Nee maar ik weet wel dat Nederland geen goede naam heeft wat betreft de juiste IT projecten uitkiezen. Verder is het duidelik dat die Peter Thiel een wappie is en die Alex Karp die Palantir leid ook. Verder is er geen enkel bewijs dat Palantir hun reclame praatjes waar maakt.quote:Op maandag 20 juli 2026 15:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Je kent de Stg ZG tenderdocumentatie van MinDef?
Grotendeels zijn de democraten controlled opposition.quote:Op maandag 20 juli 2026 17:51 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik kan me ondertussen echt niet meer voorstellen dat dit allemaal incompetentie is. Zo hard kun je toch niet falen.
Dat zijn toch allemaal onderbuikargumenten.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 07:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee maar ik weet wel dat Nederland geen goede naam heeft wat betreft de juiste IT projecten uitkiezen. Verder is het duidelik dat die Peter Thiel een wappie is en die Alex Karp die Palantir leid ook. Verder is er geen enkel bewijs dat Palantir hun reclame praatjes waar maakt.
De optelsom is dat Nederland waarschijnlijk in de verkooppraatjes van oplichters is getrapt. Nogmaals zie hoe landen als Frankrijk en Zwitserland niet dezelfde fout maken.
Blijkbaar ook heel lastig om een normaal argument te maken waarom kandidaten goed of slecht zijn.quote:Op maandag 20 juli 2026 22:31 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Lastig he als mensen kiezen voor een andere kandidaat dan jij wil.
Dus je beste argument dat Palantir het beste product voor de beste prijs levert is dat Thiel veel geld heeft verdiend met Paypal?quote:Op dinsdag 21 juli 2026 08:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat zijn toch allemaal onderbuikargumenten.
Met het eerste kan je elke keuze voor welk systeem dan ook ondermijnen.
Thiel mag dan wel een techlib zijn, PayPal en al zijn early investments hebben hem toch bepaald geen windeieren gelegd (The Founders is nog wel een aardig boek).
Het is helemaal geen omgekeerde wereld dat een bedrijf moet bewijzen of het iets toevoegt. Lekker makkelijk dit idee. Dus als een bedrijf veiligheidssoftware maakt hoeven ze niet te vrezen voor enige controle op de kwaliteit van hun productquote:Dat er 'geen bewijs' is dat Palantir werkt, is ook de omgekeerde wereld. Dit is geen consumentensoftware waar je de reviews van Reddit plukt. Het zou ook bijzonder vreemd zijn als Defensie en Politie, inclusief de Franse, hun contracten met Palantir maar blijven verlengen, als het hen geen voordeel oplevert.
Dat is letterlijk het verkooppraatje van elk AI bedrijf op dit moment. Dat je je meer zorgen moet maken dat het té goed werkt. Typisch hoe mensen dit kritiekloos aannemen zonder dat er bewijs is van de effectiviteit van het bedrijf is er geen reden om er zo hoog over op te geven.quote:Ik zou me eerder zorgen maken dat Palantir té goed werkt en waar het allemaal voor gebruikt wordt.
Maar nu het om Palantir gaat is dat wij klant zijn opeens bewijs dat het de beste keuze is.quote:Financiën bij politie niet op orde, weinig zicht op ICT-uitgaven
*sigh* Nee, jij komt aan met de stelling "Thiel is een wappie". Wat blijkbaar dient als diskwalificatie, een andere reden kan ik niet bedenken. Terwijl het enige relevante waar je hem op kan beoordelen is het succes van zijn eerdere ondernemingen - inmiddels veelal unicorns. Dat iemand verder allerlei denkbeelden heeft die jou niet aanstaan, heeft is vrij irrelevant.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 08:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dus je beste argument dat Palantir het beste product voor de beste prijs levert is dat Thiel veel geld heeft verdiend met Paypal?
Nee, het punt is dat jij dat helemaal niet kan beoordelen - en ik ook niet - omdat het vrij logisch is dat intelligentiediensten en politieorganisaties niet een volledige analyse delen met het grote publiek. Hooguit misschien met STIEKEM, maar zelfs daar zitten grenzen aan. Je kan het dus simpelweg niet beoordelen, anders dan de geluiden die je vanuit politie en defensie zelf hoort ("we kunnen nu nog niet zonder"). Vergezeld met de toch vrij ambitieuze (en op het oog vrij irreële) doelstelling om binnen twee jaar losgeweekt te zijn van Palantir.quote:Het is helemaal geen omgekeerde wereld dat een bedrijf moet bewijzen of het iets toevoegt. Lekker makkelijk dit idee. Dus als een bedrijf veiligheidssoftware maakt hoeven ze niet te vrezen voor enige controle op de kwaliteit van hun productZo lijkt dat in Amerika inderdaad wel te gaan, dat regime geeft AI bedrijven carte blanche want het doel heiligt de middelen.
In China zal vast en zeker vergelijkbare software te krijgen zijn.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 09:23 schreef nostra het volgende:
Vergezeld met de toch vrij ambitieuze (en op het oog vrij irreële) doelstelling om binnen twee jaar losgeweekt te zijn van Palantir.
Nee ik stel dat we Thiel moeten beoordelen op meetbare resultaten van zijn bedrijven. Paypal was een succes, dat heeft verder 0,0 te maken met of Palantir een succes is.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 09:23 schreef nostra het volgende:
[..]
*sigh* Nee, jij komt aan met de stelling "Thiel is een wappie". Wat blijkbaar dient als diskwalificatie, een andere reden kan ik niet bedenken. Terwijl het enige relevante waar je hem op kan beoordelen is het succes van zijn eerdere ondernemingen - inmiddels veelal unicorns. Dat iemand verder allerlei denkbeelden heeft die jou niet aanstaan, heeft is vrij irrelevant.
Als je het niet kan beoordelen. Waarom stel je dan dat we beter bang kunnen zijn dat Palantir te goed is in wat ze doen dan te slecht. Hiermee geef je toch toe dat je dit volledig uit je duim zuigt. Je kunt het niet beoordelen maar hebt er een heel goed gevoel bij?quote:Nee, het punt is dat jij dat helemaal niet kan beoordelen - en ik ook niet - omdat het vrij logisch is dat intelligentiediensten en politieorganisaties niet een volledige analyse delen met het grote publiek. Hooguit misschien met STIEKEM, maar zelfs daar zitten grenzen aan. Je kan het dus simpelweg niet beoordelen, anders dan de geluiden die je vanuit politie en defensie zelf hoort ("we kunnen nu nog niet zonder"). Vergezeld met de toch vrij ambitieuze (en op het oog vrij irreële) doelstelling om binnen twee jaar losgeweekt te zijn van Palantir.
Lever dan enig bewijs dat het het beste werkt. Wie is men en wat is het bewijs behalve 'trust me bro'quote:Op dinsdag 21 juli 2026 09:57 schreef theunderdog het volgende:
@:Lord-Ronddraai, je hebt totaal niet door hoe ideologisch-radicaal je bent. Men geeft gewoon aan dat Plantir het beste werkt en dat Europese landen geen alternatief hebben die op zo'n schaal werkt.
Dat je het een kutbedrijf vindt vanwege allerlei morele bezwaren, deed helemaal niet terzake. Alleen als je ideologisch verblind bent zie je niet in wat voor moeimaker je bent op dit moment.
Het is echt ongelooflijk vermoeiend.
Palantir levert een indrukwekkend stuk software en AI-modellen. Jammer genoeg zo goed dat er geen echte alternatieven voor zijn. Dat Peter Thiel en zijn rechterhanden ontzettende idioten zijn doet niet af aan de kwaliteit van het product.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 15:05 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee ik stel dat we Thiel moeten beoordelen op meetbare resultaten van zijn bedrijven. Paypal was een succes, dat heeft verder 0,0 te maken met of Palantir een succes is.
Dat de enige manier hoe je Palantir wil beoordelen op basis van andere bedrijven van Thiel. De prestaties van die bedrijven zijn totaal irrelevant.
Ik heb dan al een meer materiele kritiek geleverd namelijk dat de mensen die Palantir leiden aan de lopende band debiele uitspraken doen die voor controverse zorgen. Ja ze doen ook aan gigantische borstklopperij die jij kritiekloos overneemt. Want volgens jou moet Palantir niet beoordeeld worden op basis van wat het doet maar op basis van compleet irrelevante andere zaken. Dan is het hebben over de leidinggevenden van Palantir al meer substantieel dan het hebben over compleet andere bedrijven.
[..]
Als je het niet kan beoordelen. Waarom stel je dan dat we beter bang kunnen zijn dat Palantir te goed is in wat ze doen dan te slecht. Hiermee geef je toch toe dat je dit volledig uit je duim zuigt. Je kunt het niet beoordelen maar hebt er een heel goed gevoel bij?
Nogmaals de politie en defensie hebben bepaald geen goed track record met dit soort aanbestedingen. Van wat wij kunnen nagaan is dit weer een flater van hier tot Tokyo. Ik bedoel ze kunnen niet zonder een of ander schimmig bedrijfje maar betalen wel gigantische bedragen? Ik snap dat dit de VVD mentaliteit is, veel geld betalen aan externen voor onduidelijk resultaat tegelijk toch doen alsof het noodzakelijk is.
Waaruit blijkt de indrukwekkendheid van die modellen dan? Ik zie alleen maar de redenatie dat omdat het gebruikt wordt het dan de beste optie is. De artikelen die je linkt heb ik al een keer tot mij genomen en bewijzen ook niets van de zogenaamde effectiviteit.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 20:23 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Palantir levert een indrukwekkend stuk software en AI-modellen. Jammer genoeg zo goed dat er geen echte alternatieven voor zijn. Dat Peter Thiel en zijn rechterhanden ontzettende idioten zijn doet niet af aan de kwaliteit van het product.
Dit soort dingen helpen natuurlijk totaal niet:
2 juni 2026: Defensie wil binnen 2 jaar af van software van omstreden bedrijf Palantir
1 juli 2026: NAVO neemt omstreden AI-systeem van Amerikaans bedrijf Palantir in gebruik
Eerst vraag je aan mij bewijs dat het het beste werkt, om vervolgens inderdaad te bevestigen dat Europa niet zulke bedrijven heeft. Dan werkt het toch per definitie het beste??quote:Op dinsdag 21 juli 2026 20:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Lever dan enig bewijs dat het het beste werkt. Wie is men en wat is het bewijs behalve 'trust me bro'
Wat vermoeiend is zijn mensen die kritiekloos zulke bedrijven hypen.
Europa heeft inderdaad niet zulke bedrijven, ook omdat Europese bedrijven dit soort overheidsbestingen niet in de schoot geworpen krijgen.
Dat men er nu weer vanaf wil geeft ook al wel aan dat ze niet zo speciaal zijn als eerst belood.
https://www.ft.com/conten(...)3e148?syn-25a6b1a6=1
Hier heb je bijvoorbeeld een FT artikel dat erover gaat dat Palantir de belofte niet waarmaakt.
Wat vermoeiend is, is zo'n totaal gebrek aan argumenten en het meningsverschil dan maar op ideologie gooien.
Of het een kutbedrijf is of niet is verder wat mij betreft niet eens zo relevant. Het is een silicon valley AI bedrijf, die beloven allemaal gouden bergen en maken het geen van alle waar.
Het is eerder andersom, vanuit ideologie geloven jullie automatisch zonder enig bewijs dat Palantir de beste is.
ER IS GEEN ALTERNATIEF!quote:Op dinsdag 21 juli 2026 20:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waaruit blijkt de indrukwekkendheid van die modellen dan? Ik zie alleen maar de redenatie dat omdat het gebruikt wordt het dan de beste optie is. De artikelen die je linkt heb ik al een keer tot mij genomen en bewijzen ook niets van de zogenaamde effectiviteit.
De enigen die ik ook hoor dat er geen alternatieven zouden zijn zijn mensen die sowieso maar wat graag spionage software hebben en die het liefst zo breed mogelijk inzetten. De mensen die dat zeggen zijn bepaald niet onafhankelijk. Dit zijn dezelfde mensen die ons bijvoorbeeld overtuigden dat de JSF een geweldig goede investering zou zijn.... Nou wat nuttig vliegtuigen met een killswitch.
Je hebt dus blijkbaar een hoop nuttige idioten die elkaar allemaal napapegaaien dat Palantir het beste is zonder daar verder inzicht in te hebben. Ik moet dat Palantir wel nageven. Heel knap hoe hele volksstammen hun reclame praatjes zo voor ze doorvertellen en voor waar aannemen.
De artikelen die ik linkte was niet om aan te tonen dat Palantir goed was, dat was om te laten zien dat dit soort tegenstrijdige berichten natuurlijk niet helpen. De Nederlandse defensie die ermee wil stoppen, maar de NAVO die 't juist nu gaat gebruiken.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 20:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waaruit blijkt de indrukwekkendheid van die modellen dan? Ik zie alleen maar de redenatie dat omdat het gebruikt wordt het dan de beste optie is. De artikelen die je linkt heb ik al een keer tot mij genomen en bewijzen ook niets van de zogenaamde effectiviteit.
De enigen die ik ook hoor dat er geen alternatieven zouden zijn zijn mensen die sowieso maar wat graag spionage software hebben en die het liefst zo breed mogelijk inzetten. De mensen die dat zeggen zijn bepaald niet onafhankelijk. Dit zijn dezelfde mensen die ons bijvoorbeeld overtuigden dat de JSF een geweldig goede investering zou zijn.... Nou wat nuttig vliegtuigen met een killswitch.
Je hebt dus blijkbaar een hoop nuttige idioten die elkaar allemaal napapegaaien dat Palantir het beste is zonder daar verder inzicht in te hebben. Ik moet dat Palantir wel nageven. Heel knap hoe hele volksstammen hun reclame praatjes zo voor ze doorvertellen en voor waar aannemen.
Jij stelt dat het prutssoftware is, dan is het natuurlijk wat merkwaardig om van de ander te eisen dat hij moet bewijzen dat het goede software is. Het feit dat die software zo betwist is, is ook niet omdat er signalen zijn dat het niet doet wat het moet doen, maar omdat wat het kan doen ook ingezet kan worden op terreinen waar je dat als burger helemaal niet wil.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 20:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Lever dan enig bewijs dat het het beste werkt
“Crack down on communism” gaat dan neem ik aan over Trump’s politieke tegenstanders, zoals ‘t zo vaak gaat?quote:Op woensdag 22 juli 2026 00:52 schreef Kijkertje het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Echt gewoon naadloos van de ene propagandistische leugen in de volgende trappen.
De Democraten worden overgenomen door een 'communistische' beweging waar Mamdani en Platner het bewijs van zijn.quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:07 schreef beefkeek het volgende:
[..]
“Crack down on communism” gaat dan neem ik aan over Trump’s politieke tegenstanders, zoals ‘t zo vaak gaat?
Ah oke. Dus Laura Loomer laat zichzelf van haar meest redelijke kant zien en doet wat mea culpa's, om daarna de politieke oppositie tot vijanden van de staat te verklaren. Dat komt beter overeen met het beeld dat ik van 'r heb.quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:52 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
De Democraten worden overgenomen door een 'communistische' beweging waar Mamdani en Platner het bewijs van zijn.
Of zo ....
Video
[ afbeelding ]
Waar hebben die lui het over? Hoe kan dit in 2026 een succesvol punt zijn?quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:52 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
De Democraten worden overgenomen door een 'communistische' beweging waar Mamdani en Platner het bewijs van zijn.
Of zo ....
Video
[ afbeelding ]
Als je praat tegen mensen met een IQ kleiner dan hun schoenmaat, is het niet verbazend dat ze erin trappen.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:32 schreef Friggles het volgende:
[..]
Waar hebben die lui het over? Hoe kan dit in 2026 een succesvol punt zijn?
Het Rode gevaar als narratief om makkelijk te beïnvloeden mensen hysterisch bang te maken gebruikt men daar al bijna 110 jaar, objectief gezien natuurlijk vooral om oppositie op die manier zo goed als monddood te maken.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:32 schreef Friggles het volgende:
[..]
Waar hebben die lui het over? Hoe kan dit in 2026 een succesvol punt zijn?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |