abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221320592
Afvallen met injecties is een medische methode die gebruikmaakt van hormoonachtige stoffen (GLP-1 en/of GIP) die het hongergevoel verminderen en het verzadigingsgevoel verhogen, wat leidt tot minder eten en gewichtsverlies. Populaire medicijnen zijn Ozempic, Wegovy (beiden semaglutide) en Mounjaro (tirzepatide), waarbij Mounjaro vaak als het meest effectieve wordt gezien vanwege zijn dubbele werking op zowel GLP-1 als GIP hormonen. De injecties zijn alleen op recept verkrijgbaar en moeten altijd gecombineerd worden met gedragsverandering, zoals een aangepast eetpatroon en meer beweging, om blijvend succes te garanderen.

Hoe het werkt.

Hormonale werking:
De injecties nabootsen het natuurlijke hormoon GLP-1 en soms ook GIP, die in de darmen worden aangemaakt na een maaltijd.

Verminderde eetlust:
Deze hormonen verminderen de eetlust, verlagen het hongergevoel en zorgen ervoor dat je langer vol zit.

Lagere calorie-inname:
Doordat je minder eet, krijg je minder calorieėn binnen, wat bijdraagt aan gewichtsverlies.

Verhoogd verzadigingsgevoel:
Het medicijn zorgt ervoor dat je sneller vol raakt en dat je maag langzamer leegt.

In eerste instantie was het bedoeld voor mensen met diabetes type 2 om de bloedsuikerspiegel te verlagen en de aanmaak van insuline te stimuleren.

Receptplichtig medicijn
Goed om te weten: deze medicijnen zijn veilig en effectief bevonden door het Ministerie van Volksgezondheid. De dagelijkse mini-injecties zijn over het algemeen namelijk pijnloos en de resultaten zijn revolutionair. Maar het is niet zomaar een traject. Om ‘medisch af te vallen met injecties’ moet je een doktersrecept krijgen.

De praktijk leert echter dat je het erg gemakkelijk buiten de huisarts om op de vrije markt kunt krijgen. Tekorten zijn niet meer aan de orde.
Via de huisarts wordt het vooralsnog alleen vergoed door de zorgverzekeraar wanneer er diabetes type 2 is geconstateerd. Wanneer dit niet het geval is zal je het zelf moeten betalen.

Tot slot hier nog wat meer uitleg met beelden

https://eenvandaag.avrotr(...)n-als-ozempic-153122

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)n-is-razend-populair.

Bekijk deze YouTube-video
pi_221320600
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 09:12 schreef Ceviche het volgende:
Ik ben in juni begonnen met ozempic en ik heb die maand 230 euro minder uitgegeven aan boodschappen :o
En mijn eerste pen kostte maar 150 euro en daar doe ik (waarschijnlijk) 2 maanden mee.

Ozempic werkt dus zelfs financieel goed :+
Nou hier niet.
Mijn vriendin haar pen was ook 149 de eerste maand. Via wellis, wegovy 0,25. Doet ze maar 1 maand mee.

Maar ze moet allemaal gezonde dingen kopen nu, en gezonde dingen zijn duurder _O-

Ze vraagt hoeveel kilo je kwijt bent?
Ze is maandag begonnen en 2,3 kilo kwijt ^O^
  maandag 13 juli 2026 @ 10:28:32 #3
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_221320923
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 09:56 schreef Xylar het volgende:

[..]
Nou hier niet.
Mijn vriendin haar pen was ook 149 de eerste maand. Via wellis, wegovy 0,25. Doet ze maar 1 maand mee.

Maar ze moet allemaal gezonde dingen kopen nu, en gezonde dingen zijn duurder _O-

Ze vraagt hoeveel kilo je kwijt bent?
Ze is maandag begonnen en 2,3 kilo kwijt ^O^
Ik ben nu 8 kg kwijt na 5 weken (maar dat is ook gewoon vocht natuurlijk, en die eerste kilo's gaan altijd snel).
Ik ben expres op 0,25 mg gebleven na die eerste maand en het werkt nog steeds heel goed bij mij. Het kost bijna moeite om genoeg te eten dus dan heeft ophogen ook niet echt zin.

M'n man klaagt wel soms dat er al tijden geen lekkere dingen meer in huis zijn :X
  maandag 13 juli 2026 @ 10:50:56 #4
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_221321119
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 09:12 schreef Ceviche het volgende:
Ik ben in juni begonnen met ozempic en ik heb die maand 230 euro minder uitgegeven aan boodschappen :o
En mijn eerste pen kostte maar 150 euro en daar doe ik (waarschijnlijk) 2 maanden mee.

Ozempic werkt dus zelfs financieel goed :+
Tot je nieuwe kleding moet kopen.. 1 maat terug gaat nog wel maar ik ben 2 tot 3 maten kleiner gegroeid ;)
Dan moet je wel en wordt het ook nog eens gevaarlijk omdat bijna alles ineens leuk staat.
We praten over een paar maand nog wel eens verder! :D
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  maandag 13 juli 2026 @ 11:49:47 #5
346653 Ceviche
pi_221321862
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 10:50 schreef ondeugend het volgende:

[..]
Tot je nieuwe kleding moet kopen.. 1 maat terug gaat nog wel maar ik ben 2 tot 3 maten kleiner gegroeid ;)
Dan moet je wel en wordt het ook nog eens gevaarlijk omdat bijna alles ineens leuk staat.
We praten over een paar maand nog wel eens verder! :D
:D dat is ook weer zo, eerst maar kijken of ik zo ver kom. Ik heb ook echt een uitpuilende kast met kleding in alle maten, door al het gejojo door de jaren heen }:|
pi_221333850
Ik heb nog wel wat kleding liggen. En als je jurkjes draagt, dan kunnen die ook best lang mee (mee naar boven en naar onderen in gewicht). Alleen broeken moet ik bijkopen. Maar die draag ik ook niet zoveel.

Vandaag mijn 48e prik gezet. Het lijkt ook weer dat ik van mijn plateau afrol.

Een paar voordelen ten opzichte van vorig jaar:
* ik zweet echt veel minder bij de gewone inspanningen (zoals wandelen, fietsen, schoonmaken).
* autogordel/autostoel bij mijn man zit nu echt veel fijner!
* meer energie/minder moe aan het eind van de dag.
* en mijn knieen! Die deden me nog wel eens pijn aan het einde van de dag. Dat heb ik nu dus echt nooit meer!

Het zijn maar kleine verschillen en toch zijn ze er!
pi_221334235
[quote]0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:35 schreef Flipperkast_007 het volgende:
Ik heb nog wel wat kleding liggen. En als je jurkjes draagt, dan kunnen die ook best lang mee (mee naar boven en naar onderen in gewicht). Alleen broeken moet ik bijkopen. Maar die draag ik ook niet zoveel.

Vandaag mijn 48e prik gezet. Het lijkt ook weer dat ik van mijn plateau afrol.

Een paar voordelen ten opzichte van vorig jaar:
* ik zweet echt veel minder bij de gewone inspanningen (zoals wandelen, fietsen, schoonmaken).
* autogordel/autostoel bij mijn man zit nu echt veel fijner!
* meer energie/minder moe aan het eind van de dag.
* en mijn knieen! Die deden me nog wel eens pijn aan het einde van de dag. Dat heb ik nu dus echt nooit meer!

Het zijn maar kleine verschillen en toch zijn ze er!
[/quote Heerlijk he! Dus bijna een jaar bezig? Hoeveel ben je kwijt? Ik zet volgende week mijn 30ste prik. Dan denk ik wow, de 30ste al, of pas? Ben op 1 januari begonnen. Nu -18kg.
pi_221336431
Ik startte met een BMI van 48. Ik heb nu een BMI van 38,4. Mijn eerstvolgende doel is om een BMI van onder de 35 t hebben. Daarvoor moet ik nog ong 10kg afvallen. Het gaat langzamer dan ik zou willen, maar ik heb er vertrouwen in dat ik zeker nog ga afvallen. Wat ik vooral zo prettig vind, is dat ik af ben van de mentale last van de foodnoise: wel eten/niet eten/hoeveel heb ik al gegeten/wat ga ik vanavond nog eten/wat ligt er nog in de kast. Ik had me nooit gerealiseerd hoe heftig dat eigenlijk is als je de hele dag honger hebt en bezig bent met wel/niet eten.

Ik heb het soms nog wel lastig, maar meer dat ik eigenlijk nergens meer echt zin in heb. Dat mis ik wel: dat verheugen op dat hele lekkere taartje, die hele speciale koffie, dat superlekkere chocolaatje.
pi_221393924
Vandaag check-up bij de diėtist gehad. Conclusie: het gaat echt heel erg goed. Ik heb in 6 weken tijd (ondanks plateau) 1,5kg vet verloren. Hij houdt vooral het behoud van de spieren goed in de gaten. Verder vond hij het plateau een goede reactie van het lichaam: dat betekent dat er wat gebeurt. Het lichaam vecht tegen het gewichtsverlies en zet daarvoor van alles in (cravings, foodnoise). En dan lijkt het inderdaad dat er niks gebeurt, maar het is toch weer een overwinning als het plateau dan weer doorbroken wordt.

Hij zegt: gewoon doorzetten en niet ophogen. En genieten op vakantie. Hij verwacht zelfs een toename van 1,5-2kg als ik 2 weken niet zou spuiten. Nou, geloof mij: dat gaat niet gebeuren! We zullen zien! Ik ga morgen spuiten en dan ga ik in de loop van de week op vakantie. Ik sla daarna 1x over met spuiten, want ik kom op maandag weer terug (dus mooi op tijd om weer op dinsdag de boel op te pakken!).
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 21 juli 2026 @ 09:23:16 #10
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_221396012
Succes en veel plezier op vakantie! Ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen met zo'n tussenstop.

Ik ga zelf over twee weken op vakantie, maar neem spuit gewoon mee in de koelbox :)

Hier gisteren spuit nummer 5 gezet, 5.8kg kwijt.

Nu wel naar de 5mg pen geswitched, maar gebruik een halve dosis. Kan er dan 2 maanden mee doen, scheelt flink in de kosten en mocht van de arts :)
pi_221396036
Gebruik je wel de golden dosis? Het restje wat in je pen blijft zitten? Bij een halve dosering zijn dat toch weer 2 weken!
  Moderator dinsdag 21 juli 2026 @ 11:24:19 #12
441859 crew  Lenny77
pi_221396530
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 09:28 schreef Flipperkast_007 het volgende:
Gebruik je wel de golden dosis? Het restje wat in je pen blijft zitten? Bij een halve dosering zijn dat toch weer 2 weken!
Die zit er tegenwoordig bijna niet meer in... De firma had het door :P
Er zit ipv een 0,9ml nog maar max 0,3 ml in. Is net een halve dosis met wat geluk
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 21 juli 2026 @ 13:08:11 #13
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_221397149
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 09:23 schreef Evenstar het volgende:
Succes en veel plezier op vakantie! Ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen met zo'n tussenstop.

Ik ga zelf over twee weken op vakantie, maar neem spuit gewoon mee in de koelbox :)

Hier gisteren spuit nummer 5 gezet, 5.8kg kwijt.

Nu wel naar de 5mg pen geswitched, maar gebruik een halve dosis. Kan er dan 2 maanden mee doen, scheelt flink in de kosten en mocht van de arts :)
Zijn die tabletten eigenlijk al op de markt daar in Zweden, of komen die nog? Zijn toch interessante ontwikkelingen allemaal :)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator dinsdag 21 juli 2026 @ 21:38:40 #14
441859 crew  Lenny77
pi_221401584
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 13:08 schreef Molo het volgende:

[..]
Zijn die tabletten eigenlijk al op de markt daar in Zweden, of komen die nog? Zijn toch interessante ontwikkelingen allemaal :)
Januari bij ons, ben benieuwd!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 juli 2026 @ 02:05:52 #15
416575 crew  Evenstar
pi_221402377
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 13:08 schreef Molo het volgende:

[..]
Niet dat ik weet. Dat is volgens mij ook alleen Wegovy toch?

Mounjaro werkt, zelfs op 2.5mg, prima voor mij dus ga voorlopig ook niks wisselen als ik niet geforceerd word. Dit is echt magie voor mij.

Ik zat laatst te denken dat mensen die geen food noise hebben waarschijnlijk mensen die dat wel hebben nooit echt zullen snappen, en andersom net zo goed. Ik snapte bijv. nooit hoe mensen genoeg konden hebben na kleine porties, terwijl ze ook nog eens flink aan het sporten waren, hele dag op de been waren etc. etc.

Nu mijn hoofd mij met rust laat kan ik het ook ... als je dan ook nog eens dingen eet die echt vullen en iets toevoegen ipv rotzooi is het helemaal fijn.
pi_221402955
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 02:05 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Niet dat ik weet. Dat is volgens mij ook alleen Wegovy toch?

Mounjaro werkt, zelfs op 2.5mg, prima voor mij dus ga voorlopig ook niks wisselen als ik niet geforceerd word. Dit is echt magie voor mij.

Ik zat laatst te denken dat mensen die geen food noise hebben waarschijnlijk mensen die dat wel hebben nooit echt zullen snappen, en andersom net zo goed. Ik snapte bijv. nooit hoe mensen genoeg konden hebben na kleine porties, terwijl ze ook nog eens flink aan het sporten waren, hele dag op de been waren etc. etc.

Nu mijn hoofd mij met rust laat kan ik het ook ... als je dan ook nog eens dingen eet die echt vullen en iets toevoegen ipv rotzooi is het helemaal fijn.
Ja. Dit. Nu snap ik wel dat mensen slank kunnen blijven. Dat ze een klein schaaltje chips kunnen pakken en dan een week niet. Ik kan dat nu ook. Echt zo bijzonder!

En wat een rust: niet dat gevecht met die hongerprikkel.
  donderdag 23 juli 2026 @ 11:57:48 #17
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_221411982
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 08:54 schreef Flipperkast_007 het volgende:

[..]
Ja. Dit. Nu snap ik wel dat mensen slank kunnen blijven. Dat ze een klein schaaltje chips kunnen pakken en dan een week niet. Ik kan dat nu ook. Echt zo bijzonder!

En wat een rust: niet dat gevecht met die hongerprikkel.
Helemaal mee eens. Na een half jaar had ik mijn Ozempic-abonnement weer eens op pauze gezet, mede omdat ik het gevoel had dat de werking wat minder sterk was geworden. Toch liet ik me uiteindelijk weer verleiden door een herstartactie met 20% korting.

Pas toen ik opnieuw begon, merkte ik weer hoeveel fijner het voor mij werkt. Niet alleen lichamelijk, maar vooral ook mentaal: het geeft enorm veel rust in mijn hoofd. Hoewel ¤200 tot ¤250 per maand natuurlijk een flink bedrag is, vind ik het dat uiteindelijk toch echt waard. Het verschil in innerlijke rust en algehele gemoedstoestand is simpelweg te groot.
pi_221418335
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 18:08 schreef mrPanerai het volgende:

[..]
Ik was midden januari , ikzat toch al op grwicht, volledig gestopt.... Binnen de week was ik trug volle porties aan het eten... En na twee weken voelde het al niet meer goed.

Ik heb nu MJ 15mg waar ik dus om de 2 weken 0,2ml (5mg) opspuit. Dat houdt mijn eetleest ook nder controle maar ook de vertraagde vertering blijft zo.
Vraagje, werkt dit en met deze dosering nog steeds bij jou om het gewicht en het hongergevoel onder controle te houden?
  Moderator / Redactie Sport zondag 26 juli 2026 @ 20:55:43 #19
416575 crew  Evenstar
pi_221441000
Update: Morgen vijf weken bezig. Nog steeds op 2.5mg, 7,4kg kwijt!

Aantal stappen per dag van min. 5000 naar 10000 verhoogt en nu naast cardio ook begonnen met krachttraining.

Het is echt bizar dat ik zoveel energie heb, terwijl ik minder eet en meer doe. Dankbaar dat dit middeltje bestaat.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 17:23:03 #20
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_221452437
Ja bij mij werkt dit prima, mijn gewicht is helemaal stabiel.
Ook afgelopen vakantie ging prima ik in de all-In
pi_221453753
Ik sta al een paar weekjes stabiel ´stil´. Niet zo gek in vakantietijd, er gaat toch wat sneller een ijsje of een zakje snoep in.
Vrijdag gaat zoon voor twee weken weg en dan pak ik de draad weer mooi op.

Mijn zomerjurkjes en jumpsuits staan echt zó leuk deze zomer! O+
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_221453991
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 17:23 schreef mrPanerai het volgende:
Ja bij mij werkt dit prima, mijn gewicht is helemaal stabiel.
Ook afgelopen vakantie ging prima ik in de all-In
Dat is mooi 👍🏻
Reken ik het nu goed uit dat je dan ongeveer een half jaar met 1 pen doet? Pen direct na gebruik terug in de koelkast en gaat dat lukken?
  woensdag 29 juli 2026 @ 17:26:51 #23
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_221459430
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 22:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat is mooi 👍🏻
Reken ik het nu goed uit dat je dan ongeveer een half jaar met 1 pen doet? Pen direct na gebruik terug in de koelkast en gaat dat lukken?
Ja ongeveer, ik moet toegeven dat wanneer ik moeilijker heb ik iets meer inspuit,
pi_221491617
Goedemiddag,

Normaal zit ik op het VIVA forum, maar daar is zo weinig activiteit. Dat ik op zoek ging naar een ander forum waar ze het over afvallen met injecties hebben.

Ik ben 6 juli begonnen met wegovy 0,25 mg. Inmiddels 4 weken verder en ik ben 5,5 kilo kwijt.
Ik doe het via wellis, want mijn huisarts wilde niet meewerken.

Ik hoop dat het hier wat drukker is, want ik vind het fijn om erover te praten en andere verhalen te horen.
  maandag 3 augustus 2026 @ 13:10:22 #25
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_221491976
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 12:07 schreef DarkNemesis. het volgende:
Goedemiddag,

Normaal zit ik op het VIVA forum, maar daar is zo weinig activiteit. Dat ik op zoek ging naar een ander forum waar ze het over afvallen met injecties hebben.

Ik ben 6 juli begonnen met wegovy 0,25 mg. Inmiddels 4 weken verder en ik ben 5,5 kilo kwijt.

Ik hoop dat het hier wat drukker is, want ik vind het fijn om erover te praten en andere verhalen te horen.
Welkom... het is inmiddels een reeks met bijna 1000 posts. Als je de topicregel klikt krijg je de andere delen te zien.
Daar bijlezen geeft ook al veel ervaringen en tips.
En hier kan je natuurlijk ook alles melden en vragen.
Mooi resultaat heb je al behaald zeg. Wat is je uiteindelijke doel?
  Moderator maandag 3 augustus 2026 @ 13:15:18 #26
236264 crew  capricia
pi_221492004
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 12:07 schreef DarkNemesis. het volgende:
Goedemiddag,

Welkom!
Het is een mooie topicreeks geworden hier, met veel ervaringen en tips. Veel mensen doen het via Wellis, wat ik hier zo gelezen heb.

Hoeveel kilo wil je kwijt?

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 03-08-2026 13:27:43 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221492022
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 13:10 schreef ondeugend het volgende:

[..]
Welkom... het is inmiddels een reeks met bijna 1000 posts. Als je de topicregel klikt krijg je de andere delen te zien.
Daar bijlezen geeft ook al veel ervaringen en tips.
En hier kan je natuurlijk ook alles melden en vragen.
Mooi resultaat heb je al behaald zeg. Wat is je uiteindelijke doel?
Oke dank je wel voor de teruglees tip.

Mijn doel is nu nog 19,5 kilo kwijt te raken. En dan afbouwen.

Liefst nog 24,5 kilo kwijt dus.

Maar ik ben sowieso al blij met dit resultaat. Vandaag begonnen met 0,50 mg.

De eerste 3 weken was ik erg moe op dinsdag, alleen de laatste week had ik nergens last van.

Benieuwd of ik morgen weer zo moe ben, omdat ik nu 0,50 mg heb gespoten.
pi_221492162
Welkom DarkNem! :W

Vraagje voor wie een idee heeft (het ligt ook al bij de arts)
Binnenkort krijg ik een roesje voor een behandeling, daarvoor moet ik nuchter zijn. Heeft iemand een idee hoe dat werkt met Ozempic? Als ik een lichte avondmaaltijd neem, ben ik dan de volgende ochtend oké of moet er meer dan 12 uur tussenzitten?
  maandag 3 augustus 2026 @ 14:02:14 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_221492207
Ik had 11 mei een operatie, en dat was een kwestie van die ochtend niet spuiten (maar pas achteraf), maar dat was Saxenda, dus dagelijks, geen wekelijks Ozempic shot.

Even als idee: kun je je spuitdag dusdanig opschuiven dat je die dag zou moeten spuiten?
En dan niet in één keer, maar als je iedere keer op zaterdag spuit, volgende keer op zondag, de keer daarna op maandag ipv zondag, tot je bij de operatiedag bent?
Dus dat je er een 8-daags patroon van maakt ipv 7-daags?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_221492437
quote:
1s.gif Op maandag 3 augustus 2026 14:02 schreef Leandra het volgende:
Ik had 11 mei een operatie, en dat was een kwestie van die ochtend niet spuiten (maar pas achteraf), maar dat was Saxenda, dus dagelijks, geen wekelijks Ozempic shot.

Even als idee: kun je je spuitdag dusdanig opschuiven dat je die dag zou moeten spuiten?
En dan niet in één keer, maar als je iedere keer op zaterdag spuit, volgende keer op zondag, de keer daarna op maandag ipv zondag, tot je bij de operatiedag bent?
Dus dat je er een 8-daags patroon van maakt ipv 7-daags?
Ik begrijp niet wat de injectie zelf er mee te maken heeft? Het gaat er om dat m'n maag leeg is, niet of er Ozempic in m'n bloed zit. :?
  Moderator maandag 3 augustus 2026 @ 14:45:43 #31
236264 crew  capricia
pi_221492492
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 13:53 schreef PoesDoos het volgende:
Welkom DarkNem! :W

Vraagje voor wie een idee heeft (het ligt ook al bij de arts)
Binnenkort krijg ik een roesje voor een behandeling, daarvoor moet ik nuchter zijn. Heeft iemand een idee hoe dat werkt met Ozempic? Als ik een lichte avondmaaltijd neem, ben ik dan de volgende ochtend oké of moet er meer dan 12 uur tussenzitten?
Goeie!
Ik heb het AI gevraagd en die kwam toch wel met bronnen dat hier een probleem zit. :{

quote:
Nee, alleen een lichte avondmaaltijd of meer dan 12 uur vasten is bij Ozempic-gebruik vaak niet voldoende om veilig een roesje te ondergaan.
Ozempic (semaglutide) vertraagt de maaglediging aanzienlijk. Uit recent klinisch onderzoek van Belgische ziekenhuizen (waaronder het [Universitair Ziekenhuis Antwerpen](https://www.uza.be/nl/nie(...)hterheid-bij-narcose) (UZA)) blijkt dat bijna de helft van de patiėnten die GLP-1-medicatie gebruiken nog een volle maag heeft op het moment van de ingreep, ondanks dat zij zich netjes aan de standaard nuchtersregels hebben gehouden. Dit brengt een ernstig risico op aspiratie met zich mee, waarbij maaginhoud tijdens de sedatie in de longen terechtkomt. [1, 2, 3, 4]

## Wat moet je doen?

* Direct contact opnemen met de behandelaar of anesthesist: je moet zo snel mogelijk laten weten dat je Ozempic gebruikt. Het medische team bepaalt het exacte preoperatieve beleid op basis van een persoonlijke risicoprofiel. [2, 5]

* Medicatie mogelijk tijdelijk stappen: Veel Nederlandse en internationale richtlijnen adviseren om wekelijkse GLP-1-injecties zoals Ozempic één tot twee weken vóór een geplande ingreep onder anesthesie of sedatie te pauzeren. [6, 7, 8]
[..]

Ga dus niet zelf experimenteren met de timing van je maaltijd, maar ga direct bellen naar de polikliniek waar de behandeling plaatsvindt. [4]

https://www.uza.be/nl/nie(...)hterheid-bij-narcose

https://www.farmainfo.be/producten/geneesmiddel/ozempic/info

https://www.jurnalmedikah(...)o4%2F&id=lV84PPZvJeQ

https://striveanaesthesia(...)cation-instructions/
- Goethe, “Faust”
pi_221492511
quote:
Oei oei..

Het gaat om een roesje van +/- 10 minuten, gelukkig geen lange narcose.
De assistente heeft het in het dossier gezet en zal het de arts melden, dus misschien bellen ze er nog wel over.

Zou het kwaad kunnen om 2 weken te pauzeren en het prikken na de tijd weer op te pakken? Ik gebruik wekelijks 0,5mg Ozempic.
  Moderator maandag 3 augustus 2026 @ 15:07:42 #33
236264 crew  capricia
pi_221492616
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 14:49 schreef PoesDoos het volgende:

[..]
Oei oei..

Het gaat om een roesje van +/- 10 minuten, gelukkig geen lange narcose.
De assistente heeft het in het dossier gezet en zal het de arts melden, dus misschien bellen ze er nog wel over.

Zou het kwaad kunnen om 2 weken te pauzeren en het prikken na de tijd weer op te pakken? Ik gebruik wekelijks 0,5mg Ozempic.
Ik weet het niet, Poes.
Twee weken zomaar stoppen is ook zo wat, maar lijkt mij nog de minst slechte van de opties.

De assistente kon je er verders ook niets over zeggen? Daar zou ik toch de vraag nogmaals neerleggen.
- Goethe, “Faust”
pi_221492680
quote:
1s.gif Op maandag 3 augustus 2026 15:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik weet het niet, Poes.
Twee weken zomaar stoppen is ook zo wat, maar lijkt mij nog de minst slechte van de opties.

De assistente kon je er verders ook niets over zeggen? Daar zou ik toch de vraag nogmaals neerleggen.
Nee, ze heeft het opgeschreven en zou het doorgeven, meer weet ik ook niet.
Het is 16 september pas, als ik de eerste niks hoor bel ik er wel weer even achteraan.
  maandag 3 augustus 2026 @ 15:29:21 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_221492733
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 14:35 schreef PoesDoos het volgende:

[..]
Ik begrijp niet wat de injectie zelf er mee te maken heeft? Het gaat er om dat m'n maag leeg is, niet of er Ozempic in m'n bloed zit. :?
Ik weet niet of de werking aan het eind van de week nog net zo sterk is als aan het begin van de week.

Als je maag aan het eind van die 7-daagse periode weer sneller leeg is dan aan het begin, vlak na de dosis, dan zou het kunnen werken door op te schuiven.
Als dat niets uitmaakt dan werkt de opschuifmethode idd niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_221492759
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 15:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik weet niet of de werking aan het eind van de week nog net zo sterk is als aan het begin van de week.

Als je maag aan het eind van die 7-daagse periode weer sneller leeg is dan aan het begin, vlak na de dosis, dan zou het kunnen werken door op te schuiven.
Als dat niets uitmaakt dan werkt de opschuifmethode idd niet.
Dat klinkt logisch, thanks :Y
pi_221493544
Anders vraag je de arts toch wat handig is .
pi_221493993
quote:
1s.gif Op maandag 3 augustus 2026 17:20 schreef potjecreme het volgende:
Anders vraag je de arts toch wat handig is .
Ha, ik was vergeten dat ik een Wellis arts heb :')
Zal gelijk even contact opnemen.

Edit; vrijdagmiddag consult.

Ik zal hier uiteraard delen wat de aanbevelingen zijn.
  dinsdag 4 augustus 2026 @ 00:34:26 #39
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_221496289
Mja… want voordat dit soort middelen bestond is er nog nooit iemand doorgeslagen in het afvallen… :’)
pi_221497274
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 00:34 schreef BE het volgende:
Mja… want voordat dit soort middelen bestond is er nog nooit iemand doorgeslagen in het afvallen… :’)
Toen zaten de celebs gewoon aan de crack :+
pi_221498614
He, ik had even gemist dat er inmiddels ook een specifiek injectietopic was *O*

Ik zit nu ruim een jaar aan de Ozempic en meer dan 30 kilo kwijt *O* Ik heb hiermee een lager gewicht dan ik ooit als volwassene had. Qua BMI zit ik net in het groen, dus ik wil denk ik nog een kilo of 5-7 kwijt. Even aankijken hoe het gaat. Ik merk wel dat het een stuk langzamer gaat nu. Maar nu doe ik met al die hittegolven ook zo min mogelijk op een dag, dus dat helpt niet. Hopelijk vanaf volgende week weer beter wandelweer.

Ik zit inmiddels boven de 1mg (57 clicks van de 2 mg) en ga niet meer hoger dan dit denk ik, over een kilo of wat wil ik juist gaan afbouwen.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_221498684
Hoera DP *O* Mooie prestatie!
  dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:24:27 #43
346653 Ceviche
pi_221500087
Ik ben nu 8 weken bezig (Ozempic 0,25 mg) en 10 kilo kwijt. De eerste kilo's gaan er altijd snel af en ik ben ook een week of twee ziek geweest, maar toch.
M'n kleren zijn van 'op knappen' naar 'losjes' gegaan en dat alleen al is heel erg fijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ceviche op 04-08-2026 17:30:15 ]
pi_221500419
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 15:24 schreef Ceviche het volgende:
Ik ben nu 8 weken bezig en 10 kilo kwijt. De eerste kilo's gaan er altijd snel af en ik ben ook een week of twee ziek geweest, maar toch.
M'n kleren zijn van 'op knappen' naar 'losjes' gegaan en dat alleen al is heel erg fijn.
En wat gebruik je?
pi_221500449
@DancingPhoebe wat een mooi resultaat!
  dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:30:42 #46
346653 Ceviche
pi_221500841
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 16:22 schreef DarkNemesis. het volgende:

[..]
En wat gebruik je?
Ozempic 0,25 mg. Ik heb het ook in m'n post gezet, even niet bij stilgestaan :@
pi_221500928
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 16:27 schreef Flipperkast_007 het volgende:
@:dancingphoebe wat een mooi resultaat!
Ja, echt zoveel beter dan ik had durven hopen!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
pi_221501277
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 17:42 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]
Ja, echt zoveel beter dan ik had durven hopen!
_O_

Maar hoe bourgondisch is je leven nog nu?
Spoilers!
  dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:08:38 #49
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_221501438
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 18:34 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
_O_

Dat zal je verbazen... ik eet nog steeds erg lekker maar veel minder. Al gebruik ik nu inmiddels al 20 weken geen Ozempic meer.
Ga geregeld uit eten en ook de airfryer wordt nog steeds gebruikt. En nog geen extra kilo er bij nog.
pi_221501562
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 18:34 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
_O_

Bacchanalen zijn er niet meer bij. Al kun je het timen naar het einde van je week.

Over het algemeen kan ik alles eten, alleen minder. En dat is precies de bedoeling *O*

"dit was lekker en nu heb ik genoeg" kende ik hiervoor eigenlijk niet...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')