Nooit geweten. Ik knoei altijd met een handrasp.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
Met deze apparaatje kun je al redelijk goed kaas raspen. Gewoon tweedehands kopen, staan regelmatig op Marktplaats. Ik had die van mij voor 3 euro op een rommelmarkt. Maar zo'n soort (lage snelheidsrasp) ding heb je nodig. Zijn ook verkrijgbaar als uitbreiding op keukenmachines en worden al meer dan 50 jaar gemaakt.
[ afbeelding ]
Deed ik ook, maar als je dan een hele kaas wil rapsen ben je wel een hele tijd bezig en je doet het niet effe, zeg maar. Zeker niet met wat hardere kazen. Plus die kazen liggen ook niet lekker in de hand, vet en dergelijke, vorm verandert iedere keer, je moet opletten met je vingers en zeker met dat laatst stukje. Ik ben er dus mee gestopt. Die Moulinex was mijn eerste lage snelheidsrasp en dat was al een enorme verbetering. Er zitten trouwens vier verschillende 'raspen' bij. Grof, fijn, eentje voor noten en 1 voor plakjes.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:30 schreef Boca_Raton het volgende:
Nooit geweten. Ik knoei altijd met een handrasp.
Dat is een heel nieuw klb-topic waard. Waarom heeft nog nooit iemand een fatsoenlijke knoflookpers gemaakt die en goed werkt en goed schoon te maken is?quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:05 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ik gebruik een knoflook pers haha. Gewoon die kaas erin frotten en dan knijpen en met een mesje afsnijden![]()
Deze moet je hebben:quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:38 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is een heel nieuw klb-topic waard. Waarom heeft nog nooit iemand een fatsoenlijke knoflookpers gemaakt die en goed werkt en goed schoon te maken is?
Blo0kker had hele goeiequote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:11 schreef Tengano het volgende:
[..]
Weet jij wat de beste knoflookpers is? die heb ik er mee gesloopt.
Die ziet er uit als dat ding van de IKEA?quote:
Yep. Die is als beste getest, al meer dan ruim 10 jaar geleden.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:41 schreef knoopie het volgende:
[..]
Die ziet er uit als dat ding van de IKEA?
quote:De IKEA KONCIS al jarenlang zeer goed bekendstaat. Zo werd hij in 2009 als beste beoordeeld in een test van Kassa (BNNVARA), vóór duurdere modellen.
Je die heb ik. Irritant om schoon te maken als je verse knoflook hebt. En de bodem van de "zeef" begint nu naar buiten te buigen en te scheuren.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:42 schreef Tengano het volgende:
[..]
Yep. Die is als beste getest, al meer dan ruim 10 jaar geleden.
NEEEEENquote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:40 schreef Tengano het volgende:
[..]
Deze moet je hebben:
[ afbeelding ]
Supermakkelijk schoon te maken. Bestaat uit 2 delen. Een soort pijpje, busje met gaatjes waar de knoflookteen in gaat en die kun je los schoonmaken en is ook uitneembaar.
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij maakten ze die binnebus vroeger van aluminium en is hij tegenwoordig van RVS. RVS is taaier en dus duurzamer.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:44 schreef knoopie het volgende:
Je die heb ik. Irritant om schoon te maken als je verse knoflook hebt. En de bodem van de "zeef" begint nu naar buiten te buigen en te scheuren.
Not impressed
Ze smelten de kazen!quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:47 schreef Qarrad het volgende:
20.000 kilo kaas kwijt met temperaturen van 30+ graden dagenlang in Europa.
Die vinden ze vanzelf. Gewoon op de geur afgaan
Maakt niet uit, als het maar die vorm heeft. Beter koop je een europese :pquote:
Die van IKEA kost 3.99quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:50 schreef vul_maar_in het volgende:
Maakt niet uit, als het maar die vorm heeft. Beter koop je een europese :p
rvs is niet genoeg, je moet dat rare grijze lichte spul hebben.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:52 schreef Tengano het volgende:
[..]
Die van IKEA kost 3.99
Nothing beats that qua prijs/kwaliteit verhouding.
https://www.ikea.com/nl/n(...)tvrij-staal-00089163
En er staat nu inderdaad bij dat hij van RVS is. Dan kun je dat zeefje dus niet meer kapot drukken met een teentje knoflook zoals @:knoopje net zei. Die heeft er wss nog eentje uit de oude doos dan.
Voor een knoflookpers is RVS (roestvrij staal) in de praktijk een betere keuze dan titanium.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:55 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
rvs is niet genoeg, je moet dat rare grijze lichte spul hebben.
Eens maar degenen die titanium als basis kiezen besteden meer aandacht aan alle andere componenten.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:57 schreef Tengano het volgende:
[..]
Voor een knoflookpers is RVS (roestvrij staal) in de praktijk een betere keuze dan titanium.
Dit is waarom:
• Sterkte en stijfheid: Titanium is sterk voor zijn gewicht, maar is minder stijf dan veel RVS-soorten. Bij een knoflookpers wil je juist een materiaal dat nauwelijks vervormt onder hoge druk.
• Slijtvastheid: Hoogwaardig RVS (zoals 18/10 of gehard RVS op slijtdelen) is zeer slijtvast en uitstekend bestand tegen de krachten die bij het persen ontstaan.
• Corrosiebestendigheid: Zowel titanium als RVS zijn zeer goed bestand tegen knoflookzuren en vocht. Titanium heeft hier nauwelijks een praktisch voordeel.
• Gewicht: Titanium is ongeveer 45% lichter dan RVS. Dat is een groot voordeel voor fietsen of vliegtuigen, maar voor een knoflookpers juist niet altijd. Een iets zwaardere pers voelt vaak steviger aan.
• Prijs: Titanium is veel duurder om te bewerken. Dat zie je terug in de prijs, zonder dat de prestaties bij het persen merkbaar beter worden.
Voor een knoflookpers is de constructie meestal belangrijker dan het materiaal. Een goed ontworpen RVS-pers met stevige scharnieren en een goed patroon van persgaatjes presteert beter dan een minder goed ontworpen titanium exemplaar.
Conclusie: als je een duurzame knoflookpers zoekt, is een volledig RVS-model van een goed merk de beste keuze. Titanium levert voor deze toepassing weinig tot geen praktisch voordeel, terwijl het wel aanzienlijk duurder is.
3.99 bij de IKEA
Ik zie bij de recensies overigens wel dat ze behoorlijk hebben gestoeid met het materiaal dus kan niet met 100% zekerheid zeggen of die nieuwe knoflookpersen van IKEA net zo goed zijn als die ze hiervoor gemaakt hebben.
Brabandquote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:27 schreef Tengano het volgende:
Laatst hier in Braband toch ook dat die kaas gestolen was bij een kaasboer. Die oude brokkelkaas wordt al voor 20 euro de kilo verkocht.
[..]
Pffff, geen Emmentaler lustenquote:Op dinsdag 14 juli 2026 21:04 schreef Bart2002 het volgende:
Ik kan uit de eerste hand vertellen dat ie niet echt lekker is...
Edit: teveel info.quote:
Qua kaas Emmentaler en Gruyère zijn fantastisch verder. Dat kunnen ze zeer goed.quote:
50% emmentaler, 50% comté en chardonnay. Classic.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 21:04 schreef Bart2002 het volgende:
Ik kan uit de eerste hand vertellen dat ie niet echt lekker is...
Zo uit het vuistje dan. Mogelijk een wereldrecord kaasfondue vestigen hiermee.
Ik ben niet zo een fan van producten van aliexpress gebruiken om mijn eten mee klaar te maken...quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:50 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Maakt niet uit, als het maar die vorm heeft. Beter koop je een europese :p
Dan schiet je teentje alle kanten uit volgens mij..quote:Op woensdag 15 juli 2026 00:10 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik ben niet zo een fan van producten van aliexpress gebruiken om mijn eten mee klaar te maken...
Zo eentje lijkt mij ook wel handig schoon te maken.
[ afbeelding ]
En hij heet de Knobi King! Die Duitsers bedenken altijd de beste productnamen.
Geen idee, maar met verse knoflook zal het wel meevallen denk ik. Maar het schoonmaken lijkt mij wel ontzettend veel gemakkelijker dan een pers waar het ergens in zit.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:36 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dan schiet je teentje alle kanten uit volgens mij..
Kaas moet je sowieso niet schaven, maar snijden. Een kaasschaaf bestaat ook echt alleen in NL.quote:
Leugens, de kaasschaaf is uitgevonden door een Noor! Maar buiten Noord-West Europa zie je hem inderdaad niet veel.quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:16 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Kaas moet je sowieso niet schaven, maar snijden. Een kaasschaaf bestaat ook echt alleen in NL.
Dat is aardig duur, snijden.quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:16 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Kaas moet je sowieso niet schaven, maar snijden. Een kaasschaaf bestaat ook echt alleen in NL.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |