Leuk, wanneer je kosten belangrijker vindt dan comfort. In de praktijk is een dergelijke woning gewoon totaal niet wenselijk.quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:28 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd het treurige bij dit soort berichten. De Passivhaus-Standard viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Dus we hebben al sinds 30 jaar de kennis en kunde om huizen te bouwen die minder dan 15kWh aan energie per m2 per jaar verbruiken. Dat zou per jaar 1800kWh aan warmte zijn. Dat is zo weinig dat er nauwelijks warmtepompen te koop zijn die het vermogen zo laag kunnen moduleren.
En sinds 2000 zijn er in Nederland volgens het CBS ongeveer 1,5 miljoen nieuwbouwwoningen neergezet. Dat hadden, met relatief kleine investeringen, allemaal woningen volgens de passivhausnorm kunnen zijn, maar in plaats daarvan zijn het woningen met energielabel B geworden, om een paar centen bij de bouw te kunnen besparen. Dus een groot deel van die 1,5 miljoen woningen verbruikt al 25 jaar lang een factor vijf meer energie dan technisch noodzakelijk is.![]()
Penny wise, pound foolish.
Waarom is dat niet wenselijk? Ik heb altijd een stabiele binnentemperatuur, ongeacht de temperatuur buiten. Heb wanneer ik de ramen dicht doe vrijwel geen geluid van buiten en heb een lage maandelijkse energielast.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:25 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Leuk, wanneer je kosten belangrijker vindt dan comfort. In de praktijk is een dergelijke woning gewoon totaal niet wenselijk.
Omdat mensen in de praktijk nog altijd het liefst een raam open willen zetten.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:42 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Waarom is dat niet wenselijk? Ik heb altijd een stabiele binnentemperatuur, ongeacht de temperatuur buiten. Heb wanneer ik de ramen dicht doe vrijwel geen geluid van buiten en heb een lage maandelijkse energielast.
Waarom is dat niet wenselijk?
Waarom zou je geen raam open kunnen zetten? Ik heb momenteel gewoon de tuindeuren open staan, dat is geen enkel probleem. Het verlaagt de efficiëntie is, maar dat is met elke vorm van verwarming als je een raam open zet.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:43 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Omdat mensen in de praktijk nog altijd het liefst een raam open willen zetten.
Het zijn dit soort nergens op gebaseerde vooroordelen die efficiente huizen een onterechte slechte naam geven. Er is echt geen passiefhuispolitie die je een boete komt geven als je je raam open zet.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:43 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
De teruglever boete is iets waar de overheid buiten staat.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:21 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Nee, je vergeet de terugleveringsboete.
Met de plaatsing van onze nieuwe kozijnen met triple glas hebben we juist gekozen voor méér ramen die open konden. De woonkamer had met het oude glas aan de voorkant geen enkel raam wat open kon. Alleen een tocht rooster. Drama dus.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:43 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Waarbij elektriciteit ook nog eens zwaarder belast wordt dan gas, benzine en diesel.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:45 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat doen ze al, je betaalt tenslotte belasting over elke kWh die je verbruikt.
Belasting gaat naar de staat, niet naar het netwerk.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:45 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat doen ze al, je betaalt tenslotte belasting over elke kWh die je verbruikt.
Mensen zijn in de praktijk dan ook behoorlijk achterlijk.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:43 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |