of niet in meegenomen mochten worden.
Leg uit... jij bent van mening dat het helemaal geen probleem was om verder afhankelijk te zijn van gas als voornaamste energiebron toen Nederland stopte met gaswinning?

of je denkt dat we gewoon eeuwig konden doorgaan met de groningse gasbel-resten en dat daaraan geen eindpunt zat....
Dat is gewon een struisvogel-houding...

Het enige dat ik bekritiseer is dat eigenlijkd e keuze beter vroeger genomen had mogen worden... vanaf 2000-2010 was bekend dat het probleem van het stoppen van nederlandse gaswinning eraan zat te komen en dat nederland ongezond sterk van gas als voornaamste energiebron afhankelijk was..

quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 10:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dit had tien jaar geleden gedaan moeten worden
daar ben ik het mee eens..
enkel dat is altijd achteraf roepen en beter-weten en dat is makkelijk...

lang werd juist de gas-transitie ook tegengehouden door de grote economische belangen en allerhande lobbygroepen...
en dat is de voornamste reden dat het eigenlijk op een te laat moment genomen werd, en daardoor moest men misschien onder een iets te forse tijdsdruk werken en te radikale stappen nemen...

Als je werkelijk politiek op de Lange Termijn voert kun je ook kleinere stappen die veel minder intensief zijn... maar helaas is de nederlandse politiek vooral op de Korte Termijn gericht 'by-design'...
we worden geregeerd door politici die vooral naar de eerstvolgende verkiezingen kijken en er geen direkt nut in zien om beleidsmaatregelen te nemen die misschien over minimaal 4-6 jaar resultaten gaan dragen, omdat dan vermoedelijk al andere politici aan de macht zijn en die gaan oogsten met het werk van hun voorgangers en soms ook politieke tegenstanders
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 30 juli 2026 @ 11:22:57 #83
24533 ACT-F
pi_221463479
quote:
Is geen achteraf gelul want de energietransitie is met de eerste windmolens op particulier initiatief al in 1974 begonnen kort na de oliecrisis, en iedereen heeft aan den lijve ondervonden wat het is om afhankelijk te zijn van het buitenland.

De eerste aardbeving in Groningen was in 1986. Het was pure onverschilligheid om niet te investeren in de energietransitie.
  donderdag 30 juli 2026 @ 12:23:32 #84
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221463816
Stedin :') falerts.
pi_221463882
Wie nu nog in deze opgedrongen klimaattransitie geloofd... Of klimaatverandering zoals dat gepropageerd wordt... :')

Simpel landje is het eigenlijk ook geworden.
  donderdag 30 juli 2026 @ 12:43:18 #86
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221463906
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 12:38 schreef n__n het volgende:
Wie nu nog in deze opgedrongen klimaattransitie geloofd... Of klimaatverandering zoals dat gepropageerd wordt... :')

Simpel landje is het eigenlijk ook geworden.
jawel, we gaan naar energie uit solarpower toe maar de weg erheen is gehinderd door de saldering subsidie

het komt goed ,
geen stroom meer naar centraal sturen, dat moet afgelopen zijn,
decentraal opwekken is ook decentraal benutzen
Tijdelijk de stroompieken aanvullen met stroom van decentrale gasgeneratoren kan prima

Maar blijf decentraal !!!

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 30-07-2026 13:22:41 ]
pi_221463953
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 12:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
jawel, we gaan naar electra uit solarpower toe maar de weg erheen is gehinderd door de saldering subsidie

het komt goed ,
geen stroom meer naar centraal sturen, dat moet afgelopen zijn, decentraal opwekken is ook decentraal benutzen en tijdleijk aanvullen met stroom van decentrale gasgeneratoren kan prima

Maar blijf decentraal !!!
:')
  donderdag 30 juli 2026 @ 13:14:37 #88
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_221464111
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 11:06 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Leg uit... jij bent van mening dat het helemaal geen probleem was om verder afhankelijk te zijn van gas als voornaamste energiebron toen Nederland stopte met gaswinning?

of je denkt dat we gewoon eeuwig konden doorgaan met de groningse gasbel-resten en dat daaraan geen eindpunt zat....
Dat is gewon een struisvogel-houding...

Het enige dat ik bekritiseer is dat eigenlijkd e keuze beter vroeger genomen had mogen worden... vanaf 2000-2010 was bekend dat het probleem van het stoppen van nederlandse gaswinning eraan zat te komen en dat nederland ongezond sterk van gas als voornaamste energiebron afhankelijk was..
[..]
daar ben ik het mee eens..

lang werd juist de gas-transitie ook tegengehouden door de grote economische belangen en allerhande lobbygroepen...
en dat is de voornamste reden dat het eigenlijk op een te laat moment genomen werd, en daardoor moest men misschien onder een iets te forse tijdsdruk werken en te radikale stappen nemen...

Als je werkelijk politiek op de Lange Termijn voert kun je ook kleinere stappen die veel minder intensief zijn... maar helaas is de nederlandse politiek vooral op de Korte Termijn gericht 'by-design'...
we worden geregeerd door politici die vooral naar de eerstvolgende verkiezingen kijken en er geen direkt nut in zien om beleidsmaatregelen te nemen die misschien over minimaal 4-6 jaar resultaten gaan dragen, omdat dan vermoedelijk al andere politici aan de macht zijn en die gaan oogsten met het werk van hun voorgangers en soms ook politieke tegenstanders
Ik zeg nergens dat het een verkeerd idee is om zoveel mogelijk onafhankelijk te worden. Ik zeg dat het een politieke keuze is om alles met stel en sprong te willen doen en daar mogen wij best wel wat van vinden.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
  donderdag 30 juli 2026 @ 13:41:43 #89
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221464267
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 13:14 schreef SilverMane het volgende:

[..]
Ik zeg nergens dat het een verkeerd idee is om zoveel mogelijk onafhankelijk te worden.
Ik zeg dat het een politieke keuze is om alles met stel en sprong te willen doen en daar mogen wij best wel wat van vinden.
niet afhankelijk zijn van criminele landen voor je energie is te verkiezen boven energie kopen van irritante Arabieren of Russen.

Er is altijd wel wat aan de hand , de zon die blijft, en vraagt geen hogere prijs

Een solar is er zoveel dat zal nooit meer duurder worden

Het is wel zaak om hier rationeel mee om te gaan , dus geen saldering subsidies meer,
Niet je solarpower het net op sturen , maar decentraal afleveren per stad of deel van een stad
pi_221464506
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 07:30 schreef Fietsenrek het volgende:

_O- _O- _O-

Idiocracy is ook gewoon een documentaire.
pi_221464544
quote:

Wast ik al in een eerdere post meldde: de energie(non)voorziening is er één crisis van crisis naar crisis al sinds 1973; de aardgaswinning in Groningen is er een klein deel van.

quote:
Mijn interpretatie is dat je zoiets als de energievoorziening, niet aan de overheid kunt overlaten.

quote:
En ja, in Nederland met z'n volstrekt idiote bureaucratie, is dat moeilijk te realiseren
pi_221464574
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 11:06 schreef RM-rf het volgende:

Het enige dat ik bekritiseer is dat eigenlijkd e keuze beter vroeger genomen had mogen worden... vanaf 2000-2010 was bekend dat het probleem van het stoppen van nederlandse gaswinning eraan zat te komen en dat nederland ongezond sterk van gas als voornaamste energiebron afhankelijk was.
Neem je ook de afhankelijkheid van olie en kolen in je beschouwing mee?

quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 11:06 schreef RM-rf het volgende:daar ben ik het mee eens..

Dat de aardgaswinning ten einde zou lopen, was in de jaren 70 - 80 al een technisch gegeven, maar politiek onbespreekbaar. Niet in de laatste plaats vanwege de buitenlandse politiek en de adjuvante overheidsinkomsten.
pi_221464597
quote:
13s.gif Op donderdag 30 juli 2026 11:22 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Is geen achteraf gelul want de energietransitie is met de eerste windmolens op particulier initiatief al in 1974 begonnen kort na de oliecrisis, en iedereen heeft aan den lijve ondervonden wat het is om afhankelijk te zijn van het buitenland.

De eerste aardbeving in Groningen was in 1986. Het was pure onverschilligheid om niet te investeren in de energietransitie.
Dit is de beste post sinds 1986 in mijn perceptie
pi_221464599
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 12:23 schreef xzaz het volgende:
Stedin :') falerts.
Want?
pi_221464744
quote:
13s.gif Op donderdag 30 juli 2026 11:22 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Is geen achteraf gelul want ...
iets is vooral achteraf gelul als het kinderachtige en vaak politiek-ideologische schuld-toewijzing gejank is over gedane zaken...
dat verder niet de toekomst verder nog bepaald.

het is niet zo interssant daar lag over door te blijven janken omdat voor toekomstig beleid het gewon essentieel is te bepalen welke stappen op zowel de lange, middellange en korte termijn het meest noodzakelijk zijn..

je merkt op online reageer-platformen vooral een veelvoud aan mensen die zich enorm bezighouden met dat achteraf-gelul, maar je hebt er gewoon écht helemaal niks aan... hooguit is het voor zulke types vooral een hobby omdat ze zélf voornamelijk sowieso aan de zijlijn staan en dus geen reeele kennis hebben van bestuursmaatregelen doorvoeren en dus het zien als een soort van nutteloos tijdverdrijf en entertainment en dan is dat schuld-toeschuiven opeens reuze populair.

Feit is nu gewoon dat nederland in een energie-transitie zit en dat dat niet probleemloos gaat... overigens is dat nooit zo en dan gaat het vooral ook om te kijken naar maatregelen die zoveel mogelijk problemen ondervangen....

Kun je hoog of laag springen, de keuze voor bv gasgenereatoren voor het opvangen van bepaalde tijdelijke overbelastingen op het stroomnet is een uiutstekende en nuttige oplossing..

en of mensen dan verder nog ergens hun niet terzake doende mening willen uitten en daarover delibreren, is niet eens zo heel interssant, dat zijn gewoon meningen, en meningen zijn net als anussen, iedereen heeft er eentje, en niemand wil die van een ander zien.
  donderdag 30 juli 2026 @ 15:07:49 #96
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221464818
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 14:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Want?
Altijd achter de feiten aan lopen; een horizon van een half jaar hebben. Veel tafellobbies de nergens op uitdraaien. Veel geld innen maar niks doen. Wijzen naar andere dat er niks gedaan kan worden etc etc.
  donderdag 30 juli 2026 @ 15:09:07 #97
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221464822
Veel kletsen, weinig doen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 30 juli 2026 @ 16:10:37 #98
24533 ACT-F
pi_221465123
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 14:50 schreef RM-rf het volgende:
Feit is nu gewoon dat nederland in een energie-transitie zit en dat dat niet probleemloos gaat... overigens is dat nooit zo en dan gaat het vooral ook om te kijken naar maatregelen die zoveel mogelijk problemen ondervangen....

Kun je hoog of laag springen, de keuze voor bv gasgenereatoren voor het opvangen van bepaalde tijdelijke overbelastingen op het stroomnet is een uiutstekende en nuttige oplossing..
De energietransitie naar elektriciteit uit eigen bodem is al sinds 1974. De discussie is niet de noodzaak ervan maar in welk tempo je doet. Dus eerst plannen maken en afstemmen met je buurlanden en zaken zoveel mogelijk standaardiseren. Een tijdspad uitstippelen waarin eerst infrastructuur uitgebreid wordt en de beoogde capaciteit behaald wordt. Pas dan kom je met maatregelen om geen nieuwe aardgasaansluitingen aan te leggen of geen auto's met verbrandingsmotor toe te laten.

Maar wat deed kabinet Rutte in januari 2018? Paniek! Gaslevering uit Groningen is niet meer zeker en we willen geen Russisch gas maar Wiebes, de enige ingenieur op dat moment, had bedacht dat we als de wiedeweerga aan de warmtepomp moesten en wel vanaf 1 juli 2018 voor nieuwbouw.

Complete wijken waar de bekabeling berekend was op aardgas moesten hun plannen wijzigen waardoor aannemers en toekomstige bewoners opgezadeld werden met onvoorziene kosten omdat het huis niet met een gasketel opgeleverd mocht worden.

Dus heb je nu wijken die rond 2018 opgeleverd zijn met een ondergedimensioneerd elektriciteitsnetwerk. Kabels en transformatoren moeten 50 jaar mee. Het mag duidelijk zijn dat Wiebes geen elektrotechniek gestudeerd heeft maar werktuigbouwkunde wat prima is om de werking van een warmtepomp te begrijpen maar niet de infrastructuur die de werking mogelijk moet maken.

Als je niet leert van fouten uit het verleden, wat door sommigen als achteraf gelul wordt betiteld, dan blijf je dezelfde fouten maken.
pi_221465136
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 15:09 schreef Perrin het volgende:
Veel kletsen, weinig doen.
Beter veel ketsen en weinig kletsen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 30 juli 2026 @ 16:21:16 #100
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221465175
quote:
4s.gif Op donderdag 30 juli 2026 16:10 schreef ACT-F het volgende:

[..]
De energietransitie naar elektriciteit uit eigen bodem is al sinds 1974.
dan moeten we hier de lokaal opgewekte stroom van zonnepanelen niet het net op sturen, maar lokaal verdelen
en aanvullen met die gasgenerator of wijkbatterij, dan is een stad volledig off grid
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')