Voor een demonstratie moet er wel eerst toestemming zijn.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 18:52 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je zit gewoon in een lastige spagaat met het demonstratierecht. Uiteraard betekent dat niet dat je dan maar vanalles moet gaan vernielen, maar je wil juist niet op voorhand (hard) ingrijpen.
Je kan natuurlijk prima aangeven dat je niet wil dat ze de A12 blokkeren en ze gewoon maar het Malieveld kunnen. Mochten ze dan alsnog de snelweg op gaan kun je ze eraf halen en op het Malieveld droppen.
Nee hoor. Een bepaalde demonstratie kan op voorhand verboden worden, maar er is niet vooraf toestemming nodig. Het is vaak wel handig natuurlijk.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 18:54 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Voor een demonstratie moet er wel eerst toestemming zijn.
Nee hoor, een illegale actie voorkomen heeft niets met demonstratierecht te maken. Dus op voorhand hard ingrijpen kan prima. Het is een keuze om dat niet te doen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 18:52 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je zit gewoon in een lastige spagaat met het demonstratierecht. Uiteraard betekent dat niet dat je dan maar vanalles moet gaan vernielen, maar je wil juist niet op voorhand (hard) ingrijpen.
Vreemd, ik heb de afgelopen keren in de Schilderswijk toch meer dan genoeg beelden gezien van de ME die erop losmept, honden die worden ingezet, romeo’s die mensen oppakken. Zoals ongeveer bij alle rellen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 18:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Schijnbaar dus niet. Dat is een beetje het probleem hier
Ja, deze beste stuurman aan wal vindt dat de varende kapiteins zelf mogen beslissen waar ze hun boot heen varen.quote:
Natuurlijk kun je in Nederland niet op voorhand hard ingrijpen. Je kan een demonstratie verbieden (wat de actie illegaal maakt) en bijvoorbeeld het geplande gebied afzetten, maar dat zul jij neem ik aan niet hard ingrijpen noemen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 18:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee hoor, een illegale actie voorkomen heeft niets met demonstratierecht te maken. Dus op voorhand hard ingrijpen kan prima. Het is een keuze om dat niet te doen.
Wat is dit nou weer voor dom gelul? Natuurlijk kun je hard ingrijpen. Mensen daadwerkelijk arresteren voordat ze de illegale acie uitvoeren is prima mogelijk. Bij de laatste poging de A12 te bezetten werden mensen gewoon bij de weg opgepakt.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 19:03 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je in Nederland niet op voorhand hard ingrijpen. Je kan een demonstratie verbieden (wat de actie illegaal maakt) en bijvoorbeeld het geplande gebied afzetten, maar dat zul jij neem ik aan niet hard ingrijpen noemen.
Lol je noemt wat ik zeg dom gelul maar wil mensen hiervoor de cel in gooien?quote:Op dinsdag 7 juli 2026 19:09 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor dom gelul? Natuurlijk kun je hard ingrijpen. Mensen daadwerkelijk arresteren voordat ze de illegale acie uitvoeren is prima mogelijk. Bij de laatste poging de A12 te bezetten werden mensen gewoon bij de weg opgepakt.
Dat ze daarna weer zonder straf vrij komen is het grote probleem. Deze mensen moeten de cel in.
Jenny Douwes werd voor minder vervolgd en veroordeeld. Waarom kon het toen wel?quote:Op dinsdag 7 juli 2026 19:15 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Lol je noemt wat ik zeg dom gelul maar wil mensen hiervoor de cel in gooien?
Nouja, gelukkig bedoelde je niet op voorhand neerknuppelen als hard ingrijpen, ik had even het idee dat dat is wat je bedoelde.
Het zijn politici en burgemeesters die de term gezagscrisis gebruiken. Dat sommige media daar liever niet over berichten is niet een diskwalificatie van media die wel hun werk doen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 18:14 schreef probeer het volgende:
[..]
Die is er niet. En ja, dat jij dat denkt is oa de schuld van T en G.
[..]
Dan zitten we nog steeds met achterlijk rechts volk wat huilt over two tier policing.
[..]
Nee.
Jenny Douwes was de initiatiefnemer, dat is wel iets anders dan een willekeurige demonstrant. Waarom is blokkeerfriezen minder dan A12 blokkeren? Beiden hadden hetzelfde effect toch?quote:Op dinsdag 7 juli 2026 19:31 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Jenny Douwes werd voor minder vervolgd en veroordeeld. Waarom kon het toen wel?
Jenny Douwes werd opruiing ten laste gelegd, terwijl ze haar oproep op voorhand al verwijderd had.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 19:34 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Jenny Douwes was de initiatiefnemer, dat is wel iets anders dan een willekeurige demonstrant. Waarom is blokkeerfriezen minder dan A12 blokkeren? Beiden hadden hetzelfde effect toch?
quote:Op dinsdag 7 juli 2026 19:36 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Jenny Douwes werd opruiing ten laste gelegd, terwijl ze haar oproep op voorhand al verwijderd had.
Wie van xr heeft er inmiddels terecht gestaan voor herhaaldelijke oproepen tot blokkades?
Ze is niet veroordeeld voor de poging, maar voor de uitvoering. Omdat ze die bussen met demonstranten probeerden tegen te houden onder andere.quote:Het hof stelde dat alle verdachten zich schuldig hebben gemaakt aan het versperren van de snelweg, het verhinderen van een geoorloofde betoging en het uitoefenen van dwang. Bij Douwes gold de veroordeling dus ook voor opruiing en uitlokking tot het plegen van strafbare feiten.
Bron? Marcel uit Tynaarlo, over O&N vuurwerk?quote:Op dinsdag 7 juli 2026 19:34 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Het zijn politici en burgemeesters die de term gezagscrisis gebruiken. Dat sommige media daar liever niet over berichten is niet een diskwalificatie van media die wel hun werk doen.
Ze had de oproep op voorhand verwijderd en was zelf niet aanwezig. Maar goed, je wilt het liever niet zien. Dat is waarschijnlijk ook lekker rustig om zo door het leven te gaan. Jammer dat de maatschappelijke kosten uiteindelijk onbetaalbaar zullen blijken.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:04 schreef beefkeek het volgende:
[..]
[..]
Ze is niet veroordeeld voor de poging, maar voor de uitvoering. Omdat ze die bussen met demonstranten probeerden tegen te houden onder andere.
Dat heb ik XR (gelukkig) nog niet zien doen.
Mensen arresteren en de cel in gooien voordat ze iets doen wat illegaal is? Is dat nou werkelijk wat je hier zegt?quote:Op dinsdag 7 juli 2026 19:09 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor dom gelul? Natuurlijk kun je hard ingrijpen. Mensen daadwerkelijk arresteren voordat ze de illegale acie uitvoeren is prima mogelijk. Bij de laatste poging de A12 te bezetten werden mensen gewoon bij de weg opgepakt.
Dat ze daarna weer zonder straf vrij komen is het grote probleem. Deze mensen moeten de cel in.
Onder andere.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:19 schreef probeer het volgende:
[..]
Bron? Marcel uit Tynaarlo, over O&N vuurwerk?
Die Apeldoornse agenten zullen inderdaad wel onder één hoedje spelen met de Amsterdamse ME.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:02 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Two-tier policing. Veel duidelijker dan dit wordt het niet.
https://nos.nl/artikel/23(...)straf-aan-te-vechtenquote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:20 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ze had de oproep op voorhand verwijderd en was zelf niet aanwezig. Maar goed, je wilt het liever niet zien. Dat is waarschijnlijk ook lekker rustig om zo door het leven te gaan. Jammer dat de maatschappelijke kosten uiteindelijk onbetaalbaar zullen blijken.
Ze heeft dezelfde veroordeling als de anderen gekregen. Ze is niet veroordeeld voor opruiing.quote:Het hof stelde dat alle verdachten zich schuldig hebben gemaakt aan het versperren van de snelweg, het verhinderen van een geoorloofde betoging en het uitoefenen van dwang. Bij Douwes gold de veroordeling dus ook voor opruiing en uitlokking tot het plegen van strafbare feiten.
Die het dus had over oud en nieuw en de handhaving van een vuurwerkverbod.quote:
Dat zegt niemand. Bij extreem ander tuig willen mensen dit ook. Maar je politieke agenda is wel weer duidelijk. Je zal ook eens objectief zijn.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 13:48 schreef probeer het volgende:
[..]
Dit dus ja.
Maar he, nu zijn het Marokkanen, dus SCHANDE!
Dat je nu doet alsof het topic hierover gaat laat zien dat je moeite hebt met begrijpend lezen. Dat maakt verdere discussie met jou zinloos.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:28 schreef beefkeek het volgende:
Vervelend dat jij zoveel last hebt van feestvierende Marokkanen, hoop dat dat snel minder wordt voor je.
De aanleiding was O&N, maar de gezagscrisis is wel degelijk breder en op meerdere vlakken zichtbaar. Zoals goed aangestipt door de ME-commandant.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:29 schreef probeer het volgende:
[..]
Die het dus had over oud en nieuw en de handhaving van een vuurwerkverbod.
Niet over de ME bij voetbalwedstrijden.
Ja, daar heb ik veel moeite mee. Zeker dit soort zinnetjes begrijp ik niet zo goed:quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:41 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dat je nu doet alsof het topic hierover gaat laat zien dat je moeite hebt met begrijpend lezen. Dat maakt verdere discussie met jou zinloos.
Beetje flauw wel, proberen mij dit soort steekjes onder water toe te dienen en als ik het terug doe "is een discussie met mij zinloos".quote:Maar goed, je wilt het liever niet zien. Dat is waarschijnlijk ook lekker rustig om zo door het leven te gaan.
Ik ben zelfs al voor traangas voor buschauffeurs als je ziet waar die mee te maken krijgen. Maarja in Nederland ben je als diener volgevrij.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 13:54 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze zijn niet voor niets al tientallen jaren aan het zeuren dat er eigenlijk niets tussen de wapenstok en het dienstgeweer zit
Enfin, ze mogen nu wat aankloten met traangas de laatste jaren.
Ik ben niet per definitie een voorstander van geweldsmiddelen verstrekken aan mensen die te dom zijn om te poepen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:45 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Ik ben zelfs al voor traangas voor buschauffeurs als je ziet waar die mee te maken krijgen. Maarja in Nederland ben je als diener volgevrij.
Een dictatuur zal voor veel mensen niet eens zo slecht zijn.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:12 schreef DrDentz het volgende:
Ik zou zeggen: laat het dan maar oorlog worden. Haal het leger erbij. Maak er een bloedbad van. Het is het enige dat werkt bij Marokkanen, daarom zijn Islamitische regimes zo streng. Softe aanpak werkt niet. Het is dictatuur of chaos!
Goed punt.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:55 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik ben niet per definitie een voorstander van geweldsmiddelen verstrekken aan mensen die te dom zijn om te poepen.
Gelukkig heeft extreemrechts dat stempel al een paar jaar geleden gekregen, staat alles mooi weer op gelijke voet.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:58 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Vanaf nu hebben woke, extreem linksen en politiek correcte mensen voor mij een geestelijke achterstand.
Zelfs mensen met downsyndroom kunnen feiten nog onderscheiden en logische conclusies trekken.
Bovengenoemde groepen duidelijk niet.
Fair enough, daar kan ik inkomen, want dat deed ik inderdaad. Echter wel als reactie op het voortdurende gesleep met doelpalen en het moedwillig onwetend spelen. Het haalt de jeu eruit.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:45 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ja, daar heb ik veel moeite mee. Zeker dit soort zinnetjes begrijp ik niet zo goed:
[..]
Beetje flauw wel, proberen mij dit soort steekjes onder water toe te dienen en als ik het terug doe "is een discussie met mij zinloos".
Het was niet de bedoeling onwetend te spelen of de doelpalen te verplaatsen, de bedoeling was te laten zien dat dit niet zomaar te doen was. Er zijn een hoop wetten en regels die exact zo'n voorstel als dit moeilijk maken. Vandaar ook dat mijn eerste vraag was of je dit alleen voor hoofddoeken of ook voor andere dingen zou doen. Als het niet "eerlijk" kan gaat het sowieso vastlopen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:08 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Fair enough, daar kan ik inkomen, want dat deed ik inderdaad. Echter wel als reactie op het voortdurende gesleep met doelpalen en het moedwillig onwetend spelen. Het haalt de jeu eruit.
Wat is daar zo vreemd aan? Als je op heterdaad betrapt wordt voordat je de bank kunt overvallen ga je ook gewoon de cel in.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Mensen arresteren en de cel in gooien voordat ze iets doen wat illegaal is? Is dat nou werkelijk wat je hier zegt?
Ja, maatschappijontwrichting. Ze met bussen afvoeren en dan weer vrijlaten heeft geen afschrikkende werking.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 19:15 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Lol je noemt wat ik zeg dom gelul maar wil mensen hiervoor de cel in gooien?
Bank overvallen en demonstreren (ook al ben je het niet eens met het doel van de demonstratie) zijn volgens mij wel twee hele andere dingen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:12 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat is daar zo vreemd aan? Als je op heterdaad betrapt wordt voordat je de bank kunt overvallen ga je ook gewoon de cel in.
Ik kan me er prima in vinden als het gewoon voor alle groepen geldt. Graag zelfs, ik woon graag in een echte rechtsstaat. We staan alleen op het punt om die langdurig te verstoren door de gezagscrisis te gedogen danwel te ontkennen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:11 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Het was niet de bedoeling onwetend te spelen of de doelpalen te verplaatsen, de bedoeling was te laten zien dat dit niet zomaar te doen was. Er zijn een hoop wetten en regels die exact zo'n voorstel als dit moeilijk maken. Vandaar ook dat mijn eerste vraag was of je dit alleen voor hoofddoeken of ook voor andere dingen zou doen. Als het niet "eerlijk" kan gaat het sowieso vastlopen.
Leuk geprobeerd hoorquote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:18 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Bank overvallen en demonstreren (ook al ben je het niet eens met het doel van de demonstratie) zijn volgens mij wel twee hele andere dingen.
Ik kan me er ook prima in vinden als het voor alle groepen geldt. Heel eerlijk, dat is wat mij betreft het enige acceptabele scenario.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:20 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik kan me er prima in vinden als het gewoon voor alle groepen geldt. Graag zelfs, ik woon graag in een echte rechtsstaat. We staan alleen op het punt om die langdurig te verstoren door de gezagscrisis te gedogen danwel te ontkennen.
Na meerdere verzoeken te vertrekken en een redelijke termijn om daar gehoor aan te geven er gewoon in met proportioneel geweld, dat uiteraard opschaalt in verhouding tot het ontmoette geweld. Daarbij hoeft wmb uiteindelijk dodelijk geweld niet gemeden te worden. Als je ME of andere politie-eenheden aanvalt met wapens, vuurwerk of zware stenen e.d., mag de maatschappij beschermd worden.
Nee, je kunt niet opgepakt worden als je dat van plan bent, je kunt opgepakt worden wanneer je dat probeert. Oftewel, wanneer je over de vangrail heen klimt etc.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd hoorMaar die hebben we vaker gehoord natuurlijk. De snelweg blokkeren is illegaal. Als je dat van plan bent kun je gewoon opgepakt worden.
Geen idee waar je dat soort onzin vandaan haalt.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:24 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nee, je kunt niet opgepakt worden als je dat van plan bent, je kunt opgepakt worden wanneer je dat probeert. Oftewel, wanneer je over de vangrail heen klimt etc.
https://nos.nl/artikel/26(...)monstranten-opgepaktquote:De politie greep van tevoren al in. Groepen demonstranten die net voor 12.00 uur op pad gingen naar de snelweg werden tegengehouden.
Even later verwijderde de politie ook demonstranten die bij of op de vluchtstrook stonden te wachten om de hoofdrijbaan op te lopen. Sommige activisten werden door een groep van dertig agenten fysiek van de snelweg af getrokken, geduwd en gesleept.
Extreemrechts ben je tegenwoordig al bij het minste kritische geluid.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:01 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Gelukkig heeft extreemrechts dat stempel al een paar jaar geleden gekregen, staat alles mooi weer op gelijke voet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |