Leuk, wanneer je kosten belangrijker vindt dan comfort. In de praktijk is een dergelijke woning gewoon totaal niet wenselijk.quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:28 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd het treurige bij dit soort berichten. De Passivhaus-Standard viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Dus we hebben al sinds 30 jaar de kennis en kunde om huizen te bouwen die minder dan 15kWh aan energie per m2 per jaar verbruiken. Dat zou per jaar 1800kWh aan warmte zijn. Dat is zo weinig dat er nauwelijks warmtepompen te koop zijn die het vermogen zo laag kunnen moduleren.
En sinds 2000 zijn er in Nederland volgens het CBS ongeveer 1,5 miljoen nieuwbouwwoningen neergezet. Dat hadden, met relatief kleine investeringen, allemaal woningen volgens de passivhausnorm kunnen zijn, maar in plaats daarvan zijn het woningen met energielabel B geworden, om een paar centen bij de bouw te kunnen besparen. Dus een groot deel van die 1,5 miljoen woningen verbruikt al 25 jaar lang een factor vijf meer energie dan technisch noodzakelijk is.![]()
Penny wise, pound foolish.
Waarom is dat niet wenselijk? Ik heb altijd een stabiele binnentemperatuur, ongeacht de temperatuur buiten. Heb wanneer ik de ramen dicht doe vrijwel geen geluid van buiten en heb een lage maandelijkse energielast.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:25 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Leuk, wanneer je kosten belangrijker vindt dan comfort. In de praktijk is een dergelijke woning gewoon totaal niet wenselijk.
Omdat mensen in de praktijk nog altijd het liefst een raam open willen zetten.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:42 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Waarom is dat niet wenselijk? Ik heb altijd een stabiele binnentemperatuur, ongeacht de temperatuur buiten. Heb wanneer ik de ramen dicht doe vrijwel geen geluid van buiten en heb een lage maandelijkse energielast.
Waarom is dat niet wenselijk?
Waarom zou je geen raam open kunnen zetten? Ik heb momenteel gewoon de tuindeuren open staan, dat is geen enkel probleem. Het verlaagt de efficiëntie is, maar dat is met elke vorm van verwarming als je een raam open zet.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:43 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Omdat mensen in de praktijk nog altijd het liefst een raam open willen zetten.
Het zijn dit soort nergens op gebaseerde vooroordelen die efficiente huizen een onterechte slechte naam geven. Er is echt geen passiefhuispolitie die je een boete komt geven als je je raam open zet.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:43 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
De teruglever boete is iets waar de overheid buiten staat.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:21 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Nee, je vergeet de terugleveringsboete.
Met de plaatsing van onze nieuwe kozijnen met triple glas hebben we juist gekozen voor méér ramen die open konden. De woonkamer had met het oude glas aan de voorkant geen enkel raam wat open kon. Alleen een tocht rooster. Drama dus.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:43 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Waarbij elektriciteit ook nog eens zwaarder belast wordt dan gas, benzine en diesel.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:45 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat doen ze al, je betaalt tenslotte belasting over elke kWh die je verbruikt.
Belasting gaat naar de staat, niet naar het netwerk.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:45 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat doen ze al, je betaalt tenslotte belasting over elke kWh die je verbruikt.
Mensen zijn in de praktijk dan ook behoorlijk achterlijk.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:43 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Flink?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 13:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarbij elektriciteit ook nog eens zwaarder belast wordt dan gas, benzine en diesel.
Alleen doordat je met een warmtepomp veel minder energie nodig hebt dan met bijvoorbeeld een gasketel, heb je onder aan de streep alsnog flink voordeel.
Mag je nog eens panelen gaan leggen ook.quote:Op woensdag 29 juli 2026 07:38 schreef F0czuks het volgende:
[..]
Flink?
Gas:
Gasprijs: 160 euro/maand
Vaste lasten gasaansluiting: 25 euro/maand
Afschrijving CV installatie: 7 euro/maand
Totaalprijs 10 jaar: 22000 euro
Verbruik WP per jaar: 3500 kwh
Maandprijs kwh: 81 euro
Afschrijving WP: 100 euro/maand
Afsluiten Gasaansluiting: -25euro/maand
Totaalprijs 10 jaar: 18720 euro
Gefeliciteerd; je bespaart 2 tientjes per maand met als extra winst; een machinekamer, storingsgevoelige troep, herrie apparaat buiten en trage lage temperatuurverwarming.
Daarnaast gaan zowel de gas als stroomprijzen significant omhoog de komende jaren, maar stroom zal zeker harder stijgen dan gas. In de winter lekker stoken met je warmtepomp voor 1euro+ per kilowatt. Holy shit![]()
En nee dit is geen bullshit dat ik verkondig;
12 december 2024, een piek tot ongeveer ¤ 1,20 tot ¤ 1,21 per kWh.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen de warmtepomp techniek. Ja het schoner dan gas, gas is echter totaal niet vervuilend dus tja wat win je ermee.Minder afhankelijk van het buitenland wellicht gezien wij onze eigen toevoer volgestort hebben met beton![]()
160 + 25 + 7 =192quote:Op woensdag 29 juli 2026 07:38 schreef F0czuks het volgende:
[..]
Flink?
Gas:
Waarom reken je voor een warmtepomp met een afschrijving die 14 keer zo hoog is als voor de cv ketel, terwijl die misschien maar 3 a 4 keer zo duur is? Mijn cv ketel kostte ¤2400. Full electric WP kost me ¤8900 inclusief installatie en warmtevat. Als je de afschrijving pak 'm beet 4 keer zo hoog neemt als van een CV ketel (beiden 10 jaar, geen restwaarde) dan kom je ongeveer ¤8500 lager uit. Dus rond de ¤10.000. Dat scheelt dan ¤13.000 ten opzichte van de rekensom met de CV-ketel.quote:Verbruik WP per jaar: 3500 kwh
Als je de afschrijving op dezelfde manier berekent scheelt jouw eigen rekensom ¤100 per maand, niet 2 tientjes.quote:Gefeliciteerd; je bespaart 2 tientjes per maand
Ik heb een monoblock, in huis alleen een warmwatervat en een klein kastje met elektronica. Geen "machinekamer". Buitenunit staat op het dak en is hardstikke stil. LTV is een andere manier van verwarmen, niet per se slechter of minder comfortabel.quote:met als extra winst; een machinekamer, storingsgevoelige troep, herrie apparaat buiten en trage lage temperatuurverwarming.
Waar is deze voorspelling op gebaseerd?quote:Daarnaast gaan zowel de gas als stroomprijzen significant omhoog de komende jaren, maar stroom zal zeker harder stijgen dan gas
Die echt koude dagen zijn er niet veel, het is niet maanden lang 12 december 2024. Wat was de prijs trouwens op andere dagen? Je huis warm stoken op gas is ook niet gratis.quote:In de winter lekker stoken met je warmtepomp voor 1euro+ per kilowatt. Holy shit![]()
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen de warmtepomp techniek. Ja het schoner dan gas, gas is echter totaal niet vervuilend dus tja wat win je ermee.Minder afhankelijk van het buitenland wellicht gezien wij onze eigen toevoer volgestort hebben met beton![]()
Omdat een CV ketel 1000-1500 euro kost incl installatie. Met 2400 ben je genaaitquote:Op woensdag 29 juli 2026 08:20 schreef Chillegast het volgende:
Waarom reken je voor een warmtepomp met een afschrijving die 14 keer zo hoog is als voor de cv ketel, terwijl die misschien maar 3 a 4 keer zo duur is? Mijn cv ketel kostte ¤2400. Full electric WP kost me ¤8900 inclusief installatie en warmtevat. Als je de afschrijving pak 'm beet 4 keer zo hoog neemt als van een CV ketel (beiden 10 jaar, geen restwaarde) dan kom je ongeveer ¤8500 lager uit. Dus rond de ¤10.000. Dat scheelt dan ¤13.000 ten opzichte van de rekensom met de CV-ketel
Zoals eerder geschreven, het is geen voorspelling. Het gebeurt al. AI gaf het eerste voorbeeld al uit 2024.quote:Op woensdag 29 juli 2026 08:20 schreef Chillegast het volgende:
Waar is deze voorspelling op gebaseerd?
Zelfs als dat zo zou zijn, wat niet zo is, reken je een absurd hogere afschrijving voor je WP tov de CV en dat scheelt duizenden euro's in je rekensom.quote:Op woensdag 29 juli 2026 08:43 schreef F0czuks het volgende:
[..]
Omdat een CV ketel 1000-1500 euro kost incl installatie. Met 2400 ben je genaait
Omdat een Warmtepomp gesubsideert wordt, wat tijdelijk is en je dus niet mee wilt rekenen. Die warmtepomp kost gewoon 10.000 euro installatie.
Dat er niet is. WP is geen nieuwe technologie he.quote:En dan rekenen we het extra onderhoud/storingoplossing niet mee (zal eerste jaren garantie zijn)
Tjonge, zoveel onjuistheden in je berekening.quote:Op woensdag 29 juli 2026 07:38 schreef F0czuks het volgende:
[..]
Flink?
Gas:
Verbruik WP per jaar: 3500 kwh
Gefeliciteerd; je bespaart 2 tientjes per maand met als extra winst; een machinekamer, storingsgevoelige troep, herrie apparaat buiten en trage lage temperatuurverwarming.
Daarnaast gaan zowel de gas als stroomprijzen significant omhoog de komende jaren, maar stroom zal zeker harder stijgen dan gas. In de winter lekker stoken met je warmtepomp voor 1euro+ per kilowatt. Holy shit![]()
De hele roi om je huis energie neutraal te maken is de nek om gedraaid.quote:Op woensdag 29 juli 2026 08:12 schreef F0czuks het volgende:
Zonnepanelen doen echt geen bal meer wanneer de saldering eraf is.
De warmtepomp draait het hardst in de winter. Weet je hoeveel mijn panelen (6x450w) hebben opgeleverd in de winter?
November: 82kw
December: 32kw
Januari: 100kw
Februari: 85kw
En dat terwijl je er in die maanden waarschijnlijk 80% (= ~2800kwh in mijn geval) er doorheen jast met je warmtepompje. 2800 minus de bovenstaande 300 = 2500 euro stroomverbruik in 4 maanden![]()
En dan heb je naast dit verhaal ook nog mensen die zeggen; Ja ik heb een EV en rij gratis want ik heb zonnepanelen!!11einz
Mensen kunnen echt niet rekenen. Ze horen/lezen maar wat, wat super goed klinkt, en geloven het vervolgens klakkeloos. Typis
Even los van de aanschaf van die knettersdure EV (waar men voorheen gewoon een leuke 2de hands benzine occasonnetje kocht), en de onmogelijkheid om dat ding te repareren;
Een typisch huis heeft ruimte voor zeg... 12 zonnepanelen. 12x high techhie tecchie panelen = 5000kwh
Efficientie verlies: 5000 x 0.85 = 4335kwh bruikbaar
Verbruik in huis (koelkast, tv, wasmachine,etc) 4335 - 3000 = 1335kwh over
1335kwh! Daar kan je 14x je Tesla model3 LR mee volladen. Dat is nog geen 6000km per jaar![]()
"Ja dikke winst toch die 6000km? Ik rij maar 10000km per jaar bla bla bla onzin"
Nee vriend, je vergeet iets; Je mag je zonnepanelen nog even betalen. Die hebben je bijna 6000 euro gekost incl installatie. 6000 / 15 jaar = 400. 400 / 1335kwh = 30 cent per kwh.
Nog even een trap na; het bovenstaande is berekend met de salderingsregeling nog actief. Vanaf volgend jaar is dat niet meer zo dus zal je in blinde paniek rondrennen om elke opgewerkte kilowatuur direct te gebruiken om maar enigzinds dichtbij de bovenstaande getallen te komen
Het gasverbruik is dan ook best hoog in het voorbeeld (tenminste vanuit mijn situatie). Ik kom op 130 euro per maand (ja, ik heb geisoleerd, geisoleerd, geisoleerd en douche niet elke dag) uit voor gas en electriciteit samen in een gezinswoning met 4 personen. Daarbij is bij bestaande bouw mogelijk nog een extra kostenplaatje voor verandering van huis (radiatoren, vloervervarming, zwaardere stoppenkast etc.). Afsluiten van gas/ aanpassen aan gasloosheid kost neem ik aan ook geld voor bestaande bouw. Ik krijg een warmtepomp er gewoonweg niet uit en moet geld bijleggen voordat ie uiteindelijk kapot gaat. Plus ik wil niet alle eieren in de electriciteitschaal leggen. Wat nou als de boel nog verder vastdraait en er komt over 5 jaar weer een extra beleid bij wat de warmtepomp nog minder aantrekkelijk maakt? Of dat stroomnetten echt uitgeschakeld worden? Ik wacht eerst maar eens tien jaartjes af totdat de markt en overheden eindelijk weten wat ze willen. Uiteindelijk zal met de jaren gas het toch gaan verliezen voor oplopende leveringskosten. Maar dat duurt nog wel een nieuwe CV-levensduur.quote:Op woensdag 29 juli 2026 09:33 schreef F0czuks het volgende:
Nou vooruit;
Afschrijving CV verhoogd naar 8 euro
Afschrijving WP gecontroleerd (bron eigenhuis.nl 12.000 euro (- 3025 subsidie niet meegerekend)
Gas en Kwh prijs aangepast naar tarief vermeld op ANWB site (1.19/0.26)
Gas:
Maandprijs gas: 150 euro/maand
Afschrijving CV installatie: 8 euro/maand
Totaalprijs 10 jaar: 21960 euro
Warmtepomp:
Maandprijs kwh: 76 euro
Totaalprijs 10 jaar: 18120 euro
Nogsteeds 2 a 3 tientjes per maand verschil volgens berekening op huidige situatie. Voor mij helaas nog steeds niet voldoende om over te stappen omdat;
1: Huidige CV nog niet afgeschreven. Zou kapitaalvernietiging zijn
2: Machinekamer/herrieapparaat
3: Lage en trage verwarming
4: Onzekere markt / komende prijsstijgingen vooral bij de Kwh's. Winterstroom wordt knettersduur.
5: Feitelijk wil/moet je zonnepanelen samen met een WP. Die kosten ook weer en eigelijk wil ik van de zonnepanelen af na stoppen saldering. Iig niet meer dan 4 a 6 panelen zodat 100% van de opbrengst verbruikt wordt en niets terug gaat naar het net.
Voor een nieuwbouwhuis is een WP een logisch plaatje. Niet omdat de WP nou zo geweldig is, maar omdat de gasprijs kunstmatig hoog gehouden wordt, en het feit dat je uberhaupt geen gas meer krijgt. Wat men echter snel vergeet is dat een nieuwbouwhuis amper gas zou verbruiken door zijn goede isolatie, vloerverwarming, etc.
De bovenstaande berekening is daarom altijd een beetje verneukeratief. Dit zijn namelijk verbruikshoeveelheden gebaseerd op bestaande bouw (13500kw warmteafgifte) Een nieuwbouwhuis doet een factie hiervan. Die ~3000 euro verschil dat je hier ziet, zou in een goed geisoleerd huis slecht's 1000euro verschil kunnen zijn. Dat is 8euro/maand verschil.
Moraal van het verhaal; Isoleren, isoleren, isoleren.
Hoe bedoel je, om je heen staan?quote:Op woensdag 29 juli 2026 16:53 schreef Akkerdjie het volgende:
Wat betreft herrie: ik heb drie warmtepompblokken om mij heen staan en hoor ze met vorst zeker, maar ook zonder vorst door de muren heen brommen. Ik vind het een verschrikkelijk geluid. Het lijkt een beetje op enkele propellorvliegtuigjes die in de verte over vliegen als je buiten staat. We hebben in de buurt afgesproken dat die dingen om 23:00 uur uit worden gezet. Leuk dat nieuwe modellen dat mogelijk niet doen, maar ik zit wel met die dingen nu de komende tien jaar. Ik ga het er niet op wagen er een bij te zetten zodat ik mogelijk niet meer kan slapen. Heb er weinig vertrouwen in als die huidige dingen van een en twee jaar terug al zoveel lage bromtonen maken.
De overheid houdt zich er buiten, maar uiteindelijk is het iets om om de salderingsregel heen te werken.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De teruglever boete is iets waar de overheid buiten staat.
Ik betaal dan ook geen terugleverboete.
Dat gaat in de winter toch niet werken als je vloerverwarming hebt. Juist in de nacht moet dat ding volle bak aan de gang om het huis op temperatuur te houden.quote:Op woensdag 29 juli 2026 16:53 schreef Akkerdjie het volgende:
Wat betreft herrie: ik heb drie warmtepompblokken om mij heen staan en hoor ze met vorst zeker, maar ook zonder vorst door de muren heen brommen. Ik vind het een verschrikkelijk geluid. Het lijkt een beetje op enkele propellorvliegtuigjes die in de verte over vliegen als je buiten staat. We hebben in de buurt afgesproken dat die dingen om 23:00 uur uit worden gezet. Leuk dat nieuwe modellen dat mogelijk niet doen, maar ik zit wel met die dingen nu de komende tien jaar. Ik ga het er niet op wagen er een bij te zetten zodat ik mogelijk niet meer kan slapen. Heb er weinig vertrouwen in als die huidige dingen van een en twee jaar terug al zoveel lage bromtonen maken.
Met lucht/water dan neem ik, met een buitenunit? De meeste nieuwe woningen worden opgeleverd met een bodembron, die hebben geen buitenunit.quote:Op woensdag 29 juli 2026 16:53 schreef Akkerdjie het volgende:
quote:Op woensdag 29 juli 2026 12:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tjonge, zoveel onjuistheden in je berekening.
- afschrijving + onderhoud cv ketel is ¤25 per maand. 120 maanden x 25 euro = 3000 euro. Wat voor CV ketel heb jij joh
- ¤160 gas is ongeveer 1200m³. Dat met een warmtepomp vervangen kost ongeveer 2500kWh. Er is gerekend met 1500kuub tegen de huidige marktprijs. COP van ~4.5 = 3500kwh gerekend.
- afschrijving warmtepomp is ongeveer ¤50-60 per maand. Er is gerekend met een periode van 10 jaar. De levensduur van de WP kan langer zijn. Idem dito. Berekening blijft het zelfde
- vastrecht gas (netbeheer + kosten energieleverancier) komt eerder op 30 euro dan 25 euro. Niet bij mij. Is energie jouw leverancier dezelfde als je CV ketel leverancier?
- voor stroom heb je een tamelijk hoge kWh prijs gerekend. De marktprijs van vandaag volgens anwb.nl
- stroomprijzen op de day-ahead markt zijn gemiddeld helemaal niet zo hoog. Ja er zijn pieken geweest boven ¤1 per kWh. Zeer kortdurend. Daar tegenover staat een kerstvakantie met dagen lang (bijna) gratis stroom. Dankzij windparken is ook (juist) in het stookseizoen de day-ahead prijs regelmatig zeer laag en soms zelfs negatief.Ja soms gratis, soms boven de 1 euro. Linksom of rechtsom kunnen we niet 10 jaar vooruit kijken. Echter; je hebt een bord voor je kop als je het niet eens bent met een toekomstige enorm stijgende stroomprijs door de eletrificering.
Herrie buiten: als het windstil is en er geen verkeer door de straat rijdt, kan ik in de tuin heel soms de warmtepomp horen. Een CV-ketel produceert minstens evenveel geluid, maar dan binnenshuis.
Storingsgevoelig? In tegendeel. Een warmtepomp heeft veel minder slijtage delen als een CV-ketel. Daarom is er ook geen periodiek onderhoud nodig.
Prijsontwikkeling op termijn is natuurlijk koffiedik kijken. Maar vooralsnog zit dat er voor gas en olie producten niet heel rooskleurig uit. Voor elektriciteit zijn we steeds minder afhankelijk van geïmporteerde brandstoffen. Dus is er ook steeds minder last van de grillen op de wereld energiemarkten.
Hoe kom je daar bij? 21:00 gaat bij ons 2 graden nachtverlaging in. 9:00 u gaat de ingestelde temperatuur weer omhoog. Alleen bij extreme kou slaat de warmtepomp al eerder eventjes aan.quote:Op woensdag 29 juli 2026 20:15 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Dat gaat in de winter toch niet werken als je vloerverwarming hebt. Juist in de nacht moet dat ding volle bak aan de gang om het huis op temperatuur te houden.
Je krijgt geen gasaansluiting waarschijnlijkquote:Op woensdag 29 juli 2026 21:40 schreef byah het volgende:
Wat zou het kosten om in mijn 5 jaar oude huis de l/w warmtepomp om te bouwen naar een ouderwetse gasketel?
Nog wel het schoftigste, geen keuze meer.quote:Op woensdag 29 juli 2026 21:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je krijgt geen gasaansluiting waarschijnlijk
De gasaansluiting heb ik nog wel in de meterkastquote:Op woensdag 29 juli 2026 21:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je krijgt geen gasaansluiting waarschijnlijk
Als hij hier uit gaat in de nacht als het - 1 is buiten dan koelt de vloer zoveel af dat hij 1 dag nodig heeft om terug op temp te komen. (wel een volledig electrische, geen hybride oid) heb het in februari gehad toen het vroor en de zekering eruit lag gedurende de nacht.quote:Op woensdag 29 juli 2026 21:25 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? 21:00 gaat bij ons 2 graden nachtverlaging in. 9:00 u gaat de ingestelde temperatuur weer omhoog. Alleen bij extreme kou slaat de warmtepomp al eerder eventjes aan.
Hier duurt dat ook wel een paar uur om die 1 of 2 graden weer op te warmen, maar dat vinden we niet erg. Overdag zijn we niet heel veel thuis, en als we wel thuis zijn, zijn we vaak redelijk actief met het huishouden.quote:Op woensdag 29 juli 2026 22:16 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Als hij hier uit gaat in de nacht als het - 1 is buiten dan koelt de vloer zoveel af dat hij 1 dag nodig heeft om terug op temp te komen. (wel een volledig electrische, geen hybride oid) heb het in februari gehad toen het vroor en de zekering eruit lag gedurende de nacht.
Is sterk afhankelijk van waar die ketel dan komt te hangen en hoe je huis in elkaar steekt. De kosten voor aanleg van de gasleiding en rookgasafvoer kunnen behoorlijk oplopen wanneer er wat dat betreft nu nog niks aanwezig is op de plek waar de cv-ketel moet komen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 21:40 schreef byah het volgende:
Wat zou het kosten om in mijn 5 jaar oude huis de l/w warmtepomp om te bouwen naar een ouderwetse gasketel?
Heb je radiators hangen? Of moet het allemaal aangesloten worden?quote:Op woensdag 29 juli 2026 21:40 schreef byah het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |