Het maakt eigenlijk niks uit wat je doet (als mens zijnde) om je leven zin te geven.quote:Op maandag 13 juli 2026 14:27 schreef Bosbeetle het volgende:
Wel eens goed om het over zingeving te hebben. Veel mensen zijn er naar opzoek, maar de meeste mensen vinden het niet. Ikzelf ben er niet naar op zoek en ik doe ook liever onzinnige dingen. Nu vraag ik me af als je juist probeert de zinnigheid te ontwijken en daar dan je voldoening uit haalt, is dan de drang naar zinloosheid het ding dat je zin geeft
En wat geeft jullie leven zin en waarom wil je dat? Ik vraag me dat omdat ik me er weinig bij voor kan stellen, omdat nut en zin mij eigenlijk vooral op de zenuwen werken en te veel druk met zich mee brengen.
Precies, live love laugh, zo werkt 't.quote:Op maandag 13 juli 2026 15:12 schreef Koekoekmakto het volgende:
Zingeving zoeken is mij te actief. Maar sex, drugs en rock & roll geeft mij nog steeds voldoende hedonistisch plezier. Denk dat mensen die zingeving en vervulling zoeken of a) te hoge verwachtingen hebben of b) last hebben van zichzelf en hun shit gaan externaliseren.. Loslaten en gewoon leven is beter imo.
Verder alles goed met jou?quote:Op maandag 13 juli 2026 15:59 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Dat is dan nog wel echt een van de platste uitwerkingen die je kunt kiezen.
Je laat je dan dus eigenlijk leiden door de stofjes waardoor je je goed voelt...
[..]
Precies, live love laugh, zo werkt 't.
Ik had eerst een negatieve reactie en toch dacht ik weetje, je hebt gewoon gelijk ook.quote:Op maandag 13 juli 2026 16:01 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Verder alles goed met jou?
Je kwoot tweemaal dezelfde tekst met een verschillende reactie eronder.
Okee, dan heb ik niks gezegd.quote:Op maandag 13 juli 2026 16:10 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Ik had eerst een negatieve reactie en toch dacht ik weetje, je hebt gewoon gelijk ook.
dat ging fout
Maar daarvoor moet je wel eerst definieren wat dan recht is. En daar zou ik al vastlopen.quote:Op maandag 13 juli 2026 16:16 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik denk toch wel dat als je als mens zin wilt geven aan je leven dat je dan vooral moeten strijden tegen onrecht.
En daar gaan we dan al. Jouw definitie van recht kan hemelsbreed verschillen van mijn definitie.quote:Op maandag 13 juli 2026 16:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar daarvoor moet je wel eerst definieren wat dan recht is. En daar zou ik al vastlopen.
Niet noodzakelijkerwijs.quote:Op maandag 13 juli 2026 16:25 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En daar gaan we dan al. Jouw definitie van recht kan hemelsbreed verschillen van mijn definitie.
Wees zo lief om uit te leggen wat je bedoelt, want ik ben zelf nooit verder gekomen dan huishoudschool.quote:Op maandag 13 juli 2026 17:16 schreef laforest het volgende:
[..]
Niet noodzakelijkerwijs.
Je zou samen de methode van Rawls kunnen toepassen (veil of ignorance).
quote:Op maandag 13 juli 2026 17:17 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wees zo lief om uit te leggen wat je bedoelt, want ik ben zelf nooit verder gekomen dan huishoudschool.
quote:Op maandag 13 juli 2026 17:17 schreef laforest het volgende:
https://www.filosofie.nl/lexicon/sluier-van-onwetendheid/
quote:
Leuk geprobeerd, maar dat werkt dus niet, want voor 1921 was er al veel sociale ongelijkheid.quote:
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik je filmpje niet heb bekeken.quote:
Mijn zingeving bestaat - subjectief - uit het beter zijn dan anderen. Objectief slaat dat nergens op en het is uiterst frustrerend en zinloos. Mezelf vergelijken met een anderquote:Op maandag 13 juli 2026 14:27 schreef Bosbeetle het volgende:
En wat geeft jullie leven zin en waarom wil je dat? Ik vraag me dat omdat ik me er weinig bij voor kan stellen, omdat nut en zin mij eigenlijk vooral op de zenuwen werken en te veel druk met zich mee brengen.
Pixelman zegt: wij zijn slechts pixels in de render van het universum, het leven is een resolutie die we zelf invullen.quote:Op maandag 13 juli 2026 19:28 schreef marc0871 het volgende:
De man van een nicht zei altijd, het leven is een feestje, maar dat moet je er zelf van maken.
Beter zijn dan anderen? Weet je hoeveel anderen er wel niet zijn? Mijn competitiedrift werd minder toen ik mij bedacht 'jij bent goed, maar ik ben ook goed'.quote:Op maandag 13 juli 2026 19:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Mijn zingeving bestaat - subjectief - uit het beter zijn dan anderen. Objectief slaat dat nergens op en het is uiterst frustrerend en zinloos. Mezelf vergelijken met een ander.
Inderdaad, goed verwoord. Het leven is zinloos en absurd. Het is werkelijk onbegrijpelijk dat wij hier als bewuste wezens nu op dit moment rondlopen op deze planeet. Het is nog onbegrijpelijker voor mij dat er mensen zijn die er heilig van overtuigd zijn dat ze onderdeel van een 'plan' zijn en dat er op ze gelet wordt door een kosmisch iets.quote:Op maandag 13 juli 2026 14:32 schreef Pajanus het volgende:
Als ik er te veel over nadenk dan stopt het tollen van gedachtes niet..
Uiteindelijk is het allemaal zinloos, het enige biologisch zinvolle wat ik kan bedenken is kinderen krijgen en die zo goed mogelijk achterlaten.
Maarrrrr
als je het grote plaatje bekijkt is het zo extreem onwaarschijnlijk dat we uberhaupt leven, dat je er eigenlijk wel iets van moet maken! Het leven is een gift en je hebt enorm kort. Pas in de afgelopen ~500 miljoen jaar bestaat er leven op aarde en dit gaat nog 'maar' ~300 miljoen jaar door. Over 1 miljoen jaar zijn er echt geen mensen meer.
'Inderdaad, goed verwoord. Het leven is zinloos en absurd. Het is werkelijk onbegrijpelijk dat wij hier als bewuste wezens nu op dit moment rondlopen op deze planeet. Het is nog onbegrijpelijker voor mij dat er mensen zijn die er heilig van overtuigd zijn dat ze onderdeel van een 'plan' zijn en dat er op ze gelet wordt door een kosmisch iets.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 05:43 schreef Pixelman het volgende:
Inderdaad, goed verwoord. Het leven is zinloos en absurd. Het is werkelijk onbegrijpelijk dat wij hier als bewuste wezens nu op dit moment rondlopen op deze planeet. Het is nog onbegrijpelijker voor mij dat er mensen zijn die er heilig van overtuigd zijn dat ze onderdeel van een 'plan' zijn en dat er op ze gelet wordt door een kosmisch iets.
Daar kan ik wel iets van begrijpen, ook uit eigen ervaring. Elementen als de dood, de zinloosheid & onzekerheid en twijfels over de toekomst, worden door die religies verzacht, gemitigeerd.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 08:50 schreef Pajanus het volgende:
Het is nog onbegrijpelijker voor mij dat er mensen zijn die er heilig van overtuigd zijn dat ze onderdeel van een 'plan' zijn en dat er op ze gelet wordt door een kosmisch iets.
Psies, er zijn toch enkele zeer slimme wetenschappers die alsnog gelovig zijn.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 09:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar kan ik wel iets van begrijpen, ook uit eigen ervaring. Elementen als de dood, de zinloosheid & onzekerheid en twijfels over de toekomst, worden door die religies verzacht, gemitigeerd.
Die twee punten (quarks, heelal) zijn toch ook geen eenvoudige punten. Ik ben geen docent, maar zou op die twee vragen van een leerling, toch enkele dagen voorbereidingstijd nodig hebben.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 09:24 schreef Pajanus het volgende:
Psies, er zijn toch enkele zeer slimme wetenschappers die alsnog gelovig zijn.
Na het kleinste deeltje wat wij kennen (quarks?) moet toch nog een uitleg zitten...
Alles is zo bizar..
Jammer dat op school maar weinig aandacht gegeven werd aan onderwerpen zoals het ontstaan van het heelal.
Dat hoeft ook niet benoemd te worden.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 09:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Die twee punten (quarks, heelal) zijn toch ook geen eenvoudige punten. Ik ben geen docent, maar zou op die twee vragen van een leerling, toch enkele dagen voorbereidingstijd nodig hebben.
Religie geeft troost voor wie dat wenst maar meer is er niet. Ik geloof nergens in, toch heb ik vrede met mijn lot.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 09:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar kan ik wel iets van begrijpen, ook uit eigen ervaring. Elementen als de dood, de zinloosheid & onzekerheid en twijfels over de toekomst, worden door die religies verzacht, gemitigeerd.
Het kloterige aan religie is dat je er niets aan hebt als je het niet gelooft. Zou het wel fijn vinden om te geloven maar dan moeten ze wel met iets overtuigenders komen dan wat er nu in de aanbieding is.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 10:12 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Religie geeft troost voor wie dat wenst maar meer is er niet. Ik geloof nergens in, toch heb ik vrede met mijn lot.
Religie gaat uit van onwaarschijnlijke fenomenen. Althans, volgens mijn eigen subjectieve waarneming en rationele instelling. Als het allemaal wat overtuigender zou klinken ("waar is het bewijs?") dan zou ik het anders (dus positiever) beoordelen.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 10:23 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het kloterige aan religie is dat je er niets aan hebt als je het niet gelooft. Zou het wel fijn vinden om te geloven maar dan moeten ze wel met iets overtuigenders komen dan wat er nu in de aanbieding is.
Ik ben agnost, maar ik vraag me af welk bewijs jou zou overtuigen?quote:Op dinsdag 14 juli 2026 10:41 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Religie gaat uit van onwaarschijnlijke fenomenen. Althans, volgens mijn eigen subjectieve waarneming en rationele instelling. Als het allemaal wat overtuigender zou klinken ("waar is het bewijs?") dan zou ik het anders (dus positiever) beoordelen.
Goede vraag. Ik heb eigenlijk geen flauw idee.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:17 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik ben agnost, maar ik vraag me af welk bewijs jou zou overtuigen?
De wetenschappelijke verklaring is dat het niet correct is en niet zo plaatsvindt of herhaald kan worden met dezelfde uitkomsten. Iets met falsificatie.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:18 schreef Pixelman het volgende:
Wetenschappelijk getoetst is uiteraard een voorwaarde maar de wetenschap is slecht in het verklaren van verschijnselen die buiten de natuurlijke werkelijkheid vallen. De wetenschap verklaart de ervaring van het religieuze verschijnsel (binnen de mens) maar moet noodgedwongen zwijgen over de eventuele bovennatuurlijke realiteit die erachter ligt. Wanneer iemand claimt dat een bovennatuurlijke kracht fysiek ingrijpt in onze wereld (bijvoorbeeld een standbeeld dat spontaan huilt) dan kan de wetenschap dat wél onderzoeken omdat er dan een fysiek spoor is. Maar zodra het verschijnsel zich puur buiten de meetbare werkelijkheid bevindt, houdt de wetenschappelijke verklaring op en begint het domein van persoonlijk geloof en filosofie.
We wonen er inquote:Op dinsdag 14 juli 2026 21:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Het beste is om er niet te lang over te mijmeren.
Want het leven heeft zowel heel veel zin als geen zin.
Zoals met alles. Welk zin heeft de Melkweg?
Zin geven aan iets is iets wat mensen doen, maar heeft denk ik geen bestaan daar buiten.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 21:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Het beste is om er niet te lang over te mijmeren.
Want het leven heeft zowel heel veel zin als geen zin.
Zoals met alles. Welk zin heeft de Melkweg?
Zouden mensen niet bestaan, dan zouden dingen nog steeds betekenis hebben voor andere dingen.quote:Op donderdag 16 juli 2026 11:43 schreef laforest het volgende:
[..]
Zin geven aan iets is iets wat mensen doen, maar heeft denk ik geen bestaan daar buiten.
Zoals? Voor wat voor dingen dan? Zin is iets wat wij toevoegenquote:Op donderdag 16 juli 2026 12:10 schreef -Stranger- het volgende:
[..]
Zouden mensen niet bestaan, dan zouden dingen nog steeds betekenis hebben voor andere dingen.
Subjectief.quote:
Klopt. Zin is subjectief.quote:
Ik denk dat we een andere definitie van 'zin' gebruiken. Jij bedoelt volgens mij betekenis die een bewust wezen aan iets geeft. Ik bedoel eerder doel of functie. In die zin heeft alles een rol ten opzichte van iets anders: een zandkorrel draagt bij aan een strand, een bacterie aan een ecosysteem, het kleinste aan het grootste. Daar zijn mensen niet per se voor nodig.quote:Op donderdag 16 juli 2026 12:19 schreef laforest het volgende:
[..]
Zoals? Voor wat voor dingen dan? Zin is iets wat wij toevoegen
In de staat dat het om 'zingeving' gaat. Daar heb ik het over.quote:Op donderdag 16 juli 2026 19:17 schreef -Stranger- het volgende:
[..]
Ik denk dat we een andere definitie van 'zin' gebruiken. Jij bedoelt volgens mij betekenis die een bewust wezen aan iets geeft. Ik bedoel eerder doel of functie. In die zin heeft alles een rol ten opzichte van iets anders: een zandkorrel draagt bij aan een strand, een bacterie aan een ecosysteem, het kleinste aan het grootste. Daar zijn mensen niet per se voor nodig.
Helemaal niet semantisch.Jij hebt over iets anders dan de op. Ofwel, een fallacy of equivocation.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 12:26 schreef Pixelman het volgende:
Leuk, een semantisch vraagstuk.
Veel zaken die we moeten doen omdat ze zin hebben (belasting betalen, de afwas doen, zwaar trainen) zijn dingen waar we zelden zin in hebben. Omgekeerd hebben dingen waar we enorm veel zin in hebben (urenlang scrollen op fok, social media, ongezond eten) vaak totaal geen zin. Kort door de bocht: zin in hebben vraagt: "wat wil mijn lichaam/geest nú?", terwijl zin hebben vraagt: "waartoe dient dit in het grotere plaatje?"
Zingeving is de architectuur van je leven. Het gebruikt de bouwstenen van je dagelijkse verlangens (waar heb ik zin in?) en legt deze vast aan een groter doel (wat heeft zin?). Zonder zingeving drijven we doelloos van de ene vluchtige behoefte naar de andere of functioneren we als robots in een wereld van louter nut. Zingeving is een actief en scheppend proces. Zoals mijn favoriete filosoof Jean-Paul Sartre stelde: de wereld is van zichzelf betekenisloos (absurd) en wij zijn 'veroordeeld tot vrijheid' om er zelf betekenis aan te geven. Zingeving is de interpretatie die jij aan je ervaringen geeft. Je besluit bijvoorbeeld dat een moeilijke periode in je leven achteraf 'zin heeft gehad' omdat het je veerkracht heeft geleerd. Je maakt er zin van.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |