Hoe bedoel je, om je heen staan?quote:Op woensdag 29 juli 2026 16:53 schreef Akkerdjie het volgende:
Wat betreft herrie: ik heb drie warmtepompblokken om mij heen staan en hoor ze met vorst zeker, maar ook zonder vorst door de muren heen brommen. Ik vind het een verschrikkelijk geluid. Het lijkt een beetje op enkele propellorvliegtuigjes die in de verte over vliegen als je buiten staat. We hebben in de buurt afgesproken dat die dingen om 23:00 uur uit worden gezet. Leuk dat nieuwe modellen dat mogelijk niet doen, maar ik zit wel met die dingen nu de komende tien jaar. Ik ga het er niet op wagen er een bij te zetten zodat ik mogelijk niet meer kan slapen. Heb er weinig vertrouwen in als die huidige dingen van een en twee jaar terug al zoveel lage bromtonen maken.
De overheid houdt zich er buiten, maar uiteindelijk is het iets om om de salderingsregel heen te werken.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De teruglever boete is iets waar de overheid buiten staat.
Ik betaal dan ook geen terugleverboete.
Dat gaat in de winter toch niet werken als je vloerverwarming hebt. Juist in de nacht moet dat ding volle bak aan de gang om het huis op temperatuur te houden.quote:Op woensdag 29 juli 2026 16:53 schreef Akkerdjie het volgende:
Wat betreft herrie: ik heb drie warmtepompblokken om mij heen staan en hoor ze met vorst zeker, maar ook zonder vorst door de muren heen brommen. Ik vind het een verschrikkelijk geluid. Het lijkt een beetje op enkele propellorvliegtuigjes die in de verte over vliegen als je buiten staat. We hebben in de buurt afgesproken dat die dingen om 23:00 uur uit worden gezet. Leuk dat nieuwe modellen dat mogelijk niet doen, maar ik zit wel met die dingen nu de komende tien jaar. Ik ga het er niet op wagen er een bij te zetten zodat ik mogelijk niet meer kan slapen. Heb er weinig vertrouwen in als die huidige dingen van een en twee jaar terug al zoveel lage bromtonen maken.
Met lucht/water dan neem ik, met een buitenunit? De meeste nieuwe woningen worden opgeleverd met een bodembron, die hebben geen buitenunit.quote:Op woensdag 29 juli 2026 16:53 schreef Akkerdjie het volgende:
quote:Op woensdag 29 juli 2026 12:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tjonge, zoveel onjuistheden in je berekening.
- afschrijving + onderhoud cv ketel is ¤25 per maand. 120 maanden x 25 euro = 3000 euro. Wat voor CV ketel heb jij joh
- ¤160 gas is ongeveer 1200m³. Dat met een warmtepomp vervangen kost ongeveer 2500kWh. Er is gerekend met 1500kuub tegen de huidige marktprijs. COP van ~4.5 = 3500kwh gerekend.
- afschrijving warmtepomp is ongeveer ¤50-60 per maand. Er is gerekend met een periode van 10 jaar. De levensduur van de WP kan langer zijn. Idem dito. Berekening blijft het zelfde
- vastrecht gas (netbeheer + kosten energieleverancier) komt eerder op 30 euro dan 25 euro. Niet bij mij. Is energie jouw leverancier dezelfde als je CV ketel leverancier?
- voor stroom heb je een tamelijk hoge kWh prijs gerekend. De marktprijs van vandaag volgens anwb.nl
- stroomprijzen op de day-ahead markt zijn gemiddeld helemaal niet zo hoog. Ja er zijn pieken geweest boven ¤1 per kWh. Zeer kortdurend. Daar tegenover staat een kerstvakantie met dagen lang (bijna) gratis stroom. Dankzij windparken is ook (juist) in het stookseizoen de day-ahead prijs regelmatig zeer laag en soms zelfs negatief.Ja soms gratis, soms boven de 1 euro. Linksom of rechtsom kunnen we niet 10 jaar vooruit kijken. Echter; je hebt een bord voor je kop als je het niet eens bent met een toekomstige enorm stijgende stroomprijs door de eletrificering.
Herrie buiten: als het windstil is en er geen verkeer door de straat rijdt, kan ik in de tuin heel soms de warmtepomp horen. Een CV-ketel produceert minstens evenveel geluid, maar dan binnenshuis.
Storingsgevoelig? In tegendeel. Een warmtepomp heeft veel minder slijtage delen als een CV-ketel. Daarom is er ook geen periodiek onderhoud nodig.
Prijsontwikkeling op termijn is natuurlijk koffiedik kijken. Maar vooralsnog zit dat er voor gas en olie producten niet heel rooskleurig uit. Voor elektriciteit zijn we steeds minder afhankelijk van geļmporteerde brandstoffen. Dus is er ook steeds minder last van de grillen op de wereld energiemarkten.
Hoe kom je daar bij? 21:00 gaat bij ons 2 graden nachtverlaging in. 9:00 u gaat de ingestelde temperatuur weer omhoog. Alleen bij extreme kou slaat de warmtepomp al eerder eventjes aan.quote:Op woensdag 29 juli 2026 20:15 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Dat gaat in de winter toch niet werken als je vloerverwarming hebt. Juist in de nacht moet dat ding volle bak aan de gang om het huis op temperatuur te houden.
Je krijgt geen gasaansluiting waarschijnlijkquote:Op woensdag 29 juli 2026 21:40 schreef byah het volgende:
Wat zou het kosten om in mijn 5 jaar oude huis de l/w warmtepomp om te bouwen naar een ouderwetse gasketel?
Nog wel het schoftigste, geen keuze meer.quote:Op woensdag 29 juli 2026 21:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je krijgt geen gasaansluiting waarschijnlijk
De gasaansluiting heb ik nog wel in de meterkastquote:Op woensdag 29 juli 2026 21:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je krijgt geen gasaansluiting waarschijnlijk
Als hij hier uit gaat in de nacht als het - 1 is buiten dan koelt de vloer zoveel af dat hij 1 dag nodig heeft om terug op temp te komen. (wel een volledig electrische, geen hybride oid) heb het in februari gehad toen het vroor en de zekering eruit lag gedurende de nacht.quote:Op woensdag 29 juli 2026 21:25 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? 21:00 gaat bij ons 2 graden nachtverlaging in. 9:00 u gaat de ingestelde temperatuur weer omhoog. Alleen bij extreme kou slaat de warmtepomp al eerder eventjes aan.
Hier duurt dat ook wel een paar uur om die 1 of 2 graden weer op te warmen, maar dat vinden we niet erg. Overdag zijn we niet heel veel thuis, en als we wel thuis zijn, zijn we vaak redelijk actief met het huishouden.quote:Op woensdag 29 juli 2026 22:16 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Als hij hier uit gaat in de nacht als het - 1 is buiten dan koelt de vloer zoveel af dat hij 1 dag nodig heeft om terug op temp te komen. (wel een volledig electrische, geen hybride oid) heb het in februari gehad toen het vroor en de zekering eruit lag gedurende de nacht.
Is sterk afhankelijk van waar die ketel dan komt te hangen en hoe je huis in elkaar steekt. De kosten voor aanleg van de gasleiding en rookgasafvoer kunnen behoorlijk oplopen wanneer er wat dat betreft nu nog niks aanwezig is op de plek waar de cv-ketel moet komen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 21:40 schreef byah het volgende:
Wat zou het kosten om in mijn 5 jaar oude huis de l/w warmtepomp om te bouwen naar een ouderwetse gasketel?
Heb je radiators hangen? Of moet het allemaal aangesloten worden?quote:Op woensdag 29 juli 2026 21:40 schreef byah het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |